Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 22 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.315 views

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:12:
[...]

Paniek doet rare dingen met mensen. Grote kans dat er afgelopen tijd veel langlopende contracten afgesloten zijn. Juist omdat een 3-jarig contract momenteel veel goedkoper is dan een één jarig contract.
Waaronder ik, de GC deal met de consumentenbond. Echter niet tegen >1,75 m3 maar iets van 86 ct/m3, waarom zouden mensen tegen die hoge prijs een lang contract nemen?

Je zit in principe nog goed tot 1-1 met de oude prijzen met je variabele contract (evt. oversluiten naar modelcontract als je leverancier eerder heeft verhoogd) en voor die 3 maandjes winter na 1-1-22 kan je het dan toch wel uitzingen om te kijken wat de prijzen doen in zomer '22?

Als de prijs dan nog steeds zo hoog ligt dan zitten we in zo'n dikke crisis, dan maakt dat energiecontract ook het verschil niet meer.
Laten we hopen dat het rustiger wordt op de energiemarkt en de prijzen zich komende tijd inderdaad zullen gaan stabiliseren rond de €40/MWh die nu voor de lange termijn genoteerd wordt. Zodat consumenten uitkomen op een m³ prijs inclusief belastingen en heffingen van net boven de euro. Dat moet voor het gros van de Nederlanders best te behappen zijn.
Daar gok ik op.
Het blijft deze winter wel een vervelende situatie voor mensen van wie binnenkort het langlopende contract afloopt, die nu variabel zitten of van wie de leverancier over de kop gaat. Die mensen worden hard geraakt door de huidige hoge tarieven. Zelf moesten wij ivm verhuizing van gasloos naar huis met gas ook op zoek naar een nieuwe energieleverancier. We hebben gekozen voor dagprijzen van ANWB energie. Flexibel en zitten nergens aan vast. Langdurig vastzetten doen we pas weer in het najaar. Zodat onze vootschotten direct op gaan aan hoog winter verbruik.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:47
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5303640&span=1

65 cent, nu al.

Als de winter zo zacht blijft en er maar één maand flink gas nodig hebben krijg je zelf al vanaf februari mega kortingen.

Blijf op variabel en kijk dus rond april ofzo nog eens

Verwacht trouwens enorm veel goede 3 jaar aanbiedingen, omdat mensen daar nu gevoelig voor zijn en de echte prijs van gas en stroom niet meer kunnen inschatten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:13
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

In een normale markt heb je gelijk, maar als je nu als koper (zeker een starter) kritisch bent naar het energielabel van een potentiële woning heb je nog minder keuze. Tegenwoordig mag je in veel regio's al blij zijn als je er überhaupt tussen komt.

Hier komt binnenkort een isolatie adviseur langs voor een advies passend bij de woning, maar ik vraag me af hoeveel je kan doen bij een 100 jaar oud huis. Zo goed geïsoleerd als nieuwbouw wordt het uiteraard nooit, of je moet haast het hele huis uit elkaar halen en opbouwen.
Daarom, er zijn mensen die veel te veel betaald hebben voor oude woningen. Als je nu MET inflatie dingen eraan gaat verbouwen om het maar enigzins in de buurt te krijgen van moderne nul op de meter woningen. Gaat je gewoon niet lukken, en ben je veel meer geld kwijt.
Als je gewoon rationeel kijkt naar geld, onder de streep over een tijdspan van 30 jaar is een nieuwbouw woning altijd veel voordeliger en een oud huis een soort bodemloze put waar je continu onderhoud aan moet plegen, gigantische stook kosten hebt. En ga zo maar door.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:50
Immutable schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Daarom, er zijn mensen die veel te veel betaald hebben voor oude woningen. Als je nu MET inflatie dingen eraan gaat verbouwen om het maar enigzins in de buurt te krijgen van moderne nul op de meter woningen. Gaat je gewoon niet lukken, en ben je veel meer geld kwijt.
Als je gewoon rationeel kijkt naar geld, onder de streep over een tijdspan van 30 jaar is een nieuwbouw woning altijd veel voordeliger en een oud huis een soort bodemloze put waar je continu onderhoud aan moet plegen, gigantische stook kosten hebt. En ga zo maar door.
Je hoeft ook echt niet naar een nul op de meter woning om goed bezig te zijn. Juist in de situatie geen isolatie naar redelijk goede isolatie is de meeste winst te behalen. En een nieuwbouw woning heeft op termijn ook gewoon onderhoud nodig.

Volgens mij is het gewoon enorm afhankelijk van je voorkeur, ik zou niet moeten denken aan een nieuwbouw woning en een wijk met allemaal duizend in dozijn woningen. Juist de charme van mijn jaren 30 huis spreekt me aan, en qua energie lasten zit ik <100 (rond de 1,5% van ons netto inkomen) per maand voor 180m2/650m3 dus prima te doen.

Met andere woorden, overdrijven is ook een vak :-)

[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 30-10-2021 13:32 ]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:13
koentjuh schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:22:
[...]

Je hoeft ook echt niet naar een nul op de meter woning om goed bezig te zijn. En een nieuwbouw woning heeft op termijn ook gewoon onderhoud nodig.

Volgens mij is het gewoon enorm afhankelijk van je voorkeur, ik zou niet moeten denken aan een nieuwbouw woning en een wijk met allemaal duizend in dozijn woningen. Juist de charme van mijn jaren 30 huis spreekt me aan, en qua energie lasten zit ik <100 per maand voor 180m2 dus prima te doen.

Met andere woorden, overdrijven is ook een vak :-)
Snap ik wel, maar als je puur naar de sommetjes kijkt financieel. Zul je toch een stuk rijker moeten zijn en ben je veel meer geld kwijt over een tijdspanne van 30 jaar met een oude woning. Dan ligt het er weer aan hoeveel rijke mensen er zijn die dat kunnen veroorloven.

En het wordt financieel steeds krapper voor iedereen, dus wordt dat toch een stukje belangrijker dan of je een woning "charmant" zou vinden en dus hele hoge operationele kosten hebt van zo'n woning. Als jij een jaren 30 woning hebt, met onder de 100 euro per maand qua energie lasten met 180m2 dan heeft zo'n woning aardig wat aanpassingen gehad.

Maar wat ik ook probeer te zeggen is dat oude woningen waar nog niks aan gedaan is, vaak veel te duur te koop staan voor wat het is. Dat wanneer je wel naar het financieel plaatje kijkt je dus beter een nieuwe woning kunt kopen. Vaak onderschatten mensen de kosten van een verbouwing, en vaak kom je dan duurder uit.

Kijk voor liefhebberij zoals de charme, daar zul je dan gewoon voor moeten betalen. That's it.
Daarnaast ligt stagnatie op de loer, en dan zul je helemaal een groot verschil krijgen in OPEX tussen oude en nieuwe woningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 30-10-2021 13:39 ]

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:50
Immutable schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Snap ik wel, maar als je puur naar de sommetjes kijkt financieel. Zul je toch een stuk rijker moeten zijn en ben je veel meer geld kwijt over een tijdspanne van 30 jaar met een oude woning. Dan ligt het er weer aan hoeveel rijke mensen er zijn die dat kunnen veroorloven.

En het wordt financieel steeds krapper voor iedereen, dus wordt dat toch een stukje belangrijker dan of je een woning "charmant" zou vinden en dus hele hoge operationele kosten hebt van zo'n woning. Als jij een jaren 30 woning hebt, met onder de 100 euro per maand qua energie lasten met 180m2 dan heeft zo'n woning aardig wat aanpassingen gehad.

Maar wat ik ook probeer te zeggen is dat oude woningen waar nog niks aan gedaan is, vaak veel te duur te koop staan voor wat het is. Dat wanneer je wel naar het financieel plaatje kijkt je dus beter een nieuwe woning kunt kopen. Vaak onderschatten mensen de kosten van een verbouwing, en vaak kom je dan duurder uit.

Kijk voor liefhebberij zoals de charme, daar zul je dan gewoon voor moeten betalen. That's it.
Daarnaast ligt stagnatie op de loer, en dan zul je helemaal een groot verschil krijgen in OPEX tussen oude en nieuwe woningen.
Ik denk dat je je nog vergist in de kosten bij project matige nieuwbouw. Naast de von prijs zit je nog met stukadoor, schilder, vloeren, meerwerk opties voor uitbouw, keuken, badkamer(s), tuin.. enz enz. En vervolgens zit je vaak nog met een postzegel tuin.

Met een beetje geluk zit je ook nog op een collectieve wko met een niet duurder dan gas principe :-)

Hier op tweakers is er in zijn algemeenheid een voorkeur voor nieuwe woningen, maar feitelijk schuif je bij weinig onderhoud de eerste 20 jaar dan ook gewoon de rekening door naar de nieuwe bewoner en hol je daarmee je woning uit. Over 30 jaar snapt niemand waarom je een uitgewoonde ex nieuwbouw woning koopt en is juist dat onderhouden en goed met de tijd mee geïsoleerde oude woning weer populair want ook nog eens een goede locatie dicht bij voorzieningen.

Daarmee probeer ik alleen maar te zeggen dat elke woning onderhoud nodig heeft op termijn, dus ook een nieuwe woning.

Dat oudere woningen relatief duur lijken te zijn (vraag me oprecht af of dat zo is) is ook deels terug te rekenen naar de locatie.

Enige nuance gaat naar de oude huurwoningen waar bewoners niet zelf keuzes kunnen maken. Die zijn met deze ontwikkelingen in de energiemarkt het bokje, zeker als ze niet langdurig tarieven laag hebben vastgezet.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:23
Niet helemaal het juiste topic, maar wel interessant in de discussie over voorschotten die hier veel gevoerd is.

Wij betalen €98 per maand aan voorschot. Pak en beet €1200 per jaar. Met nog 2 maanden te gaan is onderstaand ons verbruik. Ik moet toch gigaveel centen gaan terugkrijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt-TUsHtzUlUAB40-2UicmwpTSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UogaY6bnUmfbT3B7hh30zZYT.jpg?f=fotoalbum_large

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

aschja schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:17:
Niet helemaal het juiste topic, maar wel interessant in de discussie over voorschotten die hier veel gevoerd is.

Wij betalen €98 per maand aan voorschot. Pak en beet €1200 per jaar. Met nog 2 maanden te gaan is onderstaand ons verbruik. Ik moet toch gigaveel centen gaan terugkrijgen?

[Afbeelding]
Ja, je neemt wel risico. Eerste wat ik altijd doe is het voorschot op 5-10 euro p.m. zetten. Als dat niet kan dan even opbellen, dan kan het vaak alsnog.

• Bschnitz
de Peer schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:19:
[...]

Ja, je neemt wel risico. Eerste wat ik altijd doe is het voorschot op 5-10 euro p.m. zetten. Als dat niet kan dan even opbellen, dan kan het vaak alsnog.
Bij wie mag dat? Vaak is 32€ het minimum om de kosten van het netwerk te dekken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bschnitz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Bij wie mag dat? Vaak is 32€ het minimum om de kosten van het netwerk te dekken.
Dat ligt toch echt aan je verbruik. Bij weinig tot geen verbruik is de compensatie energiebelasting hoger :p

Bij Budget Energie zit ik ook op 25 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 31-10-2021 09:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• de Peer

de Peer

under peer review

Bschnitz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Ik zit nu voor 5 euro per maand bij Van de Bron. Maar bij mijn vorige 2 leveranciers kon ik hem ook vrij laag zetten. Het kan niet altijd direct via de site, soms moet je even een e-mailtje sturen en uitleggen dat je veel overschot hebt.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20
de Peer schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:19:
[...]

Ja, dit is wel een goede strategie. Ik ben namelijk geen investeerder en de energiemaatschappij geen bank. Ik zorg altijd dat m'n voorschot ongeveer 30% onder de de daadwerkelijke kosten ligt. Dan betaal ik aan het einde van het jaar wel wat bij.

Maar ik ga niet teveel betalen en dan bij een eventueel faillisement zelf financieel de boot in.

Mijn werkelijke kosten lagen altijd rond de 50 euro per maand, maar zijn nu wel wat hoger naar 70. Ik betaal nu zo'n 50.

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:35
de Peer schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:26:
[...]

Ik zit nu voor 5 euro per maand bij Van de Bron. Maar bij mijn vorige 2 leveranciers kon ik hem ook vrij laag zetten. Het kan niet altijd direct via de site, soms moet je even een e-mailtje sturen en uitleggen dat je veel overschot hebt.
Indicatie op de website van Vandebron gaf bij mij aan dat ik 7,50 euro per maand aan voorschot zou moeten betalen. Na het afsluiten enz mocht in ineens 33 euro per maand gaan betalen..

Na heel veel mailen met uitleggen dat het zware overkill is in mijn situatie hebben ze het uiteindelijk verlaagd naar 15 euro per maand. Lager 'mochten' ze niet doen.. |:(

Quote van Vandebron:
Helaas is het voor ons niet mogelijk om het termijnbedrag verder dan naar € 15,- te verlagen. Het bedrag op de website is altijd slechts ter indicatie. Uiteindelijk zijn we altijd gebonden aan wat de netbeheerder ons doorgeeft, tenzij we hiervoor goed bewijs hebben.

Daarom stel ik voor het termijnbedrag nu op € 15,- vast te stellen. Na 4 maanden hebben we voldoende meterstanden waaruit we alle verbruik en teruglevering kunnen uitlezen en een nieuwe berekening kunnen maken. Op basis van deze berekening kunnen we het termijnbedrag wel verder verlagen. Natuurlijk krijg je, als dit termijnbedrag te hoog blijkt, op je jaarnota al het teveel betaalde weer terug.

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

[ Voor 38% gewijzigd door aGraPusher op 31-10-2021 09:38 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• de Peer

de Peer

under peer review

aGraPusher schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:35:
[...]

Indicatie op de website van Vandebron gaf bij mij aan dat ik 7,50 euro per maand aan voorschot zou moeten betalen. Na het afsluiten enz mocht in ineens 33 euro per maand gaan betalen..

Na heel veel mailen met uitleggen dat het zware overkill is in mijn situatie hebben ze het uiteindelijk verlaagd naar 15 euro per maand. Lager 'mochten' ze niet doen.. |:(

Quote van Vandebron:

[...]
Vreemd, bij mij kon het wel. Misschien is mijn overschot wat groter of liggen de panelen er al wat langer waardoor netbeheerder het dus terug ziet. Ik betaal toch echt 5 euro p.m. en dat is per e-mail geregeld met ze.

• aGraPusher
de Peer schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Vreemd, bij mij kon het wel. Misschien is mijn overschot wat groter of liggen de panelen er al wat langer waardoor netbeheerder het dus terug ziet. Ik betaal toch echt 5 euro p.m. en dat is per e-mail geregeld met ze.
Wellicht dat het komt omdat er nog geen historie is omdat het huis net opgeleverd werd. Zal ze nu nog eens een mailtje sturen met de meterstanden erbij.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Bschnitz
Glashelder schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:26:
[...]

Dat ligt toch echt aan je verbruik. Bij weinig tot geen verbruik is de compensatie energiebelasting hoger :p

Bij Budget Energie zit ik ook op 25 euro.
Grappig, zie nu ook andere reacties dat ze ook een bedrag van +-32€ hebben gehad door de netwerk kosten.

Wel apart dat het bij sommige wel eronder en mag, ik zit zelf bij Essent. Verbruik ca. 20€ per maand.

• Bschnitz
[...]

Was je al klant wellicht? Kan me niet voorstellen dat ze akkoord gaan voor je eerste jaar met maar 5€.

• de Peer

de Peer

under peer review

Bschnitz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Was je al klant wellicht? Kan me niet voorstellen dat ze akkoord gaan voor je eerste jaar met maar 5€.
Nee ik stap elk jaar over. In de e-mail staat:
Goed dat je ons mailt. We kunnen je termijnbedrag verder aanpassen met een herberekening. Hiervoor hebben we de verwachtte jaaropbrengst van de zonnepanelen van je nodig. We zien je reactie graag tegemoet.
Waarna ik reageerde met:
Dat kan ik u vertellen.
In 2019 hebben we 6641 kWh opgewekt met onze zonnepanelen (28 x 270 Wp).

Ik verwacht voor 2020 en 2021 dus een vergelijkbare opbrengst aangezien er geen wijzigingen zijn aangebracht.

Is dit voldoende?

Met vriendelijke groet,
Waarop ik bericht kreeg:
Onlangs heb je bij ons een herberekening van je termijnbedrag aangevraagd. We hebben je termijnbedrag opnieuw berekend aan de hand van je verbruik in de volgende gegevens:

Je Standaard Jaarverbruik (SJV, het gemiddeld verbruik op je adres over de afgelopen 2 à 3 jaar)
De door jou opgegeven (verwachte) opbrengst van je zonnepanelen

Hieronder vind je je nieuwe gegevens:
En daar stond het nieuwe maandbedrag van 5 euro per maand. Wat overigens nog steeds veel te hoog is. Het zou eigenlijk -30 euro per maand moeten zijn.
aGraPusher schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

Wellicht dat het komt omdat er nog geen historie is omdat het huis net opgeleverd werd. Zal ze nu nog eens een mailtje sturen met de meterstanden erbij.
dat zal het zijn ja. Dan is er dus geen 'bewijs'

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 31-10-2021 09:59 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53

Indoubt

Always be indoubt until sure

https://www.nu.nl/economi...js-variabel-contract.html

Volgens Nu.nl gaan VandeBron en Innova morgen hun energieprijzen verhogen voor variabele contracten.

In de commentaren zijn er sommigen overtuigd dat deze 2 het niet gaan redden.

Dat zou voor een buurman redelijk akelig zijn want dat is dan in een aantal jaar de tweede keer dat zijn energiemaatschappij failliet gaat. De vorige keer heeft het hem een kleine 600€ gekost. (ongunstig moment en te hoge maandbijdrage)

De vraag is wat wijsheid is.

1: Blijven zitten waar die zit en eventueel een 3 jarig contract afsluiten (met mogelijke afsluitboete als ie tussentijds overstapt) Het 3 jarige contract is circa 60% hoger als wat nu word betaald voor een eenjarig contract
2: nieuw een jarig contract welke ruim in prijs verdubbeld
3: wegwezen en wel nu

• aGraPusher
Indoubt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:33:

Volgens Nu.nl gaan VandeBron en Innova morgen hun energieprijzen verhogen voor variabele contracten.

Dat zou voor een buurman redelijk akelig zijn want dat is dan in een aantal jaar de tweede keer dat zijn energiemaatschappij failliet gaat. De vorige keer heeft het hem een kleine 600€ gekost. (ongunstig moment en te hoge maandbijdrage)

1: Blijven zitten waar die zit en eventueel een 3 jarig contract afsluiten (met mogelijke afsluitboete als ie tussentijds overstapt) Het 3 jarige contract is circa 60% hoger als wat nu word betaald voor een eenjarig contract
In hoeverre is het realistisch dat Vandebron failliet zal gaan? Ze zijn toch onderdeel van Essent? Moet Essent hier dan niet bijspringen?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31

Dat zou voor een buurman redelijk akelig zijn want dat is dan in een aantal jaar de tweede keer dat zijn energiemaatschappij failliet gaat.
Dat is wel stemmingmakerij. Juist bedrijven die er niet op inspelen zoals Welkom gaan in mijn ogen juist failliet. Ik neem aan dat hij nu een veel lager voorschot betaald en heeft geleerd van het vorige faillissement. Als hij nu weer de energiemaatschappij als bank gebruikt dan is dat niet zo slim.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 11:08
Hangt er van af hoe men het geregeld heeft, maar doorgaans kiest men voor een holding constructie zodat het moederbedrijf geen centje pijn lijdt...
https://www.firm24.com/bl...een-holding-boven-een-bv/

• Wolly
  • Niet online

Het is natuurlijk een teken aan de wand als een leverancier gaat afwijken van de reguliere data voor prijscorrecties. Het risico is dan inderdaad dat er een soort bankrun op gang komt van mensen die het niet vertrouwen.

Toch zou ik voor #3 kiezen als dat financieel niet veel verschilt met stabielere, grotere partijen. Waarom zou je het risico lopen om straks een deel van je voorschot kwijt te zijn?

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Toch zou ik voor #3 kiezen als dat financieel niet veel verschilt met stabielere, grotere partijen. Waarom zou je het risico lopen om straks een deel van je voorschot kwijt te zijn?
Natuurlijk, u moet ons vooral blinde paniek aanpraten zodat kleinere energieleveranciers niet ten onder gaan aan reeds langer bestaand gebrek aan solvabiliteit (= Welkom Energie),maar aan gebrek aan solvabiliteit die het gevolg is van de blinde paniek die u hier aanbeveelt.
Leest u de website pagina van Innova nog eens goed. Daarin staat duidelijk dat de vaste contracten reeds zijn afgedekt zelfs bij een strenge winter.
"Paniek-adviezen" vanaf de zijlijn als die van u kunnen we momenteel missen als kiespijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraboy op 31-10-2021 12:32 ]

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57
Ultraboy schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Natuurlijk, u moet ons vooral blinde paniek aanpraten zodat kleinere energieleveranciers niet ten onder gaan aan reeds langer bestaand gebrek aan solvabiliteit (= Welkom Energie),maar aan gebrek aan solvabiliteit die het gevolg is van de blinde paniek die u hier aanbeveelt.
Leest u de website pagina van Innova nog eens goed. Daarin staat duidelijk dat de vaste contracten reeds zijn afgedekt zelfs bij een strenge winter.
"Paniek-adviezen" vanaf de zijlijn als die van u kunnen we momenteel missen als kiespijn.
Waarom zou je als consument in godsnaam rekening moeten houden met de energiemaatschappij? Andersom houdt VanDeBron ook echt geen rekening met de buurman van @Indoubt. Ik adviseer consumenten dus wel gewoon om vooral hun eigen belang en risico voorop te stellen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]
Indien VandeBron (op papier) om zou vallen dan lijkt het me niets meer dan logisch dat de klanten automatisch bij Essent in de database terecht gaan komen, tenslotte is VandeBron overgenomen door Essent.

Nu.nl heeft gemist dat ED en Essent meegaan met die aanpassing per 01-11?

Testing, one, two ...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:11

_Arthur

blub

Natuurlijk, u moet ons vooral blinde paniek aanpraten zodat kleinere energieleveranciers niet ten onder gaan aan reeds langer bestaand gebrek aan solvabiliteit (= Welkom Energie)
Juist die negatieve solvabiliteit zou een groot alarm moeten zijn dat de toko waar jij zaken mee doet, zijn eigen financiele zaakjes niet op orde heeft.

Dat je als consument daar dan iets mee doet (bv overstappen), is natuurlijk niet de schuld van die consument.

• Ultraboy
Waarom zou je als consument in godsnaam rekening moeten houden met de energiemaatschappij? Andersom houdt VanDeBron ook echt geen rekening met de buurman van @Indoubt. Ik adviseer consumenten dus wel gewoon om vooral hun eigen belang en risico voorop te stellen.
Dus uw definitie van "eigenbelang" is per saldo de kleine energiemaatschappij waar iemand bij zit, nog even een extra zetje te geven?
Zo'n self-fulfilling prophecy kunnen we momenteel echt missen als kiespijn!
Door uw soort "adviezen" zijn talrijke bedrijven ONNODIG kapotgegaan en zijn mensen ONNODIG. hun geld kwijtgeraakt. Dus houdt u zich alstublieft aan de feiten en ga hier geen sfeer kweken rond kleinere bedrijven die momenteel nog in staat zijn de hogere energieprijzen te overleven. .

• Ultraboy
Juist die negatieve solvabiliteit zou een groot alarm moeten zijn dat de toko waar jij zaken mee doet, zijn eigen financiele zaakjes niet op orde heeft.

Dat je als consument daar dan iets mee doet (bv overstappen), is natuurlijk niet de schuld van die consument.
NU en TUSSENTIJDS overstappen als er geen aantoonbare signalen zijn, is het domste wat je kunt doen.
VOORAF nadenken over de keuze van een energiebedrijf is wezenlijk iets anders dan TIJDENS de rit uitstappen omdat een ANDER bedrijf in moeilijkheden is gekomen.
Paniek is altijd een slechte raadgever. Dus advies om dit te doen, is gewoon slecht!
Trouwens, overstappen naar waar? Naar een flexibel contract van 2x zo duur? En naar welk energiebedrijf?
Je raakt van de regen in de drup met zo'n advies.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraboy op 31-10-2021 13:38 ]

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Al die kleine cowboys gaan met een beetje wind allemaal tegen de vlakte! Ben benieuwd wie er nog overblijven. Dit is het moment voor de Eneco's om de concurrentie over te nemen. })

• Ultraboy
Al die kleine cowboys gaan met een beetje wind allemaal tegen de vlakte! Ben benieuwd wie er nog overblijven. Dit is het moment voor de Eneco's om de concurrentie over te nemen. })
.
"Een beetje tegenwind"?
Volgt u het nieuws wel "een beetje"? Het energietekort speelt over de gehele wereld. Het huidige energietekort is zonder weerga. Ook de grote bedrijven moeten roeien met de riemen die ze hebben. Het laatste wat we momenteel kunnen gebruiken, is de problematiek opblazen tot onnodige proporties.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het werkt niet echt zoals bij een bankrun hoor.

Daar vragen mensen hun spaargeld terug dat de bank niet meer heeft en dan valt de bank om.

Als VDB de variabele tarieven verhoogt dan kun je niet de stroom 'meenemen'. Dan kun je weggaan als je het niet met de tarieven eens bent. Zou me niets verbazen als ze dat op dit moment niet zo erg vinden.

Belangrijkste blijft of ze de vaste contracten afgedekt hebben met inkoopcontracten. En volgens mij doet VDB dit wel. Ze hebben in ieder geval geen bedrijfsmodel dat puur rust op marge pakken op de inkoop.

• Ultraboy
(....)

Belangrijkste blijft of ze de vaste contracten afgedekt hebben met inkoopcontracten. En volgens mij doet VDB dit wel. Ze hebben in ieder geval geen bedrijfsmodel dat puur rust op marge pakken op de inkoop.
Misschien toch wel als veel klanten massaal hun voorschotten gaan terugboeken, maar misschien valt dit juist wel mee als de vaste contracten vooraf al zijn ingedekt.

En Innova geeft op hun website aan dat ze dit wel degelijk hebben gedaan. En dan is hun enige probleem de variabele contracten. Die tarieven nu aanpassen is gewoon verstandig en logisch. En overstappen heeft dus geen zin, want andere leveranciers zijn ook niet gek en gaan echt niet stunten momenteel.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
Ultraboy schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

.
"Een beetje tegenwind"?
Volgt u het nieuws wel "een beetje"? Het energietekort speelt over de gehele wereld. Het huidige energietekort is zonder weerga. Ook de grote bedrijven moeten roeien met de riemen die ze hebben. Het laatste wat we momenteel kunnen gebruiken, is de problematiek opblazen tot onnodige proporties.
Volgt u het nieuws wel? Er is helemaal geen energie- c.q. gastekort. Althans niet hier (de Chinezen komen kolen tekort, wat indirect de gijsprijzen opdrijft, dat wel). Er is hier in de EU een strategisch inkoopprobleem (voorraden niet aangevuld) en er worden geopolitieke spelletjes gespeeld met pijpleidingen. Inmiddels zijn de gas futures alweer een aantal dagen in vrije val na de opmerkingen van Putin vorige week dat Rusland de europese leveringen gaat opvoeren. Het vooralsnog extreem warme najaar helpt ook behoorlijk. Vooralsnog ben ik blij dat ik me niet in de massapaniek heb laten meeslepen de afgelopen weken. Ik voorspel dat ik in het voorjaar spekkoper ben met m'n variabele contract.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 31-10-2021 14:00 ]

All-electric.

• Ultraboy
Er is helemaal geen energietekort. Er is een strategisch inkoopprobleem en er worden geopolitieke spelletjes gespeeld met pijpleidingen.(.....). Ik voorspel dat ik in het voorjaar spekkoper ben met m'n variabele contract.
Maakt het voor de klant uit of de oorzaak "geopolitieke spelletjes" is? Daar zijjn de tekorten in Nederland toch niet mee opgelost?

Ik help het u en iedereen (en mijzelf) hopen dat we allemaal "spekkopers" zijn in het voorjaar!
Maar helaas hebben we daar nu niks aan.

• RonJ
Ultraboy schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Maakt het voor de klant uit of de oorzaak "geopolitieke spelletjes" is? Daar zijjn de tekorten in Nederland toch niet mee opgelost?

Ik help het u en iedereen (en mijzelf) hopen dat we allemaal "spekkopers" zijn in het voorjaar!
Maar helaas hebben we daar nu niks aan.
Ik was het juist erg met je eens dat we dus geen paniek moeten zaaien met z'n allen. De boel corrigeert zichzelf vanzelf wel weer. Het zal niet helemaal zijn wat we de laatste jaren gewend waren, maar die gasprijzen waren door de crisis dan ook historisch laag.

Even terzijde. Dat welkom nu is omgevallen hoeft ook niet te betekenen dat dan gelijk alle kleine jongens ook mee omgaan zoals hier gesuggereerd wordt. Dezelfde bestuurders achter Welkom zaten ook achter Energieflex en hebben het in eerdere, "gewone" marktomstandigheden ook al eens gepresteerd om de boel op de fles te laten gaan. Lees die faillissementsverslagen er nog maar eens op na (nauwelijks marge, wel een hele vloot S-klasses en dure skyboxen onder contract)

Anyhow, u had het over een wereldwijd energietekort dat zijn weerga niet kent en dat is hetgene wat ik niet helemaal vind kloppen. Er is immers gas zat, alleen hebben we hier, "lokaal" in de EU verzaakt voldoende in te kopen. In de VS hebben ze zo hun eigen problemen, maar die zijn al helemaal van politieke en logistieke aard, ook niet vanwege een tekort aan bronnen. De wereld is echter groter dan het westen. Maargoed, genoeg hierover wmb.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 31-10-2021 14:22 ]

All-electric.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Ultraboy U werkt voor een energiemaatschappij?

In deze maatschappij moet je als consument gewoon vechten voor je rechten en achter iedere boom en vijand zien.

Als je dat niet doet, sta je achteraan in de rij. Dan is het BV’tje geploft en sta je met lege handen. Enige wat dan nog rest is kiezen of delen.

Veel van die handelshuizen hebben zich ook (getuige de alom aanwezige negatieve solvabiliteit) laten voorzien van werkkapitaal door de argeloze consument. Dat is op zichzelf al een soort van piramidespel. De eersten die hun steen wegtrekken, kunnen de piramide laten instorten.

Disruptieve gebeurtenissen veroorzaken gewoon een ‘shake out’, hoe je het ook wendt of keert.

Uiteindelijk blijven echter wel consumenten met de gebakken peren achter. Aandeelhouders hebben de winsten allang uitgekeerd en weg gesluisd. Vraag is alleen, wil jij die consument zijn met lege handen, of met volle handen?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• evleerdam
  • Laatst online: 18:15
jeroenkb schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:50:

Daar vragen mensen hun spaargeld terug dat de bank niet meer heeft en dan valt de bank om.

Als VDB de variabele tarieven verhoogt dan kun je niet de stroom 'meenemen'. Dan kun je weggaan als je het niet met de tarieven eens bent. Zou me niets verbazen als ze dat op dit moment niet zo erg vinden.

Als iedereen hier z'n voorschot onrealistisch laag zet dan werkt het exact hetzelfde als een bankrun. Energieleverancier moet blijven leveren en krijgt pas achteraf hun geld. Als ze dan nog niet zijn omgevallen.

En suggesties om voorschotten te verlagen (tot veel minder dan 'zou moeten') zie je ook in dit topic terug komen. Nog even afgezien van mensen die electriciteit terug leveren, daar snap ik het wel.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
evleerdam schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Als iedereen hier z'n voorschot onrealistisch laag zet dan werkt het exact hetzelfde als een bankrun. Energieleverancier moet blijven leveren en krijgt pas achteraf hun geld. Als ze dan nog niet zijn omgevallen.

En suggesties om voorschotten te verlagen (tot veel minder dan 'zou moeten') zie je ook in dit topic terug komen. Nog even afgezien van mensen die electriciteit terug leveren, daar snap ik het wel.
Dan moet dat wel mogelijk zijn (kan de leverancier dicht zetten natuurlijk)
Blijft erbij dat belangrijkste punt is of ze contracten afgedekt hebben met inkoop.

• Ultraboy
U werkt voor een energiemaatschappij?
*knip*
Per DM afgehandeld.

[ Voor 105% gewijzigd door tweakduke op 01-11-2021 19:07 ]

• Ultraboy
Ik was het juist erg met je eens dat we dus geen paniek moeten zaaien met z'n allen. De boel corrigeert zichzelf vanzelf wel weer. Het zal niet helemaal zijn wat we de laatste jaren gewend waren, maar die gasprijzen waren door de crisis dan ook historisch laag.
(.....)

Anyhow, u had het over een wereldwijd energietekort dat zijn weerga niet kent en dat is hetgene wat ik niet helemaal vind kloppen. Er is immers gas zat, alleen hebben we hier, "lokaal" in de EU verzaakt voldoende in te kopen. In de VS hebben ze zo hun eigen problemen, maar die zijn al helemaal van politieke en logistieke aard, ook niet vanwege een tekort aan bronnen. De wereld is echter groter dan het westen. Maargoed, genoeg hierover wmb.
Eerste alinea: helemaal mee eens!

Wat het tweede punt betreft: er mag dan wereldwijd "genoeg gas" in de bodem zitten (of olie, of wat dan ook), dan nog hoeft dat niet te betekenen dat we dat er allemaal uit gaan halen en daamee onze mooie, unieke planeet verder kapot maken. De voorraden zijn eindig (gezien het tempo waarmee we ze overal wegpompen), en de ecologische schade is enorm. Op dit moment doet de situatie ons allemaal pijn, maar het is hopelijk ook een waarschuwing dat we sneller naar duurzamere manieren moeten zoeken om energie op te wekken en er tegelijkertijd zuiniger mee om moeten springen. (En hetzelfde geldt inmiddels ook voor schoon drinkwater.)

• Indoubt

Indoubt

Als ik me wat ongelukkig heb uitgedrukt in mijn post dan was dat niet zo bedoeld. Ik heb de gemiddelde persoon die commentaar levert op nu.nl (uitzonderingen daargelaten) niet bijzonder hoog zitten en beschouw dat zeker niet als waarheid of voldongen feit. Het was meer een reflectie van hetgeen daar voorbij kwam aan opmerkingen.

Eigenlijk doet dat er ook niet zo toe, het gaat mij er meer om van wat nu wijsheid is maar dat is net zo eenvoudig te bepalen als het voorspellen van beurskoerzen (en als ik dat zo goed kon met een hoge mate van zekerheid was ik allang rijk). De lange termijn futures geven misschien wel een indicatie.

Ik vindt het alleen treurig dat mensen die het wat minder eenvoudig kunnen hebben mogelijk de dupe worden. Zoals eerder geschreven had hij ook al een tik gekregen bij het faillissement van energieflex.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik zie Essent niet zo zitten. Ik kreeg dit aanbod per 1 december (ivm. einde vaste contract).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH2s7v7daWisqVVCoSKhQkmxq1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIhCFVPaLgARSdcnDR7GL7qm.jpg?f=fotoalbum_large
Door wel over te stappen naar Vattenfal profiteer ik iig. in december nog van redelijke tarieven.

Wat januari brengt, zie ik dan wel weer.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• JanHenk
  • Niet online
Ultraboy schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Uw toon is voor mij een reden de rest van uw post niet meer te lezen.
Moeilijk, he? Inhoudelijk te blijven en niet op de persoon te spelen.
Ik zou u nu ook kunnen vragen of u misschien bij Eneco of Essent werkt.
Maar ik hou niet van dit soort diskwalificaties!
Ik was enigszins verrast door het fanatisme waarmee u op iedere post reageerde, terwijl ik me niet kon herinneren dat er een (andere) actieve bijdrage is geleverd. Het is ook geen diskwalificatie, het was een oprechte vraag.

Mijn excuses als u dat in verkeerde keelgat is geschoten.

Overigens is paniek een slechte raadgever. En ook niet iedere consument heeft “last” van de huidige malaise. Dus daar ben ik het wel mee eens.
Maar er zijn wel een aantal aanbieders op de markt die “floreren” in een stabiele omgeving, maar vrij wankel blijken te zijn in een disruptieve omgeving.

• Ultraboy
Dat de grote jongens momenteel soort tarieven hanteren, zegt toch iets over de benarde positie waarin ALLE energieleveranciers zich momenteel bevinden?
Je kunt WE misschien het een en ander verwijten, maar we moeten nu niet doorslaan en alle kleine leveranciers opeens bestempelen als "cowboys" en vervolgens handelen alsof ze allemaal op omvallen staan.
Daarmee schieten we ons in eigen voet. Dan zijn we zelf de oorzaak van de financieringsproblemen, en niet de leverancier.

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10 15:54
Boeryepes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:52:
Ik zie Essent niet zo zitten. Ik kreeg dit aanbod per 1 december (ivm. einde vaste contract).
[Afbeelding]
Door wel over te stappen naar Vattenfal profiteer ik iig. in december nog van redelijke tarieven.

Wat januari brengt, zie ik dan wel weer.
Oef. Dat belooft niet veel goeds, variabel bij essent is nu nog ok, ben benieuwd wat het morgen gaat zijn....

• RonJ
Ultraboy schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:48:
[...]

Eerste alinea: helemaal mee eens!

Wat het tweede punt betreft: er mag dan wereldwijd "genoeg gas" in de bodem zitten (of olie, of wat dan ook), dan nog hoeft dat niet te betekenen dat we dat er allemaal uit gaan halen en daamee onze mooie, unieke planeet verder kapot maken. De voorraden zijn eindig (gezien het tempo waarmee we ze overal wegpompen), en de ecologische schade is enorm. Op dit moment doet de situatie ons allemaal pijn, maar het is hopelijk ook een waarschuwing dat we sneller naar duurzamere manieren moeten zoeken om energie op te wekken en er tegelijkertijd zuiniger mee om moeten springen. (En hetzelfde geldt inmiddels ook voor schoon drinkwater.)
Zo eindig zijn die gasvoorraden niet imho, wél kost het steeds meer energie om het er uit te halen. De "makkelijke" velden hebben we nou wel gehad. Maar in principe bulken vrijwel alle gesteentes van het aardgas, daar zouden we theoretisch nog tientallen decennia mee vooruit kunnen. Dat neemt niet weg dat ik ook vind dat we er van olie en gas afmoeten als verwarmingsbron c.q. brandstof. Niet alleen vanwege de milieuimpact, maar het is gewoon een onmisbare en te "mooie" grondstof voor chemie, plastics, smeermiddelen, etc. (waar niet echt alternatieven voor zijn, nog) om zomaar op te stoken om je huis mee te verwarmen of je stinkende, lawaaiige en matigrijdende analoge auto mee vol te tanken. Het doet me altijd denken aan die geniale Nissan Leaf reclame met tandenborstels en staafmixers met een benzinemotortje. Daar zijn inmiddels gewoon veel betere, rendabelere oplossingen voor uitgevonden die de uitstoot iig verplaatsen naar buiten de woon- en leefgebieden. De resterende fossiele bronnen kunnen ook best een stuk schoner worden gewonnen als de prijzen uiteindelijik veel hoger komen te liggen en men simpelweg moet.

Ik denk dus niet dat aardgas zomaar verdwijnt, de vraag neemt op de middellange termijn alleen maar fors toe omdat het relatief de meest schone fossiele brandstof is en de energienetten sterk afhankelijk zijn van gas peaker centrales. Ook blauwe waterstof groeit elk jaar hard. Zolang men weigert om vol in te zetten op (next-gen) kernenergie komen we er niet met zon- en wind, hoe mooi die bronnen ook zijn op kleine schaal. Ik verwarm en rij al een flink aantal jaar vol-elektrisch en wat je dan ziet is dat in de koude maanden je energievraag ontzettend hard piekt. Terwijl zon- en wind elkaar uitmiddelen en gezamenlijk een redelijk vlakke lijn qua opwek leveren door het jaar heen. Dat werkt allemaal prima zolang je in een kleine groep voorlopers zit, maar dat schaalt niet naar de hele maatschappij. Dat gaan zon- en wind ook gewoon niet oplossen, óók niet met miljarden aan gridstorage. Dat is leuk voor uren tot dagen, niet voor maanden. Zolang dat probleem niet getackeld wordt en er geen overvloed aan duurzame energie is om (behoorlijk onrendabel) waterstof van de maken gaat gas gewoon écht niet weg.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 31-10-2021 15:25 ]

All-electric.

• Ultraboy
JanHenk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Het is ook geen diskwalificatie, het was een oprechte vraag.

Mijn excuses als u dat in verkeerde keelgat is geschoten.

Overigens is paniek een slechte raadgever. En ook niet iedere consument heeft “last” van de huidige malaise. Dus daar ben ik het wel mee eens.
Maar er zijn wel een aantal aanbieders op de markt die “floreren” in een stabiele omgeving, maar vrij wankel blijken te zijn in een disruptieve omgeving.
Zelfs die vraag is ongepast. En ook niet relevant.
Met de juiste inhoudelijke argumenten heeft u altijd de sterkste troeven in een discussie.
Terzake.
Die "stabiele omgeving" was er toch ook, jarenlang? De gasprijs varieerde wel, maar altijd binnen bepaalde marges. De grootste boosdoener is altijd Den Haag geweest (als we toch willen wijzen) met hun idiote belastingen (die tot nu toe nooit terugkwamen in milieu-investeringen ondanks de mooie beloftes).
Wellicht moet de wetgeving aangaande de spelregels vrije markt ook worden aangepast (Tweede Kamer hier aan zet, maar duurt ook altijd een eeuwigheid), maar heftige energieprijzen zoals nu kan ik me niet eerder herinneren. Hopelijk gaat er is "Glasgow" wat bewegen de komende weken.

• Ultraboy
RonJ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

Zo eindig zijn die gasvoorraden niet imho, wél kost het steeds meer energie om het er uit te halen. De "makkelijke" velden hebben we nou wel gehad. Maar in principe bulken vrijwel alle gesteentes van het aardgas, daar zouden we theoretisch nog tientallen decennia mee vooruit kunnen.
Dus: eindig!
En waarom moeten we doorgaan met het uitputten van die grondstoffen kost wat kost?
Met alle milieuschade! Die is desastreus!

Kernenergie is absoluut geen alternatief, want de gevaren van centrales moet u niet onderschatten en het afval komen we ook niet zomaar vanaf. Eeuwenlang niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraboy op 31-10-2021 15:40 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ultraboy schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

Kernenergie is absoluut geen alternatief, want de gevaren van centrales moet u niet onderschatten en het afval komen we ook niet zomaar vanaf. Eeuwenlang niet.
Ik ben benieuwd hoe jij het energie probleem wilt oplossen als gas (en ik denk olie) voor jouw geen optie zijn en je kernenergie ‘niet moet onderschatten’.

Google anders even wat een thorium- of gesmolten zout reactor is. Geen risico op meltdown en restmateriaal is slechts 300 jaar radio actief.
Maar door het stigma wat jij hier aan kernenergie hangt, zal de politiek het nooit overwegen en blijft deze oplossing buiten handbereik.

Er is niet veel anders binnen 2 decennia beschikbaar dat op grote schaal energie kan opwekken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De diepere inhoudelijke discussie mag in Energie - crisis & actualiteit

Let daar ook even op de daar geldende topicregels.

Tweakers Discord

• Ultraboy
JackBol schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Ik ben benieuwd hoe jij het energie probleem wilt oplossen als gas (en ik denk olie) voor jouw geen optie zijn en je kernenergie ‘niet moet onderschatten’.

Google anders even wat een thorium- of gesmolten zout reactor is. Geen risico op meltdown en restmateriaal is slechts 300 jaar radio actief.
Maar door het stigma wat jij hier aan kernenergie hangt, zal de politiek het nooit overwegen en blijft deze oplossing buiten handbereik.

Er is niet veel anders binnen 2 decennia beschikbaar dat op grote schaal energie kan opwekken.
*knip* off-topic

Kijk even verder in:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

[ Voor 47% gewijzigd door tweakduke op 31-10-2021 16:19 ]

• Ultraboy
JackBol schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat de meerderheid van landen kernenergie niet zien zitten.
En evenmin een zoutreactor.
Je dicht mij wel erg veel politieke macht toe.

Fossiele brandstoffen zijn vervuilend. Kernenergie en die zoutreactors dus ook. Afvalprobleem.
En geen kleintje.

Ik denk dat we moeten beginnen met zuiniger aan doen met wat we hebben.
Vervolgens moeten stoppen met vernielzuchtige uitputting.

Mij verwijten dat we geen kerncentrales bouwen, vind ik zeer eervol, maar in alle bescheidenheid moet ik de suggestie ontkennen.

Heb thuis wel geleerd altijd mijn eigen rotzooi meteen en netjes op te ruimen (en niet te verstoppen).

De hoge gasprijs is hopelijk een keerpunt in het energie-denken..

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraboy op 31-10-2021 17:29 ]

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ik praat helemaal niemand paniek aan, ik zeg alleen waar ik voor zou kiezen.

Hoe moet ik het signaal dat ze plots, buiten de reguliere data, de prijzen wijzigen trouwens interpreteren?

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Kleine “ter info” zodat je wellicht een inschatting over jouw energie leverancier kan maken:

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Afgaande op de tabel staan er nog wel meer op omvallen…

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 11:08
Gezien wat we nu weten en vermoeden rondom Welkom Energie, zou ik adviseren om een contract elders af te sluiten zodra er tekenen zijn. Dan heb je het zelf in handen en heb je eventueel nog relatief gunstige tarieven.

Van de ACM zou ik niets verwachten:
GENETX in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Bij Welkom Energie werd op 15 oktober al een melding gedaan dat Eneco het klantenbestand wilde overnemen (concentratie). Achteraf gezien was dat het startschot....

Wellicht dus goed om de ACM site in de gaten te houden, of gewoon het verzoek van je leverancier te honoreren als deze aangeeft je liever kwijt is... Dan heb je wellicht ook wat meer ruimte om te veel betaald geld te storneren zonder gezeik.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:48
dr.lowtune schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:40:
Kleine “ter info” zodat je wellicht een inschatting over jouw energie leverancier kan maken:

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Afgaande op de tabel staan er nog wel meer op omvallen…
Wij zitten sinds kort bij Coolblue Energie, geen idee hoe het daar mee staat. In dit soort lijstjes vind je ze namelijk überhaupt niet terug -O-

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:38
Richh schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:01:
[...]

Wij zitten sinds kort bij Coolblue Energie, geen idee hoe het daar mee staat. In dit soort lijstjes vind je ze namelijk überhaupt niet terug -O-
Dat is ServiceHouse.
Om Coolblue Energie aan te bieden, werken we samen met ServiceHouse. Dit bedrijf levert al sinds 2014 energie aan inmiddels tienduizenden klanten. Daarom zie je ServiceHouse B.V. terugkomen op je documenten. Coolblue Energie is namelijk een handelsnaam van ServiceHouse B.V. Samen bieden we jou Coolblue Energie aan en helpen we jou om energie te besparen.
Maar CoolBlue is wel weer eigenaar van ServiceHouse. :?
De aandeelhouder van ServiceHouse is Coolblue. Coolblue is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland en België (Net Promoter Score van 68). De retailer verkoopt producten in 11 categorieën: van Beeld & Geluid, Computer & Tablets, Huishouden & Wonen tot Coolblue Energie. Coolblue heeft een eigen bezorg- en installatieservice én 15 fysieke winkels in Nederland en België. In 2019 behaalde Coolblue een omzet van 1,5 miljard euro.
Wij bij ServiceHouse zijn trots dat we inmiddels groene energie leveren bij 10-duizenden klanten naar volle tevredenheid. Onze eindklanten bevinden zich zowel in het consumenten- als in het klein zakelijke segment.
Maar ServiceHouse staat volgens de vaste lasten bond op oranje.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 11:28
Vanaf morgen kunnen energieleveranciers bieden op het energiecollectief van de consumentenbond. Wij hebben ons ook ingeschreven, per 1 december loopt ons huidige contract helaas af. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik verwacht er niet teveel van, maar met de huidige torenhoge prijzen is elk beetje meegenomen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

Piet_Piraat7 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:50:
Vanaf morgen kunnen energieleveranciers bieden op het energiecollectief van de consumentenbond. Wij hebben ons ook ingeschreven, per 1 december loopt ons huidige contract helaas af. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik verwacht er niet teveel van, maar met de huidige torenhoge prijzen is elk beetje meegenomen.
Mijn contract loopt per 1/1/22 af dus ook maar eens in geschreven, wie weet kan het de pijn wat verzachhten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ultraboy
GENETX schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:30:
Gezien wat we nu weten en vermoeden rondom Welkom Energie, zou ik adviseren om een contract elders af te sluiten zodra er tekenen zijn. Dan heb je het zelf in handen en heb je eventueel nog relatief gunstige tarieven.

Van de ACM zou ik niets verwachten:
GENETX in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"
Ja, vooral in paniek reageren. Dat versnelt faillissementen... Ruimt lekker op... 8)7
Gunstige tarieven bestaan momenteel helaas niet.. Gewoon variabel blijven tot de tarieven zakken lijkt momenteel het beste wat je kunt doen.

Het ACM moet wat meer bevoegdheden maar doet wat het kan binnen hun mandaat. De TK is aan zet om de consumenten beter te beschermen op basis van wat we nu zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraboy op 01-11-2021 11:27 ]

• aGraPusher
[...]

Zojuist even via de chat gevraagd of mijn termijnbedrag omlaag kon. In 5 minuten geregeld. Van 15 euro per maand naar 5 euro _/-\o_

• sfm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-11 17:43

sfm

franssie schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:03:
[...]

Mijn contract loopt per 1/1/22 af dus ook maar eens in geschreven, wie weet kan het de pijn wat verzachhten.
Mijn contract bij Essent loopt ook ongeveer dan af 3/1/22, zou dan overstappen naar Welkom Energie maar dat gaat dus niet door. Vrees dat er weinig anders op zit dan maar een paar maanden bij het variabele tarief van Essent te blijven.

Ik heb inmiddels wel een winback aanbod van Budget Energie gekregen en voorlopig geaccepteerd voor een 3 jarig contract. Prijzen voor electriciteit zijn € 0,31044 (Normaal) / 0,27898 (Dal) en voor gas € 1,08156 per m3.

Lijkt me op zichzelf wel redelijk, al is het wel zo dat het contract pas in gaat op 30-4-2022. Daarnaast is de looptijd van 3 jaar natuurlijk wel lang als de prijzen sterk zouden gaan dalen, al kan ik dan natuurlijk altijd de opzegvergoeding voor lief nemen en alsnog overstappen naar een andere leverancier.

Nu heb ik twee weken de tijd om te overwegen of ik dit contractaanbod al dan niet ga accepteren. :? Benieuwd naar jullie advies/mening in deze.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ultraboy schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:26:
[...]

Ja, vooral in paniek reageren. Dat versnelt faillissementen... Ruimt lekker op... 8)7
Gunstige tarieven bestaan momenteel helaas niet.. Gewoon variabel blijven tot de tarieven zakken lijkt momenteel het beste wat je kunt doen.

Het ACM moet wat meer bevoegdheden maar doet wat het kan binnen hun mandaat. De TK is aan zet om de consumenten beter te beschermen op basis van wat we nu zien.
Dat valt in dit geval waarschijnlijk reuze mee omdat iemand die opstapt waarschijnlijk ergens anders meer gaat betalen ;) En de energiemaatschappij maakt geen verlies meer op die klant.

Het kan dus ook in hun eigen belang zijn ;)

Enige is dan je voorschot, maar ze zijn geen bank, dus sja.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Piet_Piraat7
sfm schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:42:
[...]
Ik heb inmiddels wel een winback aanbod van Budget Energie gekregen en voorlopig geaccepteerd voor een 3 jarig contract. Prijzen voor electriciteit zijn € 0,31044 (Normaal) / 0,27898 (Dal) en voor gas € 1,08156 per m3.

Lijkt me op zichzelf wel redelijk, al is het wel zo dat het contract pas in gaat op 30-4-2022. Daarnaast is de looptijd van 3 jaar natuurlijk wel lang als de prijzen sterk zouden gaan dalen, al kan ik dan natuurlijk altijd de opzegvergoeding voor lief nemen en alsnog overstappen naar een andere leverancier.

Nu heb ik twee weken de tijd om te overwegen of ik dit contractaanbod al dan niet ga accepteren. :? Benieuwd naar jullie advies/mening in deze.
Ik zit hier ook aan te denken maar ik word toch weerhouden door het feit dat het contract pas in april in gaat, na de winter. Dan heb je je grootste gasverbruik dus al gehad. Het zou wel prettig zijn voor jaar 2 en 3 (winter) om voor "maar" € 1,08 ergens te zitten. Maar ja, dat is in vergelijking met de huidige torenhoge prijzen.

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-11 12:44

Snappie88

Mr. Hollywood

Piet_Piraat7 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:50:
https://www.consumentenbo...elijken/energiecollectief

Deze denk ik dat je bedoelde?

Mijn energiecontract loopt over een week af bij Oxxio, en de nieuwe prijzen zijn niet laag. Is er al een generiek advies over wat nu het beste te doen (behalve geen overhaaste beslissingen maken :+ )? Flexibel en wachten tot het voorjaar? Overstappen? Wachten? Zelf boren in je achtertuin en hopen?

Surfin' paradise!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-11 09:18
Snappie88 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:03:
[...]

Mijn energiecontract loopt over een week af bij Oxxio, en de nieuwe prijzen zijn niet laag. Is er al een generiek advies over wat nu het beste te doen (behalve geen overhaaste beslissingen maken :+ )? Flexibel en wachten tot het voorjaar? Overstappen? Wachten? Zelf boren in je achtertuin en hopen?
Als je in gasgebied woont kan je een poging wagen... O-) _/-\o_

the older I get, the better I was...

• JanHenk
  • Niet online
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:09:
[...]

Als je in gasgebied woont kan je een poging wagen... O-) _/-\o_
Als we in de Verenigde Staten zouden wonen, zeker...

In NL zijn bodemschatten van de staat, bij mijn weten. Dus als je wat zou vinden, mag je dat afstaan..

In de VS dus niet. Daar is men druk aan het 'fracken' geslagen en nu zelfvoorzienend voor binnenlandse productie. Maar goed, dat is nauwelijks een vergelijk.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-11 09:18
JanHenk schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:20:
[...]

Als we in de Verenigde Staten zouden wonen, zeker...

In NL zijn bodemschatten van de staat, bij mijn weten. Dus als je wat zou vinden, mag je dat afstaan..

In de VS dus niet. Daar is men druk aan het 'fracken' geslagen en nu zelfvoorzienend voor binnenlandse productie. Maar goed, dat is nauwelijks een vergelijk.
Je hoeft niet alles te vertellen, hè? :X

the older I get, the better I was...

• Piet_Piraat7
[...]

Die bedoel ik ja. Ik hoop dat het voor ons de pijn iets kan verzachten. Als ik nu op gaslicht kijk en een indicatie vraag komt ons nieuwe contract op bijna € 5000 per jaar uit. Dat is niet bepaald leuk :)

• evleerdam
  • Laatst online: 18:15
[...]

Tendens is flexibel en afwachten tot het voorjaar.

Verder isoleren, zonnepanelen, van het gas af, temperatuur omlaag in je huis, korter douchen etc. etc.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Ultraboy
[...]

Ik denk dat flexibel het verstandigst is. Ik zie momenteel weinig opwaartse beweging meer in de energieprijzen.
Mogelijk zitten de prijzen al tegen een denkbeeldig plafond. Hoe het ook zij, je moet natuurlijk geen vast contract aangaan op het moment dat de prijzen niet veel meer kunnen stijgen en mogelijk over hun hoogtepunt heen zijn.Ik denk dat in elk denkbaar scenario het niet verstandig is nu een vast contract te nemen (als die er al zijn).

• Ultraboy
evleerdam schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:52:
[...]

Tendens is flexibel en afwachten tot het voorjaar.

Verder isoleren, zonnepanelen, van het gas af, temperatuur omlaag in je huis, korter douchen etc. etc.
Sommigen adviseren zelfs meer stroomverwarming te gebruiken (als je nog ergens een radiatortje hebt staan). Geen idee of dat momenteel goedkopere verwarming is dan gas.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ultraboy schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:18:
[...]

Sommigen adviseren zelfs meer stroomverwarming te gebruiken (als je nog ergens een radiatortje hebt staan). Geen idee of dat momenteel goedkopere verwarming is dan gas.
Alleen als je de stroom kunt opwekken met zonnepanelen.

Ik heb de precieze berekening niet paraat, maar verwarmen met gas is 2 à 3 keer goedkoper dan met stroom.

• Ultraboy
dragon2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:27:
[...]
Ik heb de precieze berekening niet paraat, maar verwarmen met gas is 2 à 3 keer goedkoper dan met stroom.
Dat uitgangspunt zat ook altijd vastgeroest in mijn geheugen, maar de huidige omstandigheden zetten alles op zijn kop, dus wellicht - zo was mijn gedachte - ook het feit dat gas "verstoken" goedkoper is dan stroom.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:27:
[...]

Alleen als je de stroom kunt opwekken met zonnepanelen.

In normale omstandigheden klopt dit wel. 1 kWh ~ 0.25 EUR. Maar voor gas geldt 1 m3 ~ 10 kWh warmte ~ 0.8 EUR -> ~ 0.08 EUR / kWh voor gas, zo'n 1/3 van de elektraprijs dus.

Voor de prijzen nu? tsjah, welke prijs neem je dan? Als je neemt 1 m3 = 1.60 eur en 1 kWh = 0.40. Dan is gas nog steeds zo'n 2.5x zo goedkoop.

• dragon2
  • Niet online
abalone schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:59:
[...]

In normale omstandigheden klopt dit wel. 1 kWh ~ 0.25 EUR. Maar voor gas geldt 1 m3 ~ 10 kWh warmte ~ 0.8 EUR -> ~ 0.08 EUR / kWh voor gas, zo'n 1/3 van de elektraprijs dus.

Voor de prijzen nu? tsjah, welke prijs neem je dan? Als je neemt 1 m3 = 1.60 eur en 1 kWh = 0.40. Dan is gas nog steeds zo'n 2.5x zo goedkoop.
Volgens mij wordt het pas interessant als je zoveel zonnepanelen hebt dat je gasaansluiting eruit kan, heb je dat vastrecht mooi niet meer.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

10 kWh uit een kuub gas is niet realistisch. Maak daar maar 8 kWh van.

Niet dat het de uitkomst veranderd overigens.

* Glashelder aait WP en zonnepanelen :Y)

• Bulldock
  • Laatst online: 16-11 18:12
[...]

Maar bij verwarmen met wp of airco kun je rekenen met cop van minimaal 3 a 4, lijkt me. Dus dan is het goedkoper.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
[...]

Hebben we nu een business case voor een kleine gas turbine thuis?
Helaas, met een efficientie van <50%, dus zo'n 4kWh stroom uit een m3 gas, kom je break-even uit: 4kWh*0.40 = 1.60 = 1m3 gas.
Dus die 2.5 keer zo goedkoop is helemaal zo gek nog niet als je de efficientie van de gasturbine mee neemt.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:51
dragon2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:12:
[...]

Volgens mij wordt het pas interessant als je zoveel zonnepanelen hebt dat je gasaansluiting eruit kan, heb je dat vastrecht mooi niet meer.
Een warmtepomp is sowieso al efficienter. Goede warmtepomp haalt zelfs met lage temperaturen (onder 0) vaak meer kWh warmte uit de lucht, dan een HR ketel op gas eruit haalt voor dezelfde prijs.

Gas is te goedkoop, maar eigenlijk ook nog eens inefficient.
We moeten eigenlijk ook niet kijken naar gas -> waterstof. Maar gas -> electrisch. Warmtepompen zijn te toekomst. O-)

Ook zonder zonnepanelen. Alleen de terugverdientijd is nog wat hoog als je een vrij recente HR-ketel hebt

• dragon2
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:12:
[...]

Een warmtepomp is sowieso al efficienter. Goede warmtepomp haalt zelfs met lage temperaturen (onder 0) vaak meer kWh warmte uit de lucht, dan een HR ketel op gas eruit haalt voor dezelfde prijs.

Gas is te goedkoop, maar eigenlijk ook nog eens inefficient.
We moeten eigenlijk ook niet kijken naar gas -> waterstof. Maar gas -> electrisch. Warmtepompen zijn te toekomst. O-)

Ook zonder zonnepanelen. Alleen de terugverdientijd is nog wat hoog als je een vrij recente HR-ketel hebt
En een airco? Dat is toch een soort van warmtepomp? Wordt verwarmen met een airco nu wel interessant dan?

• de Peer

de Peer

under peer review

dragon2 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:37:
[...]

En een airco? Dat is toch een soort van warmtepomp? Wordt verwarmen met een airco nu wel interessant dan?
airco = lucht/lucht warmtepomp en ja dat is superefficient. Vaak een hogere efficientie dan de lucht/water warmtepompen die veel mensen nu in huis hebben.
Interessant was het de afgelopen 10 jaar al. Vandaar dat steeds meer mensen (ik ook) hun huis al jaren met airco verwarmen en het gas lieten afsluiten.
Met zonnepanelen wordt het allemaal nog goedkoper. maar zonder zonnepanelen kan het ook prima uit.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 02-11-2021 15:40 ]

• Indoubt

Indoubt

dragon2 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:37:
[...]

In principe, als je een goede hebt, wel. (ik heb er geen maar overweeg een lucht lucht warmtepomp als aanvulling)

Een goede kan een COP halen van 4 of zelfs iets hoger heb ik begrepen. Let wel: dat lijkt op te gaan voor gematigde winterse buitentemperaturen. Als het echt koud wordt dan daalt je COP maar hoeveel mogelijk is is apparaat afhankelijk. Er zijn tweakers topics die hier uitgebreid op ingaan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Indoubt schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:40:
[...]

In principe, als je een goede hebt, wel. (ik heb er geen maar overweeg een lucht lucht warmtepomp als aanvulling)

Een goede kan een COP halen van 4 of zelfs iets hoger heb ik begrepen.
Ik heb zelf 5,2 maar ze zijn er ook al met COP rond de 6.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 21:48

Dennahz

Life feels like hell should.

de Peer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:38:
[...]

airco = lucht/lucht warmtepomp en ja dat is superefficient. Vaak een hogere efficientie dan de lucht/water warmtepompen die veel mensen nu in huis hebben.
Interessant was het de afgelopen 10 jaar al. Vandaar dat steeds meer mensen (ik ook) hun huis al jaren met airco verwarmen en het gas lieten afsluiten.
Met zonnepanelen wordt het allemaal nog goedkoper. maar zonder zonnepanelen kan het ook prima uit.
Wij hebben zo'n installatie in huis (woonkamer, kantoor en boven) en gaan het tijdens een koude week eens testen. Alleen verwarmen met airco. En het dan qua verbruik/kosten vergelijken met gas.

Ben wel benieuwd! We hebben wel zonnepanelen, maar natuurlijk wekken die in de winter niet genoeg op om dit verbruik te dekken. De salderingsregeling is prima momenteel, maar gebruik liever m'n eigen stroom in real-time natuurlijk.

Twitter

• Indoubt

Indoubt

boxlessness schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:03:
[...]

Hebben we nu een business case voor een kleine gas turbine thuis?
Helaas, met een efficientie van <50%, dus zo'n 4kWh stroom uit een m3 gas, kom je break-even uit: 4kWh*0.40 = 1.60 = 1m3 gas.
Dus die 2.5 keer zo goedkoop is helemaal zo gek nog niet als je de efficientie van de gasturbine mee neemt.
Dat is geen gasturbine maar een gasmoter (zuigers die bewegen in een cylinder enzo)

Dat is niet hetzelfde iig.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:43:
[...]

Wij hebben zo'n installatie in huis (woonkamer, kantoor en boven) en gaan het tijdens een koude week eens testen. Alleen verwarmen met airco. En het dan qua verbruik/kosten vergelijken met gas.
Tijdens een echt koude week is juist gas goedkoper. Maar gebruik je de airco het hele jaar om te verwarmen, dan is de airco veel goedkoper in verbruik.

