Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 21 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.315 views

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-11 09:18
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:49:
[...]

Ik vind dit niet noemenswaardig. Zo'n € 400 compensatie op een energierekening van € 4000 - € 5000 per jaar.

Allemaal leuk die klimaatdoelen, kern- en kolencentrales sluiten en minder gas. Maar nu zie je dus hoeveel mensen er in de problemen komen. Zeer veel huizen zijn nog enorm afhankelijk van gas en kunnen die transitie niet zo snel maken.
niet noemenswaardig of, zoals ik het noem, niet dekkend...

klopt ;)

the older I get, the better I was...

• Kees-Jan
Skyaero schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:53:
[...]

De hoge gasprijzen hebben niets met klimaatdoelen te maken. Sterker nog, de hoge gasprijzen zijn juist een reden waarom we veel harder aan onze duurzame energievoorziening moeten werken.
ja, eens, maar dan moet je ook even kijken naar de kosten die gemaakt moeten worden om huizen (meer) energieneutraal te maken. Die kosten voor isolatie, warmtepomp, vloerverwarming, andere radiatoren, enz. zijn nu ook voor veel mensen te hoog. dus die worden en werden nu ook dubbel genaaid.

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03
_Arthur schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:44:
[...]

Ah, daardoor kwam de enorme dip in de Gas Futures gister einde van de dag vandaan. Van 87,43 ging het in 1 streep naar 84,605 Benieuwd of die daling vandaag door gaat zetten.

Zie: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5285051
Lijkt er wel op, TTF Futures zit nu weer net onder de 80, dat is het niveau van eind september.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Kees-Jan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:45:
Er komt toch ook steun uit de overheid?

[...]

niet dekkend en voor veel mensen zal dit een druppel op de gloeiende plaat zijn...
Nou nou 230-400 minder kwijt. Dat gaat hem dus niet worden. Zoals je zelf al aangeeft dat dekt niet. Ik heb de prijzen vast laten zetten bij Budget Energie in Juni 2020 en zit nog goed (daar ga ik even uit) tot Juni 2023. Heb een calculatie uitgevoerd op Cooblue en kom boven de 300 uit. Veel mensen kunnen dit niet kwijt, althans er zullen vele zijn die het geld niet eens hebben.

Nederland, is meer van de subsidies en minder harde aanpak/regels dan bijv Frankrijk die niet al te laat in actie is gekomen. Nederland die laat het vaker aan de markt en kijken waar het heen gaat en is bijna altijd te laat om in actie te komen.

Energiebelasting vermindering gaat het hem echt niet worden. Ze moeten komen met een andere oplossing.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-11 21:41
Dacuuu schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:08:
[...]

Die man heeft Europa goed bij de kloten. Als ik dat zo mag omschrijven..
Heeft niks met Poetin te maken deze huidige prijzen. Rusland heeft tot nu toe gewoon netjes aan zijn leveringen voldaan. Sterker nog, het is Poetin die al heel lang roept dat ze liever langjarige stabiele contracten en prijzen willen.
Maar Europa wilde dit niet en gaf de voorkeur aan de spotmarkt met dagprijzen voor o.a. gas. Dat kan heel gunstig uitvallen op momenten van lage vraag en veel aanbod, maar nu zie je precies het tegenovergestelde. Veel vraag en normale hoeveelheid aanbod.
Neemt niet weg dat Poetin hier nu handig gebruik van maakt. Maar geef hem eens ongelijk, wij zouden precies hetzelfde doen.
MrJames schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:29:
[...]

Nou nou 230-400 minder kwijt. Dat gaat hem dus niet worden. Zoals je zelf al aangeeft dat dekt niet. Ik heb de prijzen vast laten zetten bij Budget Energie in Juni 2020 en zit nog goed (daar ga ik even uit) tot Juni 2023. Heb een calculatie uitgevoerd op Cooblue en kom boven de 300 uit. Veel mensen kunnen dit niet kwijt, althans er zullen vele zijn die het geld niet eens hebben.

Nederland, is meer van de subsidies en minder harde aanpak/regels dan bijv Frankrijk die niet al te laat in actie is gekomen. Nederland die laat het vaker aan de markt en kijken waar het heen gaat en is bijna altijd te laat om in actie te komen.

Energiebelasting vermindering gaat het hem echt niet worden. Ze moeten komen met een andere oplossing.
Het maximeren van de prijs door de overheid is ook gewoon subsidie. Alleen dan via een andere route.
Ik zie ook niet waarom de overheid maar alle risico moet dragen. Jarenlang was iedereen blij met de mogelijkheid tot overstappen naar lagere tarieven.

Het echte probleem is dat Nederland domweg ontzettend verslaafd is aan veel te goedkoop aardgas. Want dat kwam 'gratis' uit eigen bodem. Mede hierdoor zijn woningen en gebouwen in Nederland vanaf de bouw veel minder goed geïsoleerd dan in veel andere landen. Want een gewoon een radiator van een maatje groter ophangen is makkelijker en goedkoper dan 10cm extra isolatie aanbrengen. Warm wordt het toch wel...

Alleen nu blijkt die matige isolatie een enorme kostenpost te worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

YakuzA schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:02:
[...]

Misschien is het handig als mensen het verschil tussen een energie maatschappij en een tussenhandelaar die alleen maar marge vangt gaan snappen, en dat het risico bij die marge vanger met plof bv’tje veel groter is.
Er is geen verschil tussen een energiemaatschappij en een tussenhandelaar.

In Nederland hebben we alleen netbeheerders en energie maatschappijen.

Netbeheerders (stedin, Liander, Enexis, etc) zijn de bedrijven die de fysieke infra beheren. Alles tussen zeg maar je slimme meter in de meterkast tot aan het 380kV net van Tennet is van hen. Dit is semipublieke overheid. Zij ontvangen de netbeheerder kosten die op je rekening staan.

De energiebedrijven opereren compleet virtueel op dit netwerk. Ze tellen de kWh’s in de slimme meters van hun klanten op en kopen die hoeveelheid energie terug op de energie markt. Dat is 100% papierwerk. Daar komt geen electro ingenieur aan te pas.

Maakt niet uit of het Welkom of Eneco is. Het enige mogelijke verschil tussen deze bedrijven is hoeveel € de op de bank hebben staan en plannen voor als het mis gaat.

Maar in de Nederlandse economie wordt een bedrijf beloond door op het scherpst van de snede te opereren omdat de gemiddelde Nederlander voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Bedrijven zoals Welkom zullen dus altijd blijven bestaan en er zullen altijd weer mensen een energie contract afnemen omdat het 0.1ct/kWh goedkoper is dan de volgende.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-11 10:50
Ivow85 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

Het maximeren van de prijs door de overheid is ook gewoon subsidie. Alleen dan via een andere route.
Ik zie ook niet waarom de overheid maar alle risico moet dragen. Jarenlang was iedereen blij met de mogelijkheid tot overstappen naar lagere tarieven.

Het echte probleem is dat Nederland domweg ontzettend verslaafd is aan veel te goedkoop aardgas. Want dat kwam 'gratis' uit eigen woning. Mede hierdoor zijn woningen en gebouwen in Nederland vanaf de bouw veel minder goed geïsoleerd dan in veel andere landen. Want een gewoon een radiator van een maatje groter ophangen is makkelijker en goedkoper dan 10cm extra isolatie aanbrengen. Warm wordt het toch wel...

Alleen nu blijkt die matige isolatie een enorme kostenpost te worden.
The dutch disease. Maar ik wijs ook (nog steeds) een vingertje naar de Nlse bouwbedrijven en hun creatieve manieren om bijv. aan een gunstig energie label te komen.

Ipv van Douche WTW, 12+ zonnepanelen, goede isolatie zie je nu nieuwbouw met: een regenton van de bouw, 4 panelen (dakpannen vergeten), slordig aangelegd matige glaswol, Hr++ glas (waar blijft de triple?) en dat is het. Gewoon drama met die zakkenvullers.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:07:
[...]

The dutch disease. Maar ik wijs ook (nog steeds) een vingertje naar de Nlse bouwbedrijven en hun creatieve manieren om bijv. aan een gunstig energie label te komen.

Ipv van Douche WTW, 12+ zonnepanelen, goede isolatie zie je nu nieuwbouw met: een regenton van de bouw, 4 panelen (dakpannen vergeten), slordig aangelegd matige glaswol, Hr++ glas (waar blijft de triple?) en dat is het. Gewoon drama met die zakkenvullers.
Dat ligt echt niet aan de bouwer, die doet wat er van hem gevraagd wordt.

De ontwikkelaars willen zoveel mogelijk winst maken en de kopers willen een zo goedkoop mogelijk huis, je moet de oorzaak dus bij 1 van hun zoeken en niet de aannemer de schuld geven.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Skyaero schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:53:
[...]

De hoge gasprijzen hebben niets met klimaatdoelen te maken. Sterker nog, de hoge gasprijzen zijn juist een reden waarom we veel harder aan onze duurzame energievoorziening moeten werken.
Ik typ dit vanuit mijn gas loos huis. Maar het dichtdraaien van het gas in Groningen doet de prijs natuurlijk niet ten goede. En het dichtdraaien daar heeft natuurlijk deels wel met de klimaat doelen te maken.

Ik ben bewust voor gas loos nieuwbouw gegaan, maar we moeten ook even realistisch blijven wat voor de gemiddelde mens haalbaar is, als je al een huis in bezit heb.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:54
Glashelder schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:43:
[...]

Wat dat betreft lijkt de aanpak van Frankrijk slimmer want die hebben inderdaad de tarieven gewoon bevroren.

Hier in NL is er weer eens gekozen voor een subsidie die straks voor een deel in de zakken van energieleveranciers gaat verdwijnen. Dat zie je ook met zaken zoals warmtepompen en isolatie: de installatiekosten zijn grofweg net zo hoog als de subsidie :p
Exact, en die verlaging van de belasting zet geen zoden aan de dijk ook. Ik kan er ook gewoon niets aan doen nu denk ik behalve financieel gewoon de kist in gaan.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-11 14:16
Kees-Jan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:18:
[...]

