Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 15 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.754 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb de drie jaars deal van de consumentenbond meegepakt richting Greenchoice vanaf januari. Voel weinig paniek, met mijn verbruik hakt een verhoging van het verbruikstarieven er nauwelijks in. Energiebelasting, vastrecht doen dat wel.

Ik woon in een sociale huurwoning bouwjaar 1990 rijtjeswoning. Verbruik 350m3 in mijn eentje voor douchen en verwarmen (ik kook elektrisch) Gevalletje: april t/m november: 15m3, december t/m maart 55m3 en dan is het jaar weer rond. Ik stook enkel beneden tussen 19u en 23u, overdag en 's nachts niet.

Qua electriciteit profiteer ik dat de woningbouw zonnepanelen op het dak heeft gemikt. En dat dekt toch veel van mijn verbruik op jaarbasis. Dus gasverbruik is de hoogste kostenpost voor mij. Maar dat zit hem meer in de ode, btw, energiebelasting en vastrecht. Net als met brandstof aan de pomp: de basisprijs is best goedkoop. Tot de Nederlandse overheid langs komt en de boel tig keer over de kop doet.

En dat onder het mom: ja we willen mensen sturen in hun gebruik. Kunnen ze beter wat minder gierig zijn in subsidies voor meer isolatie/warmtepompen en pv systemen. Heb je meer aan dan die €400 pp voor 1 jaar. Maar zoals altijd wanneer de doorsnee Nederlander wel te porren is voor een pc privé, eerder mild hybrid en nu EV of pv: streep door subsidie, subsidie gaat omlaag en aan salderen komt ooit een eind.

Ik heb al zonnepanelen op het dak en wil best doorpakken met een warmtepomp. Maar daar wil de woningbouw nog niet aan. Of spouwmuur isoleren. Nee zonnepanelen op het dak gooien is makkelijk, voor de rest zoek je het uit met je cv ketel uit 2002. :O Ik had me graag aangesloten bij de rij Tweakers die kostenloos hun gasaansluiting laten verwijderen. Das voor mij wel iets om mee te nemen bij een koopwoning. Voor nu in de huurwoning heb je weinig te willen als huurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
abalone schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:41:
Excuus als dit niet het juiste topic is voor mij vraag:

Wat is een goede bron voor graaddagen? Ik wil met in energieverbruik met voorgaande jaren vergelijken, en ik begrijp dat een veel toegepaste benadering voor de strengheid van de winter is om het aantal graaddagen mee te nemen.

Het liefst zou ik deze in een .CSV of iets dergelijks downloaden zodat ik het per dag kan volgen. Hoe doen jullie dit? Of hebben jullie een betere manier dan graaddagen?
Ik maak zelf gebruik van Umeter.nl, die lezen je slimme meter uit en je vult op de website je tarieven in, dan kan je alles vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:24
fonsoy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:59:
Hier was ik alle werkdagen weg van huis en dus de kachel uit, daarbuiten stookte ik op 18 graden, met af en toe naar 19 als ik visite had die mopperde over de kou. Ook kort douchen (maximaal 10 minuten 3x per week). Zou dus zeggen dat ik aan de onderkant zat, en inderdaad het verbruik was 450m2 gas. Maar hoe sommigen hier datzelfde halen met een rijtjeswoning, partner en twee kinderen houden informatie achter. Want dat kan gewoon niet zonder bijvoorbeeld elektrisch bijverwarmen.
Ik heb nog even de jaarafrekening bekeken uit de tijd dat ik in een appartement woonde (jaren '30, bovenste verdieping): 350m² per jaar. Mijn stookgedrag was niet noemenswaardig anders dan het jouwe.

Bij nieuwbouwhuizen is het dirty little secret dat veel ervan slecht afgewerkt zijn. Dus in theorie goed geisoleerd, maar in de afwerking vol met kieren en gaten zodat het gasverbruik niet noemenswaardig lager is dan van een veel ouder huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Uniciteit schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Een rijtjeshuis uit 2016 verandert het verhaal natuurlijk al een beetje. Dan mag je er toch vanuitgaan dat je niet het verbruik van een jaren 30 woning hebt.

Daarnaast een gezin van 4 met twee kleine kinderen. Dat is al heel anders dan een gezin van 4 met 2 pubers. Ik neem aan dat die nog niet ieder iedere dag een half uur onder de douche staan. ;)
Zonder meer waar. Onze vorige woning was echter een woning uit 1921 en wanneer wij op de bank zaten voelden we de wind en kou naar binnen komen. Soort van geisoleerd, maar hielden we niet tegen. Waren volgens mij ook 1-steens muurtjes. Maar ook in die woning hadden wij een laag verbruik van zo’n 800m3 met zn tweetjes. Wat ik wil zeggen is dat ondanks de staat van het huis echt wel kan besparen op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Bizar hoor, hoe weinig sommigen verbruiken. Ik woonde alleen in een appartement van 80m2 uit 2008 (dus label A geloof ik) ook omgeven door bejaarden (onder, boven en naast). Waarvan mijn buurvrouw eentje was die net zo zuinig was als ik helaas ;)

Hier was ik alle werkdagen weg van huis en dus de kachel uit, daarbuiten stookte ik op 18 graden, met af en toe naar 19 als ik visite had die mopperde over de kou. Ook kort douchen (maximaal 10 minuten 3x per week). Zou dus zeggen dat ik aan de onderkant zat, en inderdaad het verbruik was 450m2 gas. Maar hoe sommigen hier datzelfde halen met een rijtjeswoning, partner en twee kinderen houden informatie achter. Want dat kan gewoon niet zonder bijvoorbeeld elektrisch bijverwarmen.
Wij zitten dit jaar op 353m3 tot nu toe. De koude maanden breken nu aan. Maar ik denk dat wij de 600m3 niet gaan aantikken. Woning van 3-lagen met 133m2 woonoppervlak. Elektrisch bijverwarmen doen wij niet, zou ook niet weten hoe. De hele vloerverwarming en warm water werkt op gas.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij nooit hebben begrepen hoe ons verbruik zo laag is. Stroom is ook nooit hoger geweest dan 1500kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PLAE schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:18:
[...]

Aldus Essent is het gemiddelde in een tussenwoning 1.350.
Klinkt alsof je in een bubbeltje zit :-)
Die gemiddeldes die netbeheers en energiebedrijven hanteren komen ergens uit de jaren 90/begin 0 :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:25:

Bij nieuwbouwhuizen is het dirty little secret dat veel ervan slecht afgewerkt zijn. Dus in theorie goed geisoleerd, maar in de afwerking vol met kieren en gaten zodat het gasverbruik niet noemenswaardig lager is dan van een veel ouder huis.
En bij veel oudere huizen zijn de aanwezige tochtstrippen in slechte staat en zijn afgekitte naden opengescheurd (of niet afgekit).

Het eerste wat ik in mijn huidige flat heb gedaan (tussenflat op bovenste verdieping, 10 cm piepschuim op betonnen dak als isolatie + spouwmuren), is alle tochtstrip vervangen omdat alles uitgehard was. Toen kwam ik er ook achter dat die tochtstrip en het sluitwerk zo slecht was aangebracht dat op sommige plekken de ramen en deuren niet correct dicht konden - kieren van 3 cm 8)7 nadat ik de tochtstrippen had weggehaald. Geen wonder dat het tochtte als een malle en er overal warmte ontsnapte...
Daarna heb ik alle plekken waar het nog tochtte op een plek waar dat niet hoorde (onder vensterbanken e.d.) aan de binnenzijde afgekit. Er zijn nog twee probleemplekken over, en dat is de achterdeur (onregelmatig, krom kozijn) en een gammel raampje.

Vorig jaar heb ik een goede vergelijking kunnen maken met de gepensioneerden in de flat, aangezien ik bijna het hele jaar heb moeten thuiswerken. Waar zij tot 3000,- Euro moesten bijbetalen, mocht ik...25 Euro bijbetalen. Voorschot verwarming is 80 Euro per maand.

Hierbij moet ik opmerken dat ik niet in t-shirt rondloop in mijn flat, maar gewoon een trui aandoe, en een goed dekbed heb, dus 's nachts gaat de verwarming uit. 3x douchen per week. En als in de winter de zon op de pui staat, gaan aan die kant alle gordijnen open...hoppa, gratis warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Glashelder schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:56:
Die gemiddeldes die netbeheers en energiebedrijven hanteren komen ergens uit de jaren 90/begin 0 :X
Een paar pagina's terug heb ik een overzicht geplaatst van energierekeningen (in Euro's) volgens het CBS/PBL. Aangezien daar ook nog vastrecht e.d. bij zitten is het zeer onwaarschijnlijk dat 1200/1500 m³ ook maar enigzins gemiddeld is.

Maar die energiebedrijven verdienen op je variabele gebruik, dus het is in hun voordeel om juist consumptie aan te moedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 11:39
Bizar hoor, hoe weinig sommigen verbruiken. Ik woonde alleen in een appartement van 80m2 uit 2008 (dus label A geloof ik) ook omgeven door bejaarden (onder, boven en naast). Waarvan mijn buurvrouw eentje was die net zo zuinig was als ik helaas ;)

Als er een gamepc flink lang aan staat, is dat best veel warmte, die vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44

Mja, hier 3800 kWh en iets van 250 kuub gas in een rijtjeshuis uit hetzelfde bouwjaar en gezin van twee kinderen.

Kwestie van:
- elektrisch koken
- tapwater voorverwarmen uitzetten
- warm water beneden ging via een boiler in keukenkastje
- we douchen niet lang, wel 3x per week een vol bad voor de kinderen
- mechanische wtw
En verder niet zo vaak CV aan gehad :-).

Dat tweede punt bespaart volgens mij al wel zo'n 150 kuub gas op jaarbasis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
President schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:23:
[...]

Mja, hier 3800 kWh en iets van 250 kuub gas in een rijtjeshuis uit hetzelfde bouwjaar en gezin van twee kinderen.

Kwestie van:
- elektrisch koken
- tapwater voorverwarmen uitzetten
- warm water beneden ging via een boiler in keukenkastje
- we douchen niet lang, wel 3x per week een vol bad voor de kinderen
- mechanische wtw
En verder niet zo vaak CV aan gehad :-).

Dat tweede punt bespaart volgens mij al wel zo'n 150 kuub gas op jaarbasis..
Heel veel van je punten zijn inderdaad voor iedereen te doen, maar je komt op een punt van welke prijs je aan comfort hangt. Mijn moeder heeft een houtkachel waardoor het elke dag 24graden is in huis. Als die bij ons binnenkomt bij 20.5 heeft ze de kippenvel op haar rug staan. Het is ook maar wat je gewend bent en hoeveel concessies je wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:30
aschja schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Heel veel van je punten zijn inderdaad voor iedereen te doen, maar je komt op een punt van welke prijs je aan comfort hangt.
Dat vind ik ook. Ondanks dat ik blijkbaar aan de hoge kant zit met 750m3 in me eentje als ik de verhalen hier mag geloven, krijg ik wel al jaren 450 euro terug op m'n eindafrekening met een termijnbedrag van 100 p/m. Ook als aanstaande januari de jaarafrekening weer komt kan ik zoiets tegemoet zien. Volgend jaar zal ik dan wellicht een keer quite spelen of een stuk minder terug krijgen, so be it. Ik ben niet in de positie om groots te gaan verduurzamen in mijn sociale huurwoning. Ik doe wat ik kan om zo zuinig mogelijk met energie om te springen, maar een keer is dat ook gewoon klaar.

Als ik savond's thuis ben en op de bank zit te Netflixen, zet ik 'm echt gewoon op 21c. Daaronder is het niet comfortabel.

Overigens, de gemiddelden die Vattenfal hanteert in mijn energierapport, zijn afkomstig van het Nibud uit 2017. Redelijk recent. Daar zit ik juist aan de lage kant qua verbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchOwnage op 17-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
aschja schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:31:
Het is ook maar wat je gewend bent en hoeveel concessies je wil doen.
Tja toch is die 24 graden echt niet gezond.

Ze kan beter wennen aan een lagere temperatuur zie ook https://www.trouw.nl/leve...eratuur-in-huis~b86dbd5a/

Als we met elkaar ons beter bewust worden van energie verbruik worst een temperatuur van 18-19 graden straks misschien normaal... Ik hoop daar op, ik zet de temperatuur nu pas op 21 graden als er 'minder bekend' bezoek komt (niet voor vrienden die langs komen of familie leden).

Waarom in de avond als je tv kijkt de verwarming op 21 graden? Gewoon gezellig met je lover onder een kleedje zitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
President schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Waarom in de avond als je tv kijkt de verwarming op 21 graden? Gewoon gezellig met je lover onder een kleedje zitten :-)
Als je met mijn lover mijn lieve kater bedoelt, moet ie maar net in om hebben om op schoot te komen. Je weet misschien hoe katten zijn, eigen willetje :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Op ons kantoor staat de thermostaat altijd op 23 graden.

Ik vind dat absurd. Bij wijze van proef heb ik de thermostaat weer eens op 21 graden gezet.

Het duurde een dag, toen kreeg ik weer klachten van onze vrouwelijke medewerkers.
“Dan moet ik de jas maar aan houden..”
“Je zit de hele dag stil, hè “
“Thuis heb ik hem ook niet op 21, dat is toch veel te koud?”

Afijn. U begrijpt, de thermostaat staat inmiddels weer op standje crematorium…

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
JanHenk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:54:

Ik vind dat absurd. Bij wijze van proef heb ik de thermostaat weer eens op 21 graden gezet.

Het duurde een dag, toen kreeg ik weer klachten van onze vrouwelijke medewerkers.

Eerst een week op 22,5 graden, de week erop op 22 graden, weekje later op 21,5...

Mensen hebben tijd nodig om te wennen :-).

Maar: de geld besparing is dan wel erg groot! Desnoods iedereen een trui van de zaak geven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
President schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Eerst een week op 22,5 graden, de week erop op 22 graden, weekje later op 21,5...

Mensen hebben tijd nodig om te wennen :-).

Maar: de geld besparing is dan wel erg groot! Desnoods iedereen een trui van de zaak geven :-)
Hoeveel verschil zou er zijn tussen 20- 21 - 22

Lijkt mij dat de benodigde energie niet evenredig stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons staat ie meestal op 20, op goede zo'n dagen warmt de zon onze woning op (hoekwoning met 3 zijden grote ramen) , soms stook ik met de (gesloten) haard bij.
Behalve in de wintermaanden (november-maart) of als m'n schoonmoeder komt oppassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 17-10-2021 11:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
[...]

Ze kan beter wennen aan een lagere temperatuur zie ook https://www.trouw.nl/leve...eratuur-in-huis~b86dbd5a/

Als we met elkaar ons beter bewust worden van energie verbruik worst een temperatuur van 18-19 graden straks misschien normaal... Ik hoop daar op, ik zet de temperatuur nu pas op 21 graden als er 'minder bekend' bezoek komt (niet voor vrienden die langs komen of familie leden).

Hahah :+

Dat moet ook als het 21 graden is, woon niet in Spanje.
Het hier gewoon koud in Nederland zodra de herfst begint, als het buiten 15 graden is heb ik nog net geen handschoenen aan.

Maar ja ik ben denk ik ook niet de maatstaaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37

En terecht ga er toch niet in de kou zitten, moet gewoon lekker zijn dat je in je overhemd kan rond wandelen.
Zonder een extra trui erover en vest.

Ik wil best wat tegen gas besparing doen, maar ik hoef het er niet koud voor te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 17-10-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:07
Ik zet altijd een uur voordat ik naar bed ga de kachel uit. Ik ben nogal een koukleum en dus staat de kachel altijd op 21. Nu overigens niet, want het is helemaal niet koud. Ik gebruik overal led lampen. TV staat altijd uit (ik kijk eigenlijk bijna helemaal geen tv meer, maar via de computer), maar mijn versterker staat altijd aan. En computer, een refurbished Dell Optiplex zet ik ook nooit uit, maar ik gebruik altijd suspend. Van gas en elektra verhoog ik altijd de prijs met meestal 15 euro, zodat ik altijd terug krijg en nooit hoef bij te betalen. Moet er wel bij zeggen dat ik alleen woon en een vaste baan heb en overdag dus minder thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Ons verbruik is 15000 kWh daar gaat 5000 kWh uur af van onze pv installatie. Ook nog 1500 kuub gas. Hybride ketel.

Temp is altijd 21 graden en als koud is 22.

Zijn met 5 personen en elke dag word er gedouched.
Ook heel veel gewassen en droger en een grote schuur.

Volgend jaar komt er een pvv installatie bij van 10000 kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
desalniettemin schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:13:
Van gas en elektra verhoog ik altijd de prijs met meestal 15 euro, zodat ik altijd terug krijg en nooit hoef bij te betalen. .
Waarom zou je dat doen en niet het geld ergens maandelijks apart zetten? Wat is hierin het voordeel voor jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 22:59
DutchOwnage schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:44:
Ondanks dat ik blijkbaar aan de hoge kant zit met 750m3 in me eentje als ik de verhalen hier mag geloven, krijg ik wel al jaren 450 euro terug op m'n eindafrekening met een termijnbedrag van 100 p/m. Ook als aanstaande januari de jaarafrekening weer komt kan ik zoiets tegemoet zien.
Overweeg om 30 euro p/m op een spaarrekening te zetten en het voorschotbedrag te verlagen, tenzij je van jezelf weet dat je niet de discipline kunt opbrengen om van geld af te blijven dat je spaart. Je dekt dan gratis het risico af dat je energiemaatschappij failliet gaat en dat je van je voorschot niets terugziet. (En in voorgaande jaren kreeg je dan ook nog wat rente, al is dat nu niet meer aan de orde.)

Het voorschot zou idealiter afgestemd moeten zijn op wat je denkt te gaan betalen, niet structureel teveel omdat het goed voelt om geld terug te krijgen -- dat is een sigaar uit eigen doos en eentje die je potentieel wat kan kosten, zeker in roerige tijden. Hoeft niet op de euro nauwkeurig natuurlijk, maar jarenlang structureel teveel betalen is ook weer niet nodig. Je energieleverancier is geen spaarvarkentje.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 17-10-2021 11:38 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
MneoreJ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Overweeg om 30 euro p/m op een spaarrekening te zetten en het voorschotbedrag te verlagen, tenzij je van jezelf weet dat je niet de discipline kunt opbrengen om van geld af te blijven dat je spaart. Je dekt dan gratis het risico af dat je energiemaatschappij failliet gaat en dat je van je voorschot niets terugziet. (En in voorgaande jaren kreeg je dan ook nog wat rente, al is dat nu niet meer aan de orde.)

Het voorschot zou idealiter afgestemd moeten zijn op wat je denkt te gaan betalen, niet structureel teveel omdat het goed voelt om geld terug te krijgen -- dat is een sigaar uit eigen doos en eentje die je potentieel wat kan kosten, zeker in roerige tijden. Hoeft niet op de euro nauwkeurig natuurlijk, maar jarenlang structureel teveel betalen is ook weer niet nodig. Je energieleverancier is geen spaarvarkentje.
Dit is zeker wel iets waar ik aan denk. Hoewel ik er niet vanuit ga dat Vattenfall failliet zal gaan. Als ik bij een kleine leverancier zou zitten, had ik het inderdaad wel op die manier gedaan. Desalniettemin, ik denk dat ik het toch op de manier die jij voorstelt ga doen. Mooi moment om mee te beginnen op 1-1-2022, als mijn huidige contract afloopt.

De discipline heb in wel hoor, van huis uit meegekregen om erg strikt met geld om te gaan. Je kan niet meer uitgeven, dan dat er binnenkomt nietwaar.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Napo schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Waarom zou je dat doen en niet het geld ergens maandelijks apart zetten? Wat is hierin het voordeel voor jou?
Gemakzucht. En ik doe dit al jaren. En ik heb al een buffer voor onvoorziene en voorziene uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
desalniettemin schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Gemakzucht. En ik doe dit al jaren. En ik heb al een buffer voor onvoorziene en voorziene uitgaven.
Totdat je energiemaatschappij omvalt en je je geld gewoon kwijt bent (ik 350 eur bij energieflex :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
dragon2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Totdat je energiemaatschappij omvalt en je je geld gewoon kwijt bent (ik 350 eur bij energieflex :( ).
Juist daarom heb ik dus niet voor zo'n kleine energiemaatschappij gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 22:59
DutchOwnage schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:45:
Dit is zeker wel iets waar ik aan denk. Hoewel ik er niet vanuit ga dat Vattenfall failliet zal gaan.
Ik ook niet, maar zeg nooit nooit. Zelfs bij de grote, internationale energieleveranciers zou het kunnen gebeuren dat de Nederlandse tak specifiek een probleem krijgt. De pest is dat een faillissement vaak uit de lucht komt vallen omdat het bedrijf nu eenmaal niet mag toegeven dat ze ten dode opgeschreven zijn, iets met aandeelhouders.
De discipline heb in wel hoor, van huis uit meegekregen om erg strikt met geld om te gaan. Je kan niet meer uitgeven, dan dat er binnenkomt nietwaar.
Dat lukt veel mensen anders uitstekend, maar ook die kunnen beter sparen bij hun bank :P

Als je een fatsoenlijke buffer hebt kun je het sparen zelfs achterwege laten en gewoon dokken als het voorschot een keer te laag is gebleken. Het nadeel hiervan is dat je jaarlijkse "bonus" wegvalt en dat kan deprimerend werken. Puur psychologisch, maar ja, dat is vaker met geld. Ik heb daar zelf geen last van, maar ik heb dan ook makkelijk praten want ik heb genoeg.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rofdof schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Hoeveel verschil zou er zijn tussen 20- 21 - 22

Lijkt mij dat de benodigde energie niet evenredig stijgt.
Waarom zou het niet evenredig stijgen?

Volgen diverse websites;
Eén graad verschil
Wist je dat je met elke graad die je je verwarming lager zet, zo’n 6 procent op je gasrekening bespaart? Dat is dus zo’n 60 euro per graad.

En dat was met de prijzen van toen het artikel geschreven werd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Exponentieel/kwadratisch lijkt me logischer?
De hoeveelheid m3 om van 19 naar 20 graden te gaan, zal minder zijn dan de hoeveelheid m3 om van 20 naar 21 graden te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 17-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
[...]

Je weet ook dat temperatuur maar weinig zegt?

Tocht en luchtvochtigheid spelen ook een rol in de temperatuurbepaling, evenals hoeveel stralings/convectiewarmte je verwarming geeft.

Mensen vergeten ook dat de luchtvochtigheid niet lager moet dan 40% dit geeft ook een soort van "isolatiedeken", regelmatig is die in de winter 15% hier als ik niks doe.

Bij huis A kan 20c heerlijk zijn terwijl bij huis B 20c koud is.
Daarom ook die discussie over temperatuur steeds dat persoon A het prima vind maar persoon B niet, gevoelstemperatuur heeft een grote rol.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2021 12:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rofdof schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:20:

Volgend jaar komt er een pvv installatie bij van 10000 kWh.
Panelen voor de Vrijheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Amphiebietje schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

En bij veel oudere huizen zijn de aanwezige tochtstrippen in slechte staat en zijn afgekitte naden opengescheurd (of niet afgekit).

Het eerste wat ik in mijn huidige flat heb gedaan (tussenflat op bovenste verdieping, 10 cm piepschuim op betonnen dak als isolatie + spouwmuren), is alle tochtstrip vervangen omdat alles uitgehard was. Toen kwam ik er ook achter dat die tochtstrip en het sluitwerk zo slecht was aangebracht dat op sommige plekken de ramen en deuren niet correct dicht konden - kieren van 3 cm 8)7 nadat ik de tochtstrippen had weggehaald. Geen wonder dat het tochtte als een malle en er overal warmte ontsnapte...
Daarna heb ik alle plekken waar het nog tochtte op een plek waar dat niet hoorde (onder vensterbanken e.d.) aan de binnenzijde afgekit. Er zijn nog twee probleemplekken over, en dat is de achterdeur (onregelmatig, krom kozijn) en een gammel raampje.

Vorig jaar heb ik een goede vergelijking kunnen maken met de gepensioneerden in de flat, aangezien ik bijna het hele jaar heb moeten thuiswerken. Waar zij tot 3000,- Euro moesten bijbetalen, mocht ik...25 Euro bijbetalen. Voorschot verwarming is 80 Euro per maand.

Hierbij moet ik opmerken dat ik niet in t-shirt rondloop in mijn flat, maar gewoon een trui aandoe, en een goed dekbed heb, dus 's nachts gaat de verwarming uit. 3x douchen per week. En als in de winter de zon op de pui staat, gaan aan die kant alle gordijnen open...hoppa, gratis warmte.
Precies dit hebben wij ook gedaan toen we hier 7 jaar geleden in ons appartement kwamen wonen uit 1990 75m2. Ook gelijk een nieuwe CV HR Remeha Tzerra Plus erin gehangen waardoor het gasverbruik gelijk al 25% minder was. Verder de CV goed ingeregeld (60° aanvoer) en radiatoren uit in niet gebruikte ruimtes. Koud slapen is heerlijk als je een goed dekbed hebt :Y
Ecostand warm tapwater helemaal uitgezet en niet onnodig de warm water kraan opendraaien en energiebesparende douchekop.
Bij aanwezigheid op 19,5° en op 12° bij afwezigheid en naar bed.
Maar o.a. die tochtstrippen en kitnaden vervangen hield een hoop kou tegen, ook van die tochtstoppers onder binnendeuren werkt goed.
Verder ook nog de mechanische afzuiging vervangen voor een zuinige Itho ECO fan.
Koelkast, vriezer, wasmachine A+++, alles LED verlichting, koken op inductie.
Alles met schakelaars van de stroom af bij geen gebruik, behalve dus vriezer, koelkast e.d.
De vorige bewoners betaalde 7 jaar geleden al zo’n €1500,- per jaar aan energie en wij nu minder dan € 500,-, afgelopen jaar 175m3 en 1200kWh.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Smultie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:34:
Exponentieel/kwadratisch lijkt me logischer?
De hoeveelheid m3 om van 19 naar 20 graden te gaan, zal minder zijn dan de hoeveelheid m3 om van 20 naar 21 graden te gaan.
Nee en ja. Bij gelijke druk is de hoeveelheid energie om een kuub lucht van 19 naar 20 graden te verwarmen gelijk aan de energie van 20 naar 21. Dus dat is lineair.

Ja, omdat de effectiviteit van je radiatoren bepaald wordt door het verschil tussen de temperatuur van de radiator en de temperatuur van je ruimte.

En de belangrijkste factor is het aantal 'graaddagen' bij een bepaalde verwarmingstemperatuur. Er zijn in Nederland véél dagen waarop de temperatuur 17 graden of hoger is; op die dagen hoef je per definitie niet te verwarmen als je de thermostaat op 17 hebt staan. Er zijn een stuk minder dagen waarop de temperatuur 21 graden of hoger is, dus als dat je ingestelde ruimtetemperatuur is, ben je vaker aan het verwarmen en daarmee dus meer aan het verstoken.

TL;DR: de natuurkundige relatie is nagenoeg lineair, maar het effect op je energierekening is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MneoreJ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Ik ook niet, maar zeg nooit nooit. Zelfs bij de grote, internationale energieleveranciers zou het kunnen gebeuren dat de Nederlandse tak specifiek een probleem krijgt. De pest is dat een faillissement vaak uit de lucht komt vallen omdat het bedrijf nu eenmaal niet mag toegeven dat ze ten dode opgeschreven zijn, iets met aandeelhouders.
Niet helemaal want zou een bedrijf het toegeven dan zal er meteen een run ontstaan en nieuwe klanten komen niet meer waardoor je nog sneller failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Nee en ja. Bij gelijke druk is de hoeveelheid energie om een kuub lucht van 19 naar 20 graden te verwarmen gelijk aan de energie van 20 naar 21. Dus dat is lineair.

Ja, omdat de effectiviteit van je radiatoren bepaald wordt door het verschil tussen de temperatuur van de radiator en de temperatuur van je ruimte.

En de belangrijkste factor is het aantal 'graaddagen' bij een bepaalde verwarmingstemperatuur. Er zijn in Nederland véél dagen waarop de temperatuur 17 graden of hoger is; op die dagen hoef je per definitie niet te verwarmen als je de thermostaat op 17 hebt staan. Er zijn een stuk minder dagen waarop de temperatuur 21 graden of hoger is, dus als dat je ingestelde ruimtetemperatuur is, ben je vaker aan het verwarmen en daarmee dus meer aan het verstoken.

TL;DR: de natuurkundige relatie is nagenoeg lineair, maar het effect op je energierekening is een stuk beter.
Je vergeet alleen de nachten mee te nemen waardoor de massa je huis flink kan laten afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Precies dit hebben wij ook gedaan toen we hier 7 jaar geleden in ons appartement kwamen wonen uit 1990 75m2. Ook gelijk een nieuwe CV HR Remeha Tzerra Plus erin gehangen waardoor het gasverbruik gelijk al 25% minder was. Verder de CV goed ingeregeld (60° aanvoer) en radiatoren uit in niet gebruikte ruimtes. Koud slapen is heerlijk als je een goed dekbed hebt :Y
Ecostand warm tapwater helemaal uitgezet en niet onnodig de warm water kraan opendraaien en energiebesparende douchekop.
Bij aanwezigheid op 19,5° en op 12° bij afwezigheid en naar bed.
Maar o.a. die tochtstrippen en kitnaden vervangen hield een hoop kou tegen, ook van die tochtstoppers onder binnendeuren werkt goed.
Verder ook nog de mechanische afzuiging vervangen voor een zuinige Itho ECO fan.
Koelkast, vriezer, wasmachine A+++, alles LED verlichting, koken op inductie.
Alles met schakelaars van de stroom af bij geen gebruik, behalve dus vriezer, koelkast e.d.
De vorige bewoners betaalde 7 jaar geleden al zo’n €1500,- per jaar aan energie en wij nu minder dan € 500,-, afgelopen jaar 175m3 en 1200kWh.
Dus een HR ketel scheelt al direct 25% aan gasverbruik tov mijn ketel uit 2000 ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@HereIsTom Alleen je weet de geschiedenis van die andere oude ketel niet, kans groot dat die gewoon fout was afgesteld en slecht onderhouden de laatste jaren omdat de bewoner wist dat ze gingen verhuizen, was de oude ketel ook al een HR ketel dan was het in praktijk hooguit misschien 5% winst geweest.

Daarom een winst van 25% lijkt mij erg sterk.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2021 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DutchOwnage schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Dus een HR ketel scheelt al direct 25% aan gasverbruik tov mijn ketel uit 2000 ;w
In tegenstelling tot wat veel mensen geloven zit er al geruime tijd vrijwel geen ontwikkeling in het rendement van HR ketels.

Op een variabele pomp na misschien. En een enkele ketel die verder terug kan moduleren (Intergas eXtreme).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
DutchOwnage schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Ja dat klopt, de oude HR ketel was uit 2000 en is midden in de winter geplaatst, dus kon direct zien dat standaard gasverbruik al 25% minder was.
mr_evil08 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:02:
@HereIsTom Alleen je weet de geschiedenis van die andere oude ketel niet, kans groot dat die gewoon fout was afgesteld en slecht onderhouden de laatste jaren omdat de bewoner wist dat ze gingen verhuizen, was de oude ketel ook al een HR ketel dan was het in praktijk hooguit misschien 5% winst geweest.

Daarom een winst van 25% lijkt mij erg sterk.
De oude ketel natuurlijk eerst gekeken en nog iets beter afgesteld, maar dat maakte niet veel uit.
Verschillende installateurs gehad die zeiden dat een nieuwe HR ketel zuiniger zou zijn, ketels maken ze ook veel zuiniger dan 15 jaar geleden en dat klopte dus ook, na het inregelen van de nieuwe ketel was het verbruik nog eens 20% minder.
Nieuwe ketels hebben ook vaak een zuinige modulerende pomp, die het ook een stuk zuiniger maakt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:09:
[...]

In tegenstelling tot wat veel mensen geloven zit er al geruime tijd vrijwel geen ontwikkeling in het rendement van HR ketels.

Op een variabele pomp na misschien. En een enkele ketel die verder terug kan moduleren (Intergas eXtreme).
De afgelopen jaren misschien niet, maar wel t.o.v. 15 jaar en langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

De afgelopen jaren misschien niet, maar wel t.o.v. 15 jaar en langer.
Dat was dan nog een VR ketel dat klopt dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Dat was dan nog een VR ketel dat klopt dan ook wel.
Nee was een Intergas HR ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 21:30

Killjoy

Klingon lawn products

Hier een tussenwoning uit 1983. Met gevelisolatie uit 2007. CV ketel 2011. verwarmen op 19 graden. Twee volwassenen. Meiden 11 en 8. Koken op inductie. Geen zonnepanelen ofzo (ongunstig dak)

Verwarming is nog niet aangegaan. Binnentemperatuur in de ochtend is nog 20,5 graden

Verbruik verleden jaar( Jan 20 - Jan 21): gas 566m3 / electra 3749 kWh

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Killjoy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:41:
[...]

Hier een tussenwoning uit 1983. Met gevelisolatie uit 2007. CV ketel 2011. verwarmen op 19 graden. Twee volwassenen. Meiden 11 en 8. Koken op inductie. Geen zonnepanelen ofzo (ongunstig dak)

Verwarming is nog niet aangegaan. Binnentemperatuur in de ochtend is nog 20,5 graden

Verbruik verleden jaar( Jan 20 - Jan 21): gas 566m3 / electra 3749 kWh
dat vind ik al een normaal verbruik.

ik schrok wel weer ff van ons verbruik maar als ik dit hiermee vergelijk is het wel weer normaal.
Probleem hier is dat mijn schoonzus een koukleum is en mijn oude vader de hele dag stil zit en dus in de woonkamer vorig jaar de verwarming op 23 graden stond.

ik lees mijn slimme meter uit en enelogic geeft aan dat altijd aan apparatuur 510 wat is.
ik ben nu aan het kijken wat dat is want dat is best extreem hoog.
de tv/pc apparatuur zal rond de 140 watt zijn. koelkasten en dergelijk 100 max. WTW is 40. ik mis dus ergens 200 tot 300 watt.
(of de meting is verkeerd en hij rekent de warmtepomp mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Maar dit is het punt toch niet? Het gaat niet om het verwarmen van lucht. Het gaat om het verwarmen van een huis, dat is dus inclusief de massa van het huis.

Een huis op 21 graden warm houden kost uiteraard meer energie, omdat er meer warmteverliezen zijn ivm de delta T (binnen en buiten temperatuur). dat is geen lineair verband.
Maar binnen de gebruikelijke range van de binnentemperatuur 18-22 graden zul je waarschijnlijk niet heel veel merken van het exponentiële verband en volstaat 6% per graad opwarming wellicht als vuistregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Leuk om te doen, maar je moet blijven voldoen aan de ARBO regels die 22 graden voor stil zittend werk adviseren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
YakuzA schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Leuk om te doen, maar je moet blijven voldoen aan de ARBO regels die 22 graden voor stil zittend werk voorschrijven.
Fantasie? https://wetten.overheid.n...tuk6_Afdeling1_Artikel6.1

[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 17-10-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:48

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb denk ik geluk gehad. Ik ben de afgelopen weken in het buitenland geweest, vlak voor het moment dat de prijzen door het dak gingen. Op dat moment is ook mijn jaarcontract, die ik vorig jaar had afgesloten, stilzwijgend verlengd tot een contract voor onbepaalde tijd. Daarna zijn de prijzen door het dak gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zet hem juist hoog, dan gaat er geen jas aan maar meer uit. :P Het oog wil ook wat he?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:10:
Ik heb denk ik geluk gehad. Ik ben de afgelopen weken in het buitenland geweest, vlak voor het moment dat de prijzen door het dak gingen. Op dat moment is ook mijn jaarcontract, die ik vorig jaar had afgesloten, stilzwijgend verlengd tot een contract voor onbepaalde tijd. Daarna zijn de prijzen door het dak gegaan.
Zo werkt dat in de regel niet, wanneer je jaarcontract afloopt ga je over op onbepaalde tijd variabele tarieven. Hoogstwaarschijnlijk zullen jouw tarieven per 1-1-2022 worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 23:24
Wolly schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:42:
[...]

Zo werkt dat in de regel niet, wanneer je jaarcontract afloopt ga je over op onbepaalde tijd variabele tarieven. Hoogstwaarschijnlijk zullen jouw tarieven per 1-1-2022 worden aangepast.
Oxxio los vast?
In onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 03-11-2021. Met LosVast heb je een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven, maar ook de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Je mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen.

Stroom Tarieven per
03-11-2021
Leveringstarief stroom per kWh - enkel € 0,13120
Vaste leveringskosten stroom per maand € 7,75
Energiebelasting stroom per kWh € 0,11408
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03630

Gas Tarieven per
03-11-2021
Leveringstarief gas per m³ € 0,60178
Vaste leveringskosten gas per maand € 7,75
Energiebelasting gas per m³ € 0,42176
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,10297

Maar heb toch gekozen voor CB/GC deal ;)

[ Voor 29% gewijzigd door info33 op 17-10-2021 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:36
YakuzA schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Leuk om te doen, maar je moet blijven voldoen aan de ARBO regels die 22 graden voor stil zittend werk adviseren.
22 graden dat is tshirt temperatuur. Vandaar dat ik het altijd zo warm heb als ik ergens een afspraak heb. Bij mij thuis staat de verwarming tussen de 19.5 en 20. Met uitzondering gaat hij naar 20.5. hoger dan dat hoeft van mij echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
martin_v_z schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

22 graden dat is tshirt temperatuur. Vandaar dat ik het altijd zo warm heb als ik ergens een afspraak heb. Bij mij thuis staat de verwarming tussen de 19.5 en 20. Met uitzondering gaat hij naar 20.5. hoger dan dat hoeft van mij echt niet.
Het lastige is vooral dat in ieder huis, 20 graden anders aanvoelt. Ook al draag je trui of pak je een deken.

Hier laat ik de zon lekker binnen komen en overdag mijn huis met 2 a 3 graden verwarmen, dan hoeft in de avond als ik thuis ben, de verwarming niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:33
HollovVpo1nt schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:10:
Dat zou ik nog even goed nakijken.
Waarschijnlijk heb je nu variabele tarieven, dus aanpassing per 1-1-2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Segafreak83 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Het lastige is vooral dat in ieder huis, 20 graden anders aanvoelt. Ook al draag je trui of pak je een deken.

Hier laat ik de zon lekker binnen komen en overdag mijn huis met 2 a 3 graden verwarmen, dan hoeft in de avond als ik thuis ben, de verwarming niet aan.
Wat je thermostaat zegt dan 20 graden is, hoeft nog geen 20 graden te zijn op de plek waar je zit.
Zelf heb ik mijn tado op +0,7oC staan, zodat 20oC op de thermostaat ook 20oC is bij m'n bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Ik snap niks van de actie van de overheid. De meeste mensen hebben een vast contract dus nergens last van. Die krijgen gratis geld om niks.

Waarom niet gewoon via de energieleveranciers korting gegeven voor mensen die verhoudingsgewijs een te hoog tarief betalen. Moet niet moeilijk zijn met een simpele sql-query.

Of bijv alleen korting geven aan mensen die een nieuw contract aangaan nu.

Dat het niet uitvoerbaar is is onzin, energiebedrijven kunnen nu ook al prima omgaan met energie belasting, korting energiebelasting, opslag duurzame energie, terugleveren, bonuskortingen enz.

[ Voor 40% gewijzigd door CyberMania op 17-10-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Ik dacht dat de verhouding op 54% vast en 46% variabel zit. Een aanzienlijk deel variabel in ieder geval.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchOwnage op 17-10-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
DutchOwnage schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:50:
Ik dacht dat de verhouding op 54% vast en 46% variabel zit. Een aanzienlijk deel variabel in ieder geval.
Het merendeel heeft dus vast. Dit geintje kost ons miljarden, en dat gaat voor een groot deel naar mensen die er helemaal niks van merken.

[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 17-10-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Heb je de luchtvochtigheid wel op orde?
Vaak is die op kantoren veel te laag tenzij er een bevochtigingsunit aanwezig is maar die wordt vaak wegbezuinigd.

Ik ben een man en precies hetzelfde, is het te droog of tocht dan heb ik ook liever 23c ipv 21c.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CyberMania schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Het merendeel heeft dus vast. Dit geintje kost ons miljarden, en dat gaat voor een groot deel naar mensen die er helemaal niks van merken.
Lekker populistisch toch? Iedereen krijgt geld.

Je zou bijna denken dat er verkiezingen aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
de Peer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:18:
Maar dit is het punt toch niet? Het gaat niet om het verwarmen van lucht. Het gaat om het verwarmen van een huis, dat is dus inclusief de massa van het huis.
Beton, baksteen etc. heeft ook allemaal een vaste soortelijke warmte.
Een huis op 21 graden warm houden kost uiteraard meer energie, omdat er meer warmteverliezen zijn ivm de delta T (binnen en buiten temperatuur). dat is geen lineair verband.
Strict genomen heb je gelijk, maar met de eenheden en formules waarmee normaal wordt gerekend is het wel degelijk lineair. Warmteverlies wordt uitgedrukt in U-waarden, Watt per meter per graad warmteverschil. Hoe dan ook valt de afwijking daarvan in het niet bij het verschil veroorzaakt door het grotere aantal graaddagen waarop moet worden gestookt.
Maar binnen de gebruikelijke range van de binnentemperatuur 18-22 graden zul je waarschijnlijk niet heel veel merken van het exponentiële verband en volstaat 6% per graad opwarming wellicht als vuistregel
Die 6% komt niet van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wolly schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Lekker populistisch toch? Iedereen krijgt geld.

Je zou bijna denken dat er verkiezingen aankomen.
Daar zeg je zo wat, zou het? Het zou inderdaad zo kunnen dat de eeuwigdurende kabinetsformatie alsnog klapt en we binnenkort verkiezingen krijgen, dan is dit alvast een mooie sigaar uit eigen doos om wat stemmen te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
CyberMania schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Merendeel in de theoretische zin ja. Heb je gelijk in. Maar bijna de helft dus niet. Ik denk dat onder die groep ook veel mensen zitten die nu al moeilijk rondkomen.
Dan kun je zeggen. Ja dan had je eerder een vast contract moeten afsluiten. Maar voor een groot deel van die groep zal ook gelden dat ze van dag tot dag leven en niet heel goed zijn in het plannen van hun leven.

Laten we niet vergeten dat energiearmoede al bestond voor deze extreme stijgingen. Dus mensen die met al gunstige prijzen het moeilijk hadden. Die gewoon in winterjas thuis zaten.

Als de prijzen verdubbelen voor deze mensen dan voorzie ik heel veel ellende als wij een koude winter krijgen.

Wellicht is het beter om wat met de accijnzen en belastingen te doen deze komende koude periode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchOwnage
Klopt. In 2019 was er al sprake van 375.000 tot 500.000 gezinnen die met energiearmoede te maken hadden... Maar deze gezinnen gaan het nu ook niet redden, ondanks de tegemoetkomingen. Die komen alleen maar verder in de shit. In plaats van 1200 euro te kort, nu 800 euro te kort op jaarbasis. Jippie.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchOwnage op 17-10-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Rofdof schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Wellicht is het beter om wat met de accijnzen en belastingen te doen deze komende koude periode.
Niet alleen in de koude periode. De overheid durft gewoon niet de accijnzen aan te passen zodat iedereen er op langere termijn voordeel van heeft. Of bijvoorbeeld de BTW te verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12
Terwijl wij hier op stijgende energie kosten concentreren, gebeurt iets verschrikkelijk - bijna alle grote factories in EU productie staken. ArcelorMittal in NL namelijk al gestopt met aluminium omdat energie om dit te maken kost al 4x meer dan de prijs van eindproduct zelf...
En dat gebeurt overal in elke branche, keten reactie...
Starks een auto kost 4x, voedsel 10x, ...
Onze energierekening probleem wordt niks in vergelijking met wat komt...
Ben ik de enige dat dit ziet aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
andru123 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:50:
Terwijl wij hier op stijgende energie kosten concentreren, gebeurt iets verschrikkelijk - bijna alle grote factories in EU productie staken. ArcelorMittal in NL namelijk al gestopt met aluminium omdat energie om dit te maken kost al 4x meer dan de prijs van eindproduct zelf...
En waarom hebben wij juist nu een tekort? Waarom niet 2020 of 2021?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
CyberMania schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:42:
Ik snap niks van de actie van de overheid. De meeste mensen hebben een vast contract dus nergens last van. Die krijgen gratis geld om niks.
...
Nou ja, vast. Je noemt het vast, maar het is natuurlijk een tijdelijk contract (alleen niet variabel). Vergeet niet de hele groep mensen waarvan komend kwartaal het vaste contract afloopt. Die gaan natuurlijk wel degelijk heel fors meer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 20:49
Mektheb schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

En terecht ga er toch niet in de kou zitten, moet gewoon lekker zijn dat je in je overhemd kan rond wandelen.
Zonder een extra trui erover en vest.

Ik wil best wat tegen gas besparing doen, maar ik hoef het er niet koud voor te hebben.
Ik zou ook graag in mijn overhemd kunnen rondlopen op kantoor. Maar doordat collega's graag op standje "crematorium" de thermostaat hebben, heb ik het snikheet :(
Gelukkig hoef ik voorlopig toch niet naar kantoor (maar dat is een andere discussie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De economie van de productie is gestoeld op goedkope energie.

Waarom denk je dat ze in China vol inzetten op goedkope en overvloedige energie, in wat voor vorm dan ook? Ze kunnen daar straks voor de hele wereld produceren, omdat de andere “eerste wereldlanden” hebben ingezet op (veel duurdere) hernieuwbare energiebronnen, die niet concurrerende prijzen tot gevolg hebben.

Wij hadden dit ook met ons eigen gas, een enorme hoeveelheid energie voor heel lage kosten. Glastuinbouw, staal, kunstmest, of wat te denken van de hoeveelheid datacenters?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 22:13
JanHenk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

De economie van de productie is gestoeld op goedkope energie.

Waarom denk je dat ze in China vol inzetten op goedkope en overvloedige energie, in wat voor vorm dan ook? Ze kunnen daar straks voor de hele wereld produceren, omdat de andere “eerste wereldlanden” hebben ingezet op (veel duurdere) hernieuwbare energiebronnen, die niet concurrerende prijzen tot gevolg hebben.

Wij hadden dit ook met ons eigen gas, een enorme hoeveelheid energie voor heel lage kosten. Glastuinbouw, staal, kunstmest, of wat te denken van de hoeveelheid datacenters?
We hebben anderhalve eeuw van “ieder voor zich” en “na ons de zondvloed” achter de rug. Zo langzamerhand lijken er wat kwalijke bijeffecten en grenzen aan dat gedrag in beeld te komen. Welke grenzen, hoeveel bijeffect? Niemand die het precies weet. wanneer je echt iets om degenen die na ons komen geeft, lijkt mij serieus omgaan met klimaatproblemen en energietransitie best een aardig idee.

Goedkope en overvloedige energie, er zullen vast periodes komen dat dat de realiteit is, maar qua trend denk ik dat fossiele energie steeds iets schaarser, en duurder wordt. Ook Voorde Chinezen die dat dondersgoed weten overigens.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• andru123
Rofdof schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:59:
[...]
1. In 2021 op EU bevel wordt het afgeraden voor individuele landen langdurige contracten direct met leveranciers tekenen. Alles moet via nieuwe opgerichte “Europese gas beurs”, tegen dagprijzen. (Dus wij mogen niet meer Rutte naar Moskou of Algerije sturen voor 10 jarige contract tegen 300$ per 1000m3. Dit moet via de beurs, waar gas minimaal 1000$ kost.)
2. In 2021 heeft EU bijna alle kolen centrales gesloten. Dat was (blijkbaar) veel energie die is - surprise, surprise! - onmogelijk te compenseren met windmolen. Dus die hele snelle groene transitie is een utopie, op dit moment, wij zijn nog lang niet klaar voor. Maar iedereen koopt een Greta t-shirt, en met dichte ogen naar het slachthuis loopt, waar de harde realiteit alles op zijn plek zet.
(Ik ben voor de groene transitie, het moet gebeuren. Maar via evolutie, niet revolutie.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:54

EiT

Kom er net achter dat naast de 230 euro er ook nog 8,389 cent korting komt belasting van elektra.

Kan ik eindelijk de WP een beetje gaan terug verdienen.

Nog het geluk gehad om de tarieven in februari vast te zetten voor 3 jaar van 17-19 cent. Ik ga nu dus 9 cent betalen voor het dal tarief.
Als ik het goed heb berekend gaan wij van 95 euro naar 18 euro per maand. d:)b

Als we zuinig doen zouden we mogelijk zelfs geld toe krijgen?

Rare regeling…

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
andru123 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:00:
[...]

1. In 2021 op EU bevel wordt het afgeraden voor individuele landen langdurige contracten direct met leveranciers tekenen. Alles moet via nieuwe opgerichte “Europese gas beurs”, tegen dagprijzen. (Dus wij mogen niet meer Rutte naar Moskou of Algerije sturen voor 10 jarige contract tegen 300$ per 1000m3. Dit moet via de beurs, waar gas minimaal 1000$ kost.)
2. In 2021 heeft EU bijna alle kolen centrales gesloten. Dat was (blijkbaar) veel energie die is - surprise, surprise! - onmogelijk te compenseren met windmolen. Dus die hele snelle groene transitie is een utopie, op dit moment, wij zijn nog lang niet klaar voor. Maar iedereen koopt een Greta t-shirt, en met dichte ogen naar het slachthuis loopt, waar de harde realiteit alles op zijn plek zet.
(Ik ben voor de groene transitie, het moet gebeuren. Maar via evolutie, niet revolutie.)
1. Kan zo niks vinden over dat EU bevel, wel dat de TTF door Nederland bedacht is en nu de belangrijkste gasbeurs van Europa is. De prijs die Europa betaalt voor een kuub wordt op die beurs bepaald.
Op de gasbeurs betaal je een toeslag als je vandaag gas koopt en pas over 3 maanden laat leveren.

2. Gaat vnml om onze oosterburen die eindelijk dat smerige bruinkool gaan vervangen door iets schoners.

Verder, Rutte kan wel gaan handjeklappen bij Poetin, maar als die het gas zelf nodig heeft of het voor meer kan verkopen aan zijn oosterburen, dan gaan wij gewoon geen goedkoper gas krijgen van Poetin.

Lekker makkelijk schuld in de schoenen van de EU schuiven dit weer, maar het zijn toch de overheden en energiebedrijven zelf die hebben liggen slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
_JGC_ schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 02:27:
[...]
1. Kan zo niks vinden over dat EU bevel
https://www.reuters.com/b...le-gas-market-2021-09-24/
Norway and Russia are big winners from Europe's gas price rally as they benefit from volatility after the European Union forced their gas producers years ago to shift away from steady, long-term contracts, according to sources, analysts and data.
In 2021 stopten veel van alle nog lopende lange termijn contracten. Sneeuwbal.
Bedoeling was wel goed - met de open beurs komt meer concurrentie en prijzen zou dalen.

https://rbnenergy.com/you...-hub-and-global-benchmark
Up until 15 years ago, the majority of European natural gas was indexed off of crude oil, often with multi-year arrangements. Using crude as an index provided the price certainty needed to attract buyers and sellers as market participants could tap into the advantages offered by a robust and well-documented crude futures market. But as the European gas market has evolved, it has been able to wean itself off oil indexing. In 2005, over 90% of European gas imports were indexed to oil. This figure declined to 60% by 2012, 40% by 2015, and to only 25% by 2019, according to data from the International Energy Agency (IEA). The ability of natural gas to trade independently from oil is a sign that the European gas market has matured and developed the mechanisms to allow for active trading and price discovery.
Maar al die hoogbetaalde EU adviseurs, waren of gross incompetent of dom. Dit was makkelijk te voorspelen en voorbereiden. Maar als beslissingen zijn genomen door mensen die niet verantwoordlijk zijn voor de consequenties, gaat het altijd verkeerd. En wij krijgen de rekening.

[ Voor 32% gewijzigd door andru123 op 18-10-2021 04:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21
Nee hoor klopt, je hebt helemaal gelijk. Er komt mogelijk iets wat “stagflatie” genoemd wordt, want als de priductie en transportkosten te hoog worden loont niet genoeg meer om te produceren en lopen tekorten verder op. Met als gevolg prijsstijgingen, en dus geldontwaarding. Dat is idd zeer zorgelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit soort paniekberichten graag wel even ondersteunen met bronnen, ik kan niets vinden wat je opmerking kan bevestigen, maar dat kan ook aan mijn Google skills liggen.

Over ArcelorMittal:
De relevanste die ik vindt qua stoppen is https://www.telegraaf.nl/...-in-staalproductie-europa, maar dat was van 2019.

Ik hoor juist positieve berichten als ik er op Google
https://eurometal.net/arc...elis-production-in-spain/

En ik zie geen beurswaardige berichten (dat is stoppen van productie namelijk...)
https://www.beurs.nl/Aandeel-Koers/11895/ArcelorMittal/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 21:26

Canon23

>>MY<< world

Zoals het er nu uit ziet ga ik vanaf begin november 200euro per maand meer betalen. Dat geven alle berekeningen aan bij oxxio, vattenfall, eneco etc. Die korting van de overheid is een druppel op een gloeiende plaat, zeker als er verder nog inflatie gaat zijn ivm duurderde fabrikage kosten etc. We hebben nog wel iets speling per maand, maar het is ook niet dat ik nu elke maand 1000euro kan sparen ( verre van zelfs). Ik vind het een spannende financiele tijd momenteel.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:00:
[...]

Dit soort paniekberichten graag wel even ondersteunen met bronnen, ik kan niets vinden wat je opmerking kan bevestigen, maar dat kan ook aan mijn Google skills liggen.

Over ArcelorMittal:
De relevanste die ik vindt qua stoppen is https://www.telegraaf.nl/...-in-staalproductie-europa, maar dat was van 2019.

En ik zie geen beurswaardige berichten (dat is stoppen van productie namelijk...)
Ik kan je vertellen dat veel industrie momenteel stop of zover mogelijk geminderd staat. Niet meer dan logisch... Je gaat nu niet tegen giga prijzen produceren. Zowel klanten als producenten draaien nu eerst hun voorraden er volledig door heen.. Dan komt een nieuw evaluatiemoment.. En zal je ook pas de echte correctie van prijzen gaan zien op het eindproduct . Momenten wordt de prijs nog niet echt doorberekend, maar als het lang duurt dan gaan we het over een paar maanden in de supermarkt hard merken (kasgroenten verwacht ik veel minder, rest %-en duurder). Inflatie van +5% voor volgend jaar sluit ik zeker niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Vorkie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:00:
[...]

Over ArcelorMittal:

Andere grote producent.
Dan zullen andere bedrijven er ook last van hebben.
En ik weet dat in de metaal al heel veel niet of slecht leverbaar is en de prijzen skyhigh gaan.

https://www.rtlnieuws.nl/...hoge-gasprijzen-productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:51:
[...]

Ik kan je vertellen dat veel industrie momenteel stop of zover mogelijk geminderd staat. Niet meer dan logisch... Je gaat nu niet tegen giga prijzen produceren. Zowel klanten als producenten draaien nu eerst hun voorraden er volledig door heen.. Dan komt een nieuw evaluatiemoment.. En zal je ook pas de echte correctie van prijzen gaan zien op het eindproduct . Momenten wordt de prijs nog niet echt doorberekend, maar als het lang duurt dan gaan we het over een paar maanden in de supermarkt hard merken (kasgroenten verwacht ik veel minder, rest %-en duurder). Inflatie van +5% voor volgend jaar sluit ik zeker niet uit.
Ik kan je ook zoveel vertellen, zoals dat Automotive problemen heeft vanwege chip-tekorten, maar daar kan ik je nieuwsberichten van geven:

https://www.automobielman...lt-vw-parten/?gdpr=accept

https://www.rtlnieuws.nl/...volkswagen-tekorten-chips

Ik kan je zelfs aangeven dat:

Om wat meer op IT en de energie-crisis te blijven:
Voor een datacenter kost stroom in Duitsland 20 cent/KWh, in Noorwegen kost deze stroom maar 3 cent/KWh

/.edit
Rofdof schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

Andere grote producent.
Dan zullen andere bedrijven er ook last van hebben.
En ik weet dat in de metaal al heel veel niet of slecht leverbaar is en de prijzen skyhigh gaan.

https://www.rtlnieuws.nl/...hoge-gasprijzen-productie
Dit is wat dichterbij huis, maar wel een kleine speler in verhouding met een wereldwijd beursgenoteerd bedrijf.

Dank voor deze bron, die snap ik ook wel, de kleintjes vallen als eerste.

[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 18-10-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Wij doen in Nederland voor zover ik weet niet aan strategische reserves van energie , want dat kost teveel , en de markt lost alles wel op.

In veel landen is energie een strategisch belangrijk punt. Die hebben reserves.

Of zoals Noorwegen heeft gedaan met de eindige inkomsten uit fossiele winning een fonds opzetten.

Wat deden wij? Zalm smeerde er de begroting mee dicht en ging lekker flipperen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• delpit
CornermanNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:58:
Wij doen in Nederland voor zover ik weet niet aan strategische reserves van energie , want dat kost teveel , en de markt lost alles wel op.

Of zoals Noorwegen heeft gedaan met de eindige inkomsten uit fossiele winning een fonds opzetten.

We zijn zelf degenen die de VVD steeds meer macht geven en VVD beleid daarmee steeds groter maken. En de nummers twee (D66) en vier (CDA) zijn qua economisch beleid nou niet zo anders. Ook nu zou bij verkiezingen de VVD een keer zo groot worden als de eerstvolgende (D66) en zouden met D66 en CDA al aardig in de buurt van een meerderheid komen. En daaronder PVV en splinters. Splinterpartijtjes waar mensen blijkbaar iets van verwachten. Wat is mij volstrekt onduidelijk.

Kortom, maak je op voor nog veel meer marktdenken en nog veel meer VVD. We willen het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
delpit schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

We zijn zelf degenen die de VVD steeds meer macht geven en VVD beleid daarmee steeds groter maken. En de nummers twee (D66) en vier (CDA) zijn qua economisch beleid nou niet zo anders. Ook nu zou bij verkiezingen de VVD een keer zo groot worden als de eerstvolgende (D66) en zouden met D66 en CDA al aardig in de buurt van een meerderheid komen. En daaronder PVV en splinters. Splinterpartijtjes waar mensen blijkbaar iets van verwachten. Wat is mij volstrekt onduidelijk.

Kortom, maak je op voor nog veel meer marktdenken en nog veel meer VVD. We willen het zelf.
Klopt ik heb daar vaker over gepost maar uiteindelijk blijkt het geloof in de maakbaarheid van het eigen leven zo groot te zijn dat veel mensen al die marktwerking wel prima vinden omdat het voor hen lijkt te werken.

Maar uiteindelijk wordt iedereen er zwakker van , alleen duurt het lang voordat je het echt merkt , maar als je het merkt ben je veel te laat en doe je weinig meer aan de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Ben trouwens benieuwd als november en december qua temperatuur heel mild zijn de prijzen na 1 januari ook weer drastisch dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 18:18
Rofdof schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:26:
Ben trouwens benieuwd als november en december qua temperatuur heel mild zijn de prijzen na 1 januari ook weer drastisch dalen.
Met angst in de markt, energieaanbieders die deels gedwongen worden om vroeger in te kopen door bijvb ACM en dat het afgelopen jaar de echte vorstperiode ook vooral in het voorjaar was, heb ik daar m'n twijfels over of dat gaat gebeuren en als het al gebeurd of dat de consument ook gaat bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:24
delpit schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

Ik denk ik dat veel Nederlanders vooral op de persoon Rutte stemmen, en niet zozeer op de VVD en bijbehorende idealen. Eerlijk gezegd weet ik ook niet welke andere partij een overtuigende premier zou kunnen leveren.

@CornermanNL We mogen zowel als Nederland en als Europa wel eens ons best gaan doen om wat meer zelfvoorzienend en onafhankelijk te worden. Je wilt niet de speelbal zijn van buitenlandse grootmachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
ErikT738 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Ik denk ik dat veel Nederlanders vooral op de persoon Rutte stemmen, en niet zozeer op de VVD en bijbehorende idealen. Eerlijk gezegd weet ik ook niet welke andere partij een overtuigende premier zou kunnen leveren.
offtopic:
Je hebt ook niet echt een keuze.
Er staat geen rondje om in te kleuren naars te partijnaam.
(wat ik overigens wel zou zien zitten, kan zetelroof voorkomen)

Zelf heb ik helukkig begin dit jaar in maart mijn contract voor 3 jaar vast gezet bij vattenfall.
Ik heb normaal altijd een jaar vast en blijf dan vaak nog een aantal jaar hangen waarbij je denk ik variabel tarief hebt. Ik moest even slikken omdat ik 60 euro per maand meer ben gaan betalen vanwege dat we meer thuis zijn. Maar nu wel blij dat ik het vast heb staan.

Ik heb overigens wel de weekprogrammering van de evohome aangepast.
Alle ruimten overdag 1-1,5 graad kouder gezet. Eetkamer is van 16-19 uur 20 graden en daarna weer 18.
Woonkamer is vanaf 19-23 uur 20 graden. tussen 8:00 en 16:00 zijn beide ruimten 19 graden.
Rest van het huis is tussen 8:00 en 19:00 18 graden ingesteld en buiten die tijden 15 graden.
M.u.v. de badkamer, die is rond opstaan 21 graden en rond bedtijd ook. rest van de dag 18 graden en snachts ook 15.

Zo probeer ik toch nog wat kuubs van mijn verbruik af te schaven.
vaak is het niet nodig overdag warm te stoken omdat je bezig bent.
Dus dan liever handmatig een keer als het kil is de thermostaat hoger zetten.

Ook de ramen goed dicht houden nu het kouder word, en zorgen dat de wtw tip tiop draait.
Scheelt een hoop verloren warmte.
Veel mensen met een wtw hebben hem uit staan ("want hij doet het toch niet" :? ) en ventileren niet of met de ramen. Daar is direct winst te pakken door de wtw aan te zetten en je ramen dicht te doen.

Zelf wil ik wel verder verduurzamen door een warmtepomp en zonnepanelen te nemen maar mijn vrouw is daar op tegen (lelijk/duur) en zij is degene die het geld ervoor zou hebben (oud geld).

Wel ga ik nog een stuk glas-in-lood isoleren met een hr++ raam.
Rofdof schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Groningen :?

Vanwege onze eigen gasvoorraad was reserves opbouwen nooit zo belangrijk.
Nu zijn we meer afhankelijk van de import.

Wil Rutte niet afhankelijk zijn van Poetin dan moet hij Groningen weer open draaien.
Maar dat is natuurlijk ook niet echt een optie.

Ik vind het nogal dom dat met alle jaren dat ze weten dat Groningen dicht moet, er geen gas opgeslagen is.
Je zou toch verwachten dat ze in de zomermaanden goedkoop gas gaan bufferen om er in de wintermaanden flink op te verdienen. Nu zal de hele winterbehoefte opslaan wellicht ook niet kunnen door het grote volume.

Wat ik nogal bizar vind, is dat ze gas inkopen wat verscheept word.
We willen toch vergroenen? Gaan we lekker (relatief schoon) gas vervoeren met een stookolie gestookte tanker.
https://nos.nl/artikel/23...elijk-van-buitenlands-gas

Gooi dan die nordstream open en doe dat onder het mom van milieuvriendelijker.

[ Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 18-10-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Rofdof schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:26:
De ABN AMRO verwacht pas daling in 2023.

https://www.volkskrant.nl...ijven-decimeren~bafa9ffd/

Maar goed zij zijn geen energieleverancier.

[ Voor 24% gewijzigd door CyberMania op 18-10-2021 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

JanHenk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:02:
China heeft op dit moment 3 mega problemen (1, 3 en 4):
1. overstromingen waardoor hydrocentrales niet meer optimaal werken. Overstromingen vooral in de provincie Shanxi. De provincie Shanxi is goed voor 25% van China's kolenproductie. Echter worden daar nu aan de lopende band kolenmijnen gesloten door deze overstromingen.
2. fittie met Australie waardoor China geen (kwalitatief zeer goede) kolen meer koopt van Australie.
3. door 1 en 2 gecombineerd heeft men nu mega electriciteits te korten in 50+% van China.
4. de vastgoedmarkt staat op instorten door o.a. Evergrande.
5. de kolenprijzen zijn ook door het dak gegaan

De eigen kolen zijn van een mindere kwaliteit dan de Australische, veel kolencentrales zijn ingericht op het verwerken van Australische kolen van goede kwaliteit. Deze omschakeling van goede kwaliteits kolen naar mindere kwaliteit is niet 1-2-3 geregeld. En/of de kolencentrales wekken minder op.

En deze problemen zijn niet even 1-2-3 op te lossen.

Linkjes:
https://www.bbc.com/news/business-58879481
https://www.nytimes.com/2...electricity-shortage.html
https://www.reuters.com/w...ntagion-fears-2021-10-12/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
ErikT738 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

@CornermanNL We mogen zowel als Nederland en als Europa wel eens ons best gaan doen om wat meer zelfvoorzienend en onafhankelijk te worden. Je wilt niet de speelbal zijn van buitenlandse grootmachten.
Inderdaad, een goed beleid op gebied van energie(transitie) en de toevoer toekomst bestendig maken, is dan een goed begin en dat doen we niet. We hebben niet begrepen dat we langzaamaan in de val trappen die China en Rusland gezet hebben.

Maar goed, voorlopig is er een pleister opgeplakt door wat met de energiebelasting te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Canon23 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:50:
Zoals het er nu uit ziet ga ik vanaf begin november 200euro per maand meer betalen. Dat geven alle berekeningen aan bij oxxio, vattenfall, eneco etc. Die korting van de overheid is een druppel op een gloeiende plaat, zeker als er verder nog inflatie gaat zijn ivm duurderde fabrikage kosten etc. We hebben nog wel iets speling per maand, maar het is ook niet dat ik nu elke maand 1000euro kan sparen ( verre van zelfs). Ik vind het een spannende financiele tijd momenteel.
De 5%-inflatie die op ons af dreigt te komen gaat het nog erger maken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:19:
[...]

China heeft op dit moment 3 mega problemen (1, 3 en 4):
1. overstromingen waardoor hydrocentrales niet meer optimaal werken. Overstromingen vooral in de provincie Shanxi. De provincie Shanxi is goed voor 25% van China's kolenproductie. Echter worden daar nu aan de lopende band kolenmijnen gesloten door deze overstromingen.
2. fittie met Australie waardoor China geen (kwalitatief zeer goede) kolen meer koopt van Australie.
3. door 1 en 2 gecombineerd heeft men nu mega electriciteits te korten in 50+% van China.
4. de vastgoedmarkt staat op instorten door o.a. Evergrande.
5. de kolenprijzen zijn ook door het dak gegaan

De eigen kolen zijn van een mindere kwaliteit dan de Australische, veel kolencentrales zijn ingericht op het verwerken van Australische kolen van goede kwaliteit. Deze omschakeling van goede kwaliteits kolen naar mindere kwaliteit is niet 1-2-3 geregeld. En/of de kolencentrales wekken minder op.

En deze problemen zijn niet even 1-2-3 op te lossen.

Linkjes:
https://www.bbc.com/news/business-58879481
https://www.nytimes.com/2...electricity-shortage.html
https://www.reuters.com/w...ntagion-fears-2021-10-12/
Interessante aanvulling. Er zijn inderdaad wel meer problemen op de wereldwijde energiemarkt dan alleen de onze, natuurlijk. Persoonlijk schaar ik bovenstaande echter meer onder tijdelijke disrupties, dan structurele problemen.

De visie van China is namelijk een stuk duidelijker; energie dient beschikbaar te zijn voor industrie tegen zeer lage (concurrerende) tarieven en liefst onafhankelijk van derden, al is dat laatste haast niet mogelijk gezien de werkelijk gigantische energiebehoefte in China. Duurzaam of niet, dat kan ze weinig schelen.

De VS heeft dit momenteel ook een stuk 'beter' voor elkaar met alle schaliebronnen.

In Europa zijn we alleen maar bezig met het geforceerd sluiten van alle bronnen van fossiele- en kernenergie en vervolgens laten het over aan 'de markt' om bronnen van hernieuwbare energie in te voeden. Dat is een manier, maar wel een zeer kostbare. Immers schiet de prijs gegarandeerd de lucht in, totdat de alternatieven ook tegen concurrerende (ten opzichte van buiten Europa, dan) tarieven kunnen draaien.

Willen we écht wat doen aan hernieuwbare energie, dan zal daar een gigantische sloot geld achteraan moeten (om de prijs te drukken), om te voorkomen dat we onszelf als Europa letterlijk in de kou en het donker zetten.

Tenzij er een economische crisis komt, met gigantische vraaguitval tot gevolg, zie ik de tarieven niet echt dalen. Al kan deze energiecrisis best die economische crisis inleiden. De wal keert het schip.

In breder perspectief moeten we natuurlijk iets doen aan de gigantische energiebehoefte die steeds verdere economische groei moet voeden. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
JanHenk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

Interessante aanvulling. Er zijn inderdaad wel meer problemen op de wereldwijde energiemarkt dan alleen de onze, natuurlijk. Persoonlijk schaar ik bovenstaande echter meer onder tijdelijke disrupties, dan structurele problemen.

De visie van China is namelijk een stuk duidelijker; energie dient beschikbaar te zijn voor industrie tegen zeer lage (concurrerende) tarieven en liefst onafhankelijk van derden, al is dat laatste haast niet mogelijk gezien de werkelijk gigantische energiebehoefte in China. Duurzaam of niet, dat kan ze weinig schelen.

De VS heeft dit momenteel ook een stuk 'beter' voor elkaar met alle schaliebronnen.

In Europa zijn we alleen maar bezig met het geforceerd sluiten van alle bronnen van fossiele- en kernenergie en vervolgens laten het over aan 'de markt' om bronnen van hernieuwbare energie in te voeden. Dat is een manier, maar wel een zeer kostbare. Immers schiet de prijs gegarandeerd de lucht in, totdat de alternatieven ook tegen concurrerende (ten opzichte van buiten Europa, dan) tarieven kunnen draaien.

Willen we écht wat doen aan hernieuwbare energie, dan zal daar een gigantische sloot geld achteraan moeten (om de prijs te drukken), om te voorkomen dat we onszelf als Europa letterlijk in de kou en het donker zetten.

Tenzij er een economische crisis komt, met gigantische vraaguitval tot gevolg, zie ik de tarieven niet echt dalen. Al kan deze energiecrisis best die economische crisis inleiden. De wal keert het schip.

In breder perspectief moeten we natuurlijk iets doen aan de gigantische energiebehoefte die steeds verdere economische groei moet voeden. Maar dat is een andere discussie.
Oftewel na ons de zondvloed is nog steeds volgens jou het beste beleid? Degenen die na ons komen mogen zelf de shit die wij voor ze veroorzaken oplossen? Want "dat is een andere discussie".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:58:

Ik ben het met je eens hoor. Maar de vergelijking die steeds met Noorwegen wordt gemaakt, gaat m.i. niet helemaal op.

Noorwegen heeft een stuk minder inwoners, een groter oppervlak en veel meer potentie tot het uitwinnen van hernieuwbare energie, met name waterkracht.

NL is kortweg te dichtbevolkt en zo plat als een dubbeltje, dus we gaan het nooit redden om onafhankelijk van derden te zijn met alleen hernieuwbare bronnen (zoals Noorwegen wel is).
delpit schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Oftewel na ons de zondvloed is nog steeds volgens jou het beste beleid? Degenen die na ons komen mogen zelf de shit die wij voor ze veroorzaken oplossen? Want "dat is een andere discussie".
Daarvoor moeten we een deurtje verderop, naar AWM.

Probleem is dat armoede juist groter wordt. De energiecrisis kan zelfstandig al de genadeklap geven aan heel veel Nederlanders. Ik zie niet in hoe we daar geforceerd mee aan de gang kunnen, zonder een volledig andere inrichting van de maatschappij.

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 18-10-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

JanHenk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:44:

Deze problemen in China kunnen makkelijk een wereldwijde economische crisis veroorzaken. Dus of het tijdelijk is (wat is de definitie van tijdelijk is dan belangrijk) of structureel over een langere periode. De tijd zal het leren.

Want door deze energie problemen in China zelf, is de vraag naar energie-grondstoffen skyhigh (zie de kolen-prijzen in China zelf). Bedrijven en industrieen die niet meer / niet genoeg kunnen produceren tov de vraag, door deze energie tekorten.

Ook de vraag naar energie-grondstoffen (kolen) in India is sky-high: https://edition.cnn.com/2...-coal-hnk-intl/index.html

China coal futures post record weekly increase
https://www.ft.com/conten...33-4235-a89f-89e9ad0ba391

Ook het verbruik van gas in Rusland zelf is op dit moment al sky-high: https://www.thedailystar....record-gas-demand-2200761

De vraag naar gas/kolen is op 4 plekken (China, India, Rusland en de EU) in de wereld ontzettend hoog, denk niet dat de prijzen van gas en/of kolen heel erg snel weer op een laag/lager niveau komen te liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 18-10-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Deze problemen in China kunnen makkelijk een wereldwijde economische crisis veroorzaken. Dus of het tijdelijk is (wat is de definitie van tijdelijk is dan belangrijk) of structureel over een langere periode. De tijd zal het leren.

Want door deze energie problemen in China zelf, is de vraag naar energie-grondstoffen skyhigh (zie de kolen-prijzen in China zelf). Bedrijven en industrieen die niet meer / niet genoeg kunnen produceren tov de vraag, door deze energie tekorten.

Ook de vraag naar energie-grondstoffen (kolen) in India is sky-high: https://edition.cnn.com/2...-coal-hnk-intl/index.html

China coal futures post record weekly increase
https://www.ft.com/conten...33-4235-a89f-89e9ad0ba391
Kortom:

Terwijl wij hier bezig zijn om (redelijk functionerende) kerncentrales geforceerd te sluiten en ons energieaanbod in te perken, hebben ze in Azië problemen om überhaupt voldoende aanbod van energie te verkrijgen om aan de gigantische energievraag te voldoen.

Lijkt me een goed beleid als Europa zijnde...

In Noorwegen, Rusland en in het Midden Oosten lachen ze zich rot. Hoe zo, energietransitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:48

HollovVpo1nt

I like gadgets

gerritjan schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:18:
[...]

Dat zou ik nog even goed nakijken.
Waarschijnlijk heb je nu variabele tarieven, dus aanpassing per 1-1-2022.
Yup... Variabele tarieven. Well, fuck.
Pagina: 1 ... 15 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4