Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.354 views

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:41:
[...]

Mijn WP staat op 20 cm van de gevel en hoor ik binnen alleen bij zeer strenge vorst in een stille woonkamer als ik direct aan de andere kant van de muur sta. Is ook nog bij een raam, daar zal ook nog iets geluid door lekken.
In de praktijk geen enkel probleem dus.
Hoeveel cm vanaf de buren?
Want dan kan ik hem gewoon met de achterzijde in de hoek van mijn woning/uitbouw buren plaatsen?

Alleen dan achterzijde richting uitbouw buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cFpRqC8jMItHLR-iLSvtpCLcOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl0PBku9gvulTY2vWQKgg6ny.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:59
Andrehj schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:24:
[...]

Dat kun je doen, maar ik denk dat het overbodig is. Ik gebruik namelijk de meetgegevens uit de WP zelf om de verhouding tussen SWW en verwarmen te bepalen (kan uit de data die via Melcloud2Domoticz dagelijks wordt opgehaald), en gebruik de Kamstrup (die dus zowel SWW als verwarming meet) voor de echte warmteopbrengst.
Uitlezen doe ik op een Pi met een M-Bus adapter.
Wat verder handig is om te weten (kwam ik pas na installatie achter): Ook de Kamstrups die enkel geschikt zijn voor het meten van verwarming, meten gewoon de koelcapaciteit. Die kun je uit een ander register (ook via MBus) gewoon uitlezen, maar alleen niet via de knop op de meter zelf.
Op zoek naar Kamstrup met ook de mogelijkheid te meten van de koelcapaciteit kwam ik deze post tegen van @Andrehj. Bij https://zaehleronlineshop.com zie ik namelijk geen model T meters staan, alleen model W.
Zou ik dus met het model 303-WA02DB-71120 ook het koelvermogen via mbus kunnen uitlezen? Als dat zo is, is 't misschien ook handig als dat in het starttopic gemeld wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 24-06-2022 00:13 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Wij hebben een vrijstaande woning, ik schat zeker een meter of 20. Voor ons niet interessant dus

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:57
Superbeagle schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:53:
@olafmol Volgens @CurlyMo hoef je niet persé vvw te hebben in een jaren ‘30 woning om een wp te plaatsen.
I know. Daarom ook LTV radiatoren.

• olafmol
CurlyMo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Ik zou vooral eens beginnen met de rest van je huis te beschrijven. Drie radiatoren in een woning is wel erg weinig of het moet om een kleine studio gaan.
Met de huidige 3 radiatoren krijgen we de boel bij vrieskou met 50 graden aanvoer prima op temp en blijft het ook zo. Een jaren 30 huis in de stad is niet zo groot ;)

We weten dus wel het vermogen dat we nodig hebben. Mijn vraag is specifiek over waarom die Jaga mini hybrid vrijstaande radiatoren zoveel meer vermogen hebben dan de Jaga strada hybrids.

Bvd!

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-11 08:57
Wat vaak over het hoofd wordt gezien bij keuze tussen AKB/Alupex/PEX/meerlagen buis met aluminium inlage
Ten opzichte van CV buis
Stalen buis

De meerlagen buis (met alu inlage) is (op dit moment) zeer lastig te recyclen. In de industrie zie ik ook nog geen ontwikkelingen daartoe om dit te verbeteren. De buis welke geproduceerd is in Europa is van goede kwaliteit maar dit is lang niet overal het geval. De lijmlaag tussen de verschillende lagen kan bij mindere kwaliteit loslaten waardoor er falen (lekkage) ontstaat. Nogmaals in Europa geen probleem, in de US loopt class lawsuit tegen Uponor voor buis die alleen in de US op de markt is gebracht. Deze buis wordt niet meer geproduceerd maar geeft wel aan dat je met Europese buis moet werken.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:52
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:59:
[...]

Met de huidige 3 radiatoren krijgen we de boel bij vrieskou met 50 graden aanvoer prima op temp en blijft het ook zo. Een jaren 30 huis in de stad is niet zo groot ;)
Toch voor de zekerheid. Je hebt dus daadwerkelijk maar 3 radiatoren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:16:
[...]

Wij hebben een vrijstaande woning, ik schat zeker een meter of 20. Voor ons niet interessant dus
Duidelijk, dan even afwachten of iemand anders zo’n zelfde situatie heeft.
De airco erboven horen ze ook niet, dus zal denk ik wel meevallen.
(Woonkamer deel zit aan de voorzijde)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
Vloerverwarming leidingdiameter in combinatie met warmtepomp.

Wij hebben een warmtepomp (Panasonic monoblock 9kW) besteld en zijn bezig met een complete renovatie van ons huis uit 1957. Op de begane grond komt sowieso vloerverwarming.

Nu weten we nog niet welke diameter nu het beste is voor de vloerverwarmingsleidingen. De informatie/adviezen erover zijn ook nogal verdeeld. De meest gangbare maat is 16x2mm, het advies van een doe het zelf webshop is om deze te gebruiken en dan iets kortere groepen te gebruiken om de drukval te beperken.
Ik hoor ook argumenten dat 20x2mm beter zou zijn in combinatie met een warmtepomp, tegenargument is vaak dat deze lastig/niet op hoh100 zijn te leggen. Qua warmte afgifte zou het verschil niet significant zijn bij dezelfde hart op hart afstand.
Ander argument dat ik zelf kan verzinnen voor een 20x2mm leiding is dat je hiermee de systeeminhoud met een factor 1,8 vergroot. Bij ons zou dit verschil uitkomen op 55 liter of 98 liter systeeminhoud (enkel de begane grond gerekend).

Wat zijn jullie ervaringen/afwegingen hierin en mis ik nog voor- of nadelen?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

We weten dus wel het vermogen dat we nodig hebben. Mijn vraag is specifiek over waarom die Jaga mini hybrid vrijstaande radiatoren zoveel meer vermogen hebben dan de Jaga strada hybrids.

Bvd!
Heb je hierop gelet bij de JAGA Strada Hybrid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZpGxKqR7p5VUmTmrOLTb6TQL_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKQkrQZFRxlholWfcifD0k4n.jpg?f=fotoalbum_large

JAGA Strada Hybrid

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 24-06-2022 10:43 ]

• olafmol
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Toch voor de zekerheid. Je hebt dus daadwerkelijk maar 3 radiatoren.
Ja, op de beneden verdieping. Ik heb nog even nageteld, maar het zijn er echt 3 ;) wel inclusief zo’n mooie gietijzeren vrijstaande vloer unit, die is vrij dik/diep. Ohja in het halletje zit er nog een maar die gebruiken we niet echt voor ons comfort en wil ik dus gewoon zo laten en “mee laten lopen”.

