Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 20 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.315 views

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:36
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Je kan ook een verbruiksmeter kopen die je in het stopcontact kan steken. Op dat moment zie je het verbruik van alles wat daarop zit. Dan zal je zien dat je kan besparen op alles wat standby stroom staat te lurken.

Zo had ik mijn Ziggo Mediabox altijd op standby staan. Dat vrat gewoon 20 Watt. En zo zijn er meer. Behalve dat zijn er nog wat grote vreters. Denk aan de koelkast. Als daar een vriezer bij zit met veel aangevroren ijs dan kost dat heel veel.

Ik zit (met klein servertje en pi etc) op 150 Watt continue. Zonder dat zou je makkelijk onder de 100 moeten kunnen komen.
Klopt maar in algemeen kun je wel veel aflezen op de slimmemeter door de verschillen te zoeken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 00:17
Adlermann schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Ik geef les op een hbo-instelling. Ik ga nu al KO van de geur die in de klas hangt. Het ruikt vaak gewoon naar software engineer.

Sory hoor, ik blijf elke dag douchen. Gemak wil ook wat. Dan betaal ik wel wat extra. Ik heb een tijdje gemeten, als ik korter ga douchen (1 persoonshuishouden) scheelt me hooguit 100m3 op jaarbasis. Daar ga ik echt niet op besparen.
Volgens mij dien jij de ruimtes dan gewoon beter te ventileren.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03
WaterFire schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Je hebt rondgevraagd, dus het is niet helemaal uit de lucht gegrepen, maar ik vind het wel een erg simpele conclusie.

Ik heb de afgelopen 30 jaar gewoon nooit de noodzaak gezien om mijn contract vast te zetten. De pieken waren er niet, en ook niet de paniek berichten in de media hierover.
Een kennis die bij een energiemaatschappij werkt(e) heeft eens tegen mij gezegd 'klanten die hun contract vastzetten, daar verdienen we pas aan'. nog een reden om het niet te doen destijds.
Maar toen waren de prijzen gewoon 'constant' (vanuit de huidige optiek dan).

Natuurlijk ben ik nu te laat. Als ik het nu vastzet betaal ik geloof ik 750 euro extra per jaar vergeleken met vandaag. Voor 'niks' dus.
Geen idee wat ik ga betalen het komende jaar met variabel. Er kan ook opeens een deal komen he..
Maar ik ben allicht de afgelopen jaren goedkoper uit geweest dan degenen die altijd vaste contracten hadden?
volgens mij ben je goedkoper uit door elke paar jaar over te stappen.

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03
WaterFire schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Maar ik ben allicht de afgelopen jaren goedkoper uit geweest dan degenen die altijd vaste contracten hadden?
Nee hoor, tot voor kort was eigenlijk altijd het voordeligst om 1-jarige contracten af te sluiten en dan weer over te stappen. Je kreeg namelijk altijd goedkopere tarieven ('actietarieven') en/of welkomstbonussen t.o.v. ' slapende' klanten met een halfjaarlijks variabel tarief. Dit scheelde mij jaarlijks zeker 200 tot 300 euro.

Langjarige contracten waren qua prijsstelling altijd iets hoger omdat je daarmee het risico op prijsstijgingen afkocht, al was dat tot voor kort eigenlijk nooit voordeliger. De mensen die jarenlang 1-jarige contracten hebben genomen en vorig jaar een mooi 3-jarig contract hebben afgesloten zijn volgens mij het beste uit :)
Nu is de markt natuurlijk compleet op zn kop, met geen welkomstbonussen meer en een handje vol aanbieders waar je nog via een prijsvergelijker een contract kan afsluiten.

Een echte daling zien we nog niet, de gasprijzen zijn op een redelijk hoog niveau gestabiliseerd (85 tot 100 euro per MWh). Ik ben nog echt benieuwd welke leveranciers er (gaan) omvallen of worden overgenomen, tot op een heden blijft het op dat vlak redelijk stil (behalve de mogelijke overname van Welkom Energie door Eneco).

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-11 09:18
Adlermann schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Ik geef les op een hbo-instelling. Ik ga nu al KO van de geur die in de klas hangt. Het ruikt vaak gewoon naar software engineer.

Sory hoor, ik blijf elke dag douchen. Gemak wil ook wat. Dan betaal ik wel wat extra. Ik heb een tijdje gemeten, als ik korter ga douchen (1 persoonshuishouden) scheelt me hooguit 100m3 op jaarbasis. Daar ga ik echt niet op besparen.
100m3? Wij gebruiken 121m3/jaar voor het hele gezin, man, vrouw, zoon en dochter (die laatste doucht sowieso te lang :X )

the older I get, the better I was...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Ja dat is alsnog een apparaat wat energie neemt.
Als je het juiste apparaat hebt niet zoveel dat je dat op de energierekening gaat merken, ik heb bijv. 3 computers (2 desktop + 1 RPi) dag en nacht aan staan en het idle-verbruik van alle 3 samen(!) is 15-20W, waarbij de RPi het minste van de 3 verbruikt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mr_evil08
Raven schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Als je het juiste apparaat hebt niet zoveel dat je dat op de energierekening gaat merken, ik heb bijv. 3 computers (2 desktop + 1 RPi) dag en nacht aan staan en het idle-verbruik van alle 3 samen(!) is 15-20W, waarbij de RPi het minste van de 3 verbruikt.
Het blijft energieverbruik wat je bij op afstand uitlezen niet hebt omdat het toch al dagelijks gebeurd, maar alleen de doorvermelding naar energieleverancier wordt uitgezet(of je moet bewust een meter zonder communicatiemodule gekozen hebben).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2021 16:41 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
Kees-Jan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

100m3? Wij gebruiken 121m3/jaar voor het hele gezin, man, vrouw, zoon en dochter (die laatste doucht sowieso te lang :X )
Daar heeft een Nefit kachel een mooie oplossing voor : de douche timer. Die stel je in op bijvoorbeeld 10 minuten. Dan krijgt ze 7 minuten warm water. Daarna een klets koud (reminder), daarna nog 3 minuten warm om uit te spoelen en dan stopt het met warm water.

Weet alleen niet of dochterlief je dan nog lief vind. :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Daar heeft een Nefit kachel een mooie oplossing voor : de douche timer. Die stel je in op bijvoorbeeld 10 minuten. Dan krijgt ze 7 minuten warm water. Daarna een klets koud (reminder), daarna nog 3 minuten warm om uit te spoelen en dan stopt het met warm water.

