Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij deze wil ik graag even mijn topic onder de aandacht brengen :)

Ik heb wat vragen over een toekomstige LW warmtepomp en wat opmerkingen die de installateur maakte terwijl hier hier was om de boel op te nemen.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-10 08:29
In Januari is mijn huis verbouwd, flink geïsoleerd en er is er een Hybride LW warmtepomp Atlantic Aurea 5 met plugwise Anna/Smart combi geplaatst op advies van de installateur. In 4 maanden meerdere keren de installateur en leverancier over de vloer gehad omdat de warmtepomp bijna niet werkt. Afgelopen week de eindconclusie moeten trekken dat mijn huis te goed geïsoleerd is…
In de warmtepomp zit, niet aanpasbare, logica die de binnen 20 minuten een bepaalde retourtemperatuur moet behalen, lukt dat niet dan schakelt hij over op CV. Onder de 5 graden doet hij niets. Door de goede isolatie en de vele zonne-instraling zijn er, op dagen dat de temperatuur boven de 5 graden zit, maar 1 of 2 verwarmingsmomenten nodig. In de tussentijd koelt de vloerverwarming af. Deze afkoeling is dusdanig veel dat de warmtepomp nooit binnen de 20 minuten op zijn verwachte retourtemperatuur komt (welke dat is hebben ze niet kunnen vertellen), zelfs niet bij buiten temperaturen van 18 graden, dus slaat hij na 20 minuten af. De CV neemt het over en als deze de vloerverwarming op temperatuur heeft gebracht hoeft de warmtepomp de rest van de (halve) dag niet meer aan te slaan.
Enkel tijdens een sporadische zwaar bewolkte niet al te koele dag heeft hij een groot deel van de dag kunnen draaien. Bij het bypassen van de vloerverwarming draaide hij wel correct en er zijn geen errors, conclusie van de leverancier is dus dat het niet aan de warmtepomp ligt maar aan de te goede isolatie van het huis en te veel zonne- instraling. Ik heb de installateur dus verzocht om deze installatie te verwijderen en een werkend alternatief aan te bieden.

Mijn instinct zou zeggen om voor een hybride Elga te gaan, simpel gezegd omdat hier veel meer zelf in te regelen en te tweaken valt. Maar kan deze of welke andere warmtepomp dan wel overweg met mijn situatie?

-TLDR- De huidige warmtepomp stopt na 20 minuten omdat hij de gewenste retour temperatuur niet kan halen, zijn er andere hybride warmtepompen die een dergelijke beperking niet hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MarcoL1978 de standaard ketelboerfouten zijn
* te hoge stooklijn en
* te lage flow
Beide kunnen het door jou beschreven gedrag veroorzaken, dus ik gok dat dat de oorzaak is en niet de warmtepomp (al klinkt de regeling wel wat raar).
Overigens kan elke warmtepomp hybride draaien, zeker LTV, en is het financieel zeker interessant om onder de vijf graden door te werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:53
MarcoL1978 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:51:
In Januari is mijn huis verbouwd, flink geïsoleerd en er is er een Hybride LW warmtepomp Atlantic Aurea 5 met plugwise Anna/Smart combi geplaatst op advies van de installateur. In 4 maanden meerdere keren de installateur en leverancier over de vloer gehad omdat de warmtepomp bijna niet werkt. Afgelopen week de eindconclusie moeten trekken dat mijn huis te goed geïsoleerd is…
In de warmtepomp zit, niet aanpasbare, logica die de binnen 20 minuten een bepaalde retourtemperatuur moet behalen, lukt dat niet dan schakelt hij over op CV. Onder de 5 graden doet hij niets. Door de goede isolatie en de vele zonne-instraling zijn er, op dagen dat de temperatuur boven de 5 graden zit, maar 1 of 2 verwarmingsmomenten nodig. In de tussentijd koelt de vloerverwarming af. Deze afkoeling is dusdanig veel dat de warmtepomp nooit binnen de 20 minuten op zijn verwachte retourtemperatuur komt (welke dat is hebben ze niet kunnen vertellen), zelfs niet bij buiten temperaturen van 18 graden, dus slaat hij na 20 minuten af. De CV neemt het over en als deze de vloerverwarming op temperatuur heeft gebracht hoeft de warmtepomp de rest van de (halve) dag niet meer aan te slaan.
Enkel tijdens een sporadische zwaar bewolkte niet al te koele dag heeft hij een groot deel van de dag kunnen draaien. Bij het bypassen van de vloerverwarming draaide hij wel correct en er zijn geen errors, conclusie van de leverancier is dus dat het niet aan de warmtepomp ligt maar aan de te goede isolatie van het huis en te veel zonne- instraling. Ik heb de installateur dus verzocht om deze installatie te verwijderen en een werkend alternatief aan te bieden.

Mijn instinct zou zeggen om voor een hybride Elga te gaan, simpel gezegd omdat hier veel meer zelf in te regelen en te tweaken valt. Maar kan deze of welke andere warmtepomp dan wel overweg met mijn situatie?

-TLDR- De huidige warmtepomp stopt na 20 minuten omdat hij de gewenste retour temperatuur niet kan halen, kan een andere hybride warmtepomp dat wel?
Een moderne ELGA is idd. beter instelbaar. Ik heb er een uit 2014 (oude model) en die heb ik een eigen thermostaat gegeven en de gasketel zn oude thermostaat (want de ELGA wilde ook veel te snel de gasketel erbij zetten). De ELGA heb ik toen af fabriek wel zonder de 4 graden stop laten leveren. En hiermee van ca. 1400 m3 gas naar 50-200 m3 gas.
Overigens: goed geisoleerd + vloerverwarming = volledige warmtepomp met boiler, niet hybride :).
Wat je beschrijft maakt de Atlantic wel een onding.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Aan de atlantic/plugwise is niets aan te passen. Enkel een paar vaag omschreven parameters die invloed zouden hebben op de stooklijn. De flow heeft hoog een laag gestaan, zonder verbetering.
Dé hybride versie is een kosten bewuste oplossing, het bouw budget was op.

Ik ga me dan maar eens inlezen in de Elga

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@MarcoL1978 Duurzaamheidslening gemeente?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Dat was een mogelijkheid geweest maar om de leningen nu nog meer te verhogen... En er hangt al een nieuwe CV.
Ik hou het voor nu dus nog op de route die er gekozen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
In januari is mijn huis verbouwd, flink geïsoleerd [...]
Teruglezend kon ik niet vinden wat de hoofdverwarming is.
Als dit vloerverwarming is, kan je zeer waarschijnlijk van het gas af.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Remco45 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Teruglezend kon ik niet vinden wat de hoofdverwarming is.
Als dit vloerverwarming is, kan je zeer waarschijnlijk van het gas af.
Het is een 50 jaar oud huis, met beneden vloerverwarming en boven nog radiatoren die zo goed als de hele winter uit staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@MarcoL1978 Kijk dan ook op familie-kleinman.nl voor ervaringen met de elga ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Laatst online: 08:11

-TLDR- De huidige warmtepomp stopt na 20 minuten omdat hij de gewenste retour temperatuur niet kan halen, zijn er andere hybride warmtepompen die een dergelijke beperking niet hebben?
Wat voor verdeler voor je vloerverwarming heb je? Zit hier nog een mengventiel met pomp in?

Eventueel kan dat de oorzaak zijn. De WP levert een te lage temperatuur aan voor de mengverdeler waardoor deze niet goed functioneert. De cv ketel voert veel hogere temperaturen aan waardoor de mengverdeler wel z'n functie uit kan oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 22:02
MarcoL1978 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Het is een 50 jaar oud huis, met beneden vloerverwarming en boven nog radiatoren die zo goed als de hele winter uit staan.
Pfff, wat moet je dan nog met een CV ketel? Wel jammer van de gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10 14:07
Ik ben op dit moment bezig met een bedrijfspand en daarin wordt vanuit de bouw al standaard vloerverwarming leidingen aangelegd. In eerste instantie dacht ik: lucht / water warmtepomp en aansluiten op de vloerverwarming. Alleen dat is tot eind van het jaar moeilijk te leveren, dus nergens krijg je gehoor of een offerte duurt heel lang.

Afgelopen week had ik iemand aan de telefoon en die zei: voor een bedrijfspand moet je geen lucht/water warmtepomp nemen, maar een lucht/lucht warmtepomp net zo efficient in jullie situatie. Je bent alleen maar op kantoor tijdens kantooruren en in de zomer kan je dan ook gelijk koelen.

Allemaal leuk al die verschillende adviezen, maar hoe kan ik zelfstandig uitzoeken wat het meest efficient is? Ik heb namelijk een beetje het gevoel dat dit advies van een lucht/lucht warmtepomp ook op basis van makkelijk leverbaarheid is.

Op het internet kan ik overal wel de verschillen opzoeken of wat aangenamer is, maar nergens echt wat uiteindelijk gewoon het meeste energie gaat kosten. Ik begrijp dat je voor een woning liever voor een lucht/water warmtepomp gaat in combinatie met vloerverwarming (traag systeem). Aangenamer en je maakt veel meer uren gebruik van warmte. Alleen voor een bedrijfspand vind ik het moeilijk beslissen. Daar maak je alleen gebruik van de warmte tussen 9:00 en 17:00 uur op werkdagen.