[ Voor 16% gewijzigd door olafmol op 24-06-2022 10:57 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

[...]
waarom die Jaga mini hybrid vrijstaande radiatoren zoveel meer vermogen hebben dan de Jaga strada hybrids.
De reden is denk ik om het volgende wat bij de mini’s staat:
Géén straling naar het achterliggende glas, dus géén warmteverlies
Ondanks dat het binnenwerk dezelfde afmetingen lijkt te hebben, zit er bij de mini’s zowel aan de voor- en achterkant een isolerende plaat waardoor alle warmte naar boven wordt afgegeven. Deze achterplaat ontbreekt bij de strada’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbzjRBpHgg3FYxU3hK3vtTgQgkI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b98fl91CoXvCPbJsyCBy9nsc.jpg?f=user_large
Strada

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vogzNY8TReIZO-ybpfZz83rh9oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0kvqQjadTI28lZhDyf1PK6R.jpg?f=fotoalbum_large
Mini

• olafmol
DutchWing schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Heb je hierop gelet bij de JAGA Strada Hybrid?
[Afbeelding]

JAGA Strada Hybrid
Wat bedoel je precies? Ik heb met type 16 gerekend.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Een radiator met ingebouwde radiatorfolie!
Waarom heeft dat zo lang geduurd?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@olafmol Let er wel op dat je met die Jaga’s misschien te weinig systeeminhoud voor een goede werking van de wp kunt overhouden in tegenstelling tot radiatoren.

• olafmol
Superbeagle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:03:
@olafmol Let er wel op dat je met die Jaga’s misschien te weinig systeeminhoud voor een goede werking van de wp kunt overhouden in tegenstelling tot radiatoren.
Tnx. Ja daar houd ik idd al rekening mee. Er lopen ook gewone radiatoren mee op de bovenverdieping en in het halletje, en het schijnt dat we de 230L.boiler ook als buffer kunnen gebruiken.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Superbeagle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:58:
Ondanks dat het binnenwerk dezelfde afmetingen lijkt te hebben, zit er bij de mini’s zowel aan de voor- en achterkant een isolerende plaat waardoor alle warmte naar boven wordt afgegeven. Deze achterplaat ontbreekt bij de strada’s.

[Afbeelding]
Strada

[Afbeelding]
Mini
Maar de warmteverliezen van de achterwand kunnen heel verschillend zijn.

• CurlyMo
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Ja, op de beneden verdieping. Ik heb nog even nageteld, maar het zijn er echt 3 ;)
En de andere verdiepingen?

• olafmol
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:14:
[...]

En de andere verdiepingen?
3 slaapkamers met elk 1 radiator (volgens my type 11 of type 10). Badkamer zit een wand ding maar dat wordt een IR paneel denk ik.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

DutchWing schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Maar de warmteverliezen van de achterwand kunnen heel verschillend zijn.
Daar heb je gelijk in. Bij de mini wordt er echter geen (of weinig)stralingswarmte aan de achterwand afgegeven, vergelijkbaar met een radiatorfolie zoals @Proton_ ook aangaf.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-11 13:36
Nadeel van de mini is dat hij minimaal 5 cm van de muur moet staan en dikker is. Komt flink stuk je ruimte in

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• olafmol
Pietje555 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:10:
Nadeel van de mini is dat hij minimaal 5 cm van de muur moet staan en dikker is. Komt flink stuk je ruimte in
Klopt. Maar we hebben op 2 plekken glas tot de vloer, en dan ontkom je niet aan een vrijstaande unit.

Bijkomend voordeel daarvan lijkt dus ook nog eens te zijn dat ze fiks meer vermogen kunnen afgeven dan de gangbare LTV wand radiator Strada hybrid.
Pejdref schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:34:
Vloerverwarming leidingdiameter in combinatie met warmtepomp.

Wij hebben een warmtepomp (Panasonic monoblock 9kW) besteld en zijn bezig met een complete renovatie van ons huis uit 1957. Op de begane grond komt sowieso vloerverwarming.

Nu weten we nog niet welke diameter nu het beste is voor de vloerverwarmingsleidingen. De informatie/adviezen erover zijn ook nogal verdeeld. De meest gangbare maat is 16x2mm, het advies van een doe het zelf webshop is om deze te gebruiken en dan iets kortere groepen te gebruiken om de drukval te beperken.
Ik hoor ook argumenten dat 20x2mm beter zou zijn in combinatie met een warmtepomp, tegenargument is vaak dat deze lastig/niet op hoh100 zijn te leggen. Qua warmte afgifte zou het verschil niet significant zijn bij dezelfde hart op hart afstand.
Ander argument dat ik zelf kan verzinnen voor een 20x2mm leiding is dat je hiermee de systeeminhoud met een factor 1,8 vergroot. Bij ons zou dit verschil uitkomen op 55 liter of 98 liter systeeminhoud (enkel de begane grond gerekend).

Wat zijn jullie ervaringen/afwegingen hierin en mis ik nog voor- of nadelen?
Ik heb 18x2 laten leggen. Dat is nog net redelijk te doen (veel buigzamer dan 20x2) en levert je minder weerstand, meer waterinhoud en iets meer afgifte op dan 16x2. Voor renovatie zou ik het idd op 10cm leggen. Voor nieuwbouw is 15cm prima (20cm kan ook nog wel).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Proton_ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:02:
Een radiator met ingebouwde radiatorfolie!
Waarom heeft dat zo lang geduurd?
Het is ook geen radiator, maar een convector. Die stralen sowieso al veel minder. Ik denk dat ze dat bedoelen.

olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:04:
Tnx. Ja daar houd ik idd al rekening mee. Er lopen ook gewone radiatoren mee op de bovenverdieping en in het halletje, en het schijnt dat we de 230L.boiler ook als buffer kunnen gebruiken.
Dat kan niet. Een SWW-vat kun je niet als buffer voor je WP gebruiken. Dat zijn twee verschillende functies, waarvoor je ook twee verschillende vaten gebruikt.

• olafmol
Andrehj schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Dat kan niet. Een SWW-vat kun je niet als buffer voor je WP gebruiken. Dat zijn twee verschillende functies, waarvoor je ook twee verschillende vaten gebruikt.
Ok goed om te weten. Zal dat eens checken dan met de beste man.

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-10 10:52
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Bijkomend voordeel daarvan lijkt dus ook nog eens te zijn dat ze fiks meer vermogen kunnen afgeven dan de gangbare LTV wand radiator Strada hybrid.
Welke vergelijk je precies met elkaar? Als ik even 2 mini vrijstaand Hybrid met dezelfde afmeting Strada Hybrid met elkaar vergelijk, komt er exact hetzelfde vermogen uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlYY1LCWSsXksIz8Ivi5LmyChTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j1Hpz6UtSX30cdRUyeyxzQir.png?f=fotoalbum_large
Vergelijk je wellicht een standaard Strada met een Hybrid Mini?

• Pietje555
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Klopt. Maar we hebben op 2 plekken glas tot de vloer, en dan ontkom je niet aan een vrijstaande unit.

Voor glas moeten ze 10 cm van het glas af staan. Geven anders teveel spanning in de ruit door plaatselijke verwarming waardoor de ruit kan springen.
Overigens hebben de mini's volgens mij niet mmer vermogen. Zit zelfde convector in.
Zonder ventilator unit doen ze maar weinig. Een wandmodel kun je ventilator makkelijker in kwijt, of als je het in een mini doet dan wordt het gewoon een lompe bak voor het raam.
Ik pas de lage mini's alleen toe als koudeval oplossing bij glaspartijen naast een hoofdverwarmingsysteem.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• olafmol
Pietje555 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Voor glas moeten ze 10 cm van het glas af staan. Geven anders teveel spanning in de ruit door plaatselijke verwarming waardoor de ruit kan springen.
Overigens hebben de mini's volgens mij niet mmer vermogen. Zit zelfde convector in.
Zonder ventilator unit doen ze maar weinig. Een wandmodel kun je ventilator makkelijker in kwijt, of als je het in een mini doet dan wordt het gewoon een lompe bak voor het raam.
Ik pas de lage mini's alleen toe als koudeval oplossing bij glaspartijen naast een hoofdverwarmingsysteem.
Tnx voor het meedenken. Er staat nu ook al een vrijstaande radiator, die staat idd ook ca 10 cm van het raam. Er is niet echt flexibiliteit in onze woonkamer om ergens aan die kant een wandradiator te plaatsen, dus we moeten het met een vrijstaande unit doen.

