Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 29 ... 51 Laatste
Acties:
  • 413.644 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:13
Anoniem: 512943 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:50:
[...]

Dat verschil komt grotendeels door belastingen die veel zwaarder drukken op elektra.

Verandering in future prijzen voor levering in januari sinds 1 juli:

elektra +139%
gas +154%
Tja, ik betaal gewoon inclusief de belastingen :+ dus hoe dat tot stand komt maakt niet zoveel uit wanneer je kijkt naar verduurzaming O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:13
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:28:
[...]

Verrassing: de nieuwe variabele tarieven gaan een stuk hoger worden dan die vorige week met de media zijn gedeeld. Zowel bij Vattenfall als Essent zijn deze tarieven ondertussen flink verhoogd. Zo kreeg ik net van Essent een aanbod voor €1,56 per m3 ipv de €1,11 die op nu.nl stond.
Per 2 januari 2022 loopt mijn contract bij Vandebron af. Ik gebruik 0 kwh elektriciteit, doordat we nog mogen salderen met de zonnepanelen. Het gasverbruik heb ik door triple glas en vloerisolatie terug gebracht naar 975 m3 per jaar. Niet gek voor een twee onder een kap huis.
Ik zal dus geen erge last krijgen van de hoge energieprijzen, maar vraag me toch af wat te doen. Ik heb nog geen aanbod gezien van nieuwe variabele tarieven bij Vandebron en ze zijn moeilijk bereikbaar op dit moment.
Wat moet ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:28:
[...]

Tja, ik betaal gewoon inclusief de belastingen :+ dus hoe dat tot stand komt maakt niet zoveel uit wanneer je kijkt naar verduurzaming O-)
Klopt. En zeker gezien de trend dat belastingen op gas verder stijgen tov belastingen op elektra.

En de korting voor volgend jaar geheel voor elektra is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een adviestopic voor een warmtepomp openen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:33
Rocketman schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:05:
[...]

Per 2 januari 2022 loopt mijn contract bij Vandebron af. Ik gebruik 0 kwh elektriciteit, doordat we nog mogen salderen met de zonnepanelen. Het gasverbruik heb ik door triple glas en vloerisolatie terug gebracht naar 975 m3 per jaar. Niet gek voor een twee onder een kap huis.
Ik zal dus geen erge last krijgen van de hoge energieprijzen, maar vraag me toch af wat te doen. Ik heb nog geen aanbod gezien van nieuwe variabele tarieven bij Vandebron en ze zijn moeilijk bereikbaar op dit moment.
Wat moet ik doen?
Ten eerste het laatste stuk van dit topic doornemen:

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Algemene advies is voorlopig variabel nemen, dus gewoon blijven zitten en niets doen. In ieder geval tot het voorjaar als de prijzen weer wat gestabiliseerd zijn. Dan nogmaals kijken.

Alternatief is een langlopend contract aangaan. Dat is op de korte termijn wat goedkoper dan variable tarief dus daar kan je de winter dan mee doorkomen. Dan in het voorjaar, als de prijzen gestabiliseerd zijn, kan je tegen betaling van je contract af (afhankelijk van het contract en hoe lang het nog loopt, kost het een paar honderd euro) en een goedkoper contract aangaan. Mochten prijzen niet gestabiliseerd zijn, kan je gewoon met je langjarig contract blijven zitten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:36:
[...]

Das niet helemaal waar volgens mij
Voorbeeld Vattenfall:
Elektra: 21 cent -> 38 cent =1,8x duurder
Gas: 70 cent -> 168 cent= 2,4x duurder

Ja, elektra stijgt mee, want een deel wordt door gas opgewekt. Maar het stijgt wel degelijk mínder hard.
Dus een warmtepomp wás al een prima investering, en wordt dat nu nóg meer.
"een deel' noemen is wel heel bescheiden, volgens mij lag het rond de 70% van de elektriciteit die door gas wordt gemaakt, en de laatste jaren door het sluiten van kolencentrales is dat gedeelte alleen maar gestegen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
YakuzA schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:59:
[...]

"een deel' noemen is wel heel bescheiden, volgens mij lag het rond de 70% van de elektriciteit die door gas wordt gemaakt, en de laatste jaren door het sluiten van kolencentrales is dat gedeelte alleen maar gestegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUhZodsJnn1tTRIcWSOBAqSmxIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bG6PgMVlwoyzEA3xLdcvrQqX.png?f=user_large
"rond de 70%" noemen terwijl het over 2019 44% was, is dan weer wat pessimistisch .
Zels als je alle kolen erbij telt zit je op 53%.

Die 70% lijkt me eerder als je gas voor verwarming erbij rekent :+
Als we veel meer mensen aan de warmtepomp hebben zou je een stuk minder gas nodig hebben overall trouwens. Aangezien het rendement van een ketel niet boven de 100% zit, en een warmtepomp over een heel jaar gemiddeld rond de 200% efficientie voor warm water, en 500% voor verwarming. O-)

Als heel NL dus op warmtepompen zou draaien, zouden we 2 tot 5x minder gas nodig hebben aan verwarming :+

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 29-11-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:17:
[...]

[Afbeelding]
"rond de 70%" noemen terwijl het over 2019 44% was, is dan weer wat pessimistisch .
Zels als je alle kolen erbij telt zit je op 53%.

Die 70% lijkt me eerder als je gas voor verwarming erbij rekent :+
Hmmz, zal weer eens zoeken naar waar ik die 70% vandaan had dan, zie wel dat het CBS weer heel andere cijfers heeft:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...oductie-naar-recordhoogte
https://www.cbs.nl/nl-nl/...in-2020-naar-recordhoogte

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 29-11-2021 17:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
YakuzA schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:21:
[...]

Hmmz, zal weer eens zoeken naar waar ik die 70% vandaan had dan, zie wel dat het CBS weer heel andere cijfers heeft:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...oductie-naar-recordhoogte
Het wisselt ook. Als gas te duur is, gaat men op wat anders over O-) . Maar 70% lijkt het nooit geweest te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:23:
[...]

Het wisselt ook. Als gas te duur is, gaat men op wat anders over O-) . Maar 70% lijkt het nooit geweest te zijn.
klopt, maar volgens het CBS was het wel boven de 60% in Q3 2020.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...in-2020-naar-recordhoogte

Zie nog niet zo waar de aardolie uit jouw bron vandaan getoverd wordt? :)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 29-11-2021 17:28 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Maakt niet zoveel uit hoeveel het is, prijs wordt uiteindelijk gezet door de marginale kosten. En die marginale productie is meestal gas (want makkelijk aan- en uitschakelen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

fevo-1190 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:49:
Een huis isoleren is echt niet moeilijk, maar de investering voor mensen met slecht geïsoleerde huizen voor een warmtepomp is vaak niet haalbaar.

Kijk is allemaal leuk, maar vele mensen (meerderheid) heeft niet tot nauwelijks spaargeld.
En als ze het al hebben dan is zo’n investering meteen alles weg.
Het word mensen echt heel moeilijk gemaakt en als je ziet hoeveel armoede er al in NL is dan word 2022 echt een heel slecht jaar voor merendeel van Nederland.
In de basis heb je gelijk. Maar ik vraag me af hoeveel woningeigenaren er zijn die nooit geld hebben willen uitgeven aan verbetering aan het huis in de vorm van isolatiemaatregelen.
Want
- "dat zie je toch niet",
- "gas is toch goedkoop"
- "ik ga liever op vakantie"
- "ik heb liever een nieuwe keuken & badkamer"
- "ik wacht tot de overheid met geld komt"
en nog meer van dat soort smoesjes. En moeten wij die nu met zijn allen "gaan helpen"? Ik heb daar toch wel moeite mee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:06
psy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:34:
[...]

In de basis heb je gelijk. Maar ik vraag me af hoeveel woningeigenaren er zijn die nooit geld hebben willen uitgeven aan verbetering aan het huis in de vorm van isolatiemaatregelen.
Want
- "gas is toch goedkoop"
en nog meer van dat soort smoesjes. En moeten wij die nu met zijn allen "gaan helpen"? Ik heb daar toch wel moeite mee.
Ik ook, ik doe het steeds zelf voor de muziek uit en elke keer komt er nadien in ene een subsidie.

Beetje vervelend is het wel dat als je initiatief toont het je altijd geld kost en niets doen en afwachten tot iemand je probleem komt oplossen vaak loont. Zelfs de Allianders van deze wereld lijken dat te doen met het stroomnetwerk - tis geen verrassing dat het net volloopt, maar ze doen nu net alsof van wel zodat de staat ze compenseert.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Kevinns schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:08:
@Skyaero Het klopt natuurlijk dat de kosten voor onbalans in vraag en aanbod indirect worden verrekend met de gebruiker.

Je wordt echter niet beloond of bestraft voor goed of slecht 'gedrag'. Er is voor een eindgebruiker geen reden om een vlakker energieverbruik te hebben. Zeker bij zakelijke grootverbruikers zou een variabel stroomtarief afhankelijk van het aanbod een goede reden kunnen zijn om (productie-)processen aan te passen en problemen op het net te verminderen. Hetzelfde geldt voor particulieren, al is het in mindere mate.

Dit neemt natuurlijk nog steeds niet weg dat de pieken in stroomproductie problemen kunnen opleveren op het net in de buurt van de bron. Dit kan alleen opgelost worden door een soort van peak shaving toe te passen direct bij de bron (wind/zonnepark) in de vorm van opslag.
Grootzakelijke klanten hebben bij de netbeheerder een maximum capaciteit afgesproken, dus die moeten sowieso letten op wat ze afnemen (pieken maar tot het afgesproken maximum).

Om de pieken bij de grootzakelijke klanten beter te managen loopt momenteel een pilot. De grote invoeders kunnen dan tegen betaling afspreken om hun invoeding tijdelijk te beperken.

Congestiemanagement houdt in dat netbeheerders de krapte op het elektriciteitsnet oplossen door producenten en afnemers van elektriciteit als dat nodig is een vergoeding te geven als zij helpen het net minder te belasten.

https://www.acm.nl/nl/pub...n-van-congestiemanagement

https://www.tennet.eu/nl/...arkt/congestiemanagement/

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Rocketman schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:05:
[...]

Wat moet ik doen?
Vandebron heeft haar variabele tarieven aangepast op 1 november jongstleden. ;(
Vandebron, een van de grootste leveranciers van groene stroom in Nederland, heeft besloten om de tarieven voor variabele energiecontracten te verhogen. Normaal gesproken worden deze tarieven alleen op 1 januari en 1 juli aangepast, maar het energiebedrijf haalt dit moment naar voren, naar 1 november.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

[...]

Want
- "gas is toch goedkoop"
je vergeet degeen die ik verreweg het meeste hoor:
"Het zit mijn tijd wel uit"

60-70 jaar lang mede de wereld omzeep helpen en dan kom je met dat smoesje |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:58
[...]

Want
- "gas is toch goedkoop"
Voor woningen aan de onderkant van de woningmarkt wil ik nog wel geloven dat bewoners moeite hebben om geld te sparen voor woningverbetering. Ik woon in een arbeiderswijk die net na 1900 gebouwd is en altijd al de goedkoopste wijk geweest is hier gezien de kleine eenvoudige woningen en ook wel de reputatie. Er zijn in hier twee groepen die weinig in de woningen investeren:
- Enerzijds starters die zodra ze meer financiële ruimte hebben doorverhuizen naar een andere wijk met meer ruimte in en om het huis. Deze groep heeft voor ogen dat ze binnen een paar jaar wel weg zijn, dus veel investeren in dingen die je toch niet ziet? Nee joh.
- Anderzijds een groep bewoners die gezien hun beroep net genoeg verdienen zodat ze hier een huisje konden kopen, maar ook weinig salarisgroei doormaken. Die groep kan maar beperkt sparen en heeft als het een financieel een beetje tegen zit al moeite om naast de vaste lasten en boodschappen ed geld opzij te zetten voor het reguliere onderhoud van de woning.

Als laatste zijn er nog de particuliere verhuurders. Die betalen de energierekening niet zelf, dus die geven geen zak om isolatie of HR++ glas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:06
Ivow85 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:59:
[...]

Voor woningen aan de onderkant van de woningmarkt wil ik nog wel geloven dat bewoners moeite hebben om geld te sparen voor woningverbetering. Ik woon in een arbeiderswijk die net na 1900 gebouwd is en altijd al de goedkoopste wijk geweest is hier gezien de kleine eenvoudige woningen en ook wel de reputatie. Er zijn in hier twee groepen die weinig in de woningen investeren:
- Enerzijds starters die zodra ze meer financiële ruimte hebben doorverhuizen naar een andere wijk met meer ruimte in en om het huis. Deze groep heeft voor ogen dat ze binnen een paar jaar wel weg zijn, dus veel investeren in dingen die je toch niet ziet? Nee joh.
- Anderzijds een groep bewoners die gezien hun beroep net genoeg verdienen zodat ze hier een huisje konden kopen, maar ook weinig salarisgroei doormaken. Die groep kan maar beperkt sparen en heeft als het een financieel een beetje tegen zit al moeite om naast de vaste lasten en boodschappen ed geld opzij te zetten voor het reguliere onderhoud van de woning.

Als laatste zijn er nog de particuliere verhuurders. Die betalen de energierekening niet zelf, dus die geven geen zak om isolatie of HR++ glas.
Aan de andere kant is het voor die groep armere bewoners wel mogelijk om een energiebespaarlening af te sluiten zodat ze isolerende maatregelen kunnen nemen. Door de besparing blijven de lasten de eerste jaren vrijwel gelijk terwijl het op de lange termijn wel geld oplevert.

Maar eerlijk, het begint pas echt in de papieren te lopen als je aan nieuwe kozijnen en zaken als vloerverwarming gaat beginnen. Spouwmuurisolatie en HR++ glas moet ook voor arbeidersgezinnen nog wel te betalen zijn door middel van de energiebespaarlening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Insert12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:24:
[...]

Aan de andere kant is het voor die groep armere bewoners wel mogelijk om een energiebespaarlening af te sluiten zodat ze isolerende maatregelen kunnen nemen. Door de besparing blijven de lasten de eerste jaren vrijwel gelijk terwijl het op de lange termijn wel geld oplevert.

Maar eerlijk, het begint pas echt in de papieren te lopen als je aan nieuwe kozijnen en zaken als vloerverwarming gaat beginnen. Spouwmuurisolatie en HR++ glas moet ook voor arbeidersgezinnen nog wel te betalen zijn door middel van de energiebespaarlening.
Ik denk niet dat het zo eenvoudig is voor de meesten om een energiebespaarlening te krijgen. De criteria zijn niet zo eenvoudig en veel zitten aan de onderkant van de salarisschalen of hebben onzekere vooruitzichten.

Vooral mensen met een niet vaste baan zoals urencontracten, kleine zzp ers en andere flexwerkers hebben daar last van. Helaas hebben we in NL flink ingezet op flexibilisering van de arbeidsmarkt en dat heeft voor veel mensen flinke consequenties.

De gemiddelde tweaker heeft daar misschien minder last van maar we zijn niet maatgevend voor de maatschappij.

-----
Natural gas futures zijn vandaag weer bijna 3% gedaald (afgelopen dagen ook daling). misschien toch nog enige vooruitgang/normalisatie. Het is nog wel steeds veel duurder dan een half jaar geleden maar de extreme piek lijkt langzaam een beetje achter de rug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Poetin vindt die hoge gasprijs wel OK, het zou me niet verbazen als er over een maandje weer iets gaat rommelen of opeens ongepland onderhoud nodig is.
Hij heeft immers nog steeds zijn zin niet met NS2 en die heeft hij wel nodig om Oekraïne het mes op de keel te zetten.

Maar ik hoop dat je gelijk hebt. In ieder geval kan Noorwegen weer leveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Proton_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:08:
Poetin vindt die hoge gasprijs wel OK, het zou me niet verbazen als er over een maandje weer iets gaat rommelen of opeens ongepland onderhoud nodig is.
Over een maandje pas denk je? Dat "iets" is al aan de gang; https://www.euronews.com/...nd-unexplained-nato-chief

"Dear Western World, we will take Ukraine, without force and you agree, otherwise no gazzz for you thiz winter. Signed, Poetin"

Zoiets, ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 22:23
marteltor schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:00:
[...]

Anode.nl wel.
Ook Consumentenbond doet nieuwe inkoop actie in november
Anode is ook failliet nu.

https://www.nu.nl/economi...tegen-energieprijzen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Indoubt schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:03:
Natural gas futures zijn vandaag weer bijna 3% gedaald (afgelopen dagen ook daling). misschien toch nog enige vooruitgang/normalisatie. Het is nog wel steeds veel duurder dan een half jaar geleden maar de extreme piek lijkt langzaam een beetje achter de rug
NG futures zijn niet zo heel relevant voor Europese situatie.

https://www.barchart.com/futures/quotes/TGF22

Nederlands gas juist 3% gestegen en nog steeds zo'n 5x duurder als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:25
Uit het bericht:

“ Volgens Anode kwam een partij waarbij het bedrijf energie inkoopt zijn verplichtingen niet na. Daardoor moest het gas en elektriciteit plotseling inkopen tegen de sterk gestegen marktprijzen. Dat redde Anode niet, waardoor een bankroet onafwendbaar is.”

Wat voor partij zou dat zijn, waar Anode energie ingekocht zou hebben en die de verplichtingen niet nakwam? En waarom kon die partij niet tot nakoming worden aangesproken, desnoods via de rechter?

Hun “leverancier” was kennelijk het Zwitserse Anode International Trading (een gelieerde vennootschap, doet de naam vermoeden…).

Heel vreemd/schimmig…

Temeer nu de directeur van Anode (Erik van Teeffelen), al een spoor van energie-gerelateerde faillissementen achter zich heeft gelaten (Allure, dat recent failliet ging), Energie E&E (2019 failliet) en Energie der Nederlanden (2017 failliet).

Verder uit andere bron (reformatorisch dagblad):
“ Anode Energie leverde onder de eigen merknaam energie aan klanten, maar kocht ook gas en elektriciteit in voor andere energieleveranciers. Het bedrijf zegt dat hun namen vertrouwelijk zijn. Oprichter en eigenaar Eric van Teeffelen schat wel in dat ook deze bedrijven het moeilijk kunnen krijgen door het faillissement van Anode Energie.”

Zal dus nog wel een staartje krijgen…

[ Voor 35% gewijzigd door Glenfiddich op 01-12-2021 19:36 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 14:54
Anode is inderdaad failliet. Ik had via bemiddeling van GezinsEnergie een contract afgesloten bij Anode Energie, maar het is nu nog onduidelijk wat de gevolgen zijn. Uiteraard wel de laatste voorschotten gestorneerd, dat kan nooit kwaad. Dat betalen we wel weer als er meer duidelijkheid is, of bij de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:07

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn contract is net afgelopen, mijn verbruik is 1200 kWh en 600m3 gas per jaar. Ik zit bij Vattenfall, nu nog € 0,261953 per kWh en € 1,258787 per m3, maar dit zal per 01-01-2022 wel omhoog gaan. Overstappen of 'n contract voor onbepaalde tijd aan gaan is nu echt veel te onvoordelig.

Ik heb een Remeha Aventa HR ketel, afgesteld op 75 graden, in een matig geïsoleerd huis, waarbij ik alleen nog dmv goede gordijnen kan besparen op het lekken van warmte. Het is een huurhuis, appartement, dus wat ik kan doen is sowieso al ernstig beperkt.

Ik vraag me af: is het ondertussen niet goedkoper geworden om te stoken met ventilator-kacheltjes van 2000W dan op de CV-ketel?

Hoe zou je dat uit kunnen rekenen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ardana schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:35:
Mijn contract is net afgelopen, mijn verbruik is 1200 kWh en 600m3 gas per jaar. Ik zit bij Vattenfall, nu nog € 0,261953 per kWh en € 1,258787 per m3, maar dit zal per 01-01-2022 wel omhoog gaan. Overstappen of 'n contract voor onbepaalde tijd aan gaan is nu echt veel te onvoordelig.

Ik heb een Remeha Aventa HR ketel, afgesteld op 75 graden, in een matig geïsoleerd huis, waarbij ik alleen nog dmv goede gordijnen kan besparen op het lekken van warmte. Het is een huurhuis, appartement, dus wat ik kan doen is sowieso al ernstig beperkt.

Ik vraag me af: is het ondertussen niet goedkoper geworden om te stoken met ventilator-kacheltjes van 2000W dan op de CV-ketel?

Dat laatste absoluut niet, want elektrisch stoken (zonder warmtepomp) is duurder dan op gas.

Wat je wel kunt doen is je CV installatie tunen, je radiatoren met een fan boosten en je maximale aanvoertemperatuur iets verder terugschroeven (triviaal als je een isense thermostaat hebt).

Wonderen hoef je echter niet te verwachten, want de relatieve besparing met bovenstaande weegt niet op tegen de relatieve verhoging van de te verwachten kosten per eenheid energie.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2021 23:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is meer iets voor in DEI ;)

Offtopic:
Dat kan je op zeker narekenen, ga uit van 9,5kWh aan energie in een kuub gas. Rendement van je ketel zal plm 90% zijn met 75/55 graden. Reken dus op 8kWh, dik twee euro tegenover 1.25 voor een kuub gas.

Check anders eens wat topics in DEI over inregelen radiatoren, en het lager zetten van je cv systeem.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ardana schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:35:

Voor de energie wat 1m3 gas levert heb je ongeveer 9,6kWh aal elektra nodig. Dan heb je de zelfde energie.

En een elektrische kachel heeft een COP van 1 dus je krijg warmte van 1kWh. Dus dat gaat veel meer kosten.

Je kan kijken of je temperatuur van je cv ketel nog wat lager kan. En of je het vermogen van je ketel ook wat lager kan afstellen. ( De KW voor cv ).

En niet te grote nachtverlaging inzetten. Hoeft hij morgens ook niet als een gek te loeien om weer op setpoint te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@Ardana ja en nee (zelf ondervonden), als je geen zoneverwarming hebt (zoals ik), dan zou het opwarmen van die ruimte prima kunnen met een elektrische kachel. Dan laat je verder de CV uit en dan kost het enkel elektriciteit.

En ik heb zo'n 2000W kachel met fan en temperatuur sensor en die verbruikt eerder 1kw per uur omdat hij dus niet constant op 2000W werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:10:
@Ardana ja en nee (zelf ondervonden), als je geen zoneverwarming hebt (zoals ik), dan zou het opwarmen van die ruimte prima kunnen met een elektrische kachel. Dan laat je verder de CV uit en dan kost het enkel elektriciteit.
Natuurlijk kán het. Het is alleen reteduur (veel duurder dan gas). En dat was de vraag.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:04
Goeie timing van Anode... Ik heb gisteren de oplevering van mijn oude huis gehad. Enig idee of ik nu de eind-meterstanden door moet geven aan de netbeheerder, of eens afwachten wie deze contracten overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:07

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Adriaan71 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:53:
[...]

Voor de energie wat 1m3 gas levert heb je ongeveer 9,6kWh aal elektra nodig. Dan heb je de zelfde energie.

En een elektrische kachel heeft een COP van 1 dus je krijg warmte van 1kWh. Dus dat gaat veel meer kosten.

Je kan kijken of je temperatuur van je cv ketel nog wat lager kan. En of je het vermogen van je ketel ook wat lager kan afstellen. ( De KW voor cv ).

En niet te grote nachtverlaging inzetten. Hoeft hij morgens ook niet als een gek te loeien om weer op setpoint te komen.
Thnx allemaal voor de antwoorden :)

Ik had in DEI gekeken, maar niet echt de juiste topics gevonden, dus leek het me hier op z'n plek. Sorry als het niet zo was :)

Ik heb gisteren de monteur hier gehad, en overlegd over verlaging temperatuur en hij heeft aan dat als 'ie lager gaat dan 75 graden (ze rekenen 20 graden verschil, dus 55 graden), het vocht niet meer condenseert en de ketel daardoor juist minder zuinig gaat worden. Ik kan eens kijken naar het vermogen, maar dan zou ik me eerst helemaal moeten inlezen, want ik weet er echt helemaal niks van.

De monteur adviseerde wel om nachtverlaging op 17 graden te zetten: normaal gaat de temperatuur in huis na een weekend weg naar 15 / 15,5 graden als ik niet verwarm. Ik lees hier echt heel erg wisselende verhalen over.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 09:52

WhySoSerious

Be the change.

Ardana schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:45:
[...]

Thnx allemaal voor de antwoorden :)

Ik had in DEI gekeken, maar niet echt de juiste topics gevonden, dus leek het me hier op z'n plek. Sorry als het niet zo was :)

Ik heb gisteren de monteur hier gehad, en overlegd over verlaging temperatuur en hij heeft aan dat als 'ie lager gaat dan 75 graden (ze rekenen 20 graden verschil, dus 55 graden), het vocht niet meer condenseert en de ketel daardoor juist minder zuinig gaat worden. Ik kan eens kijken naar het vermogen, maar dan zou ik me eerst helemaal moeten inlezen, want ik weet er echt helemaal niks van.

De monteur adviseerde wel om nachtverlaging op 17 graden te zetten: normaal gaat de temperatuur in huis na een weekend weg naar 15 / 15,5 graden als ik niet verwarm. Ik lees hier echt heel erg wisselende verhalen over.
Uhm, je wil de retourtemperatuur van het water juist zo laag mogelijk hebben...

Wikipedia: Hoogrendementsketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

(weer offtopic, sorry!)
Een HR ketel gaat pas condenseren als de retourtemperatuur laag laag is.
Wikipedia: Hoogrendementsketel

edit: wat hij zegt ^ :)

edit edit: leesvoer: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 02-12-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-05 22:11
Interessant verhaal, want de temperatuur die je instelt op zo'n ketel is juist de maximumtemperatuur. Modulerende ketels stoken, als het nog niet zo koud is, best vaak lager dan 75 graden. Misschien dat hij er goede redenen voor heeft (sommige ketels, heb ik begrepen, starten altijd op 75 graden en verlagen dan hun temperatuur), maar dit soort conflicterende informatie is natuurlijk niet echt behulpzaam.
Dat hangt af van de temperaturen en hoe lang je weg bent. Als je een korte tijd nachtverlaging toepast moet de ketel 's ochtends ineens snel warmte leveren, schakelt naar de hoogste aanvoertemperatuur, en dat kan de winst die je hebt behaald door 's nachts niet te verwarmen weer ongedaan maken.

De meeste mensen onthouden alleen 'nachtverlaging is zinloos', maar dat is dus heel erg afhankelijk van hoe lang je de nacht laat duren, en het verschil tussen je nachttemperatuur en je comforttemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

nu was ik er zelf ook schuldig aan O-) , maar laten we de technische discussie voeren in DEI. Kunnen we het hier weer hebben over de energiemarkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:06

Trackerfire

BTC HODLER

Niet om ogen uit te steken o.i.d. maar om even aan te geven hoe krom de compensatie is die er nu doorheen is gedrukt. Kreeg net de nieuwe tarieven per 1-1. Tuurlijk vind ik het "lekker" dat wij ook meeprofiteren, maar geef de korting liever aan een gezin dat dat echt nodig heeft:

Situatie nu all-in (contract per april 2021 3 jr vast):

Elektra piek: € 0,21323
Elektra dal: € 0,20113

Situatie per 1-1-2022:

Elektra dal: € 0,14423
Elektra piek: € 0,13213

[ Voor 4% gewijzigd door Trackerfire op 02-12-2021 15:37 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
Trackerfire schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:06:
Niet om ogen uit te steken o.i.d. maar om even aan te geven hoe krom de compensatie is die er nu doorheen is gedrukt. Kreeg net de nieuwe tarieven per 1-1. Tuurlijk vind ik het "lekker" dat wij ook meeprofiteren, maar geef de korting liever aan een gezin dat dat echt nodig heeft:

Situatie nu all-in (contract per april 2021 3 jr vast):

Elektra piek: € 0,21323
Elektra dal: € 0,20113

Situatie per 1-1-2022:

Elektra dal: € 0,12593
Elektra piek: € 0,11383
volgens mij reken je met verouderde cijfers/kortingen:

https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/

[ Voor 20% gewijzigd door helloitsme op 02-12-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:06

Trackerfire

BTC HODLER

Je hebt gelijk. Gek dat ik deze bedragen doorkreeg dan. Vermoed dat de BTW ertussen zit. Maar idee erachter blijft vreemd. Hopelijk wordt er nog iets extra's voor degene die t betreft gedaan :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
Trackerfire schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:38:
[...]

Je hebt gelijk. Gek dat ik deze bedragen doorkreeg dan. Vermoed dat de BTW ertussen zit. Maar idee erachter blijft vreemd. Hopelijk wordt er nog iets extra's voor degene die t betreft gedaan :)
ze hebben de originele kortingen na een week of 2 na de eerste aankondiging aangepast omdat ze wat meer geld beschikbaar wilden stellen voor MKB (en dus wat minder voor consumenten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:35
Trackerfire schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:38:
Je hebt gelijk. Gek dat ik deze bedragen doorkreeg dan. Vermoed dat de BTW ertussen zit.
Nee, die bedragen (en ook jouw overzicht) zijn allemaal inclusief BTW. De enige plek waar het zonder BTW staat is het daadwerkelijke wetsvoorstel zelf. Om de een of andere reden (wellicht nog niet officieel definitief of zo?) brengen de energieleveranciers nu allemaal overzichten uit met de oude cijfers van voor 5 november.

Verder is het inderdaad niet gelijke impact voor iedereen, maar dat was bekend -- kabinet had geen zin in iets moeilijkers. Mensen die de prijzen vast hebben laten zetten zijn nu even spekkoper (al is het verstandig rekening te houden met de flinke stijging die je daarna ineens kunt verwachten en niet alles al op te maken aan champagne :P).

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 15:29
Budget Energie / NLE reageren op de grillige markt door de variabele prijzen vaker aan te passen:
Energiebedrijven Budget Energie en NLE gaan met ingang van komend jaar de variabele tarieven iedere maand aanpassen in plaats van eens per halfjaar. De bedrijven doen dat vanwege de snel gestegen energieprijzen. Door de tarieven maandelijks aan te passen lopen zij minder risico omdat ze stijgingen makkelijker kunnen doorberekenen aan de klanten. Maar ook als de tarieven weer dalen profiteren klanten daar sneller van.

Om te voorkomen dat de maandbedragen van klanten te veel schommelen worden die herberekend op basis van verwachte prijzen. Het gaat overigens om een minderheid van de klanten van Budget Energie en NLE. Negen op de tien klanten hebben namelijk een vast contract
https://radar.avrotros.nl...ven-voortaan-maandelijks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
MneoreJ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:48:
[...]

Nee, die bedragen (en ook jouw overzicht) zijn allemaal inclusief BTW. De enige plek waar het zonder BTW staat is het daadwerkelijke wetsvoorstel zelf. Om de een of andere reden (wellicht nog niet officieel definitief of zo?) brengen de energieleveranciers nu allemaal overzichten uit met de oude cijfers van voor 5 november.

Verder is het inderdaad niet gelijke impact voor iedereen, maar dat was bekend -- kabinet had geen zin in iets moeilijkers. Mensen die de prijzen vast hebben laten zetten zijn nu even spekkoper (al is het verstandig rekening te houden met de flinke stijging die je daarna ineens kunt verwachten en niet alles al op te maken aan champagne :P).
De Belastingdienst heeft geen zin in nog een toeslagen affaire }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
U123456 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:04:
Budget Energie / NLE reageren op de grillige markt door de variabele prijzen vaker aan te passen:
[...]
https://radar.avrotros.nl...ven-voortaan-maandelijks/
Interessant, hopelijk zit er niet teveel achter. De ACM / overheid ziet het nu allemaal nog even aan, maar als een dergelijke partij omvalt dan hebben ze wel echt een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ArcticWolf schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:28:
[...]

Interessant, hopelijk zit er niet teveel achter. De ACM / overheid ziet het nu allemaal nog even aan, maar als een dergelijke partij omvalt dan hebben ze wel echt een probleem.
Waarom?

In het VK zijn er al 17 energieleveranciers failliet. Nu wil ik niet zeggen dat zoiets geen problemen oplevert maar een heleboel energiemaatschappijen zijn tegenwoordig in en verkoopbedrijvjes zonder assets en zonder vermogen.

Daar verliezen we an sich niet zo veel aan.

Ik ben in ieder geval blij dat ik altijd bij een maatschappij ben gebleven die ook daadwerkelijk zelf wat doet aan opwekken van energie en assets heeft in die opwek. Dan heb je gewoon een stabielere maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:46:
[...]

Waarom?

In het VK zijn er al 17 energieleveranciers failliet. Nu wil ik niet zeggen dat zoiets geen problemen oplevert maar een heleboel energiemaatschappijen zijn tegenwoordig in en verkoopbedrijvjes zonder assets en zonder vermogen.

Daar verliezen we an sich niet zo veel aan.

Ik ben in ieder geval blij dat ik altijd bij een maatschappij ben gebleven die ook daadwerkelijk zelf wat doet aan opwekken van energie en assets heeft in die opwek. Dan heb je gewoon een stabielere maatschappij.
Omdat geen enkele maatschappij 250.000~300.000 aansluitingen kan overnemen, zonder zelf in de problemen te komen en zonder een groot deel van die mensen in de schuldsanering te duwen en dan zit uiteindelijk de overheid weer met dat probleem. Dat zie je nu ook bij ex-WE klanten... Eneco rekent echt een schofterig hoog tarief, waarvan een groot deel alweer moet aankloppen voor een betalingsregeling of lening.

In de UK, is Bulb Energy niet voor niks overgenomen door de overheid, een gevalletje too big to fail. Er is daar geen enkele maatschappij die 'even' 1,7 miljoen klanten kon overnemen zonder de tarieven zo hoog te gooien dat er serieus mensen in gevaar komen (afgesloten worden).
Eigenlijk was WE al te groot voor een enkele partij om over te nemen (als je naar de bevolkingsverhouding kijkt tussen de UK / NL).

Nu komt hier in NL ook nog eens het faillissement van Allure erbij met 14.000 klanten, die blijkbaar ook nog eens in energiecontracten handelde met andere energie maatschappijen in Nederland. Dat gaat ook een tik geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

De eigenaar van allure heeft al 4 faillissementen met energiemaatschappijen achter de rug.

Gevalletje cashen zolang het goed gaat en de stekker eruit als het niet goed gaat. Dat kon heel aardig als met de prijzen zoals de afgelopen jaren maar nu even niet meer blijkbaar.

De mensen die daar een contract hebben hadden waren ook iets goedkoper uit en zijn nu duurder uit.

Als je het over langere tijd beschouwt hebben ze dus niks gewonnen. Of we blij moeten zijn met in en verkoopmaatschappijtjes voor energielevering is dus dan maar de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ArcticWolf schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:55:
Er is daar geen enkele maatschappij die 'even' 1,7 miljoen klanten kon overnemen zonder de tarieven zo hoog te gooien dat er serieus mensen in gevaar komen (afgesloten worden).
Volgens mij werken ze in de UK met een maximumtarief wat overnemende maatschappij mag rekenen aan klanten. Het verlies voor die maatschappij wordt omgeslagen over alle energiemaatschappijen (en dus klanten) volgend jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stroomtarieven in Europa trouwens weer richting record niveau's....

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5493765&span=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Deze week was er een webinar van de energiecoöperatie waar ik zelf al 15j coöperant ben.

De eigen productie (wind, pv, beetje waterkracht) is voldoende om alle coöperanten te beleveren (ongeveer 60.000).

De prijs stijgt ook volgend jaar maar dat is een bewuste keuze om te vermijden dat er klanten vertrekken als de prijs hoger is dan de gemiddelde marktprijs en omgekeerd.

Uiteindelijk komen de eventuele winsten toch terug naar de coöperanten via het jaarlijks dividend (dit jaar 4%, kan max. 6% zijn).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:35
Indoubt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:06:
De eigenaar van allure heeft al 4 faillissementen met energiemaatschappijen achter de rug.
Die arme man! En dan toch telkens weer opstaan en doorgaan, wat een mentale kracht moet je dan hebben.

Vraag me af of we hem met deze koude dagen niet iets toe moeten stoppen als kerstkadootje.... oh wacht... dat zal hij vast zelf al op orde hebben. 8)7
Als je het over langere tijd beschouwt hebben ze dus niks gewonnen. Of we blij moeten zijn met in en verkoopmaatschappijtjes voor energielevering is dus dan maar de vraag.
Natuurlijk moeten we daar blij mee zijn, want dat is de vrije markt, en een vrije markt maakt alles beter. Je bent toch geen communist of zo? Als we de energiemarkt meer gaan reguleren worden we binnen de kortste keren allemaal een gulag in gemarcheerd, dat is pas koud.

Excuus, soms moet al het opgekropte cynisme eruit. :P

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MneoreJ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:52:
Natuurlijk moeten we daar blij mee zijn, want dat is de vrije markt, en een vrije markt maakt alles beter. Je bent toch geen communist of zo? Als we de energiemarkt meer gaan reguleren worden we binnen de kortste keren allemaal een gulag in gemarcheerd, dat is pas koud.

Voorbeeld van een centraal geleide markt waar het wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:41
Kreeg net ook een mooi “aanbod” van Eneco — 460 p/m voor een jaar 8)7

Voor dat bedrag kan ik net zo goed variabel kiezen (ben trouwens al jaren trouwe klant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
R3M1 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:07:
Kreeg net ook een mooi “aanbod” van Eneco — 460 p/m voor een jaar 8)7

Voor dat bedrag kan ik net zo goed variabel kiezen (ben trouwens al jaren trouwe klant)
Voor wat voor soort jaarverbruik is dat dan, als ik vragen mag? 2500 M3 gas en 5000 kWh ofzo, in die orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vreemd genoeg hier niet in het nieuws (of ik heb het gemist), maar de hoge gasprijs rimpelt zoals verwacht door in de stikstofindustrie, dat veel waterstof nodig heeft:

https://www.theguardian.c...erica-farmers-food-prices

En het wordt ook in Adblue gebruikt, dus met wat pech mogen de Australische road trains niet meer rijden:
https://www.abc.net.au/ne...ge-supply-china/100673482

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:24:
Vreemd genoeg hier niet in het nieuws (of ik heb het gemist), maar de hoge gasprijs rimpelt zoals verwacht door in de stikstofindustrie, dat veel waterstof nodig heeft:

https://www.theguardian.c...erica-farmers-food-prices

En het wordt ook in Adblue gebruikt, dus met wat pech mogen de Australische road trains niet meer rijden:
https://www.abc.net.au/ne...ge-supply-china/100673482
Urea, is dan op zich wel weer makkelijk aan te komen. Mits we misschien iets zouden doen aan circulair gebruik van grondstoffen.

Ook wel weer bizar, dat we het uit allerlei grondstoffen produceren. Terwijl we dagelijks massaal litertjes wegspoelen het riool in.

Deze wereld is op veel gebieden echt zo compleet fucked. Zijn dit soort dingen wel weer goed om andere technieken in te gaan zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door sugarlevi01 op 05-12-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:41
Wilke schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:56:
[...]

Voor wat voor soort jaarverbruik is dat dan, als ik vragen mag? 2500 M3 gas en 5000 kWh ofzo, in die orde?
Ja, hoog verbruik — veel computers, consoles, veel elektrisch in huis, etc. 6000KWH/1800m3,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
MneoreJ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:52:
[...]

Die arme man! En dan toch telkens weer opstaan en doorgaan, wat een mentale kracht moet je dan hebben.

Vraag me af of we hem met deze koude dagen niet iets toe moeten stoppen als kerstkadootje.... oh wacht... dat zal hij vast zelf al op orde hebben. 8)7

[...]

Overigens zit tweederde van Nederland bij Eneco/Vattenfall/Essent- en daar hoor je niets over (behalve gezeur van ex Welkom Energie klanten).

Heb niks tegen vrije markt maar die kleine spelers zijn als AliExpress. Goedkoop maar het kan fout gaan en dan heb je pech.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
Proton_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:24:
Vreemd genoeg hier niet in het nieuws (of ik heb het gemist), maar de hoge gasprijs rimpelt zoals verwacht door in de stikstofindustrie,
Is ook hier in Nederland het nodige over gerapporteerd:

https://nos.nl/collectie/...extreem-hoge-energieprijs

En ook in allerlei andere media - kunstmestfabriek Yara met name, die verstoken in hun eentje 1/6 (!) van het aardgas dat alle Nederlandse huishoudens samen gebruiken. Gigantische vervuiler (CO2) ook.

Zie ook https://www.groene.nl/art...l-kunstmest-is-een-killer

Vooral vreemd is dat Nederland tegelijkertijd al decennia een serieus mestoverschot heeft. Een belangrijk genoeg probleem dat het een top-level onderwerp is op de site van onze Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...ntrole-over-mestoverschot

Het is hier off-topic om daar verder op in te gaan, maar als we het hebben over "tjonge, wellicht moesten we voor het klimaat én voor de energieprijzen sommige dingen toch eens wat anders aan gaan pakken" dan hoef je soms niet zo heel hard naar beginpunten te zoeken.

Maar goed, iets voor een ander topic wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wilke klopt, ik vond het opvallend dat het nu verderop in de keten al gevoeld wordt én dat het ook in de VS speelt, waar de gasprijzen niet echt bijzonder hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
In het Zeeuwse Sluiskil staat de grootste kunstmestfabriek van Europa. De fabriek van de Noorse multinational Yara verbruikt in Nederland net zoveel aardgas als 1,3 miljoen huishoudens.
wow met een gemiddelde van 1500m3 voor een huishouden is dat 2 miljard m3 gas per jaar }:O

Maar sneu is het wel;
https://www.deondernemer....zen-faillissement~3340552

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:06:
[...]

wow met een gemiddelde van 1500m3 voor een huishouden is dat 2 miljard m3 gas per jaar }:O

Maar sneu is het wel;
Als die fabriek (tijdelijk) sluit is er geen tekort aan gas... O-) :+

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 22:55
Wilke schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:56:
[...]
Per 13-01 mag ik ook weer opzoek. Zit met die cijfer 2500m3 gas en 4500kwh op 410 volgens vattenfall momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:33
Hi alle!

Ben al een tijdje aan het meelezen, maar kom er niet helemaal uit. Het zit zo:

Wij gaan nu voor het eerst een energiecontract moeten afnemen. Wij verhuizen in februari naar ons eerste koophuis en daarnaast heb ik altijd gehuurd gezeten waarbij de energie inc in de huurprijs zat.

Kijkende naar de huidige energiemarkt, klopt het dat dit het beste is om te doen:

- Zo lang mogelijk wachten met afsluiten tot wij intrekken (februari), wellicht dat de prijzen dalen tegen die tijd.
- Starten met het nemen van een variabel contract en deze later evt 'afkopen' als de prijzen dalen.

Ik heb ook moeite met het inschatten van het toekomstig verbruik. Het gaat om een redelijk geïsoleerde jaren 30 woning (label C). Wij gaan echter meteen de vloer isoleren en vloerverwarming installeren, hoe kunnen wij dit het beste meenemen in ons geschatte verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Bartoow schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:16:
Wij gaan nu voor het eerst een energiecontract moeten afnemen. Wij verhuizen in februari naar ons eerste koophuis en daarnaast heb ik altijd gehuurd gezeten waarbij de energie inc in de huurprijs zat.

Kijkende naar de huidige energiemarkt, klopt het dat dit het beste is om te doen:

- Zo lang mogelijk wachten met afsluiten tot wij intrekken (februari), wellicht dat de prijzen dalen tegen die tijd.
- Starten met het nemen van een variabel contract en deze later evt 'afkopen' als de prijzen dalen.
Yep!
Ik heb ook moeite met het inschatten van het toekomstig verbruik. Het gaat om een redelijk geïsoleerde jaren 30 woning (label C).
Label C is vrij matig, zal wel geld gaan kosten. €200-300 in de maand schat ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hi alle!
Ik heb ook moeite met het inschatten van het toekomstig verbruik. Het gaat om een redelijk geïsoleerde jaren 30 woning (label C). Wij gaan echter meteen de vloer isoleren en vloerverwarming installeren, hoe kunnen wij dit het beste meenemen in ons geschatte verbruik?
Uitgaande van 100 m2 (gemiddelde woning) en 100 kWh/m2 netto warmtevraag (+- label C), kom ik uit op 1200 m3 aardgas per jaar. Ga ik uit van zo'n 6 GJ tapwatergebruik (2 persoons huishouden, standaard douchegebruik), komt daar nog eens 250 m3 bij.

Zit je in totaal op 1550 m3 per jaar.
Elektriciteit verschilt natuurlijk heel sterk, maar reken met twee personen op iets van 2500 kWh.

Als ik die getallen nu invul op Gaslicht, kom ik uit op 225 euro per maand (overheidsheffingen voor 2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:33
Skyaero schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:30:
[...]

Uitgaande van 100 m2 (gemiddelde woning) en 100 kWh/m2 netto warmtevraag (+- label C), kom ik uit op 1200 m3 aardgas per jaar. Ga ik uit van zo'n 6 GJ tapwatergebruik (2 persoons huishouden, standaard douchegebruik), komt daar nog eens 250 m3 bij.

Zit je in totaal op 1550 m3 per jaar.
Elektriciteit verschilt natuurlijk heel sterk, maar reken met twee personen op iets van 2500 kWh.

Als ik die getallen nu invul op Gaslicht, kom ik uit op 225 euro per maand (overheidsheffingen voor 2022).
Thanks voor het meedenken! Huis is iets kleiner, dus zal wat lager uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
(...)
- Zo lang mogelijk wachten met afsluiten tot wij intrekken (februari), ...
je moet een contract hebben op het moment dat het huis aan je is overgedragen, niet pas als je verhuist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15

Je hoeft een variabel contract niet af te kopen. Je hebt alleen een opzegtermijn van 30 dagen.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:26
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:06:
[...]

Maar sneu is het wel;
Tja, ik gun het niemand, maar ook deze beste man heeft gegokt en verloren. Hij heeft blijkbaar 0 financiële reserves en de bank wil blijkbaar ook niet meer bijlenen. Wel geïnvesteerd in een nieuwe wkk (want dat is lekker geld verdienen als de gasprijs laag is en de stroomprijs hoog), maar geen langere gascontracten afgesloten of aansluiting op een warmtenet geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 12:15
jordje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:54:
[...]
maar geen langere gascontracten afgesloten of aansluiting op een warmtenet geregeld.
Dat weet je niet. Zijn langdurige contract kan net in deze periode zijn afgelopen en een warmtenet is op de meeste plekken niet beschikbaar.

Daarbij; als je naar de rekensom kijkt moeten de financiele reserves zo groot zijn dat niemand daarvoor zou kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:39
jordje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:54:
[...]

Tja, ik gun het niemand, maar ook deze beste man heeft gegokt en verloren. Hij heeft blijkbaar 0 financiële reserves en de bank wil blijkbaar ook niet meer bijlenen. Wel geïnvesteerd in een nieuwe wkk (want dat is lekker geld verdienen als de gasprijs laag is en de stroomprijs hoog), maar geen langere gascontracten afgesloten of aansluiting op een warmtenet geregeld.
Hoeveel financiële reserves moet je dan wel niet hebben volgens jou? Bij lenen tegen 6% rente en het gat nog dieper graven?
Jij hebt duidelijk geen verstand van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jordje
De tuinbouw is een van de weinige plekken waar in Nederland nog innovatie plaatsvindt.
Het is echter allemaal gekoppeld aan de reële economie met lage marges en seizoensgebonden.
Verbeteringen kunnen vaak alleen bij nieuwbouw van een kas gebeuren, dus ca elke 20 jaar.
Deze crisis komt voor het leeuwendeel te vroeg.
Er wordt natuurlijk al wel op geanticipeerd, deze tuinder had ook langetermijncontracten, maar niet volledig dekkend omdat dat óók een risico is.
Sectorbreed zijn er grote, concrete plannen, bijvoorbeeld https://www.nieuweoogst.n...aansluiting-op-warmtelinq dus op termijn hebben we gezonde groenten (en bloemen) zonder gas. Maar deze winter nog niet (grootschalig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En dat is vijf (of vier, afhankelijk van je telling):

Sepa Green Energy maakt woensdag bekend dat het faillissement heeft aangevraagd.

https://www.nu.nl/economi...-green-energy-fataal.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Proton_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:49:
En dat is vijf (of vier, afhankelijk van je telling):

Sepa Green Energy maakt woensdag bekend dat het faillissement heeft aangevraagd.

https://www.nu.nl/economi...-green-energy-fataal.html
Nog minimaal 3 te gaan nu?
Er waren nog minimaal 3 anderen die ook hun stroom inkochten bij Anode dacht ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:06:
[...]

Nog minimaal 3 te gaan nu?
Er waren nog minimaal 3 anderen die ook hun stroom inkochten bij Anode dacht ik.
Het was enigszins te verwachten, maar 39.000 aansluitingen is ook niet niks... En de politiek staat erbij en kijkt er naar.
Op een gegeven moment kunnen de grote 4 / 5 ook niet meer klanten dragen voor een redelijk tarief en dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:58
ArcticWolf schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:11:
[...]

Het was enigszins te verwachten, maar 39.000 aansluitingen is ook niet niks... En de politiek staat erbij en kijkt er naar.
Op een gegeven moment kunnen de grote 4 / 5 ook niet meer klanten dragen voor een redelijk tarief en dan?
39.000 aansluitingen is in mijn ogen gewoon bar weinig als je daarvan je kantoorruimte, directeur, specialisten voor inkoop, klantenservice medewerkers, administratief medewerkers, website inclusief koppelingen voor het inzien van 'slimme' meterstanden voor de consument, reclame, commissie voor vergelijkingssites en dergelijke moet bekostigen.

Ik heb geen idee hoeveel mensen er werkelijk bij zo'n kleine leverancier in dienst zijn, maar als je kijkt naar de kale prijzen voor de consument VS de energieprijzen op de termijnmarkt dan zijn de marges in de energiebranche niet bepaald riant. En heb je dus massa nodig om goed uit de kosten te komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:20:
[...]

39.000 aansluitingen is in mijn ogen gewoon bar weinig als je daarvan je kantoorruimte, directeur, specialisten voor inkoop, klantenservice medewerkers, administratief medewerkers, website inclusief koppelingen voor het inzien van 'slimme' meterstanden voor de consument, reclame, commissie voor vergelijkingssites en dergelijke moet bekostigen.

Ik heb geen idee hoeveel mensen er werkelijk bij zo'n kleine leverancier in dienst zijn, maar als je kijkt naar de kale prijzen voor de consument VS de energieprijzen op de termijnmarkt dan zijn de marges in de energiebranche niet bepaald riant. En heb je dus massa nodig om goed uit de kosten te komen.
Utrecht heeft ca. 160.000 aansluitingen, dus als je WE, Anode, Sepa bij elkaar zou optellen dan kom je op ongeveer dat aantal uit. Dan zouden 360.000 mensen de dupe zijn... vind het nogal wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ArcticWolf schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:11:
[...]

Dat er wat prijsvechters op de energie markt failliet gaan zal de politiek inderdaad niet veel uitmaken.
Momenteel zijn er nog +/- 50 energieleveranciers dus zo'n ramp is dat ook weer niet.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Opvallende bewegingen de afgelopen week op de gasmarkt.

Waar het eerst de verwachting was dat na koude seizoen de prijs fors zou dalen, loopt nu de prijs voor levering in april hard op.

Levering januari deze week van 90 naar 100.
Levering april deze week van 53 naar 71.

https://www.barchart.com/...s/TGj22/interactive-chart

Ook die voor levering december volgend jaar gestegen met 40% van 47 naar 65.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Anoniem: 512943 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:35:
Opvallende bewegingen de afgelopen week op de gasmarkt.

Waar het eerst de verwachting was dat na koude seizoen de prijs fors zou dalen, loopt nu de prijs voor levering in april hard op.
Rusland ligt met 120.000 man bij de Ukraine voor de deur. De vergunning van de Amer-centrale in Geetruidenberg is een issue mee.

Er zijn teveel onzekerheden die de vraag naar gas (en dus de prijs) alleen maar opstuwen.

https://www.bd.nl/brabant...t-aldus-rechter~ab1f9967/
https://www.militarytimes...ng-ukraine-ministry-says/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:01:
[...]

Dat er wat prijsvechters op de energie markt failliet gaan zal de politiek inderdaad niet veel uitmaken.
Momenteel zijn er nog +/- 50 energieleveranciers dus zo'n ramp is dat ook weer niet.
Ik ben het eens dat het prima is dat er een opruiming plaatsvindt, maar er zijn dus 360.000 mensen die er last van hebben en met torenhoge tarieven komen te zitten. Ik ging door het faillissement van WE van 145 euro/maand naar 350 euro/maand. En ja dan zit ik in een situatie die dat kan betalen... maar een groot deel die bij dergelijke partijen zit; niet. Wat denk je wat voor domino effect dat geeft? Waar uiteindelijk ook de overheid last van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Misschien mis ik iets maar uiteindelijk zou je die hogere prijs toch moeten betalen bij de eindafrekening denk ik?

Of had je een vast tarief voor 3 jaar vastgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:04:
Misschien mis ik iets maar uiteindelijk zou je die hogere prijs toch moeten betalen bij de eindafrekening denk ik?

Of had je een vast tarief voor 3 jaar vastgezet?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:26
D.deJong schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:03:
[...]

Hoeveel financiële reserves moet je dan wel niet hebben volgens jou? Bij lenen tegen 6% rente en het gat nog dieper graven?
Jij hebt duidelijk geen verstand van zaken.
Je hebt gelijk, ik ben geen expert op het gebied van boekhouden. Ook de Onder glas die bij ons op kantoor ligt heb ik al een tijdje niet meer gelezen vanwege thuiswerken.

Maar om wat inhoudelijker er op in te gaan: wat ik hoor aan tuinders die in de shit dreigen te raken is dat ze verkopen wat er zoveel mogelijk klaar voor is, de tuinen leeghalen, lopende energieposities verkopen, eventuele leveringscontracten afkopen, tijdelijk personeel eruit, en dan tegen minimale kosten de zaak proberen overeind te houden voor een paar maanden. Wat als er een ziekte in je kas was uitgebroken en je bent je hele oogst kwijt? Was dat ook einde verhaal geweest?

Ook zijn er die kouder telen, minder telen, later planten, minder belichten. De tent permanent sluiten is écht de laatste optie.

Daarnaast ging het de afgelopen 1 à 2 jaar sectorbreed best goed en zijn er best wat reserves. Verder lijkt een rente van 6% mij aardig tegen de bovenkant van de markt te zitten. Dan ziet de bank er waarschijnlijk ook geen toekomst in, maar toegegeven, zakelijke leningen afsluiten is niet iets waar ik mij mee bezig houd.

@Proton_ Dat van die innovatie klopt zeker. Hier in het westland zie ik nu juist veel telers die de (dreigende) lege tuinen aangrijpen om flink te renoveren. Zo was de gesubsidieerde ledbelichting niet aan te slepen, alhoewel ik heb vernomen dat dat potje nu aardig leeg is. Het zelfde geldt voor schermen, beregening, transportsystemen, klimaatcomputers, datamanagement, eigenlijk alles wel. Helaas zullen er altijd zijn voor wie dit net op het verkeerde moment komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 14:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egkunst
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-02 16:35
Is het beter om te wachten op hogere temperaturen voordat je een nieuw contract aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Voordat de prijzen weer redelijk normaal zijn, zijn we echt minstens anderhalf jaar verder.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
EWK schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:00:
[...]

Voordat de prijzen weer redelijk normaal zijn, zijn we echt minstens anderhalf jaar verder.
Tenzij Rusland aanvalt }:O dan zijn we nog veel verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ArcticWolf schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:53:
[...]

Tenzij Rusland aanvalt }:O dan zijn we nog veel verder van huis.
Daarom ook 'minstens'. En de kans dat Rusland Oekraïne binnen gaat vallen wordt met de dag groter.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Rusland hoeft helemaal niet aan te vallen. Die kunnen gewoon binnenlopen.

De Nato en de EU landen gaan daar niets aan doen. Niet omdat we dat niet zouden kunnen, alhoewel dat ook moeilijk is maar omdat we niet bereid zijn om te doen wat nodig is. Dat was met de Krim ook zo destijds.

We breiden naar het oosten uit en dat vindt Rusland niet fijn, dan kun je ook weerstand verwachten en Rusland heeft wat troeven in zn handen.

Een daarvan is gas, er is niet voor niets wat consternatie bij de Nordstream2 pijpleiding.

Ik hoop dat het niet een heel koude winter wordt want dan kan het nog wel wat vervelend worden.

Mijn buurman heeft net vanochtend tarieven (Inova) doorgekregen voor januari: 40ct /kWh en 1,43€ per kuub gas

Ik ga maar eens hout hakken en op zoek naar een kacheltje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 14:39
Gasprijs stijgt aardig door. Zit inmiddels al op bijna €104 voor megawattuur. Als dit zo doorgaat en de mensen met stadsverwarming waarvan 1 januari de gasprijs worden aangepast, dan zullen een hoop mensen naar het winkelcentrum moeten om zichzelf op te warmen. Sterkte voor de mensen met alleen een AOW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:47:
We breiden naar het oosten uit en dat vindt Rusland niet fijn, dan kun je ook weerstand verwachten en Rusland heeft wat troeven in zn handen.
Rusland heeft de landen niks meer te bieden en ze verliezen hun invloedssfeer en die landen zoeken bondgenoten die wel echt iets voor hun kunnen betekenen, en dat framen ze dan als 'uitbreiding naar het oosten door het westen'.
Hun zijn gemeen etc..

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2021 12:23 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:23:
[...]

Rusland heeft de landen niks meer te bieden....
En dat gas dan :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:55
Rsport40 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:03:
Gasprijs stijgt aardig door. Zit inmiddels al op bijna €104 voor megawattuur. Als dit zo doorgaat en de mensen met stadsverwarming waarvan 1 januari de gasprijs worden aangepast, dan zullen een hoop mensen naar het winkelcentrum moeten om zichzelf op te warmen. Sterkte voor de mensen met alleen een AOW.
Die krijgen een tegemoetkoming van 200euro: https://www.ad.nl/binnenl...age-inkomens-br~afc82dfd/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Het probleem wat ik heb met dit soort oplossingen, is dat er bijna altijd een harde grens is of je het wel of niet krijgt. Stel die grens is op 30k bruto inkomen, dan krijg je dus niks als je 30.001 euro inkomen hebt. Geef dan gewoon iedereen 200 euro en verhoog ergens anders de belasting met 200 euro/jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Z___Z schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:03:
[...]

Het probleem wat ik heb met dit soort oplossingen, is dat er bijna altijd een harde grens is of je het wel of niet krijgt. Stel die grens is op 30k bruto inkomen, dan krijg je dus niks als je 30.001 euro inkomen hebt. Geef dan gewoon iedereen 200 euro en verhoog ergens anders de belasting met 200 euro/jaar.
Dat klinkt bijna als een sigaar uit eigen doos.

Oh, wacht...... dat is het ook

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:07:
[...]

Dat klinkt bijna als een sigaar uit eigen doos.

Oh, wacht...... dat is het ook
Het kost 200M, linksom of rechtsom komt het van de netto betaler. Deze regelingen zijn altijd nadelig voor de mensen die net een grens over zijn.

IMHO als bijstand niet genoeg is om de energie rekening te betalen, moet de bijstand omhoog. Als minimum loon niet genoeg is, dan moet het minimum loon omhoog of de belasting op minimumloon omlaag. Niet onnodig geld rondpompen en inkomens repareren met vage regelingen.

offtopic:
We betalen ook 150M aan de familie Rotshield voor een Rembrandt, dan is deze 200M een betere besteding van ons belastinggeld.
Pagina: 1 ... 29 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4