Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 19 ... 29 Laatste
Acties:

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:28
Luna2017 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Laat ze lekker omvallen, afspraak is afspraak. Andersom naaien ze je gelijk een oor aan met extra kosten enz.enz.
Wat is je bestaansrecht als je dit al niet kunt hebben? Zouden ze wel eens gehoord hebben van bedrijfsreserves?
Laat maar omvallen, huilt niemand om.
Dat is dus het probleem van de kleine lettertjes, als alles goed gaat en de energiemaatschappijen (eigenlijk gewoon hele slechte energie traders, zo blijkt) kunnen een leuke marge pakken en het verschil in eigen zak steken. Dan lijken ze het op het oog goed te doen en maken ze iedere week reclame voor "lage" vaste contracten. En nu blijken ze het gewoon niet te kunnen. Dat energie traden. Het zijn net mensen.

Zo blijkt maar weer dat al die marktwerking en efficiënte markt theorie en het sneller kunnen anticiperen van marktpartijen gewoon een illusie. Het is helemaal niet beter, efficiënter of goedkoper. Zodra er iets gebeurd heeft men het niet zien aankomen. Terwijl het zien aankomen nu juist je core business is.

De consument heeft gemiddeld genomen helemaal geen tijd om al dat soort prijzen bij te houden en doet hooguit eens per jaar een vergelijking op een website. Maar de meesten weten niet eens of ze een vast of variabel contract hebben. Tot zover de gedroomde combinatie van zelfredzaamheid en de 'slimme' markt.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:03
klaaas schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Punt van @ErwinJ is volgens mij niet dat energiebesparende maatregelen niet meegenomen mogen worden, maar dat ze vaak onbenoemd blijven en er enkel (lage) maandbedragen rond gestrooid worden.
Probleem is dubbel eigenlijk.
Een maandbedrag zegt niets (want als je vorig jaar voor 3 jaar hebt vastgezet heb je íéts andere prijzen dan wanneer je contract net is ingegaan).
Een aantal kwh zonder info over het huis/gezin zegt niets.

Hier zitten we op 1250m3 gas en 4500kWh electra. Panelen wekken ~3500kwh op, dus 1000 netto.~1/3e wordt direct verbruikt
Huis uit 1970, dakisolatie (RC3), spouwmuurisolatie en HR++ glas. Hoekhuis.
Verwarming/koken op gas (nog!). Planning omdat te veranderen. Daarnaast nog een 250L aquarium wat ook wel wat electra neemt

Zijn met 4 mensen. En kleuter/baby betekend veel wassen en drogen. Daarbij is er vaak iemand thuis. Zeker nu met thuiswerken, maar daarvoor ook al vanwege onregelmatige diensten.

Onze bespaarmaatregelen de afgelopen jaren:
Dakisolatie (zelf aangebracht, steenwol, kosten zo'n 800 euro)
Zonnepanelen: 3300 euro netto
Warmtepompdroger A+++: 400 euro
Wasmachine A+++ -40%: 330 euro (refurbished, maar lifetime warranty op de motor)
CV verwarming op 60 graden.

Nog in de planning:
Warmtepomp lucht/lucht óf lucht/water (nog steeds niet uit)
  • Bij lucht/lucht: een Lucht/water boiler voor warm water
  • Bij lucht/water: Vloerverwarming laten aanleggen
Mechanische ventilatie met WTW (nog onderzoeken of dat handig is)

Isolatie van het dak is de grootste besparing die je kan doen voor relatief(!) weinig kosten.
Idem met een warmtepompdroger en energiezuinige wasmachine. Er zijn genoeg merken die prima zijn, maar niet Miele :+

De rest is gewoon érg prijzig.... en erg ingewikkeld om te achterhalen of het de verstandigste keuze is. En dat zorgt ervoor dat mensen hun woning niet verduurzaamd hebben.

Dat het energieloket vervolgens roept dat een warmtepomp bij temperaturen onder 0 niet uitkan... Terwijl een beetje warmtepomp dan nog gewoon een COP van 2,5-3,5 heeft waarmee het goedkoper is als gas. Tja dat helpt óók niet mee O-)

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:42
waah schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Probleem is dubbel eigenlijk.
Een maandbedrag zegt niets (want als je vorig jaar voor 3 jaar hebt vastgezet heb je íéts andere prijzen dan wanneer je contract net is ingegaan).
Een aantal kwh zonder info over het huis/gezin zegt niets.

Hier zitten we op 1250m3 gas en 4500kWh electra. Panelen wekken ~3500kwh op, dus 1000 netto.~1/3e wordt direct verbruikt
Huis uit 1970, dakisolatie (RC3), spouwmuurisolatie en HR++ glas. Hoekhuis.
Verwarming/koken op gas (nog!). Planning omdat te veranderen. Daarnaast nog een 250L aquarium wat ook wel wat electra neemt

Zijn met 4 mensen. En kleuter/baby betekend veel wassen en drogen. Daarbij is er vaak iemand thuis. Zeker nu met thuiswerken, maar daarvoor ook al vanwege onregelmatige diensten.

Onze bespaarmaatregelen de afgelopen jaren:
Dakisolatie (zelf aangebracht, steenwol, kosten zo'n 800 euro)
Zonnepanelen: 3300 euro netto
Warmtepompdroger A+++: 400 euro
Wasmachine A+++ -40%: 330 euro (refurbished, maar lifetime warranty op de motor)
CV verwarming op 60 graden.

Nog in de planning:
Warmtepomp lucht/lucht óf lucht/water (nog steeds niet uit)
  • Bij lucht/lucht: een Lucht/water boiler voor warm water
  • Bij lucht/water: Vloerverwarming laten aanleggen
Mechanische ventilatie met WTW (nog onderzoeken of dat handig is)

Isolatie van het dak is de grootste besparing die je kan doen voor relatief(!) weinig kosten.
Idem met een warmtepompdroger en energiezuinige wasmachine. Er zijn genoeg merken die prima zijn, maar niet Miele :+

De rest is gewoon érg prijzig.... en erg ingewikkeld om te achterhalen of het de verstandigste keuze is. En dat zorgt ervoor dat mensen hun woning niet verduurzaamd hebben.

Dat het energieloket vervolgens roept dat een warmtepomp bij temperaturen onder 0 niet uitkan... Terwijl een beetje warmtepomp dan nog gewoon een COP van 2,5-3,5 heeft waarmee het goedkoper is als gas. Tja dat helpt óók niet mee O-)
Of geen droger, maar gewoon een rekje? O+
Je wilt niet weten hoeveel kWh zo'n ding verbruikt.

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09:38
aschja schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Een warmtepompdroger is toch echt kwa verbruik niet meer te vergelijken met een ouderwetse droger. Een warmtepompdroger zit maar ergens op 1/3e van het energieverbruik in vergelijking met een condensdroger.

Domoticz | 2900 Wp PVOutput | Tesla Model 3 SR+

• asing
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:35
[...]

Rekje, met een kleintje en veel was? Ik weet niet hoor, maar je huis wordt er ontzettend vochtig van. Met mooi weer hang je het uiteraard buiten maar met koud/nat weer binnen. Daarnaast moet het verdampen dus je moet de kamer waar het droogt ook verwarmen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13:54
Rol-Co schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

4 personen hier en betaal 60,- per jaar, je kan wat aan die 180,- doen he.
Nou ja, hij woont in een huurhuis. Dan is wat je kunt doen toch wat beperkter.

Wij (ook gezin van 4, waarvan 2 jonge kinderne (ouidste is 3)) zitten nu ook in een tochthok uit 1974, maar dat is vrije sector huur. Eigendom van een Canadese investeringsmaatschappij. Die willen helemaal niks doen aan hun woningvoorraad behalve zoveel mogelijk marge pakken. Voor de beeldvorming, dit huis is niet geïsoleerd en er is 1 raam aanwezig dat dubbel glas (uit 1973) heeft. Al de rest is enkel glas. Waarom ga je er dan wonen? We hadden geen andere keuze.

Om het toch nog betaalbaar te houden hebben we op alle slaapkamers inbetweens in de kozijnen gehangen en alle gordijnen zijn kamerbreed, kamerhoog en verduisterend. Dat scheelt toch alweer iets. Daarnaast waar mogelijk tochtstrips opgehangen (haalt niet zoveel uit, er kwam de vorige winter nog steeds sneeuw naar binnen bij de kier van de voordeur) en zowel bij voor- als achterdeur hebben we gordijnen opgehangen. Thermostaat op 18 graden als we thuis zijn en als we niet thuis zijn op 14 graden. De radiatoren waar we niet of nauwelijks komen staan dichtgedraaid. Alle deuren zoveel mogelijk dicht houden.

Maar goed, dat is wat je kunt doen zo ongeveer. Ja, zonnepanelen zou eventueel nog kunnen maar er zit asbest in het huis en in de garage, dus dat doen we maar even niet. We moeten al procederen om een door 4 aannemers volledig verrot verklaarde schutting vervangen te krijgen.

En aangezien we hier dus zo ongeveer voor de mussen stoken komen we uiteindelijk uit op ongeveer 2500kWh/jaar (alles led verlichting, nieuwe tv+versterker, nieuwe pc's, A+++ wasmachine en warmtepompdroger) en 1400m3 gas per jaar. Je zou hier natuurlijk ontzettend makkelijk veel meer kunnen besparen als je de investeerder zover zou kunnen krijgen om te isoleren en minstens dubbel glas erin te hangen, maar dat gaat niet gebeuren.

[Voor 1% gewijzigd door PauseBreak op 22-10-2021 10:26. Reden: verkeerde cijfers geplakt. 1000m3 > 1400m3]

Nee, merp!

• waah
[...]

niet alles gaat in de droger. Maar handdoeken van een rekje? Dat is alsof je je afdroogt met korrel 80 schuurpapier :+

En inderdaad: een droger verbruikt véél energie, ongeveer 1,8kWh per keer.
Nu de herfst begonnen is drogen we weinig op een rekje. Want ik kan die bijna nergens kwijt. Op zolder zou misschien net kunnen. Maar verder zijn alle slaapkamers in gebruik, bijkeuken is te klein. Dus dan moet het in de woonkamer.

En dan zit je inderdaad snel met de luchtvochtigheid. Zeker omdat we nog geen centrale mechanische afzuiging hebben

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:48
BFmango schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Ik snap zulke mensen niet. Wat heb je er aan? Een sigaar uit eigen doos.

Financieel dom.
Het is indd een sigaar uit eigen doos, maar toch is die tweede keer "vakantiegeld" aan het einde van het jaar lekker. Je mist het niet in de maand, maar krijgt wel een klap geld terug aan het eind van het jaar. Allemaal hartstikke dom ja en puur psychologisch, want je kunt het ook zelf apart zetten. Maar toch is het lekker. :)

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:43
asing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Rekje, met een kleintje en veel was? Ik weet niet hoor, maar je huis wordt er ontzettend vochtig van. Met mooi weer hang je het uiteraard buiten maar met koud/nat weer binnen. Daarnaast moet het verdampen dus je moet de kamer waar het droogt ook verwarmen.
In de gemiddelde Nederlandse woning is in de winter de luchtvochtigheid nogal aan de lage kant. Alleen nu in het overgangsseizoen komt het nog wel voor dat het buiten nog niet koud is, maar de luchtvochtigheid al wel heel hoog.

Als het écht koud is buiten, is het in de meeste gevallen juist goed om je droogrekje in de kamer te zetten.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• aschja
adjego schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:58:
[...]

Een warmtepompdroger is toch echt kwa verbruik niet meer te vergelijken met een ouderwetse droger. Een warmtepompdroger zit maar ergens op 1/3e van het energieverbruik in vergelijking met een condensdroger.
True. Die oude wasdrogers zijn echt niet te doen.
asing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Ja hoor. Hier ook 2 kleine kinderen. Gevalletje schijten en spugen en een gevalletje non-stop zandbak. Mij ons hangt alles op het rekje. Wij hebben geen droger. Gaat prima. In de nacht laten drogen op zolder.
waah schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

niet alles gaat in de droger. Maar handdoeken van een rekje? Dat is alsof je je afdroogt met korrel 80 schuurpapier :+

En inderdaad: een droger verbruikt véél energie, ongeveer 1,8kWh per keer.
Nu de herfst begonnen is drogen we weinig op een rekje. Want ik kan die bijna nergens kwijt. Op zolder zou misschien net kunnen. Maar verder zijn alle slaapkamers in gebruik, bijkeuken is te klein. Dus dan moet het in de woonkamer.

En dan zit je inderdaad snel met de luchtvochtigheid. Zeker omdat we nog geen centrale mechanische afzuiging hebben
Handdoeken gaan ook gewoon op het rekje ja. Niet zoooo zacht al de droger, maar geen issues hoor. Ligt aan de beschikbare ruimte. Maar als je energie wil besparen dan is de droger het eerste waar ik aan zou denken.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

In de gemiddelde Nederlandse woning is in de winter de luchtvochtigheid nogal aan de lage kant. Alleen nu in het overgangsseizoen komt het nog wel voor dat het buiten nog niet koud is, maar de luchtvochtigheid al wel heel hoog.

Als het écht koud is buiten, is het in de meeste gevallen juist goed om je droogrekje in de kamer te zetten.
Ik zag bij de supermarkt een electrisch droogrek. Verbruikt 300W en zou met 2 uurtjes drogen.

Klonk interessant al kreeg ik er wel een beetje een Aliexpress gevoel bij :+

[Voor 12% gewijzigd door Wolly op 22-10-2021 10:47]

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Ik zag bij de supermarkt een electrisch droogrek. Verbruikt 300W en zou met 2 uurtjes drogen.

Klonk interessant al kreeg ik er wel een beetje een Aliexpress gevoel bij :+
[Afbeelding]
Ik geloof werkelijk niets van die 2 uur. Een droger heeft ook zoiets nodig qua tijd, en die voert de condens dan nog zelf af. Buiten in de zon in de wind is 2 uur haalbaar op mooie warme dagen, maar ook niet vanzelfsprekend.

Zeker zo'n dikke kinderspijperbroek met elastische band duurt een eeuwigheid :+

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:43
Wij gebruiken een simpele ventilator bij het droogrek wanneer de omstandigheden voor het drogen niet ideaal zijn. Verbruikt op lage stand een paar watt, maar door de luchtstroom gaat het drogen aanzienlijk sneller dan zonder ventilator.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:38
PauseBreak schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Nou ja, hij woont in een huurhuis. Dan is wat je kunt doen toch wat beperkter.

Wij (ook gezin van 4, waarvan 2 jonge kinderne (ouidste is 3)) zitten nu ook in een tochthok uit 1974, maar dat is vrije sector huur. Eigendom van een Canadese investeringsmaatschappij. Die willen helemaal niks doen aan hun woningvoorraad behalve zoveel mogelijk marge pakken. Voor de beeldvorming, dit huis is niet geïsoleerd en er is 1 raam aanwezig dat dubbel glas (uit 1973) heeft. Al de rest is enkel glas. Waarom ga je er dan wonen? We hadden geen andere keuze.

Om het toch nog betaalbaar te houden hebben we op alle slaapkamers inbetweens in de kozijnen gehangen en alle gordijnen zijn kamerbreed, kamerhoog en verduisterend. Dat scheelt toch alweer iets. Daarnaast waar mogelijk tochtstrips opgehangen (haalt niet zoveel uit, er kwam de vorige winter nog steeds sneeuw naar binnen bij de kier van de voordeur) en zowel bij voor- als achterdeur hebben we gordijnen opgehangen. Thermostaat op 18 graden als we thuis zijn en als we niet thuis zijn op 14 graden. De radiatoren waar we niet of nauwelijks komen staan dichtgedraaid. Alle deuren zoveel mogelijk dicht houden.
Godsamme wat zou het goed zijn als je dit soort dingen via de rechter kan aanpakken. Ook huiseigenaren hebben een verantwoordelijkheid voor de Parijs doelen...

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Ivow85 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:57:
Wij gebruiken een simpele ventilator bij het droogrek wanneer de omstandigheden voor het drogen niet ideaal zijn. Verbruikt op lage stand een paar watt, maar door de luchtstroom gaat het drogen aanzienlijk sneller dan zonder ventilator.
Ventilatortje erbij doet wonderen idd. Verder heb ik een (nieuwe) droger ivm beperkte ruimte in huis + het is af en toe erg fijn de boel te ontstoffen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:16
aschja schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:46:
[...]
Handdoeken gaan ook gewoon op het rekje ja. Niet zoooo zacht al de droger, maar geen issues hoor. Ligt aan de beschikbare ruimte. Maar als je energie wil besparen dan is de droger het eerste waar ik aan zou denken.
Met 3 pubers in huis draait de droger hier gemiddeld denk ik 1x per dag. Met onze warmtepompdroger en op basis van mijn tarieven voor de komende 3 jaar kost me dat nog geen tientje in de maand. Je moet wel heel principieel energie willen besparen (of heel krap bij kas zitten) als je daar veel op wilt bezuinigen...

Ik roep ook maar wat

• Number10
  • Registratie: oktober 2020
  • Niet online
Goeie analyse van deze journalist over de opmerking die nogal eens wordt gemaakt dat sommige mensen nu eenmaal hebben gekozen voor een contract met flexibele energieprijzen, maar dat is niet het hele verhaal:
https://twitter.com/kimvankeken

Er is door allerlei organisaties en in de media gewezen op de mogelijkheid om geld te besparen door zo laag mogelijke tarieven te zoeken. Dat heeft dus als mogelijke keerzijde dat juist de mensen die dergelijke besparingen het meeste nodig hadden, nu worden geconfronteerd met de hoogste stijgingen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• DRaakje
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Geen idee hoe betrouwbaar, maar klinkt wel relevant:

https://bylinetimes.com/2...ch-government-scientists/

• MneoreJ
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:26
waah schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:30:
Wat ik me nog afvroeg over Vandebron. Moeten ze dit niet ruim vooraf aankondigen? 9 dagen (zoals in het nieuwsbericht gesteld wordt) lijk me nu niet héél ruim :+
Wat ze moeten (wettelijk gezien, vanuit de Elektriciteitswet) is dit:
Leveranciers zorgen ervoor dat afnemers [...] te allen tijde transparante informatie kunnen verkrijgen over de geldende tarieven en voorwaarden voor levering en transport van elektriciteit.
Dat is het dan. De rest gaat allemaal via gedragscodes en knorrende geluidjes van de ACM; er staat in de wet nog niet eens dat ze je proactief op de hoogte moeten stellen, alleen dat je de informatie moet kunnen verkrijgen. Dat laatste is natuurlijk ook het enige wat ze realistisch gezien kunnen doen als je gebruik maakt van een contract met een dynamisch tarief (als het iedere dag kan wijzigen, vereist een slimme meter), maar dat is meestal zakelijk. Heb je "gewoon" variabel dan mag de leverancier op zich nog steeds helemaal zelf bepalen wat ze wanneer met de tarieven doen en hoe ze jou op de hoogte stellen, zolang het niet botst met wat in je contract staat.