Wat een evil oplossing :D

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:21

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Alsof je op een camping woont 8)7 Die kinderen klagen je later aan >:)

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-11 15:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wolly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:24:
[...]

Misschien moeten die kinderen leren dat alles geld kost? Tikt nogal aan per jaar namelijk. Bizar eerstewereldprobleem om langer dan 10 minuten te kunnen douchen. Of is elke dag in bad nu ook een levensbehoefte ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:01:
P1 meter heb ik vroeger ook gehad maar vond het energieverslinderend om een pctje/apparaat overeind te houden voor logging.
Rasp-pi is nog geen eens 1W, dat is toch wel echt erg weinig.

• mr_evil08
[...]

Gewoon inhouden op zakgeld want douchen kun je heel makkelijk zien op de slimme meter omdat de ketel vol gas staat te stampen.

Vroeger ging bij ons de warmwaterkraan los in de keuken als wij te lang onder de douche stonden.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2021 17:53 ]

• asing
Wolly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:24:
[...]

Waarom zo negatief? Je kinderen leren dat energie en water geld kosten, en dat ze zuinig moeten zijn, is toch helemaal prima? Je moet het niet op 5 minuten zetten, dat is misdadig.

Aan de andere kant, men wil graag een beter milieu, minder energieverbruik en minder CO2. Dan kan je het niet maken om zelf dagelijks een half uur onder de regendouche te staan poedelen. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Kees-Jan
[...]

})

Ik vermoed van niet... :+

• Kees-Jan
mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

Gewoon inhouden op zakgeld want douchen kun je heel makkelijk zien op de slimme meter omdat de ketel vol gas staat te stampen.

Vroeger ging bij ons de warmwaterkraan los in de keuken als wij te lang onder de douche stonden.
Zakgeld? Ze werken allebei ;)

En ze weten hoeveel het kost, daar zijn we heel open in.
Ze weten dat ze (ooit) op zichzelf moeten gaan wonen en dat paps en mams dan niet hún vaste lasten gaan dokken! O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Kees-Jan op 25-10-2021 19:09 ]

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Akemi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:20:
Andere tip:

Als je huis redelijk goed geïsoleerd is zet dan je verwarming uit en laat em niet moduleren. Dit heeft mij zo gigantisch veel gas gescheeld. Ik zet de verwarming alleen aan als ik het koud vind en zet deze daarna weer uit als het behaaglijk is. (heb wel hete luchtverwarming)

Dit halveerde mijn gasverbruik.
Dan warm je binnen 15 minuten huis op. Vroeger hadden wij ook hete lucht verwarming dmv brinks. Ideaal als je weinig thuis bent. Anders gewoon een energie slurper.

• Rofdof
mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

Dan heb je hier oorlog. Duurzaamheid ja. Maar sochtends moet ik ff lang en heet douchen ook ivm rugproblemen.

Ik probeer wel minder lang te douchen maar ik denk dat ik er wel 10 minuten onder sta.
Zou ook in 3 a 4 minuten kunnen.

Toen ons huis verbouwd werd liepen de leidingen tijdelijk deels buiten langs. Dus toen ik wilde douchen geen warm water want leidingen bevroren.

Ik ben in boxer naar onze bus gelopen. Perstang eruit. Leiding doorgeknipt en nieuw stuk ertussen en toen gaan douchen. En mijn broertje de huid vol gescholden. Warme douche sochtends is heilig voor mij.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:16

PauseBreak

derp!

olafmol schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 01:03:
[...]

1400 m3 is beter dan het gemiddelde voor een 4persoons gezin, daar wordt ongeveer 1700 m3 voor genomen.

We moeten wel oppassen dat we elkaar hier niet helemaal gek gaan zitten maken met waardes die alleen maar door hardcore tweakers gehaald worden ;P
Er zitten wat haken er ogen aan. Het gemiddelde gaat uit van 20 graden. Ik stook tot 18 graden en dan ook nog zo beperkt mogelijk - feitelijk gezien beperkt het zich tot de woon-/eetkamer en de slaapkamer van onze jongste. Alle overige radiatoren staan dicht. Als je dat in acht neemt dan is 1400m3 gas per jaar voor 3 radiatoren heel erg veel.

Nee, merp!

• Rofdof
PauseBreak schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:43:
[...]

Er zitten wat haken er ogen aan. Het gemiddelde gaat uit van 20 graden. Ik stook tot 18 graden en dan ook nog zo beperkt mogelijk - feitelijk gezien beperkt het zich tot de woon-/eetkamer en de slaapkamer van onze jongste. Alle overige radiatoren staan dicht. Als je dat in acht neemt dan is 1400m3 gas per jaar voor 3 radiatoren heel erg veel.
Mijn vader woont bij mij. 86 en minder valide. 18 graden is te koud. Woonkamer staat helaas op 22. Schoonzus is koukleum en zwanger. Daar staat het ook op 21.

18 vind ik zelf ook laag voor verblijfsruimtes. 20 normaal. Maar ik denk dat die laatste 2 graden exponentieel veel energie kosten.
Ons huis is een vrijstaande villa met twee huishoudens. Wij doen 1600 kuub gas en zeg 7500 kWh per jaar.

• mr_evil08
Akemi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:20:
Andere tip:

Als je huis redelijk goed geïsoleerd is zet dan je verwarming uit en laat em niet moduleren. Dit heeft mij zo gigantisch veel gas gescheeld. Ik zet de verwarming alleen aan als ik het koud vind en zet deze daarna weer uit als het behaaglijk is. (heb wel hete luchtverwarming)

Dit halveerde mijn gasverbruik.
Heteluchtverwarming werkt totaal anders dan radiatoren of vloerverwarming.
Heteluchtverwarming is het enige systeem wat je ad-hoc kan gebruiken, zelf even 30 minuten weg gaan kun je hem gerust uitzetten.

Nadeel van dat systeem als er geen WTW bij zit dan is het gigantisch duur in verbruik want de warme lucht waait letterlijk naar buiten, en bij heteluchtverwarming kan je geen ramen open zetten in je huis anders waait ook letterlijk de warmte lucht naar buiten.

Ik ken het systeem het werkt mooi snel maar kent veel nadelen zoals boven slaapkamerraam of badkamerraam open heeft groot invloed erop ondanks je daar niet verwarmd(kleppen gesloten).

Nadeel is ook als je de verwarming uit zet is het meteen weer koud...

