Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 13 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.747 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:19
.

[ Voor 99% gewijzigd door Mortel op 16-10-2021 09:08 . Reden: Edit mijzelf ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Mortel schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Als ze een uurtje hadden gestoken in het afsluiten van een 3 jarig contract op internet waren ze nu ook spekkopers geweest. Dat kan je veel mensen verwijten. Laks en het zal wel loslopen denkt de Nederlander.

Mensen in de schuldsanering kunnen geen contracten afsluiten (daar zijn regels voor in ieder geval), voor hun is dit extra naar.
Heel veel van deze minima hebben niet de mogelijkheid, kennis of taalvaardigheid om zich hier in te verdiepen en zijn slechts aan het overleven, jij kijkt vanuit je eigen wereldje en denkt dat de rest van Nederland er net zo voor staat als jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ephymerous schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Met deze regeling krijgen we dus zo’n 700 euro voordeel. Dat kan nooit de bedoeling zijn :?
Het demissionaire kabinet staat al anderhalf jaar in Sinterklaasmode, en ook nu wordt er 3 miljard extra geleend om de lopende kosten te betalen. Degenen die hier uiteindelijk voor opdraaien mogen toch nog niet stemmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
[quote]D.deJong schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

..

[ Voor 84% gewijzigd door Mortel op 02-11-2021 14:51 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:24:
Minimima van wie het termijnbedrag 100 euro p/m gaat stijgen, en dat zijn er nogal wat, gaan volgend jaar alsnog voor gaas met een 800 euro hogere eindafrekening. Met alle ellende die daaruit gaat voortvloeien. Daar helpen een paar gratis tochtstripjes niet voor. Typisch VVD beleid dit.

Met andere woorden, hier hebben jullie een fooi van 400 euro, niet zeiken verder en terug naar je pauper sociale huurwoning. Wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd hebt.
Makkelijk blaten vanaf je toetsenbord, wat zou jij voorstellen dan qua bijdrage/oplossing ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
D.deJong schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Heel veel van deze minima hebben niet de mogelijkheid, kennis of taalvaardigheid om zich hier in te verdiepen en zijn slechts aan het overleven.
Dat klopt mee eens, een aantal zijn kwetsbare mensen die geen hulp durven te vragen zoals een budgetcoach, ze schamen zich daar vaak voor of weten het niet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:24:
Minimima van wie het termijnbedrag 100 euro p/m gaat stijgen, en dat zijn er nogal wat, gaan volgend jaar alsnog voor gaas met een 800 euro hogere eindafrekening. Met alle ellende die daaruit gaat voortvloeien. Daar helpen een paar gratis tochtstripjes niet voor. Typisch VVD beleid dit.

Met andere woorden, hier hebben jullie een fooi van 400 euro, niet zeiken verder en terug naar je pauper sociale huurwoning. Wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd hebt.
Waar lees jij een fooi van 400 euro ?
Het is nu 460 euro dat wordt 690 euro wat je mag aftrekken bij de eindafrekening(doen energiemaatschappijen voor je).

Het is maar een fooi van 230 euro.
Dat sociale huurwoningen niet aangepakt worden is een fabeltje, hier in het Noorden zijn ze goed beter de huurder krijgt alles zoals zonnepanelen en warmtepomp en isolatie(kleine verhoging van maandprijs dat wel maar staat niet tegenover de energie besparing wat de huurder krijgt).

Je kan er overgens wel wat aan doen als huurder.
https://www.rijksoverheid...een-woning-aan-te-brengen

Kopje even lezen Rechter kan verhuurder tot energiebesparing dwingen.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
*knip* NOS heeft advies om minder gas te verbruiken op https://nos.nl/artikel/24...n-om-minder-te-verbruiken :
Ga steeds een halve graad lager, tot het oncomfortabel wordt.
thermisch ondergoed
leg een dekentje over je benen
schoonmaken, vermindert de gevoeligheid voor kou
Probeer dan steeds een kwartiertje korter te verwarmen.
op kantoor gaan werken
Gebruik een app
Douche minder en korter en zet het water minder warm
Douche dan na het sporten in de sportschool
geen suddervlees uren op het gas, maar een stukje vis dat 2 minuten per kant nodig heeft

*knip*
We discussiëren hier constructief, stemmingmakerij is dat dus niet.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:24:
Knip NOS heeft advies om minder gas te verbruiken op https://nos.nl/artikel/24...n-om-minder-te-verbruiken :
thermisch ondergoed
op kantoor gaan werken
Gebruik een app
geen suddervlees uren op het gas, maar een stukje vis dat 2 minuten per kant nodig heeft

Knip
Een belangrijker tip, blijf op schoenen lopen ipv op sokken, je voeten zijn het eerste wat doorgeeft aan je lichaam dat je het koud gaat krijgen.

Om maar extra te gaan schoonmaken vind ik een hele vreemde oplossing, ga dan op buiten wandelen.
Of zijn er echt mensen die tijdens schoonmaken de ruimte op comfort temp laten.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2021 11:23 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:34
Soldaatje schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:35:
[...]
Bedrag overheid / helft aantal huizen = bedrag warmtepomp.
2.700.000.000 / 4.000.000 = 675 euro.
FreakNL schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 04:23:
[...]
Dat is 1200 per huishuiden (of 600 per huishouden als je iedereen meetelt) Daar heb je nog geen nieuwe CV voor.
Het gaat om principe. In plaats van geld weggooien naar de importeurs, investeer dat hier. Elke jaar zo’n 250.000 warmtepompen erbij. In 10 jaar zijn wij klaar.
Maar nee, de overheid wilt een leuke spelletje met “EU gas beurs”, verbod van Nord stream, etc.
En dan 3x meer voor gas betalen en geen geld meer over hebben voor verduurzamen.
Domheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mortel schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:13:
[...]
Maar ja, ik pak wel elke kans aan om te besparen. Elk jaar overstappen van internet leverancier, energie tegen het licht houden, autoverzekering heen en weer switchen.
Ik ben het met je eens dat het taboe op bespreken van je financiële zaken een slechte zaak is, maar bovenstaand stukje wil ik toch tegenspreken. Dat is geen echte besparing (hogere efficiëntie) maar een race to the bottom waar we allemaal slechter van worden. Het is tijd die jij liever ergens anders aan besteedt. Bedrijven en verzekeraars moeten vastigheid hebben om goed te kunnen investeren, dat geswitch zorgt voor grotere risico's, meer veiligheidsmarges én/of meer failissementen en dus in totaal voor hogere prijzen en slechtere dienstverlening (alleen nog maar support via facebook, alleen voor hoogopgeleiden, ...)

Merk op (ontopic ;) ) dat het vooral de switcher-jaarcontractmensen zijn die door deze paniek in de penarie zitten. Dat is geen pech of toeval maar logisch.

Het patroon: privatizing the profits, socializing the risks. Jij benoemt dat op individueel microniveau, de oorzaak is dat op macroniveau.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Knip NOS heeft advies om minder gas te verbruiken op https://nos.nl/artikel/24...n-om-minder-te-verbruiken :
thermisch ondergoed
op kantoor gaan werken
Gebruik een app
Suddervlees? Kijk, zo maak je meters! Ik heb er nog wel een paar:
  • Gebruik de restwarmte van je pannen of fornuis om water te verwarmen voor een warmtekruik
  • Pas de technieken toe van Wim Hof, "The Iceman", die zich heeft getraind om lage temperaturen te weerstaan
  • Lees veel artikels op het internet die je boos maken, en zet die boosheid om in lichamelijke activiteit
  • Ga zoveel mogelijk op bezoek bij andere mensen die nog veel stoken
  • Organiseer logeerpartijen met grote slaapzakken, waar lichaamswarmte gedeeld kan worden
  • Verblijf overdag zoveel mogelijk in openbare ruimtes die gestookt worden, zoals de bibliotheek en het gemeentehuis (ben je daar toch, neem folders mee over isolatie -- na het lezen kunnen deze dienen als brandstof voor de kachel)
Mag ik nu ook journalist worden?

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2021 11:23 . Reden: Quote aangepast ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
D.deJong schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Jij staat echt los van de realiteit heb ik het idee. Dat is prima maar veroordeel een ander niet als je niet weet waar je over praat.
Dat weet jij wel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
ZeRoC00L schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:14:
[...]

Makkelijk blaten vanaf je toetsenbord, wat zou jij voorstellen dan qua bijdrage/oplossing ?
Had de gemeenten er veel meer bij betrokken, ipv alleen voor die 150 miljoen? Ze moeten nu toch al gaan kijken waar de laagste inkomens zitten, iets wat ze zowiezo al dondersgoed weten. Dat is allemaal niet zo héél ingewikkeld? Daarnaast had je ook echt wel kunnen kijken naar de inkomensbelasting. Dan had je een véél eerlijker plaatje gehad.

Maar goed, dat kost wat meer tijd. Iets wat ze niet hebben, terwijl de tarieven als sinds afgelopen voorjaar aan het stijgen zijn....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:15
Mijn situatie is niet erg breed moet ik zeggen. Ik ben starter en heb vorig jaar met geluk een nieuwbouw woning kunnen bemachtigen. Hypotheek vreet echt een groot deel van mijn inkomen op.
Als je een nieuwbouwwoning (in zijn klasse vrijwel altijd het duurste) kunt bemachtigen heb je een flinke zak spaargeld meegenomen, of een behoorlijk hoog inkomen. Verder zijn door de combinatie van strenge leennormen en extreem lage rente de woonlasten voor jonge huizenbezitters lager dan ooit.

Jouw "niet breed" is echt heel anders dan het "niet breed" van de minima.

Deze actie is eigenlijk een logisch gevolg van overheidsbeleid. "Ze" geven hun geld toch maar uit aan sigaretten en flatscreen tvs, dus geven we bijstand/WIA-ontvangers een zo minimaal mogelijk inkomen (want het zou echt niet zoveel kosten om die uitkeringen te verhogen, misschien nog wel minder dan deze massale energie-reddingsactie) Ze mogen ook niet sparen. Dus zijn er geen reserves om klappen op te vangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 19-09 15:28
Vanuit het verleden en van de mensen om mij heen op de verschillende werken wel ja.
Ik heb nu niks te klagen (doe ik ook niet) met mijn salaris als manager maar sommige van de manschappen zijn echt aan het overleven met 1800,- in de maand. Sommigen van die mannen hebben nou eenmaal niet het vermogen om iets verder te kijken dan naar het einde van de week. Ooit zijn wij van weekloon naar loon per 4 weken gegaan en hebben dit na enkele maanden weer gauw terug gedraaid omdat ze het eind van de maand niet haalden, dat niveau heb ik het over.
Iemand die een nieuwbouwhuis kan kopen en dan klaagt dat hij het niet breed heeft is heel iets anders.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 16-10-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Als je een nieuwbouwwoning (in zijn klasse vrijwel altijd het duurste) kunt bemachtigen heb je een flinke zak spaargeld meegenomen, of een behoorlijk hoog inkomen. Verder zijn door de combinatie van strenge leennormen en extreem lage rente de woonlasten voor jonge huizenbezitters lager dan ooit.

Jouw "niet breed" is echt heel anders dan het "niet breed" van de minima.

Deze actie is eigenlijk een logisch gevolg van overheidsbeleid. "Ze" geven hun geld toch maar uit aan sigaretten en flatscreen tvs, dus geven we bijstand/WIA-ontvangers een zo minimaal mogelijk inkomen (want het zou echt niet zoveel kosten om die uitkeringen te verhogen, misschien nog wel minder dan deze massale energie-reddingsactie) Ze mogen ook niet sparen. Dus zijn er geen reserves om klappen op te vangen.
Lage uitkering heeft ook als doel om werk te stimuleren. Als bijstand omhoog gaat moet minimum loon ook omhoog. Als minimum loon omhoog gaat moeten alle lonen omhoog. Nou is de inflatie op dit moment wel een om deze trein op gang te zetten, maar toch, je kan niet alleen de bijstand verhogen. Je kan wel los daarvan deze energie compensatie geven.

IMHO had de korting niet op elektriciteit gemoeten, maar op gas. Elektriciteit kan je veel makkelijker op besparen dan op gas en voor minima is gas het overgrote deel van de energie rekening.
Vrijwel iedereen die elektrisch verwarmt heeft ook zonnepanelen, dus de echte winnaars zijn de mensen die EV rijden en thuis laden en de mensen die elektrisch verwarmen en geen zonnepanelen hebben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:41
[...]

Mijn situatie is niet erg breed moet ik zeggen. Ik ben starter en heb vorig jaar met geluk een nieuwbouw woning kunnen bemachtigen. Hypotheek vreet echt een groot deel van mijn inkomen op.

Maar ja, ik pak wel elke kans aan om te besparen. Elk jaar overstappen van internet leverancier, energie tegen het licht houden, autoverzekering heen en weer switchen.
Dit zou bij de economie / maatschappijleer les op het middelbaar onderwijs al aangeleerd moeten worden.
Als iemand eens zou vragen zou ik met alle liefde mee kijken wat er in hun situatie beter kan. Maar dat gebeurd gewoon niet.

Enkel achteraf geklaag. Je moet proactief zijn. Hulp durven vragen. Het komt niet aanwaaien in ieder geval.
Het gaat er niet om dat je het niet breed hebt, het gaat erom dat je de capaciteiten hebt om elk jaar te wisselen. Vrijwel iedereen die hier post zal die capaciteiten hebben. Ik denk dat veel onderschatten dat een grote groep echt niet de kennis heeft om een vergelijkingssite te openen en uit te zoeken hoe het zit. Die hebben ooit een contract afgesloten en hebben daarvan al geen idee wat er in staat. Vergeet niet dat er ruim 1.5 miljoen functioneel analfabeten zijn in Nederland.
Die groep kan echt niet elk jaar pro actief op zoek naar de beste deal om lagere lasten te krijgen. Ze weten van de helft van de woorden in voorgaande zin niet eens wat het betekent.
En hulp vragen is niet makkelijk voor mensen, nog buiten dat de sociale omgeving vaak in dezelfde situatie zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:41
Staatsmedia NOS heeft advies om minder gas te verbruiken op https://nos.nl/artikel/24...n-om-minder-te-verbruiken :
Ik denk dat veel huishoudens serieus kunnen besparen hiermee. Hele dag verwarming aan op 21 graden en radiatoren in alle ruimtes open.

Ik heb hier altijd alles dicht op de slaapverdieping behalve als er iemand aan het werk is. Verder de CV op 19.5, als ik alleen ben gaat die vaak pas aan bij 19 en soms 18.5. Prima uit te houden maar wel een kwestie van gewenning als je 21 gewend bent. Ik vind het nu vaak te warm als we het tot 20 verwarmen omdat er bezoek komt.

En met de CV om 20.00 uitschakeen en evt. het laatste uurtje op de bank met een dekentje doorbrengen is ook niks mis. Het is enorm zonde om de boel op te stoken tot je naar bed gaat maar dat zal in genoeg huishoudens gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

andru123 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:01:
[...]

Voor 3 miljard euro kan je helft van alle Nederlandse huizen van gratis warmtepomp voorzien.
Nu gaat dat geld (onze geld) naar gas importeurs en tussenmens.
Wat een domheid.
Pak hem nog wat creatiever.

Bodemisolatie kost ca 700,-. 3 miljard / 700 = 4,2 miljoen huishoudens bodem isolatie. Uitgaande van 40m2 per woning en 5m3/m2 besparing kom je op 840.000.000m3 besparing per jaar!

Vloerisolatie kost ca 2000,- 3 miljard / 2000 = 1,5 miljoen huishoudens vloerisolatie. Uitgaande van 40m2 per woning en 7m3/m2 besparing kom je op 420.000.000m3 besparing per jaar!

Spouwmuurisolatie kost afgerond 20,- per m2. Gemiddelde woning iets van 100m2 oppervlak. Dus met 3 miljard euro kan je 150.000.000m2 spouw isoleren, waarmee je volgens Dr Google 10m3 gas per m2 kan besparen. Dus 1,5 miljard m3 besparing per jaar!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
Appelkoeken schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat veel huishoudens serieus kunnen besparen hiermee. Hele dag verwarming aan op 21 graden en radiatoren in alle ruimtes open.

