zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja, graag. Het zelf installeren is het probleem niet en online bestellen ook niet. Het zelf doen van het f-gassen gedeelte is voor mij een no-go. En vind maar eens iemand die dat gedeelte wil komen doenDylantje2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:13:
[...]
Kun je hem zelf niet installeren...
Voor het leveren weet ik mss wel iemand ..![]()
Met hier en daar een beetje advies ..

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Een extra pomp is natuurlijk geen plus, maar die doet geen 40/50w maar 5 tot 20w. Hij ziet schijnbaar als de warmtepomppomp uit staat en gaat dan op lage toeren.Blihi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:23:
[...]
Men is hier nogal tegen LTV mengverdelers. Maar als je die thermostaat op maximaal zet is dat nauwelijks een restrictie. Dat is eigenlijk gewoon een bescherming (want die thermostaat beperkt de temperatuur van het water dat de vloer in gaat). Zet je die maximaal, is dat gewoon de maximale doorlaat. Dat is DN15 en is niet heel veel, maar...
Omdat een mengverdeler nauwelijks weerstand heeft, krijg je het toch voor elkaar een hoge flow met lage Ta te hebben.
Dus, je kunt die pomp en verdeler prima laten zitten. Van mengen is ook nauwelijks sprake als je ervoor zorgt dat de flow vanuit de ketel even hoog is als de totale flow over de vloerlussen. Dan ben je niet meer aan het mengen en gedraagt je mengverdeler zich als een gesloten verdeler, zonder de grote weerstand.
Het gevolg is dat de pomp in de WP bij lager toerental, toch voldoende flow heeft. Dus uiteindelijk kost die extra pomp je nauwelijks iets. Je bent namelijk minder energie kwijt in de primaire pomp om dat te compenseren.
In dit topic zegt men heel snel: haal de mengverdelers weg en vervang deze door gestoten verdelers. Dat is zeker bij hoge temperatuur mengverdelers met oude pompen aan te raden, maar heb je al een meer moderne LTV mengverdeler, dan hoeft dat niet. Wel moet je er natuurlijk voor zorgen dat de WP niet aan gaat zonder dat de circulatiepomp draait, want dan kan deze zijn warmte niet kwijt.
Op het voetventiel staat alleen 1/2" en dus niet dn15. Daarvan zou de doorlaat laag kunnen zijn. Als ik door koppelingen heen kijk van kunststof leidingen dan is dat toch ook een dikke restrictie.
Ik trek het vanavond even los en zal het dan ook doorspelen. Als het 15mm is dan is dat prima. De aansluiting is 22mm buis naar die verdeler.
Ik heb wel het idee dat de vloer in de keuken (andere verdeler) veel sneller opwarmt en dat zou qua opbouw en isolatie niet echt moeten.
Nukezone FTW
mono is een oplossing toch voor f gassenBlihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:31:
[...]
Ja, graag. Het zelf installeren is het probleem niet en online bestellen ook niet. Het zelf doen van het f-gassen gedeelte is voor mij een no-go. En vind maar eens iemand die dat gedeelte wil komen doen
stuur maar pm.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
MonoblockBlihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:31:
[...]
Ja, graag. Het zelf installeren is het probleem niet en online bestellen ook niet. Het zelf doen van het f-gassen gedeelte is voor mij een no-go. En vind maar eens iemand die dat gedeelte wil komen doen
En dan via werkspot een in gebruikstelling regelen voor de subsidie
Nukezone FTW
Helaas, mono gaat het niet worden hier. Ik heb eindeloos databoeken zitten bestuderen en kom bij de monoblocks op een aantal praktische bezwaren (opstelmogelijkheden beperkter, geen leidingtrajecten naar de begane grond, grotere flow en systeeminhoud nodig, en/of veel hogere minimaal vermogen).Dylantje2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:34:
[...]
mono is een oplossing toch voor f gassen
stuur maar pm.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
zo das een studie geweest.. Zou me verbazen, zijn zoveel mono's werkend hier..Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:37:
[...]
Helaas, mono gaat het niet worden hier. Ik heb eindeloos databoeken zitten bestuderen en kom bij de monoblocks op een aantal praktische bezwaren (opstelmogelijkheden beperkter, geen leidingtrajecten naar de begane grond, grotere flow en systeeminhoud nodig, en/of veel hogere minimaal vermogen).
Maar split kan ook hoor hahaha
Zie marktplaats. Zo heb ik er ook één gevonden. Lag wel buiten zijn werkgebied, maar ik kreeg een nummer van een collega die het wel bij mij deed. Bel de één en die weet weer een ander.Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:31:
[...]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
7.5 kW bij -10 buiten en een Ta van 35?
2 kW of minder bij +15 buiten en een Ta van 35?
Bij een flow van +/- 16 liter/minuut
Met een systeeminhoud van 60 liter (primaire circuit)
Met hydrobox binnenunit
En een 300 boiler die de trap op te tillen is. Maximale hoogte: 190 cm
Ik kom niet verder dan de Nibe S2125-12 met deze vermogensspecs en die voldoen niet aan de systeeminhoud/flow. Daarbij is de binnenunit te groot en zijn die dingen stervensduur.
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 12-05-2022 08:43 ]
Ik heb in mijn zoektocht juist meer F-gassen-installateurs kunnen vinden dan monoblocs. Argument: "Aan een monobloc valt niets aan in bedrijf te stellen."Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:31:
[...]
Ik heb de mengverdeler met pomp ook laten zitten.Blihi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:45:
[...]
[...]
Interessante foto. Maar als er aan de zijkant van zo'n ventiel DN15 staat, dan zou de doorlaat toch 15 mm moeten zijn, of ben ik nu gek?
[...]
Dat gaat niet helemaal op, want het vermogen dat die pomp levert, hoeft de pomp in de WP niet te leveren. Twee pompen samen leveren dan namelijk het benodigde vermogen om het debiet te halen. Dat twee pompen samen minder efficient zijn dan een enkele pomp durf ik best te geloven, maar het is verschil is niet het vermogen van die enkele pomp.
[...]
Die kan gewoon continu draaien als je verder geen naregeling hebt, maar toegegeven, dat is dan wel weer inefficient.
Allereerst heb ik een hybride en bij storing van de WP wil ik op mijn CV dan kunnen stoken (hoewel deze nooit boven de 45 gr komt).
De restrictie geldt nauwelijks voor WTH verdelers. Hier zit een speciaal ventiel in welke een zeer lage Kv waarde heeft.
Ik heb eraan gemeten en het temperatuur verlies is slechts 2 graden tussen de aanvoer temperatuur en de temperatuur in de aanvoerbalk van de verdeler.
De verschildruk heb ik nodig omdat ik anders geen drukverschil meer heb over mijn convectoren. Zou de mengverdeler geen weerstand hebben dan gaat deze als open verbinding werken en de toevoer en retour kortsluiten.
Het geringe extra energie verlies door de verdelerpomp weegt niet op tegen de extra kosten om een gesloten verdeler te laten plaatsen. Slangen passen zelden 1op1 dus veel arbeid en hulpmateriaal (koppelingen).
Bijkomend voordeel van een mengverdeler is dat je altijd de meest ideale flow over je vloerverwarming hebt. De vloer is egaler van temperatuur. Bij zone regeling lost de verdeler pomp het flowverschil op en wordt de WP niet beinvloed. Die ziet alleen dat er minder afname is omdat de de retour temperatuur gaat oplopen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Mwha zitten er hier meer met "echt niet kunnende" wp systemen....Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:42:
@Powrskin @Dylantje2 Maar ik laat me graag verrassen hoor. Welke monoblock levert:
Met hydrobox binnenunit
Ik kom niet verder dan de Nibe S2125-12 met deze vermogensspecs en die voldoen niet aan de systeeminhoud/flow. Daarbij is de binnenunit te groot en zijn die dingen stervensduur.
Er zijn opties genoeg, evt doorstroom verwarmer.
De flow en je inhoud is mss juist iets voor een mono, me een klein vaatje oid...
Maar zoekt en gij zult vinden..
En het te werkstellen, heb ik wel een oplossing voor :-)
Er zit heel veel verschil tussen de verschillende warmtepompen, en de verschillende merken laten dit niet allemaal zien.haakjesluiten schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:35:
Zijn er ergens vergelijkingen tussen warmtepompen want als ik naar de specsheets kijk dan presteren ze allemaal nagenoeg gelijk. Of is dat gewoon inherent aan de volwassenheid van de techniek en zit het verschil meer in duurzaamheid?
Belangrijkste =
hoeveel vermogen levert de WP bij -10 - Ta 35 graden
Daarna =
Hoe ver kan de WP terug moduleren bij +12 - Ta 25 graden
Voldoet de SW75YAA van Mitsu hier niet aanBlihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:42:
@Powrskin @Dylantje2 Maar ik laat me graag verrassen hoor. Welke monoblock levert:
Met hydrobox binnenunit
Je moet je afvragen of je uberhaupt verwarmd bij Tbuiten +15, en dan zou ik eerder kijken naar een Ta van 25 graden ipv 35 graden.
De SW755YAA gaat terug naar 2,8KW thermisch bij Tbuiten +12, dat moet toch voldoende zijn?
Pana Rules:-)Grolsch schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:41:
[...]
Voldoet de SW75YAA van Mitsu hier niet aan
Je moet je afvragen of je uberhaupt verwarmd bij Tbuiten +15, en dan zou ik eerder kijken naar een Ta van 25 graden ipv 35 graden.
De SW755YAA gaat terug naar 2,8KW thermisch bij Tbuiten +12, dat moet toch voldoende zijn?
Moduleer kampioen... [ de H iig ]

Ik heb even geen idee welke je precies bedoelt. De PUHZ-SW75-YAA voldoet zeker, maar dat is een split unit.
Ja, ik verwarm zeker nog bij een Tbuiten van +15. Het warmteverlies bij die Tbuiten is iets minder dan 1 kW continue en dat gaat met name de badkamer in (discussie is al een paar keer langs gekomen).Je moet je afvragen of je uberhaupt verwarmd bij Tbuiten +15, en dan zou ik eerder kijken naar een Ta van 25 graden ipv 35 graden.
Een Ta van 25 is niet voldoende omdat de vloer dan niet genoeg afgiftevermogen meer heeft.
Klopt, De PUHZ-SW75-YAA (400 volt) en de SUZ-SWM80VA (230 volt) zijn beide goede mogelijkheden!. De SUZ gaat nog iets verder terug, maar het maakt elkaar niet veel. Beide zijn split units.De SW755YAA gaat terug naar 2,8KW thermisch bij Tbuiten +12, dat moet toch voldoende zijn?
Ik heb een Daikin warmtepomp die zowel verwarming als sanitair warm water maakt. Nu viel mij laatst op dat tijdens het verwarmen van mijn sanitair warm water hij het interne element gebruikt van 9kw, en lijkt erop dat hij niet de buitunit gebruikt hiervoor.
Warm water gaat dan vaaak van rond de 42 naar de 47/48 graden. Klopt dit, en is dit aan te passen zodat hij het element niet gebruikt, lijkt mij dat het via de buitenunit efficiënter kan?
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
Die panasonics geven mij net ff iets teveel "tweakers" gehalte. Heel veel zelfgekluste componenten er in etc. Daarbij moeten die units vanwegen hun grootte buiten op de begane grond en daar heb ik gewoonweg geen leidingtraject voor. Dan zou ik mijn hele huis vol moeten hangen met buizen op de muur en ik vermoed dat de WAF dan een rol gaat spelen.Dylantje2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:44:
[...]
Pana Rules:-)
![]()
Voor een split is dat eenvoudiger. De hydrobox op de plaats van de CV ketel, de split unit op het dak, met koelleidingen door de oude rookgasafvoer en de boiler netjes naast de hydrobox in de technische ruimte.
Is 25x2,5mm voldoende of moet ik een kabel halen van 26mm? Voor de duidelijkheid ; gaat om buitenmaten?
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 12-05-2022 10:16 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Tja als het niet de moeite is, dan ga ik in de zon zitten.Pietje555 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:04:
[...]
Ik heb de mengverdeler met pomp ook laten zitten.
Allereerst heb ik een hybride en bij storing van de WP wil ik op mijn CV dan kunnen stoken (hoewel deze nooit boven de 45 gr komt).
De restrictie geldt nauwelijks voor WTH verdelers. Hier zit een speciaal ventiel in welke een zeer lage Kv waarde heeft.
Ik heb eraan gemeten en het temperatuur verlies is slechts 2 graden tussen de aanvoer temperatuur en de temperatuur in de aanvoerbalk van de verdeler.
De verschildruk heb ik nodig omdat ik anders geen drukverschil meer heb over mijn convectoren. Zou de mengverdeler geen weerstand hebben dan gaat deze als open verbinding werken en de toevoer en retour kortsluiten.
Het geringe extra energie verlies door de verdelerpomp weegt niet op tegen de extra kosten om een gesloten verdeler te laten plaatsen. Slangen passen zelden 1op1 dus veel arbeid en hulpmateriaal (koppelingen).
Bijkomend voordeel van een mengverdeler is dat je altijd de meest ideale flow over je vloerverwarming hebt. De vloer is egaler van temperatuur. Bij zone regeling lost de verdeler pomp het flowverschil op en wordt de WP niet beinvloed. Die ziet alleen dat er minder afname is omdat de de retour temperatuur gaat oplopen.
De vraag is of dat ook voor deze verdeler op gaat. En er dus ook lage restrictie op zit.
https://www.technim.nl/aa...roeps-met-a-label-pomp-2/
Ik zag wel dat bij de invoer de temp vaak 26 of 27 is en de temperatuur van de thermostaat in de verdeler een graad of 24.
Nukezone FTW
Ergens zul je concessies moeten doen, qua prijs of wensen.Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:42:
Met hydrobox binnenunit
Nukezone FTW
Zoals ik al aangaf is minimum vermogen prio 2, de Panasonics voldoen voor mij niet aan prio 1, namelijk voldoende vermogen bij -7.Dylantje2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:44:
[...]
Pana Rules:-)
![]()
En ik wil al helemaal geen monoblock vanwege redenen die voor mij van belang zijn, en ook geen Panasonic.
Dat zijn persoonlijke subjectieve keuzes, dat snap ik, maar ik ben nu eenmaal ook geen Skoda man, ondanks dat Skoda ook auto's maakt die 200km/h lopen.
Iedereen heeft zijn/haar eigen smaak.
Je wilt toch juist een split unit, of begrijp ik je nu niet meer?Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:53:
[...]
Ik heb even geen idee welke je precies bedoelt. De PUHZ-SW75-YAA voldoet zeker, maar dat is een split unit.
[...]
Ja, ik verwarm zeker nog bij een Tbuiten van +15. Het warmteverlies bij die Tbuiten is iets minder dan 1 kW continue en dat gaat met name de badkamer in (discussie is al een paar keer langs gekomen).
Een Ta van 25 is niet voldoende omdat de vloer dan niet genoeg afgiftevermogen meer heeft.
[...]
Klopt, De PUHZ-SW75-YAA (400 volt) en de SUZ-SWM80VA (230 volt) zijn beide goede mogelijkheden!. De SUZ gaat nog iets verder terug, maar het maakt elkaar niet veel. Beide zijn split units.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 12-05-2022 11:44 ]
wat bedoel je met:Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:37:
[...]
Helaas, mono gaat het niet worden hier. Ik heb eindeloos databoeken zitten bestuderen en kom bij de monoblocks op een aantal praktische bezwaren (opstelmogelijkheden beperkter, geen leidingtrajecten naar de begane grond, grotere flow en systeeminhoud nodig, en/of veel hogere minimaal vermogen).
geen leidingtrajecten naar de begane grond
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ja, klopt. Maar het bericht zat net in een serie berichtjes van mensen die toch monoblock voorstellen, vandaar.Grolsch schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:42:
[...]
Zoals ik al aangaf is minimum vermogen prio 2, de Panasonics voldoen voor mij niet aan prio 1, namelijk voldoende vermogen bij -7.
En ik wil al helemaal geen monoblock vanwege redenen die voor mij van belang zijn, en ook geen Panasonic.
Dat zijn persoonlijke subjectieve keuzes, dat snap ik, maar ik ben nu eenmaal ook geen Skoda man, ondanks dat Skoda ook auto's maakt die 200km/h lopen.
Iedereen heeft zijn/haar eigen smaak.
[...]
Je wilt toch juist een split unit, of begrijp ik je nu niet meer?
Heel simpel, de verdeler beneden hangt in een ruimte zonder buitenmuur. De rest van het leidingwerk hangt boven en er is geen kruipruimte.Kees_frl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:09:
[...]
wat bedoel je met:
geen leidingtrajecten naar de begane grond
Een monoblock op de begane grond betekent dus lange leiding trajecten binnenshuis op de muur en in het zicht.
Nee hoor, er zijn voldoende split systemen die prima voldoen.Powrskin schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:41:
[...]
Ergens zul je concessies moeten doen, qua prijs of wensen.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 13:05
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Ik lees wel een paar dingen die ik niet helemaal kan plaatsen.
* Opstelling: daar zit niet echt verschil tussen mono en split; in de 7 kW klasse wil je ze beide niet op een (houten, plat) dak hebben en op een betonnen dak is een mono licht in het voordeel (massa=goed).
* Debiet: elke warmtepomp, mono of split, vindt een dT van 5 of kleiner fijn. Als je debiet vaststaat op 16l/m gaat 7.5 kW niet lukken, dus dan gaat onherroepelijk de dT omhoog.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een mono zou op een betonnen dak moeten, op de eerste verdieping, in het zicht vanaf de straat, op 3 meter van een slaapkamerraam. Condenswaterafvoer moet dan via de bestaande regenpijpen.Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:56:
@Blihi niets mis met je keuze hoor![]()
Ik lees wel een paar dingen die ik niet helemaal kan plaatsen.
* Opstelling: daar zit niet echt verschil tussen mono en split; in de 7 kW klasse wil je ze beide niet op een (houten, plat) dak hebben en op een betonnen dak is een mono licht in het voordeel (massa=goed).
Een split kan naar het betonnen plat dak van de tweede verdieping, volledig uit het zicht (het platte dak heeft een opstaande rand van 60 cm).
Daar staat al een 6.8 kW buitenunit van de airco. Die staat op een paar opstelbalken op veren gemonteerd, die hoor je binnen echt niet en er is ruimte genoeg om daar een tweede unit bij te zetten.
Ja, dat snap ik. Dat bedoelde ik te zeggen: De pompinstelling van Mitsubishi heeft een vast debiet. Je hebt 5 standen, maar er wordt niet gemoduleerd op flow. Dus inderdaad, bij 7 kW zal de delta-T groter zijn en bij 2.8 kW zal de delta-T kleiner zijn. De vermogensgegevens gaan uit van 35/28, dus dat zal wel goed komen.* Debiet: elke warmtepomp, mono of split, vindt een dT van 5 of kleiner fijn. Als je debiet vaststaat op 16l/m gaat 7.5 kW niet lukken, dus dan gaat onherroepelijk de dT omhoog.
Uiteindelijk zal de kunst zijn om een zo hoog mogelijke flow te hebben zonder dat de leidingen gaan ruisen. Dat is een kwestie van uitproberen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen.
Sommige WP's moduleren op flow, dus op pompsnelheid. Die houden de delta-T constant en gaan sneller water verpompen als het vermogen omhoog gaat. (Dat doet mijn CV ketel in de standaardinstellingen ook, maar dat staat al een tijdje uit).
Allebei hebben hun eigen voor- en nadelen.
- Proton_
Ik begrijp nog niet waarom een monoblock niet op de 2e verdieping zou kunnen (of een verdieping lager 'moet', of überhaupt andere opstellingseisen heeft), maar goed, als je maar een passende oplossing hebt is het prima natuurlijkBlihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:22:
[...]
Een mono zou op een betonnen dak moeten, op de eerste verdieping, in het zicht vanaf de straat, op 3 meter van een slaapkamerraam. Condenswaterafvoer moet dan via de bestaande regenpijpen.
Een split kan naar het betonnen plat dak van de tweede verdieping, volledig uit het zicht (het platte dak heeft een opstaande rand van 60 cm).
Daar staat al een 6.8 kW buitenunit van de airco. Die staat op een paar opstelbalken op veren gemonteerd, die hoor je binnen echt niet en er is ruimte genoeg om daar een tweede unit bij te zetten.
Overigens jammer dat de Flexotherm geen R32 heeft en niet moduleert, dat had dan mogelijk nog een interessant buitenbeentje geweest.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar ja geen installateur schijnbaar. Vanzelf een keer iemand die tijd en zin heeft om het te installeren voor een leuk bedragje.Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:49:
[...]
Nee hoor, er zijn voldoende split systemen die prima voldoen.
Nukezone FTW
Dat klopt niet. Een Mitsubishi moduleert helemaal niet op de delta-T.Blihi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:53:
En bijvoorbeeld Mitsubishi systemen moduleren de pompsnelheid niet, dus die hebben een vaste flow en moduleren dus op de delta-t.
Als je werkt met WAR of vaste aanvoertemperatuur probeert ie gewoon zijn aanvoertemperatuur te halen (onafhankelijk van de retourtemperatuur).
En als je werkt met ruimtetemperatuurregeling doet ie iets intelligents binnen die regeling.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die combinatie lijkt me bij een split ook een uitdaging. Welke kan zo ver moduleren?Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:42:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hij zocht een monoblock die dat kon.Grolsch schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:41:
Voldoet de SW75YAA van Mitsu hier niet aan
De SW75YAA gaat terug naar 2,8KW thermisch bij Tbuiten +12, dat moet toch voldoende zijn?
Bij Nibe kan je ook een losse boiler met pomp en driewegklep nemen, ben je nog goedkoper uit ook. + compacter. Dan zo’n VVM, Mitsubishi is ook gewoon stervensduur.Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:42:
Met hydrobox binnenunit
Bij +/-15 graden gebruik ik mijn verwarming al niet meer. En voor een boiler is een iets hogere vermogen geen eens verkeerd! (Verkorte opwarmtijd)
Je moet doen waar je fijn bij voelt!
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 12-05-2022 18:40 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Herkenbaar probleem, ik heb dat hier ook. Hij lijkt tot ong. 45 graden op de compressor te doen en daarboven gaat hij naar het interne element. Enige optie die bij mij werkt tot nu toe is het volledig uitschakelen van de backup heating, maar dan schakelt hij het element ook uit voor de legionella run, en kan hij deze niet afronden. Ik zou een optie willen dat ik het backup element uit kan zetten, en alleen toesta voor de laatste 5 graden van de legionella run, maar dat lijkt niet te kunnen. Ik heb een vraag uitstaan bij mijn installateur, en die heeft de vraag doorgezet naar Daikin.The_Cube schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:59:
MedeTweakers
Ik heb een Daikin warmtepomp die zowel verwarming als sanitair warm water maakt. Nu viel mij laatst op dat tijdens het verwarmen van mijn sanitair warm water hij het interne element gebruikt van 9kw, en lijkt erop dat hij niet de buitunit gebruikt hiervoor.
Warm water gaat dan vaaak van rond de 42 naar de 47/48 graden. Klopt dit, en is dit aan te passen zodat hij het element niet gebruikt, lijkt mij dat het via de buitenunit efficiënter kan?
Nu heb ik verder de indruk dat de laatste weken het erger is dan daarvoor, net alsof hij een lagere plafond heeft gekregen voor het overschakelpunt op backupheating. Maar dat kan aan mij liggen, heb zoveel geexperimenteerd met instellingen de laatste week.
[ Voor 10% gewijzigd door boaty op 12-05-2022 19:03 ]
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
- Proton_
GA je voor Nibe waarschijnlijk pas leverbaar 2023.hou dar rekening mee.DutchWing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:28:
[...]
Bij Nibe kan je ook een losse boiler met pomp en driewegklep nemen, ben je nog goedkoper uit ook. + compacter. Dan zo’n VVM, Mitsubishi is ook gewoon stervensduur.
Bij +/-15 graden gebruik ik mijn verwarming al niet meer. En voor een boiler is een iets hogere vermogen geen eens verkeerd! (Verkorte opwarmtijd)
Je moet doen waar je fijn bij voelt!
Ben benieuwd naar iemand die nog kan leverenDylantje2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:13:
[...]
Kun je hem zelf niet installeren...
Voor het leveren weet ik mss wel iemand ..![]()
Met hier en daar een beetje advies ..
https://www.vakbladwarmte...rtijden-voor-warmtepompenbebedero schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:38:
[...]
Ben benieuwd naar iemand die nog kan leveren
- Proton_
(mijn vetdruk)
Artikel van 7 mei trouwens.Tekorten aan grondstoffen
“Fabrikanten kunnen de vraag totaal niet aan”, zegt Carlo Vissers van groothandel Wasco. “Nu besteld, is einde zomer pas geleverd. Dat geldt vooral voor lucht/water-warmtepompen. Water/water gaat iets beter, omdat de installatie van zo’n systeem vaak ruimer van tevoren wordt gepland. Lucht/water is wat meer ad-hoc.” Als Vissers kijkt naar de afzonderlijke fabrikanten, kampen de meeste ervan met leveringsproblemen. “Alleen Vaillant levert op het moment redelijk goed uit. Daar kijken we nu naar eind mei.” De oorzaak van de oplopende levertijden is volgens Vissers een tekort aan grondstoffen zoals chips. “Dat is wat we vaak van fabrikanten krijgen te horen.”
Vaillant heeft net dit jaar een fabriek in Groot-Brittannië uitgebreid.
Ik weet, zit ook geduldig te wachten haha!Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:37:
[...]
GA je voor Nibe waarschijnlijk pas leverbaar 2023.hou dar rekening mee.
Monoblock is vrij snel, maar de SMO
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Maar die kan lang niet terug naar 2 kW. Rond 3 kW is echt wel het minimum.Blihi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:53:
Hierboven schreef je nog dat je voor een split ging vanwege het grotere modulatiebereik. Dus ben ik nog steeds benieuwd naar welke split dan voldoet aan jouw gewenste modulatiebereik van 2 - 7.5 kW.
Ik had afgelopen weekend iets vergelijkbaars met mijn Mitsubishi. Deze ging ineens maar tot Ta 58, terwijl in de "winter" Ta 62 geen probleem was. Daarmee kon ik mijn SWW setpoint van 55 graden niet meer halen en stopte de compressor bij 53.5 graden.boaty schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:01:
Herkenbaar probleem, ik heb dat hier ook. Hij lijkt tot ong. 45 graden op de compressor te doen en daarboven gaat hij naar het interne element. Enige optie die bij mij werkt tot nu toe is het volledig uitschakelen van de backup heating, maar dan schakelt hij het element ook uit voor de legionella run, en kan hij deze niet afronden. Ik zou een optie willen dat ik het backup element uit kan zetten, en alleen toesta voor de laatste 5 graden van de legionella run, maar dat lijkt niet te kunnen. Ik heb een vraag uitstaan bij mijn installateur, en die heeft de vraag doorgezet naar Daikin.
Nu heb ik verder de indruk dat de laatste weken het erger is dan daarvoor, net alsof hij een lagere plafond heeft gekregen voor het overschakelpunt op backupheating. Maar dat kan aan mij liggen, heb zoveel geëxperimenteerd met instellingen de laatste week.
Ik heb het gevoel dat er een relatie met de buitentemperatuur is, en ben dat aan het loggen (maar doe de legionellacyclus maar 1x per 14 dagen, dus krijg maar één meting per twee weken).
Zou je dit bij jouw Daikin ook willen loggen? (Dus max haalbare aanvoertemperatuur, (evt de daaruit volgende max haalbare SWW temperatuur) en de bijbehorende buitentemperatuur zoals gemeten door de WP). Misschien dat we het samen kunnen oplossen.
Maar het probleem van bovenstaanden speelde tijdens een gewone SWW-run...Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:08:
@boaty @The_Cube dat is vergelijkbaar met het gedrag van Mitsubishi. De workaround daar is (afaik) met domotica vlak voor de legionellarun het SWW setpoint te verhogen tot het maximum van de compressor, en daarna weer terug.
Je zou verwachten met warmere dagen dat er meer energie te omtrekken valt, dus dat het juist makkelijker moet gaan.
- Proton_
Staat er in de Mitsu documentatie ook niet iets zoals dit grafiekje?
:fill(white):strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large)
Bij mij in ieder geval niet. Toen de compressor er mee ophield was de COP nog rond de 3. En dat het dompelelement (wat ie daarna inschakelde) 5 kW heeft weet de besturing niet eens.DutchWing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:36:
Kijkt de regeling niet gewoon na hoe lang hij verwacht dat het duurt? En dat hij berekend dat kortstondig even elektrisch opwarmen sneller en energiezuinige is dan nog 2 uur op de warmtepomp door te hobbelen?
Ik zei mss.bebedero schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:38:
[...]
Ben benieuwd naar iemand die nog kan leveren
pm maar
Dankjewel!Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:41:
@Andrehj ah, niet goed gelezen.
[Afbeelding]
Dat grafiekje is in deze zeker interessant (vooral het lagere bereik bij hogere temperatuur), maar ik heb dat voor R410a of R32 (of bij Mitsubishi) nog nooit gezien. Maar ik ga nog eens zoeken.
Deze warmtepompen ondersteunen toch ook een heater in de boiler?boaty schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:01:
[...]
Herkenbaar probleem, ik heb dat hier ook. Hij lijkt tot ong. 45 graden op de compressor te doen en daarboven gaat hij naar het interne element. Enige optie die bij mij werkt tot nu toe is het volledig uitschakelen van de backup heating, maar dan schakelt hij het element ook uit voor de legionella run, en kan hij deze niet afronden. Ik zou een optie willen dat ik het backup element uit kan zetten, en alleen toesta voor de laatste 5 graden van de legionella run, maar dat lijkt niet te kunnen. Ik heb een vraag uitstaan bij mijn installateur, en die heeft de vraag doorgezet naar Daikin.
Nu heb ik verder de indruk dat de laatste weken het erger is dan daarvoor, net alsof hij een lagere plafond heeft gekregen voor het overschakelpunt op backupheating. Maar dat kan aan mij liggen, heb zoveel geexperimenteerd met instellingen de laatste week.
Kun je het backup element niet gewoon op die aansluiting schakelen? Of zou dat niets uitmaken qua aansturing..
Ik denk dat je wat op het spoor bent!Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:41:
@Andrehj ah, niet goed gelezen.
[Afbeelding]
Ik vond toch een dergelijk grafiek van mijn WP. Helaas gaat die maar tot +10°C:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TdFQ9KZxeK7pDxaNqhc7UJuN.jpg?f=user_large)
Maar in de R32 catalogus vond ik een grafiekje van een monoblock met vergelijkbaar vermogen. Deze loopt wel door tot +35°C, en daarin zit precies zo'n knik als in jouw documentatie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i9UwWp4YLMp7FQglVADd22DQ.jpg?f=user_large)
Het lijkt er dus op dat de max haalbare Ta bij hogere buitentemperaturen (boven de 25°C) wel degelijk afneemt.
Weer wat geleerd.
Wellicht moet ik de tijd van de legionellacyclus in de zomer maar naar 's nachts verplaatsen. Voorlopig maar even monitoren.
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 12-05-2022 22:11 ]
Zou mooi stukje regeltechniek zijn.Andrehj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:53:
[...]
Bij mij in ieder geval niet. Toen de compressor er mee ophield was de COP nog rond de 3. En dat het dompelelement (wat ie daarna inschakelde) 5 kW heeft weet de besturing niet eens.
Dat je kan aangeven hoeveel kw en dat de warmtepomp daarmee gaat rekenen.
Excuses, je hebt gelijk. De eco-inverter haalt 3 bij +12, 2.2 bij +15 en 2.4 bij +20, de power-inverter komt niet lager dan 2.8, 3 en 3.4 bij die temperaturen.Andrehj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:24:
[...]
Maar die kan lang niet terug naar 2 kW. Rond 3 kW is echt wel het minimum.
Hierboven schreef je nog dat je voor een split ging vanwege het grotere modulatiebereik. Dus ben ik nog steeds benieuwd naar welke split dan voldoet aan jouw gewenste modulatiebereik van 2 - 7.5 kW.
Van veel andere modellen zijn die gegevens maar heel moeilijk te vinden. De Vaillant monoblocks zitten op 3 bij +7 en 3.9 bij +20, De nieuwe Nibe S2125 haalt 2.6 bij +7 en 3.2 bij +20.
Dus inderdaad, mijn 2 kW was wellicht wat optimistisch, maar 2.5 is dus wel haalbaar door de eco-inverter.
- Proton_
Voorbeeldje van een Metrotherm w/w warmtepomp, die erg ver terug kan moduleren:
/f/image/dOXol5kgzR732NMsgk10k3Bb.png?f=fotoalbum_large)
Bij lagere modulatie kakt de COP weer in. Nu is de bronpomp van een w/w zwaarder dan een fan van l/w, maar hetzelfde principe gaat wel op.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Met die gedachte speel ik ook, maar ik ben (nog) een NOOB op dit gebied.format5 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:45:
Is het niet bijna interessanter om een cascade opstelling te maken als je zo ver terug wilt moduleren?

Ik hoop hier nog veel meer te leren van de ervaren rotten..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik ga daar toch nog eens induiken.
Waar ik tot op heden nog niet aan uit ben, is hoe de regeling van een cascade werkt.
Is het bijv kleine inschakelen totdat deze op X last/GM/vermogen/etc zit, en dan de 2e bijschakelen, of is het omschakelen tussen beide.
En als de 2e (zwaardere) tekort komt de 1e weer bijschakelen indien het met omschakelen werkt.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
De te kiezen WP moet wel geschikt zijn om in cascade te kunnen werken, de Mitsu's kunnen dit wel. Hoe dit werkt heb ik geen ervaring mee.
Op het werk heb ik wel 3 Remeha CV ketels (1 x 115KW + 2 x 85KW) staan die in cascade werken met een Kieback&peter regeling.
Hij begint op 100% sturing en als setpoint Ta in de buurt komt neemt de vermogens vraag af.
Dmv een wekelijkse wisseling wordt de volgorde van de CV ketels elke week veranderd, zodat niet 1 ketel het meeste doet, maar zo ongeveer allemaal evenveel draaiuren maken.
Maar zo'n cascade opstelling maakt het regeltechnisch wel een stuk ingewikkelder, je moet het systeem hydraulisch neutraal zien te krijgen dmv een open verdeler, en je hebt dan weer een secundaire pomp nodig.
- Proton_
Dus bij een uur 3 kW, een uur 9 kW en weer een uur 4 kW gaat eerst WP1 aan, een uur later komt WP2 erbij, dan gaat WP1 weer uit en daarna WP2. Beide hebben dan 2 ononderbroken draaiuren.
In het standaardschema staat inderdaad een open verdeler, maar goed, je hebt toch al een buffervat nodig als je alleen een badkamer wil kunnen stoken. In Blihi's geval is het dus alleen de extra aanschaf van een warmtepomp (2 kleintjes zijn duurder dan 1 grote) en wat stuurelektronica.
Een voordeel is ook dat je kan blijven verwarmen tijdens een defrost. SWW en verwarming tegelijk durf ik niet te zeggen (waarschijnlijk niet, dat zou de boel veel complexer maken).
2 kleintjes duurder dan 1 grote? Dat is nog maar de vraag volgens mij. Denk aan 2 x subsidie.....Proton_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:51:
In Blihi's geval is het dus alleen de extra aanschaf van een warmtepomp (2 kleintjes zijn duurder dan 1 grote) en wat stuurelektronica.
Zwerius Kriegsman
Déjà vu? Op een gegeven moment moet je die knoop maar eens doorhakken.Blihi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:14:
Interessant idee. Dat is bij mij ook al eens opgekomen. Dan zou je met twee kleinere units kunnen werken, maar installatietechnisch wordt het iets ingewikkelder.
Ik ga daar toch nog eens induiken.
Ja, ik weet het, ik weet het.Superbeagle schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Déjà vu? Op een gegeven moment moet je die knoop maar eens doorhakken.
- Proton_
Een cascade lost wel degelijk het probleem op, dat je het probleem er volledig uit kan ontwerpen is duidelijk maar niet meer ter discussie
Ik heb hem al 's nachts lopen en vorige week was het 13 graden op het moment van de run dus het lijkt me toch stug dat daar het probleem zit. Maar wat het dan wel is...Andrehj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:08:
(ondanks dat onderstaande grafiekjes van Mitsubishi zijn, lijkt de lagere max haalbare temperatuur bij hogere buitentemperatuur procesgerelateerd te zijn, daardoor bij alle merken optredend, dus toch maar hier gepost)
[...]
Ik denk dat je wat op het spoor bent!
Ik vond toch een dergelijk grafiek van mijn WP. Helaas gaat die maar tot +10°C:
[Afbeelding]
Maar in de R32 catalogus vond ik een grafiekje van een monoblock met vergelijkbaar vermogen. Deze loopt wel door tot +35°C, en daarin zit precies zo'n knik als in jouw documentatie:
[Afbeelding]
Het lijkt er dus op dat de max haalbare Ta bij hogere buitentemperaturen (boven de 25°C) wel degelijk afneemt.
Weer wat geleerd.
Wellicht moet ik de tijd van de legionellacyclus in de zomer maar naar 's nachts verplaatsen. Voorlopig maar even monitoren.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik beloof het.Superbeagle schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:47:
[...]
Ik lees dat je jezelf 2 stookseizoenen de kans heb gegeven om het allemaal uit te vogelen.
Over een half jaar niet weer beginnen over cascade.
Tja, enige vorm van eigenwijsheid kan mij zeker niet ontzegd worden. Wat niet wil zeggen dat ik alle adviezen van dit forum zeer ter harte neem!Proton_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:22:
@Superbeagle Dat pad leidt naar de discussie over een ondergedimensioneerd afgiftesysteem in de betreffende badkamer (ook volgens de bouwer) en of zoneregeling dan een doelmatige oplossing is, dus daar ga ik niet heen
Een cascade lost wel degelijk het probleem op, dat je het probleem er volledig uit kan ontwerpen is duidelijk maar niet meer ter discussie
Waarom wil je 2 jaar wachten, en waarom hak je niet gewoon de knoop doorBlihi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Ik beloof het.
[...]
Tja, enige vorm van eigenwijsheid kan mij zeker niet ontzegd worden. Wat niet wil zeggen dat ik alle adviezen van dit forum zeer ter harte neem!
Bereken maar eens hoeveel geld je al misgelopen bent door te wachten, gasprijzen zijn 3 x zo duur, WP's zijn 30% tot 50% duurder dan 2 jaar geleden, en qua techniek zijn er geen revolutionaire vernieuwingen geweest de afgelopen 2 jaar.
Ik kan je wel vertellen dat ik erg blij ben dat ik 5 jaar geleden wel zo eigenwijs was een WP aan te schaffen en gasloos te gaan bouwen.
Ik mocht nog met gas bouwen, en iedereen verklaarde mij voor gek.
Nu, anno 2022, en 5 jaar verder betaal ik al 5 jaar 0,0 € per jaar voor mijn energieverbruik voor een vrijstaande woning van 900m3, Geheel gasloos, Full-Electric met PV en een WP tegen een relatief lage investering (in vergelijking met nu).
Ook hier vrijstaande woning van bijna 800 m3 (buitenwerks). Een van de laatste met gas. Het huis is in 2018 gekocht en pas in juni 2020 opgeleverd. De keus bij nieuwbouw was: Gasketel met radiatoren, vloerverwarming tegen 5k meerprijs, of lucht/water WP tegen 25k meerprijs, of water/water WP tegen 35k meerprijs. (waarbij bij een WP dus vloerverwarming verplicht was en eigenlijk ook een WTW geadviseerd werd tegen nog eens 5k extra).Grolsch schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:48:
[...]
Waarom wil je 2 jaar wachten, en waarom hak je niet gewoon de knoop door
Bereken maar eens hoeveel geld je al misgelopen bent door te wachten, gasprijzen zijn 3 x zo duur, WP's zijn 30% tot 50% duurder dan 2 jaar geleden, en qua techniek zijn er geen revolutionaire vernieuwingen geweest de afgelopen 2 jaar.
Ik kan je wel vertellen dat ik erg blij ben dat ik 5 jaar geleden wel zo eigenwijs was een WP aan te schaffen en gasloos te gaan bouwen.
Ik mocht nog met gas bouwen, en iedereen verklaarde mij voor gek.
Nu, anno 2022, en 5 jaar verder betaal ik al 5 jaar 0,0 € per jaar voor mijn energieverbruik voor een vrijstaande woning van 900m3, Geheel gasloos, Full-Electric met PV en een WP tegen een relatief lage investering (in vergelijking met nu).
Ik ben heel blij dat is (a) toen gekozen heb voor de gasketel met vloerverwarming en (b) de gasprijs voor 3 jaar vast gezet heb. Gas is dus nog steeds goedkoop hier.
Inmiddels is de situatie iets anders. De gasprijs is nog steeds laag, maar ik heb mijn huis vol zonnepanelen gelegd (bijna 11 kWp) en er is sprake van enkele financiele meevallers. Dus het kan nu gewoon uit om over te stappen.
Mijn energierekening zal dit jaar ook rond de 0 uitkomen (1500 m3 gas tegen 72 cent, -4000 kWh tegen 11 cent komt op 640 euro aan verbruikskosten. De vaste leverkosten zijn zo'n 600 euro en de vermindering energiebelasting is ruim 800, dus de totale energierekening verwacht ik zo rond de 400 euro).
Ik ben heel blij dat ik toen niet voor een WP gekozen heb, want die was toen gewoon extreem duur. Ik verwacht nu tenminste geen 25 of 35k kwijt te zijn...
- Proton_
Ik help het je hopen, maar je zou zomaar teleurgesteld kunnen worden.Blihi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Ik ben heel blij dat ik toen niet voor een WP gekozen heb, want die was toen gewoon extreem duur. Ik verwacht nu tenminste geen 25 of 35k kwijt te zijn...
Warmtepompen zijn duurder geworden, installateurs hebben minder tijd, levertijden zijn langer.
Overigens had je groot gelijk om niet de projectprijs te betalen (bij mij vroegen ze €450 voor 275 Wp erbij en was een warmtepomp geen optie), maar daar moet je niet mee vergelijken.
Extra zonnepanelen vroegen ze 800 euro per paneel van 305 Wp voor en maximaal 22 op het dak. Er liggen er nu 34. Dat waren gewoon prijzen op basis van: "we willen het niet doen, maar als het echt moet ga je het hele projectverlies compenseren". De aannemer had wat dure foutjes gemaakt in het aanlooptraject, zullen we maar zeggen. Uiteindelijk een verlies van ruim 30k per woning gedraaid.Proton_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:09:
[...]
Ik help het je hopen, maar je zou zomaar teleurgesteld kunnen worden.
Warmtepompen zijn duurder geworden, installateurs hebben minder tijd, levertijden zijn langer.
Overigens had je groot gelijk om niet de projectprijs te betalen (bij mij vroegen ze €450 voor 275 Wp erbij en was een warmtepomp geen optie), maar daar moet je niet mee vergelijken.
Maar, ik verwacht echt zulke extreme bedragen niet. Het is gewoon het f-gassen stukje dat lastig is, anders had ik het al lang zelf aangeschaft en aangelegd.
Dan had je een verkeerde aannemer en/of installateur die je bij de benen had, of je zat in projectbouw waar je geen keuze hadBlihi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Ook hier vrijstaande woning van bijna 800 m3 (buitenwerks). Een van de laatste met gas. Het huis is in 2018 gekocht en pas in juni 2020 opgeleverd. De keus bij nieuwbouw was: Gasketel met radiatoren, vloerverwarming tegen 5k meerprijs, of lucht/water WP tegen 25k meerprijs, of water/water WP tegen 35k meerprijs. (waarbij bij een WP dus vloerverwarming verplicht was en eigenlijk ook een WTW geadviseerd werd tegen nog eens 5k extra).
Ik ben heel blij dat is (a) toen gekozen heb voor de gasketel met vloerverwarming en (b) de gasprijs voor 3 jaar vast gezet heb. Gas is dus nog steeds goedkoop hier.
Inmiddels is de situatie iets anders. De gasprijs is nog steeds laag, maar ik heb mijn huis vol zonnepanelen gelegd (bijna 11 kWp) en er is sprake van enkele financiele meevallers. Dus het kan nu gewoon uit om over te stappen.
Mijn energierekening zal dit jaar ook rond de 0 uitkomen (1500 m3 gas tegen 72 cent, -4000 kWh tegen 11 cent komt op 640 euro aan verbruikskosten. De vaste leverkosten zijn zo'n 600 euro en de vermindering energiebelasting is ruim 800, dus de totale energierekening verwacht ik zo rond de 400 euro).
Ik had in mijn begroting opdracht zitten:
CV ketel + radiatoren op de slaapkamers.
Vloerverwarming ipv radiatoren gaf geen meerprijs
- CV ketel = -/- 1500 euro
- dakdoorvoeren = -/- 500 euro
- geen gasaansluiting = -/- 1000 euro
Deze 2500 euro heb jij dus "weggegooid" wat niet had gehoeven.
Er is niets zo goedkoop als bij nieuwbouw een WP nemen, altijd per definitie goedkoper dan eerst een gasketel plaats, die slopen en een WP neer hangen.
Maar nu weten we nog niet waarom je er 2 jaar over nadenkt
- Proton_

Hier stond in de folder 'met vele duurzame opties' maar eenmaal met kopersbegeleiding aan tafel en 30k ruimte in de hypotheek bleken de opties beperkt tot 0, 1, 2 of 3 panelen extra en elektrisch koken.
Gelukkig al wel LTV vloerverwarming.
Dus een week na de sleutel zelf de dwtw gemonteerd, twee jaar geleden de gratis warmtepompboiler en PV-terrasoverkapping, vorig jaar eindelijk de warmtepomp (€5k zelfdoen, offerte was €15k: nieuwe boiler, buffervat, the works). Ik had eerst nog gewacht op de AI LWDV maar dat ding bleek van goud en niet als particulier te koop.
Nu nog het hoofd breken over hoe balansventilatie te retrofitten en dit afwegen tegen een zolderverbouwing...
Ik kan me voorstellen dat @Blihi een vergelijkbare historie heeft
[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2022 16:39 ]
Offtopic hier, maar ik zou als ik jou was eens heel snel gaan babbelen met je huidige energieleverancier met de vraag of je enkel het elektracontract kunt opzeggen en overstappen naar Eneco.Blihi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Ook hier vrijstaande woning van bijna 800 m3 (buitenwerks). Een van de laatste met gas. Het huis is in 2018 gekocht en pas in juni 2020 opgeleverd. De keus bij nieuwbouw was: Gasketel met radiatoren, vloerverwarming tegen 5k meerprijs, of lucht/water WP tegen 25k meerprijs, of water/water WP tegen 35k meerprijs. (waarbij bij een WP dus vloerverwarming verplicht was en eigenlijk ook een WTW geadviseerd werd tegen nog eens 5k extra).
Laat de opzegvergoeding je eenmalig €125 kosten dan ga je (€0,58556 - €0,11) x 4.000 kWh ≈ €1.900 per jaar extra sparen de komende drie jaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjBgLs8PaE675ZoNGr3L8Ovm.jpg?f=user_large)
Dus je hebt een modern huis met vloerverwarming? Waar wacht je dan nog op? Niemand met zo'n woning heeft een ingewikkeld cascadesysteem nodig. Die woningen kunnen zonder problemen met een standaard WP van zo'n 7 oid kW worden verwarmd. Je vloer is je buffer, dus pendelproblemen heb je ook al niet.Blihi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:56:
Een van de laatste met gas. Het huis is in 2018 gekocht en pas in juni 2020 opgeleverd.
Alleen ben je, zoals reeds vermeld nu een paar jaar te laat, want je investeringsbedrag ligt nu ongeveer 2x zo hoog als twee jaar geleden, terwijl de warmtepompen in die tijd niet echt zijn veranderd.
Semi-Projectbouw. 9 woningen met heel veel individuele keuzes en in het begin redelijke prijzen. Totdat de aannemer zicht realiseerde dat het niet uit kon en het hele project uitbestede aan een 'bevriende' collega. Die deed de berekeningen nog eens over en vond een gaatje van een paar ton. Vanaf dat moment gingen de prijzen voor wijzigingen ineens dramatisch omhoog. Deze aannemer heeft uiteindelijk 3 ton verlies gedraaid op het project.Grolsch schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:20:
[...]
Dan had je een verkeerde aannemer en/of installateur die je bij de benen had, of je zat in projectbouw waar je geen keuze had
Ja, klopt. Niets aan te doen.Ik had in mijn begroting opdracht zitten:
CV ketel + radiatoren op de slaapkamers.
Vloerverwarming ipv radiatoren gaf geen meerprijs
- CV ketel = -/- 1500 euro
- dakdoorvoeren = -/- 500 euro
- geen gasaansluiting = -/- 1000 euro
Deze 2500 euro heb jij dus "weggegooid" wat niet had gehoeven.
Eens, maar dat was dus geen optie, of althans niet voor redelijke prijzen.Er is niets zo goedkoop als bij nieuwbouw een WP nemen, altijd per definitie goedkoper dan eerst een gasketel plaats, die slopen en een WP neer hangen.
Na een paar maanden werd duidelijk dat de opgeleverde installatie hydraulisch instabiel was en niet waterzijdig ingeregeld. Ik heb dat eerst zelf in orde gemaakt en de rekeningen daarvoor laten betalen door de aannemer. De winter van 20/21 ben ik dus bezig geweest met 'CV-tuning' en toen bleek dat stoken op 35 graden aanvoer prima kon.Maar nu weten we nog niet waarom je er 2 jaar over nadenktHad/heb je de middelen niet? dan kun je er niets aan veranderen, maar 2 jaar lang nadenken over technische oplossing is (understatement) vrij lang. Zoiets kun je toch in 1 hooguit 2 maanden beslissen?
De winter van 21/22 wilde ik gebruiken om te kijken of de boel ook met langere sessies bleef draaien,etc. Mijn gasprijs bleef immers laag. Daarbij hebben we eerst geinvesteerd in zonnepanelen (uitgebreid van 3 naar 11 kWp) en waren er andere issues op te lossen met de bouw (ventilatie voldeed niet aan de eisen, ook zelf opgelost). Ook is het me in dat seizoen pas gelukt de gasketel beter te monitoren, zodat ik ook weet hoeveel warm water er verbruikt wordt.
Met de gaspijzen van 2020 was de terugverdientijd van de benodigde investering nog te lang. Nu is duidelijk dat de terugverdientijd ineens veel korter geworden is. Mijn gasprijzen staan nog een jaar vast, maar als ik zou rekenen met de huidige variabele tarieven is het helemaal een no-brainer.
Dus kan ik nu over. De beslissing dat we dat gaan doen is wel gemaakt. Welk type eigenlijk ook wel (Ecodan 8 kW met hydrobox en 300 liter boiler). Nu zoek ik dus alleen nog iemand die het f-gassen gedeelte voor zijn rekening wil nemen.
Ik heb inmiddels contact met enkele partijen. Ik wil ze eerst ook vragen of zij ook de materialen kunnen leveren (daar pakken die mannen ook hun marge op, dat snap ik helemaal).
Mocht iemand hier zich aanbieden om het f-gassen gedeelte te doen (koelleidingen flensen, aansluiten, vacuumeren en inbedrijfstellen), dan hoor ik het graag (stuur maar PM). De rest doe ik het liefst zelf.
Jazeker, zodra de gasaansluiting weg kan gaan we die discussie aan. Oh wacht, ik kan natuurlijk ook alleen stroom oversluiten. Dat kost maximaal 50 euro boete (maximumtarief ACM). Hmmm, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.Superbeagle schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:29:
[...]
Offtopic hier, maar ik zou als ik jou was eens heel snel gaan babbelen met je huidige energieleverancier met de vraag of je enkel het elektracontract kunt opzeggen en overstappen naar Eneco.
Laat de opzegvergoeding je eenmalig €125 kosten dan ga je (€0,58556 - €0,11) x 4.000 kWh ≈ €1.900 per jaar extra sparen de komende drie jaar.
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 13-05-2022 21:14 ]
Nogmaals, als de aannemer meegewerkt had, zou ik dat zeker gedaan hebben. Waar ik nu op wacht is simpelweg iemand die het f-gassen gedeelte voor zijn/haar rekening kan nemen. Meer niet.Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:26:
[...]
Dus je hebt een modern huis met vloerverwarming? Waar wacht je dan nog op? Niemand met zo'n woning heeft een ingewikkeld cascadesysteem nodig. Die woningen kunnen zonder problemen met een standaard WP van zo'n 7 oid kW worden verwarmd. Je vloer is je buffer, dus pendelproblemen heb je ook al niet.
Alleen ben je, zoals reeds vermeld nu een paar jaar te laat, want je investeringsbedrag ligt nu ongeveer 2x zo hoog als twee jaar geleden, terwijl de warmtepompen in die tijd niet echt zijn veranderd.
Helaas willen de meeste bedrijven daar niet aan. Ze willen een advies uitbrengen en mij overtuigen van een ander systeem, van een ander merk omdat ze dat nu eenmaal verkopen.
Balansventilatie was hier ook een optie voor tenminste 5k. Ik ben heel blij dat we dat niet gedaan hebben. Het is weliswaar beter voor het energieverbruik, maar (a) ik heb gewoon een afzuigkap naar buiten in de open keuken en (b) de ventilatie voldeed niet aan de normen. Nu heb ik het zelf in orde kunnen maken en ik heb nu een zone-gestuurde ventilatie. Die unit draait vrijwel continu op het minimum, behalve in de badkamer tijdens en vlak na het douchen (vochtgestuurd) en als we bezoek hebben (CO2 gestuurd).Proton_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:35:
@Grolsch bij projectbouw dus niet
Hier stond in de folder 'met vele duurzame opties' maar eenmaal met kopersbegeleiding aan tafel en 30k ruimte in de hypotheek bleken de opties beperkt tot 0, 1, 2 of 3 panelen extra en elektrisch koken.
Gelukkig al wel LTV vloerverwarming.
Dus een week na de sleutel zelf de dwtw gemonteerd, twee jaar geleden de gratis warmtepompboiler en PV-terrasoverkapping, vorig jaar eindelijk de warmtepomp (€5k zelfdoen, offerte was €15k: nieuwe boiler, buffervat, the works). Ik had eerst nog gewacht op de AI LWDV maar dat ding bleek van goud en niet als particulier te koop.
Nu nog het hoofd breken over hoe balansventilatie te retrofitten en dit afwegen tegen een zolderverbouwing...
Ik kan me voorstellen dat @Blihi een vergelijkbare historie heeft
Alle installaties in ons project zijn door ongelooflijke prutsers aangelegd. We hebben behalve de ventilatie ook de elektra opnieuw moeten doen (groepen doorverbonden bij oplevering, te dunne buizen werkschakelaars voor de PV die de nul niet afschakelen, noem het maar op). We wonen er nu twee jaar en het laatste huis is ook nog niet definitief opgeleverd. Die mensen hebben nog steeds ruzie met de aannemer. Ik heb het geluk dat ik het meeste zelf kan en niet bang ben om het ook gewoon te doen.
Ik doelde op zomer 2020 (of in de tijd daarna, dus na oplevering). Toen had je met die aannemer al niet zo veel meer te maken.Blihi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:05:
Nogmaals, als de aannemer meegewerkt had, zou ik dat zeker gedaan hebben. Waar ik nu op wacht is simpelweg iemand die het f-gassen gedeelte voor zijn/haar rekening kan nemen. Meer niet
En kijk vooral ook even naar het advies over een simpele enkele WP. Voor een moderne woning is een cascaderegeling echt niet nodig.
Ik zou proberen om zelf de WP uit te zoeken en dan via de site van de importeur een installateur te vinden. Dan weet je tenminste zeker dat ie het juiste merk gaat adviseren.
Zolang je nog in discussie bent is dat niet helemaal waar. Ik hield nog een bankgarantie achter om allerlei andere zaken en als je dan teveel gaat wijzigen krijg je daar discussie over.Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:15:
[...]
Ik doelde op zomer 2020 (of in de tijd daarna, dus na oplevering). Toen had je met die aannemer al niet zo veel meer te maken.
Ja, dat heb ik gedaan. Er komen maandag twee adviseurs langs en dan gaat het om de Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA, met hydrobox en 300 liter boiler.En kijk vooral ook even naar het advies over een simpele enkele WP. Voor een moderne woning is een cascaderegeling echt niet nodig.
Ik zou proberen om zelf de WP uit te zoeken en dan via de site van de importeur een installateur te vinden. Dan weet je tenminste zeker dat ie het juiste merk gaat adviseren.
[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 13-05-2022 21:22 ]
Is het voor jou in de buurt? Ik denk niet dat ze het hele land door rijden.
Ik weet niet of ik deze namen hier zo kan noemen(?) anders stuur maar DM
[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 14-05-2022 00:12 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Je mag hier alles noemen, en volgens mij mag je er nog bij zeggen of het een - of een + bedrijf is.HaTe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:11:
Ik weet niet of ik deze namen hier zo kan noemen(?) anders stuur maar DM
Zolang het maar geen spam is.
Goed begin is het halve werk, dus moet ik even diep ademhalen..
Na veel, héél veel hier gelezen te hebben, zal deze oude knar tóch de overstap (moeten..) gaan wagen naar Gas-loos.
Ons huis is van 1995 en heeft een nogal afwijkende manier van verwarmen vandaar mijn vraagtekens /zorgen.
Het verwarmen van het huis gaat dus als volgt:
Verse lucht komt binnen, gaat via filters naar het éérste verwarmingscircuit waarvan de (2 kleine) warmtewisselaren gestookt worden door de HR-cv, en de verwarmde lucht stroomt uit (ventilator) via luchtkanalen op de 1e verdieping.
Vervolgens wordt de retourlucht van de bovenverdieping weer door filters gezogen en gaat naar 5 kleine warmtewisselaren, gestookt door de cv (zelfde circuit als de 2) en de verwarmde luchtopbrengst gaat naar de beneden verdieping.
De begane grond vloerverwarming gaat via LUCHT slangen de vloer in..
(héél veel, soort van waaier) welke niét retour gaan maar uitmonden in:
4 roosters in de woonkamer onder de ruit partijen, 1 in de keuken en 1 in de hal.
Hiermee geven de slangen warmte af aan de vloer en de restwarmte komt bij de ruiten naar boven om daar koude downstream op te vangen.
Het zal duidelijk zijn dat deze manier van de vloer op temperatuur brengen nóg langzamer is dan via een water-vloerverwarming.
Ook is het waterzijdige “7x kleine warmtewisselaren” volume vele malen kleiner dan de waterinhoud van een “watervloerverwarming” waardoor ik twijfel hoe een warmtepomp (via boiler) daar mee om zal gaan.
Zal/ kan dat alles een goed huwelijk worden… of gaat het knetteren
Ter informatie:
Huis is pakweg 650m3, vrijstaand, NO Nederland (open en koud )
Ik heb op dit moment 5.600 wp op het dak liggen (ZW 45°)
en daar komt als het doorgaat 4.700 wp bij op ZO 35°.
Het huishoudelijk deel gebruikt ca 2.700kWh
De auto gebruikt ca 2.300kWh (corona periode)
Het gasverbruik is rond 1.300m3 per jaar
De 24kW CV draait grotendeels op de 6~7 kW modulatie stand na pendel opstart.
Er komen (als het lukt met de overgebleven dak ruimte) 2x18 Heatpipes bij op ZO 45° en een boiler met naverwarming.
Koeling hebben we niet nodig. (zou alleen maar kosten verhogend werken??)
Volgens Tweakers formule zou ik genoeg hebben aan pakweg 8kW wat goed overeenkomt met de CV minimale modulatie stand.
De beste plaats voor de boiler lijkt mij op de 1e verdieping,
(als dat gaat lukken zo’n groot vat naar boven te manoeuvreren..) centraal in het huis.
Dit is dan recht onder de heatpipes én de warmwater aansluiting.
De warmte pomp komt ter hoogte van de 1e verdieping, en helaas op pakweg 7 mtr afstand en de leiding er naar toe, zou dan op pakweg 10 mtr uitkomen.
(is dat een probleem?? ik kan de leiding SUPER isoleren..)
Waar ik maar niet uitkom is, naar wat voor type/configuratie warmtepomp ik het beste kan gaan overstappen in déze setup.
Split? Mono? Hoe sterk moet ik kunnen moduleren gezien het kleine waterzijdige wtw-verwarming inhoud, of maakt dat geen ruk uit omdat ik via een boiler ga? Hoe groot zouden jullie de boiler adviseren? En welk merk warmtepomp?
Vragen, vragen ..... mijn oude hersentjes gaan nog even niét in de ruststand
EDIT: dit is de link naar het apart aangemaakte topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128948
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Die systemen hebben een hoge Ta nodig (+60 graden), en dat wordt niet wat met een WP.
- Proton_
Het scheelt in ieder geval een warmtewisselaar
En dan een losse warmtepompboiler voor SWW.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Allen alvast dank voor jullie input en advies, en ik heb (ik hoop dat ik het goed gedaan heb..) een apart topic aangemaakt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128948
Het zou best eens kunnen dat dat zo is. Al is daar niets van terug te vinden in de databooks die ik van mijn unit heb. Tot 35 graden buitentemperatuur zou hij gewoon tot Ta 60 graden moeten verwarmen. Helaas heb ik nog geen volledige logging op mijn warmtepomp. Momenteel log ik alleen het elektrisch energieverbruik van mijn warmtepompgroep. Ik heb wel ESP altherma, die netjes zijn data via MQTT naar buiten spuugt, maar die heb ik nog niet werkend in mijn Domoticz kunnen krijgen. Ik moet het momenteel dus doen met observeren vanuit de summiere Daikin app, wat de temperatuur van mijn aanvoerwater is, en wat mijn SWW termperatuur is. Dat moet ik ook nog doen op het moment dat het gebeurt en anders mis ik het feest. Ik ga proberen mijn ESP altherma zo snel mogelijk in Domoticz te krijgen, want ik wil beter begrijpen en kunnen onderbouwen wat er nu precies gebeurt.Andrehj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:31:
[...]
Ik had afgelopen weekend iets vergelijkbaars met mijn Mitsubishi. Deze ging ineens maar tot Ta 58, terwijl in de "winter" Ta 62 geen probleem was. Daarmee kon ik mijn SWW setpoint van 55 graden niet meer halen en stopte de compressor bij 53.5 graden.
Ik heb het gevoel dat er een relatie met de buitentemperatuur is, en ben dat aan het loggen (maar doe de legionellacyclus maar 1x per 14 dagen, dus krijg maar één meting per twee weken).
Zou je dit bij jouw Daikin ook willen loggen? (Dus max haalbare aanvoertemperatuur, (evt de daaruit volgende max haalbare SWW temperatuur) en de bijbehorende buitentemperatuur zoals gemeten door de WP). Misschien dat we het samen kunnen oplossen.
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Ik wil graag voor een all-electric warmtepomp gaan. gezien de posts hier en de kennis van ons nieuwe huis denk ik dat het haalbaar is. maar ik vind het toch een groot bedrag om daar een gokje mee te wagen.
Daarnaast ben ik ook benieuwd of er in jullie ogen veel verschillen zitten in kwaliteit van de merken. onze Airco leverancier levert Daikin. dus offreert dat. Maar hier lees ik weer dat Mitsubishi één van de stillere is. én ook heb ik een bekende die een Remeha heeft staan... ze zullen allemaal net iets anders zijn en kunnen. Maar zijn er nog merken die je absoluut links moet laten liggen?
Als je een beetje googlet op "warmteverliesberekening *regio*" dan kom je waarschijnlijk een heel eind. Uiteindelijk is het niet een heel moeilijk berekening, alleen je hebt bepaalde programma's en kennis nodig. Je hoeft echt geen top-expert te zijn om een goeie transmissieberekening te maken.Smithkj schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:40:
Heeft iemand een goede partij om een warmteverliesberekening te doen?
Ik wil graag voor een all-electric warmtepomp gaan. gezien de posts hier en de kennis van ons nieuwe huis denk ik dat het haalbaar is. maar ik vind het toch een groot bedrag om daar een gokje mee te wagen.
Daarnaast ben ik ook benieuwd of er in jullie ogen veel verschillen zitten in kwaliteit van de merken. onze Airco leverancier levert Daikin. dus offreert dat. Maar hier lees ik weer dat Mitsubishi één van de stillere is. én ook heb ik een bekende die een Remeha heeft staan... ze zullen allemaal net iets anders zijn en kunnen. Maar zijn er nog merken die je absoluut links moet laten liggen?
Vraag is echter wel wat voor huis je hebt. Is het recent (minder dan 20 jaar geleden) gebouwd? Dan kun je eigenlijk sowieso wel overstappen op een warmtepomp, mogelijk met wat kleine maatregelen. Is het ouder? weet je de isolatiewaarden en van alle gevelonderdelen? Want die zijn wel nodig voor de warmteverliesberekening.
Qua merken: Daikin is goed. Mitsubishi Electric ook. Remeha koopt buitendelen van Mitsubishi en binnendelen van Atlantic (goeie handel, weinig innovatief). Verder heb je Vaillant, Panasonic, Nibe, Alpha Innotec, Itho Daalderop. Allemaal prima mijns inziens, zolang je geen goedkoop habbi wabbi merk neemt, kun je je er niet echt een grote buil aan vallen.
De beste, betrouwbaarste en goedkoopste manier is om te kijken naar je gasverbruik op de koudste dagen van de winter. Dat kan heel mooi met een slimme meter. Als je die gegevens van dit jaar niet hebt, is er nog een betere manier (maar die kost wel wat geld en moeite): Schaf vast een Kamstrup meter aan, en log de warmtebehoefte van je woning in combinatie met de gemiddelde buitentemperatuur van die dag. Dan heb je echt een perfecte meting.Smithkj schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:40:
Heeft iemand een goede partij om een warmteverliesberekening te doen?
Meter kun je later bij je WP ook weer gebruiken voor de logging.
De Chinese rommel die veel herrie maakt en niet kan moduleren zou ik niet kiezen. Verder hebben ze allemaal voors en tegens. Een tijd geleden is hier nog zo'n lijstje gepost met voor en nadelen. Even een maandje of zo terugzoeken dus.Daarnaast ben ik ook benieuwd of er in jullie ogen veel verschillen zitten in kwaliteit van de merken. onze Airco leverancier levert Daikin. dus offreert dat. Maar hier lees ik weer dat Mitsubishi één van de stillere is. én ook heb ik een bekende die een Remeha heeft staan... ze zullen allemaal net iets anders zijn en kunnen. Maar zijn er nog merken die je absoluut links moet laten liggen?
Dat is véél te voorbarig, want alleen geldig als de woning voorzien is van vloerverwarming. Juist de woningen van de laatste 25 jaar zijn al redelijk geïsoleerd en hebben als ze verwarmd worden met radiatoren over het algemeen radiatoren die met water van 80°C de woning nét warm kunnen houden. In zo'n geval (en die zijn hier de afgelopen tijd veel langs gekomen) kun je zonder grote aanpassingen aan je afgiftesysteem een WP wel vergeten.Runner15 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:55:
Vraag is echter wel wat voor huis je hebt. Is het recent (minder dan 20 jaar geleden) gebouwd? Dan kun je eigenlijk sowieso wel overstappen op een warmtepomp, mogelijk met wat kleine maatregelen.
Dit topic is gesloten.