Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 16 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.757 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vorkie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:00:
[...]

Dit soort paniekberichten graag wel even ondersteunen met bronnen, ik kan niets vinden wat je opmerking kan bevestigen, maar dat kan ook aan mijn Google skills liggen.

Over ArcelorMittal:
De relevanste die ik vindt qua stoppen is https://www.telegraaf.nl/...-in-staalproductie-europa, maar dat was van 2019.

Ik hoor juist positieve berichten als ik er op Google
https://eurometal.net/arc...elis-production-in-spain/

En ik zie geen beurswaardige berichten (dat is stoppen van productie namelijk...)
https://www.beurs.nl/Aandeel-Koers/11895/ArcelorMittal/
https://www.ad.nl/koken-e...o-s-extra-kwijt~a626b91a/

Je bent volgend jaar, als het zo doorgaat en die kans is zeer reëel, zomaar honderden euro's meer kwijt aan je boodschappen....

[ Voor 7% gewijzigd door DutchOwnage op 18-10-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
DutchOwnage schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Je bent volgend jaar, als het zo doorgaat en die kans is zeer reëel, zomaar honderden euro's meer kwijt aan je boodschappen....
Boodschappen waren al flink duurder aan het worden. En nu nog even doodleuk een scherp er bovenop. 8)7 |:(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
CyberMania schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

De 5%-inflatie die op ons af dreigt te komen gaat het nog erger maken voor je.
Ik baal hier ook wel een beetje (best veel eigenlijk) van. Wij hebben nu weer best wat gespaard voor de verduurzaming van ons huis, en ik heb de vrouw eindelijk zo ver dat ze de buffer hiervoor aan wil breken.
Het plan was om het komende jaar daar weer wat geld in te gaan steken in de vorm van zonnepanelen en als er wat over blijft een warmtepomp.
Maar er is nu lastig een kip te vinden om dit werk uit te voeren, plus de stijgende materiaalprijzen, plus de run op materialen nu.
Dus wat is wijsheid? Wachten tot het stabieler wordt? Of nu de hoofdprijs betalen en pakken wat je pakken kan?

In het grotere plaatje is het natuurlijk wel te verwachten dat een schaarste aan energie een schaarste aan grondstoffen en producten, en dus inflatie, oplevert. En ik denk ook dat we onze beschikbare energie VEEL beter in moeten zetten in plaats van deze in allerlei vanity-activiteit steken.
Zo wist ik niet dat er zo veel kunstmest gemaakt werd in Nederland, waar dus veel energie in gaat zitten. Op zich is het interessant om er over na te denken hoe deze cascade van effecten door gaat werken. Geen gas->geen kunstmest->geen groenten
Nu denk ik ook dat we veel processen dusdanig in hebben gericht dat we niet langer gemakkelijk kunnen schakelen naar andere grondstoffen. Dus in het geval van kunstmest zou dierlijke mest een optie kunnen zijn, zij het niet dat de distributie en gebruik ervan niet ingericht is, en dierlijke mest niet zo kwalitatief is door de wijze waarop we deze dieren voeren. Al deze effecten hebben te maken met het tot gort optimaliseren van productie processen, waarbij overvloed van energie als uitgangspunt is genomen.
In zekere zin staan we dus voor een veel grotere uitdaging dan alleen maar "meer windmolens" en "verwarming lager". Grote delen van de fundering van onze productieketens zullen her-uitgevonden moeten worden.
In zekere zin is onze tunnelvisie van optimalisatie van kosten de oorzaak van onze huidige inflexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DutchOwnage schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Ja, dat zal best, maar ik reageerde op een paniek-bericht zonder enige bron, van een beursgenoteerd bedrijf die productie gestopt is. Kan best zijn, maar er zijn genoeg spelregels voor beursgenoteerde bedrijven zeg maar.

Daarnaast, de benzine is ook gemiddeld boven de 2 euro de liter, zorgkosten blijven ook stijgen, WOZ belastingen omhoog, energiebelasting naar beneden, energieprijzen door het dak, koopkracht op +0.1 ( :') ) dit zijn allemaal dingen waar je een bron tegenover kan zetten.

De kleinschaligere bedrijven gaan vooral geraakt worden, diegene die dus sneller een gok moeten nemen in investeren of wachten. De grote partijen, ja daar geldt het principe, massa is kassa zoals iemand altijd op TV roept.

Mogen dan maar hopen dat de energiecrisis natuurlijk niet helemaal doorslaat, maar dat is mijn inziens nog op een erg glazenbolniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Maak hier inderdaad maar een behoorlijke - van (-0.5/-0.8) voor een hoop groepen. Zonder die maatregelen om de energierekening te beperken lag dat nóg een stukje hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
DutchOwnage schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Maak hier inderdaad maar een behoorlijke - van (-0.5/-0.8) voor een hoop groepen. Zonder die maatregelen om de energierekening te beperken lag dat nóg een stukje hoger.
Zoals Remkes ook al zei, er zit een grens aan groei, we moeten weer ouderwets consuminderen, en daar is (behalve voor de minima) niets mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
HollovVpo1nt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Yup... Variabele tarieven. Well, fuck.
Ik preek in dit topic tot het koor, maar toch, ik hamer(de) er altijd al op: zorg dat je altijd onder contract staat met je energie. Juist als je het soort persoon bent dat zit hier niet mee bezig wil houden. Variabel is zelden tot nooit voordeliger.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21-09 16:05
JanHenk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Ik ben het met je eens hoor. Maar de vergelijking die steeds met Noorwegen wordt gemaakt, gaat m.i. niet helemaal op.

Noorwegen heeft een stuk minder inwoners, een groter oppervlak en veel meer potentie tot het uitwinnen van hernieuwbare energie, met name waterkracht.

NL is kortweg te dichtbevolkt en zo plat als een dubbeltje, dus we gaan het nooit redden om onafhankelijk van derden te zijn met alleen hernieuwbare bronnen (zoals Noorwegen wel is).

[...]

Daarvoor moeten we een deurtje verderop, naar AWM.

Probleem is dat armoede juist groter wordt. De energiecrisis kan zelfstandig al de genadeklap geven aan heel veel Nederlanders. Ik zie niet in hoe we daar geforceerd mee aan de gang kunnen, zonder een volledig andere inrichting van de maatschappij.
Dat Noorwegen meer opties heeft op hernieuwbare energie is duidelijk, het is meer dat de Noren zo slim zijn geweest om de opbrengsten in een nationaal fonds te stoppen voor de toekomst en de samenleving.

En het hier benut is om begrotingstekort aan te vullen en lasten te verlagen. Als wij het hele gasveld in zoiets hadden gestopt waren we beter af geweest. En dat is het grote verschil.

Dat wij niet onafhankelijk worden van leveranciers uit het buitenland, in ieder geval voorlopig , laat deze crisis wel zien.

https://www.nbim.no/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

Brent schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Ik preek in dit topic tot het koor, maar toch, ik hamer(de) er altijd al op: zorg dat je altijd onder contract staat met je energie. Juist als je het soort persoon bent dat zit hier niet mee bezig wil houden. Variabel is zelden tot nooit voordeliger.
Het is bij mij pure uitstelgedrag en laksheid geweest. In augustus kreeg ik een aanbod om te verlengen, ik dacht komt wel, kan op mijn gemakje andere aanbieder uitzoeken. En met allerlei dingen er tussendoor is het mij helemaal ontgaan. Daar zal ik vanaf volgend jaar het leergeld voor moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Tot begin dit jaar was "variabel" volgens mij wel vaak goedkoper dan 3 of 5 jaar vast . De enige financiële reden om over te stappen is de bonus iedere x jaar.