• Pietje555
Als je een houten vloer hebt kun je de hybride putconvector misschien toepassen.

• CurlyMo
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:19:
[...]

3 slaapkamers met elk 1 radiator (volgens my type 11 of type 10). Badkamer zit een wand ding maar dat wordt een IR paneel denk ik.
Met welke Ta kan je stoken als die ook allemaal meedoen?

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
S1985S schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:56:
Ik heb een vraag over aanschaf van warmtepomp. Heb op zich mijn zinnen gezet op het aanschaffen van een warmtepomp, maar ik weet niet wat ik nodig heb (echt nodig is zeg maar..)

nu ben ik opzoek naar betrouwbare en professionele installateur die ook advies kan geven over wat wel en niet te nemen.
Weet iemand iets van een site of iets waar je dergelijke installateurs kan vinden? (Betreft regio flevoland)
Welkom! Ik was na twee jaar de tegenstrijdige adviezen een beetje moe en kwam terecht bij Thuisbaas, die een compleet energieadvies geeft. Details in ons verhaal van een jaren 30 woning gasloos maken met een warmtepomp.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• LeonTebbens
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:23:
[...]
Tnx voor het meedenken. Er staat nu ook al een vrijstaande radiator, die staat idd ook ca 10 cm van het raam. Er is niet echt flexibiliteit in onze woonkamer om ergens aan die kant een wandradiator te plaatsen, dus we moeten het met een vrijstaande unit doen.
Andere ideeën:
- Jaga Vertiga
- Vaillant aroVAIR (ziet er uit als een Airco)
- Muurverwarming
- Plafondverwarming in het L/W topic zijn er Tweakers die dit hebben.
- Vloerverwarming (nooit meer koude voeten, heerlijk vind m’n vrouw 😀 en de verwarming kan een graad lager voor hetzelfde comfort).

Tip: Jaga ventilatoren maken toch wel wat ruisend geluid. In woonkamer en slaapkamer vind ik dat niet prettig. Als je ze toch neemt, bestel ze dan met TPT regeling, dan worden de fans traploos gemoduleerd.

[ Voor 37% gewijzigd door LeonTebbens op 24-06-2022 14:18 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Pietje555 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:06:
[...]
De strada en de mini hebben geen overlappende afmetingen. Om enigszins te vergelijken pak ik de hoogste mini en de laagste strada.

De mini met een hxbxl van 28x16x241 cm heeft bij 35/30 een afgiftevermogen van 1488 Watt en kost €1.500.

De strada met een hxbxl van 35x16x240 cm heeft bij 35/30 een afgiftevermogen van 1488 Watt en kost €1.985.

Beide hebben dus vergelijkbare afgiftevermogens. De mini’s zijn echter voordeliger dan de strada’s, zitten in een compactere behuizing en hebben betere isolatie aan de achterzijde. De strada plaats je echter niet voor een glazen pui.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Superbeagle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:57:
[...]

De strada en de mini hebben geen overlappende afmetingen. Om enigszins te vergelijken pak ik de hoogste mini en de laagste strada.

De mini met een hxbxl van 28x16x241 cm heeft bij 35/30 een afgiftevermogen van 1488 Watt en kost €1.500.

De strada met een hxbxl van 35x16x240 cm heeft bij 35/30 een afgiftevermogen van 1488 Watt en kost €1.985.

Beide hebben dus vergelijkbare afgiftevermogens. De mini’s zijn echter voordeliger dan de strada’s, zitten in een compactere behuizing en hebben betere isolatie aan de achterzijde. De strada plaats je echter niet voor een glazen pui.
https://www.dassie-radiat...0lang-type16/4087Watt-wit

• blb4
olafmol schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:27:
Ik heb zitten zoeken naar ervaring met Jaga vrijstaand Mini Hybrid radiatoren (https://www.jaga.nl/producten/mini-vrijstaand-hybrid/) maar kon niet echt veel vinden. Daarom hoop ik dat ik de vraag op de juiste plek stel.

In ons jaren 30 huis willen we een warmtepomp, maar geen vloerverwarming. We komen dan dus bij LTV radiatoren terecht. We hebben nu 3 radiatoren (1 gewone type 22, 1 ouderwetse vrijstaande, en 1 verticale wand radiator) die samen ca. 2100 watt vermogen doen met 50 graden aanvoertemp.

Ik kan voor de gewone radiator een Strada hybrid plaatsen, en voor de vrijstaande een mini hybrid.
Als ik echter kijk naar de wandradiator, doet de Jaga wandradiator veel te weinig vermogen op lage temperaturen. Ik reken trouwens met 35/30/20 regime en een actieve-booster stand van 1 (de laagste stand) om op mijn minimale vermogen te komen.

Het valt me nu op dat de vrijstaande mini hybrid veel meer vermogen afgeeft, zelfs dan de strada hybrids. En daarbij zijn ze ook nog erg laag. Voor onze situatie zou het dus heel goed uitkomen om de huidige vertikale wandradiator te vervangen door een vrijstaande mini hybrid tegen het achterraam van onze uitbouw.

Ik vraag me alleen af of ik ergens iets mis, hoe kan zo'n kleine lage vrijstaande mini nou zoveel meer vermogen afgeven dan (voor mijn gevoel ) hun top of the range LTV strada hybrid? Ik kan daar niet echt iets over vinden nl.

bvd! Olaf
Waar je natuurlijk mee moet beginnen is welk vermogen je nodig hebt. nu 2100 watt bij 50 graden, maar wat heb je nodig bij zeg -7? Ben je nog van plan extra besparende maatregelen te treffen (triple glas, kierdichting, WTW ventilatie, vloer en/of spouwmuurisolatie e.d.)? Oftwel: wat heb je uiteindelijk nodig en mogelijk is dat zelfs te doen met je huidige 3 radiatoren of door vervangen van 1 of 2 radiatoren door type 22.

Ik heb in mijn jaren 50 woning afgelopen 'winter' gestook met niet meer dan 40 graden (lager ging niet want ketel ging dan pendelen) met gewone radiatoren & een convectorput die ik heb aangelegd toen 't huis nog niet of nauwelijks geïsoleerd was en nu dus voldoende capaciteit hebben om met lage temperatuur te verwarmen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
Weet iemand toevallig een warmtepomp aanbieder in de regio Utrecht/Culemborg?
Het lijkt toch wel erg lastig om in deze regio er 1 te vinden waarbij je genoeg informatie kan krijgen.
Mag ook per DM :) (ivm reclame maken)

[ Voor 9% gewijzigd door stomley op 24-06-2022 14:55 ]

• olafmol
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Met welke Ta kan je stoken als die ook allemaal meedoen?
Geen idee. Dan moet ik wachten tot het weer vriest ;)

Maar normaliter gebruiken we ze niet superveel want slaapkamers. De uitdaging zit op de begane grond.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Tja… mini hybrid op dezelfde site is toch voordeliger.