EPS waarde pand is 0.73.

[ Voor 21% gewijzigd door isomis op 09-05-2022 09:48 ]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Insert12 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Wat voor verdeler voor je vloerverwarming heb je? Zit hier nog een mengventiel met pomp in?

Eventueel kan dat de oorzaak zijn. De WP levert een te lage temperatuur aan voor de mengverdeler waardoor deze niet goed functioneert. De cv ketel voert veel hogere temperaturen aan waardoor de mengverdeler wel z'n functie uit kan oefenen.
Ik heb een vloerverwarming verdeler met Will para pomp.
De CV is gelimiteerd op 45 graden, de warmtepomp zou 55 graden aan moeten kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Heb je een foto van de verdeler?
Als je de CV zelf beperkt tot de max temperatuur welke de vloer mag hebben (vraag de leverancier), kan je het voetventiel en het thermostaatventiel verwijderen.
Deze hebben meestal een belachelijk kleine doorlaat, zie foto van mijn oude voetventiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik zou zeker overwegen van het gas af te gaan, heb je net een uitgebreid bericht gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

Franciesco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Als je twijfelt zou ik gewoon eens meten hoeveel warm water er uit je douchekop komt per minuut. Vermenigvuldig dat met het aantal minuten dat je vind dat normaal is om te douchen en met het aantal douchebeurten (/personen) per dag. Een eventueel bad en handwas en handafwas moet je daar dan nog bij op tellen. Plus iets aan marge. Ook omdat bij een boiler op b.v. 50 graden niet de volledige waterinhoud 50 graden is.
Op deze manier moet je toch een aardige indicatie krijgen.

A.d.h.v. bovenstaande en de warmwater temperatuur die je gemiddeld gebruikt kun je dan berekenen hoeveel boilerwater van b.v. 50 of 55 graden nodig is.

Als je met je huishouden de douchebeurten spreid over de dag (sommige in de ochtend en andere in de avond) heb je minder nodig dan dat iedereen achter elkaar douched. Want veel systemen kunnen de boiler in een paar uur weer opwarmen. Alleen de kleinere (max 150l) monoblock WPboilers doen er doorgaans wat langer over. Maar het klinkt niet alsof je daar naar kijkt.
Je kunt het ook nauwkeuriger bepalen door te kijken hoeveel kWh je verbruikt aan SWW met onderstaande formule van warmtepompweetjes.

(860 x kWh) : Δ T = liters

Als gezin van 4(2 vw en 2 k) verbruiken wij max 1 m³ gas aan SWW per dag. De combiketel staat ingesteld op 40 °C. Uitgaande van koud kraanwater van 10 °C is dat dus een Δ T van 30 °C. Uitgangspunt is 9 kWh uit 1 m³.

Wij zouden dus een wp-boiler moeten hebben van: 860 x 9 / 30 = 258 liter. Rekening houdend met netto 80% wat je daadwerkelijk aan volume eruit krijgt kom ik dan op 258 x 1,25 = 323 liter. Naar boven afgerond dus een 330 of 350 liter vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@isomis Vloerverwarming is vaak wat "traag" door de grote massa.Maar dit hangt ook af van de variant: zitten de slangen in de vloer vlak bij de oppervlakte of dieper in het beton.

Tegelijkertijd is een warme vloer wel heel comfortabel.

Als je door de weeks van 0800 tot 1800 de boel warm wil hebben dan is LL WP een goede optie, wellicht in combinatie met LW WP voor vloerverwarming.

Natuurlijk is er ook een ventilatievraagstuk (Wat vaak meer vraagt dan thuis door meer mensen per m2)
Maak even een apart topic met b.v. ook de grootte van het pand (onder de 400m2-> woonhuisachtige oplossingen of groter?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
BarryH schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:35:
@isomis Vloerverwarming is vaak wat "traag" door de grote massa.Maar dit hangt ook af van de variant: zitten de slangen in de vloer vlak bij de oppervlakte of dieper in het beton.

Tegelijkertijd is een warme vloer wel heel comfortabel.

Als je door de weeks van 0800 tot 1800 de boel warm wil hebben dan is LL WP een goede optie, wellicht in combinatie met LW WP voor vloerverwarming.

Natuurlijk is er ook een ventilatievraagstuk (Wat vaak meer vraagt dan thuis door meer mensen per m2)
Maak even een apart topic met b.v. ook de grootte van het pand (onder de 400m2-> woonhuisachtige oplossingen of groter?)
6-8 cm onder het oppervlak en het gaat maar om 150m2 op de eerste verdieping. Er zit ook nog een magazijn onder van ook 150cm2, maar die hoeft niet verwarmt te worden.

Er komen hooguit 4 mensen te werken.

Plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec-lN2AsZr1tBLpYkIYLNLs8El8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cU3g5te9Nxry5RVLWmSkpJmS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23

pietje63

RTFM

Ben opties aan het bekijken voor overstap op warmtepomp. Belangrijkste vraag is waar ik deze zou kunnen plaatsen. Elementen die waarschijnlijk wel relevant zijn voor de vraag gelabeld met *

Huidige situatie
* Combiketel enkel in gebruik voor verwarming geplaats in vrijstaande garage
* Geizer voor warm water staat op zolder (badkamer daar naast en recht onder; nu ook nog aangesloten op Quooker in keuken maar dat is optioneel)
* BG vloerverwarming (<40 graden) en enkele radiatoren
* 1e verdieping effectief maar 1 kinderkamer die verwarmd wordt door radiatoren
* zolder 2 kamers die op koude werkdagen worden verwarmd door radiatoren
* meeste radiatoren relatief oud, maar wel met speedcomfort
* Verwacht met aanvoertemp van 50 graden net aan te kunnen (uitdaging is vooral 1 kinderkamer die als het echt goed koud moeilijk verwarmt door niet geïsoleerd dat wat nu niet eenvoudig aan te pakken is).
* gebruikte radiatoren en vloerverwarming aangestuurd door Tado

Uitdagingen
* Op zolder weinig ruimte
* Voorkeur is vervangen combiketel en geizer; nmm is één apparaat duurzamer (ook ivm onderhoud)
* Garage niet ideaal naar mijn mening. Ik ken leidingwerk richting huis niet goed, maar zijn vrijwel zeker dikke leidingen met matige isolatie. Ik verwacht dat daar veel warmte/rendement verloren gaat
* Op internet lees ik dat warmtepomp op zolder niet de voorkeur heeft ivm lekken

Vraag
* Boven de zolder heb ik nog meer dan genoem ruimte op een vliering, is dit een optie? Door de nok van de zolder (vlak bij vliering) loopt belangrijke aanvoerleiding van verwarming die wellicht als basis kan dienen.
* Kan de buitenunit (net als een airco) op een dakkapel worden geplaatst?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@isomis Dan lijkt me LL WP prima en dan een kleine LW WP om de vloer licht op tewarmen. Als je je vloer afwerkt met een isolerend materiaal (lamelparket van hout/kurk, tapijt,....) dan is dat waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
BarryH schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:49:
@isomis Dan lijkt me LL WP prima en dan een kleine LW WP om de vloer licht op tewarmen. Als je je vloer afwerkt met een isolerend materiaal (lamelparket van hout/kurk, tapijt,....) dan is dat waarschijnlijk niet nodig.
We krijgen een monolithische vloer, dus er komt niks op. Het bedrijf adviseert twee LL WP van 75m2 per stuk. Ik denk dat we ook niet echt een andere optie hebben. Aangezien het pand al in ze zomervakantie opgeleverd gaat worden en LW WP systemen pas volgend jaar geleverd kunnen worden. We kunnen niet een hele winter zonder verwarming zitten en wil NUON stadswarmte uit principe niet afnemen.

[ Voor 30% gewijzigd door isomis op 09-05-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@isomis lijkt me prima. Je kan altijd nog je vloerverwarming aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
BarryH schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:12:
@isomis lijkt me prima. Je kan altijd nog je vloerverwarming aansluiten.
Klopt, alleen je hebt altijd 3 maanden garantie op de aanleg van de vloerverwarming buizen. Ik moet dus even een manier vinden om die slangen te testen. Ze hebben het namelijk niet met een slakkenhuis patroon gedaan en even vlug via de bouw erin gesmeten en het beton gestort :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@isomis met een E-boilertje kan jedat prima testen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Heeft iemand ervaring met de koelfunctie van een Daikin luchtwarmtepomp? Hier staat de functie op koelen (met sneeuwvlok icoon) en ingestelde temperatuur van 18, maar binnen blijft het stabiel 22,5 (overigens volledig opgewarmd door de zon/ramen etc). Verder is het savonds/snachts ontiegelijk warm. Zelfs in de wintermaanden, met een raam open blijft het warm..

Iemand tips?

(goede isolatie, nieuwbouw,, volledig vloerverwarming etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 13:59

MrScratch

I am rubber, you are glue

Sport_Life schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:36:
Wij zijn nu druk bezig met de verbouwing van onze woning , warmtepomp staat niet op de directe planning nog maar we willen daar wel op voorbereid zijn. Nu wordt er in de gehele woning vloerverwarming aangelegd (10cm hoh), op iedere verdieping komt een verdeler (bg , 1e en 2e). De BG en 1e verdieping kunnen we vrij eenvoudig een nieuwe aan- en afvoer maken van >28mm diameter, maar op de 2e wordt dat lastiger. Een loodgieter zal ongeveer een dag bezig zijn om dat te doen.
Ik denk dat de 1e en zeker de 2e nauwelijks verwarmd zal worden (dakisolatie 16cm PIR, HR++ glas, etc), kunnen we dan volstaan met alleen de BG en 1e verdieping >28mm aanvoer en de verdeler op de 2e verdieping aansluiten op de bestaande aanvoer van de oude radiatoren of is het dan in onbalans?
De bedoeling is dat het uiteindelijk allemaal op een (FE) WP wordt aangesloten, ik denk/hoop ergens in 2023/2024 op z'n vroegst. (valt buiten bouwdepot :()

En hoeveel mm moet ik nemen? 32mm kunstof? Bg is 100m2 (12 groepen) en verdiepingen zijn 2x 50m2 (2x 5 groepen).
Vergeet ook de Balansventilatie met WTW niet. Essentieel voor een goede verbouwing, zeker met een complete woning aan de vloerverwarming. Dan wil je toch een kierdichte schil met ventilatie die de warmte hergebruikt.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Zit met een vraag. Ik heb een aantal bronnen waaronder 2 warmtepompen. Ik ben van plan om door middel van electrische kogelkranen te bepalen welke bron de vloerverwarming voed. Maar nu mijn vraag moet ik ook in de retour leiding electrische kogelkranen zetten of is de warme kant voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:35
Remco45 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:57:
Heb je een foto van de verdeler?
Als je de CV zelf beperkt tot de max temperatuur welke de vloer mag hebben (vraag de leverancier), kan je het voetventiel en het thermostaatventiel verwijderen.
Deze hebben meestal een belachelijk kleine doorlaat, zie foto van mijn oude voetventiel:

[Afbeelding]

Maar ik zou zeker overwegen van het gas af te gaan, heb je net een uitgebreid bericht gestuurd.
Als je een mengverdeler niet afblind bij de pomp werkt dit niet. Het toevoer water gaar rechtstreeks via de pomp naar de retour. Je hebt dan geen druk over je vloerleidingen. Daar is de weerstand in de toevoerleiding voor nodig om dit te compenseren.
Haal je deze kleppen dus weg dan moet je een (duur) inregelventiel plaatsen. Je kunt ze dus net zo goed laten zitten.
Ook omdat er een nulpunt over de verdeler ontstaat heb je geen druk meer voor eventuele radiatoren op de verdieping.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:35
BarryH schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:29:
@isomis met een E-boilertje kan jedat prima testen denk ik
Voor de garantie op de buis hoef je geen warmte te hebben. Gewoon afpersen is dan toch voldoende? Warmteafgifte kun je natuurlijk testen met een warmtecamera, maar is het niet gelijkmatig is doe je er toch niets meer aan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Pietje555 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Als je een mengverdeler niet afblind bij de pomp werkt dit niet. Het toevoer water gaar rechtstreeks via de pomp naar de retour. Je hebt dan geen druk over je vloerleidingen. Daar is de weerstand in de toevoerleiding voor nodig om dit te compenseren.
Haal je deze kleppen dus weg dan moet je een (duur) inregelventiel plaatsen. Je kunt ze dus net zo goed laten zitten.
Ook omdat er een nulpunt over de verdeler ontstaat heb je geen druk meer voor eventuele radiatoren op de verdieping.
Eens dat er e.e.a. moet worden aangepast, maar het was ook geen complete/uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Laten zitten raadt ik af indien hij met lage temperaturen wil gaan verwarmen.
Aanpassen van de verdeler met wat bijbehorende onderdelen hoort er dan gewoon bij, zeker indien hij van het gas af wil gaan (dan kan ook de pomp worden verwijderd).
Had thuis dezelfde situatie en met een simpele kogelkraan de waterflow naar de radiatoren ingeregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:57
Een reminder monitoring April 2022:
Inleveren data s.v.p.
@mgroen81 @ThaDude @Rol-Co @Baapje327 @Robindd @H143 @mkleinman @xoror @TriLithium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paar vragen en opmerkingen:
  • Waarom hybride als je VVW hebt? Als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt kun je zonder problemen full electric verwarmen. Full electric is qua configuratie ook nog eens eenvoudiger.
  • Als de installateur het niet weet, wat zegt de fabrikant of importeur? Je mag tenslotte een goed werkend product verwachten.
  • Als de te lage retourtemperatuur het probleem is, wat gebeurt er als je de stooklijn flink verlaagt? En begin eens zonder stooklijn dus op een vaste aanvoertemperatuur. Bijvoorbeeld 30 graden. Wat gebeurt er dan?
  • Binnen 20 minuten een bepaalde (hogere) Tr bereiken slaat in combinatie met VVW nergens op. Dat lukt alleen met (kleine) radiatoren. Als je een beetje veel systeeminhoud hebt, is het water na die 20 minuten nog maar net één keer rondgepompt. Is deze warmtepomp eigenlijk wel geschikt voor VVW?

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 09-05-2022 17:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj je vergeet dat een hybride zo goedkoop is omdat hij geen instellingen heeft :) Ophangen en hard wegrijden.
Hij heeft geen stooklijn, maar een 'zelflerende thermostaat'. En een hardcoded cutoff bij 4°C zo te lezen. -O-
https://atlanticclimate.nl/download/2623/
https://atlanticclimate.nl/product/aurea-hybride-add-on/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superbeagle schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Je kunt het ook nauwkeuriger bepalen door te kijken hoeveel kWh je verbruikt aan SWW met onderstaande formule van warmtepompweetjes.

(860 x kWh) : Δ T = liters

Als gezin van 4(2 vw en 2 k) verbruiken wij max 1 m³ gas aan SWW per dag. De combiketel staat ingesteld op 40 °C. Uitgaande van koud kraanwater van 10 °C is dat dus een Δ T van 30 °C. Uitgangspunt is 9 kWh uit 1 m³.

Wij zouden dus een wp-boiler moeten hebben van: 860 x 9 / 30 = 258 liter. Rekening houdend met netto 80% wat je daadwerkelijk aan volume eruit krijgt kom ik dan op 258 x 1,25 = 323 liter. Naar boven afgerond dus een 330 of 350 liter vat.
Geen enkele CV-ketel haalt bij het maken van SWW 9 kWh uit een m³ gas. Dat is eerder 8 kWh (of nog minder).
En verder begrijp ik niets van die formule. Wat is die 860?
En heb jij je warm tapwater op 40°C staan? Dat is wel erg laag. Zeker weten dat dat niet je CV-watertemperatuur is?

Ik vind het maar een bijzondere redenering. Waarom meet je niet gewoon hoe lang je doucht, en kijk je even (door het vullen van een 10L emmer) hoeveel water er uit je douche komt? Dat lijkt me een veel betrouwbaarder (en vooral begrijpelijker) meetmethode.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Over hybride WP komen in dit topic af en toe vragen langs. Is het zinvol om een aantal "ik heb een hybride WP, hoe kan ik nu het gasgebruik minimaliseren" tips in de OP te zetten of is een ander topic daar beter voor geschikt.
ik denk aan:
1/ maximaliseer de flow, want dan kan je met een lagere aanvoertemperatuur werken en is de COP beter
2/ zet de temperatuurbegrenzing (Standaard bij 4 graden uit (gasketel neemt het over) en bij 7 graden weer aan) zo laag mogelijk (of uit)
3/ voorkom het bijschakelen van de gasketel bij hogere temperaturen om sneller het huis op te warmen
4/ experimenteer met een meer constante temperatuur (snel opwarmen vraagt veel vermogen en dan wordt de gasketel bijgeschakeld)
5/ ...

Ik ben van 1400m3 gas naar 50-200 gegaan door goed in te stellen. En pas geleden kwam een installateur voor gasketel/ZB onderhoud en die was zo ongeveer in shock, hij gebruikte zelf nog 900m3 gas (met dezelfde hybride WP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietje63 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:42:
Vraag
* Boven de zolder heb ik nog meer dan genoem ruimte op een vliering, is dit een optie? Door de nok van de zolder (vlak bij vliering) loopt belangrijke aanvoerleiding van verwarming die wellicht als basis kan dienen.
Wil je ook het SWW-vat daar plaatsen? Een vol 300L vat weegt snel 400 kg. Kan je vliering dat aan en krijg je die boven?
* Kan de buitenunit (net als een airco) op een dakkapel worden geplaatst?
Nee. Meestal niet. Want.
  • Geeft binnen geluidsoverlast
  • Is best zwaar (kan je dakkapel 100 kg extra last aan)?
  • Is niet of nauwelijks toegankelijk voor onderhoud.
  • Is in de winter niet toegankelijk voor storingen.
  • Geeft vaak problemen met (bevriezend) defrostwater.
En lees dit topic even terug, want deze vraag is al erg vaak beantwoord (nota bene in de FAQ):
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:56:
@Andrehj je vergeet dat een hybride zo goedkoop is omdat hij geen instellingen heeft :) Ophangen en hard wegrijden.
Hij heeft geen stooklijn, maar een 'zelflerende thermostaat'. En een hardcoded cutoff bij 4°C zo te lezen. -O-
https://atlanticclimate.nl/download/2623/
https://atlanticclimate.nl/product/aurea-hybride-add-on/
Uit de diverse meldingen van een Elga had ik nooit begrepen dat er niets in te stellen viel. Integendeel zelfs.
En @MarcoL1978 schrijft letterlijk: "Enkel een paar vaag omschreven parameters die invloed zouden hebben op de stooklijn". Dus dan ga ik er maar vanuit dat je die stooklijn wel degelijk (zij het lastig) in kunt stellen.

