Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:02
En ook wij hebben zojuist een offerte ontvangen voor het plaatsen van een L/W warmtepomp. Hoewel ik rekening had gehouden met een redelijk bedrag, naar mijn idee, schrik ik toch weer van de prijs..

Het gaat om:
  • Huis gebouwd in 2017
  • Reeds voorzien van zonneboiler (5,5m2) en zonnepanelen (5800wattpiek)
  • RC waarden: gevels 4,5, dak 3,11, vloer 3,5
  • Gasverbruik vanaf aug t/m nu 802m3
  • Oppervlakte 176m2, Inhoud 626m3
  • Overal vloerverwarming, niet bekend op welke HOH afstand
  • Boiler & regelunit wordt geplaatst op zolder
  • Geen WTW aanwezig
Offerte ontvangen:
  • Transmissieberekening 9kw
  • Nibe monoblock S2125 - 12 met SMO 40 regelunit
  • 300 liter RVS boiler met twee spiralen: eentje voor warmtepomp, eentje voor zonencollector
  • Vervangen VV units zodat ze zonder pomp zijn
  • Warmtepomp wordt buiten achter de schuur opgesteld, afstand vanaf huis ongeveer 11 meter.
  • diverse koper, drukvat, leidingen etc etc.
Prijs:
  • Warmtepomp incl aansluiten: € 23.494
  • Terreinleiding voor naar schuur: € 2.160,-
  • Post voor doorboren leidingen door vloer: € 250,-
  • Totaal: € 25.904 inc. btw
Wat zit er nog niet in de prijs:
  • Subsidie eraf: ongeveer € 2.500
  • Elektra aanleggen op juiste plek, doe ik zelf
  • Met graafmachine geul maken voor de terreinleidingen
Ik vraag me heel erg af of wij wel 9kw nodig hebben. Ons gasverbruik is niet heel hoog, terwijl we toch bijna altijd de kachel op 21 graden hebben staan.. Ik heb nog geprobeerd om contact te leggen met andere partijen voor een offerte, maar dat is ongeveer onmogelijk..

En: hoe denken jullie over de prijs?

Ik had verwacht (gehoopt?) met L/W klaar te zijn tussen de 15 / 20k en evt W/W warmtepomp voor 20-25k? Voor een W/W warmtepomp wil ik nog een offerte opvragen, maar niemand lijkt te willen reageren.
Maargoed.. De prijzen schieten zo omhoog, misschien lig ik achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Nibe is geen kinderachtig merk en door de kwaliteit "best duur". Zoek dit model maar eens op en je vindt ze niet onder 11.000 euro ...

Maar gezien je mogelijke jaarlijks gasverbruik lijkt een 8 kW-machine voldoende.

Dat je nergens offertes meer krijgt? Er begint een tekort te ontstaan van allerlei materialen en dan bieden de meeste installateurs tijdelijk geen offertes aan. Ik werk zelf bij een installateur en zie het gewoon gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jdejonge1991 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:26:
En ook wij hebben zojuist een offerte ontvangen voor het plaatsen van een L/W warmtepomp. Hoewel ik rekening had gehouden met een redelijk bedrag, naar mijn idee, schrik ik toch weer van de prijs..

Het gaat om:
  • Huis gebouwd in 2017
  • Geen WTW aanwezig
Offerte ontvangen:
  • 300 liter RVS boiler met twee spiralen: eentje voor warmtepomp, eentje voor zonencollector
  • Warmtepomp wordt buiten achter de schuur opgesteld, afstand vanaf huis ongeveer 11 meter.
Prijs:
Ik vraag me heel erg af of wij wel 9kw nodig hebben. Ons gasverbruik is niet heel hoog, terwijl we toch bijna altijd de kachel op 21 graden hebben staan.. Ik heb nog geprobeerd om contact te leggen met andere partijen voor een offerte, maar dat is ongeveer onmogelijk..

Ik had verwacht (gehoopt?) met L/W klaar te zijn tussen de 15 / 20k en evt W/W warmtepomp voor 20-25k? Voor een W/W warmtepomp wil ik nog een offerte opvragen, maar niemand lijkt te willen reageren.
Zoek een pana...
zijn topics waar je eea kunt vinden
Goedkoop en werken perfect.
Alleen leveren ....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:31
Of een andere Japanner die deze zomer nog te installeren is.

Denk ook eens aan eerst een wp alléén voor verwarmen, de huidige installatie (cv ketel en zonneboiler) voor SWW behouden, later kun je de cv ketel vervangen door een wp-boiler met extra spiraal voor de zonneboiler.

[ Voor 65% gewijzigd door natural colour op 09-05-2022 19:32 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03 09:37

Het gaat om:
  • Huis gebouwd in 2017
  • Geen WTW aanwezig
Offerte ontvangen:
Prijs:

Denk dat je geen 9kw nodig hebt, maar weet niet of een kleiner model erg veel verschil gaat maken.

Heb zelf een hybride pomp laten plaatsen met zelfde vermogen, voor een kwart van de prijs (na subsidie). Met deze prijs is de terugverdientijd van het beetje gas nodig voor warmwater met hybride wel erg lang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:30

Het gaat om:
  • Huis gebouwd in 2017
  • Geen WTW aanwezig
Offerte ontvangen:
Prijs:

Ik heb een woning uit 2015 met nog de oude isolatie normen dus iets mindere isolatie, maar ook met zonneboiler (120liter vat, 2,5m2 paneel) en het was oorspronkelijk opgeleverd met gas en vloerverwarming.

Voor sanitair water:
Achter de zonneboiler zit nu een elektrische doortromer. In de zomer doet het niets, in de winter verwarm het het water na of doet het het alleen als de zon een paar dagen wegblijft. Omdat jullie al een zonneboiler hebben lijkt met dit het eenvoudigste en goedkoopste.

Voor de ruimte verwarming heb ik een hybride Elga die nu alleen draait. Eigenlijk is dat in de winter te weinig als het flink vriest en achteraf zou ik iets anders gedaan hebben, maar 9Kw is ook weer te ruim. Als je bij -10 nog 4Kw kunt halen is het waarschijnlijk al genoeg.

Ik weet dat de prijzen nu hoger liggen, maar onder de 10K zou het toch echt moeten kunnen. Ik kan me voorstellen dat de installateur niet het risico wil lopen dat jullie het koud krijgen, maar het voorstelde lijkt me echt overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De SWW-optie van @canonball lijkt me het meest eenvoudig en goedkoop (heb je al 3x25A?) maar een bad nemen in de winter wil je dan niet doen. Evt nog een DWTW als het enigszins mogelijk is.

Vaillant is ook nog aardig leverbaar hoor ik in het topic, met zo'n gasverbruik heb je met de 75/6 ruim genoeg (vervangt ca 1400 m³ gas).
Het grote voordeel van SWW lostrekken is dat de installatie veel simpeler wordt: geen nieuw leidingwerk naar zolder, geen nieuw boilervat, geen binnenunit nodig.
Dan ben je all-electric voor
€4500 warmtepomp
€1000 thermostaat, koppelingen, aanpassen meterkast etc
€2000 terreinleiding
€500 doorstroomverwarmer

Exclusief arbeid en €2700 subsidie.

Optioneel (wel wenselijk): verdelers ombouwen/vervangen.
Dat is allemaal prima zelf te doen overigens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:02
Wij hebben inderdaad een bad, dus vandaar de vraag naar een 300L boilervat. Die van de zonnecollector is momenteel rond de 120L (met dit weer snel rond de 80-90 graden). 3x25A ook reeds in huis.

DWTW (douche warmteterugwin?) heb ik reeds onderzocht, maar dat zit dermate onmogelijk (...) dat ik dat niet voor elkaar ga krijgen. Althans: voor een normale prijs.

Waar ik overigens vermoed dat het is mis gegaan qua de transmissieberekening. Ik heb de bouwtekeningen van onze twee-onder-een-kap woning gestuurd, daarin zaten ook de tekeningen van onze buren. Ik ga navragen of de berekening is gemaakt voor de hele woning, ipv alleen onze helft.

Verder wilt mijn vriendin graag nog de mogelijkheid van een bron (W/W) onderzoeken. Ik snap dat de investering dan nog hoger wordt.. Maar als we toch al veel uitgeven? Dan in 1x de ideale oplossing?
Ik zag bijvoorbeeld deze post: Hari-Bo in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Verder ben ik redelijk technisch, maar heb ik ook net een bedrijf overgenomen. Tijd is schaars, maar ben zeker niet beroerd om wat dingen zelf te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 22:18
Hoe handig ben je zelf? Onze situatie is vergelijkbaar. Huis uit 2016 wel iets groter, 235m2 met 1600m3 gas.

Wij hebben een Panasonic 9kw Monoblock en een Panasonic 300L RVS vat. Ik heb zelf de installatie gedaan en was na subsidie en verkoop oude CV en VV-verdeler 4700,- euro kwijt.

De warmtepomp staat 7 meter van de woning. Hiervoor heb ik een Thermaflex flexalen 600 voorgeïsoleerde leidingen gelegd. Die kosten rond de 31 euro per meter. Die gaat ook door de gevel. Verder gaat er een mantelbuis heen met bekabeling (stroom, 3x utp, etc). Eenmaal binnen is het een kwestie van aansluiten in het systeem.

De vloerverwarmingverdeler is bij ons een kunstof Vartiotherm verdeler. Die zijn behoorlijk in prijs gestegen momenteel. De oude met pomp hebben we verkocht via marktplaats. idem voor de CV-ketel.

Ik ben 2-dagen bezig geweest om alles om te leggen en een installateur is langs geweest voor de inbedrijfstelling (ivm subsidie). Na bestelling enorm veel gelezen en aansluitschema gemaakt. Toen ik begon wist ik niet eens wat een 3-weg klep was :-)

[ Voor 5% gewijzigd door c0sje op 09-05-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 21:30
c0sje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:27:
Wij hebben een Panasonic 9kw Monoblock en een Panasonic 300L RVS vat. Ik heb zelf de installatie gedaan en was na subsidie en verkoop oude CV en VV-verdeler 4700,- euro kwijt.
Hoe werkt dat met die subsidie? Je moet toch een installatie laten uitvoeren door een gecertificeerde installateur om voor subsidie in aanmerking te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Proton_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:05:
Dan ben je all-electric voor
€4500 warmtepomp
€1000 thermostaat, koppelingen, aanpassen meterkast etc
Vraagje: welke warmtepompen zijn €4500? Lijkt me wat weinig voor een Lucht-Water system, en voor all electric, dus ook douche moet het toch wel een lucht-water zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@cybermaus https://www.warmtepompen-...llant-arotherm-vwl-75-6-a
In mijn voorbeeld hierboven wordt douchewater gemaakt met een reeds aanwezige zonneboiler en 's winters met naverwarming met een doorstroomverwarmer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
@Proton_ Ah, gelukkig. Ik dacht dat ik veel te duurs gekocht had.

Ik ben ook bezig (half Nederland, als je de levertijden bekijkt) maar met een NIBE S2125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
MarkS90 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:48:
Nibe is geen kinderachtig merk en door de kwaliteit "best duur". Zoek dit model maar eens op en je vindt ze niet onder 11.000 euro ...
Dat zal, maar is 14k voor de rest van de installatie dan niet alsnog een tikkeltje aan de excessieve kant?

Gaan ze het aanleggen met leidingen van massief bladgoud, of wat?

Maar ja, de "markt" is dus compleet gestoord, dat is hieruit wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 22:18
cybermaus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:44:
[...]

Hoe werkt dat met die subsidie? Je moet toch een installatie laten uitvoeren door een gecertificeerde installateur om voor subsidie in aanmerking te komen?
Ik heb een installateur een inbedrijfstelling factuur laten maken. Dat is voldoende. PM als je wil weten welk (noorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon een simpel monoblok installeren. voor die prijs moet je geen installateur laten komen maar een handige buurman of famillielid die je een zaterdag komt helpen. "goedkope" 5kW panasonic bestellen waar je die nog ergens binnen een redelijke tijd kan krijgen, zonnecollectorgebeuren bij het grofvuil of marktplaats en vervangen voor meer zonnepanelen, 300L boilertank en de vloerverdelers pomploos maken en dan ben je er wel.

dan ben je stukken simpeler uit en voor derde van het geld van die offertes.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:21
flippy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:27:
gewoon een simpel monoblok installeren. voor die prijs moet je geen installateur laten komen maar een handige buurman of famillielid die je een zaterdag komt helpen. 9kW panasonic bestellen waar je die nog ergens binnen een redelijke tijd kan krijgen, zonnecollectorgebeuren bij het grofvuil of marktplaats en vervangen voor meer zonnepanelen, 300L boilertank en de vloerverdelers pomploos maken en dan ben je er wel.

dan ben je stukken simpeler uit en voor derde van het geld van die offertes.
Werkt dat ook als de boilertank op zolder staat en de monoblock in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mathijshooi schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Werkt dat ook als de boilertank op zolder staat en de monoblock in de tuin?
zolang de leidingen beetje deftig geisoleerd zijn is dat totaal geen probleem. helemaal voor een monoblok niet. met een split kom je snel in de problemen.

pro tip: gebruik de zwarte armaflex om de meerlaags buis binnen te isoleren. en terrendis H11032 grondleiding (2x dus) om van de pomp naar het huis te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-05-2022 21:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:21
flippy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:35:
[...]

zolang de leidingen beetje deftig geisoleerd zijn is dat totaal geen probleem. helemaal voor een monoblok niet. met een split kom je snel in de problemen.

pro tip: gebruik de zwarte armaflex om de meerlaags buis binnen te isoleren. en terrendis H11032 grondleiding (2x dus) om van de pomp naar het huis te gaan.
En in het huis? Meer is beter neem ik aan? Binnenkort maak ik topic over mijn eigen situatie, feedback is dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mathijshooi schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:38:
[...]

En in het huis? Meer is beter neem ik aan? Binnenkort maak ik topic over mijn eigen situatie, feedback is dan welkom.
binnen is het iets minder kritish omdat je al binnen de schil zit. maar het is natuurlijk zonde om energie te stoppen in het verwarmen van een koof of rotzooikast ipv een boilertank of een vloer waar je het wilt hebben. gewoon deftig inpakken in 13mm dik armaflex en dan komt het wel goed. die meuk is al duur zat.

en als je de mogleijkheid hebt de 3wegklep zo vroeg mogelijk in het systeem zetten, dus in de kruipruimte bijvoorbeeld zodat je 1 extra leiding trekt naar de boiler en de retour ervan gewoon op je vloerretour zet. dan hoef je minder water op te warmen steeds en komt er een slok minder warm water in je vloer als je omschakelt tussen boiler en vloer.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 10-05-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Is de Terrendis grondleiding heat duo 32 x 140 pe-xa dan niet handiger?
Eerlijke vraag, is twee in een niet beter dan twee losse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
Dat laatste is echt flauwekul, en dat weet je zelf ook wel. Dat jij iets tegen splits hebt is prima, maar gebruik dan valide argumenten in plaats van keihard leugens te verspreiden. Een netjes vergelijk staat hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Even voor @jdejonge1991:
Met een split kun zeker buitenshuis gemakkelijker (en vooral goedkoper, want aircoleiding is veel goedkoper dan die dure Terrendis leidingen) lange lengtes tussen binnen- en buitenunit overbruggen dan met een monoblock (die dan weer andere voordelen heeft, zie link hierboven).

Bij mij ligt er 17 meter aircoleiding (met standaard isolatie) tussen binnen- en buitenunit en ik haal qua vermogen gewoon de af-fabriek specs. COP zelfs beter. Geen centje pijn dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2022 22:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

cybermaus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Is de Terrendis grondleiding heat duo 32 x 140 pe-xa dan niet handiger?
Eerlijke vraag, is twee in een niet beter dan twee losse?
de duo heeft vrij weinig isolatie tussen de 2 leidingen wat ervoor zorgt dat de aanvoer de retour aan het opwarmen is. gezien de kostprijs van het systeem is de meerprijs relatief klein. immers ben je toch al aan het graven.
Andrehj schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:58:
[...]

Dat laatste is echt flauwekul, en dat weet je zelf ook wel. Dat jij iets tegen splits hebt is prima, maar gebruik dan valide argumenten in plaats van keihard leugens te verspreiden.
ik kan er niks aan doen dat jij de processen onvoldoende begrijpt. hou svp je persoonlijke mening over mij even prive in een PM of voor jezelf en ga niet weer een topic verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
flippy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:01:
ik kan er niks aan doen dat jij de processen onvoldoende begrijpt. hou svp je persoonlijke mening over mij even prive in een PM of voor jezelf en ga niet weer een topic verzieken.
Je bent weer lekker bezig. Je roept van alles. Komt met geen enkel argument. En als iemand eens een keer tegengas geeft dan heeft diegene er geen verstand van.... ;w
Bovendien heb ik in mijn vorige post geen meningen geschreven, maar verifieerbare feiten. De enige die hier ongefundeerde meningen post (en daarmee andere gebruikers op het verkeerde been zet) ben jij. Jammer, want veel van je bijdragen zijn best bruikbaar.

Oh, en @jdejonge1991: Sorry dat dit in jouw topic oppopt, maar dat ik er niet als enige zo over denk blijkt wel aardig uit deze posts:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" en Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 43% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2022 22:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
[...]
pro tip: gebruik de zwarte armaflex om de meerlaags buis binnen te isoleren.
Nog een vraagje, is die armaflex beter dan normale grijze schuim isolatie voor CV leidingen?
Ik zit een beetje te zoeken naar lambda waarden, maar ik vind niets.

Op dit moment was ik van plan 32mm+9mm buizen een een 88x13mm (dus heel grote) iso buis te doen, en dat geheel dan weer in een Inoac CleanDuct-140 buitenhuls langs mijn gevel omhoog.

Zit er redelijk uit, en heeft dus 22mm isolatie rondom en tussen de buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

cybermaus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:08:
[...]

Nog een vraagje, is die armaflex beter dan normale grijze schuim isolatie voor CV leidingen?
Ik zit een beetje te zoeken naar lambda waarden, maar ik vind niets.

Op dit moment was ik van plan 32mm+9mm buizen een een 88x13mm (dus heel grote) iso buis te doen, en dat geheel dan weer in een Inoac CleanDuct-140 buitenhuls langs mijn gevel omhoog.

Zit er redelijk uit, en heeft dus 22mm isolatie rondom en tussen de buizen.
armaflex is stukken duurzamer en hangt niet op half 6 na 1 jaar. het isoleert ook wat beter al is het verschil relatief klein. grootste voordeel is dat het veel bestendiger is tegen zaken zoals schimmel, condens en andere nare dingen op langere termijn. dat is meestal wel fijn op lange termijn zaken waar je van verwacht dat je de aankomende 20 jaar niks meer aan hoeft te doen.het is de standaard voor alle commericele systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:26
Armaflex is dampdicht, dat is het grootste voordeel, nadeel is wel dat het niet weersbestendig is, en als je het buiten wilt gebruiken compleet moet bedekken (en de vogels zijn er dol op)

Wat betreft de offerte, ik ben installateur, tot begin dit jaar Nibe aangeboden en (dit jaar weinig) geplaatst, Nibe levert zoals het nu lijkt dit jaar niet meer uit
Ik vind de prijs voor een lw warmtepomp nogal aan de hoge kant, hoewel ik natuurlijk niet de exacte situatie ken(ik weet wat Nibe en Nibe apparatuur netto kost voor een installateur, maar dit lijkt mij een bruto offerte)
Er zijn goede alternatieven welke wel sneller leverbaar zijn… (hoewel ik best Nibe dan ben wat betreft werking, service enz)

Discussie over koelleiding of terreinleiding ga ik niet over beginnen, logisch nadenken zegt genoeg (hoewel koelleiding naisoleren wel weer beter zou kunnen zijn)
Pagina: 1