I
Maar ieder weldenkend mens doet toch al lang en breed iets met deze adviezen? Daar hoef je echt geen IQ van 130 voor te hebben. Tenzij je geestelijke gezondheid niet in orde is, maar dan woon je waarschijnlijk ook niet op jezelf.

Terwijl ik dit zit te typen, is het in huis 18.5c. Aangenaam? Gaat net. Maar ik ga nu niet stoken, omdat ik weet dat ik gedurende de dag een aantal uur niet thuis ben. Vind ik gewoon zonde. Doordeweeks idem dito. Voor dat uurtje dat ik nog thuis ben voordat ik naar mijn werk ga ik de kachel niet aanzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door DutchOwnage op 16-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:23
Z___Z schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Lage uitkering heeft ook als doel om werk te stimuleren. Als bijstand omhoog gaat moet minimum loon ook omhoog. Als minimum loon omhoog gaat moeten alle lonen omhoog. Nou is de inflatie op dit moment wel een om deze trein op gang te zetten, maar toch, je kan niet alleen de bijstand verhogen. Je kan wel los daarvan deze energie compensatie geven.

IMHO had de korting niet op elektriciteit gemoeten, maar op gas. Elektriciteit kan je veel makkelijker op besparen dan op gas en voor minima is gas het overgrote deel van de energie rekening.
Vrijwel iedereen die elektrisch verwarmt heeft ook zonnepanelen, dus de echte winnaars zijn de mensen die EV rijden en thuis laden en de mensen die elektrisch verwarmen en geen zonnepanelen hebben.
Meer dan de helft krijg je gratis en voor niks. De andere helft is afhankelijk van verbruik. Iemand met een laag inkomen heeft ook geen geld voor een dure warmtepompdroger, A++++ wasmachine en koelkast, etc maar doet het met de onderkant van de markt of met tweedehands meuk. Heeft ook geen zonnepanelen. Die krijgt meer korting dan degene die zijn dak heeft vol liggen met zonnepanelen.

Verder is niet alleen gas gestegen, maar ook stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Z___Z schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Maar iedereen verbruikt elektriciteit terwijl niet iedereen gas gebruikt. Terwijl de elektra prijzen ook flink gestegen zijn :) Verdienen die geen compensatie dan? Er zijn ook steeds meer gasloze sociale huurwoningen.

Bovendien stimuleert dit mensen om eindelijk eens serieus te kijken naar alternatieven voor gas.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:44:
Maar ieder weldenkend mens doet toch al lang en breed iets met deze adviezen? Daar hoef je echt geen IQ van 130 voor te hebben. Tenzij je geestelijke gezondheid niet in orde is, maar dan woon je waarschijnlijk ook niet op jezelf.
Nou ja, mensen zijn gewoontedieren, dat moet je niet onderschatten. Het is heel simpel om jezelf gewoontes aan te leren en in situaties te blijven hangen die welbeschouwd heel onverstandig zijn. Dat heeft met IQ verder weinig te maken, ook hele slimme mensen doen dat puur omdat ze niet continu over alles nadenken. We voelen vaak actief weerstand tegen verandering ook als dat helemaal nergens op slaat omdat we er alleen maar op vooruit gaan, en steken dan nota bene meer energie in tegenstribbelen en redenen bedenken waarom we niets hoeven te doen dan we ooit kwijt zouden zijn aan de verandering.

Laat niet af dat de "tips" vaak van een verregaande knulligheid zijn en om de een of andere reden ook graag creatief geïnterpreteerd worden door behulpzame journalisten die er nog een schepje bovenop moeten menen te doen -- dat ondermijnt de geloofwaardigheid natuurlijk wel een beetje (Ik bedoel, suddervlees, seriously?)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
D.deJong schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Jij rookt en zuipt en hebt misschien ook nog eens een gigantisch overgewicht. Dat geeft niks, Ik betaal met alle liefde een hoge ziektekostenverzekering waar ik persoonlijk al 48 jaar niet noemenswaardig gebruik van maak.
Ik rook niet, zuip niet, ben een tikkeltje te zwaar en ben chronisch ziek. Klopt, mijn eigen risico gaat er elk jaar hoe dan ook aan. Kan ik ook over klagen. Doe ik niet. Het is wat het is. Groot verschil waarom je vergelijking compleet lam gaat is als volgt.

Ziek zijn is geen keuze over het algemeen. Letten op je energietarieven is wel een keuze. Dat is lui zijn. Ik heb met veel liefde die knaken in ontvangst. Ondanks dat mijn tarieven die komende 3 jaar nauwelijks gestegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
ephymerous schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Inderdaad en absoluut niet nodig. Wij hebben een warmtepomp. Ons huis verbruik komt door de zonnepanelen netto op ongeveer nul uit dit jaar. Afhankelijk van hoe streng de winter is.

Sinds kort een elektrische auto die ik thuis oplaad. Daarmee zal het verbruik zo’n 6.000 kWh toenemen schat ik, de baas betaald dat uiteraard.

Met deze regeling krijgen we dus zo’n 700 euro voordeel. Dat kan nooit de bedoeling zijn :?
6000kWh? Damn. Dat zijn flink wat kms.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

thermisch ondergoed
op kantoor gaan werken
Gebruik een app

Knip
Dat soort artikelen in een eerste wereldland, recent nog geplaatst in de top 5 van rijkste landen wereldwijd…echt… wat een armoe…

Edit: om het wat minder een rant te maken… triest toch dat er enerzijds veel mensen zijn in dit land die het niet kunnen betalen en anderzijds dat er mensen zijn die niet zelf bespaarmethoden kunnen bedenken.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2021 11:25 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
helloitsme schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 04:37:
Excusses als deze al eerder gedeeld is, maar hier staan de details van het plan;

https://www.tweedekamer.n...2021Z18173&did=2021D39091

De stijgende gasprijs verhoogt de energierekening, daarom verhoogt het kabinet ten eerste in 2022 incidenteel de belastingvermindering met 230 euro (inclusief btw). De belastingvermindering is een vaste korting op het belastingdeel van de energierekening en geldt voor iedereen. De stijgende gasprijs vertaalt zich eveneens in een stijgende elektriciteitsprijs. Daarom wordt ten tweede in de energiebelasting in 2022 incidenteel het tarief op de eerste schijf elektriciteit met 8,389 cent (inclusief btw) verlaagd. Dit staat voor een huishouden met een gemiddeld verbruik ongeveer gelijk aan een verlaging van 200 euro (inclusief btw). Dit voorstel zal het kabinet uitwerken in een nota van wijziging op het Belastingplan 2022 en binnenkort aan uw Kamer toesturen. Een huishouden met een gemiddeld verbruik ontvangt dus in totaal een tegemoetkoming van 430 euro (inclusief btw) ten opzichte van waarvan is uitgegaan bij het Belastingplan.
Ik heb het niet nagerekend, maar ergens bekruipt me het gevoel dat we vooral de component terug krijgen die de staat extra zou verdienen omdat belasting een percentage van de onderliggende prijs is.

Kortom dan zou de gasprijs niet zo zeer worden gecompenseerd, maar besluit de overheid om alle extra belasting waar ze in theorie recht op zou hebben, (tijdelijk) niet te innen. Wellicht krijgen ze dus in absolute zin uiteindelijk nog steeds ongeveer evenveel belasting binnen en kost het hele "goedmakertje" dus niets (of weinig). Tot nu toe klinkt het mij mogelijk als vooral een sigaar uit eigen doos in de oren, maar goed ik heb het niet nagerekend en dat ook nog geen journalist zien doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
[...]

Dit zou bij de economie / maatschappijleer les op het middelbaar onderwijs al aangeleerd moeten worden.
Als iemand eens zou vragen zou ik met alle liefde mee kijken wat er in hun situatie beter kan. Maar dat gebeurd gewoon niet.

Enkel achteraf geklaag. Je moet proactief zijn. Hulp durven vragen. Het komt niet aanwaaien in ieder geval.
Spijker op zn kop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
thermisch ondergoed
op kantoor gaan werken
Gebruik een app

Knip
Ik ken heel veel mensen waarbij het binnen zo ontiegelijk warm is dat ik het niet raar vind dat de energierekening knetterhoog is. Bij ons staat de thermostaat op 19.5C. Als als we het in de avond een beetje fris wordt, vinden wij een dekentje ook wel prettig. Het is niet voor iedereen. Maar lekker staatsmedia blijven roepen. Lekker makkelijk weer.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2021 11:25 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:53:
Letten op je energietarieven is wel een keuze. Dat is lui zijn. Ik heb met veel liefde die knaken in ontvangst. Ondanks dat mijn tarieven die komende 3 jaar nauwelijks gestegen zijn.
Mjah, een briljant systeem met een nieuwe "middle-man", namelijk de energie-speculant, die risicovrij gokt met de voorschotten van anderen.
Wat dat betreft heeft dat vrijemarkt / liberaliseren ons veel gebracht, ipv ambtenaren nu een hoop vrijemarkt cowboys op allerlei terreinen waar het geld ook vervliegt en het een stuk lastiger te corrigeren is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Ziek zijn is geen keuze over het algemeen. Letten op je energietarieven is wel een keuze. Dat is lui zijn. Ik heb met veel liefde die knaken in ontvangst. Ondanks dat mijn tarieven die komende 3 jaar nauwelijks gestegen zijn.
Lekker kortzichtig.

Onderzoek heeft allang aangetoond dat langdurige armoede / geldzorgen leidt tot stress leidt tot allerhande psychologische veranderingen zoals bv niet meer in stand zijn tot het nemen van overwogen beslissingen.

In principe dus te classificeren als mentaal ziek zijn. Duurt dat lang genoeg dan wordt dat chronisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
In aanvulling nog even:

https://www.loketgezondle...tie-armoede-en-gezondheid

De relatie tussen armoede en gezondheid

De situatie van mensen die in armoede leven wijkt in veel opzichten af van mensen die welvarender zijn. Volwassenen die leven met geldzorgen, schulden of armoede hebben vaak te maken met chronische stress, ongezonde leefstijl, chronische ziekte als diabetes mellitus type 2 en hart- en vaatziekten, maar ook psychsociale problemen of opvoedproblematiek kan een gevolg zijn.

Vier factoren spelen een rol in de negatieve relatie tussen armoede en gezondheid [2]:

Meer financiële middelen betekent vaak meer materiële mogelijkheden (bijvoorbeeld gezonde voeding of gezondheidsbevorderende of –beschermende producten) en betere leefomstandigheden.
Psychosociale mechanismen: langdurige financiële zorgen en gebrek aan perspectief leiden tot chronische stress wat de gezondheid negatief kan beïnvloeden. Chronische ziektes hebben invloed op de lichamelijke conditie waardoor kwetsbaarheid voor andere ziektes kan ontstaan. Daarnaast heeft chronische stress invloed op de mentale conditie. Mensen die te maken hebben met chronische stress hebben meer moeite met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, zijn gevoelig voor korte termijn belangen en directe beloning, staan minder open voor advies en hulp en zijn minder goed in staat om positieve intenties om te zetten in actie. Hierdoor is het moeilijker om bijvoorbeeld een ongezonde leefstijl aan te passen.
Gedragsfactoren: mensen die in armoede leven, hebben vaak een minder gezonde levensstijl en zijn daardoor ongezonder. Mensen met een laag inkomen roken meer, hebben vaker overgewicht, voldoen minder vaak aan de beweegrichtlijn en zijn zwaardere drinkers ten opzichte van mensen met een inkomen boven de lage-inkomensgrens. Daarnaast lopen jongeren met een lage opleidingsachtergrond, schooluitval en een beperkt toekomstperspectief een hoger risico op een onbedoelde zwangerschap of jong ouderschap.
Een slechte gezondheid kan van invloed zijn op het doorlopen van onderwijs en daarmee de kansen op werk beïnvloeden. Dat is weer van invloed op de gezondheid. Mensen die te maken hebben met chronische ziekten of arbeidsongeschiktheid, hebben over het algemeen een lager inkomen en hogere zorgkosten. Dit vergroot het risico op financiële problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:42

Agent47

I always close my contracts.

Heel stomme tip misschien: Ik heb sinds kort een vloerkleed in de woonkamer. Dat scheelt ook een hoop zeg :D

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:12:
Heel stomme tip misschien: Ik heb sinds kort een vloerkleed in de woonkamer. Dat scheelt ook een hoop zeg :D
Ik heb nog wel een oude mensen tip voor je: plaats er radiatorfolie (of iets anders glimmend isolerends) onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:42

Agent47

I always close my contracts.

Wolly schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Ik heb nog wel een oude mensen tip voor je: plaats er radiatorfolie (of iets anders glimmend isolerends) onder.
Spouwmuurisolatie heeft bij mij ook goed geholpen. Tevens zelf onder de vloer tempex platen er tegenaan geplakt. Bij mij komt de verwarming ook niet hoger dan 20 graden daarentegen ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
Ik stond toch ook nog wel (een beetje) te kijken van het artikel bij de NOS vanmorgen. *knip*

Ongefundeerde stemmingmakerij heeft hier niks te zoeken.

In het verlengde daarvan even de blik op de gasmarkt in juni 2020 :D. Prijzen met 80% gedaald en men wist van gekkigheid niet wat te doen met het gas. Zal de industrie dan zo'n grote invloed hebben?

https://nos.nl/artikel/23...elijk-van-buitenlands-gas

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2021 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:20

ericplan

5180 Wp PV

Agent47 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:12:
Mijn overburen (appartement), studenten, lopen op blote voeten, in een t-shirt en hebben het woonkamerraam open, want sigarettenrook stinkt zo.
Er is nog wel wat zendingswerk te verrichten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 23:24
Een tip van mijn kant,(met de motto alle beetjes helpen)
Een elektrische plaid (s), mijn beste aankoop van 2019
2 jaar terug gekocht, en het geld inmiddels dik terugverdiend en ook gas bespaard,
mijn vrouw werkt niet,
en als ze alleen thuis is, gaat de verwarming niet hoger ,
gaat ze netflixen etc.. gaat de elek.plaid aan , `100 watt en lekker warm.(echt warm)

weet niet of ik een link mag plaatsen maar we hebben de onderstaande blijkbaar ook èèn van de beste
https://www.amazon.nl/Cos...id=pla-860203341554&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
ericplan schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:34:
Er is nog wel wat zendingswerk te verrichten.
Laat ze dat lekker zelf bepalen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Terwijl ik dit zit te typen, is het in huis 18.5c. Aangenaam? Gaat net. Maar ik ga nu niet stoken, omdat ik weet dat ik gedurende de dag een aantal uur niet thuis ben. Vind ik gewoon zonde. Doordeweeks idem dito. Voor dat uurtje dat ik nog thuis ben voordat ik naar mijn werk ga ik de kachel niet aanzetten.
Helaas, ik kom bij veel mensen over de vloer die helemaal niks doen met die adviezen.
Misschien dat ze nu wel iets gaan doen met die hoge prijzen, maar nu ze horen dat er compensatie komt doen ze weer niks omdat ze denken dat het wel goed komt.
Simpele dingen zoals tocht strippen en radiatorfolie kom ik bij de meeste niet tegen.
Ook staan de verwarming vaak 24 uur aan op 21° of hoger, deuren open en staan ze de vaat (voor) te spoelen met een stromende heet water kraan. En veel apparaten die continue aan staan of op standby.
Helaas gaan veel mensen pas wat doen als het pijn gaat doen, zoals de hogere prijzen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 18:58
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

6000kWh? Damn. Dat zijn flink wat kms.
23 - 25 kWh per 100 kilometer. Dat valt toch reuze mee?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zowel met de Zoe als de Kona rijd/reed ik minder dan 16 kWh/100 km, dus tja.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ephymerous schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

ligt toch echt beetje aan de auto / rijstijl ;)

Ik zit meer op 16 -18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
ephymerous schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

Pak een beetje 25.000km. Dat valt wel mee idd. Maar met dat gebruik rij je wel stevig door. Dat is 200km op een batterij van 50kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 18:58
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:20:
[...]

Pak een beetje 25.000km. Dat valt wel mee idd. Maar met dat gebruik rij je wel stevig door. Dat is 200km op een batterij van 50kWh.
Audi Q4 en ik reken met het huidige gemiddelde over de eerste 300 km :+

En ja, ik rijd wel door maar ook niet heel stevig.

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 16-10-2021 13:23 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MneoreJ schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Suddervlees? Kijk, zo maak je meters! Ik heb er nog wel een paar:
  • Gebruik de restwarmte van je pannen of fornuis om water te verwarmen voor een warmtekruik
  • Pas de technieken toe van Wim Hof, "The Iceman", die zich heeft getraind om lage temperaturen te weerstaan
  • Lees veel artikels op het internet die je boos maken, en zet die boosheid om in lichamelijke activiteit
  • Ga zoveel mogelijk op bezoek bij andere mensen die nog veel stoken
  • Organiseer logeerpartijen met grote slaapzakken, waar lichaamswarmte gedeeld kan worden
  • Verblijf overdag zoveel mogelijk in openbare ruimtes die gestookt worden, zoals de bibliotheek en het gemeentehuis (ben je daar toch, neem folders mee over isolatie -- na het lezen kunnen deze dienen als brandstof voor de kachel)
Mag ik nu ook journalist worden?
Je zou het mischien verbasen maar nog steeds kudde mensen snappen niet dat koken amper 5% van je energierekening is, als het nog niet lager is.

Maar je maakt het al duidelijk met je sarcasme. ;)

Mja als mensen zo erg moeten besparen kunnen ze beter het dekbed eraf trekken en op de bank leggen en daar onder gaan zitten tijdens TV kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Net ff boodschappen gedaan.....hoeveel winkels hun deuren open hebben staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
info33 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:46:
Een tip van mijn kant,(met de motto alle beetjes helpen)
Een elektrische plaid (s), mijn beste aankoop van 2019
2 jaar terug gekocht, en het geld inmiddels dik terugverdiend en ook gas bespaard,
mijn vrouw werkt niet,
en als ze alleen thuis is, gaat de verwarming niet hoger ,
gaat ze netflixen etc.. gaat de elek.plaid aan , `100 watt en lekker warm.(echt warm)

weet niet of ik een link mag plaatsen maar we hebben de onderstaande blijkbaar ook èèn van de beste
https://www.amazon.nl/Cos...id=pla-860203341554&psc=1
Fleece kleedje op zich doet ook al een boel. Bonuspunten als de kat vervolgens bovenop je gaat liggen snurken.

Verder 's avonds en 's nachts de gordijnen dicht (vensterbankhoogte, niet kamerhoge gordijnen), scheelt heel wat warmteverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TvanW schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:36:
Fijn, kan niet genoeg geventileerd worden in deze tijd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 11:08
Appelkoeken schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Het gaat er niet om dat je het niet breed hebt, het gaat erom dat je de capaciteiten hebt om elk jaar te wisselen. Vrijwel iedereen die hier post zal die capaciteiten hebben. Ik denk dat veel onderschatten dat een grote groep echt niet de kennis heeft om een vergelijkingssite te openen en uit te zoeken hoe het zit. Die hebben ooit een contract afgesloten en hebben daarvan al geen idee wat er in staat. Vergeet niet dat er ruim 1.5 miljoen functioneel analfabeten zijn in Nederland.
Die groep kan echt niet elk jaar pro actief op zoek naar de beste deal om lagere lasten te krijgen. Ze weten van de helft van de woorden in voorgaande zin niet eens wat het betekent.
En hulp vragen is niet makkelijk voor mensen, nog buiten dat de sociale omgeving vaak in dezelfde situatie zit.
Even los daarvan, zelfs als je elk jaar overstapt naar de energieleverancier met het laagste tarief ben je nu natuurlijk ook gewoon het bokje met de huidige stijging… Ben je mooi al je besparingen van de afgelopen jaren kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

De eerste stap is eigenlijk besparen waar niet veel comfort voor ingeleverd hoeft te worden ten opzichte van wat je er voor terug krijgt.

Douchen met een normale douchekop (10ltr / min) elke dag 5 min kostte begin van het jaar 3.79 euro per maand, dat word dan nu 9.50 (geschat op basis van contract aanbod).

Als je een van die mensen bent die 20 minuten doucht kun je aardig wat geld besparen (340 euro per EDIT: Jaar).

Voor hetzelfde is het ook belangrijk om het huis niet te verwarmen als je niet thuis bent, verlies je weinig comfort.

Uiteindelijk is het een beetje economisch, als de energieprijzen hoog zijn, leren we er allemaal beter mee omgaan, worden er meer zonnepanelen geinstalleerd (of dat een goed idee voor de infrastructuur is...) en geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Nutral schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:57:

Douchen met een normale douchekop (10ltr / min) elke dag 5 min kostte begin van het jaar 3.79 euro per maand, dat word dan nu 9.50 (geschat op basis van contract aanbod).
Dit is er wel eentje ja. Ik douche idd dagelijks 5 minuten met een normale douchekop. Dat wordt dus maandag even richting bouwmarkt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:33:
Je zou het mischien verbasen maar nog steeds kudde mensen snappen niet dat koken amper 5% van je energierekening is, als het nog niet lager is.
Ik vind het advies om maar wat minder te verhitten ronduit gevaarlijk. Het artikel meldt dan gelukkig nog wel waarom je dit juist niet moet doen met kip (salmonella) maar het is natuurlijk in z'n algemeenheid absurd. Tenzij je de hele dag pizza's staat te bakken in je gasgestookte oven is dit niet waar je op moet letten bij besparen, en als je dat wel staat te doen snap je zelf hopelijk ook wel dat daar winst te behalen valt. 8)7

Het schadelijke van zulk "advies" is dat mensen dan ook andere simpele, wel verstandige maatregelen wegwuiven als "zal wel allemaal onzin zijn, hoe durven ze mij te betuttelen, ik stook er nog een graadje bij", en dat is zonde. Laten we eerst maar gewoon blijven hameren op het laaghangend fruit waarvoor juist niet veel gedragsaanpassingen nodig zijn, daar is nog zat winst te behalen in veel woningen, in plaats van iedere keer dat eeuwige "zet de thermostaat een graadje lager" en absurdere variaties daarop als "bak maar een visje in plaats van dat suddervlees dat je vast iedere dag klaarmaakt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TvanW schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:36:
Beetje off-topic, maar ik vind het juist fijn als winkels hun deuren open hebben staan en het exces aan warmte ventileren. Als je met een jas aan vanuit de frisse buitenlucht een verwarmd winkelpand binnen gaat is het al snel oncomfortabel warm waardoor ik altijd zo snel mogelijk weer naar buiten wil. De temperatuur in winkels lijkt vaak afgestemd te zijn op winkelpersoneel dat zonder jas rondloopt. Als het mijn winkel zou zijn: bodywarmer voor het personeel en de verwarming uit.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Nutral schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:57:
De eerste stap is eigenlijk besparen waar niet veel comfort voor ingeleverd hoeft te worden ten opzichte van wat je er voor terug krijgt.

Als je een van die mensen bent die 20 minuten doucht kun je aardig wat geld besparen (340 euro per maand).

Voor hetzelfde is het ook belangrijk om het huis niet te verwarmen als je niet thuis bent, verlies je weinig comfort.

Uiteindelijk is het een beetje economisch, als de energieprijzen hoog zijn, leren we er allemaal beter mee omgaan, worden er meer zonnepanelen geinstalleerd (of dat een goed idee voor de infrastructuur is...) en geisoleerd.
Als je - volgens jouw som - als doucher met normale douchekop straks 9,50 per maand aan douchekosten maakt bij 20 minuten per dag douchen, hoe kan je dan ooit 340 euro per maand besparen? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Valorian schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Als je - volgens jouw som - als doucher met normale douchekop straks 9,50 per maand aan douchekosten maakt bij 20 minuten per dag douchen, hoe kan je dan ooit 340 euro per maand besparen? Of begrijp ik het verkeerd?
Die 9,50 per maand is voor 5 minuten dagelijks douchen met een normale douchekop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Valorian schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

het is 9,50 als je elke dag 5 minuten doucht. dus als je 20min doucht dan is het 38 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

Die 9,50 per maand is voor 5 minuten dagelijks douchen met een normale douchekop?
Ah, ja, ik las het verkeerd. maar dan kom je nog steeds op 38 euro per maand bij 20 douchen. Hoe bespaar je dan 340 euro per maand volgens de reactie waar ik naar rerereerde?

@Nutral

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Valorian schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Ah, ja, ik las het verkeerd. maar dan kom je nog steeds op 38 euro per maand bij 20 douchen. Hoe bespaar je dan 340 euro per maand volgens de reactie waar ik naar rerereerde?

@Nutral
Ah ik zie het, foutje had per jaar moeten zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

Het klopt niet helemaal wat er geschreven wordt, want nu staat er dat 15 minuten extra douchen per dag €340 per maand kost. (En omgekeerd dus dat je €340 per maand kan besparen).

Het had natuurlijk €340 per jaar moeten zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Neemt niet weg dat ik net toch even een waterbesparende douchekop heb besteld bij Bol. Voor 14,99 ben je klaar. Eye-opener :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nutral schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Ah ik zie het, foutje had per jaar moeten zijn. :)
Ah helder. Op zich wel mooie besparing ja, en als je dan ook nog met groot gezin bent en iedereen doucht 20 min dan gaat het ineens wel hard met de kosten 😬.

Zelf begrijp ik overigens niet dat iemand het überhaupt 20 min uithoudt onder een docuhe, maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Dat wordt dus maandag even richting bouwmarkt d:)b
Vol gas met de dikke SUV?
Of op de fiets of met de benenwagen? :+

Maar ff alle energie-bespaar gekte op een stokkie.
Veelal kunnen we dingen gewoon beter NIET doen dan het 'bestrijden' met weer andere energie-verkwistende maatregelen... ;)

Dus minder (vlees) eten/drinken. Dan hoef je minder boodschappen te doen. Niet voor ieder wiswasje met de auto naar de supermarkt.
Gewoon ff nadenken voordat we met z'n allen weer de allernieuwste elektronische gadget kopen. Die hoogst waarschijnlijk veel minder lang meegaat dan z'n traditionelere voorganger. En dus weer meer elektronica schroot veroorzaakt. En meer productie, en meer transport en meer vervuiling, verwerking van het afvalproduct, en meer heen en weer gesjouw aan nog meer onnodige spullen, enzovoorts, enzovoorts.

Dit gezegd hebbende staat nu de bouillon zachtjes te pruttelen op het kleinste gaspitje.
Het gasverbruik is zo laag, ik zie de meter nauwelijks bewegen... :)
Gemaakt van de botten die ik (gratis) meekreeg bij de boerderie en de groentenafsnijdsels die anders niet 'mooi' genoeg zijn om gewoon te eten + kruiden uit de tuin.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ari3 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Beetje off-topic, maar ik vind het juist fijn als winkels hun deuren open hebben staan en het exces aan warmte ventileren. Als je met een jas aan vanuit de frisse buitenlucht een verwarmd winkelpand binnen gaat is het al snel oncomfortabel warm waardoor ik altijd zo snel mogelijk weer naar buiten wil. De temperatuur in winkels lijkt vaak afgestemd te zijn op winkelpersoneel dat zonder jas rondloopt. Als het mijn winkel zou zijn: bodywarmer voor het personeel en de verwarming uit.
Ik kom niet zoveel meer in winkels maar wel in de trein en daarin wordt ook gestookt tot 21 graden, staat zelfs netjes op het scherm. Dat mag ook wel iets minder dan, zeker als je een jas aanhoudt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
ehtweak schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Een muisklikkie naar Bol. com. Mag dat ook ;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
Misschien een rare vraag, uit onwetendheid of nieuwsgierigheid, hoe je het ook wilt noemen.

Als je kijkt naar de historie van gasprijzen zitten we nu toch gewoon op gemiddelde niveau's?

https://www.tradingview.com/x/0KNAKw2U/

Als ik dan op wikipedia kijk naar energiebelasting:

Wikipedia: Energiebelasting in Nederland

Dan lijkt er ineens een 60% verhoging te zijn geweest in energiebelastingen.

Kan iemand mij uitleggen wat ik mis? Ik heb nog geen mening gevormd of wat dan ook, maar probeer wel een mening te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14
ehtweak schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Maar ff alle energie-bespaar gekte op een stokkie.
Veelal kunnen we dingen gewoon beter NIET doen dan het 'bestrijden' met weer andere energie-verkwistende maatregelen... ;)

Dus minder (vlees) eten/drinken. Dan hoef je minder boodschappen te doen. Niet voor ieder wiswasje met de auto naar de supermarkt.
Gewoon ff nadenken voordat we met z'n allen weer de allernieuwste elektronische gadget kopen. Die hoogst waarschijnlijk veel minder lang meegaat dan z'n traditionelere voorganger. En dus weer meer elektronica schroot veroorzaakt. En meer productie, en meer transport en meer vervuiling, verwerking van het afvalproduct, en meer heen en weer gesjouw aan nog meer onnodige spullen, enzovoorts, enzovoorts.

Dit gezegd hebbende staat nu de bouillon zachtjes te pruttelen op het kleinste gaspitje.
Het gasverbruik is zo laag, ik zie de meter nauwelijks bewegen... :)
Gemaakt van de botten die ik (gratis) meekreeg bij de boerderie en de groentenafsnijdsels die anders niet 'mooi' genoeg zijn om gewoon te eten + kruiden uit de tuin.
Die suv wordt betaald door mijn werkgever, incl onbeperkt tanken. Dus waarom zou ik?

En mijn energie rekening < 2% van netto besteedbaar inkomen. Dus ook dat zal wel.

Dat maakt het zo’n moeilijke casus. Een groot deel van de Nederlanders kent energie armoede, maar een even groot deel van de Nederlanders interesseert het weinig, want de kosten zijn een fractie van het besteedbaar inkomen. (Zonnepanelen, prima geïsoleerde jaren 30 woning) Mijn tegemoetkoming konden ze wat mij betreft extra geven aan de alleenstaande moeder in de bijstand; maar als ik dat zelf doe wordt die persoon weer gekort op de uitkering…

Verder wel eens. Gewoon wat minder consumeren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RedHat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:31:
Misschien een rare vraag, uit onwetendheid of nieuwsgierigheid, hoe je het ook wilt noemen.

Als ik dan op wikipedia kijk naar energiebelasting:

Dan lijkt er ineens een 60% verhoging te zijn geweest in energiebelastingen.

Kan iemand mij uitleggen wat ik mis? Ik heb nog geen mening gevormd of wat dan ook, maar probeer wel een mening te vormen.
Alleen op gas, om te stimuleren van het gas af te gaan.
Daarentegen is de teruggave energie belasting hoger maar met een constructie dat als je minder gas gebruikt je meer terugave hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ2oE8nxRouZmHNjlfTmy8kIZ_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86p87LMROqNgTSwdrJ9iDccM.jpg?f=fotoalbum_large

De heffingskorting is afgelopen jaren ook omhoog gegaan, nu op 559,- in. 2021 en volgend jaar nog een euro hoger of zoiets, maar daar komt nu dus 240,- bij.

[ Voor 35% gewijzigd door Rol-Co op 16-10-2021 15:04 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedHat
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

Alleen op gas, om te stimuleren van het gas af te gaan.
Dus in feite wordt aardgas heel zwaar belast door de overheid om te stimuleren om van het gas af te gaan. Vervolgens zegt de overheid gas is heel duur geworden, dus we gaan compensatie toepassen.

Compensatie kan toch gewoon door de belasting op aardgas naar het oude niveau te brengen of daar ergens tussenin :?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

koentjuh schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Die suv wordt betaald door mijn werkgever, incl onbeperkt tanken. Dus waarom zou ik?
Maar is DAT nou niet juist HET probleem? ;)
Ikke betaal het niet (rechtstreeks), dus ik blijf lekker verbruiken/verkwisten. :X
Verder wel eens. Gewoon wat minder consumeren :-)
Idd.

Ik heb vroeger, in mijn jeugd, al geleerd dat verkwisten, op wat voor een manier dan ook, ongeacht de hoeveelheid pecunia die je te besteden hebt, not-done is.
En anno nu, >40 jaar later is dat nog steeds actueel.
Maar goed, dan zal ik wel ouderwetsch zijn opgevoed. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:22
RedHat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Dus in feite wordt aardgas heel zwaar belast door de overheid om te stimuleren om van het gas af te gaan. Vervolgens zegt de overheid gas is heel duur geworden, dus we gaan compensatie toepassen.

Compensatie kan toch gewoon door de belasting op aardgas naar het oude niveau te brengen of daar ergens tussenin :?
Het werkt veel beter om de belasting per m3 hoog te laten en iedereen middels de heffingskorting zoveel m3 gratis te geven. Zo ontzie je kleinverbruikers en stimuleer je grootverbruikers om iets aan het verbruik te doen en op termijn over te stappen op elektra.
Nu wordt dus een deel van de extra belastingen via de heffingskorting terug gegeven.

Probleem blijft dat er een groep mensen is dat geen invloed heeft op hun verbruik omdat de verhuurder de isolatie moet regelen.
Helaas is er ook een groep die überhaupt niet let op hun verbruik. Daar gaat echt niks helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RedHat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Ja dat kan ook, maar deze regel is eenmalig en om de minima tegemoet te komen, helaas komt het niet alleen bij die minima terecht en slechts 1x dus volgend jaar het zelfde probleem.

Dit lijkt de snelste oplossing maar zeker niet de efficiëntste of voor lange termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RedHat je kijkt naar de wereldmarkt prijzen in de VS (NYMEX).
Voor ons is het gas wat je hier kan krijgen relevant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDeB4QSEaOdvH2LziJCCkHP7tBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eE4Oad0Law5cKEzGQJOQ5XXG.png?f=user_large
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-10-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
ehtweak schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Maar is DAT nou niet juist HET probleem? ;)
Ikke betaal het niet (rechtstreeks), dus ik blijf lekker verbruiken/verkwisten. :X
Is

[...]

Idd.

Ik heb vroeger, in mijn jeugd, al geleerd dat verkwisten, op wat voor een manier dan ook, ongeacht de hoeveelheid pecunia die je te besteden hebt, not-done is.
En anno nu, >40 jaar later is dat nog steeds actueel.
Maar goed, dan zal ik wel ouderwetsch zijn opgevoed. :+
We zijn het eens hoor. Ik bedoelde maar te zeggen dat de oplossing die nu gekozen wordt veel te algemeen is. Die drie miljard zou naar de echte energie armoede moeten gaan. Mensen die geen kant op kunnen en letterlijk in de kou zitten in hun tochtige - vaak huur - woning. Gooi daar een goede isolatie schil om heen en een duurzame warmte voorziening in.

Nu gaat grofweg 50% naar een groep mensen die het zien als een mooi extraatje en daardoor niet echt een stimulans krijgen iets te doen.(maar dat waarschijnlijk al niet voelden omdat alles prima te doen is financieel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Proton_ schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:45:
@RedHat je kijkt naar de wereldmarkt.
Voor ons is het gas wat je hier kan krijgen relevant.
[Afbeelding]
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Kijk, dat maakt het al veel duidelijker. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nu heb ik gelukkig nog een vast contract met een redelijk beschaafde gasprijs bij Engie.
Maar als je naar de prijsopbouw kijkt is het natuurlijk van de absurde dat een essentiële basisbehoefte zo idioot sterk belast wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPebc2Svmxk2cXFjfl-01l4-i_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS88Zrq2jfQoztqnFSYZ2Qun.jpg?f=fotoalbum_large

Een kuub gas gaat bij de leverancier weg voor 24 cent per m3, om dan uiteindelijk bij de consument voor bijna 82 cent per m3 te worden gefactureerd. Dat is toch van de zotte? 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ehtweak schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:49:
Nu heb ik gelukkig nog een vast contract met een redelijk beschaafde gasprijs bij Engie.
Maar als je naar de prijsopbouw kijkt is het natuurlijk van de absurde dat een essentiële basisbehoefte zo idioot sterk belast wordt.

[Afbeelding]

Een kuub gas gaat bij de leverancier weg voor 24 cent per m3, om dan uiteindelijk bij de consument voor bijna 82 cent per m3 te worden gefactureerd. Dat is toch van de zotte? 8)7
Ik hoop voor je dat je daar niet nu pas achter komt, dat is met je stroom en benzine net zo, daar faciliteren we al die voorzieningen van in NL. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:15:
Neemt niet weg dat ik net toch even een waterbesparende douchekop heb besteld bij Bol. Voor 14,99 ben je klaar. Eye-opener :)
Scheer dan ook gelijk je kop kaal. Dat scheelt aan shampoo uitspoelen,
Sinds ik een besparende douchekop hebt, klaagt de ega dat ze haar haren niet goed uitgespoeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 18:44
Pauperesk schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Even los daarvan, zelfs als je elk jaar overstapt naar de energieleverancier met het laagste tarief ben je nu natuurlijk ook gewoon het bokje met de huidige stijging… Ben je mooi al je besparingen van de afgelopen jaren kwijt.
Of je ben op tijd ingegaan op het GC aanbod 😉
Dan valt het nog een soort van mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Roos79 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Zelfs nog speculatief op in gegaan. Zit variabel dus laat gc 1-1 ingaan in de hoop dat mijn variabel tarief niet tussentijds aangepast wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ehtweak schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:49:

[Afbeelding]

Het principe vind ik best logisch. We vinden allemaal dat we minder gas moeten gebruiken. Je kan relatief makkelijk je verbruik terugbrengen. Ook hebben we nou eenmaal belastinginkomsten nodig om de boel draaiende te houden. 1+1=2.

Het alternatief is gas minder belasten, vervuilend gedrag minder te ontmoedigen en duurzame investeringen minder interessant te maken, en die belasting ergens anders te heffen, bijv. op arbeid.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mesa57 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Scheer dan ook gelijk je kop kaal. Dat scheelt aan shampoo uitspoelen,
Sinds ik een besparende douchekop hebt, klaagt de ega dat ze haar haren niet goed uitgespoeld krijgt.
Had je de goede moeten kopen, wij gebruiken een niebla en nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

koentjuh schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
We zijn het eens hoor. Ik bedoelde maar te zeggen dat de oplossing die nu gekozen wordt veel te algemeen is. Die drie miljard zou naar de echte energie armoede moeten gaan. Mensen die geen kant op kunnen en letterlijk in de kou zitten in hun tochtige - vaak huur - woning. Gooi daar een goede isolatie schil om heen en een duurzame warmte voorziening in.

Nu gaat grofweg 50% naar een groep mensen die het zien als een mooi extraatje en daardoor niet echt een stimulans krijgen iets te doen.(maar dat waarschijnlijk al niet voelden omdat alles prima te doen is financieel).
Ik denk dat je niet begrijpt dat die 3 miljard alleen 3 miljard aan virtuele inkomsten zijn, virtuele inkomsten die er nooit geweest waren als de gasprijs niet zo omhoog gegaan was.

Het is niet alsof er 3 miljard ergens van de plank wordt getrokken :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
@ehtweak Ik raad aan om vooral niet te kijken naar wat de belastingtarieven zijn als je een industrie bent en meer dan 170.000 m3 verbruikt. Dan voel je je vast nog een pak slechter over de belasting die je als particulier betaalt... en als je echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil moet je tuinbouwer worden, want die krijgen daar bovenop nog voordeligere tarieven.

Het is dat een leven als kasplantje mij niet aantrekt, anders wist ik wel waar ik moest zitten voor mijn warmte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
YakuzA schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat je niet begrijpt dat die 3 miljard alleen 3 miljard aan virtuele inkomsten zijn, virtuele inkomsten die er nooit geweest waren als de gasprijs niet zo omhoog gegaan was.

Het is niet alsof er 3 miljard ergens van de plank wordt getrokken :)
Jawel, maar een groot deel van de mensen mist zijn deel van die drie miljard niet dus hoeft het ook niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Ik hoop voor je dat je daar niet nu pas achter komt, dat is met je stroom en benzine net zo,
Oh ja? Echt waar? >:)
daar faciliteren we al die voorzieningen van in NL. :>
Maar het staat in geen verhouding met elkaar. :N Ten eerste zijn het belastingen over belastingen. En daarbij het bizarre dat de echte grootverbruikers onevenredig weinig bijdragen:

Het is net als met belastingontwijking via allerlei slinkse, maar helaas wel legale, routes; de grote jongens komen er goed mee weg. En jan-met-de-pet kan niet ontwijken; die mot gewoon dokken. :-(

Die paar procent die we besparen door de gordijnen dicht te doen zet niet genoeg zoden aan de dijk.

Wat betreft de internationale ontwikkelingen:
https://www.gasterra.nl/u...c5-52f4-8532-f9748e87a27f
daar was al heel veel over bekend. En de daaruit voortvloeiende risico's.

Maar ja, zoals wel vaker met politici het geval is, niet gehinderd door enige kennis van zaken, laten we het gewoon gebeuren.
Want al die experts en specialisten? Ach, wat weten die er nou van? O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Roos79 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Ga je nou achteraf lopen zeggen dat je een goede keus hebt gemaakt toen?
Wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Glashelder schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Maar iedereen verbruikt elektriciteit terwijl niet iedereen gas gebruikt. Terwijl de elektra prijzen ook flink gestegen zijn :) Verdienen die geen compensatie dan? Er zijn ook steeds meer gasloze sociale huurwoningen.

Bovendien stimuleert dit mensen om eindelijk eens serieus te kijken naar alternatieven voor gas.
Deze redenatie klopt niet helemaal. Hier een verbruik van 8500 kuub gas en 15.000 Kwh op jaarbasis.

Zoals ik het nu begrijp gaan ze 8,4 cent korting geven op de eerste schijf elektriciteit. Voor mij zou dat betekenen dat ik een korting van 100 euro per maand qua stroom zou krijgen. Maar heb sinds juli 17.5 Kwpiek aan zonnepanelen liggen, stroomrekening nul x 8,4 cent=nul. Gelukkig heb ik sinds een jaar een 3 jaars vast contract, dus het raakt me niet. Als ik een variabel contract had gehad was ik nu echt het bokje geweest. Het is een niet doordachte regeling waar de Tweede Kamer ook nog wat over moet gaan vinden.

Ze hadden gewoon moeten zeggen dat er alleen een korting op de energiebelasting wordt toegepast bij mensen met een variabel contract....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Deze redenatie klopt niet helemaal. Hier een verbruik van 8500 kuub gas en 15.000 Kwh op jaarbasis.

Zoals ik het nu begrijp gaan ze 8,4 cent korting geven op de eerste schijf elektriciteit. Voor mij zou dat betekenen dat ik een korting van 100 euro per maand qua stroom zou krijgen. Maar heb sinds juli 17.5 Kwpiek aan zonnepanelen liggen, stroomrekening nul x 8,4 cent=nul. Gelukkig heb ik sinds een jaar een 3 jaars vast contract, dus het raakt me niet. Als ik een variabel contract had gehad was ik nu echt het bokje geweest. Het is een niet doordachte regeling waar de Tweede Kamer ook nog wat over moet gaan vinden.

Ze hadden gewoon moeten zeggen dat er alleen een korting op de energiebelasting wordt toegepast bij mensen met een variabel contract....
Dus omdat het niet in jouw bijzondere situatie past met een ronduit bizar hoog verbruik is het niet doordacht. Right :)

Volgens mij is het prima doordacht en ben jij niet de doelgroep.

Hoe lullig dat overigens ook is laat ik even in het midden ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Glashelder schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

Dus omdat het niet in jouw bijzondere situatie past met een ronduit bizar hoog verbruik is het niet doordacht. Right :)

Volgens mij is het prima doordacht en ben jij niet de doelgroep.
Je begrijpt het verkeerd, mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik afdekken met zonnepanelen worden niet gecompenseerd op hun gasprijs. Andersom zijn er mensen die extreem gecompenseerd worden als ze geen zonnepanelen hebben i.c.m. een hoog stroomverbruik en een laag gasverbruik met een vast contract.

Gevalletje kind met het badwater weggooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Men wil ook gas ontmoedigen en elektra stimuleren, dat is volgens mij de boodschap. Of dat terecht is laat ik in het midden. Persoonlijk vind ik 8500m3 voor een woning ook niet meer van deze tijd , tenzij het om een bedrijf gaat.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Je begrijpt het verkeerd, mensen die een variabel contract hebben en hun stroomverbruik afdekken met zonnepanelen worden niet gecompenseerd op hun gasprijs. Andersom zijn er mensen die extreem gecompenseerd worden als ze geen zonnepanelen hebben i.c.m. een hoog stroomverbruik en een laag gasverbruik met een vast contract. Gevalletje kind met het badwater weggooien...
Dat klopt, maar dat is - naar ik begrepen heb - bewust. Men wil het verbruiken van (veel) gas gewoon niet stimuleren En iedereen krijgt sowieso 230 euro compensatie. Als je geen stroom verbruikt dan pak je verder inderdaad geen voordeel, dat klopt.

Maar zoals me alle regelingen is er altijd wel een groep die het bokje is. Dat valt niet echt te voorkomen tenzij je complexe regelingen gaat hanteren of gewoon de belasting op gas laat zakken. Dat laatste wil men dus niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rijksmonumentale boerderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:22
[...]

:+ 8)7 :+

Met zo een verbruik mag je wat mij betreft 800% extra gestraft worden ;w

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Wat doe je met al dat gas? Affakkelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Laatst online: 12-12-2024
Zo lek als een mandje dus, zou verboden moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Bschnitz schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

Met zo een verbruik mag je wat mij betreft 800% extra gestraft worden ;w
80% van ons aardgas is er zeer hard doorheen gestookt in amper geisoleerde huizen, en nog steeds zijn er mensen die duizenden kubieke meters per jaar gebruiken. Het hele gasloos-idee is voornamelijk gericht op mensen die amper gas gebruiken, juist bij nieuwbouw maakt het weinig uit of het van 500 naar 0 kuub gaat, zolang de mensen die vele malen meer opstoken daar gewoon mee doorgaan.
Wat mij betreft zou de energiebelasting dan ook veel progressiever moeten stijgen, bijvoorbeeld geen belasting tot 500 kuub, en daarna heel veel meer dan nu.
Helaas is het andersom: vanaf 170.000 kuub gaat de belasting juist omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Dat klopt, maar dat is - naar ik begrepen heb - bewust. Men wil het verbruiken van (veel) gas gewoon niet stimuleren
Maar dat doet de overheid juist wel!
Het stimuleren van lekker veel gas verbruiken:

Hoe meer je verbruikt, deste minder belastingen je betaalt! 8)7
Bij een wanstaltig hoog verbruik, betaal je maar liefst 26 keer zo weinig energiebelasting per kuub!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

80% van ons aardgas is er zeer hard doorheen gestookt in amper geisoleerde huizen, en nog steeds zijn er mensen die duizenden kubieke meters per jaar gebruiken. Het hele gasloos-idee is voornamelijk gericht op mensen die amper gas gebruiken, juist bij nieuwbouw maakt het weinig uit of het van 500 naar 0 kuub gaat, zolang de mensen die vele malen meer opstoken daar gewoon mee doorgaan.
Wat mij betreft zou de energiebelasting dan ook veel progressiever moeten stijgen, bijvoorbeeld geen belasting tot 500 kuub, en daarna heel veel meer dan nu.
Helaas is het andersom: vanaf 170.000 kuub gaat de belasting juist omlaag.
Ik heb net even gekeken en ik gebruik in totaal 1500 m3 gas voor een tussenwoning.
Met vloerverwarmingen en 3 personen, naar mijn idee is dat nog niet veel?
Pagina: 1 ... 13 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4