Geen stooklijn in kunnen stellen bij een WP lijkt me wel erg sterk. Dat kan toch nooit werken?

In dat geval zal hij terug moeten naar zijn installateur en een werkend product moeten vragen. Zonder instelbare stooklijn wordt het nooit wat.

Kan ie ook gelijk over naar full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:59:
Over hybride WP komen in dit topic af en toe vragen langs. Is het zinvol om een aantal "ik heb een hybride WP, hoe kan ik nu het gasgebruik minimaliseren" tips in de OP te zetten of is een ander topic daar beter voor geschikt.
ik denk aan:
1/ maximaliseer de flow, want dan kan je met een lagere aanvoertemperatuur werken en is de COP beter
2/ zet de temperatuurbegrenzing (Standaard bij 4 graden uit (gasketel neemt het over) en bij 7 graden weer aan) zo laag mogelijk (of uit)
3/ voorkom het bijschakelen van de gasketel bij hogere temperaturen om sneller het huis op te warmen
4/ experimenteer met een meer constante temperatuur (snel opwarmen vraagt veel vermogen en dan wordt de gasketel bijgeschakeld)
5/ ...

Ik ben van 1400m3 gas naar 50-200 gegaan door goed in te stellen. En pas geleden kwam een installateur voor gasketel/ZB onderhoud en die was zo ongeveer in shock, hij gebruikte zelf nog 900m3 gas (met dezelfde hybride WP).
Schrijf maar een stukje, dan plak ik het wel in de TS. Het FAQ topic is daarvoor niet zo geschikt. Wat ook kan is hier een mooi stukje (incl opmaak) maken en dan pinnen we dat.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 09-05-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:36
Ik lees in de FAQ dat ik een eigen topic moet aanmaken, dus bericht verplaatst naar: Warmtepomp in huis gebouwd in 2017

[ Voor 94% gewijzigd door jdejonge1991 op 09-05-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tomexergie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:29:
Een reminder monitoring April 2022:
Inleveren data s.v.p.
@mgroen81 @ThaDude @Rol-Co @Baapje327 @Robindd @H143 @mkleinman @xoror @TriLithium
Ik heb geen meters opgenomen tox, en de wp draait in de nacht/morgen/avond nog. Ik geloof het ook wel, hij loopt al tijden op een setting waar ik geen omkijken aan heb.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Geen enkele CV-ketel haalt bij het maken van SWW 9 kWh uit een m³ gas. Dat is eerder 8 kWh (of nog minder).
En verder begrijp ik niets van die formule. Wat is die 860?
En heb jij je warm tapwater op 40°C staan? Dat is wel erg laag. Zeker weten dat dat niet je CV-watertemperatuur is?

Ik vind het maar een bijzondere redenering. Waarom meet je niet gewoon hoe lang je doucht, en kijk je even (door het vullen van een 10L emmer) hoeveel water er uit je douche komt? Dat lijkt me een veel betrouwbaarder (en vooral begrijpelijker) meetmethode.
Q = m * c * ΔT waarbij c = 4,18 is de warmtecapaciteit van water in kJ/kgK.

Q is de energie in kJ. Omgerekend naar kWh is 3.600 (s) / 4,18 ≈ 860

Ik hanteer voor tapwater inderdaad 40 °C. De redenering is dat niemand doucht met water > 40 °C. Geen klachten t.a.v. WAF. Daarbij heb ik een combiketel waarbij warmwater uit staat. Effectief dus een doorstromer waarbij koud water op dat moment wordt opgewarmd. Legionellaruns zijn dus onzinnig.

Ik geef je gelijk wat het aantal kWh is dat je uit 1 m³ haalt bij SWW aangezien er geen retour is om extra rendement uit de rookgassen te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BarryH eigenlijk denk ik dat de perikelen met hybride warmtepompen een eigen topic verdienen, er zijn tenslotte een aantal unieke instellingen en misverstanden. Wat vinden de eigenaren daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Overigens sta ik niet met een stopwatch de hele dag bij te houden hoe lang iedereen doucht en hoeveel tapwater uit de kraan komt.

Ik kan wel heel nauwkeurig het gasverbruik registreren op dagen dat er geen warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:26:
[...]

Ik heb geen meters opgenomen tox, en de wp draait in de nacht/morgen/avond nog. Ik geloof het ook wel, hij loopt al tijden op een setting waar ik geen omkijken aan heb.
Dus ik begrijp dat je niet meer mee doet met de monitoring? Ik kan je dus uit de lijst verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:49

Timple

Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Dat is geen probleem. Anders zouden die Duitsers het ook niet mogen installeren. Ze zijn daar best streng.
Dit is een speciaal expansievat voor sanitair warm water. Het wordt met een speciale constructie (bij het tappen van warm water) met vers water doorgespoeld. Het is eigenlijk hetzelfde als met de koud water toevoerleiding naar je vat. Die wordt bij de legionellacyclus ook niet ontsmet, en ook daar loopt door het uitzetten van het water in je vat altijd wat warm water in, maar bij de eerste keer water tappen stroomt die leiding weer door.
Top thanks!

Iemand nog een tip voor een inlaatcombinatie die geschikt is voor 500L?

(Hij staat al in de kelder, dus ondanks de interessante discussie daarover ga ik hem niet omruilen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Laatst online: 20-10 16:06
Hallo allemaal.

Wellicht is dit al eens eerdwr gevraagd maar oké.

Ik ga een warmtepomp aanschaffen echter weet ik niet welk type en waarom niet.

Na veel vergelijken, excel opsommingen etc, heb ik nog 2 openstaande vergelijkbare warmtepompen (Monobloc)

1. Nefit Enviline 9kw
2. Nibe S2125 8kw.

Ik heb 7,5kw nodig dus dat komt wel goed.

Er zit echter een enorm prijsverschil tussen deze 2, terwijl ze qua specs toch aardig overeenkomen qua geluid/COP.

Qua koelmiddel wint de Nibe het met R290.

Nu wil ik de juiste beslissing maken en niet later spijt krijgen dat ik geen €3000 meer uit heb gegeven voor een Nibe.

Echter kan ik persoonlijk geen goed argument vinden waarom ik het momenteel wel zou doen.

Hopelijk zijn er hier mensen met Ervaring die me een beetje in de goede richting kunnen duwen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-10 12:48
Heeft er iemand ervaring met een Atlantic Loria warmtepomp (atlantic loria duo 6006)? De aannemer adviseert deze warmtepomp, maar op internet zijn weinig tot geen ervaringen te vinden.

https://www.havepe.nl/nl/...oria-6006-6-kw-/2337/2359

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tomexergie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Dus ik begrijp dat je niet meer mee doet met de monitoring? Ik kan je dus uit de lijst verwijderen?
Ja mag hoor voor het overzicht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrScratch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Vergeet ook de Balansventilatie met WTW niet. Essentieel voor een goede verbouwing, zeker met een complete woning aan de vloerverwarming. Dan wil je toch een kierdichte schil met ventilatie die de warmte hergebruikt.
Douche wtw wil ik wel aanbrengen, ventilatie type D hangt een beetje af van de mogelijkheden op de BG.
Voor de slaapkamers vind ik roosters prima .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Rien43 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:13:
Heeft er iemand ervaring met een Atlantic Loria warmtepomp (atlantic loria duo 6006)? De aannemer adviseert deze warmtepomp, maar op internet zijn weinig tot geen ervaringen te vinden.

https://www.havepe.nl/nl/...oria-6006-6-kw-/2337/2359
Best wel veel hier op het forum die een 600X hebben. Doet wat ie moet doen, vrij luid, er zijn betere.

Bij mij werkt ie (6008) goed. Gasloos en laag verbruik dus ik klaag niet.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:29
Anno007 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:55:
Zit met een vraag. Ik heb een aantal bronnen waaronder 2 warmtepompen. Ik ben van plan om door middel van electrische kogelkranen te bepalen welke bron de vloerverwarming voed. Maar nu mijn vraag moet ik ook in de retour leiding electrische kogelkranen zetten of is de warme kant voldoende.
Juist niet anders kan warm of kouder wordend water niet via expansievat "ventileren".
Wel terugslagkleppen als ze allebei tegelijk mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Dapdodo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Juist niet anders kan warm of kouder wordend water niet via expansievat "ventileren".
Wel terugslagkleppen als ze allebei tegelijk mogen.
Dat begrijp ik. Maar dit is mijn vraag niet, ik wil weten of het voldoende gescheiden is om alleen elektrische kogelkranen in de warme/aanvoer (of koude/retour) te plaatsen.

Zoals ik al aangaf zijn het o.a. 2 warmtepompen en deze zijn standaard voorzien van expansievaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:44:
[...]

Paar vragen en opmerkingen:
  • Waarom hybride als je VVW hebt? Als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt kun je zonder problemen full electric verwarmen. Full electric is qua configuratie ook nog eens eenvoudiger.
  • Als de installateur het niet weet, wat zegt de fabrikant of importeur? Je mag tenslotte een goed werkend product verwachten.
  • Als de te lage retourtemperatuur het probleem is, wat gebeurt er als je de stooklijn flink verlaagt? En begin eens zonder stooklijn dus op een vaste aanvoertemperatuur. Bijvoorbeeld 30 graden. Wat gebeurt er dan?
  • Binnen 20 minuten een bepaalde (hogere) Tr bereiken slaat in combinatie met VVW nergens op. Dat lukt alleen met (kleine) radiatoren. Als je een beetje veel systeeminhoud hebt, is het water na die 20 minuten nog maar net één keer rondgepompt. Is deze warmtepomp eigenlijk wel geschikt voor VVW?
Ik vind het ook een heel merkwaardig verhaal!
Je hoort een dergelijke installatie gewoon te kunnen afstellen, sowieso moet een fabrikant in een hogere parameter menu kunnen komen om nog meer instellingen te kunnen tweaken!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 06:29
Anno007 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Dat begrijp ik. Maar dit is mijn vraag niet, ik wil weten of het voldoende gescheiden is om alleen elektrische kogelkranen in de warme/aanvoer (of koude/retour) te plaatsen.

Zoals ik al aangaf zijn het o.a. 2 warmtepompen en deze zijn standaard voorzien van expansievaten.
Kijk naar hybride, en zet bij terugslagklep een elektrische klep.
Hybride draait ook op 2 verschillende temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Anno007 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:48:
[...]

In een cascade installatie kun je afdoende met een keerklep, hier een schematische voorbeeld van een cascade installatie met uitgebreide na regeling als voorbeeld. Welk merk je ook pakt, onderling zit er weinig verschil in. Dit zelfde geldt ook voor CV installaties. Een smoorklep is in de meeste situaties niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaZ75RuK__uQ8AH8Tb9nghFhKr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85lg0BkZBpYO9Y6Awhx93dgH.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Naar aanleiding van mijn eerdere post in september hierbij de resultaten.

Eerder deed ik dus 1 x per dag SWW maken om 14.00 met de gedachten dat de COP dan altijd beter is dan bijvoorbeeld 's nachts.

Nu loopt SWW 24 uur per dag, met een max temp daling van 10 graden (setpoint is 48), dus bij 38 graden in het midden verwarmd hij SWW.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M0e1BM2.jpg

Ik vermoed dat ik in december een typefoutje gemaakt heb, omdat dat de enigste maand is die er tegenstrijdig uit komt in de tabel.

Al met al dus een serieuze besparing.
Het belangrijkste is naar mijn mening dat bij elke dag om 14.00 het vat verwarmen, dat het vat regelmatig wordt verwarmd terwijl deze nauwelijks is afgekoeld, en de WP dus op hoge temperaturen loopt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Grolsch heb je ook nog een anti legionella run lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:57:
Naar aanleiding van mijn eerdere post in september hierbij de resultaten.

Eerder deed ik dus 1 x per dag SWW maken om 14.00 met de gedachten dat de COP dan altijd beter is dan bijvoorbeeld 's nachts.

Nu loopt SWW 24 uur per dag, met een max temp daling van 10 graden (setpoint is 48), dus bij 38 graden in het midden verwarmd hij SWW.

[Afbeelding]

Ik vermoed dat ik in december een typefoutje gemaakt heb, omdat dat de enigste maand is die er tegenstrijdig uit komt in de tabel.

Het belangrijkste is naar mijn mening dat bij elke dag om 14.00 het vat verwarmen, dat het vat regelmatig wordt verwarmd terwijl deze nauwelijks is afgekoeld, en de WP dus op hoge temperaturen loopt.
Interessant en ook wel logisch. Hebben meer mensen deze ervaringen?

Nukezone FTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:57:
Ik heb precies dezelfde ervaring. Hier gaat ie pas verwarmen bij 37°C op de sensor. En dan heb ik ook nog (in Domoticz) een scriptje lopen wat om 14 of 20 uur op de knop "nu SWW maken" drukt als het water onder de 40 graden is gekomen. Dit geheel zorgt ervoor dat meestal de warmtepomp elke twee dagen het SWW verwarmt, en dit nagenoeg nooit 's ochtends vroeg of 's avonds laat doet.
COP voor SWW voor mei tot nu toe is 3.78, dus daar ben ik wel tevreden mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BarryH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:56:
@Grolsch heb je ook nog een anti legionella run lopen?
Nee, ik doe niet aan legionellaruns (al 5 jaar niet, iedereen leeft nog, N=4).
Andrehj schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb precies dezelfde ervaring. Hier gaat ie pas verwarmen bij 37°C op de sensor. En dan heb ik ook nog (in Domoticz) een scriptje lopen wat om 14 of 20 uur op de knop "nu SWW maken" drukt als het water onder de 40 graden is gekomen. Dit geheel zorgt ervoor dat meestal de warmtepomp elke twee dagen het SWW verwarmt, en dit nagenoeg nooit 's ochtends vroeg of 's avonds laat doet.
COP voor SWW voor mei tot nu toe is 3.78, dus daar ben ik wel tevreden mee.
Daar moet ik ook nog een keer iets voor bedenken.

In principe mag hij om mij ook wel wachten tot de temperatuur midden in het vat 30 graden is, MITS de temperatuur bovenin het vat nog boven de 40 is.

Ik heb een 400 liter vat, dus dat kan best.

Als het vat niet gebruikt wordt dan daalt de temperatuur egaal, dus op een gegeven moment is de temp bovenin het van 35 graden en middenin ook, en in dat geval is dat te koud.

Ik ga hier met @AUijtdehaag nog een keer over brainstormen hoe dit handig aan te pakken.

Dus max daling stel ik dan in op 18 graden bijvoorbeeld, dus als er midden in het vat 30 wordt gemeten, dan pas verwarmen EN via HA of NodeRed een handmatig opwarm commando als de temperatuur bovenin onder de 40 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ff een vraagje. Ik heb vrijdag eindelijk tijd om het buffervat aan te sluiten en ik kan daarna niet meer zo makkelijk bij deze vloerverwarmingsverdeler. Heeft het veel nut om de thermostaat en het ventiel er nog tussenuit te halen? Het is wel weer extra moeite.

Er staat op 1/2" op het ventiel en dn15 op de thermostaat.
https://tweakers.net/i/9-...oJsdyeXF.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/xs...MV7A24IG.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/BV...esWlrbkT.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 10-05-2022 18:07 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Nee, ik doe niet aan legionellaruns (al 5 jaar niet, iedereen leeft nog, N=4).

[...]

In principe mag hij om mij ook wel wachten tot de temperatuur midden in het vat 30 graden is, MITS de temperatuur bovenin het vat nog boven de 40 is.

Als het vat niet gebruikt wordt dan daalt de temperatuur egaal, dus op een gegeven moment is de temp bovenin het van 35 graden en middenin ook, en in dat geval is dat te koud.

Ik ga hier met @AUijtdehaag nog een keer over brainstormen hoe dit handig aan te pakken.

Dus max daling stel ik dan in op 18 graden bijvoorbeeld, dus als er midden in het vat 30 wordt gemeten, dan pas verwarmen EN via HA of NodeRed een handmatig opwarm commando als de temperatuur bovenin onder de 40 is.
Als je gezond bent zal je er ook vrij weinig van merken. Dit betekent niet dat het legionella in een bepaalde hoeveelheid niet aanwezig is. Het kromme is dat vooral oudere mensen er last van hebben, ik ben benieuwd of mensen het verschil tussen wel en geen legionella run hebben vergeleken. Als het verschil minimaal is adviseer ik altijd om een legionella run gewoon te laten uitvoeren, een lage concentratie koolmonoxide als voorbeeld is ook niet schadelijk maar op langer termijn kun je toch fysieke klachten krijgen. Vraag mij af wat hierover bekent is met Legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Verder discussiëren over legionella in: Voorkomen legionella in boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:49

Timple

Grolsch schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Is dat niet gewoon een kwestie van een thermometer bovenin hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:50:
[...]

Is dat niet gewoon een kwestie van een thermometer bovenin hangen?
Dat heb ik al, dus het is waarschijnlijk ff een script maken in NodeRed of HA om dit te realiseren.

Ik heb op dit moment 2 sensoren in m'n vat hangen (de onderste doet het ff niet, waarschijnlijk ff opnieuw solderen).

De sensor midden in het vat is de Mitsu sensor, die schakelt dus de hydrobox.
De bovenste sensor is mijn eigen sonoff sensor.

Als ik de Mitsu sensor bovenin het vat plaats ben ik bang dat hij te laat gaat verwarmen, dus dat ik kans heb op een koude douche.

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 10-05-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Grolsch schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:48:
[...]

Dat heb ik al, dus het is waarschijnlijk ff een script maken in NodeRed of HA om dit te realiseren.

Ik heb op dit moment 2 sensoren in m'n vat hangen (de onderste doet het ff niet, waarschijnlijk ff opnieuw solderen).

De sensor midden in het vat is de Mitsu sensor, die schakelt dus de hydrobox.
De bovenste sensor is mijn eigen sonoff sensor.

Als ik de Mitsu sensor bovenin het vat plaats ben ik bang dat hij te laat gaat verwarmen, dus dat ik kans heb op een koude douche.
Ik heb op 1/3 van de bovenkant de Mitsu sensor, een shelly op 2/3. Ik schakel SWW nu geforceerd in (met behulp van Home Assistant) als er een verschil tussen die twee ontstaat van 10 graden. Dat werkt tot nog toe prima om te voorkomen dat iemand een koude douche treft, ook als alle gezinsleden achter elkaar douchen binnen het uur.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Powrskin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:06:
Ff een vraagje. Ik heb vrijdag eindelijk tijd om het buffervat aan te sluiten en ik kan daarna niet meer zo makkelijk bij deze vloerverwarmingsverdeler. Heeft het veel nut om de thermostaat en het ventiel er nog tussenuit te halen? Het is wel weer extra moeite.

Er staat op 1/2" op het ventiel en dn15 op de thermostaat.
Uiteraard heeft dat nut. Die dingen moeten er gewoon uit als je met een WP gaat verwarmen, want die kosten je COP. In dit topic staat er al erg veel over geschreven.
En er zal ook nog wel een pomp op zitten. Die moet ook weg, want die kost je nog extra stroom ook. Je moet kortom de verdeler ombouwen naar gesloten, of vervangen.
Weet je trouwens wel zeker dat je dat buffervat nodig hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27
Even jullie mening vragen. Gisteren is er hier een wp-installateur langs geweest. Ik heb verteld dat ik bij voorkeur op een all-electric oplossing icm LTV (bv jaga) radiatoren wil overstappen, maar dat ik graag nog wel onze recent aangeschafte CV ketel (Intergas xtreme 30) een seizoen wil blijven gebruiken voor SWW totdat we zeker weten dat de WP icm de nieuwe LTV radiatoren ons netjes de winter door kan helpen.

Hij stelde voor om gewoon in 1x over te gaan, met een 230L boiler, dat dat wel ging werken in ons redelijk geisoleerde jaren 30 huis. Zijn voorstel was om een Daikin Altherma III te installeren, omdat hij daar het meeste ervaring mee heeft. De koevlaas formule geeft aan dat we op een 8 kw warmtepomp moeten uitkomen.

Op mijn vraag of een monobloc een optie was, gaf hij aan dat hij daar niet zo'n fan van was omdat volgens hem bij een defect de leidingen konden scheuren doordat het water in de leidingen dan kon bevriezen. Ook gaf hij aan dat de grotere leidingen die nodig zijn voor een monobloc issues konden opleveren. Is dit iets dat jullie bekend voorkomt?

Qua geluid schrok ik wel van de 62dB bij ca. 3 graden die hij opgaf, dat is wel erg hoog. Als ik zo rondkijk bij de Daikin specs van de iets grotere WP units (bij Daikin noemen ze dat geloof ik de MT series?) zie ik daar eerder rond de 38dba (bij de Daikin Altherma 3 H MT) geluidsdruk op 3m in de specs. Iemand daar ervaring mee, 62dB lijkt me gewoon heel erg hard voor een gemiddeld formaat WP?

Als laatste stelde hij voor om de buitenunit op het platte dak van onze zolder te plaatsen, ik ben alleen bang voor stormschade, maar vooral ook voor resonantie, onze slaapkamer zit daaronder. Ook met bigfoots en betonnen tegels ed. vrees ik dat onze houten constructie gaat resoneren. Ik zat zelf meer aan ons balkon op de 1e achter te denken, daar staat ook al een buitenunit van onze airco, en dat gaat prima. Hij lijkt wat vrees te hebben voor geluidsoverlast (zie ook hierboven de 62dB). Wat is jullie gevoel hierbij?

Zijn er evt nog merken die (veel) stillere units hebben, maar die niet veel groter zijn? Hij stond niet negatief tegenover een ander merk, maar Daikin kende hij in z'n slaap zeg maar...

BVD voor al het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:02:
Even jullie mening vragen. Gisteren is er hier een wp-installateur langs geweest. Ik heb verteld dat ik bij voorkeur op een all-electric oplossing icm LTV (bv jaga) radiatoren wil overstappen, maar dat ik graag nog wel onze recent aangeschafte CV ketel (Intergas xtreme 30) een seizoen wil blijven gebruiken voor SWW totdat we zeker weten dat de WP icm de nieuwe LTV radiatoren ons netjes de winter door kan helpen.

Hij stelde voor om gewoon in 1x over te gaan, met een 230L boiler, dat dat wel ging werken in ons redelijk geisoleerde jaren 30 huis. Zijn voorstel was om een Daikin Altherma III te installeren, omdat hij daar het meeste ervaring mee heeft. De koevlaas formule geeft aan dat we op een 8 kw warmtepomp moeten uitkomen.

Op mijn vraag of een monobloc een optie was, gaf hij aan dat hij daar niet zo'n fan van was omdat volgens hem bij een defect de leidingen konden scheuren doordat het water in de leidingen dan kon bevriezen. Ook gaf hij aan dat de grotere leidingen die nodig zijn voor een monobloc issues konden opleveren. Is dit iets dat jullie bekend voorkomt?

Qua geluid schrok ik wel van de 62dB bij ca. 3 graden die hij opgaf, dat is wel erg hoog. Als ik zo rondkijk bij de Daikin specs van de iets grotere WP units (bij Daikin noemen ze dat geloof ik de MT series?) zie ik daar eerder rond de 38dba (bij de Daikin Altherma 3 H MT) geluidsdruk op 3m in de specs. Iemand daar ervaring mee, 62dB lijkt me gewoon heel erg hard voor een gemiddeld formaat WP?

Als laatste stelde hij voor om de buitenunit op het platte dak van onze zolder te plaatsen, ik ben alleen bang voor stormschade, maar vooral ook voor resonantie, onze slaapkamer zit daaronder. Ook met bigfoots en betonnen tegels ed. vrees ik dat onze houten constructie gaat resoneren. Ik zat zelf meer aan ons balkon op de 1e achter te denken, daar staat ook al een buitenunit van onze airco, en dat gaat prima. Hij lijkt wat vrees te hebben voor geluidsoverlast (zie ook hierboven de 62dB). Wat is jullie gevoel hierbij?

Zijn er evt nog merken die (veel) stillere units hebben, maar die niet veel groter zijn? Hij stond niet negatief tegenover een ander merk, maar Daikin kende hij in z'n slaap zeg maar...

BVD voor al het meedenken!
Een split warmtepomp is altijd iets luidruchtiger als een monoblock variant. De voornaamste reden dat sommige split warmtepompen plaatsen is:
1. Kost minder, dus ze hebben meer marge.
2. Geen gezeur met isolatie of eventueel bevriezingsgevaar, terwijl dat echt wel meevalt! Je kan er altijd een thermolint omheen (onder de isolatie) doen welke je op een andere groep/aardlek zet. + je kant altijd nog de installatie aftappen… (ga zelf ook een monoblock plaatsen)
3. Iedereen heeft zijn voorkeuren, deze zal elke installateur proberen voor elkaar te krijgen. Immens waar je bekend mee bent werkt wel zo prettig toch!

Mijn voorkeur gaat uit naar een onder vloer met voldoende massa + dat de geluidsdruk (niet geluidsniveau) de vrije ruimte heeft. Dus niet tegen een balkonrand etc zit te blazen, wat kan weerkaatsen etc.

Zover geluid hoor ik van alle merken (split en mono) goede verhalen, dus daarin is het denk ik heel persoonlijk. De nieuwe modellen hebben sowieso een slaapstand functie.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 11-05-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Uiteraard heeft dat nut. Die dingen moeten er gewoon uit als je met een WP gaat verwarmen, want die kosten je COP. In dit topic staat er al erg veel over geschreven.
En er zal ook nog wel een pomp op zitten. Die moet ook weg, want die kost je nog extra stroom ook. Je moet kortom de verdeler ombouwen naar gesloten, of vervangen.
Weet je trouwens wel zeker dat je dat buffervat nodig hebt?
Het is wel een ltv vloerverwarmingsverdeler
Als de pomp niet aan staat wordt daar ook niet verwarmd. Logisch wel met restrictie ervan en die vd thermostaat. Ik heb het eerst laten zitten omdat ik niet volledig zeker was dat een warmtepomp het in de winter zou trekken. En nu heeft het al 2 winters prima gedraaid.

Dat het cop kost snap ik maar veel? Het zijn maar 2 koppelingen. En kan tot 2c nog op ta26/27 draaien

Het buffervat is voor sww.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Powrskin schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:02:
[...]

Als de pomp niet aan staat wordt daar ook niet verwarmd. Logisch wel met restrictie ervan en die vd thermostaat. Ik heb het eerst laten zitten omdat ik niet volledig zeker was dat een warmtepomp het in de winter zou trekken. En nu heeft het al 2 winters prima gedraaid.

Dat het cop kost snap ik maar veel? Het zijn maar 2 koppelingen. En kan tot 2c nog op ta26/27 draaien

Warmtepompen hebben baat bij maximale flow en minimale Ta, daarom advies om alle restricties te verwijderen. Nu een eenmalige actie waar je lang baat van hebt. Normaliter heb je met vloerverwarming voldoende systeem inhoud om een buffervat overbodig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het scheelt een hoop spraakverwarring als je het dan SWW-vat noemt in plaats van buffervat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:22:
[...]

Het scheelt een hoop spraakverwarring als je het dan SWW-vat noemt in plaats van buffervat...
Ja baas 😉
Ik typte op de telefoon net als nu en dan slipt er zo wel eens iets door. (En nog een paar ...)

Ik haal ze er vanavond uit. De verwarming hoeft toch niet meer aan voorlopig.
De pomp ben ik nog een beetje bang voor dat die van de warmtepomp het niet gaat trekken. De pomp vd vloerverwarmingsverdeler staat ook op stand 2 (automatische druk) IPV stand 1 waarop de andere verdeler staat.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
olafmol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:02:
Een mooi vergelijk tussen die twee vind je in de FAQ:
En kun je die issues specificeren? Want dit is wel wat vaag.
Het gaat qua geluid meestal op een aantal zaken fout:
  • Wordt er gesproken over geluidsdruk? Of geluidsvermogen?
  • Bij welke buitentemperatuur is er gemeten? (Warmtepompen worden luider bij lage temperaturen).
  • Bij welk thermisch vermogen is er gemeten? (Des te meer vermogen de WP moet leveren, des te meer geluid er gemaakt wordt)
En als het over geluidsdruk gaat:
  • Op welke afstand is de niveau gemeten? (jij spreekt over 3m, Mitsubishi specificeert bijv. op 1m dat scheelt enorm!)
  • Hoe zag de omgeving er uit? Stond de unit tegen een muur (met weerkaatsing) of in het vrije veld?
Zorg dus dat je appels met appels vergelijkt (en dat is nog niet makkelijk)!
Op een dak is meestal een slecht idee. Waarom heb ik afgelopen maandag nog opgeschreven:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
(Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen voordat je ging posten?)

Ook wordt dit onderwerp behandeld in de FAQ:
Heb je die al gelezen?

En zomaar een voorbeeld van iemand die ook problemen heeft met geluidsoverlast binnen van een WP op zijn dak:
Guppiee in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Powrskin schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:57:
Ik haal ze er vanavond uit. De verwarming hoeft toch niet meer aan voorlopig.
De pomp ben ik nog een beetje bang voor dat die van de warmtepomp het niet gaat trekken. De pomp vd vloerverwarmingsverdeler staat ook op stand 2 (automatische druk) IPV stand 1 waarop de andere verdeler staat.
Ik lees hier nu sinds januari 2018 mee, en heb in al die jaren nog nooit gelezen dat de interne pomp van een warmtepomp niet in staat was om het water direct door de VVW te pompen.
Voldoende dikke leidingen zijn uiteraard wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:38
@Andrehj ik lees in de FAQ bij voor en nadelen mono/split:

Beter geschikt voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning omdat de WP bij stilstand tijdens vorst de waterpomp niet hoeft in te schakelen om kapotvriezen te voorkomen.

Gaat het dan om stroom voor de pomp - of warmte die uit de woning wordt gehaald? of beide.

Lastig de impact daarvan in te schatten of te berekenen ondanks eerdere gesprekken hierover in het topic.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees_frl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:11:
Gaat het dan om stroom voor de pomp - of warmte die uit de woning wordt gehaald? of beide.
Het gaat om beide. Bij een split heb je die verliezen niet (maar weer andere nadelen). Het verschilt ook per merk hoe dit opgelost wordt. Ongeveer de helft doet hier iets slims door het pompje maar zo nu en dan in te schakelen. De andere helft gaat voor safe en laat de pomp continu lopen (want bij snijdende kou kan een slecht geisoleerd stukje leiding immers snel bevriezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het warmte onttrekken heb ik deze winter ergens afgeschat adhv de metingen van de interne thermometers in de buitenunit. Dat viel erg mee, maar met een split heb je die verliezen gewoon niet.

Ik blijf erg benieuwd naar feitelijke metingen bij een split (drukverlies, temperatuurverlies en koudemiddeldebiet moeten beide nauwkeurig gemeten worden in aanvoer en retour, niet triviaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-10 23:54
Goede morgen iedereen,

kan iemand mij helpen?

het zit zo wij willen een all-electric WP aan gaan schaffen.
dit ver al omdat de energie prijzen erg hoog zijn en dat we ook een stap de goede kant op willen gaan.

Nu zit ik met hel volgende het vermogen van de WP.
Wij hebben nu een jaarlijks verbruik van 1900m3 dus als ik de formule volg is het
1900*8=15200/1650=9.212 dus ik zou een 9.5 of 10 KW WP nodig hebben.
Nu gaan wij volgende de maand onze spouwmuren isoleren met aminotherm (UF isolatieschuim)

Er dit zou in theorie een besparing van 640m3 kunne opleveren.

Als ik daar van uit ga en de formule nog een keer doet met dan 1260m3 zou ik in theorie op 6.10 dus een 6.5KW WP uit komen.

Wat is jullie advies en mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Sorry bedankt voor de infomatie heb net een nieuwe topic aan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enzoz89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:41:
Sorry bedankt voor de infomatie heb net een nieuwe topic aan gemaakt.
Er staat ook in de FAQ dat je dan even een link in een relevant ander topic moet plaatsen, zodat mensen je topic ook vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
errox schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:40:
Heeft iemand ervaring met de koelfunctie van een Daikin luchtwarmtepomp? Hier staat de functie op koelen (met sneeuwvlok icoon) en ingestelde temperatuur van 18, maar binnen blijft het stabiel 22,5 (overigens volledig opgewarmd door de zon/ramen etc). Verder is het savonds/snachts ontiegelijk warm. Zelfs in de wintermaanden, met een raam open blijft het warm..

Iemand tips?

(goede isolatie, nieuwbouw,, volledig vloerverwarming etc)
Trekt je (separate boiler) geen thermosifon, dus dat de warmte van je opgewarmde boiler gaat stromen in de vloerverwarming ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enzoz89
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Er staat ook in de FAQ dat je dan even een link in een relevant ander topic moet plaatsen, zodat mensen je topic ook vinden...
Zo bedoel je, ik wil een warmtepomp maar weet niet hoeveel vermogen WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Een mooi vergelijk tussen die twee vind je in de FAQ:
En kun je die issues specificeren? Want dit is wel wat vaag.
Allereerst bedankt voor je reactie en info, tnx!

Ik vond het ook vaag, vandaar mijn vraag hier. Ik zal nog eens doorvragen, ik vermoed dat hij bedoelt dat het vaak meer werk is om aan te leggen oid, hij had het er ook over dat "gewone airco leidingen" minder gedoe opleveren.
[...]

Het gaat qua geluid meestal op een aantal zaken fout:
  • Wordt er gesproken over geluidsdruk? Of geluidsvermogen?
  • Bij welke buitentemperatuur is er gemeten? (Warmtepompen worden luider bij lage temperaturen).
  • Bij welk thermisch vermogen is er gemeten? (Des te meer vermogen de WP moet leveren, des te meer geluid er gemaakt wordt)
En als het over geluidsdruk gaat:
  • Op welke afstand is de niveau gemeten? (jij spreekt over 3m, Mitsubishi specificeert bijv. op 1m dat scheelt enorm!)
  • Hoe zag de omgeving er uit? Stond de unit tegen een muur (met weerkaatsing) of in het vrije veld?
Zorg dus dat je appels met appels vergelijkt (en dat is nog niet makkelijk)!
Eens, ik begrijp zelf het verschil tussen geluidsdruk en geluidsvermogen wel, maar hij had het zelf over 62 decibel enzo. Dat kan ik zelf niet terugvinden in de specs, ikzelf ben alleen maar geïnteresseerd in geluidsdruk ivm de nieuwe wetgeving. En dan zie ik hele andere waardes dan 62dB, zeker als ik ervan uitga dat de buitenunit ca 3 meter van de erfgrens met de buren komt te staan.
[...]

Op een dak is meestal een slecht idee. Waarom heb ik afgelopen maandag nog opgeschreven:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
(Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen voordat je ging posten?)

Ook wordt dit onderwerp behandeld in de FAQ:
Heb je die al gelezen?

En zomaar een voorbeeld van iemand die ook problemen heeft met geluidsoverlast binnen van een WP op zijn dak:
Guppiee in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Jazeker ik heb zoveel mogelijk gelezen hier, en daarom kom ik ook met mijn vragen hier, omdat een aantal van zijn opmerkingen/meningen wat lijken af te wijken van de algemene consensus hier op Tweakers, en ik me afvroeg of ik misschien iets gemist had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Powrskin schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:02:
[...]

Men is hier nogal tegen LTV mengverdelers. Maar als je die thermostaat op maximaal zet is dat nauwelijks een restrictie. Dat is eigenlijk gewoon een bescherming (want die thermostaat beperkt de temperatuur van het water dat de vloer in gaat). Zet je die maximaal, is dat gewoon de maximale doorlaat. Dat is DN15 en is niet heel veel, maar...

Omdat een mengverdeler nauwelijks weerstand heeft, krijg je het toch voor elkaar een hoge flow met lage Ta te hebben.

Dus, je kunt die pomp en verdeler prima laten zitten. Van mengen is ook nauwelijks sprake als je ervoor zorgt dat de flow vanuit de ketel even hoog is als de totale flow over de vloerlussen. Dan ben je niet meer aan het mengen en gedraagt je mengverdeler zich als een gesloten verdeler, zonder de grote weerstand.

Het gevolg is dat de pomp in de WP bij lager toerental, toch voldoende flow heeft. Dus uiteindelijk kost die extra pomp je nauwelijks iets. Je bent namelijk minder energie kwijt in de primaire pomp om dat te compenseren.

In dit topic zegt men heel snel: haal de mengverdelers weg en vervang deze door gestoten verdelers. Dat is zeker bij hoge temperatuur mengverdelers met oude pompen aan te raden, maar heb je al een meer moderne LTV mengverdeler, dan hoeft dat niet. Wel moet je er natuurlijk voor zorgen dat de WP niet aan gaat zonder dat de circulatiepomp draait, want dan kan deze zijn warmte niet kwijt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:23:
Men is hier nogal tegen LTV mengverdelers. Maar als je die thermostaat op maximaal zet is dat nauwelijks een restrictie.
Uit de foto de hier (volgens mij door @Naalroc?) al een aantal malen is gepost blijkt het tegendeel. In die mengventielen zit maar een heel klein gaatje richting je verdeler.

Ook @koevlaas2 heeft al diverse verdelers omgebouwd, en dezelfde ervaringen.

Sowieso wil je geen mengverdeler, want daar zit ook nog een pomp op die onnodig stroom verbruikt. Stel dat die 40 of 50 Watt verbruikt, dan is dat zomaar 5 à 10% van het totaalverbruik van je WP.
heb je al een meer moderne LTV mengverdeler, dan hoeft dat niet. Wel moet je er natuurlijk voor zorgen dat de WP niet aan gaat zonder dat de circulatiepomp draait, want dan kan deze zijn warmte niet kwijt.
Nog een reden om die mengverdeler niet te willen, dan hoef je ook die pomp niet aan te sturen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tomexergie
Resultaten monitoring april 2022

Wederom een grote spreiding van de COP. Veel installaties draaien niet optimaal. Misschien een checklist maken voor analyse van het systeem.
De eerst volgende monitoring is over de periode mei t/m sept omdat het verbruik in de zomermaanden laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSZ05zIAWb2OlIsEF26-oosALJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5m82AmgiSAWh4sHVlTsGe6zT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwwT4-G75-I1QezH3dEdjPKgB7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vFyKOM39y14JdyvF9fzzpsO5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1zq_9zGkVYhzOTGHvfgv1SL8vY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ice5ajWRd9uUTNOPQz5zOsmB.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-10 22:21
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Uit de foto de hier (volgens mij door @Naalroc?) al een aantal malen is gepost blijkt het tegendeel. In die mengventielen zit maar een heel klein gaatje richting je verdeler.

Nee, dat was, onder andere @Remco45 die er pas nog eentje plaatste, zie hier
Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Ik heb wel mijn verdeler omgebouwd, en het retour ventiel er uit gehaald alsmede de thermostatische klep. Dit heb ik ook wel diverse keren beschreven hier.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-10 07:58
@Tomexergie wat betekenen de afkortingen in de kolom 'type heat meter'?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Naalroc schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Nee, dat was, onder andere @Remco45 die er pas nog eentje plaatste, zie hier
Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Ik heb wel mijn verdeler omgebouwd, en het retour ventiel er uit gehaald alsmede de thermostatische klep. Dit heb ik ook wel diverse keren beschreven hier.
Interessante foto. Maar als er aan de zijkant van zo'n ventiel DN15 staat, dan zou de doorlaat toch 15 mm moeten zijn, of ben ik nu gek?

Sowieso wil je geen mengverdeler, want daar zit ook nog een pomp op die onnodig stroom verbruikt. Stel dat die 40 of 50 Watt verbruikt, dan is dat zomaar 5 à 10% van het totaalverbruik van je WP.
Dat gaat niet helemaal op, want het vermogen dat die pomp levert, hoeft de pomp in de WP niet te leveren. Twee pompen samen leveren dan namelijk het benodigde vermogen om het debiet te halen. Dat twee pompen samen minder efficient zijn dan een enkele pomp durf ik best te geloven, maar het is verschil is niet het vermogen van die enkele pomp.
Nog een reden om die mengverdeler niet te willen, dan hoef je ook die pomp niet aan te sturen.
Die kan gewoon continu draaien als je verder geen naregeling hebt, maar toegegeven, dat is dan wel weer inefficient.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb zelf twee SST LTV Supertherm Pro Plus mengverdelers. De ene zou DN15 zijn, de ander DN20. Dat is ook te zien aan de aansluitingen van de thermostaat en voetventiel, die is bij de ene 1/2 inch en bij de ander 3/4 inch.

Ik heb (nog steeds) een CV ketel, maar de flow vanuit de ketel over de twee verdelers is 985 liter/uur, of 16.4 liter/min, bij een Ta van 35 en een Tr van 30. Dat is al meer dan voldoende voor de meeste split warmtepompen. Met name de monoblocks vragen een grotere flow is wat is zo in de databoeken tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Laatst online: 21-10 21:58
Kan iemand mij helpen te achterhalen wat het minimal vermogen van een mercuria ace all electric 6kw versie is?
https://tools.remeha.nl/w...scheGegevens-Mercuria.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:58:
985 liter/uur, of 16.4 liter/min, bij een Ta van 35 en een Tr van 30.
Dat is 5750W thermisch.
Meer debiet is beter, want een verdubbeling van flow is een halvering van dT en dus lagere aanvoer en dus lagere rekening, maar ergens houdt het op :)
Dit gaat in gelijke mate op voor zowel mono als split.
dT van 5 is gewoon OK, dus de flow ook.
Als je (worst case) meer vermogen wil afgeven zal je de flow idealiter wel omhoog willen, maar niet alle warmtepompen hebben dit als harde eis (de Vaillant 12 kW mono heeft 995 l/h als minimum, dat gaat wel lukken met zijn sterkere pomp als dat een ketel heeft, al wil je dus eigenlijk wel meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mathijshooi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:42:
Kan iemand mij helpen te achterhalen wat het minimal vermogen van een mercuria ace all electric 6kw versie is?
Dat staat niet in die PDF. Ik zou Remeha hier gewoon even over bellen. En dan vragen wat het minimum vermogen bij +12°C is. En ook gelijk vragen of ze nog meer data hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Proton_ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Dat is 5750W thermisch.
Meer debiet is beter, want een verdubbeling van flow is een halvering van dT en dus lagere aanvoer en dus lagere rekening, maar ergens houdt het op :)
Dit gaat in gelijke mate op voor zowel mono als split.
dT van 5 is gewoon OK, dus de flow ook.
Als je (worst case) meer vermogen wil afgeven zal je de flow idealiter wel omhoog willen, maar niet alle warmtepompen hebben dit als harde eis (de Vaillant 12 kW mono heeft 995 l/h als minimum, dat gaat wel lukken met zijn sterkere pomp als dat een ketel heeft, al wil je dus eigenlijk wel meer).
Ja inderdaad. De monoblocken hebben een hogere minimale flow. Ik ga sowieso voor een split systeem en een iets hogere flow is op zich wel haalbaar zonder al teveel leidingruis.

En bijvoorbeeld Mitsubishi systemen moduleren de pompsnelheid niet, dus die hebben een vaste flow en moduleren dus op de delta-t.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 11-05-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:43
mathijshooi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:42:
Heb je hier (n)iets aan. Daar heb je dezelfde vraag gesteld.

Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw

PS je bijlage gaat over een ouder model met R401!

[ Voor 21% gewijzigd door royaljoop op 11-05-2022 20:44 . Reden: Aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Laatst online: 21-10 21:58
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Dat staat niet in die PDF. Ik zou Remeha hier gewoon even over bellen. En dan vragen wat het minimum vermogen bij +12°C is. En ook gelijk vragen of ze nog meer data hebben.
Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hulp gezocht! Ik probeer nu al maanden een installateur te vinden in het Zuid-Westen van het land. Kom echt geen stap verder. Heb hier Madri en Zerogas over de vloer gehad maar blijkbaar kunnen heren na inlezen hier op het topic niet tegen kritische vragen en zit nu al 4-8 weken te wachten op offerte. Hen daarop maar bericht dat ik verder zoek want als ik zo'n 10 mille moet uitgeven dan zie ik ook graag wat inspanning en interesse van de andere kant.

Wie weet voor mij een goede partij want ik ben ondertussen zo ver dat ik de handdoek dan maar in de ring ga gooien en dan maar een cv keteltje weer ga hangen mocht hij sneuvelen. Schiet op zo de energietransitie. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Joris 407 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:35:
@Tomexergie wat betekenen de afkortingen in de kolom 'type heat meter'?
Mse Separate Integrated heat/flow meter with certificate
Mhp Heat metering internal heatpump
Me Heat metering extern not certificated
S Separate temp/flow metering with external integrator
E Estimations without heat meter

Toelichting bij de intro van dit topic.
E doen we niet want we gaan uit van "meten is weten"
Pagina: 1 ... 108 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.