Variabel bewust tussen " , want bij Eneco staat het tarief een jaar vast , in mijn geval tot oktober 2022 tegen 1,03891 (gas). Opzeggen kan wel tussentijds (vandaar variabel).
Mensen wiens tarief in augustus met een jaar werd verlengd hebben geluk en krijgen ook nog eens subsidie.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 11:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
HvdBent schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Zoals Remkes ook al zei, er zit een grens aan groei, we moeten weer ouderwets consuminderen, en daar is (behalve voor de minima) niets mis mee
Eens wat betreft consuminderen. Maar de minima doen niets anders, jaar op jaar, en Jan Modaal loopt ook op z'n tenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 15:22
DutchOwnage schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Eens wat betreft consuminderen. Maar de minima doen niets anders, jaar op jaar, en Jan Modaal loopt ook op z'n tenen.
Ik weet het, ik erger me kapot aan alle reclame voor vliegreizen, etc momenteel
1 Corona is nog niet voorbij
2 we moeten radicaal om om het milieu te redden
3 mensen die het geld niet hebben om ook zo'n veel te goedkope reis te boeken voelen zich nog meer achtergesteld en dat geeft gele hesjes/ anderzins onrust in de maatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:33

_Arthur

blub

boxlessness schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:32:
Ik baal hier ook wel een beetje (best veel eigenlijk) van. Wij hebben nu weer best wat gespaard voor de verduurzaming van ons huis, en ik heb de vrouw eindelijk zo ver dat ze de buffer hiervoor aan wil breken.
Het plan was om het komende jaar daar weer wat geld in te gaan steken in de vorm van zonnepanelen en als er wat over blijft een warmtepomp.
Maar er is nu lastig een kip te vinden om dit werk uit te voeren, plus de stijgende materiaalprijzen, plus de run op materialen nu.
Dus wat is wijsheid? Wachten tot het stabieler wordt? Of nu de hoofdprijs betalen en pakken wat je pakken kan?
Ik zou even in de andere topics hier op T. kijken wat handig is en wat te realiseren is qua verduurzaming wat het snelst/meest oplevert. Te beginnen met isoleren (dak, spouw, vloer, ramen). Daarna komt de WP pas in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Tot begin dit jaar was "variabel" volgens mij wel vaak goedkoper dan 3 of 5 jaar vast . De enige financiële reden om over te stappen is de bonus iedere x jaar.

Variabel bewust tussen " , want bij Eneco staat het tarief een jaar vast , in mijn geval tot oktober 2022 tegen 1,03891 (gas). Opzeggen kan wel tussentijds (vandaar variabel).
Ik ga ook noodgedwongen op variabel per 1-1 aanstaande. Nogmaals, net ook weer een mailtje van ze, Vattenfall raadt dat ook echt aan. Ook per 1-1 liggen de variabele tarieven lager, dan de tarieven voor vast als je nu een contract aan zou gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HvdBent schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Ik weet het, ik erger me kapot aan alle reclame voor vliegreizen, etc momenteel
1 Corona is nog niet voorbij
2 we moeten radicaal om om het milieu te redden
3 mensen die het geld niet hebben om ook zo'n veel te goedkope reis te boeken voelen zich nog meer achtergesteld en dat geeft gele hesjes/ anderzins onrust in de maatschappij
Ik zie juist met name de (lage) middenklasse goedkope vliegreisjes maken (50 euro naar Spanje of 500 euro naar usa met overstap in Duitsland).
Of nog erger: eerst de trein naar Zaventem en vervolgens vliegen met KLM via Schiphol 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
boxlessness schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

In het grotere plaatje is het natuurlijk wel te verwachten dat een schaarste aan energie een schaarste aan grondstoffen en producten, en dus inflatie, oplevert. En ik denk ook dat we onze beschikbare energie VEEL beter in moeten zetten in plaats van deze in allerlei vanity-activiteit steken.
Zo wist ik niet dat er zo veel kunstmest gemaakt werd in Nederland, waar dus veel energie in gaat zitten. Op zich is het interessant om er over na te denken hoe deze cascade van effecten door gaat werken. Geen gas->geen kunstmest->geen groenten
Nu denk ik ook dat we veel processen dusdanig in hebben gericht dat we niet langer gemakkelijk kunnen schakelen naar andere grondstoffen. Dus in het geval van kunstmest zou dierlijke mest een optie kunnen zijn, zij het niet dat de distributie en gebruik ervan niet ingericht is, en dierlijke mest niet zo kwalitatief is door de wijze waarop we deze dieren voeren. Al deze effecten hebben te maken met het tot gort optimaliseren van productie processen, waarbij overvloed van energie als uitgangspunt is genomen.
In zekere zin staan we dus voor een veel grotere uitdaging dan alleen maar "meer windmolens" en "verwarming lager". Grote delen van de fundering van onze productieketens zullen her-uitgevonden moeten worden.
In zekere zin is onze tunnelvisie van optimalisatie van kosten de oorzaak van onze huidige inflexibiliteit.
Ja mooi, he?
Aan alle kanten is het evenwicht uit de samenleving en de wereld. En is er eigenlijk geen sprake meer van kringlopen. Als zuunige hollander, toch wel eens verbazingwekkend dat verspilling de norm is geworden, omdat het zoveel goedkoper en makkelijker is.

Over kunstmest gesproken, fosfaat, vind ik ook altijd een mooie.
https://geografie.nl/arti...-wereldvoedselvoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Het punt is dat dit mee en dus ook flink tegen kan zitten. Alleen als je er bovenop zit, kan het netto voordelig zijn. Laat nou een grote groep mensen juist omdat ze er niet bovenop willen zitten toch in variabele contracten zitten.

Het is eigenlijk nooit een goed idee, tenzij je je erin verdiept en de markt in de gaten houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zal vanaf 1 januari dan overdag dan naar kantoor toe i.p.v. thuiswerken :P.
Deze week installeer ik ook de slimme thermostaten. Later dit jaar hopelijk een nieuwe CV-ketel ook, zal ook wel wat schelen. Dat moet sowieso gebeuren, zit nu aan een 18 jaar oude VR-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Brent schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:22:
[...]

Het punt is dat dit mee en dus ook flink tegen kan zitten. Alleen als je er bovenop zit, kan het netto voordelig zijn. Laat nou een grote groep mensen juist omdat ze er niet bovenop willen zitten toch in variabele contracten zitten.

Het is eigenlijk nooit een goed idee, tenzij je je erin verdiept en de markt in de gaten houd.
Ik hoop dan dat ergens volgend voorjaar /zomer de tarieven weer enigzins genormaliseerd zijn, of in hoeverre je daar ook van kunt gaan spreken, ik over kan gaan op een vast contract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Sinds ik een woning heb (2009) is variabel bij Eneco altijd veel (!) voordeliger geweest dan 3 of 5 jaar vast. Behoudens de overstap bonus naar andere partijen, maar voor die paar honderd euro had ik geen zin om jaarlijks over te stappen. Bovendien zitten kosten dan weer verdisconteerd in een hogere vaste prijs (Greenchoice).

Ben trouwens ook wel benieuwd welke aanbieder medio augustus onder de € 1,03891 (mijn variabel tarief tm okt 2022) zat voor 5 jaar vast :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Sinds ik een woning heb (2009) is variabel bij Eneco altijd veel (!) voordeliger geweest dan 3 of 5 jaar vast. Behoudens de overstap bonus naar andere partijen, maar voor die paar honderd euro had ik geen zin om jaarlijks over te stappen. Bovendien zitten kosten dan weer verdisconteerd in een hogere vaste prijs (Greenchoice).
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat Eneco tarief voordeliger was dan een vast tarief elders.

Maar je mist het punt: je moet opletten bij variabele tarieven. Vandaar dat ik "Juist als je het soort persoon bent dat zit hier niet mee bezig wil houden." in de oproep zette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brent schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat Eneco tarief voordeliger was dan een vast tarief elders.
Dan moet je je er iets meer mee bezig houden ;)

In het tarief voor 3 of 5 jaar vast zit altijd een opslag.
2018 januari 100 100
2018 februari 99,94 99,85
2018 maart 99,91 100,30
2018 april 98,27 99,40
2018 mei 98,84 100,75
2018 juni 100,63 102,98
2018 juli 105,81 107,60
2018 augustus 106,44 108,79
2018 september 107,42 111,18
2018 oktober 109,33 114,16
2018 november 114,96 120,72
2018 december 113,98 119,52
2019 januari 120,27 128,91
2019 februari 118,13 127,72
2019 maart 115,37 125,34
2019 april 114,08 122,21
2019 mei 112,19 120,86
2019 juni 112,76 121,46
2019 juli 107,76 116,99
2019 augustus 105,06 114,46
2019 september 104,46 115,05
2019 oktober 103,61 114,61
2019 november 104,34 115,20
2019 december 103,74 114,01
2020 januari 101,41 114,46
2020 februari 99,59 112,52
2020 maart 96,17 109,24
2020 april 92,46 105,37
2020 mei 90,76 102,83
2020 juni 89,35 101,64
2020 juli 82,21 100,60
2020 augustus 82,65 102,09
2020 september 82,78 102,98
2020 oktober 83,25 103,13
2020 november 84,73 104,47
2020 december 85,48 104,32
2021 januari 83,60 103,87
Zie hier de dalende prijzen van afgelopen jaren. Vastzetten was dus tot op heden nooit interessant.