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2021 20:16 ]

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-11 20:11
Verkeerde topic

[ Voor 88% gewijzigd door mesa57 op 25-10-2021 20:28 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Toen ik net mijn huis heb gekocht heb ik voor het eerst 3 jaar mijn energie vast gezet. Dit vooral omdat ik alles net geïsoleerd heb en overal dubbelglas heb ingebracht.

Dus geniet nu nog 1.5 jaar van "goedkoop" gas

Ben wel er over na aan het denken om zonnecollectoren op mijn dak te leggen.

Heb nu nog circa 40m dak oppervlak waar vollop de zon schijnt dus gok dat het een combo wordt van gas besparing en elektra.

Liefst ook nog een thuis accu ipv teruglevering maar moet nog naar alles onderzoek doen helaas

Maar ja wel blij dat ik nog lekker cheap zit :+

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:44
Iedereen heeft een ander huis, verwarmingssysteem, gewoontes.

Hier hebben we een kleine open rijwoning met enkel vloerverwarming op gelijkvloers.

Condensatieketel op aardgas, aanvoertemperatuur 35gr, buitensensor.

Het eerste jaar werkte die ketel ’automatisch’ op buitentemperatuur geregeld. Dit op aanraden van installateur.
Bijkomende info: systeem met 2 pompen: 1 in ketel van +/-50W en 1 van vloerverwarming 35W die dus altijd draaiden.
Bijkomend had de ketel de neiging om heel veel te starten en stoppen, behalve als het heel koud was.
Ketel dus te zwaar gedimensioneerd. Nochthans ’maar’ een 17kW op mijn aangeven, installateur wilde eerst een 25kW plaatsen.
Gasverbruik eerste jaar: 700m³

Veel geëxperimenteerd met parameters en zo. Vorig jaar gasverbruik: 380m³ (verw. 300m³, warm water 80m³ schat ik)
Het beste resultaat krijg ik door tijdsblokken te programmeren in de thermostaat.
Bijvoorbeeld: deze periode is het nog niet heel koud dus ik heb een tijdsblok ingesteld van 5h30 tot 7h30 ’s morgens. Dan is de vloer warm als we opstaan en is het 19gr in huis.
Onze ramen zijn westgericht, een paar uur zon per dag zorgt er voor dat het dan voor de rest van de dag warm blijft.
Als het dan nog kouder begint te worden programeer ik er nog een blokje bij na de middag.
En als het echt koud wordt dan zet ik de ketel weer op automatisch.

Je moet het wat meer zelf opvolgen en instellen maar uiteindelijk scheelt het best veel in gas- en elektriciteitsverbruik. Kleine moeite vind ik zelf.
Vanmiddag hebben we besloten om voor onze nieuwe woning voorlopig maar naar een leverancier met dagprijzen te gaan. Vastzetten zien we nu niet zitten. En als we dan toch voor variabel gaan, dan mag het ook écht variabel zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 18:00
Ivow85 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:55:
Vanmiddag hebben we besloten om voor onze nieuwe woning voorlopig maar naar een leverancier met dagprijzen te gaan. Vastzetten zien we nu niet zitten. En als we dan toch voor variabel gaan, dan mag het ook écht variabel zijn.
Noem er eens een, wist niet dat we die in NL ook hadden

Edit: easyenergy lijkt de enige te zijn

[ Voor 23% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-10-2021 21:09 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

TWeaKLeGeND schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:01:
[...]

Vorig jaar waren het er een stuk of 3-4 weet ik nog. Ik heb er toen naar gekeken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
TWeaKLeGeND schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:01:

Is een heel topic over: het grote day ahead energie prijzen topic.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
Elke woning is anders.

Ik heb een appartement van 70 m2, nieuwbouw uit het jaar 2019. Zeer goed geïsoleerd met vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen.
Tijdens een milde winter blijft het in de woning ruim 18 tot 18.5 graden met de vloerverwarming uit en dat is voor ons prima. Als het echt langdurig vriest en sneeuwt gaat de verwarming wel minimaal aan zodat het 19 a 20 graden blijft, maar daar is minimale inspanning voor nodig.

Verwarming is hier nu ook nog steeds uit. Blijft in alle vertrekken 21 a 22 graden. :)

Paar jaar geleden woonde ik in een heel oud gebouw met radiatoren. Was gewoon niet bij te houden. Verwarming paar minuten uit en het was meteen koud. Die radiatoren moesten gigantisch loeien voor wat warmte. Was gewoon echt weggegooid geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheezborger op 25-10-2021 23:12 ]

• mr_evil08
Cheezborger schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:12:
Elke woning is anders.

Ik heb een appartement van 70 m2, nieuwbouw uit het jaar 2019. Zeer goed geïsoleerd met vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen.
Tijdens een milde winter blijft het in de woning ruim 18 tot 18.5 graden met de vloerverwarming uit en dat is voor ons prima. Als het echt langdurig vriest en sneeuwt gaat de verwarming wel minimaal aan zodat het 19 a 20 graden blijft, maar daar is minimale inspanning voor nodig.

Verwarming is hier nu ook nog steeds uit. Blijft in alle vertrekken 21 a 22 graden. :)

Paar jaar geleden woonde ik in een heel oud gebouw met radiatoren. Was gewoon niet bij te houden. Verwarming paar minuten uit en het was meteen koud. Die radiatoren moesten gigantisch loeien voor wat warmte. Was gewoon echt weggegooid geld.
Bij appartementen heeft het er ook sterk mee te maken wat je onderburen doen, als dat koukleumers zijn heb je daar veel aan anders was je appartement echt niet meer zo warm in deze periode van het jaar.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:38

ultimateharry

Team Slayer:-)

mr_evil08 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Bij appartementen heeft het er ook sterk mee te maken wat je onderburen doen, als dat koukleumers zijn heb je daar veel aan anders was je appartement echt niet meer zo warm in deze periode van het jaar.
Yep, zie ik in mijn situatie ook: onderburen (op begane grond) stoken flink, en zijn ook veel thuis. Bovendien heb ik veel glas in de huiskamer waar in de winter ook veel zon binnen komt, scheelt naar mijn idee ook.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20
Cheezborger schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:12:
Elke woning is anders.

Hier vergelijkbaar. Ik woon op de begane grond (appartement 80m2). A-label (oplevering 2019). Het is non stop 20-22 op dit moment. Ik hoef nauwleijks bij te stoken om het lekker op 22 graden te hebben. Mijn totale gasverbruik is 450m3 (Kom van 1300m3 af). Een a-label woning kopen (wat kleiner en een appartement) is ideaal. Kan ik toch mijn energieverbruik omlaag krijgen, zonder dat ik echt kou ga lijden. Comfort wil ook wat :)

Maar mijn buren links en rechts zijn wel bejaarden die het op 24 graden stoken, maar ik heb geen onderburen.

Ik heb toch maar de energie nu vastgezet, ik ga eens voor zekerheid (hiervoor hebi k altijd variabel gehad). Maar nu durf ik het risico niet aan. Vastzetten is gewoon een vorm van verzekeren.

Overschakelen tijdens de bouw naar een warmtepomp was niet realistisch. De architect beroept zich op z'n persoonlijkheidsrechten en vind het afbreuk doen aan z'n ontwerp (staat an sich in z'n recht). Mogelijk kan er ivm klimaatverandering wel wat bij de rechter gebeuren, maar daar hadden we geen zin in. We blijven tot ongeveer 40-45 op het gas volgens de planning.

Ik heb wel zonnepanelen (1000 kwh op jaarbasis, maar kan nog naar 3000 toe als ik de VVE met een goede business case zo gek ga krijgen). Ik weet niet wat de regels zij nvoor het investeren van het vermogen van de VVE (ik zie geen reden om het niet te investeren, maar ik ken alle regeltjes nog niet).

Ik betaal nu ongeveer 75 per maand, voor netto 2000 kwh en 450-500 m3 gas. Die energiebelastingskorting is ook erg welkom :)

• Brent
Adlermann schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Hier vergelijkbaar. Ik woon op de begane grond (appartement 80m2). A-label (oplevering 2019). Het is non stop 20-22 op dit moment. Ik hoef nauwleijks bij te stoken om het lekker op 22 graden te hebben.
Mijn ouders zijn recent in een A+++ woning gaan wonen. Ik stik de moord daar met die 21-22 graden. Hun energierekening is twee tientjes per maand :o

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17

Grin

Ride si sapis.

asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Waarom zo negatief? Je kinderen leren dat energie en water geld kosten, en dat ze zuinig moeten zijn, is toch helemaal prima? Je moet het niet op 5 minuten zetten, dat is misdadig.

Aan de andere kant, men wil graag een beter milieu, minder energieverbruik en minder CO2. Dan kan je het niet maken om zelf dagelijks een half uur onder de regendouche te staan poedelen. ;)
Vijf minuten is prima; niks mis mee.
Als je daarna nog niet schoon bent dan is er iets anders aan de hand... 10 minuten moest ik thuis niet mee aankomen, ik probeerde het wel maar dat werd niet gewaardeerd... ;)
En ja, dat komt van iemand die sinds hij op zichzelf woont iedere dag 15-25 minuten onder de warme regendouche staat maar dat is mijn enige gas-zonde.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
mr_evil08 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Klopt.
Bij een vriend die onder, boven en zijdelings buren heeft is het nog steeds 20 graden ofzo terwijl hij niet stookt.
Ik woon beneden met links en rechts het trapportaal voor de bovenwoning en die van mijn buren links en rechts met voor en achter een plein en hele grote tuin voor amsterdamse begrippen (70m2 per benedenwoning).

Ik ben dus al voorzichtig aan het stoken terwijl die vriend nog geen enkele kosten heeft.

Wel raar eigenlijk dat ik volgens het nuon energierapport het minste verbruik vergeleken met anderen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik was gisteren bij een paprikakweker, en die houdt er na de komende oogst ook even mee op tot de gasprijzen weer normaal zijn. En veel van zijn collega's gaan dat ook doen.

5x hogere gasprijzen maakt het niet rendabel meer.

Ik ben benieuwd hoe hoog de prijzen van de paprika's, tomaten en komkommers gaan worden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Rofdof
Resistor schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:50:
Ik was gisteren bij een paprikakweker, en die houdt er na de komende oogst ook even mee op tot de gasprijzen weer normaal zijn. En veel van zijn collega's gaan dat ook doen.

5x hogere gasprijzen maakt het niet rendabel meer.

Ik ben benieuwd hoe hoog de prijzen van de paprika's, tomaten en komkommers gaan worden.
volgensmij gaan die prijzen in de supermarkt ook 4 tot 5 keer over de kop.

Dus als de supermarkt ethisch zou zijn dan...

ach laat ook maar.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

Rofdof schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

volgensmij gaan die prijzen in de supermarkt ook 4 tot 5 keer over de kop.

Dus als de supermarkt ethisch zou zijn dan...

ach laat ook maar.
Wat verwacht je precies van de supermarkt?
Dat ze ze voor de normale prijs verkopen terwijl ze het ook uit het buitenland kunnen laten komen?
Het is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling

• Brent
Resistor schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:50:

Het goede nieuws is dat Marokkaanse import stukken beter smaakt :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Brent schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

Het goede nieuws is dat Marokkaanse import stukken beter smaakt :)
Wou zeggen dat ligt er heel erg aan wat import kost.. dat zal vast goedkoper zijn. Groene asperges komen uit Peru en die zijn nou ook weer niet ZO duur...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Brent
Glashelder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Wou zeggen dat ligt er heel erg aan wat import kost.. dat zal vast goedkoper zijn. Groene asperges komen uit Peru en die zijn nou ook weer niet ZO duur...
Toen ik in Frankrijk woonde, was veel goedkope groente op de markt afkomstig uit Marokko/Tunesië (en o zo veel beter te vreten dan die kasmeuk). Zo heel duur kan het dus niet zijn.

• Wolly
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Toen ik in Frankrijk woonde, was veel goedkope groente op de markt afkomstig uit Marokko/Tunesië (en o zo veel beter te vreten dan die kasmeuk). Zo heel duur kan het dus niet zijn.
Als de vraag toeneemt, bijvoorbeeld door wegvallende productie in NL, dan stijgt de prijs (ook in FR).

• asing
Brent schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Mijn ouders zijn recent in een A+++ woning gaan wonen. Ik stik de moord daar met die 21-22 graden. Hun energierekening is twee tientjes per maand :o
Dat zou ook een beetje mijn angst zijn. Alles dichtgekit en 3 dubbel geïsoleerd en dan is het 21-22 graden binnen. Mijn thermostaat staat standaard op 19.5.

Hoe is het met de A+++ woning als het buiten 30+ is?

• mr_evil08
Wozmro schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:36:
Iedereen heeft een ander huis, verwarmingssysteem, gewoontes.

Hier hebben we een kleine open rijwoning met enkel vloerverwarming op gelijkvloers.

Condensatieketel op aardgas, aanvoertemperatuur 35gr, buitensensor.

Het eerste jaar werkte die ketel ’automatisch’ op buitentemperatuur geregeld. Dit op aanraden van installateur.
Bijkomende info: systeem met 2 pompen: 1 in ketel van +/-50W en 1 van vloerverwarming 35W die dus altijd draaiden.
Bijkomend had de ketel de neiging om heel veel te starten en stoppen, behalve als het heel koud was.
Ketel dus te zwaar gedimensioneerd. Nochthans ’maar’ een 17kW op mijn aangeven, installateur wilde eerst een 25kW plaatsen.
Gasverbruik eerste jaar: 700m³

Veel geëxperimenteerd met parameters en zo. Vorig jaar gasverbruik: 380m³ (verw. 300m³, warm water 80m³ schat ik)
Het beste resultaat krijg ik door tijdsblokken te programmeren in de thermostaat.
Bijvoorbeeld: deze periode is het nog niet heel koud dus ik heb een tijdsblok ingesteld van 5h30 tot 7h30 ’s morgens. Dan is de vloer warm als we opstaan en is het 19gr in huis.
Onze ramen zijn westgericht, een paar uur zon per dag zorgt er voor dat het dan voor de rest van de dag warm blijft.
Als het dan nog kouder begint te worden programeer ik er nog een blokje bij na de middag.
En als het echt koud wordt dan zet ik de ketel weer op automatisch.

Je moet het wat meer zelf opvolgen en instellen maar uiteindelijk scheelt het best veel in gas- en elektriciteitsverbruik. Kleine moeite vind ik zelf.
Een pompschakelaar er tussen scheelt een hoop en bij je ketel kun je ook instellen dat na 15 minuten koud water de pomp stopt.

Nergens voor nodig om de pompen continue 24/7 te laten draaien.

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Transport kost ook energie..., dus de import wordt ook duurder

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:13:
[...]
Dat zou ook een beetje mijn angst zijn. Alles dichtgekit en 3 dubbel geïsoleerd en dan is het 21-22 graden binnen. Mijn thermostaat staat standaard op 19.5.
Ventilatiesysteem zo instellen dat de bypass wat langer open blijft, zodat je meer koele lucht krijgt. Lukt prima in zo'n woning
Hoe is het met de A+++ woning als het buiten 30+ is?
Een goed geisoleerde en kierdichte woning helpt om een woning koel te houden. De warmte kan er immers niet via muren of lucht inkomen.

De woning moet dan wel ontworpen zijn met zonwering en/of zonwerend glas. Want de zon moet je dan buiten houden.

Rest nog de interne warmtelast. Als je een betonnen woning hebt, neemt de thermische massa die op, temperatuur loopt dan gedurende enkele weken op, maar zo lang zijn onze zomers nu ook weer niet. Alternatief is een klein beetje koeling. Heb je geen dikke airco voor nodig.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bruin Poeper schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

Transport kost ook energie..., dus de import wordt ook duurder
Ik zeg ook niet dat het goedkoper wordt ;)

Maar 5 / 6 x over de kop lijkt me wat overdreven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Ik zeg ook niet dat het goedkoper wordt ;)

Maar 5 / 6 x over de kop lijkt me wat overdreven.
Ik denk dat @Rofdof bedoelt dat de prijzen nu al 5-6x over de kop gaan. Verkoopprijs teler: 10 cent, verkoopprijs supermarkt: 50 cent. En dat zonder veel tussenhandel.

Dus een supermarkt kan gerust een deel van de meerkosten op zich nemen.

• Brent
Wolly schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Als de vraag toeneemt, bijvoorbeeld door wegvallende productie in NL, dan stijgt de prijs (ook in FR).
Het zijn niet helemaal dezelfde markten, Nederlandse paprika's verkopen niet overal even goed, en Nederlanders hebben weer minder geld over voor kwaliteit. In elk geval zou het een mooie uitkomst zijn, smakelijkere zon-groenten in Nederlandse supermarkten.

• Wolly
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Het zijn niet helemaal dezelfde markten, Nederlandse paprika's verkopen niet overal even goed, en Nederlanders hebben weer minder geld over voor kwaliteit. In elk geval zou het een mooie uitkomst zijn, smakelijkere zon-groenten in Nederlandse supermarkten.
Helemaal waar. Ik begrijp sowieso niet dat wij in het Westland vaak smaakloze producten maken tegen een enorm hoge prijs qua milieubelasting en ruimte. Doe mij maar die vreemdvormige tomaten uit de warmere landen :9~

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56
evleerdam schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:12:
Het lag al voor de hand natuurlijk, maar een tarief mag niet zomaar verhoogd worden als er vaste tarieven zijn afgesproken.

Naam van het bedrijf wordt niet genoemd, maar ik neem aan Enstroga.

ACM: energiebedrijf moet blijven leveren, contractbreuk verboden
Enstroga probeert het nu op deze manier, ben benieuwd:

https://www.nu.nl/economi...willig-te-vertrekken.html

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
Modbreak:De situatie bij Welkom graag hier verder bespreken: Welkom Energie raakt vergunning kwijt

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wolly schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Helemaal waar. Ik begrijp sowieso niet dat wij in het Westland vaak smaakloze producten maken tegen een enorm hoge prijs qua milieubelasting en ruimte. Doe mij maar die vreemdvormige tomaten uit de warmere landen :9~
'vaak' is ook weer niet helemaal waar. Ik werk in het westland en aan de kasdeur kun je vaak de producten direct kopen of uit zo'n FEBO ding trekken. Dat is echt A-kwaliteit, beter dan wat je in de supermarkt krijgt. Ik denk dus eerder dat in de supermarkt cheap-ass buitenlandse zooi ligt en de A-kwaliteit uit het Westland naar het buitenland gaat.