Genoeg over Jaga’s, is ietwat offtopic.

• Fontein2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 15:26
Hallo,
Ook ik ben bezig met een warmtepomp tbv verwarming woning. Afgelopen jaren is er al geisoleerd, vloeren wanden en dak. Binnenkort gaat een deel van de oude isolerende beglazing vervangen worden in HR++. Ook ga ik cv-leidingen waar mogelijk nog isoleren. Alle radiatoren vervangen voor LTV Jaga, nergens vloerverwarming. Ben bezig om met speedcomfort meer vermogen uit Jaga te persen. Deze geven bij 35/30/20 ongeveer een 6 a 7 kw en met boosters wordt dat 12 tot 14kw.

Sinds 3 jaar stookt de cv op Ta van 50gr en dat gaat prima.

Het is een ruime woning 320m2 met 1250m3. Gasverbruik 1250m3, gemiddeld van de afgelopen 3jaar. We zijn zuinige stokers. SWW gaat via warmtepompboiler. Koken inductie.

Aan de hand van de koevlaas2 methode komt vermogen uit op 6kw.
Ik heb ook een transmissieberekening laten maken en die komt uit op 30kw. Gehele woning op temperatuur bij -10grC. Dat doen we nu niet en vandaar dat ik denk dat we met minder toekunnen.

Nu twijfel ik omdat het verschil tussen die 2 zo groot is. Helemaal gasloos hoeft niet persee, als dat een zeer grote investering vergt, een flinke besparing op gas en meer comfort cq. warmte is al heel fijn.

Daarna volgt keuze voor type en merk. Zelf zit ik aan een monobloc te denken. 3fase omdat aansluiting en zonnepanelen dat ook zijn. Plaatsing tegen/bij achtergevel bij cv-installatie op BG. Het is in de stad met buren er direct naast.

Ben benieuwd naar jullie reactie(s).
Groet, Fontein

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:22

Rzaan

Altijd zoekende

Fontein2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:16:
Ik heb ook een transmissieberekening laten maken en die komt uit op 30kw.
Scheelt bijna niks. 8)7

• blb4
Er moet een knoeperd van een fout zitten in de berekening. Als die warmteverliesberekening uitgaat van -10 en 22 graden binnen in de hele woning gaat 't dus om 32 graden verschil voor 320 m2. Als jullie in werkelijkheid maar 100 m2 stoken op 20 graden en de rest mag afkoelen naar 15 graden bij een buitentemperatuur van -5 (kouder is 't niet geweest de afgelopen jaren) kom je op een verschil van 1,5. 5 is idioot.

• CurlyMo
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:00:
[...]

Geen idee. Dan moet ik wachten tot het weer vriest ;)

Maar normaliter gebruiken we ze niet superveel want slaapkamers. De uitdaging zit op de begane grond.
Met een WP wil je het liefst je hele huis 24/7 op een stabiele temperatuur houden en daar heb je zoveel mogelijk afgifte voor nodig. Dus het liefst zet je de ondergedimensioneerde radiatoren van je verdiepingen ook open. Zolang je maar zoveel mogelijk afgifte genereert. Als de Ta dan laag is, dan zullen je verdiepingen ook niet veel opwarmen, maar wel meedoen om de WP op een fijne temperatuur te laten werken.

• olafmol
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Met een WP wil je het liefst je hele huis 24/7 op een stabiele temperatuur houden en daar heb je zoveel mogelijk afgifte voor nodig. Dus het liefst zet je de ondergedimensioneerde radiatoren van je verdiepingen ook open. Zolang je maar zoveel mogelijk afgifte genereert. Als de Ta dan laag is, dan zullen je verdiepingen ook niet veel opwarmen, maar wel meedoen om de WP op een fijne temperatuur te laten werken.
Zo had ik het ook bedacht. Het is een hele exercitie als je geen VVW, en/of gelimiteerd bent in je ruimte en plekken waar radiatoren kunnen. Veel adviezen lijken de easy way te nemen: dan neem je toch gewoon vloerverwarming, dan gooi je er toch X type33 radiatoren in, dan moet je toch gewoon je isolatie verbeteren etc.etc.

Tuurlijk hebben we al die scenario’s doorgenomen en doen we wat realistisch mogelijk is. En weten we ook wat nodig is om op welke tA ons huis bij welke buitentemp warm te houden. Overigens zegt buitentemp bij ons veel minder dan regen/wind merk ik al in gasverbruik, maar dat is een hele andere discussie ;)

We zijn er dus bijna, nu “alleen nog” die Jagas goed doordenken en speccen.

Alle info en kennis hier op tweakers is trouwens onontbeerlijk want alleen met “adviseurs” krijg je het plaatje toch niet compleet merk ik, je moet echt wel zelf flink aan de bak omdat elke situatie weer net anders is. Dank dus aan iedereen hier die meedenkt!

• blb4
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Dus het liefst zet je de ondergedimensioneerde radiatoren van je verdiepingen ook open. Zolang je maar zoveel mogelijk afgifte genereert. Als de Ta dan laag is, dan zullen je verdiepingen ook niet veel opwarmen, maar wel meedoen om de WP op een fijne temperatuur te laten werken.
Interessant, zo had ik er nog niet naar gekeken! Stel dat je dus - in een wat minder goed geïsoleerd huis - voornamelijk je woonkamer, keuken en je badkamer op temperatuur wil hebben en de rest er minder toe doet kan je er voor kiezen om die ruimten te voorzien van afgifte(elementen/systeem) die met 35 graden of minder de boel warm kunnen houden en dan de rest gewoon open laten staan. Die ruimten zullen dan niet dezelfde temperatuur halen want afgiftesysteem geeft minder vermogen bij die 35 graden.

Wel lastig als je 't dan in zo'n kamer toch een x wat warmer wil hebben. In elk geval lastig als je 't met 't zelfde systeem wil realiseren en niet met een bijverwarming.

Maar goed, zo kan je(ik) toch in elk geval de minimale systeeminhoud redelijk groot houden door naast woonkamer, keuken en badkamer ook atijd gang/overloop en wc-radiatoren open te houden.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31

Zenix

BOE!

Sinds deze week is de aanschaf van een warmtepomp een stuk interessanter geworden. Van mijn werkgever krijg ik 750 vergoeding, met daarnaast nog 750 euro dat fiscaal gunstig is.

Mijn woning komt uit 2020 en heeft afgelopen jaren een gasverbruik gehad van 400m3. Ik heb 28 zonnepanelen Oost-West 10080Wp, waarmee ik het goed kan afdekken. Mijn voorkeur gaat uit naar een split unit.

Ik heb een offerte aangevraagd bij een lokale installateur voor Mitsubish Ecodan (bij voorkeur de https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/shr-m40v-set) en een offerrte aanvraag gedaan bij Vaillant.

Ik zit alleen nog te twijfelen wat ik met de SWW ga doen, omdat ik een douche WTW heb, zal ik genoeg hebben aan 150L. Ik neig naar een warmtepompboiler, maar misschien is een RVS vat van 150L er naast wel economischer, aangezien mijn verbruik toch laag is. Wat zouden jullie doen?

