Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste
Acties:

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:07
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:26:
Misschien is die lobby nu minder nadrukkelijk aanwezig omdat netbeheerder met hun handen in het haar zitten over hoe de netcapaciteit te organiseren voor all electric, nu de politiek met handen in hun haar zit met de wijkaanpak en de staat van de gebouwde omgeving en nu plannen voor warmtenetten onhaalbaar blijken. Maar kom op zeg, hoe kun je zeggen dat er geen lobby was.
Snel van het gas af is politiek wensdenken, de praktijk is veel weerbarstiger en voor de burger prijziger:
Purmerend snel aardgasvrij? Gaat lukken, zegt de wethouder. Nee hoor, zeggen de ambtenaren

Het ambtelijk apparaat van de Noord-Hollandse gemeente maande de wethouder vorig jaar meer tijd te nemen voor het vervolg van het project, liefst een jaar. In plaats daarvan werden het vijf maanden, volgens zijn ambtenaren omdat Van Meekeren een goede beurt wilde maken in aanloop naar de naderende gemeenteraadsverkiezingen. Die staan, vanwege een gemeentelijke herindeling, gepland op 24 november.

Bij de ambtenaren heerst ook nog verwondering over de beslissing sommige belangrijke besluiten uit te stellen. „Er is voor gekozen bepaalde zaken niet in de uitvoeringsstrategie op te nemen”, zegt een van hen. Als voorbeeld noemt hij de financiering van verduurzamingsmaatregelen nadat de subsidiepot van het project leeg is. Nu is het plan te stoppen met het project als het subsidiegeld is opgemaakt. „Dat kun je niet maken tegenover de bewoners in de wijk die niet aan de beurt komen voor die tijd”, zegt de ambtenaar. „Mensen houden er al jaren rekening mee dat hun huis van het gas af gaat. Dan kun je niet opeens zeggen dat je voor het aardgasvrij maken van je huis pakweg 10.000 euro moet gaan betalen.”

Intussen loopt het project Purmerend Gasvrij alleen maar meer vertraging op. Het aardgasvrij maken van alle 1.276 woningen in Overwhere-Zuid in 2022 gaat niet gehaald worden, zo werd vorig jaar al duidelijk. Niet erg, zei wethouder Van Meekeren destijds, „want het gaat mij erom dat we in 2050 van het gas af zijn”. Inmiddels zal het tot minimaal het voorjaar van 2022 duren voordat de werkzaamheden van de tweede fase kunnen beginnen, als tenminste genoeg bewoners meedoen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HereIsTom schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

En hoe doe je dat als er geen plek is om PV en WP te plaatsen zoals bijv. in een appartement?
Fair point. Er bleek uit niets dat degene waar ik op reageerde in een appartement woont :)

Je kan altijd nog panelen bij een zonnepark kopen.

Maar zoals altijd is er altijd wel een bepaalde groep te vinden die om x redenen buiten de boot vallen. Niks aan te doen.

L/L kan vaak wel in een appartement trouwens.

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:44
hoevenpe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:44:
[...]
Snel van het gas af is politiek wensdenken, de praktijk is veel weerbarstiger en voor de burger prijziger:
[...]
Waarom wordt hier nauwelijks op gereageerd vanuit de politiek als keer op keer duidelijk wordt dat het moeilijk is om volledig van het gas af te gaan, zeker voor oudere huizen? Nu wordt er een flinke pot opengetrokken om extra korting te geven op gas maar ik mis echt de langetermijnvisie vanuit de overheid hierin. Als gasloos zo moeilijk is, waarom dan niet een duidelijk stappenplan om de lage energielabel woningen te verduurzamen en ieder geval de vraag naar gas proberen te verminderen?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Waarom wordt hier nauwelijks op gereageerd vanuit de politiek als keer op keer duidelijk wordt dat het moeilijk is om volledig van het gas af te gaan, zeker voor oudere huizen? Nu wordt er een flinke pot opengetrokken om extra korting te geven op gas maar ik mis echt de langetermijnvisie vanuit de overheid hierin. Als gasloos zo moeilijk is, waarom dan niet een duidelijk stappenplan om de lage energielabel woningen te verduurzamen en ieder geval de vraag naar gas proberen te verminderen?
Ik snap niet waarom er keer op keer zo met de vinger naar de overheid gewezen wordt.

Er zijn voor veel mensen plenty mogelijkheden om betaalbaar te verduurzamen.

Men wil er gewoon geen gebruik van maken, en alle argumenten, ook al zijn ze invalid, zullen gebruikt blijven worden. Ik zie het aan familie, ik heb ze al plenty keren uitgelegd hoe wij e.a. gedaan hebben en wat hun mogelijkheden zijn, maar zij komen nooit verder dan 'het kan niet' of 'is niet interessant'.

• Piet_Piraat7
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Ik snap niet waarom er keer op keer zo met de vinger naar de overheid gewezen wordt.

Ik zie ze niet, of mijn lat van betaalbaar ligt ergens anders. Tochtstrips kan ik mij bedenken. Verder zijn ramen vervangen door HR++ of het dak isoleren voor mij dure opties. Spouwmuur vullen kan niet ivm ventilatieproblemen (dus moet icm ander type ventilatie) en de kruipruimte volledig isoleren is ook een flinke klus want die liggen in veel oude huizen vol met puin.

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Spouwmuur vullen ventilatie problemen?
Hier gewoon gedaan, zonder ventilatie problemen.

[Voor 6% gewijzigd door NIMIC op 19-10-2021 13:31]

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:37
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Ik zie ze niet, of mijn lat van betaalbaar ligt ergens anders. Tochtstrips kan ik mij bedenken. Verder zijn ramen vervangen door HR++ of het dak isoleren voor mij dure opties. Spouwmuur vullen kan niet ivm ventilatieproblemen (dus moet icm ander type ventilatie) en de kruipruimte volledig isoleren is ook een flinke klus want die liggen in veel oude huizen vol met puin.
Daarnaast zijn de prijzen van de materialen op het moment ook nog steeds om te janken, al lijken ze wel te stabiliseren, zakken willen ze nog steeds niet. :')

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Daar is dus een duurzaamheidslening voor. Zie bijv. deze reactie:
peer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:22:
[...]

Ik ben in 2017 begonnen met het verduurzamen van onze 2 onder 1 kap, vloer, spouw en dakisolatie, 3kw aan zonnepanelen en een elga warmtepomp, betaald via een duurzaamheidslening, de kosten voor de lening waren net zo hoog als de besparing op de energielasten, we gingen van 160 naar 75 euro, doordat we minder gas gingen verbruiken en meer opletten qua warm water zijn de lasten nog verder gedaald naar 45 euro per maand (2 volwassenen en 4 kinderen), afgelopen jaar dmv verhoging hypotheek alle kozijnen vervangen door kunststof met tripple glas, duurzaamheidslening afgelost en maandlasten hypotheek verhoging? 2 euro duurder dan de duurzaamheidslening. Dus nee, als je rekent kan je zonder eigen geld en kosten je woning verduurzamen
Ik snap niet zo goed waarom je niks met je spouw kan doen. Wat is daarmee dan? Spouwmuurisolatie betekend niet per definitie dat je alle gaten dicht propt.
FabianGTI schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Daarnaast zijn de prijzen van de materialen op het moment ook nog steeds om te janken, al lijken ze wel te stabiliseren, zakken willen ze nog steeds niet. :')
Dit zie je ook wel vaker in dit soort discussies.. teveel kijken naar het verleden. Misschien ook de stijgende energieprijzen meenemen ipv alleen te kijken naar de stijgende kosten van het isoleren O-)

[Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2021 13:33]

• Piet_Piraat7
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:32:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom je niks met je spouw kan doen. Wat is daarmee dan? Spouwmuurisolatie betekend niet per definitie dat je alle gaten dicht propt.
In een oud huis is de natuurlijk trek door de spouwmuur en kruipruimte de manier om vocht af te voeren in huis. Ga je die volgooien zonder dat je een ander type ventilatie hebt kun je vochtproblemen krijgen in huis waar ik helaas meerdere gevallen van heb gezien.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

In een oud huis is de natuurlijk trek door de spouwmuur en kruipruimte de manier om vocht af te voeren in huis. Ga je die volgooien zonder dat je een ander type ventilatie hebt kun je vochtproblemen krijgen in huis waar ik helaas meerdere gevallen van heb gezien.
Daarom krijgt de kruipruimte toch ventilatie indien dit niet reeds aanwezig is? Volgens mij vrij standaard..

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

[...]

Dan doe toch niets :z

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:29
NIMIC schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:30:
Spouwmuur vullen ventilatie problemen?
Hier gewoon gedaan, zonder ventilatie problemen.
Hier ook gedaan en de spouw ligt onderaan vol puin en ondanks allerlei aanpassingen is het nog steeds regelmatig vochtig in huis. En dit is een bekend probleem bij oudere huizen en spouwmuurisolatie.

[removed]

• redwing
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:36:
[...]

Daarom krijgt de kruipruimte toch ventilatie indien dit niet reeds aanwezig is? Volgens mij vrij standaard..
Moet die niet ook zo vol puin liggen dat er amper lucht onderdoor gaat. Punt blijft hoe dan ook dat je er erg mee op moet letten en dat het zeker bij oudere huizen meer tijd/geld/werk kost dan alleen de spouw vol te spuiten.

[removed]

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:55
[...]

Hoe bedoel je dat? Dat door mijn muren en behang en mijn vloer heen er op dit moment ventilatie is?!?! Ventilatie heb je ventilatie roosters voor.

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:50

Tijntje

Hello?!

jongetje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

Hoe bedoel je dat? Dat door mijn muren en behang en mijn vloer heen er op dit moment ventilatie is?!?! Ventilatie heb je ventilatie roosters voor.
Dat is natuurlijk niet waar. Er zijn genoeg oude woningen (zo ook ons vorige rijtjeshuis uit 1970) die werken met ventilatie via het kieren principe.
Nergens in huis waren roosters maar genoeg tocht/ventilatie via het dak en de spouwmuren.

https://www.milieucentraa...e/natuurlijke-ventilatie/
Hoe herken je natuurlijke ventilatie?

Zo'n 7 van de 10 Nederlandse huizen hebben natuurlijke ventilatie. In ongeveer 60 procent van die huizen komt de verse lucht binnen via roosters in de woonkamer en slaapkamers (in het kozijn of de buitenmuur). In de rest van de huizen moet schone lucht binnenkomen via (klep)raampjes of via naden en kieren. De lucht gaat naar buiten via een afvoerkanaal in de wc en de badkamer (door het dak of de muur). Natuurlijke ‘trek’ zorgt ervoor dat de vervuilde en vochtige lucht door deze kanalen naar buiten gaat.

[Voor 39% gewijzigd door Tijntje op 19-10-2021 14:18]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Tijntje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Er zijn genoeg oude woningen (zo ook ons vorige rijtjeshuis uit 1970) die werken met ventilatie via het kieren principe.
Nergens in huis waren roosters maar genoeg tocht/ventilatie via het dak en de spouwmuren.

https://www.milieucentraa...e/natuurlijke-ventilatie/

[...]
Voor de goede orde, 'verse lucht' door kieren wordt geen ventilatie, maar infiltratie genoemd. En die kieren zijn niet speciaal ontworpen om de lucht in de woning te verversen, dat was een leuke bijkomstigheid.

Met ventilatie worden bewuste maatregelen bedoelt om de luchtkwaliteit te beheersen. Dat kan passief (zoals met roosters) of actief (mechanisch).

Infiltratie (kieren) in de woning is geen garantie voor een goede luchtkwaliteit en vochtafvoer en daarmee niet de juiste aanpak. Eigenlijk zou elke woning ventilatie moeten krijgen, of je deze nu gaat isoleren of niet.

Bij isoleren kan het inderdaad zijn dat doordat de infiltratie lager wordt, er onvoldoende lucht wordt ververst. Daar kan meestal met kleine maatregelen al een mouw aangepast worden. Het vocht komt meestal uit de keuken, toilet en badkamer. Door lokaal een afzuigventilator te plaatsen los je het probleem dan al op. Ventilatie hoeft niet duur en complex te zijn.

• Skyaero
  • Niet online
FabianGTI schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Wat kost een kuub gas ook al weer vandaag? En wat kostte het 4 maanden geleden?

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:50

Tijntje

Hello?!

Skyaero schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Voor de goede orde, 'verse lucht' door kieren wordt geen ventilatie, maar infiltratie genoemd. En die kieren zijn niet speciaal ontworpen om de lucht in de woning te verversen, dat was een leuke bijkomstigheid.

Met ventilatie worden bewuste maatregelen bedoelt om de luchtkwaliteit te beheersen. Dat kan passief (zoals met roosters) of actief (mechanisch).

Infiltratie (kieren) in de woning is geen garantie voor een goede luchtkwaliteit en vochtafvoer en daarmee niet de juiste aanpak. Eigenlijk zou elke woning ventilatie moeten krijgen, of je deze nu gaat isoleren of niet.

Bij isoleren kan het inderdaad zijn dat doordat de infiltratie lager wordt, er onvoldoende lucht wordt ververst. Daar kan meestal met kleine maatregelen al een mouw aangepast worden. Het vocht komt meestal uit de keuken, toilet en badkamer. Door lokaal een afzuigventilator te plaatsen los je het probleem dan al op. Ventilatie hoeft niet duur en complex te zijn.
Helemaal mee eens, maar ga maar eens goede ventilatie retrofitten in een oud bestaand rijtjeshuis. Dat moet je al doen voor je überhaupt aan isolatie kan gaan beginnen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Skyaero
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

De politiek heeft wel degelijk een duidelijk stappenplan is. Voor particulier vastgoed zijn de Standaard en Streefwaarden ontwikkeld. Voor corporatiebezit is de afgelopen 10 jaar al een plan in uitvoering (minimaal label B ). Ook kantoren moeten in 2023 allen label C of beter zijn. Dit zijn duidelijke doelstellingen.

Vanuit het emissieloos maken van de gebouwde omgeving is het stappenplan Regionele Energiestrategie - TransitivisieWarmte - Wijkuitvoeringsplan - Realisatie in het leven geroepen. Daarnaast lopen nog een aantal initiatieven rond industrieel bouwen om de prijs te drukken en bij gebrek aan gekwalificeerd personeel toch op te kunnen schalen.

Je kunt beargurmenten dat het plan/visie nogal zwak is (mee eens), je kunt beargumenteren dat het aan de uitvoering schort (ook mee eens). Maar niet dat er geen plan/visie ligt.

Een van de problemen is dat de taken weer bij gemeenten zijn neergelegd. En die weten veelal weinig tot nada. Heb je nog een bak aan adviesbureaus die rapportjes pompen met junioren en de incompetentie is compleet.

Maar goed, wat verwacht je als een gemeente een vacature voor projectleider aardgasvrij heeft en de selectiecriteria zijn o.a "voor ons zijn persoonlijkheid en betrokkenheid belangrijker dan opleiding en ervaring", je moet speeddaten, je doet een collegetour en een escaperoom.
Tja, dan trek je niet de mensen aan die je nodig hebt.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Europese gasprijs is gedaald door het winderige herfstweer. Naar verwachting gaan windmolens donderdag in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zelfs meer elektriciteit produceren dan ooit. Ook de relatief hoge temperaturen aan het begin van het stookseizoen drukken de gasprijs.

De prijs van een megawattuur (MWh) gas daalde vanochtend met 3,7 procent naar 90,49 euro. Vorige week kwam de prijs nog boven de 100 euro uit. Aan het begin van de maand piekte de gasprijs zelfs op 160 euro. Het gaat hier om de Nederlandse TTF-Future, een referentieprijs voor aardgas in onze contreien. Maar ook de gasprijs in het Verenigd Koninkrijk (-8 procent) is lager gegaan.
Zouden de energieleveranciers hun tarieven weer verlagen? :)

It takes two fools to argue.

• Skyaero
  • Niet online
De aardgasfutures van december 2021 (die van november zijn gesloten) zullen denk ik weinig te maken hebben met hoe hard het morgen waait.

Ik denk dat de echte paniek over is, de speculanten zijn weg, de prijs stabiliseert zich een beetje.

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:41
XWB schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Ik verwacht niet dat ze de tarieven gelijk gaan verlagen. Veel energie leveranciers hebben veel financiële schade in te halen, aangezien er genoeg mensen zijn die nog gasprijzen hebben die veel lager zijn dan de huidige gas prijzen, want ze hebben nog een oud contract met gunstige tarieven.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:47
[...]

Men wil er gewoon geen gebruik van maken, en alle argumenten, ook al zijn ze invalid, zullen gebruikt blijven worden. Ik zie het aan familie, ik heb ze al plenty keren uitgelegd hoe wij e.a. gedaan hebben en wat hun mogelijkheden zijn, maar zij komen nooit verder dan 'het kan niet' of 'is niet interessant'.
Tja dat kan wel zo wezen, maar een duidelijke visie is er nog steeds niet!
Ik wil best van het gas af, woon in een redelijk goed geïsoleerd appartement, maar dan lopen de kosten snel op richting de 10k.
Met een airco en evt. warmtepompboiler kan ik een eind komen.
Maar wat als de gemeente hier besluit dat er een andere plan komt, dan heb ik geïnvesteerd en kan ik weer opnieuw beginnen.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:12
Ikzelf wil best overstapen naar een warmtepomp en heb me er ook meermaals in verdiept.

Probleem is wel dat de investering zich nauwelijks terugverdiend over de afschrijvingstermijn. Het is in die zin dus sam-sam.

(Met mijn huidige contract en gas- en stroomprijzen).

Warmtepomp kan vooral uit bij een overschot aan zonnestroom, heb je dat niet, dan is het verhaal financieel gezien niet heel erg aantrekkelijk m.i..

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
HereIsTom schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Maar wat als de gemeente hier besluit dat er een andere plan komt, dan heb ik geïnvesteerd en kan ik weer opnieuw beginnen.
Hoezo opnieuw beginnen?

Eenmaal all-electric heb je zolang je over een elektra aansluiting beschikt niets te maken met wat voor dwaze plannen (warmtenet, waterstof) de gemeente komt. Die plannen laat je dan gewoon lekker aan jouw deur voorbij gaan, want jij zit er al warmpjes bij.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Ivow85
JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:14:

Probleem is wel dat de investering zich nauwelijks terugverdiend over de afschrijvingstermijn. Het is in die zin dus sam-sam.
Een CV-ketel verdient zich ook niet terug. Een nieuwe keuken ook niet.

En als de huidige prijzen nog even aan blijven, dan verbetert de terugverdientijd van een warmtepomp al snel met enkele jaren.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• JanHenk
Ivow85 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:18:
[...]

En als de huidige prijzen nog even aan blijven, dan verbetert de terugverdientijd van een warmtepomp al snel met enkele jaren.
Een nieuwe (bij)keuken heb ik zojuist besteld. Dat draagt toch wat meer bij aan het leefcomfort dan een warmtepomp. Het is puur een investering, want qua gemak en comfort ga je erop achteruit met een warmtepomp.

Anders kan ik geen uitgave van 10K+ verantwoorden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Een nieuwe (bij)keuken heb ik zojuist besteld. Dat draagt toch wat meer bij aan het leefcomfort dan een warmtepomp. Het is puur een investering, want qua gemak en comfort ga je erop achteruit met een warmtepomp.

Juist ja, want 24/7 een stabiele temperatuur in huis is erop achteruit gaan qua comfort.

Typisch de woorden van iemand die aan het gas zit :) Neem het je niet kwalijk hoor, want dit is inderdaad het soort propaganda wat je bij Radar en in Eigen Huis leest :)

• lampy25
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 00:34
JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Anders denk aan de toekomst ter verantwoording , eventueel van je kids als je 50+ bent. Je draagt bij aan een minder vervelende toekomst qua hitte en overstromingen hen, zonder dat het je geld kost. Kosten zijn immers Sam-Sam tov een CV ketel.

En ja, je bijdrage is klein, maar regendruppels zijn ook klein en veroorzaken ook overstromingen. :)

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:01
[...]

...
Reken het me even voor en vertel mij wat voor mij betaalbaar is. Be-dankt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• redwing
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:46:
[...]

Juist ja, want 24/7 een stabiele temperatuur in huis is erop achteruit gaan qua comfort.

Typisch de woorden van iemand die aan het gas zit :) Neem het je niet kwalijk hoor, want dit is inderdaad het soort propaganda wat je bij Radar en in Eigen Huis leest :)
Tja, ligt er ook heel erg aan wat voor huizen je in je omgeving hebt. Hier zijn het allemaal oude huizen en degenen die een warmtepomp hebben klagen vooral dat het oncomfortabeler is omdat de warmtepomp de temperatuurwisselingen tussen dag/nacht niet op kan vangen en daarnaast teveel herrie maakt.

Als je al een goed geisoleerd huis hebt zul je dit veel minder hebben, maar je moet dus wel even opletten of hij wel geschikt voor je is. Isolatie die aan een oud huis is toegevoegd is niet altijd te vergelijken met goede isolatie ;)

Hier zit ik trouwens volledig op airco's (ook warmtepomp natuurlijk) voor het koelen + verwarmen, maar ook al werkt het goed is het zeker niet comfortabeler.

[removed]

• jordje
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 26-11 11:34
Ivow85 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:17:
[...]

Hoezo opnieuw beginnen?

Eenmaal all-electric heb je zolang je over een elektra aansluiting beschikt niets te maken met wat voor dwaze plannen (warmtenet, waterstof) de gemeente komt. Die plannen laat je dan gewoon lekker aan jouw deur voorbij gaan, want jij zit er al warmpjes bij.
Ik las laatst in de VEH over een wijk/straat die door de gemeente als gasloze proeftuin is aangewezen, en ik citeer: "Alles is vergoed, van kookplaat tot nieuwe pannen aan toe".

Je zal maar net een half jaar daarvoor zelf ettelijke tienduizenden euro's hebben uitgegeven om van het gas af te gaan. Sta je dan met je goeie gedrag. :X

Nu ben ik zelf aan het overwegen om airco's op te hangen en dat zal waarschijnlijk duizenden euro's goedkoper zijn dan een warmtepomp met bijbehorend afgiftesysteem. Hetgeen wat mij tegenhoudt zijn niet zozeer de kosten, maar vooral de (on)mogelijkheid tot plaatsing, zowel voor lucht/lucht als lucht/water. Een buitenunit is bijvoorbeeld nergens op te hangen, dus moet die in de tuin staan. Dan zit je weer met maximale leidinglengtes voor de zolder, om maar niet te spreken over al het beton waar je doorheen moet. Ook niet onbelangrijk is dat dat ding op een plek staat waar je zelf, maar ook de buren er geen last van hebben. Nu heb ik best een prima relatie met de directe buren, maar er zal er maar eentje verderop gaan zeiken over geluid of uitzicht :'(

Maar goed, we komen er uiteindelijk vast wel uit.

• HereIsTom
Ivow85 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:17:
[...]

Hoezo opnieuw beginnen?

Ja was het maar zo’n pret, weet van een collega dat ze bij hun gewoon verplicht worden aangesloten op een warmtenet!

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• HereIsTom
Ivow85 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:18:
[...]

Wij hebben onze nieuwe CV ketel wel in 5 jaar terugverdient aangezien nieuwe ketels een stuk zuiniger zijn dan 15 jaar geleden ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HereIsTom schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Ja was het maar zo’n pret, weet van een collega dat ze bij hun gewoon verplicht worden aangesloten op een warmtenet!
Waar is dat dan?

Aansluiting zou ik op zich weinig bezwaar tegen hebben. Ik ga er alleen niet voor betalen :p

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:16
redwing schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Hier zit ik trouwens volledig op airco's (ook warmtepomp natuurlijk) voor het koelen + verwarmen, maar ook al werkt het goed is het zeker niet comfortabeler.
Ik verwarm sinds vorig jaar in de woonkamer met de airco, en sinds dit jaar ook boven op de slaapkamers. Ik ervaar juist meer comfort.

Kan natuurlijk per huis verschillen, ik heb een hoekwoning met spouwmuur en dak isolatie.

Xbox: BlazeMuis | PS5: NL-BFLA | Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:56
JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:14:
Ikzelf wil best overstapen naar een warmtepomp en heb me er ook meermaals in verdiept.

(Met mijn huidige contract en gas- en stroomprijzen).

Warmtepomp kan vooral uit bij een overschot aan zonnestroom, heb je dat niet, dan is het verhaal financieel gezien niet heel erg aantrekkelijk m.i..
Met welke getallen reken je dan ?

Grofweg 1 kuub gas met CV ketel is 8 kW warmte. 2 kWh uur stroom met warmtepomp cop 4 is 8 kW warmte.

Zonnepanelen erbij is ideaal, maar geen voorwaarde voor een warmte pomp. Ik heb maar 6 panelen omdat ik er niet meer kwijt kon toen. Ondanks dat een energie rekening van 45 euro per maand voor een tussenwoning van ruim 30 jaar oud. (Contract loopt nog 2 jaar dus geen last van stijgende stroomprijs) 8)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• JanHenk
[...]

Mijn huidige woning is uit 2017 en mijn vorige van 2016. Ik weet niet beter dan een stabiele temperatuur in huis.

Vorige woning verbruik van 550 kuub gas. Huidige plusminus 1200. Nu een stuk meer verlies oppervlak. Daarnaast nu een regendouche, voorheen een spaardouche.

Comfort zie ik vooral in onbeperkt warm water. Warmtepomp vereist een groot boilervat. Verder ga je er niet echt op vooruit qua comfort, of wel?
Erwin_83 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:55:
[...]

Met welke getallen reken je dan ?

Grofweg 1 kuub gas met CV ketel is 8 kW warmte. 2 kWh uur stroom met warmtepomp cop 4 is 8 kW warmte.

Zonnepanelen erbij is ideaal, maar geen voorwaarde voor een warmte pomp. Ik heb maar 6 panelen omdat ik er niet meer kwijt kon toen. Ondanks dat een energie rekening van 45 euro per maand voor een tussenwoning van ruim 30 jaar oud. (Contract loopt nog 2 jaar dus geen last van stijgende stroomprijs) 8)
1200 kuub gas, voor zeg 82 cent, kost 984. Vaste leveringskosten incl netbeheer stel 270 euro, totaal 1254.

Komt dus overeen met 1200*8/4=2400 kWh stroom (incl sww, al is dat vaak onzuiniger). Stroom met oude tarief is plm 23 cent, totaal kosten 552 euro.

Besparing dus 700 op jaarbasis. Levensduur van een warmtepomp is 15 a 20 jaar. Bij 20 jaar, gelijkblijvende tarieven, etc, heb je €14.000 bespaard.

Als mijn investering nu minder kost dan € 14.000, kan het dus “uit”. Ervan uitgaande dat het alternatief van die 14.000€, de spaarrekening, niets oplevert. Anders is het plaatje nog weer iets anders.

Voor die kosten moet ik dan:
- Warmtepomp aanschaffen
- Liefst een ombouw om dat foeilelijke ding, eventueel ook tegen geluidshinder
- Verdeler vloerverwarming vervangen, is nu open.
- Boilervat aanschaffen
- Ruimte maken voor boilervat, kan ik nu niet kwijt.
- Gaskookplaat vervangen voor inductie, ook nieuwe pannen eventueel
- Daarvoor ook nieuwe krachtstroomgroep en kabel trekken
- Heel wat leidingwerk aanpassen.
- Het hele zwikje laten installeren.

Ik denk dat je er nog een hele kluif aan hebt om dat voor die € 14.000 te doen.

Ik geef toe, ik heb ook nog geen offertes opgevraagd. Ik heb eerst nog wat alternatieve bestemmingen voor de centen, dus voorlopig denk ik er nog niet over na, met deze rekenvoorbeelden.

Gas moet dus eigenlijk significant duurder worden ten opzichte van stroom. De nieuwe tarieven voor 2022 zijn dat zeker, dus hopelijk wil men die voortzetten. Dan ga ik het meteen regelen.

• redwing
BlazeMuis schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:35:
[...]
Ik verwarm sinds vorig jaar in de woonkamer met de airco, en sinds dit jaar ook boven op de slaapkamers. Ik ervaar juist meer comfort.

Kan natuurlijk per huis verschillen, ik heb een hoekwoning met spouwmuur en dak isolatie.
Precies dat laatste bedoel ik. Je moet er mee opletten dat iets dat in het ene huis juist fijn is, in een ander huis juist nadelen kan hebben. En dat geldt zowel voor CV als een warmtepomp. Als je weet wat de voor/nadelen zijn kun je pas een goede keuze maken. Het voordeel voor ons is nu dat we kunnen switchen tussen elektra en gas wanneer we maar willen. Hierbij maakt de airco het sneller warm, maar dan krijg je een luchtstroom (en koude voeten ;) ), de CV duurt wat langer maar verwarmt wel egaler door de kamer.

Gezien de huidige prijzen (en zonnepanelen) staat vooral de airco aan. Maar dit betekent wel dat een warmtepomp om via de radiatoren te verwarmen al helemaal niet meer rendabel is.

[removed]

• Erwin_83
  • Laatst online: 22:56
JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Mijn huidige woning is uit 2017 en mijn vorige van 2016. Ik weet niet beter dan een stabiele temperatuur in huis.

Vorige woning verbruik van 550 kuub gas. Huidige plusminus 1200. Nu een stuk meer verlies oppervlak. Daarnaast nu een regendouche, voorheen een spaardouche.

Comfort zie ik vooral in onbeperkt warm water. Warmtepomp vereist een groot boilervat. Verder ga je er niet echt op vooruit qua comfort, of wel?

[...]

1200 kuub gas, voor zeg 82 cent, kost 984. Vaste leveringskosten incl netbeheer stel 270 euro, totaal 1254.

Komt dus overeen met 1200*8/4=2400 kWh stroom (incl sww, al is dat vaak onzuiniger). Stroom met oude tarief is plm 23 cent, totaal kosten 552 euro.

Besparing dus 700 op jaarbasis. Levensduur van een warmtepomp is 15 a 20 jaar. Bij 20 jaar, gelijkblijvende tarieven, etc, heb je €14.000 bespaard.

Als mijn investering nu minder kost dan € 14.000, kan het dus “uit”. Ervan uitgaande dat het alternatief van die 14.000€, de spaarrekening, niets oplevert. Anders is het plaatje nog weer iets anders.

- Warmtepomp aanschaffen
- Boilervat aanschaffen

Ik geef toe, ik heb ook nog geen offertes opgevraagd. Ik heb eerst nog wat alternatieve bestemmingen voor de centen, dus voorlopig denk ik er nog niet over na, met deze rekenvoorbeelden.

Gas moet dus eigenlijk significant duurder worden ten opzichte van stroom. De nieuwe tarieven voor 2022 zijn dat zeker, dus hopelijk wil men die voortzetten. Dan ga ik het meteen regelen.
Ik weet niet hoe de prijzen en subsidies nu zijn, maar na aftrek van subsidies was ik net geen 10k kwijt aan de warmtepomp en zonnepanelen samen (inclusief installatie). Deze is zelf nog wat aan de grote kant nu. De warmtepomp staat op de plek van de CV ketel en de buitenunit op het dak (mazzel met deels plat dak hier) ik heb een model met ingebouwde boiler. Formaat koel/vries combi zeg maar. De vloerverwarming verdeler is misschien wel om te bouwen ipv helemaal te vervangen. Tenzij je ook gaat koelen, dan is een composiet of RVS verdeler beter. Nog een voordeel, geen pomp meer in de verdeler die stroom kost.

Ik denk dat je voor 14k een heel eind komt.

En gaat de moderne CV ketel nog wel 15 tot 20 jaar mee?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
jordje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:57:
[...]
Je zal maar net een half jaar daarvoor zelf ettelijke tienduizenden euro's hebben uitgegeven om van het gas af te gaan. Sta je dan met je goeie gedrag. :X
Vervelend, maar doet toch niks af aan het terugverdienplaatje dat je sowieso al had?

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Mijn ervaring met subsidie is juist dat prijzen verhoogd worden. Ik vermoed dat de korting die het kabinet heeft toegezegd ook grotendeels in de zakken van de energieboeren zal belanden.

• lampy25
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 00:34
JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

[...]

- Warmtepomp aanschaffen
- Boilervat aanschaffen

Je vergeet de kosten van een nieuwe CV, onderhoudskosten CV (warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoud nodig) en subsidie.
Daarnaast zijn een deel van de kosten een 1 malige investering (bv ombouw verdeler).
Vervanging gasplaat voor inductie is niet perse nodig voor warmtepomp, maar wel om te kunnen proviteren van het kwijt zijn van de gasaansluiting.

Desalniettemin blijft het een hoop geld, maarja als je CV toch vervangen moet worden maakt het wel minder pijnlijk. We hoeven niet allemaal vandaag van het gas af, je kan ook in stapjes je huis klaar maken.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:40
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:08:
Dit is zo situatie en context afhankelijk dat je dit niet generiek kunt stellen.
Nee hoor, het aangegeven verband is er gewoon. Bij elke recente warmtepomp zit de COP bij temperaturen tot -10 goed boven de 2 en is daarmee onder alle tot nu toe voorgekomen omstandigheden, de huidige energieprijzen incluis, goedkoper dan gas stoken in een HR-ketel.

Afhankelijk van je woning kan het wel goed gebeuren dat het niet afdoende is bij zulke kou. Maar een L/L WP en een CV werken ook dan prima samen. Een L/W en CV niet per se, fair enough.

PV

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:10
Er wordt momenteel meer kolen verbrand, door de hoge gasprijzen. Maar daarvoor zijn CO2-rechten nodig, en een ton CO2 uit kolen levert minder stroom dan een ton CO2 uit gas. Ik zou zeggen dat er daardoor dan straks minder stroom geleverd kan worden, wat leidt tot schaarste en nog hogere prijzen.
Klinkt dat logisch?

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:53

T-Infinity

Heen en weer....

RemcoDelft schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:06:
Er wordt momenteel meer kolen verbrand, door de hoge gasprijzen. Maar daarvoor zijn CO2-rechten nodig, en een ton CO2 uit kolen levert minder stroom dan een ton CO2 uit gas. Ik zou zeggen dat er daardoor dan straks minder stroom geleverd kan worden, wat leidt tot schaarste en nog hogere prijzen.
Klinkt dat logisch?
Het gas is duur, maar niet op, toch?

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:06:
Klinkt dat logisch?
Certificaten zijn voor alle uitstoters in te zetten. Vrijwel elke kunstmestfabriek staat momenteel stil (tegen de huidige prijs is het niet rendabel), die verkopen hun certificaten voor flink geld op de markt. Dus ruimte voor energiecentrales.. Bovendien hogere prijs zorgt voor lagere vraag. Uiteindelijk komt een nieuw evenwicht.. De extreem hoge prijs van nu is wel killing voor de economie, als dit nog een half jaar aanhoudt kan je uitgaan van +5-6% inflatie gevolgd door een dlinke crisis

• Ivow85
Schildpadje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:47:
[...]

Certificaten zijn voor alle uitstoters in te zetten. Vrijwel elke kunstmestfabriek staat momenteel stil (tegen de huidige prijs is het niet rendabel), die verkopen hun certificaten voor flink geld op de markt. Dus ruimte voor energiecentrales.. Bovendien hogere prijs zorgt voor lagere vraag. Uiteindelijk komt een nieuw evenwicht.. De extreem hoge prijs van nu is wel killing voor de economie, als dit nog een half jaar aanhoudt kan je uitgaan van +5-6% inflatie gevolgd door een dlinke crisis
Die inflatie is al gaande. Alleen nog niet zo zeer voor de producten in het winkelwagentje van de overheid. Nu met de stijging van de energieprijzen gaat dat wel doorwerken in het overheids winkelmandje.

Van heel veel producten die wij verkopen, zijn de inkoopprijzen afgelopen jaar tussen 10 en 15 % gestegen. En ja, dat zijn consumentenproducten en gaat over de inkoopprijs van de winkeliers. Dit jaar begon de stijging als gevolg van de container-crisis. Ik verwacht dat met huidige energieprijzen de stijging volgend jaar net zo hard doorzet.

En ja, dat gaan we allemaal flink merken.

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:13
Tux3.14 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:26:
[...]
Ik lees her en der in dit topic dat door de 'energie paniek' dat boodschappen al duurder zijn geworden en dat bepaalde producten ook duurder worden. Ik heb het idee dat vooral fruit wat duurder is geworden, maar dat is eigenlijk niet zo heel bijzonders vind ik, want dat gebeurd elk jaar wel rond dit dit tijd van het jaar. Welke producten zijn vooral duurder geworden of verwacht duurder te worden?
Nog niet direct door de hoge energieprijzen, maar merk al een aantal maanden dat de boodschappenwagen een stuk duurder uitvalt dan een half jaar geleden. Werd toen ook al voor gewaarschuwd omdat de wereldeconomie behoorlijk goed draait na de verschillende lock-downs overal. Met een gezin van 5 merk je dat snel.

Anderzijds, 3 pubers weten ook alles op te eten wat je in huis haalt :o Dus kan ook zijn dat er iets meer vraag hier is inmiddels :+

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:13
Ja, ik vind temperatuurschommelingen prima, en kan slecht tegen überstabiele temperaturen. Vroeger paar weken in Hong Kong gezeten, dag en nacht dezelfde temperatuur. Waanzin 8)7. Ik kan mij ook artikelen herinneren over de negatieve gezondheidsimpact van stabiele binnenklimaten in kantooromgevingen in Japan.

Dus ja, ik vind wat geschommel wel prima :)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn om een woning met bouwjaar 1999 gasloos te krijgen? Er zit HR++ in, verder geen vloerverwarming. Woning is 270m2 groot en vrijstaand. Hoe zit het met de isolatie van dit bouwjaar?
Ik dacht aan overal vloerverwarming + 24 pv panelen en l/w warmtepomp.

• TvanW
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

HereIsTom schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Weet je al waar dat was :?

