• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

*knip* commentaar op een moderatie kan per DM met de desbetreffende moderator

[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:13 ]

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
commentaar op een moderatie gaat per DM met de desbetreffende moderator Ondertussen blijft die stroom aan niet onderbouwde posts staan, uiteraard allemaal conform de opvattingen van de moderators. Ik denk dat ik maar eens een officiële klacht ga indienen, dit forum kan wel eens wat integere moderatie gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:11 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Amphiebietje @haribold ik heb de indruk dat dit topic zich niet voor individuele gevallen leent, heb je de vraag al over DM gesteld?

TW:
Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• haribold
  • Niet online
Misschien moet je hier publiekelijk de knip van mijn post door je collega eens uitleggen en verdedigen. Dit in de context van een hele lange reeks bij elkaar gefantaseerde feiten en (zelfs op dit forum buiten de regels vallende) verwijzingen met extreemrechts, die intact blijven. Mijn milde kritiek daarop is niet toegestaan? Mijn enige DM gaat naar DPG, ik ga geen zinloze onzichtbare discussie hier voeren.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:58
Als een post niet voldoet aan de topicregels kun je die altijd rapporten natuurlijk. In het tekstvak dan even vriendelijk aangeven wat/waarom.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:09:
[...]

Ik ben zelf onderwerp geweest van een tijdelijke AWM ban vanwege ingrijpen waar ik het ab-so-luut niet mee eens was en nog steeds niet ben. Ik vind het schandelijk dat we het Israël-Palestina discussie hier niet kunnen voeren.

Maar gezien het intens gepolasieerd debat in de maatschappij die ook drukt in dit forum kun je echt niet stellen dat we incompetente vrijwilligers hebben die het in goede banen proberen te leiden. Het is ook enorm selectief om de moderatie aan te vallen op punten die jou direct raken of jouw 'mening' modereren.
Nog los van het praktisch onmogelijke aspect, een Israel - Palestina draad zou 4 of 5 dedicated moderators 24/7 bezig houden, de laatste paar draadjes met dat topic die open waren, was 96% alleen maar naar elkaar aan het schreeuwen en doof voor andermans mening. Dat is niet waar ik mijn vrije tijd aan wil besteden, mensen die geen serieus debat willen. Dat is het fijne niveau van de andere draadjes gewoon niet waard. Zelfs The Guardian stelt die onderwerpen niet meer open voor comments, of strak pre-gemodereerd voor een uurtje of 2. Ik sta volledig achter het besluit van de mods om dat op Tweakers forum op dit moment gewoon niet open te zetten.

• haribold
  • Niet online
edie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:08:
Als een post niet voldoet aan de topicregels kun je die altijd rapporten natuurlijk. In het tekstvak dan even vriendelijk aangeven wat/waarom.
*knip* niet de bedoeling dat je hier je tr komt bespreken.

Voor de rest van je doorlopende serie insinuaties adviseer ik je deze dan voor te leggen bij de administrator voor AWM @Orion84.

[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:28 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:00:
Mijn enige DM gaat naar DPG, ik ga geen zinloze onzichtbare discussie hier voeren.
offtopic:
hier moest ik stiekem wel om gniffelen. :D ik denk niet dat DPG zich met dit soort zaken gaat bemoeien.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:45:
Ondertussen blijft die stroom aan niet onderbouwde posts staan, uiteraard allemaal conform de opvattingen van de moderators.
Welk type onderbouwing?

Om een voorbeeld te geven: als iemand refereert aan bijvoorbeeld een Trump die duidelijke actie X heeft uitgevoerd en dit goed gedocumenteerd is binnen en buiten het topic, dan is het niet meer "niet onderbouwd" (tussen aanhalingstekens omdat ik je quote en niet om aan te geven dat ik het er niet mee eens zou zijn). Gaat het daar over?

Of zou je gewoon sowieso graag een referentie willen zien? En mocht het antwoord daarop "ja" zijn: is dat dan omdat je het nog niet via andere wegen hebt meegekregen?

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 16-11-2024 19:37 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25

Dennis1812

Amateur prutser

haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:00:
Misschien moet je hier publiekelijk de knip van mijn post door je collega eens uitleggen en verdedigen. Dit in de context van een hele lange reeks bij elkaar gefantaseerde feiten en (zelfs op dit forum buiten de regels vallende) verwijzingen met extreemrechts, die intact blijven. Mijn milde kritiek daarop is niet toegestaan? Mijn enige DM gaat naar DPG, ik ga geen zinloze onzichtbare discussie hier voeren.
Hooguit kun je naar de admin @Orion84 .

Maar een open debat is altijd fijner en leert de rest gelijk iets van. Ik snap die hele DM regel ook niet.
Sta voor je beleid als mod en verdedig dit gewoon publiekelijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:58
Ten eerste: het moet zijn 'niks mee gedaan lijkt'. Je weet niet of de betreffende gebruiker een DM heeft gehad bijvoorbeeld.

Ten tweede: als je rapport als afgehandeld is gemarkeerd weet je dat er in ieder geval een moderator naar de post heeft gekeken. En als de post ongewijzigd is blijven staan is die post kennelijk (net) binnen de topicregels.

Ten derde: Moderators zijn niet alwetend en hebben niet alle tijd. Ze lezen niet elke post in elk topic om te kijken of het de regels overtreedt. Vziw werken ze voornamelijk op basis van reports. Dus zou je zeker posts moeten rapporteren die (naar jouw idee) de regels overtreden of om een andere reden aandacht moeten krijgen, zodat een moderator er naar kan kijken.

Ten vierde: Het kan zijn dat het beeld over de 'opvattingen van de moderators' gewoon een verschijnsel is van het feit dat er wellicht meer reports worden gemaakt van posts die argumenteren tegen bepaalde standpunten of gebruikers, en daardoor meer aandacht krijgen van het moderatieteam. Dus als jezelf ook bereid bent om meer posts te rapporteren is het mogelijk dat het beeld van de opvattingen veranderd.

Tot slot: Gebruikers waar een post van is aangepast zal -hopelijk- daar rekening mee houden bij een volgende post, en beter beargumenteren, bronnen toevoegen, andere woorden gebruiken of welke andere reden er was voor de ingreep, om herhaling van zo'n ingreep te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:32 ]

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:47:
[...]

Hooguit kun je naar de admin @Orion84 .

Maar een open debat is altijd fijner en leert de rest gelijk iets van. Ik snap die hele DM regel ook niet.
Sta voor je beleid als mod en verdedig dit gewoon publiekelijk.
Ach ja, als er nu sprake was van normale en gezonde dynamiek, en niet van aanwezigheid van actoren die verslaafd aan script en slachtofferrol doodnormale vereisten van normaal gesprek en discussie met de voeten treden, dan viel er iets te zeggen voor ruimte voor discussie over analyse voorafgaand aan moderatie. Let wel, analyse, hier zit geen opzetje voor misbruik van het script motivatie.

Maar goed, daar wringt hem hem. Het patroon ligt er. Dat is diep triest, want de realiteit ligt er ook.

Even alle gekheid op een stokje, ik zal best wel eens gebruikers die aankomen vanuit en met specifieke valstrikken van gedrag uit specifieke kokers frustreren, maar het is gewoon conform normale vereisten. Stap ik daar overheen, dat wordt ik ook gewoon gemod. Voldoe ik niet aan vereisten, dan krijg ik daar ook gewoon signaal voor.

Die DM regel is er voor goede redenen, van gezonde interactie van mens tot mens. Tussen de pixels is dat moeilijk, reden te meer om dus altijd er eerst op in te zetten. Lukt dat daar niet, dan is er de volgende stap bij aanwezige structuur.

Het lijkt mij vrij ongezond, zeker tegenwoordig bij aanwezige spanningsvelden en bereidheid tot voorbij gaan aan basale vereisten, om met mantels van redelijkheid in kaart te gaan brengen welke moderator label X, Y of Z is. Want dat gaat keihard misbruikt worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• haribold
  • Niet online
*knip* commentaar op moderaties hoort hier niet thuis

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 17-11-2024 09:15 ]

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
*knip* tr aanmaken volstaat

[ Voor 69% gewijzigd door polthemol op 17-11-2024 09:16 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25

Dennis1812

Amateur prutser

Dat abbo verhaal kan ik per direct ontkrachten.

Ik word vaak genoeg weggemod of krijg ineens een push message dat ik liever moet zijn.
En ik betaal braaf mijn abonnement.

Misschien voor elite, die betalen natuurlijk goud geld voor een dienst die je ze dan ontneemt. Vraag mij af hoe dat juridisch zou zitten. Maar het goedkope abonnement wordt echt niet naar gekeken.

[ Voor 31% gewijzigd door polthemol op 17-11-2024 09:16 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cc: @teacup

Na aanleiding van jouw mod-break in het VS-topic over Musk.

Het lijkt me handiger om duidelijker te benoemen in welke context Musk besproken mag worden. Hij is namelijk onderdeel van de huidige politiek en als hij echt actief in de politiek wordt dan kunnen we er helaas niet omheen.

Misschien iets in de trend van hoe we omgaan met Maurice de Mol? Zijn polls staan we in NL-politiek toe als het over NL-politiek gaat, maar anders niet. Het dekt niet alles (zoals die keer dat hij in een reclame filmpje van een energie maatschappij terecht kwam), maar het biedt misschien wel wat meer sturing.

Verder zou ik ook adviseren om Twitter en de persoon Musk uit elkaar te trekken. Dus dat we doen alsof we niet weten wie de eigenaar van Twitter is. Sterker, misschien handiger dat we dat voor al zijn bedrijven doen. Dat voorkomt dat we die bedrijven een onderwerp maken.

Voor de goeie orde, ik ben het eens met de ingreep, echter het lijkt me wel verstandig dat er een plan is indien er geen andere keus is. Zoals het nu is, zie ik ook geen enkele aanleiding om Musk in een onderwerp te laten zijn in VS-politiek tenzij we daar naar op zoek gaan. Echter zoals @teacup hier aangaf, er is genoeg andere zaken die meer aandacht verdienen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@DevWouter Laat ik even volstaan met te zeggen dat we even naar een korte termijn oplossing grijpen en in een later stadium dit wat scherper maken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

teacup schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:02:
@DevWouter Laat ik even volstaan met te zeggen dat we even naar een korte termijn oplossing grijpen en in een later stadium dit wat scherper maken.
Ik was vooral aan het vroeg voorsorteren mochten er echt(!) geen keuze zijn. :)
En het was zeer zeker niet bedoeld als kritiek.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:15
DevWouter schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:57:
Cc: @teacup

en als hij echt actief in de politiek wordt dan kunnen we er helaas niet omheen.
Ook als vraag naar @teacup

Hij wordt minister, is al bij Trump op het podium geweest en er zijn overduidelijk bewijzen dat hij heeft geprobeerd zijn geld en zijn platform in te zetten om de verkiezingen te beïnvloeden. Ik heb niet gezien wat er gezegd is maar hoe kunnen we de op één belangrijkste man in de Amerikaanse politiek nu taboe verklaren in een topic over de Amerikaanse verkiezingen? Dat lijkt me onbestaanbaar, zeker omdat het een niet ongevaarlijke situatie betreft.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 17-11-2024 22:40 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Kan ook niet, enkel al vanwege het cruciale aspect van Big Picture perspectief bij cycli van autoritarisme, maar:

1. Het gaat een gevoelig onderwerp zijn voor velen, zeker in tech
2. Er liggen enorme gaten van kennis in het Nederlandse ten aanzien van onderwerp én materie
3. Het Nederlandse volgt op Amerikaanse lijnen

Tijd en ruimte nemen om daar bij uit te vogelen hoe dat als issue en uitdaging te voorzien van kaders is niet verkeerd.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Goedemorgen allemaal.

Dit weekend moesten we in het Amerikaanse verkiezingen topic als moderatie met een modbreak de discussie over Musk stilleggen. Dit was een noodgreep.

Voordat we het effect van die modbreak opheffen wilden we als moderatie het eens zijn over hoe verder.

Musk heeft op een techsite als tweakers een grote footprint. Dit niet alleen in artikelen en forumtopics, veel tweakers volgen hem actief. De valkuil hiervan is als Musk zijdelings in een verkiezingstopic wordt genoemd de discussie nog wel eens wil afbuigen naar Musk, zijn bedrijfsactiviteiten en andere zaken in zijn leven.

Dit willen we inperken. [ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 moet gaan over de verkiezingen en de regeringstransitie daarna. Dat alleen is al complex genoeg.

Ten aanzien van een man als Musk willen we in AWM het volgende afspreken:Beperk in de beide genoemde topics jezelf tot wat we hierboven benoemen. Mogelijk dat er andere topics of nieuwsitems zijn waar op een andere manier naar iemand als Musk gekeken kan worden, maar niet deze twee.

We hopen dat dit het een en ander verduidelijkt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Virtuozzo
  • Niet online
teacup schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:48:
Goedemorgen allemaal.

Dit weekend moesten we in het Amerikaanse verkiezingen topic als moderatie met een modbreak de discussie over Musk stilleggen. Dit was een noodgreep.

Voordat we het effect van die modbreak opheffen wilden we als moderatie het eens zijn over hoe verder.

Musk heeft op een techsite als tweakers een grote footprint. Dit niet alleen in artikelen en forumtopics, veel tweakers volgen hem actief. De valkuil hiervan is als Musk zijdelings in een verkiezingstopic wordt genoemd de discussie nog wel eens wil afbuigen naar Musk, zijn bedrijfsactiviteiten en andere zaken in zijn leven.

Dit willen we inperken. [ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 moet gaan over de verkiezingen en de regeringstransitie daarna. Dat alleen is al complex genoeg.

Ten aanzien van een man als Musk willen we in AWM het volgende afspreken:Beperk in de beide genoemde topics jezelf tot wat we hierboven benoemen. Mogelijk dat er andere topics of nieuwsitems zijn waar op een andere manier naar iemand als Musk gekeken kan worden, maar niet deze twee.

We hopen dat dit het een en ander verduidelijkt.
Duidelijk, er ligt wel wat complicatie bij. Er is geen onderscheid in de VS tussen politiek, politieke economie, en economie - dat patroon ligt juist aan de basis van alle ontwikkelingen aldaar.

