Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 27 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.043 views

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:07:
Dat paniek kan wel uit de titel, iedereen is inmiddels tot rust lijkt het wel.

Gewoon even grote paniek zaaien en dan opeens zeggen dat het maar 20 euro omhoog gaat, iedereen blij, terwijl met de inflatie en alles iedereen zeurt als we er 1 euro op achteruit gaan :'(
Die paniek is zo terug en of die verhoging maar 20€ is zal nog moeten blijken. De prijzen gaan waarschijnlijk nog alle kanten op voorlopig.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Indoubt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:38:
[...]

Die paniek is zo terug en of die verhoging maar 20€ is zal nog moeten blijken. De prijzen gaan waarschijnlijk nog alle kanten op voorlopig.
Ja zeker moet dat nog blijken, het ging er meer om dat er paniek gezaaid wordt en dan opeens brengen ze naar buiten dat het maar 20 euro is en iedereen is weer rustig.

Het enige voordeel van de hoge belasting is dat de gasprijs best veel kan stijgen en wij er relatief weinig van merken omdat het maar een klein percentage is van het totaalbedrag.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:59
JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:42:
[...]

Ja zeker moet dat nog blijken, het ging er meer om dat er paniek gezaaid wordt en dan opeens brengen ze naar buiten dat het maar 20 euro is en iedereen is weer rustig.

Het enige voordeel van de hoge belasting is dat de gasprijs best veel kan stijgen en wij er relatief weinig van merken omdat het maar een klein percentage is van het totaalbedrag.
Ik weet niet waar je die 20 euro vandaan haalt. Mijn maandbedrag afgelopen maand bestond uit 100 euro gas, 25 electra met de prijzen van juli (sociale huurwoning, hoekwoning, variabel contract). Met korting op de belasting op electro ben ik weinig geholpen volgens mij met de nieuwe gasprijzen straks in januari.
En geen budget voor isoleren, zonnepanelen e.d. en afhankelijk van de woningcorporatie. De armsten krijgen weer de hardste klappen en kunnen het minst doen imo.
Paniek heb ik niet zo, maar ik voel de bui van een flinke narekening wel serieus hangen. Meer dan genoeg mensen die dit echt niet kunnen gaan opbrengen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mutatie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:35:
[...]

Ik weet niet waar je die 20 euro vandaan haalt. Mijn maandbedrag afgelopen maand bestond uit 100 euro gas, 25 electra met de prijzen van juli (sociale huurwoning, hoekwoning, variabel contract). Met korting op de belasting op electro ben ik weinig geholpen volgens mij met de nieuwe gasprijzen straks in januari.
En geen budget voor isoleren, zonnepanelen e.d. en afhankelijk van de woningcorporatie. De armsten krijgen weer de hardste klappen en kunnen het minst doen imo.
Paniek heb ik niet zo, maar ik voel de bui van een flinke narekening wel serieus hangen. Meer dan genoeg mensen die dit echt niet kunnen gaan opbrengen..
Geen verdubbeling? 'Variabel energietarief stijgt volgend jaar met ruim 20 euro netto'
https://nos.nl/collectie/...ar-met-ruim-20-euro-netto

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 18-11-2021 16:51 ]

• Mutatie
  • Laatst online: 17:59
JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:51:
[...]

Geen verdubbeling? 'Variabel energietarief stijgt volgend jaar met ruim 20 euro netto'
https://nos.nl/collectie/...ar-met-ruim-20-euro-netto
Vind het moelijk goed doorheen te zien. Maar vraag me af in hoeverre dit klopt als ik naar mijn eigen bedragen kijk. En hoe daarna als de prijzen hoog blijven?
Miljarden voor 1 winter, waar dat ook zo mooi voor verduurzaming had kunnen worden gebruikt.
Maar vooruitkijkende blik, daar op acteren en Nederland vandaag de dag gaan niet samen :X

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Mutatie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:13:
[...]

Vind het moelijk goed doorheen te zien. Maar vraag me af in hoeverre dit klopt als ik naar mijn eigen bedragen kijk. En hoe daarna als de prijzen hoog blijven?
Miljarden voor 1 winter, waar dat ook zo mooi voor verduurzaming had kunnen worden gebruikt.
Maar vooruitkijkende blik, daar op acteren en Nederland vandaag de dag gaan niet samen :X
Het zijn natuurlijk altijd gemiddelden ieders situatie is natuurlijk weer anders.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 21:51
Net op het NOS 8 uur nieuws dat het gemiddeld contract bij Essent en Vattenfall maar met 17,50 tot 25€ per maand omhoog gaat, wat allemaal ontzettend meevalt volgens de NOS. Wel nog snel vermelden dat dit NA(!!) de 40€ extra belasting korting per maand is.

Heb je het toch over 780€ per jaar gemiddeld meer aan energie kosten (25+40x 12mnd).

Wat is het gemiddel contract in NL? Want dat zeggen ze het er dan weer niet bij.
Verschil of je 25€ meer gaat betalen op 100€ of 25€ op 350€

American Express vraagbaak

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Reken maar niet uit wat dit voor een all-electric huishouden betekent, dit is een behoorlijk ondoelmatige aanpak.
Wel leuk voor de terugverdientijd van m'n warmtepomp :/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:50
Stukje op NOS is wel erg oppervlakkig en weinig informatief, door de tarieven niet te noemen…

Nu.nl schrijft dit:
Op 1 januari past Essent het variabele tarief voor stroom en gas aan. Klanten met een contract met variabele tarieven betalen dan voor gas 1,11 euro per kuub en voor stroom 0,2525 euro per kilowattuur. Bij een gemiddeld jaarlijks verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur betekent dit 656 euro extra per jaar, aldus het bedrijf.

Catch a smile out there!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:36:
Net op het NOS 8 uur nieuws dat het gemiddeld contract bij Essent en Vattenfall maar met 17,50 tot 25€ per maand omhoog gaat, wat allemaal ontzettend meevalt volgens de NOS. Wel nog snel vermelden dat dit NA(!!) de 40€ extra belasting korting per maand is.

Heb je het toch over 780€ per jaar gemiddeld meer aan energie kosten (25+40x 12mnd).

Wat is het gemiddel contract in NL? Want dat zeggen ze het er dan weer niet bij.
Verschil of je 25€ meer gaat betalen op 100€ of 25€ op 350€
Dit betaal ik nu bij Eneco als ex-WE:
Dit zijn je tarieven van 1 november 2021 tot 1 maart 2022:

Stroom
Stroom per kWh enkel: € 0,45855
Stroom per kWh normaal: € 0,49352
Stroom per kWh dal: € 0,41986
Vaste leveringskosten stroom per maand: € 5,99
Gas
Gas per m³: € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand: € 5,99
Dus kan nog veel hoger :+

maar denk dat ik zo'n 50 a 75 euro/maand extra kwijt ben na 1/1 bij Engie, tov de 145 euro die ik hiervoor betaalde (ook bij Eneco in 2019/2020).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 12:30
Glenfiddich schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:24:
Stukje op NOS is wel erg oppervlakkig en weinig informatief, door de tarieven niet te noemen…

Nu.nl schrijft dit:
Op 1 januari past Essent het variabele tarief voor stroom en gas aan. Klanten met een contract met variabele tarieven betalen dan voor gas 1,11 euro per kuub en voor stroom 0,2525 euro per kilowattuur. Bij een gemiddeld jaarlijks verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur betekent dit 656 euro extra per jaar, aldus het bedrijf.
Ik zit bij Essent, sinds 1 maand variabel tarief.

De prijs voor stroom is slechts paar cent hoger ,
maar let op ze geven aan dat dat dit komt door het verlagen van belasting op stroom met 6,6 cent per Kwh. Is dit tijdelijk verlaging?

Anders was de prijs dus 32 cent geworden!

Voor gas ca 30 cent meer per kuub ,. Voor 1000 kuub is dat dan 300 euro.

Met de € 265 korting op energiebelasting, heeft de overheid ervoor gezorgd dat ik er netto nauwelijks iets van ga merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPhztJlcXNpviVhgylNfekLydZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kp6JwFluPATX3GrBRdu7KHI.jpg?f=fotoalbum_large

Link naar pers bericht van Essent:

https://www.essent.nl/con...1750-euro-per-maand-meer/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Kaaschef schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 03:55:
[...]

Ik zit bij Essent, sinds 1 maand variabel tarief.

De prijs voor stroom is slechts paar cent hoger ,
maar let op ze geven aan dat dat dit komt door het verlagen van belasting op stroom met 6,6 cent per Kwh. Is dit tijdelijk verlaging?

Anders was de prijs dus 32 cent geworden!

Voor gas ca 30 cent meer per kuub ,. Voor 1000 kuub is dat dan 300 euro.

Met de € 265 korting op energiebelasting, heeft de overheid ervoor gezorgd dat ik er netto nauwelijks iets van ga merken.

[Afbeelding]

Link naar pers bericht van Essent:

Het wordt zo wel voor de klant ondoorzichtig war hij nu eigenlijk betaald.
En de overheid kan zich op elk moment (jaar) weer terug trekken waardoor de prijzen alsnog hoog worden.

Vraag me af hoe mensen dit op hun energie nota gaan merken. Ik vermoed dat de meesten toch pas echt schrikken als ze hun maandbedrag omhoog zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:45
Energie Direct verdubbelt de gasprijzen, terwijl ik afgelopen dinsdag nog met hun klantenservice heb gebeld en te horen kreeg dat de prijs per kuub gas 1,11 werd. Niet dus. Onderstaande tarieven vanaf december zijn niet prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWYdfVKtWSzCBg_VERZrDrezogg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUED3Pa0NoknzsfyjFxesAMi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 23:59
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:22:
Energie Direct verdubbelt de gasprijzen, terwijl ik afgelopen dinsdag nog met hun klantenservice heb gebeld en te horen kreeg dat de prijs per kuub gas 1,11 werd. Niet dus. Onderstaande tarieven vanaf december zijn niet prettig.

[Afbeelding]
Hebben ze wellicht ook fors te weinig ingekocht nog en proberen ze klanten te lozen ?
Of en dat zal wellicht wel, nog zonder kortingen ?

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 19-11-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonav
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 17:57

[Afbeelding]
Exact dezelfde variabele tarieven als bij Essent dat ook onder Innogy valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
bonav schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:35:
[...]
Als het exact dezelfde tarieven zijn, en die vrouw van de helpdesk zei dat het € 1,11 wordt en in het nieuwsbericht van nu.nl spreekt Essent van € 1,11... Dan hoop ik dat mijn tarieven per 1 januari dus dat bedrag wordt. Maar zo lees ik het niet in de mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonav
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:41:
[...]

Als het exact dezelfde tarieven zijn, en die vrouw van de helpdesk zei dat het € 1,11 wordt en in het nieuwsbericht van nu.nl spreekt Essent van € 1,11... Dan hoop ik dat mijn tarieven per 1 januari dus dat bedrag wordt. Maar zo lees ik het niet in de mail.
Ze bedoelde waarschijnlijk 1,11 exclusief belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
bonav schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:54:
[...]
Ze bedoelde waarschijnlijk 1,11 exclusief belasting.
Nee in de mail stond duidelijk prijs inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
bonav schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:35:
[...]

Fuck man, dat zou wat zijn. Ze geven duidelijk 1,11 aan als prijs. Moeten ze niet opeens ex belasting aangeven. Twijfel dan ook. Wel erg ondoorzichtig allemaal.

Even rekenen snel:
Essent heeft het over een stijging 17,50 per maand. Met een gasprijs van 1,80 zit je op ruim 1000 euro extra per jaar. Dat komt niet overeen met de kkeine stijging die ze zelf noemen ondanks de €265 korting op heffing , dus ik hou goede hoop dat 1,11 incl belastingen is bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef

[Afbeelding]
Auw, kijk of je snel kan overstappen ( zodra nieuwe prijzen allemaal bekend zijn). Ik vermoed dat alleeen de grote 4/5 overblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonav
Kaaschef schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:59:
[...]

Fuck man, dat zou wat zijn. Ze geven duidelijk 1,11 aan als prijs. Moeten ze niet opeens ex belasting aangeven. Twijfel dan ook. Wel erg ondoorzichtig allemaal.

Even rekenen snel:
Essent heeft het over een stijging 17,50 per maand. Met een gasprijs van 1,80 zit je op ruim 1000 euro extra per jaar. Dat komt niet overeen met de kkeine stijging die ze zelf noemen ondanks de €265 korting op heffing , dus ik hou goede hoop dat 1,11 incl belastingen is bij Essent.
Ik heb gisteren een variabel contract bij Essent afgesloten met exact dezelfde tarieven als bovenstaande tarieven van Budget Energie. Het lijkt me sterk dat per 1 januari 2022 het gastarief terug gaat naar 1,11 incl.
Overigens melden ad, nu.nl en nos geen van drie of het om tarief inclusief belasting of niet gaat. Dat vind
ik wel erg slordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Net ook prijzen doorgekregen van Energie direct

Elektra € 0,37847 per kWh
GAs € 1,56496 per m3

Variabel tot 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
De energie direct tarieven zijn echt fors:

even simpel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz13ZztZWefA5JhNvlG0QyP-4mQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CAwCVyofu4qdzc6UUywncAb6.png?f=user_large
dan is dat echt meer dan een paar tientjes stijging per maand!

Hier zit dan geen energie belasting ed in. Dat is zo'n onoverzichtelijk zooitje daar kan ik echt niets mee :
voorbeeld van mijn laatste jaarrekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I46Xp9UmpSqZM3tvHowzS22yUqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xiw5xvWGpEeuVuAOgION0fUR.png?f=fotoalbum_large

ik betaal per kWh belasting om vervolgens per dag weer een bedrag terug te krijgen? Welke filosofie zit hier achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Adriaan71 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:12:
Net ook prijzen doorgekregen van Energie direct

Elektra € 0,37847 per kWh
GAs € 1,56496 per m3

Variabel tot 1 juli
zow.. :X snel weg daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
klopt deze simpele " grof door de bocht "vergelijking ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmQ4kcjArvxwWGhvjS3vUpi0H7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7bbC2rV7mANJTctNqHbLFL3o.png?f=user_large

Wederom komen de "Essent tarieven" overeen met het persbericht van een paar tientjes stijging.

Dat van Energie Direct zit dus dik 100 euro per maand hoger dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
https://www.ad.nl/geld/sc...-energiereuzen~a43c56dcf/

"Volgens Essent zijn klanten met een gemiddeld verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur stroom 656 euro extra kwijt. "

ik kom daar dus niet op zelf, vast door die ondoorzichtige heffingen en kortingen... Eneco is met 1,80 voor een kuub gas nog steeds duurste. Hopelijk gaan ze dat nog aanpassen.. (want 1,80 is meer dan verdubbeling en niet een paar dubbeltjes zoals in het artikel gesteld wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Kaaschef ik zie op de website van Essent nergens die € 1,11.. alleen op nu.nl lees ik erover. Is die € 1,11 definitief ook voor nieuwe klanten? Want dan ben ik direct weg bij Energie Direct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:10:
@Kaaschef ik zie op de website van Essent nergens die € 1,11.. alleen op nu.nl lees ik erover. Is die € 1,11 definitief ook voor nieuwe klanten? Want dan ben ik direct weg bij Energie Direct
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P31QVcSfUwcI8cr_TfYjvPAhiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5WHcTYgG2m672Mf13E0LC5b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Kaaschef op 19-11-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
awwexl schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:38:
[...]

Zegt nog niets over de overheidsheffingen.
awwexl schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:38:
[...]

Zegt nog niets over de overheidsheffingen.
Reken het zelf eens door! Dit is mijn inziens incl. heffingen/belastingen (die er dit jaar nauwelijk meer zijn ivm de kortingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Kaaschef schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:06:
https://www.ad.nl/geld/sc...-energiereuzen~a43c56dcf/

"Volgens Essent zijn klanten met een gemiddeld verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur stroom 656 euro extra kwijt. "

ik kom daar dus niet op zelf, vast door die ondoorzichtige heffingen en kortingen... Eneco is met 1,80 voor een kuub gas nog steeds duurste. Hopelijk gaan ze dat nog aanpassen.. (want 1,80 is meer dan verdubbeling en niet een paar dubbeltjes zoals in het artikel gesteld wordt)
Zo wat zijn heee…
Stel dat het zo ging de afgelopen weken bij Essent:
Marketing; shit die prijzen stijgen, en hoe moeten onze klanten dat verteren??? We maken even duidelijk dat dit onze prijzen zijn en laten gemakshalve de belastingen weg… dat is niet ons pakkie aan!🥸 we willen niet dat de klanten het gevoel krijgen dat we ze op hoge kosten jagen en ze daar met een variabel tarief niet voor behoed hebben 😇
Communicatie: okay, dus even… wat is de impact voor een gemiddelde klant? 1400m3 en 3000kwh gemiddeld?? Tegen welke prijs??? Oef dat is nog best een bedrag!! 😨 maken we even klein en behapbaar door het door 12 maanden te delen 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vandaag een mail gehad van Energie Direct dat ze de variabele tarieven verhogen. Ze spreken over de volgende gasprijs:

Totaal gas incl. Energiebelasting en Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,11751 / m³

Maar daar moet ik onderstaande nog bij optellen toch?

Variabele leveringskosten (G05)
€ 0,59278 / m³

Die 1,11 euro per kuub gas waar Essent over spreekt lijkt exact hetzelfde bedrag als bij Energie Direct, mits er bij beide nog de leveringskosten bij opgeteld moeten worden.

Wat is handig om te doen in dit geval? De kwh prijzen zijn ook behoorlijk gestegen. Heeft overstappen überhaupt wel zin?

Mijn voorschot zou van 99 euro naar 200 gaan als ik het goed heb gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door darkdesign op 19-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaaschef
darkdesign schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:58:
Vandaag een mail gehad van Energie Direct dat ze de variabele tarieven verhogen. Ze spreken over de volgende gasprijs:

Totaal gas incl. Energiebelasting en Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,11751 / m³

Maar daar moet ik onderstaande nog bij optellen toch?

Variabele leveringskosten (G05)
€ 0,59278 / m³

Die 1,11 euro per kuub gas waar Essent over spreekt lijkt exact hetzelfde bedrag als bij Energie Direct, mits er bij beide nog de leveringskosten bij opgeteld moeten worden.

Wat is handig om te doen in dit geval? De kwh prijzen zijn ook behoorlijk gestegen. Heeft overstappen überhaupt wel zin?

Mijn voorschot zou van 99 euro naar 200 gaan als ik het goed heb gezien.
Begint op behoorlijke misleiding te kijken, daar gaan ze in Den Haag vast wel wat van vinden. Consumenten prijzen behoren inclusief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
darkdesign schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:58:

€ 1,11751 / m³
Waarom staat bij mij in dezelfde mail van Energie Direct van gisteren :?

Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,56497 / m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Gister een brief van Vattenval in de bus gekregen met de nieuwe tarieven die voor mij gaan gelden vanaf 1-1-2022.

Let wel: ik ben al een aantal jaar bij vattenval en heb dus een "blijven loont" tarief. Als je minder lang bij vattenvall zit of nu wil overstappen heb je een ander tarief. Ik heb een variabel tarief, die wordt twee keer per jaar aangepast

Electra: de kale kWh prijs is meer dan verdubbeld maar omdat de overheidsheffingen eraf gaan is er nauwelijks een verschil in Kwh prijs met het huidige tarief. Let wel, de overheidsheffing vervalt tijdelijk dus wanneer dat gecorrigeerd wordt dan ben je alsnog aan de beurt. Afgerond op hele centen blijft het bij mij hetzelfde namelijk 22 ct.

Wat bij elektra vreemd is is dat ook de vaste kosten veranderen. De vermindering energiebelasting in de vaste kosten is groter geworden maar ook de kosten van de netbeheerder lijken te vervallen in de vaste kosten.

Er zijn dus 2 heffingen die gelden van de overheid: 1 per elke kWh en een op de vaste kosten, althans, zo lijkt het.

Gas: kale tarief gaat van 29,9 cent naar 71,4 cent per kuub. De overheidsheffingen veranderen niet op een kuub gas. Het variabele deel van de kosten van een kuub gas stijgt dus van 82,5 cent naar bijna 1,26€.

Ook hier lijken voor volgend jaar geen netbeheerkosten meer te zijn.

Dit is geen nieuwe aanbieding of zo maar informatie over de nieuwe tarieven per brief ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Indoubt Volgens mij zijn de kosten van de netbeheerder per 2022 nog niet bekend/definitief. Laatste keer dat ik keek lagen de tarieven bij de ACM ter beoordeling.

Dat de vermindering energiebelasting groter is geworden, dat klopt. Dat is onderdeel van de verlaging voor 2022.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonav
JanHenk schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:28:
@Indoubt Volgens mij zijn de kosten van de netbeheerder per 2022 nog niet bekend/definitief. Laatste keer dat ik keek lagen de tarieven bij de ACM ter beoordeling.

Dat de vermindering energiebelasting groter is geworden, dat klopt. Dat is onderdeel van de verlaging voor 2022.
De tarieven voor 2022 volgens vastelastenbond.nlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhcsi-P0tkgGv4jXZH3hfGn6gKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YKwVMNvvt9DdJIvS7GCFdTHx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

bonav schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:52:
[...]

De tarieven voor 2022 volgens vastelastenbond.nl[Afbeelding]
Heb net op de site https://www.enduris.nl/ gekeken en snap nu waarom er geen tarieven voor 2022 staan. Ze gaan op in Stedin.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ons maand tarief gaat van € 175 naar € 360. Dat is wel even slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:16
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 06:32:
[...]

Waarom staat bij mij in dezelfde mail van Energie Direct van gisteren :?

Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,56497 / m³
Mijn schoonmoder heeft een brief van ED gehad dat de prijzen per 01-12-2021 al worden verhoogt naar 1,11 per M3 gas. Prijzen per 01-01-2022 worden later gecommuniceerd.

en wijzelf hebben gisteren van ED een brief gehad dat de tarieven na ons vaste contract per 01-01-2022 wijzigen naar 1,56497 /m3 variabel.

Grote kans dat de mensen met de verhoging van 1-12 ook nog weer omhoog gaan naar 1,56 op 1 januari.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
rick-1975 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:26:
[...]

Mijn schoonmoder heeft een brief van ED gehad dat de prijzen per 01-12-2021 al worden verhoogt naar 1,11 per M3 gas. Prijzen per 01-01-2022 worden later gecommuniceerd.

en wijzelf hebben gisteren van ED een brief gehad dat de tarieven na ons vaste contract per 01-01-2022 wijzigen naar 1,56497 /m3 variabel.

Grote kans dat de mensen met de verhoging van 1-12 ook nog weer omhoog gaan naar 1,56 op 1 januari.... :?
Ik heb inmiddels ook een reactie van ED dat het eerder gecommuniceerde tarief van € 1,11 niet klopt en dat het € 1,56 wordt. Nu zsm op zoek naar iets beters, als dat er überhaupt is.

Komende dagen komt de Consumentenbond met een aanbod (collectieve inkoop). Hopen dat het de pijn iets kan verzachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
bonav schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:52:
[...]

De tarieven voor 2022 volgens vastelastenbond.nl[Afbeelding]
Die gaan alleen nog maar harder stijgen. Voor wie dacht dat de goedkope energierekening ooit nog terugkomt heeft het mis: https://www.consultancy.n...gt-komende-30-jaar-met-50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 18:23
Glenfiddich schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:24:

Nu.nl schrijft dit:
Dit klopt aardig. Ik ging van Eur 350 (Greenchoice) naar Eur 710 (Greenchoice variabel :o ). Nu overgestapt naar Essent variabel Eur 540. Als ik drie jaar vast had genomen Eur 410.

Kijk het in april / mei nog een keer aan qua prijzen en ga dan vast zetten. Er is mij nu teveel volatiliteit.

Wat ik overigens wel asociaal vond van Greenchoice is dat ze bij einde contract je overzetten op de variabelen prijzen van dat moment en niet op het variabele tarief zoals bepaald op 1/7/2020.

[ Voor 30% gewijzigd door The Druid op 20-11-2021 17:54 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:12:
[...]

Ik heb inmiddels ook een reactie van ED dat het eerder gecommuniceerde tarief van € 1,11 niet klopt en dat het € 1,56 wordt. Nu zsm op zoek naar iets beters, als dat er überhaupt is.

Komende dagen komt de Consumentenbond met een aanbod (collectieve inkoop). Hopen dat het de pijn iets kan verzachten.
Overstappen wordt zo en zo duurder. Heb ook al gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:53
@Adriaan71 natuurlijk wordt het duurder, er is geen concurrentie, niet echt. Iedereen koopt op dezelfde beurs, waar alles was al door tussenfondsen opgekocht en nu wordt doorverkocht aan echte gebruikers maar x3-x10 duurder.
Er zijn heleboel hurken van venture capitals die serious rijk worden, terwijl wij betalen en EU op zijn kont zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-06 22:05
Ben toch benieuwd hoe gezinnen het gaan doen die nu al oa. de ziektekosten etc niet kunnen betalen.
Gemeentelijke belastingen gaan ook al stuk omhoog en dan ook nog eens je gas/licht.
De meeste met zulke problemen hebben ook niet de mogelijkheid voor zonnepanelen etc.

De “rijke” zullen het een stuk minder gaan voelen dan de mensen die op de “laagste” rang zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
The Druid schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:46:
[...]

Dit klopt aardig. Ik ging van Eur 350 (Greenchoice) naar Eur 710 (Greenchoice variabel :o ). Nu overgestapt naar Essent variabel Eur 540. Als ik drie jaar vast had genomen Eur 410.

Kijk het in april / mei nog een keer aan qua prijzen en ga dan vast zetten. Er is mij nu teveel volatiliteit.

Wat ik overigens wel asociaal vond van Greenchoice is dat ze bij einde contract je overzetten op de variabelen prijzen van dat moment en niet op het variabele tarief zoals bepaald op 1/7/2020.
De opzeg boete is 125€ per product als je en 3 jarig contract opzegt.
Er vanuit gaande dat jouw bedragen over maand bedragen gaat, heb je die kosten er in 2 maanden uit. Waarschijnlijk eerder omdat de meeste van je energie kosten in de winter vallen door verwarming.

Kortom 3 jaar contact nemen en alsof in de lente kijken naar goedkopere leverancier en opzeg boete betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Beetje hoop aan de horizon voor mensen met een oud en slecht geisoleerd huis :)

https://www.volkskrant.nl...r-oude-woningen~b838fd25/
Vattenfall komt volgend jaar met een warmtepomp op de markt die ook geplaatst kan worden in oudere, minder goed geïsoleerde woningen.

Doordat deze pomp water levert van hogere temperatuur, kunnen bestaande radiatoren blijven hangen en hoeft er niet eerst fors te worden geïnvesteerd in vloer- of muurverwarming en vergaande isolatie van de woning, aldus het energiebedrijf. Vattenfall denkt dat deze oplossing kan helpen om potentieel 2,8 miljoen woningen van het gas te halen, die anders lastig te verduurzamen zijn.

Waar een ‘gewone’ warmtepomp water levert van een graad of 45, kan de warmtepomp die Vattenfall heeft ontwikkeld met installatiebedrijf Feenstra het water opstoken tot 80 graden Celsius. Net zo warm als de oude cv-ketel op gas. Hierdoor kunnen bestaande radiatoren blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Piet_Piraat7 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:37:

[...]
Vaillant heeft ook al 1 jaar de AroTHERM +. Deze maak ook gewoon water tot 75 graden en kan zo in elke woning de cv ketel vervangen.

Echter de rendement wordt gehaald met een warmtepomp met zo laag mogelijk graden.
Dus of je er blij van wordt om het 70 a 75 graden water te stoken betwijfel ik. Echter weet ik dat wel zeker dat je daar niet blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Een huis isoleren is echt niet moeilijk, maar de investering voor mensen met slecht geïsoleerde huizen voor een warmtepomp is vaak niet haalbaar.

Kijk is allemaal leuk, maar vele mensen (meerderheid) heeft niet tot nauwelijks spaargeld.
En als ze het al hebben dan is zo’n investering meteen alles weg.
Het word mensen echt heel moeilijk gemaakt en als je ziet hoeveel armoede er al in NL is dan word 2022 echt een heel slecht jaar voor merendeel van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

fevo-1190 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:49:
Een huis isoleren is echt niet moeilijk, maar de investering voor mensen met slecht geïsoleerde huizen voor een warmtepomp is vaak niet haalbaar.

Kijk is allemaal leuk, maar vele mensen (meerderheid) heeft niet tot nauwelijks spaargeld.
En als ze het al hebben dan is zo’n investering meteen alles weg.
Het word mensen echt heel moeilijk gemaakt en als je ziet hoeveel armoede er al in NL is dan word 2022 echt een heel slecht jaar voor merendeel van Nederland.
Isoleren niet moeilijk? Nou daar ben ik het niet mee eens. Het enige wat bij mij eenvoudig te isoleren is, is de vloer. Die is al geïsoleerd maar met naar mijn idee te dunne isolatie. Die ga ik dus ook nog na isoleren. Er zit nu iets van 7 of 8 cm piepschuim platen tegenaan en ik wil minimaal naar 15 cm of zo.

Als ik naar de rest kijk dan wordt het ingewikkelder. Buitenmuur voor en achter zijn steens muur zonder spouw. Daar moet ik dus aan de binnenzijde isoleren met voorzetwanden. Plafond is net wat hoger dan de standaard platen en dus moeten er extra lange platen komen (extra duur en beperktere keus) Bovendien is de muur qua oppervlak gering. De radiatoren hangen slechts 2 cm van de muur dus die zullen moeten worden verwijderd. Helaas zijn het ultra dikke stalen buizen naar de radiatoren toe. Zonder snijbrander en laswerk kan je echt niets veranderen. Het liefst vervang ik de hele zooi door nieuw leidingwerk en nieuwe laag temperatuur radiatoren, ben ik ook gelijk van dat asbest in de kruipruimte af. Maar ja, dat gaat behoorlijk in de papieren lopen. Waarschijnlijk komt de meeste kou nog door de ramen. Dat is wel dubbel glas maar van circa 42 jaar oud. Ik heb voor de grap recent (vorige week) gevraagd wat het zou kosten om aan de voor zijde kozijnen te vervangen. Ze kunnen over ruim een half jaar komen om een offerte te maken maar globaal voor het oppervlak ging het iets van 8000€ kosten voor alleen voor. Daar zat dan nog geen triple glas bij maar gewoon HR+. Helaas is de achterzijde nog een flink stuk duurder.

Als je even hebt meegeteld zit ik al boven de 30K€

En dan heb ik nog geen warmtepomp en ook nog geen zonnepanelen. Ik ben nog wel even bezig hier.

Eenvoudig is het lang niet altijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Piet_Piraat7 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:37:

[...]
Geen goed plan. Slecht rendement (zo'n apparaat kan niet toveren, thermodynamica) terwijl je wel een forse investering doet waarmee je je vastlegt met een middelmatig apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Indoubt schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:10:
[...]

Isoleren niet moeilijk? Nou daar ben ik het niet mee eens. Het enige wat bij mij eenvoudig te isoleren is, is de vloer. Die is al geïsoleerd maar met naar mijn idee te dunne isolatie. Die ga ik dus ook nog na isoleren. Er zit nu iets van 7 of 8 cm piepschuim platen tegenaan en ik wil minimaal naar 15 cm of zo.

Als ik naar de rest kijk dan wordt het ingewikkelder. Buitenmuur voor en achter zijn steens muur zonder spouw. Daar moet ik dus aan de binnenzijde isoleren met voorzetwanden. Plafond is net wat hoger dan de standaard platen en dus moeten er extra lange platen komen (extra duur en beperktere keus) Bovendien is de muur qua oppervlak gering. De radiatoren hangen slechts 2 cm van de muur dus die zullen moeten worden verwijderd. Helaas zijn het ultra dikke stalen buizen naar de radiatoren toe. Zonder snijbrander en laswerk kan je echt niets veranderen. Het liefst vervang ik de hele zooi door nieuw leidingwerk en nieuwe laag temperatuur radiatoren, ben ik ook gelijk van dat asbest in de kruipruimte af. Maar ja, dat gaat behoorlijk in de papieren lopen. Waarschijnlijk komt de meeste kou nog door de ramen. Dat is wel dubbel glas maar van circa 42 jaar oud. Ik heb voor de grap recent (vorige week) gevraagd wat het zou kosten om aan de voor zijde kozijnen te vervangen. Ze kunnen over ruim een half jaar komen om een offerte te maken maar globaal voor het oppervlak ging het iets van 8000€ kosten voor alleen voor. Daar zat dan nog geen triple glas bij maar gewoon HR+. Helaas is de achterzijde nog een flink stuk duurder.

En dan heb ik nog geen warmtepomp en ook nog geen zonnepanelen. Ik ben nog wel even bezig hier.

Hier vrijwel exact dezelfde situatie. Isolatie adviseur langs laten komen die vrij weinig kon betekenen. Minimale isolatie winst tegen maximale investering. Eenvoudig isoleren gaat echt niet op voor elke woning, daar wordt in dit topic echt te vaak te simpel over gedacht.

Niet elke spouwmuur is vol te proppen (als je die al hebt), niet elke vloer/kruipruimte is makkelijk te isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:31
Waarschijnlijk komt de meeste kou nog door de ramen. Dat is wel dubbel glas maar van circa 42 jaar oud. Ik heb voor de grap recent (vorige week) gevraagd wat het zou kosten om aan de voor zijde kozijnen te vervangen.
Een steensmuur heeft een U-waarde van vijf, vergelijkbaar met die van enkel glas. Ik zou je prioriteiten daarop baseren, en geen grote investeringen doen in kozijnen terwijl de warmte door het veel grotere muur- en dakoppervlak weglekt.
Piet_Piraat7 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:30:
Hier vrijwel exact dezelfde situatie. Isolatie adviseur langs laten komen die vrij weinig kon betekenen. Minimale isolatie winst tegen maximale investering. Eenvoudig isoleren gaat echt niet op voor elke woning, daar wordt in dit topic echt te vaak te simpel over gedacht.
Ik neem aan dat jij ook in een woning met steensmuren (dus waarschijnlijk een eeuw of meer oud) woont. Dan is dat wel een interessante conclusie. Isolatie heeft namelijk afnemende meerverdiensten: de eerste isolatie doet het meeste werk, en daarna betaal je meer voor minder winst. Van enkelglas naar dubbelglas is belangrijker dan van dubbelglas naar HR.

Dus de huizen waar lastig 'winst' te behalen valt zijn bijvoorbeeld de jaren '80 huizen.

Juist in zo'n oud huis is alles wat je doet een grote stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:52:
[...]

Een steensmuur heeft een U-waarde van vijf, vergelijkbaar met die van enkel glas. Ik zou je prioriteiten daarop baseren, en geen grote investeringen doen in kozijnen terwijl de warmte door het veel grotere muur- en dakoppervlak weglekt.

[...]

Ik neem aan dat jij ook in een woning met steensmuren (dus waarschijnlijk een eeuw of meer oud) woont. Dan is dat wel een interessante conclusie. Isolatie heeft namelijk afnemende meerverdiensten: de eerste isolatie doet het meeste werk, en daarna betaal je meer voor minder winst. Van enkelglas naar dubbelglas is belangrijker dan van dubbelglas naar HR.

Dus de huizen waar lastig 'winst' te behalen valt zijn bijvoorbeeld de jaren '80 huizen.

Zit zelf met een geschakelde woning uit de jaren 60 en zit aan de geschakelde kant (30% geschakeld mijn wc en meterkast aan zijn woonkamer) te denken om het te isoleren met latjes en glaswol en dat meteen combineren met het plaatsen van nieuwe stopcontacten en wegwerken van TV/HDMI kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

JDx schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:56:
[...]

Zit zelf met een geschakelde woning uit de jaren 60 en zit aan de geschakelde kant (30% geschakeld mijn wc en meterkast aan zijn woonkamer) te denken om het te isoleren met latjes en glaswol en dat meteen combineren met het plaatsen van nieuwe stopcontacten en wegwerken van TV/HDMI kabels.
kijk ook even naar PIR platen, die kun je krijgen als combiplaat met gipsplaat/vezelplaat/houtplaat ertegenaan gelijmd. Dan heb je gelijk je wandafwerking en PIR heeft de hoogste isolatiewaarde per cm dikte. Ik kijk daarnaar maar moet nog even kijken waar de dampremmende folie moet (die zit al op de platen maar afhankelijk van de toepassing moeten ze aan de ene of de andere kant). Iets duurder wel.

Op de aanbieding van Vattenval stonden geen prijzen van netbeheerskosten. Die zijn er echter wel en zijn dus niet vervallen. Die gaan wel omhoog maar niet schrikbarend. Iets van 6 tientjes per jaar voor mij.

De overheidsheffingen op elektra zijn sterk gereduceerd maar op gas zijn ze iets hoger (van 52 ct/kuub naar 54 cent per kuub) Nu zijn de gas kosten bij mij toch al hoger dan de elektra kosten dus de stijging van de gasprijs van 0,82€ naar 1,26€ ga ik toch wel voelen.

En dan ben ik nog beter af als veel anderen. Ik stook de zooi maar wat minder hard op en doe een dik vest aan. Voor mij is dat een keuze, het is niet zo dat ik een wat hogere energieprijs niet kan betalen maar voor velen die minder zijn bedeeld zal het een extra klap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Indoubt schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:09:
[...]

kijk ook even naar PIR platen, die kun je krijgen als combiplaat met gipsplaat/vezelplaat/houtplaat ertegenaan gelijmd. Dan heb je gelijk je wandafwerking en PIR heeft de hoogste isolatiewaarde per cm dikte. Ik kijk daarnaar maar moet nog even kijken waar de dampremmende folie moet (die zit al op de platen maar afhankelijk van de toepassing moeten ze aan de ene of de andere kant). Iets duurder wel.

Op de aanbieding van Vattenval stonden geen prijzen van netbeheerskosten. Die zijn er echter wel en zijn dus niet vervallen. Die gaan wel omhoog maar niet schrikbarend. Iets van 6 tientjes per jaar voor mij.

De overheidsheffingen op elektra zijn sterk gereduceerd maar op gas zijn ze iets hoger (van 52 ct/kuub naar 54 cent per kuub) Nu zijn de gas kosten bij mij toch al hoger dan de elektra kosten dus de stijging van de gasprijs van 0,82€ naar 1,26€ ga ik toch wel voelen.

En dan ben ik nog beter af als veel anderen. Ik stook de zooi maar wat minder hard op en doe een dik vest aan. Voor mij is dat een keuze, het is niet zo dat ik een wat hogere energieprijs niet kan betalen maar voor velen die minder zijn bedeeld zal het een extra klap zijn.
Kingspan W'all-in-One. Heb je in verschillende dikte's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 18:23
Stinger_Ventura schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:30:
[...]

De opzeg boete is 125€ per product als je en 3 jarig contract opzegt.
Er vanuit gaande dat jouw bedragen over maand bedragen gaat, heb je die kosten er in 2 maanden uit. Waarschijnlijk eerder omdat de meeste van je energie kosten in de winter vallen door verwarming.

Kortom 3 jaar contact nemen en alsof in de lente kijken naar goedkopere leverancier en opzeg boete betalen.
Okeeeee ... ik had verwacht dat de opzegboete vele malen hoger zou zijn.

heb het even opgezocht, de opzegboete bij Essent is alsvolgt:

code:
1
2
3
4
Minder dan 1,5 jaar         € 100
Tussen 1,5 en 2 jaar        € 150
Tussen 2 en 2,5 jaar        € 200
Langer dan 2,5 jaar         € 250

Dus dan heb je het er inderdaad al heel snel uit. Thanks voor de info !

Edit 1: Nu zie ik dat Essent een lente deal heeft, maar die 3 jaars deal gaat pas in in April. Dus dan betaal ik het normale tarief tot die datum. Dat lijkt mij niet handig.

Edit 2: Er is geen 3 jaars deal meer te vinden op de markt en alle 1 jaars deals zijn duurder dan de variabele opties. Conclusie, stil zitten en wachten.

[ Voor 34% gewijzigd door The Druid op 21-11-2021 14:30 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Raar dat iedereen de schuld lijkt te geven aan de energie maatschappijen voor het verhogen van de tarieven, terwijl de schuld bij de overheid ligt. Door het liberaliseren van de energie markt krijg je als het goed is lagere prijzen, maar ten koste van zekerheid. Het is goedkoper om alleen in te kopen wat je nodig hebt voor je huidige klanten en zo kort mogelijk op de bal te zitten op de energie markt.
Nu het fout gaat en de mensen van failliete bedrijven opeens nieuwe energie contracten nodig hebben is het logisch dat de andere bedrijven markt conforme tarieven vragen. Het zou slechte bedrijfsvoering zijn om onder je inkoopprijs te verkopen. Dan krijg je de nieuwe welkom energie.

Maar goed allemaal vvd blijven stemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fevo-1190
[...]

Zelf wat wanden/plafonds maken is echt niet heel moeilijk.
Toevallig heb ik een eigen zaak in de wanden/plafonds.
En iemand met beetje kennis en gebruik van google kan prima zelf z’n huis isoleren.
Afwerken van de wanden/plafond kan je laten doen en is echt niet zo duur.
Dat je veel werk heb aan vloer/dak en wanden is een ander ding, maar het is niet heel moeilijk.

Kijk een vloer zelf isoleren dmv eps korrels kost je gemiddeld 500/1000€ en dat kan je prima zelf alleen is het werk wat vies . Je kan het ook laten doen , maar dan kost het je +-€1500.
Het is niet voor iedereen weggelegd, maar met een goede instelling kom je al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Indoubt schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:09:
[...]

Dampremmende folie (HDPE) is niet duur en plaats je altijd achter je gipsplaat en dus voor je isolatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Jongens voor het verduurzamen van je woning zijn al zat topics

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:39:
Raar dat iedereen de schuld lijkt te geven aan de energie maatschappijen voor het verhogen van de tarieven, terwijl de schuld bij de overheid ligt. Door het liberaliseren van de energie markt krijg je als het goed is lagere prijzen, maar ten koste van zekerheid. Het is goedkoper om alleen in te kopen wat je nodig hebt voor je huidige klanten en zo kort mogelijk op de bal te zitten op de energie markt.
Nu het fout gaat en de mensen van failliete bedrijven opeens nieuwe energie contracten nodig hebben is het logisch dat de andere bedrijven markt conforme tarieven vragen. Het zou slechte bedrijfsvoering zijn om onder je inkoopprijs te verkopen. Dan krijg je de nieuwe welkom energie.

Hoe is het iemands schuld dat de tarieven hoger worden? Even buiten wat uitzonderingen van contracten die worden opengebroken enzo, maar dit is niet een Nederlands probleem, het is heel Europa (en geloof ook buiten Europa).

Met een door de staat geleide energiemarkt was niet magisch ons gas goedkoper geworden in Nederland, we moeten dat gewoon nog steeds inkopen. En ja de overheid zou het dan voor dezelfde tarieven kunnen blijven leveren aan de burgers, maar linksom of rechtsom wordt dat dan gewoon door de belastingbetaler betaald. Dat is niks anders dan de huidige lastenverlichting vanuit de overheid nog wat verder op te schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:22:
[...]

Hoe is het iemands schuld dat de tarieven hoger worden? Even buiten wat uitzonderingen van contracten die worden opengebroken enzo, maar dit is niet een Nederlands probleem, het is heel Europa (en geloof ook buiten Europa).

Met een door de staat geleide energiemarkt was niet magisch ons gas goedkoper geworden in Nederland, we moeten dat gewoon nog steeds inkopen. En ja de overheid zou het dan voor dezelfde tarieven kunnen blijven leveren aan de burgers, maar linksom of rechtsom wordt dat dan gewoon door de belastingbetaler betaald. Dat is niks anders dan de huidige lastenverlichting vanuit de overheid nog wat verder op te schroeven.
Het probleem van excessief hoge tarieven is vooral bij de mensen die nu moeten overstappen. Voor die mensen is geen energie ingekocht op de energiemarkt en die krijgen nu dus contracten aangeboden met 40 cent/kWh en 1,8 euro/m3 wat deze mensen in de problemen kunnen brengen.
Als er wel voor de lange termijn ingekocht was, waren deze problemen er niet. Ja dat de variabele tarieven in januari naar 25 cent en 1,11 gaan is wel een stuk hoger, maar vergeleken met de huidige spot markt tarieven nog wel redelijk. Uiteindelijk zullen de hogere tarieven er voor zorgen dat de verduurzaming sneller zal gaan (is mijn verwachting). Daarom is het voor Rusland ook niet goed dat de tarieven lang hoog blijven. Voor de korte termijn komt het Rusland natuurlijk prima uit.
Snap ook niet waarom Europa zo moeilijk doet over die nieuwe gasleiding. Een pijp van het leverende land direct naar ons ontvangende regio is toch juist ideaal. Geen tussenliggende landen die er nog iets over kunnen zeggen/doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:52:
[...]

Als je zo'n eerste stap nog moet zetten heb je helemaal gelijk. In dit huis zit overal al dubbel glas. Isolatie adviseur was ook eerlijk; de stap naar HR++ is het niet waard. De kozijnen zouden vervangen moeten worden omdat het zwaardere ramen zijn en de ramen in dit huis beneden zijn echt groot. Flinke kosten dus.

Daarbij is hier een spouwmuur van 1cm aanwezig. Er kan geen isolatie materiaal in. Dus dan heb je ontzettend goed isolerende ramen maar gaat alsnog alle warmte verloren door je muren.

Het dak is hetzelfde liedje. Er zit al isolatie. Matig aangebracht glaswol op een zolder die geen leefruimte is, afgesloten met een vlizotrap. Ook dat kun je helemaal opnieuw doen maar de return on investment is ook daar minimaal.

Voor isolatie maatregelen die echt het verschil gaan maken in dit huis moeten we helaas wat dieper in de buidel tasten. Daar hou je natuurlijk ook rekening mee als je een oud huis koopt, je houdt er alleen geen rekening mee dat de gasprijzen hetzelfde gaan gedragen als sommige crypto's. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:19:
[...]

Als je zo'n eerste stap nog moet zetten heb je helemaal gelijk. In dit huis zit overal al dubbel glas. Isolatie adviseur was ook eerlijk; de stap naar HR++ is het niet waard. De kozijnen zouden vervangen moeten worden omdat het zwaardere ramen zijn en de ramen in dit huis beneden zijn echt groot. Flinke kosten dus.

Daarbij is hier een spouwmuur van 1cm aanwezig. Er kan geen isolatie materiaal in. Dus dan heb je ontzettend goed isolerende ramen maar gaat alsnog alle warmte verloren door je muren.

Het dak is hetzelfde liedje. Er zit al isolatie. Matig aangebracht glaswol op een zolder die geen leefruimte is, afgesloten met een vlizotrap. Ook dat kun je helemaal opnieuw doen maar de return on investment is ook daar minimaal.

Voor isolatie maatregelen die echt het verschil gaan maken in dit huis moeten we helaas wat dieper in de buidel tasten. Daar hou je natuurlijk ook rekening mee als je een oud huis koopt, je houdt er alleen geen rekening mee dat de gasprijzen hetzelfde gaan gedragen als sommige crypto's. :+
Als je muren slechter isoleren dan Hr++ glas kan je beter geen hr++ glas nemen, want dan krijg je natte muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:53
Z___Z schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:39:
Zou alles weer ten goede veranderen als we nu massaal op andere partijen gaan stemmen ipv op de VVD en zouden we daardoor weer een Gemeentelijk Energie Bedrijf terug krijgen?

[ Voor 18% gewijzigd door R0181 op 21-11-2021 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
R0181 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:51:
[...]

Zou alles weer ten goede veranderen als we nu massaal op andere partijen gaan stemmen ipv op de VVD en zouden we daardoor weer een Gemeentelijk Energie Bedrijf terug krijgen?
Nee dat niet. We zijn langzaam richting de VS aan het gaan. Dus over 50 jaar hebben we hetzelfde als daar. Goed opgeleide mensen verdienen een hoop geld, en laag opgeleiden hebben straks 2 banen nodig om hun hoofd boven water te houden. De energierekening is pas het begin.
Van alle economische grootmachten in de wereld durft eigenlijk alleen de Chinese overheid hard op te treden tegen multinationals (buiten of ze andere dingen wel of niet goed doen). Veel wetten en regels zijn gewoon niet goed voor de burgers en zouden bij een goed werkend democratisch systeem toch nooit aangenomen mogen worden. Bijvoorbeeld 70 jaar muziek rechten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:19:
[...]

1cm spouw? wauw... dat kom je zelden tegen, maar dan ben je bijna genoodzaakt om extra isolatie en wanden vanuit de binnenkant te plaatsen om enige isolatie te krijgen.
Bij mij heeft het vervangen van de grootste ruit van dubbel glas naar HR++ wel nut gehad (maar ik heb dan ook 7cm spouw muren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 09:02
Dit gaat nog een kater opleveren voor mensen met stadsverwarming. Want ja, "niet meer dan anders" betekent "de hoofdprijs van de theoretisch meest onzuinige gasaansluiting". Maandelijks mag ik 39 euro aftikken voor het voorrecht warmte te mogen hebben, ook zonder enig verbruik. In 15 jaar is dat ~7000 euro, daar kun je toch een mooie warmtepomp voor aanschaffen (en terugverdienen)... maar dat hoeft niet want je hebt al stadsverwarming, hoera. :+ Eneco klopt zich ondertussen wel altijd op de borst dat ze niet het maximumtarief rekenen dat de ACM vaststelt, en daar hebben ze gelijk in... ze rekenen bij mij namelijk slechts 98% van het maximumtarief. |:(

De prijzen voor warmte worden jaarlijks vastgesteld, in januari, en dat is dan voor het hele jaar. Het is niet te hopen dat ze gewoon de prijs voor januari pakken en 12 maanden vastklinken, want als we even rekenen... de prijzen van gas in januari 2021 zullen bijna 5 keer zo hoog zijn als in januari 2020 (op basis van de futures). Zelfs als er een redelijker gemiddelde wordt gepakt omdat de prijzen de rest van het jaar bijna zeker lager zullen liggen heb je het nog steeds over 3 keer zo hoog (opnieuw op basis van futures).

Als ik Eneco mag geloven is het gemiddelde verbruik voor wamte equivalent aan 1100 m3 gas. Wie dat verbruikt mag zich met zo'n prijsaanpassing verheugen op een verhoging van de rekening van maar liefst ~1800 euro op jaarbasis, ofwel 150 euro p/m. De eenmalige tegemoetkoming van de regering in 2022 is daar niet meer dan een doekje voor het bloeden. En overstappen, onderhandelen of kiezen voor variabele prijzen is er niet bij. Als je in een koopwoning zit kun je nog voor kiezen voor afsluiting, als je een alternatief hebt (kosten 400 euro), maar wie in een huurwoning zit is afhankelijk van de verhuurder, die hier meestal geen trek in heeft. Zeker sociale huurders hebben gewoon pech.

Persoonlijk zit ik toevallig goed omdat ik domweg veel minder verbruik dan de meeste mensen (appartement, alleenstaand, geen koukleum) en ik ga er dankzij de tegemoetkoming volgend jaar netto op vooruit, maar ik denk dat veel andere mensen er een stuk minder warmpjes bij zullen zitten, pun intended.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:26
MneoreJ schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:27:
Dit gaat nog een kater opleveren voor mensen met stadsverwarming. Want ja, "niet meer dan anders" betekent "de hoofdprijs van de theoretisch meest onzuinige gasaansluiting". Maandelijks mag ik 39 euro aftikken voor het voorrecht warmte te mogen hebben, ook zonder enig verbruik. In 15 jaar is dat ~7000 euro, daar kun je toch een mooie warmtepomp voor aanschaffen (en terugverdienen)... maar dat hoeft niet want je hebt al stadsverwarming, hoera. :+ Eneco klopt zich ondertussen wel altijd op de borst dat ze niet het maximumtarief rekenen dat de ACM vaststelt, en daar hebben ze gelijk in... ze rekenen bij mij namelijk slechts 98% van het maximumtarief. |:(
Eneco: *stadsverwarmingsketel met gas naar hoge temperatuur opstoken doet*. Duurzaam, muahaha!

Tja, gecondoleerd inderdaad als je daar mee zit, een kater had je dan waarschijnlijk toch al wel. Bovendien zit je dan 100% zeker aan een leverancier vast. Erger nog als het bij nieuwbouw is, want dan is er vaak slechter geisoleerd doordat je dankzij een kunstmatige bonus voor stadsverarming al de EPC-norm haalde met dunnere isolatie. Spaarde een paar tientjes op de bouw, zit je de levensduur van het huis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kaaschef schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:24:
[...]

Begint op behoorlijke misleiding te kijken, daar gaan ze in Den Haag vast wel wat van vinden. Consumenten prijzen behoren inclusief te zijn.
Ik heb een paar maanden geleden een contract afgesloten bij Essent. Maar de prijzen zijn slecht te doorgronden. Ziet er zo uit op mijn Essent:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Tarieven gas Incl. btw
Totaal
Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3) :
€ 0,93165/m3
Leveringskosten gas
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 06)
€ 0,40692/m3
Vaste leveringskosten (€ 8,49/maand)
€ 0,27926/dag
Netbeheerkosten
voor Enexis B.V. : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand.jaarv. 500-4.000 m3 (€ 181,52/jaar)
€ 0,49731/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) (€ 358,50/jaar)
€ 0,42176/m3
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) (€ 87,52/jaar)
€ 0,10297/m3
Overige kosten
Automatische incasso
€ 0,00 per rekening
Handmatige betaling
€ 2,42 per rekening

Wat gewoon neerkomt op 2 Euro per verbruikte kuub aan gas. Ze zullen het 's een keertje overzichtelijk houden voor consumenten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Exorcist schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:52:
[...]

Wat gewoon neerkomt op 2 Euro per verbruikte kuub aan gas. Ze zullen het 's een keertje overzichtelijk houden voor consumenten :X
Ik lees toch echt 93 eurocent per m3 (+ vaste kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Skyaero schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik lees toch echt 93 eurocent per m3 (+ vaste kosten)
0,93 + 0,40 + 0,42 + 0,10 (afgerond) is 1,85. De 0,93 ct is exc. belastingen etc. Dat bedoel ik met dat het niet direct duidelijk is, bij "totaalbedrag" verwacht je alles inclusief, wat niet zo is. Waardoor je dit krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ4VQwgNub_9CXTTk-0UhFwSFbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8jSbLdOtWz7iQj1zQlzMXi0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Exorcist schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:50:
[...]
De 0,93 ct is exc. belastingen etc. Dat bedoel ik met dat het niet direct duidelijk is, bij "totaalbedrag" verwacht je alles inclusief, wat niet zo is.
Ben je daar echt heel zeker van?

Want

€ 0,40692/m3 (leveringstarief) + € 0,42176/m3 (energiebelasting) + € 0,10297/m3 (ODE)
is EXACT € 0,93165/m3 (totale leveringstarief).

Je plaatje bevat ook de vaste dagelijkse kosten voor contract en netbeheer.

[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 22-11-2021 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:48
Skyaero schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:16:
[...]

Want

€ 0,40692/m3 (leveringstarief) + € 0,42176/m3 (energiebelasting) + € 0,10297/m3 (ODE)

In het plaatje staat een verbruik van 21m3 voor oktober, met een totale prijs van €43,64. Met €0,93165 per m3 totaal, is dat niet echt een kloppende berekening. ;)

edit: dus zeg 6 a 7 euro voor vaste lasten eraf is €37,64 / 21 = 1,79 m3 ongeveer
Dat klopt denk ik wel.

[ Voor 9% gewijzigd door dehardstyler op 22-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:50
dehardstyler schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:19:
[...]
In het plaatje staat een verbruik van 21m3 voor oktober, met een totale prijs van €43,64. Met €0,93165 per m3 totaal, is dat niet echt een kloppende berekening. ;)
Netbeheerkosten € 0,49731/dag

Die tellen op tot 23.91.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
T-MOB schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:23:
[...]

Netbeheerkosten € 0,49731/dag

Die tellen op tot 23.91.
Ahh shit, netbeheerkosten vergeten. Dan lijkt het wel richting 0,93 m3 te gaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Skyaero schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:16:
[...]

Want

Ik denk dat je gelijk hebt :X

Ik heb het gebaseerd op de optelsom die ik eerder maakte, en een maandelijks kostenplaatje (tot dusver) wat 2x zo hoog (duur) is als mijn verbruik in m3. Wat zou inhouden dat als ik een maand wél echt stook, de kosten niet exponentieel hoog zijn als dat ik dacht..

Zou het eigenlijk dus nogmaals in de verbruiksgrafieken van Essent moeten bekijken in een maand dat ik meer verbruik. Momenteel erg laag omdat ik niet op gas kook, ik al dan al niet tijdelijk grotendeels alleen woon (en soms met m'n kinderen) en dan ook nog 's vaak in een ruimte verblijf waar geen radiator is maar een oliekachel (hoef ik de rest van het huis niet op te stoken :P

Ik hou het wel ff in de gaten. Je redenatie makes sense :)

Grootste kostenpost in mijn geval is toch elektra :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZexeltSqx2xT3Jn4PeBqH6qKeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Yu3idpZVBTJmoJivma386sV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Exorcist op 22-11-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik snap de conclusie van het artikel niet...

https://www.rtlnieuws.nl/...rming-uitzetten-kost-meer

Als ik m'n huis (1969) vanaf 15 graden naar 20 graden moet stoken 's ochtends ben ik zo een paar 2 a 3 m3 gas kwijt. Als ik het huis vanaf 18 graden naar 20 graden stook, dan verbruikt hij 's nachts 0,3~0,4m3 gas maar 's ochtends maar 1m3 om hem op 20 graden te krijgen.
Bouwjaar van je huis
Het verschil in isolatie zit hem vaak in hoe oud je huis is. Is je huis gebouwd vóór 1994? Dan heeft je huis waarschijnlijk wat minder goede isolatie. In dat geval kost het veel energie om je huis te verwarmen en is het dus slimmer om de thermostaat ‘s nachts zo’n 5 tot 7 graden omlaag te zetten. Dan moet de verwarming ‘s ochtends misschien wel flink stoken, maar in verhouding kost dat minder energie.

Is je huis gebouwd na 1994? Dan heb je als het goed is wat betere isolatie en kan je de verwarming beter wat constant houden. Het beste bij deze huizen is om de thermostaat 2 tot 4 graden omlaag te zetten en als het vriest 1 tot 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:38:

Als ik m'n huis (1969) vanaf 15 graden naar 20 graden moet stoken 's ochtends ben ik zo een paar 2 a 3 m3 gas kwijt. Als ik het huis vanaf 18 graden naar 20 graden stook, dan verbruikt hij 's nachts 0,3~0,4m3 gas maar 's ochtends maar 1m3 om hem op 20 graden te krijgen.

[...]
Het enige wat ik heb veranderd vorig jaar en wat veel scheelde was meten hoe koud het wordt als je de verwarming helemaal uit laat. Ik had hem 's nachts altijd op 15 staan en het werd elke nacht 14.

Elke keer ging hij aan als hij weer onder de 15 sprong. Lager dan 14 kwam ie nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:35

OMD

Ik begrijp het niet zo goed denk ik.

Krijg de prijzen van Vattenfall binnen.

Ik betaal tot 31-12 : € 0.214630 per kwh
Ik betaal per 01-01: € 0.198476 per kwh

Het wordt goedkoper? Ook door die vermindering energiebelasting ga ik minder betalen per maand aan stroom. Het zou toch een stuk duurder worden?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
OMD schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:24:
Ik begrijp het niet zo goed denk ik.

Krijg de prijzen van Vattenfall binnen.

Ik betaal tot 31-12 : € 0.214630 per kwh
Ik betaal per 01-01: € 0.198476 per kwh

Het wordt goedkoper? Ook door die vermindering energiebelasting ga ik minder betalen per maand aan stroom. Het zou toch een stuk duurder worden?
Als je alleen stroom gebruikt, dan ga je er inderdaad op vooruit ja. Dat geldt dus maar voor een klein deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
dehardstyler schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:28:
[...]

Als je alleen stroom gebruikt, dan ga je er inderdaad op vooruit ja. Dat geldt dus maar voor een klein deel.
ja, de klap komt in 2023 dan harder aan... O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:12:
[...]

Het enige wat ik heb veranderd vorig jaar en wat veel scheelde was meten hoe koud het wordt als je de verwarming helemaal uit laat. Ik had hem 's nachts altijd op 15 staan en het werd elke nacht 14.

Elke keer ging hij aan als hij weer onder de 15 sprong. Lager dan 14 kwam ie nauwelijks.
Het scheelde dus veel gas om hem helemaal uit te laten ipv op 15c te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:48:
[...]

Het scheelde dus veel gas om hem helemaal uit te laten ipv op 15c te laten?
Ja de hele nacht elk uur aan slaan om van 14 naar 15 te gaan of alleen de volgende ochtend 1x scheelt nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Morgen komt, als het goed is, de Consumentenbond met een aanbod voor collectieve inkoop energie. Ik verwacht er niet veel van aangezien elke leverancier torenhoge prijze vraagt nu.

Plan voor nu is om door de zure appel deze winter heen te bijten met zeer hoge variabele tarieven en na de winter hopen dat de gasprijzen dusdanig gedaald zijn dat overstappen loont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:38:

De conclusie van het artikel klopt natuurkundig: nachtverlaging bespaart energie.

In de praktijk is dit onzettend lastig te meten, omdat je dan twee identieke dagen met elkaar wilt vergelijken. En met identiek gaat het dus om de buitentemperatuur, windsnelheid en richting, neerslag, maar ook de activiteiten binnen. Staat er bijvoorbeeld de ene nacht nog een vaatwasser aan.

Daarnaast geldt ook nog 'your miles may vary', omdat je ketel 's nachts (als deze de woning op temperatuur houdt) anders regelt dan als deze in de ochtend moet opwarmen. Systeem en ketelgedrag en -rendement spelen dan een belangrijke rol.

Dat ga je bijvoorbeeld goed terugzien als je vloerverwarming hebt, helemaal als daar nog een warmtepomp op is aangesloten.

Maar over het algemeen geldt dat 3 tot 5 °C nachtverlaging zo'n 5 tot 10% aan totale warmtevraag verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Kees-Jan schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:44:
[...]

ja, de klap komt in 2023 dan harder aan... O-)
Ah vertel? Ik neem aan dat jij super inside informatie hebt of is het glazen bol werk zoals velen hier doen?
Net zoals velen hier (en kranten etc.) zeiden dat het gewoon erg duur ging worden vanaf 1 januari.

Graag cijfers waar uit blijkt dat 2023 super duur wordt (net zoals 2022 dat zou worden).

Tuurlijk is er altijd een risico met variabel. Dar risico loop ik al 20 jaar maar daardoor betaal ik al 20 jaar een heel stuk minder dan anderen en als ik dan een keer meer moet betalen so be it. Trekt die 20 jaar weer een beetje recht :+

Wij gebruiken maar een 2250-2500kwh per jaar en een 12-15GJ (+/- 500m3 gas) aan stadsverwarming op jaarbasis. Het zal geheid qua warmte duurder worden maar lijkt me een stuk minder dan alle doom scenario's die ik hier heb gelezen (en in de kranten etc)

[EDIT]

Post komt wat onaardig over naderhand bij het lezen. Bedoel het niet onaardig :)

[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 22-11-2021 16:36 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
OMD schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:28:
[...]

Ah vertel? Ik neem aan dat jij super inside informatie hebt of is het glazen bol werk zoals velen hier doen?
Net zoals velen hier (en kranten etc.) zeiden dat het gewoon erg duur ging worden vanaf 1 januari.

Graag cijfers waar uit blijkt dat 2023 super duur wordt (net zoals 2022 dat zou worden).

Tuurlijk is er altijd een risico met variabel. Dar risico loop ik al 20 jaar maar daardoor betaal ik al 20 jaar een heel stuk minder dan anderen en als ik dan een keer meer moet betalen so be it. Trekt die 20 jaar weer een beetje recht :+

Wij gebruiken maar een 2250-2500kwh per jaar en een 12-15GJ (+/- 500m3 gas) aan stadsverwarming op jaarbasis. Het zal geheid qua warmte duurder worden maar lijkt me een stuk minder dan alle doom scenario's die ik hier heb gelezen (en in de kranten etc)

[EDIT]

Post komt wat onaardig over naderhand bij het lezen. Bedoel het niet onaardig :)
nou, gewoon, omdat de tegemoetkoming energiebelasting en de korting op het tarief voor electriciteit vervalt. 3 jaar vastzetten is leuk, maar dat gaat op voor het basistarief.

dus vandaar mijn opmerking :| (overigens ook niet onaardig bedoeld :*) )

* Kees-Jan moet zijn glazenbol nog steeds laten repareren :D

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:23:
[...]

De conclusie van het artikel klopt natuurkundig: nachtverlaging bespaart energie.

In de praktijk is dit onzettend lastig te meten, omdat je dan twee identieke dagen met elkaar wilt vergelijken. En met identiek gaat het dus om de buitentemperatuur, windsnelheid en richting, neerslag, maar ook de activiteiten binnen. Staat er bijvoorbeeld de ene nacht nog een vaatwasser aan.

Daarnaast geldt ook nog 'your miles may vary', omdat je ketel 's nachts (als deze de woning op temperatuur houdt) anders regelt dan als deze in de ochtend moet opwarmen. Systeem en ketelgedrag en -rendement spelen dan een belangrijke rol.

Dat ga je bijvoorbeeld goed terugzien als je vloerverwarming hebt, helemaal als daar nog een warmtepomp op is aangesloten.

Maar over het algemeen geldt dat 3 tot 5 °C nachtverlaging zo'n 5 tot 10% aan totale warmtevraag verminderd.
Ah kijk, dat maakt het al duidelijker. Ja vond het sowieso maar een kort slecht onderbouwd artikel... Vind het nacht verbruik bij mij wel meevallen namelijk, nu heb ik al redelijk wat isolatie waardoor de temperatuur niet als een steen daalt.

15C 's nachts is best wel laag eigenlijk, lijkt wel of dat het gemiddelde is van Nederland als ik het zo lees (hoop het niet :+ ).
Als ik m'n woning elke ochtend vanaf 15C moet gaan opwarmen dan zou m'n gasverbruik verdrievoudigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:08:
[...]

Ah kijk, dat maakt het al duidelijker. Ja vond het sowieso maar een kort slecht onderbouwd artikel... Vind het nacht verbruik bij mij wel meevallen namelijk, nu heb ik al redelijk wat isolatie waardoor de temperatuur niet als een steen daalt.

15C 's nachts is best wel laag eigenlijk, lijkt wel of dat het gemiddelde is van Nederland als ik het zo lees (hoop het niet :+ ).
Als ik m'n woning elke ochtend vanaf 15C moet gaan opwarmen dan zou m'n gasverbruik verdrievoudigen...
Kleiner huis is sneller koud en sneller warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

OMD schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:28:
[...]

[EDIT]

Ik heb ook vattenval en nieuwe tarieven gekregen (zie mijn eerdere post)

De kale prijs van een kWh is meer dan verdubbeld. Omdat er echter heel veel belasting opzit welke nu tijdelijk weg valt kan het zijn dat de verhoging beperkt is of zelfs afwezig.

Zodra de tijdelijke belastingreductie over is ga je natuurlijk wel flink omhoog.

Op gas blijft de belasting gewoon bestaan, die gaat wel veel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Indoubt schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:26:
[...]

Ik heb ook vattenval en nieuwe tarieven gekregen (zie mijn eerdere post)

De kale prijs van een kWh is meer dan verdubbeld. Omdat er echter heel veel belasting opzit welke nu tijdelijk weg valt kan het zijn dat de verhoging beperkt is of zelfs afwezig.

Zodra de tijdelijke belastingreductie over is ga je natuurlijk wel flink omhoog.

Op gas blijft de belasting gewoon bestaan, die gaat wel veel omhoog.
Tja, dan gaat het naar 0,29 per kWh. Wie zegt dat er volgend jaar niets gebeurt qua prijs of belastingverlaging.
0,29 per kWh is voor ons ongeveer 150 euro duurder per jaar. Das een iets meer dan een tientje per maand. Daar heb ik 20 jaar minder voor betaald omdat ik geen vast contract had. We zien volgend jaar wel weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
https://www.nu.nl/economi...eiding-nord-stream-2.html
De Amerikaanse regering heeft meer sancties opgelegd rond de omstreden gaspijpleiding Nord Stream 2, die van Rusland naar Duitsland loopt. De sancties werden opgelegd aan twee schepen en een bedrijf dat banden zou hebben met Rusland. De Verenigde Staten hebben nu meerdere bedrijven, personen en schepen op de zwarte lijst staan vanwege betrokkenheid bij Nord Stream 2.

Door de vertraging is het wel onwaarschijnlijker geworden dat Nord Stream 2 de gastekorten in Europa komende winter kan helpen verlichten.
Kan nog een fris wintertje voor Europa gaan worden ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:42

polthemol

Moderator General Chat
tjah, Duitsland mikt kernenergie eruit vanwege pleasen van wat kiezers, veel landen doen geen bal om gebruik van gas te verminderen en we meenden het goed voor elkaar te hebben door een deal te maken met een land wat er een sport van maakt om zich zo onmogelijk mogelijk op te stellen in de wereld. Ik denk dat we een rekening krijgne hiermee voor het 'too little, too late'-beleid waar we mee bezig zijn als maatschappij in de EU. Dit issue hadden we van mijlenver kunnen zien aankomen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:08:
[...]
Vanmorgen was het bij mij 17 graden, heb mijn best gedaan, maar alsnog een slecht geïsoleerde hoekwoning van 1964. Echt zo'n vierkant blok met 2 muren en 2 raampartijen.

Die 15 is meer in de winter als het gaat vriezen. Heb 1 keer de verwarming op 12 gezet toen ik een week niet thuis was in de winter, toen was het ook echt 12 graden bij thuiskomst.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 23-11-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:05
In de UK is inmiddels het 21e energiebedrijf omgevallen. Omdat de andere energiebedrijven geen zin hadden om het failliete bedrijf over te nemen, heeft de staat het bedrijf overgenomen.

Nog 2 dingen die me opvallen:

1. Blijkbaar geldt er in een UK een soort maximum tarief, waardoor energiebedrijven de stijgingen niet volledig door kunnen rekenen. Ja, handig voor consumenten maar dan vallen de klappen bij de bedrijven ja.

2. Leveringen aan klanten van het failliete bedrijf gaan gewoon door. Logisch natuurlijk, maar blijkbaar op kosten van de staat. 'Desondanks hoeven klanten zich geen zorgen te maken, benadrukt een woordvoerder van Bulb Energy. Op kosten van de staat zal er de komende tijd gas, elektriciteit en water worden geleverd.'

https://nos.nl/artikel/24...f-met-1-7-miljoen-klanten

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:20:
[...]

Vanmorgen was het bij mij 17 graden, heb mijn best gedaan, maar alsnog een slecht geïsoleerde hoekwoning van 1964. Echt zo'n vierkant blok met 2 muren en 2 raampartijen.

Die 15 is meer in de winter als het gaat vriezen. Heb 1 keer de verwarming op 12 gezet toen ik een week niet thuis was in de winter, toen was het ook echt 12 graden bij thuiskomst.
Hoek woning is sowieso lastig isoleren, je zou bijna een extra wand er tegenaan moeten zetten om de buitenkant goed te kunnen isoleren.

Vanmorgen was het bij mij ook 17,5C (staat de thermostaat op) en 0,23m3 gas verbruikt. Dus het klopt wel denk ik, zal er eens dieper induiken.

Zit te twijfelen om de laatste ramen door HR++ te laten vervangen, of meteen het hele kozijn en de deuren (maar dat laatste is toch iets duurder dan 4 losse ruiten laten vervangen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
polthemol schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:17:
[...]

tjah, Duitsland mikt kernenergie eruit vanwege pleasen van wat kiezers, veel landen doen geen bal om gebruik van gas te verminderen en we meenden het goed voor elkaar te hebben door een deal te maken met een land wat er een sport van maakt om zich zo onmogelijk mogelijk op te stellen in de wereld. Ik denk dat we een rekening krijgne hiermee voor het 'too little, too late'-beleid waar we mee bezig zijn als maatschappij in de EU. Dit issue hadden we van mijlenver kunnen zien aankomen.
De Amerikanen hebben gelijk dat deze verbintenis van een andere politieke macht tot afhankelijkheid leidt, waarbij er economische druk uitgeoefend kan worden op momenten dat je het niet kan gebruiken.

De politiek kijkt niet ver genoeg vooruit om dit voor te zijn, o.a. door de verkiezingen elke zoveel jaar. Hoe lang zit Putin al op het pluche??

Maar blijft bijzonder, wij gaan vol van het gas af, krijgen voorgeschoteld dat zon en wind het alternatief is, terwijl het niet continue waait of de zon schijnt.
We extra Electra gaan verbruiken omdat we van het gas afgaan en toch warmte nodig hebben.
We extra Electra gaan gebruiken omdat we de brandstof-motor weg doen ten gunste van elektrisch rijden.
Dan is het enige korte termijn alternatief kolen of gas, en tja... dan wint gas het snel ivm vervuiling en CO2.

We ontkomen er niet aan om heel snel in te zetten op kern-energie. Dat heeft een hele grote technische sprong gemaakt tov de jaren 50/60 centrales die we kennen. Dit is de enige manier om CO2 vrij te zijn, en energie onafhankelijk, je moet alleen heel goed kijken wat je met het nucleaire afval doet. Maar fossiele energie heeft ook zijn schade, dus dat is kiezen.....

Vooralsnog lijkt de markt niet erg te reageren op het nieuws dat de VS extra sancties oplegt ten nadele van Nordstream 2. As we speak +1,5% omhoog over de hele linie... Blijkbaar al ingeprijsd.
Feit is wel dat ook op de lange termijn gas nu 3 x zo duur is (15e vorig jaar tov 45e nu).

[ Voor 7% gewijzigd door Stinger_Ventura op 23-11-2021 09:30 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4