In theorie zou de ACM toezicht moeten houden. Ik lees hier en daar online dat die vinden dat het minstens een opzegtermijn van tevoren zou moeten (dus 30 dagen), maar de site van de ACM zelf rept daar in ieder geval met geen woord over, dat ik kan vinden. Zelfs als dit ergens een geschreven of ongeschreven gedragsregel is is het niet alsof de ACM hierom een vergunning zou gaan intrekken. Hooguit volgt er later nog eens een "dat is eigenlijk niet de bedoeling" berichtje.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
MrAngry schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:07:
[...]
Godsamme wat zou het goed zijn als je dit soort dingen via de rechter kan aanpakken. Ook huiseigenaren hebben een verantwoordelijkheid voor de Parijs doelen...
Overheid werkt aan Standaard (maximale warmtevraag). Die wordt op lange termijn verplicht voor alle verhuurders en (op dit moment) adviserend voor bewoner-eigenaren.

• asing
Is het ook. Er zijn genoeg bronnen voor fossiele brandstof. Sommigen zijn makkelijk en goedkoop bereikbaar. Andere bronnen vereisen meer moeite en investeringen. We weten waar die laatste zitten maar we blijven er nog even af. Pas als de makkelijke bronnen uitgeput raken stijgt de prijs. Als de prijs voldoende stijgt loont het om olie op moeilijker bereikbare plekken te winnen.

Het stopt als we weigeren de prijs te betalen of de olie is op.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• aschja
klaaas schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Met 3 pubers in huis draait de droger hier gemiddeld denk ik 1x per dag. Met onze warmtepompdroger en op basis van mijn tarieven voor de komende 3 jaar kost me dat nog geen tientje in de maand. Je moet wel heel principieel energie willen besparen (of heel krap bij kas zitten) als je daar veel op wilt bezuinigen...
Je hebt helemaal gelijk. Maar heel veel mensen hebben nog geen warmtepompdroger. En die verbranden kWh's alsof het niks is.

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13:54
MrAngry schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Eigenlijk zou het nog beter zijn wanneer je dat niet via een rechter af hoeft te dwingen. De drempel is niet heel hoog maar kan toch hoog genoeg zijn om je te weerhouden van procederen.
Daarbij moet er ook een stop gezet worden op de bijbehorende huurverhoging. Nu worden dergelijke investeringen volledig doorbelast aan de huurder, die in de huidige markt geen keuze heeft.

Nee, merp!

• NeHoX
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 05-12 01:01

NeHoX

Ik roeptoeter maar wat...

Wat ik frappant vind is dat ik afgelopen 10 jaar ieder jaar wel 1-2x gebeld werd met de opmerking: “sluit nu via ons een 3 jarig contract af want de energieprijzen gaan fors stijgen en zo bent u er zeker van dat u niet veel meer gaat betalen”. Ik heb altijd vriendelijk geweigerd omdat ik met een variabel contract altijd het beste uit ben geweest. Afgelopen jaar niemand meer gesproken…

Blij dat ik de vloer heb laten isoleren en begin volgend jaar m’n dak vol met panelen.

• asing
aschja schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Maar heel veel mensen hebben nog geen warmtepompdroger. En die verbranden kWh's alsof het niks is.
Ik heb nog zo'n ouderwetse slurper. Echter, bij een beetje fatsoenlijk weer hangt de was buiten. Verder woon ik alleen en heb ik niet veel was.

Als ik doorreken wat een wp droger kost (aanschaf) en dat afzet tegen het verbruik van mijn oude, dan ben ik na 15 jaar uit de kosten. Hij wordt vervangen door een wp droger als hij kapot gaat.

Als je je droger bijna dagelijks gebruikt is het weer een no-brainer. Vervangen = besparen.

• Remcoder
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:31
Number10 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:26:
Goeie analyse van deze journalist over de opmerking die nogal eens wordt gemaakt dat sommige mensen nu eenmaal hebben gekozen voor een contract met flexibele energieprijzen, maar dat is niet het hele verhaal:

Er is door allerlei organisaties en in de media gewezen op de mogelijkheid om geld te besparen door zo laag mogelijke tarieven te zoeken. Dat heeft dus als mogelijke keerzijde dat juist de mensen die dergelijke besparingen het meeste nodig hadden, nu worden geconfronteerd met de hoogste stijgingen.
offtopic:
Als je dan even het juiste draadje linkt, ipv enkel het profiel houd je het in de toekomst ook vindbaar: https://twitter.com/kimvankeken/status/1451454307375755266

• RonJ
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-12 16:53
asing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Ik heb nog zo'n ouderwetse slurper. Echter, bij een beetje fatsoenlijk weer hangt de was buiten. Verder woon ik alleen en heb ik niet veel was.

Als ik doorreken wat een wp droger kost (aanschaf) en dat afzet tegen het verbruik van mijn oude, dan ben ik na 15 jaar uit de kosten. Hij wordt vervangen door een wp droger als hij kapot gaat.

Als je je droger bijna dagelijks gebruikt is het weer een no-brainer. Vervangen = besparen.
Precies. Hier ook nog zo'n 10 jaar oud beestje met resistief verwarmingselement. Die draait 1x per week, of eigenlijk 2x per 2 weken, alleen voor de handdoeken en het beddengoed. Wat nog wel wat helpt in het verbruik is 'm eens in de zoveel tijd even openschroeven en alles goed schoonzuigen. Verkleint ook nog eens het brandrisico.

Als ie er mee ophoudt wordt ie dan zeker vervangen door een warmtepompmodel, maar ik zie nu de noodzaak niet in van het wegdoen van een prima droger voor een net geproduceerde gloednieuwe, zowel qua stroomlasten als voor de belasting van het milieu.

All-electric.

• Zwartoog
  • Nu online

Terechte opmerking. "Armoedeval" is een bekend probleem. Deze mensen hebben hetzelfde probleem met de zorg (ja, neem maar maximaal eigen risico als je nooit wat hebt). Het probleem is dat uitkeringen genormeerd gaan worden op "de laagst mogelijke lasten", dus flexcontract energie, hoog eigen risico zorg, etc. Door het bestaan van dergelijke opties verslechtert de situatie voor de groep juist extra, terwijl het voor de draagkrachtigen een keus blijft, en flink kunnen cashen als het risico laag genoeg is.

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:19

AMDFreak

Intel is zo..

Vandaag was ik bij de kapper en daar heb je het vanzelf sprekend over de stijgende gasprijzen.
Hij is zelf Marokaans en hij begon over de ruzie tussen Marokko en Algarije en het gas icm de verbinding tussen Marokko en Spanje.

Nu heb ik ik wat zitten googlen en dan kom ik er toch iets van tegen..
https://www.bladna.nl/gas-marokko.html

Zou dit ook een "gevolg" kunnen zijn, dat de europese gasreserve wat slinkt?

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• Remcoder
aschja schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Dat valt ook wel weer mee hoor. De meeste kleding mag (volgens de waslabels) niet meer in de droger, meestal vanwege een opdruk, of doordat de stof minder geschikt is voor de droger. Dus wat mag er tegenwoordig nog in de droger? In ons geval zijn dat de handdoeken, het ondergoed, wat babykleding (alhoewel dat ook steeds minder is), en de sokken. Meer gaat er eigenlijk niet meer in. En aangezien onze droger een capaciteit van 8kg heeft hebben we hem ongeveer eens per week, soms per 2 weken aan staan (gezin met 2 kleine kinderen). Met een volle lading is die ongeveer 1-2 uur bezig, en verbruikt die 1-4 kWh aan stroom per droogbeurt.

Als we uitgaan van een gemiddelde van 2,5 kWh per week voor de droger komen we uit op een jaarverbruik van ongeveer 130 kWh, op een totaalverbruik van 5000 kWh is dat voor ons redelijk gerommel in de marge. Zou ik het meest ongunstige scenario pakken, 4kWh per week, dan komen we uit op een jaarverbruik van 208kWh. Ook dat blijft een redelijke druppel op een gloeiende plaat.

En wat gebruikt een warmtepompdroger? De laatste keer dat ik keek was dat de helft per droogbeurt. Dus dat zou in ons geval uitkomen op een besparing van 65-104 kWh per jaar. Dat is nou niet bepaald een besparing waar ik van ga juichen, zelfs niet met de huidige prijzen. Want een vergelijkbare warmtepompdroger van dezelfde fabrikant kost ongeveer 700 euro. Dan zijn we 14 jaar bezig met terugverdienen als we 50 cent per kWh blijven betalen. Dan zijn er genoeg andere apparaten waar we meer winst mee kunnen behalen.

En ik denk dat het merendeel van de mensen de droger maar sporadisch gebruikt, en vrijwel elk ander apparaat veel vaker gebruikt. Dus de besparing die door het vervangen van een droger te behalen valt is echt verwaarloosbaar. Als die stuk gaat dan komt er wel een warmtepompdroger, maar tot die tijd blijf ik wel lekker "kWh's verbranden alsof het niks is".

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online

Ook dit is niet het hele verhaal. Waarom moeten energiebedrijven halsoverkop prijsverhogingen doorvoeren? Energieleveranciers hebben onvoldoende risicomanagement gevoerd. En het mocht allemaal van het ACM. Iedereen en hun moeder kan een leveringsvergunning krijgen, dat stelt geen zak voor.

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15:10
Luna2017 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Laat ze lekker omvallen, afspraak is afspraak. Andersom naaien ze je gelijk een oor aan met extra kosten enz.enz.
Wat is je bestaansrecht als je dit al niet kunt hebben? Zouden ze wel eens gehoord hebben van bedrijfsreserves?
Laat maar omvallen, huilt niemand om.
Dit is toch vooral die wisselende tarieven die sowieso al 2 keer per jaar wisselen?
En bij bijzonder heden vaker?
Gaat niet om een een vast contract met vaste prijzen toch

• boxlessness
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 14:47
Ben ik nu helemaal door aan het slaan dat ik aan het kijken ben naar electrische handschoenen waarmee ik kan typen?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@PauseBreak

Ja dan is de keuze klein maar zou er wel alles aan doen om daar weg te komen.
Als dat echt niet gaat ging ik zo veel mogelijk simpel isoleren, pelletkachel er in plus zoveel mogelijk gas naar stroom verhuizen, op dit moment ook niet goedkoop maar is niet blijvend gok ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• klaaas
Remcoder schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
En ik denk dat het merendeel van de mensen de droger maar sporadisch gebruikt, en vrijwel elk ander apparaat veel vaker gebruikt.
Ik denk dat je teveel uitgaat van je eigen situatie. Hier gaat alles in de droger m.u.v. sportkleding, wol en lingerie. En zoals gezegd: met 3 pubers (16,19 en 20) gaat dat hard. Elke dag douchen en nieuwe kleding plus kleding die op de grond terecht komt en de volgende dag dan ook maar (ongedragen) bij de was. (Ik schets maar even een ander uiterste) Als je dan een condensdroger hebt dan gaat het toch wel hard hoor. Zeker als ik de inschatting van Milieucentraal aanhoudt voor het verbuik van zo'n ding (2,65kWh per beurt t.o.v. 1,1 voor een warmtepompdroger).

Edit: ik begrijp heel goed dat je in jouw situatie en in andere situaties waarin je een droger weinig gebruikt geen nieuwe gaat aanschaffen voordat de oude kapot is. Maar als je generaliserende uitspraken doet als 'de meeste mensen' dan moet je m.i. wel iets breder kijken.

[Voor 14% gewijzigd door klaaas op 22-10-2021 14:16]

Ik roep ook maar wat

• Remcoder
klaaas schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat je teveel uitgaat van je eigen situatie. Hier gaat alles in de droger m.u.v. sportkleding, wol en lingerie. En zoals gezegd: met 3 pubers (16,19 en 20) gaat dat hard. Elke dag douchen en nieuwe kleding plus kleding die op de grond terecht komt en de volgende dag dan ook maar (ongedragen) bij de was. (Ik schets maar even een ander uiterste) Als je dan een condensdroger hebt dan gaat het toch wel hard hoor. Zeker als ik de inschatting van Milieucentraal aanhoudt voor het verbuik van zo'n ding (2,65kWh per beurt t.o.v. 1,1 voor een warmtepompdroger).

Edit: ik begrijp heel goed dat je in jouw situatie en in andere situaties waarin je een droger weinig gebruikt geen nieuwe gaat aanschaffen voordat de oude kapot is. Maar als je generaliserende uitspraken doet als 'de meeste mensen' dan moet je m.i. wel iets breder kijken.
Nou, ik denk dat jij juist degene bent die teveel uitgaat van de eigen (luxe) situatie ;)

Het gros van NL verdient een stuk minder dan de gemiddelde tweaker, en ik verwacht dus dat mensen die minder dan wij verdienen echt wel nadenken over hun verbruik. Als ze dus al een droger hebben zullen ze die minder gebruiken, want het kost toch geld. Terwijl de was uithangen gratis is.

Die zullen ook niet elke dag douchen (iets wat overigens ook niet gezond is, 1-2x per week is beter voor je gezondheid), en hun kleding meerdere dagen dragen ipv ongedragen, of na 1 dag in de was gooien.

• asing
Skyaero schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Waarom moeten energiebedrijven halsoverkop prijsverhogingen doorvoeren? Energieleveranciers hebben onvoldoende risicomanagement gevoerd.
Ze goochelen met cijfers. Iedereen geeft netjes op wat ze verbruiken en het grootste deel zal een slimme meter hebben. Wat ze vervolgens gaan doen is een soort "short gaan" met de energieprijzen.

Uiteindelijk lopen ze met hun gedrag tegen een muur aan :

- winter 2020 was strenger dan verwacht
- voorjaar 2021 verwaterde (mijn ketel stond in mei nog aan)
- gasvoorraad is niet voldoende
- politiek gekonkel Rusland en EU/Duitsland

Wat er allemaal voor zorgt dat ze nu tegen marktprijs moeten inkopen. En China wil ook gas hebben en overbiedt. Dat wil zeggen dat wij ook meer moeten betalen. Daar komt bij dat onze stroom voor een groot deel wordt opgewekt met gascentrales waardoor ook dat duurder wordt.

Uiteindelijk wordt de rekening neergelegd bij de pechvogels. Zij die een contract met variabele prijzen hebben en zij die een aflopend contract hebben. Dan hebben we nog een setje pechvogels waarbij het contract eenzijdig is opgezegd.

[Voor 3% gewijzigd door asing op 22-10-2021 14:31]

• klaaas
Remcoder schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:25:
[...]

Nou, ik denk dat jij juist degene bent die teveel uitgaat van de eigen (luxe) situatie ;)

Het gros van NL verdient een stuk minder dan de gemiddelde tweaker, en ik verwacht dus dat mensen die minder dan wij verdienen echt wel nadenken over hun verbruik. Als ze dus al een droger hebben zullen ze die minder gebruiken, want het kost toch geld. Terwijl de was uithangen gratis is.

Die zullen ook niet elke dag douchen (iets wat overigens ook niet gezond is, 1-2x per week is beter voor je gezondheid), en hun kleding meerdere dagen dragen ipv ongedragen, of na 1 dag in de was gooien.
Ik ga er niet vanuit dat mijn situatie representatief is voor de meeste Nederlanders. Niet voor niets noemde ik het een 'ander uiterste'. Ik denk dat het gebruik van de gemiddelde wasdrogerbezitter ergens tussen de 1 a 2 keer per week die hier genoemd werd en mijn situatie in zal zitten. De EU gaat voor het jaarverbruik op de energielabels uit van 160 beurten per jaar. Net iets minder dan 1x per 2 dagen dus. Lijkt me een redelijke tussenweg.

(Daarbij schat je de mensen die krap bij kas zitten m.i. ook wel erg rationeel in. Het feit dat ze krap bij kas zitten is niet zelden het gevolg van niet al te rationele afwegingen. Maar daarmee raken we aardig off-topic)

Ik roep ook maar wat

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
[...]
Terwijl de was uithangen gratis is.
Dat is helemaal niet gratis.
Het kost geen elektriciteit, maar die 2kWh weegt absoluut niet op tegen de tijd die ik kwijt ben aan het uithangen van was.
Daarbovenop ben ik óók meer tijd kwijt aan het strijken als ik bijvoorbeeld shirts uitgehangen heb.

Maw als elk dubbeltje op zijn kant moet dan kan je imho die tijd ook beter besteden aan de situatie veranderen dan aan was uithangen.

- knip -

• twdikkert
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 04-12 21:27
Ik snap niet dat juist Vandebron zo snel problemen heeft. Volgens eigen zeggen betrekken ze de elektriciteit van kleine lokale producenten met windmolens en zonnepanelen. Je zou het eerder verwachten met producenten op gas. Is het contract met de producenten van Vandebron direct gekoppeld aan de actuele grijze markt prijs?

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
twdikkert schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:10:
Ik snap niet dat juist Vandebron zo snel problemen heeft. Volgens eigen zeggen betrekken ze de elektriciteit van kleine lokale producenten met windmolens en zonnepanelen. Je zou het eerder verwachten met producenten op gas. Is het contract met de producenten van Vandebron direct gekoppeld aan de actuele grijze markt prijs?
Dit heeft mij ook verbaasd. Heeft iemand hier een redelijke verklaring voor? Je zou verwachten dat ze langlopende contracten hebben met lokale producenten, zoals ze zo mooi claimen in hun marketing. Of is dat dus slechts gebakken lucht?

Ik ben benieuwd of Greenchoice het er beter van afbrengt. Ze beweren hun contracten af te dekken, dus met langere termijn opties.

PV

• Wolly
  • Niet online
twdikkert schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:10:
Jep.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En dat is gewoon een keus die nu verkeerd uitpakt.

Of een gok.. geef het een naam.

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

En dat is gewoon een keus die nu verkeerd uitpakt.

Of een gok.. geef het een naam.
De eigenaar van zo'n windmolen is ook niet gek wanneer hij een leveringscontract opstelt natuurlijk, die wilt ook de beste condities om zijn stroom te verkopen.

Vandebron heeft gewoon een handig marketingsausje, die stroom zou anders ook wel bij je binnenkomen mochten ze niet bestaan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:28:
[...]

De eigenaar van zo'n windmolen is ook niet gek wanneer hij een leveringscontract opstelt natuurlijk, die wilt ook de beste condities om zijn stroom te verkopen.

Vandebron heeft gewoon een handig marketingsausje, die stroom zou anders ook wel bij je binnenkomen mochten ze niet bestaan.
Nou dat is ook gewoon een gok :p

In een van de zonnepanelen topics loopt iemand rond die een windmolen heeft. In de zomer zet hij die wel eens stil omdat hij anders geld moet betalen om de stroom kwijt te kunnen 8)7. Als je daarentegen een vast tarief hebt dan kan je lekker doordraaien.

Afwegingen.. :)

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:09
Het lag al voor de hand natuurlijk, maar een tarief mag niet zomaar verhoogd worden als er vaste tarieven zijn afgesproken.

Naam van het bedrijf wordt niet genoemd, maar ik neem aan Enstroga.

ACM: energiebedrijf moet blijven leveren, contractbreuk verboden

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
evleerdam schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:12:
Het lag al voor de hand natuurlijk, maar een tarief mag niet zomaar verhoogd worden als er vaste tarieven zijn afgesproken.

Naam van het bedrijf wordt niet genoemd, maar ik neem aan Enstroga.

ACM: energiebedrijf moet blijven leveren, contractbreuk verboden
Of DGB.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002

T-Infinity

Heen en weer....

Raymond P schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Dat is helemaal niet gratis.
Het kost geen elektriciteit,
Het (was uithangen) kost idd wel degelijk geld.

Het kost je gas of electra, afhankelijk van hoe je je huis verwarmt.

De warmte nodig om kleding te drogen wordt onttrokken uit je huis en moet dus weer aangevuld worden.

• Raymond P
T-Infinity schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:50:
[...]

De warmte nodig om kleding te drogen wordt onttrokken uit je huis en moet dus weer aangevuld worden.
Ik geloof best dat natte kleding acclimatiseert naar kamertemperatuur en dat je wat energie verliest maar warmte is natuurlijk niet persé nodig om kleding te drogen.

De relatieve luchtvochtigheid heeft natuurlijk wel invloed op de efficiëntie van warmteoverdracht.

---
Super, een aantal van mijn buren is alvast begonnen met het stoken van (nat) hout. Waar ik voorheen sporadisch last had van recreatief gebruik vrees ik dat het nu ietswat vaker voor zal gaan komen.

- knip -

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Nu online
[...]

Er verdwijnt helemaal geen energie uit je systeem door het drogen van was. Hoogstens via de ventilatie, maar dat zou altijd moeten gebeuren.

Persoonlijk heb ik de droger (een oudje) alleen aan als er snel beddengoed droog moet zijn. Voor de rest is uithangen zuiniger, goedkoper en beter voor de kleding.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Raymond P schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:55:
[...]

Ik geloof best dat natte kleding acclimatiseert naar kamertemperatuur en dat je wat energie verliest maar warmte is natuurlijk niet persé nodig om kleding te drogen.
Jawel verdamping kost nu eenmaal energie, en die wordt onttrokken uit het huis. Natuurwetten.

Net als bij zweten.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

nirgilis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:59:
[...]

Er verdwijnt helemaal geen energie uit je systeem door het drogen van was.
Jawel. als dat niet zou gebeuren zou je kleding voor eeuwig nat blijven ;-)

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Nu online
T-Infinity schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:05:
[...]

Jawel. als dat niet zou gebeuren zou je kleding voor eeuwig nat blijven ;-)
De latente warmte bij water is ~2.2 kj per liter. Dat is de warmte die verdwijnt en compleet verwaarloosbaar. Omdat je huis een (niet ideaal) gesloten systeem is, blijft die warmte in de watermoleculen van de lucht.

Je vergelijking met zweten gaat mank. Het verdampen van zweet resulteert in lokale afkoeling van de huid omdat de energie van de huid onttrokken wordt en opgeslagen wordt in het water in de gasfase, wat hierdoor een hogere temperatuur krijgt (daarom verdampt het water). In het geval van kleding, wat geen warmtebron is, wordt deze energie uit de lucht gehaald om vervolgens tijdens de verdamping weer in de lucht terecht komt. Netto is er daardoor geen verandering in de temperatuur behalve de latente warmte van water in de gasfase.

• Raymond P
T-Infinity schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:00:
[...]

Jawel verdamping kost nu eenmaal energie, en die wordt onttrokken uit het huis. Natuurwetten.

Net als bij zweten.
Thermodynamica is niet mijn ding. Afaik is een faseovergang van water bij een lage relatieve luchtvochtigheid redelijk makkelijk.

Het lijkt mij dat als je een natte handdoek met een temperatuur van 20 graden in een gesloten kamer hangt van 20 graden de doek zal drogen zonder dat de temperatuur daalt.

- knip -

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Was drogen binnen brengt de luchtvochtigheid omhoog waardoor je meer moet ventileren wat weer energie kost.
In de winter niet zo erg, met minimale ventilatie knettert dan toch alles wat je aanraakt, maar in het voorjaar en najaar als de verwarming niet veel doet is de luchtvochtigheid al snel te hoog.

• waah
_JGC_ schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:34:
Was drogen binnen brengt de luchtvochtigheid omhoog waardoor je meer moet ventileren wat weer energie kost.
In de winter niet zo erg, met minimale ventilatie knettert dan toch alles wat je aanraakt, maar in het voorjaar en najaar als de verwarming niet veel doet is de luchtvochtigheid al snel te hoog.
laten we nu niet doen alsof ventilatie zoveel stroom verbruikt en warmte verliest als een droger.... :+

drogers zijn gewoon inefficient, zelfs warmtepompdrogers, vergeleken met een rekje en het natuurlijke proces....

Het is meer een kwestie van gemak en ruimte vs energiebesparing en duurzaamheid van je kleding. O-)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

nirgilis schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:21:
[...]

De latente warmte bij water is ~2.2 kj per liter. Dat is de warmte die verdwijnt en compleet verwaarloosbaar. Omdat je huis een (niet ideaal) gesloten systeem is, blijft die warmte in de watermoleculen van de lucht.

Je vergelijking met zweten gaat mank. Het verdampen van zweet resulteert in lokale afkoeling van de huid omdat de energie van de huid onttrokken wordt en opgeslagen wordt in het water in de gasfase, wat hierdoor een hogere temperatuur krijgt (daarom verdampt het water). In het geval van kleding, wat geen warmtebron is, wordt deze energie uit de lucht gehaald om vervolgens tijdens de verdamping weer in de lucht terecht komt. Netto is er daardoor geen verandering in de temperatuur behalve de latente warmte van water in de gasfase.
Uiteraard is het verwaarloosbaar, maar het ging even om het principe. De warmte benodigd voor het verdampen van het water is afkomstig uit de omgevingslucht. De kleding koelt een beetje af en dat raakt uiteindelijk weer in evenwicht met de omgevingslucht. In een geventileerde ruimte merk je dan helemaal niets.

• waah
T-Infinity schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 01:02:
[...]

Uiteraard is het verwaarloosbaar, maar het ging even om het principe. De warmte benodigd voor het verdampen van het water is afkomstig uit de omgevingslucht. De kleding koelt een beetje af en dat raakt uiteindelijk weer in evenwicht met de omgevingslucht. In een geventileerde ruimte merk je dan helemaal niets.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat je kleding drogen in huis de ruimte opwarmt :+ Want als je kleding afkoelt omdat de verdamping warmte onttrekt, dan moet die warmte ergens heen. En dat is in de lucht. :+

Dat is dus het tegenovergestelde van wat je eerder stelde.

spoiler:
om maar niet te beginnen over het feit dat een hogere luchtvochtigheid de warmte beter kan vasthouden en ook warmer aanvoelt

Het ging niet om het principe ;-) je pastte de natuurwetten even verkeerd toe. Klok/klepel.
Helemaal niet erg. Maar om dan te zeggen dat het om het principe gaat, gaat mij in principe wat te ver :+

Anyway: Het ging er volgens mij om dat je best wat kWh kon besparen door een wasrekje te gebruiken, evt icm met een ventilator.

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Nu online
nirgilis schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:21:
correctie: ~2,2MJ per liter. En uiteindelijk zul je het vocht in dampvorm naar buiten willen transporteren, dus die warmte verlaat (tenzij je warmteterugwinning hebt) uiteindelijk je huis.

Ik ben er eigenlijk helemaal niet zo zeker van dat een droger zoveel inefficiënter is. Uiteindelijk moet het water precies dezelfde hoeveelheid warmte opnemen om te verdampen.

Als je buiten aan de waslijn kunt drogen is dat natuurlijk veel beter. Warmte krijg je daar gratis, en ook vochtige lucht wordt probleemloos afgevoerd.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

waah schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:58:
[...]

Dus wat je eigenlijk zegt is dat je kleding drogen in huis de ruimte opwarmt :+
nee?? De ruimte koelt (een beetje) af. je merkt het alleen niet door de aanwezige ventilatie.
Want als je kleding afkoelt omdat de verdamping warmte onttrekt, dan moet die warmte ergens heen. En dat is in de lucht. :+
Nee zo werkt het niet. die energie (niet in de vorm van warmte, maar potentiële warmte) zit opgeslagen in de waterdamp en komt pas weer vrij (als warmte) bij bijvoorbeeld condensatie. Condensatie zal niet plaatsvinden in een woonruimte die geventileerd is.
Dat is dus het tegenovergestelde van wat je eerder stelde.
Nou niet zo bedoeld in ieder geval.
waah schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:58:
[...]
Anyway: Het ging er volgens mij om dat je best wat kWh kon besparen door een wasrekje te gebruiken, evt icm met een ventilator.
Ja. Ik triggerde op de suggestie dat je met een wasrek een soort van gratis warmte verkrijgt voor de droging, terwijl die wel degelijk uit je huis afkomstig is en theoretisch dus weer aangevuld moet worden met je CV-ketel of warmtepomp. Maar omdat het qua hoeveelheid verwaarloosbaar is en uitgesmeerd over een lang tijdsbestek, merk je het niet.

Bij een droger voeg je actief warmte toe, en die belandt uiteindelijk ook weer in je huis maar daar geldt dan eigenlijk hetzelfde voor, wordt ook weggeventileerd. Maar is minder verwaarloosbaar. Komt in korte tijd vrij.

[Voor 36% gewijzigd door T-Infinity op 23-10-2021 10:40]

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Raymond P schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:23:
[...]
Het lijkt mij dat als je een natte handdoek met een temperatuur van 20 graden in een gesloten kamer hangt van 20 graden de doek zal drogen zonder dat de temperatuur daalt.
Hoe dan? Er is warmte nodig en die moet ergens vandaan komen. Het kan dus niet anders dan dat de omgeving in temperatuur daalt.

• waah
T-Infinity schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

nee?? De ruimte koelt (een beetje) af. je merkt het alleen niet door de aanwezige ventilatie.

[...]

Nee zo werkt het niet. die warmte zit opgeslagen in de waterdamp en komt pas weer vrij bij bijvoorbeeld condensatie. Condensatie zal niet plaatsvinden in een woonruimte die geventileerd is.

[...]

Nou niet zo bedoeld in ieder geval.
De warmte gaat enkel van de kleding naar de lucht/waterdamp. En aangezien het in één ruimte blijft.... Zal er dus geen warmte verloren gaan over het geheel. Dat zou tegen de natuurwetten ingaan.

En die "opgeslagen" warmte wordt natuurlijk gewoon weer afgegeven aan de ruimte. Die waterdamp zal warmer zijn als de omgeving, en als iets warmer is zal het weer in equilibrium komen.

Tenzij je koude lucht toevoert/warme lucht afvoert. Maar of je nu wel of niet je was op een rekje hangt: dat doe je sowieso wel, dat ventileren (hoop ik).
michie1 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

correctie: ~2,2MJ per liter. En uiteindelijk zul je het vocht in dampvorm naar buiten willen transporteren, dus die warmte verlaat (tenzij je warmteterugwinning hebt) uiteindelijk je huis.

Ik ben er eigenlijk helemaal niet zo zeker van dat een droger zoveel inefficiënter is. Uiteindelijk moet het water precies dezelfde hoeveelheid warmte opnemen om te verdampen.

Als je buiten aan de waslijn kunt drogen is dat natuurlijk veel beter. Warmte krijg je daar gratis, en ook vochtige lucht wordt probleemloos afgevoerd.
Tuurlijk is het Inefficiënter. Een droger gebruikt een veel hogere temperatuur, en dat moet gemaakt worden. En daar gaat veel van "verloren". En dat voel je in de ruimte waar zo'n apparaat staat ook.

Daarbij zet je ook electra om in kinetische energie. Wat ook niet zo heel erg efficiënt is.

Volgens jullie logica zou je dus een sterke(!) daling van de temperatuur moeten zien als je in een aparte kamer de was te drogen hangt? _O-

Want van 1 tot 2 kwh aan electra kun je met een beetje airco zo'n 3 tot 6kwh aan warmte een ruimte I pompen. En dat is een serieuze hoeveelheid warmte. Dat is in het slechtste geval 3*3,6Mj=11,8 Mj aan warmte
michie1 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

correctie: ~2,2MJ per liter.
2,2MJ bij 100 graden ja. Ook dit is een oversimplificatie. :+

Anyway. We gaan wel erg offtopic volgens mij :+ dus tenzij iemand met wetenschappelijk bewijs komt dat een droger net zo duur is als een rekje binnen :+ misschien weer over de prijzen hebben :Y)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

waah schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

De warmte gaat enkel van de kleding naar de lucht/waterdamp.
Ja, kleding wordt koud. En de koude kleding ontvangt warmte van de omgevingslucht. Die bereiken een nieuw evenwicht, waardoor de omgevingslucht dus ook iets afkoelt.
En aangezien het in één ruimte blijft.... Zal er dus geen warmte verloren gaan over het geheel. Dat zou tegen de natuurwetten ingaan.
Nee zo werkt het niet. De totale energie blijft binnen het systeem hetzelfde. Maar de warmteverdeling niet. Waterdamp heeft warmte opgenomen. Die komt pas weer vrij bij condensatie. De energie opgeslagen in de waterdamp is dus potentiële warmte.
En die "opgeslagen" warmte wordt natuurlijk gewoon weer afgegeven aan de ruimte.
Alleen bij condensatie. dán komt warmte vrij. Zolang het waterdamp is, is het potentiele opgeslagen warmte.
Die waterdamp zal warmer zijn als de omgeving
Nee, waar zou die warmte vandaan moeten komen? De warmte is al gebruikt om van de vloeibare naar de gasfase te gaan. Je kunt je energie maar 1 x uitgeven.

[Voor 3% gewijzigd door T-Infinity op 23-10-2021 11:01]

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Je kan ook de was ophangen en een luchtontvochtiger aanzetten, dan is het iets sneller droog. Of het efficiënter is zou ik niet weten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Soldaatje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:54:
Je kan ook de was ophangen en een luchtontvochtiger aanzetten, dan is het iets sneller droog. Of het efficiënter is zou ik niet weten.
De zuinigste ontvochtigers zijn airco’s waarbij de lucht zowel door verdamper als condensor gaat, waardoor alleen vocht verwijderd wordt maar de luchttemperatuur niet wezenlijk veranderd (ruimte warmt met COP1 op).

Dat is niet echt efficiënt :)

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

De zuinigste ontvochtigers zijn airco’s waarbij de lucht zowel door verdamper als condensor gaat, waardoor alleen vocht verwijderd wordt maar de luchttemperatuur niet wezenlijk veranderd (ruimte warmt met COP1 op).

Dat is niet echt efficiënt :)
Maar vocht uit de lucht halen levert wel warmte op toch?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Soldaatje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Maar vocht uit de lucht halen levert wel warmte op toch?
Die natuurkundige discussie waag ik me niet aan :p

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

Modbreak:Hoe je de was droogt dat gaat wel heel erg offtopic.
Ontopic dus weer aub :)

Tweakers Discord

• Zwartoog
  • Nu online
@tweakduke Discussie misschien afsplitsen naar een nieuw topic? Efficiënt wasdrogen blijkt ingewikkeld :P

• FreakNL
  • Laatst online: 15:18

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Hier is de zolder altijd minimaal 20 zonder te stoken.. Kan me niet voorstellen dat die was veel warmte onttrekt en anders is het een goedkope airco.

Wij gebruiken de droger alleen voor beddengoed en ook niet eens altijd. Kleding gaat NIET in de droger. Is er ook slecht voor. Ik typ dit in een T-shirt van 10 jaar oud.

[Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 23-10-2021 13:08]

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mawlana schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:18:
[knip]
Idem bij Essent.
[Essent]
Dit kan alleen zo zijn als je een variabel contract hebt. Bij dit contract veranderen elk jaar, meestal op twee momenten, de tarieven. De volgende wijziging is 1 januari 2022. Als klant met een variabel contract word je hier natuurlijk goed over geïnformeerd.

[knip]
Na wat "inside" informatie heb ik nog maar eens gekeken. En idd, inmiddels is de datum verdwenen uit het tekst gedeelte;

Wijzigen mijn tarieven in mijn contract?

Dit kan alleen zo zijn als je een variabel contract hebt. Bij dit contract veranderen elk jaar, meestal op twee momenten, de tarieven. Als klant met een variabel contract word je hier natuurlijk goed over geïnformeerd.

[Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 24-10-2021 20:53]

Steady as she goes...

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
hardware-lover schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:51:
Na wat "inside" informatie heb ik nog maar eens gekeken. En idd, inmiddels is de datum verdwenen uit het tekst gedeelte;

Wijzigen mijn tarieven in mijn contract?

Dit kan alleen zo zijn als je een variabel contract hebt. Bij dit contract veranderen elk jaar, meestal op twee momenten, de tarieven. Als klant met een variabel contract word je hier natuurlijk goed over geïnformeerd.
Lekker dan.

Bij Greenchoice staat het nog wel gewoon in hun contractvoorwaarden, screenshotje:

De PDF kun je ook zo van hun site halen.

PV

• olafmol
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
PauseBreak schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:07:

En aangezien we hier dus zo ongeveer voor de mussen stoken komen we uiteindelijk uit op ongeveer 2500kWh/jaar (alles led verlichting, nieuwe tv+versterker, nieuwe pc's, A+++ wasmachine en warmtepompdroger) en 1400m3 gas per jaar. Je zou hier natuurlijk ontzettend makkelijk veel meer kunnen besparen als je de investeerder zover zou kunnen krijgen om te isoleren en minstens dubbel glas erin te hangen, maar dat gaat niet gebeuren.
1400 m3 is beter dan het gemiddelde voor een 4persoons gezin, daar wordt ongeveer 1700 m3 voor genomen.

We moeten wel oppassen dat we elkaar hier niet helemaal gek gaan zitten maken met waardes die alleen maar door hardcore tweakers gehaald worden ;P

• Raymond P
Die 1400m3 is om het naar 18 graden te stoken, dat is wel erg veel.

- knip -

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:49

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb her en der rondgevraagd naar de energiecontracten van mensen. Een grote groep die de tik van de stijging zal voelen - vermoed ik - is de groep allochtonen, wat oudere generatie. Specifiek diegenen die gebrekkig Nederlands spreken. Merk dat dit de mensen zijn die grotendeels uit onbegrip een variabel contract hebben omdat zij zich nooit hebben verdiept/kunnen verdiepen in vaste contracten etc.

Wat mij overigens ook afvraag. Hier is langs gekomen dat een energiemaatschappij zich heeft beroept op de bijzondere omstandigheden clausule in hun contract door de tarieven aan te passen ondanks een vast contract. Zou dat andersom ook werken? Als je je prijzen nu vast zet, en ze gaan volgend jaar -50%, kun je als afnemer dan ook zeggen dat je contractbreuk wil i.v.m. bijzondere omstandigheden?
Anders gezegd, klanten worden geacht aanzienlijk meer bij te dragen en nu tegen recordprijzen contracten vast te zetten, maar kunnen zij dan ook onder het contract uit als de prijzen hard gaan dalen? Meer een vraag hardop, ik weet vrijwel zeker dat het antwoord 99% nee is.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
@HollovVpo1nt Het antwoord op je specifieke vraag is nee.

Echter, is de overstapboete gemaximeerd (!). Dat maakt dat de prijsstijging bij een variabel contract een theoretisch oneindig financieel risico is, terwijl een prijsdaling bij een vast contract een financieel beperkt risico is.

Recent las ik hier echter een bericht van een poster die stelt dat EU wetgeving binnenkort gaat afdwingen dat een maximumboete niet meer mag. Dat is een fors nadeel voor de consument die vaste prijzen heeft, immers wordt het financiële risico op prijsdaling bij een vast contract dan een heel stuk groter.

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

JanHenk schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:24:
@HollovVpo1nt Het antwoord op je specifieke vraag is nee.

Echter, is de overstapboete gemaximeerd (!). Dat maakt dat de prijsstijging bij een variabel contract een theoretisch oneindig financieel risico is, terwijl een prijsdaling bij een vast contract een financieel beperkt risico is.

Recent las ik hier echter een bericht van een poster die stelt dat EU wetgeving binnenkort gaat afdwingen dat een maximumboete niet meer mag. Dat is een fors nadeel voor de consument die vaste prijzen heeft, immers wordt het financiële risico op prijsdaling bij een vast contract dan een heel stuk groter.
Dan mag de EU ook wetgeving maken dat de voorwaarden dan ook evenredig eerlijk zijn. Dus in geval van extreme omstandigheden gelijke monniken gelijke kappen. En niet alleen maar mogen opzeggen, ook voor de leverancier een financieel risico (boete). Tis allemaal nogal erg eenzijdig tegenwoordig. Je moet dit en moet dat. En de leverancier draait zijn kont er gewoon tussenuit als het mis gaat.

• matty___
  • Laatst online: 15:07
[...]

1 keer per week douchen? Met sporten er tussen (want schoolkinderen). Nou dan heb ik medelijde met de klasgenoten.

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:09
HollovVpo1nt schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:17:
Ik heb her en der rondgevraagd naar de energiecontracten van mensen. Een grote groep die de tik van de stijging zal voelen - vermoed ik - is de groep allochtonen, wat oudere generatie. Specifiek diegenen die gebrekkig Nederlands spreken. Merk dat dit de mensen zijn die grotendeels uit onbegrip een variabel contract hebben omdat zij zich nooit hebben verdiept/kunnen verdiepen in vaste contracten etc.

Wat mij overigens ook afvraag. Hier is langs gekomen dat een energiemaatschappij zich heeft beroept op de bijzondere omstandigheden clausule in hun contract door de tarieven aan te passen ondanks een vast contract. Zou dat andersom ook werken? Als je je prijzen nu vast zet, en ze gaan volgend jaar -50%, kun je als afnemer dan ook zeggen dat je contractbreuk wil i.v.m. bijzondere omstandigheden?
Anders gezegd, klanten worden geacht aanzienlijk meer bij te dragen en nu tegen recordprijzen contracten vast te zetten, maar kunnen zij dan ook onder het contract uit als de prijzen hard gaan dalen? Meer een vraag hardop, ik weet vrijwel zeker dat het antwoord 99% nee is.
In de meeste (alle?) vaste contracten staat gewoon een boete genoemd waartegen je het contract als consument mag opzeggen.

Een energiemaatschappij mag overigens niet zomaar een contract opzeggen, zie ook ACM bericht vorige week: https://nos.nl/artikel/24...en-contractbreuk-verboden
matty___ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

1 keer per week douchen? Met sporten er tussen (want schoolkinderen). Nou dan heb ik medelijde met de klasgenoten.
Inderdaad is enkele keren per week douchen het beste voor je huid. Andere dagen zou je dan een washand kunnen gebruiken waarmee je sowieso onder je armen schoon kan maken.

Verder mee eens dat sporten, hittegolf en dergelijke het nogal onhandig maakt. Maar goed, theoretisch is enkele keren per week voldoende.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:38
matty___ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Ik geef les op een hbo-instelling. Ik ga nu al KO van de geur die in de klas hangt. Het ruikt vaak gewoon naar software engineer.

Sory hoor, ik blijf elke dag douchen. Gemak wil ook wat. Dan betaal ik wel wat extra. Ik heb een tijdje gemeten, als ik korter ga douchen (1 persoonshuishouden) scheelt me hooguit 100m3 op jaarbasis. Daar ga ik echt niet op besparen.

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over het hbo dan het wo. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• Lootbox
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22-11 13:20
HollovVpo1nt schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:47:
Het verbaast mij overigens ook hoe snel en abrupt het allemaal is gegaan. Had dan geen van de energieleveranciers het inzicht dat dit zou gebeuren?
Aan de andere kant... als ze wel dat inzicht hadden hadden ze het ook niet naar de consument gecommuniceerd. Want dan zou iedereen de contracten vastleggen terwijl de leveranciers met de prijsproblemen zouden zitten.
Ja, het is één grote hoax. Ineens is het duurder en dan een dag vóórdat ze hun wijziging doorvoeren lekt het uit in de media. Dat is voor mij iets te doorzichtig. Ja, toen waren alle energieleveranciers niet meer telefonisch bereikbaar door de drukte. Ineens waren de maandbedragen vóór een vast contract absurd.
Mensen schrikken daarvan en gaan massaal proberen om hun contract vast te zetten, terwijl dit eigenlijk NIET voordeliger hoeft te zijn dan variabel. Als vast betaal je vaak meer dan variabel omdat energiebedrijven een risico er mee nemen.
Maar die energieleveranciers vinden het wel leuk. Ineens kunnen ze veel verdienen in korte tijd zo voor het einde van het jaar.
Ik hoop dat het ACM hier wat mee gaat doen.
En als ik eens kijk naar mijn jaarrekening dan is ruim de helft daarvan belasting vóór de overheid. Het is net zo krankzinnig als brandstof. Daar zit ook kneiter veel belasting op. Dat is het probleem, belasting!
Maar vooral rutte blijven stemmen..
Wanneer komt het volk nou eens in opstand? We accepteren alles maar.

[Voor 3% gewijzigd door Lootbox op 25-10-2021 12:51]

• matty___
  • Laatst online: 15:07
Adlermann schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Ik geef les op een hbo-instelling. Ik ga nu al KO van de geur die in de klas hangt. Het ruikt vaak gewoon naar software engineer.

Sory hoor, ik blijf elke dag douchen. Gemak wil ook wat. Dan betaal ik wel wat extra. Ik heb een tijdje gemeten, als ik korter ga douchen (1 persoonshuishouden) scheelt me hooguit 100m3 op jaarbasis. Daar ga ik echt niet op besparen.
Snap wat je bedoelt maar als software engineer voel ik me nu op mijn pik getrapt :D

Ligt gewoon aan de leeftijd

• DeeSung
  • Registratie: juni 2012
  • Niet online

Ja dat is logisch die zijn niet eens zeker van een vaste baan dus hoezo een vast contract. Dat zijn degene die uitgebuit worden. Je weet wel je ziet ze wel eens post of eten bezorgen. Vakkenvullen zwaar tillen.

[Voor 3% gewijzigd door DeeSung op 25-10-2021 13:13]

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Adlermann schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:37:
Deze software engineer gaat gewoon elke dag douchen, hoe 'ruikt' mijn soort dan? :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Alvanosa
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:26
hoevenpe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Deze software engineer gaat gewoon elke dag douchen, hoe 'ruikt' mijn soort dan? :+
Dat zou ik ook graag willen weten. :+ Ik douche me overigens ook elke dag hoor.

PSN: Alvanosa

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14:48
hoevenpe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Alvanosa schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten. :+ Ik douche me overigens ook elke dag hoor.
Zo:

https://youtu.be/IKiSPUc2Jck?t=70

:+

• Alvanosa
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:26

PSN: Alvanosa

• Akemi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14:11
Lootbox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:47:
[...]
En als ik eens kijk naar mijn jaarrekening dan is ruim de helft daarvan belasting vóór de overheid. Het is net zo krankzinnig als brandstof. Daar zit ook kneiter veel belasting op. Dat is het probleem, belasting!
Ik geloof dat jij het principe van het huishoudboekje niet helemaal snapt. Als al die belasting eraf gaat moet het ergens anders weer geheven worden want er is dan een tekort.

Wat de overheid moet doen is efficiënter werken en niet zoveel onnodig geld over de balk smijten. Daar hebben we veel meer aan.

Als jij denkt dat de elektriciteitsprijzen nu hoog zijn wacht maar over een aantal jaar. Als straks iedereen langzaam aan elektrisch rijd en de overheid accijnzen gaat missen daarvan wordt het gewoon als extra bovenop elektra gegooid. Daarnaast ga je straks prijs per uur krijgen. Betaal jeje blauw rond 18:00.

Ik voorzie nog veel meer ellende.

• Segafreak83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:52
Akemi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Ik geloof dat jij het principe van het huishoudboekje niet helemaal snapt. Als al die belasting eraf gaat moet het ergens anders weer geheven worden want er is dan een tekort.

Wat de overheid moet doen is efficiënter werken en niet zoveel onnodig geld over de balk smijten. Daar hebben we veel meer aan.

Als jij denkt dat de elektriciteitsprijzen nu hoog zijn wacht maar over een aantal jaar. Als straks iedereen langzaam aan elektrisch rijd en de overheid accijnzen gaat missen daarvan wordt het gewoon als extra bovenop elektra gegooid. Daarnaast ga je straks prijs per uur krijgen. Betaal jeje blauw rond 18:00.

Ik voorzie nog veel meer ellende.
Die ellende gaat straks zo hard aankomen, en zogenaamd maar roepen dat het voor het milieu en klimaat is.

Ga je gewoon per uur betalen en prijzen van elektriciteit gaan dan gewoon stijgen, want ze kunnen je niet meer belasten op het gas.

En ja, de overheid zou echt eens efficiënter moeten gaan werken ipv zoveel geld over de balk smijten voor complete onzin projecten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Intressante ervaring via de chat net met BudgetEnergie.

Nadat voor de 2e keer mijn verzoek tot verlaging van het maandbedrag was afgewezen want
Het termijnbedrag dat u heeft voorgesteld, wijkt te veel af van onze berekening. Deze berekening is gebaseerd op het verbruik van de laatste jaarnota of (als we nog geen jaarnota voor u hebben opgemaakt) het gemiddelde verbruik op uw adres.
Ik was wel eens nieuwsgierig naar die berekening maar inderdaad, telefonisch niet te bereiken. De chatfunctie maar eens proberen en dat blijkt meer succesvol.

Ik geef mijn adres, geboortedatum, mailadres en ik geef mijn berekening (ze staan 946 euro bij me in het rood). Hierop gaf hij aan dat ik voor 100 euro per maand aan energie verbruik. Dat wijkt zo ver af van mijn eigen berekening dat ik eigenlijk even niet weet wat ik moet zeggen. In plaats van dat ze 946 euro bij mij in het rood staan lijk ik ineens 240 euro bij hen in het rood te staan :p Hij stelt daarop voor om het bedrag te verlagen naar 80 euro. Verlagen? Meneer, ik betaal nu 70 euro.

Wat blijkt nou? Ik heb 30 jaar in een huis gewoon met huisnummer 52, maar woon nu in een andere stad in een huis met huisnummer 50. Ik had per ongeluk 52 opgegeven. Mijn buren zijn dus ook klant bij BudgetEnergie en ik kon gewoon het maandbedrag van hun verlagen.

Tot zo ver die check van huisadres, geboortedatum en mailadres :X

Toen ie de gegevens eenmaal van mijn huis zat deed ie niet moeilijk en werd direct het maandbedrag verlaagd overigens.

• HvdBent
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 02-12 14:38
Segafreak83 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

En ja, de overheid zou echt eens efficiënter moeten gaan werken ipv zoveel geld over de balk smijten voor complete onzin projecten.
noem er eens een paar? Ik werk veel voor de overheid maar ben zelden een project tegengekomen waar geld over de balk werd gesmeten of het moeten mislukte ICT projecten zijn, waar de vraag niet helder wordt gemaakt, en de leverende partij niet goed heeft geluisterd (iets wat in de ICT vaak voorkomt als je het mij vraagt :P )

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:11
Lootbox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:47:
[...]

Ja, het is één grote hoax. Ineens is het duurder en dan een dag vóórdat ze hun wijziging doorvoeren lekt het uit in de media. Dat is voor mij iets te doorzichtig. Ja, toen waren alle energieleveranciers niet meer telefonisch bereikbaar door de drukte. Ineens waren de maandbedragen vóór een vast contract absurd.
Mensen schrikken daarvan en gaan massaal proberen om hun contract vast te zetten, terwijl dit eigenlijk NIET voordeliger hoeft te zijn dan variabel. Als vast betaal je vaak meer dan variabel omdat energiebedrijven een risico er mee nemen.
Maar die energieleveranciers vinden het wel leuk. Ineens kunnen ze veel verdienen in korte tijd zo voor het einde van het jaar.
Ik hoop dat het ACM hier wat mee gaat doen.
Ik kan je verzekeren, energieleveranciers vonden het absoluut niet leuk, zij hebben heel veel geld in een paar dagen zien verdwijnen.

De enige die hier van hebben geprofiteerd zijn de prijsvergelijkers en in de eerste plaats Gaslicht. Leveranciers kunnen een vrij aardige voorspelling doen wat er in een maand aan contracten afgesloten gaat worden, en kopen voor die termijnen dus daarvoor bij voorbaat alvast een enorme hoeveelheid energie voor in, in de vorm van futures, zodat deze tegen een vaste prijs aan klanten verkocht kan worden. Omdat je weet hoeveel je gaat verkopen in een maand is het aan het einde (30 sept) dus nagenoeg op en moet er meer voorraad worden ingekocht tegen de dan geldende inkoopprijzen. Op de eerste van de maand zijn er altijd grote prijswijzigingen. Daarom verzamelen prijsvergelijker deze info alvast (onder embargo) zodat zij hun systemen kunnen inrichten.

Wat hier echter mis ging is dat Gaslicht zich hier een zeer onbetrouwbare partner heeft getoond. Ze hebben de embargo's dan wel niet rechtstreeks gebroken, maar hebben de voorkennis die ze hadden wel gebruikt om samen met Nu.nl een angstaanjagend (push)bericht de wereld in te helpen wat een enorme run creëerde om nog even snel een contract af te sluiten. Aanmeldingen met letterlijk een factor duizend omhoog.

Niks hoax aan, maar wel nog even fijn voor de klanten die van de kans gebruik hebben kunnen maken. Ook fijn voor Gaslicht die ineens enorme bakken met comissiegeld opstrijkt (daar zit misschien de hoax als je het zo wilt noemen). Heeft ze alleen wel alle goodwill van hun zakelijke partners gekost.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
Beste tip is zet dagverbruik aan(geef toestemming) op de slimme meter en kijk dan wekelijks even terug waar je op kan besparen, zo zie je gelijk de grote verbruikers en kan je daar gericht actie op nemen.

[Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2021 15:14]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Akemi
Andere tip:

Als je huis redelijk goed geïsoleerd is zet dan je verwarming uit en laat em niet moduleren. Dit heeft mij zo gigantisch veel gas gescheeld. Ik zet de verwarming alleen aan als ik het koud vind en zet deze daarna weer uit als het behaaglijk is. (heb wel hete luchtverwarming)

Dit halveerde mijn gasverbruik.

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Nog een betere tip zonder je privacy helemaal door de plee te spoelen. Koop een p1 meter.
mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:14:
Beste tip is zet dagverbruik aan(geef toestemming) op de slimme meter en kijk dan wekelijks even terug waar je op kan besparen, zo zie je gelijk de grote verbruikers en kan je daar gericht actie op nemen.

Usenet handleidingen

• mr_evil08
  • Nu online
TheDudez schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:22:
Nog een betere tip zonder je privacy helemaal door de plee te spoelen. Koop een p1 meter.
[...]
Privacy is een nonissue, de energieleverancier heeft er geen baat bij wat jij doet in je woning dat is ook goed afgeschermd in de wet, dit zit hooguit tussen de oren.

P1 meter heb ik vroeger ook gehad maar vond het energieverslinderend om een pctje/apparaat overeind te houden voor logging.

Maar dit is een ander discussie jouw "privacy" issue is al een topic voor iets met slimme meter weigeren, ik zou meteen je mobiele telefoon weg doen want dat is letterlijk een beacon.

[Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2021 16:03]

• Akemi
mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

P1 meter heb ik vroeger ook gehad maar vond het energieverslinderend om een pctje/apparaat overeind te houden voor logging.
Dan moet je toch eens even hier naar kijken.

https://www.homewizard.nl/energy

• mr_evil08
  • Nu online
Ja dat is alsnog een apparaat wat energie neemt.

• asing
mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Ja dat is alsnog een apparaat wat energie neemt.
Je kan ook een verbruiksmeter kopen die je in het stopcontact kan steken. Op dat moment zie je het verbruik van alles wat daarop zit. Dan zal je zien dat je kan besparen op alles wat standby stroom staat te lurken.

Zo had ik mijn Ziggo Mediabox altijd op standby staan. Dat vrat gewoon 20 Watt. En zo zijn er meer. Behalve dat zijn er nog wat grote vreters. Denk aan de koelkast. Als daar een vriezer bij zit met veel aangevroren ijs dan kost dat heel veel.

Ik zit (met klein servertje en pi etc) op 150 Watt continue. Zonder dat zou je makkelijk onder de 100 moeten kunnen komen.

• WaterFire
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:02
Je hebt rondgevraagd, dus het is niet helemaal uit de lucht gegrepen, maar ik vind het wel een erg simpele conclusie.

Ik heb de afgelopen 30 jaar gewoon nooit de noodzaak gezien om mijn contract vast te zetten. De pieken waren er niet, en ook niet de paniek berichten in de media hierover.
Een kennis die bij een energiemaatschappij werkt(e) heeft eens tegen mij gezegd 'klanten die hun contract vastzetten, daar verdienen we pas aan'. nog een reden om het niet te doen destijds.
Maar toen waren de prijzen gewoon 'constant' (vanuit de huidige optiek dan).

Natuurlijk ben ik nu te laat. Als ik het nu vastzet betaal ik geloof ik 750 euro extra per jaar vergeleken met vandaag. Voor 'niks' dus.
Geen idee wat ik ga betalen het komende jaar met variabel. Er kan ook opeens een deal komen he..
Maar ik ben allicht de afgelopen jaren goedkoper uit geweest dan degenen die altijd vaste contracten hadden?

[Voor 4% gewijzigd door WaterFire op 25-10-2021 16:10]

Pagina: 1 ... 19 ... 29 Laatste

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee