Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 14 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.749 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Maar dat doet de overheid juist wel!
Het stimuleren van lekker veel gas verbruiken:

Wikipedia: Energiebelasting in Nederland

Hoe meer je verbruikt, deste minder belastingen je betaalt! 8)7
Bij een wanstaltig hoog verbruik, betaal je maar liefst 26 keer zo weinig energiebelasting per kuub!
Dat is voor de bedrijven ja. Dat is ook een stukje bescherming van de economie. Je snapt toch zelf wel dat tuinbouw, makers van aluminium en andere bedrijfstakken geen enkele mogelijkheid hebben tot bestaan in NL als zij 80 cent de kuub moeten betalen?

Misschien moeten we ons even focussen op de regeling zoals die er nu is en waar die nu op gericht is. En dat is niet op (grote) bedrijven (MKB is wel onderdeel geloof ik?). Met deze regeling stimuleert de overheid dus niet meer gasverbruik, niet bij bedrijven en ook niet bij particulieren :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
ari3 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Beetje off-topic, maar ik vind het juist fijn als winkels hun deuren open hebben staan en het exces aan warmte ventileren. Als je met een jas aan vanuit de frisse buitenlucht een verwarmd winkelpand binnen gaat is het al snel oncomfortabel warm waardoor ik altijd zo snel mogelijk weer naar buiten wil. De temperatuur in winkels lijkt vaak afgestemd te zijn op winkelpersoneel dat zonder jas rondloopt. Als het mijn winkel zou zijn: bodywarmer voor het personeel en de verwarming uit.
Dan zou ik de winkel dus al snel uitrennen als de verwarming uit stond als klant.

Waarom? Nou kleding wat je aanpast is dan ook ijskoud dat vind ik niet klantvriendelijk.

Wat is er mis met automatische schuifdeuren of draaideur, hier in winkelcentrum doen ze dat wel en er komen niet minder klanten.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2021 16:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Lekkere opmerkingen allemaal, maar zo'n oud hok kost gewoon wat kuubjes om warm te stoken ondanks maximale isolatie wat mogelijk is. Alleen het voorhuis is al 100m2 met 4 meter hoge plafonds.

Heb even uitgerekend wat een bij een variabel contract een verhoging van de gasprijs per 10 cent zou kosten: 850 euro op jaarbasis. Die zou ik niet gecompenseerd krijgen via de verlaging omdat ik zonnepanelen heb. Is gewoon een ruk regeling, alle energieleveranciers weten wie wat voor een contract hebben en aan de hand daarvan kan je een regeling maken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En wel eens gezocht naar oplossingen om die 8500,- per jaar te reduceren? Lijkt me dat je dan voldoende budget hebt om dat te realiseren en een ideale terugverdientijd.
Gas ok, maar 15000 kWh aan stroom? Incl de boerderij als bedrijf of? Dat is echt veel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

En wel eens gezocht naar oplossingen om die 8500,- per jaar te reduceren? Lijkt me dat je dan voldoende budget hebt om dat te realiseren en een ideale terugverdientijd.
Gas ok, maar 15000 kWh aan stroom? Incl de boerderij als bedrijf of? Dat is echt veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_wDLMJ4PykccugNZG85gdmdTMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xv7zg8GxqtShBt6K5BDKxpPP.jpg?f=user_large

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mektheb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ik heb net even gekeken en ik gebruik in totaal 1500 m3 gas voor een tussenwoning.
Met vloerverwarmingen en 3 personen, naar mijn idee is dat nog niet veel?
Is aan de hoge kant, was hier met 5 pers 1300 in 400 m3 tussenwoning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:57:
[...]

Is aan de hoge kant, was hier met 5 pers 1300 in 400 m3 tussenwoning
Hmmm.
Maar hoog is relatief toch?. ik stook alleen in de winter en niet beneden de 21,5.
Omdat ik liever lekker warm heb, en wij douchen relatief lang.

Snap dat daar nog wel wat te winnen is maar de vraag is waarom?
Ik heb het liever comfortabel en betaal daar voor dan dat ik moet kniepen en een dubbele trui en vest aan moet.
Laat ik het zo zeggen bij 7/10 mensen waar ik kom staat de verwarming op 20 graden.
Dan heb ik het echt serieus koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:34
Nutral schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:57:
Als je een van die mensen bent die 20 minuten doucht kun je aardig wat geld besparen (340 euro per EDIT: Jaar).
Of misschien samen douchen?
Of met de hele familie in een kamer slapen, zoals in he middeleeuwen! Was prima toen.

Is het niet beter om naar de oorzak te kijken, en daar iets doen? En niet gewoon meegaan met de huidige prijzen, alsof het nieuwe normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Als je reptielen hebt met veel (warmte) gloeilampen gaat het behoorlijk hard qua stroom. Maar stroom is maar 1/3 van onze rekening en nu dus niet meer.

Momenteel druk bezig met warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06
Een paar lampen uit zetten zal niet echt helpen lijkt mij. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
koentjuh schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:00:
[...]

Zelfs nog speculatief op in gegaan. Zit variabel dus laat gc 1-1 ingaan in de hoop dat mijn variabel tarief niet tussentijds aangepast wordt :)
Na de bedenk dagen kan je er niet zomaar meer af en die gaan niet pas in nadat je nieuwe contract in gaan.

@ds23man Maar aan dat bedrag zit ook een maximum bedrag dus het is niet onbeperkt.
En de mensen die wel opletten en hun contract in de gaten houden zouden volgens jouw geen korting moeten krijgen?

@Glashelder En met specifieke regelingen krijgen ze over enkele jaren met zoveel gedoe als nu ook al is met die toeslagen.

@Mektheb Misschien kijken maar het douchen of daar nog wat winst te behalen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mektheb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Hmmm.
Maar hoog is relatief toch?. ik stook alleen in de winter en niet beneden de 21,5.
Omdat ik liever lekker warm heb, en wij douchen relatief lang.