• blb4
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Overigens zegt buitentemp bij ons veel minder dan regen/wind merk ik al in gasverbruik, maar dat is een hele andere discussie ;)
Toch even over die andere discussie ;) : Ik snap dat grote verbouwingen niet altijd realistisch zijn, maar als wind een grote factor is dan zou je toch nog eens kunnen kijken hoe 't met je kierdichting gesteld is. Dit kan met relatief weinig kosten zeer veel (besparing en comfort) opleveren. Isoleren van een bushokje heeft heel weinig effect.... Nu zal dat wel enigszins meevallen bij jullie gezien je gasverbruik per m2/m3.

• olafmol
blb4 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Toch even over die andere discussie ;) : Ik snap dat grote verbouwingen niet altijd realistisch zijn, maar als wind een grote factor is dan zou je toch nog eens kunnen kijken hoe 't met je kierdichting gesteld is. Dit kan met relatief weinig kosten zeer veel (besparing en comfort) opleveren. Isoleren van een bushokje heeft heel weinig effect.... Nu zal dat wel enigszins meevallen bij jullie gezien je gasverbruik per m2/m3.
Yups, is gedaan en wordt nog meer verbeterd. We gaan bv ook voorzetramen voor ons glas in lood zetten.

In een jaren 30 huis is het toch een continue proces. Dingen trekken (steeds) krom(mer) etc.

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 24-06-2022 16:12 ]

• CurlyMo
blb4 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:03:
[...]
Wel lastig als je 't dan in zo'n kamer toch een x wat warmer wil hebben. In elk geval lastig als je 't met 't zelfde systeem wil realiseren en niet met een bijverwarming.

Maar goed, zo kan je(ik) toch in elk geval de minimale systeeminhoud redelijk groot houden door naast woonkamer, keuken en badkamer ook atijd gang/overloop en wc-radiatoren open te houden.
Exact. Ik heb altijd in het hele huis alle radiatoren open staan. Op de plekken die ik relatief warmer wil hebben dan de andere ruimtes bij dezelfde Ta heb ik zwaardere radiatoren opgehangen of ga ik ze nog ophangen. Juist om de ruimtes die ik minder warm wil hebben een relatief lage afgifte te hebben.

Het is een ruime woning 320m2 met 1250m3. Gasverbruik 1250m3, gemiddeld van de afgelopen 3jaar. We zijn zuinige stokers. SWW gaat via warmtepompboiler. Koken inductie.
1250m³ is erg weinig voor 320 m². Dat is vast een vrij nieuwe woning.
Ik heb ook een transmissieberekening laten maken en die komt uit op 30kw. Gehele woning op temperatuur bij -10grC. Dat doen we nu niet en vandaar dat ik denk dat we met minder toekunnen.
30 kW kan dan nooit kloppen. Ik zou die berekening eens integraal hier posten, daar moeten enorme fouten in zitten.

Geen vvw en uitsluitend Jaga's heeft wel comfortnadelen. Je hebt dan nauwelijks thermische buffer, minimaal vermogen van de WP wordt dan veel belangrijker. Ik zou in jouw geval dus zeker niet een te grote WP aanschaffen. De Mitsubishi SUZ serie zou een aardige zijn.

• De FAQ lezen
  • Een eigen topic starten, zie diezelfde FAQ
  • Me afvragen of mijn afgiftesysteem wel geschikt is voor een warmtepomp.
  • Bedenken hoe ik met zo'n waanzinnig laag gasverbruik (wat waarschijnlijk ook nog voor de helft voor SWW is) zelfs met al die subsidies die WP ooit terug ga verdienen.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 24-06-2022 17:51 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Ok goed om te weten. Zal dat eens checken dan met de beste man.
Er bestaan wel combinatie vaten, dus boiler+buffervat ineen.
Maar dat moet je zeker niet willen.

Zie ook: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
(Ergens onderaan staat iets erover geschreven.)
Hallo,
Ook ik ben bezig met een warmtepomp tbv verwarming woning. Afgelopen jaren is er al geisoleerd, vloeren wanden en dak. Binnenkort gaat een deel van de oude isolerende beglazing vervangen worden in HR++. Ook ga ik cv-leidingen waar mogelijk nog isoleren. Alle radiatoren vervangen voor LTV Jaga, nergens vloerverwarming. Ben bezig om met speedcomfort meer vermogen uit Jaga te persen. Deze geven bij 35/30/20 ongeveer een 6 a 7 kw en met boosters wordt dat 12 tot 14kw.

Sinds 3 jaar stookt de cv op Ta van 50gr en dat gaat prima.

Nu twijfel ik omdat het verschil tussen die 2 zo groot is. Helemaal gasloos hoeft niet persee, als dat een zeer grote investering vergt, een flinke besparing op gas en meer comfort cq. warmte is al heel fijn.

Daarna volgt keuze voor type en merk. Zelf zit ik aan een monobloc te denken. 3fase omdat aansluiting en zonnepanelen dat ook zijn. Plaatsing tegen/bij achtergevel bij cv-installatie op BG. Het is in de stad met buren er direct naast.

Ben benieuwd naar jullie reactie(s).
Groet, Fontein
Zou sowieso even een eigen topic starten.
Maar hou ook rekening ermee als je de woning wilt verkopen en de nieuwe bewoners zijn geen energie zuinige stokers!

blb4 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:12:
Op zoek naar Kamstrup met ook de mogelijkheid te meten van de koelcapaciteit kwam ik deze post tegen van @Andrehj. Bij https://zaehleronlineshop.com zie ik namelijk geen model T meters staan, alleen model W.
Zou ik dus met het model 303-WA02DB-71120 ook het koelvermogen via mbus kunnen uitlezen? Als dat zo is, is 't misschien ook handig als dat in het starttopic gemeld wordt.
Ik weet niet of dat ook voor de 303 serie geldt, maar bij mijn 302T202Q9A02BB kan ik via mbus probleemloos het koelregister uitlezen.

• blb4
Andrehj schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:49:
[...]

Ik weet niet of dat ook voor de 303 serie geldt, maar bij mijn 302T202Q9A02BB kan ik via mbus probleemloos het koelregister uitlezen.
Ok, maar jij hebt dus een T type! Die is ook voor meting warmte en koude. Wordt dus toch een T type zoeken.

• olafmol
StevenPH schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Welke vergelijk je precies met elkaar? Als ik even 2 mini vrijstaand Hybrid met dezelfde afmeting Strada Hybrid met elkaar vergelijk, komt er exact hetzelfde vermogen uit.

[Afbeelding]
Vergelijk je wellicht een staandar Strad met een Hybrid Mini?
Scherp, ff nagekeken. Mijn "verwarring" komt uit het feit dat de Mini Hybrid 28cm hoog is, en de Strada Hybrid die ik keek 50cm hoog, en het afgiftevermogen is dan idd hetzelfde. Sterker nog, dat blijft hetzelfde ongeacht hoe hoog ik de strada hybrid selecteer. Het enige andere verschil dat ik kan vinden is 11,5 (Strada) vs 13 (mini) cm breedte.

Dat is toch vreemd?