• Indoubt

Indoubt

de Peer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:41:
[...]

Ik heb zelf 5,2 maar ze zijn er ook al met COP rond de 6.
Wow, dat is een enorme verbetering t.o.v wat het was. Haal je die 5,2 ook nog met koude temperaturen zoals af en toe in NL voorkomen, zeg maar een graad of 8 a 9 a 10 vorst?

• de Peer

de Peer

under peer review

Indoubt schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:46:
[...]

Wow, dat is een enorme verbetering t.o.v wat het was. Haal je die 5,2 ook nog met koude temperaturen zoals af en toe in NL voorkomen, zeg maar een graad of 8 a 9 a 10 vorst?
Nee absoluut niet, dan zal de COP mischien zelfs wel onder de 3 liggen.
Maar het punt is natuurlijk dat er maar hooguit 5 dagen per jaar zijn dat het zo koud is. En de rest van het jaar is de COP veel hoger. En zonder gas ben je mooi van het vastrecht af en ook van de huidige gasprijzen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:51
[...]

Een goede kan een COP halen van 4 of zelfs iets hoger heb ik begrepen. Let wel: dat lijkt op te gaan voor gematigde winterse buitentemperaturen. Als het echt koud wordt dan daalt je COP maar hoeveel mogelijk is is apparaat afhankelijk. Er zijn tweakers topics die hier uitgebreid op ingaan.
Sterker: er zijn units voor de NL markt die gewoon met -7 (en das toch echt wel heel koud voor NL) een COP van 3 of hoger halen. Dus dan ben je altijd efficienter.

Het is alleen een andere warmte en warmteverdeling is anders. Zit zelf nog te twijfelen tussen lucht/lucht en lucht/warmte. Beide ingrijpend namelijk.

het is dan ook vreemd dat er op luhct/water warmtepompen dikke subsidie zit. en op lucht/lucht niet. Maarja. Een Lucht/Lucht laat je niet warm douchen. Hooguit een koude douche en vervolgens warm afgedroogd. :D

Ook weer reactie van Energiedirect: Mensen die een variabel contract hebben afgesloten in Oktober hadden een andere prijs al.

• dragon2
  • Niet online
[...]

Ik krijg hopelijk in Jan 2022 airco in de woonkamer. Was eigenlijk nu, maar de gemeente schiet niet op met vergunning :(

Ik krijg:
Set wandmodel Perfera 2,5kW FTXM25R + RXM25R

Geen flauw idee of dit een 'goede' is? Ik heb er geen fluit verstand van, en ik krijg deze ook letterlijk van m'n ouders voor m'n verjaardag O+

Geen zonnepanelen hier helaas, met mijn Tweakers elec verbruik ahem zou dat wel flink helpen. Maar, woningbouw werkt niet mee... Jaren 40 huis, karakteristieke 2 onder 1 kapper.

• de Peer

de Peer

under peer review

dragon2 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:56:
[...]

Ik krijg hopelijk in Jan 2022 airco in de woonkamer. Was eigenlijk nu, maar de gemeente schiet niet op met vergunning :(

Ik krijg:
Set wandmodel Perfera 2,5kW FTXM25R + RXM25R

Geen flauw idee of dit een 'goede' is?
zeker. COP van 5,1. Dat is dikke prima. Kun je goed en efficient mee verwarmen.

• Z___Z
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:48:
[...]

Sterker: er zijn units voor de NL markt die gewoon met -7 (en das toch echt wel heel koud voor NL) een COP van 3 of hoger halen. Dus dan ben je altijd efficienter.

Het is alleen een andere warmte en warmteverdeling is anders. Zit zelf nog te twijfelen tussen lucht/lucht en lucht/warmte. Beide ingrijpend namelijk.

het is dan ook vreemd dat er op luhct/water warmtepompen dikke subsidie zit. en op lucht/lucht niet. Maarja. Een Lucht/Lucht laat je niet warm douchen. Hooguit een koude douche en vervolgens warm afgedroogd. :D

Ook weer reactie van Energiedirect: Mensen die een variabel contract hebben afgesloten in Oktober hadden een andere prijs al.
Logisch dat op lucht/lucht geen subsidie zit. Het beetje energie dat je in de winter bespaart vliegt er in de zomer dubbel zo hard weer uit door het gebruik voor koelen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:17:
[...]

Logisch dat op lucht/lucht geen subsidie zit. Het beetje energie dat je in de winter bespaart vliegt er in de zomer dubbel zo hard weer uit door het gebruik voor koelen.
De besparing in de winter is fors te noemen, en het verbruik voor koelen juist minimaal. Dus die begrijp ik niet.

Maar je wil inderdaad niet dat mensen gesubsidieerd worden om hun huis overdreven te gaan koelen in de zomer. Dat zou de reden kunnen zijn.

Of simpelweg omdat airco's al erg goedkoop zijn en niet een nieuwe techniek die zich nog moet bewijzen. Ik was 1200 euro kwijt (zelf geinstalleerd) en kon daarmee van het gas af. Dan vind ik subsidie wel wat ongepast.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-11-2021 16:22 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Afgezien van dat koelen echt een fractie kost van wat verwarmen kost EN dat de meeste L/W warmtepompen ook gewoon kunnen koelen 8)7

De milieubesparing die je met zo'n apparaat bewerkstelligt compenseert dat beetje koelen in de zomer ruimschoots. Zolang je je gasketel verplicht wegdoet zou er prima subsidie op gegeven kunnen worden.

Maar ik vind het eigenlijk wel prima, want zoals met alles waar subsidie op komt in dit land maakt dat het alleen maar duurder. Nu betaal je 15000/2000 euro, straks met 1000 subsidie is dat ineens 2500/3000 O-)
de Peer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:21:
[...]

De besparing in de winter is fors te noemen, en het verbruik voor koelen juist minimaal. Dus die begrijp ik niet.
Dit is gewoon Radar of EigenHuis praat ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 02-11-2021 16:22 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 08:00
[...]

newsflash, koelen kan een lucht/water warmtepomp ook.
Laat daar nou wel subsidie op zitten :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Z___Z
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:22:
[...]

newsflash, koelen kan een lucht/water warmtepomp ook.
Laat daar nou wel subsidie op zitten :+
Ja snap ik, maar l/w levert ook tapwater. Zie niet hoe je met l/l je gas weg kan doen. Tapwater met COP 1 verwarmen is ook niet echt zuinig.

Daarnaast, airco's zijn wereldwijd gezien echt wel een significante energievreter. Dus lijkt me niet dat je het gebruik daarvan moet stimuleren, naast dat @de Peer ook zegt, ze zijn al goedkoop. Subsidie zou ze alleen maar (bruto) duurder maken, want er komen dan zeker weer regels dat je het moet laten installeren door een gecertificeerde installateur, waardoor de Europese markt een locale Nederlandse markt wordt gereguleerd door de gecertificeerde installatiebedrijven.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 08:00
Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:37:
[...]

Ja snap ik, maar l/w levert ook tapwater. Zie niet hoe je met l/l je gas weg kan doen. Tapwater met COP 1 verwarmen is ook niet echt zuinig.

Daarnaast, airco's zijn wereldwijd gezien echt wel een significante energievreter. Dus lijkt me niet dat je het gebruik daarvan moet stimuleren, naast dat @de Peer ook zegt, ze zijn al goedkoop. Subsidie zou ze alleen maar (bruto) duurder maken, want er komen dan zeker weer regels dat je het moet laten installeren door een gecertificeerde installateur, waardoor de Europese markt een locale Nederlandse markt wordt gereguleerd door de gecertificeerde installatiebedrijven.
Zijn er genoeg die met L/l verwarmen en een warmtepompboiler voor tapwater inzetten.
Ook zijn er genoeg die met een L/W verwarmen en een warmtepompboiler voor tapwater inzetten.
Er zijn er zelfs die et COP1 tapwater bereiden ipv die warmtepompboiler

Mijn geval;
Hybride warmtepomp (ELGA) die de hut inmiddels als 5 jaar op 21,5 houd zonder bijval van de ketel. Ik zou van het gas afkunnen maar wil geen brommende warmtepompboiler, alternatief zou cop1 verwarmen. Het was al redelijk break-even om met cop1 te verwarmen met de oude gasprijzen (lees 80 cent / kuub). Maar nu helemaal

Ik gebruik dus al 5 jaar de ketel alleen voor tapwater.. best een prijzige aangelegenheid, gezien ik door de zonneboiler onder aan de streep maar 100 kuub verbruik per jaar.

Maar over het algemeen ben ik het met je eens aircos moeten we geen subsidie op hebben.. zijn ook al goedkoop genoeg zonder subsidie.

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 02-11-2021 17:07 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daannn1987 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:06:
[...]
Maar over het algemeen ben ik het met je eens aircos moeten we geen subsidie op hebben.. zijn ook al goedkoop genoeg zonder subsidie.
Daarom de eis stellen dat de gasketel eruit moet voor de subsidie. En ja dat betekend dat er inderdaad iets van een WP boiler of iets anders moet komen.

Maar de overheid is niet creatief. Omdat we bang zijn dat men alleen een airco ophangt voor koeling sluiten we ze maar gewoon helemaal uit :)

Pagina: 1 ... 22 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4