Bron

[ Voor 74% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Dan moet je je er iets meer mee bezig houden ;)
Lees de rest nou eens?

Kijk ook eens bij schuldhulpverlening hoeveel mensen dit niet weten en veel te veel betalen wegens variabele tarieven.

[ Voor 23% gewijzigd door Brent op 18-10-2021 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
DutchOwnage schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Ik hoop dan dat ergens volgend voorjaar /zomer de tarieven weer enigzins genormaliseerd zijn, of in hoeverre je daar ook van kunt gaan spreken, ik over kan gaan op een vast contract...
In de een telegraaf las ik dat ABNAMRO voorlopig geen verlaging verwacht :
Meest gunstige geval: ‘Gasprijzen in 2023 pas op normaal niveau’
Ook al lijkt de druk enigszins van de ketel we moeten ons nog de komende jaren voorbereiden op flink hoge gasprijzen. Dat concludeert Hans van Cleef, Energie-econoom bij ABN Amro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brent schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Lees de rest nou eens?

Kijk ook eens bij schuldhulpverlening hoeveel mensen dit niet weten en veel te veel betalen wegens variabele tarieven.
We praten langs elkaar. Jij geeft aan dat variabel duurder is, dat klopt niet vanwege de risico-opslag en bovendien dalende tarieven afgelopen jaren. (zie CBS). Tenzij je Eneco vergelijk met een of andere budget leverancier die op omvallen staat..

Dus mensen die 1 jaar hebben vastgezet (nota bene tegen een opslag) gaan komend jaar ook de volle mep moeten betalen, datzelfde geldt voor mensen die 2-3 jaar geleden voor 3 jaar hebben vastgezet.
Een enkeling die de markt goed volgt zal medio 2021 hebben vastgezet tegen 3 of 5 jaar, maar die hebben waarschijnlijk - gezien de prijsdaling afgelopen jaren - de afgelopen 10 jaar een variabel tarief gehad.

Nogmaals mijn vraag: waar vindt jij een tarief van 3 - 5 jaar vast onder de 1,03 voor gas? :)

Bovendien is het achteraf altijd makkelijk oordelen. Wat zeg je tegen mensen die hun rente in 2015 10 jaar hebben vastgezet tegen 4%?

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

We praten langs elkaar. Jij geeft aan dat variabel goedkoper is,
Wat?!
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Duurder bedoel ik inderdaad ;).

Dat is onjuist:). Zie Cbs van mijn voorgaande reactie.

Maar - nogmaals - ik ben wel benieuwd wat je zegt tegen mensen die hun rente in 2015 op 4% voor 10 jaar hebben vast gezet. Of degene die hun voorschot zijn kwijtgeraakt omdat de (low budget) leverancier failliet is gegaan. :)
Achteraf kijk je een koe in z'n kont.

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

Nogmaals mijn vraag: waar vindt jij een tarief van 3 - 5 jaar vast onder de 1,03 voor gas? :)
Veranderen de grote leveranciers hun variabele prijzen niet gewoon 2x per jaar op een vaste datum? In dat geval komt de grote klap op 1 januari vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mawlana schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Veranderen de grote leveranciers hun variabele prijzen niet gewoon 2x per jaar op een vaste datum? In dat geval komt de grote klap op 1 januari vermoed ik.
Eneco wijzigt variabele tarieven 1x per jaar , in de maand van ingangsdatum contract.
Variabele tarieven zijn pas in oktober flink gestegen, dus in theorie hebben de meeste mensen nog een vrij lange periode van lage tarieven. (1 op de 12 huishoudens met variabel tarief moet deze maand verlengen, 1 op de 12 volgende maand, etc).

Weet je wie de klos zijn? Degene die op advies van @Brent nu voor 5 jaar een contract aangaan. Tegen historisch hoge tarieven |:( .
[...]

Alleen als je er bovenop zit, kan het netto voordelig zijn. Laat nou een grote groep mensen juist omdat ze er niet bovenop willen zitten toch in variabele contracten zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
DutchOwnage schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Ik ga ook noodgedwongen op variabel per 1-1 aanstaande. Nogmaals, net ook weer een mailtje van ze, Vattenfall raadt dat ook echt aan. Ook per 1-1 liggen de variabele tarieven lager, dan de tarieven voor vast als je nu een contract aan zou gaan
Wel grappig dit te lezen.
Wij hebben een mail van Vattenfall met 2 voorstellen om het vast te zetten voor een jaar, volgens mij weten ze het zelf niet en gaan ze op safe.
50% klanten variabel 50% vast :) , zelf twijfel ik nog maar de voorkeur gaat uit naar variabel vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
ErwinJ schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Wel grappig dit te lezen.
Wij hebben een mail van Vattenfall met 2 voorstellen om het vast te zetten voor een jaar, volgens mij weten ze het zelf niet en gaan ze op safe.
50% klanten variabel 50% vast :) , zelf twijfel ik nog maar de voorkeur gaat uit naar variabel vooralsnog.
Apart :9. Mij werd tevens geadviseerd om een paar weken voordat het huidige contract afloopt, nog even contact op te nemen hoe de situatie op dat moment is. Zowiezo wel handig om te doen natuurlijk.

Maar ik heb ook 2 aanbiedingen hoor, voor 1 en voor 3 jaar vast. Maar die worden gewoon automatisch gegenereerd voor alle klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Weet je wie de klos zijn? Degene die op advies van @Brent nu voor 5 jaar een contract aangaan. Tegen historisch hoge tarieven |:( .

[...]
Ja. Je bent niet goed wijs om nu een vast contract aan te gaan. Tenzij je een bepaalde zekerheid wilt en jezelf wil beschermen tegen nog hogere tarieven straks? Maar ook in dat geval is variabel volgens mij nog steeds gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:07
DutchOwnage schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Ja. Je bent niet goed wijs om nu een vast contract aan te gaan. Tenzij je een bepaalde zekerheid wilt en jezelf wil beschermen tegen nog hogere tarieven straks? Maar ook in dat geval is variabel volgens mij nog steeds gunstiger.
Ligt eraan,

Zelf heb ik voor 3 jaar vast gezet bij Coolblue voor €1,09 m3 gas ( incl alles ) en 0,28 - 0,29 elektra ( incl alles )

Mochten de prijzen over een jaar weer enorm gedaald zijn, stap ik dan wel weer over en neem ik de boete voor lief. Het is een gok, maar dat is ook als je nu op flexibel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
[...]

Eneco wijzigt variabele tarieven 1x per jaar , in de maand van ingangsdatum contract.
Variabele tarieven zijn pas in oktober flink gestegen, dus in theorie hebben de meeste mensen nog een vrij lange periode van lage tarieven. (1 op de 12 huishoudens met variabel tarief moet deze maand verlengen, 1 op de 12 volgende maand, etc).

[...]
Eneco
De variabele leveringstarieven voor stroom en gas bewegen mee met prijsontwikkelingen op de energiemarkt. Ze veranderen meestal één keer per jaar.
Met de nadruk op meestal.
Vattenfall
Kies je voor een variabele prijs? Dan wijzigen de tarieven die je aan ons betaalt twee keer per jaar. Afhankelijk van de marktprijzen van stroom en gas op dat moment. Deze prijzen kunnen dus stijgen. Maar wanneer de prijzen dalen, profiteer je daar van.
Twee keer per jaar bij Vattenfall.
Essent
Dit kan alleen zo zijn als je een variabel contract hebt. Bij dit contract veranderen elk jaar, meestal op twee momenten, de tarieven. De volgende wijziging is 1 januari 2022. Als klant met een variabel contract word je hier natuurlijk goed over geïnformeerd.
Idem bij Essent.
NLE
Houden jullie vast aan de halfjaarlijkse aanpassing van de variabele tarieven?
Ja, vooralsnog worden onze variabele tarieven elk half jaar aangepast, maar dat deze werkwijze gaat veranderen sluiten we op dit moment niet uit. Het kan daarom slim zijn om tarieven langer vast te zetten.
Bij NLE zou het zelfs nog vaker kunnen veranderen.

