Cheezborger schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:12:
Elke woning is anders.
Ik heb een appartement van 70 m2, nieuwbouw uit het jaar 2019. Zeer goed geïsoleerd met vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen.
Tijdens een milde winter blijft het in de woning ruim 18 tot 18.5 graden met de vloerverwarming uit en dat is voor ons prima. Als het echt langdurig vriest en sneeuwt gaat de verwarming wel minimaal aan zodat het 19 a 20 graden blijft, maar daar is minimale inspanning voor nodig.
Verwarming is hier nu ook nog steeds uit. Blijft in alle vertrekken 21 a 22 graden.
Paar jaar geleden woonde ik in een heel oud gebouw met radiatoren. Was gewoon niet bij te houden. Verwarming paar minuten uit en het was meteen koud. Die radiatoren moesten gigantisch loeien voor wat warmte. Was gewoon echt weggegooid geld.
Hier vergelijkbaar. Ik woon op de begane grond (appartement 80m2). A-label (oplevering 2019). Het is non stop 20-22 op dit moment. Ik hoef nauwleijks bij te stoken om het lekker op 22 graden te hebben. Mijn totale gasverbruik is 450m3 (Kom van 1300m3 af). Een a-label woning kopen (wat kleiner en een appartement) is ideaal. Kan ik toch mijn energieverbruik omlaag krijgen, zonder dat ik echt kou ga lijden. Comfort wil ook wat
Maar mijn buren links en rechts zijn wel bejaarden die het op 24 graden stoken, maar ik heb geen onderburen.
Ik heb toch maar de energie nu vastgezet, ik ga eens voor zekerheid (hiervoor hebi k altijd variabel gehad). Maar nu durf ik het risico niet aan. Vastzetten is gewoon een vorm van verzekeren.
Overschakelen tijdens de bouw naar een warmtepomp was niet realistisch. De architect beroept zich op z'n persoonlijkheidsrechten en vind het afbreuk doen aan z'n ontwerp (staat an sich in z'n recht). Mogelijk kan er ivm klimaatverandering wel wat bij de rechter gebeuren, maar daar hadden we geen zin in. We blijven tot ongeveer 40-45 op het gas volgens de planning.
Ik heb wel zonnepanelen (1000 kwh op jaarbasis, maar kan nog naar 3000 toe als ik de VVE met een goede business case zo gek ga krijgen). Ik weet niet wat de regels zij nvoor het investeren van het vermogen van de VVE (ik zie geen reden om het niet te investeren, maar ik ken alle regeltjes nog niet).
Ik betaal nu ongeveer 75 per maand, voor netto 2000 kwh en 450-500 m3 gas. Die energiebelastingskorting is ook erg welkom