Er zit een druiventeler ergens, die produceert megagrote zoete druiven. Die heb ik nog nooit in een supermarkt hier gezien.De zoetheid van de aardbeien van een teler ergens in de buurt van Wateringen heb ik ook nog nooit in een supermarkt geproefd en die bakjes kon (laatste keer was paar jaar geleden dat ik er was) voor 2.50 per 500g uit de muur trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door FunkyTrip op 27-10-2021 13:45 ]

Dit dus.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

ManiacsHouse schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Dan mag de EU ook wetgeving maken dat de voorwaarden dan ook evenredig eerlijk zijn. Dus in geval van extreme omstandigheden gelijke monniken gelijke kappen. En niet alleen maar mogen opzeggen, ook voor de leverancier een financieel risico (boete). Tis allemaal nogal erg eenzijdig tegenwoordig. Je moet dit en moet dat. En de leverancier draait zijn kont er gewoon tussenuit als het mis gaat.
Maar de gasleverancierlobby (waar dat voorstel vandaan komt natuurlijk) is bij de EU natuurlijk een stuk groter dan het gewone plebs. Reken dus maar niet op evenredige eerlijkheid ;)

Dit dus.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 11:28
Ons contract loopt 1 december af, snel een blik geworpen op gaslicht voor een nieuw contract. Dan schrik je toch wel. Geen verschil van honderden, maar duizenden per jaar.

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:54
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:11:
Ons contract loopt 1 december af, snel een blik geworpen op gaslicht voor een nieuw contract. Dan schrik je toch wel. Geen verschil van honderden, maar duizenden per jaar.
Ik zou niet voor een vast contract gaan. Kies variabel en kijk vervolgens volgend voorjaar verder.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Piet_Piraat7
Mortel schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Ik zou niet voor een vast contract gaan. Kies variabel en kijk vervolgens volgend voorjaar verder.
Nee inderdaad. Toevallig ook een mailtje onlangs gehad van onze leverancier:
Wat als je contract binnenkort afloopt?
Loopt de termijn van je vaste contract binnenkort af? Ook dan is het slim om voorlopig niets te doen. Zelfs variabele tarieven zijn gunstiger dan de tarieven die je betaalt wanneer je nu een nieuw contract zou afsluiten. Als je contract afloopt, ontvang je een e-mail met je nieuwe variabele tarieven.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-11 13:53
Waar kijken jullie voor variabele tarieven? Gaslicht wordt niets weergegeven.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-11 14:16
Als ik nu geen contact had had ik mij ingeschreven voor het CB collectief wie weet komt daar nog wat redelijks uit.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:00:
Als ik nu geen contact had had ik mij ingeschreven voor het CB collectief wie weet komt daar nog wat redelijks uit.
Centraal Beheer?
Coolblue?
Cyberbullies?

(ik gok maar, want https://www.google.com/se...refox-b-d&q=CB+collectief levert niets bruikbaars op)

[ Voor 17% gewijzigd door Smultie op 27-10-2021 15:34 ]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Consumenten Bond

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
BaBoK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:20:
Waar kijken jullie voor variabele tarieven? Gaslicht wordt niets weergegeven.
Googlen op "<aanbieder> modelcontract", de meeste aanbieders hebben die onvindbaar gemaakt via de homepage, maar via een directe link is het nog wel af te sluiten.

All-electric.

• Roos79
Smultie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:34:
[...]

Centraal Beheer?
Coolblue?
Cyberbullies?

(ik gok maar, want https://www.google.com/se...refox-b-d&q=CB+collectief levert niets bruikbaars op)
De meeste tweakers noemen het zo en is hier al meermaals voorbij gekomen 😉
Maar consumenten bond die hebben nog wat lopen waar binnenkort een aanbod op komt

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-11 02:12
[...]

Nou echt lang zal ze niet douchen. Als het 10 minuten per dag is kost het 0,4 m3 per dag = max 146m3 per jaar. En kost je dus max....laten we zeggen €146 per jaar?

Maar jij zegt dat het totaalverbruik van je gezin zelfs lager is. Dus wat is dan te lang douchen. En hoe vaak per week.

[ Voor 12% gewijzigd door PLAE op 27-10-2021 17:13 ]

• Roos79
[...]

Dat is heel weinig hoor 121m3 per jaar.

• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:00:
Nog nooit eerder van gehoord, goeie tip!

Begrijp ik het goed dat je pas contributie hoeft te betalen als je daadwerkelijk in wil gaat op het aanbod, dus voor nu kun je gewoon de kat uit de boom kijken?

En moet je gedurende het gehele contract, dus bijv. 1/3 jaar, maandelijks contributie blijven betalen of is dat alleen nodig voor het accepteren van het aanbod?

• Segafreak83
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Zeker een 0 vergeten...

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Wellicht moeten consumenten ook gaan wennen aan het feit dat het niet slim is om bij een kleine energie maatschappij te gaan.

Ik heb altijd een beetje het idee dat ze een delonghi apparaat kopen en dan de kwaliteit van een la marzocco verwachten.

Alles heeft zijn prijs zeg maar. Die types die je ziet bij kassa zeg maar.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Koos2009 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:43:
Wellicht moeten consumenten ook gaan wennen aan het feit dat het niet slim is om bij een kleine energie maatschappij te gaan.

Ik heb altijd een beetje het idee dat ze een delonghi apparaat kopen en dan de kwaliteit van een la marzocco verwachten.

Welkom Energie stuntte in het begin zelfs met een welkomstbonus van 260 euro bij een 1-jarig (!) contract…als er dan geen alarmbellen afgaan dat dat ergens vandaan moet komen (vastrecht enz)…

Maar back on track: ben benieuwd naar DBG energie en Estrogena nu.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 27-10-2021 20:47 ]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-11 13:53
RonJ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Googlen op "<aanbieder> modelcontract", de meeste aanbieders hebben die onvindbaar gemaakt via de homepage, maar via een directe link is het nog wel af te sluiten.
Thanks!
Klopt het dat een variabel contract enkel van toepassing kan zijn als je een slimme meter hebt?

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
BaBoK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Thanks!
Klopt het dat een variabel contract enkel van toepassing kan zijn als je een slimme meter hebt?
Nee

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

Vind ik iets te simpel. De mate waarin financieel gegokt kan worden met voorschotten is veel te groot en de mate waarin dit gedaan wordt te weinig zichtbaar om dit aan consumenten over te laten wat mij betreft.
Kortom iets onwenselijks en een hiaat in de regelgeving (en of toezicht en handhaving), wat in mijn optiek ook weinig bedraagt aan een betere noch een goedkopere energiemarkt.

• Segafreak83

Lekker achteraf kletsen, heb je nu geen helemaal niets aan.

Er was geen enkele reden om een jaar geleden te denken dat dit zou gaan gebeuren.

Tuurlijk dacht men wel eens, de prijzen kunnen gaan stijgen, alleen dat gebeurde nooit, tot nu.

Vergeet ook niet dat veel mensen bijna nooit naar hun leverancier keken: "Zit bij Nuon of Essent en daar zit ik prima".

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:55
Segafreak83 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:58:
[...]

Lekker achteraf kletsen, heb je nu geen helemaal niets aan.

Er was geen enkele reden om een jaar geleden te denken dat dit zou gaan gebeuren.

Tuurlijk dacht men wel eens, de prijzen kunnen gaan stijgen, alleen dat gebeurde nooit, tot nu.

Vergeet ook niet dat veel mensen bijna nooit naar hun leverancier keken: "Zit bij Nuon of Essent en daar zit ik prima".
Nou ja, geen reden dat dít zou gebeuren. Maar op zich is het niet voor het eerst dat er van die kleine labels failliet zijn gegaan. En ook daar waren mensen die teveel voorschot betaalden (want “fijn, dan heb je eind van het jaar een cadeautje”) de dupe want geld kwijt. Nu gaat het helaas niet alleen om voorschotten maar vooral om de dupe zijn omdat je ook ineens de hoge tarieven moet betalen, dat is idd wel een first. Maar zelf zou ik om eerdergenoemde reden sowieso van die kleine labels mijden. Of voorschot lager zetten dan verbruik.

• Segafreak83
Valorian schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Nou ja, geen reden dat dít zou gebeuren. Maar op zich is het niet voor het eerst dat er van die kleine labels failliet zijn gegaan. En ook daar waren mensen die teveel voorschot betaalden (want “fijn, dan heb je eind van het jaar een cadeautje”) de dupe want geld kwijt. Nu gaat het helaas niet alleen om voorschotten maar vooral om de dupe zijn omdat je ook ineens de hoge tarieven moet betalen, dat is idd wel een first. Maar zelf zou ik om eerdergenoemde reden sowieso van die kleine labels mijden. Of voorschot lager zetten dan verbruik.
Vroeger stond mijn voorschot ook hoger, maar sinds een paar jaar heb ik deze lager gezet, rond het echte verbruik.

Dat zouden inderdaad meer mensen moeten doen nu, anders kan het je weleens duur komen te staan. Als in, geld weg.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:51
Meer mensen die een bericht hebben gehad van energiedirect hebben gehad met dat de variabele prijzen wijzigen per 1 november?

• asing
CyberMania schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:44:
[...]
Maar back on track: ben benieuwd naar DBG energie en Estrogena nu.
Ik niet echt, die gaan ook mee met Welkom Energie :X . Zelfde bootje. Als je de tarieven voor de variabele tarieven al per 1-11 omhoog gooit en de klanten met een vast tarief probeert te ontbinden of vraagt over te stappen dan is het financieel niet pluis. Normaal ben je blij met een betalende klant. Alleen nu kost die betalende meer dan dat deze oplevert. Veel meer, en dat wijzigt ook niet morgen.

Er zijn maatschappijen verstandig, die kopen meteen in wat je zal gaan verbruiken. Er zijn er ook die gaan gokken op de markt en hopen daar winst te pakken. "Going Short", het is een beetje als GameStop. Gokken met geleend geld en dan de boot in gaan. ;(

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 17:14
Poetin geeft opdracht gasvoorraden Europa aan te vullen - https://nos.nl/l/2403359

Lijkt goed nieuws!

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Misschien is het handig als mensen het verschil tussen een energie maatschappij en een tussenhandelaar die alleen maar marge vangt gaan snappen, en dat het risico bij die marge vanger met plof bv’tje veel groter is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56
Kroepoekoe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Nog nooit eerder van gehoord, goeie tip!

Begrijp ik het goed dat je pas contributie hoeft te betalen als je daadwerkelijk in wil gaat op het aanbod, dus voor nu kun je gewoon de kat uit de boom kijken?

En moet je gedurende het gehele contract, dus bijv. 1/3 jaar, maandelijks contributie blijven betalen of is dat alleen nodig voor het accepteren van het aanbod?
Makkelijk te vinden:
We heten je van harte welkom met ons Basislidmaatschap. De eerste drie maanden zijn gratis, daarna betaal je €3 per maand (maandelijks opzegbaar).
Dus opzegbaar na 3 maanden. Ze hopen natuurlijk dat je dat vergeet. :)

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:42
Waah schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:32:
Meer mensen die een bericht hebben gehad van energiedirect hebben gehad met dat de variabele prijzen wijzigen per 1 november?
Yep hier ook. Gas naar 1.56 m3. Bijna verdubbeling. Mag dat zomaar? Mailtje vanavond gehad. Ingang over 4 dgn, lijkt mij toch niet echt stroken met ruim van te voren aankondigen?
Ik ging toch echt uit van 2 ijkmomenten, te weten wijzigingen per 1 januari en 1 juli bij variabel
Volgens mij heeft Energiedirect ook constant die suggestie in ieder geval gewekt. Zitten ze in zwaar weer? Het is voor zover ik weet een dochter van Essent...

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 28-10-2021 00:08 ]

• Dacuuu
  • Laatst online: 06:02
argusb79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:40:
Poetin geeft opdracht gasvoorraden Europa aan te vullen - https://nos.nl/l/2403359

Lijkt goed nieuws!
Die man heeft Europa goed bij de kloten. Als ik dat zo mag omschrijven..

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:08:
[...]

Die man heeft Europa goed bij de kloten. Als ik dat zo mag omschrijven..
En daar heeft ie ff lekker aan lopen draaien :+ ...de gaskraan bedoel ik :P

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

Lijkt goed nieuws!
7 jaar geleden startte ik mijn duurzaamheidsproject voor mijn woning en noemde ik het mijn anti poetin project, ik moest dit iedereen uitleggen en iedereen lachte mij uit. Inmiddels gasloos en heb ik nog 1000 tot 1500kW netto op jaarbasis nodig. Nu moet ik niemand meer uitleggen dat poetin het gasbeleid bepaald in nederland.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Kees-Jan
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

Oh ja? Ja! :+
Het is idd iets meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cehba9qmN1klwXUA5x9ihU7vN38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oVmqqbeS8hvowCd52xhMgOml.png?f=user_large
:X

• Waah
  • Laatst online: 23:51
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

Zitten op 169. Maar dat is inclusief jacuzzi, een aquarium van 0.25 kuub en gezin van 4 die dagelijks douchet of in bad gaat.

Nee echt zuinig zijn we niet met water. En met 196 zit @Kees-Jan gewoon hoog :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YeUZ0E12eAueg9dtu19NXoqSeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN6RNA9JYQAc4XhTJNNei8on.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Waah op 28-10-2021 07:06 ]

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

corsat schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 06:55:
[...]

7 jaar geleden startte ik mijn duurzaamheidsproject voor mijn woning en noemde ik het mijn anti poetin project, ik moest dit iedereen uitleggen en iedereen lachte mij uit. Inmiddels gasloos en heb ik nog 1000 tot 1500kW netto op jaarbasis nodig. Nu moet ik niemand meer uitleggen dat poetin het gasbeleid bepaald in nederland.
Nog meer voorspellingen voor de toekomst of horen we dat achteraf?

Default blanke hetero

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 18:15
Kees-Jan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:00:
[...]

Oh ja? Ja! :+
Het is idd iets meer:
[Afbeelding]
:X
Als we het in dit topic over m3 hebben, dan gaat het toch altijd over gas? Kom jij nu met water aanzetten?!

Wat een spraakverwarring.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Kees-Jan
evleerdam schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:09:
[...]

Als we het in dit topic over m3 hebben, dan gaat het toch altijd over gas? Kom jij nu met water aanzetten?!

Wat een spraakverwarring.
Uh, ja, misschien wel. Die discussie begon ongeveer hier, dus het kan zijn dat ik de m3 voor watergebruik heb geinterpreteerd ipv gasgebruik O-)

• Piet_Piraat7
Ik snap niet waarom dit geen groter nieuws is met meer communicatie vanuit de overheid. Ja, het is regelmatig in het journaal maar dit raakt veel gezinnen toch ontzettend hard? Als ik op gaslicht.com een gezin van 4 selecteer qua verbruik dan kom ik op een geschat contract (variabel of vast) van zo'n € 4000 tot € 5000 per jaar. Dat is voor een hele hoop gezinnen die maar een paar honderd per maand kunnen sparen toch een enorme financiele strop?

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:14
Dit soort dingen is voor een consument niet bij te houden , daarom is regelgeving nodig zodat er wat bescherming is in het geval dat er een calamiteit zich voor doet.

Maar dit is wat we zo graag willen, alles zelf regelen en zo goedkoop mogelijk. Mensen realiseren zich totaal niet wat er mis kan gaan. En dit is slechts nog alleen in de energie markt. Ga maar eens uitleggen wat termijn contracten doen en hoe die handel werkt. De meeste mensen snappen hun hypotheek amper.

We willen zo min mogelijk regelgeving als het goed lijkt te gaan , en nu kijken we maar naar de overheid om het op te lossen ? Maar die lijken ook verrast dat het mantra de markt zorgt wel voor een oplossing niet werkt.

En straks heb je weer een energie affaire.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:26
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:19:
Ik snap niet waarom dit geen groter nieuws is met meer communicatie vanuit de overheid. Ja, het is regelmatig in het journaal maar dit raakt veel gezinnen toch ontzettend hard? Als ik op gaslicht.com een gezin van 4 selecteer qua verbruik dan kom ik op een geschat contract (variabel of vast) van zo'n € 4000 tot € 5000 per jaar. Dat is voor een hele hoop gezinnen die maar een paar honderd per maand kunnen sparen toch een enorme financiele strop?
voor veel mensen gewoonweg niet meer te betalen

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:19:
Het gaat al toch weken nergens anders over? Als je dit nieuws gemist hebt?

Default blanke hetero

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:54
Ik zat dus bij welkom energie. Dus ik ga er straks gewoon 2x zoveel betalen bij eneco. Hier mag echt wel wat steun vanuit de overheid voor komen.. En dan pas in december de kans krijgen om zelf een keuze te maken. Bevries dan gewoon de huidige contracten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AMARONE schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:40:
Ik zat dus bij welkom energie. Dus ik ga er straks gewoon 2x zoveel betalen bij eneco. Hier mag echt wel wat steun vanuit de overheid voor komen.. En dan pas in december de kans krijgen om zelf een keuze te maken. Bevries dan gewoon de huidige contracten.
Wat dat betreft lijkt de aanpak van Frankrijk slimmer want die hebben inderdaad de tarieven gewoon bevroren.

Hier in NL is er weer eens gekozen voor een subsidie die straks voor een deel in de zakken van energieleveranciers gaat verdwijnen. Dat zie je ook met zaken zoals warmtepompen en isolatie: de installatiekosten zijn grofweg net zo hoog als de subsidie :p

• _Arthur
  • Laatst online: 17-11 16:11

_Arthur

blub

Lijkt goed nieuws!
Ah, daardoor kwam de enorme dip in de Gas Futures gister einde van de dag vandaan. Van 87,43 ging het in 1 streep naar 84,605 Benieuwd of die daling vandaag door gaat zetten.

Zie: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5285051

• Kees-Jan
Er komt toch ook steun uit de overheid?
“Dat doen we door de belastingvermindering op de energierekening te verhogen met 230 euro. Ook gaan we de tarieven op elektriciteit verlagen. Daarmee kunnen we de stijging enigszins beperken.” Een algemene belastingmaatregel dus, waardoor huishoudens gemiddeld ruim 400 euro minder kwijt zijn aan de energienota.
niet dekkend en voor veel mensen zal dit een druppel op de gloeiende plaat zijn...

• Piet_Piraat7
Kees-Jan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:45:
Er komt toch ook steun uit de overheid?

[...]

niet dekkend en voor veel mensen zal dit een druppel op de gloeiende plaat zijn...
Ik vind dit niet noemenswaardig. Zo'n € 400 compensatie op een energierekening van € 4000 - € 5000 per jaar.

Allemaal leuk die klimaatdoelen, kern- en kolencentrales sluiten en minder gas. Maar nu zie je dus hoeveel mensen er in de problemen komen. Zeer veel huizen zijn nog enorm afhankelijk van gas en kunnen die transitie niet zo snel maken.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:49:
[...]
Allemaal leuk die klimaatdoelen, kern- en kolencentrales sluiten en minder gas. Maar nu zie je dus hoeveel mensen er in de problemen komen. Zeer veel huizen zijn nog enorm afhankelijk van gas en kunnen die transitie niet zo snel maken.
De hoge gasprijzen hebben niets met klimaatdoelen te maken. Sterker nog, de hoge gasprijzen zijn juist een reden waarom we veel harder aan onze duurzame energievoorziening moeten werken.
Pagina: 1 ... 20 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4