Als je nu al weet dat je bij een verdere verhoging van de prijzen niet gaat kunnen rondkomen, dan vind ik dat het bij veel leveranciers waarschijnlijk verstandig kan zijn om de prijzen vast te zetten. Dan weet je tenminste wat je te wachten staat. Waneer de prijzen komend jaar (flink) dalen, dan neem je de opzegboete voor lief en stap je over. :+

Durf je het risico aan? Gewoon zo laten dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

[...]
“De klos” is wat zwaar uitgedrukt. Na één jaar uitzitten tegen die tarieven (die de komende tijd nog best verder kúnnen stijgen) kan je voor 150 euro boete al geheel af van je contract (75 euro per product). En als de prijzen écht kelderen zou je in het eerste jaar voor 250 euro ook van je contract af kunnen. Dus dat laatste bedrag is tevens de maximale “schade” als de markt precies het tegenovergestelde doet van waar iemand nu op anticipeert. Komt bij dat na een sterke daling alle stunters ook weer welkomstpremie’s en overnemen (deel van) boetes gaan aanbieden en dan is de schade zo mogelijk zelfs lager.

Zo verliep mijn contract bijv binnenkort en waren mijn goedkoopste opties bij mijn verbruik:
144 per maand bij 1 jaar vast
120 euro per maand bij 3 jaar vast

Daar is het verschil na jaar 1 dus al groter dan de afkoopboete, dus voor mij is 3 jaar vast een no-brainer 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

“De klos” is wat zwaar uitgedrukt. Na één jaar uitzitten tegen die tarieven (die de komende tijd nog best verder kúnnen stijgen) kan je voor 150 euro boete al geheel af van je contract (75 euro per product). En als de prijzen écht kelderen zou je in het eerste jaar voor 250 euro ook van je contract af kunnen. Dus dat laatste bedrag is tevens de maximale “schade” als de markt precies het tegenovergestelde doet van waar iemand nu op anticipeert. Komt bij dat na een sterke daling alle stunters ook weer welkomstpremie’s en overnemen (deel van) boetes gaan aanbieden en dan is de schade zo mogelijk zelfs lager.
Dat de boete wettelijk beperkt is tot 150 euro heb je een goed punt :).
Zouden ze ook bij de hypotheekrente moeten introduceren :+

Blijf wel bij mijn punt dat het in het verleden de variabele tarieven altijd goedkoper waren. Alleen de overstapbonussen maakte het interessant. Wat in de toekomst financieel voordeliger is kan niemand voorspellen.
Zo verliep mijn contract bijv binnenkort en waren mijn goedkoopste opties bij mijn verbruik:
144 per maand bij 1 jaar vast
120 euro per maand bij 3 jaar vast

Daar is het verschil na jaar 1 dus al groter dan de afkoopboete, dus voor mij is 3 jaar vast een no-brainer 😊
Voorschotten zeggen niet zoveel, wat is je tarief? :P En wanneer vast gezet ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Moment, lees ik goed dat een voortijdige contractbeëindiging maximaal 75 euro bedraagt per product? Dat wil zeggen: 75 elektra, 75 gas = 150 euro?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:34:
Moment, lees ik goed dat een voortijdige contractbeëindiging maximaal 75 euro bedraagt per product? Dat wil zeggen: 75 elektra, 75 gas = 150 euro?
Ligt er aan hoeveel maanden je nog te gaan hebt in het contract:

Hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? Hoeveel moet u maximaal betalen?
Korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
Langer dan 2,5 jaar 125 EUR

https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
[...]

[...]
Kun je nog harder je best doen iemand geheel verkeerd te begrijpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:57
Gasprijzen inderdaad lucht doorgeschoten.

Moet zeggen wel veel geluk gehad net in juni Eneco verlengd voor 4 jaar + 200 terug op jaarrekening.

Gas : 0,8356

Electra Normaal : 0,24333
Electra Dal : 0,22465

Men zegt pas idd 2023 weer beetje normale markt voor gas.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TheRyzenDude schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:56:

Moet zeggen wel veel geluk gehad net in juni Eneco verlengd voor 4 jaar + 200 terug op jaarrekening.

Niet verhuizen komende 4 jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023

slimme zet. ik denk dat je over 4 jaar als je moet verlengen net zo hard schrikt als velen nu ;)

https://www.transport-onl...as-aan-europa-te-leveren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brent schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Kun je nog harder je best doen iemand geheel verkeerd te begrijpen?
[...]

Iets met pot en ketel?

En sorry, maar je laatste zin is feitelijk onjuist..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:07
Vorkie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:00:
[...]
Dit soort paniekberichten graag wel even ondersteunen met bronnen, ik kan niets vinden wat je opmerking kan bevestigen
https://www.ft.com/conten...82-42eb-a246-8a20871ed889
https://www.bloomberg.com...teel-as-energy-costs-bite
En 10 andere berichten als je gewoon zoekt op ArcelorMittal in google news.
En het is alleen maar een bedrijf… je hebt ook niet gehoord (of wil niet horen?) over vele bedrijven in voedsel keten die gestopt met productie (in VK eerst maar ook hier)
Ik vraag hier wat andere denken en deel mijn zorgen. Je wilt dit bestmpelen als paniek, prima, ook een mening.
Ik denk dat merendeel van ons ten minste beetje bezorgd zijn. Deze topic titel zegt al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Merk op dat je aan al die quotes van de pagina's van energieleveranciers voor zover ik weet geen rechten kunt ontlenen. Tenzij in je contract staat dat de tarieven op die manier wijzigen (wat ik niet kan controleren met mijn eigen, vaste contract :P) kan een leverancier er altijd voor kiezen af te wijken van het gebruikelijke beleid.

Dit is wel minder waarschijnlijk bij de grote leveranciers puur omdat hun interne beleid ook is afgestemd op wat ze normaal doen natuurlijk; in tegenstelling tot de inkoopcowboys hoeven zij geen paniekvoetbal te spelen. Als prijzen heviger gaan fluctueren zouden leveranciers kunnen overwegen om dit te herzien, maar een gestage klim omhoog vanaf nu is daar op zich geen reden toe.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:16
Sport_Life schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Niet verhuizen komende 4 jaar :P
Of een warmte pomp nemen met eventueel zonnepanelen 8)

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:07
CornermanNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:03:
[...]
het is meer dat de Noren zo slim zijn geweest om de opbrengsten in een nationaal fonds te stoppen voor de toekomst en de samenleving.

En het hier benut is om begrotingstekort aan te vullen en lasten te verlagen.
Het is niet te laat. Als de overheid gaat nu doelmatig bijv. warmtepompen installeren, het wordt zeer goed investering, beter dan een fonds, die mogelijk faliet gaat, of geplunderd door “slimme” EU dieven initiatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
andru123 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Het is niet te laat. Als de overheid gaat nu doelmatig bijv. warmtepompen installeren, het wordt zeer goed investering, beter dan een fonds, die mogelijk faliet gaat, of geplunderd door “slimme” EU dieven initiatieven.
Het gaat niet om nu , het ging erom dat ze jarenlang rendement hadden kunnen maken en van dat geld dit soort initiatieven betalen. In plaats van toen direct de gasopbrengst te spenderen.

En een souverein wealth fund daar heeft de EU niets mee van doen.

