En een warmtepomp?josh-hill schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:26:
[...]
Wow. Dan kom ik uit op -50 euro die ik kwijt ben aan energie, op jaarbasis. En nee, ik heb geen zonnepanelen. Wel 'windenergie' met een vast contract.
Hmm misschien heb ik het mis hoor, maar als ik dat zo lees is het dus voor mensen met zonnepanelen minder gunstig omdat de belasting op elektriciteit is die omlaag gaat terwijl die van gas stijgt?
Ik heb nog maar een maandje zonnepanelen, per 1-10 in een woning gegaan waar er 12 op liggen, dus ik weet er nog maar heel weinig vanaf.
Ik kom bij Vattenfall alsnog uit op € 400 per maand terwijl de prijsstijging daar 'maar' 50% zou zijn naar € 1,20 per kuub gas. Ik snap er geen reet meer van.
Hoe bereken je het? Vergeet niet dat voorschotten uitgesmeerd worden over een heel jaar en dat daardoor je kosten lager kunnen uitvallen.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:10:
Ik kom bij Vattenfall alsnog uit op € 400 per maand terwijl de prijsstijging daar 'maar' 50% zou zijn naar € 1,20 per kuub gas. Ik snap er geen reet meer van.
Vergeet ook niet dat leveranciers foute berekeningen kunnen maken en dat je dan een naheffing krijgt.
De prijs voor elektriciteit is zo gestegen dat het niet uitmaakt dat de belasting omlaag gaat. De btw en de kale energieprijs maken de business case nog vééééél zoeter dan voorgaande jaren.JeroenNietDoen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:58:
[...]
Hmm misschien heb ik het mis hoor, maar als ik dat zo lees is het dus voor mensen met zonnepanelen minder gunstig omdat de belasting op elektriciteit is die omlaag gaat terwijl die van gas stijgt?
Ik heb nog maar een maandje zonnepanelen, per 1-10 in een woning gegaan waar er 12 op liggen, dus ik weet er nog maar heel weinig vanaf.
[ Voor 38% gewijzigd door SidewalkSuper op 10-11-2021 09:14 ]
Ik bereken het heel simplischtisch omdat wij hier nog geen jaar wonen en ik niet exact ons verbruik weet. Ik weet dat wij ongeveer voor een 4 persoons huishouden verstoken dus daarmee reken ik altijd bij die rekentools.SidewalkSuper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:13:
[...]
Hoe bereken je het? Vergeet niet dat voorschotten uitgesmeerd worden over een heel jaar en dat daardoor je kosten lager kunnen uitvallen.
Vergeet ook niet dat leveranciers foute berekeningen kunnen maken en dat je dan een naheffing krijgt.
Op dit moment betalen wij € 175 per maand en dat lijkt redelijk te kloppen (misschien eerder richting de € 200). Daarom snap ik niet dat als ik nu reken met een vier persoons huishouden ik op energievergelijkingssites uit kom op zo'n € 400 per maand terwijl ik op verschillende nieuwssites lees dat de gas en elektra prijzen met 'tientjes' zouden stijgen. We betalen nu zo'n € 0,80 per kuub gas en bij Vattenfall zou dat per 1 januari € 1,22 worden. Maar ook daar kom ik op een verdubbeling uit als ik onze gegevens invul.
[ Voor 8% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 10-11-2021 09:18 ]
Reken er maar op dat dat wel klopt. De overheid en de nieuwsberichten gaan uit van gemiddeld verbruik. 200 euro per maand is nu ook al erg hoog!
Je krijgt nog een belastingkorting in het aankomende jaar die je ws niet meeneemt in de berekening, maar verder zou ik ervan uitgaan dat het gewoon klopt.
Je krijgt nog een belastingkorting in het aankomende jaar die je ws niet meeneemt in de berekening, maar verder zou ik ervan uitgaan dat het gewoon klopt.
Houden die "nieuwe" berekeningen rekening met de extra korting op de energiebelasting? Of zou dit pas gaan lopen voor contracten na 01-01-2022?
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Ik vind dit bericht wel erg misleidend:
https://nos.nl/collectie/...ar-met-ruim-20-euro-netto
Ik ga toch echt minstens 50% meer betalen, vooral omdat mijn kosten in gas zitten en niet in de elektra en die belasting wordt juist wel verhoogd. Die belastingverlichting is dus alleen gunstig als je veel elektra verbruikt? Of mis ik iets?
Ik ga toch echt minstens 50% meer betalen, vooral omdat mijn kosten in gas zitten en niet in de elektra en die belasting wordt juist wel verhoogd. Die belastingverlichting is dus alleen gunstig als je veel elektra verbruikt? Of mis ik iets?
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Nee... voor sommigen zal het (iets) minder gunstig uitpakken...ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 10-11-2021 10:30 ]
the older I get, the better I was...
Er zijn ook mensen met alléén zonnepanelen en geen gas. Die hebben nergens last van als het hun jaarverbruik dekt natuurlijk.JeroenNietDoen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:58:
[...]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Nee, maar ik stook bijna niet en het is een klein appartement.
Als ik een airco zou gebruiken (wat eigenlijk wel nodig is) zou het een heel ander verhaal zijn.
Betaal nu iig 27 euro in de maand en kreeg een paar euro terug, omdat dat nog ietsje te veel was.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Ik denk niet dat het misleidend is; die maandbedragen zijn gebaseerd op 3300 KWh en 1500 m3, dat is echt geen extreem laag gasverbruik. het is gebaseerd op de tarieven die een aantal grote leveranciers (Vattenfall/Essent/Eneco?) per 1/1 zeggen te gaan gebruiken. De exacte tarieven weten we niet, maar liggen vermoedelijk rond de 1,20 per m3 en 0,30 per KWh, gebaseerd op de huidige energiebelastingen. Dat is 0,23 per KWh & 1,22 per M3 voor 2022. Er zijn ontzettend veel verschillende contracten (variabel/vast voor 1/2/3/4/5 jaar) met heel veel verschillende tarieven afhankelijk van wanneer je ze hebt vastgezet (of niet) en voor hoe lang, die voor gas uiteenlopen van (pakweg) 0,70 tot meer dan 2,00 per m3 en voor elektra van ongeveer 0,18 tot meer dan 0,50 per KWh (huidige belastingen). Voor jou specifieke situatie is dus nooit een goede berekening te maken of en hoeveel je er op vooruit/achteruit gaat.ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
Ik zit toevallig op 1500m3 gas, maar als ik even de variabele tarieven van Vattenfall hanteer, met 3300kwh en 1500m3 gas:MadBear schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:30:
[...]
Ik denk niet dat het misleidend is; die maandbedragen zijn gebaseerd op 3300 KWh en 1500 m3, dat is echt geen extreem laag gasverbruik. het is gebaseerd op de tarieven die een aantal grote leveranciers (Vattenfall/Essent/Eneco?) per 1/1 zeggen te gaan gebruiken. De exacte tarieven weten we niet, maar liggen vermoedelijk rond de 1,20 per m3 en 0,30 per KWh, gebaseerd op de huidige energiebelastingen. Dat is 0,23 per KWh & 1,22 per M3 voor 2022. Er zijn ontzettend veel verschillende contracten (variabel/vast voor 1/2/3/4/5 jaar) met heel veel verschillende tarieven afhankelijk van wanneer je ze hebt vastgezet (of niet) en voor hoe lang, die voor gas uiteenlopen van (pakweg) 0,70 tot meer dan 2,00 per m3 en voor elektra van ongeveer 0,18 tot meer dan 0,50 per KWh (huidige belastingen). Voor jou specifieke situatie is dus nooit een goede berekening te maken of en hoeveel je er op vooruit/achteruit gaat.
Juni 2021 Variabel:
0,236047 per kWh
0,824567 per M3 gas
778,95 euro voor elektra
1236,85 euro voor gas
168 euro / maand (samen)
Dan gaat dat nu (zonder aanpassing van belasting door gerekend) naar;
Januari 2022 variabel:
0,330911 per kWh
1,239355 per M3 gas
1092 euro voor elektra
1859 euro voor gas
246 euro / maand (samen)
Dan gaat dat nu (met aanpassing van belasting door gerekend) naar;
Januari 2022 variabel:
0,243609 per kWh
1,258787 per M3 gas
803,91 euro voor elektra
1888,18 euro voor gas
224 euro / maand (samen)
78 euro (per maand meer) verschil tov zonder aanpassing belasting tarief
56 euro (per maand meer) verschil tov met aanpassing belasting tarief
Dus ik weet niet waar ze die 25 euro netto vandaan halen?
Teruggaaf/"Vrije voet" energiebelasting wordt ook hoger, vergeet je dat niet in je berekening?ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:02:
[...]
Ik zit toevallig op 1500m3 gas, maar als ik even de variabele tarieven van Vattenfall hanteer, met 3300kwh en 1500m3 gas:
Juni 2021 Variabel:
0,236047 per kWh
0,824567 per M3 gas
778,95 euro voor elektra
1236,85 euro voor gas
168 euro / maand (samen)
Dan gaat dat nu (zonder aanpassing van belasting door gerekend) naar;
Januari 2022 variabel:
0,330911 per kWh
1,239355 per M3 gas
1092 euro voor elektra
1859 euro voor gas
246 euro / maand (samen)
Dan gaat dat nu (met aanpassing van belasting door gerekend) naar;
Januari 2022 variabel:
0,243609 per kWh
1,258787 per M3 gas
803,91 euro voor elektra
1888,18 euro voor gas
224 euro / maand (samen)
78 euro (per maand meer) verschil tov zonder aanpassing belasting tarief
56 euro (per maand meer) verschil tov met aanpassing belasting tarief
Dus ik weet niet waar ze die 25 euro netto vandaan halen?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Je hebt gelijk, die had ik nog niet meegenomen.psy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:05:
[...]
Teruggaaf/"Vrije voet" energiebelasting wordt ook hoger, vergeet je dat niet in je berekening?
https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/
56 wordt dan 34 euro per maand meer.De teruggave van de energiebelasting gaat omhoog van 560 euro naar 825 euro. Dat betekent een belastingvoordeel van 265 euro voor iedereen (los van hoeveel energie je gebruikt).
Ik heb precies hetzelfde. Ik ga honderden euro's per maand meer betalen. Ik snap niet waar die tientjes netto vandaan komen.ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
Nadeel is inderdaad dat de stijging van gas niet wordt gecompenseerd. Alleen electra wordt fors goedkoper, en die vrije voet wordt gunstiger. Als je nog gas gebruikt is het "voordeel" dan beperkt.ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:13:
[...]
Je hebt gelijk, die had ik nog niet meegenomen.
https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/
56 wordt dan 34 euro per maand meer.
Verwijderd
Het bericht klopt wel bij een gebruik van 1500m3 / 3300 kwh. Ondanks dat leveringstarieven met 90% stijgen scheelt dat maar 6 tientjes bij dat gebruik... Wijkt je gebruik af, dan zal het anders zijn.ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
Moet je wel een variabel modelcontract nemen en geen nieuwe 1 jaars contracten want die tarieven liggen (nu) nog heel erg hoog.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2021 14:46 ]
De prijzen zakken nu gestaag in ieder geval en Rusland draait steeds verder te gaskraan open:
Russia increases gas flows to Europe, pushing down prices
https://www.reuters.com/b...g-down-prices-2021-11-10/
Russia increases gas flows to Europe, pushing down prices
https://www.reuters.com/b...g-down-prices-2021-11-10/
[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 10-11-2021 14:50 ]
Jeeej, allemaal blij zijn dat we nu aan de Russische gaskraan hangen. Wat een ellende.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@!null blij zijn dat de gasprijs daalt, dat is wat anders. Al kwam het gas van Mars.
In de aanbiedingen die ik heb gezien wordt electra helemaal niet goedkoper maar flink duurder. De prijs van een kWh was meer dan verdubbeld naar 46ct /kWh
Gasprijzen naar 1,7€ per kuub en eentje 1,8€ per kuub.
Als je minder omhoog gaat is het mooi.
Diegene die bij een betrouwbare leverancier zitten en voor lang hadden vastgezet zijn nu natuurlijk spekkoper en krijgen geen verhoging. Misschien dat die "enkele tientjes stijging" mede daarop is gebaseerd.
Ik ken mensen waarbij het aanbod ruim 2,5 maal is van hetgeen ze nu betalen. Ikzelf ga in januari wel merken wat het voor mij wordt. Overstappen lijkt in ieder geval zinloos te zijn, dan moet ik de hoofdprijs betalen.
Gasprijzen naar 1,7€ per kuub en eentje 1,8€ per kuub.
Als je minder omhoog gaat is het mooi.
Diegene die bij een betrouwbare leverancier zitten en voor lang hadden vastgezet zijn nu natuurlijk spekkoper en krijgen geen verhoging. Misschien dat die "enkele tientjes stijging" mede daarop is gebaseerd.
Ik ken mensen waarbij het aanbod ruim 2,5 maal is van hetgeen ze nu betalen. Ikzelf ga in januari wel merken wat het voor mij wordt. Overstappen lijkt in ieder geval zinloos te zijn, dan moet ik de hoofdprijs betalen.
Is ook misleidend omdat die 20 euro is gebaseerd op de gasrekening + tegemoetkoming van de overheid.ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
Poah dikke Massey.
Zeker, de prijsverlaging kunnen mensen wel gebruiken want het loopt de spuigaten uit.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:08:
@!null blij zijn dat de gasprijs daalt, dat is wat anders. Al kwam het gas van Mars.
Maar ik kijk hier al een paar jaar naar, en nu is het al zover, Rusland heeft duidelijk een grote invloed op Europa door de gaskraan. Dat is echt een hele slechte zaak.
Mijzelf gaat het nauwelijks raken, ik woon semi offgrid, zonder gas en zonder houtkachel, maar maatschappelijk gaat het wel degelijk invloed hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door !null op 10-11-2021 15:39 ]
Dus europa heeft haar zaakjes niet op orde.!null schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:06:
Jeeej, allemaal blij zijn dat we nu aan de Russische gaskraan hangen. Wat een ellende.
Europa die allerlei sancties rusland oplegde.
en rusland is nog steeds de grote boeman omdat zij iets hebben wat wij niet meer voldoende hebben?
@Rofdof inderdaad, het één sluit het ander niet uit
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is ook niet alsof het een verrassing is.
Hier bijvoorbeeld een topic uit 2014:
Einde voor russisch gas?
Hier bijvoorbeeld een topic uit 2014:
Einde voor russisch gas?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ Leuk om die oude posts van mezelf terug te lezen, lekker actueel haha.
Maar politiek is het zeker wel een boeman ja. Het destabiliseren van andere naties en EU is iets wat ze duidelijk niet verleert zijn.
Om daar dan een van je belangrijkste energie voorzieningen van af te laten hangen is niet slim.
Duitsland dumpt ook de bruinkool en oliekachels in huizen voor gas, dus de vraag en afhankelijkheid groeit.
Nu maakt Noorwegen nog wat verschil.
Overigens zelfde feestje met OPEC landen en brandstof. Gigantische prijsverhogingen tijdens corona lockdowns waarbij juist minder werd gebruikt.
Het is een soort bevestiging van mijn keuzes om iets meer zelfvoorzienend te leven. Maar je bent nooit 100% zelfvoorzienend en afhankelijkheden zullen blijven bestaan.
Joh ik ben in Rusland geweest, helemaal tot aan Vladivostok en heb me daar prima vermaakt.Rofdof schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:44:
[...]
Dus europa heeft haar zaakjes niet op orde.
Europa die allerlei sancties rusland oplegde.
en rusland is nog steeds de grote boeman omdat zij iets hebben wat wij niet meer voldoende hebben?
Maar politiek is het zeker wel een boeman ja. Het destabiliseren van andere naties en EU is iets wat ze duidelijk niet verleert zijn.
Om daar dan een van je belangrijkste energie voorzieningen van af te laten hangen is niet slim.
Duitsland dumpt ook de bruinkool en oliekachels in huizen voor gas, dus de vraag en afhankelijkheid groeit.
Nu maakt Noorwegen nog wat verschil.
Overigens zelfde feestje met OPEC landen en brandstof. Gigantische prijsverhogingen tijdens corona lockdowns waarbij juist minder werd gebruikt.
Het is een soort bevestiging van mijn keuzes om iets meer zelfvoorzienend te leven. Maar je bent nooit 100% zelfvoorzienend en afhankelijkheden zullen blijven bestaan.
Zijn er al prijzen bekend van de netbeheerders voor 2022? Ik vind alleen voorstellen aan de ACM die ik niet begrijp. Die zullen toch ook wel aardig gaan stijgen namelijk. Ik neem aan dat als je een contract hebt vast staan dat die tarieven niet vast staan voor de contractjaren? Maw, die netbeheerskosten gaan in 2022 gewoon omhoog, maar hoeveel?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
We zijn als EU zijnde sowieso afhankelijk van derden voor gas, of dat nu de VS, China, het midden oosten of Rusland is maakt volgens mij weinig uit.
In dit geval is dat "helaas" Rusland. Alleen de VS heeft heel erg lopen boycotten en lopen ageren tegen Russisch gas. Terwijl ze zelf ook niet met een oplossing komen, volgens mij is het dan juist zaak om goede afspraken met de boeman ipv gaan lopen schoppen.
Probeer iets te vinden wat Rusland nodig heeft en je levelt het playing field wat meer.
In dit geval is dat "helaas" Rusland. Alleen de VS heeft heel erg lopen boycotten en lopen ageren tegen Russisch gas. Terwijl ze zelf ook niet met een oplossing komen, volgens mij is het dan juist zaak om goede afspraken met de boeman ipv gaan lopen schoppen.
Probeer iets te vinden wat Rusland nodig heeft en je levelt het playing field wat meer.
@ArcticWolf Ja er kan best een nuttige relatie bestaan en gas is nog wel even nodig.
Maar ik ben niet vergeten dat Rusland wel eens in land in de winter heeft afgesloten om ze te pesten. Los van hun andere destabiliserende activiteiten.
En nu spelen ze een zeer belangrijke factor in de tot stand koming van de gasprijs, wat de gewone burger al raakt, of hard kan raken. Totaal onwenselijk.
Des te meer reden om te stoppen met fossiele brandstoffen maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral gas zullen we nog lang gebruiken.
Maar ik ben niet vergeten dat Rusland wel eens in land in de winter heeft afgesloten om ze te pesten. Los van hun andere destabiliserende activiteiten.
En nu spelen ze een zeer belangrijke factor in de tot stand koming van de gasprijs, wat de gewone burger al raakt, of hard kan raken. Totaal onwenselijk.
Des te meer reden om te stoppen met fossiele brandstoffen maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral gas zullen we nog lang gebruiken.
Zal inderdaad nog wel even duren!null schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:28:
@ArcticWolf Ja er kan best een nuttige relatie bestaan en gas is nog wel even nodig.
We moeten verduurzamen dat is wel duidelijk, maar we lopen gewoon weer achter de feiten aan.
Het was al langer bekend dat fossiele brandstof niet goed voor ons is en voor Groningen.
Door verzakkingen stopt men met het oppompen van gas in Groningen, maar dat wist men al langer.
Nu lopen we weer tegen het probleem aan dat onze infrastructuur van kabels verouderd is.
Als we daar eerder mee waren begonnen was de infra wellicht geen probleem.
Maar daarnaast heb je ook het probleem bij huishoudens,
Niet iedereen heeft even een potje staan om te verduurzamen.
Wat ik mij daarnaast af zit te vragen moeten we niet verder kijken naar bijvoorbeeld een grotere europesche markt ?
Wij hebben in ons klein landje amper ruimte om te bouwen (qua regels dan) dus maar ergens een energiecentrale voor kernenergie (hoe kom je van het restproduct af) neerzetten is binnen onze grenzen eigenlijk niet te doen.
Als je nu naar Frankrijk kijkt is daar wel de ruimte voor.
Dus niet een markt voor heel Europa ?
Dat bestaat nu eigenlijk al, maar maatschappijen proberen zoveel mogelijk op te wekken in eigen land.
Transport zal natuurlijk niet gratis zijn, maar zou het een idee zijn i.p.v. telkens tegen de grenzen aan te boksen.
Dit is overigens maar een hersenspinsel, maar was benieuwd hoe jullie hierover denken.
Niet dat we binnen Europa nou eensgezind zijn, maar om je nu geheel afhankelijk te maken van Rusland lijkt mij niet de oplossing
Windenergie, zonne-energie, waterenergie of kernenergie zijn relatief schoon (bij deze moet je nog een oplossing vinden voor de restproductie)
2250 WP Zuid PVoutput
Je komt bij het NIMBY-probleem uit.
Not In My Back Yard!
Ja, het is logisch om ergens gewoon dik veel energie te stashen, dat is het probleem ook niet per se. Alleen hoe krijg je het tot in de haarvaten van je landkaart en wat is daar allemaal voor nodig. Een gigantisch lastig complex verhaal.
Ja, het is logisch om ergens gewoon dik veel energie te stashen, dat is het probleem ook niet per se. Alleen hoe krijg je het tot in de haarvaten van je landkaart en wat is daar allemaal voor nodig. Een gigantisch lastig complex verhaal.
Eh? Dat is toch precies wel het probleem? Efficiënte grootschalige opslag van opgewekte/beschikbare energie is bepaald geen opgelost probleem, dacht ik. Anders hoor ik het graagSidewalkSuper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:21:
Ja, het is logisch om ergens gewoon dik veel energie te stashen, dat is het probleem ook niet per se.
Denk dat je een heel eind komt met gedeelte accu packs. Het bedrijf waar een vriend van mij werkt was al bezig met 1,3Mw accu's (voor ca. 500.000 euro). Stel je pakt een gemiddelde van 20kWh per dag per huis, dan kun je 65 aansluitingen kwijt op een zo'n accu = ca. 7600 euro per aansluiting.Wilke schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:32:
[...]
Eh? Dat is toch precies wel het probleem? Efficiënte grootschalige opslag van opgewekte/beschikbare energie is bepaald geen opgelost probleem, dacht ik. Anders hoor ik het graag
Of wat Tesla al eerder heeft uitgeprobeerd:
https://www.bbc.com/news/world-australia-42190358
Als je een heel grid hebt van die dingen over het land, dan kun je met zonnepanelen en windenergie die accu stations opladen en in het ergste geval moet er een energie centrale bijspringen (en in theorie hoeft dat er maar 1 te zijn voor een heel groot gebied).When fully charged, the battery can power up to 30,000 homes for an hour. However, it will mostly be used to support and stabilise existing electricity supplies.
Maar eerlijk, duizenden van die accu stations uitrollen zit ook niemand op te wachten denk ik... (even naar het milieutechnische gedeelte gekeken).
Mja, maar NL heeft 8 miljoen huizen ofzo, en je noemt zelf milieu-impact al, om benodigde grondstoffen nog maar buiten beschouwing te laten. Oh, en: met bovenstaande kom je dan wel de nacht door, maar niet de winter.ArcticWolf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:11:
Denk dat je een heel eind komt met gedeelte accu packs. Het bedrijf waar een vriend van mij werkt was al bezig met 1,3Mw accu's (voor ca. 500.000 euro). Stel je pakt een gemiddelde van 20kWh per dag per huis, dan kun je 65 aansluitingen kwijt op een zo'n accu = ca. 7600 euro per aansluiting.
Ik bedoel meer de techniek is er wel. De uitvoering van zoveel units ergens neerplempen en de locatie en daarna distributie ervan is het grootste probleem mijns inziens.Wilke schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:32:
[...]
Eh? Dat is toch precies wel het probleem? Efficiënte grootschalige opslag van opgewekte/beschikbare energie is bepaald geen opgelost probleem, dacht ik. Anders hoor ik het graag
We bedoelen ongeveer hetzelfde denk ik
[ Voor 4% gewijzigd door SidewalkSuper op 10-11-2021 22:37 ]
Verwijderd
Hoezo is daar geen ruimte voor? Zoveel plek neemt het nou ook weer niet in beslag.MdO82 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:00:
Wij hebben in ons klein landje amper ruimte om te bouwen (qua regels dan) dus maar ergens een energiecentrale voor kernenergie (hoe kom je van het restproduct af) neerzetten is binnen onze grenzen eigenlijk niet te doen.
Nota bene Belgie produceerde de helft van hun energie met kerncentrales. Gelukkig moeten die allemaal binnen een paar jaar sluiten. We hebben immers stroom genoeg
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2021 22:59 ]
Volgens mij is mijn vriend gisteren gebeld door oplichters die willen profiteren van de huidige situatie op de energiemarkt. De dame aan de telefoon zei dat ze belde namens onze huidige energieleverancier ivm de hoge energieprijzen. Alleen belde ze mijn vriend en hij heeft helemaal geen energiecontract op zijn naam staan. Toen ik de telefoon overnam en haar vroeg te vertellen wie dan onze huidige energieleverancier is, moest ze opeens alle informatie nog opzoeken in de systemen en toen hing ze op 🤡.
Je hebt water nodig voor koeling. Dat hebben we in Nederland natuurlijk ook. Maar onze Oosterburen zijn er niet zo positief over. Frankrijk wel natuurlijk, maar die hebben ook een groot staatsbedrijf (Framatome) met waarschijnlijk een goede lobby.Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:56:
Hoezo is daar geen ruimte voor? Zoveel plek neemt het nou ook weer niet in beslag.
En het grootste nadeel is dat je ze in de zomer niet een paar maanden kunt uitzetten als er een overschot aan (goedkope) electriciteit is. Je kunt de turbines uitschakelen, maar de reactor (en daarmee je operationele kosten) draait gewoon door.
Je hebt dus een partij nodig die de hoge kosten per kWh voor lief neemt als verzekering in krappe tijden.
Dat gezegd hebbende, operationele kernreactors uitschakelen is natuurlijk zonde.
Ja, dat soort gasten krijg je natuurlijk ook. Profiteren van andermans ellende en ze dan nog meer geld afhandig proberen te maken...MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:59:
Volgens mij is mijn vriend gisteren gebeld door oplichters die willen profiteren van de huidige situatie op de energiemarkt. De dame aan de telefoon zei dat ze belde namens onze huidige energieleverancier ivm de hoge energieprijzen. Alleen belde ze mijn vriend en hij heeft helemaal geen energiecontract op zijn naam staan. Toen ik de telefoon overnam en haar vroeg te vertellen wie dan onze huidige energieleverancier is, moest ze opeens alle informatie nog opzoeken in de systemen en toen hing ze op 🤡.
ziek...
p.s. mij mogen ze bellen; ik hou ze wel aan het lijntje
[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 11-11-2021 08:20 ]
Deze hinderlijke vorm van oplichting bestond ook al ruim voor de huidige situatie hoor. Maar wellicht dat ze nu nog wel meer kans maken…MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:59:
Vóór Corona kreeg ik dat soort mensen jaarlijks aan de deur. Zeiden dat ze van "het energiebedrijf" waren, en dat ze binnen wilden komen. Als je dan doorvroeg welk Energiebedrijf, was het antwoord telkens "Nuon". Ik heb nooit helemaal helder gekregen of het oplichters waren, of echte colporteurs met aggressieve tactieken.MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:59:
Toen ik de telefoon overnam en haar vroeg te vertellen wie dan onze huidige energieleverancier is, moest ze opeens alle informatie nog opzoeken in de systemen en toen hing ze op 🤡.
Wat je dus eigenlijk nodig hebt is een partij die garant staat voor een bepaalde afneemprijs (de overheid) en een energie-sink waar we alle overbodige elektriciteit elke zomer in kunnen pompen. Zijn CO2 scrubbers misschien een idee? Ik weet niet wat voor input of grondstoffen die dingen nog meer nodig hebben naast elektriciteit.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:11:
En het grootste nadeel is dat je ze in de zomer niet een paar maanden kunt uitzetten als er een overschot aan (goedkope) electriciteit is. Je kunt de turbines uitschakelen, maar de reactor (en daarmee je operationele kosten) draait gewoon door.
Je hebt dus een partij nodig die de hoge kosten per kWh voor lief neemt als verzekering in krappe tijden.
Dat gezegd hebbende, operationele kernreactors uitschakelen is natuurlijk zonde.
CO₂ scrubbers bestaan vooral in internationale verdragen. Omdat zelfs als alles volgens plan gaat er teveel CO₂ wordt uitgestoten, voegt men aan die plannen machines toe die CO₂ uit de lucht halen. Hoe die machines moeten werken, en wie ze gaat bouwen weet eigenlijk nog niemand.ErikT738 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:22:
[...]
Wat je dus eigenlijk nodig hebt is een partij die garant staat voor een bepaalde afneemprijs (de overheid) en een energie-sink waar we alle overbodige elektriciteit elke zomer in kunnen pompen. Zijn CO2 scrubbers misschien een idee? Ik weet niet wat voor input of grondstoffen die dingen nog meer nodig hebben naast elektriciteit.
We hebben genoeg zware industrie die kan aan/afschakelen als de energieprijzen veranderen. Alleen hangen die nu aan kolen en gas, uiteraard belastingvrij. Yara, een grote producent van kunstmest, heeft al gewaarschuwd dat we door de hoge gasprijzen waarschijnlijk hongersnoden gaan zien volgend jaar.
Misschien dat je met de restwarmte van een kernreactor wat industriële processen zou kunnen laten lopen, maar voor bijvoorbeeld de staalindustrie is een kernreactor eigenlijk al te koud.
DIe heb ik al ruim een jaar wekelijks aan de lijn, de ene keer heten ze energiecollectief, de andere keer noemen ze zichzelf Eneco of Stedin. Het zijn gewoon verkopers met een sluwe tactiek.MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:59:
En nummer blokkeren werkt wel iets, al bellen ze al snel met een ander nummer.
Mijn telefoon (S21) gebruikt zo'n spam lijst die ge-update wordt eens in de zoveel tijd. Heb gewoon alles met spam/scam geblokt en op niet weergeven gezet. Greenchoice belde op een gegeven moment 3x per dag...Wolly schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:10:
[...]
DIe heb ik al ruim een jaar wekelijks aan de lijn, de ene keer heten ze energiecollectief, de andere keer noemen ze zichzelf Eneco of Stedin. Het zijn gewoon verkopers met een sluwe tactiek.
En nummer blokkeren werkt wel iets, al bellen ze al snel met een ander nummer.
Als het echt zo belangrijk is dan mailen ze maar of sturen ze maar een brief.
Ontopic;
Ik ben wel voorstander van kern energie (liefst fusie...). Op dit moment betaal je ook gewoon vastrecht voor het onderhoud en op standby houden van de gas/kolencentrales, zie niet in waarom dat anders moet zijn bij kernreactors.
Dan moet er idd wel een oplossing zijn om de excess energie ergens kwijt te kunnen.
En mbt het afval, wij verwerken sowieso al kernafval bij Covra. Ben daar ooit zelf geweest in het gedeelte voor hoog radioactief afval... best raar dat je boven de vaten hoog radioactief afval staat zonder dat de meter uitslaat
Ik zit zelf (al 15j) bij een coöperatieve energieleverancier voor mijn elektriciteit. (België)CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:20:
[...]
Vóór Corona kreeg ik dat soort mensen jaarlijks aan de deur. Zeiden dat ze van "het energiebedrijf" waren, en dat ze binnen wilden komen. Als je dan doorvroeg welk Energiebedrijf, was het antwoord telkens "Nuon". Ik heb nooit helemaal helder gekregen of het oplichters waren, of echte colporteurs met aggressieve tactieken.
Als ik een verkoper aan de deur of aan de lijn heb dan is altijd de eerste vraag: 'bij welke leverancier bent u nu?
Als ik dan de naam noem van de coöperatieve dan reageren ze altijd met: 'o ja, die. U zal niet veranderen zeker?'
'Nee'
'ok, prettige dag verder'.
Het kan wel, maar is 'makkelijker' te realiseren in bergachtig gebied.SidewalkSuper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:21:
Een zogenaamd 'Pumpspeicherkraftwerk'.
Wikipedia: Pumpspeicherkraftwerk – Wikipedia
In o.a. Oostenrijk wordt dit soort installaties al tientallen jaren gebruikt om, vooral piekbelasting op te vangen.
Voordeel is, binnen enkele minuten kan op volledige capaciteit gedraaid worden en is b.v. bij Kraftwerksgruppe Kaprun 833MW (!) in korte tijd beschikbaar.
En bijna net zo snel weer afschakelbaar. Waarbij in lage-vraag periodes de pompcapaciteit gebruikt wordt om de hoger gelegen reservoirs weer te vullen vanuit de lager gelegen stuwmeren.
Op dit moment lopen er nog diverse projecten om de bestaande capaciteit nogmaals met honderden MW's uit te breiden.
https://www.verbund.com/d...09/17/limberg3-baustart#!
https://presse.oebb.at/de...icherkraftwerk-tauernmoos
Super indrukwekkend als je ziet hoe dat er aan de buitenkant uitziet.
85 miljoen kubieke meter water, klaar voor energieproductie:
Bij Kaprun is ook wel een geinig bezoekerscentrum, boven én beneden. Ik heb daar de Zoe opgeladen in 2018.
De Alpenlanden zijn zich heel bewust van de kansen die de geografie biedt en de bergen zijn een gatenkaas aan het worden. Het laaghangend fruit is wel geplukt; nieuwe projecten lopen tegen NIMBY aan en dammen zijn ook niet zonder gevaar en uitstoot (via beton). Zoals bij alles op energiegebied: een deeloplossing, geen magic bullet.
En om windstroom van de Noordzee in de Alpen op te slaan komen we weer terug bij... interconnects.
De Alpenlanden zijn zich heel bewust van de kansen die de geografie biedt en de bergen zijn een gatenkaas aan het worden. Het laaghangend fruit is wel geplukt; nieuwe projecten lopen tegen NIMBY aan en dammen zijn ook niet zonder gevaar en uitstoot (via beton). Zoals bij alles op energiegebied: een deeloplossing, geen magic bullet.
En om windstroom van de Noordzee in de Alpen op te slaan komen we weer terug bij... interconnects.
Vroeger, toen we nog innovatief waren, was er een plan om iets dergelijks te maken in de Noordzee.ehtweak schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:21:
[...]
Het kan wel, maar is 'makkelijker' te realiseren in bergachtig gebied.
Okee....
Rusland is weer bezig
Er wordt van Putin wel gezegd dat zijn mate van agressiviteit op het wereldtoneel direct gerelateerd is aan de aardolieprijs. Maar, met de hand op de gaskraan, en Europa in een gascrisisactige situatie, kan ik me niet aan de aandacht onttrekken dat dat niet alleen geldt voor de olieprijs...
Door de gascrisis is de positie van Putin sinds het binnenvallen van de Oekraïne op de Krim niet zó sterk geweest als nu. Ik denk dat hij West Europa zal laten kiezen tussen een warme woning (cq betaalbare energieprijzen); of een integraal Oekraïne. Kiest u maar.
Rusland is weer bezig
Er wordt van Putin wel gezegd dat zijn mate van agressiviteit op het wereldtoneel direct gerelateerd is aan de aardolieprijs. Maar, met de hand op de gaskraan, en Europa in een gascrisisactige situatie, kan ik me niet aan de aandacht onttrekken dat dat niet alleen geldt voor de olieprijs...
Door de gascrisis is de positie van Putin sinds het binnenvallen van de Oekraïne op de Krim niet zó sterk geweest als nu. Ik denk dat hij West Europa zal laten kiezen tussen een warme woning (cq betaalbare energieprijzen); of een integraal Oekraïne. Kiest u maar.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
@Helixes als zelfs een stel leken op Tweakers jaren geleden al aan ziet komen dat 'we' te afhankelijk zijn van Russisch gas (afgezien van dat Amerika er al voor waarschuwde), waarom ziet de EU top dat dan niet? Of ziet men het wel maar handelt er niet naar?
Als je niet afhankelijk wil zijn van Russisch gas dan zorg je er toch al jaren geleden voor dat je een (liefst groen) alternatief hebt?
Ik snap dat de logische inkopper is dat we van het gas af moeten door te verduurzamen, maar dan wordt er echt veel te simpel gedacht over het verduurzamen van huizen. Hoeveel miljoenen huishoudens hebben wel niet energielabel C of lager en niet de financiële middelen om volledig van het gas af te gaan? Als dat überhaupt al mogelijk is bij een oudere woning. En dat is alleen in Nederland al.
Als je niet afhankelijk wil zijn van Russisch gas dan zorg je er toch al jaren geleden voor dat je een (liefst groen) alternatief hebt?
Ik snap dat de logische inkopper is dat we van het gas af moeten door te verduurzamen, maar dan wordt er echt veel te simpel gedacht over het verduurzamen van huizen. Hoeveel miljoenen huishoudens hebben wel niet energielabel C of lager en niet de financiële middelen om volledig van het gas af te gaan? Als dat überhaupt al mogelijk is bij een oudere woning. En dat is alleen in Nederland al.
[ Voor 33% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 11-11-2021 12:15 ]
Omdat er niet echt een alternatief is. We zijn echt nog heel slecht met echte vergroening. Als je kijkt wat het aandeel windenergie en het aandeel zonneenergie is op het totaal verbruik in Nederland dan is het gewoon heel mager. Dat ga je ook niet heel snel veranderen.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:13:
@Helixes als zelfs een stel leken op Tweakers jaren geleden al aan ziet komen dat 'we' te afhankelijk zijn van Russisch gas (afgezien van dat Amerika er al voor waarschuwde), waarom ziet de EU top dat dan niet? Of ziet men het wel maar handelt er niet naar?
Dat staat nog los van de infrastructuur die ook versterkt/uitgebreid moet worden. Ons gasnet heeft qua energie een veel grotere capaciteit als ons stroomnet. Daar kun je wel aan werken maar dat is niet zo 1-2-3 klaar. Als je zowel alle woningen/bedrijven van het gas af wil halen en tegelijkertijd benzine en dieselvoertuigen wil vervangen door EV's dan wordt de uitdaging nog veel groter.
Niet onmogelijk en misschien uiteindelijk nodig maar zeker niet in een paar jaar gerealiseerd. Voorlopig hebben we gas nog nodig. (en misschien wel altijd in de vorm van groene waterstof)
Je gaat eraan voorbij hoe stevig de wurggreep van Poetin is.
Je kan niet tegen hem zeggen van geef ons een contract voor dit volume voor zoveel jaar en dan is de deal beklonken. Er zijn allerlei afhankelijkheden en uitwegen waar hij niet aan gaat of wil committeren, zodat de grip stevig in zijn handen blijft.
De enige oplossing is onafhankelijker worden. Nu ben ik geen tegenstander van kerncentrales, maar het is ook niet heel realistisch. Inzetten op duurzaamheid en energiehuishouding is echt mega belangrijk, maar kabinetten met rechts beleid, populisme en klimaatontkenningsretoriek zijn heel stevig geworteld in onze samenleving, mede door het grote geld van diezelfde Poetin.
Je kan niet tegen hem zeggen van geef ons een contract voor dit volume voor zoveel jaar en dan is de deal beklonken. Er zijn allerlei afhankelijkheden en uitwegen waar hij niet aan gaat of wil committeren, zodat de grip stevig in zijn handen blijft.
De enige oplossing is onafhankelijker worden. Nu ben ik geen tegenstander van kerncentrales, maar het is ook niet heel realistisch. Inzetten op duurzaamheid en energiehuishouding is echt mega belangrijk, maar kabinetten met rechts beleid, populisme en klimaatontkenningsretoriek zijn heel stevig geworteld in onze samenleving, mede door het grote geld van diezelfde Poetin.
Enerzijds is het natuurlijk zo dat we niet in een paar jaar tijd alle huizen volledig kunnen verduurzamen.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:13:
Anderzijds is het ook zo dat al sinds de jaren 90 er de nodige bewustwordingscampagnes geweest zijn met betrekking tot nut en noodzaak van isolatie en ook periodiek de nodige subsidies. Als je dan ziet dat er nog vele honderdduizenden huizen zijn met (deels) enkel glas, of niets aan isolatie van dak en/of vloer dan ligt een behoorlijk deel van het niet duurzaam zijn van ons woningbestand niet aan het ontbreken van financiële middelen en/of mankracht. Maar is het ook een kwestie van pure onwil bij een aardig deel van de bevolking.
Ook in dit topic komt nog regelmatig voorbij 'dat de overheid de financiering voor het verduurzamen van woningen maar moet faciliteren, omdat eigenaren van koopwoningen niet altijd zo duizenden euro's hebben liggen'. Terwijl de overheid al sinds 2014 energiebespaarleningen verstrekt. In 2014 en 2015 stonden de aannemers nog in de rij om alsjeblieft bij jou aan het werk te mogen. De focus ligt bij veel particuliere woningeigenaren niet op wat wél kan, maar vooral op wat heel ingewikkeld is of níet kan.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Een andere invalshoek zou kunnen zijn dat we met z'n allen wat Spartaanser gaan leven.
- verwarming op 15gr.
- wassen met koud water
- auto laten staan
- bijna geen vlees eten
- zo weinig mogelijk consumeren
- ...
Behalve minder comfort zijn daar geen nadelen aan. Kost niets en gaat snel.
- verwarming op 15gr.
- wassen met koud water
- auto laten staan
- bijna geen vlees eten
- ...
Behalve minder comfort zijn daar geen nadelen aan. Kost niets en gaat snel.
Er zijn een heleboel mensen die niet het inkomen, diy-skills of de financiële discipline hebben om zich een koopwoning te veroorloven, maar er wel aan vast zitten.
Dat is een maatschappelijk probleem, vergelijkbaar met huisjesmelkers, alleen melken ze ongewild hun eigen huis.
Kijk maar in een huurcontract wat ze allemaal voor je (zouden moeten) regelen; dat moet je dus als woningeigenaar zelf kunnen of kunnen regelen.
Heel wat dertigers die ik ken laten hun vaders nog opdraven als er iets geklust moet worden. Dat wordt nog wat als die er niet meer zijn...
Als je nu een C label woning of slechter bezit, moet je een plan hebben om hem binnen vijf jaar naar B of beter te krijgen, anders ben je gewoon nalatig. Focus op hoger comfort
De labels hebben veel tekortkomingen maar praten wel makkelijk
@Wozmro dat is de keuze: investeren voor comfortverbetering of doorlopend steeds meer betalen voor minder comfort.
Gegeven het feit dat de mensen met gasverwarming afhankelijk zijn van geopolitiek en dit sinds 2013 algemeen bekend is, is het aan de woningeigenaren zelf zich te beschermen tegen de consequenties.
En intussen graag stemmen op partijen die een visue hebben voor sterkere defensie (minimaal Navo-norm) zijn, voor stimulering van duurzame alternatieven, voor nauwe EU-samenwerking en voor sterkere regulering of privatisering van kritieke infra.
Dus. Ik stap weer van de zeepkist af.
Dat is een maatschappelijk probleem, vergelijkbaar met huisjesmelkers, alleen melken ze ongewild hun eigen huis.
Kijk maar in een huurcontract wat ze allemaal voor je (zouden moeten) regelen; dat moet je dus als woningeigenaar zelf kunnen of kunnen regelen.
Heel wat dertigers die ik ken laten hun vaders nog opdraven als er iets geklust moet worden. Dat wordt nog wat als die er niet meer zijn...
Als je nu een C label woning of slechter bezit, moet je een plan hebben om hem binnen vijf jaar naar B of beter te krijgen, anders ben je gewoon nalatig. Focus op hoger comfort
De labels hebben veel tekortkomingen maar praten wel makkelijk
@Wozmro dat is de keuze: investeren voor comfortverbetering of doorlopend steeds meer betalen voor minder comfort.
Gegeven het feit dat de mensen met gasverwarming afhankelijk zijn van geopolitiek en dit sinds 2013 algemeen bekend is, is het aan de woningeigenaren zelf zich te beschermen tegen de consequenties.
En intussen graag stemmen op partijen die een visue hebben voor sterkere defensie (minimaal Navo-norm) zijn, voor stimulering van duurzame alternatieven, voor nauwe EU-samenwerking en voor sterkere regulering of privatisering van kritieke infra.
Dus. Ik stap weer van de zeepkist af.
Het hoeft niet per se spartaans, maar het kan wel wat minder i.p.v. alleen maar meer...Wozmro schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:59:
Een andere invalshoek zou kunnen zijn dat we met z'n allen wat Spartaanser gaan leven.
Die kan ook op 19o i.p.v. 22o- verwarming op 15gr.
Niet tientallen minuten onder de douche, maar een paar minuten is ook prima.- wassen met koud water
Dat zeker, en niet voor ieder wiswasje de auto nemen.- auto laten staan
Of gewoon niet meer van die zuipschuiten gebruiken met een draaikolk in de tank. En dat geldt ook voor loodzware EV's (waarbij kWh-en je om de oren vliegen)
Is EN goedkoper EN beter voor je gezondheid.- bijna geen vlees eten
dus dubbel win
hè, hè, uiteindelijk, daar draait het om.- zo weinig mogelijk consumeren
Alle kleine beetjes helpen en als we dat met miljoenen, of nog beter, met miljarden tegelijk doen, zet het echt zoden aan de energiedijk.
Ik denk dat we vooral eens af moeten van het idee dat we ergens 'recht op hebben', om te mogen verkwisten omdat die 'anderen' het ook doen. Dus waarom zou ik me wel netjes gedragen?
Denk je echt dat het hele westen rondloopt met het idee dat ze overal het recht op hebben? We worden aan alle kanten gebombardeerd met reclames die ons er tot aanzetten om zo veel mogelijk te consumeren. Maar in plaats van dat we daar wat aan doen moeten de mensen zelf maar besluiten om te minderen, terwijl ze nog steeds elke dag wordt aangepraat dat ze pas ECHT gelukkig kunnen zijn met het nieuwste mobieltje, die nieuwe auto of die reis naar de zon...ehtweak schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:29:
hè, hè, uiteindelijk, daar draait het om.![]()
Alle kleine beetjes helpen en als we dat met miljoenen, of nog beter, met miljarden tegelijk doen, zet het echt zoden aan de energiedijk.
Ik denk dat we vooral eens af moeten van het idee dat we ergens 'recht op hebben', om te mogen verkwisten omdat die 'anderen' het ook doen. Dus waarom zou ik me wel netjes gedragen?
Maar ja, de heilige vrije markt lost alles wel op...
Daar heb je zeker een punt, we zijn gevoelig voor onze omgeving. En als onze omgeving ons vanalles 24/24h aanpraat over wat we zouden moeten consumeren dan zullen we dat ook doen.
Terwijl de voordelen van minder consumeren zo gigantisch groot zijn, zowel voor het individue als voor de samenleving.
Terwijl de voordelen van minder consumeren zo gigantisch groot zijn, zowel voor het individue als voor de samenleving.
Heel veel mensen wel ja.Wozmro schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:54:
Daar heb je zeker een punt, we zijn gevoelig voor onze omgeving. En als onze omgeving ons vanalles 24/24h aanpraat over wat we zouden moeten consumeren dan zullen we dat ook doen.
Slechts weinigen weten de slinkse marketeers te weerstaan.
Goh, echt?Terwijl de voordelen van minder consumeren zo gigantisch groot zijn, zowel voor het individue als voor de samenleving.
Zodanig gehersenspoeld dat we dat zijn gaan denken, helaas...ErikT738 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:45:
[...]
Denk je echt dat het hele westen rondloopt met het idee dat ze overal het recht op hebben? We worden aan alle kanten gebombardeerd met reclames die ons er tot aanzetten om zo veel mogelijk te consumeren.
Word jij daar echt gelukkig van? Ik niet in ieder geval.Maar in plaats van dat we daar wat aan doen moeten de mensen zelf maar besluiten om te minderen, terwijl ze nog steeds elke dag wordt aangepraat dat ze pas ECHT gelukkig kunnen zijn met het nieuwste mobieltje, die nieuwe auto of die reis naar de zon...
Uiteraard, uiteraard. Alles voor de poen!Maar ja, de heilige vrije markt lost alles wel op...
Dit gaat al 2 jaar zo... geen idee waarom het nu opeens in het nieuws komt. Europese (en soms Amerikaanse) eenheden zijn al maanden heen en weer aan het verhuizen om druk te zetten op Rusland (en Rusland doet hetzelfde).Helixes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:59:
Okee....
Rusland is weer bezig
De VS is ook niet vies van provoceren.
Dit komt harder aan denk ik:
https://www.msn.com/nl-nl...r-AAQzX6i?ocid=entnewsntp
Toch tijd om Nord Stream 2 per direct goed te keuren
[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 11-11-2021 14:44 ]
Dat is toch wat wij wilden doen met onze randmeren?ehtweak schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:21:
[...]
Het kan wel, maar is 'makkelijker' te realiseren in bergachtig gebied.
Een zogenaamd 'Pumpspeicherkraftwerk'.![]()
Wikipedia: Pumpspeicherkraftwerk – Wikipedia
In o.a. Oostenrijk wordt dit soort installaties al tientallen jaren gebruikt om, vooral piekbelasting op te vangen.
Voordeel is, binnen enkele minuten kan op volledige capaciteit gedraaid worden en is b.v. bij Kraftwerksgruppe Kaprun 833MW (!) in korte tijd beschikbaar.
En bijna net zo snel weer afschakelbaar. Waarbij in lage-vraag periodes de pompcapaciteit gebruikt wordt om de hoger gelegen reservoirs weer te vullen vanuit de lager gelegen stuwmeren.
Op dit moment lopen er nog diverse projecten om de bestaande capaciteit nogmaals met honderden MW's uit te breiden.
https://www.verbund.com/d...09/17/limberg3-baustart#!
https://presse.oebb.at/de...icherkraftwerk-tauernmoos
Super indrukwekkend als je ziet hoe dat er aan de buitenkant uitziet.
85 miljoen kubieke meter water, klaar voor energieproductie:
[Afbeelding]
Ik vraag mij af hoeveel er bij veel oudere huizen mogelijk is. Volgende week komt hier een isolatie adviseur om te helpen. Wij verstoken in ons 100 jaar oude huis aardig wat gas. De vloeren zijn dan ook allemaal van hout en de ramen zijn groot en slechts dubbel glas. De spouwmuur is nog niet geïsoleerd en de kruipruimte ligt vol grof vuil. Zelfs als ik al deze dingen aan zou pakken, en dat wil ik op ten duur zeker doen, vraag ik mij af of het huis goed genoeg geïsoleerd zou zijn om ooit volledig van het gas af te kunnen. En onze situatie is toch zeker niet uniek.Ivow85 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:51:
[...]
Ook in dit topic komt nog regelmatig voorbij 'dat de overheid de financiering voor het verduurzamen van woningen maar moet faciliteren, omdat eigenaren van koopwoningen niet altijd zo duizenden euro's hebben liggen'. Terwijl de overheid al sinds 2014 energiebespaarleningen verstrekt. In 2014 en 2015 stonden de aannemers nog in de rij om alsjeblieft bij jou aan het werk te mogen. De focus ligt bij veel particuliere woningeigenaren niet op wat wél kan, maar vooral op wat heel ingewikkeld is of níet kan.
Maar goed, met z'n allen minder gas verbruiken zou al een mooie eerste stap zijn.
Verwijderd
Je hoeft niet perse super geïsoleerd huis te hebben om van gas af te gaan hoor.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:20:
Zelfs als ik al deze dingen aan zou pakken, en dat wil ik op ten duur zeker doen, vraag ik mij af of het huis goed genoeg geïsoleerd zou zijn om ooit volledig van het gas af te kunnen. En onze situatie is toch zeker niet uniek.
Het is alleen wel een stuk goedkoper
In tegendeel, hoe meer gas je verbruikt, hoe eerder een warmtepomp is terugverdiend.
Maar een lage stooktemperatuur helpt wel, ja.
Dat kan je ook bereiken door je radiatoren te boosten met fans. Er zijn ook andere manieren, zoek maar op Polderhuis.
Maar een lage stooktemperatuur helpt wel, ja.
Dat kan je ook bereiken door je radiatoren te boosten met fans. Er zijn ook andere manieren, zoek maar op Polderhuis.
Is het de ene dictator niet, dan wel de andere.
Polen krijgt hulp van Europol bij grenscrisis, Loekasjenko dreigt gaskraan dicht te draaien
Polen krijgt hulp van Europol bij grenscrisis, Loekasjenko dreigt gaskraan dicht te draaien
Natuurlijk is het niet zo makkelijk haalbaar om een oud huis écht goed te isoleren. Maar er zijn nog wel héél veel oude huizen waar ook simpele maatregelen nog niet zijn aangebracht. Aanbrengen van isolatieglas in houten kozijnen is een simpel klusje. In het 'ergste' geval moet de sponning een paar millimeter dieper gefreesd worden. In 1 a 2 dagen kunnen glaszetters het hele huis van isolatieglas voorzien. En bij aanwezigheid van een kruipruimte de vloer of bodem isoleren kan ook eigenlijk altijd, ongeacht de leeftijd van het huis. Net als het dak isoleren wanneer je de zolder een keer gaat opknappen (of wanneer de zolder sowieso nog niet is 'afgewerkt' als leefruimte).Piet_Piraat7 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:20:
[...]
Ik vraag mij af hoeveel er bij veel oudere huizen mogelijk is. Volgende week komt hier een isolatie adviseur om te helpen. Wij verstoken in ons 100 jaar oude huis aardig wat gas. De vloeren zijn dan ook allemaal van hout en de ramen zijn groot en slechts dubbel glas. De spouwmuur is nog niet geïsoleerd en de kruipruimte ligt vol grof vuil. Zelfs als ik al deze dingen aan zou pakken, en dat wil ik op ten duur zeker doen, vraag ik mij af of het huis goed genoeg geïsoleerd zou zijn om ooit volledig van het gas af te kunnen. En onze situatie is toch zeker niet uniek.
Maar goed, met z'n allen minder gas verbruiken zou al een mooie eerste stap zijn.
Vooral het goed isoleren van gevels is lastig tot haast onmogelijk bij een bewoond ouder huis. De spouw is bij vooroorlogse woningen soms maar 3 a 4 cm en mogelijk ook nog vervuild, waardoor het na-isoleren maar een beperkte isolatiewaarde oplevert en er mogelijk koudebruggen blijven bestaan. Maar bij tussenwoningen is het gevel-oppervlak dusdanig beperkt dat de 'schade' van matige isolatie wel meevalt. Zeg dat de voorgevel van een redelijk bescheiden huis 30m² is en voor 40% uit ramen en deuren bestaat. En idem voor de achtergevel. Dan houd je aan daadwerkelijke spouwmuur slechts 36m² over. Een beetje vloer van een tussenwoning is al 45-50m² en een schuin dak van hetzelfde gaat snel naar 60+ m².
Een goed geïsoleerde spouwmuur heeft een Rc van 4 of meer. Met matige isolatie kom je misschien op een Rc van 1,2. De goed geïsoleerde muur heeft een temperatuurverlies van 9W/K. De matig geïsoleerde muur een verlies van 30W/K, een verschil van 21W/K. Bij een temperatuur binnen van 20 graden en buiten van 0 graden heb je dan een 420W extra warmteproductie nodig om het huis met minder geïsoleerde spouw op temperatuur te houden. Dat zijn echt geen schokkende getallen. In thermen van gas gaat het dan om ca 1m³ per dag extra stoken, hartje winter. Bij gebruik van een warmtepomp om ca 2kWh elektra extra per dag op het hoogst van het stookseizoen.
Voor vloer, glas en dak maakt het weinig uit of je een huis uit 1930 gaat na-isoleren of een huis uit 1990 gaat na-isoleren.
Voor hoek- en vrijstaande woningen wordt het bij muren met een smalle spouw wel een iets ander verhaal, omdat je dan wél met flinke geveloppervlakten te maken hebt. Maar ook dan mag het geen probleem zijn om gasloos te gaan wonen als je de delen die wél fatsoenlijk te isoleren zijn ook daadwerkelijk goed isoleert. En daarnaast gewoon passend formaat radiatoren/convectoren of vloerverwarming kiest. Mijn hoekhuis uit 1902 kon door de 7kW warmtepomp met gemak warm blijven, terwijl het in februari 's nachts -12 graden was.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat ben ik niet met je eens. Putin heeft de tijd aan zijn zijde. Het land is inmiddels zo corrupt dat er geen kans is dat hij zijn ambt zal moeten opgeven. Hij wacht gewoon op een moment dat hij een dusdanige leverage heeft over zijn naarste tegenstanders dat ze hem niet kunnen weerspreken. Met de EU meer dan ooit afhankelijk van Russisch gas, denk ik dat hij zijn kans schoon ziet.ArcticWolf schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:43:
Dit gaat al 2 jaar zo... geen idee waarom het nu opeens in het nieuws komt. Europese (en soms Amerikaanse) eenheden zijn al maanden heen en weer aan het verhuizen om druk te zetten op Rusland (en Rusland doet hetzelfde).
De VS is ook niet vies van provoceren.
Begrijp ook dat eerdere exercities wellicht kunnen worden gezien als afleinding voor het moment om écht toe te slaan. Die vierde of vijfde troepencongregatie aan de Oekraïnse grens zullen allicht worden afgedaan als zal wel weer op niks uitlopen. Dat gaat een keer mis...
Anyway, het was niet direct mijn doel om een geopolitieke discussie uit te lokken. Mijn punt was om mensen er op te wijzen dat de volatiliteit in de markt nog lang niet gedepmt is...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Je hebt wel een punt hoor, de Russen zijn in dat geval een stuk daadkrachtiger met het leger inzetten. Maar je ziet dat Europese troepenmachten steeds vaker terug "steken" op het steekspel van Rusland.Helixes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:01:
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Putin heeft de tijd aan zijn zijde. Het land is inmiddels zo corrupt dat er geen kans is dat hij zijn ambt zal moeten opgeven. Hij wacht gewoon op een moment dat hij een dusdanige leverage heeft over zijn naarste tegenstanders dat ze hem niet kunnen weerspreken. Met de EU meer dan ooit afhankelijk van Russisch gas, denk ik dat hij zijn kans schoon ziet.
Begrijp ook dat eerdere exercities wellicht kunnen worden gezien als afleinding voor het moment om écht toe te slaan. Die vierde of vijfde troepencongregatie aan de Oekraïnse grens zullen allicht worden afgedaan als zal wel weer op niks uitlopen. Dat gaat een keer mis...
Anyway, het was niet direct mijn doel om een geopolitieke discussie uit te lokken. Mijn punt was om mensen er op te wijzen dat de volatiliteit in de markt nog lang niet gedepmt is...
De EU zal in ieder geval leverage moeten vinden over Rusland om dit macht spel in balans te houden en daar dient de VS zich buiten te houden (ben ik van mening) omdat die de balans tussen 2 machten zo om kan buigen door een domme opmerking/actie ergens anders.
Verwijderd
Maar als je oude kozijnen hebt met schuiframen helpt dat isolatieglas niet zo bijster veel.Ivow85 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:56:
Aanbrengen van isolatieglas in houten kozijnen is een simpel klusje. In het 'ergste' geval moet de sponning een paar millimeter dieper gefreesd worden. In 1 a 2 dagen kunnen glaszetters het hele huis van isolatieglas voorzien.
@Verwijderd ik ben sowieso voorstander van een tegemoetkoming voor de gasrekening bij beeldbepalende panden, te betalen door de leden van de welstandscommissie. Als zij verbetering tegenhouden mogen ze het betalen ook.
Maar anders: verbeter eerst de ventilatie (decentrale wtw, kanaalloze centrale wtw) en zet dan goed isolatieglas achter de monumentale kozijnen.
Plan Z if all else fails: pelletketel/houtvergasser met cv/sww koppeling.
Maar anders: verbeter eerst de ventilatie (decentrale wtw, kanaalloze centrale wtw) en zet dan goed isolatieglas achter de monumentale kozijnen.
Plan Z if all else fails: pelletketel/houtvergasser met cv/sww koppeling.
Sowieso kost het nogal wat... ik heb m'n ruit van aan de voorzijde laten vervangen door HR++ (4,5m2 ruit 6-15-6). 650 euro lichter... en moest ook nog een deel van m'n kozijn repareren. Achteraf was een nieuw (kunststof op hout lijkend) kozijn + ruit misschien maar net iets duurder (maar dan had ik het hout niet meer).Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:48:
[...]
Maar als je oude kozijnen hebt met schuiframen helpt dat isolatieglas niet zo bijster veel.
Heb nu de spouw, 7cm (Knauf supafill) en vloer (7cm PIF) en 1x HR++ ruit geïsoleerd (rest is nog standaard dubbelglas) maar verloor nog zoveel warmte... toen heb ik voor de test een goed gordijn in het trapgat richting zolder gehangen en nu verbruik ik bijna een kwart minder aan gas en blijft de warmte een stuk beter beneden.
Je verliest echt heel veel warmte via het dak en via de dak aansluiting. Ben nu wel begonnen met de dakaansluiting en tussenplafonds te isoleren. 2e week van januari wordt het hele dak gedaan.
Leuk topic iig:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Mijn (huur)huis is uit 1989, maar ik merk dat het centrale afzuigsysteem (wat altijd aan staat) ook behoorlijk wat warmte wegzuigt, zeker als er iemand onder douche staat met de afzuiger op stand 3 voel je het gelijk kouder worden in de woonkamer.ArcticWolf schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:02:
[...]
Je verliest echt heel veel warmte via het dak en via de dak aansluiting.
Interessant, wel zonde eigenlijk van de warmte. Snap het wel, maar als je genoeg ventilatie roosters hebt dan kan dat afzuigsysteem ook de deur uit.R0181 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:15:
[...]
Mijn (huur)huis is uit 1989, maar ik merk dat het centrale afzuigsysteem (wat altijd aan staat) ook behoorlijk wat warmte wegzuigt, zeker als er iemand onder douche staat met de afzuiger op stand 3 voel je het gelijk kouder worden in de woonkamer.
Helaas kan het systeem niet met de schakelaar worden uitgezet, staat standaar altijd op stand 1 en om elke keer naar zolder te gaan om de stekker er in en uit te doen wanneer er iemand doucht is ook geen doen. Met douchen heb je die afzuiger echt nodig om schimmel te voorkomen en mijn afzuigkap zit ook op het systeem aangesloten. Wel zonde van de warmte die op deze manier naar buiten wordt gezogen.ArcticWolf schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:27:
[...]
Interessant, wel zonde eigenlijk van de warmte. Snap het wel, maar als je genoeg ventilatie roosters hebt dan kan dat afzuigsysteem ook de deur uit.
@R0181 ombouwen naar balansventilatie is soms niet moeilijk (~€1k):
Proton_ in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Maar hier wel wat offtopic.
Ik denk niet dat mijn woningstichting met ombouwen akkoord zal gaan, bovendien zit de CV-ketel ook op dit afzuigsysteem aangesloten, was ik nog vergeten hierboven te benoemen, dus helemaal uitschakelen met de verwarming aan kan dan zelfs gevaarlijk zijn qua koolmonixide die ook wordt weggezogen.Proton_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:40:
@R0181 ombouwen naar balansventilatie is soms niet moeilijk (~€1k):
Werkt niet, veel te weinig hoogteverschil daardoor geen power.PJW9779 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:54:
Dat is toch wat wij wilden doen met onze randmeren?
In Noorwegen werkt dit bv. wel uitmuntend en met weinig verliezen ook.
Nouja, het werkt wel. Watermolens gebruiken dit principe al eeuwen met relatief kleine hoogteverschillen om een as aan te drijven. Aan zo'n as kun je prima een generator koppelen.Wilke schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:02:
[...]
Werkt niet, veel te weinig hoogteverschil daardoor geen power.
In Noorwegen werkt dit bv. wel uitmuntend en met weinig verliezen ook.
Alleen moet je bij een klein hoogteverschil véél meer water kunnen verplaatsen als bij een groot hoogteverschil om naar hedendaagse maatstaven een significante hoeveelheid elektriciteit op te kunnen werken. Ondanks enorme wateroppervlakten zou een dergelijk systeem daardoor in Nederland niet echt een relevante hoeveelheid energie kunnen opslaan/leveren. Terwijl je met een relatief klein stuwmeer in de bergen al een energiebuffer met genoeg capaciteit voor een hele stad of regio hebt, omdat een kleine hoeveelheid water bij een groot hoogteverschil dankzij de zwaartekracht veel energie bevat.
Laten we gewoon die polders weer vollopen?!Ivow85 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:47:
[...]
Nouja, het werkt wel. Watermolens gebruiken dit principe al eeuwen met relatief kleine hoogteverschillen om een as aan te drijven. Aan zo'n as kun je prima een generator koppelen.
Alleen moet je bij een klein hoogteverschil véél meer water kunnen verplaatsen als bij een groot hoogteverschil om naar hedendaagse maatstaven een significante hoeveelheid elektriciteit op te kunnen werken. Ondanks enorme wateroppervlakten zou een dergelijk systeem daardoor in Nederland niet echt een relevante hoeveelheid energie kunnen opslaan/leveren. Terwijl je met een relatief klein stuwmeer in de bergen al een energiebuffer met genoeg capaciteit voor een hele stad of regio hebt, omdat een kleine hoeveelheid water bij een groot hoogteverschil dankzij de zwaartekracht veel energie bevat.
Polders vol laten lopen is een fantastisch idee ja
IK denk dat het allemaal niet veel zin heeft als we niet tegelijkertijd. of misschien beter nog eerst, het stroomnet gaan versterken. Dat zit nu al op bepaalde plekken aan de grens en dat zal alleen nog maar erger worden. We willen tenslotte wat meer van het gas af en naar warmtepompen, meer electrische auto's, meer electrische wind en zonne energie etc.
De capaciteit van het gasnet is qua joules veel groter dan het elektriciteitsnet dus daar moet echt heel wat aan gebeuren en het is een gigantische klus waar nog nauwelijks aan is begonnen.
De gas futures geven pas in april weer een wat dalend beeld, voor de komende maanden is het nog vrij hoog.
IK denk dat het allemaal niet veel zin heeft als we niet tegelijkertijd. of misschien beter nog eerst, het stroomnet gaan versterken. Dat zit nu al op bepaalde plekken aan de grens en dat zal alleen nog maar erger worden. We willen tenslotte wat meer van het gas af en naar warmtepompen, meer electrische auto's, meer electrische wind en zonne energie etc.
De capaciteit van het gasnet is qua joules veel groter dan het elektriciteitsnet dus daar moet echt heel wat aan gebeuren en het is een gigantische klus waar nog nauwelijks aan is begonnen.
De gas futures geven pas in april weer een wat dalend beeld, voor de komende maanden is het nog vrij hoog.
Het europees net versterken en ’inteligenter’ maken lijkt mij de meest haalbare oplossing.
Het is nu al een van de beste ter wereld, volledig gesynchroniseerd. Maar het zou nog meer mogelijk moeten zijn om elektriciteit te transporteren over lange afstanden om zo vraag en aanbod nog beter op elkaar af te stemmen.
promo-filmpje: YouTube: Nemo Link - EN
Dit filmpje spreekt nu over een kabel van 140km waar ze tot +1GW doorsturen.
Dit zou moeten doorontwikkeld worden zodat ze pakweg van Portugal naar Noorwegen, en omgekeerd, energie kunnen transporteren.
Het is nu al een van de beste ter wereld, volledig gesynchroniseerd. Maar het zou nog meer mogelijk moeten zijn om elektriciteit te transporteren over lange afstanden om zo vraag en aanbod nog beter op elkaar af te stemmen.
promo-filmpje: YouTube: Nemo Link - EN
Dit filmpje spreekt nu over een kabel van 140km waar ze tot +1GW doorsturen.
Dit zou moeten doorontwikkeld worden zodat ze pakweg van Portugal naar Noorwegen, en omgekeerd, energie kunnen transporteren.
Dat de root-cause van gas crisis ligt in domme EU “groene” politiek, maakt niet uit blijkbaar.Helixes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:01:
[...]
...mijn doel om een geopolitieke discussie uit te lokken. Mijn punt was om mensen er op te wijzen dat de volatiliteit in de markt nog lang niet gedepmt is...
Kijk er zit Putin hij doet het!
Putin is weg over een jaar of 5, en EU bureaucratie is here to stay. Dus ja, ik verwacht ook dat gasprijzen blijven stijgen.
Van wat ik er van begrijp is de wereldwijde vraag naar gas ongekend hoog. Dat heeft inderdaad mede te maken met het feit dat kolen steeds verder in onmin geraken, maar ook door de gehele supply chain crisis van de laatste maanden. Er zijn andere bronnen van gas, zoals de Emiraten - maar daar worden ongeveer alle vrachten gas opgekocht door China, die, naar verluid, het dubbele bieden van wat Westerse bedrijven er voor over hebben. Ook Rusland levert naar verluid meer gas aan China dan aan het Westen, maar heeft geloof ik niet de infrastructuur alle gas richting China te sturen, welke prijs ze ook bereid zijn er voor te betalen.andru123 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:59:
Dat de root-cause van gas crisis ligt in domme EU “groene” politiek, maakt niet uit blijkbaar.
Putin is weg over een jaar of 5, en EU bureaucratie is here to stay. Dus ja, ik verwacht ook dat gasprijzen blijven stijgen.
Putin is 69 jaar. Omdat niemand het eeuwige leven heeft, zal hij er ook een keer mee ophouden. Biden is trouwens 78, en staat pas aan het begin van zijn carrière. Aan de andere kant zijn er helemaal geen aanwijzingen om aan te nemen dat Putin er op korte termijn mee gaat ophouden. Aan de andere kant... als er al een vervanger komt, dan is de kans ongeveer 90% dat dat een bondgenoot van hem is.
... wie fluistert er je precies in dat de huidige gas crisis enkel het gevolg is van beslissingen die in Brussel worden genomen?
Verwijderd
Want je denkt niet dat het aanbod gaat reageren op de hoge prijzen?andru123 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:59:
[...]
Dat de root-cause van gas crisis ligt in domme EU “groene” politiek, maakt niet uit blijkbaar.
Probeerde vandaag uit te leggen op een verjaardag dat gas ongeveer 5x zo duur is geworden, meteen dikke paniek, ik zeg maar het valt mee omdat de belasting omlaag gaat.
JA MAAR VIJF KEER DAT KAN NOOIT... rustig rustig, stel het is nu 20 cent en 60 cent is belasting, betaal je dus nu 80 cent, wordt het 5x zo duur is het 1 euro + belasting = 1,60 en als ze de belasting verlagen betaal je dus misschien 1,40 in plaats van 80 cent.
JA MAAR VIJF KEER DAT KAN ECHT NIET!!!

Weet niet exact hoe het zit in bedragen, maar wel om het idee uit te leggen, heb het maar opgegeven.
JA MAAR VIJF KEER DAT KAN NOOIT... rustig rustig, stel het is nu 20 cent en 60 cent is belasting, betaal je dus nu 80 cent, wordt het 5x zo duur is het 1 euro + belasting = 1,60 en als ze de belasting verlagen betaal je dus misschien 1,40 in plaats van 80 cent.
JA MAAR VIJF KEER DAT KAN ECHT NIET!!!
Weet niet exact hoe het zit in bedragen, maar wel om het idee uit te leggen, heb het maar opgegeven.
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 13-11-2021 00:50 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik dacht als kind wel eens als ik nou zo'n animaniacs silo in onze tuin zet en dan als ik energie over heb water naar boven ga pompen en als ik stroom nodig heb dan laat ik het weer door een dynamo naar benedenKees-Jan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:12:
[...]
Laten we gewoon die polders weer vollopen?!![]()
![]()
ik dacht overigens dus echt dat ik dat ging doen met zo'n pomp he

Heb wel eens vette projectjes gezien dat mensen zelf een dam op schaal nabouwen met verlichting die ook echt werkt op een generator onderaan de dam.
[ Voor 45% gewijzigd door JDx op 13-11-2021 00:57 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
https://www.reuters.com/b...le-gas-market-2021-09-24/Helixes schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:47:
[...]
... wie fluistert er je precies in dat de huidige gas crisis enkel het gevolg is van beslissingen die in Brussel worden genomen?
Norway and Russia are big winners from Europe's gas price rally as they benefit from volatility after the European Union forced their gas producers years ago to shift away from steady, long-term contracts, according to sources, analysts and data.
De producenten in de EU zijn het probleem niet.
Tip: weinig media maken onderscheid tussen 'de EU', 'de lidstaten van de EU' en 'Brussel'.
Ook is het sluiten van Slochteren geen 'groene' maatregel.
Dat artikel gaat over de liberalisering van de energiemarkt, niet zozeer de beslissing om weg te stappen van de meest vervuilende energiebronnen.
Close but no cigar
Juist dat soort "sterke mannen" en vrouwen blijven lang aan de macht door mensen die op hen lijken (potentiële opvolgers) op een zijspoor te zetten of te saboteren. Ook in een democratie: zie Thatcher en Major, Lubbers en Brinkman, Rutte en Dijkhoff, etc. In Rusland wil ik niet uitsluiten dat dat zijspoor naar de gevangenis gaat.Helixes schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:47:
Aan de andere kant zijn er helemaal geen aanwijzingen om aan te nemen dat Putin er op korte termijn mee gaat ophouden. Aan de andere kant... als er al een vervanger komt, dan is de kans ongeveer 90% dat dat een bondgenoot van hem is.
Denk niet dat Putin niet zomaar kan zeggen: ik heb geen zin meer en ga op pensioen.
De dag na zijn pensioenfeestje krijgt hij in het beste geval een heleboel rechtszaken aan zijn broek. In het slechtste geval gebeurd er een 'ongeluk'.
Dictator ben je voor het leven en er is geen weg terug.
De dag na zijn pensioenfeestje krijgt hij in het beste geval een heleboel rechtszaken aan zijn broek. In het slechtste geval gebeurd er een 'ongeluk'.
Dictator ben je voor het leven en er is geen weg terug.
Leuk om te zien zo'n megavet DIY project.JDx schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:51:
[...]
Heb wel eens vette projectjes gezien dat mensen zelf een dam op schaal nabouwen met verlichting die ook echt werkt op een generator onderaan de dam.
Maar no way dat deze achtertuin dam ooit daadwerkelijk een positief energiesaldo heeft...
Ik heb kennissen in Oostenrijk, daar staat een mini hydroelektrische centrale (paar kW) in een lokale beek, met behoorlijk wat verval. Maar zelfs dan kan het nauwelijks uit.
De jaarlijkse onderhoudskosten, de afschrijving en niet te vergeten de periodieke enorme fluctuaties in het debiet zorgen voor zulke stoorfactoren; het loont eigenlijk niet.
Je kunt gewoonweg niet op tegen de b.v. eerder genoemde grootschalige projecten.
ehtweak in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"
[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 13-11-2021 11:30 ]
En dit dan? YouTube: Make 12 Kw Free Energy From 12Kw Alternator And 3 Hp Motor Free Elec...ehtweak schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:27:
[...]
Leuk om te zien zo'n megavet DIY project.![]()
Maar no way dat deze achtertuin dam ooit daadwerkelijk een positief energiesaldo heeft...
Ik heb kennissen in Oostenrijk, daar staat een mini hydroelektrische centrale (paar kW) in een lokale beek, met behoorlijk wat verval. Maar zelfs dan kan het nauwelijks uit.
De jaarlijkse onderhoudskosten, de afschrijving en niet te vergeten de periodieke enorme fluctuaties in het debiet zorgen voor zulke stoorfactoren; het loont eigenlijk niet.![]()
Je kunt gewoonweg niet op tegen de b.v. eerder genoemde grootschalige projecten.
ehtweak in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"
Grapjas!
Ik zou het meteen op de markt brengen; gratis energie. Woeha!
https://www.reuters.com/b...le-gas-market-2021-09-24/
Dat artikel noemt de reden van de gas circus. Wij zijn allemaal de dupe van die EU beslissing.Helixes schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:38:
[...]
Dat artikel gaat over de liberalisering van de energiemarkt
Ook als je geen gas hebt?andru123 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:05:
https://www.reuters.com/b...le-gas-market-2021-09-24/
[...]
Dat artikel noemt de reden van de gas circus. Wij zijn allemaal de dupe van die EU beslissing.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4