Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 28 ... 51 Laatste
Acties:
  • 398.685 views

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:15

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:25:
[...]

Hoek woning is sowieso lastig isoleren, je zou bijna een extra wand er tegenaan moeten zetten om de buitenkant goed te kunnen isoleren.

Vanmorgen was het bij mij ook 17,5C (staat de thermostaat op) en 0,23m3 gas verbruikt. Dus het klopt wel denk ik, zal er eens dieper induiken.

Zit te twijfelen om de laatste ramen door HR++ te laten vervangen, of meteen het hele kozijn en de deuren (maar dat laatste is toch iets duurder dan 4 losse ruiten laten vervangen).
Moet ik ook, boven al gedaan, maar beneden is zo duur, helemaal nu. 10k voor de voorgevel en 6k achter ofzo. Is het qua duurzaamheid niet beter om het te metselen en dan een paar ramen en een deur erin?

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:22

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:27:
[...]

De Amerikanen hebben gelijk dat deze verbintenis van een andere politieke macht tot afhankelijkheid leidt, waarbij er economische druk uitgeoefend kan worden op momenten dat je het niet kan gebruiken.

De politiek kijkt niet ver genoeg vooruit om dit voor te zijn, o.a. door de verkiezingen elke zoveel jaar. Hoe lang zit Putin al op het pluche??

Maar blijft bijzonder, wij gaan vol van het gas af, krijgen voorgeschoteld dat zon en wind het alternatief is, terwijl het niet continue waait of de zon schijnt.
We extra Electra gaan verbruiken omdat we van het gas afgaan en toch warmte nodig hebben.
We extra Electra gaan gebruiken omdat we de brandstof-motor weg doen ten gunste van elektrisch rijden.
Dan is het enige korte termijn alternatief kolen of gas, en tja... dan wint gas het snel ivm vervuiling en CO2.

We ontkomen er niet aan om heel snel in te zetten op kern-energie. Dat heeft een hele grote technische sprong gemaakt tov de jaren 50/60 centrales die we kennen. Dit is de enige manier om CO2 vrij te zijn, en energie onafhankelijk, je moet alleen heel goed kijken wat je met het nucleaire afval doet. Maar fossiele energie heeft ook zijn schade, dus dat is kiezen.....

Vooralsnog lijkt de markt niet erg te reageren op het nieuws dat de VS extra sancties oplegt ten nadele van Nordstream 2. As we speak +1,5% omhoog over de hele linie... Blijkbaar al ingeprijsd.
Feit is wel dat ook op de lange termijn gas nu 3 x zo duur is (15e vorig jaar tov 45e nu).
Denk dat meeste overheden toch wel de resultaten van ITER (kernfusie) wilde afwachten, dan nu versneld in kernsplitsing gaan investeren.
Ik bedoel de meeste overheden hebben alle kernreactors gefaseerd uitgeschakeld, maar de sterke vraag van energie onderschat. Maar zelfs Japan schakelt weer reactors in:

https://www.japantimes.co...bon-goal-nuclear-reactors

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31
Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:05:
Morgen komt, als het goed is, de Consumentenbond met een aanbod voor collectieve inkoop energie. Ik verwacht er niet veel van aangezien elke leverancier torenhoge prijze vraagt nu.

Plan voor nu is om door de zure appel deze winter heen te bijten met zeer hoge variabele tarieven en na de winter hopen dat de gasprijzen dusdanig gedaald zijn dat overstappen loont.
Verwacht er niks van, Vereniging eigenhuis heeft de energie veiling al gecanccelled omdat het niks oplevert op dit moment

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:56
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:27:
[...]

De Amerikanen hebben gelijk dat deze verbintenis van een andere politieke macht tot afhankelijkheid leidt, waarbij er economische druk uitgeoefend kan worden op momenten dat je het niet kan gebruiken.

De politiek kijkt niet ver genoeg vooruit om dit voor te zijn, o.a. door de verkiezingen elke zoveel jaar. Hoe lang zit Putin al op het pluche??

Maar blijft bijzonder, wij gaan vol van het gas af, krijgen voorgeschoteld dat zon en wind het alternatief is, terwijl het niet continue waait of de zon schijnt.
We extra Electra gaan verbruiken omdat we van het gas afgaan en toch warmte nodig hebben.
We extra Electra gaan gebruiken omdat we de brandstof-motor weg doen ten gunste van elektrisch rijden.
Dan is het enige korte termijn alternatief kolen of gas, en tja... dan wint gas het snel ivm vervuiling en CO2.

We ontkomen er niet aan om heel snel in te zetten op kern-energie. Dat heeft een hele grote technische sprong gemaakt tov de jaren 50/60 centrales die we kennen. Dit is de enige manier om CO2 vrij te zijn, en energie onafhankelijk, je moet alleen heel goed kijken wat je met het nucleaire afval doet. Maar fossiele energie heeft ook zijn schade, dus dat is kiezen.....

Vooralsnog lijkt de markt niet erg te reageren op het nieuws dat de VS extra sancties oplegt ten nadele van Nordstream 2. As we speak +1,5% omhoog over de hele linie... Blijkbaar al ingeprijsd.
Feit is wel dat ook op de lange termijn gas nu 3 x zo duur is (15e vorig jaar tov 45e nu).
Ik denk dat we de enorme honger naar energie die we met zijn allen hebben echt gruwelijk onderschatten, en dat kernenergie zo'n beetje de enige optie is die in onze behoefte kan voorzien. Wel vraag ik me af in hoeverre we met kernenergie afhankelijk blijven van het (mogelijk vijandige) buitenland. Het schijnt dat nieuwe reactoren het kernafval wat we reeds opslaan nog als brandstof kunnen gebruiken, maar zodra we daar doorheen zijn is er op eigen bodem voor zover ik weet geen brandstof te vinden.

Met alle geopolitieke spelletjes de laatste tijd moeten we naar mijn idee zo snel mogelijk over naar een energiebron die we zelf, of in ieder geval binnen West-Europa zonder externe hulp in stand kunnen houden.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:37:
[...]

Denk dat meeste overheden toch wel de resultaten van ITER (kernfusie) wilde afwachten, dan nu versneld in kernsplitsing gaan investeren.
Ik bedoel de meeste overheden hebben alle kernreactors gefaseerd uitgeschakeld, maar de sterke vraag van energie onderschat. Maar zelfs Japan schakelt weer reactors in:

https://www.japantimes.co...bon-goal-nuclear-reactors
het is een beetje hetzelfde gedrag als mensen een nieuwe videokaart gaan uitzoeken: als je een maandje wacht heb je een betere voor hetzelfde geld. Dit blijft echter eeuwig door gaan, je blijft wachten en dus blijf je gevoelig voor deze issues.

Er zijn heel veel alternatieven om dit te fixen, je hebt nog eens niet radicale zaken nodig: isoleer woningen, meer subsidie op alles wat energie bespaart in huis, het kassensysteem proberen te innoveren zodat je geen glazen huis midden in de winter moet warm stoken met een fossiele brandstof, maar wat we vooral zien is totale inactie, een beetje een 'iceberg ahead' en de kapiteint gaat toch nog even dineren eerst :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• T-MOB
  • Laatst online: 11:47

T-MOB

Echte chocomel eerst!

ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:37:
ITER is alleen nog maar een onderzoeksproject (en nog lang niet af). De planning is om na ITER een experimentele (!) fusiecentrale te gaan bouwen die ook daadwerkelijk elektriciteit levert (DEMO). Het tijdspad voor deze centrale is:
- Conceptual design to be complete before 2030
- Engineering design 2030-2040
- Construction from 2040

This would imply operations commencing sometime in the 2050s.
Als DEMO zou slagen zouden er op grotere schaal centrales kunnen worden uitgerold. Hoewel het machtig interessant is en we absoluut moeten doorgaan met onderzoek is het uitgesloten dat kernfusie iets gaat doen in de energietransitie die voor ons ligt. En dat weten overheden ook wel.
Het niet willen investeren in kerncentrales heeft niet zoveel te maken met hoop op resultaten uit fusie, en alles met de veiligheidsperceptie. Tsjernobyl en Three Mile Island hebben effect gehad op het draagvlak voor kernenergie en de ontwikkelingsprogramma's sind de jaren '80. Fukushima heeft de sentimenten rond bestaande centrales doen kantelen.
Inmiddels hebben renewables zo'n kostenvoordeel dat ik me afvraag of er nog veel kerncentrales bij gaan komen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

T-MOB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:54:
[...]

ITER is alleen nog maar een onderzoeksproject (en nog lang niet af). De planning is om na ITER een experimentele (!) fusiecentrale te gaan bouwen die ook daadwerkelijk elektriciteit levert (DEMO). Het tijdspad voor deze centrale is:

[...]