Maar goed, de gasprijs daar is vandaag weer wat procent vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 23:58
Afgelopen mei na 10 jaar variabel bij Nuon/Vattenfall overgestapt naar Essent ivm een actie van de Sonos Beam. Ging om een contract voor 3 jaar waarvan ik wist dat ik wel een stuk meer ging betalen maar ik was sowieso opzoek naar een Soundbar dus toch maar gedaan. Achteraf gezien dom geluk geweest met gas op €0.85 m3 en elektra €0,246/€0,234 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:53
Vraagje, op 2 november loopt mijn jaarcontract af en wordt het variabel, wat betekend dat voor het salderen want ik gebruik 7000kW maar lever 5000 terug waarvan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
CornermanNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Dat Noorwegen meer opties heeft op hernieuwbare energie is duidelijk, het is meer dat de Noren zo slim zijn geweest om de opbrengsten in een nationaal fonds te stoppen voor de toekomst en de samenleving.

En het hier benut is om begrotingstekort aan te vullen en lasten te verlagen. Als wij het hele gasveld in zoiets hadden gestopt waren we beter af geweest. En dat is het grote verschil.
Wij hebben het gestopt in het opvangen van vluchtelingen. Dat is iets om veel trotser op te zijn lijkt mij toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Men :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
PLAE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Wij hebben het gestopt in het opvangen van vluchtelingen. Dat is iets om veel trotser op te zijn lijkt mij toch :)
Ja dat is het deel om trots op te zijn , eens , maar al die verlaging van bedrijfs belasting en andere cadeautjes voor het bedrijfsleven zoals verregaande flexibilisering, loonmatiging etc hebben ons in deze situatie gebracht.

We hadden uit de opbrengsten prima ook vluchtelingen kunnen opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:47
[...]

Nou succes bij jaren 60/70 woningen, de meeste woning eigenaren hebben daar echt geen geld voor.
Althans ik als starter niet.

De huidige prijzen in de supermarkt, brandstof en energie gaan echt de verkeerde kant op.

[ Voor 11% gewijzigd door Bassbounce op 18-10-2021 22:39 ]

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Bassbounce schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Nou succes bij jaren 60/70 woningen, de meeste woning eigenaren hebben daar echt geen geld voor.

De huidige prijzen in de supermarkt, brandstof en energie gaan echt de verkeerde kant op.
Dat kan men inderdaad niet betalen nee, maar blijkbaar kunnen de knappe koppen dat niet bedenken..

De huidige prijzen gaan nergens over én gaan zorgen voor een nieuwe crisis, let maar op. Met dank aan de geldpers en bijbehorende inflatie omdat de bank hun eigen hachje willen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:08
Bassbounce schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Je vergeet de verwachte stijgende zorgpremie. De kosten in de zorg gaan zeker als we niets doen, onbetaalbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 17:30
Hier op het forum is de consensus nog dat de rentes laagblijven, ergo geen inflatie. Ik denk daar al een tijdje anders over. We gaan het zien. (Tip: zet je rente lang genoeg vast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Johan Bogle schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:25:
Hier op het forum is de consensus nog dat de rentes laagblijven, ergo geen inflatie. Ik denk daar al een tijdje anders over. We gaan het zien. (Tip: zet je rente lang genoeg vast)
Geen idee wie daarmee akkoord gaan, de consensus, maar de kosten stijgen al een flinke tijd, boodschappen al voor corona en tijdens nog een schep erbij.

Vandaag bericht in het nieuws dat de Rabobank de rente gaat verhogen, en de inflatie klapt er zo achteraan.

Lijkt onderhand wel een slechte B-film waar wij in beland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Offtopic:

Ik wil geen doemdenker zijn, maar wat te denken van de ondermijning door de georganiseerde misdaad in de bovenwereld. Ik weer niet of jullie het nieuws uit Rotterdam een beetje volgen, maar letterlijk bijna iedere dag worden er wel uithalers opgepakt of een paar honderd kilo cocaïne onderschept ter waarde van honderden miljoenen euro's. Wij zijn een regelrechte narcostaat, de spil in de drugshandel in Europa.

Zie ook het coverartikel van Der Spiegel afgelopen week. Ik ben een nieuwsjunk, volg alle actualiteit programma's en lees meerdere kranten, maar alle berichtgeving van de laatste periode zorgt hier voor een zeer somber toekomstbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01
Johan Bogle schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:25:
Hier op het forum is de consensus nog dat de rentes laagblijven, ergo geen inflatie.
Geen inflatie als de rentes laag blijven? Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar volgens mij zie je op dit moment het bewijs van precies het tegenovergestelde...
(Rente is nog steeds superlaag, maar de prijzen van grondstoffen, delfstoffen, bouwproducten, huizen, etc etc rijzen de pan uit.)

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2021 07:49 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Andrehj schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:47:
[...]

Geen inflatie als de rentes laag blijven? Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar volgens mij zie je op dit moment het bewijs van precies het tegenovergestelde...
(Rente is nog steeds superlaag, maar de prijzen van grondstoffen, delfstoffen, bouwproducten, huizen, etc etc rijzen de pan uit.)
mijn punt is dat bij echte inflatie de rentes de lucht in gaan schieten. Je kan geen echte inflatie hebben zonder exploderende rentes om deze te beteugelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Goede woning isolatie is een randvoorwaarde voor de efficiënte werking van een systeem. Voor het gros van de woningen in Nederland zou dat betekenen dat je eerst je woning goed moet isoleren en waarschijnlijk ook je Hoog-Temperatuur afgifte systeem (radiatoren) moet vervangen voor laag temperatuur afgiftesystemen. Dat is al een flinke investering. Bovendien zijn de eigenaren van woningen die die nu geschikt zijn voor warmtepompen nou niet echt mensen die overheidssteun nodig zouden hebben. Beetje het Tesla verhaal.
Edit: anders gezegd, die wonen in relatief goed geïsoleerde woning (bouwkwaliteit daargelaten) en daar zijn de energetische winsten minder dan dezelfde investering in slechter geïsoleerde woningen doen.

Nee, mijn inziens kunnen we een grote slag slaag met het grootschalig installeren en subsidiëren van hybride warmtepompen. Daar hoef je namelijk geen bouwkundige aanpassingen te doen om energie te besparen. Het is natuurlijk wel verstandig, maar geen randvoorwaarde.

[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-10-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad off-topic en heeft volgens mij helemaal niets met dit topic te maken. 8)7

On-topic:
Ik lees her en der in dit topic dat door de 'energie paniek' dat boodschappen al duurder zijn geworden en dat bepaalde producten ook duurder worden. Ik heb het idee dat vooral fruit wat duurder is geworden, maar dat is eigenlijk niet zo heel bijzonders vind ik, want dat gebeurd elk jaar wel rond dit dit tijd van het jaar. Welke producten zijn vooral duurder geworden of verwacht duurder te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als de overheid doelmatig.... Dat is met de huidige vulling en Den Haag écht niet meer dan wishful thinking. Die doen wat gunstig is voor hun achterban en dat is niet doelmatig. :) (Nouja, ander doel is misschien beter gesteld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:21:
[...]

Bovendien zijn de eigenaren van woningen die die nu geschikt zijn voor warmtepompen nou niet echt mensen die overheidssteun nodig zouden hebben. Beetje het Tesla verhaal.
Wat een onzin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:25
Alsof die wel even voor een paar duizend een warmtepomp en alle andere dingen kunnen aanschaffen.
Het duurt jaren voordat je daar pas winst van heb.
Heb je een nieuw gebouwd huis liggen dat soort dingen toch wel anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01
Johan Bogle schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:14:
[...]
mijn punt is dat bij echte inflatie de rentes de lucht in gaan schieten. Je kan geen echte inflatie hebben zonder exploderende rentes om deze te beteugelen.
Dus de huidige inflatie is geen echte inflatie? Inflatie is letterlijk geldontwaarding, oftewel, dat je voor je geld steeds minder spullen kunt kopen. Volgens mij is dat precies wat er momenteel aan de gang is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:26:
[...]

Dit is inderdaad off-topic en heeft volgens mij helemaal niets met dit topic te maken. 8)7

On-topic:
Ik lees her en der in dit topic dat door de 'energie paniek' dat boodschappen al duurder zijn geworden en dat bepaalde producten ook duurder worden. Ik heb het idee dat vooral fruit wat duurder is geworden, maar dat is eigenlijk niet zo heel bijzonders vind ik, want dat gebeurd elk jaar wel rond dit dit tijd van het jaar. Welke producten zijn vooral duurder geworden of verwacht duurder te worden?
Koffie! https://www.nu.nl/economi...rder-en-minder-lekker.amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Roos79 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:41:
[...]

Alsof die wel even voor een paar duizend een warmtepomp en alle andere dingen kunnen aanschaffen.
Als je nu nog een nieuwbouw huis neemt zonder BENG/nul op de meter dan vraag je er wel een beetje om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
CyberMania schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

Als je nu nog een nieuwbouw huis neemt zonder BENG/nul op de meter dan vraag je er wel een beetje om.
Ja dan wel maar in bestaande bouw waar je al jaren woont eerder je dan bepaalde besparingen eruit heb en dan moet je alweer een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]

Je bent ervaringsdeskundige :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Andrehj schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:43:
[...]

Dus de huidige inflatie is geen echte inflatie? 8)7 :? Inflatie is letterlijk geldontwaarding, oftewel, dat je voor je geld steeds minder spullen kunt kopen. Volgens mij is dat precies wat er momenteel aan de gang is.
ik geloof niet dat wij dezelfde taal spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Buiten het financiële argument ook nog het argument wat het meeste winst oplevert. Anders gezegd, voor de mensen die wonen in relatief goed geïsoleerde woningen (bouwkwaliteit daargelaten) zijn de energetische winsten minder dan voor mensen die dezelfde investering in slechter geïsoleerde woningen moeten doen.

In het kader van de grondgebonden woningen: ik heb het CBS nageslagen op de energielabels. Niet van elke woning is het energielabel bekend. Als ik het aantal woningen waarvoor het niet bekend is verdeel naar rato van de labels waarvoor het wel bekend is, dat kom ik uit op het volgende:
Label A tot B: 11,9%
Label C tot G: 88,1%

Het is in de categorie C-G waar je de grootste slag kunt slag. Laat dat nou net de groep zijn die je zonder bouwkundige aanpassingen niet aan een WP moet hebben.

Wil je perse iets doen aan de energiedragers (gas, elektra) zonder dat je kunt of wil investeren in je gebouwschil, dan is de hybride echt de enige optie om een grote slag te slaan: gas voor de winter(pieken) en tapwater bereiding, wartepomp voor verwarming. Zo haal je een hoog COP op je wartepomp en zet je je ketel in waar die goed in is.

De jarenlange 'van gas los' lobby heeft deze oplossing overschaduwd, maar gelukkig begint men en beginnen beleidsmakers de kansen te zien van de hybride in de versnelling van de verduurzaming.

[ Voor 13% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-10-2021 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
[...]

En waar denk je dat die vandaan moeten komen dan? Hebben we een berg warmtepompen liggen? En installateurs?

Er is een tekort aan alles op het moment en het wordt alleen maar erger.

Nee, zoals gewoonlijk heeft de politiek niet vooruitgedacht. :F

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 19-10-2021 09:19 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
TvanW schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Je bent ervaringsdeskundige :?
Ik kijk naar mijn eigen verbruik en dan is het zelfs bijna niet terug te verdienen.
Zou ik een nieuwbouw huis kopen ja dan kijk je naar alles wat mogelijk is.
Maar nu nu levert het mij enkel hoge kosten op en geen winst.

[ Voor 22% gewijzigd door Roos79 op 19-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 23:20

peer

oeps

[...]

Ik ben in 2017 begonnen met het verduurzamen van onze 2 onder 1 kap, vloer, spouw en dakisolatie, 3kw aan zonnepanelen en een elga warmtepomp, betaald via een duurzaamheidslening, de kosten voor de lening waren net zo hoog als de besparing op de energielasten, we gingen van 160 naar 75 euro, doordat we minder gas gingen verbruiken en meer opletten qua warm water zijn de lasten nog verder gedaald naar 45 euro per maand (2 volwassenen en 4 kinderen), afgelopen jaar dmv verhoging hypotheek alle kozijnen vervangen door kunststof met tripple glas, duurzaamheidslening afgelost en maandlasten hypotheek verhoging? 2 euro duurder dan de duurzaamheidslening. Dus nee, als je rekent kan je zonder eigen geld en kosten je woning verduurzamen

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Het is in de categorie C-G waar je de grootste slag kunt slag. Laat dat nou net de groep zijn die je zonder bouwkundige aanpassingen niet aan een WP moet hebben.

Wil je perse iets doen aan de energiedragers (gas, elektra) zonder dat je kunt of wil investeren in je gebouwschil, dan is de hybride echt de enige optie om een grote slag te slaan: gas voor de winter(pieken) en tapwater bereiding, wartepomp voor verwarming. Zo haal je een hoog COP op je wartepomp en zet je je ketel in waar die goed in is.

De jarenlange 'van gas los' lobby heeft deze oplossing overschaduwd, maar gelukkig begint men en beginnen beleidsmakers de kansen te zien van de hybride in de versnelling van de verduurzaming.
Onze woning zou categorie C geweest zijn en is ZONDER bouwkundige aanpassingen nu energie neutraal.

Wat mij een beetje (veel) tegenstaat is dat een groot aantal mensen het (denken) te weten, dit vervolgens op allerlei manieren uiten maar zelf (nog) NIETS gedaan hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Roos79 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Ik kijk naar mijn eigen verbruik en dan is het zelfs bijna niet terug te verdienen.
Zou ik een nieuwbouw huis kopen ja dan kijk je naar alles wat mogelijk is.
Maar nu nu levert het mij enkel hoge kosten op en geen winst.
Wat ik niet begrijp is waarom je energieverbruik moet terugverdienen. Gebruik van energie kost gewoon geld en daar krijg comfort voor terug. Een gas CV ketel verdien je toch ook niet terug, daar krijg je warmte van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
@peer Als je met een gezin bent en voorheen er niet echt naar keek ja dan zal je flink kunnen bezuinigen.
Ik gebruik gewoon al weinig gas (300m3) en stroom (1200kWh)en dan is er eigenlijk weinig winst te behalen in terug verdienen.
Want met 20 euro per maand verlaging duurt het veel langer voor je wat terug verdient dan in jouw situatie.
TvanW schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Wat ik niet begrijp is waarom je energieverbruik moet terugverdienen, gebruik van energie kost gewoon geld en daar krijg comfort voor terug. Een gas CV ketel verdien je toch ook niet terug, daar krijg geen warme van.
Een cv kost 1500/2000 een warmte pomp en eventueel andere aanpassingen kosten zeker het dubbele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Roos79 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:32:
@peer Als je met een gezin bent en voorheen er niet echt naar keek ja dan zal je flink kunnen bezuinigen.
Ik gebruik gewoon al weinig gas (300m3) en stroom (1200kWh)en dan is er eigenlijk weinig winst te behalen in terug verdienen.
Want met 20 euro per maand verlaging duurt het veel langer voor je wat terug verdient dan in jouw situatie.

[...]

Een cv kost 1500/2000 een warmte pomp en eventueel andere aanpassingen kosten zeker het dubbele.
Een lucht/lucht warmtepomp waarmee je in veel gevallen prima uit de voeten kan kost hetzelfde ;). De oplossing voor verduurzamen licht vaak dichterbij dan je denkt.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 19-10-2021 09:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

TvanW schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Onze woning zou categorie C geweest zijn en is ZONDER bouwkundige aanpassingen nu energie neutraal.

Wat mij een beetje (veel) tegenstaat is dat een groot aantal mensen het (denken) te weten, dit vervolgens op allerlei manieren uiten maar zelf (nog) NIETS gedaan hebben
1. Toegegeven, label C is een twijfelgeval vanwege onze energielabel systematiek, twee totaal verschillende woningen kunnen label C hebben (geldt ook voor andere labels, blijft natte vingerwerk).

2. Jij hebt het over energieneutraal, ik heb het oer de bouwkundige kwaliteit van een woning als randvoorwaarde om een warmtepomp efficiënt te kunnen laten werken. Je kunt het verbruik van een inefficiënte warmtepomp inderdaad ook compenseren met je PV/saldering. Dan ben je ook energie neutraal bezig, maar ja, moet je wel weer PV nemen.

Ik zou zeer verbaasd zijn als je een label C woning out of the box kunt uitrusten met een WP en energieneutraal zijn.

En aangezien jij geen inzage hebt in wat 'een groot aantal mensen denken te weten en te doen' zou ik dat ook zeker geen argument maken.

[ Voor 6% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-10-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:32
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

En waar denk je dat die vandaan moeten komen dan? Hebben we een berg warmtepompen liggen? En installateurs?

Er is een tekort aan alles op het moment en het wordt alleen maar erger.

Nee, zoals gewoonlijk heeft de politiek niet vooruitgedacht. :F
Dat is nu het grote probleem, we hebben een kabinet wat al jaren geen visie heeft op dit vlak. Als ze nou eens vooruitdenken en een leger installateurs opleiden door hun salaris flink te spekken, want daar is sowieso een tekort aan straks. Laten ze nou eens flinke subsidie op zonnepanelen, warmtepompen en thuisaccu's geven i.p.v. 600 miljoen aan leasebakken. Zo haal je klimaatdoelen misschien en zorg je ervoor dat het energienet wat nu al overbelast is blijft werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Roos79 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:32:

[...]

Die 300m3 kost je wel zo'n 400 a 500 euro per jaar afhankelijk van je tarief.

Met PV en een WP kost het je niks. Die 1200 kWh kan je zelf opwekken, bespaar je nog eens 300.

Gaat ineens toch hard met 700 a 800 euro op jaarbasis :o

Eventuele prijsstijgingen van gas en elektra de komende jaren nog niet eens meegerekend, dan gaat het nog harder.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2021 09:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

TvanW schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Wat ik niet begrijp is waarom je energieverbruik moet terugverdienen. Gebruik van energie kost gewoon geld en daar krijg comfort voor terug. Een gas CV ketel verdien je toch ook niet terug, daar krijg geen warmte van.
Heel simpel, als je nu energierekening Y hebt en je hebt en je hebt na je investering energierekening Z, dan willen veel mensen weten hoelang het duurt om je investering die Z mogelijk heeft gemaakt terug te verdienen met het verschil tussen Y en Z. Uitgaande van behoud van comfort. Wat is daar onbegrijpelijk aan?
Bij ketelvervanging kijk je inderdaad niet naar terugverdienen omdat planmatige ketelvervanging (c.a. 380k per jaar) bij einde levensduur plaatsvindt en zoals de term suggereert: planmatig is. Je kunt dat moment wel pakken om te overwegen of je een nieuwe ketel wil of wat anders, maar dan kun je ook de delta tussen nieuwe ketel of anders afzetten tegen verwachtte besparing op je energierekening. En natuurlijk zullen er mensen tussen zitten die ondanks een lange terugverdientijd toch zullen investeren ten gunste van het klimaat. Maar heel veel mensen ook niet. Waarom denk je dat de belasting op aardgas geleidelijk aan omhoog zou gaan vanuit het Klimaatakkoord? Om de verschillen tussen gas en elektra groter te maken zodat de terugverdientijden voor all-electric beter zou worden.

Wat is hier niet duidelijk aan?

[ Voor 14% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-10-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

En aangezien jij geen inzage hebt in wat 'een groot aantal mensen denken te weten en te doen' zou ik dat ook zeker geen argument maken.
Je moet mijn opmerking niet uit zijn verband halen; ik zei:
TvanW schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

TvanW schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Je moet mijn opmerking niet uit zijn verband halen; ik zei:

[...]
Ik heb de context van je opmerking heel goed begrepen en mijn opmerking staat. Het is een hele pedante opmerking in deze discussie en daar blijf ik bij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

Ik heb de context van je opmerking heel goed begrepen en mijn opmerking staat. Het is een hele pedante opmerking in deze discussie en daar blijf ik bij :).
Dat mag je vinden ;) :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
@Glashelder Waar haal jij 800 euro per jaar vandaan?
Ik betaal denk de helft aan mijn jaar nota 😉
Gas is onder de euro namelijk met mijn contract en energie ook nog normaal.
Komend jaar zal het iets meer als de helft daarvan zijn denk ik.

Goed verwoord @HollovVpo1nt zo kijk ik er wel naar idd.

[ Voor 29% gewijzigd door Roos79 op 19-10-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:01
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Met PV en een WP kost het je niks. Die 1200 kWh kan je zelf opwekken, bespaar je nog eens 300.
Deze wou ik er toch wel even uithalen want ik ben benieuwd hoe je tot deze conclusie bent gekomen. Of laat je de complete aanschaf buiten beschouwing en gebruik je geen verwarming en warm water als het donker is omdat de zonnepanelen dan niks kunnen opwekken.

Nog even los van de technische zaken als dak oriëntatie voor de PV panelen, het overschakelen op laag temperatuur verwarming en de efficiëntie van een WP vanaf <5 graden buiten

Het is hier al vaker herhaald maar de voornaamste problemen zijn dat de investeringen die nodig zijn (die maar net mogelijk moeten zijn denk aan huur woningen of appartementen)
En ja we moeten onze voetprint verminderen, maar er zullen niet veel huishoudens zijn die de mogelijkheid hebben om grote investeringen als een WP en PV zomaar even te doen.
(laaghangend fruit als een tochtstripje buiten beschouwing gelaten want dat is ook niet iets waar mensen zich aan storen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FlyingCrow schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Deze wou ik er toch wel even uithalen want ik ben benieuwd hoe je tot deze conclusie bent gekomen.
Het is het verschil tussen een bedrag afdragen aan een derde partij of dit bedrag terugverdienen op een investering. Er komt een omslagpunt dat de investering is terugverdiend en dan is het restand winst.
Of laat je de complete aanschaf buiten beschouwing en gebruik je geen verwarming en warm water als het donker is omdat de zonnepanelen dan niks kunnen opwekken.
Momenteel is er nog saldering dus als je nu evenveel opwekt als je verbruikt dan draag je effectief 0 euro af. Wanneer saldering afgebouwd gaat worden is nu nog onbekend :).
Nog even los van de technische zaken als dak oriëntatie voor de PV panelen, het overschakelen op laag temperatuur verwarming en de efficiëntie van een WP vanaf <5 graden buiten
De efficiency van een WP onder de 5 graden, dat is een dingetje dat voornamelijk door CV monteurs de wereld in geholpen blijft worden. Een moderne WP is tot -10 gewoon rendabel t.o.v. een gasketel.
Roos79 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:57:
@Glashelder Waar haal jij 800 euro per jaar vandaan?
Ik betaal denk de helft aan mijn jaar nota 😉
Gas is onder de euro namelijk met mijn contract en energie ook nog normaal.
Komend jaar zal het iets meer als de helft daarvan zijn denk ik.

Goed verwoord @HollovVpo1nt zo kijk ik er wel naar idd.
Door de vermindering energiebelasting is je startpunt niet 0, maar -558 euro. Per 1 januari zelfs -788 :).

Daar moet je dan overigens wel de vaste kosten weer bijtellen: grofweg 250 euro voor elektra en 200 euro voor je gasleiding. Haal je je gasleiding weg, dan valt ook die 200 euro aan vaste lasten weg ;) Dat is alleen al 1000kWh aan elektra die je dan 'gratis'krijgt t.o.v. de situatie dat je wel een gasleiding hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2021 10:32 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
@Glashelder Maar dan moet je dus eerst even een warmte pomp en zonnepanelen aanschaffen.
En die 230 extra is enkel voor komend jaar bekend gemaakt.
Kan je dus niet standaard mee nemen in je berekening.

Men denkt wel heel makkelijk over andermans geld valt mij op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Roos79 niemand geeft je bevelen wat je moet doen, alleen wat er mogelijk is. Er zijn veel mensen die niks doen (laten we even in het midden houden of ze dit kunnen of niet) en die met droge ogen beweren dat het allemaal niet rendabel is.

Ik probeer te laten zien dat dat niet klopt.

Veel mensen kunnen overigens wel gewoon de duurzaamheidslening aan gaan. Kijk naar @peer, dat kan vaak redelijk kostenneutraal. En daarna pluk je er de vruchten van. Je bent na het aflossen minder geld kwijt en je bent duurzamer.

Nog een kleine edit:
jij zegt dat mensen erg makkelijk lullen over andermans portemonnee. Wat mij juist opvalt is hoe makkelijk men redeneert om niks te doen. Met die duurzaamheidsleningen kan het nagenoeg zonder echte investeringen. Dat leert me dat veel mensen dus blijkbaar niet echt de moeite nemen om er eens echt voor te zitten, te kijken welke regelingen er zijn en de rekenmachine erbij te pakken. Het is de eeuwenoude bekende gewoonte van mensen om zich te verzetten tegen verandering en vervolgens af te gaan geven op mensen die deze moeite wel genomen hebben :) (al helemaal als ze daar vervolgens de vruchten van plukken..)

[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:40
Ik dacht dat een warmte pomp alleen rendabel is als de rest van je huis ook goed geïsoleerd is. Aangezien 80% van de huidige woningen op Label C of lager zit is het voor een groot deel van de huizen beter om te investeren is basis isolatie.

Wij hebben zelf een label D huis die meer dan 100 jaar oud is. Nog genoeg te doen qua isolatie helaas, maar eerst even sparen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Je hebt echt, maar dan ook echt geen flauw benul waar je over praat.

De haalbaarheid van een warmtepomp is een wisselwerking tussen warmteverlies van de woning en warmtecapaciteit van het afgiftesysteem. In veel label C en D woningen is er de afgelopen 40 jaar wel iets aan isolatie gedaan. Komt nog bij dat de radiatoren veelal overgedimensioneerd waren (omdat we toen ingenieurs hadden die het op safe speelden in plaats van accountants die centen aan het schaven waren) en je kunt deze woningen, zonder maatregelen, prima met 50 graden aanvoertemperatuur verwarming. Warmtepomp-ready dus.

Je kunt hybride niet zomaar in een woning gooien. Ook voor een hybride geldt dat de warmtepomp niet meer dan 50 °C aanvoer kan leveren. Dat moet het afgiftesysteem wel mee om kunnen gaan. Je moet voorkomen dat je een hybride warmtepomp gaat installeren en deze maar 40% van de warmtevraag afdekt. > 75% zou eigenlijk het doel moeten zijn. Betekent dus weer verliezen, afgiftecapaciteit en vermogens berekenen.

Er is geen 'van gas af' lobby. Van het gas af is een doelstelling van het kabinet om de perceptie te geven dat we Groningen gaan ontlasten. Daar kwam vervolgens de lulkoek bij van Rutte dat dat ook nog woonlastenneutral kon.

Iedereen die in de sector werkt (inclusief mijzelf) heeft vanaf dag 1 aangegeven dat de overheid veel te makkelijk dacht over de complexiteit van de opgaven en dat woonlastenneutraal een belofte was die niet waargemaakt kon worden. Doet niet af dat het voor individuele woningen mogelijk is, maar op wijkniveau is het een heel ander verhaal.

[ Voor 0% gewijzigd door Skyaero op 19-10-2021 11:21 . Reden: zpelvauten ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:02:
[...]
Iedereen die in de sector werkt (inclusief mijzelf) heeft vanaf dag 1 aangegeven dat de overheid veel te makkelijk dacht over de complexiteit van de opgaven en dat woonlastenneutraal een belofte was die niet waargemaakt kon worden. Doet niet af dat het voor individuele woningen mogelijk is, maar op wijkniveau is het een heel ander verhaal.
Ja... Spijker op z'n kop.

Als je ergens verstand van hebt, zie je vooral heel veel uitdagingen.

Als je ergens géén verstand van hebt, zie je alleen maar eenvoudige oplossingen.

"Inspraak zonder inzicht, leidt tot uitspraken zonder uitzicht."

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[b]Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:29:
De efficiency van een WP onder de 5 graden, dat is een dingetje dat voornamelijk door CV monteurs de wereld in geholpen blijft worden. Een moderne WP is tot -10 gewoon rendabel t.o.v. een gasketel.
Dit is zo situatie en context afhankelijk dat je dit niet generiek kunt stellen.

[ Voor 42% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-10-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Dit is zo situatie en context afhankelijk dat je dit niet generiek kunt stellen.
Zolang het afgifte systeem in orde is en de warmtepomp juist is gedimensioneerd kan je dit prima generiek stellen.

Waarom denk jij van niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Skyaero schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Je hebt echt, maar dan ook echt geen flauw benul waar je over praat.

De haalbaarheid van een warmtepomp is een wisselwerking tussen warmteverlies en warmtecapaciteit van het afgiftesysteem. In veel label C en D woningen is er de afgelopen 40 jaar wel iets aan isolatie gedaan. Komt nog bij dat de radiatoren veelal overgedimensioneerd waren (omdat we toen ingenieurs hadden die het op safe speelden in plaats van accounts die centen aan het schaven waren) en je kunt deze woningen, zonder maatregelen, prima met 50 graden aanvoertemperatuur verwarming. Warmtepomp-ready dus.
Jij hebt het over label C en D woningen waar al geïsoleerd is, ik heb het over C en D woningen 'as is'. Dus ja, ik onderschrijf dat een geïsoleerde C en D woning warmtepomp ready kan zijn, maar dan zijn het geen C en D woningen meer. Hooguit maak ik dan een verkeerde schatting in de de aantallen omdat er heus wel wat geïsoleerd is. Maar daarvan zullen ook een deel al nieuwe labels gekregen hebben, die in de aantallen zijn verwerkt.
Je kunt hybride niet zomaar in een woning gooien. Ook voor een hybride geldt dat de warmtepomp niet meer dan 50 °C aanvoer kan leveren. Dat moet het afgiftesysteem wel mee om kunnen gaan. Je moet voorkomen dat je een hybride warmtepomp gaat installeren en deze maar 40% van de warmtevraag afdekt. > 75% zou eigenlijk het doel moeten zijn. Betekent dus weer verliezen, afgiftecapaciteit en vermogens berekenen.
Ik heb niet gezegd dat je klakkeloos een hybride in een woning moet gooien. Ik heb gezegd dat bouwkundige aanpassingen geen randvoorwaarde zijn voor de een efficiëntie (lees: rendabele) werking van een hybride in veel woningen, zoals dat bij een warmtepomp wel het geval is, en dat het daarmee een versnellingsmotor is voor de verduurzaming van de bestaande bouw. Het is een simplistische benadering, maar niet onjuist.
Er is geen 'van gas af' lobby. Van het gas af is een doelstelling van het kabinet om de perceptie te geven dat we Groningen gaan ontlasten. Daar kwam vervolgens de lulkoek bij van Rutte dat dat ook nog woonlastenneutral kon.
Ben je serieus? Er is geen van gas af lobby? De lobby om cv-ketel verkoop te verbieden heb je gemist? De lobby om bestaande woningen gedwongen van het gas af te halen heb je gemist?
Misschien is die lobby nu minder nadrukkelijk aanwezig omdat netbeheerder met hun handen in het haar zitten over hoe de netcapaciteit te organiseren voor all electric, nu de politiek met handen in hun haar zit met de wijkaanpak en de staat van de gebouwde omgeving en nu plannen voor warmtenetten onhaalbaar blijken. Maar kom op zeg, hoe kun je zeggen dat er geen lobby was.
Dit onderschrijf ik van harte. Ook vanaf dag 1 geroepen.

Al met al, om nou binnen te vallen met 'Je hebt echt, maar dan ook echt geen flauw benul waar je over praat.' :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Zolang het afgifte systeem in orde is en de warmtepomp juist is gedimensioneerd kan je dit prima generiek stellen.

Waarom denk jij van niet?
Precies om de reden die jij geeft: zolang een WP goed gedimensioneerd en is en je afgifte passend is. In jouw post leek het alsof je suggereerde dat elke moderne WP bij -10 rendeert, maar het hangt dus af idd van welke WP en welke afgiftevermogens.
Wat ook nog mee speelt, waar ik minder gevoel bij heb, is de tapwater vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Die 300m3 kost je wel zo'n 400 a 500 euro per jaar afhankelijk van je tarief.

Gaat ineens toch hard met 700 a 800 euro op jaarbasis :o

Eventuele prijsstijgingen van gas en elektra de komende jaren nog niet eens meegerekend, dan gaat het nog harder.
En hoe doe je dat als er geen plek is om PV en WP te plaatsen zoals bijv. in een appartement?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1 ... 16 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4