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van economische activiteit om politiek beleid te saboteren, zoals bijvoorbeeld een Koch met het gericht sluiten van fabrieken, een Thiel met het intrekken van bids bij NatSec projecten, of een Musk met een hyperloop voor infra beleid. Zo zit er nog wel meer in de pijplijn voor de komende jaren, integraal bij de agenda's achter de verschuivingen. Veel daarvan zit juist binnen context van Tech.

Vergelijkbare complicaties komen naar voren bij het merendeel van ventures van toxische actoren daarbij, waar zelfs het bewust opblazen van economische activiteit onderdeel is van strategie, of zelfs maar kenmerk (en mechanismen voor herkenning bij netwerkanalyse) bij signaleren / faciliteren.

Los daarvan, zelfs al was er geen sprake van wat allemaal de revue passeert, economische activiteit is mechanisme van politieke economie. Er is de facto geen onderscheid te maken in de VS. I know, wat dit aangaat zit het land anders in elkaar dan het tegenwoordige Nederland, maar het is wel een gegeven.

Zie bijvoorbeeld de ontwikkelingen vandaag, de overhevelingen van semiconductor investeringen van Taiwan naar de VS. Een touwtrekken van controle over een markt staat gelijk aan politieke macht. En ja, zelfs geopolitieke macht én transactionalisme, zowel voor het voeden als het dealen - in crisis in ontwerp.

De complicatie hier zit hem in onze eigen reflex hier van observatie van én vanuit gescheiden domeinen, bij ontwikkelingen waar het meest cruciale hem zit in het over de grenzen gaan daarvan in doelstelling van het verwijderen van het hele concept van gescheiden domeinen.

Even heel cru, maar onder de streep wil dit dus zeggen dat elke economische activiteit van een chaos actor van externe vector als Musk dus onderwerp is want het is een politieke toepassing.

Ik weet niet of mensen zich dit voldoende realiseren. Ik weet wel, dat een van de hoofdredenen van de diepe en toxische verschuivingen in de VS bij zowel interne als externe vectoren van nieuwe oligarchie direct herleidbaar is tot het vastklampen aan het idee van gescheiden domeinen - het dus niet realistisch observeren en analyseren van gedrag van toxische actoren.

De cult status van Musk is een aandachtspunt, en is absoluut reden om juist binnen Tech voorzichtig te zijn met het onderwerp. Ik heb het bewust over cult als in cultisme, want het ontwerp van symboliek en narratief is over al die jaren heen zorgvuldig gemanaged voor die doelstellingen van gedragslijnen. Dit is niet uniek aan Musk, het is wel weer iets wat in het Nederlandse minder integraal is. Denk bijvoorbeeld aan Steve Jobs, het ontwerp van Apple rust op conceptuele toepassing van kerk en religie. Maar denk ook eens terug aan de oudere tijden van NVIDIA en ATI - de toepassing van op cultisme geënte pseudo-concurrentie, het binair reductionisme van consumptief gedrag, waar de gedeelde aandeelhouders en eigendomsstructuren best lang behoorlijk garen mee deden spinnen.

Dit is pijnlijk relevant binnen context van aanwezige verschuivingen. Gedrag, specifiek de beheersing over menselijk gedrag, ligt ten grondslag aan alle instrumentatie die we bij elke verkenning consistent tegenkomen. En dat maakt het de facto elke keer een verkenning waar inherent risico bij aanwezig is dat we tegen een spiegel aanlopen, en niet enkel de loep hanteren - laat ik het zo zeggen.

Het is verstandig om het signaalmechanisme voor inhoudelijke verkenning af te splitsen naar het Betrouwbare Bronnen topic. Moderatie zal wel voorzichtig moeten zijn, want het gebruik van het gereedschap van het signaalmechanisme is kritiek onderwerp binnen het VS topic. Laat ik het zo zeggen, het maakt het eenvoudiger voor analyse, maar het haalt het potentieel van de angel er niet uit.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

teacup schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:48:
Ten aanzien van een man als Musk willen we in AWM het volgende afspreken:
Ik kan me in punt 2 niet helemaal vinden. Het topic [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic gaat over bronnen terwijl Twitter ook ingezet wordt als politiek middel waarbij het niet om betrouwbaarheid maar om beïnvloeding gaat en dat is een andere toepassing dan informatie vergaring. Denk bijvoorbeeld aan het vermoeden dat Musk het algoritme getuned heeft om Trump te boosten of dat er accounts voor Kamala plots geband werden. Dat zijn onderwerpen die dusdanig specifiek zijn dat ze niet in Betrouwbare Bronnen Discussietopic thuis horen.
En was het niet een veelkoppige hydra? Google-de-google... Nope, kan beide

Dan is er nog een tweede punt (van mij dan) en dat zijn de andere bedrijven zoals Tesla en SpaceX. Ik zou die bedrijven als onderwerp zelf niet toestaan, maar het benoemen van de effecten op die bedrijven weer wel. Dus "Door de winst van Trump stijgt de Tesla op de beurs" is acceptabel, maar "omdat Tesla, van Musk, zich verbonden heeft aan Trump stijgt het in de peiling" is weer niet toegestaan.

Ik denk dat de moderatie zich hier vooral moet afvragen of de deelnemers dat onderscheid in onderwerp kunnen aanleggen en(!) aanhouden.

Een alternatieve aanpak is om te kijken wat we als politiek beschouwen, zeker in deze moderne tijd is de verbondenheid met bedrijven en diva's (bij gebrek aan beter woord) een recente ontwikkeling die de sommige van ons niet kennen. Een betere definitie zou ook kunnen helpen met bepalen hoe en wanneer een onderwerp in een topic toegestaan is.

PS: Neem hier trouwens de tijd voor. Ik zal de laatste zijn die de complexiteit van deze discussie zal ontkennen. En liever in kleine stappen naar een goeie oplossing dan een grote sprong in een diepe put ;)

PSS: Gezien we geen duimpjes in dit topic hebben, geef ik hier ook een als waardering: (y)

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@DevWouter en @Virtuozzo dank voor jullie reacties.

Zelf vind ik het een voortdurend dilemma hoe topics op te delen. Een te sterke opdeling levert fragmentatie op. Voor de deelonderwerpen super want die zijn mooi samengevat. Hebben die deelonderwerpen wederzijdse afhankelijkheden dan worden de keerzijden zichtbaar. In welk topic praten over welke afhankelijkheid? En hoe krijgt een lezer overzicht als meerdere afhankelijkheden in elkaar grijpen. Zouden meerdere facetten in een topic worden samengebald dan is er een andere sanctie. Het topic zal sneller lopen en de facetten wisselen elkaar in de tijd af. Gebruikers moeten moeite doen om draadjes hink-stap-springend te volgen.

Nu zijn forum topics lineair in karakter. Tussen verschillende topics moet je brein de boel synchroniseren (welke post was nu eerder?). In het [UKR] discussie topic is dit ook al eens besproken Jerie in "Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic" en inmiddels is er ook al een mooie features topic voor Optioneel taggen van posts in een Forum?

De suggestie van taggen of labelen. Door afzonderlijke posts al dan niet automatisch te labelen zou een informatie matrix opleveren. Naast de lineaire topic identiteit is er dan een label identiteit waardoor ieder willekeurige doorsnede van de posts in een forum kan worden gemaakt. Dit dan met de gratie van het definiëren van een label dat belangrijk genoeg is en het toepassen ervan op de relevante posts. Dergelijke dwarsverbindingen kunnen tot verrassende inzichten leiden, en een database met een waterhoofd :)

Een oplossing voor alles is dit niet, het zou ons wel gelegenheid geven om meer te kunnen werken met de informatie die we aandragen. Ik kom weer op dit idee omdat het zou kunnen helpen met die twitter kwestie. Door losse stukjes op zich onbetekenende publieke informatie in de tijd te kunnen bekijken zou ons een beeld kunnen geven van een trend, ontwikkeling of verandering. Met een search kan dat op zich nu ook al, maar het combineren van meerdere labels zou dit krachtiger maken.

Op dit moment is dat er allemaal niet. Er lijkt iets met twitter aan de hand. Het heeft alleen te weinig substantie voor een eigen topic. Waar is het begin en einde ervan? Onder welke vlag moeten we het benoemen? Met [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic koos ik een suboptimale vluchtheuvel voor twitter gerelateerde informatie. Hopelijk zien we later een patroon en kunnen we dat bij de haren pakken.

Zijn users in staat subtiele nuances te onderscheiden van verkiezingen die via twitter worden beïnvloedt en de economische performance van twitter en de portemonnaie van Musk? Als ze het onderscheid maken denk ik dat het in het vuur van een discussie even niet wordt gezien of dat andere afwegingen belangrijker zijn om toch een post te maken. De afbakening zie ik vooral een tool voor de moderatie. Een discriminator waarmee een moderator kan ingrijpen op posts die het topic volgens de definitie doet afdwalen.

Veel van dit soort tools (in de topic waarschuwing) worden door gebruikers als wetten beschouwd. Moderatie kijkt wel degelijk naar context of ingrijpen nodig is. Er zijn dus grijstinten. Gaat een topic de helling af, dan kunnen deze tools worden ingezet om in te grijpen.

Kunnen gebruikers veranderen. Na langere tijd consequent posts verplaatst te hebben meen ik wel degelijk vast te kunnen stellen dat gebruikers hun reacties meer over meerdere topics spreiden dan toen ik begon. Dat betekend wel een lange tijd posts op "goeie" plekken zetten. Een randverschijnsel, en dit is maar een vermoeden, is dat dit UKR ook rustiger is om dat niet iedereen met verschillende doelstellingen in het zelfde topic hoeft bezig te zijn. Maar dit is niet te bewijzen. UKR is nu rustiger dan het was in 2022 en 2023.

Ik laat vast dingen liggen, en deze post was meer op het forum als systeem gericht. Ik hoop toch een beetje dat dit iets van een reactie kan zijn.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@teacup voor mij is de reactie afdoende. Zoals ik aangaf verwachte ik niet een definitieve oplossing in korte tijd.

Wat betreft een informatie matrix en labelen. Ik ben van mening dat een technologische oplossing nooit een sociaal probleem oplost. Althans ik heb het nog nooit gezien. Tevens is een forum geen wiki ;)

Betreffend de onderwerp van een post. Zolang een post terug gebracht kan worden naar het hoofdonderwerp heb ik er geen moeite mee om aan de discussie aan deel te nemen. Maar hoe meer stappen hoe terughoudender ik word.
VS-politiek-> Musk: Ok
VS-politiek-> Twitter: Ok
VS-politiek-> Twitter -> Musk: Nope.
VS-politiek-> Musk -> Twitter: Nope.
VS-politiek-> Twitter -> Musk -> Tesla: Double nope!

Overigens… het bovenstaande is waar ik bij mezelf op let. Het is niet dat ik vind dat het regel moet zijn. Ik deel het vooral in de hoop dat andere deelnemers er mogelijk wat aan hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 19-11-2024 23:02 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

T.net is een techsite. Ik zou dus - bij overwegingen aangaande opsplitsen of niet - uitgaan van het KISS-principe. Dus zo simpel als mogelijk houden. :)

Posts taggen kan daar wel een toevoeging aan zijn maar dan moet het niet een oerwoud worden. Overzicht, oftewel KISS, zou wat mij betreft leidend moeten zijn. Ook vanwege historie. Er lopen nu eenmaal meestal meerdere lijnen door een onderwerp.

[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 20-11-2024 00:06 ]

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe poging. De vorige keer dat ik het verzoek deed om het Israël-Palestina topic te heropenen werd mijn onderbouwing helaas niet voldoende bevonden.

Daarbij is de discussie afgesloten met de stelling: "We veranderen op dit moment niet van standpunt, tenzij er iets fundamenteels veranderd in de situatie."

Per DM is dit "fundamenteels" criterium nog verder toegelicht: "dan moet de situatie wel dusdanig escaleren en dat de impact globaal zo groot is dat we er anders in kunnen staan".

Een selectie van drietal recente ontwikkelingen:
1. Human Rights Watch stelt in haar rapport van vorige week donderdag: ‘Israel’s actions appear to meet the definition of ethnic cleansing,’

2.VN Publicatie A/79/363: Report of the Special Committee to Investigate Israeli Practices Affecting the Human Rights of the Palestinian People and Other Arabs of the Occupied Territories

Voorzitter van de 'UN Special Committee to Investigate Israeli Practices' tijdens de bespreking van de het rapport op 19 november: "Before we delve into our report's findings, let us take a moment, I say, to take a step back and reflect on the broader picture: Under our watch, we have been permitting the clock to turn back to an era of unchecked barbarity. The very persecution we once vowed would never happen again, now permitted under the guise of technological precision, the manipulation of international law, the insidious disinformation. Our inaction is not only failing to protect innocent lives from the ravages of war, it is unraveling the international legal system itself, a framework painstakenly built to protect peace and security for all. So I ask the question, to what end does our silence ultimately serve? Surely it is serving to tear lives apart, fuel endless cycles of violence, set an entire region ablaze, and dismantle the very protections we established to safeguard humanity. All for the short term geopolitical interest of a few. As I present this report, I urge each and every one of you: Do not turn a deaf ear. History will not forgive or forget our inaction and complicity. Madam Chair, this year's report examines the mass civilian casualties and life threatening conditions intentionally imposed on Palestinians in Gaza. Our findings conclude that Israel's methods of war align with the characteristics of genocide."

En last but not least:

3. Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag heeft arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Netanyahu, de voormalige minister van Defensie Gallant en Hamas leider Masri.

Vooral het laatste punt heeft globaal een grote impact.

Is Tweakers van mening dat deze ontwikkelingen 'fundamenteel' genoeg zijn en zo niet, waarom niet?