Als DEMO zou slagen zouden er op grotere schaal centrales kunnen worden uitgerold. Hoewel het machtig interessant is en we absoluut moeten doorgaan met onderzoek is het uitgesloten dat kernfusie iets gaat doen in de energietransitie die voor ons ligt. En dat weten overheden ook wel.
Ik weet niet of de overheden dat ook wel weten, soms worden ze compleet overvallen door bepaalde zaken. Ik werk zelf aan lange termijn projecten voor een overheidsinstantie en dan denk je dat 2030 "ver" weg ligt, maar ondertussen is de ambitie voor 2040 zo groot dat we die doelstellingen waarschijnlijk niet eens gaan halen... geld zat, maar geen bouwcapaciteit en te weinig personeel. En ook geen korte termijn oplossing om dat op te lossen, dus schuiven sommige projecten alweer richting 2050(+).
Het niet willen investeren in kerncentrales heeft niet zoveel te maken met hoop op resultaten uit fusie, en alles met de veiligheidsperceptie. Tsjernobyl en Three Mile Island hebben effect gehad op het draagvlak voor kernenergie en de ontwikkelingsprogramma's sind de jaren '80. Fukushima heeft de sentimenten rond bestaande centrales doen kantelen.
Inmiddels hebben renewables zo'n kostenvoordeel dat ik me afvraag of er nog veel kerncentrales bij gaan komen.
Ja het idee was om voornamelijk te richten op wind / zon / water / renewable energie en toch houd die de energievraag niet bij.
Fukushima was idd de "doodslag" om nog grootschalig te investeren in kernsplitsing, wie weet komt het wel weer terug... zie opeens overal "mini kern reactors zijn de oplossing!" langskomen :+

• T-MOB
  • Laatst online: 11:47

T-MOB

Echte chocomel eerst!

ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:11:
[...]

Ik weet niet of de overheden dat ook wel weten, soms worden ze compleet overvallen door bepaalde zaken. Ik werk zelf aan lange termijn projecten voor een overheidsinstantie en dan denk je dat 2030 "ver" weg ligt, maar ondertussen is de ambitie voor 2040 zo groot dat we die doelstellingen waarschijnlijk niet eens gaan halen...
Ik heb nog geen partij horen beweren dat de energieproblematiek binnenkort passé is omdat we straks kernfusie hebben.
Ja het idee was om voornamelijk te richten op wind / zon / water / renewable energie en toch houd die de energievraag niet bij.
Hoe bedoel je? Overal ter werld neemt het aandeel renewables toe in de energiemix. Dat je niet in een keer over bent is tocg geen verrassing? Dit soort projecties zie je vaak:

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:34:
[...]
Hoe bedoel je? Overal ter werld neemt het aandeel renewables toe in de energiemix. Dat je niet in een keer over bent is tocg geen verrassing? Dit soort projecties zie je vaak:

[Afbeelding]
Je noemt energiemix en laat dan een plaatje zien van de electriciteit. Electriciteit is slechts ~20% van de energiemix. Misschien zijn we in 2030 voor 90% af van fossiel voor electriciteit, maar dan hebben we nog meer dan 80% te gaan. Dat wordt vaak over het hoofd gezien (of verzwegen) bij de energietransitie.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het aandeel renewable energie in 2020 in Nederland komt uit op een schamele 11,1%.

Een aanzienlijk deel daarvan is biomassa welke lang niet zo renewable is als men graag doet voorkomen.

Het Electriciteitsnet zit in bepaalde regio's al aan de maximale capaciteit, je kunt daar niet eens huizen bouwen omdat ze niet kunnen worden aangesloten.

Er moet echt heel wat gebeuren nog in Nederland om dat een beetje meer duurzaam te maken.

Gelukkig is de VvE waar ik deel van uitmaak eindelijk een beetje om en gaan we voorzichtig de mogelijkheid van zonnepanelen onderzoeken. Dat is iets wat ik graag zou willen maar niet iedereen denkt er zo over.
Moeten we wel opschieten anders kunnen we ze straks niet meer aan het net hangen :+

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@pdukers
Veel industriële processen worden joule-voor-joule geëlektrificeerd, maar veel industriële processen staan ook in dienst van het fossiele ecosysteem.

Als voorbeeld van mogelijkheden (ik weet dat het op landelijk niveau niet zo werkt), huize Proton_:
2008: 1000 m³ gas, 2500 kWh elektriciteit, 800 liter Euro95.
Dat is dus met 9.7 kWh/m³ gas, 12.2 kWh/liter in totaal
22000 kWh.

2021: 4500 kWh elektriciteit exclusief opbrengst zonnepanelen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 13:20
Aart Appel schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:46:
[...]

Het ironische is dat het nu juist de Amerikanen zijn die hun politieke macht misbruiken om te proberen onze energievoorziening te bedreigen. Dit vraagt om keiharde sancties tegen Amerikaanse regeringsfiguren en wetgevers.
Dat de Amerikanen hier een handje van hebben en vergelijkbaar beleid voeren om economische macht uit te oefenen, dat ben ik met je eens.
Pleit er des te meer voor om zover als mogelijk onafhankelijk te zijn. Maar je moet ergens allianties aangaan om beide verder te komen. Welkom in de wereldmarkt.

American Express vraagbaak

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:02
Indoubt schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:26:
[...]
Ik heb ook vattenval en nieuwe tarieven gekregen (zie mijn eerdere post)

De kale prijs van een kWh is meer dan verdubbeld. Omdat er echter heel veel belasting opzit welke nu tijdelijk weg valt kan het zijn dat de verhoging beperkt is of zelfs afwezig.

Zodra de tijdelijke belastingreductie over is ga je natuurlijk wel flink omhoog.

Op gas blijft de belasting gewoon bestaan, die gaat wel veel omhoog.
Ik ben juist net overgestapt naar Vattenfall omdat ze, ook met de nieuwe tarieven, nog een stuk goedkoper zijn dan Essent. Die ratten voeren een tweesporenbeleid met hun variabele tarieven voor bestaande klanten terwijl ze daar niet transparant over zijn. Voor iedereen die na 1 juli in het variabele tarief terecht is gekomen omdat zijn vaste contract afliep zijn de tarieven per 1 november flink verhoogd (38 cent voor stroom, 1,56 euro voor gas) en blijven ze ook na 1 januari op dat niveau. Voor iedereen die voor 1 juli al variabel had gaan de tarieven op 1 januari naar 25 cent voor stroom en 1,11 euro voor gas. Ik val helaas in de eerste groep, ook al ben ik al lang klant. Na een |:( :( :X gesprek met de klantenservice van Essent dus toch maar overgestapt na ruim 10 jaar.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Energieleveranciers vergelijken hoort volgens mij thuis in een ander topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Er lijkt wel positief nieuws te zijn over Nord Stream 2:
https://www.reuters.com/m...ne-are-steady-2021-11-22/
German government sources told Reuters that the suspension could delay commissioning of the infrastructure until next March. read more

The German regulator said certification was being temporarily halted because under German law the Swiss-based consortium behind Nord Stream 2 first needed to form a German subsidiary company to secure an operating licence.

Ronald Smith, an analyst at Moscow-based BCS brokerage, told Reuters following a call with Gazprom senior managers that that may only take a few weeks and that Gazprom - which is leading the Nord Stream 2 project - had not been surprised by the delay.

"It seems to have been a suggestion by the regulator for Nord Stream 2 to establish a German entity, and looking at the announcement, they will proceed with the approval process once the registration is done. My guess, it may take two to three weeks," he said.
En de gastoevoer is nog steeds stabiel:
https://www.reuters.com/m...y-prices-rise-2021-11-24/

Geen idee waarom de prijzen zo blijven stijgen. Misschien toch in reactie op het wereld steekspel tussen de VS, EU en RU... Zal binnenkort eens nagaan of de EU ook die dreiging uit Rusland ziet.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 13:19
Dynazap schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:26:

Schade valt allemaal mee voor stroom. Daltarief zelfs goedkoper.
Wel benieuwd wat de stadverwarming gaat doen... die krijg ik begin januari in m'n mail.
Vrees het ergste. Denk je van het gas af te zijn maar zit je toch aan de gasprijs vast 8)7

• Indoubt

Indoubt

Behalve dat er paniek is om prijzen (die nu weer even lijkt mee te vallen) lijkt me dat de echte paniek nog niet aan de orde is.

