Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 24 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.309 views

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:06:
[...]

Verwarmen met airco is absoluut niet inefficiënter :D
ja als je een mobiele airco hebt misschien :+ met een slang de deur uit :+

Zowel absoluut gezien (een airco haalt, bij COP 4, 75% wartme uit de buitenlucht, 25% is electra. Efficientie van 400% dus) als financieel gezien (1m3 gas = 9kWh warmte = 86 cent/9kWh= 9,5 cent/kWh warmte. Voor airco is dat 1kWh electra = 4kWh warmte. 25 cent/4kWh= 6,25 cent/kWh.

Nee airco als verwarming is bést efficient tegenwoordig. En ik reken met een "gemiddelde" airco. Niet eens met een hele goede zoals een Daikin Sarara, met een SCOP van 6 (dus over het hele seizoen gemiddeld een COP van 6).
Hoe kom je aan die COP-waarde, heb zelf een FTXM35R geloof ik.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:38
JDx schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:11:
[...]

Hoe kom je aan die COP-waarde, heb zelf een FTXM35R geloof ik.
De COP wordt wel ergens genoemd dacht ik. Maar SCOP (gecorrigeerd voor seizoensinvloeden) is verplicht op energielabel. Voor die van jou is dat 5,10 als ik zo online zoek.

Is wel afhankelijk van of die wel past bij de ruimte (dus niet pendelt) en of de buiten unit goed gemonteerd is.

Maar dit past beter in het Lucht/Lucht topic.... Punt was: verwarmen met airco is zeker rendabel. Ja, het is een andere warmte als een CV. Daar is de Lucht/Water voor bedacht. Maar die zijn een hele klap duurder, niet makkelijk per ruimte en is vaak veel meer renovatiewerk voor nodig.

Voor ons zou lucht/water zo'n 15.000 euro kosten om volledig gasloos te gaan. Met lucht/lucht komt dat op 9000 en dan heb ik op elke kamer een airco + beneden een hele dure unit... En dan ben ik gasloos (dus stromend warm water wel met een lucht/water boiler, elektrisch koken etc).

[ Voor 37% gewijzigd door Waah op 08-11-2021 12:20 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:17:
[...]

De COP wordt wel ergens genoemd dacht ik. Maar SCOP (gecorrigeerd voor seizoensinvloeden) is verplicht op energielabel. Voor die van jou is dat 5,10 als ik zo online zoek.

Is wel afhankelijk van of die wel past bij de ruimte (dus niet pendelt) en of de buiten unit goed gemonteerd is.
Nou moet op zich wel goed zitten, gemonteerd door een groot installatietechniekbedrijf waar m'n ma werkt.

Met een 5,1 zou ik eigenlijk gewoon de hele winter daarmee de kamer kunnen verwarmen, vorig jaar deed ik als het vroor nog wel eens het gas erbij aan omdat ik dacht dat hij het anders "niet aan kon".

• Waah
JDx schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:20:
[...]

Nou moet op zich wel goed zitten, gemonteerd door een groot installatietechniekbedrijf waar m'n ma werkt.

Met een 5,1 zou ik eigenlijk gewoon de hele winter daarmee de kamer kunnen verwarmen, vorig jaar deed ik als het vroor nog wel eens het gas erbij aan omdat ik dacht dat hij het anders "niet aan kon".
5.1 is gemiddeld over het seizoen. Hoe die het met -7 doet kan ik je niet vertellen. Een stuk minder. Maar waar het omslagpunt zit kan je dus zelf uitrekenen. Maar bij jouw unit verwacht ik dat dat nauwelijks voor komt. Anyway. Meer info/vragen, zie het lucht/lucht topic.https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376
Raven schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:28:
[...]

Dan moeten woningbouwcorporaties daar eens een keer mee beginnen, hier worden verzoeken daarvoor telkens weer afgewezen.
Die zijn daar al lang mee begonnen. Maar ze kunnen niet elk complex tegelijkertijd aanpakken. Staat jouw complex voor 2025 in de planning, dan heb je voorlopig pech.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ivow85 schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:24:
[...]

Die zijn daar al lang mee begonnen. Maar ze kunnen niet elk complex tegelijkertijd aanpakken. Staat jouw complex voor 2025 in de planning, dan heb je voorlopig pech.
Een andere woningbouwcorporatie in deze stad wel, van die waar we hier mee te maken hebben heb ik nog helemaal niks gehoord/gelezen over het beginnen met isoleren, ongeacht de wijk.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:49:
[...]
Verwarmen met airco is inefficiënter dan met gas en geeft bovendien een heel andere soort warmte. Leuk als bijverwarming, ongeschikt als hoofdverwarming.
Onzin lees het topic lucht/lucht warmtepomp (=airco) eens.
Is idd een ander soort warmte, de een vind dat prettig en de ander niet.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
En de paniek is weer terug }:| gaskranen staan weer dicht sinds een uur of 3 geleden.

https://www.reuters.com/b...again-3nd-day-2021-11-08/
Analysts noted Russia had not booked additional day-ahead capacity at Mallnow nor via Ukraine at Sudzha or Sokhranovka crossing points, another gas export route to Europe, further dampening hopes of additional supplies into Europe on Monday.

Gazprom does not plan to offer gas for the European spot market on its electronic sales platform this week either, the company's data showed. Gazprom did not immediately reply to a Reuters request for a comment.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:45
Raven schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:28:
[...]

Dan moeten woningbouwcorporaties daar eens een keer mee beginnen, hier worden verzoeken daarvoor telkens weer afgewezen.
Als de VVD met hun anti sociale huur beleid geen verhuurders heffing was geweest dan hadden ze dat prima kunnen doen

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

ArcticWolf schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:09:
En de paniek is weer terug }:| gaskranen staan weer dicht sinds een uur of 3 geleden.

https://www.reuters.com/b...again-3nd-day-2021-11-08/

[...]
Die Putin weet het wel spannend te maken.

Ik heb hier nog een stokoude (+60 jaar) kolenkachel staan. Die staat er voor de sier en heeft bij mijn weten nog nooit gebrand. Ik vond nog oud verpakkingsmateriaal aan de binnenzijde.

Misschien moet ik die maar eens gangbaar maken :+

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37
Waah schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:06:
[...]

Verwarmen met airco is absoluut niet inefficiënter :D
ja als je een mobiele airco hebt misschien :+ met een slang de deur uit :+

Zowel absoluut gezien (een airco haalt, bij COP 4, 75% wartme uit de buitenlucht, 25% is electra. Efficientie van 400% dus) als financieel gezien (1m3 gas = 9kWh warmte = 86 cent/9kWh= 9,5 cent/kWh warmte. Voor airco is dat 1kWh electra = 4kWh warmte. 25 cent/4kWh= 6,25 cent/kWh.

Nee airco als verwarming is bést efficient tegenwoordig. En ik reken met een "gemiddelde" airco. Niet eens met een hele goede zoals een Daikin Sarara, met een SCOP van 6 (dus over het hele seizoen gemiddeld een COP van 6).
Mijn collegas van t airco team zeggen tot 4 graden buiten is het effcient, daarna niet meer.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@alki dat klopt... Bij oude airco's en oude prijzen.
Daar hebben we het dus niet over. Kijk in je eigen contract en naar de COP bij -7°C in de documentatie van een moderne R32 airco :)

Zie bijvoorbeeld deze post uit 2014 voor een R410 airco:
ZuinigeRijder in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 08-11-2021 13:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Waah
alki schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:36:
[...]

Mijn collegas van t airco team zeggen tot 4 graden buiten is het effcient, daarna niet meer.
En daarom neem je geen recente info van service-personeel aan :+
Die leren iets X jaar geleden, en dat blijft waarheid tot in einde der tijden :D lekker zwart-wit gesteld natuurlijk. Nuance is ingewikkeld.

Schoonvader is service-monteur voor CV-ketels. Die worden ook allemaal standaard op 90 graden ingesteld na elke onderhoudsbeurt. "Want anders wordt je huis nooit warm".

Helemaal waar in 1960 zonder isolatie. Tegenwoordig enorme overkill. Ik snap het vanuit hun (lekker snel warm = blije klant).

Dus voor wie nog een CV-ketel heeft:
https://zetmop60.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 08-11-2021 14:04 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:21:
[...]

Die Putin weet het wel spannend te maken.

Ik heb hier nog een stokoude (+60 jaar) kolenkachel staan. Die staat er voor de sier en heeft bij mijn weten nog nooit gebrand. Ik vond nog oud verpakkingsmateriaal aan de binnenzijde.

Misschien moet ik die maar eens gangbaar maken :+
Ja idd, Putin is erg goed in schaken.
Some traders, however, still see the possibility that Moscow could start sending more gas to Europe in the next couple of days.

“Perhaps they need a day to divert flows to export, and we should wait for signs of what happens on Tuesday before completely losing faith,” said James Huckstepp, an analyst at S&P Global Platts.
https://www.business-stan...alize-121110801271_1.html

dus nog een paar dagen en dan stort de markt echt in als de gaskraan niet open gaat ;(

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Amdwarrior schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:20:
[...]

Als de VVD met hun anti sociale huur beleid geen verhuurders heffing was geweest dan hadden ze dat prima kunnen doen
Wat een rare reactie. Hier heeft de woningbouw in 1980 duizenden huizen gebouwd voor nog geen 25.000 GULDEN! per stuk. En daar vragen ze al jaren tussen de 700 en 900 euro aan huur voor. En de badkamers zijn nog vanuit de bouw, hoogstens een keer een nieuwe keukenblok geïnstalleerd. En dan zeggen dat er geen geld is voor verduurzaming?

Ik woon nog naast een huis (alles wat leeg komt gaat de verkoop in) en als ik last heb van lekkage door de gezamenlijke gooit dan komen er eerst 3 bedrijven kijken met vervolgens een enorm hoge offerte tot gevolg. Een buurvouw hier heeft de woningbouw terug gefloten omdat ze meerdere offertes had opgevraagd en het de helft goedkoper uitgevoerd kon worden dan dat de woningbouw zou doen. Als ze wat scherper inkopen loopt het geld er ook minder snel uit...

Al ken ik ook wijken waar de woningbouw een ton per woning investeert met isolatie, warmtepompen, boilers, zonnepanelen etc.Puur prestige. Zouden beter 10 woningen met 10k goed kunnen isoleren voor dat geld is mijn mening. Dat levert uiteindelijk veel meer op, maar kom je niet mee in de krant.

• Amdwarrior
jongetje schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:15:
[...]

Wat een rare reactie. Hier heeft de woningbouw in 1980 duizenden huizen gebouwd voor nog geen 25.000 GULDEN! per stuk. En daar vragen ze al jaren tussen de 700 en 900 euro aan huur voor. En de badkamers zijn nog vanuit de bouw, hoogstens een keer een nieuwe keukenblok geïnstalleerd. En dan zeggen dat er geen geld is voor verduurzaming?

Ik woon nog naast een huis (alles was leeg komt gaat de verkoop in) en als ik last heb van lekkage door de gezamenlijke gooit dan komen er eerst 3 bedrijven kijken met vervolgens een enorm hoge offerte tot gevolg. Een buurvouw hier heeft de woningbouw terug gefloten omdat ze meerdere offertes had opgevraagd en het de helft goedkoper uitgevoerd kon worden dan dat de woningbouw zou doen. Als ze wat scherper inkopen loopt het geld er ook minder snel uit...

Al ken ik ook wijken waar de woningbouw een ton per woning investeert met isolatie, warmtepompen, boilers, zonnepanelen etc.Puur prestige. Zouden beter 10 woningen met 10k goed kunnen isoleren voor dat geld is mijn mening. Dat levert uiteindelijk veel meer op, maar kom je niet mee in de krant.
Die huurverhoging komen dus door verhuurders heffing plus sociale woningen in verkoop. Want elk jaar mogen ze gezamenlijk even 1 miljard inleveren.

• jongetje
  • Nu online
Amdwarrior schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:24:
[...]

Die huurverhoging komen dus door verhuurders heffing plus sociale woningen in verkoop. Want elk jaar mogen ze gezamenlijk even 1 miljard inleveren.
Ik betaal OZB over mijn woning. Dan geef ik toch ook niet de regering de schuld dat ik daardoor niet kan investeren in duurzaamheid?

• alki
  • Laatst online: 15:37
Waah schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:00:
[...]

En daarom neem je geen recente info van service-personeel aan :+
Die leren iets X jaar geleden, en dat blijft waarheid tot in einde der tijden :D lekker zwart-wit gesteld natuurlijk. Nuance is ingewikkeld.

Schoonvader is service-monteur voor CV-ketels. Die worden ook allemaal standaard op 90 graden ingesteld na elke onderhoudsbeurt. "Want anders wordt je huis nooit warm".

Helemaal waar in 1960 zonder isolatie. Tegenwoordig enorme overkill. Ik snap het vanuit hun (lekker snel warm = blije klant).

Dus voor wie nog een CV-ketel heeft:
https://zetmop60.nl/
Nou hier werken jonge gasten die hebben er echt verstand van hoor, als ze in t weekend "werken" plaatsen ze alleen daikins en verder niks omdat ze weten dat die top kwaliteit leveren

• Waah
alki schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:38:
[...]

Nou hier werken jonge gasten die hebben er echt verstand van hoor, als ze in t weekend "werken" plaatsen ze alleen daikins en verder niks omdat ze weten dat die top kwaliteit leveren
Daikin is een goed merk ja. Maar ook wel eens wat problemen hoor, zie het Lucht/Lucht topic maar :+
Maar sowieso zegt die instelling me al genoeg. "Daikin levert enkel topkwaliteit".

Ik blijf bij mijn mantra: "er zijn geen slechte merken, enkel slechte producten". Ook een topmerk kan wel eens een slechter product uitleveren. En andersom idem.

Maar als ze al zeggen: "Onder de 4 graden is het niet meer efficient" dan gaan ze óf te kort door de bocht (dat denk ik) of ze werken met oude info.

En Poetin (Putin? hoe heet die nu echt? in NL zeggen we Poetin en in de USA zeggen ze Putin. Maar das toch gewoon een naam 8)7 ) probeert natuurlijk zoveel mogelijk macht uit deze situatie te trekken. Zouden wij ook doen. Als het echt kritiek wordt gaan ze echt wel wat regelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 08-11-2021 14:44 ]

• Amdwarrior
jongetje schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:25:
[...]

Ik betaal OZB over mijn woning. Dan geef ik toch ook niet de regering de schuld dat ik daardoor niet kan investeren in duurzaamheid?
Zucht sociale huurwoningen zitten in de onderste regio als je daar ook nog boetes gaat uitdelen want ja 1 bestuurder kocht een Massrati laten we gelijk iedereen straffen in een huurwoning

Volgens mij snap je niet echt voor wie sociale woningen voor bedoeld zijn

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

alki schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:38:
[...]

Dus al die mensen die dik besparen op hun energierekening (zie het L/L topic) kletsen allemaal uit hun nek natuurlijk.

Kom op zeg ;).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:04
Ik heb een multi-split daikin in mijn huis laten installeren dit voorjaar en ben nu wat aan het spelen met verschillende soorten verwarming. Ik heb wel het idee dat het gebruik van de daikins in plaats van CV op een of andere manier tot een hoger vochtgehalte in ons huis leidt. Nou kan dat ding natuurlijk ook drogen, maar dan verwarmt hij weer niet. Herkend iemand dat?

Vraagje voor bestaande Greenchoice klanten die, net als ik, gebruik hebben gemaakt van de Consumentenbond deal. Ik heb keurig bevestiging van en CB en GC gehad, maar zie er nog niets van terug in de "mijn greenchoice" omgeving. Ik zou verwachten dat daar inmiddels bij "mijn contract" wel het nieuwe contract vanaf 1-1 te zien zou zijn.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

delpit schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:58:
Ik heb en multi-split daikin in mijn huis laten installeren dit voorjaar en ben nu wat aan het spelen met verschillende soorten verwarming. Ik heb wel het idee dat het gebruik van de daikins in plaats van CV op een of andere manier tot een hoger vochtgehalte in ons huis leidt. Nou kan dat ding natuurlijk ook drogen, maar dan verwarmt hij weer niet. Herkend iemand dat?
Nee, dat is niet mogelijk. Natuurkundig is er geen enkele reden waarom luchtverwarming niet zou moeten leiden tot een daling van de RV. BIj een hogere temperatuur daalt automatisch de RV.

Wat wel kan is dat je niet lang genoeg verwarmt met je Daikin waardoor je temperatuursverschillen in huis houdt. De oplossing daarvoor is minder nachtverlaging.

Voor de rest kan je hiermee beter verhuizen naar het andere topic :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Amdwarrior schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:45:
[...]

Zucht sociale huurwoningen zitten in de onderste regio als je daar ook nog boetes gaat uitdelen want ja 1 bestuurder kocht een Massrati laten we gelijk iedereen straffen in een huurwoning
En wie denk je heeft het oude cruiseschip de "Rotterdam" jaren geleden gekocht, juist ja stichting Woonbron een woning stichting voor met name sociale woningen. Dit heeft een *odsvermogen gekost die niet aan woningen is besteed. O.a. hierdoor is de verhuurdersheffing ontstaan.

• ArcticWolf
  • Niet online
T-MOB schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:48:
[...]

1900 kWh aan 25 ct is 475 euro per jaar. Het is afwachten wat salderen doet, maar je verdient panelen zo terug. Die 8 panelen leveren je waarschijnlijk zo'n 2400 kWh. Wat je overhebt lever je voor 10ct terug en je totale besparing op de energierekening is 525 per jaar.
Dit zijn m'n huidige tarieven zelfs... (ex-WE met woekercontract ibj Eneco).
Dit zijn je tarieven van 1 november 2021 tot 1 maart 2022:

Stroom
Stroom per kWh enkel: € 0,45855
Stroom per kWh normaal: € 0,49352
Stroom per kWh dal: € 0,41986
Vaste leveringskosten stroom per maand: € 5,99
Gas
Gas per m³: € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand: € 5,99
Maar zit van 3 december bij Engie met variabel contract, als ik daar vanaf 1 januari zal verlengen met een 1 jarig contract (met panelen en 0 op de meter dan ga ik van 279 > 246 euro/maand. Scheelt 396 euro per jaar.

Het zonnepaneel pakket kost ca. 2750 euro (8x400wp panelen en 35m grondkabel in mijn geval) minus de btw van ca. 500 euro, kom ik uit op 2250 euro met een voordeel van 400 euro per jaar.. heb ik de panelen er binnen 6 jaar uit.

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:56
Waah schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:41:
[...]

Daikin is een goed merk ja. Maar ook wel eens wat problemen hoor, zie het Lucht/Lucht topic maar :+
Maar sowieso zegt die instelling me al genoeg. "Daikin levert enkel topkwaliteit".

Ik blijf bij mijn mantra: "er zijn geen slechte merken, enkel slechte producten". Ook een topmerk kan wel eens een slechter product uitleveren. En andersom idem.

Maar als ze al zeggen: "Onder de 4 graden is het niet meer efficient" dan gaan ze óf te kort door de bocht (dat denk ik) of ze werken met oude info.

En Poetin (Putin? hoe heet die nu echt? in NL zeggen we Poetin en in de USA zeggen ze Putin. Maar das toch gewoon een naam 8)7 ) probeert natuurlijk zoveel mogelijk macht uit deze situatie te trekken. Zouden wij ook doen. Als het echt kritiek wordt gaan ze echt wel wat regelen.
offtopic: Zijn naam is Владимир Путин ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ach, op de lange termijn zul je zien dat dit soort ontwikkelingen de energietransitie alleen maar gaan versnellen. En dat is niet in hun belang. Leuk om je buren te pesten, maar op ter mijn schiet je jezelf in de voet.

Ik zie hier parallellen met de handelsboycots van de VS tegen China. Die zijn als reactie daarop zichzelf in rap tempo minder afhankelijk aan het maken. En geef ze eens ongelijk.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
alki schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:36:
Zolang COP > 2 a 2.5 is het efficienter dan rechtstreeks op gas, en dat is bij moderne R32 units vaak zeker tot -10 of daaromtrent het geval.

Edit: Link naar post die tabelletjes + berekening quote: Wilke in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 08-11-2021 16:38 ]

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Hier de verwachtingen voor volgend jaar in NOS artikel
https://nos.nl/artikel/24...ar-met-ruim-20-euro-netto

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
2 tientjes extra per maand, zolang de overheid de energiebelasting heeft verminderd.

Die verlaging van de energiebelasting kost 3 miljard, dat zal dus op een andere manier betaald moeten worden.

Eindsom: :X

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:45:
[...]

2 tientjes extra per maand, zolang de overheid de energiebelasting heeft verminderd.

Die verlaging van de energiebelasting kost 3 miljard, dat zal dus op een andere manier betaald moeten worden.

Maar hopen dat de energiemarkt in 2023 weer gestabikiseerd is, want ze zullen vast niet nog een keer de knip trekken.

Hier nog even ter info https://www.rijksoverheid...voor-isolatie-beschikbaar
[...]

Die compensatie komt als vanzelf binnen bij de overheid, in de vorm van hogere BTW-inkomsten op de dure energie en brandstoffen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• T-MOB
  • Laatst online: 14:24
[...]

Het is onder de streep een verkeerde prikkel. 8ct korting op een kWh:
- verlengt de terugverdientijd van PV
- verlaagt de prikkel om elektra te besparen

Beter is de marginale prijs van energie hoog en geef je dat geld ongerelateerd aan de energierekening aan burgers terug. Met een beetje slimme PR noem je dat geen "korting op je energeirekening", maar een vergroeninngsbonus die je ook onder die noemer op de rekening gestort krijgt.

Regeren is vooruitschuiven

• Roos79
  • Laatst online: 14:16

Vraagje voor bestaande Greenchoice klanten die, net als ik, gebruik hebben gemaakt van de Consumentenbond deal. Ik heb keurig bevestiging van en CB en GC gehad, maar zie er nog niets van terug in de "mijn greenchoice" omgeving. Ik zou verwachten dat daar inmiddels bij "mijn contract" wel het nieuwe contract vanaf 1-1 te zien zou zijn.
In de app zie ik dat mijn contract over zoveel dagen ingaat meer nog niet.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
Ik sta hier echt van te kijken. Vorige maand werd nog gesproken over honderden euro's per maand extra. Ook als ik nu op gaslicht kijk is het nog steeds honderden euro's per maand. En per januari is het maar tientjes per maand :?

• Wolly
  • Niet online
Dat zie je pas op de dag nadat het contract is ingegaan.

Bron: Zelf geconstateerd.

• Indoubt

Indoubt

Ik lees dat de gasflow vanuit Rusland nog steeds meer 25% is van wat het normaal is (marketnews.com, vandaag)

In plaats van meer komt er minder gas uit Rusland.

1-0 voor Putin lijkt het. Berichtgeving hierover is uitermate schaars ik kan er bijna niks over vinden. We gaan wel zien wat er de komende dagen gebeurt.

Welk effect dat gaat hebben op de prijzen is afwachten. Voorlopig lijkt niemand zich er echt druk om te maken.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:20:
[...]

Ik sta hier echt van te kijken. Vorige maand werd nog gesproken over honderden euro's per maand extra. Ook als ik nu op gaslicht kijk is het nog steeds honderden euro's per maand. En per januari is het maar tientjes per maand :?
Komt denk ik omdat de hogere gasprijs uitgesmeerd wordt over het hele jaar, want dat gebruik je alleen maar in januari en februari, misschien maart nog en daarna verwachten ze ook weer normalere prijzen voor de winter van 2022/2023.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:20:
[...]

Dit is Netto, dus ná aftrek van de extra korting die overheid gaat geven. Bruto is het dan 60 tientjes. En dat is bij een normala gebruik, dus voor sommige mensen zal het best honderd euro kunnen zijn. Maar eens, de soep lijkt minder heet te worden gegeten dan ‘ie is opgediend…

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:42:
[...]

Dit is Netto, dus ná aftrek van de extra korting die overheid gaat geven. Bruto is het dan 60 tientjes. En dat is bij een normala gebruik, dus voor sommige mensen zal het best honderd euro kunnen zijn. Maar eens, de soep lijkt minder heet te worden gegeten dan ‘ie is opgediend…
Oh ja, de belasting wordt ook lager.

• Proton_

Proton_

Team Welles

T-MOB schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:14:
[...]
Het is onder de streep een verkeerde prikkel. 8ct korting op een kWh:
- verlengt de terugverdientijd van PV
- verlaagt de prikkel om elektra te besparen
- Verhoogt de prikkel om full-electric te gaan.
Beter is de marginale prijs van energie hoog en geef je dat geld ongerelateerd aan de energierekening aan burgers terug.
Dat gebeurt óók :)
Maar inderdaad, beter stort de overheid het direct in plaats van het ingewikkelder maken van de energierekening.
Er zijn een heleboel mensen die met een elektriciteitsrekening van €30 per maand ten onrechte denken dat ze met zonnepanelen maximaal die €30 kunnen besparen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Waah
Valorian schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:42:
[...]

Beide is waar. Gemiddeld zal het 60 euro zijn. Maar voor mensen met slecht geisoleerde huizen zal het wel honderden euro's kunnen zijn.

En wie wonen in all-electric, goed geisoleerde huizen? :+
En wie wonen in oude (huur)huizen met slechte isolatie? O-)

De rekening wordt IMHO vooral gelegd bij de mensen die dus al weinig verdienen, die geen huis kunnen betalen en zeker geen nieuwbouw. Of kunnen investeren in energiebesparende maatregelen.

Terwijl mensen die nieuwbouw, en dus electrisch, of veel hebben kunnen investeren in de overgang, éxtra beloont worden.....

Dan heb ik toch meer met de Franse aanpak: Gewoon de prijs bevriezen van gas. Zo bescherm je mensen die nu ongelukkig uitkomen met overstappen. Als de prijzen dalen houd je de prijzen nog kunstmatig hoog totdat het verschil is afbetaald. Op die manier betaald (bijna) iedereen mee en spreid je de kosten, behalve voor de mensen die voor meerdere jaren hebben afgesloten (en zo vaak al extra betaald hebben).

Plus een injectie naar de armste mensen die al energiebonnen krijgen om uberhaupt hun gas en electra te kunnen betalen.

Maar hier komt een echte VVD oplossing. Mensen die al een voordeel hebben (want all electric is voordeliger dan gas) extra bevoordelen. Mensen die een lang vast contract hebben extra bevoordelen (want die krijgen óók nu extra geld, terwijl die het niet nodig hebben).

Je beschermt dus niet de mensen die tegen torenhoge prijzen aanlopen. Je geeft iedereen hetzelfde bedrag, zelfs als ze nog lange tijd lage tarieven hebben en er dus 0 aan hebben.

Dus eigenlijk is het een sigaar uit eigen doos voor zo'n beetje iedereen. Rondpompen van geld, zonde van die 3 miljard. O-)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:01:
[...]

En wie wonen in oude (huur)huizen met slechte isolatie? O-)
Dit zie ik dus nu al weken voorbijkomen. Feit is dat woningcorporaties de afgelopen 10 jaar veel geinvesteerd hebben in woningrenovaties richting label B. Huurders in de sociale huurmarkt komen dus relatief goed weg. Aangezien nog niet alle woningen zijn gerenoveerd, zullen er zeker nog wel schrijnende gevallen zijn.

60% van de Nederlandse woningvoorraad is in particulieer bezit. En daar staat het kwa isolatie nog helemaal niet zo goed voor.

• Waah
Skyaero schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:14:
[...]

Dit zie ik dus nu al weken voorbijkomen. Feit is dat woningcorporaties de afgelopen 10 jaar veel geinvesteerd hebben in woningrenovaties richting label B. Huurders in de sociale huurmarkt komen dus relatief goed weg. Aangezien nog niet alle woningen zijn gerenoveerd, zullen er zeker nog wel schrijnende gevallen zijn.

60% van de Nederlandse woningvoorraad is in particulieer bezit. En daar staat het kwa isolatie nog helemaal niet zo goed voor.
Ik zie het ja:
Afspraken over energiebesparing met huursector
Ook met de huursector heeft de Rijksoverheid afspraken gemaakt:

Alle huurwoningen van woningcorporaties hebben vanaf 2020 energielabel B of beter. Van huurwoningen van particulieren heeft 80% in 2020 energielabel C of beter. Dit staat in het convenant Energiebesparing huursector.
het enige wat ik dan hoop..... Is dat het dan ook naar isolatie is gegaan. Want vaak zie je toch dat het eerste wat ze doen, is zonnepanelen op het dak. En daarmee ga je al snel naar een hoog energielabel.

Ik snap de logica ook wel. Want de bewoners hebben er het minste last van, het is rendabel en staat groen. Maar ik weet niet de exacte details dus het kan best zijn dat er gewoon veel is gedaan aan isolatie en dan, zoals je ook stelt, zou het best wel eens mee kunnen vallen voor die groep _/-\o_.

Maar voor de rest blijf ik bij mijn punt: Het is vreemd iedereen geld te geven, terwijl maar een groepje in de problemen kan komen....

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 09-11-2021 12:19 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:45
Waah schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:01:
Dan heb ik toch meer met de Franse aanpak: Gewoon de prijs bevriezen van gas. Zo bescherm je mensen die nu ongelukkig uitkomen met overstappen. Als de prijzen dalen houd je de prijzen nog kunstmatig hoog totdat het verschil is afbetaald. Op die manier betaald (bijna) iedereen mee en spreid je de kosten, behalve voor de mensen die voor meerdere jaren hebben afgesloten (en zo vaak al extra betaald hebben).
Ik zou het echt anders doen. Ik zou zorgen dat iedereen geld kan lenen voor verduurzaming tegen een rente die gelijk of lager is dan de besparing in euro's. Daarnaast een keurmerk (of iets dergelijks) van bedrijven die je gewoon kan bellen en dit regelen zonder dat het te ingewikkeld wordt, waarbij eventueel de overheid ook een deel van de risico's/kosten draagt als dat nodig is. Dan hebben ook armere mensen geen excuus meer.

Overigens zou het mij verbazen als het juist relatief rijke mensen zijn die een lage energierekening hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 09-11-2021 12:23 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

De overheid kan ook minder geld uitgeven, raar dat dit nooit een optie is.

Poah dikke Massey.

• Waah
ph4ge schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:22:
[...]

Ik zou het echt anders doen. Ik zou zorgen dat iedereen geld kan lenen voor verduurzaming tegen een rente die gelijk of lager is dan de besparing in euro's. Daarnaast een keurmerk (of iets dergelijks) van bedrijven die je gewoon kan bellen en dit regelen zonder dat het te ingewikkeld wordt, waarbij eventueel de overheid ook een deel van de risico's/kosten draagt als dat nodig is. Dan hebben ook armere mensen geen excuus meer.

Overigens zou het mij verbazen als het juist relatief rijke mensen zijn die een lage energierekening hebben.
Een duurzaamheidslening bedoel je? :+
https://www.svn.nl/rentetarieven

Wat betreft de bedrijven: Er is gewoon veel onkunde, verouderde kennis of pushen van eigen product. Dat gaat de overheid ook niet oplossen ben ik bang.

Ik moet nog vloerisolatie. Maar als je kijkt wat je dan krijgt bij adviseurs.... Ze raden vaak enkel hun eigen product aan. "Bodemisolatie is net zo goed hoor meneer, en goedkoper". En er zijn zoveel verschillende manieren om te isoleren... En maar 1 optie is de beste optie voor jou. Maar omdat die bedrijven vaak maar 1 ding doen (enkel Tonzon folie, enkel spuiten van PUR, etc) krijg je dus nooit de waarheid boven tafel....

En dan is het niet vreemd dat mensen door de bomen het bos niet meer zien :+

Wat betreft de energierekening van de "rijke" mensen: Die kunnen zo'n verhoging vaak prima opvangen. Iemand met een minimum-inkomen heeft niets om dit soort verhogingen op te vangen. Dat is juist het probleem IMHO.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:01
pizzacabonara schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:25:
[...]

De overheid kan ook minder geld uitgeven, raar dat dit nooit een optie is.
Dat is al heel lang een optie en wordt ook al heel lang gedaan. Er zijn al heel veel topics op GoT volgeschreven over de gevolgen voor de politie, voor jeugdzorg, voor sociale voorzieningen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:20

de Peer

under peer review

ph4ge schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:22:
[...]

Ik zou het echt anders doen. Ik zou zorgen dat iedereen geld kan lenen voor verduurzaming tegen een rente die gelijk of lager is dan de besparing in euro's.
dat is de huidige stand van zaken, maar veel mensen zijn er niet mee bekend of willen het niet.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goed nieuws (?)

https://www.reuters.com/w...-filled-putin-2021-10-27/

Miller also told the televised government meeting that Gazprom would reach the planned level of more than 72.6 billion cubic metres (bcm) of gas in domestic storage by Nov. 1, and would completely finish filling inventories by Nov. 8.

https://www.themoscowtime...-gas-storage-sites-a75515

Russian gas giant Gazprom said Tuesday it had begun implementing a plan to restock European gas storage facilities, after critics accused Moscow of holding back supplies.

Europe, which receives a third of its gas supplies from Russia, has seen energy prices soaring to record highs as economies come back online after the end of pandemic lockdowns.

Critics in Western capitals have blamed Russia for the price hikes, saying Moscow is not upping deliveries to pressure Europe to agree more long-term contracts and for the certification of the controversial Nord Stream 2 pipeline to Germany.

President Vladimir Putin in late October instructed Gazprom to increase supplies to Europe after it finished filling Russian storage facilities by November 8.

"Gazprom has approved and begun implementing the plan for injecting gas into five European underground storage facilities," the company said on its Telegram channel, without specifying if gas deliveries had already begun.

Binnenkort weer terug naar enigszins 'normale' prijzen voor het gas?

https://www.ft.com/conten...1d-4068-a61b-f74f2b2d3b81

Dit is trouwens ook wel interessant:
"Gazprom has influence over almost one-third of all gas storage in Germany, Austria and the Netherlands."

En er zijn talloze UGS locaties:
https://www.gazprom.com/a...tion/underground-storage/

En de Russen blijven maar verkopen aan het Westen:
https://www.gazprom.com/p.../september/article536637/

Specifically, in the period from January through August 2021, Gazprom increased gas supplies to Turkey (+173.6 per cent), Germany (+39.3 per cent), Italy (+15 per cent), Romania (+344 per cent), Serbia (+123.9 per cent), Poland (+12 per cent), Bulgaria (+50.9 per cent), Greece (+15.8 per cent), and Finland (+22.7 per cent).

Alleen schijnen de UGS locaties binnen de EU peanuts te zijn i.t.t. de Russische UGS-en.

https://tass.com/economy/1354957

"We plan to complete gas injection to Russian underground storages by November 1; the target figure is 72 billion and 600 million cubic meters of gas, Miller said. Gas injection to Russian UGS will be fully completed on November 8, he added.

Gazprom has UGS in Europe, including Austria and Germany, Miller noted. "The gas volume in these underground storages is insignificant, very small, slightly below 190 mln cubic meters of gas," he added.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 09-11-2021 13:21 ]

Mooie Plaatjes   

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:50
Dat is inderdaad goed nieuws, maar wel een sigaar uit eigen doos. Door Poetin zitten we met deze hoge prijzen en de problematiek, aangezien hij de gaskraan danig dicht had gedraaid.
Nu het weer opengedraaid wordt, komt er wat ademruimte.

• Wolly
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:21:
Dat is inderdaad goed nieuws, maar wel een sigaar uit eigen doos. Door Poetin zitten we met deze hoge prijzen en de problematiek, aangezien hij de gaskraan danig dicht had gedraaid.
Nu het weer opengedraaid wordt, komt er wat ademruimte.
Door Poetin? Heb je daar ook een bron voor want tot nu toe was het nieuws dat hij/Rusland/Gazzprom alle contracten naleefden.

• SidewalkSuper
Kijk de historische leveringen aan de EU maar door via de verschillende routes.
Poetin zit juist aan de gaskraan te draaien om een macro-economisch en -politiek spelletje uit de vechten tegen de EU.

https://www.gazprom.com/i...sclosure/actual-supplies/

• Wolly
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:25:
Poetin zit juist aan de gaskraan te draaien om een macro-economisch en -politiek spelletje uit de vechten tegen de EU.

En dat is volgens jou contractueel niet toegestaan? Of valt het allemaal binnen de afspraken?

• SidewalkSuper
Als het hierop aankomt vindt Poetin vooral dat alles is toegestaan. Contractueel doet hij wellicht nog niet zoveel fout. Puntje bij paaltje beheert hij zo kunstmatig de prijs, waardoor het in 1x wel een probleem is.

• Piet_Piraat7
SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:28:
Als het hierop aankomt vindt Poetin vooral dat alles is toegestaan. Contractueel doet hij wellicht nog niet zoveel fout. Puntje bij paaltje beheert hij zo kunstmatig de prijs, waardoor het in 1x wel een probleem is.
Hij heeft veel macht hierin ja. Maar ik heb ook niet het idee dat de EU goed nadenkt over alternatieven voor gas voordat we met afschaling ervan zijn begonnen.

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23
had de EU dan niet nieuwen contracten moeten maken waarin een hogere levering stond ?
als ik 40uur contract heb en altijd 50 werk. na 2 jaar denk ik fuck ik ga gewoon weer 40u werken en het werk komt daardoor niet af doe ik toch ook niks fout ?

ja hij heeft superveel macht maar ook de EU is aan dit debacle schuldig

[ Voor 6% gewijzigd door RenaldoN op 09-11-2021 13:30 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:25:

Ja, en?

Als ik zo de afgelopen maanden van 2021 doorblader, dan schommelt de leverantie ' Supplies from Russia to EU, mln m3' zo rond de 200.
Wat ik opmerkelijk vind is dat de leveranties in de zomermaanden notabene zelfs wat hoger zijn dan begin en einde van het jaar?
Alleen de 'Supplies from Belarus to EU, mln m3' zijn sterk afgenomen.

Je verwacht eerder andersom, toch? Of wordt de zomerperiode gebruikt om opslaglocaties te vullen, die niet echt in de openbaarheid komen? Zijn er speculaties, met voorbedachte rade, aan de gang? ;)

Mooie Plaatjes   

• ArcticWolf
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:12:
Goed nieuws (?)

https://www.reuters.com/w...-filled-putin-2021-10-27/

Miller also told the televised government meeting that Gazprom would reach the planned level of more than 72.6 billion cubic metres (bcm) of gas in domestic storage by Nov. 1, and would completely finish filling inventories by Nov. 8.

https://www.themoscowtime...-gas-storage-sites-a75515

Russian gas giant Gazprom said Tuesday it had begun implementing a plan to restock European gas storage facilities, after critics accused Moscow of holding back supplies.

Europe, which receives a third of its gas supplies from Russia, has seen energy prices soaring to record highs as economies come back online after the end of pandemic lockdowns.

Critics in Western capitals have blamed Russia for the price hikes, saying Moscow is not upping deliveries to pressure Europe to agree more long-term contracts and for the certification of the controversial Nord Stream 2 pipeline to Germany.

President Vladimir Putin in late October instructed Gazprom to increase supplies to Europe after it finished filling Russian storage facilities by November 8.

"Gazprom has approved and begun implementing the plan for injecting gas into five European underground storage facilities," the company said on its Telegram channel, without specifying if gas deliveries had already begun.

Binnenkort weer terug naar enigszins 'normale' prijzen voor het gas?

https://www.ft.com/conten...1d-4068-a61b-f74f2b2d3b81

Dit is trouwens ook wel interessant:
"Gazprom has influence over almost one-third of all gas storage in Germany, Austria and the Netherlands."

En er zijn talloze UGS locaties:
https://www.gazprom.com/a...tion/underground-storage/

En de Russen blijven maar verkopen aan het Westen:
https://www.gazprom.com/p.../september/article536637/

Specifically, in the period from January through August 2021, Gazprom increased gas supplies to Turkey (+173.6 per cent), Germany (+39.3 per cent), Italy (+15 per cent), Romania (+344 per cent), Serbia (+123.9 per cent), Poland (+12 per cent), Bulgaria (+50.9 per cent), Greece (+15.8 per cent), and Finland (+22.7 per cent).

Alleen schijnen de UGS locaties binnen de EU peanuts te zijn i.t.t. de Russische UGS-en.

https://tass.com/economy/1354957

"We plan to complete gas injection to Russian underground storages by November 1; the target figure is 72 billion and 600 million cubic meters of gas, Miller said. Gas injection to Russian UGS will be fully completed on November 8, he added.

Gazprom has UGS in Europe, including Austria and Germany, Miller noted. "The gas volume in these underground storages is insignificant, very small, slightly below 190 mln cubic meters of gas," he added.
Yup, sinds gistermiddag komt er weer gas via zowel Yamal als Mallnow binnen:

https://www.reuters.com/b...t-preliminary-2021-11-09/

• Wolly
  • Niet online
Ok, dus we kunnen concluderen dat er vooralsnog meer bewijs is dat hij zich wel aan de contracten houdt dan dat er bewijs is van het omgekeerde.

Hoe kan het dan zijn schuld zijn? Ligt de schuld dan niet bij de personen die het contract met hem hebben getekend en blijkbaar niet goed hebben gekeken naar de inhoud?

• SidewalkSuper
Je snapt dat Poetin in feite aan deze kraan draait, zonder dat het hem op het zicht door iemand met weinig weet van de zaak politiek heel simpel aangerekend kan worden?

• Wolly
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:34:
Je snapt dat Poetin in feite aan deze kraan draait, zonder dat het hem op het zicht door iemand met weinig weet van de zaak politiek heel simpel aangerekend kan worden?
Politiek is een wespennest, wat Poetin doet doen wij als EU net zo goed. Daarom zeg ik, kijk naar de getekende afspraken en concludeer dan wie er schuldig is aan dit verhaal.

En vooralsnog lees ik nergens dat Poetin enige afspraak heeft gebroken mbt dit verhaal.

• SidewalkSuper
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:36:
[...]

Politiek is een wespennest, wat Poetin doet doen wij als EU net zo goed. Daarom zeg ik, kijk naar de getekende afspraken en concludeer dan wie er schuldig is aan dit verhaal.

En vooralsnog lees ik nergens dat Poetin enige afspraak heeft gebroken mbt dit verhaal.
Dat is toch juist de kunst he. Het zo spelen dat je tegenstanders in de penarie komen, maar er zelf klaarblijkelijk niks aan kunnen doen. Het is niet zo simpel als een contract niet nakomen. Poetin zorgt er wel voor dat het een wurgcontract is. Bepaalde basisvolumes worden natuurlijk gehaald, maar als er zulke spelletjes gespeeld worden is het zo klaar als een klontje wat er aan de hand is.

En dit is het doel. Uiteindelijk dansen wij naar de pijpen van Poetin:
https://www.nu.nl/economi...a-omstreden-pijplijn.html

Waar ik het trouwens mee eens ben is dat Europa dit ook aan zichzelf te danken heeft. Niet oplettend genoeg, geen goede langetermijnvisie.

@Wolly Zie het zo: als Eneco had gezegd ja het is 5 euro per kuub voor de Welkom Energie klanten die nu aanhaken. Ja contract is contract, wij leveren natuurlijk wel. Dat is ook een wurgcontract waar klaarblijkelijk niks mis mee is? :)

[ Voor 15% gewijzigd door SidewalkSuper op 09-11-2021 13:44 ]

• Wolly
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:39:
[...]

Dat is toch juist de kunst he. Het zo spelen dat je tegenstanders in de penarie komen, maar er zelf klaarblijkelijk niks aan kunnen doen. Het is niet zo simpel als een contract niet nakomen. Poetin zorgt er wel voor dat het een wurgcontract is. Bepaalde basisvolumes worden natuurlijk gehaald, maar als er zulke spelletjes gespeeld worden is het zo klaar als een klontje wat er aan de hand is.

Zoals ik al zei, politiek is een wespennest. Die pijplijn in jouw artikel is immers net zo hard tegengewerkt door de USA en zelfs door Nederland die bezweek onder de politieke druk van Trump.

Wij hebben onze reserves niet gevuld in de zomer, dat is onze mislukking geworden. Verder hebben wij geen goede afdwingbare afspraken gemaakt blijkbaar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@SidewalkSuper Ik zie eigenlijk niks bijzonders bij de beweegredenen van meneer Poetin. :)

Puur economische principes. Hoe zorg ik er voor dat de klant afhankelijk van mij is, en hoe pers ik daar de maximale hoeveelheid pecunia uit?
Standaard kapitalisme. O-)

Waar denk je dat 'ie dat truukje geleerd heeft? Juist ja, van het brave/goede/zuivere Westen. :+

Of het nou big-tech, pharma, olieindustrie, grote financiële instellingen of mondiale voedselconcerns zijn. In de praktijk doen ze allemaal hetzelfde. :-(

Mooie Plaatjes   

• ArcticWolf
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:39:
[...]

We zijn altijd afhankelijk van andere mbt. gas en de andere leveranciers voeren zo langs de EU richting China/Azië omdat die meer boden.

En Rusland heeft andere regels dan de EU, maar ze staan wel open voor gas leveringen...

De EU hanteert dan ook weer kromme compliance regels...
De Nord Stream 2 is al aangelegd en Rusland heeft er al gas in gepompt. Volgens Europese regels mag een bedrijf echter niet én eigenaar zijn van het gas én eigenaar van de pijplijn waar dat gas doorheen loopt. In het geval van Nord Stream 2 is dat wel het geval. Staatsgasmaatschappij Gazprom is zowel producent als beheerder. Daarom is er nog geen goedkeuring, tot irritatie van Rusland.
Ik werk zelf voor een overheidsinstantie en wordt soms knettergek van die compliance regels van onze regering of Brussel, ze maken het onevenredig duur en ingewikkeld, die regels heeft Rusland niet.

De enige die echt tegen de pijplijn zijn, zijn de Nato en de VS natuurlijk, daarom duurt het zo lang voor die goedkeuring.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:49
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:36:
[...]

Nog los van de contractuele afspraken, is het toch niet vreemd dat hij of Rusland deze kaart nu en dan inzet? De OPEC is er speciaal voor in het leven geroepen om door aanbod/productie afspraken de vraagprijs te beïnvloeden. Dat Europa zich minder afhankelijk moet opstellen is een belangrijke les en dat we wat meer werk moeten maken van onze duurzaamheidsambities zou dan een logisch gevolg zijn. Huidige dempende maatregel is dan ook niet effectief maar dat is hier al pagina's lang geconcludeerd.
Er zitten denk ik ook grenzen aan de invloed die een Poetin kan hebben. Genoeg leveranciers in de wereld die het graag via een LNG tanker verschepen of oude velden nu weer rendabel zien worden etc. Das het 'spel' en zorgt ervoor dat een Putin de prijs op een punt zet dat we nog net niet wegrennen/afhaken.

Het begint ook bij bewustzijn, mensen gewoon opvoeden in techniek en duurzaamheid. Maar ook dat warmte (en koude) comfort zijn die we niet zomaar voor lief moeten nemen. Warmte is een van onze basisbehoeften en velen kunnen ook met deze prijzen, gewoon nog steeds hele huizen mee verwarmen zonder ook maar een graadje minder op de thermostaat te hebben ingesteld.

Kwam laatst bij iemand die zich zorgen maakt over de hoge gasprijs en daarna aangaf dat hij rond de 2000+ kWh per jaar teveel terug levert (vorige eigenaren hadden PV en elektrische auto, zij hebben een fossiele kar) voor € 0,08/kWh. Ik snap dat niet iedereen dan even de rekensom maakt dat je dan voor € 1,- met die overtollige kWh's 12,5 kWh warmte je huis kan inblazen met desnoods een simpel weerstandskacheltje voor bijwarmen (uiteraard geen geweldig duurzame oplossing ook door de problematiek bij stroomnetten etc.) terwijl je met gas a € 0,84/m3 voor diezelfde euro maar maximaal 10,7 kWh (met 9 kWh/m3) aan warmte je huis in krijgt. Scheelt toch weer bijna 17%.

En ik snap echt wel dat niet iedereen dit soort sommetjes maakt of wil maken, maar alles wat je aan kennis en bewustzijn kan vergroten is dus mooi meegenomen (en dat geldt net zo goed voor mij, daarom lees ik ook graag mee in dit soort fora) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Banjy op 09-11-2021 13:53 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Wolly
  • Niet online
@Wolly Zie het zo: als Eneco had gezegd ja het is 5 euro per kuub voor de Welkom Energie klanten die nu aanhaken. Ja contract is contract, wij leveren natuurlijk wel. Dat is ook een wurgcontract waar klaarblijkelijk niks mis mee is? :)
Dan had de ACM ingegrepen omdat dat overduidelijk geen marktconforme prijzen zijn en omdat dat de taak is van de ACM.

Afgezien dat de media en politiek daar natuurlijk vol ingesprongen waren.

• SidewalkSuper
De afhankelijkheid van Rusland groeit alleen maar met de komst van Nordstream 2. Echt een waanzinnig stom idee.

We moeten onze krachten zoveel mogelijk bundelen om juist meer onafhankelijkheid te bewerkstelligen. Verduurzaming van onze industrie en energie.
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:46:
[...]

Dan had de ACM ingegrepen omdat dat overduidelijk geen marktconforme prijzen zijn en omdat dat de taak is van de ACM.

Precies, net als dat er geopolitiek over deze acties van Rusland nagedacht worden natuurlijk. We hebben jammer genoeg alleen geen wereld-ACM die Rusland kunnen terugfluiten ;) Tot zover; er is geen contractbreuk.

[ Voor 50% gewijzigd door SidewalkSuper op 09-11-2021 13:48 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:46:
[...]

Dat gebeurt nu toch ook? Mijn collega heeft van Eneco een variabel tarief van 1,10 euro/m3 gekregen afgelopen week... en wij betalen 1,81 euro/m3? 8)7 wat is nou marktconform? De ACM zegt dat dit mag, het is wel echt een heeeeel grijs gebied. Eneco gooit het er nu op dat ze opeens voor 90.000 klanten gas moesten kopen en hier niet onderuit kwamen... O-)

• SidewalkSuper
In deze discussie is het waardevol bijv. ook dit eens te kijken:
Waarde van de aarde - Seizoen 1 Afl. 2 - De portemonnee van Poetin (2021-04-28)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:43:
[...]
Wij hebben onze reserves niet gevuld in de zomer,
Erger: wij hebben 'onze' reserves niet meer in eigen hand.
Wikipedia: Gasopslag Bergermeer
TAQA (Abu Dhabi) en Gazprom zijn hier verantwoordelijk
En omdat ze de gasprijs in de zomer wel hoog vonden, is de opslag niet gevuld. Waardoor de prijs nog hoger werd.
Tja. Met de prijszettende Gazprom aan tafel is dit moeilijk recht te praten.
Met het VVD dogma dat de markt het wel oplost, zijn afspraken om in ieder geval in oktober de opslag vol te hebben niet nodig :)

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Poetin lijkt de gaskraan vandaag open te draaien: https://www.msn.com/nl-nl...jken-te-zetten/ar-AAQuBjB

• Wolly
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:11:
[...]

Erger: wij hebben 'onze' reserves niet meer in eigen hand.
Wikipedia: Gasopslag Bergermeer
TAQA (Abu Dhabi) en Gazprom zijn hier verantwoordelijk
Gasopslag Bergermeer wordt geopereerd door TAQA Energy en is de grootste voor derden vrijtoegankelijke ondergrondse gasopslagplaats van West-Europa.
En omdat ze de gasprijs in de zomer wel hoog vonden, is de opslag niet gevuld. Waardoor de prijs nog hoger werd.
Tja. Met de prijszettende Gazprom aan tafel is dit moeilijk recht te praten.
Met het VVD dogma dat de markt het wel oplost, zijn afspraken om in ieder geval in oktober de opslag vol te hebben niet nodig :)
Heb je een bron? Ik lees in je jouw bron alleen dat Gazprom het kussengas levert, dat laat nog 4,1 miljrd m3 over voor verhandelbaar gas.

Wie is verantwoordelijk om die bron te vullen? Wie zijn die 'derden'?
En de vergunning van Enstroga wordt nu ook ingetrokken door de ACM.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 09-11-2021 15:13 ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:30
Ivow85 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:11:
En de vergunning van Enstroga is nu ook ingetrokken door de ACM.
bron: https://www.acm.nl/nl/pub...ingsvergunning-te-trekken

• SidewalkSuper
Here we go again :X
Maar wacht even... Lees ik daar nu dat Enstroga slechts 450 klanten had, waarvan ze zelf bij 300 klanten al eenzijdig de levering had stopgezet? Dat is toch geen serieus bedrijf op de energiemarkt?

• de Peer
  • Laatst online: 16:20

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:15:
[...]

Maar wacht even... Lees ik daar nu dat Enstroga slechts 450 klanten had, waarvan ze zelf bij 300 klanten al eenzijdig de levering had stopgezet? Dat is toch geen serieus bedrijf op de energiemarkt?
Ja ik vond hem ook al niet echt 'Nu.nl push-bericht' waardig.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:18
Eens kijken hoe de "verdeling van klanten" deze keer gaat?! :P

the older I get, the better I was...

• ArcticWolf
  • Niet online
Kees-Jan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:24:
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) trekt de leveringsvergunning van energiebedrijf Enstroga in. Dit betekent dat Enstroga vanaf 12 november 2021 geen gas en elektriciteit meer mag leveren aan haar klanten en dat alle bestaande contracten en voorwaarden vanaf die datum worden beëindigd. Alle klanten van Enstroga blijven gas en elektriciteit ontvangen. De klanten worden verdeeld over de andere energieleveranciers en krijgen dan een nieuw contract van het bedrijf waar ze zijn ingedeeld.
Anders dan bij ex-WE ... jullie moeten allemaal naar Eneco en die geeft jullie een wurg contract. Nu denk ik dat die klanten ook geen "goedkoop" tarief krijgen, maar lijkt mij sterk dat ze dezelfde tarieven krijgen zoals bij Eneco.

• jongetje
  • Nu online
Kees-Jan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:24:
Dat is toch bizar. Die 450 klanten moeten worden verdeelt want dat is eerlijk en bij Welkom moeten alle 90duizend! klanten naar Eneco...

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wolly
As part of the realisation of Gas Storage Bergermeer, an agreement was made with Gazprom in 2009 to deliver cushion gas to re-pressurize the reservoir. In return, Gazprom group received 19.6 TWh of storage capacity and an interest in the technical operatorship of Gas Storage Bergermeer.
https://www.gasstoragebergermeer.com/partners/

Het gaat me niet zozeer om Gazprom - Putin gonna Putin en daar is hij goed in. Het gaat er om dat Nederland (itt andere landen) er bewust voor gekozen heeft dit aan de markt over te laten en niemand aan tafel te zetten die als belang heeft de Nederlandse huisketels te laten branden, bijvoorbeeld door afspraken te maken over vulgraad op een bepaald tijdstip of een eigen strategische reserve.

En naast die misser (verblind door dogma, zeg ik er weer bij: externe energie en grondstofzekerheid als grootste risico voor je economie heb zelfs ik op de middelbare school gehad, en dat met een NT profiel) is er weer de keuze om de consumentenprijs niet te maximeren - waarmee het een complete loterij wordt die niets meer met een geïnformeerde markt te maken heeft.
Ik heb bijvoorbeeld een driejarig contract tot 2023, dus kom nu goed weg (bovendien heb ik aan 900 gram propaan genoeg). Maar anderen hadden ook een driejarig contract, tot een maand terug.
Dat heeft niets te maken met gokken en verliezen.

@ArcticWolf die suffe regels hebben doorgaans een reden. Soms een erg goede ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
@Proton_ soms wel, maar we slaan te ver door met bepaalde zaken. Wordt nu wel deels gecorrigeerd door weer wat meer vrijheid tegen mbt (onderhands)gunnen onder bepaalde bedragen of dat je kan afwijken op de gunningsregels als je daar een hele goede rede voor hebt. Maar eerst wel onderhand het WC-papier al aanbesteed omdat 1 partij 0,00001 cent per velletje goedkoper was op jaarbasis.

Werken voor overheidsinstantie is soms erg vermoeiend.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:14
Ivow85 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:15:
[...]

Het zijn bijna geen van allen serieuze bedrijven, het is voorschotten incasseren en energiehandelaartje spelen zonder risico, gaat het fout dan zijn de klanten de pineut, gaat het goed. En dat is het best lang gegaan, steek je het verschil in je zak. Het heeft geen bal te maken met een energie bedrijf dat de hele keten moet organiseren.

Maar ik snap het niet wij weten het allemaal zo goed toch? Zelfredzaamheid, wij kunnen toch zo goed omgaan met het inschatten van de risico's? Ow nee, wij betalen liever een 10 tje minder in de maand. En dat blijkt duurkoop nu. Straks maar weer goed maken toch , als de prijzen weer dalen ?

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:56
Waah schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:19:
[...]

Ik zie het ja:

[...]

het enige wat ik dan hoop..... Is dat het dan ook naar isolatie is gegaan. Want vaak zie je toch dat het eerste wat ze doen, is zonnepanelen op het dak. En daarmee ga je al snel naar een hoog energielabel.

Ik snap de logica ook wel. Want de bewoners hebben er het minste last van, het is rendabel en staat groen. Maar ik weet niet de exacte details dus het kan best zijn dat er gewoon veel is gedaan aan isolatie en dan, zoals je ook stelt, zou het best wel eens mee kunnen vallen voor die groep _/-\o_.

Maar voor de rest blijf ik bij mijn punt: Het is vreemd iedereen geld te geven, terwijl maar een groepje in de problemen kan komen....
Misschien exemplarisch..bij een vriendin in de gemeente: alle sociale huurwoningen worden naar label A gebracht. Bij haar is inmiddels dakisolatie aangebracht (ca 11cm dik). Vloerisolatie (tonzon), muurisolatie (vlokken) en 10 zonnepanelen op het dak.
Huurverhoging: 4 euro per maand.

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:23
Trichoglossus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:52:
[...]

Misschien exemplarisch..bij een vriendin in de gemeente: alle sociale huurwoningen worden naar label A gebracht. Bij haar is inmiddels dakisolatie aangebracht (ca 11cm dik). Vloerisolatie (tonzon), muurisolatie (vlokken) en 10 zonnepanelen op het dak.
Huurverhoging: 4 euro per maand.
Hopelijk nog exemplarischer, hier in Groningen gaat een van de grotere woningbouwverenigingen eind 2020 starten met renovatie van een jaren ‘50 wijk zonder isolatie. Door het zolder dak valt naar buiten te kijken en bij het gigantische enkel glas raam zit een dun triplex wandje zonder isolatie. Ons twee persoonsapartementje wat we spaarzaam verwarmen, maar wel 19 graden willen hebben, verbruikt volgens het Nibud net zo veel als een gemiddeld vrijstaande woning.

• Indoubt

Indoubt

juliusyoup schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:50:
[...]

Hopelijk nog exemplarischer, hier in Groningen gaat een van de grotere woningbouwverenigingen eind 2020 starten met renovatie van een jaren ‘50 wijk zonder isolatie. Door het zolder dak valt naar buiten te kijken en bij het gigantische enkel glas raam zit een dun triplex wandje zonder isolatie. Ons twee persoonsapartementje wat we spaarzaam verwarmen, maar wel 19 graden willen hebben, verbruikt volgens het Nibud net zo veel als een gemiddeld vrijstaande woning.
Dat is inderdaad wel extreem maar die woningen vindt je nog genoeg in NL.

Dan heb ik nog mazzel met mijn woning uit 1953. Ik heb tenminste dubbel glas ook al is dat ruim 40 jaar oud en steens muur zonder spouw. Ik heb hier nog een hoop te doen in ieder geval. De vloer is wel geïsoleerd maar nog onvoldoende naar mijn zin. Voordat ik alles op orde heb gaan er nog heel wat jaren voorbij. Muurisolatie, betere vloerisolatie, nieuwe kozijnen en ramen, nieuwe radiatoren plus alle leidingen vervangen.

Er zat sowieso al 25 a 30k in voor nieuwe electra, deels nieuwe waterleidingen, afvoerleidingen, nieuwe wc en vloeren, nieuw plafond en dan ben ik nog niet eens echt aan het verduurzamen zoals ik het wil.

Uiteindelijk zal het wel de moeite waard zijn maar het is een lange weg. Niet iedereen heeft de mogelijkheid voor een nul op de meter nieuwbouw appartement, doe zijn er gewoon onvoldoende en onder de brug slapen is ook weer zo iets.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

CornermanNL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:43:
[...]

Maar ik snap het niet wij weten het allemaal zo goed toch? Zelfredzaamheid, wij kunnen toch zo goed omgaan met het inschatten van de risico's? Ow nee, wij betalen liever een 10 tje minder in de maand. En dat blijkt duurkoop nu. Straks maar weer goed maken toch , als de prijzen weer dalen ?
En om vervolgens Eneco weer door het slijk te kunnen halen.

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 09-11-2021 20:00 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-11 13:53
Vanaf 18-11 ga ik 0,236cent per kwh betalen bij Vattenfall. Is de verwachting dat de elektriciteitsprijs in 2022 gaat dalen door de regeling van het kabinet?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BaBoK ja, want de belasting gaat omlaag. Dat gaat dus buiten je contract om, no worries.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-11 13:53
Proton_ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:51:
@BaBoK ja, want de belasting gaat omlaag. Dat gaat dus buiten je contract om, no worries.
Moet ik het dan als volgt zien?
- Leveringskosten Vattenfall zullen wellicht wat stijgen; nu ca. 0,08 cent per kwh
- Overheidsheffingen nu 0,15 cent per kwh; deze zullen "drastisch dalen"?

Of zit het juist in de vaste kosten zoals verminderde energiebelasting welke nu -1,53 per dag is dat deze bijv. -2 euro per dag wordt?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BaBoK
Wat zijn de plannen?
De teruggave van de energiebelasting gaat omhoog van 560 euro naar 825 euro. Dat betekent een belastingvoordeel van 265 euro voor iedereen (los van hoeveel energie je gebruikt).
Het belastingtarief op elektriciteit gaat met 6,9 cent per kWh omlaag, inclusief btw. Hoeveel dat voor jou scheelt, hangt af van je stroomverbruik.
https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/

• Piet_Piraat7
Stijging bij Vattenfall gasprijs variabel per 1 januari lijkt mee te vallen:
Vanaf 1 januari gaan mensen met zo'n variabel contract per kuub gas 1,239 euro betalen. Nu is dat nog 0,824 euro. Dat is een stijging van 50 procent
Bij Eneco is de stijging een stuk meer:
Daarmee ben je trouwens een stuk voordeliger uit dat bij grote concurrent Eneco. De variabele tarieven liggen daar inmiddels op 1,80 euro per kuub gas en bijna 50 cent per kilowattuur stroom. Bij Eneco gaan klanten met een variabel contract dan weer niet per se per 1 januari meer betalen.
https://www.rtlnieuws.nl/...rijzen-gasprijzen-stijgen

• ArcticWolf
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:24:

[...]

[...]

Vind het echt vreemd...
Bij Eneco gaan klanten met een variabel contract dan weer niet per se per 1 januari meer betalen.
Sprak vandaag een collega en die kreeg vorige week te horen van Eneco dat hij 1,10 euro/m3 betaald vanaf 1/1... (was al klant van Eneco).

Snap er niks meer van...

• Z___Z
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:24:

[...]

[...]

Blijven loont bij Vattenfall is nu wel lekker, 25% korting op de basisprijs, was bij 5 cent kale prijs niet zo interessant op de totale prijs, maar bij een kale prijs van 16 cent is dat toch wel een dikke 4 cent/kWh korting. Dan betaal je vanaf januari na korting van de overheid nog maar 20 cent dus hetzelfde als de afgelopen 10 jaar.

• Roos79
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:31:
[...]

Vind het echt vreemd...

[...]

Sprak vandaag een collega en die kreeg vorige week te horen van Eneco dat hij 1,10 euro/m3 betaald vanaf 1/1... (was al klant van Eneco).

Snap er niks meer van...
Dat is het nadeel van shoppen bij de kleintjes die er minder voor staan.

• ArcticWolf
  • Niet online
Roos79 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:38:
[...]

Dat is het nadeel van shoppen bij de kleintjes die er minder voor staan.
Volgens mij reageer je op de verkeerde?

• Roos79
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:42:
[...]

Volgens mij reageer je op de verkeerde?
Nee hoor jij snapte er toch niks meer van?
Als je bij de grotere langer zit of jaarlijks daar blijft kon je prima deals krijgen en beter aanbod nu nu het moeizamer gaat.
De shopper die elk jaar echt wisselt en ook dus wel eens een verkeerde keuze maakt is nu minder uit.

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:03
Wow. Dan kom ik uit op -50 euro die ik kwijt ben aan energie, op jaarbasis. En nee, ik heb geen zonnepanelen. Wel 'windenergie' met een vast contract.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Pagina: 1 ... 24 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4