Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 23 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.311 views

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:29:
[...]

Daarom de eis stellen dat de gasketel eruit moet voor de subsidie. En ja dat betekend dat er inderdaad iets van een WP boiler of iets anders moet komen.

Maar de overheid is niet creatief. Omdat we bang zijn dat men alleen een airco ophangt voor koeling sluiten we ze maar gewoon helemaal uit :)
Dan is het eigenlijk beter om subsidie te geven op het verwijderen van de gasaansluiting. Hoe je all electric gaat verwarmen moet je dan zelf weten. Als je het verwijderen subsidieert, los je meteen de subsidie-inflatie van alternatieve verwarming op. Gaat overigens wel off topic.

Eigenlijk is deze stijging juist goed om mensen naar alternatieven te duwen. Gezien de goedkope gas/electra prijzen was het eigenlijk voor niemand interessant om van gas af te gaan. Of je nu 100 of 125 betaalt aan energie slaat niet echt een deuk in een pak boter, maar of je 100 of 300 moet betalen, ja dan begint het wel op te schieten, dat extra isoleren, zonnepanelen of warmtepomp investeringen. We zouden beter het geld kunnen gebruiken om IB te verlagen (uitkeringen verhogen) en de energieprijzen zo laten.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Z___Z dat is dankzij dit forum al een tijdje gratis ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Z___Z
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:24:
@Z___Z dat is dankzij dit forum al een tijdje gratis ;)
Met gratis van het gas af, koop je geen warmtepomp natuurlijk. Wat kost een L/W warmtepomp tegenwoordig? 5000-10000 euro? Nieuwe CV ketel is 1000-2000. Dat gat is voor veel mensen niet te overbruggen.
Nu energie richting 300 euro/maand gaat is het wellicht eerder terug te verdienen met een warmtepomp. Hoewel stroom nog steeds 3x zo duur is per kWh als gas, dus de besparing is ook met de huidige tarieven lastig. Met PV en salderen is het wel lekker.
WP subsidie is nu zo’n 1000 euro? Ze kunnen beter de WP btw nul tarief voeren, ipv subsidie. Is ongeveer hetzelfde bedrag, maar dan wel met de hele EU als concurrentie voor de aankoop. Arbeid zou ik wel gewoon btw op voeren, anders wordt daar enorm mee gesjoemeld.

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-11 19:41
Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:45:
[...]

Met gratis van het gas af, koop je geen warmtepomp natuurlijk. Wat kost een L/W warmtepomp tegenwoordig? 5000-10000 euro? Nieuwe CV ketel is 1000-2000. Dat gat is voor veel mensen niet te overbruggen.
Nu energie richting 300 euro/maand gaat is het wellicht eerder terug te verdienen met een warmtepomp. Hoewel stroom nog steeds 3x zo duur is per kWh als gas, dus de besparing is ook met de huidige tarieven lastig. Met PV en salderen is het wel lekker.
WP subsidie is nu zo’n 1000 euro? Ze kunnen beter de WP btw nul tarief voeren, ipv subsidie. Is ongeveer hetzelfde bedrag, maar dan wel met de hele EU als concurrentie voor de aankoop. Arbeid zou ik wel gewoon btw op voeren, anders wordt daar enorm mee gesjoemeld.
Momenteel draai ik met mij. L/W WP een COP van 5.4. Dus dan is elektra wel goedkoper.

Daarnaast eerst isoleren, dan pas überhaupt nadenken over van het gas af. Van het gas af is de aller laatste stap.
Isoleren brengt veel. Meer comfort en wordt snel terug verdiend.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:38:
[...]
airco = lucht/lucht warmtepomp en ja dat is superefficient. Vaak een hogere efficientie dan de lucht/water warmtepompen die veel mensen nu in huis hebben.
Ik heb beide: een L/L WP met A+++ label (Mitsubishi LN25VG) en een L/W WP (ook van Mitsubishi). De laatste haalt as we speak een COP van 7.5 (bij ca 7.5 graden buiten en 24.5 graden watertemperatuur). Dat haalt de L/L nooit. Dat kan ook niet, want de luchttemperatuur die daar uitstroomt is veel warmer dan 24.5 graden. En de COP is vooral afhankelijk van het verschil tussen bron- en doeltemperatuur.
Ergo: Als je met echt lage temperatuur vloerverwarming kunt werken is een L/W WP efficiënter en comfortabeler (en helaas ook een stuk duurder).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:04:
[...]

Ik heb beide: een L/L WP met A+++ label (Mitsubishi LN25VG) en een L/W WP (ook van Mitsubishi). De laatste haalt as we speak een COP van 7.5 (bij ca 7.5 graden buiten en 24.5 graden watertemperatuur). Dat haalt de L/L nooit. Dat kan ook niet, want de luchttemperatuur die daar uitstroomt is veel warmer dan 24.5 graden. En de COP is vooral afhankelijk van het verschil tussen bron- en doeltemperatuur.
Ergo: Als je met echt lage temperatuur vloerverwarming kunt werken is een L/W WP efficiënter en comfortabeler (en helaas ook een stuk duurder).
Goh interessant ik had niet eerder van zulke hoge COP waarden bij L/W gehoord. Ik dacht altijd dat vanwege het feit dat je aanvullend een pomp hebt draaien en de warmteoverdracht indirect is (via het water) dat dat de COP toch wel aardig omlaag bracht. Maar je redenatie mbt het temperatuurverschil bron/doel is natuurlijk juist.

• Z___Z
  • Niet online
Mortel schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:53:
[...]

Momenteel draai ik met mij. L/W WP een COP van 5.4. Dus dan is elektra wel goedkoper.

Daarnaast eerst isoleren, dan pas überhaupt nadenken over van het gas af. Van het gas af is de aller laatste stap.
Isoleren brengt veel. Meer comfort en wordt snel terug verdiend.
Ja, mee eens. Ik zoek opzich ook wel verbeteringen voor mijn jaren 90 woning. Maar hij is net te goed geïsoleerd dat beter isoleren financieel niet aantrekkelijk is, maar net te slecht geïsoleerd is dat de energierekening niet heel laag is.

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Dus een LW warmtepomp haalt in de herfst/lente betere COP dan een WW warmtepomp? Dacht dat een WW maar een COP van 5 haalt.

• Andrehj
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:42:
[...]
Dus een LW warmtepomp haalt in de herfst/lente betere COP dan een WW warmtepomp? Dacht dat een WW maar een COP van 5 haalt.
Geen ervaring met WW warmtepompen. Overigens denk ik dat die COP 5 bij een Ta van bijvoorbeeld 35 graden geldt. Bij een Ta van 25 graden zullen die het ook een stuk beter doen.
Maar mijn Mitsubishi L/W doet het in ieder geval erg goed.
Omstandigheden zijn hier ook wel vrij ideaal:
  • Geen naregeling, dus de WP maakt zeer lange runs (vandaag bijna 9 uur aan 1 stuk doorgedraaid, eerst snel oplopend naar 48 Hz en daarna in stapjes terug naar 30 Hz)
  • Lage watertemperatuur. Door het grote vloeroppervlak, waarvan ook nog een deel in een wat koudere garage ligt kan ik met een Ta van 24.5 graden draaien.
  • Onze WP is degene met het kleinste vermogen in die behuizing. Daardoor is het condensoroppervlak in verhouding erg groot.
  • En het was vandaag natuurlijk met zo'n 7.5 graden niet echt koud.
Waardes zijn overigens betrouwbaar. Stroomverbruik wordt gemeten met een MID gecertificeerde ABB verbruiksmeter, en het thermisch vermogen met een Kamstrup energiemeter. De WP zelf geeft een nog 6% hogere output aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2021 20:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

L/W komt ook nog met de nodige pompverliezen die je met L/L niet hebt :). Het rondpompen van dat water kost ook wat. En zeker met een WP heb je doorgaans nogal wat debiet.

En een COP van 7,5 is met bepaalde dure units zoals de Daikin US wel te halen.

Comfortabeler mee eens. Efficienter hoeft zeker niet altijd het geval te zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Andrehj
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:53:
L/W komt ook nog met de nodige pompverliezen die je met L/L niet hebt :). Het rondpompen van dat water kost ook wat. En zeker met een WP heb je doorgaans nogal wat debiet.
1. Het verbruik van de waterpomp zit gewoon bij het stroomverbruik in en is dus al in die COP verrekend.
2. Dat verbruik van de waterpomp is geen verlies, want die energie komt gewoon in het water (en dus in het huis) terecht. Hooguit is het rendement (cop 1) wat slechter.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Andrehj schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:12:
[...]

1. Het verbruik van de waterpomp zit gewoon bij het stroomverbruik in en is dus al in die COP verrekend.
2. Dat verbruik van die waterpomp is geen verlies, want die energie komt gewoon in het water (en dus in het huis) terecht. Hooguit is het rendement (cop 1) wat slechter.
Ok cool, had verwacht dat daarmee gesjoemeld zou worden :p

Ach, met 3,1 kWh om het hier op 21 graden te houden (141 watt gemiddeld) hoor je mij niet klagen. En dat voor een installatie van nog geen 700 euro :7

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 02-11-2021 21:19 ]

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10 15:54
Maar weer even on-topic, Wat doen de energie prijzen? en ik lees dat de ACM een dwangsom heeft opgelegd aan Enstroga omdat het ; of 500% meer betalen of einde contract was. Ken de leverancier verder niet, lijkt me een kleine speler?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Kaaschef schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:51:
Maar weer even on-topic, Wat doen de energie prijzen? en ik lees dat de ACM een dwangsom heeft opgelegd aan Enstroga omdat het ; of 500% meer betalen of einde contract was. Ken de leverancier verder niet, lijkt me een kleine speler?
Tandeloos dus: €15k dwangsom per week met een maximum van €45k. Bron: https://nos.nl/artikel/24...pzeggen-energiecontracten

En ondertussen is de klant dus wel gewoon werkelijk het contract kwijt.

Ik weet niet om hoeveel aansluitingen het gaat, maar stel eens slechts 1000 (wat echt belachelijk klein zou zijn), dan kost dit ze €45 per aansluiting.

Die lachen zich dus de ballen uit hun broek.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:09
Wilke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:16:
[...]

Tandeloos dus: €15k dwangsom per week met een maximum van €45k. Bron: https://nos.nl/artikel/24...pzeggen-energiecontracten

Ik weet niet om hoeveel aansluitingen het gaat, maar stel eens slechts 1000 (wat echt belachelijk klein zou zijn), dan kost dit ze €45 per aansluiting.

Je kan als consument natuurlijk ‘gewoon’ naar de rechter stappen om Enstroga te dwingen het contract te herstellen.

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
rik86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:19:
[...]

Je kan als consument natuurlijk ‘gewoon’ naar de rechter stappen om Enstroga te dwingen het contract te herstellen.
Ik vraag me af of dat een oplossing gaat bieden. Een heel gedoe om een leverancier te dwingen te leveren terwijl die op omvallen staat? Wat bereik je ermee? Van een kale kip kun je niet plukken. Gelijk hebben en gelijk krijgen wil nog wel eens een groot verschil in zitten.

• rik86
Ultraboy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:01:
[...]

Ik vraag me af of dat een oplossing gaat bieden. Een heel gedoe om een leverancier te dwingen te leveren terwijl die op omvallen staat? Wat bereik je ermee? Van een kale kip kun je niet plukken. Gelijk hebben en gelijk krijgen wil nog wel eens een groot verschil in zitten.
De andere optie is nu zelf overstappen naar een andere leverancier of de hogere tarieven van Enstroga accepteren. En ik ben 't met je eens dat het waarschijnlijk niet zoveel zin heeft om een rechtszaak te starten, je zal wel winnen, maar dat zal inderdaad waarschijnlijk een kale kip waar weinig van te plukken valt verhaal worden

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De vraag is echter waar het ophoudt. Enstroga zou best op omvallen kunnen staan, maar een Eneco heeft gewoon een goede positieve solvabiliteit.

Wat weerhoudt hen ervan om dit trucje ook uit te halen? Die boete is gewoon een lachertje. Economisch loont het gewoon om contractbreuk te plegen.

Ik vind dit typerend voor de huidige wereld die gedomineerd wordt door bedrijven. Die komen gewoon zo goed als overal mee weg en het wordt nog verdedigd ook 7(8)7 We weten niet eens of Enstroga wel op omvallen staat of dat de directie gewoon geen zin heeft om de eindejaarsbonus in te leveren _/-\o_

Bedrijven zoals Enstroga dienen gewoon failliet te gaan en de directie moet verantwoordelijk gehouden worden voor wanbeleid. Dat is de enige manier om te zorgen dat de rest wel beter uitkijkt.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, het is echt idioot dat de ACM zegt: ze mogen het contract niet eenzijdig opzeggen en je dwingen naar een andere leverancier te gaan, maar we adviseren je toch naar een andere leverancier te gaan. 8)7

De ACM heeft geen enkele daadkracht en kan dus consumenten niet behoorlijk beschermen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Dat de dwangsom wordt opgelegd, houd niet in dat Enstroga ondertussen is ontslagen van de verplichting tot het leveren.
Ze moeten die dwangsom betalen + blijven leveren aan die klanten tegen het geldige tarief uit de overeenkomst, voor zover ik het begrijp.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• abalone
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:12:
[...]

Dat de dwangsom wordt opgelegd, houd niet in dat Enstroga ondertussen is ontslagen van de verplichting tot het leveren.
Ze moeten die dwangsom betalen + blijven leveren aan die klanten tegen het geldige tarief uit de overeenkomst, voor zover ik het begrijp.
Ja, maar aan de andere kant zegt de ACM dat de klant het best het advies van Enstroga kan opvolgen en op zoek moet naar een nieuwe leverancier. Dat is toch van de zotte?

Bron: https://nos.nl/artikel/24...pzeggen-energiecontracten

Uit het artikel:
Meerdere consumenten met vaste contracten bij Enstroga ontvingen naast brieven van Enstroga ook brieven van hun lokale netbeheerder. Hierin staat dat ze geen contract meer hebben bij de energieleverancier en dat hen wordt geadviseerd om over te stappen. De ACM adviseert mensen om hier gehoor aan te geven, zodat zij verzekerd blijven van de levering van gas en elektriciteit. Door de stijgende energieprijzen betekent dit wel dat ze flink duurder uit zijn.
Dus misschien heeft Enstroga nog een verplichting, maar ze worden er dus niet aan gehouden door de ACM.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:24
Glashelder schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:24:
Bedrijven zoals Enstroga dienen gewoon failliet te gaan en de directie moet verantwoordelijk gehouden worden voor wanbeleid. Dat is de enige manier om te zorgen dat de rest wel beter uitkijkt.
Het zal altijd moeilijk zijn om de directie aansprakelijk te houden. Maak je dit te makkelijk wil er nooit meer iemand directeur worden. Een verkeerde commerciële inschatting zal niet snel een onrechtmatige daad zijn (part of the game), en via onbehoorlijk bestuur is het zo mogelijk nog moeilijker (geen redelijk denkend bestuurder zou onder dezelfde omstandigheden hetzelfde hebben gehandeld -> we zien vele partijen met dezelfde problemen).

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• jongetje
  • Laatst online: 18:02
ph4ge schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:20:
[...]

Het zal altijd moeilijk zijn om de directie aansprakelijk te houden. Maak je dit te makkelijk wil er nooit meer iemand directeur worden. Een verkeerde commerciële inschatting zal niet snel een onrechtmatige daad zijn (part of the game), en via onbehoorlijk bestuur is het zo mogelijk nog moeilijker (geen redelijk denkend bestuurder zou onder dezelfde omstandigheden hetzelfde hebben gehandeld -> we zien vele partijen met dezelfde problemen).
Dat is toch juist de reden waarom zulke directeuren tonnen tot miljoenen per jaar verdienen vanwege dat ze zo goed zijn en verantwoordelijk zijn. En dan moeten ze vervolgens tijdens wanbeleid beschermd worden???

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

abalone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:17:
[...]
Ja, maar aan de andere kant zegt de ACM dat de klant het best het advies van Enstroga kan opvolgen en op zoek moet naar een nieuwe leverancier. Dat is toch van de zotte?

Bron: https://nos.nl/artikel/24...pzeggen-energiecontracten

Uit het artikel:

[...]
Dus misschien heeft Enstroga nog een verplichting, maar ze worden er dus niet aan gehouden door de ACM.
Voor zover ik het lees worden er wel aan gehouden, alleen de ACM geeft aan dat je als consument beter het zinkende schip kan verlaten en proberen je eindafrekening te krijgen en overstappen voordat je ook al je voorschotten kwijt bent als ze failliet gaan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:24
jongetje schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:22:
Dat is toch juist de reden waarom zulke directeuren tonnen tot miljoenen per jaar verdienen vanwege dat ze zo goed zijn en verantwoordelijk zijn. En dan moeten ze vervolgens tijdens wanbeleid beschermd worden???
Punt is dat een deal die mis gaat niet gelijk wanbeleid is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ph4ge schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:53:
[...]

Punt is dat een deal die mis gaat niet gelijk wanbeleid is.
Dat is wat anders dan geen lange termijncontracten sluiten voor je klanten en erop gokken dat er niks gebeurd.

Vergeet niet dat het al de tweede keer is in korte tijd dat een bedrijf van dezelfde directeur failliet gaat. In dezelfde branche…

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08
YakuzA schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:35:
[...]

Voor zover ik het lees worden er wel aan gehouden, alleen de ACM geeft aan dat je als consument beter het zinkende schip kan verlaten en proberen je eindafrekening te krijgen en overstappen voordat je ook al je voorschotten kwijt bent als ze failliet gaan.
Dat kan een overweging zijn, maar geldt niet voor iedereen.

Als je heel veel voorschot en evt opgewekte energie als vordering hebt dan kun je dat veiligstellen maar tegen een zeker verlies op hogere energieprijzen.

Als je weinig vordering hebt uitstaan dan kun je vasthouden aan het contract. Helemaal als er tijdens het dispuut niet geïncasseerd wordt. Als de boel alsnog omvalt dan heb je het verlies van de hogere energieprijzen.

Lastige in het eerste scenario is dat het risico afhankelijk is van het aantal mensen dat vasthoudt aan het contract.

In het tweede scenario moet je ook het staartrisico meenemen dat op enig moment bepaald wordt dat het contract toch beëindigd mocht worden en de netbeheerder het hoge tarief in rekening brengt.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUYf__AYdmNPdmAXYNrZTy-cxF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k7YR5XtjeUj4subggL4N1ga1.png?f=fotoalbum_large

Essent is zo zeker dat de prijzen per april gaan zakken dat ze nu al 50% korting geven per april en dan nog extra voor later.

:)

Hoop dat ik nu alle twijfels rondom mijn voorspellingen heb weggenomen, Essent doet dit natuurlijk niet voor niks ;) die hebben iets te veel klanten om te gokken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Bschnitz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:56:
[Afbeelding]

Essent is zo zeker dat de prijzen per april gaan zakken dat ze nu al 50% korting geven per april en dan nog extra voor later.

Hoop dat ik nu alle twijfels rondom mijn voorspellingen heb weggenomen, Essent doet dit natuurlijk niet voor niks ;) die hebben iets te veel klanten om te gokken.
Logisch dat ze daar zeker van zijn, want ze kunnen nu al gewoon futures kopen voor bedragen die idd een fractie zijn van de huidige opgeblazen prijzen. Zie 2e post in dit topic voor linkje.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:12
Wilke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:59:
[...]

Logisch dat ze daar zeker van zijn, want ze kunnen nu al gewoon futures kopen voor bedragen die idd een fractie zijn van de huidige opgeblazen prijzen. Zie 2e post in dit topic voor linkje.
Klopt, maar er was nog geen activiteiten rondom de tarieven vanuit de leveranciers naar de consument. Nu wel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bulldock
  • Laatst online: 16-11 18:12
Grappig. Komt er zo te zien op neer dat je 3 jaar vast zet met deze tarieven :
Nu 1,26/m3 en 0,30/kwh
April 22 0,63/m3 en 0,15 /kwh
April 23 0,50/m3 en 0,12/kwh
April 24 0,45/m3 en 0,11/kwh
(kaal tarief incl BTW)
Dit is zelfs over 3 jaar nog steeds meer dan de GC /CB deal (ca. 0,40 en 0,11 - bij verlenging)

• Ultraboy
YakuzA schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:12:
[...]

De dwangsom is bedoeld om Enstroga te dwingen zich aan de wet te houden.
Een dwangsom is geen boete!

De hoogte van de dwangsom is - neem ik aan - gerelateerd aan de draagkracht van Enstroga. Mensen die het bedrag te laag vinden, moeten zich realiseren dat de dwangsom bedoeld is als stok-achter-de-deur om de Enstroga winkel draaiend te houden, niet om deze winkel kapot te maken. Dat zou toch een straf zijn voor alle partijen? .

• Ultraboy
[...]

Dat lijkt me sterk! 15K is een hoop geld voor een kleine leverancier die in de problemen zit!

• Ultraboy
abalone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:55:
Ja, het is echt idioot dat de ACM zegt: ze mogen het contract niet eenzijdig opzeggen en je dwingen naar een andere leverancier te gaan, maar we adviseren je toch naar een andere leverancier te gaan. 8)7

De ACM heeft geen enkele daadkracht en kan dus consumenten niet behoorlijk beschermen.
Dus u vindt dat ACM beter kan adviseren klant te blijven bij een leverancier die staat te wankelen?
Ik denk juist dat het ACM voor beide partijen verstandig is: Enstroga gaat meer lucht krijgen bij minder vaste contracten met meer kans dat het bedrijf overleeft en de achterblijvende klanten niet met lege handen komen te zitten. En de huidige klanten bij wie het contract afloopt, krijgen het dringend advies over te stappen op een leverancier die steviger in zijn schoenen staat. Met zo'n advies zijn beide partijen toch gediend?

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5303640&span=3

Komt die stijging nu weer (na tijdje daling) door de inzet van het koudere weer? Of andere invloeden?

Anyway, gas is nog steeds 5x zo duur dan het was of niet?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Ultraboy
JDx schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:16:
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5303640&span=3

Komt die stijging nu weer (na tijdje daling) door de inzet van het koudere weer? Of andere invloeden?
Gisteren ook weer een stijging benzineprijzen aan de pomp. Gas is sowieso gekoppeld aan de olieprijs.

Ik vermoed echter dat de prijsstijgingen het gevolg zijn van het sentiment m.b.t. tegenvallende gasleveringen door Rusland:
:
https://www.businessinsid...snel-meer-gas-te-leveren/

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraboy op 04-11-2021 10:23 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ultraboy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:22:
[...]

Gisteren ook weer een stijging benzineprijzen aan de pomp. Gas is sowieso gekoppeld aan de olieprijs.

Ik vermoed echter dat de prijsstijgingen het gevolg zijn van het sentiment m.b.t. tegenvallende gasleveringen door Rusland:
:
https://www.businessinsid...snel-meer-gas-te-leveren/
Heul heul vroeger werkte ik bij Europcar Autoverhuur, check dit
https://goo.gl/maps/97mjBGzdTaEyGgmF7

Dat benzinebord dan he. Golf 5 als huurauto ook wel grappig overigens haha.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 04-11-2021 10:27 ]

• abalone
  • Niet online
Ultraboy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:08:
[...]

Dus u vindt dat ACM beter kan adviseren klant te blijven bij een leverancier die staat te wankelen?
Ik denk juist dat het ACM voor beide partijen verstandig is: Enstroga gaat meer lucht krijgen bij minder vaste contracten met meer kans dat het bedrijf overleeft en de achterblijvende klanten niet met lege handen komen te zitten. En de huidige klanten bij wie het contract afloopt, krijgen het dringend advies over te stappen op een leverancier die steviger in zijn schoenen staat. Met zo'n advies zijn beide partijen toch gediend?
Het gaat niet om klanten van wie het contract afloopt, het gaat om klanten bij wie het contract eenzijdig opgezegd door Enstroga. Iets wat dus niet mag volgens dezelfde ACM.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ultraboy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:08:
[...]

Dit is net zoals met banken. Als risicovol gedrag niet bestraft wordt dan zul je zien dat de grenzen opgezocht blijven worden. Als het mis gaat is er immers een escape route en waarschijnlijk hoeft de eindejaarsbonus niet eens ingeleverd te worden.

Deze route gaat deze markt niet gezonder krijgen. Net zoals je ziet dat banken alweer jaren geleden opnieuw zijn begonnen met het opknippen van hypotheken en deze doorverkopen. Met AAA ratings :o

Wat dat betreft is het met het zelflerende vermogen van de mensheid triest gesteld.

• Ultraboy
abalone schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:55:
[...]

Het gaat niet om klanten van wie het contract afloopt, het gaat om klanten bij wie het contract eenzijdig opgezegd door Enstroga. Iets wat dus niet mag volgens dezelfde ACM.
Het ACM geeft klanten van Enstroga het advies - vrijwillig - een andere leverancier op te zoeken. Ik lees nergens over een advies tussentijds op te zeggen. Dat zou ook te ver gaan. Wel wordt Enstroga gedwongen de vaste contracten netjes af te maken onder de druk van een dwangsom.

Welke andere conclusie kan een bestaande klant anders trekken dan zijn contract (met bonus) gewoon af te maken en daarna over te stappen? Bij een advies tussentijds afhaken zou het ACM toch klanten met een vast contract adviseren een dief te zijn van eigen beurs bij de huidige prijzen?!

• abalone
  • Niet online
Ultraboy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:41:
[...]

Het ACM geeft klanten van Enstroga het advies - vrijwillig - een andere leverancier op te zoeken. Ik lees nergens over een advies tussentijds op te zeggen. Dat zou ook te ver gaan. Wel wordt Enstroga gedwongen de vaste contracten netjes af te maken onder de druk van een dwangsom.

Welke andere conclusie kan een bestaande klant anders trekken dan zijn contract (met bonus) gewoon af te maken en daarna over te stappen? Bij een advies tussentijds afhaken zou het ACM toch klanten met een vast contract adviseren een dief te zijn van eigen beurs bij de huidige prijzen?!
Ik ben het met je eens dat als een contract afloopt dat het zinnig is om daar weg te gaan. Maar het probleem hier is dat de leverancier de contracten eenzijdig opzegt. Het zijn dus niet de klanten die afhaken, de leverancier haakt af, wat dus volgens de ACM niet mag. Maar vervolgens zegt dezelfde ACM tegen de klanten: we adviseren weg te gaan en niet Enstroga aan het contract te houden. De ACM houdt Enstroga ook niet aan het contract. Wat ben je dan voor een toezichthouder?

Hier het artikel: https://nos.nl/artikel/24...pzeggen-energiecontracten

Hierin staat onder andere:
Meerdere consumenten met vaste contracten bij Enstroga ontvingen naast brieven van Enstroga ook brieven van hun lokale netbeheerder. Hierin staat dat ze geen contract meer hebben bij de energieleverancier en dat hen wordt geadviseerd om over te stappen. De ACM adviseert mensen om hier gehoor aan te geven, zodat zij verzekerd blijven van de levering van gas en elektriciteit. Door de stijgende energieprijzen betekent dit wel dat ze flink duurder uit zijn.
Nogmaals, het gaat dus om klanten bij wie het contract door de leverancier is opgezegd, niet bij wie het contract is afgelopen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Lijkt erop dat de klanten van Welkom Energie te maken krijgen met een faillissement van hun energieleverancier.

https://www.nu.nl/economi...r-betalen.html?commentId=

Sommigen zijn niet best af bij Eneco die de contracten lijkt over te nemen. !,8€ per kuub en 49 ct per kWh (normaal tarief)

Ik denk dat dit wel een impuls gaat geven aan de inflatie

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Bulldock schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:18:
[...]

Grappig. Komt er zo te zien op neer dat je 3 jaar vast zet met deze tarieven :
Nu 1,26/m3 en 0,30/kwh
April 22 0,63/m3 en 0,15 /kwh
April 23 0,50/m3 en 0,12/kwh
April 24 0,45/m3 en 0,11/kwh
(kaal tarief incl BTW)
Dit is zelfs over 3 jaar nog steeds meer dan de GC /CB deal (ca. 0,40 en 0,11 - bij verlenging)
Volgens mij klopt dit niet. Ze gaan korting geven over de basisprijzen van gas en electra, dus exclusief energie toeslagen, accijnzen, BTW etc etc. Die komen er vervolgens gewoon bij. Netto is het verschil daarom veel lager.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Indoubt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:13:
Lijkt erop dat de klanten van Welkom Energie te maken krijgen met een faillissement van hun energieleverancier.

Sommigen zijn niet best af bij Eneco die de contracten lijkt over te nemen. !,8€ per kuub en 49 ct per kWh (normaal tarief)

Ik denk dat dit wel een impuls gaat geven aan de inflatie
Mijn energierekening is straks serieus nog duurder dan mijn hypotheek… dan gaat er echt iets helemaal fout.

• Bulldock
  • Laatst online: 16-11 18:12
rud schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 02:27:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Ze gaan korting geven over de basisprijzen van gas en electra, dus exclusief energie toeslagen, accijnzen, BTW etc etc. Die komen er vervolgens gewoon bij. Netto is het verschil daarom veel lager.
Dit zijn de basisprijzen! Alleen de BTW over de basisprijs zit er al bij in. Maar dat verandert deze berekening niet.

EDIT, dit moet het zijn (proefberekening op hun site gemaakt, alle prijzen zijn al incl. btw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6vT4Ih2kB13W0TlTgQFls-Mm_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SbENGGvTBxBTLaeLLg9RHhaY.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Bulldock op 05-11-2021 07:06 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 04:28:
[...]

Mijn energierekening is straks serieus nog duurder dan mijn hypotheek… dan gaat er echt iets helemaal fout.
Dit zegt zonder de kosten echt helemaal niets.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Napo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:46:
[...]

Dit zegt zonder de kosten echt helemaal niets.
Nouja de bedoeling was straks bijna geen hypotheek meer en zo goed als gratis leven. Als de energierekening dan al 300 wordt is dat al meer dan mijn hypotheek nu.

Mn dak zit ook al vol, oliepomp in de tuin?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
JDx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:22:
[...]

Nouja de bedoeling was straks bijna geen hypotheek meer en zo goed als gratis leven. Als de energierekening dan al 300 wordt is dat al meer dan mijn hypotheek nu.

Electrisch verwarmen? Beter isoleren? :+

En tja als je "gratis" kan leven, dan klinkt dit een béétje als first-world problems :D

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 05-11-2021 08:30 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:29:
[...]

Electrisch verwarmen? Beter isoleren? :+

En tja als je "gratis" kan leven, dan klinkt dit een béétje als first-world problems :D
Heb al Daikin enzo en alles geïsoleerd, kan de ramen nog dichttimmeren ;)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
JDx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:22:
[...]

300 euro lijkt mij vrij exorbitant. Over hoeveel stroom en hoeveel gas verbruik per jaar heb je het dan ongeveer?

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:51:
[...]

300 euro lijkt mij vrij exorbitant. Over hoeveel stroom en hoeveel gas verbruik per jaar heb je het dan ongeveer?
Kwam uit dit bericht
Eneco schat dat het gemiddelde termijnbedrag voor de nieuwe klanten op 289 euro zal uitkomen.
Maar zit zelf nu op 68, dus dat zal wel meevallen, maar dan nog zal het wel 150 worden ofzo gok ik.

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 05-11-2021 08:58 ]

• Waah
JDx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:49:
[...]

Heb al Daikin enzo en alles geïsoleerd, kan de ramen nog dichttimmeren ;)
Dan vind ik het oprecht indrukwekkend dat je nog op 300 euro elektra zit :+ mét zonnepanelen én goede isolatie. Heb je een wietplantage staan ofzo :D

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:54:
[...]

Dan vind ik het oprecht indrukwekkend dat je nog op 300 euro elektra zit :+ mét zonnepanelen én goede isolatie. Heb je een wietplantage staan ofzo :D
Zie ^^

Was in een quote op een ander bericht, dat mensen gemiddeld naar 300 gingen.

en goede isolatie wil ik nou ook weer niet zeggen, zo goed mogelijk voor een jaren 60 blokhuis

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 05-11-2021 08:56 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Overigens zijn mijn ouders net overgestapt en die gingen van 280 naar 620. Maar dat is met bedrijf aan huis.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Lijkt me ook veel. Ik heb een hoekwoning, 130m2, 3 lagen, geen zonnepanelen o.i.d. CV ketel uit 2005 en ga 140 euro per maand betalen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Frame164 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:46:
[...]

Lijkt me ook veel. Ik heb een hoekwoning, 130m2, 3 lagen, geen zonnepanelen o.i.d. CV ketel uit 2005 en ga 140 euro per maand betalen.
Toch maar eens nagekeken... Het gemiddeld verbruik van een huishouden in NL is 1239m3 gas en 2741kwh stroom (Bron: Milieucentraal). Als een gedupeerde met dat gemiddelde nu meteen overstapt naar de goedkoopste aanbieder dan komt hij/zij op een maandbedrag van 235 euro (gaslicht.com). Geen 300, maar toch nog best fors.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Prijs is prima, maar niet iedereen kan ze op zijn dak kwijt, ik wilde in een appartement graag zonnepanelen op een andere locatie, maar dat kan weer niet.

Je zou panelen moeten kunnen kopen op een locatie ofzo, weet het ook niet, just brainstorming.
Zoek in je omgeving naar postcoderoos projecten, tegenwoordig SCE projecten. Met je VVE kun je er ook een starten. En daarmee bijv je dak verdelen.

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sce

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dragon2 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:37:
[...]

En een airco? Dat is toch een soort van warmtepomp? Wordt verwarmen met een airco nu wel interessant dan?
Ja, maar vooral als ondersteuning bij je CV. Bijv een lucht/lucht warmtepomp (aka airco) die je op je mechanische ventilatie (bij veel huizen aanwezig) aansluit en daarmee dus al warmere lucht als bron gebruikt. Wel oppassen als de mechanische ventilatie ook gebruikt wordt voor kook afzuiging.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Get!em schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:05:
[...]

Ja, maar vooral als ondersteuning bij je CV. Bijv een lucht/lucht warmtepomp (aka airco) die je op je mechanische ventilatie (bij veel huizen aanwezig) aansluit en daarmee dus al warmere lucht als bron gebruikt. Wel oppassen als de mechanische ventilatie ook gebruikt wordt voor kook afzuiging.
Airco's worden steeds vaker als vervanger voor de CV geinstalleerd. Met als bron gewoon de buitenlucht.
CV de deur uit is dan juist een groot voordeel. Weg met dat gas-vastrecht.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bschnitz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:56:
[Afbeelding]

Gewoon omdat de futures voor levering in april al dalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpWaIL8w2oXtuTmRLyQFb9yUZt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RgUligbZRkE8TzxyQ77spJIh.jpg?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

de Peer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:07:
[...]

Airco's worden steeds vaker als vervanger voor de CV geinstalleerd. Met als bron gewoon de buitenlucht.
CV de deur uit is dan juist een groot voordeel. Weg met dat gas-vastrecht.
Klopt, als je kunt compenseren met zonnepanelen wel. Zeker het vastrecht gas eraf is dan je winst. Warmtepompen zijn idd efficiënt zat en bij -10 buitenlucht werken ze ook nog prima.

Heb je die zonnepanelen niet dan is een hybride oplossing op zich ook te overwegen. Vooral als je niet zomaar een laag temperatuur warmte systeem kunt aanleggen met een licht/water pomp of als je een te ingewikkeld huis hebt om een airco/lucht verwarming op elke kamer te hebben.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Get!em schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:19:
[...]

Klopt, als je kunt compenseren met zonnepanelen wel.
Ook als je geen zonnepanelen hebt is het zeer interessant om op airco over te stappen en CV de deur uit. Verbruik met airco is nu eenmaal een stuk goedkoper.

mét zonnepanelen wordt het helemaal een mooi financieel plaatje.

Heb zelf airco+PV, maar zou zonder de PV ook overgestapt zijn op airco.

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:41:
[...]

Ook als je geen zonnepanelen hebt is het zeer interessant om op airco over te stappen en CV de deur uit. Verbruik met airco is nu eenmaal een stuk goedkoper.

Ik heb zo'n ding in de hoek van de woonkamer (bij het raam), maar wil er eigenlijk nog eentje bij, mijn gevoel zegt op de gang, maar dan gaat er teveel verloren naar boven, zijn er geen kleine oplossingen?

Mijn main verwarming is nu de airco + de PC naast m'n benen :9

In de keuken vind ik weer zonde, meer iets van een klein design paneeltje in het midden van het huis ofzo, maar die IR-dingen hebben gewoon een COP van 1, dus moet wel iets van een inverter zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 05-11-2021 16:35 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JDx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:33:
[...]

Ik heb zo'n ding in de hoek van de woonkamer (bij het raam), maar wil er eigenlijk nog eentje bij, mijn gevoel zegt op de gang, maar dan gaat er teveel verloren naar boven, zijn er geen kleine oplossingen?

Mijn main verwarming is nu de airco + de PC naast m'n benen :9

In de keuken vind ik weer zonde, meer iets van een klein design paneeltje in het midden van het huis ofzo, maar die IR-dingen hebben gewoon een COP van 1, dus moet wel iets van een inverter zijn...
Nee kleinere oplossingen zijn er niet voor zo ver ik weet. Anders even vragen in het airco topic hier op tweakers.

IR moet je inderdaad niet gebruiken om de keuken daadwerkelijk helemaal te verwarmen, maar het is juist wel handig om het verblijf in een verder koude keuken aangenaam te maken. Dan kan het juist goedkoper zijn uiteindelijk doordat je niet hoeft te stoken.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:25
Is de energie belasting compensatie (de 'gemiddeld 400 euro') nu eigenlijk al definitief? Of moet dat nog door de kamer worden goedgekeurd?

edit: zie dat de regeling al weer wat aangepast is. Conclusie is dan dus dat het allemaal nog niet definitief is

https://www.rijksoverheid...asting-voor-bedrijven-aan

[ Voor 46% gewijzigd door helloitsme op 07-11-2021 12:01 ]

Get!em schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:14:
[...]

Gewoon omdat de futures voor levering in april al dalen?

[Afbeelding]
Nee, niet omdat die futures al dalen. Maar simpelweg omdat die futures van na april 2022 laag staan.

Sluit je nu een langlopend contract, dan koopt Essent gas in tegen de prijzen van de huidige futures voor levering volgende jaar (en later).

En dat inkopen van voldoende futures is iete wat Welkom Energie niet gedaan had. Die sloten wel langlopende contracten met hun klanten, maar daar tegenover stond inkoop tegen dagprijzen. En die dagprijzen gingen ineens omhoog, waardoor de inkoopprijs veel hoger kwam te liggen dan de verkoopprijs die is vastgelegd in de langlopende contracten.

[ Voor 20% gewijzigd door Ivow85 op 07-11-2021 08:52 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ivow85 schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:49:
[...]

Nee, niet omdat die futures al dalen. Maar simpelweg omdat die futures van na april 2022 laag staan.
Klopt ze staan al ver lager dan de winter leveringen, maar je ziet ze ook nog dalen, waardoor ze dus op de genoemde 50% komen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zojuist kwam de jaarafrekening binnen, leuk bedragje terug :) , het nieuwe voorschot is echter lager dan die van het afgelopen jaar :? , terwijl volgens de brief eventuele schommelingen in energieprijzen meegenomen zouden zijn. Het gaat hier om een variabel contract, komt de klap nog?

't gasverbruik, dat niet veel hoger is dan vorig jaar, is gestegen van 77% naar 87% van de totale rekening.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 07-11-2021 12:33 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• JDx

JDx

Ben ik ^

Raven schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:27:
Zojuist kwam de jaarafrekening binnen, leuk bedragje terug :) , het nieuwe voorschot is echter lager dan die van het afgelopen jaar :? , terwijl volgens de brief eventuele schommelingen in energieprijzen meegenomen zouden zijn. Het gaat hier om een variabel contract, komt de klap nog?

't gasverbruik, dat niet veel hoger is dan vorig jaar, is gestegen van 77% naar 87% van de totale rekening.
Ja tot deze maand heb je geen gas gebruikt en vorige winter was het nog de "normale" prijs, dit is gewoon een computerberekening, zit echt niet voor elke klant iemand met een rekenmachine.

Denk dat je het voorgestelde maandbedrag het beste kan verdubbelen voorlopig.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JDx schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:34:
[...]

Ja tot deze maand heb je geen gas gebruikt en vorige winter was het nog de "normale" prijs, dit is gewoon een computerberekening, zit echt niet voor elke klant iemand met een rekenmachine.

Ah ja , niet aan gedacht. Verdubbelen gaat echter niet gebeuren, dat kan mijn moeders inkomen niet aan :X en ik spring al aardig wat bij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:48
JDx schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:34:
[...]

Zo'n advies op dit moment zonder op zijn minst te weten waar dat geld naartoe gaat vind ik erg bijzonder.

- knip -

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Raymond P schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:45:
[...]

Zo'n advies op dit moment zonder op zijn minst te weten waar dat geld naartoe gaat vind ik erg bijzonder.
Inderdaad, straks valt het om, geld weg. Gewoon je reguliere maandbedrag aanhouden en de rest evt op een spaarrekening zetten, kun je het alsnog betalen als het zover komt.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Raymond P schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:45:
[...]

Nouja bedoel ook niet per se bij de energiemaatschappij, maar in z'n hoofd. Een verlaging nu kan natuurlijk niet bij gelijk verbruik, maar opzij leggen zoals hierboven gezegd bijvoorbeeld.

Als ze tegen mij nu zeggen ja je gaat van 68 naar 54 ofzo, dan zou ik daar niet van uit gaan dat dat goed komt bij de eindafrekening.

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 07-11-2021 13:02 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:48
Geen idee hoe dat zit.
Zo'n energieleverancier zal denk ik wel een zorg en informatieplicht hebben.

Als je verbruik gelijk blijft zal het dus uiteindelijk vast wel goedkomen.

- knip -

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wel slecht nieuws voor vandaag:

https://finance.yahoo.com...ns-russian-071835420.html
European gas surged on signs Russia won’t deliver the boost in supplies President Vladimir Putin promised. At least not on Monday.

Benchmark futures traded in the Netherlands surged as much as 9.7% as gas orders via a key Russian pipeline signaled shipments will remain well below normal on Monday. There was also no extra capacity booked to send additional supplies to Europe in auctions on Sunday.

Europe’s biggest supplier of the fuel had promised to send more gas to the region starting Monday, With Putin ordering Gazprom to fill its European storage sites following the completion of Russia’s domestic stockpiling campaign. The lack of additional flows is a disappointment for traders who had been counting on Putin’s promise to ease the continent’s supply crunch.
Hopelijk vanavond beter nieuws... er stroomt in ieder geval alweer 3 dagen gas door de Yamal pipeline alleen door de Mallnow pipeline stroomt bijna niks.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:55:
Wel slecht nieuws voor vandaag:

https://finance.yahoo.com...ns-russian-071835420.html

[...]

Hopelijk vanavond beter nieuws... er stroomt in ieder geval alweer 3 dagen gas door de Yamal pipeline alleen door de Mallnow pipeline stroomt bijna niks.
De grafiek loopt inmiddels weer (beurzen weer open), benieuwd of we voorlopig onder rond de 75 blijven
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5303640&span=2

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:39:
[...]

De grafiek loopt inmiddels weer (beurzen weer open), benieuwd of we voorlopig onder rond de 75 blijven
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5303640&span=2
https://thegoaspotlight.c...th-gas-will-gazprom-cope/

Hier staat een iets uitgebreidere uitleg.

En ook deze quote is wel interessant:
Nikita Blokhin does not expect a significant increase in supplies in November. “The increase in supplies can begin only in December, if the company and the government make a decision in principle by the end of the second decade of November, when an auction for additional transit capacities of the Ukrainian and Polish gas transmission systems will take place,” Blokhin said.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:56
Isoleren, isoleren is het antwoord. Ik zie in de toekomst, ook door het fenomeen peak oil, niet veel verbetering. We zullen zelfredzaam moeten zijn, dus zoveel mogelijk vehicle 2 grid, zonnepanelen etc.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• ArcticWolf
  • Niet online
Ecological schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:57:
Isoleren, isoleren is het antwoord. Ik zie in de toekomst, ook door het fenomeen peak oil, niet veel verbetering. We zullen zelfredzaam moeten zijn, dus zoveel mogelijk vehicle 2 grid, zonnepanelen etc.
Ben idd per direct begonnen met dak en plafond isolatie wat eigenlijk voor volgend jaar op de planning stond. :X

• Waah
ArcticWolf schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:00:
[...]

Ben idd per direct begonnen met dak en plafond isolatie wat eigenlijk voor volgend jaar op de planning stond. :X
Elk jaar wachten is geld mislopen.

Je moet het geld wel kunnen missen natuurlijk... :+
Maar met de energiebespaarleningen etc zijn er eigenlijk weinig redenen om níét je isolatie op orde te maken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Isoleren, isoleren is het antwoord.
Dan moeten woningbouwcorporaties daar eens een keer mee beginnen, hier worden verzoeken daarvoor telkens weer afgewezen.

Oscar Wilde

• ArcticWolf
  • Niet online
Waah schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:24:
[...]

Elk jaar wachten is geld mislopen.

Je moet het geld wel kunnen missen natuurlijk... :+
Maar met de energiebespaarleningen etc zijn er eigenlijk weinig redenen om níét je isolatie op orde te maken.
Sluit liever geen leningen af, heb er wel naar gekeken maar om een lening af te sluiten voor dhz zaken is best lastig. Dan kun je het beter een lening van je eigen spaarrekening afsluiten :+

En de gasprijs was eerst best te doen... ik haal(de) de besparing door alles te isoleren en zonnepanelen er nooit uit met m'n maandbedrag in ieder geval niet onder de 15 jaar+. Dat is nu wel gehalveerd :X

• Waah
ArcticWolf schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:30:
[...]

Sluit liever geen leningen af, heb er wel naar gekeken maar om een lening af te sluiten voor dhz zaken is best lastig. Dan kun je het beter een lening van je eigen spaarrekening afsluiten :+

En de gasprijs was eerst best te doen... ik haal(de) de besparing door alles te isoleren en zonnepanelen er nooit uit met m'n maandbedrag in ieder geval niet onder de 15 jaar+. Dat is nu wel gehalveerd :X
Das best knap, aangezien zonnepanelen vaak wel terug te verdienen is in 7 jaar (zit zelf op 5, en al bijna terugverdient, En dat op oost/west). En isolatie, zeker dak, kan héél snel uit ook. Zeker als je het zélf kan doen.

Zo niet is het langer, maar 15 jaar heb je wel hele dure offertes of ben je weinig thuis met laag stookgedrag.

Ik knijp nog altijd in mijn handjes met de Consumentenbond-deal. Vond alleen jammer dat het "lidmaatschap" eigenlijk niets voorstelt. Alle testen zijn uitgesloten :+ tja wat moet ik dan met de CB :+

• ArcticWolf
  • Niet online
Waah schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:33:
[...]

Das best knap, aangezien zonnepanelen vaak wel terug te verdienen is in 7 jaar (zit zelf op 5, en al bijna terugverdient, En dat op oost/west). En isolatie, zeker dak, kan héél snel uit ook. Zeker als je het zélf kan doen.

Zo niet is het langer, maar 15 jaar heb je wel hele dure offertes of ben je weinig thuis met laag stookgedrag.

Ik knijp nog altijd in mijn handjes met de Consumentenbond-deal. Vond alleen jammer dat het "lidmaatschap" eigenlijk niets voorstelt. Alle testen zijn uitgesloten :+ tja wat moet ik dan met de CB :+
Ik verbruik bijna geen stroom, 1900kw per jaar en gas is redelijk hoog voor mijzelf, maar het maand bedrag was "slechts" 145 euro/maand.

Spouwmuur isolatie en vloerisolatie was 2300 euro
Grootste raam laten vervangen door HR++ glas; 650 euro

Ben nu bezig met de tussenvloer aan het isoleren en het dak komt in januari; 2500~3000 euro. Het isoleren zelf kost niet zoveel, alleen alles moet ook nog afgewerkt worden...

DHZ pakket voor 8 panelen (op m'n garage): 2500 euro.

Dat is 8000 euro aan investeringen... stel dat ik hiermee de helft bespaar op m'n GL = ca. 15 jaar.

• Waah
ArcticWolf schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:39:
[...]

Ik verbruik bijna geen stroom, 1900kw per jaar en gas is redelijk hoog voor mijzelf, maar het maand bedrag was "slechts" 145 euro/maand.

Ben nu bezig met de tussenvloer aan het isoleren en het dak komt in januari; 2500~3000 euro. Het isoleren zelf kost niet zoveel, alleen alles moet ook nog afgewerkt worden...

Dat is 8000 euro aan investeringen... stel dat ik hiermee de helft bespaar op m'n GL = ca. 15 jaar.
145 euro is méér dan wat ik met een 4 persoons huishouden betaal met gas=86 cent... En dan is gerekend met het gasverbruik van Corona (dus dagelijks thuis) en de koude winter die we hebben gehad.

isolatie (zeker vanaf 0) doet méér dan de helft _/-\o_ daar ga je je over verbazen _/-\o_

• rik86
[...]

en 145 per maand is 1.740 per jaar. Als je de helft bespaart, omlaag afgerond 800 per jaar, heb je 't na 10 jaar terugverdiend

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

1900kWh bijna geen stroom noemen?

• T-MOB
  • Laatst online: 20:00
1900 kWh aan 25 ct is 475 euro per jaar. Het is afwachten wat salderen doet, maar je verdient panelen zo terug. Die 8 panelen leveren je waarschijnlijk zo'n 2400 kWh. Wat je overhebt lever je voor 10ct terug en je totale besparing op de energierekening is 525 per jaar.

Regeren is vooruitschuiven

• ArcticWolf
  • Niet online
Smultie schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:47:
[...]

1900kWh bijna geen stroom noemen?
Met volledig thuiswerken?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:32

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:41:
[...]

Met zonnepanelen is het alleen een mooi plaatje zolang je kunt salderen..

Verwarmen met airco is inefficiënter dan met gas en geeft bovendien een heel andere soort warmte. Leuk als bijverwarming, ongeschikt als hoofdverwarming.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Raymond P schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:06:
Geen idee hoe dat zit.
Zo'n energieleverancier zal denk ik wel een zorg en informatieplicht hebben.

Als je verbruik gelijk blijft zal het dus uiteindelijk vast wel goedkomen.
Ze hebben geen zorgplicht en alles gaat automatisch. Ik zou zeker wat geld opzij leggen voor de afrekening over een jaar. Of je kop in het zand steken, dat kan ook.

• ArcticWolf
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:49:
[...]

Verwarmen met airco is efficiënter dan met gas en geeft bovendien een heel andere soort warmte. Leuk als bijverwarming, ongeschikt als hoofdverwarming.
Uiteindelijk wil ik idd met airco's gaan verwarmen!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Het punt was dat het zonder zonnepanelen al interessant is en uit kan.
Met zonnepanelen wordt dat nog positiever
Met salderen wordt dat nóg positiever. en de komende 10 jaar kunnen we nog wel (deels of volledig) salderen.
Verwarmen met airco is efficiënter dan met gas en geeft bovendien een heel andere soort warmte. Leuk als bijverwarming, ongeschikt als hoofdverwarming.
Dat vindt jij. Ik heb het nu 3 jaar als hoofdverwarming en ben er erg over te spreken. Is wel een huis uit 2006 dus aardig geisoleerd. Warmte is inderdaad wel anders, vloer blijft iets kouder bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-11-2021 11:55 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is ALTIJD goed!

Wij hebben sinds maart niet meer gestookt, termostaat geeft nu 22.1 aan in de woonkamer. Veel raampartijen op het zuiden helpt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:52:
[...]

Met zonnepanelen wordt dat nog positiever

[...]
Dat is onzin, want je stookt als je zonnepanelen nauwelijks iets opleveren.

Ik heb niks tegen zonnepanelen maar er wordt vaak gedaan alsof zonnepannelen + warmtepomp de heilige graal is, maar als salderen wegvalt is de berekening wel anders.

Dan is er alsnog niks mis met zonnepanelen en een WP hoor, maar het is niet zo dat je het dan tegen elkaar kunt wegstrepen...

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:55:
[...]

Dat is onzin, want je stookt als je zonnepanelen nauwelijks iets opleveren.

Ik heb niks tegen zonnepanelen maar er wordt vaak gedaan alsof zonnepannelen + warmtepomp de heilige graal is, maar als salderen wegvalt is de berekening wel anders.

Dan is er alsnog niks mis met zonnepanelen en een WP hoor, maar het is niet zo dat je het dan tegen elkaar kunt wegstrepen...
Nogmaals dan.
Dat 'stoken' met de warmtepomp is sowieso al voordeliger dan gas gebruiken.
Met zonnepanelen wordt dat gunstiger (alle beetjes helpen)
met salderen wordt het nog gunstiger.

tuurlijk wordt de opbrengst minder gunstig zonder salderen, maar je bent nog altijd fors goedkoper uit dan met gas.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-11-2021 11:59 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Iedereen maakt zich zo druk om dat salderen, ik geloof er niet zo in dat het veel gaat uitmaken tegen de tijd dat dat eraf is zijn er wel weer andere oplossingen voor.

Denk bijvoorbeeld aan datacenters die overdag je stroom opkopen die je later weer goedkoper terug kan krijgen ofzo, energiehandelaren, goedkopere batterijen, andere oplossingen.

Het is niet wanneer het salderen wegvalt, maar als de energiebelasting verlaagd wordt. Want dat is salderen eigenlijk, de echte waarde voor je stroom krijgen + belasting.

[ Voor 51% gewijzigd door JDx op 08-11-2021 12:05 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JDx schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:03:
Iedereen maakt zich zo druk om dat salderen, ik geloof er niet zo in dat het veel gaat uitmaken tegen de tijd dat dat eraf is zijn er wel weer andere oplossingen voor.
Nou, het is meer dat de panelen zo goedkoop geworden zijn dat je het terug kunt verdienen zonder salderen. Niet als je het voor premium prijzen door een 3e partij laat leggen overigens.

• Waah
[...]

Verwarmen met airco is inefficiënter dan met gas en geeft bovendien een heel andere soort warmte. Leuk als bijverwarming, ongeschikt als hoofdverwarming.
Verwarmen met airco is absoluut niet inefficiënter :D
ja als je een mobiele airco hebt misschien :+ met een slang de deur uit :+

Zowel absoluut gezien (een airco haalt, bij COP 4, 75% wartme uit de buitenlucht, 25% is electra. Efficientie van 400% dus) als financieel gezien (1m3 gas = 9kWh warmte = 86 cent/9kWh= 9,5 cent/kWh warmte. Voor airco is dat 1kWh electra = 4kWh warmte. 25 cent/4kWh= 6,25 cent/kWh.

Nee airco als verwarming is bést efficient tegenwoordig. En ik reken met een "gemiddelde" airco. Niet eens met een hele goede zoals een Daikin Sarara, met een SCOP van 6 (dus over het hele seizoen gemiddeld een COP van 6).

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mjah, die opmerking stond niet in je originele tekst...?
Pagina: 1 ... 23 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4