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:55
T-Infinity schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:19:
[...]

Als het op was dan hadden we een ander probleem. Dan is er ook geen prijs...

Het is schaars en dus duur.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:37
Sport_Life schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:46:
Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn om een woning met bouwjaar 1999 gasloos te krijgen? Er zit HR++ in, verder geen vloerverwarming. Woning is 270m2 groot en vrijstaand. Hoe zit het met de isolatie van dit bouwjaar?
Ik denk dat dit daar niet het juiste topic voor is. :+

Daarvoor kan je beter even kijken bij Bouwen en klussen, of misschien zelfs een eigen topic aanmaken.
T-Infinity schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:19:
[...]

Nope, is nog lang niet op, maar er wordt steeds minder gewonnen, kijk bijvoorbeeld naar Groningen.
Daarnaast wordt de vraag naar gas groter vanwege het klimaat taboe, waardoor kolen veelal geweerd/verbannen worden.

http://eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB141E/?aardgas-voorraad

[Voor 26% gewijzigd door FabianGTI op 20-10-2021 10:08]

• Figo112
  • Laatst online: 23:05
Begrijp niet waarom elektriciteit in nederland nog zo duur is, gasprijs omhoog maar elektra gaat ook omhoog. Hoe willen ze iedereen van het gas hebben als alternatief mee stijgt in de prijzen? Zo een elektrische cv ketel is eigenlijk perfect om snel van gas af te zijn, maar is gemiddeld nog 2.5X duurder dan gas, maak het dan 2.5X goedkoper en iedereen kan over naar elektrisch verwarmen met een hele kleine investering.

• Ivow85
Met de isolatie vanaf de bouw heb je als het goed is rondom een Rc van (minimaal) 2,5 en zal de woning waarschijnlijk energielabel B hebben. Met overal vloerverwarming + warmtepomp red je het dan makkelijk om de woning warm te houden. Als je niet over de originele EPC berekeningen kunt beschikken moet je wel even een goede warmteverliesberekening laten uitvoeren om de juiste capaciteit van de warmtepomp te bepalen. Voor de rest kleeft er weinig denkwerk aan vast.

Een Rc van 2,5 voor de vloer wordt zeker in combinatie met vloerverwarming wel als 'matig' beschouwd. Als je de vloer gaat verwarmen zou je dus nog kunnen kijken om dit wat te verbeteren. Voor het comfort zal dat geen merkbaar verschil leveren.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:05:
Begrijp niet waarom elektriciteit in nederland nog zo duur is, gasprijs omhoog maar elektra gaat ook omhoog. Hoe willen ze iedereen van het gas hebben als alternatief mee stijgt in de prijzen? Zo een elektrische cv ketel is eigenlijk perfect om snel van gas af te zijn, maar is gemiddeld nog 2.5X duurder dan gas, maak het dan 2.5X goedkoper en iedereen kan over naar elektrisch verwarmen met een hele kleine investering.
Uh aardgaselectriciteitscentrale?

En COP1 is zeeeeeeeeeeer slecht idee. Dan ga je letterlijk 3x teveel van een al schaarse energiebron gebruiken.

De mensen die die dingen hebben, en binnenkort moeten overstappen gaan heel hard achter hun oren moeten krabben. |:(

Alleen bij een extreem kleine energievraag zou het uit kunnen om COP1 te verwarmen, omdat daar wellicht de verbruikskosten niet opwegen tegen de aanschaf + installatiekosten.
Voor alle grotere woningen, hoe groter het verbruik, hoe (sneller) rendabel(er) een WP is.

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22:20
Omdat de electriciteit voor het grootste gedeelte met gas wordt opgewekt dus logisch dat er ook daar een prijsstijging in zit. Massaal overstappen op iets wat zo ontzettend ineffecient is als een electrische CV zou klimaatproblemen ook niet gaan oplossen, want netto gaat er dan alsnog minimaal even veel gas gebruikt worden.

• Figo112
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

En COP1 is zeeeeeeeeeeer slecht idee. Dan ga je letterlijk 3x teveel van een al schaarse energiebron gebruiken.

De mensen die die dingen hebben, en binnenkort moeten overstappen gaan heel hard achter hun oren moeten krabben. |:(

Alleen bij een extreem kleine energievraag zou het uit kunnen om COP1 te verwarmen, omdat daar wellicht de verbruikskosten niet opwegen tegen de aanschaf + installatiekosten.
Voor alle grotere woningen, hoe groter het verbruik, hoe (sneller) rendabel(er) een WP is.
maar je zegt WP welke soort wp heb je het dan over? Heb je het dan over de WP waarbij ik geen gas meer nodig heb? Anders heb ik er niet veel aan. En als je die bedoelt kan je die uberhaupt in een normale eengezinswoning met een kleine tuin plaatsen? Zoja dan kost dat waarschijnlijk minimaal 20k en dat is dan onze beste alternatief?

• Figo112
Citroentjuh schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:10:
[...]

Omdat de electriciteit voor het grootste gedeelte met gas wordt opgewekt dus logisch dat er ook daar een prijsstijging in zit. Massaal overstappen op iets wat zo ontzettend ineffecient is als een electrische CV zou klimaatproblemen ook niet gaan oplossen, want netto gaat er dan alsnog minimaal even veel gas gebruikt worden.
Hoe dan kom je met plannen om gas uit te faseren maar je zegt gas wordt nog volop gebruikt om elektra op te wekken. wat klopt hier niet?

• Ivow85
1: De meeste elektriciteit die in Nederland gebruikt wordt, wordt geproduceerd in centrales die met aardgas gestookt worden. Wanneer de prijs van aardgas stijgt, heeft dat dus een directe invloed op de gemiddelde kosten voor het produceren van één kWh elektriciteit. Logisch dus dat de prijs voor elektriciteit stijgt wanneer de gasprijs stijgt.

2: Het hoofddoel is niet "gasloos worden" maar "CO² uitstoot naar (bijna) nul reduceren in 2050". Dat lukt alleen door de inzet van groene energie in combinatie met een hoge efficiëntie.

- Gas verbranden in een CV-ketel levert een efficiëntie (van bron tot eindresultaat) van zo'n 90-95%.
- In een gascentrale elektriciteit produceren heeft een rendement van zo'n 50%. Een elektrische CV-ketel heeft een rendement van 100%. Van bron tot eindresultaat heeft dit een rendement van zo'n 50%.
- In een gascentrale elektriciteit produceren heeft een rendement van zo'n 50%. Een warmtepomp heeft een COP van 4 (= een 'rendement' van 400%). Een warmtepomp op elektriciteit uit een gasgestookte centrale levert daarmee een 'rendement' op van 200%.

Ofwel:
Met een elektrische CV-ketel ga je bijna 2 keer zo veel energiebronnen nodig hebben als een gas CV.
Met een warmtepomp ga je juist maar de helft van de energiebronnen nodig hebben ten opzichte van een gas CV. Zelfs zonder een overvloed aan groene stroom is overgang naar een warmtepomp daarmee al een enorme verbetering.
Figo112 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:14:
[...]
Hoe dan kom je met plannen om gas uit te faseren maar je zegt gas wordt nog volop gebruikt om elektra op te wekken. wat klopt hier niet?
Wat hier niet "klopt" is dat je het verschil in rendement van de verschillende verwarmingsmethoden niet meeneemt in jouw visie op het onderwerp.
Om naar een zo veel mogelijk CO² neutrale samenleving te gaan moeten verschillende stappen gemaakt worden. De energie die we gebruiken moet zo veel mogelijk afkomstig zijn van duurzame bronnen. Maar daarnaast is het minstens zo belangrijk om op een efficiënte wijze met de geproduceerde energie om te gaan.

[Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 20-10-2021 10:25]

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:09

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ivow85 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Ofwel:
Met een elektrische CV-ketel ga je bijna 2 keer zo veel energiebronnen nodig hebben als een gas CV.
Met een warmtepomp ga je juist maar de helft van de energiebronnen nodig hebben ten opzichte van een gas CV. Zelfs zonder een overvloed aan groene stroom is overgang naar een warmtepomp daarmee al een enorme verbetering.
Als we nu allemaal eens zo'n gas CV nemen; dat is enorm voordelig, redelijk efficiënt, weinig uitstoot met de huidige energiemix (30% tov warmtepomputopie) en kan in elke woning (en appartement) zonder de hele toko af te breken ! Dat dat een goed idee is hebben onze oosterburen ook door,

Dan kunnen warmtepompen en gedoe lekker een feestje blijven voor de tweakers bubbel waar iedereen geld als water lijkt te hebben of mensen die zo'n hoog gasverbruik hebben of een dermate nieuw huis dat het rendeert.

O wacht......

• Wimbjorno
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:06

Wimbjorno

It's all about the code

Ik kreeg "toevallig" afgelopen maandag een dame aan de deur die zich presenteerde als "onafhankelijk" energie adviseur. Ze kwam mij vertellen dat alle energie vergelijking websites op het moment geen aanbod hebben en dat ze voor mij onderzoek had gedaan en uitgekomen was op Clean Energy uit Groningen 8)7 .

Zonder ook maar enige informatie te vragen, deed ze me het aanbod om voor 1,- per m³ gas. Dit moest ik dan wel via haar afsluiten en direct voor vier jaar. Mocht de prijs dan toch onder de euro komen, dan kon ik het contract wel weer open breken en de boete (van max. 250,-) zou dan wel worden overgenomen door de volgende leverancier.

Nu heb ik me er wel wat in verdiept, maar vindt ik het nogal giswerk. Ik heb echt geen idee wat het aanbod rond de kerst periode gaat zijn.

