FreakNL schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:15:
[...]
Slapen.. Ach ja, mooi waarde-oordeel van je. Maar er is sowieso een percentage huurders die zelf niks kunnen. En de huis-eigenaars die overblijven zijn echt niet allemaal bemiddeld. Ik kan morgen 30k in mijn huis steken als ik dat zou willen, maar ik ken ook genoeg mensen met een eigen huis die geen 5k vrij besteedbaar op de plank hebben liggen, laat staan 30k.
En dan krijg je ook nog het onderwerp tvt en gedoe. Ik gebruik (energielabel

onder de 600 kuub gas. Waarom zou ik dan isoleren of maatregelen nemen bij een kuubsprijs van een euro of 2 a 3? Zeker in deze tijd waar aannemers de hoofdprijs vragen hou ik die boot nog even af.
En dan nog het onderwerp onwetendheid. Er zijn namelijk genoeg onwetende huis-eigenaars die niet weten wat isolatie is.
Als ik het in mijn huis overigens goed wil doen (dus dat wil zeggen; overal vloerverwarming, radiatoren vervangen voor laag temperatuur radiatoren en isoleren) zit ik aan een kostenpost van minimaal 30k (als ik een hoop zelf doe) en tegen de 60k als ik het laat doen (zeker nu!).. Daar kan ik aardig wat gas van kopen.. Dus laat maar even... En als het gas wel richting de 10 euro/kuub gaat zie ik weer wel.....
Dit is niet als flame bedoelt.
Ik reageer op het punt dat mensen gelijk met exotische geldbedragen aankomen zonder onderbouwing.
Als je een koopwoning hebt en nog niet eens 5-10k ter beschikking hebt dan behoor je niet in een koopwoning te wonen want dan kun je tegenvallers niet opvangen zoals onverwachte reparaties, wat als het dak vervangen moet worden? dan heb je toch echt een serieus probleem.
Een energielabel B woning hoeft ook niet zoveel aan te gebeuren om daar een warmtepomp in te plaatsen.
Mijn woning was energielabel C en heb er maar 4K totaal ingestopt, HR++ glas en een warmtepomp, meer heb ik er niet aan gedaan, een lucht/water warmtepomp in deze woning kan ook op bestaande systeem maar vanwege lastig te regelen niet voor gekozen.
Je hoeft echt niet volledig van het gas, en kan prima warmwater en/of koken nog even uit stellen.
Isoleren doe je niet alleen vanwege tvt maar ook voor eigen comfort verbetering.
Overal vloerverwarming is een optie maar lage temperatuurradiatoren of overstappen op luchtverwarming kan ook, ook is het vaak wel mogelijk om de bestaande radiatoren te gebruiken en daar ventilatoren onder te plaatsen.
Als je over woningen begint met enkelglas dat is echt niet meer van deze tijd en vind ik onder achterstallig onderhoud vallen.
Bij een gasverbruik van 600m3 loont het inderdaad weinig om er iets mee te doen maar dan gaat je maandprijs ook weinig omhoog, het grote deel zit in andere zaken.
€ 0,80 m3 x 600 = € 480
€ 1,70 m3 x 600 = € 1020
Dit is geen 400% prijsverhoging waar het al dagen om gonst in de media, het is duurder dat begrijp ik ook maar de prijzen gaan straks wel weer dalen.
[
Voor 11% gewijzigd door
mr_evil08 op 15-10-2021 12:33
]