Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.319 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-10 07:58
Ronald.42 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:52:
[...]

In je watermeter zit ook een terugslagklep.
Als je dan heel rap een kraan dicht doet wat een magneetventiel in je wasmachine doet.
Dan ontstaat er een drukpiek in je huis installatie en als dan de enige plek met wat ruimte je sww vat is zal je daar de druk ook zien oplopen. LP

Wat ook wel eens wil helpen is de kraan naar je wasmachine knijpen zodat de flow minder hoog is dan is de klap als het water moet stoppen met stromen ook minder hoog.
Het duurt alleen wat langer voor je wasmachine zijn water nivo bereikt heeft.
Precies wat ik ook dacht, bouw een restrictie in. Dit kan ook in de warmwaterleiding die vanaf een boiler komt als hier het probleem zit.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Is alleen geen gewone keerklep maar een BA keerklep. Vat is namelijk niet stomend en is een grote bron van legionella. Bij expantie van het boilerwater wordt deze gevuld met warm water. Als het daarna verhit wordt is het weinig risico (mits je boiler >60 gr is), maar lekt de keerklep dan wordt je koudwaternet mogelijk besmet. Vandaar de hogere beveiliging en reden dat het zelden wordt toegepast
CA keerklep is dacht ik ook al voldoende, en is een stuk goedkoper.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:38

Timple

Pietje555 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Is alleen geen gewone keerklep maar een BA keerklep. Vat is namelijk niet stomend en is een grote bron van legionella. Bij expantie van het boilerwater wordt deze gevuld met warm water. Als het daarna verhit wordt is het weinig risico (mits je boiler >60 gr is), maar lekt de keerklep dan wordt je koudwaternet mogelijk besmet. Vandaar de hogere beveiliging en reden dat het zelden wordt toegepast
BA keerklep?

Dit is de eerste keer dat deze term hier voorbij komt. Heb ik deze ook nodig als ik zelf een warmtepomp met boiler ga installeren? :o

edit: Ah, nevermind. Ik snap nu de gehele tekst. Ik zal braaf gewoon een inlaatcombinatie gebruiken :).

Iemand nog een tip voor een die geschikt is voor stort-douches?

[ Voor 11% gewijzigd door Timple op 03-05-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-10 08:19

jorammeke

Prutser

jantje112 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Waarom hang je dan geen airco op? Dan laat je die op de kritische momenten bijverwarmer..
Omdat het meerdere ruimtes zijn die verwarmt moeten worden.

Wordt dan sowieso zo'n cv doorstromer verwarmer.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:12:
Iemand nog een tip voor een die geschikt is voor stort-douches?
https://www.wolf-online-s...-bar-DN20-3-4::56086.html

Oh, en over die stortdouche, check even de tekst onderaan deze post.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Thanks!

En qua zuinigheid heb je natuurlijk een punt! Al hoop ik dat enigszins goed te maken doordat we een help-mijn-man-is-klusser situatie hebben :X. De stortdouche en bad staan al jaren op de planning maar voorlopig nog niet daar.

Maar ook voor het bad is een hoge flow natuurlijk wenselijk. En de douche-wtw is al restrictie genoeg lijkt me. Dat ik graag de rest met 22mm aanleg. En die meeste inlaatcombinaties zijn 15mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-10 17:29
goedkoper adres voor die inlaat combi van @Andrehj :

https://kk-dichtungstechn...r-AD-12-l-max200-l-528826

[ Voor 27% gewijzigd door Motorfret op 04-05-2022 11:55 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Motorfret schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:55:
goedkoper adres voor die inlaat combi van @Andrehj :

https://kk-dichtungstechn...r-AD-12-l-max200-l-528826
Deze link doet het niet :) edit: too soon, doet het weer.

Ik zie ook dat deze inlaatcombinatie een drukvat heeft. Echter werd er hierboven juist gesuggereerd dat dat niet altijd wenselijk was i.v.m. legionella. Hier loopt immers warm water in, maar deze wordt nooit ontsmet.

[ Voor 3% gewijzigd door Timple op 04-05-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-10 17:29
in deze combi zit een doorloop, waardoor je daar geen last van hebt.

zie: https://www.caleffi.com/s...iles/file/03575_19_de.pdf
2e pagina

link gefixed

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:56:
Ik zie ook dat deze inlaatcombinatie een drukvat heeft. Echter werd er hierboven juist gesuggereerd dat dat niet altijd wenselijk was i.v.m. legionella. Hier loopt immers warm water in, maar deze wordt nooit ontsmet.
Dat is geen probleem. Anders zouden die Duitsers het ook niet mogen installeren. Ze zijn daar best streng.
Dit is een speciaal expansievat voor sanitair warm water. Het wordt met een speciale constructie (bij het tappen van warm water) met vers water doorgespoeld. Het is eigenlijk hetzelfde als met de koud water toevoerleiding naar je vat. Die wordt bij de legionellacyclus ook niet ontsmet, en ook daar loopt door het uitzetten van het water in je vat altijd wat warm water in, maar bij de eerste keer water tappen stroomt die leiding weer door.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:27 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 19:18
walletje-w schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:43:
[...]

Het hangt er inderdaad vanaf welke waarde je neemt. Volgens dit document (pagina 27) is de standaard waarde overdag 61 dBA, in low sound modus 56. Het punt is dat ik enkel aan de norm ga voldoen (mits ik die berekening correct heb uitgevoerd natuurlijk) als ik er nog een kap omheen zet en wellicht nog een muur tussen plaats. Als ik dat allemaal kan voorkomen door over te schakelen naar een stillere unit dan scheelt dat veel extra werk.

De erfgrens is 1,2m verder en het huis van de buren staat op 2,4m. 3dB is een verdubbeling van geluid dus ook naast dat ik graag aan de norm zou willen voldoen is het toch ook behoorlijke stap in ervaring.

Nu zou het eerder de Vaillant VWL 35/6 A worden dan de Stiebel Eltron want die zijn volgens mij echt een pak duurder en een andere techniek. De Vaillant zou dan op 54 en 46 dBA zitten. En als ik de discussie hierboven lees is een monoblock nog beter ook.
Maar blijft de vraag of ik zo laat in het proces hier nog een punt van moet gaan maken bij de installateur. Ik ben al blij dat hij zo flexibel is en het geheel wil installeren wanneer het ons uitkomt in het bouwproces.

[Afbeelding]
Naar aanleiding van het probleem met geluid in gesprek gegaan met de installateur. Hij moest zelf ook nog even het een en ander uitzoeken. De installateur gaf aan eigenlijk ook teveel vertrouwd te hebben op de leverancier en heeft nu zelf ook de berekeningen gedaan en kwam tot dezelfde conclusie dat de units op de huidige plek niet toegestaan zijn.

Alternatieve optie was voor het huis maar dan zit hij precies onder ons slaapkamerraam (slapen op de begane grond). Toen benoemd dat we ook een kruipruimte hebben achter het huis die 1,2m hoog is, 1,1m doorloopt voorbij het huis en daar een houten terras heeft. Daar zouden we een groot luik in kunnen maken zodat de monteur gewoon kan staan.

Volgens mij is het grootste punt dan dat er voldoende debiet beschikbaar is en de luchtweerstand niet teveel oploopt. Nu is de gehele kruipruimte nog goed toegankelijk van alle 4 kanten doordat het huis op een stalen frame gebouwd is en daardoor boven grondpeil staat. Dus erg makkelijk om met kippengaas grote roosters te maken die mooi weggewerkt kunnen worden en we makkelijk een debiet van 5000m3/uur halen.

Daarnaast is de vloer ook met 30cm glaswol geïsoleerd dus lijkt me dat verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
walletje-w schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Naar aanleiding van het probleem met geluid in gesprek gegaan met de installateur. Hij moest zelf ook nog even het een en ander uitzoeken. De installateur gaf aan eigenlijk ook teveel vertrouwd te hebben op de leverancier en heeft nu zelf ook de berekeningen gedaan en kwam tot dezelfde conclusie dat de units op de huidige plek niet toegestaan zijn.

Alternatieve optie was voor het huis maar dan zit hij precies onder ons slaapkamerraam (slapen op de begane grond). Toen benoemd dat we ook een kruipruimte hebben achter het huis die 1,2m hoog is, 1,1m doorloopt voorbij het huis en daar een houten terras heeft. Daar zouden we een groot luik in kunnen maken zodat de monteur gewoon kan staan.

Volgens mij is het grootste punt dan dat er voldoende debiet beschikbaar is en de luchtweerstand niet teveel oploopt. Nu is de gehele kruipruimte nog goed toegankelijk van alle 4 kanten doordat het huis op een stalen frame gebouwd is en daardoor boven grondpeil staat. Dus erg makkelijk om met kippengaas grote roosters te maken die mooi weggewerkt kunnen worden en we makkelijk een debiet van 5000m3/uur halen.

Daarnaast is de vloer ook met 30cm glaswol geïsoleerd dus lijkt me dat verwaarloosbaar.
Hou wel in de gaten dat koude lucht zakt. Als je dus een WP in een kruipruimte zet en hij staat lager dan de omliggende grond, of lager dan de ventilatieopeningen, dan zal er zich in de kruipruimte een bak koude lucht verzamelen, waardoor je continue defrosts krijgt, een waanzinnig hoog stroomverbruik en een ultralaag rendement.
En lopen er geen leidingen in je kruipruimte (riool of water)? Als jouw buitenunit de lucht in je kruipruimte gaat afkoelen gaan die bevriezen...

Ik vind het maar een vreemd idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Valide punt. Dat betekend dus dat we de luchtstroom zo moeten oriënteren dat de koudere lucht naar buiten blaast en de verse lucht onder het huis door komt. Er zitten inderdaad wel leidingen dus daar moeten we even op letten of eventueel ook isoleren. Ze zitten wel allemaal op minimaal 5m afstand.

Koude lucht zakt inderdaad maar binnen minimaal een half uur is alle “koudere” stilstaande lucht vervangen met verse lucht van de omgeving. Het zal dus snel verwaarloosbaar zijn vermoed ik.

Ik vind het ook een vreemd idee maar een betere heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Waarom zou alle koude stilstaande lucht vervangen zijn? De warmtepomp zuigt lucht van buiten aan en koelt die af. De afgekoelde lucht wordt weer naar buiten geblazen door overdruk, maar er zal nooit verse warme lucht de kruipruimte ingezogen worden. Of ga je de uitblaas naar buiten maken door een rooster in je terras?

Ik kan me niet voorstellen dat dat goed gaat. Je gaat dan lucht verplaatsen tegen de natuurlijke convectie in. Dan krijg je aan de uitblaaskant lucht die terug naar beneden wil vallen met allerlei vreemde stromingen tot gevolg. Dat gaat je WP niet leuk vinden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Als ik lucht aan de achterkant van het huis uitblaas. Dan creëer ik een onderdruk waardoor er aan de voorkant van het huis weer lucht van buiten aangevoerd word. Ik ben met je eens dat de koudere lucht van de warmtepomp idealiter weer naar beneden wil stromen. Dat zal een negatieve impact hebben. Dan is de afweging of die impact groter is dan er een grote geluidskap omheen plaatsen.

Edit: ik zat er inderdaad aan te denken om ze zo te richten dat de uitblaas via een rooster aan de zijkant van het terras naar buiten gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door walletje-w op 04-05-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:23:
Er zitten inderdaad wel leidingen dus daar moeten we even op letten of eventueel ook isoleren. Ze zitten wel allemaal op minimaal 5m afstand.
Je weet dat isolatie niet helpt als het water in de leiding stil staat? Het koelt dan alleen iets langzamer af, maar uiteindelijk bereikt het water in die leiding gewoon omgevingstemperatuur.
Daarom zorg je er normaliter voor dat het in je kruipruimte nooit gaat vriezen, door deze slechts beperkt te ventileren.
Als jij daar de buitenunit van een WP gaat opstellen moet je enorm ventileren, en bovendien koelt de warmtepomp de kruipruimte ook nog af. Dat betekent dat na één nachtje nachtvorst al je leidingen bevroren zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Je weet dat isolatie niet helpt als het water in de leiding stil staat? Het koelt dan alleen iets langzamer af, maar uiteindelijk bereikt het water in die leiding gewoon omgevingstemperatuur.
Daarom zorg je er normaliter voor dat het in je kruipruimte nooit gaat vriezen, door deze slechts beperkt te ventileren.
Als jij daar de buitenunit van een WP gaat opstellen moet je enorm ventileren, en bovendien koelt de warmtepomp de kruipruimte ook nog af. Dat betekent dat na één nachtje nachtvorst al je leidingen bevroren zijn...
Uiteraard. Het is voornamelijk riolering. Dat stroomt altijd door, afschot is ruim. En 1 waterleiding naar de buitenkraan. Die staat wel stil en heeft zo een groter risico om kapot te vriezen.
Daar valt mee te werken. Die zou ik een lintverwarming kunnen geven of er voor zorgen dat die al eerder dan normaal in het seizoen afgesloten is.

Er zijn dus wel een aantal consequenties:
  • Verminderd rendement door verlaagde omgevingstemperatuur
  • Vaker kans op een defrost wat efficiëntie omlaag brengt
  • Waterleiding die eerder bevriest
Daarentegen heeft het als voordelen:
  • Geen geluidsoverlast naar de buren
  • Geen geluidsoverlast voor onszelf
  • Neemt geen kostbare ruimte in
  • In de zomer heeft de airco koelere lucht om efficiënter te werken
  • Geen dure geluidskappen
Om hier een goede afweging in te maken moet ik dus voornamelijk een inschatting maken hoeveel minder efficiënt de warmtepomp gaat werken en of het die extra kosten waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:31
walletje-w schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:31:
[...]
Om hier een goede afweging in te maken moet ik dus voornamelijk een inschatting maken hoeveel minder efficiënt de warmtepomp gaat werken en of het die extra kosten waard is.
Als je echt de lucht onder je huis door kan krijgen (voor in / achter uit). Lijkt me dat die niet slechter draait als op de begane grond waar iedereen hem de kans geeft om zijn eigen lucht aan te zuigen (eenzijdig of tweezijdig een muur).

Alleen de kruipruimte wordt wel kouder. Maar daar desnoods een soort ventilatiekanaal bouwen van 1,5 bij 1,5m.Ventilator die harder moet werken is het verbruik niet.

Je condenswater in je riool krijgen wordt lastiger.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 04-05-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:28 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
@Ronald.42 Wellicht met een rooksignaal nog een testje doen hoe de lucht nu door je WP gaat en of de ombouw de circulatie niet verstoort?

Zou zeker een sprsun topic openen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Ronald.42 je zorgt er wel netjes voor dat elke trilling direct je muur ingekoppeld wordt: geen trillingsdempers, flexbuis of zelfs maar een bocht. Heeft sprsun eigenlijk wel een niet-Chinees installatievoorschrift?
Het ziet er wel strak en netjes uit, beter dan bij mij.
Ik zie ook geen koppeling die los te krijgen is zonder een buis door te zagen (zeg maar voor wanneer je de unit goed neer gaat zetten ;) ), maar misschien kijk ik niet goed.

De tip van een rookmachine is een goede. In korte pufjes roken, anders zie je nog niets.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ronald.42 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:42:
[...]
In principe kan ik de eerste knelkoppeling loshalen en dan de warmtepomp op schuiven mocht ik hem ooit nog eens om willen draaien.
Dat is waar, voor het mooie zitten de afsluiters dan aan de verkeerde kant, maar je hebt in ieder geval afsluiters :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Dapdodo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Als je echt de lucht onder je huis door kan krijgen (voor in / achter uit). Lijkt me dat die niet slechter draait als op de begane grond waar iedereen hem de kans geeft om zijn eigen lucht aan te zuigen (eenzijdig of tweezijdig een muur).

Alleen de kruipruimte wordt wel kouder. Maar daar desnoods een soort ventilatiekanaal bouwen van 1,5 bij 1,5m.Ventilator die harder moet werken is het verbruik niet.

Dompelpompje eronder en condens water kan je overal heen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:04:
[...]

Bij het buffervat zitten ze ook ;) gek op kraantjes :9
Zet er ook een oppas aftappers tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:58:
[...]

Wat voor aftappers??
Kraantje dicht koppeling los water weg toch..?
Ja kan ook. Zelf doe ik aftapper open en aftappen en koppeling los draaien zonder dat het water in je ogen spuit.

Mar zoals jij zeg kan het ook ja :)

Ga je dat ook bij je boiler doen, mocht je die moeten aftappen ;) Dan is het water niet zo snel weg hoor

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 04-05-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dapdodo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Op de bodem van de kruipruimte heb ik in een lus al een drainagebuis liggen die aangesloten is op het riool. Dus dat lijkt me het probleem niet.
Ik zou inderdaad een ventilatie kanaal kunnen bouwen zodat de lucht eigenlijk niet onder het huis vandaan komt maar enkel via de zijkanten komt.
Ronald.42 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:05:
@walletje-w

Als ik het goed begrijp staat het huis op een frame?
En is het erf gewoon vlak?
Of is het echt een put onder het huis en dus dieper als de omliggende grond?
Zie deze afbeelding voor een detail schets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sr83Yty3cZg1wI4Gb5S-NDqHhc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h5BWXrtVNKo0m2CIhNiJqLB6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 111% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:31
Ronald.42 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:58:
[...]

Dat lijkt me wel een slechte plek voor een wp, dan moet je echt verse warmere lucht die put in dwingen.
Het zal best werken maar ondanks dat ik niet bang ben om iets te proberen zou het niet mijn keus zijn.
Ik heb hem ook niet ideaal opgesteld maar in het slechtste geval hoef ik hem slechts een slag te draaien.
Bij jou heeft het wel wat meer voeten in de aarde.
Eerlijk? Ik zou het niet doen...
Cop gaat tegen vallen
In de koude tijd ga je het defrost water niet weg kunnen krijgen word een ijs paleis.
En aanpassen is achteraf veel werk.

Maar zoals ik altijd zeg en denk... als je het niet probeert dan weet je het niet.
Wat denk je dat er komt bij mensen waar die op de grond staat. Komt daar de warme lucht? Bij 30m3 verplaatsing. Ik zou hem opbouwen zoals je bij sommige de interne plaatsing van een WP ziet met grote luchtkanalen naar buiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 04-05-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-10 15:12
Wij zijn ons huis van 1997 aan het voorzien van een opbouw. Wat specs:

- overal triple glas met kunststof kozijnen
- nieuwe dak isolatie RC6 in opbouw
- achterwand in geluidswand
- ong 1000m3/jaar voor 150m2 (wat straks 190m2 wordt) in gezin met 2 kleine kids

In de opbouw die de komende weken wordt geplaatst komt vloerverwarming (gefreesd in fermacell elementen). Op de 1e verdieping en begane grond hebben we hier allemaal Jaga. Heb er zelfbouw DBE op, gaat al jaren prima op 55 met veel gependel (oude ketel, kan niet lager). We hebben ook al daikin airco en daar heb ik afgelopen jaar de bovenverdieping mee warm gehouden, CV kwam daar niet aan te pas.

Omdat de ketel 25+jaar oud is komt er een Altherma 3 zodat we van het gas af kunnen. Heb dit nagerekend en dat moet goed uit kunnen. In het ergste geval moet de Ta van 35 omhoog, als dat onvoldoende blijkt kan er met de AC bijverwarmd worden en zal er tzt overal vloerverwarming komen.

Mijn vraag is nu of ik in de tussentijd een mengverdeler met ("gesloten"? op eigen circuit dus) of zonder pomp ("open"? van kunststof, enige pomp is die in de WP) moet nemen.

De argumenten voor mengverdeler met pomp die zijn gemaakt:

- Mocht het echt niet warm genoeg worden op koude dagen met Ta van 35, dan kan de Ta omhoog naar bijv 40/45/50 en kan de mengverdeler de vloerverwarming op een lagere temperatuur houden zodat het daar niet te warm wordt
- Er komt een PVC vloer en daar zit ook een max temperatuur van ik meen 27c aan (lees hier en daar verschillende max temperaturen) dus nog een argument om de vloerverwarming op eigen mengverdeler te zetten

Kloppen deze argumenten? M.a.w. maak ik hier de juiste keuze of moet ik alsnog de installateur vragen een pomploze verdeler te leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timple

Timple

infernix schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:04:
Mijn vraag is nu of ik in de tussentijd een mengverdeler met ("gesloten"? op eigen circuit dus) of zonder pomp ("open"? van kunststof, enige pomp is die in de WP) moet nemen.

[...]
M.a.w. maak ik hier de juiste keuze of moet ik alsnog de installateur vragen een pomploze verdeler te leveren?
Ik ga mijn Therminon composite verdeler ombouwen van pomp naar pomploos vanwege de warmtepomp. Hier zijn gewoon setjes voor te krijgen.

Dus welke keuze je ook maakt, als je voor deze optie gaat kun je achteraf het goedkoopst switchen lijkt me :)

Afbeeldingslocatie: https://www.cv-compleet.nl//Files/2/73000/73291/ProductPhotos/1920x1080/1710854482.pngAfbeeldingslocatie: https://www.cv-compleet.nl//Files/2/73000/73291/ProductPhotos/1920x1080/1710853243.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

8)7 8)7 8)7

December 2021 aangevraagd:

Warmtepomp tijdelijk niet leverbaar

Helaas zijn er momenteel wereldwijd grote tekorten aan warmtepomp-onderdelen, waardoor fabrikanten tijdelijk geen warmtepompen kunnen uitleveren. Dit betekent dat wij op dit moment geen aanvragen voor warmtepompen in behandeling kunnen nemen. Tot ons spijt moeten wij de door u gemaakte afspraak op 11 mei 2022 hierdoor afzeggen.

Wij zullen u automatisch op een wachtlijst zetten met de datum van uw oorspronkelijke aanvraag zodat u niet achteraan in de wachtrij aansluit.

Wanneer de levering van warmtepompen weer op gang komt is niet bekend. Wij zullen u hierover per mail op de hoogte houden.

Het spijt ons dat wij u momenteel niet kunnen helpen.

Wilt u persoonlijk advies over andere duurzame maatregelen voor uw woning, zoals zonnepanelen, isolatie of een (hybride) cv-ketel? Dan nodigen wij u uit om contact met ons op te nemen.

Mocht u voor een van de bovenstaande producten een afspraak willen maken, dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer 088-555 3124 of via e-mailadres info@energiewacht.nl.

Met vriendelijke groet,

Energiewacht

Heb inmiddels afgelopen maandag 3 pompen besteld via een andere route die hopelijk over een week of acht uitgeleverd worden, installatie doe ik gewoon zelf.

:)

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:03

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Momenteel hebben wij deze vloerverdeler en zit te denken om deze aan te passen voor de WP. Denk hierbij aan het verwijderen van al het omcirkelde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxAZvbPbj7wE9r--BThL0-yvQUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geGZ5gHSWTz1FzRaaCRZmvcM.jpg?f=fotoalbum_large

Of kan ik beter gaan voor 1 van de onderstaande verdelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/panQC9aRimmvJvgr1oo1u9zbVbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NkPszNOYNTvD1a0xEL7hWAKg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKMapqoUrvJpbROZbMqfCW2CURE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9oVe8EMhXOnxr9nv2zEvJm6.jpg?f=user_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Dat kan, maar met alleen verwijderen ben je er dus niet: die aanvoer van de verwarming moet dan worden aangesloten, ná de Honeywell klep op de koppeling die vrij komt op de onderste buis van de verdeler. Dat zal een 1 1/4 of 1 1/2" flenskoppeling zijn.
De bovenste aansluiting van de pomp op de verdeler buis moet dan worden afgeblind.
Of die onderste klep moet blijven kan ik niet beoordelen, ik denk dat dit een instelbare klep is om nog enigszins wat stroming toe te laten, als de Honeywell klep dicht staat. Dus als er geen vraag is in de ruimte(s) die door deze verdeler gevoerd wordt.
Ik zou dan ook een kogelklep zetten op de bovenste balk, waar nu het voetventiel zit, en dat dus een kleine doorlaat heeft; een juist gedimensioneerde kogelklep heeft dat probleem niet

Maar als geld geen rol speelt, dan kan je beter een nieuwe verdeler plaatsen natuurlijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik zie inderdaad geen klep om het mengen in te stellen, dus dan moet de aanvoerbalk gevoed worden via de flens waar nu de pomp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
Adriaan71 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:26:
[...]

Ik heb een drukmeter in mijn koudwater aanvoer naar mijn boiler en zie mijn druk oplopen na het opwarmen met 0,3 a 0,4 bar. Heb voordruk koud water 2,8 en als boiler op temperatuur is zit ik rond de 3,1 a 3,2 bar.

Maar heb geen gebonk.
Ik heb ook geen gebonk nou ja alleen met de wasmachine. Die zit ernaast op dezelfde leiding dus dat is misschien de reden dat er nogal eens een boiler bij mij overlijd.
Eerst maar eens de drukmeter erin dan weet ik meer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:20:
Maar als geld geen rol speelt, dan kan je beter een nieuwe verdeler plaatsen natuurlijk.
Ik denk dat ik maar voor een nieuwe ga. Het komt met zo’n installatie, ook niet op die paar euro ook aan💰

[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 05-05-2022 19:55 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Speedyace schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:37:
Momenteel hebben wij deze vloerverdeler en zit te denken om deze aan te passen voor de WP. Denk hierbij aan het verwijderen van al het omcirkelde.
[Afbeelding]

Of kan ik beter gaan voor 1 van de onderstaande verdelers.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6C8Un7soQR7MCICYOQtxAKXpK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JukYCxB0nDWctc5YaxxXObaM.png?f=fotoalbum_large

Bij bovenstaande verdeler is deze knie nodig:

22×1 BI L kniekoppeling had ik nodig. Maar meet dit voor de zekerheid even op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN2XOBjrmI4mCXJ-8Tdrhsm69M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DTvyer8FhTvMdttOODqmn656.png?f=user_large
(VSH Super kniekoppeling 90° S1214)

Pomp eruit halen lijkt mij sneller, goedkoper en beter voor het milieu dan een nieuwe verdeler. En die pomp eruit halen is niet zo spannend hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 05-05-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Dre schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]

Bij bovenstaande verdeler is deze knie nodig:

22×1 BI L kniekoppeling had ik nodig. Maar meet dit voor de zekerheid even op.
[Afbeelding]
(VSH Super kniekoppeling 90° S1214)

Pomp eruit halen lijkt mij sneller, goedkoper en beter voor het milieu dan een nieuwe verdeler. En die pomp eruit halen is niet zo spannend hoor :)
Thanks, neem deze nog even mee. En dan idd eerst zo eens aansluiten. Mocht het werken kan ik altijd nog een nieuwe ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Bij de door @Dre gesuggereerde oplossing is het onnodig om de retour anders te leggen, alleen het voetventiel vervangen door een kogelklep, en de pompaansluiting afdoppen, scheelt de helft aan pijpwerk, want de retour zit verder goed!

En die pomp flenskoppeling kan er dus afgeschroefd? Bij mij zat die opgelast.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is met een 1mm doorslijper ook zo opgelost >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:37:
Dat is met een 1mm doorslijper ook zo opgelost >:)
Maar dan zit er nog geen schroefdraad op, die je nodig hebt zoals in het voorstel van @Dre
Dat lijkt me dus niet een goed idee, om het voorzichtig uit te drukken.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Sinds woensdagavond draait onze warmtepomp ook! Nog bedankt voor jullie hulp!

Het inregelen van de verwarming is nogal lastig met deze temperaturen. Kan iemand mij vast op weg helpen met de stooklijn en eventuele andere instellingen? De stooklijn is nu ingesteld op 1.0.

Het hele huis is voorzien van jaren 60 overmaatse radiatoren. Wat is een stooklijn die past bij deze radiatoren?

De delta P staat op 900 mbar.
De minimale gewenste aanvoertemperatuur staat op 30 graden en maximaal 38 graden.
Kamerbijschakeling op uitgebreid en adaptieve stooklijn is gedeactiveerd.

Ik merk dat de onderkant van de radiatoren een stuk kouder is dan de bovenkant. Hoe ga ik dit verschil zo klein mogelijk krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Ensch053 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:49:
Sinds woensdagavond draait onze warmtepomp ook! Nog bedankt voor jullie hulp!

Het inregelen van de verwarming is nogal lastig met deze temperaturen. Kan iemand mij vast op weg helpen met de stooklijn en eventuele andere instellingen? De stooklijn is nu ingesteld op 1.0.

Het hele huis is voorzien van jaren 60 overmaatse radiatoren. Wat is een stooklijn die past bij deze radiatoren?

De minimale gewenste aanvoertemperatuur staat op 30 graden en maximaal 38 graden.

Ik merk dat de onderkant van de radiatoren een stuk kouder is dan de bovenkant. Hoe ga ik dit verschil zo klein mogelijk krijgen?
welke Wp heb je?

Meer gegevens woning?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Kees_frl schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:02:
[...]

welke Wp heb je?

Meer gegevens woning?
Een Vaillant VWL 75/5 met Unitower.

Huis van 1956: twee onder één kap met 120m2 woonoppervlakte. Dak wordt deze zomer geïsoleerd (RD 4,65), spouwmuurisolatie (5cm) volledig voorzien van HR++ en HR+++ beglazing met grotendeels kunststof kozijnen. Vloer is geïsoleerd (RD waarde onbekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:05:
[...]

Maar dan zit er nog geen schroefdraad op, die je nodig hebt zoals in het voorstel van @Dre
Dat lijkt me dus niet een goed idee, om het voorzichtig uit te drukken.... :X
Er stond niet voor niets een smiley bij >:) ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ensch053 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:49:
Je stelt vragen die nogal specifiek zijn voor je Vaillant WP. Die kun je beter in het topic stellen specifiek voor Vaillant, daar zit de kennis van jouw WP:
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Dan moet je flow omhoog, door de pomp harder te zetten, restricties weg te halen of leidingen te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-10 12:24
koevlaas2 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Ik heb ook geen gebonk nou ja alleen met de wasmachine. Die zit ernaast op dezelfde leiding dus dat is misschien de reden dat er nogal eens een boiler bij mij overlijd.
Eerst maar eens de drukmeter erin dan weet ik meer.
Filmpje met drukmeter:
YouTube: Antishock De voordelen van een waterslagdemper

Ik ben benieuwd of jij ook de 50 bar haalt ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 11:15
Net de eerste offerte van een installateur voor een WP in ons nieuwe huis: €23k.

Dat is toch wel flink hoger dan ik had gedacht. Ik hoopte zelf rond de €15k uit te komen inclusief subsidie. Zijn de prijzen echt zo hard gestegen? Er komen nog meer bedrijven langs dus ik ben benieuwd naar de andere bedragen.

Gaat om een volledige WP installatie met o.a.:
Leveren en monteren van een Nibe warmtepomp installatie bestaande uit:
- Buiten unit, AMS 10-12;
- Buffervat UKV 100 liter
- Boilervat met dubbele warmtewisselaar RSV 300X;
- RMU S40 kamerthermostaat;
- SHB hydrobox;
- Transportpomp en
- Vuilfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10 22:37
@ApexAlpha
Met die config heb je wel een van de duurdere combinaties te pakken.
Neemt niet weg dat deze combi zonder subsidie 2 jaar terug ongeveer 7K goedkoper was.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 11:15
format5 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:34:
@ApexAlpha
Met die config heb je wel een van de duurdere combinaties te pakken.
Neemt niet weg dat deze combi zonder subsidie 2 jaar terug ongeveer 7K goedkoper was.
Bedoel je een dure warmtepomp? Of veel andere apparaten erbij?

Want met een gezin dat ook wel eens in bad wil weet ik niet of ik een kleiner buffervat aandurf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:15
De buffervat doet niks voor je warmwater daarvoor is je boilervat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Buffervat maakt niet uit voor je warm water, dat is het boilervat. Buffervat is als buffer voor je verwarmingswater, of je die nodig hebt hangt af van je huis (grootte vloerverwarmingsoppervlak, radiatoren ja of nee en hoe groot, enz). Die 100l lijkt mij veel, maar ik neem aan dat de installateur dat wel bekeken zal hebben.
Een boilervat van 300 als je een bad hebt, is niet raar, maar dat zijn de kosten ook niet (200l vs 300l scheelt je misschien een paar honderd euro).
De transportpomp kan ik even niet plaatsen, zou verwachten dat die geïntegreerd is in de Nibe buitenunit maar die ken ik verder niet. Ik zie wel dat de buitenunit op zich al ca. 4k kost, plus de hydrobox ongeveer 4k, boilervat 2k, dan zit je al aan de 10. Met de andere onderdelen erbij schat ik dat je rond de 13, 14k aan materiaal zult hebben. De rest is voor de installateur.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10 22:37
ApexAlpha schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Bedoel je een dure warmtepomp? Of veel andere apparaten erbij?

Want met een gezin dat ook wel eens in bad wil weet ik niet of ik een kleiner buffervat aandurf.
Wat ik bedoel is dat Nibe meestal een van de duurdere merken is.
De andere apparaten er bij zijn vrij standaard.

En buffervat is net al een paar keer uitgelegd, maar je zal het boilervat bedoelen verwacht ik.
betreft het buffervat, of je die nodig hebt of niet hangt van je situatie af.
Ik heb ook de UKV100, en ondanks dat ik theoretisch zonder zou kunnen heb ik er geen spijt van deze te hebben. Bij mij werkt deze als verdeler tussen WP en CV circuit zodat het cv circuit "onafhankelijk" van de WP kan draaien, en dus niet zozeer als buffer.

[ Voor 25% gewijzigd door format5 op 06-05-2022 14:05 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:46
@ApexAlpha
Hier mijn offerte. Ook met de NIBE Ams 10-12.
Wel al in januari akkoord gegeven. Uit eindelijk prijs zal nog een kleine €1000,00 duurder uitvallen ivm stelpost vloerverwarming en prijsstijging vanuit NIBE zelf.
Is dus nog exclusief subsidie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMdHTZnNS9fWY37mQKJyKT3Q0wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq7Oi6v2aR6jwZ9Tre3zhbVp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXkQ2ZzibMc4Sx-WAPnh2mTZVpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8bCPlWPLfM1BdAVVkgwPsji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0al9W2xFgGtkU_-woskNNwvyCRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjWYCrjpvmzXHEN75uOUTM2U.jpg?f=fotoalbum_large

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

@Peter spijker Misschien de NAW gegevens onleesbaar maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:46
NAW gegevens heb ik geen problemen mee. Heb niks te verbergen.

Gegevens Leverancier misschien handig voor diegene die een eerlijke offerte wil aanvragen.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

Peter spijker schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:38:
NAW gegevens heb ik geen problemen mee. Heb niks te verbergen.
Nog even offtopic.

Dat schrijf je wel, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Goh....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2EGIePkX1RuRr_ZHHI9cpsBFzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lubiBeCAOF0jv1NvoBvi2F3D.jpg?f=fotoalbum_large

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@koevlaas2 er mist een [ voor URL=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Zo beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@koevlaas2 ja :)

Ik snap Alklima heel goed, alleen de klanten niet die hun gas blijven betalen als de warmtepomp het ook alleen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Goede zet van alklima, wellicht gaan installateurs nu aandurven de FE optie aan te bevelen.
Ik hoor nog veel te vaak "dit huis alleen hybride" (b.v. jaren 60 waar vorig jaar volledig VVW is ingelegd en alle kozijnen vernieuwd....

Volgens mij zijn installateurs (in het algemeen, de uitzonderingen daargelaten) bang voor teleurgestelde klanten. Met een hybride is dat risico zeeer klein.
Met deze alklima optie is er een veel betere optie voor de risicomijders (lees: de onwetenden).

[ Voor 68% gewijzigd door BarryH op 06-05-2022 23:04 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Wat is daar zo speciaal aan aan dat concept? Behalve en zwaardere vermogen warmtepomp die de woning alleen kan verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timple

Timple

De marketing :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Adriaan71 Dit is vooral installateurs door de koudwatervrees heen helpen. of als je al een WP wil maar nog verder wil isoleren ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:46:
[...]

Wat is daar zo speciaal aan aan dat concept? Behalve en zwaardere vermogen warmtepomp die de woning alleen kan verwarmen.
Exact hetgeen dat ik al een paar jaar roep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Ik heb ondanks de levertijden nu direct de keuze uit deze twee monoblocks:
  • Daikin EDLA09D3W1 (€ 5773,-)
  • LG HM091MR-U44 (€ 3.478,-)
Is de Daikin de meerprijs waard?

Voordelen Daikin:
- Backup heater
- Niet 'wit'
- 'Smart' input. Dus mogelijkheden als straks salderen weg is?

Voordelen LG:
- 65graden water (nuttig voor legionella run?)
- edit: Heeft ook een smart-grid input

[ Voor 23% gewijzigd door Timple op 07-05-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:22
Timple schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:10:

Voordelen Daikin:
- Backup heater
- Niet 'wit'

Voordelen LG:
Hangt natuurlijk totaal van jouw specifieke behoeften af, heb je die al ergens gepost misschien heb ik ze gemist. Legionella run doe je waarschijnlijk met een elektrisch element in de SSW tank...

Daikin
SCOP 35C 4,72 (ik zie in de specs geen COP staan)
3-fase 400V
40 dB (staat niet in de spec welke variabelen)
Minimum debiet bij -5C = 20l/min

LG
A7W35 COP 4,6
1-fase 220-240V
35 dB op 5m / 55-57 dB nominaal
Nominaal debiet 25,9

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voordelen Daikin:
- Backup heater
- Niet 'wit'

Voordelen LG:
Heb je ook naar het geluid gekeken? Ik lees hier al een paar jaar dat de LG's erg luidruchtig zijn. Dat zou ik wel even precies uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Mja, geluid maakt me niet zoveel uit. Ik woon buitenaf en hij komt tegen de muur met de badkamer. Dus geen slaapkamer ofzo.

De LG begint altijd op vol vermogen. Dat zou misschien wel nog een irritatie puntje kunnen worden.

Wel een behoorlijk prijsverschil voor praktisch identieke specs. Of zit daar nog een kwaliteits-elementje in? Dat is vaak lastig te kwantificeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:22
Timple schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:43:
Mja, geluid maakt me niet zoveel uit. Ik woon buitenaf en hij komt tegen de muur met de badkamer. Dus geen slaapkamer ofzo.
Ik heb even teruggelezen en je doet de installatie zelf i.c.m. een 500L SSW vat, zie ik dat goed? Als geluid jou niets uit maakt zou ik kijken naar installatie-gemak en gebruiksvriendelijkheid. 1-fase installeren kan misschien ook nog in prijs schelen maar ik vermoed dat het tientjeswerk is.

Ik heb al eens gelezen dat LG's gebruikersinterface tegenvalt, weet even niet meer of het dit forum was. Qua COP zal die Daikin misschien iets beter zijn, afgaande op de specs die ze aanvoeren.

In je originele tekening stond een Panasonic ingetekend. Hoezo ben je daarvan afgestapt?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

GudZ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Ik heb even teruggelezen en je doet de installatie zelf i.c.m. een 500L SSW vat, zie ik dat goed? Als geluid jou niets uit maakt zou ik kijken naar installatie-gemak en gebruiksvriendelijkheid. 1-fase installeren kan misschien ook nog in prijs schelen maar ik vermoed dat het tientjeswerk is.

Ik heb al eens gelezen dat LG's gebruikersinterface tegenvalt, weet even niet meer of het dit forum was. Qua COP zal die Daikin misschien iets beter zijn, afgaande op de specs die ze aanvoeren.
Yes, er is een eigen topic. Maar dit was nogal een algemene vraag, dus ik dacht: die stel ik hier.
Gebruikersinterface is wel een puntje, thanks!
GudZ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:34:
In je originele tekening stond een Panasonic ingetekend. Hoezo ben je daarvan afgestapt?
Verkrijgbaarheid :)

De LG en Daikin kan ik eerder aankomen. En ik wilde garantie dat het er voor september in zat.

Overigens is het voornaamste Panasonic voordeel de tweakability begrijp ik 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
@Timple
Ik heb in dit topic ergens gelezen dat LG duidelijk van mindere kwaliteit is. Roestige behuizingen na een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timple schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:51:
Dat gaat bij Mitsubishi ook prima:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple

Timple

Knutselaar schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:45:
@Timple
Ik heb in dit topic ergens gelezen dat LG duidelijk van mindere kwaliteit is. Roestige behuizingen na een paar jaar.
Ah kijk, dit zijn precies die dingen die missen in de specsheet.

Vermogen [kW]: 9
Roestvrij [jr]: 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Timple schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:51:
voornaamste is dat je als consument zelf onderdelen kan kopen. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Timple schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:43:
De LG begint altijd op vol vermogen. Dat zou misschien wel nog een irritatie puntje kunnen worden.
Wel een behoorlijk prijsverschil voor praktisch identieke specs. Of zit daar nog een kwaliteits-elementje in? Dat is vaak lastig te kwantificeren.
ik heb een lg 7kw u43. start op bouwt naar vol vermogen en gaat na 10/15mins weer naar beneden toeren als hij denkt dat dat kan. Bij mij staat hij op een plat dak uit de jaren 90 van hout (badkamer), dit hoor je onder in de badkamer als het dak bevroren is soms nog wat irritant resoneren, maar als hij iets terugspint hoor je hem zelfs daar nauwelijks nog. als hij goed geveerd aan een muur hangt of op de grond staat, dan ga je daar helemaal niets meer van horen.

Ook gaat hij om het uur even opspinnen vanuit laag vermogen naar wat hoger om de olie even goed rond te pompen, dit duurt nog geen minuut per keer. als hij niet op erg laag vermogen draait, dan doet hij dit trouwens niet.

buiten hoor je de fan wel blazen op hoge toeren, maar dat is echt verwaarloosbaar (en niet heel irritant, wat resonantie van de compressor wel is imo). Hij koelt (zover hij nog aan moet), nu mijn zonnepanelen op het platte dak. Die heb ik er op een paar meter als een soort schans voor gebouwd. de recentste westerstorm blies vol op de warmtepomp en ik was wel bang dat hij stuk zou gaan.

In het LG forum is een handige tweaker bezig met een wifi module om de lg beter te kunnen sturen.
zodoende kan je het opspinnen langzaam laten gebeuren en zo de defrosts veel langer voorkomen alsmede door bv de ventilator op volle toeren te laten draaien rond het vriespunt.

qua efficiency zou ik het niet weten omdat er in het huis teveel is verandert en ik er geen stroommeter aan heb hangen. (u44 kan wel de pomp op druk aansturen, dat is nog een plusje tov u43)

de thermostaat is het zwakste deel van de lg, want die is gewoon niet precies genoeg.
hij geeft 1.5 overshoot en 0.5 undershoot. door hem in te stellen om 's nachts en ergens overdag -1c referentietemp aan te houden hoef ik er nu al een half jaartje niet meer naar te kijken. het is hier in huis nu ongeveer 20c in de ochtend en rond de 21c in de avond.

kwaliteit, ik heb hem nog maar 1.5jaar. nog geen roest of andere gekke dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Powrskin op 07-05-2022 23:07 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 06:47
Ik krijg je de laatste 4 weken een paar keer per dag vooral de melding: "Hoge ingaande temperatuur condensor" en heel soms "Hoge uitgaande temperatuur condensor". Het gaat om de Metro SHK200S-6 van Nathan. Kan dit kwaad? En hoe los je dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Sunri5e schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:40:
Ik krijg je de laatste 4 weken een paar keer per dag vooral de melding: "Hoge ingaande temperatuur condensor" en heel soms "Hoge uitgaande temperatuur condensor". Het gaat om de Metro SHK200S-6 van Nathan. Kan dit kwaad? En hoe los je dit op?
Wat is de flow (verstopt filter ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Ah, helaas.

Deze is maar geschikt voor 200L boilers. Dat is wat krap.

https://www.caleffi.com/g...ossene-ww-bereiter-528826

Het vreemde is dat als je boven de 300L wil, je ook automatisch meer druk krijgt :/
Mijn boiler is 500L tot 6Bar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:00:
[...]
Ah, helaas.
Deze is maar geschikt voor 200L boilers. Dat is wat krap.
https://www.caleffi.com/g...ossene-ww-bereiter-528826
Dat klopt niet. De link in de voorgaande post verwijst naar de 528886. Die heeft een 18L expansievat en is daarmee wel degelijk geschikt voor een 300L vat.
Het vreemde is dat als je boven de 300L wil, je ook automatisch meer druk krijgt :/
Mijn boiler is 500L tot 6Bar helaas.
Dan moet je een sanitair expansievat van 30L oid zoeken. Ik vraag me af of die er wel zijn.
Waarom heb je trouwens zo'n groot SWW-vat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Dat klopt niet. De link in de voorgaande post verwijst naar de 528886. Die heeft een 18L expansievat en is daarmee wel degelijk geschikt voor een 300L vat.
I stand corrected
Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Dan moet je een sanitair expansievat van 30L oid zoeken. Ik vraag me af of die er wel zijn.
Waarom heb je trouwens zo'n groot SWW-vat nodig?
Voorbereiding op 3 pubers?

Ik opereerde op een aantal aannames / ervaringen

1) Aanschafkosten zijn hoger
2) Lopende kosten niet*
3) Ervaring N=1 van ander gezin die het 300L vat een keer leeg hadden met een kleiner gezin :)

* Stel dat ik met 300L (50°C) zou toekomen. Dan lukt dat ook wel met 500L (40°C). De lagere temperatuur zal zorgen dat het standby-verlies identiek is (aanname?). Ook werkt de warmtepomp dan efficiënter. Dus hopelijk maakt dit de extra stroom van legionella run goed.

Dus waarom dan geen 500L?

Ik hoop dat ik hiermee ook iets creatiever met de temperatuur kan omspringen. Dus bijvoorbeeld alleen overdag de boiler verwarmen. Dit vanwege hogere buitentemp en meer zon (saldering weg?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb er twee dames (14 & 16 jr) en de SWW-run loopt maar 1x per 2 dagen, met 300L @ 46°C. Bovendien is het hele idee van kinderen en pubers dat je die kunt / moet opvoeden. Bijvoorbeeld over hoe lang er gedoucht wordt.
Ik opereerde op een aantal aannames / ervaringen

1) Aanschafkosten zijn hoger
2) Lopende kosten niet*
Dat klopt niet als je aan legionellabescherming doet. Want dan moet je een veel grotere volume naar 60+ graden brengen. Wat ook nog voor een aardig deel met COP=1 gebeurt.
3) Ervaring N=1 van ander gezin die het 300L vat een keer leeg hadden met een kleiner gezin :)
Die hebben dan hun WP niet goed ingesteld. Je kunt toch gewoon instellen dat de WP het vat gaat
verwarmen als de temperatuur te laag is? Ik snap dit hele argument niet.
Ook moet je qua volume en gewicht (zo'n van zal wel rond de 650 kg wegen) zo'n groot vat maar net kwijt kunnen.
Ik hoop dat ik hiermee ook iets creatiever met de temperatuur kan omspringen. Dus bijvoorbeeld alleen overdag de boiler verwarmen. Dit vanwege hogere buitentemp en meer zon (saldering weg?).
Hier wordt de 300L ook hoofdzakelijk overdag verwarmd, en dan dus maar 1x per twee dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 08-05-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:05:
Ik heb er hier twee (14 & 16 jr) en de SWW-run loopt maar 1x per 2 dagen, met 300L @ 46°C.
Wij (2 volwassenen) douchen elke dag. Ook best lang als ik eerlijk ben.
Ook af en toe het bad vol.
En we hebben de 4 maanden per jaar gasten over de vloer.
Dan denk ik toch dat 300 Liter niet voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voordelen Daikin:
- Backup heater
- Niet 'wit'

Voordelen LG:
- edit: Heeft ook een smart-grid input
Ik kom net bij een zoekactie deze post nog geven van @rykers die een LG heeft die erg veel stroom verbuikt:
rykers in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
(zelf even checken of het een vergelijkbaar type betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij zijn nu druk bezig met de verbouwing van onze woning , warmtepomp staat niet op de directe planning nog maar we willen daar wel op voorbereid zijn. Nu wordt er in de gehele woning vloerverwarming aangelegd (10cm hoh), op iedere verdieping komt een verdeler (bg , 1e en 2e). De BG en 1e verdieping kunnen we vrij eenvoudig een nieuwe aan- en afvoer maken van >28mm diameter, maar op de 2e wordt dat lastiger. Een loodgieter zal ongeveer een dag bezig zijn om dat te doen.
Ik denk dat de 1e en zeker de 2e nauwelijks verwarmd zal worden (dakisolatie 16cm PIR, HR++ glas, etc), kunnen we dan volstaan met alleen de BG en 1e verdieping >28mm aanvoer en de verdeler op de 2e verdieping aansluiten op de bestaande aanvoer van de oude radiatoren of is het dan in onbalans?
De bedoeling is dat het uiteindelijk allemaal op een (FE) WP wordt aangesloten, ik denk/hoop ergens in 2023/2024 op z'n vroegst. (valt buiten bouwdepot :()

En hoeveel mm moet ik nemen? 32mm kunstof? Bg is 100m2 (12 groepen) en verdiepingen zijn 2x 50m2 (2x 5 groepen).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 08-05-2022 15:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Rzaan schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Wij (2 volwassenen) douchen elke dag. Ook best lang als ik eerlijk ben.
Ook af en toe het bad vol.
En we hebben de 4 maanden per jaar gasten over de vloer.
Dan denk ik toch dat 300 Liter niet voldoende is.
Wij hebben met z’n vijven een 400l boiler ter beschikking. De 3 kinderen douchen/badderen in de avond, wij in de ochtend. Ik wilde niet dat de boiler tussendoor opgewarmd zou worden: dat zou dan in de nacht zijn met lagere COP (want kouder), geluid én minder efficient PV-gebruik tot gevolg. Prachtig dat anderen met een minder grote boiler af kunnen, wij hebben die 400l wel echt nodig. Ik dek m’n volledige verbruik al af met PV, dan hoef ik niet ook nog eens comfort in te leveren zodat ik nóg meer terug kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
Over boilergroottes gesproken, het is toch ook zo dat als je totale (koud en warm) water verbruik bijvoorbeeld 180 kuub is (zoals bij ons), dat dan een 500 liter boiler heel erg overdreven is? Omdat je daar dan met een dagelijkse sww run al 180 kuub warm water mee kan maken. Ik vind het zelf nogal lastig in te schatten hoeveel warm water wij per jaar en per dag gebruiken, met z'n vijven, maar ik ben eigenlijk juist aan het twijfelen tussen 200 en 270, 300 echt als maximum. Volgens Auer kan je bijvoorbeeld met een 200 liter al 5 douches ' sochtends en 3 douches .'s avonds, of 2 baden doen per dag. Dat klinkt eigenlijk als wel genoeg... Helemaal als ik het boilervat gewoon door de warmtepomp laat opwarmen, die kan 9 kW doen en is dan dus in no-time weer warm als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:56
Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Ik kom net bij een zoekactie deze post nog geven van @rykers die een LG heeft die erg veel stroom verbuikt:
rykers in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
(zelf even checken of het een vergelijkbaar type betreft)
Die van mij is de voorganger. Verder heb ik inmiddels het idee dat hij het met vvw wel een stuk beter zal doen, dan bij mij met vooral radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:00
jurjen_g schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:13:
Over boilergroottes gesproken, het is toch ook zo dat als je totale (koud en warm) water verbruik bijvoorbeeld 180 kuub is (zoals bij ons), dat dan een 500 liter boiler heel erg overdreven is? Omdat je daar dan met een dagelijkse sww run al 180 kuub warm water mee kan maken. Ik vind het zelf nogal lastig in te schatten hoeveel warm water wij per jaar en per dag gebruiken, met z'n vijven, maar ik ben eigenlijk juist aan het twijfelen tussen 200 en 270, 300 echt als maximum. Volgens Auer kan je bijvoorbeeld met een 200 liter al 5 douches ' sochtends en 3 douches .'s avonds, of 2 baden doen per dag. Dat klinkt eigenlijk als wel genoeg... Helemaal als ik het boilervat gewoon door de warmtepomp laat opwarmen, die kan 9 kW doen en is dan dus in no-time weer warm als het nodig is.
Als je twijfelt zou ik gewoon eens meten hoeveel warm water er uit je douchekop komt per minuut. Vermenigvuldig dat met het aantal minuten dat je vind dat normaal is om te douchen en met het aantal douchebeurten (/personen) per dag. Een eventueel bad en handwas en handafwas moet je daar dan nog bij op tellen. Plus iets aan marge. Ook omdat bij een boiler op b.v. 50 graden niet de volledige waterinhoud 50 graden is.
Op deze manier moet je toch een aardige indicatie krijgen.

A.d.h.v. bovenstaande en de warmwater temperatuur die je gemiddeld gebruikt kun je dan berekenen hoeveel boilerwater van b.v. 50 of 55 graden nodig is.

Als je met je huishouden de douchebeurten spreid over de dag (sommige in de ochtend en andere in de avond) heb je minder nodig dan dat iedereen achter elkaar douched. Want veel systemen kunnen de boiler in een paar uur weer opwarmen. Alleen de kleinere (max 150l) monoblock WPboilers doen er doorgaans wat langer over. Maar het klinkt niet alsof je daar naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:51
Sunri5e schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:40:
Is dit alleen bij SWW maken, maak je op een hoge temperatuur water? Het restant van het hete verwarmingswater voor de boiler wordt het CV circuit ingepompt en kan dit soort meldingen geven. Dan is het onschuldig.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Pagina: 1 ... 107 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.