Met begrip dat niemand een glazen bol heeft, is mijn vraag; wat ik, maar ook anderen, op dit moment het beste kunnen doen. Take the deal uit paniek dat de prijzen nog verder stijgen en de komende jaren ook toren hoog blijven, of het hoofd koel houden en vooral nu even rustig afwachten tot mijn jaar contract afloopt?

• Ivow85
silverball schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Als we nu allemaal eens zo'n gas CV nemen; dat is enorm voordelig, redelijk efficiënt, weinig uitstoot met de huidige energiemix (30%) en kan in elke woning (en appartement) zonder de hele toko af te breken ! Dat dat een goed idee is hebben onze oosterburen ook door,

Dan kunnen warmtepompen en gedoe lekker een feestje blijven voor de tweakers bubbel waar iedereen geld als water lijkt te hebben of mensen die zo'n hoog gasverbruik hebben of een dermate nieuw huis dat het rendeert.

O wacht......
Indien je een reductie van 30% weinig of zelfs verwaarloosbaar vindt, stel ik voor dat je voortaan 30% van je netto inkomen opzij zet om in de verduurzaming van je woning te investeren. Want ach, wat is nou een vermindering van 30%... Merk je toch niets van?

Los daarvan ga je voorbij aan een belangrijke boodschap uit het artikel wat je zelf aanhaalt: De stroommix wordt steeds groener. Verbranden van gas niet. De winst van overstap naar warmtepompen wordt dus steeds groter.

• Skyaero
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:15:
[...]
1: De meeste elektriciteit die in Nederland gebruikt wordt, wordt geproduceerd in centrales die met aardgas gestookt worden. Wanneer de prijs van aardgas stijgt, heeft dat dus een directe invloed op de gemiddelde kosten voor het produceren van één kWh elektriciteit. Logisch dus dat de prijs voor elektriciteit stijgt wanneer de gasprijs stijgt.
Niet alleen wordt de meeste elektriciteit met aardgas gegeneert, Aardgas is ook de eindbeslisser op de handelsmarkt vanwege de positie die het heeft in de Merit order.

• Skyaero
  • Niet online
Wimbjorno schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:27:
Met begrip dat niemand een glazen bol heeft, is mijn vraag; wat ik, maar ook anderen, op dit moment het beste kunnen doen. Take the deal uit paniek dat de prijzen nog verder stijgen en de komende jaren ook toren hoog blijven, of het hoofd koel houden en vooral nu even rustig afwachten tot mijn jaar contract afloopt?
Uitzitten tot april, dan weten we wat er de komende jaren gaat gebeuren. De prijzen vanaf april zijn ook aanzienlijk lager (zo'n 50 euro per MWh) dan de prijzen van nu t/m maart (zo'n 90 euro per MWh).

Verwacht niet dat de prijzen teruggaan naar de all-time low die we begin dit jaar hadden (12 euro per MWh). 30-50 euro per MWh is heel lang een vrij acceptabele prijsrange geweest.

Wat we nu ook voelen is de extra belasting op aardgas. Deze is de afgelopen drie jaar hard gestegen, terwijl de kale prijs naar beneden ging. Daardoor werd het volle effect niet gevoeld, maar nu dus wel.

• Wimbjorno
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:06

Wimbjorno

It's all about the code

Skyaero schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Uitzitten tot april, dan weten we wat er de komende jaren gaat gebeuren. De prijzen vanaf april zijn ook aanzienlijk lager (zo'n 50 euro per MWh) dan de prijzen van nu t/m maart (zo'n 90 euro per MWh).

Verwacht niet dat de prijzen teruggaan naar de all-time low die we begin dit jaar hadden (12 euro per MWh). 30-50 euro per MWh is heel lang een vrij acceptabele prijsrange geweest.

Wat we nu ook voelen is de extra belasting op aardgas. Deze is de afgelopen drie jaar hard gestegen, terwijl de kale prijs naar beneden ging. Daardoor werd het volle effect niet gevoeld, maar nu dus wel.
Dus als ik je goed begrijp gewoon wachten tot einde jaar, prijs vergelijker doen en weer een jaar contract afsluiten bij een leverancier die op dat moment het goedkoopst is?

• DutchOwnage
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:49
Nee. Na afloop contract tot in ieder geval april variabel gaan zitten , en dan eens verder kijken.

• silverball

silverball

Ivow85 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Indien je een reductie van 30% weinig of zelfs verwaarloosbaar vindt, stel ik voor dat je voortaan 30% van je netto inkomen opzij zet om in de verduurzaming van je woning te investeren. Want ach, wat is nou een vermindering van 30%... Merk je toch niets van?

Los daarvan ga je voorbij aan een belangrijke boodschap uit het artikel wat je zelf aanhaalt: De stroommix wordt steeds groener. Verbranden van gas niet. De winst van overstap naar warmtepompen wordt dus steeds groter.
Daar zit 'm de crux. Ik wil best een percentage van mijn loon inzetten voor verduurzaming verlaging van energiekosten. Ook ik ben gek op pinguïns en ijsberen rendement. Echter als ik consequent 30% ga wegzetten kan ik op termijn mijn boodschappen/vaste lasten niet meer betalen. Produceren warmtepompen nu ook voedsel? Niet iedereen maakt 35k+ per jaar.

Context; doe ik het zelf niet eens zo heel slecht; ik woon hier nu 6 maanden en heb al e.e.a. aan maatregelen genomen als HR++ glas, isolatiefolie, radiatorboosters, en extra isolatie aan de buitenkant van de woonkamer. Ik heb nu 't best geïsoleerde huis in 't blok, misschien wel straat, maar nog steeds mijlenver van een warmtepomp. Het is mij nota bene afgeraden door het energieloket, die vonden 't ook niet realistisch.

Aan de overkant krijgen alle huurwoningen op dit moment een nieuwe HR ketel. Als een warmtepomp in onze woningtypes zo interessant was geweest had men het wel gedaan hoor. Sterker nog, ik kan 2 recente gevallen opnoemen waar men in een (niet projectmatige) nieuwbouwwoning gewoon een gas ketel in huis heeft door de gasaansluiting voor het slopen van 't oude pand op een lokatie buiten de woning te laten plaatsen en zo onder de gemeentelijke verplichting uit is gekomen.

De boodschap van 't artikel onderschrijf ik; maar dan mag de mix wel flink veranderen om echt verschil te maken op nationaal niveau, want de 'bebouwde omgeving' stootte in 2020 maar 21% van de uitstoot in Nederland uit. Om dat omlaag te krijgen dwing je een grote groep mensen om tientallen duizenden euro's te steken in hun verouderde woning. Wat als men dat niet kan opbrengen?

Tldr; het is allemaal leuk voor de tweakers hier met een mooi gesubsidieerd PV systeem en en overdaad aan tijd/geld (of een nieuwbouwhuis) maar hierbuiten speelt het allemaal niet zo vanwege de bizarre kosten.

• jordje
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 26-11 11:34
Smultie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Vervelend, maar doet toch niks af aan het terugverdienplaatje dat je sowieso al had?
Ik snap niet helemaal hoe je dat verband met mijn verhaal legt. Wat ik ermee wil zeggen is dat zulke gevallen niet meehelpen aan de afwachtende houding die veel mensen nog hebben. Dat van het gas af gaan steeds vaker goedkoper is met de huidige prijzen hoef je mij niet uit te leggen.

[Voor 11% gewijzigd door jordje op 20-10-2021 11:06]

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Daar zit 'm de crux. Ik wil best een percentage van mijn loon inzetten voor verduurzaming verlaging van energiekosten. Ook ik ben gek op pinguïns en ijsberen rendement. Echter als ik consequent 30% ga wegzetten kan ik op termijn mijn boodschappen/vaste lasten niet meer betalen. Produceren warmtepompen nu ook voedsel? Niet iedereen maakt 35k+ per jaar.

Context; doe ik het zelf niet eens zo heel slecht; ik woon hier nu 6 maanden en heb al e.e.a. aan maatregelen genomen als HR++ glas, isolatiefolie, radiatorboosters, en extra isolatie aan de buitenkant van de woonkamer. Ik heb nu 't best geïsoleerde huis in 't blok, misschien wel straat, maar nog steeds mijlenver van een warmtepomp. Het is mij nota bene afgeraden door het energieloket, die vonden 't ook niet realistisch.

Aan de overkant krijgen alle huurwoningen op dit moment een nieuwe HR ketel. Als een warmtepomp in onze woningtypes zo interessant was geweest had men het wel gedaan hoor. Sterker nog, ik kan 2 recente gevallen opnoemen waar men in een (niet projectmatige) nieuwbouwwoning gewoon een gas ketel in huis heeft door de gasaansluiting voor het slopen van 't oude pand op een lokatie buiten de woning te laten plaatsen en zo onder de gemeentelijke verplichting uit is gekomen.

De boodschap van 't artikel onderschrijf ik; maar dan mag de mix wel flink veranderen om echt verschil te maken op nationaal niveau, want de 'bebouwde omgeving' stootte in 2020 maar 21% van de uitstoot in Nederland uit. Om dat omlaag te krijgen dwing je een grote groep mensen om tientallen duizenden euro's te steken in hun verouderde woning. Wat als men dat niet kan opbrengen?

Tldr; het is allemaal leuk voor de tweakers hier met een mooi gesubsidieerd PV systeem en en overdaad aan tijd/geld (of een nieuwbouwhuis) maar hierbuiten speelt het allemaal niet zo vanwege de bizarre kosten.
Waar kun je die PV subsidie krijgen dan? :+

PV is met de huidige energietarieven eigenlijk te goedkoop.
Je knalt het er zelf voor EUR0,60/WP op en het is na 2-4 jaar terugverdient.

M'n nieuwe schuur(tje) komen geen dakpannen op, die leveren immers geen geld op. >:)

• silverball

silverball

bbbrumbrum schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Waar kun je die PV subsidie krijgen dan? :+

PV is met de huidige energietarieven eigenlijk te goedkoop.
Je knalt het er zelf voor EUR0,60/WP op en het is na 2-4 jaar terugverdient.

M'n nieuwe schuur(tje) komen geen dakpannen op, die leveren immers geen geld op. >:)
Men noemt het salderingsregeling en een te hoge energiebelasting.

[Voor 3% gewijzigd door silverball op 20-10-2021 11:20]

• Joris748
  • Laatst online: 21:53
Gisteren een mailtje gekregen van Vandebron. Mijn variabele tarief wordt per 1 november tussentijds verhoogd van 0,24493 EUR/kWh naar 0,36048 EUR/kWh (+47,2%).

Stevig

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:15
CV Ketel instellen op een maximumtemperatuur van 40 (met de instructies in dat filmpje). Als je daarmee de hele winter doorkomt kun je de warmtepomp zonder aanpassingen aansluiten. Lukt dat niet, dan moet je isoleren of het afgifteoppervlak van je verwarming vergroten (bv. vloer/wandverwarming, grotere radiatoren, of LTV radiatoren ophangen)

Edit: voor de duidelijkheid, het filmpje gaat over de CV op 60, wat voor veel woningen prima mogelijk is, en waarschijnlijk gas bespaart. Voor het voorbereiden op de warmtepomp wil je echt naar 40. Je zult ook onmiddelijk merken dat de verwarmingsinstallatie langer blijft draaien en langzamer reageert - eigenlijk net als bij een warmtepomp.

[Voor 18% gewijzigd door michie1 op 20-10-2021 12:00]

• Wolly
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:34:
Gisteren een mailtje gekregen van Vandebron. Mijn variabele tarief wordt per 1 november tussentijds verhoogd van 0,24493 EUR/kWh naar 0,36048 EUR/kWh (+47,2%).

Stevig
Dit Vandebron blogje van 1 oktober is dus ook niets waard gebleken.
Ik heb een variabel contract, wat moet ik doen?
De variabele tarieven wijzigen twee keer per jaar. Op dit moment is het gunstig om een variabel contract te hebben. De prijs die je betaalt voor je variabele energiecontract is namelijk lager dan wanneer je nu een nieuw vast contract zou afsluiten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

silverball schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Om dat omlaag te krijgen dwing je een grote groep mensen om tientallen duizenden euro's te steken in hun verouderde woning. Wat als men dat niet kan opbrengen?

Daar heb je dus mooie duurzaamheidsleningen voor.

Omdat je bespaard op je energiekosten kan dat vaak zelfs redelijk kostenneutraal. Inmiddels is dat in dit topic echt al 5 keer voorbij gekomen volgens mij :)

Het speelt voornamelijk niet omdat het men niet boeit en de mening toch al wel klaar heeft: te duur, rendeert niet, warmtepompten werken niet, <etc>. En dan lekker afgeven op mensen die wel hun huiswerk gedaan hebben.. *O*

• Skyaero
  • Niet online
DutchOwnage schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:47:
Nee. Na afloop contract tot in ieder geval april variabel gaan zitten , en dan eens verder kijken.
Dit dus. En als we een lange winter hebben, uitzitten tot mei.

• Wolly
  • Niet online
DutchOwnage schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:47:
Ligt wel aan je variabele tarief, als dat 1,99/m3 wordt en een vast contract zit op 1,10/m3 dan zit je met een verbruik van 600m3 vanaf januari al gauw op 534 euro meerkosten.

Daar kan je menig boete van afkopen :*)

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:36

HollovVpo1nt

I like gadgets

En ach, hoe erg is het je thermostaatje wat lager te zetten en om met een wat dikkere trui en warme sloffen rond te lopen.

[Voor 19% gewijzigd door HollovVpo1nt op 20-10-2021 11:59]

• silverball

silverball

Glashelder schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Omdat je bespaard op je energiekosten kan dat vaak zelfs redelijk kostenneutraal. Inmiddels is dat in dit topic echt al 5 keer voorbij gekomen volgens mij :)
Ik zal ook nog geld gaan lenen voor een warmtepomp, een apparaat wat mij door 't energieloket van dezelfde gemeente afgeraden is vanwege mijn huis en de grote aanpassingen (naast isolatie). 8)7

Goed idee ook een maandlast van 45,- extra voor 'maar' 5k duurzaamheidslening, daar kom je ook nergens mee. Dat is meer dan dat ik nu per maand aan gas en stroom kwijt ben ! Daar ga ik geen nieuwe badkamer en keuken van realiseren hoor als ik al mijn koven en ingefreesde leidingen daar moet gaan vervangen.
[...]

Het speelt voornamelijk niet omdat het men niet boeit en de mening toch al wel klaar heeft: te duur, rendeert niet, warmtepompten werken niet, <etc>. En dan lekker afgeven op mensen die wel hun huiswerk gedaan hebben.. *O*
Stap eens uit je twee-onder-een-kap-vinexx-woning en loop eens een oudere wijk in met kleinere huizen. Ga daar maar eens kijken of warmtepompen 'leven', ik kan je garanderen dat bijzonder weinig mensen daar mee bezig zijn. CV ketel kapot is simpelweg nieuwe ketel kopen of huren.

Maar goed we zitten hier allemaal in een bubbel dus ik zal erover ophouden.

[Voor 37% gewijzigd door silverball op 20-10-2021 12:05]

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:28

defiant

Moderator General Chat
Ik zit al heel lang bij budget energie met dit jaar weer een jaarcontract en heb een vrij constant verbruikspatroon. Ik kreeg gisteren een e-mail zonder onderbouwing dat op basis van mijn verbruik mijn termijn bedrag per direct met 50 euro omhoog gaat. Aangezien mijn verbruik redelijk constant is (met gasverbruik zelfs minder dan vorig jaar) en mijn tarieven 1 jaar vast, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit een manier is om de financiële positie te verbeteren met hogere voorschotten.

Climate dashboard

• Segafreak83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:11
silverball schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Als we nu allemaal eens zo'n gas CV nemen; dat is enorm voordelig, redelijk efficiënt, weinig uitstoot met de huidige energiemix (30% tov warmtepomputopie) en kan in elke woning (en appartement) zonder de hele toko af te breken ! Dat dat een goed idee is hebben onze oosterburen ook door,

O wacht......
Dit dus x 1000 ofzo! Het hele gestoorde idee om van het gas af te gaan (zogenaamd CO2 neutraal te worden) gaat compleet nergens over, zeker niet als ze nog doodleuk datzelfde gas nodig hebben om electriciteit op te wekken.

En als iedereen dan aan de warmtepomp "moet" die ook nog eens een 10- tot 20voud nodig heeft aan elektriciteit / gas om het op te wekken?! Waar ben je dan helemaal mee bezig? 8)7 |:(

• Bjorn180179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 14:01
Misschien meer iets voor de duurzame kroeg dan verwijder dit bericht maar :

Onze woning is van 1978 en bij de bouw zijn de spouwmuren geïsoleerd met wat toen op de markt was.
Is het interessant en rendabel om nog na te isoleren ? Of is dit überhaupt niet mogelijk ?

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• Wolly
  • Niet online
Segafreak83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Dit dus x 1000 ofzo! Het hele gestoorde idee om van het gas af te gaan (zogenaamd CO2 neutraal te worden) gaat compleet nergens over, zeker niet als ze nog doodleuk datzelfde gas nodig hebben om electriciteit op te wekken.
Dat is te danken aan de groene politici die niet hebben gekeken hoe schoon de landen zijn, maar gewoon iedereen hebben verplicht een bepaald percentage te verbeteren.

Zie Wolly in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

• Ivow85
[...]

En als iedereen dan aan de warmtepomp "moet" die ook nog eens een 10- tot 20voud nodig heeft aan elektriciteit / gas om het op te wekken?! Waar ben je dan helemaal mee bezig? 8)7 |:(
Zie mijn reacties op dat bericht waarom het wél zin heeft.

En 10 tot 20voud aan elektriciteit? 8)7 Warmtepomp voor een doorsnee tussenwoning met een gemiddeld gasverbruik heeft 3000kWh nodig indien je de isolatie van die gemiddelde tussenwoning niet verbeterd.. Ik ken geen huishoudens die nu uit kunnen met 300kWh per jaar...

[Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 20-10-2021 12:10]

• redwing
[...]

Tja, je doet hier precies hetzelfde maar dan andersom. Het ligt simpelweg aan de situatie en voor elke situatie heb je verschillende oplossingen en niet in elke situatie verdien je die investeringen terug.

Ik heb een jaren 30 huis en al verschillende aanpassingen gedaan waarvan ik 100% zeker weet dat ik die niet terug ga verdienen (maar wel heb gedaan vanwege het comfort). En sommige aanpassingen die al door de vorige bewoners gedaan zijn leveren zelfs vooral problemen en kosten op (spouwmuurisolatie en daardoor vochtproblemen...).

Elke situatie is anders en voor sommigen kan het helemaal niet kostenneutraal. Leuk dat je dat ziet als je huiswerk niet gedaan hebben, maar misschien moet je eens wat verder kijken dan je eigen situatie. In mijn huis is een warmtepomp dan ook inderdaad te duur zijn, zal niet renderen en zelfs gewoon niet werken. En dat is bepaald door iemand die warmtepompen plaatst en dus elke mogelijke optie zou bedenken om het wel te laten werken.

Bovenstaande wil niet zeggen dat ik het huis niet aan het verduurzamen ben, maar kostenneutraal gaat het hem echt niet worden. Het enige wat ik kostenneutraal heb kunnen doen zijn de zonnepanelen.

[removed]

• Segafreak83
Ivow85 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:09:
[...]

Zie mijn reacties op dat bericht waarom het wél zin heeft.

En 10 tot 20voud aan elektriciteit? 8)7 Warmtepomp voor een doorsnee tussenwoning met een gemiddeld gasverbruik heeft 3000kWh nodig indien je de isolatie van die gemiddelde tussenwoning niet verbeterd.. Ik ken geen huishoudens die nu uit kunnen met 300kWh per jaar...
Dan heeft het nog steeds geen zin, want die 3000 kWh komt nog steeds bovenop de 1500 a 2000 kWh die men standaard al gebruikt in een huishouden. Dus ga je opwekken met een efficiëntie van 50% (centrale) ipv 95% (HR CV).

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het extra lawaai / overlast voor je buren buiten, als overal alles staat te loeien..

• Ivow85
Segafreak83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Dan heeft het nog steeds geen zin, want die 3000 kWh komt nog steeds bovenop de 1500 a 2000 kWh die men standaard al gebruikt in een huishouden. Dus ga je opwekken met een efficiëntie van 50% (centrale) ipv 95% (HR CV).

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het extra lawaai / overlast voor je buren buiten, als overal alles staat te loeien..
Waarom vergeet je de COP van 4 voor een warmtepomp?

"Gestookt" op elektriciteit uit een gas-centrale is de warmtepomp netto gewoon 50% zuiniger dan een gas-CV.

• silverball

silverball

Segafreak83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Onze warmtepompridders komen er nog wel achter hoor als het net overbelast raakt en er miljardeninvesteringen nodig zijn om de warmtepomp (en lease tesla) draaiende te houden. Reken maar dat stroom erg duur wordt en die terugverdienberekening dan helemaal niet uitkomt.

[Voor 3% gewijzigd door silverball op 20-10-2021 12:20]

• TvanW
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

[...]

In welk sprookjesboek staat dat :? :+
Periode okt.20 t/m sep. 21 verbruik warmtepomp incl. sww ongeveer 3750 4400 kWh dit komt in ons geval overeen met ongeveer 1800m3 gas.
Het betreft hier een vrijstaande woning uit 1998, 600m3, in open landelijk gebied - 2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig.

Edit kWh is ca. 4400 geen 3750

[Voor 30% gewijzigd door TvanW op 20-10-2021 12:48]

• Segafreak83
silverball schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Onze warmtepompridders komen er nog wel achter hoor als het net overbelast raakt en er miljardeninvesteringen nodig zijn om de warmtepomp (en lease tesla) draaiende te houden. Reken maar dat ook stroom erg duur wordt.
Stroom gaat zeker duurder worden, al helemaal als de lobby het voor elkaar heeft om het gas definitief af te sluiten.

Begrijp nog steeds niet waarom je dat zou willen, zonder dat je een fatsoenlijk alternatief hebt wat overal toepasbaar is.

7 van de 10 huidige woningen hebben dan een dusdanig grote investering nodig, wat compleet nergens over gaat, en waar men weinig zin in heeft om daar zelf voor op te draaien, omdat pietje zegt dat het gas eruit moet.

• ReneK
  • Registratie: juni 2007
defiant schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:00:
Ik zit al heel lang bij budget energie met dit jaar weer een jaarcontract en heb een vrij constant verbruikspatroon. Ik kreeg gisteren een e-mail zonder onderbouwing dat op basis van mijn verbruik mijn termijn bedrag per direct met 50 euro omhoog gaat. Aangezien mijn verbruik redelijk constant is (met gasverbruik zelfs minder dan vorig jaar) en mijn tarieven 1 jaar vast, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit een manier is om de financiële positie te verbeteren met hogere voorschotten.
Merkwaardig. Ik kreeg gisteren ook een mailtje van ze met de tekst: "Goed nieuws, uw tarieven staan voorlopig vast". Ik heb in 2020 een 3-jarig contract afgesloten met vaste prijzen en dat loopt (gelukkig) nog door tot april 2023. Ze verzekerden mij in het mailtje van gisteren dat de leveringstarieven voor mij niet zullen wijzigen
tot april 2023.

Wanneer loopt jouw 1-jarig contract af?

• silverball

silverball

TvanW schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

In welk sprookjesboek staat dat :? :+
Periode okt.20 t/m sep. 21 verbruik warmtepomp incl. sww ongeveer 3750 kWh dit komt in ons geval overeen met ongeveer 1800m3 gas.
Het gemiddelde gasverbruik per huishouden is 1.239 m3 per jaar, volgens Milieu Centraal, en jij rekent koken dus niet eens mee met je theoretisch aantal m3. Lekker efficiënt stoken hoor!
TvanW schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:23:
[...]
Het betreft hier een vrijstaande woning uit 1998, 600m3, in open landelijk gebied - 2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig.
Oke, met je edit erbij valt het inderdaad nog mee.
Segafreak83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Stroom gaat zeker duurder worden, al helemaal als de lobby het voor elkaar heeft om het gas definitief af te sluiten.
Vergeet het maar met de huidige stand van technologie. Tenzij men massaal warmtenetten gaat uitrollen of we alle grachtenpanden in Amsterdam en kleine monumentale panden elders vervangen voor twee-onder-een-kap-vinex woningen.

[Voor 41% gewijzigd door silverball op 20-10-2021 12:45]

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:28

defiant

Moderator General Chat
ReneK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:24:
Wanneer loopt jouw 1-jarig contract af?
15-01-2022, begin volgend jaar dus pas.

Climate dashboard

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:53
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Wel ja, hoe meer energie je verbruikt hoe meer potentieel om te besparen :)

Ik heb al voorgehad dat mensen mij vertelden hoeveel ze bespaard hadden op elektriciteit na installatie zonnepanelen. En dat ik dan moest vaststellen dat ze meer bespaarden dan dat ik in totaal verbruik!

• ReneK
  • Registratie: juni 2007
defiant schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

15-01-2022, begin volgend jaar dus pas.
Dus bij jou verhogen ze het termijnbedrag terwijl het contract nog maar 3 maanden loopt.
Mijn contract loopt nog 18 maanden en mij verzekeren ze dat mijn termijnbedrag gelijk blijft.

Zit daar een strategie achter? Wellicht verwachten ze dat na het komende stookseizoen
-ze maar zo rond april 2022- de prijzen weer normaliseren omdat de vraag naar gas kleiner wordt,
en laten ze mijn contact daarom maar ongewijzigd doorlopen.

Maar als ze bij meer klanten met een 1-jarig contact de prijzen éénzijdig gaan verhogen, raken ze
natuurlijk wel klanten kwijt.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:36

HollovVpo1nt

I like gadgets

Het verbaast mij overigens ook hoe snel en abrupt het allemaal is gegaan. Had dan geen van de energieleveranciers het inzicht dat dit zou gebeuren?
Aan de andere kant... als ze wel dat inzicht hadden hadden ze het ook niet naar de consument gecommuniceerd. Want dan zou iedereen de contracten vastleggen terwijl de leveranciers met de prijsproblemen zouden zitten.

• TvanW
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

silverball schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Het gemiddelde gasverbruik per huishouden is 1.239 m3 per jaar, volgens Milieu Centraal, en jij rekent koken dus niet eens mee met je theoretisch aantal m3. Lekker efficiënt stoken hoor!

[...]

Oke, met je edit erbij valt het inderdaad nog mee.

[...]
Wat heeft koken hiermee te maken, wij koken inductie.
Hieronder het "totaal" plaatje.
vrijstaande woning 1998, 600m3, in open landelijk gebied - 2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig - All electric

september
2021
2020
Toelichting
Electra verwarmen + sww
51 kWh
62 kWh
Electra koelen
9 kWh
0 kWh
Electra overig
217 kWh
229 kWh
Sub
278 kWh
291 kWh
Electra opgewekt
634 kWh
685 kWh
Electra Saldo
-356 kWh
-393 kWh
Direct verbruik opgewekt
145 kWh
146 kWh
Water
7,8 m3
8,0 m3

oktober t/m september
2020/21
2019/20
Toelichting
Electra verwarmen + sww
4.351 kWh
3.553 kWh
Electra koelen
63 kWh
0 kWh
Electra overig
2.748 kWh
2.998 kWh
Sub
7.162 kWh
6.550 kWh
Electra opgewekt
6.748 kWh
7.111 kWh
Electra Saldo
414 kWh
-561 kWh
Direct verbruik opgewekt
1.955 kWh
1.966 kWh
Water
95,1 m3
92,7 m3

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 22:30

pizzacabonara

It's a put on..

Segafreak83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Begrijp nog steeds niet waarom je dat zou willen, zonder dat je een fatsoenlijk alternatief hebt wat overal toepasbaar is.

7 van de 10 huidige woningen hebben dan een dusdanig grote investering nodig, wat compleet nergens over gaat, en waar men weinig zin in heeft om daar zelf voor op te draaien, omdat pietje zegt dat het gas eruit moet.
Stroom gaat nooit duur worden omdat het steeds makkelijker wordt om op te wekken.

• Segafreak83
pizzacabonara schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Stroom gaat nooit duur worden omdat het steeds makkelijker wordt om op te wekken.
Stroom is nu ook al duurder. En als ze straks stroom nog als enige bron (dus als gas vertrokken is) hebben om de burger te belasten, zullen ze het zeker niet nalaten.

Of de netbeheerder gaat het omhoog gooien omdat de netten uitgebreid moeten worden ivm belasting ervan.
Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee