Je hebt gelijk, ik ben geen expert op het gebied van boekhouden. Ook de Onder glas die bij ons op kantoor ligt heb ik al een tijdje niet meer gelezen vanwege thuiswerken.
Maar om wat inhoudelijker er op in te gaan: wat ik hoor aan tuinders die in de shit dreigen te raken is dat ze verkopen wat er zoveel mogelijk klaar voor is, de tuinen leeghalen, lopende energieposities verkopen, eventuele leveringscontracten afkopen, tijdelijk personeel eruit, en dan tegen minimale kosten de zaak proberen overeind te houden voor een paar maanden. Wat als er een ziekte in je kas was uitgebroken en je bent je hele oogst kwijt? Was dat ook einde verhaal geweest?
Ook zijn er die kouder telen, minder telen, later planten, minder belichten. De tent permanent sluiten is écht de laatste optie.
Daarnaast ging het de afgelopen 1 à 2 jaar sectorbreed best goed en zijn er best wat reserves. Verder lijkt een rente van 6% mij aardig tegen de bovenkant van de markt te zitten. Dan ziet de bank er waarschijnlijk ook geen toekomst in, maar toegegeven, zakelijke leningen afsluiten is niet iets waar ik mij mee bezig houd.
@
Proton_ Dat van die innovatie klopt zeker. Hier in het westland zie ik nu juist veel telers die de (dreigende) lege tuinen aangrijpen om flink te renoveren. Zo was de gesubsidieerde ledbelichting niet aan te slepen, alhoewel ik heb vernomen dat dat potje nu aardig leeg is. Het zelfde geldt voor schermen, beregening, transportsystemen, klimaatcomputers, datamanagement, eigenlijk alles wel. Helaas zullen er altijd zijn voor wie dit net op het verkeerde moment komt.