Uh, ja, misschien wel. Die discussie begon ongeveer hier, dus het kan zijn dat ik de m3 voor watergebruik heb geinterpreteerd ipv gasgebruik O-)
Met douchen gebruik je meestal ook gas dus ik denk dat je het verkeerd had begrepen?
Dacuuu schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Ik typ dit vanuit mijn gas loos huis. Maar het dichtdraaien van het gas in Groningen doet de prijs natuurlijk niet ten goede. En het dichtdraaien daar heeft natuurlijk deels wel met de klimaat doelen te maken.

Ik ben bewust voor gas loos nieuwbouw gegaan, maar we moeten ook even realistisch blijven wat voor de gemiddelde mens haalbaar is, als je al een huis in bezit heb.
Als ik tijdens het uitlaten van de hond zie hoeveel huizen van de jaren 80 en ouder nog enkel glas op de slaapkamers hebben, en soms ook op de begane grond, dan is er nog héél veel wat de gemiddelde huiseigenaar zou kunnen doen. Één van de makkelijkste en meest betaalbare maatregelen is om je enkel glas te laten vervangen door HR++, net voordat de kozijnen geschilderd worden.

Als zo'n makkelijke maatregel nu al een jaar of 40 uitgesteld wordt, dan kun je er donder op zeggen dat ook andere relatief eenvoudige en makkelijke maatregelen zoale vloer- en spouw isolatie bij veel huizen niet genomen zijn. En dat enkel glas is echt niet uitsluitend bij huizen waarvan de bewoners al decennia krap bij kas zitten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Cobb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:07:
Gewoon drama met die zakkenvullers.
Klopt. Wat dat betreft doen die altruïstische bouwbedrijven het veel beter! 🤔

Volgens mij volgen die bouwers gewoon de bestaande wetgeving. De bal ligt bij de overheid.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:42
Hendriks1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:05:
[...]

Yep hier ook. Gas naar 1.56 m3. Bijna verdubbeling. Mag dat zomaar? Mailtje vanavond gehad. Ingang over 4 dgn, lijkt mij toch niet echt stroken met ruim van te voren aankondigen?
Ik ging toch echt uit van 2 ijkmomenten, te weten wijzigingen per 1 januari en 1 juli bij variabel
Volgens mij heeft Energiedirect ook constant die suggestie in ieder geval gewekt. Zitten ze in zwaar weer? Het is voor zover ik weet een dochter van Essent...
Iemand een mening. Eigenlijk wat EnergieDirect nu doet kan toch eigenlijk ook niet? Een fatsoenlijk bedrijf zou dit soort verhogingen op zijn minst niet enkele dagen er voor moeten communiceren, maar langer. Zeker omdat zij dus nu gaan afwijken van de geijkte 1 januari en 1 juli...Wettelijk kan het misschien wel. Maar als je tot vandaag communiceert"u zit goed", "niks doen". En je gooit ineens als een dief in de nacht de tarieven naar bijna dubbele over 3 dagen!?

• Waah
  • Laatst online: 23:51
Hendriks1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Iemand een mening. Eigenlijk wat EnergieDirect nu doet kan toch eigenlijk ook niet? Een fatsoenlijk bedrijf zou dit soort verhogingen op zijn minst niet enkele dagen er voor moeten communiceren, maar langer. Zeker omdat zij dus nu gaan afwijken van de geijkte 1 januari en 1 juli...Wettelijk kan het misschien wel. Maar als je tot vandaag communiceert"u zit goed", "niks doen". En je gooit ineens als een dief in de nacht de tarieven naar bijna dubbele over 3 dagen!?
Mag het? absoluut.
Netjes? niet echt....

Maar uiteindelijk heb je geen poot om op te staan.

Net gebeld met Greenchoice (ik heb de Consumentenbond-prijs nog). Contract zou ik laten in gaan op 1 januari, want variabel was goedkoper. Maar nu dus niet meer....

Wijzigen van datum was geen probleem. Dus vanaf morgen zit ik bij Greenchoice met een gasprijs die bijna de helft is van het variabele tarief van Energiedirect.

En het was ook meteen de laatste keer Energiedirect EN Vandebron.

• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Hendriks1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

"Als de markt daartoe aanleiding geeft, kunnen energieleveranciers variabele tarieven ook tussentijds wijzigen."
Aldus Gaslicht.

Het kan dus wel, maar ja bijna overal wordt enkel gerept over januari en juni dus ik snap de verwarring.

• Cobb
JackBol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:19:
[...]

Volgens mij volgen die bouwers gewoon de bestaande wetgeving. De bal ligt bij de overheid.
Ja dat is helaas wel zo. Een goede naam, hart op de juiste plek, het goede doen een goede reputatie, etc betekent helaas niets meer in deze maatschappij. Alles uitknijpen en de randjes op zoeken van de wetgeving.
Moet je dat dan oplossen met meer wetgeving? Ik vrees helaas van wel.
Ernemmer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:10:
[...]

De ontwikkelaars willen zoveel mogelijk winst maken en de kopers willen een zo goedkoop mogelijk huis, je moet de oorzaak dus bij 1 van hun zoeken en niet de aannemer de schuld geven.
Hier in de regio zitten een paar grote bouwers die samen met projectmakelaars werken. Een bouwbedrijf weet beter waar te knijpen dan een projectmakelaar en dat gaat hand in hand.
De koper wordt uitgeknepen, als je als koper zou kiezen voor meerwerk dan wordt het drievoudige gevraagd van wat het normaliter zou kosten. Maar probeer als koper maar eens te vragen of er betere isolatie in kan dan 6cm glaswol, dan kun je op je kop gaan staan, maar dat komt er niet in.

@chrisborst De koper wil het niet perse kopen, maar die heeft simpelweg in 99% van de gavellen geen keuze.

[ Voor 45% gewijzigd door Cobb op 28-10-2021 09:38 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
Groningen was een druppel op een gloeiende plaat op de aardgasmarkt in Europa. Er zijn grotere factoren die nu de prijs opdrijven.
Leesvoer: https://bartroossien.com/...in-the-world-f9175254c3c8

Geef de volgende keer aub een korte samenvatting waar het artikel over gaat. Een linkdump leest bijna niemand.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 29-10-2021 09:54 ]

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:42
De oplossing kan toch zo simpel zijn. Open de graskraan weer in Groningen. Met de miljarden die daar uit komen compenseer je ruimhartig de huiseigenaren. Et voila.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-11 21:41
JackBol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:19:
[...]

De bal ligt inderdaad bij de overheid maar ook zeker bij de kopers van woningen.
Het bouwbesluit kan je simpel vertalen met legaal het slechtste huis wat je mag bouwen.
Helaas is dat blijkbaar ook het huis wat de gemiddelde koper wil kopen, zeker nu met de huidige huizencrisis.

In Duitsland zijn ze al jaren bezig met de passieve huizen standaard. Concept is relatief simpel, enorm veel isolatie, streven naar 100% luchtdicht en alle lucht gecontroleerd uitwisselen met buiten via een warmtewisselaar. Resultaat is een super fijn huis, want temperatuur kan constant worden gehouden en constant frisse schone lucht in je huis.
In Canada hadden ze zo'n huis neergezet. Bij -30 C buiten kan je het huis warm houden met 1500w. Dat is een haardroger.
Gemiddeld wordt de prijs van het bouwen 10% duurder, maar de kosten om erin te wonen vele malen lager én veel comfortabeler.

Gelukkig heeft de overheid al een hele stap gezet met de nieuwe BENG norm. Maar die huizen staan nog nergens want is pas per 2021 verplicht. Alles wat ervoor vergund is mag nog volgens de oude standaarden.
Cobb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:29:
[...]
@chrisborst De koper wil het niet perse kopen, maar die heeft simpelweg in 99% van de gevallen geen keuze.
Sommige kopers inderdaad niet, maar goede huizen bouwen kan al tientallen jaren. In de Scandinavisch landen doen ze het al jaren. Dat het hier niet gebouw wordt komt toch echt ook omdat mensen het niet willen/ er niet naar vragen.
Als ik zie hoeveel mensen achteloos omgaan met gas en stroom is dat ook de reden dat het aanbod niet beter wordt. Pas als de meerderheid het echt wil ( én mensen kunnen weer kiezen), komt het aanbod ook wel vanuit de markt. Tot die tijd zal de overheid het moeten afdwingen.

[ Voor 20% gewijzigd door chrisborst op 28-10-2021 09:43 ]

• Kees-Jan
Skyaero schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Groningen was een druppel op een gloeiende plaat op de aardgasmarkt in Europa. Er zijn grotere factoren die nu de prijs opdrijven.
Nu wel.

Nederlands aardgas is vanaf de jaren zestig/zeventig voor een prikkie op de markt gegooid en verkocht in europa "omdat we toch nog genoeg hadden voor jáááren". Mooi verdienen voor die regeringen.
Het resultaat kennen we inmiddels: groningen "in de put" (letterlijk en figuurlijk) en nu een gastekort... ;w

• Skyaero
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
Maakt niet uit of het Welkom of Eneco is. Het enige mogelijke verschil tussen deze bedrijven is hoeveel € de op de bank hebben staan en plannen voor als het mis gaat.
Dit is niet helemaal waar. Bedrijven met productie-assets (zoals Eneco, Essent en Vattenfall) kunnen makkelijker op de lange-termijnmarkt acteren.

Een Vattenfall handelt/speculeert op de vijf-jarige futures. En kan daarnaast ook nog OTC (over-the-counter) handelen.

Een kleine speler als Welkom Energie zit hooguit op 1 jarige futures.

Daardoor is het risicomanagement tussen een Vattenfall en een Welkom Energie ook heel anders.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JackBol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:54:
[...]

Er is geen verschil tussen een energiemaatschappij en een tussenhandelaar.

....

imho is er wel een verschil tussen een Eneco/Vattenfall die allemaal eigen energiecentrales/windmolens etc hebben en die dus niet (alle) stroom op de open markt hoeven in te kopen en een EnergieFlex/Welkom energie die alleen 1 ct marge op de marktprijs zetten die hopen te overleven omdat de prijs niet hard stijgt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

@JackBol er is wel degelijk een verschil tussen tussen 'energiebedrijven' en pure tussenhandelaren.

Veel energiebedrijven (vooral de grotere, maar ook enkele kleinere energiebedrijven) hebben eigen productiefaciliteiten voor elektriciteit (wind- en zonneparken, maar ook traditionele elektriciteitscentrales). De kantoortjes als Welkom Energie zijn pure speculant

• Ernemmer
  • Niet online

[...]

Hier in de regio zitten een paar grote bouwers die samen met projectmakelaars werken. Een bouwbedrijf weet beter waar te knijpen dan een projectmakelaar en dat gaat hand in hand.
De koper wordt uitgeknepen, als je als koper zou kiezen voor meerwerk dan wordt het drievoudige gevraagd van wat het normaliter zou kosten. Maar probeer als koper maar eens te vragen of er betere isolatie in kan dan 6cm glaswol, dan kun je op je kop gaan staan, maar dat komt er niet in.
Als je ergens 50 woningen bouwt is het inderdaad erg lastig om persoonlijke wensen van al die woningen aan te bieden.
De materiaalkosten van extra isolatie, warmtepomp, triple glas valt op zich wel mee, maar de uren die nodig zijn om dat op papier te zetten, berekeningen en tekeningen te maken en controleren, extra aan te vragen bij de bouwaanvraag, de opties überhaupt doorspreken met klanten en 100 keer aanpassen is erg kostbaar.

• Skyaero
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:10:
[...]

De ontwikkelaars willen zoveel mogelijk winst maken en de kopers willen een zo goedkoop mogelijk huis, je
moet de oorzaak dus bij 1 van hun zoeken en niet de aannemer de schuld geven.
Het is een combinatie van factoren en niemand gaat vrijuit.

- De regelgeving van de overheid is zwak. De huidige BENG eisen zijn absoluut niet spannend en ambitieus.
- De koper kijkt niet naar duurzaamheid of zijn/haar energierekening
- De projectontwikkelaar is bezig met verkoopbaarheid (zie ook koper), marge en risico's. Duurzaamheid maakt dingen niet beter.

En ook de bouwer treft blaam. Het stikt nog van de bouwers die op traditionele wijze bouwen: op de bouwplaats, steen voor steen, in combinatie met een bouwkolom van onderaannemers. Daardoor laat de kwaliteit gewoon te wensen over. Je kunt als ontwikkelaar wel een kierdichtheid van 0.15 nastreven, maar als de bouwer slordig bouwt, dan zal dat in de praktijk niet gehaald worden. En bij dit soort fouten helpt PUR absoluut niet.

Industrieel bouwen is hier het toverwoord en pas na 10 jaar, begint dat bij grote bouwers een beetje van de grond te komen. De kleintjes zijn er nog lang niet.
Voor wie niet bekend is bij industreel bouwen, zie het als Ikea: de componenten (geveldeel, dakdeel etc) wordt in een fabriek gebouwt en op locatie in elkaar gezet. Als je dat ook nog op een slimme manier doet, kun je componenten ook gaan standardiseren en toch variatie aanbieden (zie weer hoe Ikea dat doet).

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:44
Ik vind dat er hier nog veel personen zijn die zichzelf nogal gemakkelijk in de slachtofferrol parkeren.

’Ik weet niets van bouwen of hoe energie werkt’ -> zoek het dan uit, studeer er op tot je de basis snapt.
'de overheid moet...’ je beseft toch dat je eventuele subsidies zelf moet betalen door middel van belastingen?
’de energieleveranciers zijn maniakken die geen buffers opbouwen voor dergelijke prijspieken’
-> doe het dan zelf anders ben je evengoed een maniak.

• Ernemmer
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

10 procent van het Europese verbruik was Gronings gas.
https://www.rtlnieuws.nl/...and-siberie-gas-oost-west

• Ernemmer
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Het is een combinatie van factoren en niemand gaat vrijuit.

- De regelgeving van de overheid is zwak. De huidige BENG eisen zijn absoluut niet spannend en ambitieus.
- De koper kijkt niet naar duurzaamheid of zijn/haar energierekening
- De projectontwikkelaar is bezig met verkoopbaarheid (zie ook koper), marge en risico's. Duurzaamheid maakt dingen niet beter.

En ook de bouwer treft blaam. Het stikt nog van de bouwers die op traditionele wijze bouwen: op de bouwplaats, steen voor steen, in combinatie met een bouwkolom van onderaannemers. Daardoor laat de kwaliteit gewoon te wensen over. Je kunt als ontwikkelaar wel een kierdichtheid van 0.15 nastreven, maar als de bouwer slordig bouwt, dan zal dat in de praktijk niet gehaald worden. En bij dit soort fouten helpt PUR absoluut niet.

Industrieel bouwen is hier het toverwoord en pas na 10 jaar, begint dat bij grote bouwers een beetje van de grond te komen. De kleintjes zijn er nog lang niet.
Voor wie niet bekend is bij industreel bouwen, zie het als Ikea: de componenten (geveldeel, dakdeel etc) wordt in een fabriek gebouwt en op locatie in elkaar gezet. Als je dat ook nog op een slimme manier doet, kun je componenten ook gaan standardiseren en toch variatie aanbieden (zie weer hoe Ikea dat doet).
Het echte stenen stapelen zie je nog maar zelden, het meeste is toch prefab beton of kzst blokken. Alleen de mooiere woningen die per stuk gebouwd worden, worden nog wel eens met kleinere stenen gebouwd. Voor die unieke objecten is dat ook gewoon de goedkopere en makkelijkere oplossing.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:57
Maar probeer als koper maar eens te vragen of er betere isolatie in kan dan 6cm glaswol, dan kun je op je kop gaan staan, maar dat komt er niet in.
Sure. Er gaat tegenwoordig sowieso iets van 140mm steenwol voorzien van folie in de spouw. Of meer überhaupt heel zinnig is kun je je afvragen (diminishing returns) of je moet echt voor passief gaan (maar dat is niet wat de overheid vraagt).

Hij wil.

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:48
Weet iemand wat ik moet invullen bij de vergelijkers?

Bouwbedrijf garandeert nul-op-de-meter bij een 'eigen/persoonlijk' verbruik van 2700kWh. Dus dit zal inhouden dat er 2700kWh voor de warmtepomp gebruikt wordt.

Nu woon ik alleen en is 2700kWh voor mij veel te veel. Ik denk eerder uit te komen rond 1700kWh en dan heb ik dus 1000kWh 'over'.

Wat moet ik dan bij de calculator invullen?
Wordt het dan verbruik 0kWh en teruglevering 1000kWh
Of is het verbruik 4400kWh en teruglevering 5400kWh?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Cobb
klaaas schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Sure. Er gaat tegenwoordig sowieso iets van 140mm steenwol voorzien van folie in de spouw. Of meer überhaupt heel zinnig is kun je je afvragen (diminishing returns) of je moet echt voor passief gaan (maar dat is niet wat de overheid vraagt).
Ja dat klopt. Ik zie dat regelmatig een paar dagen in weer en wind tegen een gevel aan geplakt voor deze wordt dicht gemetseld.

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
aGraPusher schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:20:
Weet iemand wat ik moet invullen bij de vergelijkers?

Bouwbedrijf garandeert nul-op-de-meter bij een 'eigen/persoonlijk' verbruik van 2700kWh. Dus dit zal inhouden dat er 2700kWh voor de warmtepomp gebruikt wordt.

Nu woon ik alleen en is 2700kWh voor mij veel te veel. Ik denk eerder uit te komen rond 1700kWh en dan heb ik dus 1000kWh 'over'.

Wat moet ik dan bij de calculator invullen?
Wordt het dan verbruik 0kWh en teruglevering 1000kWh
Of is het verbruik 4400kWh en teruglevering 5400kWh?
Hier ook een nul of meter woning. Die 0 op meter valt vies tegen kan ik je zeggen. Voorbeeld deze maand: volgens de 0 op meter zouden we 129Kwh verbruiken om het huis te verwarmen. In de praktijk hebben we 224Kwh verbruikt.

Nu hebben we in de lente nogal veel opgewekt, dat dit nog niet zo'n probleem is, maar het is even afwachten wat het de wintermaanden doet. Of dit overschot nog steeds genoegen is: aangezien we elke maand dubbel zoveel Kwh verbruiken als gepland voor enkel het opwarmen van de woning.

Zelf heb ik destijds dat ik 0.25 keer meer verbruiken ga dan mijn panelen zouden kunnen opbrengen. Mijn maandbedrag staat op 5 euro, daarnaast elke maand 20 euro op m'n spaarrekening voor de eindafrekening, zodat ik dit geld niet kwijt ben bij een faillissement.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
NoSugar schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Hier ook een nul of meter woning. Die 0 op meter valt vies tegen kan ik je zeggen. Voorbeeld deze maand: volgens de 0 op meter zouden we 129Kwh verbruiken om het huis te verwarmen. In de praktijk hebben we 224Kwh verbruikt.

Nu hebben we in de lente nogal veel opgewekt, dat dit nog niet zo'n probleem is, maar het is even afwachten wat het de wintermaanden doet. Of dit overschot nog steeds genoegen is: aangezien we elke maand dubbel zoveel Kwh verbruiken als gepland voor enkel het opwarmen van de woning.

Zelf heb ik destijds dat ik 0.25 keer meer verbruiken ga dan mijn panelen zouden kunnen opbrengen. Mijn maandbedrag staat op 5 euro, daarnaast elke maand 20 euro op m'n spaarrekening voor de eindafrekening, zodat ik dit geld niet kwijt ben bij een faillissement.
Zo'n berekening gaat uit van een stooktemperatuur van 18°C. Dan heb je in deze maand ongeveer 175 graaddagen gehad. Zet je de thermostaat op 21 dan worden dat er 255. En je verwarmingskosten zijn voor een groot deel lineair met het aantal graaddagen.

cijfers:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

TheS4ndm4n#1919

• aGraPusher
NoSugar schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Dat is toch ook het principe van de 0 op de meter woning? In de zomer flink opwekken zodat je dit in de winter lekker erdoorheen kan stoken :)

Edit: even bij Vandebron gekeken en dan heb ik dit:
September: -385kWh
Oktober: -145kWh

In de brochure staat dit:
Alle 4 woningen worden uitgevoerd als zogenaamde NOM-woningen.
Een nul-op-de-meter (NOM)-woning is een woning waarin gedurende een jaar tijd gemiddeld net zoveel energie wordt geproduceerd (door zon, wind en/of warmtepompen) als wordt verbruikt (voor verwarming, warm tapwater en overige apparaten). Hierbij is het uitgangspunt EPC = 0, gebaseerd op de huidige NEN-norm, de NEN 7120 (conform het vigerende Bouwbesluit 2012) plus een extra jaarlijkse elektriciteitsopwekking voor het gebruik gebonden elektriciteitsverbruik. Bij de NOM berekening wordt bij rijwoningen met inbegrip van een hoekwoningen uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 2.700 kWh.

Na voltooiing/oplevering wordt de woning getoetst door een onafhankelijke, ter zake deskundige en erkende gecertificeerde keuringsinstantie om te bepalen of de woning voldoet aan de hierboven genoemde
criteria en daarmee gekwalificeerd kan worden als NOM woning.
Het door deze keuringsinstantie opgemaakte rapport met toets resultaten zal aan zowel de particuliere koper/eindgebruiker als de Gemeente ter hand worden gesteld.
De genoemde 2.700 kWh is een uitgangspunt voor het gebruik gebonden elektriciteitsverbruik. Afwijkingen hierop geven geen aanleiding tot verrekening met de aannemer
RocketKoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Zo'n berekening gaat uit van een stooktemperatuur van 18°C. Dan heb je in deze maand ongeveer 175 graaddagen gehad. Zet je de thermostaat op 21 dan worden dat er 255. En je verwarmingskosten zijn voor een groot deel lineair met het aantal graaddagen.

cijfers:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Garantie over temperatuur:
De woning wordt voorzien van een Nefit luchtwarmtepomp t.b.v. verwarming en warm tapwater. Buitenunit wordt bij de berging (op de grond) geplaatst
in de tuin. Ter plaatse van de begane grond en 1e verdieping wordt vloerverwarming als hoofdverwarming aangelegd. De verdeler van de vloerverwarming begane grond bevindt zich onder de trap en de verdeler van de vloerverwarming 1e verdieping bevindt zich op de overloop.
De 2e verdieping wordt onverwarmd opgeleverd. Toe te passen verwarmingsinstallatie conform EPC-berekening. De verwarmingsinstallatie voldoet bij gelijktijdig functioneren van alle zones – met gesloten ramen en deuren en in gebruik zijn van de minimaal vereiste ventilatievoorzieningen – aan de navolgendevoorwaarde:
Voor de volgende ruimten, voor zover een verwarmingselement is aangebracht, wordt de te behalen en te handhaven temperatuur, tot een buitentemperatuur van -10°, tenminste gegarandeerd:
a) verblijfsruimten (woonkamer, keuken, slaapkamer) 20 °C
b) verkeersruimte (hal, gang, overloop en zolder) 15 °C
c) badruimte 22 °C
d) toiletruimte 15 °C
In de ruimten die niet voorzien zijn van een radiator is de temperatuurgarantie niet van toepassing.
EPC algemeen
De woning heeft een energieprestatiecoëfficiënt van 0,00 met daarbij opgeteld 2.700 kWh energie opwekking middels pv-panelen.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• RocketKoen
aGraPusher schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Dat is toch ook het principe van de 0 op de meter woning? In de zomer flink opwekken zodat je dit in de winter lekker erdoorheen kan stoken :)

In de brochure staat dit:
Alle 4 woningen worden uitgevoerd als zogenaamde NOM-woningen.
Een nul-op-de-meter (NOM)-woning is een woning waarin gedurende een jaar tijd gemiddeld net zoveel energie wordt geproduceerd (door zon, wind en/of warmtepompen) als wordt verbruikt (voor verwarming, warm tapwater en overige apparaten). Hierbij is het uitgangspunt EPC = 0, gebaseerd op de huidige NEN-norm, de NEN 7120 (conform het vigerende Bouwbesluit 2012) plus een extra jaarlijkse elektriciteitsopwekking voor het gebruik gebonden elektriciteitsverbruik. Bij de NOM berekening wordt bij rijwoningen met inbegrip van een hoekwoningen uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 2.700 kWh.

Na voltooiing/oplevering wordt de woning getoetst door een onafhankelijke, ter zake deskundige en erkende gecertificeerde keuringsinstantie om te bepalen of de woning voldoet aan de hierboven genoemde
criteria en daarmee gekwalificeerd kan worden als NOM woning.
Het door deze keuringsinstantie opgemaakte rapport met toets resultaten zal aan zowel de particuliere koper/eindgebruiker als de Gemeente ter hand worden gesteld.
De genoemde 2.700 kWh is een uitgangspunt voor het gebruik gebonden elektriciteitsverbruik. Afwijkingen hierop geven geen aanleiding tot verrekening met de aannemer

[...]

Garantie over temperatuur:
De woning wordt voorzien van een Nefit luchtwarmtepomp t.b.v. verwarming en warm tapwater. Buitenunit wordt bij de berging (op de grond) geplaatst
in de tuin. Ter plaatse van de begane grond en 1e verdieping wordt vloerverwarming als hoofdverwarming aangelegd. De verdeler van de vloerverwarming begane grond bevindt zich onder de trap en de verdeler van de vloerverwarming 1e verdieping bevindt zich op de overloop.
De 2e verdieping wordt onverwarmd opgeleverd. Toe te passen verwarmingsinstallatie conform EPC-berekening. De verwarmingsinstallatie voldoet bij gelijktijdig functioneren van alle zones – met gesloten ramen en deuren en in gebruik zijn van de minimaal vereiste ventilatievoorzieningen – aan de navolgendevoorwaarde:
Voor de volgende ruimten, voor zover een verwarmingselement is aangebracht, wordt de te behalen en te handhaven temperatuur, tot een buitentemperatuur van -10°, tenminste gegarandeerd:
a) verblijfsruimten (woonkamer, keuken, slaapkamer) 20 °C
b) verkeersruimte (hal, gang, overloop en zolder) 15 °C
c) badruimte 22 °C
d) toiletruimte 15 °C
In de ruimten die niet voorzien zijn van een radiator is de temperatuurgarantie niet van toepassing.
EPC algemeen
De woning heeft een energieprestatiecoëfficiënt van 0,00 met daarbij opgeteld 2.700 kWh energie opwekking middels pv-panelen.
beetje misleidend foldertje. Maar de genoemde temperaturen zijn wat het systeem kan. Niet de temperatuur waarom je nul op de meter haalt. Net als dat mijn auto 180 kan en 1 op 20 rijdt. Maar hij rijdt geen 1 op 20 als ik 180 rij.

TheS4ndm4n#1919

• klaaas
  • Laatst online: 22:57
Cobb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Ja dat klopt. Ik zie dat regelmatig een paar dagen in weer en wind tegen een gevel aan geplakt voor deze wordt dicht gemetseld.
Dat is natuurlijk weer een ander verhaal. Met de huidige steenwolplaten is afdekken met een steigerdeel overigens over het algemeen voldoende. Mits netjes aangebracht natuurlijk. Punt is vooral dat met de huidige eisen je prima een energiezuinige woning kunt maken en dat die ook gemaakt worden. Jouw suggestie dat de toegepaste systemen ondermaats zijn is niet juist. En nogmaals: prutswerk is een ander verhaal. Daarmee kun je alles om zeep helpen.

Hij wil.

• aGraPusher
RocketKoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:07:
[...]
beetje misleidend foldertje. Maar de genoemde temperaturen zijn wat het systeem kan. Niet de temperatuur waarom je nul op de meter haalt. Net als dat mijn auto 180 kan en 1 op 20 rijdt. Maar hij rijdt geen 1 op 20 als ik 180 rij.
Hmm oké.. ben benieuwd wat de eindstand gaat zijn. Die kan ik 30 april 2022 opmaken.
Voor nu heb ik mijn voorschot op 15 euro p/m staan want het mocht niet lager van Vandebron..

En vanaf 30 april tot nu sta ik 2500kWh in de plus.

[ Voor 4% gewijzigd door aGraPusher op 28-10-2021 13:18 ]

• Skyaero
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Zo'n berekening gaat uit van een stooktemperatuur van 18°C.
Heb je daar een bron voor? Alle nul-op-de-meter garanties die ik ken zijn gebaseerd op genormeerde berekeningen zoals NEN7120/NTA8800 of PHPP. En geen van die rekent met een stooktemperatuur van 18 °C.

• Skyaero
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:07:
[...]
De folder is niet misleidend, de folder zegt exact hoe het ervoor staat. De genoemde temperaturen zijn niet wat het systeem kan, dat zijn de temperaturen waar de NEN7120 mee rekent.

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
aGraPusher schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

[...]
Klopt inderdaad, maar hierbij is er vanuit gegaan dat we genoeg opwekken om nu 129Kwh te verbruiken. Niet om genoeg op te wekken om de 224Kwh te verbruiken.

Zoals @RocketKoen aangaf: deze 0 op meters zijn er inderdaad voor gemaakt om een constante temperatuur aan te houden op 18 graden. (Wat in onze ogen te koud is om fijn te leven). Dus zodra je ook maar iets boven de 18 graden komt: dan ga je bij betalen.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
Is het ook niet zo dat men bij Nul-op-de-meter nogal conservatieve aannames doet over het consumptieve stroomverbruik? Is er ergens te vinden wat men rekent voor de "overige apparaten", dus alles naast de verwarming, ventilatie en SWW?

Wat dat betreft is sinds de rona het gebruikspatroon natuurlijk wel bizar veranderd tov de modellen die gehanteerd worden. Door het vele thuiswerken van de groep kantoorwerkers stook je de hele week overdag ook door. En dan heb ik het nog niet over het energieverbruik van in ons geval 2x een thuiswerkplek met 2 displays, 2x een laptop, de hele dag koffiezetten, etc. etc.

Het verbruik is daarmee gewoon veel hoger dan 2 jaar terug, toen we doordeweeks overdag altijd alles uit hadden staan. Dit wordt overigens ruim goedgemaakt door het minder laden van de EV, maar die telt ook niet mee in bouwnormen. Kortom, het is maar een model, dat je echt moet doorrekenen naar je eigen situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 28-10-2021 14:10 ]

All-electric.

• aGraPusher
RonJ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:07:
Is het ook niet zo dat men bij Nul-op-de-meter nogal conservatieve aannames doet over het consumptieve stroomverbruik? Of dat zelfs helemaal niet meerekent? Dus alles naast de verwarming, ventilatie en SWW.

Wat dat betreft is sinds de rona het gebruikspatroon natuurlijk wel bizar veranderd tov de modellen die gehanteerd worden. Door het thuiswerken stook je de hele week overdag ook door. En dan heb ik het nog niet over het energieverbruik van in ons geval 2x een thuiswerkplek met 2 displays, 2x een laptop, de hele dag koffiezetten, etc. etc. Het verbruik is gewoon veel hoger dan 2 jaar terug, toen we doordeweeks overdag alles uit hadden staan. Dit wordt overigens ruim goedgemaakt door het minder laden van de EV, maar die telt ook niet mee in bouwnormen.
Hier is wel rekening mee gehouden, totaal 2700kWh voor consumptief gebruik.
Er wordt hier al de hele dag gestookt omdat vloerverwarming beneden en boven de temperatuur constant 20 graden houden. Verlagen heeft geen zin.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
aGraPusher schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Hier is wel rekening mee gehouden, totaal 2700kWh voor consumptief gebruik.
Er wordt hier al de hele dag gestookt omdat vloerverwarming beneden en boven de temperatuur constant 20 graden houden. Verlagen heeft geen zin.
Dankjewel. Dat is idd nog wel vrij ruim ingeschaald, zeker als je een beetje oplet met je huishoudelijke apparaten. Hoe dan ook moet de conclusie denk ik wel zijn dat NOM niet persé ook echt NOM is in een individueel geval.

En helemaal eens, met een WP moet je in de echt koude periode gewoon 24/7 draaien.

Even een hele andere afslag, maar waar wij thuis sinds kort echt fors energie mee besparen is de aanschaf van een setje Stoov warmtekussens. Sinds we die hebben draaien we 's-avonds de (lucht)warmtepomp niet meer omhoog van 19 naar 21 wanneer je even 2 uurtjes stil gaat zitten op de bank. Zo zit je toch prima comfortabel (beter zelfs), met een verbruik van maar 3-4 watt per persoon, wat een schijntje is tov wat zelfs de zuinigste WP slurpt om de hele kamer even verder op te stoken.

[ Voor 33% gewijzigd door RonJ op 28-10-2021 14:19 ]

All-electric.

• aGraPusher
RonJ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Dankjewel. Dat is idd nog wel vrij fors ingeschaald, zeker als je een beetje oplet met je huishoudelijke apparaten. Hoe dan ook moet de conclusie denk ik wel zijn dat NOM niet persé ook echt NOM is in een individueel geval.

En helemaal eens, met een WP moet je in de echt koude periode gewoon 24/7 draaien.
Ja eerder in mijn appartement had ik een verbruik van zo'n 1800kWh.
Eerder had ik ook een wasdroger en vriezer, die zijn er nu niet meer. Nu wel een combioven.

Dus ik verwacht zeker wel rond de 1800kWh te blijven voor consumptief gebruik. En zou ik dus zo'n 900 a 1000 kWh 'over' moeten hebben na al het verbruik.

• RocketKoen
Skyaero schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

De folder is niet misleidend, de folder zegt exact hoe het ervoor staat. De genoemde temperaturen zijn niet wat het systeem kan, dat zijn de temperaturen waar de NEN7120 mee rekent.
Ik kan hier geen NEN 7120 lezen. Maar dat soort berekeningen moet aannames doen over de instelling van de thermostaat en het klimaat. Daarvoor wordt normaal het gemiddelde aantal graaddagen voor gebruikt. En die worden berekend met een doel temperatuur van 18 graden.

TheS4ndm4n#1919

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
[...]
En het dichtdraaien daar heeft natuurlijk deels wel met de klimaat doelen te maken.
"never miss the opportunity of a good crisis". Deze gas crisis is inmiddels kunstmatig want als de politiek echt wil zet Rusland gewoon die gasleiding open. Dat gaat ook wel gebeuren, maar de prijzen zullen niet meer zakken naar het oude niveau. Raak de burger in de portemonnee om ze zo te motiveren (dwingen) te investeren in duurzame oplossing, zodoende hoef je als overheid zelf niet te bloeden natuurlijk ;)

• Waah
  • Laatst online: 23:51
JeroenNietDoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

"never miss the opportunity of a good crisis". Deze gas crisis is inmiddels kunstmatig want als de politiek echt wil zet Rusland gewoon die gasleiding open. Dat gaat ook wel gebeuren, maar de prijzen zullen niet meer zakken naar het oude niveau. Raak de burger in de portemonnee om ze zo te motiveren (dwingen) te investeren in duurzame oplossing, zodoende hoef je als overheid zelf niet te bloeden natuurlijk ;)
Wel bijzonder dat héél Europa dan mee doet speciaal voor NL :+ want wij zijn volgens mij het land met het hoogste percentage gasverwarming :+

De Nederlandse regering pakt dit wel aan overigens om mensen naar electrisch te bewegen. Want een algemene regeling van iedereen X euro helpt natuurlijk de mensen die opeens een 3x hogere gasprijs mogen betalen niet :+

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37
NoSugar schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Klopt inderdaad, maar hierbij is er vanuit gegaan dat we genoeg opwekken om nu 129Kwh te verbruiken. Niet om genoeg op te wekken om de 224Kwh te verbruiken.

Zoals @RocketKoen aangaf: deze 0 op meters zijn er inderdaad voor gemaakt om een constante temperatuur aan te houden op 18 graden. (Wat in onze ogen te koud is om fijn te leven). Dus zodra je ook maar iets boven de 18 graden komt: dan ga je bij betalen.
Ja zo kan ik het ook! Ik woon ook in een 0 op de meter appartement (bouwjaar 1981). Ik zet de verwarming gewoon helemaal niet meer aan en dan is het 13 graden ofzo in de winter. /s

Maar serieus: Wie bedenkt dit soort onzin? Niemand gaat de verwarming in de winter op 18 graden zetten natuurlijk. Dus dit is toch gewoon een kromme marketingterm en verder niks?

Klopt niet: Skyaero in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

[ Voor 5% gewijzigd door dehardstyler op 28-10-2021 16:24 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hendriks1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:05:
[...]
Yep hier ook. Gas naar 1.56 m3. Bijna verdubbeling. Mag dat zomaar? Mailtje vanavond gehad. Ingang over 4 dgn, lijkt mij toch niet echt stroken met ruim van te voren aankondigen?
Ik ging toch echt uit van 2 ijkmomenten, te weten wijzigingen per 1 januari en 1 juli bij variabel
Volgens mij heeft Energiedirect ook constant die suggestie in ieder geval gewekt. Zitten ze in zwaar weer? Het is voor zover ik weet een dochter van Essent...
Die aangehaalde ijkmomenten waren eerder al van de website verwijderd, Essent klanten zijn in benadering niet anders behandeld dan Energie Direct klanten, m.a.w., die zitten in hetzelfde schuitje.

Testing, one, two ...

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:47
Eind dit jaar en begin volgend jaar zijn er weer genoeg aanbiedingen, let maar op :)

Vanaf april is gas en stroom weer geen zak waard en ervoor willen ze zoveel mogelijk klanten binnenhalen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Skyaero
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Ik kan hier geen NEN 7120 lezen.
Je had hier moeten stoppen met je antwoord.
Maar dat soort berekeningen moet aannames doen over de instelling van de thermostaat en het klimaat. Daarvoor wordt normaal het gemiddelde aantal graaddagen voor gebruikt. En die worden berekend met een doel temperatuur van 18 graden.
Je kent de NEN7120 niet, maar gaat daar zelf maar een invulling aan geven en dat vervolgens als feit presenteren. 8)7

Ik weet wel wat er in de NEN7120 staat en jouw eigen invulling klopt helemaal niet.

Je zet mensen op het verkeerde been met aantoonbare foutieve informatie. Als je het niet weet, zeg dan niets. |:(

• Skyaero
  • Niet online
NoSugar schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
RocketKoen weet niet waar hij over praat. Ga dit soort onzin nou niet verspreiden.

Het is ONJUIST dat nul-op-de-meter is gemaakt bij een constante temperatuur van 18 graden celsius

• Skyaero
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Ja zo kan ik het ook! Ik woon ook in een 0 op de meter appartement (bouwjaar 1981). Ik zet de verwarming gewoon helemaal niet meer aan en dan is het 13 graden ofzo in de winter. /s

Maar serieus: Wie bedenkt dit soort onzin? Niemand gaat de verwarming in de winter op 18 graden zetten natuurlijk. Dus dit is toch gewoon een kromme marketingterm en verder niks?
RocketKoen bedenkt deze onzin, want het is niet waar.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37
Skyaero schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

RocketKoen bedenkt deze onzin, want het is niet waar.
Dank voor je aanvulling, dan heb ik niks gezegd.

• Skyaero
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Ik kan hier geen NEN 7120 lezen. Maar dat soort berekeningen moet aannames doen over de instelling van de thermostaat en het klimaat. Daarvoor wordt normaal het gemiddelde aantal graaddagen voor gebruikt. En die worden berekend met een doel temperatuur van 18 graden.
En om in dit topic direct nog maar een fabel de wereld uit te helpen, de temperatuur van 18 graden met betrekking tot graaddagen gaat over de buitentemperatuur, niet de binnentemperatuur.

Graaddagen gaan uit dat je bij een buitentemperatuur van 18 °C of lager gaat verwarmen. Deze temperatuur is gekozen, omdat interne warmtelast en daglicht bijdragen aan de warmtevoorziening, waardoor de binnentemperatuur ruwweg 20 °C.

Let wel, de eerdergenoemde NEN7120 rekent niet met graaddagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 28-10-2021 16:44 ]

• Vistajevski
  • Laatst online: 17-11 13:08
hardware-lover schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Die aangehaalde ijkmomenten waren eerder al van de website verwijderd, Essent klanten zijn in benadering niet anders behandeld dan Energie Direct klanten, m.a.w., die zitten in hetzelfde schuitje.
Dat klopt. Ik kreeg van Essent begin deze week eenzelfde mailtje, dat mijn variabele tarieven per 1 november ongeveer verdubbelen. Dat terwijl ze een maand geleden nog communiceerden dat ze voorlopig nog niet van plan waren om de variabele tarieven voor bestaande klanten tussentijds te verhogen. Omdat ik al jarenlang bij Essent zit kwam dat dus onverwacht.

Ik heb ze gebeld en wat blijkt: je bent bij Essent pas een "bestaande klant" als je voor 1 juli van dit jaar al een variabel tarief had. Als je een vast contract had dat na 1 juli afliep ben je een "nieuwe klant" en krijg je dus per 1 november al een tariefsverhoging doorberekend. Had kennelijk te maken met de manier waarop ze de variabele tarieven afdekken met termijncontracten (lopende contracten op peildatum kennelijk). Tot zover het gelegenheidsargument. Je vraagt je wel af wat nog de meerwaarde is van een energiebedrijf als tussenhandelaar, als ze kennelijk niet in staat zijn om marktschokken te stabiliseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Vistajevski op 28-10-2021 16:48 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:02
Ivow85 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:48:
@JackBol er is wel degelijk een verschil tussen tussen 'energiebedrijven' en pure tussenhandelaren.

Veel energiebedrijven (vooral de grotere, maar ook enkele kleinere energiebedrijven) hebben eigen productiefaciliteiten voor elektriciteit (wind- en zonneparken, maar ook traditionele elektriciteitscentrales). De kantoortjes als Welkom Energie zijn pure speculant
Das wel een voordeel van prijzen nu, het schoont mooi wat van die lege huls aanbieders op. Met hun 'ludieke' namen.

• Kees-Jan
Het voordeel van die hoge kWh prijzen is dat de terugverdientijd van de zonnepanelen korter wordt O-) :+
ik rekende vanaf het begin met €0,20/kWh; als dat "straks" ~€0,40/kWh (of hoger) wordt, is de (rest van) de terugverdientijd 2x zo kort... :/

even afgezien van de terugbouw-regeling van het salderen... :-(

[ Voor 13% gewijzigd door Kees-Jan op 28-10-2021 17:07 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kees-Jan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:05:
Het voordeel van die hoge kWh prijzen is dat de terugverdientijd van de zonnepanelen korter wordt O-) :+
ik rekende vanaf het begin met €0,20/kWh; als dat "straks" ~€0,40/kWh (of hoger) wordt, is de (rest van) de terugverdientijd 2x zo kort... :/

even afgezien van de terugbouw-regeling van het salderen... :-(
Als de kale kWh prijs 20 cent wordt kan de salderingsregeling natuurlijk per direct afgeschaft worden om PV nog steeds rendabel te maken voor particulieren. Dan zie ik het probleem niet.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Z___Z schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

Als de kale kWh prijs 20 cent wordt kan de salderingsregeling natuurlijk per direct afgeschaft worden om PV nog steeds rendabel te maken voor particulieren. Dan zie ik het probleem niet.
Met salderen gaat het sneller :p

Buiten dat nu onmiddellijk salderen afschaffen gewoon de nodige uitdagingen geeft. Wet moet aangepast worden en talloze systemen. Buiten dat zou de overheid zich weer van zijn onbetrouwbaarste kant laten zien.

Want volgend jaar zijn de tarieven weer ‘normaal’. Dan heb je salderen in de haast afgeschaft vanwege een kort piekje..

Ik zit te kijken naar een L/W WP (heb al L/L) maar de onbetrouwbaarheid van de overheid speelt daar wel een rol in :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 15:30
Ik heb de documenten van mijn Nul-op-de-meterwoning er nog op nageslagen.

Om nul-op-de-meter te halen moet ik mijn thermostaat op 20 graden instellen (dus geen 18), zonder nachtverlaging. [Nachtverlaging heeft ook weinig zin ivm warmtepomp en goede isolatie.] Verder mag ik niet te lang douchen (5-10 minuten max; maar ze zeggen niet hoe vaak of met hoeveel personen in de woning; dus tja. Concreter 74 m^3 warm tapwater op 58C per jaar.)
Verder moet de mechanische ventilatie op standje 1 (met uitzondering van tijdens dat douchen).
En dan dus 2700kWh persoonsgebonden verbruik per jaar.

In de praktijk wek ik een stuk meer op dan ik verbruik.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Celebithil schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:02:
Concreter 74 m^3 warm tapwater op 58C per jaar.)
Is dat inclusief verwarming? Anders lijkt het me erg veel.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11 18:12
Bschnitz schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:48:

Vanaf april is gas en stroom weer geen zak waard en ervoor willen ze zoveel mogelijk klanten binnenhalen.
Waarom denk je dat? Zou het niet logisch zijn dat er extra grote buffers aangelegd moeten worden, grote producenten de stilgelegde productie inhalen en energiebedrijven de marges verhogen om de gelopen schade in te halen, extra te investeren in eigen energiebronnen en financiële risico's in de toekomst te verlagen? Een stabiele prijs is onder het mom van 'alles wordt duurder' icm de extra energiekorting vd overheid makkelijk te verkopen aan het grote publiek. Ik denk dat de oude prijzen voorlopig niet mee terugkomen.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01
RemcoDelft schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Verwarming is toch een gesloten systeem, of begrijp ik je verkeerd?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@LA-384 @RemcoDelft
De laatste paar pagina's proberen mensen om zoveel mogelijk miscommunicatie te hebben over hun waterverbruik en gasverbruik, beide in m³.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bschnitz
Bulldock schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:19:
[...]

Waarom denk je dat? Zou het niet logisch zijn dat er extra grote buffers aangelegd moeten worden, grote producenten de stilgelegde productie inhalen en energiebedrijven de marges verhogen om de gelopen schade in te halen, extra te investeren in eigen energiebronnen en financiële risico's in de toekomst te verlagen? Een stabiele prijs is onder het mom van 'alles wordt duurder' icm de extra energiekorting vd overheid makkelijk te verkopen aan het grote publiek. Ik denk dat de oude prijzen voorlopig niet mee terugkomen.
Vraag een aanbod.

Er is nu een fomo vraag, welke geheel onzin is. Er is genoeg gas, laat staan met deze temperaturen....op die horror winter kunnen we lang wachten xD

NS2 is goedgekeurd, en het er komt ook nog extra gas vanuit N Europa.

Na april is er weinig tot geen vraag meer, zoals altijd, met het verschil dat er een overvloed aan stroom is. Dat was vorig jaar al een issue, laat staan dit jaar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bschnitz schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Vraag een aanbod.

Er is nu een fomo vraag, welke geheel onzin is. Er is genoeg gas, laat staan met deze temperaturen....op die horror winter kunnen we lang wachten xD

NS2 is goedgekeurd, en het er komt ook nog extra gas vanuit N Europa.

Na april is er weinig tot geen vraag meer, zoals altijd, met het verschil dat er een overvloed aan stroom is. Dat was vorig jaar al een issue, laat staan dit jaar.
Interessant. Daar zou ik wel wat meer over willen weten. Waar kan ik die cijfers vinden?

on a side note: ik was op zoek bij het CBS naar jaarcijfers. Die zijn er wel maar niet op de manier zoals ik ze gecategoriseerd wil hebben. Misschien dat ik ergens nog aan ruwe data kan komen, mocht dat lukken dan laat ik het wel weten.

Side note 2: De crisis brengt ook nog wat goeds, de VvE waar ik deel van uitmaak lijkt toch genegen te zijn te kijken naar zonnepanelen. Snel zal het proces niet gaan maar er is in ieder geval beweging. Eerder was er geen enkele beweging.

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 15:30
RemcoDelft schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Exclusief verwarming. Er staat echt letterlijk in de documentatie "74 m^3 tapwater van 58C", dus *tapwater*. En dan apart een regel over ruimteverwarming. Ik had er nooit zo hard over nagedacht, maar op de waterrekening van vorig jaar hadden we minder kraanwater dan dat gebruikt (i.e. koud en warm)! Ok, de tuin was nog niet aangelegd, dus we hadden niet gesproeid, maar toch. Verklaart misschien wel waarom ik zoveel extra stroom kan terugleveren :*) .

Als ik wat tabellen op internet opzoek lijkt het erop dat ze rekenden dat we hier ook nog 3 tieners kunnen laten rondlopen. Alhoewel het huis ruim genoeg is dat het zou passen, zijn ze er (nog) niet. Maar dat verklaart wel iets.

[ Voor 15% gewijzigd door Celebithil op 28-10-2021 21:37 . Reden: extra paragraaf; zonder postspam te hoeven doen. ]

• Bschnitz
Indoubt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Interessant. Daar zou ik wel wat meer over willen weten. Waar kan ik die cijfers vinden?

on a side note: ik was op zoek bij het CBS naar jaarcijfers. Die zijn er wel maar niet op de manier zoals ik ze gecategoriseerd wil hebben. Misschien dat ik ergens nog aan ruwe data kan komen, mocht dat lukken dan laat ik het wel weten.

Side note 2: De crisis brengt ook nog wat goeds, de VvE waar ik deel van uitmaak lijkt toch genegen te zijn te kijken naar zonnepanelen. Snel zal het proces niet gaan maar er is in ieder geval beweging. Eerder was er geen enkele beweging.
https://www.gfactueel.nl/...s-lijkt-te-dalen-810265E/

Hier zie je als voorbeeld al dat ze op kwartaal 2 al helemaal terug verwachten te zijn naar oud, naja + inflatie.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11 18:12
Bschnitz schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Hier zie je als voorbeeld al dat ze op kwartaal 2 al helemaal terug verwachten te zijn naar oud, naja + inflatie.
Ik zie rond de 50 cent. Dat is ongeveer 1,25 per m3 na belastingen?
Ver van de oude 15 a 20 cent in ieder geval.

• Skyaero
  • Niet online
Celebithil schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

Er staat echt letterlijk in de documentatie "74 m^3 tapwater van 58C", dus *tapwater*.
Oftewel 15 GJ per jaar, Dat is twee keer zoveel als gemiddeld.

• Skyaero
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Begin dit jaar zaten we op < 15 eurocent per m3. Zo laag gaan we niet meer komen. De markt lijkt zich wel te stabiliseren en we gaan naar een prijs toe die we in voorgaande jaren (voor de dip) wel gezien hebben, zo'n 30-40 eurocent per m3.

Dat gaan we overigens niet goed terugzien in de consumentenprijs, want de belasting is de afgelopen jaren flink gestegen. We zullen denk ik rond de 1,00 -1,10 euro per m3 blijven hangen.

• Bschnitz
Skyaero schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

Begin dit jaar zaten we op < 15 eurocent per m3. Zo laag gaan we niet meer komen. De markt lijkt zich wel te stabiliseren en we gaan naar een prijs toe die we in voorgaande jaren (voor de dip) wel gezien hebben, zo'n 30-40 eurocent per m3.

Dat gaan we overigens niet goed terugzien in de consumentenprijs, want de belasting is de afgelopen jaren flink gestegen. We zullen denk ik rond de 1,00 -1,10 euro per m3 blijven hangen.
Na korting/cashback 80/90cent. Ze gaan straks stunten en compenseren met stroom. Dus klopt aardig ja.

Stroom hebben ze nu ook flink duurder gemaakt hè, dat terwijl stroom van de 12 maanden ca. 6 heel goedkoop is. Soms zelfs gratis, er waren zelf soms dagen in combinatie met Duitsland dat je geld toe zou krijgen in theorie xD Dat zien wij als klanten nooit terug.

Vattenfall heeft de beste kaarten in handen, ik gok dat die na dit gedoe massaal klanten gaan werven.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:49
Wat ik ook wel grappig vind, is dat er maar weinig verschil zit tussen een moderne goed geïsoleerde zuinige woning qua prijs als een wat oudere woning. Blijkbaar kijken mensen daar totaal niet naar. En moet aangeven dat ik dat zelf voorheen met mijn eerste woning ook niet gedaan had. Had destijds ook een nieuwbouw woning op het oog, niet gedaan want ik was kieskeurig en moest een garage. Uiteindelijk een domme keuze geweest. Majha je had net een vast contractje en je wil wat... he

Echter als ik kijk naar een nul op de meter woning van mijn kameraad net nieuw. De operationele kosten van zijn woning zijn gigantisch laag! Ben jaloers. Ook qua onderhoud is deze nieuwbouw woning zo gemaakt dat het praktisch geen onderhoud nodig heeft. Het lijkt voor mij wel een betrouwbare elektrische auto als een huis.

Hij lacht zich nu rot om het hele energiegebeuren. Terwijl ik met een jaren 70 woning zit, met super veel glas. (Ben nu bezig met kunstof kozijnen driedubbel glas, ben aan het kijken welke merk en type het beste isoleren etc.)

Maar als je op Funda nu kijkt, dan zou ik zelf heeeeel goed kijken wat er aan zo'n woning is gedaan of gewoon een zo nieuw mogelijke woning kopen. Veel meer waar voor je geld.

• Wolly
  • Niet online
Immutable schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:33:
Wat ik ook wel grappig vind, is dat er maar weinig verschil zit tussen een moderne goed geïsoleerde zuinige woning qua prijs als een wat oudere woning. Blijkbaar kijken mensen daar totaal niet naar.
Lokatie, lokatie, lokatie.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:49
Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:38:
[...]

Lokatie, lokatie, lokatie.
Heb je wel weer gelijk in, mijn oude jaren 70 woning heeft weer alles op loopafstand. Centrum, meerdere supermarkten, de gym. Een park, alles. En die woning van hem staat in een Vinex wijk(buiten de plaats) waar verder niks anders is dan "woningen" en zal dus altijd de auto moeten pakken om iets te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 29-10-2021 09:48 ]

Na gisteren ook vandaag weer forse prijsdalingen op de termijnmarkt. Inmiddels is de prijs onder de €70/MWh gedoken.

• Kees-Jan
Ivow85 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:18:
Na gisteren ook vandaag weer forse prijsdalingen op de termijnmarkt. Inmiddels is de prijs onder de €70/MWh gedoken.
waar vind je dat? linkje?

Tweede bericht van dit topic ;)

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Wat ik ook wel grappig vind, is dat er maar weinig verschil zit tussen een moderne goed geïsoleerde zuinige woning qua prijs als een wat oudere woning. Blijkbaar kijken mensen daar totaal niet naar. En moet aangeven dat ik dat zelf voorheen met mijn eerste woning ook niet gedaan had. Had destijds ook een nieuwbouw woning op het oog, niet gedaan want ik was kieskeurig en moest een garage. Uiteindelijk een domme keuze geweest. Majha je had net een vast contractje en je wil wat... he

Echter als ik kijk naar een nul op de meter woning van mijn kameraad net nieuw. De operationele kosten van zijn woning zijn gigantisch laag! Ben jaloers. Ook qua onderhoud is deze nieuwbouw woning zo gemaakt dat het praktisch geen onderhoud nodig heeft. Het lijkt voor mij wel een betrouwbare elektrische auto als een huis.

Hij lacht zich nu rot om het hele energiegebeuren. Terwijl ik met een jaren 70 woning zit, met super veel glas. (Ben nu bezig met kunstof kozijnen driedubbel glas, ben aan het kijken welke merk en type het beste isoleren etc.)

Maar als je op Funda nu kijkt, dan zou ik zelf heeeeel goed kijken wat er aan zo'n woning is gedaan of gewoon een zo nieuw mogelijke woning kopen. Veel meer waar voor je geld.
Nieuwbouw is áltijd beter. Zelf ook vrienden geadviseerd die zoekende waren naar een ander huis. Keuze was of ouder huis (2 onder 1 kap) of nieuwbouw (appartement). Kosten waren gelijk muv VVE.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:31

Ik heb me ook jarenlang stuk gelachen om de energieprijzen (huis uit 2007 zonder gas, met bodemwarmtepomp) daar ik nu zo'n 45/50 euro per maand kwijt ben aan energie.
Als ik nu wil verlengen ga ik 140 euro per maand betalen...

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 08:55
Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb een contract bij vandebron dat nog tot januari 2023 loopt. Kan Essent vandebron failliet laten gaan zonder zelf failliet te gaan? Een soort van afstoten oid? Of moet Essent dan de contracten van vandebron overnemen tegen de reeds afgesproken tarieven met de klanten aangezien het eigenlijk 1 bedrijf is?

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 23:52
Exxus schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:47:
Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb een contract bij vandebron dat nog tot januari 2023 loopt. Kan Essent vandebron failliet laten gaan zonder zelf failliet te gaan? Een soort van afstoten oid? Of moet Essent dan de contracten van vandebron overnemen tegen de reeds afgesproken tarieven met de klanten aangezien het eigenlijk 1 bedrijf is?
Technisch kunnen ze VDB failliet laten gaan zonder zelf failliet te gaan. Alleen moeten ze dan wel een grote voorziening (kostenpost) nemen op hun balans ter grote van de waarde (of huidige boekwaarde) van VDB. De vraag is wat ze daar mee winnen?
Dan moeten de kosten voor het aanhouden van de huidige klanten hoger zijn dan de waarde van het bedrijf plus toekomstige winsten.

Kortom; lijkt me een onwaarschijnlijk scenario.

Het grappige is wel dat VDB als eerste schaap over de dam is met het tussentijds verhogen van de variabele tarieven.
Lijkt mij een mooi proefballonnetje voor Essent, aangezien VDB maar 200.000 klanten heeft en waarvan ik vermoed dat het grootste gedeelte op een vast contract zit.
Ik vermoed ook dat bij Essent (grote speler die minder concurreert) er juist relatief meer mensen op een variabel contract zitten, en dat ze zo kunnen kijken wat de impact is op klanten bij zo'n tussentijdse wijziging, voordat ze zelf half november (als het stookseizoen echt los barst) de gas/electra tarieven verhogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Stinger_Ventura op 29-10-2021 11:57 ]

American Express vraagbaak

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 11:28

In een normale markt heb je gelijk, maar als je nu als koper (zeker een starter) kritisch bent naar het energielabel van een potentiële woning heb je nog minder keuze. Tegenwoordig mag je in veel regio's al blij zijn als je er überhaupt tussen komt.

Hier komt binnenkort een isolatie adviseur langs voor een advies passend bij de woning, maar ik vraag me af hoeveel je kan doen bij een 100 jaar oud huis. Zo goed geïsoleerd als nieuwbouw wordt het uiteraard nooit, of je moet haast het hele huis uit elkaar halen en opbouwen.

• stuffer
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

In een normale markt heb je gelijk, maar als je nu als koper (zeker een starter) kritisch bent naar het energielabel van een potentiële woning heb je nog minder keuze. Tegenwoordig mag je in veel regio's al blij zijn als je er überhaupt tussen komt.

Hier komt binnenkort een isolatie adviseur langs voor een advies passend bij de woning, maar ik vraag me af hoeveel je kan doen bij een 100 jaar oud huis. Zo goed geïsoleerd als nieuwbouw wordt het uiteraard nooit, of je moet haast het hele huis uit elkaar halen en opbouwen.
Ben zelf energie ambasadeur en bij een huis met geschatte leeftijd tussen de 200 en 300 jaar geweest laatst. Viel best wel wat te winnen zonder dat het karakter van de woning werd aangetast.

Maar volledig geïsoleerd zoals een nieuwbouw zal het idd nooit worden. Alle beetjes helpen wel mee (ook voor de portemonnee)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:53:
[...]
Technisch kunnen ze VDB failliet laten gaan zonder zelf failliet te gaan. Alleen moeten ze dan wel een grote voorziening (kostenpost) nemen op hun balans ter grote van de waarde (of huidige boekwaarde) van VDB. De vraag is wat ze daar mee winnen?
Dan moeten de kosten voor het aanhouden van de huidige klanten hoger zijn dan de waarde van het bedrijf plus toekomstige winsten.

Kortom; lijkt me een onwaarschijnlijk scenario.

Het grappige is wel dat VDB als eerste schaap over de dam is met het tussentijds verhogen van de variabele tarieven.
Lijkt mij een mooi proefballonnetje voor Essent, aangezien VDB maar 200.000 klanten heeft en waarvan ik vermoed dat het grootste gedeelte op een vast contract zit.
Ik vermoed ook dat bij Essent (grote speler die minder concurreert) er juist relatief meer mensen op een variabel contract zitten, en dat ze zo kunnen kijken wat de impact is op klanten bij zo'n tussentijdse wijziging, voordat ze zelf half november (als het stookseizoen echt los barst) de gas/electra tarieven verhogen.
Ik denk dat je wat hebt gemist? Energie Direct en Essent verhogen hun variabele tarieven al per 01-11?

Testing, one, two ...

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 23:52
hardware-lover schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat je wat hebt gemist? Energie Direct en Essent verhogen hun variabele tarieven al per 01-11?
Yep, missed that one! Dank.

Heb je een bron hiervoor, en naar welk variabel tarief ze gaan? Ben wel nieuwsgierig....

[ Voor 14% gewijzigd door Stinger_Ventura op 29-10-2021 14:13 ]

American Express vraagbaak

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:11:
[...]Yep, missed that one! Dank.

Heb je een bron hiervoor, en naar welk variabel tarief ze gaan? Ben wel nieuwsgierig....
Binnen dit topic o.a.;

Hendriks1 in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

Vistajevski in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

De actuele tarieven zijn bij desbetreffende "bedrijven" te achterhalen.

Testing, one, two ...

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:12

Racing_Reporter

Contentmaker

Vanmiddag aan de telefoon met Pure Energie hoorde ik dat de nieuwe prijzen voor elektra van ongeveer 31 naar 29 cent per kwh zouden gaan, met een grotere jump van gas. Absolute prijs zou ik niet meer weten per kuub, maar er zou uit m'n hoofd iets van 25-30 procent afgaan naar verwachting.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11 16:11

_Arthur

blub

Sinds gister begin dag is 25% van de Spotmarktprijs voor gas afgegaan. Stond op 86,16 en nu 66,1. Significate daling, hopelijk blijft dit nog even doorgaan.

Wat de exacte oorzaak is, is mij niet direct bekend, maar dat kan zijn 1: er is (veel) meer aanbod gekomen of 2: er is significant minder afname door de markt.

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:21
_Arthur schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:34:
Sinds gister begin dag is 25% van de Spotmarktprijs voor gas afgegaan. Stond op 86,16 en nu 66,1. Significate daling, hopelijk blijft dit nog even doorgaan.

Wat de exacte oorzaak is, is mij niet direct bekend, maar dat kan zijn 1: er is (veel) meer aanbod gekomen of 2: er is significant minder afname door de markt.
Putin heeft aangegeven de kraan open te draaien. Dat haalt de angel er wel uit.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11 16:11

_Arthur

blub

vistu schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:55:
[...]

Putin heeft aangegeven de kraan open te draaien. Dat haalt de angel er wel uit.
Maar, pas vanaf 8 november.

Zijn meer redenen; zie o.a. https://www.bloomberg.com...tin-s-order-to-add-supply

Higher Norwegian gas flows and a drop in Chinese coal prices are also putting downward pressure on prices, Engie EnergyScan said in a note. Norway’s Equinor ASA promised Wednesday to boost exports. Maintenance at its giant Troll field in December will be shorter than previously planned, system operator Gassco said Thursday, also a bearish factor.

Alleen maar goed om te lezen; ik zelf heb er baat bij als per 1-1-2022 de (gas) prijzen weer genormaliseerd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 29-10-2021 19:00 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:44
We kunnen maar hopen dat de paniekaanval uiteindelijk niet meer zal kosten dan de prijs van de gas.

Als veel mensen ’voor de zekerheid’ nu meer naar vaste contracten zitten te kijken dan zullen de leveranciers ook wel in een handjes wrijven...

Wel nog een gelukje dat je redelijk snel van leverancier kan wisselen.

• Wolly
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:14:
We kunnen maar hopen dat de paniekaanval uiteindelijk niet meer zal kosten dan de prijs van de gas.

Als veel mensen ’voor de zekerheid’ nu meer naar vaste contracten zitten te kijken dan zullen de leveranciers ook wel in een handjes wrijven...

Wel nog een gelukje dat je redelijk snel van leverancier kan wisselen.
Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die langdurige contracten afsluiten met een gasprijs >1,75 m3.

Dan ben je echt van het padje af.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die langdurige contracten afsluiten met een gasprijs >1,75 m3.

Ik heb net de aanbieding van mijn buurman onder ogen gehad. Die gaat van net iets meer dan 100€ naar 220 als ie voor een jaar vast zet en naar 177€ als ie voor drie jaar vastzet.

Als ik me niet vergus was de prijs voor gas 1,65€/m3 en electriciteit 43 of 44 ct/kw. Dat zijn consumentenprijzen inclusief heffingen etc. Zowel gas als electra zijn zo ongeveer verdubbeld.

Misschien ben je nog het beste af nu met een variabel contract. Dan krijg je wel de pieken voor je kiezen maar betaal je ook minder als het weer normaliseert/daalt.

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Ik heb net de aanbieding van mijn buurman onder ogen gehad. Die gaat van net iets meer dan 100€ naar 220 als ie voor een jaar vast zet en naar 177€ als ie voor drie jaar vastzet.

Als ik me niet vergus was de prijs voor gas 1,65€/m3 en electriciteit 43 of 44 ct/kw. Dat zijn consumentenprijzen inclusief heffingen etc. Zowel gas als electra zijn zo ongeveer verdubbeld.

Misschien ben je nog het beste af nu met een variabel contract. Dan krijg je wel de pieken voor je kiezen maar betaal je ook minder als het weer normaliseert/daalt.
Inderdaad. Ik kan mij niet voorstellen dat we de komende jaren structureel naar een prijs boven de 1,75 gaan zitten. Dat heeft zoveel impact dat het alles een crisis in zal trekken.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

1 jarig is inderdaad erg duur. 3 jaar is al een stuk goedkoper. Ik kan me voorstellen dat je dat vast zet en dan de opzegboete mee neemt in je berekening. Als het niet normaliseert ben je spekkoper. Als het wel normaliseert stap je gewoon over en betaal je lachend de opzegboete, die is met deze tarieven snel terugverdiend bij een daling.
Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Paniek doet rare dingen met mensen. Grote kans dat er afgelopen tijd veel langlopende contracten afgesloten zijn. Juist omdat een 3-jarig contract momenteel veel goedkoper is dan een één jarig contract.

Het ging op de piek ook om een stijging van meer dan een euro ex btw per m3 ten opzichte van pakweg een jaar terug. De all-in consumentenprijs zou daarmee op €1,75 of hoger liggen. Dat is voor een doorsnee consument al een prijsstijging van 150 euro per maand voor alleen gas.

Na de daling van afgelopen dagen ligt de kale gasprijs op de energiemarkt voor levering in komende winter nog 'maar' ca 45-50ct/m3 hoger dan afgelopen jaren. Voor de langere termijn (zomer 2022 en verder) is het verschil met de gasprijs uit 2019 & 2020 slechts 20ct/m3. Met BTW, energiebelasting, ODE en winstmarge er bij kom je dan op een consumentenprijs omstreeks €1, - € 1,1 per m³

Laten we hopen dat het rustiger wordt op de energiemarkt en de prijzen zich komende tijd inderdaad zullen gaan stabiliseren rond de €40/MWh die nu voor de lange termijn genoteerd wordt. Zodat consumenten uitkomen op een m³ prijs inclusief belastingen en heffingen van net boven de euro. Dat moet voor het gros van de Nederlanders best te behappen zijn.

Het blijft deze winter wel een vervelende situatie voor mensen van wie binnenkort het langlopende contract afloopt, die nu variabel zitten of van wie de leverancier over de kop gaat. Die mensen worden hard geraakt door de huidige hoge tarieven. Zelf moesten wij ivm verhuizing van gasloos naar huis met gas ook op zoek naar een nieuwe energieleverancier. We hebben gekozen voor dagprijzen van ANWB energie. Flexibel en zitten nergens aan vast. Langdurig vastzetten doen we pas weer in het najaar. Zodat onze vootschotten direct op gaan aan hoog winter verbruik.

Pagina: 1 ... 21 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4