ik wil een warmtepomp maar weet niet hoeveel vermogen WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 20:45
gasverbruik: 1900 m³/jaar
Afgiftesysteem:
- 90 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 11 groepen, 9 daarvan staan altijd open
- 3 radiatoren, boven verdieping, 2 slaapkamers en badkamer, (bedoeling om in de slaapkamer 2 nieuwe
laag tempratuur radiators op te hangen en in de badkamer een elektrische design radiator voor de
handoeken
SWW:
- plek voor boiler de gehele installatie in de Garage
- 400/500 liter nodig, hebben een bad die bijna dagenlijks word gebruikt en 2 damens die elke dag zeker 2
keer per dag gaat douchen en dan ook nog is +- 20minuten.
- DWTW is nog niet aanwezig zijn wel plannen voor.
Warmtepompvoorkeur:
L/W , DAIKIN ALTHERMA LT 3 (7.5KW/11KW)
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, ik ga het zo veel mogenlijk zelf doen, heb wel een maat die de splitunit voor mij gaat doen.
Extra infomatie
Ik ben van plan om een warmte pomp te nemen maar ik weet eve niet wat wijsheid is.
het zit zo wij willen een all-electric WP aan gaan schaffen.
dit vooral omdat de energie prijzen erg hoog zijn en dat we ook een stap de goede kant op willen gaan.

Nu zit ik met hel volgende het vermogen van de WP.
Wij hebben nu een jaarlijks verbruik van 1900m3 dus als ik de formule volg is het
1900*8=15200/1650=9.212 dus ik zou een 9.5 of 10 KW WP nodig hebben.
Nu gaan wij volgende de maand onze spouwmuren isoleren met aminotherm (UF isolatieschuim)

En dit zou in theorie een besparing van 640m3 kunne opleveren.

Als ik daar vanuit ga en de formule nog een keer doet met dan 1260m3 zou ik in theorie op 6.10 dus een 6.5KW WP uit komen.

Dus ik zit een beetje met het vermogens te tobben waar doe ik goed aan.
Tevens wil ik een SWW vat die ik als we straks zo ver zijn ook een kunnen aansluiten op een heatpipe (Zonneboiler) moet ik dan mijn vermogen van mijn warmte pomp oom om laag afstemmen.

Dit zijn vragen waar ik niet echt makkelijk de antwoorden op kan vinden

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
De besparing van de gevel isolatie vind ik aan de hoge kant.

De WP lager afstemmen omdat je zonnecollectoren neemt zou ik juist niet doen. Die collectoren doen in de winter ook een heel stuk minder als het bewolkt is en de WP hard moet werken.

Heb je nog iets van een back-up verwarming zoals een houtkachel?

Persoonlijk zou ik gaan kijken voor een WP met een vermogen van rond de 9 a 10kW. Mocht je een back-up verwarming hebben zou je een gokje kunnen wagen en lager gaan.

Let op dat je verdeler van je vloerverwarming zal moeten vervangen voor een gesloten verdeler die je nu zeer waarschijnlijk hebt voor een open verdeler.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kan je vinden wat het minimumvermogen is (bij 7 graden bijvoorbeeld) van beide opties? Er is een kans dat dat dicht bij elkaar ligt, en dan is er (behalve de prijs) geen nadeel aan een grotere.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Enzoz89 heb je een onderbouwing van die besparing door muurisolatie?
ik zou denken snel een warmteverlies sommetje te maken:
-dak: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- vloer: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- wanden-muur: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- wanden-ramen: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- ventilatie:.....

en dan gaat je warmteverlies op je muren flink omlaag door je isolatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
Ik zou ook rekening houden met een strenge winter. Afgelopen winters zijn redelijk zacht te noemen met vaak maar maximaal 1 op 2 weken flinke vorst. De gemiddelde zijn heel mooi maar zijn ook precies dat: gemiddelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
BarryH schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:23:
@Enzoz89 heb je een onderbouwing van die besparing door muurisolatie?
ik zou denken snel een warmteverlies sommetje te maken:
-dak: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- vloer: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- wanden-muur: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- wanden-ramen: m2 - isolatiegraad - warmteverlies bij 3000? graadddagen per jaar
- ventilatie:.....

en dan gaat je warmteverlies op je muren flink omlaag door je isolatie
kan jij mij vertellen hoe ik dit kan bereken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzoz89
Casejunkie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:22:
Ik zou ook rekening houden met een strenge winter. Afgelopen winters zijn redelijk zacht te noemen met vaak maar maximaal 1 op 2 weken flinke vorst. De gemiddelde zijn heel mooi maar zijn ook precies dat: gemiddelden.
kijk ik ben ook niet te krenterig om een grotere uitvoering te komen, maar niet dat ik straks een 11KW versie neem en hij loop constand te pendelen.

dat is ook zonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Enzoz89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:40:
[...]

kijk ik ben ook niet te krenterig om een grotere uitvoering te komen, maar niet dat ik straks een 11KW versie neem en hij loop constand te pendelen.

dat is ook zonden.
Dat snap ik, vandaar mijn vraag over je ook nog een back-up verwarming hebt in de vorm van bijvoorbeeld een houtkachel.

Wij hebben een vrijstaande woning met een vloeroppervlakte van 200m2 met een gasverbruik van 2000m3 (vorige bewoners stookte er rustig 4600m3 doorheen, maar we hebben de nodige maatregelen al getroffen) en toen kwamen we op een 10kW warmtepomp bij een normale winter en een 13kW warmtepomp bij een strenge winter. Aangezien we een inbouw houtkachel hebben we de gok genomen voor de 10kW en dat gaat meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Enzoz89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:39:
[...]

kan jij mij vertellen hoe ik dit kan bereken?
abakus.de
of zelf
per buitenvlak:
#M2
RC waarde isolatie (kan je googlen),= m2/k/w (dus hoeveel m2 kan je met 1 watt 1 graad temperatuurverschil compenseren en dan doorrekenen met ca. 3000 graaddagen.

of hier: https://www.bouwinfo.be/b...verliesberekening.216899/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
BarryH schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:13:
[...]

abakus.de
of zelf
per buitenvlak:
#M2
RC waarde isolatie (kan je googlen),= m2/k/w (dus hoeveel m2 kan je met 1 watt 1 graad temperatuurverschil compenseren en dan doorrekenen met ca. 3000 graaddagen.

of hier: https://www.bouwinfo.be/b...verliesberekening.216899/
Hoe werkt die formule precies?

Voorbeeldje: gevel is 120m2 RC=2,5 (7 cm spouw en met 5 cm glaswol er in)

Waarom wil ik dit weten? Er wordt momenteel aan de buitenzijde isolateplaat met een Rd waarde van 3.5 geplaatst waardoor mijn Rc waarde dadelijk 6 wordt. Ik ben wel benieuwd wat voor een verschil dat gaat opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Hebben de dames soms smetvrees? Twee maal 20 minuten badderen per dag is wel een beetje veel van het goede.

Ik ben vrij om op te merken dat besparen op energie ook van belang is, niet alleen duurzaam opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
MarkS90 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:15:
Hebben de dames soms smetvrees? Twee maal 20 minuten badderen per dag is wel een beetje veel van het goede.

Ik ben vrij om op te merken dat besparen op energie ook van belang is, niet alleen duurzaam opwekken.
Als je puberende dochters hebt gaat die opmerking van paps of mams niet veel opleveren denk ik. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Jawel hoor, als het water koud is komen ze er vanzelf onder uit...

Kunnen ze gelijk leren wat een zogenoemd 'schaars goed' is en hoe er mee om te gaan...
Zal later in hun leven van pas komen.

Met excuses voor de botheid...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ronald schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:59:
Jawel hoor, als het water koud is komen ze er vanzelf onder uit...

Kunnen ze gelijk leren wat een zogenoemd 'schaars goed' is en hoe er mee om te gaan...
Zal later in hun leven van pas komen.

Met excuses voor de botheid...
Welke botheid? Ik denk er ook zo over en heb ook 2 vrouwen in huis gehad. De ene woont hier nog maar de ander heeft inmiddels een eigen huishouden en realiseert zich dat wij als ouders toch wel gelijk hadden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
@MarkS90 laat me raden: de gasrekening horende bij 20 minuten per dag werkte ontnuchterend?

* Ronald is nu al verbaasd

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-05 19:59
Je zou deze maand even moeten kijken wat je gas gebruik is voor sww. Neem aan dat je CV ketel wel uit staat om te verwarmen.

Als je die waarde van je totaal af haalt en dan eens kijkt wat voor vermogen je nodig hebt.

Wat je ook niet moet vergeten, als je elke keer een sww run moet doen omdat er weer gedouched is. Dat dit ook comfort verlies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Casejunkie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Hoe werkt die formule precies?

Voorbeeldje: gevel is 120m2 RC=2,5 (7 cm spouw en met 5 cm glaswol er in)

Waarom wil ik dit weten? Er wordt momenteel aan de buitenzijde isolateplaat met een Rd waarde van 3.5 geplaatst waardoor mijn Rc waarde dadelijk 6 wordt. Ik ben wel benieuwd wat voor een verschil dat gaat opleveren.
volgens mij
#m2*1/RC*24*#graaddagen = kWh warmteverlies door dit oppervlak.
Waarschijnlijk kom je hoger uit dan je gasverbruik omdat je ook nog zoninstraling hebt die voor gratis warmte zorgt (naast je eigen warmte afgifte).

dus 120 *1/2,5 * 24* 3000= 48watt per graad delta * 24*3000=3456 kWh warmte = 432 m3 gas

straks 120*1/6*24*3000 = 1440kWh warmte = 180 m3 gas

(volgens mij) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
BarryH schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:54:
[...]

volgens mij
#m2*1/RC*24*#graaddagen = kWh warmteverlies door dit oppervlak.
Waarschijnlijk kom je hoger uit dan je gasverbruik omdat je ook nog zoninstraling hebt die voor gratis warmte zorgt (naast je eigen warmte afgifte).

dus 120 *1/2,5 * 24* 3000= 48watt per graad delta * 24*3000=3456 kWh warmte = 432 m3 gas

straks 120*1/6*24*3000 = 1440kWh warmte = 180 m3 gas

(volgens mij) :)
offtopic:
Thanks! Gasaansluiting hebben we al niet meer maar ik kan nu wel ongeveer berekenen hoeveel minder hard de warmtepomp moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Casejunkie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Dat snap ik, vandaar mijn vraag over je ook nog een back-up verwarming hebt in de vorm van bijvoorbeeld een houtkachel.

Wij hebben een vrijstaande woning met een vloeroppervlakte van 200m2 met een gasverbruik van 2000m3 (vorige bewoners stookte er rustig 4600m3 doorheen, maar we hebben de nodige maatregelen al getroffen) en toen kwamen we op een 10kW warmtepomp bij een normale winter en een 13kW warmtepomp bij een strenge winter. Aangezien we een inbouw houtkachel hebben we de gok genomen voor de 10kW en dat gaat meer dan prima.
Je hebt ook VV neem ik aan?
Is het niet zo dat je ook de 13kW had kunnen nemen, en dat dan de betonnen vloer als een soort van buffer had gewerkt die pendelen zou voorkomen? In een normale winter, bedoel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
Rzaan schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Je hebt ook VV neem ik aan?
Is het niet zo dat je ook de 13kW had kunnen nemen, en dat dan de betonnen vloer als een soort van buffer had gewerkt die pendelen zou voorkomen? In een normale winter, bedoel ik.
Ja zowel boven als beneden hebben we vloerverwarming. De 13kW variant was een krachtstroom variant en meteen een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Casejunkie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Ja zowel boven als beneden hebben we vloerverwarming. De 13kW variant was een krachtstroom variant en meteen een stuk duurder.
Wij willen ook een L/W Warmtepomp, maar we gaan nog zoveel isoleren dat ik geen idee heb welke ik nodig ga hebben.
We weten ook niet goed wat het huidige verbruik in gas is.
De vorige eigenaar heeft dat allemaal niet goed bijgehouden en verkeerde langere periodes buitenhuis.

Dus wordt nog wat uitvogelen en tzt met een aantal deskundigen gaan kijken wat we nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19
Rzaan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Wij willen ook een L/W Warmtepomp, maar we gaan nog zoveel isoleren dat ik geen idee heb welke ik nodig ga hebben.
We weten ook niet goed wat het huidige verbruik in gas is.
De vorige eigenaar heeft dat allemaal niet goed bijgehouden en verkeerde langere periodes buitenhuis.

Dus wordt nog wat uitvogelen en tzt met een aantal deskundigen gaan kijken wat we nodig hebben.
Tegen die tijd gewoon een warmteverliesberekening uit laten voeren.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GermanPivo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Tegen die tijd gewoon een warmteverliesberekening uit laten voeren.
Ik weet dat er zulke bedrijven zijn, maar vroeg me altijd af hoe nauwkeurig dat was.
Heb ook nog geen ervaringen erover gelezen (of niet goed opgelet natuurlijk).

Kunnen ze dat ook al doen als je weet wat je allemaal gaat veranderen aan je huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19
Rzaan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Ik weet dat er zulke bedrijven zijn, maar vroeg me altijd af hoe nauwkeurig dat was.
Heb ook nog geen ervaringen erover gelezen (of niet goed opgelet natuurlijk).

Kunnen ze dat ook al doen als je weet wat je allemaal gaat veranderen aan je huis?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze kunnen het inderdaad al doen als je exact weet wat je gaat veranderen. Je hebt wel de details nodig als exact welke/hoeveel isolatie je krijgt etc, soort glas, ventilatie, etc.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
het is alles bij elkaar denk ik wel lastig te bepalen wat je nodig hebt. Als ik naar mn eigen situatie kijk: rijtjeshuis uit 1973 110m2 vloeroppervlak volgens de makelaar + alleen dubbel glas. Ik heb eerst een paar jaar niks gedaan toen had ik 1200m3 gasverbruik. Nu met een zonneboiler ventilatiewarmtepomp voor SWW die ik ook voor verwarming gebruik + korrels in de kruipruimte en spouw en een geisoleerde zolder + stookgedrag aangepast uitgekomen op 100m3 gas en 980kwh verbruik van de warmtepomp. Ik verwarm een groot deel van het jaar met de zonneboiler. Daarna met de WP en als het echt lang koud en donker is zet ik incidenteel de cv aan. Ik heb vloerverwarming beneden en enkelplaats radiatoren boven. Maar een volgende eigenaar in mijn huis kan best een veelvoud verbruiken. De warmtepomp moet je mijns inziens baseren op je comforttemperatuur i.c.m. met de verliezen van je huis maar ook wat je verwacht qua verwarmingssnelheid. In mijn huis kan je rustig stellen dat dit extreem langzaam gaat en het is alleen acceptabel omdat ik goed na heb gedacht over mn temperatuurregelingen
Pagina: 1