Dat gaat denk ik een ander soort paniek worden en wel paniek over de leveringsbetrouwbaarheid. In sommige delen van het land is het net vol en de maximale capaciteit bereikt. Ik heb dat al eerder vermeld maar vanochtend kwam ik een bericht tegen op Nu.nl

https://www.nu.nl/economi...ok-elders-knelpunten.html

Het is ook al zo dat er in bepaalde regio's in Noord Holland een probleem is. Daar zijn aanvullend gigantische datacenters gebouwd die een extra belasting vormen op het net. Nu staat er weer een op het programma (van facebook/meta)

Probleem is dat de gemeente daar over beslist of die een vergunning krijgen maar de hele provincie er last van heeft als de capaciteit op is.

Het zou toch handig zijn als daar wat beter beleid op komt om zo iets in goede banen te leiden. Ik begrijp wel dat de infrastructuur hier erg goed is en dat het daarom een geliefde plek is maar om nu ons kleine Nederland vol te plempen met miljoenen vierkante meters datacenters is ook weer zo wat.

Ons verbruik per hoofd van de bevolking is al hoog, misschien niet eens door de bevolking maar door de bedrijvigheid. Of de balans dan nog een beetje intact blijft is weer wat anders.

misschien toch die huis accu bij nemen als ik zonnepanelen installeer :+ (of een generator :+ :+ )

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:03
We zullen meer moeten leren om ons aan te passen aan de variabele elektriciteitsproductie die eigen is aan zon en wind, zowel gezinnen als bedrijven.

Hoe beter je er in slaagt om je daaraan aan te passen hoe minder je betaalt. Een batterij kan daarin een bijdrage leveren maar die kost geld. Nog beter is om je gewoonten en bedrijfsprocessen te herdenken, dit kan voor veel innovatieve oplossingen zorgen.

Ik zie daar niet echt een probleem in.

• Anoniem: 512943
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:28:
We zullen meer moeten leren om ons aan te passen aan de variabele elektriciteitsproductie die eigen is aan zon en wind, zowel gezinnen als bedrijven.

Hoe beter je er in slaagt om je daaraan aan te passen hoe minder je betaalt. Een batterij kan daarin een bijdrage leveren maar die kost geld. Nog beter is om je gewoonten en bedrijfsprocessen te herdenken, dit kan voor veel innovatieve oplossingen zorgen.

Jij denkt dat het wel werkbaar is om alleen fabrieken 's nachts open te houden of alleen je huis te verwarmen als het genoeg waait?

Ik denk dat het een stom idee is om de basis van onze welvaart (goedkope en stabiele energie) zo in het gevaar te brengen. En dan zijn we nog maar net begonnen.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:58
Anoniem: 512943 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:58:
Ik denk dat het een stom idee is om de basis van onze welvaart (goedkope en stabiele energie) zo in het gevaar te brengen. En dan zijn we nog maar net begonnen.
Een voorspelbaar en gematigd klimaat ligt aan de basis van onze voedselvoorziening. Het is kiezen of delen.

• Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:10:
[...]

Een voorspelbaar en gematigd klimaat ligt aan de basis van onze voedselvoorziening. Het is kiezen of delen.
Het is niet alsof dat in vijftig jaar tijd drastisch gaat veranderen. If anything wordt het hier gunstiger om voedsel te verbouwen.

Kies dan iets slimmers dan een onvoorspelbare bron van energie en afhankelijkheid van onvoorspelbare (alhoewel?) dictators.

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-03 12:21
Anoniem: 512943 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:59:
[...]

Het is niet alsof dat in vijftig jaar tijd drastisch gaat veranderen. If anything wordt het hier gunstiger om voedsel te verbouwen.

Kies dan iets slimmers dan een onvoorspelbare bron van energie en afhankelijkheid van onvoorspelbare (alhoewel?) dictators.
Wordt hier gunstiger om voedsel te verbouwen? NL is naar verhouding grootste voedselverbouwer ter wereld. Dat heeft alles te maken met het klimaat van de laatste 100 jaar en daaraan gerelateerd de vruchtbare bodem. De extremere droge en natte periodes die de laatste jaren al merkbaar zijn en erger zullen worden gaan ons echt niet meer voedsel opleveren. De negatieve impact van mens op milieu&klimaat is er al. Impact verkleinen is de enige nog mogelijke maatregel.

• Wozmro
[...]

Goedkoop, stabiel en voorspelbaar.

Ik ben benieuwd naar uw slimme suggesties.

• CVTTPD2DQ
Het is niet alsof dat in vijftig jaar tijd drastisch gaat veranderen.
50 jaar is lang voor ons, kort voor het klimaat. We hebben nou eenmaal te maken met problemen die een iets langere inspanning nodig hebben dan de gebruikelijke politieke termijn van vier jaar.
If anything wordt het hier gunstiger om voedsel te verbouwen.
Helaas roteert de aarde niet mee, dus het groeiseizoen wordt er niet langer door. Maar onze landbouw is sterk afhankelijk van de import (met oliegestookte schepen) van diervoeder uit ontwikkelingslanden. Valt die import stil, dan ook de Nederlandse landbouw. En andere leuke geopolitieke scenario's laten zich invullen. Hongersnood in Egypte, waardoor de strijd om het Suez-kanaal weer losbarst, bijvoorbeeld. Ons land is door onze open, handelsgedreven economie gewoon kwetsbaar voor dat soort ontwikkelingen.
Sinds 1973 weten we hopelijk dat we afhankelijk zijn van dictators voor onze energievoorziening. Maar het zou inderdaad fijn zijn als men zo beseffen dat kernenergie om geopolitieke redenen deel van de energiemix moet zijn, ook al is het kostbaar en weinig populair.

• Niet online
Wozmro schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:36:
[...]

Goedkoop, stabiel en voorspelbaar.

Ik ben benieuwd naar uw slimme suggesties.
https://www.iea.org/repor...nerating-electricity-2020

• Niet online
Jozzle schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:19:
[...]
Impact verkleinen is de enige nog mogelijke maatregel.
Duidelijk een profeet en geen tovenaar ;)

https://www.bol.com/nl/nl...prophet/9200000077225913/

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb een kleine generator, misschien toch binnenkort weer eens testen. Handig bij stroomuitval in je koelkast etc koud te houden en de CV ketel pomp draait er ook wel op. Als het gas uitvalt heb ik wel een uitdaging.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit gaat wel de toekomst worden, maar lastig om het deze winter even te implementeren. Tata staal is bijvoorbeeld al in staat om hun elektriciteit at te regelen op de prijs aan het net, die verandert per kwartier.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Niet online
omgekeerde paniek op de energiemarkt vandaag.

olie -5%

nederlands gas nog niet erg trouwens met -2%

• Niet online
No shit. Het is duur, onbetrouwbaar en legt een groot beslag op het netwerk (externe kosten). Om over de stroom afval nog maar te zwijgen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Anoniem: 512943 je mist het punt.
Het punt is dat het IEA een wereld in transitie klaarblijkelijk niet begrijpt en helaas ongeschikt is om beleid op te baseren.
Het gaat om dit grafiekje:

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Niet online
Dat komt omdat ze uitgaan van marktprijzen.

1 woord verklaart het verschil: subsidies.

En zolang solar maar een relatief klein deel uitmaakt van de totale mix is het effect nog beperkt, maar we gaan nu al tegen de grenzen aanlopen.

Ik hoop van harte dat technologische ontwikkeling doorzet en hiervoor oplossingen aandraagt, maar het is nu absoluut nog niet de tijd om massaal van gas af te gaan.

• Indoubt

Indoubt

franssie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:38:
[...]

Ik heb een kleine generator, misschien toch binnenkort weer eens testen. Handig bij stroomuitval in je koelkast etc koud te houden en de CV ketel pomp draait er ook wel op. Als het gas uitvalt heb ik wel een uitdaging.
Haha, ik had ooit een heel oud klein dingetje. Die heb ik vele jaren geleden weggedaan en die was ooit gebruikt om aan een bootje te sleutelen waar geen stroom was. normaal gebruik je zo'n ding nooit natuurlijk. Alhoewel, je weet het nooit.

Nu geloof ik niet dat het hele net er wekenlang uitgaat hoor, ik denk eerder dat bepaalde dingen niet meer kunnen totdat het is opgelost. Bijvoorbeeld geen nieuwe laadpalen of geen nieuwe bedrijfsaansluitingen of geen nieuwe zonnenpanelen aansluiten op het net. Totdat het net is uitgebreid dan.

De beurzen zijn rood vanwege de dreiging van de nieuwe Zuid afrikaanse variant. ik denk dat dat ook wel weer terugveerd, zij het dan niet meteen.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:55

Dan draai je het naar mijn bescheiden mening wel om. De energievoorziening moet in dienst staan van de maatschappij, en niet andersom... Schijnbaar voldoen wind en zon niet voldoende, dan zou de oplossing moeten zijn dat we op zoek gaan naar andere methoden van energieopwekking. De methode van energieopwekking zou het middel moeten zijn, niet het doel.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:19:
Die subsidies waren nodig om de ROI van PV onder de 8 jaar te krijgen. Maar met de huidige energieprijzen heb je geen subsidies meer nodig om mensen aan de PV te krijgen. Het is breder geaccepteerd, mensen hebben zich erbij neer gelegd dat het lelijk is, en de ROI is nu gezond.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maar wie hou je dan voor de gek?
De subsidies worden overal langzaam minder en zitten wel degelijk in de NPS scenario's.
Op deze bewezen slechte modellen kan je toch geen beleid maken?

Ik weet dat exponentiële groei lastig te modelleren is, maar als er steeds géén groei uit je model komt dan moet je na 10 jaar er faliekant naast zitten wel even kritisch kijken of je geen nieuw model nodig hebt.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 22:46
...
Hoe beter je er in slaagt om je daaraan aan te passen hoe minder je betaalt. Een batterij kan daarin een bijdrage leveren maar die kost geld. ...
De thuisbatterij zou bij 30% subsidie al in 2023 voor consumenten rendabel zijn.
Zonder subsidie duurt het nog tot 2028 volgens dit artikel.

Uiteraard kun je met thuisbatterijen (of EVs met vehicle-to-grid mogelijkheid), wanneer ze mogen terugleveren aan het net, tevens pieken en dalen in energiecapaciteit op het net gaan opvangen als energiemaatschappij. Zo heeft niet alleen de eigenaar er baat bij, maar de hele buurt.

• CVTTPD2DQ

In de link die je zelf leverde geeft het IAE toe dat renewables inmiddels price-competitive zijn., met wind als koploper. Dat is ook logisch. Zonlicht met behulp van een onderhoudsloze machine zonder bewegende delen, met 15-20% efficientie rechtstreeks omzetten in prik werkt beter dan zonlicht met 3-5% efficientie opslaan in biomassa, om die biomassa weer te verbranden, met de hitte een turbine aan te drijven, en uiteindelijk met zo'n 60% verlies van de verbrandingshitte electriciteit te leveren.

Bij fossiele brandstof zijn de verliezen waarschijnlijk astronomisch, maar omdat dat een erfenis zonneenergie uit het verleden is, denken we daar niet aan.

Vanaf nu hebben de marktkrachten het overgenomen, en de bedrijven die goed leren 'schakelen' om opportunistisch gebruik te maken van tijdelijke electriciteitsoverschotten gaan enorme concurrentievoordelen hebben.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:14
Mania-92 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:29:
[...]

Dan draai je het naar mijn bescheiden mening wel om. De energievoorziening moet in dienst staan van de maatschappij, en niet andersom... Schijnbaar voldoen wind en zon niet voldoende, dan zou de oplossing moeten zijn dat we op zoek gaan naar andere methoden van energieopwekking. De methode van energieopwekking zou het middel moeten zijn, niet het doel.
Jouw mening is waarschijnlijk gestoeld op de 'gewoonte' dat energie maar altijd en schier onbeperkt beschikbaar moet zijn. Maar waarom moeten we daar aan vasthouden, als we weten dat we daarmee op relatief korte termijn het leefbare gebied op onze planeet sterk verkleinen? En we daarmee ons allerlei andere problematiek op onze hals halen.

Zon en wind voldoen niet aan jouw beeld dat energie altijd onbeperkt beschikbaar moet zijn. Dat er perioden zijn met weinig tot geen zonlicht en wind is een gegeven. Met accu's in combinatie met spaarzaam omgaan met energie kunnen we in die periodes gerust alle cruciale voorzieningen draaiende houden. Zeker met grootschalige netkoppelingen, waarbij we bijvoorbeeld windenergie uit Noorwegen krijgen wanneer onze 'eigen' windparken op de Noordzee nagenoeg stil liggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Niet online
JackBol schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:35:
[...]

Die subsidies waren nodig om de ROI van PV onder de 8 jaar te krijgen. Maar met de huidige energieprijzen heb je geen subsidies meer nodig om mensen aan de PV te krijgen. Het is breder geaccepteerd, mensen hebben zich erbij neer gelegd dat het lelijk is, en de ROI is nu gezond.
Er wordt nog geen zonnepark gebouwd zonder subsidies in Nederland hoor.

• Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:37:
[...]
Op deze bewezen slechte modellen kan je toch geen beleid maken?
Of en in hoeverre technologie doorbreken valt nooit te modelleren.

Maar je kunt wel jaarlijks de kostprijzen in de gaten houden en het is nog steeds duur, onbetrouwbaar en niet geschikt voor grootschalig gebruik met huidige netwerken.

• Wozmro
FrenzyFreak schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:41:
[...]

De thuisbatterij zou bij 30% subsidie al in 2023 voor consumenten rendabel zijn.
Zonder subsidie duurt het nog tot 2028 volgens dit artikel.

Uiteraard kun je met thuisbatterijen (of EVs met vehicle-to-grid mogelijkheid), wanneer ze mogen terugleveren aan het net, tevens pieken en dalen in energiecapaciteit op het net gaan opvangen als energiemaatschappij. Zo heeft niet alleen de eigenaar er baat bij, maar de hele buurt.
Door mijn werk heb ik nu al enkele thuisbatterijen van dichtbij kunnen bekijken.

De huidige systemen hebben 2 belangrijke kenmerken:
- ze worden gebruikt in combinatie met zonnepanelen. Opbrengst van overdag kan daarmee verschoven worden naar de avond of naar de eventueel bewolkte volgende dag. Zodat je je eigen zonne-energie niet goedkoop op het net moet duwen.
- indien voldoende geladen kunnen ze piekbelasting van het net beperken. In België wordt binnen enkele maanden een nieuwe manier van berekenen ingevoerd waarbij je extra betaald als veel stroom tegelijk gebruikt. Bvb: tegelijk auto laden, koken, wasje draaien,...

Wat kunnen ze niet:
- stroom blijven leveren als de elektriciteit vanuit de straat uitvalt.
- stroom terugleveren aan het net (dat ga je maar doen op een moment dat je er leuk kan aan verdienen, denk ik)

Ik vind het leuke systemen die goed in elkaar zitten maar voor mij blijft het een aanvulling op eigen gedrag en gewoontes, afhankelijk van je voorkeuren en budget.

Het is bijvoorbeeld niet onmogelijk om je maaltijden aan te passen aan de prijs van de elektriciteit, daar zijn best wel wat creatieve mogelijkheden.
Als je persé iedere avond stipt om 18h voor je bord met gekookte patatjes wil zitten dan zullen die iets duurder zijn dan nu :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:52:
[...]

Er wordt nog geen zonnepark gebouwd zonder subsidies in Nederland hoor.
Ik bedoelde meer te zeggen dat het niet meer nodig zou hoeven zijn.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wozmro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:59:
[...]

Door mijn werk heb ik nu al enkele thuisbatterijen van dichtbij kunnen bekijken.

De huidige systemen hebben 2 belangrijke kenmerken:
- ze worden gebruikt in combinatie met zonnepanelen. Opbrengst van overdag kan daarmee verschoven worden naar de avond of naar de eventueel bewolkte volgende dag. Zodat je je eigen zonne-energie niet goedkoop op het net moet duwen.
- indien voldoende geladen kunnen ze piekbelasting van het net beperken. In België wordt binnen enkele maanden een nieuwe manier van berekenen ingevoerd waarbij je extra betaald als veel stroom tegelijk gebruikt. Bvb: tegelijk auto laden, koken, wasje draaien,...

Wat kunnen ze niet:
- stroom terugleveren aan het net (dat ga je maar doen op een moment dat je er leuk kan aan verdienen, denk ik)

Ik vind het leuke systemen die goed in elkaar zitten maar voor mij blijft het een aanvulling op eigen gedrag en gewoontes, afhankelijk van je voorkeuren en budget.

Het is bijvoorbeeld niet onmogelijk om je maaltijden aan te passen aan de prijs van de elektriciteit, daar zijn best wel wat creatieve mogelijkheden.
Als je persé iedere avond stipt om 18h voor je bord met gekookte patatjes wil zitten dan zullen die iets duurder zijn dan nu :)
Ik sta heel positief tegenover thuisbatterijen, maar het moet wel economisch interessant worden.
Subsidies is goed, maar volgens mij moeten ze terugleveren gaan doen op basis van een soort spot-prijs.

Stralend blauwe lucht en volle zomerzon? je betaalt 4 cent om van je kWh af te komen.
Midden in de winter dikke regen en wolken rond 18u? Dan krijg je 40 cent voor je kWh.

Op die manier incentivise je mensen om alleen stroom terug te leveren op het moment dat er behoefte aan is. En kunnen die batterijen zichzelf makkelijk terug verdienen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:59

de Peer

under peer review

JackBol schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:14:
[...]

Ik sta heel positief tegenover thuisbatterijen, maar het moet wel economisch interessant worden.
Subsidies is goed, maar volgens mij moeten ze terugleveren gaan doen op basis van een soort spot-prijs.

Stralend blauwe lucht en volle zomerzon? je betaalt 4 cent om van je kWh af te komen.
Midden in de winter dikke regen en wolken rond 18u? Dan krijg je 40 cent voor je kWh.

Op die manier incentivise je mensen om alleen stroom terug te leveren op het moment dat er behoefte aan is. En kunnen die batterijen zichzelf makkelijk terug verdienen.
probleem is alleen dat de overschotten en tekorten met name op seizoensbasis zijn. Vrijwel niemand heeft (op basis van zonnepanelen ) in de winter een flink overschot stroom aan te bieden, ondanks incentive.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-12-2022
In België is de stroom 4 maal duurder dan gas.
Stroom kost 32,87€cent per kWh alles in
Gas kost 8,16€cent per kWh alles in in
Dit is bij de goedkoopste leverancier.
Kan een lucht / water warmtepomp dan nog rendabel zijn ten opzichte van een HR condensatieketel op gas ?
Het is moeilijk hier een berekening over te vinden.

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26
Wozmro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:59:
Wat kunnen ze niet:
Apart, oa bij Solaredge hebben ze daar al wel een oplossing voor, al vereist het aanpassingen aan de meterkast ( het werkt voor een deel van je systeem, niet je hele systeem dus je moet kiezen wat je achter de "UPS" wilt)
Zie https://www.solaredge.com...ons/backup-power-solution

• Wozmro
Ja, maar wat als je die dure kWh net zelf nodig hebt?
Je kan je gedrag thuis aanpassen maar dan kan je evengoed geen batterij plaatsen.

Als je zelf een paar maanden aan het overwinteren bent op een zonnige bestemming dan kan je misschien een centje bijverdienen door op het gepaste moment je batterij te laten leeglopen.

Je zal er geen goudgeld mee verdienen want als het echt duur wordt dan zal iedereen zijn gedrag weer aanpassen en minder gaan verbruiken. En zo door de dalende vraag zakt de prijs weer.

Gedrag speelt een grotere rol dan technische hulpmiddelen. En als je zelf een bepaald gedrag vertoond dan is de kans groot dat er nog vele anderen op hetzelfde moment hetzelfde doen.

We denken misschien van onszelf dat we uniek en tegendraads zijn maar we lijken veel meer op elkaar dan dat we verschillen van elkaar.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

de Peer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:22:
[...]

probleem is alleen dat de overschotten en tekorten met name op seizoensbasis zijn. Vrijwel niemand heeft (op basis van zonnepanelen ) in de winter een flink overschot stroom aan te bieden, ondanks incentive.
Op EPEX worden continue en day-ahead auctions gedaan voor stroom.

Ik kan me best voorstellen dat als je in de toekomst geld wil hebben voor je teruglevering je "lid" wordt van een virtuele powerplant die energie van batterijen en zonnepanelen op de bulkmarkt aanbiedt.

EDIT: als toevoeging daarop, stroom op het energienet is opgebouwd in 'lagen', waarbij een afweging gemaakt wordt tussen stabiliteit en beschikbaarheid. Nuclear levert veel energie maar is niet makkelijk in of uit te schakelen. Bij gas gaat dit al een stuk makkelijker. Maar er is ook energie nodig om het grid in fase te houden. Dit zijn vaak korte periode waarin stroom snel beschibaar moet zijn. De grid operators zijn bereid heel veel te betalen voor kWh\s in deze tijd.

Kijk bijv. naar de Hornsdale Power Reserve (tesla batterij) in Australie. Op een demand moment leverde die $14,000/MWh op. Dat is 10x meer dan de normale wholesale prijs.

[Voor 34% gewijzigd door JackBol op 26-11-2021 13:40]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wozmro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:31:
Ja, maar wat als je die dure kWh net zelf nodig hebt?
Ligt eraan hoeveel ze me willen geven voor die kWh. Als ik er €20 voor krijg, ben ik zelfs bereid er de verwarming voor uit te zetten :)
Gedrag speelt een grotere rol dan technische hulpmiddelen. En als je zelf een bepaald gedrag vertoond dan is de kans groot dat er nog vele anderen op hetzelfde moment hetzelfde doen.

We denken misschien van onszelf dat we uniek en tegendraads zijn maar we lijken veel meer op elkaar dan dat we verschillen van elkaar.
Dat is alleen maar beter, want daarmee wordt de predictability op het netwerk hoger, wat de kosten verlaagd.

• Niet online
JackBol schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:11:
[...]
Ik bedoelde meer te zeggen dat het niet meer nodig zou hoeven zijn.
Blijkbaar wel, je kan ook niet rekenen met de huidige hoge prijzen natuurlijk bij een installatie die 25-30 jaar meegaat.

Zonder subsidie is zonne-energie simpelweg niet competitief genoeg in vergelijking met andere bronnen. En dan hebben we het nog over veel goedkopere zonneparken. Over prive paneeltjes hoeven we het al helemaal niet te hebben.

Weggegooid subsidie geld wat beter gebruikt zou kunnen worden. Bijvoorbeeld voor onderzoek naar adaptatie technieken.

• Niet online
JackBol schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:33:
[...]

Op EPEX worden continue en day-ahead auctions gedaan voor stroom.

Ik kan me best voorstellen dat als je in de toekomst geld wil hebben voor je teruglevering je "lid" wordt van een virtuele powerplant die energie van batterijen en zonnepanelen op de bulkmarkt aanbiedt.
Ik kan me goed voorstellen dat je ook moet betalen als je teruglevert op ongewenste momenten ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je ook moet betalen als je teruglevert op ongewenste momenten ;)
Het lijkt me eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat we op een gegeven moment moeten gaan betalen voor teruglevering op onwenselijke momenten.

Zonnefarms die wholesale energie terug leveren doen mee aan de energy auctions en hebben al de juiste incentive om te leveren of af t schakelen.

Maar consumenten zien het net nu als een oneindige batterij waar ze stroom in kunnen duwen als ze het over hebben en uit kunnen trekken als ze het nodig hebben. Maar daar zijn aan de net-kant enorme kosten mee gemoeid die nu overgeslagen worden naar de maatschappij, de belastingbetaler.

[Voor 11% gewijzigd door JackBol op 26-11-2021 13:48]

• Proton_

Proton_

Team Welles

etienne1 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:25:
In België is de stroom 4 maal duurder dan gas.
Stroom kost 32,87€cent per kWh alles in
Gas kost 8,16€cent per kWh alles in in
Dit is bij de goedkoopste leverancier.
Kan een lucht / water warmtepomp dan nog rendabel zijn ten opzichte van een HR condensatieketel op gas ?
Het is moeilijk hier een berekening over te vinden.
Je zoekt de COP van de warmtepomp.
Met deze getallen is het ongeveer break-even tot licht in het voordeel van de warmtepomp, afhankelijk van je precieze omstandigheden (Ardennen/kust, vloerverwarming/radiatoren).

• Wozmro
anvil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:28:
[...]

Apart, oa bij Solaredge hebben ze daar al wel een oplossing voor, al vereist het aanpassingen aan de meterkast ( het werkt voor een deel van je systeem, niet je hele systeem dus je moet kiezen wat je achter de "UPS" wilt)
Zie https://www.solaredge.com...ons/backup-power-solution
Ja, er is best veel mogelijk en er worden leuke technische dingen bedacht.

Ik zag zelf een systeem van huawei: pv-installatie waarbij een batterij aangesloten kan worden op de pv-omvormer. Die batterij is mooi bedacht: een frame van ongeveer 150cm×60xcmx15cm tegen de muur gebout met daarin plaats voor 3 modules van 5kWh en je kan tot 4 frames naast elkaar zetten dacht ik. Een modulair systeem dus.

De essentie is om vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen voor de laagste prijs.
In theorie kan je je gedrag en woning zo ontwerpen dat je zonder elektriciteit kan, ook zonder eigen productie. Niet veel mensen hebben daar zin in dus is het kwestie van evenwicht vinden tussen eigen comfort en prijs.

