Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 12 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.746 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:39:
Heeft iemand al de daadwerkelijke uitwerking gevonden?

De nieuwsberichten zijn m.i. hoogst onduidelijk. Waar ziet de vermindering nu op toe? Op de energiebelasting per m³ gas? Op de energiebelasting per kWh elektra? Of op de algemene vaste post teruggave energiebelasting? Zo moeilijk is het toch niet om dat te vertellen?

Er wordt ook steeds gesproken over bedragen als ware het vaste bedragen, maar het zijn berekeningen voor de vuist weg op basis van gemiddelden, daar kun je dus niets mee.

Leuk zo'n interview, nu graag even een publicatie met de exacte inhoud...

Voor diegene hierboven; het maakt niet uit wat voor leveringscontract je hebt. Het enige wat per aanbieder anders is, is het kale leveringstarief. Daar tornt het kabinet niet aan, ze zitten (blijkbaar) puur op de energiebelasting.
- wel verlaging energiebelasting op elektriciteit (per kwh)
- wel grotere teruggaaf algemene energiebelasting (230 per huishouden)
- geen verlaging energiebelasting gas (per m3)

https://www.nu.nl/politie...-euro-per-huishouden.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mawlana schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:18:
[...]

De mensen die het goed voor elkaar (zonnepanelen, warmtepomp, isolatie etc) hebben en/of tijdig een nieuw contract hebben geregeld profiteren hier ook van. Had eigenlijk liever gezien dat het extra geld ging naar de mensen die het hard nodig hebben, maar misschien toch beter zo aangezien ik de overheid niet vertrouw qua maatwerk wat betreft uitvoering (energie-affaire :P) en looptijd.
Wat een paniek om die energierekening zeg, nooit druk over gemaakt maar nu ineens krijgen we 400,- en belastingen omlaag.

Nou nou, daar help je die mensen die niet met geld om kunnen gaan wel mee, hebben ze zometeen nog meer schulden maar wel een nieuwste telefoon van die 400,-

Ik had het liever ook op een andere manier gezien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
abalone schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Oké, dat is al duidelijker verwoord dan op NOS.

Nu nog even de exact bedragen.. :)

Vind het wel opvallend dat er alleen aan de elektra wordt getornd. De algemene teruggave is ook gekoppeld aan de elektra, namelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Wat een paniek om die energierekening zeg, nooit druk over gemaakt maar nu ineens krijgen we 400,- en belastingen omlaag.

Nou nou, daar help je die mensen die niet met geld om kunnen gaan wel mee, hebben ze zometeen nog meer schulden maar wel een nieuwste telefoon van die 400,-

Je vergeet de 20 meter gesubsidieerde tochtstrip die in de keukenla belandt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

En die verlaging energiebelasting op elektriciteit is (waarschijnlijk) als volgt:

- Gemiddelde gebruiker verbruikt circa 2500 kwh elektriciteit per jaar (bron: oa milieucentraal)
- 400 euro per huishouden compensatie, hiervan is 230 energiebelastingteruggave. Blijft er dus 170 euro over voor de verlaging van de elektriciteitsbelasting
- 170 euro delen door 2500 kwh = 6,8 ct per kwh korting / belastingverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
BBKing schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

En die verlaging energiebelasting op elektriciteit is (waarschijnlijk) als volgt:

- Gemiddelde gebruiker verbruikt circa 2500 kwh elektriciteit per jaar (bron: oa milieucentraal)
- 400 euro per huishouden compensatie, hiervan is 230 energiebelastingteruggave. Blijft er dus 170 euro over voor de verlaging van de elektriciteitsbelasting
Als dat de verlaging energiebelasting op een KWh stroom zou zijn (ik ga even uit van incl. btw) dan is dat een best stevige verlaging.

Als ze dat nu even permanent maken, dan kan heel NL meteen aan de warmtepomp. Dat kan nu meestal al uit, maar dan helemaal. Dan heb je een kwart van het gas nodig om heel Nederland warm te stoken, ten opzichte van nu :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BBKing schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Hoe kom je daarbij? Teruggave energie belasting is per huishouden en 560,- incl btw voor komend jaar.
Daar komt 400230,- bovenop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
In de nieuwsberichten wordt verhoging van het bedrag van 560 euro, met 230 euro extra, genoemd. Dus 230 vaste vergoeding en de rest via het elektriciteitstarief op basis van verbruik.

En ja die 6,8 ct is inclusief de btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Dit lijkt 'm inderdaad te zijn, ook kijkend naar het fragment waarin de staatssecretaris toelichting geeft.

Ik moet zeggen dat ik het op zich wel een snelle en makkelijke oplossing vind. De vermindering van de belasting op elektriciteit zou ook nog eens gemiddeld €170 per jaar opleveren. Gemiddeld dus €33,33 per maand aan belastingverlaging.

Het gaat alleen wel weer om hele grote bedragen die de overheid uitgeeft en het is ook nog eens niet zo heel erg gericht. De huishoudens met een gemiddeld verbruik die tussen juli en september een nieuw contract zijn aangegaan worden volledig tot grotendeels gecompenseerd, maar voor de meesten tarieven na midden september is dit toch wel weer weinig. Dan heb je ook nog grote groepen die dit helemaal niet nodig hebben (al een zeer laag verbruik door isolatie of zonnepanelen of zij die nog een vast contract hebben).

Het gaat om miljarden euro's. Wat dat betreft had het van mij wel wat gerichter mogen zijn, bijvoorbeeld meer gericht op de huishoudens in slecht geïsoleerde sociale huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:24
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:09:
Als ze dat nu even permanent maken, dan kan heel NL meteen aan de warmtepomp. Dat kan nu meestal al uit, maar dan helemaal
Ik zit toch wel aan enkele duizenden euro's voor het aanleggen van lagetemperatuurverwarming (heb het getest, is echt nodig), nog zonder warmtepomp. En dan is mijn huis nog niet bijzonder goed geisoleerd. Zelfs als mijn hele energierekening naar 0 gaat, duurt het decennia voordat zo'n investering is terugverdiend. Dus ik vermoed niet dat dit grote gedragsveranderingen gaat veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BBKing schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:11:
In de nieuwsberichten wordt verhoging van het bedrag van 560 euro, met 230 euro extra, genoemd. Dus 230 vaste vergoeding en de rest via het elektriciteitstarief op basis van verbruik.

En ja die 6,8 ct is inclusief de btw.
Die 6,8 cent lijkt veel maar de kWh prijs is van 23 naar bijna 50 cent gegaan, dan is het ineens maar een klein beetje.
Ik zou liever wat gerichter verbeteren en meer voor de lange termijn dan een doekje voor het bloeden, alles wat je nu in isolatie of andere energiebesparende dingen steekt is blijvend, de rekening betalen voor iemand is maar 1x

Ik krijg dus die 230,- ook en misschien ook nog een korting op de 7600 kWh aan stroom die ik verbruik maar mijn energierekening is al 460,- negatief op jaarbasis, dus fout geplaatst toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Uniciteit schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:14:
[...]
Ik moet zeggen dat ik het op zich wel een snelle en makkelijke oplossing vindt.
Ik denk dat dit het goed samenvat. Snel een paar miljard weg* zonder dat er daadwerkelijk iets veranderd qua energie en isolatie.

Ben benieuwd hoe we er nu voor hadden gestaan als dit soort bedragen de afgelopen jaren geïnvesteerd waren in het aanpakken van slecht geïsoleerde huizen, opwekking van groene energie en dergelijke. Zeg maar proactief handelen, i.p.v. nu reactief een eenmalige pleister plakken. Maar misschien verwacht ik teveel van de mensheid :z

* ik realiseer me dat deze miljarden niet 100% weg zijn, omdat ze voor koopkrachtbehoud zorgen en daardoor weer deels terugvloeien als belasting.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dan investeer je al jaren in besparende maatregelen en druk je elke keer ie maandelijkse rekening naar beneden. Maar met dit schepje erbovenop komt er dus nul op de rekening.
Dikke prima.

En ja over enkele jaren zal de boel wel duurder worden maar de investeringen hier thuis gaan gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:18:
[...]

De mensen die het goed voor elkaar (zonnepanelen, warmtepomp, isolatie etc) hebben en/of tijdig een nieuw contract hebben geregeld profiteren hier ook van. Had eigenlijk liever gezien dat het extra geld ging naar de mensen die het hard nodig hebben, maar misschien toch beter zo aangezien ik de overheid niet vertrouw qua maatwerk wat betreft uitvoering (energie-affaire :P) en looptijd.
Ja erg he, die hebben hun nek misschien uitgestoken en zitten nu met een (extra)lening etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:18:
[...]

Ik zit toch wel aan enkele duizenden euro's voor het aanleggen van lagetemperatuurverwarming (heb het getest, is echt nodig), nog zonder warmtepomp. En dan is mijn huis nog niet bijzonder goed geisoleerd. Zelfs als mijn hele energierekening naar 0 gaat, duurt het decennia voordat zo'n investering is terugverdiend. Dus ik vermoed niet dat dit grote gedragsveranderingen gaat veroorzaken.
Zolang iedereen dit maar blijft roeptoeteren gaat niemand beginnen, dit kost het lang niet voor iedereen, alleen als je alles in 1x perfect en klaar wilt hebben.
Ik heb standaard huis van 89 dus ook niet mega geeisoleerd maar draait ook op een warmtepomp. Lucht/water versie.
Ik niet gedaan, maar die kunnen de meeste mensen kopen met een subsidie.

Al met al bespaar ik er een energie rekening mee van 3000,- per jaar en 400 extra, 3400,- per jaar vermeden kosten kan je best een investering voor doen toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 15-10-2021 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Jammer dat het kabinet grootverbruik nog zo enorm blijft subsidiëren. Als consument betaal je 10x zoveel per m3 gas als een grootverbruiker.

Je zou fossiele brandstoffen niet moeten subsidiëren, maar juist duurder maken, in plaats van goedkoper, boven een bepaalde hoeveelheid. Dát stimuleert bedrijven om zuiniger te werken of alternatieven te zoeken, zodat de vraag naar energie minder wordt.

Het enige mantra dat ik hoor is ‘ja maar: concurrentiepositie’. Hogere energie tarieven kunnen ertoe leiden dat bedrijven gaan verhuizen naar landen waar de energieprijs lager is. Dat risico moeten we mijns inziens maar op de koop toe nemen: ook in andere landen gaat de energieprijs omhoog en bedrijven die veel energie gebruiken zijn niet zo makkelijk te verplaatsen. Milieueffect hoeft niet altijd het onderspit te delven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TvanW schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

Ja erg he, die hebben hun nek misschien uitgestoken en zitten nu met een (extra)lening etc.
Of diegenen die wat gespaard hadden om het te realiseren mogen nu dat voordeel niet hebben blijkbaar terwijl henk en ingrid die een tonnetje over de balk hebben gegooid aan onzinnige dingen en vakanties maar verder niets aan energiebesparing hebben gedaan moeten we gaan helpen omdat ze nu de rekening niet kunnen betalen.

Beter lange termijn investeringen doen ipv geld schieter spelen, dan mogen ze dat van mij erbij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Of diegenen die wat gespaard hadden om het te realiseren mogen nu dat voordeel niet hebben blijkbaar terwijl henk en ingrid die een tonnetje over de balk hebben gegooid aan onzinnige dingen en vakanties maar verder niets aan energiebesparing hebben gedaan moeten we gaan helpen omdat ze nu de rekening niet kunnen betalen.

Beter lange termijn investeringen doen ipv geld schieter spelen, dan mogen ze dat van mij erbij hebben.
ik vind een vakantie niet onzinnig btw :9B

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het kabinet trekt in totaal 3,2 miljard euro uit: 2,7 miljard euro compensatie voor huishoudens en 500 miljoen euro voor het midden- en kleinbedrijf (mkb).
Voor 3 miljard euro kan je helft van alle Nederlandse huizen van gratis warmtepomp voorzien.
Nu gaat dat geld (onze geld) naar gas importeurs en tussenmens.
Wat een domheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:27
andru123 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:01:
[...]

Voor 3 miljard euro kan je helft van alle Nederlandse huizen van gratis warmtepomp voorzien.
Wat een domheid.
En de andere helft? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:21
Gizz schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:22:
Ik denk dat dit het goed samenvat. Snel een paar miljard weg* zonder dat er daadwerkelijk iets veranderd qua energie en isolatie.
Blijf me toch verbazen, trekt de overheid ruimhartig de portemonnee om door externe factoren verloren koopkracht te repareren is het weer niet goed.

Natuurlijk kan je discussiëren over de exacte implementatie maar dit hebben ze gewoon snel en zonder extra bureaucratie en potentiële terugvordering ellende geregeld.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hoevenpe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:12:
[...]

Blijf me toch verbazen, trekt de overheid ruimhartig de portemonnee om door externe factoren verloren koopkracht te repareren is het weer niet goed.

Natuurlijk kan je discussiëren over de exacte implementatie maar dit hebben ze gewoon snel en zonder extra bureaucratie en potentiële terugvordering ellende geregeld.
Nou top hoor, ik had van deze mensen wel wat meer slimheid verwacht dan dit. Je zegt toch ook niet, de benzine is zo duur, we gooien iedereen zijn tank een keer vol, dus de directeur met de dikke jaguar mag er ook 200,- aan benzine in gooien, zet toch geen zoden aan de dijk voor de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:02
[...]

Wat een domheid.
Hoezo, het is een vermindering van de belasting?
Door de stijgende prijs zou de extra belasting opbrengst voor de overheid gigantisch gestegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:03
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:22:
[...]
Nou top hoor, ik had van deze mensen wel wat meer slimheid verwacht dan dit.
[...]
Gebaseerd op wat had je die verwachting dan? Met het oog op hoe de laatste paar kabinetten met praktisch alles zijn omgegaan is dit precies wat ik van deze mensen verwacht had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Dan maak je dat over aan een goed doel, kan je daar goed over voelen en hier stoppen met zuur doen ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Dit is gewoon de makkelijkste weg en had ook niet anders verwacht. Verander een paar cijfertjes op de begroting, daar komen nieuwe energiebelasting getalletjes uit, die comminiceer je naar de leveranciers, die zetten de nummertjes per 1 januari in het systeem zoals ze elk jaar doen en alles loopt op rolletjes.

Ze komen nu met een simpele maatregel die eigenlijk alleen mis kan gaan bij leveranciers die er met de pet naar gooien, aan gestuntel bij de overheid zal het niet liggen.
Iedereen krijgt 230 sowieso komend jaar, die resterende 170 is plus of min wat euros afhankelijk van verbruik, iemand met veel zonnepanelen ziet 0 korting terug van die 170 euro, iemand met een wietplantage op zolder krijgt wat meer korting.

Maargoed, we zijn Nederlander of niet... inderdaad altijd zeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Wat een domheid.
Bedrag overheid / helft aantal huizen = bedrag warmtepomp.
2.700.000.000 / 4.000.000 = 675 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
DjAntoon schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Hoezo, het is een vermindering van de belasting?
Door de stijgende prijs zou de extra belasting opbrengst voor de overheid gigantisch gestegen zijn.
Uiteindelijk betalen we deze “teruggaaf” deels weer zelf. Je betaalt een X bedrag aan belastingen over je verbruikskosten die ook weer veel hoger is, minus het eenmalige voordeel. Dus je betaalt met die tegemoetkoming ook deels je eigen hogere belasting weer terug aan de schatkist.

Los daarvan had ik liever gezien zoals sommigen dat dit wat duurzamer terecht zou komen. Dat gaat ook deels gebeuren via gemeentelijke loketten maar een tochtstripje hier en een ledlampje daar, is enkel een druppel op een gloeiende plaat. Dat noem ik geen structurele oplossingen.

Ja, wij hebben makkelijk praten met onze 2021 nieuwbouwwoning met (oud) label A+++ en warmtepomp met een voorschot van €10. Maar woonde hiervoor in een label F koopwoning waar we voor de mussen stookten in de winter. Isoleren nooit gedaan, omdat de bergen kosten niet opwogen tegen de kostenbesparing en nooit terug te zien zou zijn in de waarde van de woning. De wijk waarin dit huis stond was daarnaast door de gemeente ook nog eens aangewezen om als 1e van het gas af te moeten. Eieren voor ons geld gekozen, boel verkocht en een gasloze nieuwbouwwoning voor gekocht.

Als ik de laatste afrekening van een jaar terug van die woning erbij pak en er nu een vergelijker voor een jaarcontract naast hou, kost dat een kleine €1.400 per jaar meer ipv die zogenaamde 300-400 waarover gesproken wordt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Glenfiddich schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:34:
[...]

Dan maak je dat over aan een goed doel, kan je daar goed over voelen en hier stoppen met zuur doen ;)
Ah gevalletje geld over de balk zeker en nu spijt? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:41:
[...]

Ah gevalletje geld over de balk zeker en nu spijt? :+
Nee, je hebt het niet over mij hoor, maak je geen zorgen.

Maar jouw denigrerende en bevooroordeelde manier van spreken over mensen die hard worden geraakt door de stijgende energieprijzen is beschamend.

edit:
Onbeschoft, is eigenlijk een beter woord.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 15-10-2021 18:46 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Glenfiddich schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

Nee, je hebt het niet over mij hoor, maak je geen zorgen.

Maar jouw denigrerende en bevooroordeelde manier van spreken over mensen die hard worden geraakt door de stijgende energieprijzen is beschamend.

edit:
Onbeschoft, is eigenlijk een beter woord.
Waarheid kan hard zijn, wel realiteit. Het moet bij een hoop mensen vanzelf gaan, je kan ook gewoon moeite doen! Er worden genoeg handvatten gegeven maar die worden genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

De energie rekening gaat omlaag. Mensen krijgen geen €400 gestort waar ze zelf mee kunnen bepalen wat ze gaan doen. ;)
Paniek is terecht imo. Voor jou en mij misschien niet, maar vergis je niet hoeveel mensen dit met 400€ korting nog steeds met moeite of helemaal niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:43:
Zolang iedereen dit maar blijft roeptoeteren gaat niemand beginnen, dit kost het lang niet voor iedereen, alleen als je alles in 1x perfect en klaar wilt hebben.
Ik heb standaard huis van 89 dus ook niet mega geeisoleerd maar draait ook op een warmtepomp. Lucht/water versie.
Ik had het ook over mijn persoonlijke situatie. Er staan 7,8 miljoen woningen in Nederland; ongeveer 5 miljoen daarvan zijn van vóór 1985. Dus ja, vergeleken met de typische Nederlander woon jij nog in een vrij modern huis.
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:43:
Al met al bespaar ik er een energie rekening mee van 3000,- per jaar en 400 extra, 3400,- per jaar vermeden kosten kan je best een investering voor doen toch?
Je had dus een uitzonderlijk hoge energierekening waardoor het rendabel werd. Mijn hele energierekening is nog geen 1000,- per jaar. Misschien dat het met de nieuwe gasprijzen iets meer wordt, maar de gemiddelde calculerende burger zal niet zo snel grote investeringen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
Dit kan de overheid als het moet natuurlijk vanaf morgen op nul zetten.
Virtuozzo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:45:
[...]
energiebelasting + ODE + BTW op nul zetten?

Grapjas. Dat ging halverwege vorig jaar al bij EZ rond bij projecties volatiliteit energiemarkt, lang verhaal kort, niemand durft het er nog over te hebben. Wie het toen opperde, is, nu ja, functie elders. Immers, dit is domein politisering.
Toch wel fiscaal opgelost dus :)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Wat een domheid.
Belastingen op zowel Gas als Elektra. Veel elektra wordt nog steeds gewonnen/opgewekt dmv gas, dus stijgen die prijzen ook mee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Lijkt bepaalt in nota van wijziging (p. 25):

https://www.rijksoverheid...tweede-nota-van-wijziging

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

Waarheid kan hard zijn, wel realiteit. Het moet bij een hoop mensen vanzelf gaan, je kan ook gewoon moeite doen! Er worden genoeg handvatten gegeven maar die worden genegeerd.
Generaliseren en denigreren is inderdaad hard, maar heeft weinig met de waarheid te maken.

Het dient ook geen enkel redelijk doel, behalve misschien zelfbevestiging ofzo.

Degenen op wie jouw beeldvorming van toepassing is (en die zijn er natuurlijk wel), die bereik je er toch niet op een zinvolle manier mee. Terwijl je een grote groep andere mensen die in de problemen komen terwijl zij er écht weinig aan kunnen doen, alleen maar mee beledigt.

Tenzij dat laatste jouw doel op zich is, uiteraard…

[ Voor 35% gewijzigd door Glenfiddich op 15-10-2021 19:15 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Wat een domheid.
Kom jij een warmtepomp bij me installeren voor 800€?
Koffie staat klaar!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tux3.14 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:53:
[...]

De energie rekening gaat omlaag. Mensen krijgen geen €400 gestort waar ze zelf mee kunnen bepalen wat ze gaan doen. ;)
Paniek is terecht imo. Voor jou en mij misschien niet, maar vergis je niet hoeveel mensen dit met 400€ korting nog steeds met moeite of helemaal niet kunnen betalen.
Klopt, daarom is het nog lastiger, het is slechts eenmalig, dus volgend jaar bij de afrekening is het duurder maar wel 400 minder, er is nog tijd voor velen, maandbedrag iets hoger, beter op de energie letten en het kan dan zomaar eens meevallen.
Staken we dat geld in een isolatie subsidie, energiezuinige apparaten enz dan helpt het op de lange termijn en verdienen we het terug en kunnen we het weer uitgeven, nu zitten we volgend jaar weer in dezelfde discussie.
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:55:
[...]

Ik had het ook over mijn persoonlijke situatie. Er staan 7,8 miljoen woningen in Nederland; ongeveer 5 miljoen daarvan zijn van vóór 1985. Dus ja, vergeleken met de typische Nederlander woon jij nog in een vrij modern huis.
Als ik het een installateur vraag krijg ik ook 20-30k offerte, een beetje slimheid en niet alles in 1x willen is het devies, elk jaar wat en met 6 jaar lach je er om.
Je had dus een uitzonderlijk hoge energierekening waardoor het rendabel werd. Mijn hele energierekening is nog geen 1000,- per jaar. Misschien dat het met de nieuwe gasprijzen iets meer wordt, maar de gemiddelde calculerende burger zal niet zo snel grote investeringen gaan doen.
Nee valt wel mee, 250,- per maand met 5 pers en nergens naar kijken is niet raar, en is nog oude prijs van 18 cent kWh en 56 cent gas.
Maar ja, gekregen koelkastje in de schuur en cv pompen die hele jaar draaien enz enz

Jouw 1000 euro energie rekening verteld me dat je investering ook niet groot hoeft te zijn, als je voldoende dak hebt is pv een goed begin en kan je door wat meer te leggen gas verplaatsen naar stroom door een kokend waterkraan in de keuken, inductie koken, warmtepomp boiler voor sww. (Hoeft niet allemaal gelijk) wat je over hebt krijg je wat geld voor en betaal je nog een stukje gas mee.
Het wordt gewoon een sport om het naar 0 te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik vind dit juist de meest redelijke oplossing. Ik heb met eigen geld geïnvesteerd in een woning met grondwarmtepomp. Die had zonder stijgende energieprijzen al een terugverdientijd van 15 jaar. Ik gebruik evengoed nog 6500 kWh per jaar aan elektriciteit, dus met deze regeling verkort de terugverdientijd, maar het is nog steeds niet geweldig ten opzichte van andere (beurs)investeringen die ik had kunnen doen.

Als alleen huishoudens met weinig geld worden gecompenseerd zouden worden, zou het geld ook weg zijn, maar was de stap naar verduurzaming niet verder gekomen. De overheid moet juist de mensen die het kunnen betalen stimuleren om de investering te doen door te zorgen dat de terugverdientijd zo kort mogelijk is. Bedenk wel dat hoe langer de terugverdientijd is, hoe onzekerder het rendement gaat worden: hoe ouder een installatie is hoe meer kans je hebt dat er iets stuk gaat. Voor een warmtepompinstallatie is bijvoorbeeld het risico op een defecte compressor reëel, en dan heb je reparatie van 5000 euro waardoor al het rendement meteen teniet gedaan is. In dit opzicht is de energiebelasting ook met aangekondigde regeling nog steeds te hoog om de terugverdientijd van warmtepompen en zonnepanelen significant te verbeteren.

Daarnaast is geld investeren in de isolatie van oude woningen gewoon veel te kostbaar en daarmee dus verkeerd beleid. We moeten gewoon voldoende overcapaciteit van groen opwekte energie realiseren die via warmtenetten aan oude huizen geleverd worden. Dan maakt het niet uit of er huizen zijn die warmte lekken; die gebruiken dan gewoon wat meer duurzaam opgewekte energie en betalen daar dan gewoon voor. Ja, de energierekening is dan hoger, maar een investering in isolatie, vloerverwarming en warmtepompen zijn dan onnodig. Het blijft dan beperkt tot cv-ketel eruit en aansluiten op het warmtenet.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:59

FD2

[...]

Dat repareren is relatief, want uiteindelijk gaan we dit via de belasting weer terug betalen.
De hoge inkomens weer wat meer dan de rest.

Dat stimuleren van 'minder energieverbruik' of beter,
het afstraffen van CO2 productie gaat toch echt het beste via het prijsmechanisme.
Ik vind het prima. Maak reizen, overdadig consumeren en energie verkwisten maar duur. Heel duur !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ari3 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:16:
Daarnaast is geld investeren in de isolatie van oude woningen gewoon veel te kostbaar en daarmee dus verkeerd beleid. We moeten gewoon voldoende overcapaciteit van groen opwekte energie realiseren die via warmtenetten aan oude huizen geleverd worden.
Wtf? Mist hier een sarcasmetag? Of is het flamebait? Of kennis uit een volledig andere bubbel dan de mijne?
Hier mag wat toelichting bij, voordat er serieus over gediscussieerd kan worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:20
Prachtige Analyse:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Edit: Was ff vergeten dat ik al lange tijd niet ververst had.. :)

[ Voor 95% gewijzigd door Glashelder op 15-10-2021 19:46 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:11:
Nee valt wel mee, 250,- per maand met 5 pers en nergens naar kijken is niet raar, en is nog oude prijs van 18 cent kWh en 56 cent gas.
Maar ja, gekregen koelkastje in de schuur en cv pompen die hele jaar draaien enz enz

Jouw 1000 euro energie rekening verteld me dat je investering ook niet groot hoeft te zijn, als je voldoende dak hebt is pv een goed begin en kan je door wat meer te leggen gas verplaatsen naar stroom door een kokend waterkraan in de keuken, inductie koken, warmtepomp boiler voor sww. (Hoeft niet allemaal gelijk) wat je over hebt krijg je wat geld voor en betaal je nog een stukje gas mee.
Het wordt gewoon een sport om het naar 0 te krijgen.
Juist bij een kleine energierekening staan allerlei 'vaste' investeringen niet in verhouding tot de besparing. Meterkast en leidingen herzien voor zonnepanelen, inductiekookplaat en kokendwaterkraan? Toch al snel duizend euro, da's een jaar energierekening. Een paar zonnepanelen? Ook al snel duizend euro. Lagetemperatuurverwarming? toch een paar duizend euro zonder dat de installateur er rijk van wordt. En dan ben je allemaal nog niet aan terugverdienen begonnen. Sterker nog, bij inductie/kokend waterkraan is het milieueffect ronduit negatief.

Ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar ik verkeer niet in de illusie dat dit rendabele investeringen zijn.
Daarnaast is geld investeren in de isolatie van oude woningen gewoon veel te kostbaar en daarmee dus verkeerd beleid. We moeten gewoon voldoende overcapaciteit van groen opwekte energie realiseren die via warmtenetten aan oude huizen geleverd worden. Dan maakt het niet uit of er huizen zijn die warmte lekken; die gebruiken dan gewoon wat meer duurzaam opgewekte energie en betalen daar dan gewoon voor. Ja, de energierekening is dan hoger, maar een investering in isolatie, vloerverwarming en warmtepompen zijn dan onnodig. Het blijft dan beperkt tot cv-ketel eruit en aansluiten op het warmtenet.
Hmm, bijna inherent COP1 stoepverwarming klinkt niet als het meest succesvolle plan. Hoge-temperatuur stadsverwarming was een leuk idee eerder deze eeuw, toen de zware industrie (glas/staal/etc) de hele winter door "gratis" restwarmte stond te produceren.

Misschien dat het lukt als je veel kerncentrales bouwt-die moeten continu een gigantische warmtelast kwijt, dus waarom niet gebruiken om de stad te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Wtf? Mist hier een sarcasmetag? Of is het flamebait? Of kennis uit een volledig andere bubbel dan de mijne?
Hier mag wat toelichting bij, voordat er serieus over gediscussieerd kan worden.
Ik kan met zo voorstellen dat veel oude woningen op een gegeven moment gesloopt gaan worden. Dan wordt isoleren wel een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie wel mogelijkheden. Mijn gut feeling zegt dat we misschien toch niet aan de houtstook hoeven met deze compensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:46:
[...]

Juist bij een kleine energierekening staan allerlei 'vaste' investeringen niet in verhouding tot de besparing. Meterkast en leidingen herzien voor zonnepanelen, inductiekookplaat en kokendwaterkraan? Toch al snel duizend euro, da's een jaar energierekening. Een paar zonnepanelen? Ook al snel duizend euro. Lagetemperatuurverwarming? toch een paar duizend euro zonder dat de installateur er rijk van wordt. En dan ben je allemaal nog niet aan terugverdienen begonnen. Sterker nog, bij inductie/kokend waterkraan is het milieueffect ronduit negatief.

Ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar ik verkeer niet in de illusie dat dit rendabele investeringen zijn.
Waarom moet het in deze gevallen altijd rendabel zijn? Die grotere tv die je koopt was ook rendabel? Nee dat is voor fun of gemak, dat kan ook met een kokend waterkraan en kookplaat natuurlijk, stukje comfort extra en tevens gas naar stroom waar de stroom van eigen dak komt, het hele plaatje samen na een aantal jaar geeft veel voldoening en besparing.
Pv leggen is a.t.m echt een no brainer, hoef je niet eens meer uit te rekenen met de laagste aankoop prijs ooit en 48 cent per kWh.
Hmm, bijna inherent COP1 stoepverwarming klinkt niet als het meest succesvolle plan. Hoge-temperatuur stadsverwarming was een leuk idee eerder deze eeuw, toen de zware industrie (glas/staal/etc) de hele winter door "gratis" restwarmte stond te produceren.

Misschien dat het lukt als je veel kerncentrales bouwt-die moeten continu een gigantische warmtelast kwijt, dus waarom niet gebruiken om de stad te verwarmen?
Eens, groep verwarming is altijd duur, wel kan je bijv met een 2 onder 1 kap gezamenlijk een bron delen en dan ook de kosten ervan, maar verder wel ieder eigen unit.
@ari3

Een bron water warmtepomp is gewoon extreem duur door de bron, bij nieuwbouw incalculeren gaat nog maar in bestaande bouw een investering die niet goed te rekenen is, veel gevallen kan een lucht water ook prima en kost minus subsidie ietsje meer dan een cv ketel, heb je vvw hoef je het huis niet eens aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Klinkt inderdaad als rijden met een lekke tank maar gewoon vaker vol gooien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19

Waarom, als je het hebt over optrekken naar nieuwbouw standaarden, dan ja is het zonde van het geld.
Maar vloerisolatie en spouwmuurisolatie die haal je er over 10 a 20 jaar met gemakt uit qua besparing.

Mijn woning is van 1980, 100 m2 en dat kost mij dit jaar in totaal 3000 euro.
Doe daar 3500 bij voor vervanging Oud dubbelglas door HR++, vooruit dat wordt 20 a 30 jaar.

Mijn gasverbruik in de horrorwinter + douchen was 550 m2.

Die wil ik dit jaar wel halveren en dan op mijn gemak kijken naar een 4 KW warmtepomp zodat ik kan besparen op de gas aansluiting.

Vooral bij de oude huizen kan er flink bespaard worden.
Ga niet zeggen dat ze meteen zonder aanpassingen van het gas af kunnen maar een flinke reductie in gasverbruik is ook milieuwinst

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

Makkelijk kletsen maar er zijn zat mensen die het niet zo breed hebben en die gaan ook niet allemaal 2 weekjes naar Benidorm, populistisch gelul dus.
De minima woont in een sociale huurwoning die doorgaans niet van heel erg goede kwaliteit zijn en stoken dus in de winter tegen de klippen op maar die gaan volgens jou natuurlijk duizenden euro’s investeren in het huis van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:55:
[...]

[...]

Mijn opmerkingen over het al dan niet uit kunnen van investeringen, is ook op basis van gemiddelden. Voor een typische Nederlander is je energierekening ook gewoon uitzonderlijk laag, trouwens.

De beste manier van besparen op energie is niet in euro’s maar daadwerkelijk minder verbruiken. Chapeau dus :)

Maar met een laag verbruik verlaag je ook het rendement van investeringen. Overigens hoeft niet altijd een investering een terugverdientijd te hebben. Het kan ook een comfortabel en energiebewuste keuze zijn zonder dat het binnen een paar jaar terug hoeft te zijn verdiend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
FD2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:29:
Dat repareren is relatief, want uiteindelijk gaan we dit via de belasting weer terug betalen.
De hoge inkomens weer wat meer dan de rest.
De Rijksbegroting dat zijn we allemaal, toch denk ik dat dit een nette oplossing is die veel mensen de komende winter door helpt.

Snap het gewoon niet goed: er zal vast een Jaguar-eigenaar zijn die z'n tank vult met deze compensatie, een zwembadeigenaar in Het Gooi die de thermostaat een graad hoger zet maar waar hebben we het over?

Dat is een enkeling, statistische ruis, waarvoor je geen complex stelsel met grenswaarden en terugbetalingsregeling wilt optuigen. Het is dit of over een paar jaar toeslagenaffaire 2.0, ben juist blij dat men voor de huidige variant gekozen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:30
[...]

De portemonnee wordt niet getrokken, zelfs met deze voorstellen halen ze nog steeds dezelfde hoeveelheid belastingen op, zelfs nog iets meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:19:
[...]
toch denk ik dat dit een nette oplossing is
Zullen we eerst even de doorrekening van de effecten op de inkomsten per huishouden afwachten?

Gezien de staat van dienst van de VVD kan ik je op een briefje geven dat het straks de minima zijn die het grootste negatieve effect gaan ervaren.

Let maar op. Huishoudens met een relatief hoog inkomen worden ongetwijfeld meer gecompenseerd t.o.v. de huishoudens met een relatief laag inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:34:
[...]

Zullen we eerst even de doorrekening van de effecten op de inkomsten per huishouden afwachten?

Gezien de staat van dienst van de VVD kan ik je op een briefje geven dat het straks de minima zijn die het grootste negatieve effect gaan ervaren.

Let maar op. Huishoudens met een relatief hoog inkomen worden ongetwijfeld meer gecompenseerd t.o.v. de huishoudens met een relatief laag inkomen.
Zie deze thread
https://twitter.com/leonb.../1449083581616242693?s=21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:18:
Pv leggen is a.t.m echt een no brainer, hoef je niet eens meer uit te rekenen met de laagste aankoop prijs ooit en 48 cent per kWh.
Ik zet liever wél mijn brain aan. Variabele kosten voor stroom zijn rond de 200 pj. Daar schaaf je (optimistisch, juist in de winter heb je licht aan) misschien de helft vanaf met zonnepanelen ...
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:11:
Mijn opmerkingen over het al dan niet uit kunnen van investeringen, is ook op basis van gemiddelden. Voor een typische Nederlander is je energierekening ook gewoon uitzonderlijk laag, trouwens.
Met 1050 kuub gas zit ik helemaal niet ver van het NL gemiddelde van (blijkbaar) 1200m³ per huishouden. Mijn stroomverbruik is blijkbaar wel fors lager.

Ik denk eerder dat tweakers een bias heeft naar grootverbruikers. Relatief veel jonge mannen met gezinnen, verhoudingsgewijs goede salarissen (zodat je nooit echt kritisch naar je verbruik hoeft te kijken), en een voorliefde voor gadgets. Ik heb ook het vermoeden dat mensen wat vaker in nieuwbouw wonen. De warmtepomp is dan de volgende leuke gadget die ook nog eens goed is voor het milieu.

Het 'modale' huishouden bestaat uit twee personen, is een stuk ouder, en wellicht ook niet zo kapitaalkrachtig. En zoals gezegd, veruit de meeste huizen in Nederland dateren van vóór 1985. Dat is niet onoverkomelijk, maar het is ook geen kwestie van de CV-ketel afsluiten en de warmtepomp ophangen.
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:11:
Maar met een laag verbruik verlaag je ook het rendement van investeringen. Overigens hoeft niet altijd een investering een terugverdientijd te hebben. Het kan ook een comfortabel en energiebewuste keuze zijn zonder dat het binnen een paar jaar terug hoeft te zijn verdiend.
Dat zal ik niet betwisten. Ik heb alleen moeite met de boodschap dat het een simpele, voor de hand liggende investering is. Net zoals ik niet geloof dat het een halve ton per huishouden hoeft te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Number10 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:34:

Die betalen ook meer belasting, juist een vaste extra vergoeding is in het voordeel van lage inkomens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(snip)

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 15-10-2021 21:43 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

De Rijksbegroting dat zijn we allemaal, toch denk ik dat dit een nette oplossing is die veel mensen de komende winter door helpt.

Snap het gewoon niet goed: er zal vast een Jaguar-eigenaar zijn die z'n tank vult met deze compensatie, een zwembadeigenaar in Het Gooi die de thermostaat een graad hoger zet maar waar hebben we het over?

Dat is een enkeling, statistische ruis, waarvoor je geen complex stelsel met grenswaarden en terugbetalingsregeling wilt optuigen. Het is dit of over een paar jaar toeslagenaffaire 2.0, ben juist blij dat men voor de huidige variant gekozen heeft.
Ik denk dat er ergens ook wel frustratie over is dat het over heel veel geld gaat, waarvoor we nu heel makkelijk het begrotingstekort en de staatsschuld laten oplopen. Daar staat dan bijvoorbeeld het beeld tegenover dat we niet enkele tientallen miljoenen extra willen vrijmaken om bijvoorbeeld de politie een cao te kunnen laten bieden waarbij de lonen meestijgen met de inflatie.

Of bijvoorbeeld de discussie over de kinderbijslag: daar staat een bezuiniging van €150 miljoen gepland, omdat we er het geld niet voor kunnen/willen vrijmaken. Om dat in perspectief te plaatsen: in principe kan die bezuiniging met dit geld zo'n 20 (!) jaar worden uitgesteld. ;)

Niemand hier zegt dat het niet nodig is om maatregelen te nemen, want één ding is duidelijk: een deel van de Nederlandse huishoudens zou zonder deze maatregelen hard getroffen worden.

Maar er is echt wel tijd voor maatwerk – het duurt nog 2,5 maand totdat het 1 januari is en nog langer totdat de eerste dure jaarrekeningen en eindrekeningen binnenkomen.

Dat had je trouwens niet eens bij de burger hoeven leggen. Je had energiebedrijven best wel criteria kunnen meegeven als:

- Bij elektriciteitsprijs X mag er Y extra belastingkorting worden verrekend

of

- Voor iedere 5 cent stijging (ten opzichte van gemiddelde jan 2021 - jun 2021) wordt de vermindering energiebelasting met Z cent verhoogd

Dat zijn vrij makkelijke dingen die doorgevoerd kunnen worden, je helpt letterlijk alleen de mensen die het nodig hebben én er blijft budget over voor andere zaken (zoals een lagere staatsschuld of meer subsidies voor isolatiemaatregelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:41:
[...]
Die betalen ook meer belasting, juist een vaste extra vergoeding is in het voordeel van lage inkomens.
Dan kunnen ze misschien niet zo goed rekenen bij EZ als jij, maar uit die tabel die @Wolly net noemt staat exact het omgekeerde volgens mij. Zoals ik al dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Number10 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:44:
Dan kunnen ze misschien niet zo goed rekenen bij EZ als jij, maar uit die tabel die @Wolly net noemt staat exact het omgekeerde volgens mij. Zoals ik al dacht.
Heeft één tot drie keer modaal toch weer terecht VVD gestemd... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:49:
[...]
Heeft één tot drie keer modaal toch weer terecht VVD gestemd... ;)
Penny wise, pound foolish. Er zijn nogal wat mensen die de overheid wantrouwen en dit soort dingen helpt niet. En wat hangt o.a. samen met wantrouwen? Het begint met een v en eindigt op accinatie.

Zoals @Uniciteit net noemde was er ruimte voor meer maatwerk, maar wordt er weer eens gekozen om 3 miljard te dumpen bij een groep die het helemaal niet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Number10 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:44:
Juist bij energiebelasting betalen armen en rijken ongeveer hetzelfde. Als je een twee keer zo hoog salaris hebt ga je niet noodzakelijk je thermostaat op 40 zetten en twee keer zo lang douchen.

Tegelijkertijd is de energierekening een groter deel van het huishoudboekje, dus zolang die compensatieregeling niet helemáál de stijging compenseert, zullen armen er inderdaad meer op achteruit gaan dan rijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
Juist bij energiebelasting betalen armen en rijken ongeveer hetzelfde. Als je een twee keer zo hoog salaris hebt ga je niet noodzakelijk je thermostaat op 40 zetten en twee keer zo lang douchen. (…)
Zie tabel
(…) Tegelijkertijd is de energierekening een groter deel van het huishoudboekje, dus zolang die compensatieregeling niet helemáál de stijging compenseert, zullen armen er inderdaad meer op achteruit gaan dan rijken.
Dat is dus een probleem als dat niet hoeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:59

FD2

[...]

Ik vind dit ook een goede oplossing.
En het beste vind ik dat ze erbij gezegd hebben: Dit is éénmalig.

Als ze dit ieder jaar gaan doen is het vestzak ---> broekzak.
Nu is energieschaarste een schot voor de boeg, over 2 jaar kan je niet meer zeggen "Goh, dit overvalt mij".

We moeten gaan veranderen, en als je niet meedoet dan ga je merken dat de wereld om je heen verandert.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D.deJong schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Makkelijk kletsen maar er zijn zat mensen die het niet zo breed hebben en die gaan ook niet allemaal 2 weekjes naar Benidorm, populistisch gelul dus.
De minima woont in een sociale huurwoning die doorgaans niet van heel erg goede kwaliteit zijn en stoken dus in de winter tegen de klippen op maar die gaan volgens jou natuurlijk duizenden euro’s investeren in het huis van een ander.
En dan moet je natuurlijk gewoon op de bank blijven zitten en afwachten tot ze met de gouden koets langs komen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:56:
[...]

[...]

Toch wel fiscaal opgelost dus :)
Wacht op de reële implementatie en even later de achterdeur 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Sorry dit topic gaat nu veel te snel voor mij.
Maar mijn vraag is: waar komt ineens de snelle prijsstijging vandaan?
Eerst was het net als de kikker langzaam koken in heet water.
@Virtuozzo
Waarom nu zo snel die verandering?
Ik zou bijna denken aan opzet, of is dit een afleiding voor iets anders wat ik gemist heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:33
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:16:
Sorry dit topic gaat nu veel te snel voor mij.
Maar mijn vraag is: waar komt ineens de snelle prijsstijging vandaan?
Eerst was het net als de kikker langzaam koken in heet water.
@Virtuozzo
Waarom nu zo snel die verandering?
Ik zou bijna denken aan opzet, of is dit een afleiding voor iets anders wat ik gemist heb?
Iets meer vraag - aanbod.

Heel Europa gaat over op gas. Koude winter afgelopen jaar, lege buffers in NL, speculerende energiemaatschappijen die fout gegokt hebben. Economisch herstel na corona, China wat veel gas importeert, er wordt minder gas opgepompt uit Groningen.

Nog meer?

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Mortel schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Heel Europa gaat over op gas. Koude winter afgelopen jaar, lege buffers in NL, speculerende energiemaatschappijen die fout gegokt hebben. Economisch herstel na corona, China wat veel gas importeert, er wordt minder gas opgepompt uit Groningen.

Nog meer?
ja nog meer, dit was toch hetzelfde als andere jaren?
Koude winter vorig jaar? Echt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 15-10-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Uniciteit schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Niemand hier zegt dat het niet nodig is om maatregelen te nemen, want één ding is duidelijk: een deel van de Nederlandse huishoudens zou zonder deze maatregelen hard getroffen worden.

Maar er is echt wel tijd voor maatwerk – het duurt nog 2,5 maand totdat het 1 januari is en nog langer totdat de eerste dure jaarrekeningen en eindrekeningen binnenkomen.

Dat had je trouwens niet eens bij de burger hoeven leggen. Je had energiebedrijven best wel criteria kunnen meegeven als:

- Bij elektriciteitsprijs X mag er Y extra belastingkorting worden verrekend

of

- Voor iedere 5 cent stijging (ten opzichte van gemiddelde jan 2021 - jun 2021) wordt de vermindering energiebelasting met Z cent verhoogd

Dat zijn vrij makkelijke dingen die doorgevoerd kunnen worden, je helpt letterlijk alleen de mensen die het nodig hebben én er blijft budget over voor andere zaken (zoals een lagere staatsschuld of meer subsidies voor isolatiemaatregelen).
Inderdaad mensen met een lopend contract van voor de sterke stijging zouden geen recht mogen hebben op de verlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mortel schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Nog meer?
Er is veel minder wind dan verwacht.
Rusland en de EU spelen spelletjes met de pijpleiding.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Tux3.14 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:53:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens. Maar voor HEEL VEEL mensen is het ook eigen schuld dikke bult. Want mensen zijn laks. Pas wanneer het te laat wordt er actie ondernomen. En vervolgens gaan ze klagen dat het zo duur is. Ik was op tijd met de greenchoice deal van de CB. Hetzelfde geld voor internet, televisie, verzekeringen etc etc. Het is weer bijna black friday. KPN gaat me weer verliezen dit jaar, tenzij……. je bespaart gewoon honderden euros per jaar met even een uurtje alles uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:11
D.deJong schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Vanavond was er nog een item op tv over. Mensen durven de verwarming nier eens aan te zetten en trekken een winterjas in huis aan. Temperaturen die ver onder comfortabel liggen, alleen maar uit angst voor het betalen van de energierekening. Een naheffing van €100 is voor zulke gezinnen niet te betalen. Energie armoede noemt men het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Minimima van wie het termijnbedrag 100 euro p/m gaat stijgen, en dat zijn er nogal wat, gaan volgend jaar alsnog voor gaas met een 800 euro hogere eindafrekening. Met alle ellende die daaruit gaat voortvloeien. Daar helpen een paar gratis tochtstripjes niet voor. Typisch VVD beleid dit.

Met andere woorden, hier hebben jullie een fooi van 400 euro, niet zeiken verder en terug naar je pauper sociale huurwoning. Wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door DutchOwnage op 16-10-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 09:39

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Wat een domheid.
que?

Dat is 1200 per huishuiden (of 600 per huishouden als je iedereen meetelt) Daar heb je nog geen nieuwe CV voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
Excusses als deze al eerder gedeeld is, maar hier staan de details van het plan;

https://www.tweedekamer.n...2021Z18173&did=2021D39091

De stijgende gasprijs verhoogt de energierekening, daarom verhoogt het kabinet ten eerste in 2022 incidenteel de belastingvermindering met 230 euro (inclusief btw). De belastingvermindering is een vaste korting op het belastingdeel van de energierekening en geldt voor iedereen. De stijgende gasprijs vertaalt zich eveneens in een stijgende elektriciteitsprijs. Daarom wordt ten tweede in de energiebelasting in 2022 incidenteel het tarief op de eerste schijf elektriciteit met 8,389 cent (inclusief btw) verlaagd. Dit staat voor een huishouden met een gemiddeld verbruik ongeveer gelijk aan een verlaging van 200 euro (inclusief btw). Dit voorstel zal het kabinet uitwerken in een nota van wijziging op het Belastingplan 2022 en binnenkort aan uw Kamer toesturen. Een huishouden met een gemiddeld verbruik ontvangt dus in totaal een tegemoetkoming van 430 euro (inclusief btw) ten opzichte van waarvan is uitgegaan bij het Belastingplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Kan iemand niet even een spreadsheet bouwen waarin je dan je jaarverbruik kan invullen en waar dan de netto compensatie uitrolt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
FreakNL schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 04:44:
Kan iemand niet even een spreadsheet bouwen waarin je dan je jaarverbruik kan invullen en waar dan de netto compensatie uitrolt?
Stroomverbruik x 8 cent + 230 euro heb je toch geen spreadsheet voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dus ik ben met een stroomverbruik van 6000Kwh en gasverbruik van 500m3 EN CB/GC deal spekkoper?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
FreakNL schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 04:48:
Dus ik ben met een stroomverbruik van 6000Kwh en gasverbruik van 500m3 EN CB/GC deal spekkoper?
Als dit zo ingevoerd wordt: ja
Vooral voor bezitters van een warmtepomp lijkt het me een erg gunstige regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja, dus weer een regeling (net als de compensatie voor de kinderopvang-rekening tijdens de sluitingen in Coronatijdperk) die WIJ persoonlijk niet echt nodig hebben.

Toont maar weer eens het kromme ervan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
FreakNL schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 04:52:
Nou ja, dus weer een regeling (net als de compensatie voor de kinderopvang-rekening tijdens de sluitingen in Coronatijdperk) die WIJ persoonlijk niet echt nodig hebben.

Toont maar weer eens het kromme ervan aan.
Ik kan me voorstellen dat ze momenteel liever geen complexe en lastig uit te voeren regelgeving willen invoeren gezien de recente issues. Maar op deze manier komt wel een groot deel van de steun terecht bij mensen die het niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:48
Ik snap dat ze het in verband met de snelheid niet te complex willen maken, maar diegene die dit het hardste nodig hebben worden zo niet geholpen toch?

Mensen die minimaal te besteden hebben zitten vaak (geldt niet voor iedereen) in huizen die slechter geïsoleerd zijn.

Doordat deze mensen minimaal te besteden hebben zullen deze ook eerder in een huurwoning dan een eigen woning.

Door de verhuurdersheffing geven de woningcorporaties dit geld niet uit aan het isoleren van woningen omdat ze een deel aan het rijk moeten afstaan.

Als je deze heffing nu bevriest en de coöperaties geven dit geld uit aan het isoleren van woningen. Zouden mensen dan niet beter geholpen zijn ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
helloitsme schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 04:37:
Excusses als deze al eerder gedeeld is, maar hier staan de details van het plan;

https://www.tweedekamer.n...2021Z18173&did=2021D39091
Zeer interessant document, dank voor het delen. Ik vond deze tabel heel illustratief:

Tabel 1: indicatie omvang totale energierekening op jaarbasis (in €) voor groepen huishoudens (op basis van PBL* en CBS** gegevens)
ClassificatiePrijzen Jan '20
Een bewoner in nieuw, klein appartement855
Een bewoner in oud, klein appartement990
Een bewoner in oude, kleine rijwoning1220
Een bewoner in oude, middelgrote rijwoning1440
Twee of meer bewoners in oud, klein appartement1285
Twee of meer bewoners in oude, kleine rijwoning1575
Twee of meer bewoners in nieuwe, middelgrote rijwoning1555
Twee of meer bewoners in oude, middelgrote rijwoning1790
Twee of meer bewoners in oude, grote rijwoning2360
Twee of meer bewoners in oude, grote vrijstaande woning2835

Twee dingen die ik hier uithaal: 1) sorry, maar een energierekening van 1000 euro pj is een stuk minder uitzonderlijk dan een energierekening van 3000 euro per jaar.

2) Belangrijker: Binnen de kleinere woningen is het verschil tussen oud en nieuw enkele honderden euro's per jaar. Huizen isoleren is misschien goed bedoeld engoed voor het milieu, maar waarschijnlijk niet zo effectief voor het bestrijden van armoede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:21:
[...]

ja nog meer, dit was toch hetzelfde als andere jaren?
Koude winter vorig jaar? Echt niet.
Dit was niet hetzelfde als andere jaren. Doordat steeds meer huishoudens en bedrijven in Europa aan het gas gaan, en China er ook meer gebruik van maakt is het gas verbruik wel degelijk gestegen. Bovendien weet ik niet waar jij de afgelopen winter hebt uitgehangen, maar we hebben vorig jaar echt wel een strengere en langere winter seizoen gehad. Rond Jan/Feb hadden we een paar weken lang dat het constant onder 0 was. Daarnaast hadden we in april en mei niet bepaald lente weer, het was gewoon koud waardoor er 2 maanden langer gestookt moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:42
helloitsme schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 05:00:
[...]
Ik kan me voorstellen dat ze momenteel liever geen complexe en lastig uit te voeren regelgeving willen invoeren gezien de recente issues. Maar op deze manier komt wel een groot deel van de steun terecht bij mensen die het niet nodig hebben.
Dat klopt inderdaad. Er zullen genoeg huishoudens zijn die de stijging prima hadden kunnen betalen. Gelukkig zullen veel van deze mensen de extra besparing gewoon weer lekker uitgeven, dus komt toch wel weer in de economie terecht.
Zelf ga ik straks 13 euro per maand betalen voor gas en licht, wat gewoon belachelijk weinig is. En dat is met 1.27 per m3 gas.

Helaas kan je op korte termijn geen structurele maatregelen nemen. Op grote schaal isoleren gaat gewoon niet lukken voor het einde van het stookseizoen.
Grote woningcorporaties zijn nog relatief makkelijk te dwingen om op grote schaal huizen te gaan isoleren. Los van beperkte capaciteit van bedrijven in de markt gaat dat wel lukken.
Maar alle particuliere verhuurders bewegen om te gaan isoleren zal een stuk lastiger worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
Rol-Co schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:01:
[...]

En dan moet je natuurlijk gewoon op de bank blijven zitten en afwachten tot ze met de gouden koets langs komen. :Y)
Jij staat echt los van de realiteit heb ik het idee. Dat is prima maar veroordeel een ander niet als je niet weet waar je over praat.
Waarom zou ik eigenlijk reageren, don’t feed the trol.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 16-10-2021 08:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
chrisborst schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:25:
[...]

Dat klopt inderdaad. Er zullen genoeg huishoudens zijn die de stijging prima hadden kunnen betalen. Gelukkig zullen veel van deze mensen de extra besparing gewoon weer lekker uitgeven, dus komt toch wel weer in de economie terecht.
Zelf ga ik straks 13 euro per maand betalen voor gas en licht, wat gewoon belachelijk weinig is. En dat is met 1.27 per m3 gas.

Helaas kan je op korte termijn geen structurele maatregelen nemen. Op grote schaal isoleren gaat gewoon niet lukken voor het einde van het stookseizoen.
Grote woningcorporaties zijn nog relatief makkelijk te dwingen om op grote schaal huizen te gaan isoleren. Los van beperkte capaciteit van bedrijven in de markt gaat dat wel lukken.
Maar alle particuliere verhuurders bewegen om te gaan isoleren zal een stuk lastiger worden.
Er zijn inderdaad huishoudens die dit kunnen betalen. Klopt. Hier ook. Had prima gekund. Maar als je een beetje had opgelet waren die gezinnen nooit in deze situatie beland. Dus waarom zou ik moeten boeten voor een falen/laksigheid van een ander?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortel
Warmtepomp bezitters zijn spekkopers.

- Ik heb gebruik kunnen maken van de CB / GC deal. Nog 3.5 jaar lage tarieven. Dit had iedereen trouwens kunnen doen. Veel mensen zitten te slapen.
- grotere teruggave op belasting 230 + (2500 x 0.08) = bijna 500 euro.

Ik heb geen gas en een warmtepomp.

Zo zie je maar weer, het geld komt niet op de juiste plek terecht. Ik had het niet hoeven hebben, want voor mij veranderd er niks volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29
Mortel schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:43:
Warmtepomp bezitters zijn spekkopers.

- Ik heb gebruik kunnen maken van de CB / GC deal. Nog 3.5 jaar lage tarieven. Dit had iedereen trouwens kunnen doen. Veel mensen zitten te slapen.
- grotere teruggave op belasting 230 + (2500 x 0.08) = bijna 500 euro.

Ik heb geen gas en een warmtepomp.

Zo zie je maar weer, het geld komt niet op de juiste plek terecht. Ik had het niet hoeven hebben, want voor mij veranderd er niks volgend jaar.
Jammer ik heb zonnepanelen en zie niks terug van die 0.08 cent. :'(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:42
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Er zijn inderdaad huishoudens die dit kunnen betalen. Klopt. Hier ook. Had prima gekund. Maar als je een beetje had opgelet waren die gezinnen nooit in deze situatie beland. Dus waarom zou ik moeten boeten voor een falen/laksigheid van een ander?
Dat heet solidariteit. We betalen met elkaar ook de ziektekosten terwijl jij nu wellicht ook gezond bent. Bevalt je dat niet moet je maar eens in Amerika kijken wat voor succes individualisme is.

Probleem is dat heel veel van die mensen die jij bedoeld simpelweg er zelf niet meer uit kunnen komen. Het is niet 1 beslissing die ze moeten nemen, maar tientallen. En dat gaat ze niet lukken. Lees dit artikel maar eens:
https://decorrespondent.n...en-doen/14406623-f2d61f0c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
https://podcastluisteren....er-het-is-voor-het-milieu

Deze hoorde ik gisteren langskomen in m'n podcast-app.
Behoorlijk wat raakvlak met de discussie hier, dus ik deel 'm even.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Jij rookt en zuipt en hebt misschien ook nog eens een gigantisch overgewicht. Dat geeft niks, Ik betaal met alle liefde een hoge ziektekostenverzekering waar ik persoonlijk al 48 jaar niet noemenswaardig gebruik van maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
D.deJong schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:49:
Jij rookt en zuipt en hebt misschien ook nog eens een gigantisch overgewicht. Dat geeft niks, Ik betaal met alle liefde een hoge ziektekostenverzekering waar ik persoonlijk al 48 jaar niet noemenswaardig gebruik van maak.
Dat is natuurlijk wel iets anders: bij ziektekosten spreken we vooraf af dat we elkaars kosten dekken. Als je het daar niet mee eens bent kun je daar via democratische weg bezwaar tegen aantekenen - het feit dat geen enkele partij, hoe marginaal en rechts ook, af wil van de verplichte zorgverzekering spreekt boekdelen.

Dit is een correctie achteraf: Oeps het valt hoger uit, dus we graaien snel in de collectieve middelen om dit te corrigeren.

Ik ben het niet noodzakelijk oneens met deze beslissing, maar ik snap dat mensen er bezwaar tegen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
helloitsme schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 04:50:
[...]

Als dit zo ingevoerd wordt: ja
Vooral voor bezitters van een warmtepomp lijkt het me een erg gunstige regeling
Inderdaad en absoluut niet nodig. Wij hebben een warmtepomp. Ons huis verbruik komt door de zonnepanelen netto op ongeveer nul uit dit jaar. Afhankelijk van hoe streng de winter is.

Sinds kort een elektrische auto die ik thuis oplaad. Daarmee zal het verbruik zo’n 6.000 kWh toenemen schat ik, de baas betaald dat uiteraard.

Met deze regeling krijgen we dus zo’n 700 euro voordeel. Dat kan nooit de bedoeling zijn :?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

Dat is natuurlijk wel iets anders: bij ziektekosten spreken we vooraf af dat we elkaars kosten dekken. Als je het daar niet mee eens bent kun je daar via democratische weg bezwaar tegen aantekenen - het feit dat geen enkele partij, hoe marginaal en rechts ook, af wil van de verplichte zorgverzekering spreekt boekdelen.

Dit is een correctie achteraf: Oeps het valt hoger uit, dus we graaien snel in de collectieve middelen om dit te corrigeren.

Ik ben het niet noodzakelijk oneens met deze beslissing, maar ik snap dat mensen er bezwaar tegen hebben.
Dat het iets anders (niet helemaal) is weet ik ook wel. Mijn reactie is dan ook net zo belachelijk als de minima te beschuldigen van luiheid en laksigheid.
Mijn vergelijking is niet helemaal onjuist. Doordat er velen zijn die te lui en laks zijn om een gezonde levensstijl aan te houden en zich niet aan Corona regeltjes te houden moet ik volgend jaar meer gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:03
Die nieuwe vermindering van energiebelasting naar 690 euro, kost mij dus straks van stroom 0,38 > 0,04 kwh aan stroom als ik geen zonnepanelen had.

Het is een stukje Physiologie wat ze toepassen, de kwh prijs of m3 prijs is dus veel lager, ligt er net aan hoe je rekent.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2021 09:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortel
D.deJong schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Dat het iets anders (niet helemaal) is weet ik ook wel. Mijn reactie is dan ook net zo belachelijk als de minima te beschuldigen van luiheid en laksigheid.
Mijn vergelijking is niet helemaal onjuist. Doordat er velen zijn die te lui en laks zijn om een gezonde levensstijl aan te houden en zich niet aan Corona regeltjes te houden moet ik volgend jaar meer gaan betalen.
Als ze een uurtje hadden gestoken in het afsluiten van een 3 jarig contract op internet waren ze nu ook spekkopers geweest. Dat kan je veel mensen verwijten. Laks en het zal wel loslopen denkt de Nederlander.
Dit had 0 investering en eigen geld gekost.

Mensen in de schuldsanering kunnen geen contracten afsluiten (daar zijn regels voor in ieder geval), voor hun is dit extra naar.

Pagina: 1 ... 12 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4