Overigens, de te openen topic voor deze discussie kan qua scope dusdanig afgebakend worden dat een feitelijke discussie zo veel mogelijk bevorderd kan worden. Bijvoorbeeld: Humanitaire crisis in Palestina

• haribold
  • Niet online
Dit is een voorzet op het zoveelste eenzijdige topic met voorgeschreven meningen (en feiten). Je voorgestelde scope laat wellicht niet zo veel tegengeluid toe. Stel ik mij voor dat de term "Palestina" al niet bediscussieerd mag worden? Mag de VN-onderzoekscommissie die bestaat uit drie landen (Maleisië, Senegal, Sri Lanka) in twijfel getrokken worden? Of is dit al out of scope?

Daarnaast, in heel veel forumtopics lukt deze opzet, in de kwestie Gaza nu eenmaal niet. Daar vormt zich op een of andere manier geen gelijkgestemde massa. Daar is dan geen ruimte voor op dit forum.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

En volgens mij heeft T.net nog steeds niet 6 fulltime moderatoren die samen 24/7 werken om het topic onder controle te houden, dus lijkt me niet dat dit gaat lukken.

Maar niet uit hoe je topic-start is. Het gaat erom wie erop gaat reageren. Dat laatste is bijna niet te beheersen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• D-e-n
Cyberpope schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:13:
En volgens mij heeft T.net nog steeds niet 6 fulltime moderatoren die samen 24/7 werken om het topic onder controle te houden, dus lijkt me niet dat dit gaat lukken.
Ook als antwoord op @HollovVpo1nt

En je ziet op X wat er gebeurt als er niet gemodereerd wordt. En zeg niet "die extremen die op X bestaan zijn hier niet" want mijn ervaring is dat in dit conflict heel veel mensen de nuance verloren zijn, ook mensen die op alle andere onderwerpen heel genuanceerd zijn.

Ps.
De lust om te discussiëren over dit onderwerp is er ook niet bij mij moet ik zeggen. Ik voel bij discussies zoals de rellen in Amsterdam recentelijk wel de neiging om iets van nuance aan te brengen in de semantische woordenstrijd die dan altijd weer ontstaat maar dan vergaat de lust toch weer snel. Het is toch zinloos.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 23-11-2024 11:45 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

D-e-n schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:35:
[...]

Ook als antwoord op @HollovVpo1nt

En je ziet op X wat er gebeurt als er niet gemodereerd wordt. En zeg niet "die extremen die op X bestaan zijn hier niet" want mijn ervaring is dat in dit conflict heel veel mensen de nuance verloren zijn, ook mensen die op alle andere onderwerpen heel genuanceerd zijn.

Ps.
De lust om te discussiëren over dit onderwerp is er ook niet bij mij moet ik zeggen. Ik voel bij discussies zoals de rellen in Amsterdam recentelijk wel de neiging om iets van nuance aan te brengen in de semantische woordenstrijd die dan altijd weer ontstaat maar dan vergaat de lust toch weer snel. Het is toch zinloos.
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik in het oordeel over het handelen van partijen in het midden oosten ook geen enkele behoefte meer voel voor nuance.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Veel van de reacties hier gaan op de inhoud, en daar ging mijn vraag niet over. Ik wil met alle liefde de inhoud bediscussiëren, maar daar is dit niet het topic voor.

Verder, de argumenten m.b.t. eenzijdigheid vind ik lui. Als posters dit eenzijdig vinden hebben ze in een topic ook de ruimte om de andere zijde toe te lichten. Het doet mij denken aan de posts in dit topic die het Landelijke Politiek topic te eenzijdig / Links vonden. Ook tegen de mensen die niet willen participeren in een discussie: niemand dwingt jullie.

De mods hebben een criterium uitgesproken, ik het drie feitelijke ontwikkelingen aangehaald en mijn vraag is dan ook vrij concreet. Voldoen die ontwikkelingen aan het criterium die Tweakers gesteld heeft, zo niet, waarom niet.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:41

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Enkele inhoudelijke reacties verwijderd.
@HollovVpo1nt ik kom terug met een reactie erop hier. Zullen het als moderatieteam bespreken

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:10
Zonder specifiek mij te keren tegen de gebruiker in kwestie zag ik daarnet een ChatGPT quote aangehaald worden in een van de discussies in dit forum.

pingkiller in "De landelijke Nederlandse politiek 2024"

Het is vast niet de eerste keer dat dat gebeurd, maar ik vraag me wel af of dit wellicht vraagt om nieuw beleid. Is LLM-ai een waarheidsmachine, of een argument in discussies als deze? Ben ik zuur en ouderwets?

Zeg het maar :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

Helixes schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:46:
Zonder specifiek mij te keren tegen de gebruiker in kwestie zag ik daarnet een ChatGPT quote aangehaald worden in een van de discussies in dit forum.

pingkiller in "De landelijke Nederlandse politiek 2024"

Het is vast niet de eerste keer dat dat gebeurd, maar ik vraag me wel af of dit wellicht vraagt om nieuw beleid. Is LLM-ai een waarheidsmachine, of een argument in discussies als deze? Ben ik zuur en ouderwets?

Zeg het maar :Y)
Er is al een paar keer eerder discussie over geweest (buiten awm). Dit is volgens mij de slotsom:
Dirk in "Beleid reacties geschreven door LLM's"
[...]
Oftewel, tenzij er extra duiding bij gegeven wordt is tekst uit een tekstgenerator gewoon ongewenst, want uit niet blijkt of het goed of fout is en de kans op foutieve informatie is best groot.
Wat mij betreft prima om deze lijn ook in awm te hanteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 24-11-2024 11:10 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:10
@Roozzz - die had ik gemist. Wat mij betreft prima :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:55

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Roozzz schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:55:
[...]

Er is al een paar keer eerder discussie over geweest (buiten awm). Dit is volgens mij de slotsom:
Dirk in "Beleid reacties geschreven door LLM's"

[...]

Wat mij betreft prima om deze lijn ook in awm te hanteren.
We hebben daar (nog) geen specifiek beleid voor in AWM volgens mij, maar zoals Gonadan zegt in Gonadan in "AI als antwoord" is enkel een ChatGPT quote weinig meer dan een "let me google that for you" linkje en daarmee niet echt wenselijk als reactie. Voor wat betreft onderbouwing wil ik het wat scherper stellen dan hem: wat mij betreft is ChatGPT geen betrouwbare bron voor AWM aangezien op geen enkele manier te herleiden valt waar de gegeven informatie vandaan komt en of het überhaupt correct is; LLMs willen nog wel eens "hallucineren".

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Om nog even terug te komen op de vraag van @HollovVpo1nt over het bespreekbaar maken van het conflict in het Midden-Oosten: het antwoord daarop is (helaas) nog steeds nee. En dat is niet omdat wij dat conflict niet belangrijk vinden of dat we geen oog hebben voor het enorme menselijke leed, maar puur omdat wij niet verwachten dat de discussie dit keer wel goed zal verlopen. Het probleem is dat de polarisatie op dit onderwerp zo extreem is dat men maar weinig bereid is te luisteren naar de argumenten van de andere kant en dat het onderwerp mensen zo raakt dat de discussie onherroepelijk onvriendelijk wordt. We zagen het recent nog bij de discussie over de rellen in Amsterdam die for all intents and purposes een "light" versie van het conflict in het Midden-Oosten waren: ook daar liep het al uit de hand. En de reacties hier in het feedbacktopic geef een ook weinig hoop op een vruchtbare voortzetting van het onderwerp: er zijn hier al meerdere mensen die aangeven geen behoefte of moed meer te voelen om nuance aan te brengen. Dan houdt het wel een beetje op, want nuance en de bereidheid om ook naar de ander te luisteren zijn hard nodig bij een dergelijk onderwerp.

Is bovenstaande een teleurstellende en zelfs enigzins bittere constatering? Ja. Maar het is wat het is en wij zien simpelweg geen mogelijkheid om dit te faciliteren. Wij zijn overgens niet het enige platform dat hier last van heeft; nu.nl loopt tegen precies hetzelfde probleem aan. En het treurige is dat ik het ook niet beter zie worden maar eerder erger met politici die het nodig vinden om olie op het vuur te gooien en mensen die alleen maar informatie uit hun eigen bubbel op de sociale media krijgen.

Er is ook een aantal keer gevraagd of extra menskracht niet een optie is; een logische en terechte vraag. Maar ik ben bang dat hier simpelweg niet tegenop te modereren valt; eens een keer een bezem door een topic halen is geen punt, maar als dat een dagelijkse exercitie wordt is dat simpelweg niet vol te houden.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
NMH schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:37:
En de reacties hier in het feedbacktopic geef een ook weinig hoop op een vruchtbare voortzetting van het onderwerp: er zijn hier al meerdere mensen die aangeven geen behoefte of moed meer te voelen om nuance aan te brengen. Dan houdt het wel een beetje op, want nuance en de bereidheid om ook naar de ander te luisteren zijn hard nodig bij een dergelijk onderwerp.

Is bovenstaande een teleurstellende en zelfs enigzins bittere constatering? Ja. Maar het is wat het is en wij zien simpelweg geen mogelijkheid om dit te faciliteren.
Bijzondere ( edoch begrijpelijke ) conclusie. Je zou toch verwachten dat als er één of meerdere aangeven dat er geen behoefte is om nuance aan te brengen dat het wellicht logischer is dat je dan als gebruiker niet richting een topic gaat. Het is spijtig dat die groep de discussie helemaal doodslaat, en nogmaals de conclusie is te volgen maar zoals je ook zelf geeft teleurstellend.

• Virtuozzo
  • Niet online

Is bovenstaande een teleurstellende en zelfs enigzins bittere constatering? Ja. Maar het is wat het is en wij zien simpelweg geen mogelijkheid om dit te faciliteren. Wij zijn overgens niet het enige platform dat hier last van heeft; nu.nl loopt tegen precies hetzelfde probleem aan.
Niet als enige, het is helaas een patroon. Maar, geen organisch patroon, nog iets wat we in het achterhoofd moeten houden, zeker ook in relatie tot beschikbare middelen. Het zal steeds vaker issue worden dat dynamiek geprogrammeerd / gestimuleerd wordt en tenzij je dan real-time moderatie on demand kunt uitvoeren ...
En het treurige is dat ik het ook niet beter zie worden maar eerder erger met politici die het nodig vinden om olie op het vuur te gooien en mensen die alleen maar informatie uit hun eigen bubbel op de sociale media krijgen.
Ik hoop dat bij dit soort issues elke keer gewezen wordt op oorzaken en aanjagers, want dat gaat enkel erger worden totdat mensen zich realiseren wat de aard van de arena is.

• D-e-n
Napo schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:59:
[...]

Je zou toch verwachten dat als er één of meerdere aangeven dat er geen behoefte is om nuance aan te brengen
Ik vraag me dan eigenlijk af hoe @NMH het bedoelde. Volgens gaven gebruikers ook aan dat ze zo moedeloos werden van de polarisatie bij dit onderwerp dat ze juist bang waren om de nuance aan te brengen, bang om toch een kamp ingetrokken te worden. En niet onterecht want dat is schering en inslag bij dit onderwerp.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:38:
[...]

Ik vraag me dan eigenlijk af hoe @NMH het bedoelde. Volgens gaven gebruikers ook aan dat ze zo moedeloos werden van de polarisatie bij dit onderwerp dat ze juist bang waren om de nuance aan te brengen, bang om toch een kamp ingetrokken te worden. En niet onterecht want dat is schering en inslag bij dit onderwerp.
Als een feitelijke weergave van wat hier gepost is. Dat was overigens geen doorslaggevende factor in de beslissing, maar meer ter illustratie van het probleem. Vat het niet op als een verwijt. :)

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

@NMH en het moderatie team, dank voor de genomen tijd en moeite om het terug te leggen en te reageren. Een reactie op enkele punten:
Om nog even terug te komen op de vraag van @HollovVpo1nt over het bespreekbaar maken van het conflict in het Midden-Oosten: het antwoord daarop is (helaas) nog steeds nee.
Voor de duidelijkheid, mijn vraag was niet of we het conflict in het Midden-Oosten konden bespreken, want daar is in de vorige interactie van gezegd dat dat niet kan. Mijn vraag ging specifiek over ontwikkelingen die mogelijk een afgebakend Topic op zich zouden kunnen zijn omdat ze mijn inziens wereldwijde impact hebben, zoals de ICC arrestatiebevelen.

Je kunt prima een discussie voeren over de achtergrond en impact van de ICC arrestatiebevelen, zonder de achtergrond en historie van het Israël-Palestina kwestie de bespreken. Bij dat laatste lijkt de moeilijk in moderatie te zitten, maar wat er ten grondslag heeft gelegen aan de ICC arrestatiebevelen zijn feitelijke rapportages door talloze NGO's en de arrestatiebevelen zelf zijn een feit. Dat is toch een zuivere feitelijke basis voor een discussie? Kunnen we ook niet meer over feitelijke ontwikkelingen discussiëren?
En de reacties hier in het feedbacktopic geef een ook weinig hoop op een vruchtbare voortzetting van het onderwerp: er zijn hier al meerdere mensen die aangeven geen behoefte of moed meer te voelen om nuance aan te brengen. Dan houdt het wel een beetje op, want nuance en de bereidheid om ook naar de ander te luisteren zijn hard nodig bij een dergelijk onderwerp.
Ik snap deze argumentatie niet. Die mensen hoeven toch niet te posten dan? Ik vind dat dit wel heel veel "macht" geeft aan mensen die de discussie niet op feitelijke basis aan durven te gaan, door de stellen dat zijn geen 'behoefte hebben om nuance' aan te brengen. Wat op zichzelf een wonderbaarlijke statement is.

Zeker de ontwikkelingen die ik aanhaalde, die zijn feitelijk. De VN heeft de term genocide gebruikt, niet ik. De ICC heeft arrestatiebevelen uitgevaardigd, niet ik. Als wij hier geen discussie over kunnen voeren omdat een deel van het forum daar 'geen zin' in heeft vind ik dat echt een vorm van sabotage en censuur.

Anekdotisch: ik heb DM's gehad van mensen die mij "eenzijdig" vonden. Die ik uiteraard op de inhoud uitgedaagd maar er komt geen reactie.

Ik vind oprecht dat Tweakers hier hun oren laat hangen naar 'bad faith' actoren, die alleen maar roepen dat de discussie uit de hand zal lopen en eenzijdig zal zijn en het daarmee op voorhand saboteren. Erkennen jullie dit?

Want als voorzet, ik denk mee ;) :

[Topic] Arrestatiebevelen ICC Netanyahu, Gallant en Masri | Achtergrond en gevolgen

Afbakening: Bespreken wat de achtergrond en de geopolitieke gevolgen zijn van de arrestatiebevelen

Thread rules:
- Discussies over de aanleiding van 7 oktober zijn off-topic
- Kritiek op Israël en Israëlische personen wordt in dit topic niet als antisemitisme gedefinieerd. Bij aantijgingen van antisemitisme moet duidelijk onderbouwd zijn dat het gaat om kritiek of haat gebaseerd op het Jodendom of Joodse zijn van personen.

Je moet heel erg je best doen wil je hier offtopic in gaan...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:52:
- Kritiek op Israël en Israëlische personen wordt in dit topic niet als antisemitisme gedefinieerd. Bij aantijgingen van antisemitisme moet duidelijk onderbouwd zijn dat het gaat om kritiek of haat gebaseerd op het Jodendom of Joodse zijn van personen.

Je moet heel erg je best doen wil je hier offtopic in gaan...
Dus jij gaat even de definitie van antisemitisme aanpassen omdat het jou uitkomt? Dat zien we juist vooral van bad faith actors. Ik zou juist zeggen: hou de IHRA definities aan en zorg dat je argumentaties daarmee kloppen, niet andersom bewijslast omdat jij los wilt gaan.

Je bent zo fel dat je nog steeds niet snapt dat je je eigen voorstellen onderuit haalt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

gambieter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:16:
[...]

Dus jij gaat even de definitie van antisemitisme aanpassen omdat het jou uitkomt? Dat zien we juist vooral van bad faith actors. Ik zou juist zeggen: hou de IHRA definities aan en zorg dat je argumentaties daarmee kloppen, niet andersom bewijslast omdat jij los wilt gaan.

Je bent zo fel dat je nog steeds niet snapt dat je je eigen voorstellen onderuit haalt.
Nee hoor, ik vind het prima om de IHRA definitie te hanteren, ik sloeg hem alleen plat. De essentie van het hanteren van een definitie is dat (a) niet uiten van kritiek op Israël of Israëliërs an sich als antisemitisme beschouwd wordt (b) semantische discussies voorkomen worden. En wat dat betreft zitten mijn voorstel en de IHRA definitie niet ver uit elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-11-2024 11:02 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:51:
Nee hoor, ik vind het prima om de IHRA definitie te hanteren, ik sloeg hem alleen plat. De essentie van het hanteren van die definitie is dat niet enkel en alleen het uiten van kritiek op Israël of Israëliërs als antisemitisme beschouwd wordt, en wat dat betreft zit mijn voorstel en de IHRA definitie niet ver uit elkaar.
Dan nog kan jij de bewijslast niet zomaar omkeren, en eisen dat jij mag posten wat je wilt tot de ander kan aantonen dat het antisemitisch is. Zorg zelf dat je ver van eventuele grijze gebieden wegblijft. Wees nou eens niet zo eenzijdig, DAT gaat een topic onmogelijk maken. Als je het over bad faith actors hebt, kijk dan eens in de spiegel. Je blijft maar roepen dat mensen daar inhoudelijk op in moeten gaan, maar als je een topic op die manier ingaat, dan is het al kansloos.

Neem nou eens een stap terug en luister/lees. Serieus. Een topic met hoge emoties heeft nu juist niets aan mensen die een boodschap willen verspreiden ipv te discussieren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

gambieter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:02:
[...]

Dan nog kan jij de bewijslast niet zomaar omkeren, en eisen dat jij mag posten wat je wilt tot de ander kan aantonen dar het antisemitisch is. Zorg zelf dat je ver van eventuele grijze gebieden wegblijft. Wees nou eens niet zo eenzijdig, DAT gaat een topic onmogelijk maken. Als je het over bad faith actors hebt, kijk dan eens in de spiegel. Je blijft maar roepen dat mensen daar inhoudelijk op in moeten gaan, maar als je een topic op die manier ingaat, dan is het al kansloos.

Neem nou eens een stap terug en luister/lees. Serieus. Een topic met hoge emoties heeft nu juist niets aan mensen die een boodschap willen verspreiden ipv te discussieren.
Je verwijst naar de IHRA definitie en ik stel dat het prima is. Inhoudelijk opmerking, inhoudelijk antwoord. Om te voorkomen dat er semantische discussies over de term antisemitisme ontstaan, waar een deel van de posters aanstoot op heeft,is mijn voorstel om een definitie te hanteren. En de zware woorden van omgekeerde bewijslast, eisen Etc.. Het is niet meer of minder dan wanneer je iets of iemand beticht van antisemitisme, je het moet kunnen koppelen aan het Joods zijn omdat dat het kader van de IHRA definitie is.

Dus waar deze tirade ineens vandaan komt :/

[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-11-2024 11:10 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@HollovVpo1nt het punt zijn niet de regels, het punt is dat die regels uiteindelijk gecontroleerd moeten worden en dat het veel moderatiewerk vereist. Met de Nederlandse politiek en Trump zijn verkiezing hebben we de handen veelal vol aan moderatie. Het Midden-Oosten conflict is daarbij een dossier wat dermate gepolariseerd is (en wordt

Het gaat dus niet om topicregels, het gaat erom dat je regels zul moeten naleven, dan wel zorgen dat mensen ze naleven.

Het stuk van 'oren laten hangen naar bad faith actors' en of we dat erkennen: dat zijn uitspraken die voor je eigen rekening zijn.

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:01
gambieter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:16:
[...]

De definitie van de IHRA is alleen verre van onomstreden, juist omdat die vaag geformuleerd is en daardoor gebruikt kan worden om kritiek op het handelen van de Israëlische regering weg te zetten als antisemitisme. Kritiek op het handelen van de Israëlische regering of Netanyahu als individu is prima, zolang dat niet wordt gekoppeld aan het Joods zijn. Precies hetzelfde als dat kritiek op de Iraanse regering en Khamenei geen moslimhaat is zolang dat niet gekoppeld wordt aan hun Moslim zijn.

Bewust voorbeeldje niet gerelateerd aan het Gazaconfilct: "Israëls hypotheekrenteaftrekbeleid is slecht, want benadeeld lagere inkomens teveel" is volledig legitiem om te bediscusieren. "Israëls hypotheekrenteaftrekbeleid is slecht, want die Joden zijn veel te gierig" is antisemitisch en dus niet toegestaan.
De definitie van @HollovVpo1nt, klopt dus gewoon.

Maar de discussie die @HollovVpo1nt voorstelt lijkt mij vrij snel klaar na een opsomming van de feitelijke gebeurtenissen blijft alleen over: de gevolgen zijn klein zo lang Netanyahu niet opgepakt gaat worden.

Het is heel jammer dat de discussie niet gevoerd kan worden met de benodigde nuance en kalmte, want hij is mijns inziens best wel leerzaam voor veel mensen waaronder ikzelf, ookal lees ik vooral aleen mee. Zoals @polthemol al aangeeft de handhaving kost de mods gewoon teveel tijd.
Geen idee of het uitvoerbaar is, maar de enige mogelijkheid die ik zie is als er een timer op je reactiesnelheid komt. Bijvoorbeeld je mag max. 1 keer per uur reageren. Dat forceert misschien dat je even kunt ademhalen voordat je reageert. Dan nog voorzie ik wel dat er meerdere bans uitgedeeld gaan moeten worden.

• D-e-n
Spookelo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:29:
[...]

Geen idee of het uitvoerbaar is, maar de enige mogelijkheid die ik zie is als er een timer op je reactiesnelheid komt. Bijvoorbeeld je mag max. 1 keer per uur reageren. Dat forceert misschien dat je even kunt ademhalen voordat je reageert. Dan nog voorzie ik wel dat er meerdere bans uitgedeeld gaan moeten worden.
Ik denk niet dat de emotie het probleem is. Het probleem is in mijn ogen dat dit conflict zo gepolariseerd is dat zelfs een rustige genuanceerde stelling kan leiden tot het in een "kamp" stoppen van de poster. Een verkeerd woordje of een verschillende uitleg van zo'n woordje kan de boel al doen ontploffen.

Zie de (in mijn ogen zinloze) discussie over de betekenis van "antisemitisme" die ook hier al weer de kop opsteekt. Idem voor bijvoorbeeld "genocide". En laatst zagen we het ook bij "racisme". Alsof het ook maar iets uitmaakt voor de vreselijkheid van de betroffen daad. We lullen elkaar semantisch verder de loopgraven in.

Bans gaan ook niets oplossen. Ik vermoed dat je dan driekwart van de users kunt bannen. De meeste users zijn echt wel van goede wil, maar ook "wij", vaste users van goede wil, laten ons in grote mate meeslepen. Als het maar een kwestie was van een paar trollende usual suspects was er geen probleem. Zelfs al zou je de volledige crew van Tweakers op dit topic zetten dan nog liep het fout waarschijnlijk. Wat dat betreft is de beslissing volkomen logisch.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

D-e-n schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:47:
Ik denk niet dat de emotie het probleem is.
De drang tot een eenzijdige set bijdragen is ook een emotie, want niet gebaseerd op rationele afwegingen.
Spookelo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:29:
De definitie van de IHRA is alleen verre van onomstreden
Deze wordt vooral bestreden door mensen die twijfelachtige bijdragen willen leveren en daarom met die Jeruzalem-definitie kwamen, wat alleen maar een poging was om de heipaaltjes te verplaatsen. Daar de goede wil in ontdekken is erg moeilijk.

Maar het ging er niet om welke definitie, maar om al van te voren commentaar over antisemitisme te verbannen, omdat dit in het straatje paste. Dat is een slechte aanpak voor een topic. Als je zo'n topic wilt hebben, dan heb je iemand nodig die een goed afgewogen en neutrale openingspost schrijft, maar je weet nu al dat wat er ook geschreven gaat worden, het uit de hand gaat lopen. De Nederlandse politiek/migratie/VS topics laten dat al zien, en bij Gaza/Israel zou het nog feller worden.

Het is jammer dat het zo is geworden.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Gelukkig zijn er ook forums buiten Nederland waar het onderwerp gewoon normaal kan worden besproken, zonder hele speciale geschiedenis-vervalsende definities die de ene groep boven de andere plaatsen en waarvan alleen het noemen al de proponenten uitlokt tot het min of meer verrot schelden van eenieder die er genuanceerder over denkt.

Dan heb ik het over forums van gerenommeerde kranten en sommige andere tech-websites.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
@polthemol polthemol in "De landelijke Nederlandse politiek 2024"

Slotje vergeten er weer af te halen?

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 06-12-2024 16:18 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@Señor Sjon aangepast, scherp!

• D-e-n
Ik zie dat er in het topic over de Amerikaanse verkiezingen nu moderatiecommentaar wordt gegeven op posts, ook op stukken waar zo te zien niet geknipt is. Ik heb dat nog nergens zo gezien, nu voor het eerst door @teacup. Is dat nieuw beleid of een persoonlijke invulling?

En ik krijg daar een vreemd gevoel bij. Als er niks geknipt wordt was er kennelijk niks vreselijks mis met de post en ik denk niet dat het de taak van de moderators is om de users hier op die manier op te voeden.

Het kan ook tot subjectiviteit leiden. Want welke manier van discussiëren is de juiste? Het "commentaar" op mijn post vind ik bijvoorbeeld nogal dubbel om het voorzichtig te zeggen. Ik moet mijn bewering over beïnvloeding van de verkiezingen door Musk onderbouwen of naar de onderbouwing linken.

Dit is in het topic al talloze keren bewezen en onderbouwd, hoeveel keer moeten we dat nog doen? En moeten we bij iedere user die in mijn ogen naar "de bekende weg" vraagt al die posts weer gaan terug zoeken? Op den duur mag iets toch ook als "common knowledge" worden beschouwd. Dat roken tot longkanker kan leiden hoeven we ook niet constant met cijfers te onderbouwen, ook al kan dat wel degelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 06-12-2024 19:24 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@D-e-n
Op die moderaties mag je best commentaar hebben, en is meer een manier waarop ik dat doe. Als dat goedkeuring zou suggereren dan is dat zeker niet mijn bedoeling. Op het moment dat ik zo'n comment plaats dan is het meer op vorm dan inhoud. Is er een inhoudelijk probleem dan moet er geknipt worden.

Het punt wat ik bij je opnoemde is iets waarvan ik weet dat het een frictiepunt is. Nieuwe gebruikers snijden steeds opnieuw dezelfde punten aan en bestaande gebruikers worden er moe van om steeds opnieuw door de zelfde riedel te gaan het opnieuw weer te bewijzen. Om die reden ook mijn suggestie om naar een eerdere post te verwijzen waarin het goed uit de doeken wordt gedaan. Dat dit inherent is aan fora als medium verandert daar natuurlijk niets aan, het is wel een beperking van forum als vorm. Het geheugen van een forum is kort.

Voor de onervaren bezoekers is er van de andere kant een onbalans in een discussie zodra die van alles moet bewijzen (ook terecht) en oudgedienden hoeven die onderbouwing niet (meer) aan te dragen, omdat die eerder is gegeven.

Zelf ben ik van mening dat iedereen wat harder moet werken om argumentatie te blijven onderbouwen. Het slechte forumgeheugen maakt dat nodig. Zouden we dat niet doen dan wordt een forum een platform met een incrowd die goed op de hoogte is van haar historie en maar een half woord nodig heeft om te begrijpen waar het over gaat. Een dergelijk forum is niet heel toegankelijk voor bezoekers zonder die achtergrond.

Ga je eerst maar eens inlezen, kan natuurlijk tegen die nieuwe users worden gezegd. Dat ontslaat lang meedraaiende bezoekers niet om wat duwtjes te geven in de trant van "ga nu eerst dat eens lezen, daarin vind je veel terug". En ja dit is hard werken, en stoïcijns gedoe, en je moet wat posts uit het verleden in de startblokken hebben ("Heb ik al eerder uitgelegd, kijk daar maar").

Daarom mijn feedback.

• D-e-n
@teacup
Dank voor je reactie.

Dat het aanmerkingen op de vorm betreft vermoedde ik al. Maar hoe goedbedoeld ook heb ik daar wel wat problemen mee. Vorm en stijl zijn wat mij betreft een persoonlijke keuze van de user. Dat kan goed en slecht uitpakken maar that's life om het maar even grof uit te drukken. Het komt op mij over als de voetbalscheidsrechter die de beide trainers gaat vertellen welke tactiek gevolgd moet worden om mooi voetbal te spelen. En dat lijkt me niet de bedoeling.

Dat neemt niet weg dat wij als users allemaal (ja, wij allemaal en zonder uitzondering) nu en dan tips zouden kunnen gebruiken over hoe een stelling het best over te brengen aan anderen. Maar ik denk niet dat openbare moderator ingrepen het middel daarvoor zijn. Overschat niet jullie positie wat dat betreft. Een uitwisseling als gelijkwaardige user tot user in een DM lijkt me dan een beter idee. Of in een speciaal daarvoor bedoeld topic. Want uiteraard kan de vorm de discussie helpen, of juist niet.

Ik herken overigens wel het dillema wat je schetst. Het komt vaak genoeg voor dat ik bij een reactie twijfel of ik mezelf moet gaan herhalen, een oude link moet gaan opsnorren of kort en bondig een conclusie moet deponeren. Het is naar mijn vermoeden echt niet zo dat users hier niet over nadenken. Maar zo makkelijk is die keuze niet.

Edit:
Net zoals het dillema bij discussies die dreigen te ontsporen. Dan wordt er al heel snel geroepen "rapporteer en ga er niet op in". Maar zo zwart wit is het niet. Want natuurlijk wil je als gebruiker niet dat het ontspoort. Maar tegelijk wil je ook users die een stelling poneren die wellicht over het randje gaat de kans geven hun punt te nuanceren. Juist om niet het verwijt te krijgen dat je niet open staat voor anderen.

Ik heb overigens al meerdere malen, bij een verscheidenheid aan onderbouwingen, gedacht "ik zou een database moeten hebben met antwoorden". Denk in de categorie "tien feiten die zeggen dat Bosma een gevaarlijke extremist is". Maar dan gaat het spontane van de discussie er ook wel vanaf. Dan wordt het bijna een marketing als die van menig politieke partij.

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 07-12-2024 01:18 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Inderdaad @D-e-n , het “rapporteer en ga er niet op in” is soms veel te rigide, en veel te eenzijdig. Aangezien de mods bepalen, bepalen ze indirect voor ons ongeacht hoe iets over kan komen. En dan ben jij de gebeten hond. Ik vind dat af en toe toch een beetje de omgekeerde wereld. En als er nu toelichting gegeven werd, maar “er wordt niet gecommuniceerd over al dan niet uitvoeren van modacties bij anderen in relatie tot jou”.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
dawg schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:26:
Inderdaad @D-e-n , het “rapporteer en ga er niet op in” is soms veel te rigide, en veel te eenzijdig. Aangezien de mods bepalen, bepalen ze indirect voor ons ongeacht hoe iets over kan komen. En dan ben jij de gebeten hond. Ik vind dat af en toe toch een beetje de omgekeerde wereld. En als er nu toelichting gegeven werd, maar “er wordt niet gecommuniceerd over al dan niet uitvoeren van modacties bij anderen in relatie tot jou”.
Het probleem met reacties op overduidelijk slechte reacties en dan met name wanneer men slechte reacties te maat gaat nemen, is dat het een discussie laat ontsporen. Negeren en een TR aanmaken is dan beduidend effectiever en scheelt ook ingewikkeld knipwerk.

Het gaat er dus ook niet over dat we proberen te bepalen hoe iets bij 'jou' overkomt, we proberen een ontsporing voor te zijn op die manier. Daarbij kunnen we prima de plank eens mis slaan natuurlijk, maar een DM zou moeten volstaan dan normaal gesproken om daarover uit te komen en iets te heroverwegen (Wat niet noodzakelijk een andere uitkomst geeft, maar dat terzijde).

We gaan ook niet elke TR voorzien van een reactie, dat is ondoenlijk. Al helemaal niet als (tenzij ik je verkeerd begrijp, verbeter me dan) we al dan niet sancties/ingrepen op basis van jouw TR moeten gaan toelichten.
Voor wat inzicht: als een topic ontspoord, komen we makkelijk uit op een 20tal TR's afkomstig van verschillende mensen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:41:
[...]

Het probleem met reacties op overduidelijk slechte reacties en dan met name wanneer men slechte reacties te maat gaat nemen, is dat het een discussie laat ontsporen. Negeren en een TR aanmaken is dan beduidend effectiever en scheelt ook ingewikkeld knipwerk.

Het gaat er dus ook niet over dat we proberen te bepalen hoe iets bij 'jou' overkomt, we proberen een ontsporing voor te zijn op die manier. Daarbij kunnen we prima de plank eens mis slaan natuurlijk, maar een DM zou moeten volstaan dan normaal gesproken om daarover uit te komen en iets te heroverwegen (Wat niet noodzakelijk een andere uitkomst geeft, maar dat terzijde).

We gaan ook niet elke TR voorzien van een reactie, dat is ondoenlijk. Al helemaal niet als (tenzij ik je verkeerd begrijp, verbeter me dan) we al dan niet sancties/ingrepen op basis van jouw TR moeten gaan toelichten.
Voor wat inzicht: als een topic ontspoord, komen we makkelijk uit op een 20tal TR's afkomstig van verschillende mensen.
Dat vind ik te simpel geredeneerd. Iemand die nieuw in het topic is zal (bijna) altijd "slechte reacties" maken, simpelweg vanwege het gebrek aan kennis wat er in het topic aanwezig is, de geschreven en ongeschreven regels niet kent en omdat die vaak niet bewust is wat diens communicatiedoel is.

De reactie die ik tegenwoordig vaak zie (observatie, niet kritiek) is dat vervolgens in het topic geknipt wordt waardoor ook inhoudelijke opmerkingen verdwijnen. Dit terwijl ik ook (nogmaals: observatie, niet kritiek) heb gezien dat een moderator de berichten aanpast zodat het in elk geval aan de geschreven regels voldeed of dat een modbreak werd gebruikt om mensen op de spelregels te wijzen.

Net zoals @D-e-n erger ik me wel eens dat we discussies over moeten doen, maar net zoals hem ben ik ook van mening dat een database met antwoorden niet de oplossing is (vooral omdat menselijke interactie beter werkt dan geautomatiseerde interactie).
Echter! Bij zo'n discussie vind ik het veel belangrijker dat ik de vorm en waardes kan overbrengen. Ik word oprecht gelukkig als ze mij op een klein foutje pakken en een bron aanleveren. Hoewel het vaak niet van belang is voor het hele onderwerp betekent het wel dat er gedrag aanwezig is dat we zeer wenselijk vinden.

De rol van moderatie is eerder een goed dialoog faciliteren dan een slecht dialoog voorkomen. En daarbij mogen ze rustig een beroep doen op de gebruikers.

Om even een voorbeeldje en idee te geven: Vaak als er iemand met een verstorende opmerking binnen komt dan duikt iedereen er boven op waardoor die persoon juist heel veel aandacht krijgt, en erger, heel veel mogelijkheden heeft om te reageren zonder tijd te hebben om na te denken over de reactie van een ander.
Vanuit moderatie mag er rustig een modbreak komen met:
quote: voorbeeld
Waarschuwing! Vanuit de moderatie zien we dat het topic begint te ontsporen. Indien we binnen 2 uur geen verbetering zien dan zullen we het topic op bevriezen zodat iedereen kan afkoelen en wij in alle rust het topic kunnen opschonen. Ook zullen we het topic bevriezen (maar dan zonder waarschuwing) als het topic opnieuw dreigt te ontsporen of binnen die 2 uur verder ontspoort.

Om dit te voorkomen hebben wij het volgende advies:
Dat het dialoog tussen @DevWouter, @DevWouter en @DevWouter zo snel mogelijk tot een conclusie komt en afgerond wordt. Aan deze personen het verzoek om vooral de aandacht te geven aan elkaars inhoud en niet meteen te reageren op de overige deelnemers (gebruik de bookmark functie en laat die persoon wachten). Aan de overige deelnemers het verzoek om het dialoog tussen deze personen een kans te geven en niet er boven op te springen tenzij je overtuigd bent dat jouw inbreng noodzakelijk is en niet verwoord zal worden door deze personen. Mocht je een deelnemer een advies of tip geven dan kan dat altijd via een privé bericht, dit helpt ook en voorkomt dat het topic explodeert.

Onthou dat binnen AWM de overdracht van kennis belangrijker is dan elkaar overtuigen. Beschouw de discussie dus als afgerond wanneer je elkaar alle informatie gegeven hebt. Bedenk ook dat gezien de verhitting van de discussie de kans sowieso klein is dat iemand overtuigt wordt.
Hiermee krijgt het topic een kans om zichzelf te herstellen. Er wordt aangegeven wie verantwoordelijk zijn, er worden opties aangeboden om toch te blijven deelnemen en er zijn duidelijke consequenties. De twee uur is vooral om aan te geven dat het gedonder heel snel afgelopen moet zijn.
Ik adviseer wel deze tekst nog wat aan te passen, maar ik denk dat het signaal duidelijk is: "chill the fuck out" ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
DevWouter schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:07:
[...]

Om even een voorbeeldje en idee te geven: Vaak als er iemand met een verstorende opmerking binnen komt dan duikt iedereen er boven op waardoor die persoon juist heel veel aandacht krijgt, en erger, heel veel mogelijkheden heeft om te reageren zonder tijd te hebben om na te denken over de reactie van een ander.
Dit is m.i. inderdaad misschien wel het grootste probleem. En zeker, geen verwijt aan de mods, jullie zitten hier niet 24/7, en dat lijkt me voor iedereen het beste ;) Maar er zijn dus soms opmerkingen (of gewoon trolletjes) die op een onbewaakt maar post-intensief moment (current events ed) heel veel storig veroorzaken. Wachten tot de mods weer tijd hebben bied dan soms, wat mij betreft, teveel ruimte voor allerlei onzalige mis-/desinfo. Het idee heb ik al eens eerder genoemd: dit is het probleem van voldoende oogbollen: daar kun je wat aan doen door meer mensen aan de noodrem te laten trekken (bijv.: een aantal 'hulpmods'. Als het bij de Sint werkt ... ;) ). Die kunnen dan een topic dichtgooien (en alleen dichtgooien, evt topic-specifieke permissie), zodat tot er een mod beschikbaar is er niet allerlei vreselijks zich verspreid.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Brent schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:17:
[...]

Dit is m.i. inderdaad misschien wel het grootste probleem. En zeker, geen verwijt aan de mods, jullie zitten hier niet 24/7, en dat lijkt me voor iedereen het beste ;) Maar er zijn dus soms opmerkingen (of gewoon trolletjes) die op een onbewaakt maar post-intensief moment (current events ed) heel veel storig veroorzaken. Wachten tot de mods weer tijd hebben bied dan soms, wat mij betreft, teveel ruimte voor allerlei onzalige mis-/desinfo.
Het idee achter het voorbeeld is om als mod snel een bericht te posten die een dempend effect heeft. Niet alleen met oog op de misinformatie (of desinformatie) maar ook zodat mensen weer de emotionele bandbreedte krijgen om de opmerking van de ander te verwerken. Ik vermoed dat ieder van ons weleens meegemaakt heeft dat die zo gestrest was dat ze achteraf realiseerde dat ze niet luisterde.
Het idee heb ik al eens eerder genoemd: dit is het probleem van voldoende oogbollen: daar kun je wat aan doen door meer mensen aan de noodrem te laten trekken (bijv.: een aantal 'hulpmods'. Als het bij de Sint werkt ... ;) ). Die kunnen dan een topic dichtgooien (en alleen dichtgooien, evt topic-specifieke permissie), zodat tot er een mod beschikbaar is er niet allerlei vreselijks zich verspreid.
Is het "rapporteren" niet hetzelfde als hulpmod spelen? Of heb je het over het idee van een topic-aanvoerder (iemand die vaak actief is in het topic en welke meta/mod opmerkingen mag plaatsen maar zelf geen mod is)?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:07:
[...]

Dat vind ik te simpel geredeneerd. Iemand die nieuw in het topic is zal (bijna) altijd "slechte reacties" maken, simpelweg vanwege het gebrek aan kennis wat er in het topic aanwezig is, de geschreven en ongeschreven regels niet kent en omdat die vaak niet bewust is wat diens communicatiedoel is.

De reactie die ik tegenwoordig vaak zie (observatie, niet kritiek) is dat vervolgens in het topic geknipt wordt waardoor ook inhoudelijke opmerkingen verdwijnen. Dit terwijl ik ook (nogmaals: observatie, niet kritiek) heb gezien dat een moderator de berichten aanpast zodat het in elk geval aan de geschreven regels voldeed of dat een modbreak werd gebruikt om mensen op de spelregels te wijzen.
op een gegeven moment nesten de reacties zich dermate dat je bezig blijft met posts aanpassen. Je hebt 2 problemen:

1. een slechte post waar het mee begint
2. mensen die blijven reageren en dus de discussie blijven voeden waardoor het alleen maar meer tr's en nog slechtere reacties over en weer op gaat leveren.

Het lijkt me ook geen onrealistische verwachting dat iemand wat moeite doet om te zien wat de koers van een topic is, alvorens controversiële uitspraken te lanceren die al vaker zijn weerlegt geworden. Als je al moet reageren, kun je dat afdoen met een quote naar waar het eerder over ging (let op de 'als').
Vanuit moderatie mag er rustig een modbreak komen met:
de aanname hier is dat iemand het op tijd ziet om een modbreak te plaatsen en het topic op slot te zetten, buiten dat ook dat weer reacties oplevert. Dat is lang niet altijd het geval, met wat pecht ben je al 20 (of meer) tr's verder en heb je 10 pagina's discussie waarbij het meer elkaar aanvallen is dan inhoud.