Snap dat daar nog wel wat te winnen is maar de vraag is waarom?
Ik heb het liever comfortabel en betaal daar voor dan dat ik moet kniepen en een dubbele trui en vest aan moet.
Laat ik het zo zeggen bij 7/10 mensen waar ik kom staat de verwarming op 20 graden.
Dan heb ik het echt serieus koud.
Zo wordt vaak gedacht inderdaad maar het is nou juist zaak om het zelfde resultaat te bereiken met minder kosten en niet minder resultaat met minder kosten. De douche is er een goed voorbeeld van, of je 100 of 90 liter over je heen krijgt merk je waarschijnlijk niets van maar 365 dagen 10 liter minder is water en gas reduceren.

Comfort mag best wat kosten anders zouden we ook allemaal in een dacia logan rijden omdat die ook van a naar b gaat. Maar niet te ver gaan in deze.
Sinds de warmtepomp hier werkt is het comfortabeler dan ooit, 24/7 dezelfde temperatuur in huis voor een t shirt tegen minder kosten, niets meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Roos79 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

Na de bedenk dagen kan je er niet zomaar meer af en die gaan niet pas in nadat je nieuwe contract in gaan.

@ds23man Maar aan dat bedrag zit ook een maximum bedrag dus het is niet onbeperkt.
En de mensen die wel opletten en hun contract in de gaten houden zouden volgens jouw geen korting moeten krijgen?

@Glashelder En met specifieke regelingen krijgen ze over enkele jaren met zoveel gedoe als nu ook al is met die toeslagen.

@Mektheb Misschien kijken maar het douchen of daar nog wat winst te behalen is?
Ja dat dacht ik ook, wellicht een andere douchekop of timer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

Zo wordt vaak gedacht inderdaad maar het is nou juist zaak om het zelfde resultaat te bereiken met minder kosten en niet minder resultaat met minder kosten. De douche is er een goed voorbeeld van, of je 100 of 90 liter over je heen krijgt merk je waarschijnlijk niets van maar 365 dagen 10 liter minder is water en gas reduceren.

Comfort mag best wat kosten anders zouden we ook allemaal in een dacia logan rijden omdat die ook van a naar b gaat. Maar niet te ver gaan in deze.
Sinds de warmtepomp hier werkt is het comfortabeler dan ooit, 24/7 dezelfde temperatuur in huis voor een t shirt tegen minder kosten, niets meer aan doen.
ja daar trigger je me wel mee.

Dat zijn inderdaad dingen om te onderzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

@Roos79

Mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik volledig compenseren met PV worden nauwelijks gecompenseerd. Andersom worden mensen met een hoog stroomverbruik meer gecompenseerd als ze geen PV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Als je reptielen hebt met veel (warmte) gloeilampen gaat het behoorlijk hard qua stroom. Maar stroom is maar 1/3 van onze rekening en nu dus niet meer.

Momenteel druk bezig met warmtepompen.
Niet naar de kale stroomprijs kijken hé, ik heb ook een buurman die dat doet, maar een kWh in nederland kost gewoon 24 cent of meer, zeker tegenwoordig. Je hebt alleen het "voordeel" dat je met de 15000 een grootverbruiker bent en dus minder betaald door een andere staffel.
Nu met je panelen ga je daar het meeste van wegwerken omdat je nog mag salderen.

Is er voor die warmte lampen niet wat anders? Ook daar staat de techniek niet stil toch zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:11:
@Roos79

Mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik volledig compenseren met PV worden nauwelijks gecompenseerd. Andersom worden mensen met een hoog stroomverbruik meer gecompenseerd als ze geen VP hebben.
Pv
Die moet je eens uitleggen, ik compenseer mijn hele verbruik met pv maar heb gewoon de teruggave energiebelasting (559,-) en dus nu nog 240 bij. Jij denkt van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:11:
@Roos79

Mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik volledig compenseren met PV worden nauwelijks gecompenseerd. Andersom worden mensen met een hoog stroomverbruik meer gecompenseerd als ze geen VP hebben.
Hier geen zonnepanelen, wel steeds twijfel maar laag verbruik
Ben vrij zuinig maar nu wel nog meer twijfel of ik er niet toch 4 of 6 op t dak wil hebben.
Dus ook mensen zonder pv die gewoon zuinig doen en ipv kachel geluid hoog een dekentje op de bank pakken 😉
Die worden ook amper gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Niet naar de kale stroomprijs kijken hé, ik heb ook een buurman die dat doet, maar een kWh in nederland kost gewoon 24 cent of meer, zeker tegenwoordig. Je hebt alleen het "voordeel" dat je met de 15000 een grootverbruiker bent en dus minder betaald door een andere staffel.
Nu met je panelen ga je daar het meeste van wegwerken omdat je nog mag salderen.

Is er voor die warmte lampen niet wat anders? Ook daar staat de techniek niet stil toch zeker?
De belastingkorting op de energierekening wordt verhoogd met €230 inclusief btw. Het belastingtarief op elektriciteit (eerste schijf) gaat omlaag met 8,4 cent inclusief btw.

https://www.eemskrant.nl/...oor-isolatie-beschikbaar/

[ Voor 7% gewijzigd door ds23man op 16-10-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

De belastingkorting op de energierekening wordt verhoogd met €230 inclusief btw. Het belastingtarief op elektriciteit (eerste schijf) gaat omlaag met 8,4 cent inclusief btw.
Ja?
Dus je wilt die 8,4 cent hebben? Maar je saldeert alles dus maakt het toch niets uit? Boeit toch ook niet dat stroom nu 48 cent kost t.o.v de 23 cent een half jaar eerder?
Ik vind het al onnodig dat pv bezitters ook die 230,- krijgen, hadden ze beter wat zinnigs mee kunnen doen, de energie rekening compenseren op de aow,ww bijv, dan heb je echt de mensen die het nodig hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:31:
Ik vind het al onnodig dat pv bezitters ook die 230,- krijgen, hadden ze beter wat zinnigs mee kunnen doen, de energie rekening compenseren op de aow,ww bijv, dan heb je echt de mensen die het nodig hebben toch?
PV bezitters met een gasketel of stadsverwarming gaan voor dat deel net zo goed meer betalen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik wil helemaal niets. Maar wel is het feit daar dat mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik afdekken met PV geen of nauwelijks compensatie krijgen ondanks de fors hogere afrekening op het gasverbruik. Ga maar eens rekenen aan diverse situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hoevenpe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

PV bezitters met een gasketel of stadsverwarming gaan voor dat deel net zo goed meer betalen.
Eens, maar hebben we het dan nog ever de minima? Daar ging het allemaal om toch? Niet om iedereen een cadeautje te geven.
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:38:
Ik wil helemaal niets. Maar wel is het feit daar dat mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik afdekken met PV geen of nauwelijks compensatie :z krijgen ondanks de fors hogere afrekening op het gasverbruik. Ga maar eens rekenen aan diverse situaties.
Idem dito

[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 16-10-2021 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:38:
Ik wil helemaal niets. Maar wel is het feit daar dat mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik afdekken met PV geen of nauwelijks compensatie krijgen ondanks de fors hogere afrekening op het gasverbruik. Ga maar eens rekenen aan diverse situaties.
Misschien moeten die dan met een elektrisch kacheltje gaan stoken of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Dit is er wel eentje ja. Ik douche idd dagelijks 5 minuten met een normale douchekop. Dat wordt dus maandag even richting bouwmarkt d:)b
https://www.eco-logisch.nl/Details.aspx?ProductID=12268

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:38:
Eens, maar hebben we het dan nog ever de minima? Daar ging het allemaal om toch? Niet om iedereen een cadeautje te geven
Het is een algemene compensatie voor gestegen energiekosten, ongeacht of je in Aerdenhout of Overvecht woont.

De bijstandsmoeder die een half jaar geleden het contract voor 3 jaar heeft vastgezet is beter af dan 3x modaal met een variabel contract. Maatwerk is praktisch onmogelijk en onwenselijk, waarom mag de middenklasse niet een voordeeltje hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Dit is wel het beste wat je op dat gebied kunt krijgen toch? Daar is de prijs ook naar, 5 keer zo duur als die bij Bol.

Is dat het waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hoevenpe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

Het is een algemene compensatie voor gestegen energiekosten, ongeacht of je in Aerdenhout of Overvecht woont.

De bijstandsmoeder die een half jaar geleden het contract voor 3 jaar heeft vastgezet is beter af dan 3x modaal met een variabel contract. Maatwerk is praktisch onmogelijk en onwenselijk, waarom mag de middenklasse niet een voordeeltje hebben?
Ik dacht dat het is om mensen niet in de problemen te laten komen, 3x modaal zal dat niet komen toch? Ook heeft die pv en heeft geen last van de verdubbeling van zijn stroomkosten.

De bijstandsmoeder heeft de kans dat de energiemaatschappij waar ze zit het contract open breekt, tarief aan past of failliet gaat waardoor ze toch naar een dure moet omdat vandaag de dag niet veel leveranciers meer een contract aanbieden, kijk maar op een energie vergelijker, bijna allemaal variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Dit is wel het beste wat je op dat gebied kunt krijgen toch? Daar is de prijs ook naar, 5 keer zo duur als die bij Bol.

Is dat het waard?
Qua kosten (de eerder genoemde 9,50/mnd voor normale douchekop) duurt het dan 15 maanden om terug te verdienen, maar de vraag is wel wat de gasprijs gaat doen, die zal niet gelijk blijven gedurende die maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ehtweak schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:49:
Nu heb ik gelukkig nog een vast contract met een redelijk beschaafde gasprijs bij Engie.
Maar als je naar de prijsopbouw kijkt is het natuurlijk van de absurde dat een essentiële basisbehoefte zo idioot sterk belast wordt.

[Afbeelding]

Een kuub gas gaat bij de leverancier weg voor 24 cent per m3, om dan uiteindelijk bij de consument voor bijna 82 cent per m3 te worden gefactureerd. Dat is toch van de zotte? 8)7
Aangezien de meerderheid nog steeds niet zuinig omgaat met energie moet men het eerst voelen door de hoge prijs, dus ik vind de belastingen wel mee vallen. Een compensatie voor de kleinverbruikers is er ook.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Is dat het waard?
Ja, al waren ze 50,- een paar jaar terug maar het is een win win, misschien een tikkie wennen aan het gevoel maar bespaart water en gas, lange haren zijn nog prima uit te spoelen.

Hier iets goedkoper
https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/5-l-min/
De spaarkop bij bol is dan misschien 15,- voor een set maar alsnog 9 liter/min dus niet echt bespaar, dat staat er alleen maar op. :) en ruk kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:00:
Ik dacht dat het is om mensen niet in de problemen te laten komen, 3x modaal zal dat niet komen toch? Ook heeft die pv en heeft geen last van de verdubbeling van zijn stroomkosten.
Het gaat vooral om de sterk verslechterde koopkracht plaatjes, dat pakt voor 2x modaal net zo negatief uit als voor die bijstandsmoeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Is dat het waard?
Kwa waterbesparing weet ik niet zeker, maar kwa comfort denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hoevenpe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

Het gaat vooral om de sterk verslechterde koopkracht plaatjes, dat pakt voor 2x modaal net zo negatief uit als voor die bijstandsmoeder.
Nee, dan zouden we ook compensatie op benzine, boodschappen enz krijgen en dat is niet zo. Het is nu alleen voor de exorbitante verhoging van de gas/stroom prijzen wat een eerste levensbehoefte is en niemand in de problemen mag brengen.
2x modaal komt vast niet in de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
hoevenpe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

We gaan toch niet zielig doen als je 2x modaal verdient!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:23:
[...]

We gaan toch niet zielig doen als je 2x modaal verdient!
Wie heeft het over zielig doen?

Dubbel modaal geeft ook veel geld uit. Als die heftig moeten snijden in hun uitgavenpatroon dan gaat de economie dat voelen.

Geldt overigens voor alle niveau’s. Vermoed dat dat de primaire drijfveer is. Niet dat mensen zielig zijn :p

En alsof dubbel modaal trouwens betekend dat je veel meer overhoudt dan enkel _O- Er zit een enorm gat qua belasting tussen die twee.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 16-10-2021 18:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
Zou het niet een (beter) idee zijn om huiseigenaren die hun huis verhuren (met name sociale huur) stimuleren om hun huurhuizen te verduurzamen? Nu betaalt Gerda zich blauw aan gas omdat ze noodgedwongen in een slecht geïsoleerd huis woont, dan kun je toch veel beter hogere belasting heffen bij verhuurders van energielabel c+ huizen of iets dergelijks?

Nu wordt eigenlijk het probleem gelegd bij degene die geen oplossing kan bieden.
Je kunt veel beter het probleem neerleggen bij degene die de oplossing wel kan bieden maar er lak aan heeft omdat het hen geen pijn doet.

De verhuurders/huisjesmelkers mogen ook wel eens een duit in het zakje doen.

[ Voor 6% gewijzigd door RedHat op 16-10-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RedHat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:36:
Zou het niet een (beter) idee zijn om huiseigenaren die hun huis verhuren (met name sociale huur) stimuleren om hun huurhuizen te verduurzamen? Nu betaald Gerda zich blauw aan gas omdat ze noodgedwongen in een slecht geïsoleerd huis woont, dan kun je toch veel beter hogere belasting heffen bij verhuurders van energielabel c+ huizen of iets dergelijks?

Nu wordt eigenlijk het probleem gelegd bij degene die geen oplossing kan bieden.
Je kunt veel beter het probleem neerleggen bij degene die de oplossing wel kan bieden maar er lak aan heeft omdat het hen geen pijn doet.

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren met de huidige politieke partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RedHat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:36:
Zou het niet een (beter) idee zijn om huiseigenaren die hun huis verhuren (met name sociale huur) stimuleren om hun huurhuizen te verduurzamen? Nu betaald Gerda zich blauw aan gas omdat ze noodgedwongen in een slecht geïsoleerd huis woont, dan kun je toch veel beter hogere belasting heffen bij verhuurders van energielabel c+ huizen of iets dergelijks?
En aan wie rekenen ze dat door denk je ;)
Dat is een aanname denk ik? Heeft gewoon met kosten of verplichting te maken, woning coöperatie's doen afgelopen jaar best veel, zie nieuwe kozijnen en ramen, zonnepanelen op dak enz enz.
Ja huisjesmelkers al helemaal niet, daarom heten ze zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

De bijstandsmoeder heeft de kans dat de energiemaatschappij waar ze zit het contract open breekt, tarief aan past of failliet gaat waardoor ze toch naar een dure moet omdat vandaag de dag niet veel leveranciers meer een contract aanbieden, kijk maar op een energie vergelijker, bijna allemaal variabel.
Daar gaat de ACM niet mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Wie heeft het over zielig doen?

Dubbel modaal geeft ook veel geld uit. Als die heftig moeten snijden in hun uitgavenpatroon dan gaat de economie dat voelen.

Geldt overigens voor alle niveau’s. Vermoed dat dat de primaire drijfveer is. Niet dat mensen zielig zijn :p

En alsof dubbel modaal trouwens betekend dat je veel meer overhoudt dan enkel _O- Er zit een enorm gat qua belasting tussen die twee.
Nou men schreef dat de compensatie ook nodig is voor 2 of 3x modaal.
1x modaal is netto €2.368 p.m. 2x modaal is netto €3850,75 dus wel veel meer.
Dus om nu het uitgavenpatroon van 2x modaal te gaan compenseren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Daar gaat de ACM niet mee akkoord.
Met falliet gaan niet? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

En aan wie rekenen ze dat door denk je ;)
Ik ben niet heel goed geïnformeerd over sociale huurwoningen, maar die werken toch met staffels wat een huurwoning mag kosten per maand? Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar eisen stellen aan een woning kan volgens mij gewoon vanuit de overheid zonder ruimte over te laten voor onredelijke prijsverhogingen.
[...]

Dat is een aanname denk ik? Heeft gewoon met kosten of verplichting te maken, woning coöperatie's doen afgelopen jaar best veel, zie nieuwe kozijnen en ramen, zonnepanelen op dak enz enz.

[...]

Ja huisjesmelkers al helemaal niet, daarom heten ze zo. :)
Ik ken niet heel veel mensen in sociale huurwoningen, maar een tante van mij heeft 20 jaar met schimmel in de slaapkamer geleefd omdat de gemeente / woningbouw niets meer aan het huis wou doen want ging gesloopt worden. Dat is nu uiteindelijk gebeurd, maar heeft 20 jaar geduurd. Vorig jaar nog woonde ze in het huis waar geen CV of enige vorm van verwarming in zat 8)7 Ik denk dat de realiteit niet overal hetzelfde is. Misschien is dit een extreme, maar de extremen fakkel je af door gewoon voorwaarden te stellen vanuit de overheid waaraan een woning moet voldoen.

Dat doen ze nu ook ook met de zakelijke markt, energielabel D+? Dan mag het geen kantoor meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Roos79 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

ik heb het ook niet over contact opzeggen. Tot 1-1 bespaar ik nog 4 cent tov gc en vanaf 1-1 zit ik safe met tarief van gc. Klein risico dat Essent tussentijds aanpast, en de kans is 95% zeker dat per 1-1 tarief zeker hoger ligt dan 86 cent dus prima zo.

[ Voor 30% gewijzigd door koentjuh op 16-10-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:22
Mektheb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ik heb net even gekeken en ik gebruik in totaal 1500 m3 gas voor een tussenwoning.
Met vloerverwarmingen en 3 personen, naar mijn idee is dat nog niet veel?
650m3 hier, dat is ook een tussenwoning met vloerverwarming op CV + koken + douchen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:47:
[...]

Nou men schreef dat de compensatie ook nodig is voor 2 of 3x modaal.
1x modaal is netto €2.368 p.m. 2x modaal is netto €3850,75 dus wel veel meer.
Dus om nu het uitgavenpatroon van 2x modaal te gaan compenseren 8)7
Elke euro die 2x modaal minder kan uitgeven aan zaken zoals afhaal, boodschappen, bezorgen, uit eten, andere spullen, zal effect hebben op de mensen eronder, die dus geen 2x modaal verdienen en dus vaak werk doen welke geraakt wordt als er minder van nodig is.

Compenseren moet dus voor iedereen gelden, dan blijft de middenmotor dus aan, waar iedereen in beweging kan blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 16-10-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bschnitz schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

650m3 hier, dat is ook een tussenwoning met vloerverwarming op CV + koken + douchen.
Oosten of westen vaan het land plus grootte en bouwjaar huis geven veel verschil. Ook het aantal personen.
Dacht dat er met 500 kWh aan energie per persoon gerekend wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Vorkie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Elke euro die 2x modaal minder kan uitgeven aan zaken zoals afhaal, boodschappen, bezorgen, uit eten, andere spullen, zal effect hebben op de mensen eronder, die dus geen 2x modaal verdienen en dus vaak werk doen welke geraakt wordt als er minder van nodig is.

Compenseren moet dus voor iedereen gelden, dan blijft de middenmotor dus aan, waar iedereen in beweging kan blijven.
Ja zo lust ik er nog wel één _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Mooi verhaal, maar misschien blijft 2x modaal dat evengoed doen maar kan hij wat minder opzij leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Iedereen compenseren is hetzelfde als niemand compenseren. Uiteindelijk komt de rekening ergens terecht.

Blijkbaar is 2050 naar nul uitstoot ook al te laat, het moet nu naar 2040. https://nos.nl/artikel/24...tstoot-in-2050-is-te-laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
[...]

Die 1500 is redelijk normaal. Jouw 650 zeer weinig (al weten we niet hoeveel personen). Maar ik neem aan dat je dat best wel weet.

[ Voor 5% gewijzigd door PLAE op 16-10-2021 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
PLAE schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

Die 1500 is redelijk normaal. Jouw 650 zeer weinig (al weten we niet hoeveel personen). Maar ik neem aan dat je dat best wel weet.
1500 is niet redelijk normaal, dat was het misschien vroeger, maar met een beetje isollatie en besparende maatregelen is 650 normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

Mooi verhaal, maar misschien blijft 2x modaal dat evengoed doen maar kan hij wat minder opzij leggen.
Nogal een aanname dat ze veel opzij zetten,

Dan kan je ook dezelfde aanname maken dat de modaal en lagere inkomsten dan maar moeten stoppen met huisdieren en roken om de energie rekening te kunnen betalen en natuurlijk ook die Samsung S21 of iPhone 13 niet vergeten, dat kan ook met een iPhone 8.

Het helpt niet als je dus maar 1 groep compenseert, gewoon over de hele linie, dan komt het via belasting druk wel weer redelijk op de plekken terecht die het kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Dat is echt de helft !

Maar jaartypenwoning ?
Energielabel ?
Isolatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Vorkie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

Dan kan je ook dezelfde aanname maken dat de modaal en lagere inkomsten dan maar moeten stoppen met huisdieren en roken om de energie rekening te kunnen betalen en natuurlijk ook die Samsung S21 of iPhone 13 niet vergeten, dat kan ook met een iPhone 8.

Het helpt niet als je dus maar 1 groep compenseert, gewoon over de hele linie, dan komt het via belasting druk wel weer redelijk op de plekken terecht die het kunnen dragen.
Het blijft een feit dat 2x modaal en meer nu eenmaal veel meer inkomen heeft en dus makkelijker kan sparen dan lage inkomens.
Maar meer nivileren helpt ook zodat de lagere inkomens ook meer kunnen uitgeven.

Dat lage inkomens met uitgaves waar jij het over hebt niet moeten zeuren over compensate heb je ook gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:02:
[...]

Ja zo lust ik er nog wel één _O-
trickle-down economics :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

Het blijft een feit dat 2x modaal en meer nu eenmaal veel meer inkomen heeft en dus makkelijker kan sparen dan lage inkomens.
Maar meer nivileren helpt ook zodat de lagere inkomens ook meer kunnen uitgeven.

Dat lage inkomens met uitgaves waar jij het over hebt niet moeten zeuren over compensate heb je ook gelijk in.
Ik snap je punt, maar nivelleren lijkt mij nogal rigoureus voor een energiecrisis, dat is eerder iets voor andere onderwerpen.

Die 2x modaal en hoger hebben vaak ook een hele andere levensstandaard, grotere huizen, duurdere auto’s, maar werken net zo hard op hun niveau.

Beetje raar om dan die groep uit te sluiten… en te zeggen, “ja pech, je spaart maar minder of verkoopt een auto, heb je niet nodig”.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

Nog meer nivelleren.. _O- Alsof dat niet al genoeg gebeurd. Mag veel en hard werken nog lonend zijn in dit land?

Lagere inkomens krijgen overigens ontzettend veel toeslagen waardoor het netto verschil al vrij klein is. Nog verder verkleinen zou belachelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:10:
1500 is niet redelijk normaal, dat was het misschien vroeger, maar met een beetje isollatie en besparende maatregelen is 650 normaal.
Misschien mag je het stukje "beetje isolatie" een beetje verduidelijken zodat de 1500m³ gebruikers weten wat ze moeten gaan doen (investeren) om naar die 650m³ te kunnen? Een "beetje" kan iemand nooit de kop kosten, toch?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vorkie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

Niemand zegt veel, maar vast redelijk, er moet natuurlijk elke 3 jaar een andere 4 wieler voor de deur.
een aanname inderdaad, maar een aantal posts terug scheef ik vergelijkbaar iets maar was ik de boeman hier, mij gaat het er om dat als er toch uitgedeeld wordt dat het gekheid is dat iemand met 2x modaal ook ontvangt, die kan het nog best zelf betalen, het is al een eenmalige compensatie.
Dus alle subsidies die de lage inkomens genieten kunnen we ook schappen? Helpt niet? Of bedoel je een huursubsidie voor het penthouse van 2x modaal invoeren?
We komen er niet uit denk ik, maar als ik een vinkje kan zetten "ik hoef het niet" zou ik het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:40:
een aanname inderdaad, maar een aantal posts terug scheef ik vergelijkbaar iets maar was ik de boeman hier, mij gaat het er om dat als er toch uitgedeeld wordt dat het gekheid is dat iemand met 2x modaal ook ontvangt, die kan het nog best zelf betalen, het is al een eenmalige compensatie.
Je beseft je dat 2x modaal een groot deel van de belasting betaald om de onderklasse overeind te houden? Een beetje meer waardering zou ook wel eens prettig zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hoevenpe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:43:
[...]

Je beseft je dat 2x modaal een groot deel van de belasting betaald om de onderklasse overeind te houden? Een beetje meer waardering zou ook wel eens prettig zijn...
Ja, geen dank, ik doe dat graag en zit niet echt te wachten op waardering. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
[...]

Je leeft in een bubble. Het gemiddelde huishouden in NL gebruikt zo’n 1250-1500m3 gas per jaar. Dat is dus nu normaal. 650 betekent dat je tov het gemiddelde heel weinig gebruikt, ofwel door goede isolatie ofwel door zorgvuldiger om te gaan met energie. Dat siert je maar is niet de norm. Zelfs 1 persoonshuishoudens in appartementen zitten gemiddeld genomen nog op 1000m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Niemand zegt veel, maar vast redelijk, er moet natuurlijk elke 3 jaar een andere 4 wieler voor de deur.

[...]

[...]

Dus alle subsidies die de lage inkomens genieten kunnen we ook schappen? Helpt niet? Of bedoel je een huursubsidie voor het penthouse van 2x modaal invoeren?
We komen er niet uit denk ik, maar als ik een vinkje kan zetten "ik hoef het niet" zou ik het doen.
Ik had het over de energierekening crisis, dus de korting die nu gegeven wordt, niet over permanente toeslagen voor huur en zorg.

Ik heb 1.x HRA, heb geen toeslagen, gebruik 650m3 gas per jaar met het gezin, ik kan ook best een vinkje zetten op “hoef ik niet”. Maar aan de andere kant betaal ik, zoals @Glashelder ook aangeeft, ook genoeg belastingen voor alle toeslagen etc…

Dus deze korting voor iedereen geven is mijn inziens niet meer als logisch, procentueel gezien blijft alles gelijk voor iedereen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
RedHat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:48:
[...]

Ik ben niet heel goed geïnformeerd over sociale huurwoningen, maar die werken toch met staffels wat een huurwoning mag kosten per maand? Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar eisen stellen aan een woning kan volgens mij gewoon vanuit de overheid zonder ruimte over te laten voor onredelijke prijsverhogingen.
Die staffels zijn er om te bepalen of je het huis mag gaan huren (qua inkomen en qua aantal personen). Daarna echter mag huurverhoging gewoon doorgaan (jaarlijks en vanwege aanpassing of renovatie), ook al kom je daardoor boven je staffel (eur 633, eur 678 of eur 752). En zelfs boven de sociale huurgrens van eur 752 uitkomen kan dus!
En nee, mocht je huurtoeslag krijgen dan compenseert dat de verhoging niet, maar een klein beetje.

Zelf ging ik zo bijna 200 euro in huur omhoog na aanleg cv (ik had een gasketel), dubbel glas, nieuwe kozijnen/deuren, doorlopende betaling voor aansluiting vaatwasser en extra groep meterkast, en doorlopende betaling wegens extra hoge keukenkastjes, en dat allemaal NET voor de jaarlijkse verhoging dus die ging ook daar nog overheen. Nieuwe keuken en nieuwe balkonhekken waren verder 'gratis'.

Volgens woningbouw ging je er niet op achteruit door de huurverhoging want 'besparing gasverbruik'. M'n neus: CV (+dubbel glas) in zelfs een klein appartement met slaapkamer uit bleek veel duurder dan de gasketel in de woonkamer. Dus de energienota ging ook nog eens omhoog.

Ik snapte echt niet dat mensen daartegen geen bezwaar hadden, al was ik daar 1 van de weinige met een baan (dus geen huursubsidie), ook met een uitkering/huursubsidie ging je er behoorlijk op achteruit. Maar 70% wilde meedoen, dus ik had geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Dat zal een enkeling zijn. Maar no way dat er met voldoende solvabiliteit contracten aangepast gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
[...]

Aldus Essent is het gemiddelde in een tussenwoning 1.350.
Klinkt alsof je in een bubbeltje zit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]
2x modaal en dan iedere 3 jaar een nieuwe auto? Dat valt tegen hoor.
Met name met een gezin stijgen de kosten vrij hard welke niet (volledig) worden gecompenseerd zoals bij een laag inkomen.
(Check de kdv eens voor 3 dagen als voorbeeld > ca 1.100 euro bruto per kind.. Lage inkomens krijgen bijna alles terug via kinderopvangtoeslag..).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2021 20:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:13:
[...]

Dat zal een enkeling zijn. Maar no way dat er met voldoende solvabiliteit contracten aangepast gaan worden.
Pas was iemand in een ander topic aan het onderzoeken maar er zijn er maar weinig met voldoende solvabiliteit, dus eerder andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wel leuk, ze willen de belasting op stroom/elektriciteit verlagen.

Wij hebben geen gas, dus pakken daar dubbel van mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Valorian schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Zelfs 1 persoonshuishoudens in appartementen zitten gemiddeld genomen nog op 1000m3.
Ik schrok al. Ging al twijfelen aan mezelf met een verbruik van 750m3, in me uppie in een redelijk geïsoleerde maisonette op een hoek terwijl ik naar mijn mening toch echt zuinig aan doe.

Met de gemiddelden die Vattenfall opgeeft voor mijn situatie zit ik inderdaad wel redelijk onder het gemiddelde qua verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchOwnage op 16-10-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Accretion schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:00:
Wel leuk, ze willen de belasting op stroom/elektriciteit verlagen.

Wij hebben geen gas, dus pakken daar dubbel van mee :)
Stroom is ook fors gestegen. Bij 1 jaar vast zit je boven de 40ct/KWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
Mektheb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Dat is echt de helft !

Maar jaartypenwoning ?
Energielabel ?
Isolatie ?
2016/2017, A label. 370m2 inhoud, 101m2.

2 personen.

90% is voor de verwarming. We stoken altijd op 20c.

In de zomer verbruiken we 10-15m3 gas per maand.

Koude maanden december/januari +-100m3 per maand.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bschnitz schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

2 personen.

Ja dat is nogal anders.
Label c
1977

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Er zijn ongv 325.000 huizen gebouwd vanaf dat moment. Dus laat het er max 500k zijn met zo'n goede isolatie. Staan nog heel wat jaren '60/'70/'80 woningen tegenover die er niet bij in de buurt komen qua isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Mektheb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Ja dat is nogal anders.
Label c
1977

:+
Heb je op zijn minst goed HR++? Dat is namelijk al een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

2 personen.

Zelfde bouwjaar, 2 volw 3 kinderen hoekwoning 1100-1200m3 per jaar, waarvan 300m3 tbv warm water.
Woning is 175m2 maar we verwarmen alleen de BG
Heb de indruk dat we met warm water nog wel kunnen besparen, er hangt nu een regendouche van 32cm.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:00:
[...]

Zelfde bouwjaar, 2 volw 3 kinderen hoekwoning 1100-1200m3 per jaar, waarvan 300m3 tbv warm water.
Woning is 175m2 maar we verwarmen alleen de BG
Heb de indruk dat we met warm water nog wel kunnen besparen, er hangt nu een regendouche van 32cm.
Voor 5p prima verbruik met je type huis en oppervlakte.

Het is niet alsof de kids samen kunnen douche xD

+ Je regendouche is inderdaad hardcore :)

Wij hebben afgesproken in het nieuwe huis dat we maximaal 15min gaan douchen omdat we ook een regendouche willen :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HereIsTom
hoevenpe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:43:
[...]

Ook zo’n flauwekul verhaal, wat zijn we toch zielig omdat we zoveel verdienen dat we veel belasting moeten betalen.
Een vuilnisman die jou rotzooi opruimt verdient maar zo’n € 1750,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bschnitz schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Heb je op zijn minst goed HR++? Dat is namelijk al een wereld van verschil.
Ja gelukkig wel, en vloer isolatie.
Maar nog geen spauwmuur, bodem isolatie en zonnepanelen.

Heb dus nog wel wat te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Valorian schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Je leeft in een bubble. Het gemiddelde huishouden in NL gebruikt zo’n 1250-1500m3 gas per jaar. Dat is dus nu normaal. 650 betekent dat je tov het gemiddelde heel weinig gebruikt, ofwel door goede isolatie ofwel door zorgvuldiger om te gaan met energie. Dat siert je maar is niet de norm. Zelfs 1 persoonshuishoudens in appartementen zitten gemiddeld genomen nog op 1000m3.
Dat men dat gemiddeld verbruikt wil niet zeggen dat het normaal is.
Veel mensen klagen nu het ineens duur wordt, terwijl men het al minstens 20 jaar over isoleren heeft en besparen op energieverbruik.
En wij wonen hier in een appartementencomplex dat redelijk geïsoleerd is, label C, met een gemiddeld verbruik van 500m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:01
HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:17:
[...]

Veel mensen klagen nu het ineens duur wordt, terwijl men het al minstens 20 jaar over isoleren heeft en besparen op energieverbruik.
En wij wonen hier in een appartementencomplex dat redelijk geïsoleerd is, label C, met een gemiddeld verbruik van 500m3.
Tja appartementencomplex heb je minder warmteverlies dan een rijtjes woning. Wat weer minder warmteverlies heeft als een hoekwoning, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Waah schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:19:
[...]

Tja appartementencomplex heb je minder warmteverlies dan een rijtjes woning. Wat weer minder warmteverlies heeft als een hoekwoning, etc.
Het zijn allemaal hoekappartementen, dus maar aan één zijkant buren en wij zitten onder het dak en ons verbruik is maar 200m3.
Waar een wil is is een weg, toen wij hier kwamen wonen zaten we ook op 500m3, maar door allerlei maatregelen dus flink kunnen terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

Voor 5p prima verbruik met je type huis en oppervlakte.

Het is niet alsof de kids samen kunnen douche xD

+ Je regendouche is inderdaad hardcore :)

Wij hebben afgesproken in het nieuwe huis dat we maximaal 15min gaan douchen omdat we ook een regendouche willen :p
Kinderen gaan wel samen in bad (0,2,4).
Niet uit zuinigheid maar omdat dat voor ons makkelijk is :P.

Regendouche zou ik de volgende keer een 22 cm exemplaar nemen, achteraf is 32cm wat te groot (was bij nieuwbouw inbegrepen).

Zo'n moderne woning heeft 1 heel groot nadeel. We willen verhuizen naar een andere gemeente, maar niet naar een woning met label C of lager.. Dan is de keuze behoorlijk karig. Eenmaal goede isolatie + ventilatie (!) ed gewend willen we niet meer "terug" in comfort.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2021 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Excuus als dit niet het juiste topic is voor mij vraag:

Wat is een goede bron voor graaddagen? Ik wil met in energieverbruik met voorgaande jaren vergelijken, en ik begrijp dat een veel toegepaste benadering voor de strengheid van de winter is om het aantal graaddagen mee te nemen.

Het liefst zou ik deze in een .CSV of iets dergelijks downloaden zodat ik het per dag kan volgen. Hoe doen jullie dit? Of hebben jullie een betere manier dan graaddagen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
@abalone Als je je gasverbruik weet uit het verleden kun je die hier invullen; https://www.mindergas.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:16:
[...]

Ik schrok al. Ging al twijfelen aan mezelf met een verbruik van 750m3, in me uppie in een redelijk geïsoleerde maisonette op een hoek terwijl ik naar mijn mening toch echt zuinig aan doe.

Met de gemiddelden die Vattenfall opgeeft voor mijn situatie zit ik inderdaad wel redelijk onder het gemiddelde qua verbruik.
Gezin van 4 met 2 kleine kinderen. Rijtjeshuis uit 2016. Goed geisoleerd. Gas wordt alleen gebruikt voor warm water en vloerverwarming. De koude maanden beginnen nu, maar ons verbruik aan gas is sinds 2009 dat wij samen wonen nooit hoger dan 800m3 geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCvpElZAv6BGGf7fyzdD07PZ-pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyZIKMvyEDp87nSpoJhvs8hR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Het zijn allemaal hoekappartementen, dus maar aan één zijkant buren en wij zitten onder het dak en ons verbruik is maar 200m3.
Waar een wil is is een weg, toen wij hier kwamen wonen zaten we ook op 500m3, maar door allerlei maatregelen dus flink kunnen terugbrengen.
Onder het dak? Dus nog buren onder je? Met warme die omhoog stijgt? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:17:
[...]

Wij woonden in 2009 in een nieuwbouw appartment tussen de bejaarden. Boven, onder, links en rechts was het 25 graden in huis. Bij ons heeft letterlijk 3 jaar de verwarming NOOIT aangestaan. Verbruik lag op iets van 100m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Waah schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Onder het dak? Dus nog buren onder je? Met warme die omhoog stijgt? :+
Tja dan moet je ook in een appartement gaan wonen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Wij woonden in 2009 in een nieuwbouw appartment tussen de bejaarden. Boven, onder, links en rechts was het 25 graden in huis. Bij ons heeft letterlijk 3 jaar de verwarming NOOIT aangestaan. Verbruik lag op iets van 100m3.
Hier wonen geen bejaarden hoor, allemaal mensen die werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HereIsTom schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

Tja dan moet je ook in een appartement gaan wonen _O-
Tja je komt zelf aan met "waar een wil is is een weg". Als je oplossing dan is om in een appartement te gaan wonen met zijn allen tja. Weet niet hoe serieus ik dat kan nemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:54:
[...]

Gezin van 4 met 2 kleine kinderen. Rijtjeshuis uit 2016. Goed geisoleerd. Gas wordt alleen gebruikt voor warm water en vloerverwarming. De koude maanden beginnen nu, maar ons verbruik aan gas is sinds 2009 dat wij samen wonen nooit hoger dan 800m3 geweest.

[Afbeelding]
Een rijtjeshuis uit 2016 verandert het verhaal natuurlijk al een beetje. Dan mag je er toch vanuitgaan dat je niet het verbruik van een jaren 30 woning hebt.

Daarnaast een gezin van 4 met twee kleine kinderen. Dat is al heel anders dan een gezin van 4 met 2 pubers. Ik neem aan dat die nog niet ieder iedere dag een half uur onder de douche staan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Waah schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:09:
[...]

Tja je komt zelf aan met "waar een wil is is een weg". Als je oplossing dan is om in een appartement te gaan wonen met zijn allen tja. Weet niet hoe serieus ik dat kan nemen :+
De meeste mensen kunnen nog best een hoop aan energiebesparing doen en daarvoor hoef je niet in een appartement te wonen.
Maar als men al zegt ik gebruik niet meer dan gemiddeld dus das normaal dan heb je ook de wil niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Kinderen gaan wel samen in bad (0,2,4).
Niet uit zuinigheid maar omdat dat voor ons makkelijk is :P.

Regendouche zou ik de volgende keer een 22 cm exemplaar nemen, achteraf is 32cm wat te groot (was bij nieuwbouw inbegrepen).

Zo'n moderne woning heeft 1 heel groot nadeel. We willen verhuizen naar een andere gemeente, maar niet naar een woning met label C of lager.. Dan is de keuze behoorlijk karig. Eenmaal goede isolatie + ventilatie (!) ed gewend willen we niet meer "terug" in comfort.
Klopt, om die reden zijn we ook voor nieuwbouw gegaan, zit de WP er gelijk bij in en we flikkeren er 10K WP aan ZP erop O/W IPV zuid.

Netto kom ik dan op -0.03 uit, dus technisch EPC neutraal.

Als die debielen prijzen van 40/50cent voor stroom aanhouden is dat in 3 jaar terugverdiend 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Sport_Life schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

2x modaal en dan iedere 3 jaar een nieuwe auto? Dat valt tegen hoor.
Met name met een gezin stijgen de kosten vrij hard welke niet (volledig) worden gecompenseerd zoals bij een laag inkomen.
(Check de kdv eens voor 3 dagen als voorbeeld > ca 1.100 euro bruto per kind.. Lage inkomens krijgen bijna alles terug via kinderopvangtoeslag..).
Je kunt beter (bijna) stoppen met werken om je eigen kinderen op te vangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:39
Bizar hoor, hoe weinig sommigen verbruiken. Ik woonde alleen in een appartement van 80m2 uit 2008 (dus label A geloof ik) ook omgeven door bejaarden (onder, boven en naast). Waarvan mijn buurvrouw eentje was die net zo zuinig was als ik helaas ;)

Hier was ik alle werkdagen weg van huis en dus de kachel uit, daarbuiten stookte ik op 18 graden, met af en toe naar 19 als ik visite had die mopperde over de kou. Ook kort douchen (maximaal 10 minuten 3x per week). Zou dus zeggen dat ik aan de onderkant zat, en inderdaad het verbruik was 450m2 gas. Maar hoe sommigen hier datzelfde halen met een rijtjeswoning, partner en twee kinderen houden informatie achter. Want dat kan gewoon niet zonder bijvoorbeeld elektrisch bijverwarmen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
fonsoy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:59:
Bizar hoor, hoe weinig sommigen verbruiken. Ik woonde alleen in een appartement van 80m2 uit 2008 (dus label A geloof ik) ook omgeven door bejaarden (onder, boven en naast). Waarvan mijn buurvrouw eentje was die net zo zuinig was als ik helaas ;)

Hier was ik alle werkdagen weg van huis en dus de kachel uit, daarbuiten stookte ik op 18 graden, met af en toe naar 19 als ik visite had die mopperde over de kou. Ook kort douchen (maximaal 10 minuten 3x per week). Zou dus zeggen dat ik aan de onderkant zat, en inderdaad het verbruik was 450m2 gas. Maar hoe sommigen hier datzelfde halen met een rijtjeswoning, partner en twee kinderen houden informatie achter. Want dat kan gewoon niet zonder bijvoorbeeld elektrisch bijverwarmen.
Zijn waarschijnlijk mooie verhalen inderdaad, bizar hoe weinig men verbruikt.

Naar men idee zou alles van voor 2000 per direct tegen de vlakte mogen, alleen appartementen terugbouwen, meteen goed isoleren, warmtepompen erin en hoppa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

souljah1h schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:52:
[...]

Je kunt beter (bijna) stoppen met werken om je eigen kinderen op te vangen :+
Daarom werken we ook beide niet fulltime maar 28/32 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:54:
[...]

[Afbeelding]
Tja, beetje appels met peren vergelijken hoor. Hier een maisonnette op een.hoek dat ook scheelt, sociale woningbouw uit 1982, cv ketel uit 2000 dus bij lange na niet zuinig. Hoop toch dit jaar of volgend jaar wel eens op een nieuwe ketel. Economische levensduur van die dingen schijnt 18 jaar te zijn. Wel redelijk wat onderhoud uitgevoerd 3 jaar geleden dus ok isolatie.
Pagina: 1 ... 14 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4