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 24-06-2022 20:11 ]

• CurlyMo
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Scherp, ff nagekeken. Mijn "verwarring" komt uit het feit dat de Mini Hybrid 28cm hoog is, en de Strada Hybrid die ik keek 50cm hoog, en het afgiftevermogen is dan idd hetzelfde. Sterker nog, dat blijft hetzelfde ongeacht hoe hoog ik de strada hybrid selecteer. Dat is toch vreemd?
Realiseer jezelf dat een Jaga niet gek veel anders presteert dan een flinke radiator T22 / T33 op hetzelfde oppervlakte. Het zijn voornamelijk de ventilatoren die een hele hoop doen, maar daar kan je je radiator ook mee volhangen. Er is wel een groot nadeel en dat is de waterinhoud van een convector. Die is vele malen lager dan bij radiatoren, dus kan het al snel zo zijn dat je een aanvullende buffer nodig hebt.

Het is niet voor niks dat o.a. ik zo zit op je huidige radiatoren en of je binnen die installatie iets anders kan doen.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Realiseer jezelf dat een Jaga niet gek veel anders presteert dan een flinke radiator T22 / T33 op hetzelfde oppervlakte. Het zijn voornamelijk de ventilatoren die een hele hoop doen, maar daar kan je je radiator ook mee volhangen. Er is wel een groot nadeel en dat is de waterinhoud van een convector. Die is vele malen lager dan bij radiatoren, dus kan het al snel zo zijn dat je een aanvullende buffer nodig hebt.

Het is niet voor niks dat o.a. ik zo zit op je huidige radiatoren en of je binnen die installatie iets anders kan doen.
En dat is mijn situatie precies het dilemma. In ons jaren 70 2-O-1 hebben we op de bg vww. Op de 1ste 2xT10 1xT22 en een badkamerradiator. Als de zolder straks af is komt daar ook een afgifte gok ik.

Het liefst wil ik alles opwaarderen tot minimaal T22 eventueel voorzien van DBE. Leuk voor in de winter, maar door de steeds warmere zomers ontstaat steeds meer de wens om ook te kunnen koelen. De enige optie is dan om airco’s L/L op te gaan hangen naast een L/W.

De convectorachtigen hebben daarentegen het voordeel dat ze zowel op lage Ta’s kunnen werken en kunnen koelen. En er kan worden volstaan met enkel een L/W. Maar dan zit je weer met het nadeel van onvoldoende thermische buffer en de noodzaak voor een aanvullende buffer.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:57
Superbeagle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:09:
[...]

En dat is mijn situatie precies het dilemma. In ons jaren 70 2-O-1 hebben we op de bg vww. Op de 1ste 2xT10 1xT22 en een badkamerradiator. Als de zolder straks af is komt daar ook een afgifte gok ik.

Het liefst wil ik alles opwaarderen tot minimaal T22 eventueel voorzien van DBE. Leuk voor in de winter, maar door de steeds warmere zomers ontstaat steeds meer de wens om ook te kunnen koelen. De enige optie is dan om airco’s L/L op te gaan hangen naast een L/W.

De convectorachtigen hebben daarentegen het voordeel dat ze zowel op lage Ta’s kunnen werken en kunnen koelen. En er kan worden volstaan met enkel een L/W. Maar dan zit je weer met het nadeel van onvoldoende thermische buffer en de noodzaak voor een aanvullende buffer.
Dat koelen kan een radiator ook.
Alleen sommige convectoren hebben voorzieningen om condensatie vocht af te voeren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CurlyMo
BarryH schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Dat koelen kan een radiator ook.
Alleen sommige convectoren hebben voorzieningen om condensatie vocht af te voeren
Alleen je aanvoer / retour en je DBe's omdraaien

• BarryH
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Alleen je aanvoer / retour en je DBe's omdraaien
Idem bij convector toch?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CurlyMo
BarryH schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Idem bij convector toch?
Doen Jaga e.d. dat niet automatisch?

• CurlyMo
[...]
De enige optie is dan om airco’s L/L op te gaan hangen naast een L/W.
Heb je geïsoleerde leidingen liggen naar de verdiepingen waar je wil koelen?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Scherp, ff nagekeken. Mijn "verwarring" komt uit het feit dat de Mini Hybrid 28cm hoog is, en de Strada Hybrid die ik keek 50cm hoog, en het afgiftevermogen is dan idd hetzelfde. Sterker nog, dat blijft hetzelfde ongeacht hoe hoog ik de strada hybrid selecteer. Het enige andere verschil dat ik kan vinden is 11,5 (Strada) vs 13 (mini) cm breedte.

Dat is toch vreemd?
De hoogte verschillen zijn bedoeld voor de thermische trek/trek hoogte. Echter gezien er ventilatoren toegepast worden zal de thermische trek gelijk blijven. Hierin heeft de hoogte dus geen functie meer.

Maar bij de normale JAGA Strada (zonder ventilatoren) heeft de hoogte verschil icm een hogere aanvoertemp wel degelijk nut.

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-10 09:05
Ik ben al weken moed aan het verzamelen of aan het realiseren dat het plaatsen van een warmtepomp geen sinecure is.

Gaten door de fundering laten boren, terras en tuin overhoop halen en terreinleidingen ingraven, met geknepen billen hopen dat de CV niet gaat lekken na mijn geknutsel , dat de groep voldoende capaciteit heeft en de pomp voldoende power heeft voor de woning.

En dat allemaal om in 5-6 jaar pas quite te draaien.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:28:
[...]
Heb je geïsoleerde leidingen liggen naar de verdiepingen waar je wil koelen?
Nee, stalen 22 mm leidingen.

• LeonTebbens
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Doen Jaga e.d. dat niet automatisch?
@olafmol
Ja, als je de juiste optie bestelt (auto change over + TPT + ingebouwde servomotor).
Zonder servo motor kan ook, neem dan de thermostaatkraan met koelstand. Deze dien je dan met de hand op die stand te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door LeonTebbens op 24-06-2022 21:43 ]

• olafmol
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Tnx, goeie punten. Mijn uitdaging is dat ik maar 1 normale t22 radiator heb, de andere 2 zijn vrijstaand voor raam tot grond, en verticale wandradiator met relatief weinig vermogen. Op die laatste plek kan ik alleen vervangen door een andere wandradiator (met te weinig vermogen) of met een vrijstaande voor het raam tot de grond.

Als ik 3 gewone radiatoren had gehad had ik idd fans kunnen toevoegen en ze evt naar t33 kunnen upgraden. Maar dat kan dus niet in onze situatie. Dat maakt het tricky.

• CurlyMo
Superbeagle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:37:
[...]

Nee, stalen 22 mm leidingen.
Daar kan je sowieso matig mee koelen. Max richting de 18 graden Ta afhankelijk van je douwpunt.

• CurlyMo
En droogbouw vloerverwarming?

• LeonTebbens
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:42:
[...]

Tnx, goeie punten. Mijn uitdaging is dat ik maar 1 normale t22 radiator heb, de andere 2 zijn vrijstaand voor raam tot grond, en verticale wandradiator met relatief weinig vermogen. Op die laatste plek kan ik alleen vervangen door een andere wandradiator (met te weinig vermogen) of met een vrijstaande voor het raam tot de grond.

Als ik 3 gewone radiatoren had gehad had ik idd fans kunnen toevoegen en ze evt naar t33 kunnen upgraden. Maar dat kan dus niet in onze situatie. Dat maakt het tricky.
Wij hebben ook alleen Jaga’s, en woonkamer VVW op houten vloer (dus weinig inhoud) én dus een buffervat. Werkt ook hoor, en onze energierekening ging van 120 naar 40 euro per maand door het gasloos gaan.

• BarryH
SuperR1902 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:37:
Ik ben al weken moed aan het verzamelen of aan het realiseren dat het plaatsen van een warmtepomp geen sinecure is.

Gaten door de fundering laten boren, terras en tuin overhoop halen en terreinleidingen ingraven, met geknepen billen hopen dat de CV niet gaat lekken na mijn geknutsel , dat de groep voldoende capaciteit heeft en de pomp voldoende power heeft voor de woning.

Lees de wp faq en open een eigen topic. Dan kom je verder en kan je goed geïnformeerd beslissen

blb4 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:07:
[...]
Ok, maar jij hebt dus een T type! Die is ook voor meting warmte en koude. Wordt dus toch een T type zoeken.
Maar volgens het Meter Type niet. De mijne is meter type 2, en die zou alleen maar een heat meter hebben. Bij uitlezen via het display klopt dat ook. Maar via mbus blijkt toch dat ook gewoon de koude wordt gemeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYO5Hs6og7saWnvRfOUCEsG9uYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gxRkBJClsYtHkrDfHhb0HOy9.png?f=fotoalbum_large

• olafmol
CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:47:
[...]

En droogbouw vloerverwarming?
Nah, vloerverwarming gaat em hier niet worden.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:39:
[...]

@olafmol
Ja, als je de juiste optie bestelt (auto change over + TPT + ingebouwde servomotor).
Zonder servo motor kan ook, neem dan de thermostaatkraan met koelstand. Deze dien je dan met de hand op die stand te zetten.
Maar dat is alleen wenselijk in slaapkamers.
In de woonkamer wil je geen enige vorm van naregeling op de automatische toerental regeling van de ventilatoren na.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@CurlyMo heb jij ventilatoren onder je radiatoren?

Na vandaag weet ik het zeker:
Ik wilde eerst droogbouwvloerverwarming nemen, maar gezien een radiator dezelfde waterinhoud heeft. + de vloer hoeft er niet uit, wel zo prettig met meubels etc. :)
Ga ik toch voor 1 grote T22/T33 radiatoren van 2,4 meter lang met een strak design.
+ 1 Jaga mini hybrid van 1,20 (max) lang, voor de schuifpui.

Moet alleen even nakijken of het vermogen toereikend is.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 24-06-2022 23:18 ]

• CurlyMo
DutchWing schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:14:
@CurlyMo heb jij ventilatoren onder je radiatoren?
In woonkamer zelfbouw DBE.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:06
SuperR1902 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:37:

Als je werk schuwt, zou ik het uitbesteden.
Als je geld wilt besparen zou ik je auto wegdoen. Dat verdient sneller terug dan een WP

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:39
Zenix schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:03:
Sinds deze week is de aanschaf van een warmtepomp een stuk interessanter geworden. Van mijn werkgever krijg ik 750 vergoeding, met daarnaast nog 750 euro dat fiscaal gunstig is.
Wat is de reden dat je werkgever bijdraagt aan jouw verwarmingssysteem? :?

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 17:24
Weet iemand hoe je het moment waarop de legionale run start kan veranderen. Ik heb een Remeha Mercuria Ace. Ik verwacht dat het bij alle ACE Warmtepompen dezelfde "code" kan zijn.

Voor de duidelijkheid ik kan wel instellen of ik JA/NEE een legionelle programma actie wil hebben en ook de keuze op welke temperatuur hij deze moet uitvoeren (iets van 60 tot 65 graden dacht ik). Maar op welke dag of nog relevanter op welk tijdstip hij dat gaat doen kan ik niet in de handleiding vinden. Het staat nu op zaterdag 3:50.

Ik zou die run graag midden op de dag of rond 10:30 in de ochtend willen op dinsdag. Dan benut in mijn PV opbrengsten beter enzo.

[ Voor 0% gewijzigd door royaljoop op 25-06-2022 09:35 . Reden: typo ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31

Zenix

BOE!

Zwartoog schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:08:
[...]

Wat is de reden dat je werkgever bijdraagt aan jouw verwarmingssysteem? :?
Vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Het is een thuiswerkvergoeding die nu ook voor zonnepanelen en warmtepomp gebruikt kan worden. Je ziet het steeds meer verschijnen in CAO's. Achmea doet zelfs 2500 euro.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-11 13:42
Kort vraagje: ik ben nog altijd op zoek naar een installateur voor mijn zelf bestelde Panasonic. Binnenkort komt er één langs, bij even doorvragen vertelde hij dat hij vooral Hisense en Hitachi installaleert. Hitachi zie ik regelmatig langskomen maar Hisense kan ik nergens vinden. Ook niet via de zoekfunctie. Kent iemand dit merk? Op hun website zie ik vooral airco's staan.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[...]

Als je gaat opwaarderen, neem dan lamellen radiatoren. [ brugman oid ]
Veel meer water en staal en dus meer afgifte en meteen een meewerkende buffer...
Marktplaats zoekfunctie zetten, komen vaak voorbij.
Of in de UK shoppen zijn ook mooie te vinden

Jaga sucks, en dbe moet je tegen het geluid kunnen, en dan als je eerlijk meet ook je stroom vebruik vs extra rendement rekenen.
Ik heb een paar test jaga's gehad, stofzuigende lawaai [ verschillen tweaks [ merken en types gekocht] gedaan] makende ventilatoren.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

wheli schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:39:
Kort vraagje: ik ben nog altijd op zoek naar een installateur voor mijn zelf bestelde Panasonic. Binnenkort komt er één langs, bij even doorvragen vertelde hij dat hij vooral Hisense en Hitachi installaleert. Hitachi zie ik regelmatig langskomen maar Hisense kan ik nergens vinden. Ook niet via de zoekfunctie. Kent iemand dit merk? Op hun website zie ik vooral airco's staan.
Hisense heb ik een TV van goed spul..
Maar het aansluiten is eigenlijk merk ongebonden.
Meer het instellen, en inregelen..
Als je iemand hebt die wilt monteren, doen . Als je het zelf niet kunt... [ Factuur voor subsidie kun je me pm ] met een beetje hulp hier op het forum.
Instellen zal je toch zelf moeten leren.

Pana topics genoeg om je de info eigen te maken..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:30:
[...]
Als je gaat opwaarderen, neem dan lamellen radiatoren. [ brugman oid ]
Veel meer water en staal en dus meer afgifte en meteen een meewerkende buffer...
Of de Stelrad ECO's

• Dylantje2

Dylantje2

Ik zie niet in dat die "eco" een grote buffer en meer afgifte hebben... [ wel mooi bedacht systeem trouwens ]
Als je gewoon rekent met je warmteverlies, maakt het niet zoveel uit dat het aan de achterkant warmer of kouder is.
Als je war stookt ben je goed af met een mooi accumulatie systeem.
Dus meer staal is meer afgifte. Meer water is meer buffer, zonder extra vat enz
Ik zou het liefst oude stalen lamellen radiatoren gevonden hebben.

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:06:
Ik zou het liefst oude stalen lamellen radiatoren gevonden hebben.
Die zijn dan weer wat lastiger te boosten met ventilatoren.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dylantje2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:33:

Maar het aansluiten is eigenlijk merk ongebonden.
Meer het instellen, en inregelen..
Als je iemand hebt die wilt monteren, doen . Als je het zelf niet kunt... [ Factuur voor subsidie kun je me pm ] met een beetje hulp hier op het forum.
Instellen zal je toch zelf moeten leren.

Pana topics genoeg om je de info eigen te maken..
Bedoel je ook dat als hij bijvoorbeeld door een bedrijf is ingesteld, dat je ook moet leren hoe je eventueel later de instellingen moet kunnen veranderen?

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Die zijn dan weer wat lastiger te boosten met ventilatoren.
Dat booster wil je niet, en is bij die meer staal en water ook niet nodig, je hebt gewoon meer afgifte...
Als je een wp goed wilt tweaken, wil je geen booster die aan en uit gaan, dit verander je TR heel vaak, dus een stuiterende wp dus meer verbruik, dan de boosters in mijn ogen je op gaan leveren.
Wel iets meer warmte wss. maar ook meer verbruik, en niet alleen door je booster.

Passief meer afgifte wil je hebben

• CurlyMo
Rzaan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Bedoel je ook dat als hij bijvoorbeeld door een bedrijf is ingesteld, dat je ook moet leren hoe je eventueel later de instellingen moet kunnen veranderen?
Dat is sowieso verstandig. @koevlaas2 gaf bij zijn installatie hier aan dat je wel tot een jaar bezig bent je WP goed in te stellen voor jouw situatie. Stooklijn goed afstellen, flow, dT e.d. Je kan het ook laten staan op de instellingen door de installateur, maar dan loop je het 'risico' minder efficiëntie en comfort te hebben.

• Dylantje2

Dylantje2

Rzaan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:13:
[...]

YES

Je zult je echt wel wat moeten gaan verdiepen.. [ hulp zat op pana topics ]
Je war in regelen, je sensoren ijken, je tr tweaken, je backupheater instellen, enz enz

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Rzaan Er "moet" niks, maar je zit hier op Tweakers :)

Bij een CV-ketel kom je er vanwege de overcapaciteit nog goed mee weg als je nooit naar het apparaat omkijkt of instellingen begrijpt en de installateur vertrouwt (nou ja, het kost een hoop extra gas als het niet efficient draait, maar dat is mooi aanleiding voor veel Nederlanders om te klagen in plaats van iets te doen).

Bij een warmtepomp moet je iets meer zoeken naar een optimum van de instellingen dat bij je behoeften past. Ook een warmtepomp kun je zó instellen dat hij het altijd doet (Ta 45+ graden of zo), maar daar wordt je wat harder dan bij een cv-ketel afgestraft dat het niet efficient draait. Slechte COP -> HOOG elektriciteitsverbruik.

• Dylantje2

Dylantje2

ocaj schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:19:

Bij een CV-ketel kom je er vanwege de overcapaciteit nog goed mee weg als je nooit naar het apparaat omkijkt of instellingen begrijpt en de installateur vertrouwt (nou ja, het kost een hoop extra gas als het niet efficient draait, maar dat is mooi aanleiding voor veel Nederlanders om te klagen in plaats van iets te doen).

Bij een warmtepomp moet je iets meer zoeken naar een optimum van de instellingen dat bij je behoeften past. Ook een warmtepomp kun je zó instellen dat hij het altijd doet (Ta 45+ graden of zo), maar daar wordt je wat harder dan bij een cv-ketel afgestraft dat het niet efficient draait. Slechte COP -> HOOG elektriciteitsverbruik.
Er moet niets, maar een niet goed ingeregelde wp, zal echt niet efficiënter zijn dan een oude plofketel.
En volgens mij voorbeelden genoeg hier gezien, van extreme verbruiken..

MOET niet, maar het niet goed inregelen is erg dom. 8) 8)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ocaj schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:19:
Dylantje2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:20:
Er moet niets, maar een niet goed ingeregelde wp, zal echt niet efficiënter zijn dan een oude plofketel.

MOET niet, maar het niet goed inregelen is erg dom. 8) 8)
Dat staat voor mij gelijk aan 'moeten' :)
Vrijwillig en vanuit ratio je handelen of gedrag aanpassen.

Maar als ik hem dan laat installeren (een Panasonic waarschijnlijk) door de persoon die bij mijn aannemer normaliter de verwarmingen aansluit, dan kan ik dus zelf zorgen voor de inregeling?
Mits ik me goed inlees hier op Tweakers?

• CurlyMo
Rzaan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:27:
[...]
dan kan ik dus zelf zorgen voor de inregeling?
Mits ik me goed inlees hier op Tweakers?
De kans is jammer genoeg erg groot dat de installateur dat maar matig voor je doet.

• olafmol
Stelrad ecos zijn toch gewone radiatoren?

En een ouderwetse lamellen radiator die vrijstaat is beter dan een jaga mini hybride?

Dacht dat jaga's het ultieme waren qua LTV met radiatoren maar ik ben dus compleet verkeerd geïnformeerd?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

30 min hier inlezen en je weet al meer dan 99.462% van alle installateurs.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• CurlyMo
olafmol schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Nee, want gewone radiatoren verwarmen beide panelen evenwijdig. De Stelrad eco's verwarmen eerst het voorste paneel en daarna pas het achterste.
Dacht dat jaga's het ultieme waren qua LTV met radiatoren maar ik ben dus compleet verkeerd geïnformeerd?
Met ventilatoren kan je op een relatief klein oppervlakte een hoop afgifte creëren, maar zonder ventilatoren doet een Jaga niet veel meer dan een vergelijkbare T22 / T33 radiator.

De echt ultieme LTV afgifte bommen zijn fancoils.

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:41:
30 min hier inlezen en je weet al meer dan 99.462% van alle installateurs.
Nou iets meer dan 30 minuten, maar een paar complete topics, vanaf 5-6 tot nu :-)

• Dylantje2

Dylantje2

olafmol schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:41:
[...]

En een ouderwetse lamellen radiator die vrijstaat is beter dan een jaga mini hybride?

Ecos zullen je flow benadelen in je wp systeem, dus ik zou ze nooit gebruiken. Lijkt mij meer een truucje dan echt winst.

Lamellen is meer oppervalkte staal, dus meer afgifte dus meer warmte. En ze zitten voller met water, dus bufferend.

Jaga bestonden al icm Hoge temp verwarming en daar gingen ze voor een soort van besparing.
Plots werden het ltv systemen. Veel te weinig water dus geen optie voor een wp. DBE zijn verzonnen om wat extra te boosten... Maar als je wp goed in wilt regelen wil je geen fannen op je systeem die aan en uit gaan.

De ultieme ltv, is een vloer/wamd met veel slangen [ inhoud] en een goed op te warmen massa. beton oid...
Daar kan geen andere radiator tegen op. Er was eens... een plafond verwarming, die perfect werkte.

Iets met massa is kassa lijkt het wel voor een wp _/-\o_ 8)

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:34
Pietje555 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Ik koos juist bewust voor dunwandig.
Mooier zichtwerk, minder beugels nodig, goedkoper en de koppelingen zorgen nooit voor een vernauwing omdat je geen steunbus nodig hebt.
Gebruik Viega Profipress als koppeling of gewoon knel (makkelijk verkrijgbaar zonder persgereedschap)
Dunwandig staal kun je overal kopen en hoeft niet meteen een rol af te nemen.
- Roest
- Veel weerstand, zeker bij wat meer meters
- koppelingen die lekken
- veel werk
- ontbramen doet Techniek NL nooit dus wel weerstand bij iedere koppeling

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1 ... 123 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.