• Brent
DevWouter schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:29:
[...]

Is het "rapporteren" niet hetzelfde als hulpmod spelen? Of heb je het over het idee van een topic-aanvoerder (iemand die vaak actief is in het topic en welke meta/mod opmerkingen mag plaatsen maar zelf geen mod is)?
Rapporteren zet het topic niet dicht. (Topic-specifiek) hulpmod, topic-aanvoerder, zo iemand zou idd misschien een noodrem kunnen hebben om de tijd tussen rapportage en tijd van een mod te voorkomen dat er ontsporing is.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Brent schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:31:
[...]

Rapporteren zet het topic niet dicht.
Excuus, ik had dit dan verkeerd begrepen.
(Topic-specifiek) hulpmod, topic-aanvoerder, zo iemand zou idd misschien een noodrem kunnen hebben om de tijd tussen rapportage en tijd van een mod te voorkomen dat er ontsporing is.
Dat was een paar jaar terug besproken en was technisch niet mogelijk tenzij het eigen subforum werd waarbij zo'n persoon een volledige moderator werd.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:31:
[...]

op een gegeven moment nesten de reacties zich dermate dat je bezig blijft met posts aanpassen. Je hebt 2 problemen:

1. een slechte post waar het mee begint
2. mensen die blijven reageren en dus de discussie blijven voeden waardoor het alleen maar meer tr's en nog slechtere reacties over en weer op gaat leveren.

Het lijkt me ook geen onrealistische verwachting dat iemand wat moeite doet om te zien wat de koers van een topic is, alvorens controversiële uitspraken te lanceren die al vaker zijn weerlegt geworden.
Eens, maar ik denk dat verwachting dat nieuwe mensen onderzoek doen iets te optimistisch is. Niet vanwege de inhoud, maar omdat ze geen onderzoek doen naar de vorm van discussiëren. En die combi van slechte inhoud + slechte vorm resulteert in een slechte post.
Als je al moet reageren, kun je dat afdoen met een quote naar waar het eerder over ging (let op de 'als').
oOo :+
[...]

de aanname hier is dat iemand het op tijd ziet om een modbreak te plaatsen en het topic op slot te zetten, buiten dat ook dat weer reacties oplevert. Dat is lang niet altijd het geval, met wat pecht ben je al 20 (of meer) tr's verder en heb je 10 pagina's discussie waarbij het meer elkaar aanvallen is dan inhoud.
Klopt, het is dus alleen optie als het tijdig gezien wordt en dat vereist iemand die actief het topic volgt (wat dat betreft is misschien een subforum met zeer beperkte aantal topics geen gek idee).
Echter wat jij beschrijft is een topic die al aan het ontsporen is. Dat mag van mij al gewoon meteen op slot.

Hmm... Misschien helpt het ook als ik aangeef dat ik geen moeite zou hebben als het topic langer op slot gaat? Dat produceert misschien irritatie maar het geeft ook meer rust aan zowel deelnemers als moderators.

• D-e-n
@Brent @DevWouter @polthemol @dawg
Mag ik er nog een extra element aan toevoegen dat de problematiek nog complexer maakt? Want waar ligt de grens voor een wel of niet discussie verstorende post? Ja, als users anderen gaan beledigen, keer op keer met desinformatie komen of woorden van anderen gaan verdraaien dan is het duidelijk. Dan rapporteer ik ook.

Maar we hebben natuurlijk ook een grijs gebied. En in dat grijze gebied heb ik toch de neiging om users een kans te geven een post die op het randje zit te nuanceren. Want naast het feit dat je de neiging hebt desinformatie direct te corrigeren (wat @Brent ook al suggereerde) wil je nieuwe users ook een kans geven zich te mengen, en wellicht ook oudere users die wellicht denken dat ze zich niet mogen mengen, even los van de discussie in hoeverre dat waar is.

En dat grijze gebied kan altijd alsnog ontsporen. Maar dat is amper te voorkomen lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 09-12-2024 12:20 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@polthemol
Wat is de definitie van “ontsporen”? Natuurlijk zijn er onderwerpen die te controversieel geacht worden en reacties die écht over de schreef gaan, maar ontsporen vind ik niet altijd noodzakelijk negatief. Soms helpt het juist om inzicht te krijgen in de reden waarom iemand iets vindt. Zie bijvoorbeeld enkele dagen geleden met de gebruiker @.Erik.. Hoe inzichtelijk die uitwisseling eigenlijk was. Maar wegens <redenen> wordt dat allemaal weggeëdit.

Zoals @D-e-n ook zegt is er een grijs gebied echter bij de moderators lijkt de grens mij dus soms te rigide. Juist op het scherpst van de snede kan men zo nu en dan juist een stap zetten, er wat van opsteken of wat meer wederzijds begrip creëren. “Ontsporen” vind ik dus niet altijd iets slechts. Bad faith komt meestal snel genoeg naar voren. :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30
dawg schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:43:
@polthemol
Wat is de definitie van “ontsporen”? Natuurlijk zijn er onderwerpen die te controversieel geacht worden en reacties die écht over de schreef gaan, maar ontsporen vind ik niet altijd noodzakelijk negatief. Soms helpt het juist om inzicht te krijgen in de reden waarom iemand iets vindt. Zie bijvoorbeeld enkele dagen geleden met de gebruiker @.Erik.. Hoe inzichtelijk die uitwisseling eigenlijk was. Maar wegens <redenen> wordt dat allemaal weggeëdit.

Zoals @D-e-n ook zegt is er een grijs gebied echter bij de moderators lijkt de grens mij dus soms te rigide. Juist op het scherpst van de snede kan men zo nu en dan juist een stap zetten, er wat van opsteken of wat meer wederzijds begrip creëren. “Ontsporen” vind ik dus niet altijd iets slechts. Bad faith komt meestal snel genoeg naar voren. :)
Mooi wat je schrijft @dawg; wat mij betreft enigszins vergelijkbaar met het betoog van @Kurkentrekker enige tijd geleden. Alleen is die discussie twee keer gevoerd, één keer door hemzelf en een tweede keer nadat ik hem weer oprakelde, maar de consensus was toen toch wel dat het moderatiebeleid voldoet en dat er geen draagvlak is dat te wijzigen. Ik betwijfel dus of er nu anders over gedacht wordt.

Wat ik in ieder geval constateer (of vind, als je het subjectief wil maken) is dat als mensen hier standpunten of meningen plaatsen die afwijken van hoe een meerderheid (hier) erover denkt, er vrijwel direct heel stevig op wordt ingegaan. Dat mag natuurlijk als het inhoudelijk is (wellicht zelfs goed, volgens mij bedoel jij dat ook vooral), maar de grens tussen inhoud en persoonlijk vind ik regelmatig overschreden worden. Dat heeft dan in een aantal gevallen geleid tot reacties over en weer (meestal ook weer persoonlijk) en gevolg is dan in een veel gevallen een (permanente) ban uit AWM. Dat geldt voor @.Erik., maar er zijn ook nog andere users die een permban hebben gekregen of die zelf na een tijdelijke ban de conclusie hebben getrokken dat ze geen zin meer hebben zich in het debat te mengen.

En dan is de cirkel eigenlijk weer rond, want je krijgt dan dus steeds minder 'afwijkende' berichten.

Overigens vind ik een discussie op de persoon in plaats van op de inhoud een heel goede reden om te modereren, maar dat is wellicht ook persoonlijk.

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:36:
[...]

Wat ik in ieder geval constateer (of vind, als je het subjectief wil maken) is dat als mensen hier standpunten of meningen plaatsen die afwijken van hoe een meerderheid (hier) erover denkt, er vrijwel direct heel stevig op wordt ingegaan. Dat mag natuurlijk als het inhoudelijk is (wellicht zelfs goed, volgens mij bedoel jij dat ook vooral), maar de grens tussen inhoud en persoonlijk vind ik regelmatig overschreden worden. Dat heeft dan in een aantal gevallen geleid tot reacties over en weer (meestal ook weer persoonlijk) en gevolg is dan in een veel gevallen een (permanente) ban uit AWM.
Je hebt mening, je hebt realiteit. In tijden als deze (zelfs nu nog ageren mensen in ontkenning van realiteit daarvan - cycli van autoritarisme) is dat precies waar de confrontatie ligt, omdat binnen de groepsdynamiek / samenleving / e.d. er sprake is van zowel netwerkfenomenen als inertie waarbij al te geruime tijd te veel genavigeerd is geworden op mening waardoor op gegeven moment - vanuit het probleem van consequenties daarvan - confrontatie met de realiteit volgt.

Dit is wel essentieel aspect hier. Het is geen confrontatie met "de ander". Het is een confrontatie tussen perceptie en realiteit.

Over welke variant daarbij we het ook hebben, bijvoorbeeld mening, maar zie ook de voorbeelden van narratief en geloofsgedrag/geloofsvalstrik, dit is bij cycli van autoritarisme iets wat altijd op tafel komt. Het is pur sang altijd al een balansoefening, de mens leeft immers eerst in perceptie en moet dan navigeren in en met de realiteit, maar in tijden waarin stressors al dermate lang bewerkt zijn dat het gebruik / misbruik ervan effect gaat ressorteren, in dat soort tijden speelt die factor van inertie flink parten.

Het is inertie die zich op meerdere wijzen vorm geeft. Denk bijvoorbeeld aan de inertie ten aanzien van onderzoeksbasis en kenniskaders daar waar men minder in perceptie navigeert en meer in realiteit, daar zien we een aantal varianten van inertie. We zien ook daar waar men gewend is geraakt (of erger) primair te navigeren op perceptie (en bij de ergere varianten komt dan al snel het afwijzen van de realiteit op tafel) varianten van inertie optreden.

Dit is waarom er kaders voor functionele discussie bestaan, maar ook waarom de stringente focus op realiteit, observatie, meting en toetsing prioriteit krijgt. Niets ontzegt ruimte aan verkenning van perceptie / narratief / e.d., maar juist daar waar het over problematiek en uitdagingen van samenleving / maatschappij / welk ander breder onderwerp van collectieve belangen dan ook gaat, daar ontsnappen we er gewoon niet aan dat ook al is het wegen van perceptie een vereiste, het valideren daarvan een bittere en kritieke noodzaak.

Het is prima om standpunten te hebben. Het hebben van een mening is ook prima. Beiden moeten wel toetsbaar zijn - willen mensen dat beiden gewogen worden, dan ontsnapt niemand, en niets, aan die oefening.

En dat is een oefening die niet enkel niet vanzelfsprekend is, maar ook een die in tijden als deze juist gevoelig kan liggen enerzijds vanwege het probleem van inertie, anderzijds vanuit het weer relevant zijn van de Paradox van Tolerantie. Immers, we zitten met perceptie / standpunten / meningen van toxiciteit wat cumulatieve opbouw heeft genoten, en dus inertie heeft opgebouwd. De resultaten daarvan zijn niet te onderschatten.

De complicaties ook niet. Immers, dat probleem neemt bij interactie te laagdrempelig het voortouw boven de verkenningen van achtergronden, motivaties en blootstelling. Dit is een klassiek probleem van gecultiveerde rigiditeit (zie die publicatie over geloofsvalstrikken die met regelmaat voorbij komt), het is dermate klassiek dat het elke keer weer een tekstboek voorbeeld is daarvan.

En dat functioneert als stressor daar waar men al langer, of zelfs al lang en breed, uit het geloofsgedrag gestapt is, en primaire focus op de realiteit heeft. Heel cru gesteld, die gebruikers zitten al dermate verder op de weg van reflectie, observatie, uitwisseling en toetsing, dat elke keer weer het opduiken van gecultiveerde rigiditeit ontzettend veel energie vraagt. Niet te onderschatten.

Het is absoluut een idee om daar eens stil bij te staan, en ons af te vragen of het niet mogelijk is om een soort van "lessons learned" te destilleren. Maar goed, praktisch is dat niet echt, immers, de enige manier om uit valstrikken te stappen is exact dezelfde weg af te leggen als anderen.

Het klinkt misschien vreemd, maar de meeste gebruikers zal dit spanningsveld absoluut niet onbekend zijn. Ook niet de lessen en leringen daarbij, inclusief de ervaring van een ban 8)

Het zal misschien nog vreemder klinken, maar het is wel iets om op te merken, er zijn nogal wat gebruikers die heel wat jaartjes geleden zelf in rechtse, conservatieve, en soms zelfs alt / extreem hoeken zaten, gebruikers die tegenwoordig vrij reflexief worden weggezet met allerlei labels door andere gebruikers die op exact hetzelfde pad van gesprek en verkenning zitten, vanuit exact dezelfde hoeken, als de eerstgenoemde groep 8)

Ik begrijp terdege dat het juist daar waar de identificeerbare geloofsvalstrikken aanwezig zijn de verkenningen hier pur sang confronterend kunnen zijn, immers, men komt binnen vanuit perceptie - en daar zit ook menige variabele van perceptie van meerderheid, dominantie en zelfs waarheid bij. Geen van de drie corresponderend aan de realiteit.

Ik begrijp ook terdege dat voor de gebruikers die al langer op het pad van verkenning zitten het moeilijk kan zijn om elke keer weer hetzelfde riedeltje af te lopen. Zeker omdat er ook te vaak bewust gemanoeuvreerd wordt om te prikkelen, om te framen, om scripts te volgen zoals men dat al gewend geraakt is buiten het forum - waar men zich vaak, maar niet altijd, initieel totaal niet bewust van is. Maar ook zeker omdat het veelal interacties zijn die niet enkel heel veel energie kosten, maar waar alle prikkels, frames, narratief constructies en zo voorts en zo verder al heel lang gekend zijn voor wat ze zijn.

Dan krijg je verdomd snel een dynamiek waar interactie veel te snel een moeras wordt van de realiteit moeten verdedigen middels het bewijzen van aanwezige perceptie zijnde het product van manipulatie.

• Dennis
Virtuozzo schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:22:
Je hebt mening, je hebt realiteit.
Maar om het even scherp te stellen: als je stelt dat je eigen verhaal de realiteit is en al het andere een mening, waarom ben je dan benieuwd naar de inbreng van anderen als het doel dan uiteindelijk alleen is om die andere te overtuigen dat zijn "mening" onjuist is?

En stel dat het zo is, want er worden hier natuurlijk echt wel veel dingen gezegd die kloppen, denk je dat je dan iemand kunt overtuigen van het feit dat hij of zij ongelijk heeft door alleen maar te verkondigen dat hij of zij het bij het onjuiste eind heeft, of zou je meer kans van slagen hebben als je eerst probeert in verbinding te komen door oprecht te luisteren naar iemands argumenten?

Martin Sommer, oud-journalist van de Volkskrant, heeft pasgeleden een boek geschreven over precies dit onderwerp. Ik heb hem zelf ook nog niet gelezen maar misschien moet ik dat eens doen.

• Brent
Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:54:
[...]

Maar om het even scherp te stellen: als je stelt dat je eigen verhaal de realiteit is en al het andere een mening, waarom ben je dan benieuwd naar de inbreng van anderen als het doel dan uiteindelijk alleen is om die andere te overtuigen dat zijn "mening" onjuist is?
Een mening is zo interessant als de feiten die hem ondersteunen. Dat is het doel van discussie: die feiten op tafel krijgen, en de kwaliteit ervan beoordelen (duidelijk of eenduidig zijn ze vaak niet). En zo verder komen. Ik leer ook genoeg bij op die manier, ook mijn eigen mening bijstellen.

Maar wat hier ook vaak gebeurd, vooral tijdens hoog-tempo-topics, is dat deelnemers, met name nieuwe, het bij meningen houden. En dan willen doen alsof elke mening gelijk is aan een andere. En het enige doel van een gesprek is elkaar overtuigen. Dat is geen formule waarbij ik denk aan AWM, hier proberen we weg te blijven van loopgraven en te leren waar we denkfouten maken en feiten verkeerd interpreteren, en welke feiten we missen.

Een mening voorzien van doorwrochte onderbouwing is dus zeker iets anders dan een mening gevoed door een of andere demogoog via sociale media. Laten we die vooral niet gelijk stellen.

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:54:
[...]

En stel dat het zo is, want er worden hier natuurlijk echt wel veel dingen gezegd die kloppen, denk je dat je dan iemand kunt overtuigen van het feit dat hij of zij ongelijk heeft door alleen maar te verkondigen dat hij of zij het bij het onjuiste eind heeft, of zou je meer kans van slagen hebben als je eerst probeert in verbinding te komen door oprecht te luisteren naar iemands argumenten?

Martin Sommer, oud-journalist van de Volkskrant, heeft pasgeleden een boek geschreven over precies dit onderwerp. Ik heb hem zelf ook nog niet gelezen maar misschien moet ik dat eens doen.
Je projecteert, weer. Ik merk enkel op dat er realiteit is, die is meetbaar, toetsbaar. En er is perceptie.

Dus .. je hebt geen idee waarom ik de inbreng van anderen zoek en weeg .. maar … ik moet in verbinding komen .. door te luisteren .. ?

Lees je bericht even terug. Vanaf en vanuit de reflex annex keuze tot projectie gaat het voorspelbaar scheef.

Er zit hier een false equivalence basis die garandeert dat het aldus scheef gaat.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Dennis vooropgesteld vind ik het zeer frustrerend wanneer mensen niet onderbouwen, al dan niet met bronnen. Ik heb dan soms wel moeite me in te houden, vooral wanneer er weer aangekomen wordt met de charlatans van Wynia bijvoorbeeld, of Telegraaf.

Echter is het dus wel belangrijk om het gesprek te blijven voeren. En dan helpt het echt niet wanneer er dergelijk rigide beleid gevoerd wordt. Zolang het niet gaat om overduidelijke bad faith posts, schelden & beledigen, misinformatie, lijkt het me zinvol om toch de dialoog aan te gaan.

Wel wil ik hierbij expliciet duidelijk hebben dat het dan dus niet(!) gaat over “gewoon een andere mening”, er ligt nu eenmaal een feitelijke basis aan ten grondslag die gerespecteerd moet worden; zonder deze gedeelde basis is een gesprek eigenlijk onmogelijk. Gevoelens en meningen zijn geen onderbouwing.

• Dennis
@dawg Ik snap dat je bronnen wil hebben om informatie te verifiëren en als feitelijke basis. Dat is terecht. Ik heb persoonlijk moeite om bronnen integraal als foutief weg te zetten en zou liever situationeel bekijken, maar zo is het hier nou eenmaal. Ook een Joop heeft af en toe valide artikelen. En dat Zembla bronnen manipuleert hoeft ook geen reden te zijn elke Zembla-uitzending voortaan als misinformatie te zien. Maar dat terzijde.

Laat ik even een voorbeeld geven. Er hebben veel mensen afgelopen verkiezingen op de PVV gestemd. Voor de meeste mensen met een lager inkomen zou het voor hun economische positie waarschijnlijk veel beter zijn geweest als ze op de PvdA hadden gestemd. Dat betwisten we denk ik allebei niet. Maar zelfs als mensen zich daar bewust van zijn kunnen (en mogen) ze nog steeds de keuze maken de volgende keer opnieuw op de PVV te stemmen. Dat kunnen en mogen we een onverstandige keuze vinden. Misschien is het dat ook wel. Maar voor mij zou dat geen reden zijn die mensen dan als dom weg te zetten of te zeggen (zoals op Joop wordt gedaan, hier heb ik dat nog niet gezien) dat iedereen die op de fascisten van de PVV stemt ook zelf een fascist is. Zeker niet zolang je niet precies weet wat iemand beweegt daarop te stemmen.

@Virtuozzo op jouw bericht(en) kom ik later nog even terug maar daar moet ik wat tijd voor vrijmaken ;).

• Brent
Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:21:
Dat kunnen en mogen we een onverstandige keuze vinden. Misschien is het dat ook wel. Maar voor mij zou dat geen reden zijn die mensen dan als dom weg te zetten of te zeggen
En ik op mijn beurt ervaar dat juist als het beestje niet bij de naam mogen noemen (doorgaans een klacht van PVV stemmers): als je bewust voor de slechtere keuze kiest, bewust onverstandig stemt, bewust tegen je eigen belangen in, hoe moet je dat dan noemen?

• D-e-n
Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:21:
of te zeggen (zoals op Joop wordt gedaan, hier heb ik dat nog niet gezien) dat iedereen die op de fascisten van de PVV stemt ook zelf een fascist is.
Als je dat nog niet gezien hebt dan is dat wat dat betreft toch ook prima? Ik snap het punt dat je wilt maken niet zo goed. Ik vind het onderscheid tussen "politicus X is een fascist" en "alle kiezers van politicus X zijn fascisten" wel belangrijk overigens. Het eerste kun je prima beweren zonder het tweede te zeggen.

Maar ik vind dat er wat kritiek op kiezers betreft ook wel eens lange tenen zijn. Volgens mij zeggen de meeste users hier nooit letterlijk "kiezers van partij X zijn dom". Wat ik wel veel lees is kritiek op de manier waarop kiezers door de media worden voorgelicht (of juist het gebrek aan goede voorlichting eigenlijk) en users die vinden dat kiezers tegen het eigen belang stemmen. En dat lijkt me prima. Juist als je kiezers serieus neemt en capabel acht om te stemmen zou je kiezers op hun keuzes aan mogen spreken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:16:
En ik op mijn beurt ervaar dat juist als het beestje niet bij de naam mogen noemen (doorgaans een klacht van PVV stemmers): als je bewust voor de slechtere keuze kiest, bewust onverstandig stemt, bewust tegen je eigen belangen in, hoe moet je dat dan noemen?
Daar gaat wat mij betreft de "if it quacks like a duck" op: if it votes like a duck, parrots duck-viewpoints, defends duck decisions and attacks anything non-duck, it is a duck.

Mensen mogen echt wel meer verantwoordelijkheid nemen en accepteren voor wat ze zeggen en doen, en niet gaan huilen als dat benoemd wordt. Zelf willen ze van alles benoemen zonder bewijs, gedreven door ideologie en misinformatie, maar oh wee als dat dan benoemd wordt.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:01
Brent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:16:
[...]

Dan moet je nadenken of jij alwetend genoeg bent om te kunnen bepalen wat voor een ander die je verder helemaal niet kent precies 'slecht', 'onverstandig' en 'tegen je eigen belangen in' is. En hoe je zelf zou reageren als iemand die jou nog nooit heeft ontmoet dergelijke oordelen zou plakken op jouw gedrag.

De wereld is niet zwart-wit, en er zijn over het algemeen minimaal tientallen onderling conflicterende belangen bij elke keuze die we maken. Wie ben jij dan om voor mij te bepalen welke van die belangen in mijn huidige context, die jij helemaal niet kent, het belangrijkste voor mijn stemgedrag zou moeten zijn? Laat staan om vervolgens een oordeel over mijn verstandelijke vermogens te vellen als ik niet dezelfde keuze maak die jij denkt dat ik had moeten maken?

Hele bevolkingsgroepen wegzetten als 'dom' is een zwaktebod, dat vooral suggereert dat het je blijkbaar nog niet gelukt is om je goed genoeg in te leven in hun context om de achtergrond bij de keuze te begrijpen. Let wel, je hoeft het niet eens te zijn met die keuze, maar je zou op een punt moeten kunnen komen dat je denkt 'mijn keuze zou het niet zijn, en ik denk dat het op lange termijn verkeerd gaat uitpakken, maar in jouw context begrijp ik dat je denkt dat dit de minst slechte optie is'. Dan heb je een startpunt voor een vruchtbare discussie.

Daarmee wil ik niet ontkennen dat sommige mensen gewoon oprecht dom kunnen handelen. Maar als honderdduizenden mensen op een bepaalde partij stemmen, dan kom je niet meer weg met net doen alsof die allemaal dom zijn. Als dat je beste verklaring is, dan ben jij degene die iets niet snapt. En dan blijf je zelf deel van het probleem, niet deel van de oplossing.

Dit is overigens gericht aan iedereen, niet alleen aan mensen die PVV-stemmers dom vinden. Als jij niet kunt begrijpen waarom iemand bijvoorbeeld GroenLinks of SGP zou stemmen, en niet verder komt dan die hele groep wegzetten als 'bomenknuffelaars' of 'religekkies', dan geldt hetzelfde.

Helaas ontbreekt bij veel mensen, aan elke kant van het politieke spectrum en ook binnen AWM, de oprechte interesse in anderen. Het is veel prettiger om je eigen bubbel bevestigd te zien, en je publiekelijk af te zetten tegen die ander. Evolutionair heel begrijpelijk, desondanks erg jammer voor de huidige steeds verder gepolariseerde samenleving.

• Brent
Anakha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:09:
[...]

Dan moet je nadenken of jij alwetend genoeg bent om te kunnen bepalen wat voor een ander die je verder helemaal niet kent precies 'slecht', 'onverstandig' en 'tegen je eigen belangen in' is. En hoe je zelf zou reageren als iemand die jou nog nooit heeft ontmoet dergelijke oordelen zou plakken op jouw gedrag.
Dat zeg ik op basis van iemands eerdere reacties, dat is natuurlijk geen opener.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gambieter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:41:
[...]

Daar gaat wat mij betreft de "if it quacks like a duck" op: if it votes like a duck, parrots duck-viewpoints, defends duck decisions and attacks anything non-duck, it is a duck.
Dat of die persoon is lid van Greenpeace. De duck-test is vooral bedoeld om de aannemelijkheid vast te stellen. Het is dus alleen geschikt als er consensus is en dat is bij dit soort discussie absoluut niet het geval.
Mensen mogen echt wel meer verantwoordelijkheid nemen en accepteren voor wat ze zeggen en doen, en niet gaan huilen als dat benoemd wordt. Zelf willen ze van alles benoemen zonder bewijs, gedreven door ideologie en misinformatie, maar oh wee als dat dan benoemd wordt.
Ja, maar dat vereist wel dat de classificatie sluitend is en dat is niet het geval. Dat een ander het niet doet kunnen we gewoon afvangen op basis van bewijsvoering binnen AWM.

Persoonlijk ben ik van mening dat je moet voorkomen dat een deelnemer, ongeacht of het je eigen persoon of een ander betreft, de onderwerp van een discussie te maken. Te vaak hanteren we "jij zegt dit" en "jij zegt dat" terwijl personen bronnen aanleveren. Volgens mij krijg je een hele andere discussie als men "die bron beweert dit" en "die bron beweert dat" gaat hanteren.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anakha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:09:
[...]

De wereld is niet zwart-wit, en er zijn over het algemeen minimaal tientallen onderling conflicterende belangen bij elke keuze die we maken. Wie ben jij dan om voor mij te bepalen welke van die belangen in mijn huidige context, die jij helemaal niet kent, het belangrijkste voor mijn stemgedrag zou moeten zijn? Laat staan om vervolgens een oordeel over mijn verstandelijke vermogens te vellen als ik niet dezelfde keuze maak die jij denkt dat ik had moeten maken?

Hele bevolkingsgroepen wegzetten als 'dom' is een zwaktebod, dat vooral suggereert dat het je blijkbaar nog niet gelukt is om je goed genoeg in te leven in hun context om de achtergrond bij de keuze te begrijpen. Let wel, je hoeft het niet eens te zijn met die keuze, maar je zou op een punt moeten kunnen komen dat je denkt 'mijn keuze zou het niet zijn, en ik denk dat het op lange termijn verkeerd gaat uitpakken, maar in jouw context begrijp ik dat je denkt dat dit de minst slechte optie is'. Dan heb je een startpunt voor een vruchtbare discussie.

Daarmee wil ik niet ontkennen dat sommige mensen gewoon oprecht dom kunnen handelen. Maar als honderdduizenden mensen op een bepaalde partij stemmen, dan kom je niet meer weg met net doen alsof die allemaal dom zijn. Als dat je beste verklaring is, dan ben jij degene die iets niet snapt. En dan blijf je zelf deel van het probleem, niet deel van de oplossing.

Dit is overigens gericht aan iedereen, niet alleen aan mensen die PVV-stemmers dom vinden. Als jij niet kunt begrijpen waarom iemand bijvoorbeeld GroenLinks of SGP zou stemmen, en niet verder komt dan die hele groep wegzetten als 'bomenknuffelaars' of 'religekkies', dan geldt hetzelfde.

