Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 10 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.741 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 09:11
marshallq schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:18:
Ik ga me bijna afvragen hoe kosten efficiënt het zou zijn om een elektrische radiator te kopen. Zo hoef je minder op gas te stoken en krijg je 'meer terug' voor de overproductie van je zonnepanelen. Zelf heb ik namelijk een ruime overproductie en na het salderen krijg je hier toch niet zoveel meer voor. :+
Met een m3 gas maak je voor de verwarming ca. 8,5 kWh warmte. Dus dat kun je dan uitrekenen. Met de huidige prijzen is dat een dom idee en kan je beter die overproductie terugverkopen aan je leverancier.

Qua CO2 is het al helemaal onwenselijk. Een kWh extra elektriciteitsverbruik uit het net komt uit een gascentrale met een efficientie van ~50% dus het kost 2 kWh gas om 1 kWh elektriciteit te maken.

Met een warmtepomp is het overigens wel zinnig want dan haal je ook warmte uit de buitenlucht/grond (eigenlijk is een warmtepomp dus een duurzame energieopwekker).

[ Voor 9% gewijzigd door miliomiliano op 13-10-2021 14:25 ]

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Rocketman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
Inderdaad, het salderen van solar energie zou versneld afgebouwd moeten worden, want al die installaties bij de consumenten worden niet doelmatig ingezet. Vooruitlopend op die afbouw laat ik hier zware apparaten zoveel mogelijk draaien als de zon schijnt.
Het klinkt zo mooi, maar volgens mij heb je hier het perfecte recept te pakken om 's zomers vooral de airco zoveel mogelijk te laten draaien. Energie is dan toch bijna gratis voor zonnepaneelbezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Yucon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:33:
[...]

Het klinkt zo mooi, maar volgens mij heb je hier het perfecte recept te pakken om 's zomers vooral de airco zoveel mogelijk te laten draaien. Energie is dan toch bijna gratis voor zonnepaneelbezitters.
Precies, en dan wordt dus compleet voorbij gegaan aan het feit dat salderen voornamelijk bedoeld is voor het milieu en niet als financiële tegemoetkoming oid..

Nu loont het nog om en panelen te hebben en zo zuinig mogelijk te zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
[...]

Wij denken hier exact hetzelfde over. Ik ken ook mensen in redelijk tot goed geisoleerde woningen die door hun gedrag bovenmatig veel energie gebruiken.
Zo heb ik een tijd geleden een dame in de buurt geholpen die uitsluitend leeft van AOW en erg veel aardgas verbruikt. Ze zit in een woning van 1995, woont alleen, maar verstookt toch veel te veel aardgas. Na wat onderzoek bleek dat ze gedurende het hele jaar de thermostaat dag en nacht op 23 graden heeft staan en als het iets te benauwd wordt, gaan de ramen open. Ik heb haar uiteraard geadviseerd dit anders aan te pakken, maar ik vrees dat mijn goedbedoelde hulp niet echt aankomt of begrepen wordt.
Vroeger, opa vertelt, moesten mensen met kolen slepen, er was maar één kachel in huis, de slaapkamers en badkamer waren onverwarmd, men was gewoon nog niet verwend met te goedkope en gemakkelijke energie zoals aardgas. Inmiddels zijn er hele generaties die denken dat de bomen tot in de hemel groeien en die lopen nu tegen grote problemen aan.
Inderdaad, het salderen van solar energie zou versneld afgebouwd moeten worden, want al die installaties bij de consumenten worden niet doelmatig ingezet. Vooruitlopend op die afbouw laat ik hier zware apparaten zoveel mogelijk draaien als de zon schijnt.
Anders dan de kwaadaardige energielobby beweert, gaan we het nooit en te nimmer redden met solar- en windenergie en het is eigenlijk misdadig beleid om niet vanaf nu hoog in te zetten op kernenergie, tenzij iedereen in ons land bereid is om vele stappen terug te doen in de levensstandaard.
Ik denk dat we nog eens heel goed moeten kijken naar hoe woningen pakweg 100 jaar geleden gebouwd waren want uiteindelijk was de toenmalige bouwwijze er op gericht om met weinig energie toe te komen want die energie was er simpelweg niet.

Ja ok, dat was echt sober wonen maar wonen in een woning gebouwd in de jaren 80/90 zonder te beschikken over voldoende goedkope energie zou waarschijnlijk nog minder leuk zijn.

oude en nieuwe techniek combineren kan tot mooie resultaten leiden.

oud: klein en compact bouwen, goed compartimenteren (zomer/winter modus), geen grote ramen (wel hoog/smal voor veel lichtinval).
nieuw: isolatie, luchtdicht bouwen, 3-voudig glas, ventilatietechniek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:12
Wozmro schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:45:

oud: klein en compact bouwen, goed compartimenteren (zomer/winter modus), geen grote ramen (wel hoog/smal voor veel lichtinval).
Oud: personen goed isoleren, en niet de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 16:18
[...]

Anders dan de kwaadaardige energielobby beweert, gaan we het nooit en te nimmer redden met solar- en windenergie en het is eigenlijk misdadig beleid om niet vanaf nu hoog in te zetten op kernenergie, tenzij iedereen in ons land bereid is om vele stappen terug te doen in de levensstandaard.
Waarom het salderen afbouwen? Het is toch fijn dat je je energie kosten nog een beetje kunt compenseren en dat een gas centrale daarvoor niet harder hoeft te draaien.
Voordeel van de zonnepanelen is dat ondanks dat het thuiswerken meer energie kost, dat dit niet zichtbaar is op re rekening, zeker niet op de dagen dat de zon een beetje tevoorschijn komt. Daar hoeft een energie centrale dus ook niet harder voor gestookt te worden.
Ik ben het verder met je eens dat de huidige technologie ons niet kan voorzien in 100% groene stroom en ons onafhankelijk maakt van gas. Kernenergie zal zolang nodig zijn ook al heeft het minder prettige bijwerkingen.
Als alle landen dan zo graag hun best willen doen voor een beter milieu dan moeten ze misschien allemaal stoppen met geld te stoppen in de wapen industrie. Als de centen die daarin verdwenen zijn op deze planeet in de laatste 10 jaar gebruikt waren voor onderzoek naar efficiënte energie productie, dan waren we misschien al gasloos geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hoor net op het nieuws dat er veel mensen bang zijn voor 'mogelijk stijgende gasprijzen'.

:')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
[...]

Ik denk dat we nog eens heel goed moeten kijken naar hoe woningen pakweg 100 jaar geleden gebouwd waren want uiteindelijk was de toenmalige bouwwijze er op gericht om met weinig energie toe te komen want die energie was er simpelweg niet.

Ja ok, dat was echt sober wonen maar wonen in een woning gebouwd in de jaren 80/90 zonder te beschikken over voldoende goedkope energie zou waarschijnlijk nog minder leuk zijn.

Mja, 100jr geleden had je geen comfortabele en gezonde vertrekken buiten een kleine straal rond de kachel in de woonkamer.

Verder waren alle ruimtes steenkoud en vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

[...]

In veel landen slapen ze in de winter bijvoorbeeld ook gewoon in de woonkamer waar de houtkachel staat.

In de zomer leven ze daar vooral veel buiten onder zelfgebouwde overkappingen/aanbouwen. En blijven ze ook veel langer buiten zitten dan wij hier, warme trui erbij, dikke sokken.

Er zou eens een soort jouw land mijn land moeten komen, al haat ik dat soort programma's. Dat mensen uit Roemenië in jouw huis wonen en jij in hun huis :9

Leer je wel wat meer dingen te waarderen hier. En zie je ook dingen die eigenlijk absurd zijn bij ons.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 13-10-2021 16:33 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:03

FreakNL

Well do ya punk?

warhamstr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:22:
Hoor net op het nieuws dat er veel mensen bang zijn voor 'mogelijk steigende gasprijzen'.

:')
Steigende ;(

Er is overigens niks mis met bepaalde vertrekken NIET verwarmen en een vest aantrekken ipv de kachel 2 graden hoger. Hoop dat iedereen dat al doet? Ik gebruik al jaren < 700 kuub gas op een woning van 125m2. Dit jaar zelfs onder de 600 vanwege aanschaf nieuwe ketel december 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Hier alleen (vloer)verwarming op de bg. Dat gaat best 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
offtopic:
ik had 'm door. Schaamrood op de kaken hier....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
warhamstr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

offtopic:
ik had 'm door. Schaamrood op de kaken hier....
ach in het Duits klopt het :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ons (vaste tarief) contract loopt binnekort af.

In hoeverre is het, hypothetisch, mogelijk om:

A ) nu extra gas op te nemen, en op te slaan, om dit na de contractperiode te gebruiken?

B ) gas van de buren af te nemen, als zij een gunstig contract hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
indexample schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:39:

A ) nu extra gas op te nemen, en op te slaan, om dit na de contractperiode te gebruiken?

Nutteloze excersie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:54

A. waar wil jij 600 m3 opslaan?
B Hoe wil jij een aftakking maken van de buren naar jouw huis? Gaatje boren door de gezamenlijke muur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Als je geen slimme meter hebt en zelf de meterstanden doorgeeft zou je een te hoge meterstand op kunnen geven, je financiert dan wel voor.

Lijkt me veel gedoe voor relatief weinig besparing.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

marshallq schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:18:
Ik ga me bijna afvragen hoe kosten efficiënt het zou zijn om een elektrische radiator te kopen. Zo hoef je minder op gas te stoken en krijg je 'meer terug' voor de overproductie van je zonnepanelen. Zelf heb ik namelijk een ruime overproductie en na het salderen krijg je hier toch niet zoveel meer voor. :+
In dat geval is een airco (lucht/lucht warmtepomp) voor de woonkamer echt een no-brainer. Je gasverbruik voor verwarmen x2 is ongeveer het aantal kWh wat je kwijt gaat zijn over een jaar, tel uit je winst! Met een overschot aan zonnestroom lach jij jezelf helemaal kapot :D.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 13-10-2021 19:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

B Hoe wil jij een aftakking maken van de buren naar jouw huis? Gaatje boren door de gezamenlijke muur?
Je mag max 50 liter (lach)gas in huis opslaan. Hoeveel m3 dat is weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kan gewoon in balonnen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

revolution-nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:50:
[...]

In dat geval is een airco (lucht/lucht warmtepomp) voor de woonkamer echt een no-brainer. Je gasverbruik voor verwarmen x2 is ongeveer het aantal kWh wat je kwijt gaat zijn over een jaar, tel uit je winst! Met een overschot aan zonnestroom lach jij jezelf helemaal kapot :D.
Dat je dan überhaupt nog geen lucht-lucht warmtepomp hebt vind ik vaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:35

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Soldaatje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Je mag max 50 liter (lach)gas in huis opslaan. Hoeveel m3 dat is weet ik helaas niet.
0,05 kuub gezien een kuub 1000 liter is

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JDx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Dat heeft hij wel :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is gas van de buren afnemen en dat opslaan ook een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Je kan ook met de hele buurt samen 1 gasleiding nemen, krijg je nog een goedkoper tarief ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Is er eigenlijk niets anders dan een warmtepomp die efficiënter is dan 1 op 1 stroom naar warmte omzet zoals een elektrische heater dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JDx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Een split-unit airco IS een lucht-lucht warmtepomp ;), en ja die heb ik. Aankomende winter is onze woning heerlijk op temperatuur zonder dat wij onszelf zorgen hoeven te maken over de #energiefactuur :)

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 13-10-2021 21:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

revolution-nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:08:
[...]

Een split-unit airco IS een lucht-lucht warmtepomp ;)
Ja heb ik zelf ook, een FTX35M ofzo.

Maar bedoel die waar je op reageerde.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 13-10-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Die pellets voor pelletkachels zullen nu toch ook wel fors duurder zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
aljooge schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Op zich kan je die 600m3 gas opslaan in een relatief kleine ruimte. Wat onder druk in vloeibare vorm neemt propaan maar zo'n 4 liter ruimte in per m3 gas. Dus die 600m3 kan je kwijt in de hoek van je tuin, neemt zo'n 2,5m3 ruimte in beslag ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Ik zie het wel gebeuren dit soort dingen, kijk naar dat benzinestation met rijen auto's en jerrycans omdat ze korting gaven op de brandstoffen, ook al was het maar voor een uur. Of dat het nu al loont als je in Rotterdam woont om in België te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Soldaatje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:25:
[...]

Ik zie het wel gebeuren dit soort dingen, kijk naar dat benzinestation met rijen auto's en jerrycans omdat ze korting gaven op de brandstoffen, ook al was het maar voor een uur. Of dat het nu al loont als je in Rotterdam woont om in België te tanken.
Als ik een goede band met m'n buren had en ik meer stroom opwekte dan dat ik gebruik dan ging er ook wel een kabeltje naar de buren hoor, waarom niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
Er is overigens niks mis met bepaalde vertrekken NIET verwarmen en een vest aantrekken ipv de kachel 2 graden hoger. Hoop dat iedereen dat al doet?
Ik probeer er aan te wennen, maar valt nog niet mee.

Maar goed, ik maak mij best veel zorgen om de stijgende kosten. Ik hoop maar dat het tijdelijk is. Zie mezelf nou ook niet bepaald harder gaan werken om meer geld te verdienen... geen zin in een volgende burnout.

Ik voel me elk jaar weer een beetje armer. Mijn inkomen groeit al aardig wat jaren nauwelijks nog namelijk, terwijl wel alles duurder wordt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
JDx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:08:
Is er eigenlijk niets anders dan een warmtepomp die efficiënter is dan 1 op 1 stroom naar warmte omzet zoals een elektrische heater dat doet?
IR panelen als bijverwarming.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Steigende ;(

Er is overigens niks mis met bepaalde vertrekken NIET verwarmen en een vest aantrekken ipv de kachel 2 graden hoger. Hoop dat iedereen dat al doet? Ik gebruik al jaren < 700 kuub gas op een woning van 125m2. Dit jaar zelfs onder de 600 vanwege aanschaf nieuwe ketel december 2021.
2 graden de kachel verlagen is nogal fors zijn die mensen er echt die met een t-shirt in huis zitten?, maar alleen de woonkamer/keuken te verwarmen is niks mis mee, ik geloof niet dat veel mensen altijd het hele huis zitten te verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

IR panelen als bijverwarming.
Ook dat is 1kWh elektriciteit omzetten in 1kWh warmte en daarmee niet efficiënter dan elke andere vorm van "elektrische kachel".

Het enige voordeel van een IR paneel is dat je heel gericht kunt verwarmen als de warmte op één specifieke plek nodig is. Zodat bijvoorbeeld de cv uit kan, terwijl je de hele dag op je thuiswerkplek zit.

Wanneer er meerdere personen in huis zijn, houdt dat voordeel van een IR paneel al snel op. Omdat je dan meerdere plekken met COP1 aan het verwarmen bent.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:36
[...]

Steigende ;(

Ik ben niet anders gewend, hier onder 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ivow85 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Ook dat is 1kWh elektriciteit omzetten in 1kWh warmte en daarmee niet efficiënter dan elke andere vorm van "elektrische kachel".

Het enige voordeel van een IR paneel is dat je heel gericht kunt verwarmen als de warmte op één specifieke plek nodig is. Zodat bijvoorbeeld de cv uit kan, terwijl je de hele dag op je thuiswerkplek zit.

Wanneer er meerdere personen in huis zijn, houdt dat voordeel van een IR paneel al snel op. Omdat je dan meerdere plekken met COP1 aan het verwarmen bent.
Dat klopt IR werkt goed op zit plekken om net even die 1 of 2c verschil te overbruggen, maar CV helemaal uit bij IR kun je vergeten dan voel je wel een vervelende trek als je meer wil overbruggen.

Met meerdere personen in huis met IR verwarmen is ook niet zo probleem tenzij die meerdere personen ook daadwerkelijk in 1 ruimte zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
JDx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:08:
Omzetten van electriciteit in warmte kan nooit efficiënter dan 1:1. Anders heb je een gratis energiebron uitgevonden.

Wat wél kan is een klein beetje electrische energie gebruiken om warmte te verplaatsen van koud naar warm (met een soort ... pomp), en dan is de theoretische bovengrens (kennelijk) het Carnotrendement. Er zijn best wel wat manieren om een warmtepomp te maken, maar ze hebben allemaal een beetje dezelfde eigenschappen: kleine temperatuurverschillen zijn efficienter dan grote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 13:18
Wie weet zakken de prijzen sneller dan we vermoeden…

https://www.nu.nl/economi...e-leveren-aan-europa.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:54
Valorian schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

Op zich kan je die 600m3 gas opslaan in een relatief kleine ruimte. Wat onder druk in vloeibare vorm neemt propaan maar zo'n 4 liter ruimte in per m3 gas. Dus die 600m3 kan je kwijt in de hoek van je tuin, neemt zo'n 2,5m3 ruimte in beslag ;) ..
Aardgas is geen propaan, daar draait je cv ketel denk ik niet op. Als dit aardgas zo simpel in vloeibare toestand op te slaan was en te verdampen naar gasvorm waren dit soort systemen allang te koop aangeboden in het tuincentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

aljooge schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:13:
[...]

Aardgas is geen propaan, daar draait je cv ketel denk ik niet op. Als dit aardgas zo simpel in vloeibare toestand op te slaan was en te verdampen naar gasvorm waren dit soort systemen allang te koop aangeboden in het tuincentrum.
Helaas. Sinds de vuurwerkramp in Enschede zijn er aardig wat regels bij gekomen met betrekking op het opslaan van brandbare stoffen in woonwijken. (Daarom bieden veel tankstations binnen de bebouwde kom geen LPG meer aan omdat er huizen dichtbij zijn gebouwd.)
In dit document zie ik dat rondom de tank minimaal 1,5 meter afstand vrij moet zijn, en minimaal 5 meter afstand tot een gebouw, muur of erfgrens. Binnen woonwijken is dat vaak erg lastig.

Je kunt inderdaad apparaten die op aardgas werken (cv, haard, kookplaat), niet zomaar aansluiten op propaangas. Maar je kunt ze vaak wel laten ombouwen om geschikt te maken voor propaangas.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

Omzetten van electriciteit in warmte kan nooit efficiënter dan 1:1. Anders heb je een gratis energiebron uitgevonden.

Wat wél kan is een klein beetje electrische energie gebruiken om warmte te verplaatsen van koud naar warm (met een soort ... pomp), en dan is de theoretische bovengrens (kennelijk) het Carnotrendement. Er zijn best wel wat manieren om een warmtepomp te maken, maar ze hebben allemaal een beetje dezelfde eigenschappen: kleine temperatuurverschillen zijn efficienter dan grote.
Dacht ik al, dan is een cryptominer niet eens zo dom, geld verdienen en je huis verwarmen met de warmte die vrij komt. Beter dan een elektrische kachel.

Maar een flinke videokaart kost al net zo veel als een airco dus dan blijft dat slimmer. In de zomer ben je alleen maar die kaarten koel aan het houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31
Dat is precies wat Putin wil, stabiliteit op de gas markt. lol.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
aljooge schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:13:
[...]

Het ging mij vooral even om het idee (dat vloeibaar gas onder druk niet veel ruimte in neemt). Het zelf opslaan etc. in de tuin is uiteraard niet iets wat je even doet ;)

PS: Ik ken overigens wel mensen die nieuwbouw kochten zonder gasaansluiting en zo koppig waren qua koken dat ze gewoon een gastank in een keukenkastje geplaatst hebben. 1x per 1/2 jaar ofzo moest die vervangen/gevuld. Ging prima. Weet niet zo goed wat voor gas dat was, denk hetzelfde spul als in die campinggastanks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Het ging mij vooral even om het idee (dat vloeibaar gas onder druk niet veel ruimte in neemt). Het zelf opslaan etc. in de tuin is uiteraard niet iets wat je even doet ;)

PS: Ik ken overigens wel mensen die nieuwbouw kochten zonder gasaansluiting en zo koppig waren qua koken dat ze gewoon een gastank in een keukenkastje geplaatst hebben. 1x per 1/2 jaar ofzo moest die vervangen/gevuld. Ging prima. Weet niet zo goed wat voor gas dat was, denk hetzelfde spul als in die campinggastanks?
Je kan je gasfornuis aanpassen dat ie op propaan of butaan ofzo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Best raar eigenlijk dat we hier allemaal moeilijk doen om van het gas af te gaan en grote delen van Europa nooit een gas aansluiting hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 13:56
JDx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:56:
Best raar eigenlijk dat we hier allemaal moeilijk doen om van het gas af te gaan en grote delen van Europa nooit een gas aansluiting hebben gehad.
Nog mooier: in Duitsland gaan ze aan het gas
Wie heeft eigenlijk bedacht dat we van dat gas afmoeten in NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 18:50

Newy

is het nog steeds Zat

gerritjan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:05:
[...]

Dat dus, en ook :
Wie heeft er besloten dat de voorraden niet aangevuld werden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Kleine correctie: een selecte groep Duitsers die nog altijd gebruik maakt van stookolie of kolen kan nu tijdelijk aan het gas, ivm de korte termijn winst die dat oplevert ten aanzien van uitstoot en luchtvervuiling.

Maar ook in Duitsland is de energietransitie al lang ingezet en is het streven om tegen 2050 fossiele energie nagenoeg volledig te verbannen, net als in Nederland.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:45
Newy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:08:
[...]
Wie heeft er besloten dat de voorraden niet aangevuld werden..
Here het antwoord: Heroic_Nonsense in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:03

FreakNL

Well do ya punk?

Don Quijote schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

We zijn een van de rijkste landen ter wereld. Als mensen in Nederland niet meer kunnen douchen en we ze gaan vragen om zich in een emmer met een handdoekje te wassen dan gaat er echt iets heel goed mis. Laten we het een beetje menselijk houden....
Hoewel ik het in essentie met je eens ben staan we natuurlijk wel voor een transitie. Daar past versobering, the sky is niet meer the limit. Daar horen andere energie-bronnen bij, maar ook een gedragsverandering. Datzelde "probleem" heb ik met elektrische auto's, die als een heilige graal gezien worden. Het gaat wellicht off-topic, maar een gedragsverandering is net zo belangrijk als een "bronverandering". Ik rij in een conventionele ICE, mijn collega in een EV. Maar ik maak maar 7-10k per jaar, hij 60k. Ik vraag me dan af wie er beter voor het milieu bezig is, in the end. Dat geld ook voor gedrag thuis. Je hoeft echt niet elke dag 30 minuten te douchen..

Probleem is dat dit bij niemand binnenkomt. Iedereen wil meer-meer-meer-meer. In alles. De komende 30 jaar geven we 80 miljard uit aan asfalt. Dat was het plan in 2017 tenminste. Waarom? Dat past nergens in een energietransitie. Wat mij betreft komt er geen millimeter asfalt meer bij. Je moet mensen dwingen om hun gedrag aan te passen, dat doet je niet door nog meer asfalt te faciliteren. Datzelfde geld voor energie, het is wat mij betreft helemaal niet erg dat een kuub gas een euro kost. Wat ik wel vind; Het moet niet alleen ons Nederlanders en consumenten raken, zolang ze in de rest van de wereld (of zelfs binnen Europa) gewoon op de oude voet doorgaan heeft het weinig zit. De pijn moet wereldwijd zitten, bij consument en bedrijfsleven.

Maar daar komen we weer bij het 1e probleem, mensen willen gewoon doorleven zoals vroeger.. En dan niet vroeger als in de jaren 50, nee vroeger zoals in de jaren 90 en 00...

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

En het enige dat hoeft te gebeuren is dat de EU Nord Stream 2 in gebruik moet nemen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
JackBol schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 06:25:
[...]

En het enige dat hoeft te gebeuren is dat de EU Nord Stream 2 in gebruik moet nemen.
Daar gaat het Rusland ook om
Ook herhaalde Poetin dat Rusland aan al zijn contractuele verplichtingen voldoet wat betreft leveringen van gas aan Europa. Door de grote vraag en beperkt aanbod is de prijs van gas in Europa naar een recordhoogte gestegen.
Als een land heel weinig contractuele verplichtingen heeft met Rusland en alles inkoopt met de vrije markt.
En die vrije markt wordt beperkt door Rusland stijgt de prijs van gas in dat land meer dan bijv een land die 50% gas inkoopt via langer termijn contracten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FreakNL schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 05:58:
Ik rij in een conventionele ICE, mijn collega in een EV. Maar ik maak maar 7-10k per jaar, hij 60k. Ik vraag me dan af wie er beter voor het milieu bezig is, in the end. Dat geld ook voor gedrag thuis. Je hoet echt niet elke dag 30 minuten te douchen.
Je hebt groot gelijk. Ik heb zelf ook nog geleerd mezelf te wassen met een washandje (als je je wel eens af hebt gevraagd waarom oude huizen op de slaapkamers een wastafel hebben ... nou, dat was dertig jaar geleden nog heel 'normaal'. Douchen deed je twee of drie keer per week).

Aan de andere kant is het voor een armoedig gezin in een oud huis waarschijnlijk maar een klein deel van het gebruik. Verwarming op 15-16 zetten levert véél meer op. En gedouched op school aankomen doet ook wel iets voor het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van puberende zoons en dochters.
FreakNL schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 05:58:
Probleem is dat dit bij niemand binnenkomt. Iedereen wil meer-meer-meer-meer. In alles.
Iemand zei in deze discussie dat Nederland "een van de rijkste landen ter wereld" is. Dat zijn we dus niet meer. Wel in geld, maar niet in energie. En dat moeten we ons eens gaan beseffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Bad Brains schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

Dat is precies wat Putin wil, stabiliteit op de gas markt. lol.
Als Nederland zijn gas niet voor een *snip* fooi had verkocht dan zaten wij niet in de problemen. Het is wel heel makkelijk om Putin/Rusland te beschuldigen maar zij hebben een product waar heel veel vraag naar is. Of moeten ze nu heel goedkoop leveren omdat Europa ze al decennia lang zo netjes behandeld?

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 14-10-2021 12:59 . Reden: iets te gevoelig nu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivow85 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:59:
[...]

Kleine correctie: een selecte groep Duitsers die nog altijd gebruik maakt van stookolie of kolen kan nu tijdelijk aan het gas, ivm de korte termijn winst die dat oplevert ten aanzien van uitstoot en luchtvervuiling.

Maar ook in Duitsland is de energietransitie al lang ingezet en is het streven om tegen 2050 fossiele energie nagenoeg volledig te verbannen, net als in Nederland.
Hier is de transitie ook aan het buigen naar een andere vorm inmiddels. De eerste berichten van tekorten aan haardhout heb ik inmiddels al voorbij zien komen. We lijken nu in transitie naar een hybride situatie van warmtepompen en haardhout. Ik denk dat bepaalde dichtbevolkte regio's op korte termijn last gaan krijgen van nóg smerigere lucht. Veel (niet alle) amateur thuisstokers hebben geen idee van wat ze aan het doen zijn, met de nodige walm en stank als gevolg.

Ik ben inmiddels druk aan het rekenen aan het weer in gebruik nemen van onze schoorsteen. Heb vóór oktober nog een nieuw contract afgesloten, dus het lijkt nog niet direct rendabel op heel korte termijn. Hier in de buurt zit een hotel wat volledig op hout gestookt wordt. Dat heb ik altijd wel een interessante manier van verwarmen gevonden. Ze stoken in een "stookhuis" en volgens mij wordt er simpelweg water verwarmd wat met een circulatiepomp door een buffervat en de CV-leidingen van het hele gebouw gepompt wordt. Er is daar ook heel vaak iemand hout aan het klieven. Stookhuis heeft een heel hoge schoorsteen, dus je ruikt het eigenlijk alleen maar onder de slechtst mogelijke weeromstandigheden. Eigenlijk moet ik er gewoon eens binnenlopen en vragen hoe ze het warme tapwater regelen. Zou me niets verbazen als ze daarvoor gewoon een hele grote boiler hebben, die gevuld wordt met warm water uit een warmtewisselaar aan het einde van het CV circuit ofzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Rofdof schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:24:
[...]

Als Nederland zijn gas niet voor een jodenfooi habbekrats had verkocht dan zaten wij niet in de problemen. Het is wel heel makkelijk om Putin/Rusland te beschuldigen maar zij hebben een product waar heel veel vraag naar is. Of moeten ze nu heel goedkoop leveren omdat Europa ze al decennia lang zo netjes behandeld?
FTFY

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 00:10
@Verwijderd houtstook zorgde in de middeleeuwen voor de massale ontbossing van Europa. Denk je dat als we met de huidige populatie nóg meer hout geen stoken dit gaat werken? Zelfs als je weer aan gaat planten, waar nu geen houtstoker aan denkt volgens mij. Als je zelf een bos koopt, daar hout kweekt, dat stookt, dan ben je nog wel oké bezig qua cyclus.

In woonwijken is het echter sowieso smerig en asociaal, zelfs pelletkachels (pellets zijn in theorie leuk, maar komen dan vaak weer uit andere landen met containerschepen, voor het gemak) geven veel fijnstof af.

Das de ‘ellende’, we hebben écht een grote uitdaging en vooral het in de fik steken van dingen is geen optie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40
Gisteren de verwarming uit en nieuwe houtkachel aan. Ging dikke prima! Kwam flink warme lucht uit de luchtslangen.

Dat t op de slaapkamers koud is boeit ons niet. Misschien als het -10 is dat we de radiatoren aan doen maar voorlopig niet, ook niet op de kamer van de kleine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:47:
@Verwijderd houtstook zorgde in de middeleeuwen voor de massale ontbossing van Europa. Denk je dat als we met de huidige populatie nóg meer hout geen stoken dit gaat werken? Zelfs als je weer aan gaat planten, waar nu geen houtstoker aan denkt volgens mij. Als je zelf een bos koopt, daar hout kweekt, dat stookt, dan ben je nog wel oké bezig qua cyclus.

In woonwijken is het echter sowieso smerig en asociaal, zelfs pelletkachels (pellets zijn in theorie leuk, maar komen dan vaak weer uit andere landen met containerschepen, voor het gemak) geven veel fijnstof af.

Das de ‘ellende’, we hebben écht een grote uitdaging en vooral het in de fik steken van dingen is geen optie.
Het kromme is: wij hebben dus een bosperceel. Het perceel is van mijn ouders. Ze wilden het eigenlijk al aan de kinderen schenken, maar hebben besloten om het zelf aan te houden tot pa het niet meer ziet zitten om daar zo'n 2 keer per jaar even wat onderhoud te doen. Het beheer is dus voornamelijk passief, alleen het noodzakelijke wordt gedaan om het te behouden als bos.

Daarom ben ik dus ook aan het rekenen gegaan, want daar ligt gewoon een mogelijkheid. Gratis hout bestaat niet, maar ik hoef na 1 jaar niets meer in te kopen als we dat perceel anders zouden gaan beheren. Dan blijven de kosten beperkt tot herplanten wat je kapt voor de stook en wat forser gaan snoeien om de groei te versnellen. Eigenlijk wilden we helemaal niet gaan stoken, maar ik voel me nu wel min of meer gedwongen om alvast e.e.a. op papier te zetten, voor het geval de eerder beloofde compensatie uitblijft of beperkt wordt tot een select clubje. In dat laatste geval, gaan we mogelijk hout stoken om minder te gaan betalen aan heel duur gas en een sky-high energiebelasting juist dóór dat hele dure gas. Dan win ik dubbel, driedubbel als ik (tijdelijk?) ga overproduceren en het overschot onderhands verkoop. Haardhout is momenteel dus niet aan te slepen, kwestie van tijd tot die prijs ook sky-high gaat als er niet snel duidelijkheid komt over wat men in Den Haag gaat doen. En dan heb ik het niet alleen over hoe men wil compenseren voor deze "onvoorziene" energiecrisis, maar ook over de regelingen / maatregelen die transitie naar gasloos financierbaar zouden gaan maken voor alle huizenbezitters (soort van duurzaamheidslening bijvoorbeeld).

Mijn onderbuik zegt namelijk dat die enorme extra inkomsten uit energiebelasting in Den Haag heel erg welkom zijn, om de terugvallende inkomsten uit brandstofaccijnzen op te vangen. Je zou bijna gaan denken...... :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

De_Bastaard schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:51:
Dat t op de slaapkamers koud is boeit ons niet. Misschien als het -10 is dat we de radiatoren aan doen maar voorlopig niet, ook niet op de kamer van de kleine.
Wij hadden vroeger zon schakelaar dat boven de luchtverwarming uit kon, dat was altijd vechten tussen ouders en kinderen, zij slapen alleen boven, kinderen doen huiswerk, computeren, knutselen, ik heb daar altijd slechte herinneringen aan dat het daar bijna vroor :+

Wou eigenlijk zeggen dat die verwarming niet uit kan blijven, later wel een oplossing voor vinden, heb je nog mooi de tijd voor.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 14-10-2021 08:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Verwijderd Als je zelf in de familie een bosperceel hebt, een goede haard en droog schoon hout stookt, ben je op zich anderen niet tot last en is die cyclus nog vrij duurzaam ook.

Mijn ouders hebben dat ook, ik ben opgegroeid bij de houtkachel. Pa is recent weer begonnen met stoken. Er ligt zo’n 45 a 50 kuub droog en schoon gekloofd haardhout op voorraad, dus ze kunnen wel wat jaren vooruit. Ik moest ook altijd een paar weekenden helpen in het voorjaar. Het meeste komt van eigen terrein, maar er zijn ook wat stammen gekocht van een ander.

Zoals mijn vader altijd zegt over het stoken van hout: “Je hebt het er 3 keer warm van. Eerst met het zagen, dan met het kloven en uiteindelijk met het stoken.”

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JanHenk schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:30:
@Verwijderd Als je zelf in de familie een bosperceel hebt, een goede haard en droog schoon hout stookt, ben je op zich anderen niet tot last en is die cyclus nog vrij duurzaam ook.

Mijn ouders hebben dat ook, ik ben opgegroeid bij de houtkachel. Pa is recent weer begonnen met stoken. Er ligt zo’n 45 a 50 kuub droog en schoon gekloofd haardhout op voorraad, dus ze kunnen wel wat jaren vooruit. Ik moest ook altijd een paar weekenden helpen in het voorjaar. Het meeste komt van eigen terrein, maar er zijn ook wat stammen gekocht van een ander.

Zoals mijn vader altijd zegt over het stoken van hout: “Je hebt het er 3 keer warm van. Eerst met het zagen, dan met het kloven en uiteindelijk met het stoken.”
Toch blijft stoken binnen de bebouwde kom - ook met droog en schoon hout - een probleem.

Ooit in steden geweest waar dit nog veelvuldig gebeurt? Iedereen heeft op een windstille dag rode ogen en een lekkere kuch. Beetje de middeleeuwse beleving.

Ik vind de bosperceel aanpak van Bazz interessant, toevallig de laatste maanden zelf naar aan het kijken. Alleen zou ik zelf liever geen hout stoken dus, maar het hebben van een eigen bos aan sich is wel interessant.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

NiGeLaToR schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

Toch blijft stoken binnen de bebouwde kom - ook met droog en schoon hout - een probleem.

Ooit in steden geweest waar dit nog veelvuldig gebeurt? Iedereen heeft op een windstille dag rode ogen en een lekkere kuch. Beetje de middeleeuwse beleving.

Ik vind de bosperceel aanpak van Bazz interessant, toevallig de laatste maanden zelf naar aan het kijken. Alleen zou ik zelf liever geen hout stoken dus, maar het hebben van een eigen bos aan sich is wel interessant.
Raar, dan zou in Bulgarije iedereen rode ogen moeten hebben, hier kunnen ze gewoon niet stoken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Nou heb ik ruim 15 jaar in de (18e eeuwse) binnenstad gewoond waar veel woningen nog een klassieke marmeren open haard hadden, maar ik heb nooit iemand vanwege de rook met rode ogen zien lopen op straat.. En in de winter rook je idd af en toe een walm van de haarden, veelal gemengd met de uitstoot van voorbij razende auto's.

Je overdrijft niet alleen, het is ook de grootste onzin dat "iedereen met rode ogen en een lekkere kuch rondloopt".

Waarmee ik niet wil zeggen dat we maar klakkeloos moeten doorgaan met houtstook in open haarden, met name de klassieke open haarden zijn nauwelijks efficiënt. Ombouwen tot moderne gesloten haarden icm een cursus houtstoken zal al veel helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2021 10:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat het in een 18e eeuwse binnenstad wel werkt en in vinexwijken niet, is niet raar.

Dat ligt niet zozeer aan de kachels, schoorstenen of zelfs het hout, goed stoken in een klein of goed geïsoleerd huis is gewoon onmogelijk. Er zijn geen houtkachels die op 1 kW nog goede verbranding hebben, dus heeft de kachel amper tijd om goed op te warmen voordat hij gesmoord wordt. Als je weinig warmtebehoefte hebt, moet je dus bufferen/cvkoppeling/boiler opwarmen, dan wordt het een complexe en grote installatie en is de lol er snel af.

Ik heb een poosje in een huis gewoond dat met een 11 kW Viesmann houtvergasser gestookt werd. Daar stond een 2000 liter buffer naast.
In de herfst is dat 1x per week een dag stoken, bij vorst elke dag/continu.
Dan is de overlast beperkt, na 10 minuten is de kachel heet, begint de vergassing en ruik je bijna niets meer. Die tien minuten wil je dus zo weinig mogelijk en smoren wil je nooit.

De enige manier om dat in de bebouwde kom te laten werken, komt neer op stadsverwarming met een biomassacentrale.

Een haardvuur-dvd werkt beter.

De beste hedge tegen gasprijzen blijft een warmtepomp, en als de Nederlandse ketelboeren daar niet meer bang voor zijn, zal je zien dat dat prima betaalbaar en comfortabel is.
Ik ben een matig handige klusser en heb het in een paar weekenden zelf gedaan, het is minder spannend dan een cv ketel.

Als je door de gasprijzen actie wil ondernemen, ga dan vooruit, niet achteruit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Proton_ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:39:
Dat het in een 18e eeuwse binnenstad wel werkt en in vinexwijken niet, is niet raar.

Dat ligt niet zozeer aan de kachels, schoorstenen of zelfs het hout, goed stoken in een klein of goed geïsoleerd huis is gewoon onmogelijk. Er zijn geen houtkachels die op 1 kW nog goede verbranding hebben, dus heeft de kachel amper tijd om goed op te warmen voordat hij gesmoord wordt. Als je weinig warmtebehoefte hebt, moet je dus bufferen/cvkoppeling/boiler opwarmen, dan wordt het een complexe en grote installatie en is de lol er snel af.

Ik heb een poosje in een huis gewoond dat met een 11 kW Viesmann houtvergasser gestookt werd. Daar stond een 2000 liter buffer naast.
In de herfst is dat 1x per week een dag stoken, bij vorst elke dag/continu.
Dan is de overlast beperkt, na 10 minuten is de kachel heet, begint de vergassing en ruik je bijna niets meer. Die tien minuten wil je dus zo weinig mogelijk en smoren wil je nooit.

De enige manier om dat in de bebouwde kom te laten werken, komt neer op stadsverwarming met een biomassacentrale.

Een haardvuur-dvd werkt beter.

De beste hedge tegen gasprijzen blijft een warmtepomp, en als de Nederlandse ketelboeren daar niet meer bang voor zijn, zal je zien dat dat prima betaalbaar en comfortabel is.
Ik ben een matig handige klusser en heb het in een paar weekenden zelf gedaan, het is minder spannend dan een cv ketel.

Als je door de gasprijzen actie wil ondernemen, ga dan vooruit, niet achteruit.
Ik weet wel dat als we in Bulgarije de houtkachel aan hadden dat de deur dan open moest.

Hier in Nederland zal alles wel potdicht zitten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Dat was meneer Wiebes, hij verzint eigenlijk alleen maar slechte dingen.
Kijk voor de grap eens naar de wet DBA en hij was ook staatssecretaris en minister tijdens de toeslagenaffaire.
Of de reorganisatie bij de belastingdienst was ook zoiets wat hij perfect afhandelde.

Die man was echt goed in zijn werk als politicus. Alles verknallen wat ie aanraakt.

FTM heeft wel een goede samenvatting van hem gemaakt.
https://www.ftm.nl/tag/eric-wiebes

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2021 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gaan we nu echt beweren dat open vuur in bebouwde omgeving 'geen probleem' is omdat het ergens in Bulgarije, of als enkele huizen het in een oude binnenstad dit doen het geen probleem is? Dat is wel een interessante cognitieve dissonantie. En als het niet goed werkt, dan moeten ze beter stoken :+

Ik weet het, mensen die langs een snelweg wonen hebben er ook weinig last van, maar gaan toch 5 jaar eerder dood ofzo gemiddeld. En in stedelijk gebied, zonder massale houtrook, is fijnstof al een belangrijke levensduur verkorter. Maar gewoon 17 miljoen mensen op een paar vierkante km hout in de fik laten steken is een supergoed idee.

Prima dat er mensen zijn die graag hout stoken en dit als oplossing zien, maar het is zowel in de Co2 cyclus al in de discussie rondom luchtkwaliteit geen oplossing voor welke termijn ook.

Het houdt de discussie ook ver weg van wel langdurig nuttige oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@gerritjan

Ho even, nog los van de aardbevingen zijn onze voorraden in de bodem bijna leeg. Nu hebben we in ieder geval zelf het moment gekozen, zonder helemaal met de rug tegen de muur te staan.
Het is inderdaad jammer dat er geen kloppend plan is, maar dat mag je ook niet van een land verwachten dat een partij zonder programma of visie als grootste kiest. Technisch is de transitie prima te doen.

Dat Abu Dhabi en Gazprom de baas zijn in de Bergermeerpolder staat daar niet helemaal los van.

De enige manier om de droom van rechts nederland waar te maken (vestigingsklimaat, leveringszekerheid, eigen broek ophouden) is aardgas verlaten.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 14-10-2021 11:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
JDx schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Ik weet wel dat als we in Bulgarije de houtkachel aan hadden dat de deur dan open moest.

Hier in Nederland zal alles wel potdicht zitten :')
Er is eigenlijk maar 1 goede manier om hout te stoken: zo hard en zo heet mogelijk.

Met een gewone kachel of haard lukt dat niet want je stookt de boel gewoon kapot.

Wat wel kan is een massakachel: paar duizend kilo aan zware(vuurvaste) stenen met daarin een rocketstove geïntegreerd.
Dan stook je bvb 1 houtlading ’s morgens waarmee je de stenen opwarmt die dan gedurende de dag langzaam de (stralings)warmte afgeeft in de leefruimte.

Ik denk wel dat hout stoken in stedelijk gebied niet lang meer zal mogen of het zou moeten zijn dat men met strenge regels komt: stookdiploma, verplichte keuring kachel/schoorsteen,...

Ik denk dat verwarmen in de stad op termijn grotendeels elektrisch zal worden. In het buitengebied op hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:03:
Ho even, nog los van de aardbevingen zijn onze voorraden in de bodem bijna leeg.
Bijna leeg?
Er zit nog iets van 500 miljard m3 gas in onze bodem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Bijna leeg?
Er zit nog iets van 500 miljard m3 gas in onze bodem :?
In 2008 was de schatting van de voorraad 1075 miljard m3, het is 1 van de grootste velden ter wereld.

Het CBS is een iets betere bron dan Wikipedia, nog 940 miljard m3 in 2015,
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-voor-bijna-80-procent-op

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wolly kan je dat getal in context zetten?
Alleen Slochteren was al 2700 miljard m³.
Als we nu nog 500 m³ over hebben, is het dus bijna op.
Die reserve is de reden dat we op een gecontroleerde manier de transitie in kunnen.
We moeten om zijn voordat het op is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:15:
@Wolly kan je dat getal in context zetten?
Alleen Slochteren was al 2700 miljard m³.
Als we nu nog 500 m³ over hebben, is het dus bijna op.
Die reserve is de reden dat we op een gecontroleerde manier de transitie in kunnen.
We moeten om zijn voordat het op is :)
In 60 jaar tijd hebben we 80% gewonnen uit Slochteren, het klopt dat er momenteel nog 20% aan winbaar gas in de bodem zit.

Het is maar net wat je 'bijna op' noemt, ik noem een voorraad voor vele jaren niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ernemmer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Kijk voor de grap eens naar de wet DBA en hij was ook staatssecretaris en minister tijdens de toeslagenaffaire.
Of de reorganisatie bij de belastingdienst was ook zoiets wat hij perfect afhandelde.

Die man was echt goed in zijn werk als politicus. Alles verknallen wat ie aanraakt.

FTM heeft wel een goede samenvatting van hem gemaakt.
https://www.ftm.nl/tag/eric-wiebes
Het niveau daalt hier echt met de dag :/

Alsof Wiebes dit in zijn eentje verzint, dat ten eerste.

Ten tweede: van Europa wordt van ons verwacht dat wij onze CO2 uitstoot laten dalen. Duitsland kan dat met gas, omdat zij veelal nog stookolie stoken ( :') ). Wij kunnen dat niet, want vrijwel iedereen stookt al op gas. Dan blijft een gasloze oplossing over.

Wat moeten we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Ten tweede: van Europa wordt van ons verwacht dat wij onze CO2 uitstoot laten dalen. Duitsland kan dat met gas, omdat zij veelal nog stookolie stoken ( :') ). Wij kunnen dat niet, want vrijwel iedereen stookt al op gas. Dan blijft een gasloze oplossing over.

Wat moeten we dan?
Correct, omdat Nederland al voorop liep in schone energie (aardgas) is het voor ons gewoon een stukje moeilijker om grote winst te behalen. Voor de Duitsers is het makkelijker, zij zitten nog op vuile stookolie dus de stap naar gas is een enorme verbetering.

Hardlopers zijn doodlopers O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Wat moeten we dan?
Wiebes is wel eindverantwoordelijke en heeft het trekje dat hij dingen direct door wilt duwen, wet DBA was niet goed over nagedacht, van het gas af was niet goed over nagedacht. Allebei te snel willen invoeren en nu zitten de ZZP-ers elke keer te kloten met die wet die nergens op slaat en hebben we torenhoge energiekosten.
Als hij als eindverantwoordelijke even had gezegd, misschien moeten we hier iets langer over nadenken, was het een goede politicus geweest.
En hij is niet voor niks afgetreden, dat deed ie vast niet omdat ie zo goed bezig was.

En wat we dan eigenlijk hadden moeten doen, is de gaswinning iets verlagen, de mensen daar goed compenseren en langzaam over op de warmtepomp ipv dit overhaaste gedoe en de burgers op kosten jagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JDx schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Raar, dan zou in Bulgarije iedereen rode ogen moeten hebben, hier kunnen ze gewoon niet stoken.
Ik kom voor mijn werk veel in oost europa en daar heb ik in de winter altijd last van mijn ademhaling.
En dan niet zozeer in de stadcentra, maar wel in de buitenwijken en het platte land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Oh ja, allemaal weer de schuld van individuele personen, de hele wereld zit in een energiecrisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JackBol schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Ik kom voor mijn werk veel in oost europa en daar heb ik in de winter altijd last van mijn ademhaling.
En dan niet zozeer in de stadcentra, maar wel in de buitenwijken en het platte land.
Rakija.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik ook liever niet, was ook helemaal niet de bedoeling. We hadden eigenlijk al besloten de schoorsteen nooit meer te gaan gebruiken. We hebben een oud huis gekocht en zijn nu druk bezig met verbouwen/opknappen en dus ook isoleren. Na de oorlog zijn er gaskachels in het huist geplaatst. Al die gasleidingen zijn inmiddels weg en de schouwen hebben nu enkel nog een decoratieve functie. Ook de keuken heeft geen gasleiding meer (laten verwijderen) en heeft een cold-fill boiler voor warm tapwater. We hebben nu dus nog maar 1 apparaat met een gasaansluiting: de CV-ketel. Die doet de verwarming en het warme water voor de badkamer. Dan ben je dus 2 stappen van gasloos, waarvan 1 een relatief kleine stap is (warm water voor de badkamer) en 1 een grote (die we op dit moment nog niet kunnen maken).

Maar je moet toch wat, uiteindelijk. Dat gezegd: misschien moet ik eens kijken of ik die relatief kleine stap voor het warme water in de badkamer niet alvast zou kunnen zetten. Dat wordt eens een avondje rekenen. Dat zou onze CV-ketel terugbrengen tot "dode massa" voor ongeveer 2/3 van het jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2021 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ernemmer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

De elektrificatie van de energie voorzienig is de toekomst. Dat Duitsland die stap nu nog niet kan maken betekent niet dat wij het achterwege moeten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maar hout was toch ook heel duur? Of is dat alweer voorbij, one crisis at a time 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
[...]

Dit is inderdaad hoofdzakelijk onder welke omstandigheden men dit doet. Wij hebben ook een gesloten haard die we in de winter af en toe gebruiken voor snel bij te verwarmen (er ligt vloerverwarming, als die niet aan gestaan heeft duurt het best lang voordat je dat merkt). Wij wonen ook gewoon in een stad, maar de hoeveelheid hout wat er doorheen gaat is, mijn inziens, heel weinig; ik schat 0.6-1m3 per jaar.

Hierbij let ik altijd op hoe het weer buiten is. Is het regenachtig/compleet windstil, zet ik de haard niet aan. Is het mistig, dan al helemaal niet, dan merk je buiten direct dat het blijft hangen. En verder ligt dit zoals al eerder gezegd aan wat je verstookt (houtsoort, is het droog) en hoe start je de boel op. Er zijn nog genoeg mensen die op de ouderwetse manier de haard volstapelen, zijnde klein spul en aanmaakblokjes onderop en daarboven meteen al steeds dikker spul (en dan ook na 2 minuten al zo'n enorm dik stuk er bovenop gooien). Dit werkt in het begin gewoon veel minder efficient (veel minder efficiënte verbranding) en zorgt voor meer rook. Ik denk bij een paar huizen in de omgeving nog wel eens dat op deze manier de haard aanmaken, want dat ruik en zie je in het begin behoorlijk.

Wij stoken volgens de Zwitserse methode, oftewel de dikste blokken onder, naar boven toe kleiner en bovenop het aanmaakspul en bovenop het vuur beginnen. Hierdoor heb je veel minder rook in het begin (bijna niets eigenlijk) en verbrandt het geheel ook stukken beter; de restjes as die overblijven zijn veel kleiner dan toen ik het in het begin ook "verkeerd" deed. Het vuur verspreid zich dan ook van boven naar beneden, waardoor de grote blokken onder eerst (door de omgevingstemperatuur in de haard) voorverwarmd/voorbereid worden.

Maar ik deel de mening dat indien iedereen weer massaal hout zou gaan stoken (omdat gas te duur wordt), zeker in de bebouwde kom, het de luchtkwaliteit niet ten goede zou komen. Af en toe een klein beetje voor de sfeer of iets bij te verwarmen prima, dat geeft nog minder overlast dan die buren die in de zomer elke dag staan te barbequen. Met wat extra voorlichting (hoe en wat te stoken) en goed onderhoud (schoorsteenveger ieder jaar) kan je denk ik al een heel eind komen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

De elektrificatie van de energie voorzienig is de toekomst. Dat Duitsland die stap nu nog niet kan maken betekent niet dat wij het achterwege moeten laten.
Klopt, maar misschien moeten we dan eerst overstappen, voordat we de gaskraan helemaal dichtdraaien en iedereen een torenhoge gasrekening bezorgen.

Nu gaat al dat geld naar Rusland ipv naar warmtepompen en isolatie. De transitie gaat zo alleen maar langer duren en veel meer geld kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Klopt, maar misschien moeten we dan eerst overstappen, voordat we de gaskraan helemaal dichtdraaien en iedereen een torenhoge gasrekening bezorgen.

Nu gaat al dat geld naar Rusland ipv naar warmtepompen en isolatie. De transitie gaat zo alleen maar langer duren en veel meer geld kosten.
Misschien moet je eens uitzoeken waar dat geld echt naar toe gaat, ik denk dat Rusland er maar een heel klein gedeelte van terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Misschien moet je eens uitzoeken waar dat geld echt naar toe gaat, ik denk dat Rusland er maar een heel klein gedeelte van terugziet.
Rusland levert inderdaad maar iets van 40% van het gas, de overige 60% komt ergens anders vandaan.

En verder heb ik geen idee hoe Gazpron de winst verdeeld en hoe het dividend aan de aandeelhouders wordt betaald.

Ik weet wel dat als ik 1000 euro extra aan gas moet betalen ik dat niet in isolatie kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Moi_in_actie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Wij stoken volgens de Zwitserse methode, oftewel de dikste blokken onder, naar boven toe kleiner en bovenop het aanmaakspul en bovenop het vuur beginnen. Hierdoor heb je veel minder rook in het begin (bijna niets eigenlijk) en verbrandt het geheel ook stukken beter; de restjes as die overblijven zijn veel kleiner dan toen ik het in het begin ook "verkeerd" deed. Het vuur verspreid zich dan ook van boven naar beneden, waardoor de grote blokken onder eerst (door de omgevingstemperatuur in de haard) voorverwarmd/voorbereid worden.
https://twitter.com/houtrookvrij/status/1373567465666531329
Recent Vlaams wetenschappelijk onderzoek onder 20 houtstokers toont aan dat stookgedrag en stooktips nauwelijks invloed hebben op de schadelijke emissie van een houtkachel

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
JackBol schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Zo voordehandliggend is die stap helemaal niet. Duitsland heeft ook geen plannen daartoe, net als het grootste deel van Europa (elektriciteit is hier duur). Duitslands pad naar vergroening van verwarming is waterstof, geproduceerd met too cheap to meter wind op zee.

Dan is er nog de rest van de (industriële) economie, elektrificatie is op veel plekken (nog) technisch ondenkbaar. Vandaar weer die waterstof.

Elektrificatie van verwarming ken ik eigenlijk alleen als topic uit FR en NL. In FR omdat het vanuit hun kernarsenaal logisch is en smog tgv hout een enorm probleem is, in NL omdat hier graven voor wtw makkelijk is wegens de slappe grond.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Twitter als bron gebruiken.. zucht oke. Heb je het onderzoek ook gelezen?

Twitteraar schrijft "onderzoek onder 20 houtstokers". Nou zou ik dat al een kleine groep noemen, waarbij er nog tal van andere variabelen zijn (alleen al wat voor soort hout/kachel zij gebruiken), maar lees je het onderzoek dan zie je daar op pagina 10:
In totaal namen achttien gezinsleden uit zes woningen deel aan de studie. Als we de periode van
Bewust Beter Stoken op een gepaarde manier vergeleken met de periode van Traditioneel Stoken,...
Oftewel: er hebben eigenlijk maar 6 huishoudens mee gedaan, niet eens de 20 wat het Twitterbericht suggereert.

Verder staat er in dat onderzoek:
  • Onder invloed van een beter stookgedrag kan de kwaliteit van de binnenlucht verbeteren. De
    grootste effecten op de (binnen)luchtkwaliteit zullen waarschijnlijk echter pas op langere
    termijn pas duidelijk worden maar een opvolging op lange termijn was omwille van technische
    redenen niet mogelijk bij deze studie.
  • We bevelen het gebruik van de Zwitserse methode aan maar ook alle andere stooktips zoals
    deze werden aangereikt aan de deelnemers met behulp van de stookinstructies fiche (zie
    hierboven), namelijk: het gebruik van aanmaakhout of natuurlijke blokjes (geen papier, karton
    of kranten); top-down stapeling van het hout (grote blokken onderaan); bovenaan het vuur
    aanmaken; gebruik van harde houtsoort; vochtigheid van het hout tussen 10 en 20% en
    zorgen voor een goede luchttoevoer.
Het verbetert in ieder geval beduidend de luchtkwaliteit binnen en men beveelt de Zwitsere methode ook aan.
Verder staat er nog:
De Zwitserse methode kon niet worden toegepast bij bepaalde types oude kachels (waarbij
de lucht van boven naar onder wordt aangevoerd).
Kortom: van die welgeteld 6 huishoudens waar getest is, kon men de Zwitserse methode niet bij allen testen. Gegevens zijn wel meegenomen in het totaalplaatje, maar dat vertekent de boel dus al weer, aangezien ze qua buitenlucht als enige harde conclusie trekken "kwaliteit is het beste wanneer er totaal NIET gestookt wordt"... nee goh, je meent het.

Tenslotte staat er nog m.b.t. de Zwitserse methode:
Een bijkomende bevraging bij deelnemers die de methode op eigen houtje uitprobeerden,
toonde aan dat de meeste deelnemers tevreden zijn over het toepassen van de Zwitserse
stookmethode: de kachel gaat sneller en vlotter aan met minder houtverbruik, wordt sneller
warmer en er komt minder geur en rook vrij.
Als deze methode al maar iets beter presteert v.w.b. vrijgekomen schadelijke stoffen bij gelijke hoeveelheid wat je verstookt, wanneer dan blijkt dat je minder hout nodig hebt om dezelfde verwarming te realiseren, is het zeker beter dan op de ouderwetse manier stoken.

Kortom: de Zwitserse manier van stoken is beter, op sommige punten marginaal, op andere punten significant beter. Het zorgt voor minder rook in het begin en je hebt minder hout nodig. :) Het beste blijft totaal niet stoken, maar doe je het wel, doe het dan op de Zwitserse manier in een haard/kachel die op orde is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Wolly schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

In 60 jaar tijd hebben we 80% gewonnen uit Slochteren, het klopt dat er momenteel nog 20% aan winbaar gas in de bodem zit.

Het is maar net wat je 'bijna op' noemt, ik noem een voorraad voor vele jaren niet zo.
Dat is dus nog 15 jaar aan tijd (100% is 75 jaar, wanneer het lineair is).
15 jaar is best veel, maar de transitie doe je niet in 5 jaar.... waarschijnlijk niet eens in 10 jaar.

En zelfs los daarvan: Het gasverbruik in de afgelopen 60 jaar is zéker niet minder geworden. Zeker niet dankzij een veel grootschaligere industrie, en alle kassen. Dus als je nog max 10 jaar vooruit kan mag je in je handjes knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Waah schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:39:
En zelfs los daarvan: Het gasverbruik in de afgelopen 60 jaar is zéker niet minder geworden. Zeker niet dankzij een veel grootschaligere industrie, en alle kassen. Dus als je nog max 10 jaar vooruit kan mag je in je handjes knijpen.
We hebben enorm veel geexporteerd, als we alleen voor binnenlands gebruik zouden oppompen blijf je onder de 'veilige' 12 miljard kuub per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
hoevenpe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

We hebben enorm veel geexporteerd, als we alleen voor binnenlands gebruik zouden oppompen blijf je onder de 'veilige' 12 miljard kuub per jaar.
Bron? Want ik heb andere bronnen...
Het binnenlands verbruik was bij elkaar circa 45 miljard m3
https://www.duurzaamnieuws.nl/aardgas-nederland-een-analyse/

10,5 miljard kuub voor huishoudens... Maar de industrie gebruikt dus 3x zoveel nog eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Zo voordehandliggend is die stap helemaal niet. Duitsland heeft ook geen plannen daartoe, net als het grootste deel van Europa (elektriciteit is hier duur). Duitslands pad naar vergroening van verwarming is waterstof, geproduceerd met too cheap to meter wind op zee.

Dan is er nog de rest van de (industriële) economie, elektrificatie is op veel plekken (nog) technisch ondenkbaar. Vandaar weer die waterstof.

Elektrificatie van verwarming ken ik eigenlijk alleen als topic uit FR en NL. In FR omdat het vanuit hun kernarsenaal logisch is en smog tgv hout een enorm probleem is, in NL omdat hier graven voor wtw makkelijk is wegens de slappe grond.
In Noorwegen en Zweden wordt ook heel veel met warmtepompen en electra verwarmt. Ik ben hier zelf ook wel voorstander van, volgens mij haalt een warmtepomp meer warmte uit de lucht/grond dan die dezelfde energie opslaan naar waterstof
We moeten gewoon beiden gaan gebruiken niet overhaast iedereen van het gas jagen in NL, en al helemaal niet zolang wel zelf niet genoeg electa kunnen opwekken en ons netwerk de vraag niet meer aan kan. Tot die tijd gewoon gas gebruiken en heel veel subsidie voor isoleren en warmtepompen ipv voor elektrische auto's en windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Waah schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:48:
10,5 miljard kuub voor huishoudens... Maar de industrie gebruikt dus 3x zoveel nog eens :D
Jouw bron komt uit 2015 en de grafiek loopt tot 2013, dat is op de piek van de exploratie met blijkbaar een netto export van 53%. Als ik naar mijn eigen elektriciteitsverbruik kijk dan is dat vanaf 2011 door o.a. zuiniger apparaten en ledlampen met 1/3 gedaald, kan me voorstellen dat veel industrie ook zuiniger is gaan werken.

Deze CBS cijfers heb ik kunnen vinden, wellicht dat iemand anders meer recente data heeft?

Pagina: 1 ... 10 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4