redwing schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Tja, je doet hier precies hetzelfde maar dan andersom. Het ligt simpelweg aan de situatie en voor elke situatie heb je verschillende oplossingen en niet in elke situatie verdien je die investeringen terug.
Ik heb een jaren 30 huis en al verschillende aanpassingen gedaan waarvan ik 100% zeker weet dat ik die niet terug ga verdienen (maar wel heb gedaan vanwege het comfort). En sommige aanpassingen die al door de vorige bewoners gedaan zijn leveren zelfs vooral problemen en kosten op (spouwmuurisolatie en daardoor vochtproblemen...).
Elke situatie is anders en voor sommigen kan het helemaal niet kostenneutraal. Leuk dat je dat ziet als je huiswerk niet gedaan hebben, maar misschien moet je eens wat verder kijken dan je eigen situatie. In mijn huis is een warmtepomp dan ook inderdaad te duur zijn, zal niet renderen en zelfs gewoon niet werken. En dat is bepaald door iemand die warmtepompen plaatst en dus elke mogelijke optie zou bedenken om het wel te laten werken.
Bovenstaande wil niet zeggen dat ik het huis niet aan het verduurzamen ben, maar kostenneutraal gaat het hem echt niet worden. Het enige wat ik kostenneutraal heb kunnen doen zijn de zonnepanelen.
Niet bepaald. We moeten een beetje uitkijken dat we niet teveel zaken op onze eigen persoonlijke situaties gaan lopen projecteren en dat is wat hier wel gebeurd.
Ik reageerde op het volgende:
Om dat omlaag te krijgen dwing je een grote groep mensen om tientallen duizenden euro's te steken in hun verouderde woning. Wat als men dat niet kan opbrengen?
Tldr; het is allemaal leuk voor de tweakers hier met een mooi gesubsidieerd PV systeem en en overdaad aan tijd/geld (of een nieuwbouwhuis) maar hierbuiten speelt het allemaal niet zo vanwege de bizarre kosten.
Ja, er zullen er bij zitten die zullen moeten wachten op een warmtenet omdat het huis niet goed geisoleerd genoeg te krijgen is. Er zijn er echter ook hordes die gewoon niks willen doen

.
Voor hen die wel wat kunnen doen maar vooralsnog weigeren, is er dus de duurzaamheidslening.
silverball schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:59:
[...]
Ik zal ook nog geld gaan lenen voor een warmtepomp, een apparaat wat mij door 't energieloket van dezelfde gemeente afgeraden is vanwege mijn huis en de grote aanpassingen (naast isolatie).
Goed idee ook een maandlast van 45,- extra voor 'maar' 5k duurzaamheidslening, daar kom je ook nergens mee. Dat is meer dan dat ik nu per maand aan gas en stroom kwijt ben ! Daar ga ik geen nieuwe badkamer en keuken van realiseren hoor als ik al mijn koven en ingefreesde leidingen daar moet gaan vervangen.
Tsja, het energieloket, wat zal ik daar eens van zeggen. Volgens die toko zijn niet nieuwbouwhuizen per definitie niet warm te krijgen met een warmtepomp. Er lopen hier hordes mensen rond die dat toch voor elkaar gekregen hebben, veel tegen relatief lage kosten (geen tienduizenden euro's).
Het energieloket zijn ook de mensen die claimen dat bij 0 graden toch echt een gasketel nodig is, want dan doet je warmtepomp niks meer
Laat ik het zo zeggen, er ontbreekt daar gewoon de nodige kennis

Daar valt nog heel veel te verbeteren.
Stap eens uit je twee-onder-een-kap-vinexx-woning en loop eens een oudere wijk in met kleinere huizen. Ga daar maar eens kijken of warmtepompen 'leven', ik kan je garanderen dat bijzonder weinig mensen daar mee bezig zijn. CV ketel kapot is simpelweg nieuwe ketel kopen of huren.
Maar goed we zitten hier allemaal in een bubbel dus ik zal erover ophouden.
Ik zit niet in een vinex wijk. Ik heb gewoon een rijtjeswoning uit 1990 die binnen een maand of 18 (naar verwachting) losgekoppeld zal worden van gas. En dat heeft me dan zeker geen tienduizenden euro's gekost.
Mijn pa was altijd sceptisch tegenover mijn huis, maar ook bij hem heb ik afgelopen week een L/L WP geïnstalleerd voor de woonkamer en hij is laaiend enthousiast. We gaan even zien hoe het loopt, maar ik sluit niet uit dat hij binnen nu en 5 jaar gaat volgen