Helaas ontbreekt bij veel mensen, aan elke kant van het politieke spectrum en ook binnen AWM, de oprechte interesse in anderen. Het is veel prettiger om je eigen bubbel bevestigd te zien, en je publiekelijk af te zetten tegen die ander. Evolutionair heel begrijpelijk, desondanks erg jammer voor de huidige steeds verder gepolariseerde samenleving.
Naast dat je je bedient van een drogreden (ad populum): hoe kom je erbij dat deze reacties van de zijlijn komen?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Dennis v.w.b. Het al dan niet afserveren van bronnen. De epistels van de lieden van Wynia (Crok (klimaat), Jaspers (stikstof), vd Beek (migratie)) zijn al talloze keren ontkracht door wetenschappers werkzaam in desbetreffend veld. Het venijn van deze lieden zit hem in het selectief shoppen in officiële data. Dus dit schaar ik simpelweg onder het kopje Merchants of doubt. Het is niet voor niets dat a. het vrijwel altijd de radicaal/extreemrechtse politici en hun achterban betreft die deze charlatans keer op keer aanhalen, en b. dat er nog geen enkele andere wetenschappers, werkzaam in desbetreffend veld, die de “bevindingen” van deze charlatans kunnen of willen staven, integendeel.

Telegraaf speelt historisch gezien een dubbelrol, nu nog steeds. Ik heb moeite met de framing die de Telegraaf in hun artikelen verweeft. Dat geldt in grote mate overigens ook voor Joop.

Derhalve hou ik het meestal bij de niet zo uitgesproken dagbladen en vooral objectieve onderzoeksjournalistiek (Groene, Investico, Spit, FTM, VN, dC). Dat de conclusies die daaruit vaak naar voren komen door voornamelijk rechtse lieden weleens zijnde “links” wordt geframed, zegt enkel iets over hoe ontzettend ver het Overton Window inmiddels naar rechts verschoven is. Ik schuif simpelweg niet mee.

Als laatste. Natuurlijk mogen mensen PVV stemmen. En vervolgens hier posten. Graag zelfs! Maar hoe vervelend voor die mensen ook, er zullen dan wel een boel ballonnen doorgeprikt worden, want de dingen die men daar uitkraamt zijn gemakkelijk te weerleggen, met objectief bewijs. Dat geldt overigens ook voor BBB en in steeds meerdere mate VVD.
If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen. Zij stemmen immers zelf op extremisten en radicalen met een grote mond en geen oplossingen. Wel ben ik dus van mening dat het moderatiebeleid wat minder rigide moet omdat het anders niet echt uitnodigend werkt voor - bijvoorbeeld - PVV stemmers om hier hun zegje te doen. Uiteraard met inachtneming respect naar elkaar. Een zogenaamde bad faith actor valt hier meestal snel genoeg door de mand.

[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 11-12-2024 16:55 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:34:
Natuurlijk mogen mensen PVV stemmen. En vervolgens hier posten. Graag zelfs! Maar hoe vervelend voor die mensen ook, er zullen dan wel een boel ballonnen doorgeprikt worden, want de dingen die men daar uitkraamt zijn gemakkelijk te weerleggen, met objectief bewijs. Dat geldt overigens ook voor BBB en in steeds meerdere mate VVD.
If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen. Zij stemmen immers zelf op extremisten en radicalen met een grote mond en geen oplossingen.
De ironie is dat over de jaren heen er legio gebruikers zijn geweest die de verkenningen wél aangegaan zijn, én het huiswerk Veel daarvan zijn gewoon actief in de topics, maar al lang en breed niet herkenbaar als zijnde voormalig PVV / VVD / CDA kiezer.

Die verkenningen zijn ook absoluut niet altijd makkelijk geweest, integendeel. Maar er is wel onderscheid te maken tussen daar waar het wringt, en waar niet. De keuze om uit de aanwezige geloofsvalstrikken te stappen om het huiswerk uit te voeren. Waarbij het zonder uitzondering altijd goed zichtbaar was in post gedrag of de interactie open & eerlijk was, of (nog) niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 11-12-2024 16:43 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:42:
[...]

De ironie is dat over de jaren heen er legio gebruikers zijn geweest die de verkenningen wél aangegaan zijn, én het huiswerk Veel daarvan zijn gewoon actief in de topics, maar al lang en breed niet herkenbaar als zijnde voormalig PVV / VVD / CDA kiezer.

Die verkenning zijn ook absoluut niet altijd makkelijk geweest, integendeel. Maar er is wel onderscheid te maken tussen daar waar het wringt, en waar niet. De keuze om uit de aanwezige geloofsvalstrikken te stappen om het huiswerk uit te voeren.
Jawel, maar het werkt twee kanten op. Althans voor mij. Ik zal een gesprek met iemand aangaan om te leren, begrip kweken. Niet noodzakelijk om te overtuigen, dat is vaak toch een heilloze weg. Is enkel mooi meegenomen. Maar met elkaar in gesprek blijven en sympathie voor elkaars standpunten opbrengen is minstens zo belangrijk vind ik. Dan moeten mensen echter wel posten zonder hete adem van mods, zogezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 11-12-2024 16:47 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:46:
[...]

Jawel, maar het werkt twee kanten op. Althans voor mij. Ik zal een gesprek met iemand aangaan om te leren, begrip kweken. Niet noodzakelijk om te overtuigen, dat is vaak toch een heilloze weg. Is enkel mooi meegenomen. Maar met elkaar in gesprek blijven en sympathie voor elkaars standpunten opbrengen is minstens zo belangrijk vind ik. Dan moeten mensen echter wel posten zonder hete adem van mods, zogezegd.
Harde les van cultisme: de enige in de mix die kan ontsnappen is degene die er in zit. De vergelijking is misschien hard, maar niet vreemd, aangezien toepassingen cultisme al heel lang de basis vormen voor instrumentatie waar we de tegenwoordige resultaten van zien.

Dat is meteen waarom de inzet om de effecten van atomisering tegen te gaan zo cruciaal zijn. Maar het is ook waarom toxische participatie voor ontwrichting van dergelijke processen elders als vereist gesteld worden.

Moderatie is waar in troebel water het onderscheid gemaakt moet worden tussen oprechte en toxische participatie bij dat soort processen.

Dat is absoluut niet eenvoudig, het vraagt in toenemende mate kennis van didactiek en dialectiek waar we tien jaar geleden absoluut niet stil bij stonden. Een ontwikkeling die integraal onderdeel is van het überhaupt als samenleving wijzer worden bij processen van beïnvloeding waar velen ook nooit stil bij hebben gestaan (hoe lang zijn mensen overtuigd geweest dat het internet pur sang een stimulus voor democratisering was, bijvoorbeeld).

De zure complicatie zit hem in hoe signaal veel meer - disproportioneel - effectief is wanneer het toxisch is. Ik denk dat we daar tot nu toe te weinig stil bij hebben gestaan.

Laat ik een ding opmerken, er is een wezenlijk onderscheid voor operabiliteit en functionaliteit tussen setting van meerdere gebruikers (topic) en setting van gebruiker & gebruiker (DM). Het is een volledig andere gedragsdynamiek. Mij valt op dat veel perikelen van opflakkeren in de eerste categorie zitten, terwijl wanneer gebruikers even samen opzij stappen, dat niet enkel zeldzaam is, maar dat de interactie daarna in die eerste categorie ook volledig anders van functie is. Daar zit ook wel een benchmark, en een toetssteen.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Ik kan weer eens niet volgen waarom mijn bericht met wat oprechte vragen aan Virtuozzo wordt geknipt wegens "speculatie", terwijl berichten die mijn "speculatie" lijken te ondersteunen gewoon in het topic blijven staan.

Nou ja, weer eens bewijs dat GoT niet een echt goed forum is om real-world consequenties van bepaalde ondermijning te bespreken...

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip* zie topic warning, het feedbacktopic is niet bedoelt voor feedback op postgedrag van individuen, maak s.v.p. een topic report aan.

[ Voor 70% gewijzigd door defiant op 28-12-2024 00:38 ]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:23
I love or hate vuurwerk! (Streep door wat van toepassing is)
Vuurwerkverbod in Nederland

Die topics zijn gesloten omdat elke November t/m Januari hetzelfde riedeltje plaatsvond, voorstanders van vuurwerk vs tegenstanders van vuurwerk. Nu dit jaar wordt De landelijke Nederlandse politiek 2024 voor exact dezelfde discussie gebruikt.

Als eerdere topics gesloten zijn met goede redenen vanuit de moderators, moet dan ook niet het NL politiek topic hiervoor behoed worden :?

• stylezzz
  • Nu online
*knip*, we maken het niet persoonlijk.

[ Voor 69% gewijzigd door NMH op 02-01-2025 15:19 ]

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
JeroenNietDoen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:57:
I love or hate vuurwerk! (Streep door wat van toepassing is)
Vuurwerkverbod in Nederland

Die topics zijn gesloten omdat elke November t/m Januari hetzelfde riedeltje plaatsvond, voorstanders van vuurwerk vs tegenstanders van vuurwerk. Nu dit jaar wordt De landelijke Nederlandse politiek 2024 voor exact dezelfde discussie gebruikt.

Als eerdere topics gesloten zijn met goede redenen vanuit de moderators, moet dan ook niet het NL politiek topic hiervoor behoed worden :?
Ik zal zo even kijken, maar voor dit soort zaken volstaat een TR ook :)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@JeroenNietDoen en @stylezzz
Hou het onderwerp dan ook op wat er in de politiek gebeurt. ;)
Om eerlijk te wezen vind ik het topic nogal erg meevallen. Vuurwerk is nu politiek actueel en zal dat blijven tot dat er iets anders politiek actueel wordt.

De berichten van burgenmeesters en veiligheidsdiensten kunnen goed in het topic besproken worden, net zoals de opvattingen van voorstanders en tegenstanders. Zolang de focus op politiek blijft dan kan dat gewoon.

Wel zou ik opmerkingen die vooral op emotie of persoonlijke overtuiging zijn gebaseerd negeren dan hoeft het ook niet onnodig te escaleren.

• stylezzz
  • Nu online
DevWouter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:40:
@JeroenNietDoen en @stylezzz
Hou het onderwerp dan ook op wat er in de politiek gebeurt. ;)
Om eerlijk te wezen vind ik het topic nogal erg meevallen. Vuurwerk is nu politiek actueel en zal dat blijven tot dat er iets anders politiek actueel wordt.

De berichten van burgenmeesters en veiligheidsdiensten kunnen goed in het topic besproken worden, net zoals de opvattingen van voorstanders en tegenstanders. Zolang de focus op politiek blijft dan kan dat gewoon.

Wel zou ik opmerkingen die vooral op emotie of persoonlijke overtuiging zijn gebaseerd negeren dan hoeft het ook niet onnodig te escaleren.
Je hebt gelijk. Het is alleen lastig als sommige users zijstapjes proberen te maken om het topic 'weg te sturen van'. :)

Ach, moderatie heeft al op de knop gedrukt. Vreemd dat men dat nu na 1.5 dag ineens doet... Maar goed. Nog maar 11 maanden en de ellende begint weer opnieuw :P

[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 02-01-2025 16:04 ]

• D-e-n
@defiant
Vraagje: in de TS van het nieuwe politieke topic valt me op dat het onderdeel "culture wars" weggelaten is. Ik neem aan dat er geen beleidswijziging is maar dat een vermelding in de TS inmiddels overbodig wordt geacht?

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:47:
@defiant
Vraagje: in de TS van het nieuwe politieke topic valt me op dat het onderdeel "culture wars" weggelaten is. Ik neem aan dat er geen beleidswijziging is maar dat een vermelding in de TS inmiddels overbodig wordt geacht?
Klopt, het onderwerp speelt nu minder en we willen voorkomen dat er een waslijst aan topicregels onstaat. Mocht het onderwerp weer actueel worden en discussie verstorend zijn, dan heroverwegen we het uiteraard om het weer expliciet toe te voegen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Omdat veel nieuwsartikelen maar ook onderzoeksjournalistiek vrijwel altijd achter betaalmuren zitten en niet iedereen bij deze of gene een abonnement heeft, zou ik willen vragen of het niet verplicht kan worden dat wanneer iemand naar een artikel verwijst of een link plaatst, er ook enkele quotes bijgeplaatst moeten worden? Voorbeeld van een dergelijke post: micky_ in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen"

Ik persoonlijk vind het hoogst irritant wanneer iemand ergens naar verwijst maar geen quotes plaatst, ik het niet altijd zelf kan lezen wegens die betaalmuur. En ik heb behoorlijk wat abonnementen (gedeeld met familie); Groene, dC, VN & DPG.

[ Voor 11% gewijzigd door dawg op 11-01-2025 14:59 ]

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Volgens mij is dat al het geval en valt het onder 'linkdrops'. Ik rapporteer weleens zo'n post en daar wordt eigenlijk altijd op geacteerd.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@dawg de voorbeeldpost is hoe je het wel graag wilt zien of net niet?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

polthemol schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:12:
@dawg de voorbeeldpost is hoe je het wel graag wilt zien of net niet?
Niet. :)

Ik zou dan graag twee of drie korte quotes erbij willen lezen, vooral wanneer ik (ook) tegen de betaalmuur oploop. Dat doe ik zelf ook altijd juist omdat mensen niet overal een abonnement op kunnen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door dawg op 11-01-2025 15:15 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Kunnen wellicht de topics Een ban op tiktok in Nederland? & De explosieve groei Big Tech - Oorzaak, gevolg en oplossing samengevoegd worden? Er ontstaat nu overlap. :)
Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen, opmerkingen of discussies over algemeen beleid binnen het subforum, zoals ook in de topicstart beschreven staat.

Het is niet bedoeld als feedback en commentaar op elkaars postgedrag, maak hiervoor een topic report aan of stuur de AWM moderators een DM.

Bij klachten over specifieke misstanden in topics verwachten we dat er ook een topic report is aangemaakt. Zo kunnen we zien waar het mis is gegaan.

Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.