Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 26 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.304 views

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja, want de stroomprijs hangt vaak samen met de gasprijs.
Maar zonder deze keuze hadden we moeilijker toegang tot de Amerikaanse toevoer en waren we nog meer chantabel geweest. Al hebben we daar nu weinig aan.
Ik zie de oorzaak meer in de lege buffers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ach, we hebben nu paniek vanwege hoge prijzen. Die lijken gelukkig alweer te stabiliseren op een wat hoger niveau als in het verleden maar een stuk beter als enkele weken terug.

Wat m.i. een groter probleem gaat worden onder deze omstandigheden is leverbetrouwbaarheid en de capaciteit van het elektriciteitsnet. Dat gaat nog een veel uitdagender probleem worden dan een hogere prijs.

Er is nog heel veel werk te verzetten en richtinggevend beleid van de overheid is ook schaars.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:03
https://www.volkskrant.nl...per-maand-extra~b3780136/

Valt me nog mee vergeleken met de prijzen die eerder rond gingen.

Elektra van 0,23 naar 0,26
Gas van 0,82 naar 1,26

Door de Eneco woekerprijzen had ik veel erger verwacht.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
RobbieB schreef op zondag 14 november 2021 @ 07:45:
https://www.volkskrant.nl...per-maand-extra~b3780136/

Valt me nog mee vergeleken met de prijzen die eerder rond gingen.

Elektra van 0,23 naar 0,26
Gas van 0,82 naar 1,26

Door de Eneco woekerprijzen had ik veel erger verwacht.
Ik ben dan ook oprecht benieuwd of Eneco nog word aangepakt met het “geintje” dat ze geflikt hebben.

Ik hoop iig dat heel veel mensen, ook niet welkom klanten, dit niet snel vergeten.

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10 15:54
ArcticWolf schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:02:
[...]

Sowieso kost het nogal wat... ik heb m'n ruit van aan de voorzijde laten vervangen door HR++ (4,5m2 ruit 6-15-6). 650 euro lichter... en moest ook nog een deel van m'n kozijn repareren. Achteraf was een nieuw (kunststof op hout lijkend) kozijn + ruit misschien maar net iets duurder (maar dan had ik het hout niet meer).

Heb nu de spouw, 7cm (Knauf supafill) en vloer (7cm PIF) en 1x HR++ ruit geïsoleerd (rest is nog standaard dubbelglas) maar verloor nog zoveel warmte... toen heb ik voor de test een goed gordijn in het trapgat richting zolder gehangen en nu verbruik ik bijna een kwart minder aan gas en blijft de warmte een stuk beter beneden.
Je verliest echt heel veel warmte via het dak en via de dak aansluiting. Ben nu wel begonnen met de dakaansluiting en tussenplafonds te isoleren. 2e week van januari wordt het hele dak gedaan.

Leuk topic iig:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Merk je veel van je nieuwe HR++ glas? Ik heb ook 2 grote ruiten van dik 5m2 elk die ik wil laten vervangen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het punt waarop gas stoken per eenheid warmte goedkoper is dan een warmtepomp, ligt bij die prijzen bij een COP van 1.65.
Doe er je voordeel mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwP2fuXaK3wFsQJXmQbWSl3sHZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9ET3FcJMRGhaNlvIxTtFreg.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-11 22:40
Kaaschef schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:23:
[...]

Merk je veel van je nieuwe HR++ glas? Ik heb ook 2 grote ruiten van dik 5m2 elk die ik wil laten vervangen.
Dat merk je zeker! Vorig jaar had onze buurman de ruiten vervangen en toen het zo koud was in februari heb het bekeken met een thermische camera. Scheeld echt! Zal eens kijken of ik de thermische foto nog terug kan vinden.

Edit..

Buurman(links) stookt 20 graden wij(rechts) rond de 16-17 graden. En toch zie je dat de ramen bij ons veel warmer zijn aan de buitenkant (dus meer warmte lekkage).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBVTSP6PIAr9IpYJEMKV2U5blHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NjNcs3qHdWdG8kOrmRMJzwji.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door wauskoek op 14-11-2021 11:07 ]

• Indoubt

Indoubt

wauskoek schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:59:
[...]

Dat merk je zeker! Vorig jaar had onze buurman de ruiten vervangen en toen het zo koud was in februari heb het bekeken met een thermische camera. Scheeld echt! Zal eens kijken of ik de thermische foto nog terug kan vinden.

Edit..

Buurman(links) stookt 20 graden wij(rechts) rond de 16-17 graden. En toch zie je dat de ramen bij ons veel warmer zijn aan de buitenkant (dus meer warmte lekkage).

[Afbeelding]
Dankjewel voor het posten van die foto.

Ik heb wel dubbel glas maar het is ouder dubbel glas (wel vrij dik). Helaas flink oppervlak en een flink vermogen om te laten vervangen dus dat is nog wel even sparen. (Dat is als er geen nieuwe kozijnen in moeten, anders is het schrikbarend)

edit: ik heb een DIY DBE gefabriceerd en die in de woonkamer onder een drie-plaats radiator gezet. Ik ga daarmee kijken of ik de aanvoer temperatuur verder kan verlagen zonder dat het niet meer warm te krijgen is in huis. Moet het wel eerst koud worden buiten natuurlijk.

Ik hoor van verschillende mensen dat die nu iets nettere prijzen krijgen voor hun niewe contracten. De paniek lijkt een beetje voorbij voor nu. De prijzen gaan wel omhoog maar niet zo extreem als een paar weken geleden.

[ Voor 19% gewijzigd door Indoubt op 14-11-2021 11:59 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kaaschef schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:23:
[...]

Je merkt het wel ja, afkoelen (en met zonlicht opwarmen) van de ruimte gaat allemaal wat langzamer dan voorheen. En minder koude trek door de ruit heen.
Zou eigenlijk nog de andere zijde (uitbouw met 4x 1,60x0,7m dubbelglas uit 2004) ook moeten vervangen door HR++ glas, denk dat je het dan nog beter merkt... isolatie is zo goed als de zwakste schakel heb ik wel gemerkt nu.

Voor die 2 ruiten met nieuwe kozijnen en montage ben je zo 1500 a 1600 euro/stuk voor kwijt idd }:O

Het zag er bij mij zo uit (pic spam :+), laatste foto is soms een nadeel van HR++ glas... maar heb nu pas zo'n 3x a 4 last van gehad;
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/xKXk4tfl.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ofJhk5Nl.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/aApq9Bel.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/3dYCODYl.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/eEAUYBLl.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/5Se9elpl.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/F1WZ2ewl.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/3QVYbWnl.png

[ Voor 37% gewijzigd door ArcticWolf op 14-11-2021 12:25 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• wauskoek
  • Laatst online: 15-11 22:40
ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:12:
[...]

Je merkt het wel ja, afkoelen (en met zonlicht opwarmen) van de ruimte gaat allemaal wat langzamer dan voorheen. En minder koude trek door de ruit heen.
Zou eigenlijk nog de andere zijde (uitbouw met 4x 1,60x0,7m dubbelglas uit 2004) ook moeten vervangen door HR++ glas, denk dat je het dan nog beter merkt... isolatie is zo goed als de zwakste schakel heb ik wel gemerkt nu.

Voor die 2 ruiten met nieuwe kozijnen en montage ben je zo 1500 a 1600 euro/stuk voor kwijt idd }:O

Het zag er bij mij zo uit (pic spam :+), laatste foto is soms een nadeel van HR++ glas... maar heb nu pas zo'n 3x a 4 last van gehad;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja de laatste foto komt mij bekend voor. Wij hadden boven alles laten vervangen door nieuwe kozijnen en nieuw glas. Volgende dag loop de bad kamer op en ik zie condens op de raam.. Dacht verdorie dat zou helemaal niet mogen! :( Eenmaal toen ik dichterbij kwam zag ik dat de condens aan de buitenkant zat.. :D

edit..

Even ontopic weer O-)

Onze Vattenfall contract is al paar maanden verlopen en tijdens het inloggen op de website vertelde ze dat ik beter gewoon kon blijven zitten met variabele prijzen i.p.v een nieuwe contract af te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door wauskoek op 14-11-2021 12:40 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
wauskoek schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:38:
[...]

Ja de laatste foto komt mij bekend voor. Wij hadden boven alles laten vervangen door nieuwe kozijnen en nieuw glas. Volgende dag loop de bad kamer op en ik zie condens op de raam.. Dacht verdorie dat zou helemaal niet mogen! :( Eenmaal toen ik dichterbij kwam zag ik dat de condens aan de buitenkant zat.. :D

edit..

Even ontopic weer O-)

Onze Vattenfall contract is al paar maanden verlopen en tijdens het inloggen op de website vertelde ze dat ik beter gewoon kon blijven zitten met variabele prijzen i.p.v een nieuwe contract af te sluiten.
Dat klopt ook, variabel is (veel) goedkoper op dit moment. Denk omdat het een gemiddelde is van de inkoop prijs gezien over de futures terwijl de jaar contracten rekening houden met de spotmarkt.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:48
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Herkenbaar die laatste foto! Hier hebben we een paar weken terug kunststof kozijnen met triple glas laten plaatsen en 's ochtends geeft dat zo nu en dan flink wat extra privacy. Je kunt er amper meer door heen kijken als het beslagen is :D

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:10:
[...]

Dat klopt ook, variabel is (veel) goedkoper op dit moment. Denk omdat het een gemiddelde is van de inkoop prijs gezien over de futures terwijl de jaar contracten rekening houden met de spotmarkt.
Variabel is goedkoper omdat daar nog de prijzen van 01-07 in zitten, omdat variabel over het algemeen 2x per jaar wordt gecorrigeerd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11 13:15
@ArcticWolf kan niet meer raam openen?
Even wachten ik dacht condens is schlecht, of toch niet?
Welke infrarood camera was dat?

• ArcticWolf
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 15 november 2021 @ 05:04:
@ArcticWolf kan niet meer raam openen?
Even wachten ik dacht condens is schlecht, of toch niet?
Welke infrarood camera was dat?
Kon sowieso al niet, vroeger heeft er een klap en kiep raam in gezeten maar dat hebben ze voor 1 grote ruit vervangen destijds.

Dit is condens aan de buitenkant, als HR++ glas dat doet dan werkt het juist goed ;)

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:38
[...]

Hoe wist je dat je dubbel glas had? Stond dat op de ruit?

Ik heb een woning uit 2002 waar op de ruiten HR++ staat. Maar ik begreep ook dat HR++ door de jaren heen beter is geworden.

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

banaliteit schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:27:
[...]

Ik heb een woning uit 2002 waar op de ruiten HR++ staat. Maar ik begreep ook dat HR++ door de jaren heen beter is geworden.
Klopt, je moet naar de U waarde kijken. Hoe lager hoe beter:
https://www.milieucentraa...s-hr-glas-en-triple-glas/

Staat meestal gedrukt in de metalen strip tussen de ramen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik doe even een rondje door mijn huis (heb 's nachts geen verwarming aan) en kijk naar oud dubbel glas, enkel glas en HR++ glas, maar niets is beslagen, dat is slecht? :'(

Nog een maandje en we gaan het meemaken met alle variable aanbiedingen. Tenminste ik neem aan dat je halverwege december wel een brief krijgt hoe hoog je tarief gaat worden vanaf 1 januari.

heb nog 1 raam met enkel glas, in de deur naar de tuin, dat stoort me nu best :p

[ Voor 58% gewijzigd door JDx op 15-11-2021 08:04 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• ArcticWolf
  • Niet online
banaliteit schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:27:
[...]

Ja staat in de ruit, was uit 1983 dus mocht wel vervangen worden ;)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:30
stuffer schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:32:
[...]

Klopt, je moet naar de U waarde kijken. Hoe lager hoe beter:
https://www.milieucentraa...s-hr-glas-en-triple-glas/

Staat meestal gedrukt in de metalen strip tussen de ramen.
Als je niet weet wat voor glas je hebt en je kan het gedrukte stripje niet lezen kan je ook de vlam test doen:

Pak een aansteker of gebruik de ledlamp van uw smartphone. Houd de vlam of lamp op ongeveer 5 cm. van het glas. U ziet nu in de weerspiegeling van de ruit 4 vlammetjes. In het geval van HR glas heeft de tweede of derde vlam een iets afwijkende kleur.

Cloud ☁️

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

HKLM_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:33:
[...]

Als je niet weet wat voor glas je hebt en je kan het gedrukte stripje niet lezen kan je ook de vlam test doen:

Pak een aansteker of gebruik de ledlamp van uw smartphone. Houd de vlam of lamp op ongeveer 5 cm. van het glas. U ziet nu in de weerspiegeling van de ruit 4 vlammetjes. In het geval van HR glas heeft de tweede of derde vlam een iets afwijkende kleur.
Klopt als een bus. Zie ook de link van MilieuCentraal. Ik heb nog 2 ruiten (schuifpui) die volgens jaar aan de beurt zijn. Dat gaat naast comfort ook zeker energie besparen en dat is met de huidige prijzen alleen maar een win-win.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• HKLM_
stuffer schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:39:
[...]

Klopt als een bus. Zie ook de link van MilieuCentraal. Ik heb nog 2 ruiten (schuifpui) die volgens jaar aan de beurt zijn. Dat gaat naast comfort ook zeker energie besparen en dat is met de huidige prijzen alleen maar een win-win.
Inderdaad ik hoorde dit truckje van mijn aankoopmakelaar destijds om te checken of het wel klopte wat ze zeiden :P

Ontopic:/ ik zag gisteren de nieuwe variabele prijzen van Vattenfall en dat valt mij echt reuze mee om eerlijk te zijn. Als ik zo naar onze gas en stroom jaaropgave kijk dan zitten we ruim onder het landelijk gemiddelde voor een twee persoons huishouden (gas en stroom) dan is de schade een tientje of twee verwacht ik. Uiteraard zonde maar we zien het in juni wel weer :P

Cloud ☁️

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:18
HKLM_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:48:
[...]

Inderdaad ik hoorde dit truckje van mijn aankoopmakelaar destijds om te checken of het wel klopte wat ze zeiden :P

Ontopic:/ ik zag gisteren de nieuwe variabele prijzen van Vattenfall en dat valt mij echt reuze mee om eerlijk te zijn. Als ik zo naar onze gas en stroom jaaropgave kijk dan zitten we ruim onder het landelijk gemiddelde voor een twee persoons huishouden (gas en stroom) dan is de schade een tientje of twee verwacht ik. Uiteraard zonde maar we zien het in juni wel weer :P
uh, waar zie jij die nieuwe vattenfall tarieven? ik kan die nergens vinden (bij vattenfall dan, hè? niet die Trouw of AD site...) :/

the older I get, the better I was...

• HKLM_
Kees-Jan schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:52:
[...]

uh, waar zie jij die nieuwe vattenfall tarieven? ik kan die nergens vinden (bij vattenfall dan, hè? niet die Trouw of AD site...) :/
Ik ga momenteel inderdaad uit van de nieuws leaks

Cloud ☁️

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-11 21:15
Ik heb n.a.v. het WE faillissement op 6 november nog een modelcontract met Oxxio kunnen afsluiten voor de oude tarieven. Oxxio en Eneco weigeren echter de startdatum eerder dan 29 november te laten plaatsvinden, beetje raar dat er wel allerlei mensen zijn die veel eerder konden overstappen maar goed... :F

Anyway, is de verwachting dat Oxxio zich vanaf 29 november echt nog gaat houden aan de variabele tarieven t/m 31 december? Of kan ik maar beter gelijk zoiets als Frank Energie kiezen?

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-11 20:44
Rctworld schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:11:
Ik heb n.a.v. het WE faillissement op 6 november nog een modelcontract met Oxxio kunnen afsluiten voor de oude tarieven. Oxxio en Eneco weigeren echter de startdatum eerder dan 29 november te laten plaatsvinden, beetje raar dat er wel allerlei mensen zijn die veel eerder konden overstappen maar goed... :F

Anyway, is de verwachting dat Oxxio zich vanaf 29 november echt nog gaat houden aan de variabele tarieven t/m 31 december? Of kan ik maar beter gelijk zoiets als Frank Energie kiezen?
Ik heb op 3 oktober een modelcontract bij Engie afgesloten en die houden zich ook strikt aan die 30 dagen vast. Dus ik krijg pas per 3 december weer even fatsoenlijke tarieven.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rctworld schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:11:
Ik heb n.a.v. het WE faillissement
...
Of kan ik maar beter gelijk zoiets als Frank Energie kiezen?
Als ik 'Frank Energie' in google typ, is de 1e suggestie om solvabiliteit erachteraan te typen.

/mompelt iets met ezels en stenen :+

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2021 10:52 ]

PSN

• Rctworld
YakuzA schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:52:
[...]

Als ik 'Frank Energie' in google typ, is de 1e suggestie om solvabiliteit erachteraan te typen.

/mompelt iets met ezels en stenen :+
Maar heb je er ook naar gekeken? Zou best kunnen zijn dat veel mensen erop zoeken maar als ik er op zoek vind ik niets/tot weinig wat met Frank te maken heeft. Ze bieden volgens mij ook geen vaste contracten maar 100% variabel (per dag voor gas, zelfs per uur voor elektra als ik het goed begrijp), dus volgens mij is er voor Frank Energie weinig risico/impact van deze "crisis".

Of heb jij andere info gevonden?

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:20
Door de variabele tarieven heb je bij Frank Energie geen kans op faillissement naar aanleiding van stijgende prijzen. Klanten betalen die stijgende prijzen dus direct.

• Rctworld
SidewalkSuper schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:13:
Door de variabele tarieven heb je bij Frank Energie geen kans op faillissement naar aanleiding van stijgende prijzen. Klanten betalen die stijgende prijzen dus direct.
Dat leek mij ook. Vroeger had ik dat een onacceptabel risico genoemd, maar de ervaring leert dat vastzetten van prijzen ook weinig garantie geeft :+ Maar als Rusland die pijpleiding eens voljast dan kun je bij Frank ook snel meegenieten denk ik :D

• andru123
@Rctworld zover ik weet, staat die pijplijn klaar en vol met gas, maar het wordt geblokkeerd door EU (namelijk Poolse en Ukrainse lobbyisten, die willen blijven melken hun bestaande pijpen, denk ik. Ik zie geen andere reden waarom die pijplijn is nog niet in gebruik)
Maar zelfs als die pijplijn opent, denk ik niet dat de prijzen snel dalen. Te veel vraag in Azië, dus de dagprijzen blijven hoog. Tenzij EU landen mogen weer lange termijn contracten afsluiten direct met leveranciers. Nu dat mag niet van EU, alle inkopen moeten via EU gasbeurs.

Verwijderd

https://www.epexspot.com/...0&data_mode=table&period=

Weinig van te merken dat prijzen dalen... 36ct per kwh excl. energiebelasting begin van de avond.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@andru123 je ziet de geopolitieke hoek niet, hoe Nordstream2 als wapen tegen Oekraïne ingezet kan worden? Daarom bemoeit de VS zich er ook mee.
Ongeveer de Europese regeltjes die dat moeten voorkomen (onafhankelijke pijplijnoperator) zorgen nu voor vertraging omdat Rusland dat, verrassing, niet wil.

• Proton_

Proton_

Team Welles

andru123 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:24:
[...]
Kan je iets meer over vertellen? Welke kleine warmtepomp en wat subsidie.
Je had hier nog geen antwoord op gekregen. De ISDE subsidie is aangepast (ik kreeg in 2019 €150 toe op de boiler uit mn sig) maar nog steeds interessant.
Zie bijvoorbeeld hier.

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tarieven t/m
31 december 2021
Tarieven vanaf
Uw tarieven voor Gas 1 januari 2022
Gas Tarief (incl. btw) Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per m3 per m3
Variabele leveringskosten € 0,299838 € 0,714626
Overheidsheffingen € 0,524729 € 0,544161
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3
) € 0,824567 € 1,258787

Dit ga ik betalen bij Vattenval. tja.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:38

IkWilbert

Het is mij!

Wouter Zwart NOS
@WouterZwart twitter

Duitse regering zet certificering van #NordStream2 voorlopig on hold. Het bedrijf dat gaspijpleiding gaat uitbaten, Nord Stream 2 AG, is een Zwitsers bedrijf met uiteraard link naar Rusland. Bundesnetzagentur concludeert dat de constructie (nog) niet voldoet aan Duitse wet.

bron
https://www.bundesnetzage...11116_NOS2.html?nn=265778

Gaat dit nog weer invloed hebben op de gasprijs?

I intend to live forever. So far, so good.

Verwijderd

IkWilbert schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:57:
Gaat dit nog weer invloed hebben op de gasprijs?
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5303640

bijna 10% hoger vandaag inderdaad

Verwijderd

aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:54:
[...]

Gezin van 4 met 2 kleine kinderen. Rijtjeshuis uit 2016. Goed geisoleerd. Gas wordt alleen gebruikt voor warm water en vloerverwarming. De koude maanden beginnen nu, maar ons verbruik aan gas is sinds 2009 dat wij samen wonen nooit hoger dan 800m3 geweest.

[Afbeelding]
Wat heb jij gedaan om in april 2,5x meer te verbruiken dan in januari?

Dit is onze grafiek, rijhuis uit 1981, goed geïsoleerd, gezin van 3, mijn vrouw werkt 3/5.
Verwarming (radiatoren), warm water en koken op gas (380 m³ per jaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFD-NBUm8GOn5xVUXWNvRpyKTyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oVyLlXRjFzMPXMXSuAwfsLSL.png?f=user_large

Vergelijking in kWh (x 11,5):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYnenZOIxvTNjqIlzkNHDvGiXBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9kZUBJJDPX8tIkEvbZ1JbW7R.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2021 12:59 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 09:43

Gasprijs is de afgelopen dagen weer lekker aan het stijgen!
En dan moet het koude weer nog komen, ben heel benieuwd wat een Europees koude front gaat doen met de gas prijzen.

American Express vraagbaak

Verwijderd

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:55:
[...]

Gasprijs is de afgelopen dagen weer lekker aan het stijgen!
En dan moet het koude weer nog komen, ben heel benieuwd wat een Europees koude front gaat doen met de gas prijzen.
Of een golvende straalstroom die 3 gelijktijdige koudegolven in de VS, Europa en China veroorzaakt :P https://blogs.scientifica...ril-global-food-supplies/

En dan ruzie met Poetin en Loekasjenko over migratie :P

• ArcticWolf
  • Niet online
Echt absurd idd, terwijl de gaskraan gewoon lekker open staan...
https://www.reuters.com/b...ne-are-steady-2021-11-16/

Maar, vanmorgen kwam dit nieuws naar buiten:
https://www.msn.com/nl-nl...r-AAQLrd4?ocid=entnewsntp

Tis krom, want Duitsland hanteert de Europese regelgeving hiervoor, terwijl de gehele EU in de problemen zit (Duitsland ook). Wie snijdt nou wie in de vingers...
Als de gasprijs idd richting de 2 euro/m3 gaat, zit de gehele EU straks in de kou en in de financiële problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 16-11-2021 13:06 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf de regels zijn niet nieuw.
Maar als ze gevolgd worden, kan Gazprom moeilijker machtsspelletjes spelen dus worden de randen opgezocht.
Rusland heeft geen haast. Als wij dat wel hebben, houden we daar decennia last van. Dan liever een enkele winter die ons met de neus op de feiten drukt.

NB: de bestaande pijpleidingen worden nu niet vol benut, vergeet dat niet. Dus is er meer aan de hand dan simpele schaarste.

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:08:
@ArcticWolf de regels zijn niet nieuw.
Maar als ze gevolgd worden, kan Gazprom moeilijker machtsspelletjes spelen dus worden de randen opgezocht.
Rusland heeft geen haast. Als wij dat wel hebben, houden we daar decennia last van. Dan liever een enkele winter die ons met de neus op de feiten drukt.

NB: de bestaande pijpleidingen worden nu niet vol benut, vergeet dat niet. Dus is er meer aan de hand dan simpele schaarste.
Dat klopt, ze boeken niet het maximale van de lijnen, echter dat stond in een voorgaand artikel van een analist op Reuters, dat ze pas in december die extra boekingen verwachten. Ben even vergeten waarom dat was...

okay edit;
Gazprom books no extra gas transit capacity via Yamal-Europe for Dec
https://www.reuters.com/a...ope-for-dec-idUSR4N2RP01S

die analyse kan dus ook het raam uit...
Geen Zwitsers bedrijf
De Bundesnetzagentur moet goedkeuring verlenen aan het bedrijf dat in Duitsland verantwoordelijk is voor het uitbaten van de pijplijn. Het Russische Gazprom, eigenaar van de lijn, had daarvoor een bedrijf in Zwitserland opgezet, maar dat mag niet, zeggen de Duitsers.

Alleen een Duits bedrijf mag het Duitse deel van de pijplijn bestieren. Daarvoor heeft het Zwitserse bedrijf inmiddels een dochteronderneming in Duitsland opgezet, maar de Bundesnetzagentur gaat pas verder met de goedkeuringsprocedure als het personeel en de bezittingen ook daadwerkelijk naar Duitsland overgeheveld zijn, schrijft te toezichthouder.
Deze quote vind ik wel interessant. Ik snap dat een Russisch bedrijf niet de pijplijn mag bedrijven in Duitsland, maar Zwitserland daarentegen?

Enige reden dat ik kan bedenken dat de Russen in Zwitserland zitten is vanwege het financiële klimaat, maar controles moeten wel mogelijk zijn, lijkt mij?

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 16-11-2021 13:15 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
Zojuist de variabele tarieven gevraagd bij onze huidige leverancier. Dat viel me alles mee: € 1,11 voor een kuub gas. Nieuwe klanten die een vast contract willen betalen € 1,82 maar bestaande klanten wiens contract afloopt, zoals wij dus, een lager tarief. Dat tarief is geldig tot juni volgend jaar.

Een stijging alsnog, maar een stuk minder erg dan eerst gedacht.

• ArcticWolf
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:16:
Zojuist de variabele tarieven gevraagd bij onze huidige leverancier. Dat viel me alles mee: € 1,11 voor een kuub gas. Nieuwe klanten die een vast contract willen betalen € 1,82 maar bestaande klanten wiens contract afloopt, zoals wij dus, een lager tarief. Dat tarief is geldig tot juni volgend jaar.

Welke leverancier is dat dan?

• Piet_Piraat7
ArcticWolf schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:17:
[...]
Welke leverancier is dat dan?
Energie Direct

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 08:55
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:16:

Goeie tip ga ik ook eens proberen bij Oxxio

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf het punt blijft simpel: de prijzen zijn hoog, de vraag staat, maar het aanbod volgt niet - een politieke keuze.

Het andere punt: de regels voor onafhankelijke Duitse operator waren er ook al, toch is de pijp gelegd en doen ze nu verbaasd. Het is niet Duitsland, de EU of de bureaucratie die hier dwarsligt. Het is Gazprom die tijdens het spel de regels wil veranderen.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-11 16:12
Mjelnir schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:28:
[...]

Goeie tip ga ik ook eens proberen bij Oxxio
Mijn Oxxio tarieven die ik 1 nov gecommuniceerd kreeg bij los vast contract. Ik ben uit het contract, dus zou kunnen switchen.
Woon in beneden woning: 700M³ 1600kwh p/j

Stroom:
code:
1
2
3
4
5
11-12-2021
Leveringstarief stroom per kWh - enkel  € 0,21213
Vaste leveringskosten stroom per maand  € 7,75
Energiebelasting stroom per kWh € 0,11408
Opslag duurzame energie stroom per kWh  € 0,03630

variabel: ~0,35

Gas:
code:
1
2
3
4
Leveringstarief gas per m³  € 0,89367
Vaste leveringskosten gas per maand € 7,75
Energiebelasting gas per m³ € 0,42176
Opslag duurzame energie gas per m³  € 0,10297

variabel: ~1,41

• Ecological
  • Laatst online: 16-11 23:59
We kunnen nu beter even door de zure appel heen bijten, gas is eigenlijk veel te goedkoop voor de ecologische schade die het veroorzaakt.

Dit zal mensen aan het denken zetten om te isoleren, warmtepompen te installeren, beter met gas om te gaan en duurzamer te leven.

Verder is dit nog niks met wat ons te wachten staat aan uitdagingen en zorgt uiteindelijk alleen maar voor minder afhankelijkheid van Rusland, ik zie dus veel pluspunten. We hebben als NL 1 van de grootste voetafdrukken ter wereld, we kunnen best ook wel een beetje open staan voor verandering, en duurzamer gaan leven.

:)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:05

T-8one

take it easy, take a sisi

Ecological schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:22:
We kunnen nu beter even door de zure appel heen bijten, gas is eigenlijk veel te goedkoop voor de ecologische schade die het veroorzaakt.

Dit zal mensen aan het denken zetten om te isoleren, warmtepompen te installeren, beter met gas om te gaan en duurzamer te leven.

Verder is dit nog niks met wat ons te wachten staat aan uitdagingen en zorgt uiteindelijk alleen maar voor minder afhankelijkheid van Rusland, ik zie dus veel pluspunten. We hebben als NL 1 van de grootste voetafdrukken ter wereld, we kunnen best ook wel een beetje open staan voor verandering, en duurzamer gaan leven.

:)
ik als slachtoffer van Welkom Energie ben indd meer gemotiveerd om te kijken naar alternatieve oplossingen, binnenkort komt er een installateur langs om een offerte te maken voor een hybride cv ketel.

Maar wat ik mij afvraag, verwarmen andere landen dan minder met gas? Hoe verwarmen huishoudens in duitsland of belgie?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:33
T-8one schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:26:
[...]

ik als slachtoffer van Welkom Energie ben indd meer gemotiveerd om te kijken naar alternatieve oplossingen, binnenkort komt er een installateur langs om een offerte te maken voor een hybride cv ketel.

Maar wat ik mij afvraag, verwarmen andere landen dan minder met gas? Hoe verwarmen huishoudens in duitsland of belgie?
In Duitsland wordt juist gepromoot om op gas te gaan. ( incl subsidies vanuit de overheid )
Dit komt omdat er nog veel woningen op olie gestookt verwarmt wordt.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:54:
[...]

Wat heb jij gedaan om in april 2,5x meer te verbruiken dan in januari?

Dit is onze grafiek, rijhuis uit 1981, goed geïsoleerd, gezin van 3, mijn vrouw werkt 3/5.
Verwarming (radiatoren), warm water en koken op gas (380 m³ per jaar)

[Afbeelding]

Vergelijking in kWh (x 11,5):

[Afbeelding]
Ingang contractdatum ergens halverwege de maand. :*)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ecological schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:22:

Wat heb je aan een warmtepomp als de electriciteitsprijs aan de gasprijs is gekoppeld?

Uiteindelijk gaat dat duurzame leven je toch veel geld kosten wil je nog met 21 graden in de woonkamer zitten.

Ik ben het overigens met je eens dat we meer moeten isoleren etc, maar de appel blijft zuur.

• Ecological
  • Laatst online: 16-11 23:59
Dat klopt, maar dat betekent niet dat wij landen die het minder goed doen moeten volgen. Wij hebben de techniek, het geld en de informatie om het nog veel duurzamer te maken, maar ook op geopolitiek vlak is dit erg slim.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• ArcticWolf
  • Niet online
T-8one schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:26:
[...]

In noord Europa verwarmen ze veelal op air/air en air/ground heat pumps, sprak net een Zweedse vriend en zij betalen 0,10 euro voor een kwh. Dan snap ik het wel ja... Dan zou ik ook per direct van het gas gaan.

Maar de rest van Europa en voornamelijk midden Europa is veelal gas en Rusland zelf ook. Er is niet echt een alternatief om effectief te verwarmen, gas heeft gewoon een hele hoge warmte winst (tov andere opties).

In Engeland vallen de energiemaatschappijen met bosjes om... en zelfs Bulb staat op omvallen (1,7 miljoen klanten): https://www.standard.co.u...-crisis-beis-b963261.html

Er moet wel iets veranderen idd, 2e week van januari wordt m'n dak en ben nu al zelf bezig met de tussenvloer. Heb nu ook al een gordijn opgehangen tussen de 1e en de zolder.
Verwarm nu 's ochtends en 's avonds tot 20,5C en overdag op 19C... zit met deze temperaturen op ca. 4 a 4,5m3 gas per dag.

Het zou wel fijn zijn als iedereen van het gas af kan omdat volledige elektrische alternatieven zijn (of goedkoop genoeg is geworden).

Zit ook te denken om hoofdzakelijk te gaan verwarmen met een air/air pomp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
Wolly schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:44:
Wat heb je aan een warmtepomp als de electriciteitsprijs aan de gasprijs is gekoppeld?
Enorm veel, scheelt namelijk een factor 4 in gebruikte energie (en een factor 2 in prijs van gebruikte energie - in NL).

• Proton_

Proton_

Team Welles

De koppeling is er nu alleen maar omdat er op het moment een gascentrale aan moet staan om de laatste MW opwek aan het gebruik te matchen.

Een paar MWh aan chemische opslag (accu) is al voldoende om een groot deel van de tijd deze rol op zich te kunnen nemen en zo de koppeling voorzichtig los laten, helemaal met de geplande overproductie van wind op zee.
Een windturbine is, mits het waait, net zo goed regelbaar als een gasturbine.

• Piet_Piraat7
Er wordt hier wel erg makkelijk gereageerd dat we maar moeten verduurzamen omdat gas slecht is voor het milieu en de prijs alsmaar hoger wordt.

Net een isolatie adviseur over de vloer gehad voor onze 100 jaar oude woning met energielabel D. Korte conclusie; hij kon bijzonder weinig doen. Met een spouwmuur van maar 1cm (al geluk dat die er überhaupt zit), een kruipruimte vol puin die eerst uitgegraven moet worden en een dak wat er helemaal af gehaald moet worden (kassa) doe je het niet voor je portemonnee. Voor je die ingrijpen er uit hebt..

Ik snap best dat we zelf voor zo'n oud huis gekozen hebben. Nog steeds blij mee ondanks de gasprijzen. Mijn punt is dat er echt veel huizen zijn die een stuk lastiger te verduurzamen zijn dan men hier denkt, of tegen enorme kosten posten die lang duren om terug te verdienen (dus ook met lening).

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf
Elektrisch vs gas verwarmen:
Proton_ in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"
Als dit vragen oproept, beantwoord ik ze graag :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Piet_Piraat7 Dat hoeft niet te betekenen dat gas de enige of beste optie is.
Mogelijk verdien je in jouw geval door een hoog gasverbruik een warmtepomp alleen maar sneller terug ;)
Heb je al een topic om in details in te gaan?
Niets doen betekent sowieso krom liggen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 21:58

EXX

EXtended eXchange

Bovendien is het te verwachten dat de hoge-temperatuur warmtepomp ook steeds betaalbaarder wordt. Ideale oplossing voor oude huizen die niet kunnen weken met een standaard warmtepomp.

Gasketel eruit, hoge temperatuur warmtepomp erin, klaar. De rest kan hetzelfde blijven. Minder efficient dan een normale warmtepomp, maar stukken efficienter dan een gasketel.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@EXX de thermodynamica heeft wel een mening over hoge temperatuur warmtepompen, maar een cop van 1.65 is dan ook geen hoge lat om overheen te springen.
Mijn warmtepomp komt bij mij niet boven de 30 graden, maar hij kan tot 65 graden. Volgens de specs doet hij A7/W65 nog met cop 2.3, dus je kan gelijk hebben.

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:03:
@ArcticWolf
Elektrisch vs gas verwarmen:
Proton_ in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"
Als dit vragen oproept, beantwoord ik ze graag :)
De enige die ik nog heb is welke units ik moet aanschaffen om m'n huis te verwarmen (en in de zomer te koelen) :+

Zat te denken aan een multi split voor zolder, 1 werkkamertje en 1 slaapkamer (zal nagenoeg nooit simultaan gebruikt gaan worden namelijk) en een single split voor de woonkamer.

• Indoubt

Indoubt

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:02:
Er wordt hier wel erg makkelijk gereageerd dat we maar moeten verduurzamen omdat gas slecht is voor het milieu en de prijs alsmaar hoger wordt.

Net een isolatie adviseur over de vloer gehad voor onze 100 jaar oude woning met energielabel D. Korte conclusie; hij kon bijzonder weinig doen. Met een spouwmuur van maar 1cm (al geluk dat die er überhaupt zit), een kruipruimte vol puin die eerst uitgegraven moet worden en een dak wat er helemaal af gehaald moet worden (kassa) doe je het niet voor je portemonnee. Voor je die ingrijpen er uit hebt..

Ik snap best dat we zelf voor zo'n oud huis gekozen hebben. Nog steeds blij mee ondanks de gasprijzen. Mijn punt is dat er echt veel huizen zijn die een stuk lastiger te verduurzamen zijn dan men hier denkt, of tegen enorme kosten posten die lang duren om terug te verdienen (dus ook met lening).
Soortgelijke situatie. Ik heb gister gebeld met een kozijnenboer. Alleen voor de twee ramen aan de voorkant moet ik denken aan 8000€ en dat is nog niet eens voor HR+++ triple maar gewoon HR. Hij wil best een offerte maken..... IN MEI/JUNI 2022!!!. Dat is de offerte, plaatsen is dan nog 3 maanden later. :'(

Ik ga nog maar eens kijken wat ik allemaal zelf kan doen om de isolatie te verbeteren.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Indoubt schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:52:
[...]

Soortgelijke situatie. Ik heb gister gebeld met een kozijnenboer. Alleen voor de twee ramen aan de voorkant moet ik denken aan 8000€ en dat is nog niet eens voor HR+++ triple maar gewoon HR. Hij wil best een offerte maken..... IN MEI/JUNI 2022!!!. Dat is de offerte, plaatsen is dan nog 3 maanden later. :'(

Ik ga nog maar eens kijken wat ik allemaal zelf kan doen om de isolatie te verbeteren.
Hoe groot zijn die ramen als ik vragen mag? En wat is de indeling ervan.

• Glenfiddich
  • Laatst online: 09:33
Indoubt schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:52:
[...]

Dat klinkt wel heel extreem, tenzij je misschien bijzonder grote ramen hebt, of een rare vorm ofzo?

Wij hebben onlangs ook een offerte voor HR++ aangevraagd (en geaccepteerd), dat is het hele huis, 19 ramen, 4500 incl BTW.

Catch a smile out there!

Glenfiddich schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:26:
[...]

Dat klinkt wel heel extreem, tenzij je misschien bijzonder grote ramen hebt, of een rare vorm ofzo?

Wij hebben onlangs ook een offerte voor HR++ aangevraagd (en geaccepteerd), dat is het hele huis, 19 ramen, 4500 incl BTW.
Ik neem aan dat het bij jou alleen om glas gaat. Waar overigens niets mis mee is wanneer je houten kozijnen hebt die in prima staat zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Glenfiddich
  • Laatst online: 09:33
Ivow85 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:31:
[...]

Ik neem aan dat het bij jou alleen om glas gaat. Waar overigens niets mis mee is wanneer je houten kozijnen hebt die in prima staat zijn.
Klopt. Als Indoubt ook de kozijnen moet vervangen dan gaat elke vergelijking mank natuurlijk.

Catch a smile out there!

EXX schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:23:
Bovendien is het te verwachten dat de hoge-temperatuur warmtepomp ook steeds betaalbaarder wordt. Ideale oplossing voor oude huizen die niet kunnen weken met een standaard warmtepomp.

Gasketel eruit, hoge temperatuur warmtepomp erin, klaar. De rest kan hetzelfde blijven. Minder efficient dan een normale warmtepomp, maar stukken efficienter dan een gasketel.
Zelfs voor 'oude huizen die niet kunnen werken met standaard warmtepomp' werkt een standaard warmtepomp vaak prima. Een standaard warmtepomp kan namelijk maximale temperaturen aan van 55 tot 60+ graden. Tenzij je een echt enorm tochtig hok hebt, is dat voldoende.

Alleen is bij een aanvoer van 50+ graden het rendement inderdaad een stuk lager dan bij een aanvoer van 35 graden. En heb je met matige isolatie een wat krachtiger model nodig om over voldoende vermogen te beschikken. Ik heb twee winters de woonkamer van mijn huis uit 1902 warm gestookt met warmtepomp en gewone radiatoren. De vloer was geïsoleerd. De enkelsteens muren hadden geen isolatie (hoekhuis, dus ijskoude zijgevel) en er was niet eens een spouw aanwezig. De ramen hadden oud dubbel glas.
Ja, als het koud was moest de warmtepomp er flink aan trekken. Later is de begane grond pas volledig geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Nu komt de aanvoertemperatuur zelden boven de 30 graden uit heeft de warmtepomp ook bij -12 nergens moeite mee.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Indoubt

Indoubt

Adriaan71 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:03:
[...]

Hoe groot zijn die ramen als ik vragen mag? En wat is de indeling ervan.
2,76Bx1,85H opgedeeld in 3 bovenlichten en 3 grotere ramen waarvan de grootse in het midden van 1,42Bx1,4H. Nu kan daar niets van open maar ik zou een "zijraam: liefst wel kunnen openen

ander raam is 1,4B en 1,72H, met ventilatierooster. Dit is een schuifraam, de helft is vast, de andere helft schuift. Dat hoeft niet zo te blijven.

Ik zoek wel naar redelijke kwaliteit kozijnen met stevig sluitwerk want er wordt hier in de buurt nogal eens ingebroken.

Het punt is dat de kozijnen eigenlijk nog best aardig zijn (aluminium) na ruim 40 jaar maar natuurlijk geen koudebrug isolatie hebben.

Misschien ga ik er wel nieuw glas in zetten. Het glas wat er nu inzit is ook ruim 40 jaar oud. Het is wel vrij stevig en de totale dikte van de ruit is flink dus misschien kan ik er wel beter isolerend glas in kwijt van dezelfde dikte. ( en misschien kijken of ik het aluminium kan isoleren of iets dergelijks)

Er moet hier nog heel wat gebeuren aan isolatie etc maar ook aan vervanging radiatoren (bijna 70 jaar oud) en verwarmingsbuis etc.

Tevens is de badkamer "authentiek" hetgeen betekend dat ie 70 jaar oud is. Er zitten nog heel wat investeringsdingetjes in dit appartement. De keuken is nog vrij aardig, die is maar 40 jaar oud 8) Loden leidingen heb ik met veel moeite allemaal al vervangen behalve een klein stukje afvoerleiding onder de granito douchevloer.

Nu stook ik het niet al te warm, 19 graden, en alleen de ruimte waar ik verblijf, de rest van het huis draait op een klein radiatortje in de keuken dus ik blijf nog heel redelijk beperkt in het gasverbruik.

Niet tegenstaande dat wil ik toch beter isoleren en minder energie verbruiken. Pay back time zal ik wel nooit halen maar ik wil wel graag bijdragen aan het reduceren van energieverbruik, niet alleen voor mezelf maar ook voor een volgende generatie. Als iedereen dat een beetje doet dan zetten we in zijn totaliteit misschien alsnog grote stappen.

Bovendien: minder verbruik, minder tekorten aan gas, minder paniek op de energiemarkt en meer mogelijkheden om te investeren in isolatie/duurzaam etc.

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:02:
een dak wat er helemaal af gehaald moet worden (kassa)
Dan ga je het dak dus vanaf de buitenkant isoleren.
Maar wat zijn je mogelijkheden om vanaf de binnenkant te isoleren? Ik kon het zélf doen en had de materiaalkosten binnen ½ jaar terugverdiend.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
PJW9779 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:20:
[...]

Maar wat zijn je mogelijkheden om vanaf de binnenkant te isoleren? Ik kon het zélf doen en had de materiaalkosten binnen ½ jaar terugverdiend.
Heb je er zeker kranten tegen aan geplakt of was het een poppenhuis. :) Denk dat jouw methode van isoleren een gat in de markt zal zijn als je de kosten binnen een half jaar terug verdient. Zeker in deze tijden van prijzen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Adriaan71 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 06:46:
[...]

Heb je er zeker kranten tegen aan geplakt of was het een poppenhuis. :) Denk dat jouw methode van isoleren een gat in de markt zal zijn als je de kosten binnen een half jaar terug verdient. Zeker in deze tijden van prijzen.
Plafond van Polystyreen denk ik.

• Piet_Piraat7
PJW9779 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:20:
[...]
Het kan van binnen uit maar de winst is dan minimaal tegenover de kosten. Er zit nu al glaswol tegenaan en niet echt netjes afgewerkt. Ze kunnen het opnieuw doen. Dikke laag en netjes afwerken kan maar dat zou zo'n € 7000 kosten. De zolder is bij ons een opslagruimte en altijd afgesloten, alleen toegankelijk met een vlizo trap. Als het een extra slaapkamer ooit zou worden zouden we het beter kunnen isoleren, maar voor nu loont het niet.

• boxlessness
  • Laatst online: 26-07 22:02
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:57:
[...]

Het kan van binnen uit maar de winst is dan minimaal tegenover de kosten. Er zit nu al glaswol tegenaan en niet echt netjes afgewerkt. Ze kunnen het opnieuw doen. Dikke laag en netjes afwerken kan maar dat zou zo'n € 7000 kosten. De zolder is bij ons een opslagruimte en altijd afgesloten, alleen toegankelijk met een vlizo trap. Als het een extra slaapkamer ooit zou worden zouden we het beter kunnen isoleren, maar voor nu loont het niet.
Je kunt "het probleem" aan de voorkant of de achterkant oplossen: of minder verlies (=isoleren), of meer energie er in (=meer airco's hangen).
Zoals al aangegeven is verwarmen met gas vs electra duurder per eenheid warmte die je er in stopt. Plus het voordeel is dat je electra kunt offsetten met eigen productie, mits je daar de ruimte voor hebt.

Ik hekel de opmerkingen dat je eerst ALLES moet isoleren voordat je aan de WP/airco kan, maar dat is onzin. Wij hebben een soortgelijk "probleem" met ons huis zonder kruipruimte. No way dat ik alles uit laat graven en het halve huis af laat breken voor een pak isolatiemateriaal onder de vloer. Dan maar een dikkere WP er in en een extra set panelen in de tuin.

Verwarmen van je huis is een systeemprobleem, en dat kun je fixen je aan de voor- of aan de achterkant.

• Piet_Piraat7
boxlessness schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:29:
[...]

Je kunt "het probleem" aan de voorkant of de achterkant oplossen: of minder verlies (=isoleren), of meer energie er in (=meer airco's hangen).
Zoals al aangegeven is verwarmen met gas vs electra duurder per eenheid warmte die je er in stopt. Plus het voordeel is dat je electra kunt offsetten met eigen productie, mits je daar de ruimte voor hebt.

Ik hekel de opmerkingen dat je eerst ALLES moet isoleren voordat je aan de WP/airco kan, maar dat is onzin.
We zijn er mee bezig en de wil is er :) maar zoals eerder aangegeven is het erg lastig om ons huis ècht goed geisoleerd te krijgen. Zoals nieuwbouw gaat het nooit worden en ik moet eerlijk toegeven dat ik wel dacht dat je dat niveau moest bereiken voor een warmtepomp je huis kan verwarmen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

boxlessness schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:29:
[...]

Ik hekel de opmerkingen dat je eerst ALLES moet isoleren voordat je aan de WP/airco kan, maar dat is onzin. Wij hebben een soortgelijk "probleem" met ons huis zonder kruipruimte. No way dat ik alles uit laat graven en het halve huis af laat breken voor een pak isolatiemateriaal onder de vloer. Dan maar een dikkere WP er in en een extra set panelen in de tuin.

Verwarmen van je huis is een systeemprobleem, en dat kun je fixen je aan de voor- of aan de achterkant.
Eigenlijk zou je met een soort infrarood(?) camera door je huis moeten, luchtstromen bekijken, kieren spotten, bij mij was het in de keuken in de winter altijd ijskoud, kwam bijna allemaal door een oud kiepraampje die zo scheef als wat was en niet goed afsloot.

• boxlessness
  • Laatst online: 26-07 22:02
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:36:
[...]

We zijn er mee bezig en de wil is er :) maar zoals eerder aangegeven is het erg lastig om ons huis ècht goed geisoleerd te krijgen. Zoals nieuwbouw gaat het nooit worden en ik moet eerlijk toegeven dat ik wel dacht dat je dat niveau moest bereiken voor een warmtepomp je huis kan verwarmen.
"en ik moet eerlijk toegeven dat ik wel dacht dat je dat niveau moest bereiken voor een warmtepomp je huis kan verwarmen."

Nope... MITS:
je niet langer je radiatoren gebruikt als afgiftesysteem.
Voor je huis warm te krijgen heb je twee onderdelen:
- de bron, waar komt de warmte van af
- het afgifte systeem, hoe zorg je dat deze door je huis verspreid wordt

De traditionele radiator is afgestemd om te werken met een gas-bron (CV ketel): hoge temperaturen
De radiator als afgiftesysteem is knudde wanneer je op een warmtepomp gaat vertrouwen: deze heeft te weinig oppervlak om met lage temperaturen voldoende warmte af te geven.
Dus, heb je een slecht geisoleerd huis, en wil je aan de WP, dat zet die radiatoren maar uit je hoofd. Dan heb je plan B, plan C, en plan D:
- B = vloerverwarming
- C = muurverwarming, hetzelfde als vloerverwarming, maar dan aan/in de muur
- D = airco's

Ieder van deze heeft zijn voors en tegens.
Airco's zijn het minst invasief om te laten installeren, maar sommige mensen vinden de luchtcirculatie niet zo fijn, plus je warmte komt niet overal (koude billen bij lange youtube sessies op het kleinste kamertje, of je hangt daar een straalkacheltje die je kort aan laat).
Vloerverwarming doe je wanneer er toch een nieuwe vloer in moet.
Muurverwarming heeft als nadeel dat je niet overal meer een spijker in de muur kunt rammen. Deze kun je namelijk ook infrezen net als vloerverwarming, je hebt ook de "ijzeren-plaat-aan-de-muur"-variant.

Je hebt veel opties, maar het is lastig om het idee van "radiator-aan-de-muur" uit je hoofd te zetten. Ik vind dat ook lastig, ik ken die krengen al mijn hele leven en ben ze normaal gaan vinden. :p

• ArcticWolf
  • Niet online
@boxlessness Er is ook een kans dat vloerverwarming niet geschikt is voor je type huis. Veel mensen denken dat het de oplossing is tot goedkoop verwarmen icm warmtepomp. Echter mijn woonkamer met is hoog en groot met grote raampartijen. De kans is dus aanwezig dat evt. vloerverwarming het niet warm krijgt.

Terwijl ik het met 2 radiators (2x 10000 btu) wel lekker warm krijg omdat die een warmte brug creëren bij de ruiten.

Hopelijk is straks de hoge temperatuur warmtepomp wel de oplossing. Echter ik zag dat die dingen nog gemiddeld 15k kosten :/

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf HR++ glas isoleert beter dan een jaren '70 spouwmuur (bij mij ouders gingen de stookkosten omlaag na plaatsen van een schuifpui), dus met de koudeval is te leven :)

Ook worden onder een raampartij vaak gewoon meer slangen gelegd, zoals bij mij groep 1.1 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXd4oxLdMB4OrUZ16lks1eKmj5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SwGSd31FpUSmcjD0ltLI16go.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Vanavond ook maar eens mijn gascondensatieketel op 35° zetten en kijken of ik het warm krijg. Aangezien we slechts 380m³ per jaar verbruiken (incl SWW en koken) is het misschien mogelijk met de standaard radiatoren en anders laat ik wandverwarming plaatsen (1 muur in de woonruimte en de bestaande radiatoren blijven gebruiken). We hebben nu al bijna energielabel A: https://smallpdf.com/nl/r...74ef3a91&t=share-document

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Adriaan71 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 06:46:
[...]

Nee, bovenverdieping met puntdak, deels droogzolder met planken dakbeschot met pannen.
Isover glaswol/aluminium-deken en gipsplaat er tegenaan.
6 maandjes terugverdientijd.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-11 15:49
ArcticWolf schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:05:
@boxlessness Er is ook een kans dat vloerverwarming niet geschikt is voor je type huis. Veel mensen denken dat het de oplossing is tot goedkoop verwarmen icm warmtepomp. Echter mijn woonkamer met is hoog en groot met grote raampartijen. De kans is dus aanwezig dat evt. vloerverwarming het niet warm krijgt.

Terwijl ik het met 2 radiators (2x 10000 btu) wel lekker warm krijg omdat die een warmte brug creëren bij de ruiten.

Hopelijk is straks de hoge temperatuur warmtepomp wel de oplossing. Echter ik zag dat die dingen nog gemiddeld 15k kosten :/
Ik heb in de woonkamer een schuifpui komt neer op 5 meter glas in de breedte van onder tot boven. Voor de rest alleen vloerverwarming. Het is heerlijk warm binnen en ik heb een laag gasverbruik. Dat komt door de goeie isolatie en het HR++ glas.

• jaenster
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-07 11:12
Mirved schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:20:
[...]

Ik heb in de woonkamer een schuifpui komt neer op 5 meter glas in de breedte van onder tot boven. Voor de rest alleen vloerverwarming. Het is heerlijk warm binnen en ik heb een laag gasverbruik. Dat komt door de goeie isolatie en het HR++ glas.
Hoe zit dit in de zomer? Is het dan ook lekker warm of?

Verwijderd

Over paniek op de energiemarkt gesproken.

Gasfutures voor levering december stegen gisteren 18%.

Dagprijzen (via Frank Energie) gisteren 1,544 all in, vandaag 1,728.

https://www.bbc.com/news/business-59306223

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:18:
@ArcticWolf HR++ glas isoleert beter dan een jaren '70 spouwmuur (bij mij ouders gingen de stookkosten omlaag na plaatsen van een schuifpui), dus met de koudeval is te leven :)

Ook worden onder een raampartij vaak gewoon meer slangen gelegd, zoals bij mij groep 1.1 .
[Afbeelding]
Hoeveel m3 is die ruimte? Ik zit hier op ca. 120m3.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf mijn benedenverdieping is ca 140 m³.
De woonkamer/keuken is daar ~110 m³ van, plafondhoogte 2m60.

• ArcticWolf
  • Niet online
En dat was 3...

https://www.acm.nl/nl/pub...-aan-acm-trekt-vergunning
Allure Energie vraagt faillissement aan, ACM trekt vergunning in
Energiebedrijf Allure Energie heeft bij de rechtbank Groningen faillissement aangevraagd en heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht haar leveringsvergunning in te trekken. Omdat Allure Energie wegens een juridisch conflict niet langer in staat is om op een betrouwbare manier gas en elektriciteit te leveren aan haar circa 600 klanten trekt de ACM de leveringsvergunning voor Allure Energie in. Klanten van Allure Energie blijven gewoon energie ontvangen en krijgen vanzelf bericht van hun nieuwe energieleverancier.

De curator van Allure Energie krijgt tot 26 november 2021 de tijd om een andere energieleverancier bereid te vinden de klanten van Allure Energie over te nemen. Lukt dit niet, dan worden de klanten voor 1 december 2021 verdeeld over alle andere energieleveranciers.

Tijdens de overgangsperiode, die maximaal tot 1 december 2021 duurt, kunnen klanten niet zelf overstappen. Klanten krijgen vanzelf bericht van de nieuwe leverancier over hun energiecontract. Daarna kunnen zij zelf besluiten of ze bij die leverancier blijven of dat ze alsnog overstappen naar een andere leverancier. Hun nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.

Financiële gevolgen
Het intrekken van de vergunning heeft dus geen gevolgen voor de levering van gas en elektriciteit maar kan wel financiële gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor klanten die nog geld tegoed hebben van het bedrijf. Omdat Allure Energie faillissement heeft aangevraagd zullen klanten die een hoog termijnbedrag vooruit hebben betaald of nog een welkomstbonus of cashback tegoed hebben, dit geld mogelijk niet of niet geheel ontvangen.

[ Voor 88% gewijzigd door ArcticWolf op 17-11-2021 11:32 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Er wordt aardig gesnoeid in de energie cowboys.
Met een 600 klanten is dit inderdaad weer een aardig kleine die zich niet ingedekt had waarschijnlijk.

PSN

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 20:46

_Arthur

blub

De Gas Futures staan weer op 100+. Gaat nog wel even duren voordat we prijzen gaan zien van begin 2020. Als de prijzen ooit nog zo laag gaan komen... Lang leve de gasrotonde ipv langetermijn contracten.

In 2015 was hier trouwens al een mooi stuk over, te vinden op de NOS Nieuwssite; https://nos.nl/nieuwsuur/...aait-op-handel-met-russen

[ Voor 34% gewijzigd door _Arthur op 17-11-2021 11:42 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:34:
[...]

Er wordt aardig gesnoeid in de energie cowboys.
Met een 600 klanten is dit inderdaad weer een aardig kleine die zich niet ingedekt had waarschijnlijk.
Klopt idd, zullen er nog wel meer worden... in Engeland zijn er al 18 omgevallen... betekent wel dat er straks duizenden mensen bij de schuldsanering of overheidsinfuus moeten aankloppen omdat de andere maatschappijen ook geen "normale" contracten meer kunnen leveren...

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-11 15:49
jaenster schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:22:
[...]

Hoe zit dit in de zomer? Is het dan ook lekker warm of?
Schuifpui staat op het oosten dus alleen in de morgen zon er op. Door de goeie isolatie duurt het een paar dagen voordat het echt warm wordt. Maar als de warmte binnen zit dan duurt het ook wel lang voordat het er weer uit is. Ben wel zonwering aan het overwegen dat zou in de extreme zomers wel een paar graden opwarming zou moeten schelen. Je hebt nu ook zonwering dat je open kan zetten als soort van hor dat zou dan wel interessant zijn om snachts de pui open te laten staan en iets af te koelen.

• andru123
@IkWilbert
Duitse regering zet certificering van #NordStream2 voorlopig on hold.
“Je pijp al in mijn mond, maar even wachten niet pompen!”
Pathetic. Waarom überhaupt dan de pijplijn bouwen?
Wij betalen x3 letterlijk voor niks. |:(

• Proton_

Proton_

Team Welles

@andru123
Ik begrijp je frustratie, maar ik hoop dat je hem op Gazprom richt en niet op Duitsland.
Duitsland wil simpelweg geen speelruimte voor chantage.
Die spelregels waren bij start bouw al bekend.
Gazprom wringt zich in bochten met schimmige constructies om de hoofdkraan maar niet in Duitsland te krijgen.
Als deze situatie iets aantoont, is het dat het Duitse wantrouwen terecht is.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:48
boxlessness schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:54:
[...]

"en ik moet eerlijk toegeven dat ik wel dacht dat je dat niveau moest bereiken voor een warmtepomp je huis kan verwarmen."

Nope... MITS:
je niet langer je radiatoren gebruikt als afgiftesysteem.
Voor je huis warm te krijgen heb je twee onderdelen:
- de bron, waar komt de warmte van af
- het afgifte systeem, hoe zorg je dat deze door je huis verspreid wordt

De traditionele radiator is afgestemd om te werken met een gas-bron (CV ketel): hoge temperaturen
De radiator als afgiftesysteem is knudde wanneer je op een warmtepomp gaat vertrouwen: deze heeft te weinig oppervlak om met lage temperaturen voldoende warmte af te geven.
Dus, heb je een slecht geisoleerd huis, en wil je aan de WP, dat zet die radiatoren maar uit je hoofd. Dan heb je plan B, plan C, en plan D:
- B = vloerverwarming
- C = muurverwarming, hetzelfde als vloerverwarming, maar dan aan/in de muur
- D = airco's

Ieder van deze heeft zijn voors en tegens.
Airco's zijn het minst invasief om te laten installeren, maar sommige mensen vinden de luchtcirculatie niet zo fijn, plus je warmte komt niet overal (koude billen bij lange youtube sessies op het kleinste kamertje, of je hangt daar een straalkacheltje die je kort aan laat).
Vloerverwarming doe je wanneer er toch een nieuwe vloer in moet.
Muurverwarming heeft als nadeel dat je niet overal meer een spijker in de muur kunt rammen. Deze kun je namelijk ook infrezen net als vloerverwarming, je hebt ook de "ijzeren-plaat-aan-de-muur"-variant.

Je hebt veel opties, maar het is lastig om het idee van "radiator-aan-de-muur" uit je hoofd te zetten. Ik vind dat ook lastig, ik ken die krengen al mijn hele leven en ben ze normaal gaan vinden. :p
Met LTV convectoren in plaats van je standaard radiatoren moet het ook prima lukken. Eventueel radiatorventilatoren er op. Als dat een hoop hak en breekwerk scheelt dan is het een mooie optie.
Proton_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:18:

[Afbeelding]
Waarom niet alles hoh 100?

Voor hoofdverwarming wordt alles hoh 100 gelegd vernam ik van m'n installateur. Zo hebben ze het recent ook bij ons gedaan in elk geval. Het is ook weer iets efficienter dan hoh 150 natuurlijk. Als je dan toch de boel laat infrezen kun je beter voor hoh 100 gaan, dat is amper meer werk dan hoh 150.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dat paniek kan wel uit de titel, iedereen is inmiddels tot rust lijkt het wel.

Gewoon even grote paniek zaaien en dan opeens zeggen dat het maar 20 euro omhoog gaat, iedereen blij, terwijl met de inflatie en alles iedereen zeurt als we er 1 euro op achteruit gaan :'(

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Insert12 projectbouw. Dat is niet de vreemdste beslissing :)
Al is er ook veel ook wel goed gegaan.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:07:
Dat paniek kan wel uit de titel, iedereen is inmiddels tot rust lijkt het wel.

Gewoon even grote paniek zaaien en dan opeens zeggen dat het maar 20 euro omhoog gaat, iedereen blij, terwijl met de inflatie en alles iedereen zeurt als we er 1 euro op achteruit gaan :'(
Ja, met de (forse) verlaging van de energiebelasting worden huishoudens in 2022 nog wel redelijk goed gecompenseerd.

Sterker nog, de mensen met nog een langjarig vast contract hebben zelfs een onverwachte meevaller...

In 2023 hebben we alsnog weer een 'probleem', zo het nu lijkt. Ben vooral benieuwd naar het regeerakkoord.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb gisteren een stukje debat van de Energiecommissie gekeken ( http://2ekmr.nl/dUC ) en de geopolitieke en strategische hoek wordt volslagen genegeerd.
Het geloof in vrije markt is springlevend en er komen geen structurele waarborgen om prijspieken die random slachtoffers maken te voorkomen.
Wel wordt er extra gekeken of de prijs van een warmtenet losgekoppeld kan worden van de gasprijs (het niet meer dan anders principe is nu in de praktijk 'zeker niet minder dan anders'). Ah well.

Pagina: 1 ... 26 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4