NoSugar schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:31:
[...]
Hier ook een nul of meter woning. Die 0 op meter valt vies tegen kan ik je zeggen. Voorbeeld deze maand: volgens de 0 op meter zouden we 129Kwh verbruiken om het huis te verwarmen. In de praktijk hebben we 224Kwh verbruikt.
Nu hebben we in de lente nogal veel opgewekt, dat dit nog niet zo'n probleem is, maar het is even afwachten wat het de wintermaanden doet. Of dit overschot nog steeds genoegen is: aangezien we elke maand dubbel zoveel Kwh verbruiken als gepland voor enkel het opwarmen van de woning.
Zelf heb ik destijds dat ik 0.25 keer meer verbruiken ga dan mijn panelen zouden kunnen opbrengen. Mijn maandbedrag staat op 5 euro, daarnaast elke maand 20 euro op m'n spaarrekening voor de eindafrekening, zodat ik dit geld niet kwijt ben bij een faillissement.
Dat is toch ook het principe van de 0 op de meter woning? In de zomer flink opwekken zodat je dit in de winter lekker erdoorheen kan stoken
Edit: even bij Vandebron gekeken en dan heb ik dit:
September: -385kWh
Oktober: -145kWh
In de brochure staat dit:
Alle 4 woningen worden uitgevoerd als zogenaamde NOM-woningen.
Een nul-op-de-meter (NOM)-woning is een woning waarin gedurende een jaar tijd gemiddeld net zoveel energie wordt geproduceerd (door zon, wind en/of warmtepompen) als wordt verbruikt (voor verwarming, warm tapwater en overige apparaten). Hierbij is het uitgangspunt EPC = 0, gebaseerd op de huidige NEN-norm, de NEN 7120 (conform het vigerende Bouwbesluit 2012) plus een extra jaarlijkse elektriciteitsopwekking voor het gebruik gebonden elektriciteitsverbruik. Bij de NOM berekening wordt bij rijwoningen met inbegrip van een hoekwoningen uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 2.700 kWh.
Na voltooiing/oplevering wordt de woning getoetst door een onafhankelijke, ter zake deskundige en erkende gecertificeerde keuringsinstantie om te bepalen of de woning voldoet aan de hierboven genoemde
criteria en daarmee gekwalificeerd kan worden als NOM woning.
Het door deze keuringsinstantie opgemaakte rapport met toets resultaten zal aan zowel de particuliere koper/eindgebruiker als de Gemeente ter hand worden gesteld.
De genoemde 2.700 kWh is een uitgangspunt voor het gebruik gebonden elektriciteitsverbruik. Afwijkingen hierop geven geen aanleiding tot verrekening met de aannemer
Garantie over temperatuur:
De woning wordt voorzien van een Nefit luchtwarmtepomp t.b.v. verwarming en warm tapwater. Buitenunit wordt bij de berging (op de grond) geplaatst
in de tuin. Ter plaatse van de begane grond en 1e verdieping wordt vloerverwarming als hoofdverwarming aangelegd. De verdeler van de vloerverwarming begane grond bevindt zich onder de trap en de verdeler van de vloerverwarming 1e verdieping bevindt zich op de overloop.
De 2e verdieping wordt onverwarmd opgeleverd. Toe te passen verwarmingsinstallatie conform EPC-berekening. De verwarmingsinstallatie voldoet bij gelijktijdig functioneren van alle zones – met gesloten ramen en deuren en in gebruik zijn van de minimaal vereiste ventilatievoorzieningen – aan de navolgendevoorwaarde:
Voor de volgende ruimten, voor zover een verwarmingselement is aangebracht, wordt de te behalen en te handhaven temperatuur, tot een buitentemperatuur van -10°, tenminste gegarandeerd:
a) verblijfsruimten (woonkamer, keuken, slaapkamer) 20 °C
b) verkeersruimte (hal, gang, overloop en zolder) 15 °C
c) badruimte 22 °C
d) toiletruimte 15 °C
In de ruimten die niet voorzien zijn van een radiator is de temperatuurgarantie niet van toepassing.
EPC algemeen
De woning heeft een energieprestatiecoëfficiënt van 0,00 met daarbij opgeteld 2.700 kWh energie opwekking middels pv-panelen.
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam