FrenzyFreak schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:41:
[...]
De thuisbatterij zou bij 30% subsidie al in 2023 voor consumenten rendabel zijn.
Zonder subsidie duurt het nog tot 2028
volgens dit artikel.
Uiteraard kun je met thuisbatterijen (of EVs met vehicle-to-grid mogelijkheid), wanneer ze mogen terugleveren aan het net, tevens pieken en dalen in energiecapaciteit op het net gaan opvangen als energiemaatschappij. Zo heeft niet alleen de eigenaar er baat bij, maar de hele buurt.
Door mijn werk heb ik nu al enkele thuisbatterijen van dichtbij kunnen bekijken.
De huidige systemen hebben 2 belangrijke kenmerken:
- ze worden gebruikt in combinatie met zonnepanelen. Opbrengst van overdag kan daarmee verschoven worden naar de avond of naar de eventueel bewolkte volgende dag. Zodat je je eigen zonne-energie niet goedkoop op het net moet duwen.
- indien voldoende geladen kunnen ze piekbelasting van het net beperken. In België wordt binnen enkele maanden een nieuwe manier van berekenen ingevoerd waarbij je extra betaald als veel stroom tegelijk gebruikt. Bvb: tegelijk auto laden, koken, wasje draaien,...
Wat kunnen ze niet:
- stroom blijven leveren als de elektriciteit vanuit de straat uitvalt.
- stroom terugleveren aan het net (dat ga je maar doen op een moment dat je er leuk kan aan verdienen, denk ik)
Ik vind het leuke systemen die goed in elkaar zitten maar voor mij blijft het een aanvulling op eigen gedrag en gewoontes, afhankelijk van je voorkeuren en budget.
Het is bijvoorbeeld niet onmogelijk om je maaltijden aan te passen aan de prijs van de elektriciteit, daar zijn best wel wat creatieve mogelijkheden.
Als je persé iedere avond stipt om 18h voor je bord met gekookte patatjes wil zitten dan zullen die iets duurder zijn dan nu