Dynamische laadpalen vinden we nu al normaal maar je kan ook denken aan bijvoorbeeld een dynamische koelkast/diepvriezer die in functie van de kWh-prijs zo optimaal mogelijk koelt.
Met een tafelmodelletje zal je daar het verschil niet maken maar het kan interessant zijn voor wie behoefte heeft aan een grote koelkast en diepvriezer.

[Voor 28% gewijzigd door Wozmro op 26-11-2021 14:02]

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-03 22:58
JackBol schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:34:
[...]

Dat is alleen maar beter, want daarmee wordt de predictability op het netwerk hoger, wat de kosten verlaagd.
In theorie, als iedereen volledig willekeurig stroom zou gebruiken, zou je een vrijwel constante belasting van het net zien. Dat is significant makkelijker en goedkoper dan dat gebrek aan vraag in de nacht en de piek rond het avondeten. Dit zorgt namelijk voor een overschot in capaciteit in de nacht, welke nog steeds afgeschreven wordt en (meer) opslag vereist.

Ja je wil het voorspelbaar hebben, maar je wil ook een zo constant mogelijke vraag, of nog beter, een vraag die zich met het aanbod meebeweegt. Dus even niet wassen als er geen wind staat en koken en afwassen wanneer de zon schijnt.

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-12-2022
Proton_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:50:
[...]

Je zoekt de COP van de warmtepomp.
Met deze getallen is het ongeveer break-even tot licht in het voordeel van de warmtepomp, afhankelijk van je precieze omstandigheden (Ardennen/kust, vloerverwarming/radiatoren).
Geen vloerverwarming, gewone radiatoren, omgeving Antwerpen. Dakisolatie 10 cm, muurisolatie 10 cm. Dubbel glas.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wozmro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:51:
[...]

Ja, er is best veel mogelijk en er worden leuke technische dingen bedacht.

Ik zag zelf een systeem van huawei: pv-installatie waarbij een batterij aangesloten kan worden op de pv-omvormer. Die batterij is mooi bedacht: een frame van ongeveer 150cm×60xcmx15cm tegen de muur gebout met daarin plaats voor 3 modules van 5kWh en je kan tot 4 frames naast elkaar zetten dacht ik. Een modulair systeem dus.
Ik heb ook een beetje zitten googlen rond om deze oplossingen.
Een batterij achter de omvormer (in het DC gedeelte dus) is een optie, maar volgens mij heb je dan minder controle wat je met je stroom doet. De batterijen laden op het moment dat de PV licht ontvangt en ontladen op het moment dat de PVs geen licht meer ontvangen (correct me if I'm wrong).

Je hebt nu ook "AC" oplossingen. I.e. een losse omvormer. Je hebt hierin volgens mij meer logic wanneer je wilt laden en ontladen. Maar again, correct me if I'm wrong.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@etienne1 dan is het zo'n beetje break-even.

• Wozmro
Kevinns schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:59:
[...]

In theorie, als iedereen volledig willekeurig stroom zou gebruiken, zou je een vrijwel constante belasting van het net zien. Dat is significant makkelijker en goedkoper dan dat gebrek aan vraag in de nacht en de piek rond het avondeten. Dit zorgt namelijk voor een overschot in capaciteit in de nacht, welke nog steeds afgeschreven wordt en (meer) opslag vereist.

Ja je wil het voorspelbaar hebben, maar je wil ook een zo constant mogelijke vraag, of nog beter, een vraag die zich met het aanbod meebeweegt. Dus even niet wassen als er geen wind staat en koken en afwassen wanneer de zon schijnt.
Klopt, en het vervelende is ook dat je het volledige net moet dimensioneren op grootst mogelijke piekbelasting. Alle kabels, transformatoren,... moeten daarop berekend zijn zelfs al zit de belasting het merendeel van de tijd een stuk lager.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:46:
[...]
Maar consumenten zien het net nu als een oneindige batterij waar ze stroom in kunnen duwen als ze het over hebben en uit kunnen trekken als ze het nodig hebben. Maar daar zijn aan de net-kant enorme kosten mee gemoeid die nu overgeslagen worden naar de maatschappij, de belastingbetaler.
De kosten gaan niet naar de maatschappij, maar naar de gebruiker.

De kosten voor onbalans worden door Tennet direct doorgerekend aan de energieleverancier (Vattenfall, Eneco etc). Zij hebben deze doorrekening ingecalculeerd in de elektriciteitsprijs aan de consument.

Kosten die niet direct aan energieleveranciers doorbelast kunnen worden, belast Tennet door aan afnemers. Bij kleingebruikers zijn dat de regionale netbeheerders (Alliander, Enexis etc). Deze hebben deze doorbelasting reeds meegenomen in hun capaciteitstarief die de kleine consument betaalt.

Je betaalt als huishouden dus gewoon mee aan alle services om het net stabiel en betrouwbaar te houden.

Huishoudens zijn in combinatie met hun aantal (8 miljoen) statistisch zeer voorspelbaar en leveren Tennet maar weinig gedoe op.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-03 22:58
@Skyaero Het klopt natuurlijk dat de kosten voor onbalans in vraag en aanbod indirect worden verrekend met de gebruiker.

Je wordt echter niet beloond of bestraft voor goed of slecht 'gedrag'. Er is voor een eindgebruiker geen reden om een vlakker energieverbruik te hebben. Zeker bij zakelijke grootverbruikers zou een variabel stroomtarief afhankelijk van het aanbod een goede reden kunnen zijn om (productie-)processen aan te passen en problemen op het net te verminderen. Hetzelfde geldt voor particulieren, al is het in mindere mate.

Dit neemt natuurlijk nog steeds niet weg dat de pieken in stroomproductie problemen kunnen opleveren op het net in de buurt van de bron. Dit kan alleen opgelost worden door een soort van peak shaving toe te passen direct bij de bron (wind/zonnepark) in de vorm van opslag.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog een aantal reacties op de juiste plek gezet in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Tweakers Discord

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:33

Dit is van Fattenvall. Zijn hier alle kosten opgenomen. Anders wordt elektra goedkoper volgend jaar.
Dat lijkt me stug

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Adriaan71 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:00:
[Afbeelding]

Dit is van Fattenvall. Zijn hier alle kosten opgenomen. Anders wordt elektra goedkoper volgend jaar.
Dat lijkt me stug
De stroomprijs is twee keer zo hoog, de belasting dempt het nogal flink.

• Adriaan71
Napo schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:04:
[...]

De stroomprijs is twee keer zo hoog, de belasting dempt het nogal flink.
Is zeker de overheids korting al meegerekend

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Adriaan71 Klopt, de kale prijs verdubbelt (leveringstarief) maar de overheidsheffingen halveren :)
Behalve voor grootverbruikers (zoals het hoort, IMHO). Kijk maar bij vanaf 50.000 kWh :)

Ik ga ervanuit dat er heel wat kantoren gaan zijn die opeens zonnepanelen willen leggen om onder de 10 MWh te komen.

[Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 27-11-2021 10:07]

• Napo
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:06:

Ik ga ervanuit dat er heel wat kantoren gaan zijn die opeens zonnepanelen willen leggen om onder de 10 MWh te komen.
Dat is niet heel effectief, boven de 10MWh zakt de heffing omlaag naar maar €0,00056 per kWh.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Napo schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:11:
[...]
Dat is niet heel effectief, boven de 10MWh zakt de heffing omlaag naar maar €0,00056 per kWh.
Is dat niet bij 10 GWh?
Bij bovenstaand plaatje is de 9999e kWh 19,8 cent en de 10.000e kWh 29,4 cent.

• Napo
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:15:
[...]

Is dat niet bij 10 GWh?
Bij bovenstaand plaatje is de 9999e kWh 19,8 cent en de 10.000e kWh 29,4 cent.
Ugh, my bad!

• YakuzA
  • Laatst online: 11:57

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Afbeelding]

Dat lijkt me stug
Gaat nu iedereen foto’s posten waar de netbeheerkosten van 2022 overduidelijk nog niet ingevuld is? :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03 21:12
Let op dat veel overzichten nog de oude getallen hanteren van 15 oktober, met een belastingkorting van 230 euro en een verlaging op de stroombelasting van 8,4 cent. Op 5 november is dit getweaked naar 265 euro en 6,95 cent. Het scheelt doorgaans natuurlijk niet veel, maar het scheelt wel.

Deze getallen vinden valt nog niet mee, omdat de meeste bronnen "behulpzaam" alvast doorrekenen wat de prijs per maand wordt voor een "gemiddeld" verbruik, waar je niet zo gek veel aan hebt voor je persoonlijke situatie als die afwijkt. :P

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 15:30
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:39:
[...]

Blijkbaar wel, je kan ook niet rekenen met de huidige hoge prijzen natuurlijk bij een installatie die 25-30 jaar meegaat.

Zonder subsidie is zonne-energie simpelweg niet competitief genoeg in vergelijking met andere bronnen. En dan hebben we het nog over veel goedkopere zonneparken. Over prive paneeltjes hoeven we het al helemaal niet te hebben.

Weggegooid subsidie geld wat beter gebruikt zou kunnen worden. Bijvoorbeeld voor onderzoek naar adaptatie technieken.
Vattenfall denkt er blijkbaar anders over, al lijkt het nog wel meer op een PR offensief dan een enorm winstgevende onderneming. Volgens de bron waren ze overigens niet de enigen die met een subsidievrij bod aan de aanbesteding hadden meegedaan.

[Voor 6% gewijzigd door RulazZ op 29-11-2021 09:59]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

JackBol schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:14:

Dus in de praktijk heb je in de zomer volle thuisbatterij, waar je mee kan terugleveren maar dan krijg je er niks voor. En midden in de winter zou je 40 cent per kWh kunnen krijgen maar is je batterij leeg.
Als jouw 10kWh thuisbatterij zich 'makkelijk' kan terugverdienen, kan iemand dan ook een 10MWh batterij in de wijk kan zetten tegen een lager tarief dan jouw batterij en je marge opeten.

Ik wil niet beweren dat een thuisbatterij niet uitkan als salderen achter ons ligt, maar het is wel onwaarschijnlijk dat het zich 'makkelijk' terugverdient. Want dan is er dus een businesscase om het ook op grotere schaal te doen.

• Niet online
RulazZ schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:54:
[...]

Vattenfall denkt er blijkbaar anders over, al lijkt het nog wel meer op een PR offensief dan een enorm winstgevende onderneming. Volgens de bron waren ze overigens niet de enigen die met een subsidievrij bod aan de aanbesteding hadden meegedaan.
Goed nieuws, maar wordt er ook betaalt voor de al ontwikkelde locatie of is dat een verkapte subsidie?

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 15:30
Anoniem: 512943 schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:07:
[...]

Goed nieuws, maar wordt er ook betaalt voor de al ontwikkelde locatie of is dat een verkapte subsidie?
Wordt er niet betaald voor de al ontwikkelde locatie en aansluitingen bij andere types centrales dan?

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:23
eamelink schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:04:
[...]

Dus in de praktijk heb je in de zomer volle thuisbatterij, waar je mee kan terugleveren maar dan krijg je er niks voor. En midden in de winter zou je 40 cent per kWh kunnen krijgen maar is je batterij leeg.

[...]

Als jouw 10kWh thuisbatterij zich 'makkelijk' kan terugverdienen, kan iemand dan ook een 10MWh batterij in de wijk kan zetten tegen een lager tarief dan jouw batterij en je marge opeten.

Ik wil niet beweren dat een thuisbatterij niet uitkan als salderen achter ons ligt, maar het is wel onwaarschijnlijk dat het zich 'makkelijk' terugverdient. Want dan is er dus een businesscase om het ook op grotere schaal te doen.
"Geld maakt geld" inderdaad, je verliest het van het kapitaal.
Maar ik ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen wat betreft opslag. Op dit moment zitten we kwa thuisbatterijen te rommelen met kWh-tje hier, kWh-tje daar. Wanneer we richting de MWh's gaan voor een betaalbare prijs en een compacter formaat (tesla powerwalls is ~100kWh per m3, 10 kuub voor een MWh, m'n vrouw gaat denk ik niet akkoord), en je kunt je energieverbruik voor een (deel van de) winter dekken, dan wordt het steeds aantrekkelijker. Maar wanneer opslag dat niveau bereikt heeft zal de energie op de markt ook minder opbrengen, dus dan is je businesscase ook naar de klote.

11.500Wp

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 19:36

DjVe

Hatsaflats!

RulazZ schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:54:
[...]

Dat zit volgens mij net even anders....

Op het park zelf zit echt wel SDE+ subsidie, die elke geproduceerde kWh met subsidie aanvult. Zonder SDE+ is geen winstgevend park te maken.

Daarbovenop heeft VF dus een opslagmogelijkheid geplaatst om zo energie op te slaan waar ze anders een lage/negatieve vergoeding voor zouden krijgen. Die energie slaan ze nu op en verkopen ze later als de energieprijzen weer omhoog zijn gegaan. Dat is een prima winstgevende business case waar niet direct subsidie voor noodzakelijk is.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:51
Z___Z schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:31:
[...]
Ja dat de variabele tarieven in januari naar 25 cent en 1,11 gaan is wel een stuk hoger, maar vergeleken met de huidige spot markt tarieven nog wel redelijk.
[...]
Verrassing: de nieuwe variabele tarieven gaan een stuk hoger worden dan die vorige week met de media zijn gedeeld. Zowel bij Vattenfall als Essent zijn deze tarieven ondertussen flink verhoogd. Zo kreeg ik net van Essent een aanbod voor €1,56 per m3 ipv de €1,11 die op nu.nl stond.

• Niet online
RulazZ schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:15:
[...]

Wordt er niet betaald voor de al ontwikkelde locatie en aansluitingen bij andere types centrales dan?
Normaal gesproken betaal je voor grond en betaal je zelf de ontwikkelingskosten en aansluitingen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

eamelink schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:04:
[...]

In de spotmarkt fluctueert de energie binnen het 24h window. Opladen overdag en gebruiken/terugleveren s'avonds.
Ware het niet dat je nog wel een 10kWh batterij in je huis kan plaatsen, maar dat je voor een 10MWh batterij een omgevingsvergunning moet aanvragen.
En hoe verschilt het met zonnepanelen? Omdat er dikke PV farms zijn, zijn de panelen op je huis toch niet nutteloos geworden?

• Niet online
JackBol schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:33:
En hoe verschilt het met zonnepanelen? Omdat er dikke PV farms zijn, zijn de panelen op je huis toch niet nutteloos geworden?
subsidie, oftewel de salderingsregeling.

als je stroom kunt kopen voor 5ct en je zonnepanelen leveren stroom @ 15ct is het eigenlijk een weggegooide investering. natuurlijk is na investering de kostprijs vrijwel 0ct dus nutteloos zijn ze erna niet.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-03 11:30
[Afbeelding]

Dat lijkt me stug
Als ik bij Essent kijk dan is de energiebelasting tot 10MWh €0,114080, daarboven €0,06248. Dit is omgekeerd van het Vattenfall overzicht.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:03

OMD

Valar dohaeris

DjAntoon schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:40:
[...]

Als ik bij Essent kijk dan is de energiebelasting tot 10MWh €0,114080, daarboven €0,06248. Dit is omgekeerd van het Vattenfall overzicht.
Zo had ik het niet bekeken. Ik heb dezelfde prijzen gekregen en zie inderdaad dat de overheidsheffingen een beetje raar staan.

Nu is dat niet mijn probleem, dit zijn mijn nieuwe tarieven per 1 januari, er is ook geen melding gemaakt van drukfouten voorbehouden of iets dergelijks. We zijn ook ruim een week later en er is geen correctie op deze tarieven aangekondigd dus mij gaan ze lekker voor die prijs leveren :9

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Net gebeld door Energiedirect, mijn vorige provider. Die wilde mij terug als klant, met "altijd dalende energieprijzen".

Dat is een contract met:
een startprijs (niet gevraagd)
In april 50% korting op de energieprijs
en vervolgens elke december 10% korting op je energieprijs zolang je bij ze blijft.

Na het noemen van mijn eigen tarieven voor de komende 3 jaar (86ct voor gas) kreeg ik een compliment voor de mooie prijs, en werd ik bedankt voor mijn tijd :+

Maar dit geeft IMHO toch ook wel aan dat een Energiedirect ook ziet dat de prijzen gaan dalen (anders kun je nooit zo'n aanbod doen) of ze zijn héél veel klanten verloren.

Mij sowieso. Met hun "Sluit geen nieuw contract af als het afloopt, want tot 1 januari zit je nog goed" naar "Op 28 Oktober melden we je dat per 1 november de prijzen van je variabele contract veranderen" :X

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:47:
Maar dit geeft IMHO toch ook wel aan dat een Energiedirect ook ziet dat de prijzen gaan dalen (anders kun je nooit zo'n aanbod doen) of ze zijn héél veel klanten verloren.
Kijk eens naar de futures van gas en elektriciteit. Vanaf april halveren de prijzen daarvan al. Als je nu een klant binnentrekt, kun je nu ook al die futures inkopen.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:03

OMD

Valar dohaeris

Net gebeld door Energiedirect, mijn vorige provider. Die wilde mij terug als klant, met "altijd dalende energieprijzen".

Dat is een contract met:
en vervolgens elke december 10% korting op je energieprijs zolang je bij ze blijft.
Wat is dit nou weer voor een actie. Dat kan toch niet? Elk jaar 10 procent korting. Als de startprijs nu 0,24 is heb ja na 10 jaar nog maar 0,08 (zonder de 50% korting in april). Dat kan toch niet rendabel zijn voor een energiebedrijf, dan zijn ze wel heeeeel erg wanhopig en zien ze de consequenties daarvan later wel ofzo :?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-03 11:30
OMD schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:44:
[...]

Zo had ik het niet bekeken. Ik heb dezelfde prijzen gekregen en zie inderdaad dat de overheidsheffingen een beetje raar staan.

Nu is dat niet mijn probleem, dit zijn mijn nieuwe tarieven per 1 januari, er is ook geen melding gemaakt van drukfouten voorbehouden of iets dergelijks. We zijn ook ruim een week later en er is geen correctie op deze tarieven aangekondigd dus mij gaan ze lekker voor die prijs leveren :9
Maar als ik daarentegen de Essent lentedeal groene stroom en gas (vanaf april 2022) invul, dan zit ik bij 9000kWh op 0,11408 en bij 11000kWh op 0,1037 overheidsheffingen, dus weer anders.
Dat kan toch niet overheidsheffingen per kWh moeten toch bij iedereen hetzelfde zijn...

Ik zit zelf gelukkig rond de 0kWh, maar een vriend zit op 35000kWh (met 18000Wp zonnepanelen) :o 8)7

• Waah
  • Nu online
OMD schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:53:
[...]

Wat is dit nou weer voor een actie. Dat kan toch niet? Elk jaar 10 procent korting. Als de startprijs nu 0,24 is heb ja na 10 jaar nog maar 0,08 (zonder de 50% korting in april). Dat kan toch niet rendabel zijn voor een energiebedrijf, dan zijn ze wel heeeeel erg wanhopig en zien ze de consequenties daarvan later wel ofzo :?
Tja de startprijs is op dit moment sowieso niet 24 cent :+ Dus dat is al stap 1. Wat de tarieven zijn heb ik niet gevraagd, want boeide me niet want zit goed. Maar zullen wel hoog zijn. 50% korting vanaf april is leuk, maar dan heb je de dure maanden al achter de rug :D Dus das lekker cashen.

En er zijn vast wel weer kleine lettertjes, of dat het enkel geld voor de duur van je contract, etc, etc.

Ze zijn niet gek daar :+ getuige het feit dat ze de variabele tariefswijziging niet in het contract hadden staan op datum O-) maar als "2x per jaar" met als voetnoot "dat ze vaker mogen wijzigen bij prijsstijgingen".

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zonnepanelen op eigen dak (dus geen grondkosten of netaansluitkosten) heb je voor €1/Wp, dhz €0.70/Wp, marktplaats €0.50/Wp.
1 Wp levert zo'n 1 kWh per jaar, dat is makkelijk rekenen.
Als een kWh zonnestroom 15 cent heeft gekost, zijn ze dus na 7 jaar van je dak gewaaid.
Hoe lang gaat je dakraam mee? :)
Alleen op direct eigenverbruik (vaak ca 30%) verdien je ze dus al terug, zonder salderen, batterijen e.d, want bij inkoop van €0.25 en verkoop van €0.05 is de gemiddelde waarde van je kWh opbrengst €0.11. Bij een beetje rondshoppen vind je trouwens clubs die structureel veel meer dan €0.05 bieden.

Zonnepanelen op je huis zijn dus niet afhankelijk van subsidie (en ik ben geen voorstander van salderen ;) )
Anoniem: 512943 schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:36:
[...]
als je stroom kunt kopen voor 5ct en je zonnepanelen leveren stroom @ 15ct is het eigenlijk een weggegooide investering. natuurlijk is na investering de kostprijs vrijwel 0ct dus nutteloos zijn ze erna niet.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:41

Na het noemen van mijn eigen tarieven voor de komende 3 jaar (86ct voor gas) kreeg ik een compliment voor de mooie prijs, en werd ik bedankt voor mijn tijd :+
Mag ik vragen waar je dit voor elkaar hebt gekregen? Ik moet 10 januari verplicht een nieuw contract afsluiten ivm einde contract en vind 150ct per m3 geen feest -O-

Soundcloud

• Waah
  • Nu online
kaos001 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:03:
[...]

Mag ik vragen waar je dit voor elkaar hebt gekregen? Ik moet 10 januari verplicht een nieuw contract afsluiten ivm einde contract en vind 150ct per m3 geen feest -O-
Tja daarvoor ben je helaas te laat. Dat was toen het net wat duidelijk werd dat de prijzen gingen stijgen. Toen had de consumentenbond een samenwerking met Greenchoice. De prijzen waren toen al boven de euro, maar die afspraak met de consumentenbond stond al, dus daarom hadden die nog een prijs van onder de euro, voor een paar dagen.

Ik zou eerst afwachten, maar blij dat ik toen toch maar heb gekozen voor 3 jaar (wat ik normaal nooit doe!) en de boete eventueel voor lief neem als de prijzen weer dalen.

That said, doel is sowieso gasvrij te worden komend jaar.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:37
kaos001 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:03:
[...]

Daar doe je niets aan. Ik zit in dezelfde situatie (jaarcontract loopt eind dit jaar af). Optie om te blijven -tegen nieuwe tarieven verlengen- (april 2022 50% korting, april 2023 nog 20%, 2024 nog 10%).

Of ik ga over op variabel en kijk in de zomer weer naar een vast contact (zomer is wel de gunstigere periode om vast te zetten)

Ik kan moeilijk een vergelijking maken omdat ik niet weet wat e.e.a. gaat kosten in mei 2022...

Ik weet ff niet wat wijs is. :F ;(

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Niet online
Waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:06:
[...]
That said, doel is sowieso gasvrij te worden komend jaar.
Dat zijn wij hier al, maar elektra stijgt net zo hard (aangezien groot deel gasgestookt is).

• Adriaan71
Net nog energie direct gesproken over mijn variabele stroom en die komt op 0,37847 cent per kWh.

Daar zit de overheids steun nog niet bij.

Echter verrekenen hun dat met je jaar rekening zodat je eerst een jaar een hoger bedrag mag betalen.
Volgens mij was de inzet van de overheid dat ze consumenten wilden tegemoet komen om zo de factuur te verlagen.

Maar als ze met de jaarrekening gaan verreken kan je gewoon het hele jaar je hogere factuur betalen.

Mogen ze dat wel zo doen. Hier heb je zo weinig profijt van het heel jaar.

• Waah
  • Nu online
Anoniem: 512943 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:17:
[...]

Dat zijn wij hier al, maar elektra stijgt net zo hard (aangezien groot deel gasgestookt is).
Das niet helemaal waar volgens mij
Voorbeeld Vattenfall:
Elektra: 21 cent -> 38 cent =1,8x duurder
Gas: 70 cent -> 168 cent= 2,4x duurder

Ja, elektra stijgt mee, want een deel wordt door gas opgewekt. Maar het stijgt wel degelijk mínder hard.
Dus een warmtepomp wás al een prima investering, en wordt dat nu nóg meer.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Adriaan71 je kunt toch gewoon je voorschot verlagen?
Jij hoeft geen bank te spelen voor de energiemakelaars.

• Adriaan71
Proton_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:44:
@Adriaan71 je kunt toch gewoon je voorschot verlagen?
Jij hoeft geen bank te spelen voor de energiemakelaars.
Ja dat kan. Die staat nu op € 32,00 hele euro's per maand/ Laat ik inderdaad zo staan.

Maar correct vind ik het niet. Moeten ze gewoon elke maand verlagen. Zo kom je je klanten tegemoet met de overheidssteun.

• Niet online
Waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:36:
[...]

Das niet helemaal waar volgens mij
Voorbeeld Vattenfall:
Elektra: 21 cent -> 38 cent =1,8x duurder
Gas: 70 cent -> 168 cent= 2,4x duurder

Ja, elektra stijgt mee, want een deel wordt door gas opgewekt. Maar het stijgt wel degelijk mínder hard.
Dus een warmtepomp wás al een prima investering, en wordt dat nu nóg meer.
Dat verschil komt grotendeels door belastingen die veel zwaarder drukken op elektra.

Verandering in future prijzen voor levering in januari sinds 1 juli:

elektra +139%
gas +154%
Pagina: 1 ... 28 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee