*knip* commentaar op een moderatie kan per DM met de desbetreffende moderator
[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:13 ]
[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:13 ]
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:11 ]
Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Nog los van het praktisch onmogelijke aspect, een Israel - Palestina draad zou 4 of 5 dedicated moderators 24/7 bezig houden, de laatste paar draadjes met dat topic die open waren, was 96% alleen maar naar elkaar aan het schreeuwen en doof voor andermans mening. Dat is niet waar ik mijn vrije tijd aan wil besteden, mensen die geen serieus debat willen. Dat is het fijne niveau van de andere draadjes gewoon niet waard. Zelfs The Guardian stelt die onderwerpen niet meer open voor comments, of strak pre-gemodereerd voor een uurtje of 2. Ik sta volledig achter het besluit van de mods om dat op Tweakers forum op dit moment gewoon niet open te zetten.HollovVpo1nt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:09:
[...]
Ik ben zelf onderwerp geweest van een tijdelijke AWM ban vanwege ingrijpen waar ik het ab-so-luut niet mee eens was en nog steeds niet ben. Ik vind het schandelijk dat we het Israël-Palestina discussie hier niet kunnen voeren.
Maar gezien het intens gepolasieerd debat in de maatschappij die ook drukt in dit forum kun je echt niet stellen dat we incompetente vrijwilligers hebben die het in goede banen proberen te leiden. Het is ook enorm selectief om de moderatie aan te vallen op punten die jou direct raken of jouw 'mening' modereren.
*knip* niet de bedoeling dat je hier je tr komt bespreken.edie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:08:
Als een post niet voldoet aan de topicregels kun je die altijd rapporten natuurlijk. In het tekstvak dan even vriendelijk aangeven wat/waarom.
[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:28 ]
haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:00:
Mijn enige DM gaat naar DPG, ik ga geen zinloze onzichtbare discussie hier voeren.
Welk type onderbouwing?haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:45:
Ondertussen blijft die stroom aan niet onderbouwde posts staan, uiteraard allemaal conform de opvattingen van de moderators.
[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 16-11-2024 19:37 ]
Dat zit wel Schnorr.
Hooguit kun je naar de admin @Orion84 .haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:00:
Misschien moet je hier publiekelijk de knip van mijn post door je collega eens uitleggen en verdedigen. Dit in de context van een hele lange reeks bij elkaar gefantaseerde feiten en (zelfs op dit forum buiten de regels vallende) verwijzingen met extreemrechts, die intact blijven. Mijn milde kritiek daarop is niet toegestaan? Mijn enige DM gaat naar DPG, ik ga geen zinloze onzichtbare discussie hier voeren.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ten eerste: het moet zijn 'niks mee gedaan lijkt'. Je weet niet of de betreffende gebruiker een DM heeft gehad bijvoorbeeld.
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 21:32 ]
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Ach ja, als er nu sprake was van normale en gezonde dynamiek, en niet van aanwezigheid van actoren die verslaafd aan script en slachtofferrol doodnormale vereisten van normaal gesprek en discussie met de voeten treden, dan viel er iets te zeggen voor ruimte voor discussie over analyse voorafgaand aan moderatie. Let wel, analyse, hier zit geen opzetje voor misbruik van het script motivatie.Dennis1812 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:47:
[...]
Hooguit kun je naar de admin @Orion84 .
Maar een open debat is altijd fijner en leert de rest gelijk iets van. Ik snap die hele DM regel ook niet.
Sta voor je beleid als mod en verdedig dit gewoon publiekelijk.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 17-11-2024 09:15 ]
Dat zit wel Schnorr.
Dat abbo verhaal kan ik per direct ontkrachten.
[ Voor 31% gewijzigd door polthemol op 17-11-2024 09:16 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik was vooral aan het vroeg voorsorteren mochten er echt(!) geen keuze zijn.teacup schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:02:
@DevWouter Laat ik even volstaan met te zeggen dat we even naar een korte termijn oplossing grijpen en in een later stadium dit wat scherper maken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ook als vraag naar @teacupDevWouter schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:57:
Cc: @teacup
en als hij echt actief in de politiek wordt dan kunnen we er helaas niet omheen.
[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 17-11-2024 22:40 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Duidelijk, er ligt wel wat complicatie bij. Er is geen onderscheid in de VS tussen politiek, politieke economie, en economie - dat patroon ligt juist aan de basis van alle ontwikkelingen aldaar.teacup schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:48:
Goedemorgen allemaal.
Dit weekend moesten we in het Amerikaanse verkiezingen topic als moderatie met een modbreak de discussie over Musk stilleggen. Dit was een noodgreep.
Voordat we het effect van die modbreak opheffen wilden we als moderatie het eens zijn over hoe verder.
Musk heeft op een techsite als tweakers een grote footprint. Dit niet alleen in artikelen en forumtopics, veel tweakers volgen hem actief. De valkuil hiervan is als Musk zijdelings in een verkiezingstopic wordt genoemd de discussie nog wel eens wil afbuigen naar Musk, zijn bedrijfsactiviteiten en andere zaken in zijn leven.
Dit willen we inperken. [ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 moet gaan over de verkiezingen en de regeringstransitie daarna. Dat alleen is al complex genoeg.
Ten aanzien van een man als Musk willen we in AWM het volgende afspreken:Beperk in de beide genoemde topics jezelf tot wat we hierboven benoemen. Mogelijk dat er andere topics of nieuwsitems zijn waar op een andere manier naar iemand als Musk gekeken kan worden, maar niet deze twee.
- in [ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 alleen politieke ontwikkelingen zien waar Musk bij betrokken is
- informatie over een netwerk als X/twitter kan het beste. [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic De betrouwbaarheid van een relatienetwerk is een veelkoppige draak, en lastig grijpbaar. Vooralsnog in dit topic daarom.
We hopen dat dit het een en ander verduidelijkt.
Ik kan me in punt 2 niet helemaal vinden. Het topic [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic gaat over bronnen terwijl Twitter ook ingezet wordt als politiek middel waarbij het niet om betrouwbaarheid maar om beïnvloeding gaat en dat is een andere toepassing dan informatie vergaring. Denk bijvoorbeeld aan het vermoeden dat Musk het algoritme getuned heeft om Trump te boosten of dat er accounts voor Kamala plots geband werden. Dat zijn onderwerpen die dusdanig specifiek zijn dat ze niet in Betrouwbare Bronnen Discussietopic thuis horen.teacup schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:48:
Ten aanzien van een man als Musk willen we in AWM het volgende afspreken:
- in [ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 alleen politieke ontwikkelingen zien waar Musk bij betrokken is
- informatie over een netwerk als X/twitter kan het beste. [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic De betrouwbaarheid van een relatienetwerk is een veelkoppige draak, en lastig grijpbaar. Vooralsnog in dit topic daarom.
[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 19-11-2024 23:02 ]
[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 20-11-2024 00:06 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ook als antwoord op @HollovVpo1ntCyberpope schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:13:
En volgens mij heeft T.net nog steeds niet 6 fulltime moderatoren die samen 24/7 werken om het topic onder controle te houden, dus lijkt me niet dat dit gaat lukken.
[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 23-11-2024 11:45 ]
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik in het oordeel over het handelen van partijen in het midden oosten ook geen enkele behoefte meer voel voor nuance.D-e-n schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:35:
[...]
Ook als antwoord op @HollovVpo1nt
En je ziet op X wat er gebeurt als er niet gemodereerd wordt. En zeg niet "die extremen die op X bestaan zijn hier niet" want mijn ervaring is dat in dit conflict heel veel mensen de nuance verloren zijn, ook mensen die op alle andere onderwerpen heel genuanceerd zijn.
Ps.
De lust om te discussiëren over dit onderwerp is er ook niet bij mij moet ik zeggen. Ik voel bij discussies zoals de rellen in Amsterdam recentelijk wel de neiging om iets van nuance aan te brengen in de semantische woordenstrijd die dan altijd weer ontstaat maar dan vergaat de lust toch weer snel. Het is toch zinloos.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Er is al een paar keer eerder discussie over geweest (buiten awm). Dit is volgens mij de slotsom:Helixes schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:46:
Zonder specifiek mij te keren tegen de gebruiker in kwestie zag ik daarnet een ChatGPT quote aangehaald worden in een van de discussies in dit forum.
pingkiller in "De landelijke Nederlandse politiek 2024"
Het is vast niet de eerste keer dat dat gebeurd, maar ik vraag me wel af of dit wellicht vraagt om nieuw beleid. Is LLM-ai een waarheidsmachine, of een argument in discussies als deze? Ben ik zuur en ouderwets?
Zeg het maar
Wat mij betreft prima om deze lijn ook in awm te hanteren.[...]
Oftewel, tenzij er extra duiding bij gegeven wordt is tekst uit een tekstgenerator gewoon ongewenst, want uit niet blijkt of het goed of fout is en de kans op foutieve informatie is best groot.
[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 24-11-2024 11:10 ]
If you can see, look. If you can look, observe
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
We hebben daar (nog) geen specifiek beleid voor in AWM volgens mij, maar zoals Gonadan zegt in Gonadan in "AI als antwoord" is enkel een ChatGPT quote weinig meer dan een "let me google that for you" linkje en daarmee niet echt wenselijk als reactie. Voor wat betreft onderbouwing wil ik het wat scherper stellen dan hem: wat mij betreft is ChatGPT geen betrouwbare bron voor AWM aangezien op geen enkele manier te herleiden valt waar de gegeven informatie vandaan komt en of het überhaupt correct is; LLMs willen nog wel eens "hallucineren".Roozzz schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:55:
[...]
Er is al een paar keer eerder discussie over geweest (buiten awm). Dit is volgens mij de slotsom:
Dirk in "Beleid reacties geschreven door LLM's"
[...]
Wat mij betreft prima om deze lijn ook in awm te hanteren.
Bijzondere ( edoch begrijpelijke ) conclusie. Je zou toch verwachten dat als er één of meerdere aangeven dat er geen behoefte is om nuance aan te brengen dat het wellicht logischer is dat je dan als gebruiker niet richting een topic gaat. Het is spijtig dat die groep de discussie helemaal doodslaat, en nogmaals de conclusie is te volgen maar zoals je ook zelf geeft teleurstellend.NMH schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:37:
En de reacties hier in het feedbacktopic geef een ook weinig hoop op een vruchtbare voortzetting van het onderwerp: er zijn hier al meerdere mensen die aangeven geen behoefte of moed meer te voelen om nuance aan te brengen. Dan houdt het wel een beetje op, want nuance en de bereidheid om ook naar de ander te luisteren zijn hard nodig bij een dergelijk onderwerp.
Is bovenstaande een teleurstellende en zelfs enigzins bittere constatering? Ja. Maar het is wat het is en wij zien simpelweg geen mogelijkheid om dit te faciliteren.
Niet als enige, het is helaas een patroon. Maar, geen organisch patroon, nog iets wat we in het achterhoofd moeten houden, zeker ook in relatie tot beschikbare middelen. Het zal steeds vaker issue worden dat dynamiek geprogrammeerd / gestimuleerd wordt en tenzij je dan real-time moderatie on demand kunt uitvoeren ...NMH schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:37:
Is bovenstaande een teleurstellende en zelfs enigzins bittere constatering? Ja. Maar het is wat het is en wij zien simpelweg geen mogelijkheid om dit te faciliteren. Wij zijn overgens niet het enige platform dat hier last van heeft; nu.nl loopt tegen precies hetzelfde probleem aan.
Ik hoop dat bij dit soort issues elke keer gewezen wordt op oorzaken en aanjagers, want dat gaat enkel erger worden totdat mensen zich realiseren wat de aard van de arena is.En het treurige is dat ik het ook niet beter zie worden maar eerder erger met politici die het nodig vinden om olie op het vuur te gooien en mensen die alleen maar informatie uit hun eigen bubbel op de sociale media krijgen.
Ik vraag me dan eigenlijk af hoe @NMH het bedoelde. Volgens gaven gebruikers ook aan dat ze zo moedeloos werden van de polarisatie bij dit onderwerp dat ze juist bang waren om de nuance aan te brengen, bang om toch een kamp ingetrokken te worden. En niet onterecht want dat is schering en inslag bij dit onderwerp.Napo schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:59:
[...]
Je zou toch verwachten dat als er één of meerdere aangeven dat er geen behoefte is om nuance aan te brengen
Als een feitelijke weergave van wat hier gepost is. Dat was overigens geen doorslaggevende factor in de beslissing, maar meer ter illustratie van het probleem. Vat het niet op als een verwijt.D-e-n schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:38:
[...]
Ik vraag me dan eigenlijk af hoe @NMH het bedoelde. Volgens gaven gebruikers ook aan dat ze zo moedeloos werden van de polarisatie bij dit onderwerp dat ze juist bang waren om de nuance aan te brengen, bang om toch een kamp ingetrokken te worden. En niet onterecht want dat is schering en inslag bij dit onderwerp.
Voor de duidelijkheid, mijn vraag was niet of we het conflict in het Midden-Oosten konden bespreken, want daar is in de vorige interactie van gezegd dat dat niet kan. Mijn vraag ging specifiek over ontwikkelingen die mogelijk een afgebakend Topic op zich zouden kunnen zijn omdat ze mijn inziens wereldwijde impact hebben, zoals de ICC arrestatiebevelen.NMH schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:37:
Om nog even terug te komen op de vraag van @HollovVpo1nt over het bespreekbaar maken van het conflict in het Midden-Oosten: het antwoord daarop is (helaas) nog steeds nee.
Ik snap deze argumentatie niet. Die mensen hoeven toch niet te posten dan? Ik vind dat dit wel heel veel "macht" geeft aan mensen die de discussie niet op feitelijke basis aan durven te gaan, door de stellen dat zijn geen 'behoefte hebben om nuance' aan te brengen. Wat op zichzelf een wonderbaarlijke statement is.En de reacties hier in het feedbacktopic geef een ook weinig hoop op een vruchtbare voortzetting van het onderwerp: er zijn hier al meerdere mensen die aangeven geen behoefte of moed meer te voelen om nuance aan te brengen. Dan houdt het wel een beetje op, want nuance en de bereidheid om ook naar de ander te luisteren zijn hard nodig bij een dergelijk onderwerp.
Dus jij gaat even de definitie van antisemitisme aanpassen omdat het jou uitkomt? Dat zien we juist vooral van bad faith actors. Ik zou juist zeggen: hou de IHRA definities aan en zorg dat je argumentaties daarmee kloppen, niet andersom bewijslast omdat jij los wilt gaan.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:52:
- Kritiek op Israël en Israëlische personen wordt in dit topic niet als antisemitisme gedefinieerd. Bij aantijgingen van antisemitisme moet duidelijk onderbouwd zijn dat het gaat om kritiek of haat gebaseerd op het Jodendom of Joodse zijn van personen.
Je moet heel erg je best doen wil je hier offtopic in gaan...
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nee hoor, ik vind het prima om de IHRA definitie te hanteren, ik sloeg hem alleen plat. De essentie van het hanteren van een definitie is dat (a) niet uiten van kritiek op Israël of Israëliërs an sich als antisemitisme beschouwd wordt (b) semantische discussies voorkomen worden. En wat dat betreft zitten mijn voorstel en de IHRA definitie niet ver uit elkaar.gambieter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:16:
[...]
Dus jij gaat even de definitie van antisemitisme aanpassen omdat het jou uitkomt? Dat zien we juist vooral van bad faith actors. Ik zou juist zeggen: hou de IHRA definities aan en zorg dat je argumentaties daarmee kloppen, niet andersom bewijslast omdat jij los wilt gaan.
Je bent zo fel dat je nog steeds niet snapt dat je je eigen voorstellen onderuit haalt.
[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-11-2024 11:02 ]
Dan nog kan jij de bewijslast niet zomaar omkeren, en eisen dat jij mag posten wat je wilt tot de ander kan aantonen dat het antisemitisch is. Zorg zelf dat je ver van eventuele grijze gebieden wegblijft. Wees nou eens niet zo eenzijdig, DAT gaat een topic onmogelijk maken. Als je het over bad faith actors hebt, kijk dan eens in de spiegel. Je blijft maar roepen dat mensen daar inhoudelijk op in moeten gaan, maar als je een topic op die manier ingaat, dan is het al kansloos.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:51:
Nee hoor, ik vind het prima om de IHRA definitie te hanteren, ik sloeg hem alleen plat. De essentie van het hanteren van die definitie is dat niet enkel en alleen het uiten van kritiek op Israël of Israëliërs als antisemitisme beschouwd wordt, en wat dat betreft zit mijn voorstel en de IHRA definitie niet ver uit elkaar.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Je verwijst naar de IHRA definitie en ik stel dat het prima is. Inhoudelijk opmerking, inhoudelijk antwoord. Om te voorkomen dat er semantische discussies over de term antisemitisme ontstaan, waar een deel van de posters aanstoot op heeft,is mijn voorstel om een definitie te hanteren. En de zware woorden van omgekeerde bewijslast, eisen Etc.. Het is niet meer of minder dan wanneer je iets of iemand beticht van antisemitisme, je het moet kunnen koppelen aan het Joods zijn omdat dat het kader van de IHRA definitie is.gambieter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:02:
[...]
Dan nog kan jij de bewijslast niet zomaar omkeren, en eisen dat jij mag posten wat je wilt tot de ander kan aantonen dar het antisemitisch is. Zorg zelf dat je ver van eventuele grijze gebieden wegblijft. Wees nou eens niet zo eenzijdig, DAT gaat een topic onmogelijk maken. Als je het over bad faith actors hebt, kijk dan eens in de spiegel. Je blijft maar roepen dat mensen daar inhoudelijk op in moeten gaan, maar als je een topic op die manier ingaat, dan is het al kansloos.
Neem nou eens een stap terug en luister/lees. Serieus. Een topic met hoge emoties heeft nu juist niets aan mensen die een boodschap willen verspreiden ipv te discussieren.
[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-11-2024 11:10 ]
De definitie van de IHRA is alleen verre van onomstreden, juist omdat die vaag geformuleerd is en daardoor gebruikt kan worden om kritiek op het handelen van de Israëlische regering weg te zetten als antisemitisme. Kritiek op het handelen van de Israëlische regering of Netanyahu als individu is prima, zolang dat niet wordt gekoppeld aan het Joods zijn. Precies hetzelfde als dat kritiek op de Iraanse regering en Khamenei geen moslimhaat is zolang dat niet gekoppeld wordt aan hun Moslim zijn.gambieter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:16:
[...]
Dus jij gaat even de definitie van antisemitisme aanpassen omdat het jou uitkomt? Dat zien we juist vooral van bad faith actors. Ik zou juist zeggen: hou de IHRA definities aan en zorg dat je argumentaties daarmee kloppen, niet andersom bewijslast omdat jij los wilt gaan.
Je bent zo fel dat je nog steeds niet snapt dat je je eigen voorstellen onderuit haalt.
Ik denk niet dat de emotie het probleem is. Het probleem is in mijn ogen dat dit conflict zo gepolariseerd is dat zelfs een rustige genuanceerde stelling kan leiden tot het in een "kamp" stoppen van de poster. Een verkeerd woordje of een verschillende uitleg van zo'n woordje kan de boel al doen ontploffen.Spookelo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:29:
[...]
Geen idee of het uitvoerbaar is, maar de enige mogelijkheid die ik zie is als er een timer op je reactiesnelheid komt. Bijvoorbeeld je mag max. 1 keer per uur reageren. Dat forceert misschien dat je even kunt ademhalen voordat je reageert. Dan nog voorzie ik wel dat er meerdere bans uitgedeeld gaan moeten worden.
De drang tot een eenzijdige set bijdragen is ook een emotie, want niet gebaseerd op rationele afwegingen.D-e-n schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:47:
Ik denk niet dat de emotie het probleem is.
Deze wordt vooral bestreden door mensen die twijfelachtige bijdragen willen leveren en daarom met die Jeruzalem-definitie kwamen, wat alleen maar een poging was om de heipaaltjes te verplaatsen. Daar de goede wil in ontdekken is erg moeilijk.Spookelo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:29:
De definitie van de IHRA is alleen verre van onomstreden
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 06-12-2024 16:18 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 06-12-2024 19:24 ]
[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 07-12-2024 01:18 ]
Het probleem met reacties op overduidelijk slechte reacties en dan met name wanneer men slechte reacties te maat gaat nemen, is dat het een discussie laat ontsporen. Negeren en een TR aanmaken is dan beduidend effectiever en scheelt ook ingewikkeld knipwerk.dawg schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:26:
Inderdaad @D-e-n , het “rapporteer en ga er niet op in” is soms veel te rigide, en veel te eenzijdig. Aangezien de mods bepalen, bepalen ze indirect voor ons ongeacht hoe iets over kan komen. En dan ben jij de gebeten hond. Ik vind dat af en toe toch een beetje de omgekeerde wereld. En als er nu toelichting gegeven werd, maar “er wordt niet gecommuniceerd over al dan niet uitvoeren van modacties bij anderen in relatie tot jou”.
Dat vind ik te simpel geredeneerd. Iemand die nieuw in het topic is zal (bijna) altijd "slechte reacties" maken, simpelweg vanwege het gebrek aan kennis wat er in het topic aanwezig is, de geschreven en ongeschreven regels niet kent en omdat die vaak niet bewust is wat diens communicatiedoel is.polthemol schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:41:
[...]
Het probleem met reacties op overduidelijk slechte reacties en dan met name wanneer men slechte reacties te maat gaat nemen, is dat het een discussie laat ontsporen. Negeren en een TR aanmaken is dan beduidend effectiever en scheelt ook ingewikkeld knipwerk.
Het gaat er dus ook niet over dat we proberen te bepalen hoe iets bij 'jou' overkomt, we proberen een ontsporing voor te zijn op die manier. Daarbij kunnen we prima de plank eens mis slaan natuurlijk, maar een DM zou moeten volstaan dan normaal gesproken om daarover uit te komen en iets te heroverwegen (Wat niet noodzakelijk een andere uitkomst geeft, maar dat terzijde).
We gaan ook niet elke TR voorzien van een reactie, dat is ondoenlijk. Al helemaal niet als (tenzij ik je verkeerd begrijp, verbeter me dan) we al dan niet sancties/ingrepen op basis van jouw TR moeten gaan toelichten.
Voor wat inzicht: als een topic ontspoord, komen we makkelijk uit op een 20tal TR's afkomstig van verschillende mensen.
Hiermee krijgt het topic een kans om zichzelf te herstellen. Er wordt aangegeven wie verantwoordelijk zijn, er worden opties aangeboden om toch te blijven deelnemen en er zijn duidelijke consequenties. De twee uur is vooral om aan te geven dat het gedonder heel snel afgelopen moet zijn.quote: voorbeeldWaarschuwing! Vanuit de moderatie zien we dat het topic begint te ontsporen. Indien we binnen 2 uur geen verbetering zien dan zullen we het topic op bevriezen zodat iedereen kan afkoelen en wij in alle rust het topic kunnen opschonen. Ook zullen we het topic bevriezen (maar dan zonder waarschuwing) als het topic opnieuw dreigt te ontsporen of binnen die 2 uur verder ontspoort.
Om dit te voorkomen hebben wij het volgende advies:
Dat het dialoog tussen @DevWouter, @DevWouter en @DevWouter zo snel mogelijk tot een conclusie komt en afgerond wordt. Aan deze personen het verzoek om vooral de aandacht te geven aan elkaars inhoud en niet meteen te reageren op de overige deelnemers (gebruik de bookmark functie en laat die persoon wachten). Aan de overige deelnemers het verzoek om het dialoog tussen deze personen een kans te geven en niet er boven op te springen tenzij je overtuigd bent dat jouw inbreng noodzakelijk is en niet verwoord zal worden door deze personen. Mocht je een deelnemer een advies of tip geven dan kan dat altijd via een privé bericht, dit helpt ook en voorkomt dat het topic explodeert.
Onthou dat binnen AWM de overdracht van kennis belangrijker is dan elkaar overtuigen. Beschouw de discussie dus als afgerond wanneer je elkaar alle informatie gegeven hebt. Bedenk ook dat gezien de verhitting van de discussie de kans sowieso klein is dat iemand overtuigt wordt.
Dit is m.i. inderdaad misschien wel het grootste probleem. En zeker, geen verwijt aan de mods, jullie zitten hier niet 24/7, en dat lijkt me voor iedereen het besteDevWouter schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:07:
[...]
Om even een voorbeeldje en idee te geven: Vaak als er iemand met een verstorende opmerking binnen komt dan duikt iedereen er boven op waardoor die persoon juist heel veel aandacht krijgt, en erger, heel veel mogelijkheden heeft om te reageren zonder tijd te hebben om na te denken over de reactie van een ander.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Het idee achter het voorbeeld is om als mod snel een bericht te posten die een dempend effect heeft. Niet alleen met oog op de misinformatie (of desinformatie) maar ook zodat mensen weer de emotionele bandbreedte krijgen om de opmerking van de ander te verwerken. Ik vermoed dat ieder van ons weleens meegemaakt heeft dat die zo gestrest was dat ze achteraf realiseerde dat ze niet luisterde.Brent schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:17:
[...]
Dit is m.i. inderdaad misschien wel het grootste probleem. En zeker, geen verwijt aan de mods, jullie zitten hier niet 24/7, en dat lijkt me voor iedereen het besteMaar er zijn dus soms opmerkingen (of gewoon trolletjes) die op een onbewaakt maar post-intensief moment (current events ed) heel veel storig veroorzaken. Wachten tot de mods weer tijd hebben bied dan soms, wat mij betreft, teveel ruimte voor allerlei onzalige mis-/desinfo.
Is het "rapporteren" niet hetzelfde als hulpmod spelen? Of heb je het over het idee van een topic-aanvoerder (iemand die vaak actief is in het topic en welke meta/mod opmerkingen mag plaatsen maar zelf geen mod is)?Het idee heb ik al eens eerder genoemd: dit is het probleem van voldoende oogbollen: daar kun je wat aan doen door meer mensen aan de noodrem te laten trekken (bijv.: een aantal 'hulpmods'. Als het bij de Sint werkt ...). Die kunnen dan een topic dichtgooien (en alleen dichtgooien, evt topic-specifieke permissie), zodat tot er een mod beschikbaar is er niet allerlei vreselijks zich verspreid.
op een gegeven moment nesten de reacties zich dermate dat je bezig blijft met posts aanpassen. Je hebt 2 problemen:DevWouter schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:07:
[...]
Dat vind ik te simpel geredeneerd. Iemand die nieuw in het topic is zal (bijna) altijd "slechte reacties" maken, simpelweg vanwege het gebrek aan kennis wat er in het topic aanwezig is, de geschreven en ongeschreven regels niet kent en omdat die vaak niet bewust is wat diens communicatiedoel is.
De reactie die ik tegenwoordig vaak zie (observatie, niet kritiek) is dat vervolgens in het topic geknipt wordt waardoor ook inhoudelijke opmerkingen verdwijnen. Dit terwijl ik ook (nogmaals: observatie, niet kritiek) heb gezien dat een moderator de berichten aanpast zodat het in elk geval aan de geschreven regels voldeed of dat een modbreak werd gebruikt om mensen op de spelregels te wijzen.
de aanname hier is dat iemand het op tijd ziet om een modbreak te plaatsen en het topic op slot te zetten, buiten dat ook dat weer reacties oplevert. Dat is lang niet altijd het geval, met wat pecht ben je al 20 (of meer) tr's verder en heb je 10 pagina's discussie waarbij het meer elkaar aanvallen is dan inhoud.Om even een voorbeeldje en idee te geven: Vaak als er iemand met een verstorende opmerking binnen komt dan duikt iedereen er boven op waardoor die persoon juist heel veel aandacht krijgt, en erger, heel veel mogelijkheden heeft om te reageren zonder tijd te hebben om na te denken over de reactie van een ander.
Vanuit moderatie mag er rustig een modbreak komen met:
Rapporteren zet het topic niet dicht. (Topic-specifiek) hulpmod, topic-aanvoerder, zo iemand zou idd misschien een noodrem kunnen hebben om de tijd tussen rapportage en tijd van een mod te voorkomen dat er ontsporing is.DevWouter schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:29:
[...]
Is het "rapporteren" niet hetzelfde als hulpmod spelen? Of heb je het over het idee van een topic-aanvoerder (iemand die vaak actief is in het topic en welke meta/mod opmerkingen mag plaatsen maar zelf geen mod is)?
Excuus, ik had dit dan verkeerd begrepen.
Dat was een paar jaar terug besproken en was technisch niet mogelijk tenzij het eigen subforum werd waarbij zo'n persoon een volledige moderator werd.(Topic-specifiek) hulpmod, topic-aanvoerder, zo iemand zou idd misschien een noodrem kunnen hebben om de tijd tussen rapportage en tijd van een mod te voorkomen dat er ontsporing is.
Eens, maar ik denk dat verwachting dat nieuwe mensen onderzoek doen iets te optimistisch is. Niet vanwege de inhoud, maar omdat ze geen onderzoek doen naar de vorm van discussiëren. En die combi van slechte inhoud + slechte vorm resulteert in een slechte post.polthemol schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:31:
[...]
op een gegeven moment nesten de reacties zich dermate dat je bezig blijft met posts aanpassen. Je hebt 2 problemen:
1. een slechte post waar het mee begint
2. mensen die blijven reageren en dus de discussie blijven voeden waardoor het alleen maar meer tr's en nog slechtere reacties over en weer op gaat leveren.
Het lijkt me ook geen onrealistische verwachting dat iemand wat moeite doet om te zien wat de koers van een topic is, alvorens controversiële uitspraken te lanceren die al vaker zijn weerlegt geworden.
Als je al moet reageren, kun je dat afdoen met een quote naar waar het eerder over ging (let op de 'als').
Klopt, het is dus alleen optie als het tijdig gezien wordt en dat vereist iemand die actief het topic volgt (wat dat betreft is misschien een subforum met zeer beperkte aantal topics geen gek idee).[...]
de aanname hier is dat iemand het op tijd ziet om een modbreak te plaatsen en het topic op slot te zetten, buiten dat ook dat weer reacties oplevert. Dat is lang niet altijd het geval, met wat pecht ben je al 20 (of meer) tr's verder en heb je 10 pagina's discussie waarbij het meer elkaar aanvallen is dan inhoud.
[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 09-12-2024 12:20 ]
Mooi wat je schrijft @dawg; wat mij betreft enigszins vergelijkbaar met het betoog van @Kurkentrekker enige tijd geleden. Alleen is die discussie twee keer gevoerd, één keer door hemzelf en een tweede keer nadat ik hem weer oprakelde, maar de consensus was toen toch wel dat het moderatiebeleid voldoet en dat er geen draagvlak is dat te wijzigen. Ik betwijfel dus of er nu anders over gedacht wordt.dawg schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:43:
@polthemol
Wat is de definitie van “ontsporen”? Natuurlijk zijn er onderwerpen die te controversieel geacht worden en reacties die écht over de schreef gaan, maar ontsporen vind ik niet altijd noodzakelijk negatief. Soms helpt het juist om inzicht te krijgen in de reden waarom iemand iets vindt. Zie bijvoorbeeld enkele dagen geleden met de gebruiker @.Erik.. Hoe inzichtelijk die uitwisseling eigenlijk was. Maar wegens <redenen> wordt dat allemaal weggeëdit.
Zoals @D-e-n ook zegt is er een grijs gebied echter bij de moderators lijkt de grens mij dus soms te rigide. Juist op het scherpst van de snede kan men zo nu en dan juist een stap zetten, er wat van opsteken of wat meer wederzijds begrip creëren. “Ontsporen” vind ik dus niet altijd iets slechts. Bad faith komt meestal snel genoeg naar voren.
Je hebt mening, je hebt realiteit. In tijden als deze (zelfs nu nog ageren mensen in ontkenning van realiteit daarvan - cycli van autoritarisme) is dat precies waar de confrontatie ligt, omdat binnen de groepsdynamiek / samenleving / e.d. er sprake is van zowel netwerkfenomenen als inertie waarbij al te geruime tijd te veel genavigeerd is geworden op mening waardoor op gegeven moment - vanuit het probleem van consequenties daarvan - confrontatie met de realiteit volgt.Dennis schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:36:
[...]
Wat ik in ieder geval constateer (of vind, als je het subjectief wil maken) is dat als mensen hier standpunten of meningen plaatsen die afwijken van hoe een meerderheid (hier) erover denkt, er vrijwel direct heel stevig op wordt ingegaan. Dat mag natuurlijk als het inhoudelijk is (wellicht zelfs goed, volgens mij bedoel jij dat ook vooral), maar de grens tussen inhoud en persoonlijk vind ik regelmatig overschreden worden. Dat heeft dan in een aantal gevallen geleid tot reacties over en weer (meestal ook weer persoonlijk) en gevolg is dan in een veel gevallen een (permanente) ban uit AWM.
Maar om het even scherp te stellen: als je stelt dat je eigen verhaal de realiteit is en al het andere een mening, waarom ben je dan benieuwd naar de inbreng van anderen als het doel dan uiteindelijk alleen is om die andere te overtuigen dat zijn "mening" onjuist is?Virtuozzo schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:22:
Je hebt mening, je hebt realiteit.
Een mening is zo interessant als de feiten die hem ondersteunen. Dat is het doel van discussie: die feiten op tafel krijgen, en de kwaliteit ervan beoordelen (duidelijk of eenduidig zijn ze vaak niet). En zo verder komen. Ik leer ook genoeg bij op die manier, ook mijn eigen mening bijstellen.Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:54:
[...]
Maar om het even scherp te stellen: als je stelt dat je eigen verhaal de realiteit is en al het andere een mening, waarom ben je dan benieuwd naar de inbreng van anderen als het doel dan uiteindelijk alleen is om die andere te overtuigen dat zijn "mening" onjuist is?
Je projecteert, weer. Ik merk enkel op dat er realiteit is, die is meetbaar, toetsbaar. En er is perceptie.Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:54:
[...]
Maar om het even scherp te stellen: als je stelt dat je eigen verhaal de realiteit is en al het andere een mening, waarom ben je dan benieuwd naar de inbreng van anderen als het doel dan uiteindelijk alleen is om die andere te overtuigen dat zijn "mening" onjuist is?
En stel dat het zo is, want er worden hier natuurlijk echt wel veel dingen gezegd die kloppen, denk je dat je dan iemand kunt overtuigen van het feit dat hij of zij ongelijk heeft door alleen maar te verkondigen dat hij of zij het bij het onjuiste eind heeft, of zou je meer kans van slagen hebben als je eerst probeert in verbinding te komen door oprecht te luisteren naar iemands argumenten?
Martin Sommer, oud-journalist van de Volkskrant, heeft pasgeleden een boek geschreven over precies dit onderwerp. Ik heb hem zelf ook nog niet gelezen maar misschien moet ik dat eens doen.
En ik op mijn beurt ervaar dat juist als het beestje niet bij de naam mogen noemen (doorgaans een klacht van PVV stemmers): als je bewust voor de slechtere keuze kiest, bewust onverstandig stemt, bewust tegen je eigen belangen in, hoe moet je dat dan noemen?Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:21:
Dat kunnen en mogen we een onverstandige keuze vinden. Misschien is het dat ook wel. Maar voor mij zou dat geen reden zijn die mensen dan als dom weg te zetten of te zeggen
Als je dat nog niet gezien hebt dan is dat wat dat betreft toch ook prima? Ik snap het punt dat je wilt maken niet zo goed. Ik vind het onderscheid tussen "politicus X is een fascist" en "alle kiezers van politicus X zijn fascisten" wel belangrijk overigens. Het eerste kun je prima beweren zonder het tweede te zeggen.Dennis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:21:
of te zeggen (zoals op Joop wordt gedaan, hier heb ik dat nog niet gezien) dat iedereen die op de fascisten van de PVV stemt ook zelf een fascist is.
Daar gaat wat mij betreft de "if it quacks like a duck" op: if it votes like a duck, parrots duck-viewpoints, defends duck decisions and attacks anything non-duck, it is a duck.Brent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:16:
En ik op mijn beurt ervaar dat juist als het beestje niet bij de naam mogen noemen (doorgaans een klacht van PVV stemmers): als je bewust voor de slechtere keuze kiest, bewust onverstandig stemt, bewust tegen je eigen belangen in, hoe moet je dat dan noemen?
Dan moet je nadenken of jij alwetend genoeg bent om te kunnen bepalen wat voor een ander die je verder helemaal niet kent precies 'slecht', 'onverstandig' en 'tegen je eigen belangen in' is. En hoe je zelf zou reageren als iemand die jou nog nooit heeft ontmoet dergelijke oordelen zou plakken op jouw gedrag.Brent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:16:
[...]
En ik op mijn beurt ervaar dat juist als het beestje niet bij de naam mogen noemen (doorgaans een klacht van PVV stemmers): als je bewust voor de slechtere keuze kiest, bewust onverstandig stemt, bewust tegen je eigen belangen in, hoe moet je dat dan noemen?
Dat zeg ik op basis van iemands eerdere reacties, dat is natuurlijk geen opener.Anakha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:09:
[...]
Dan moet je nadenken of jij alwetend genoeg bent om te kunnen bepalen wat voor een ander die je verder helemaal niet kent precies 'slecht', 'onverstandig' en 'tegen je eigen belangen in' is. En hoe je zelf zou reageren als iemand die jou nog nooit heeft ontmoet dergelijke oordelen zou plakken op jouw gedrag.
Dat of die persoon is lid van Greenpeace. De duck-test is vooral bedoeld om de aannemelijkheid vast te stellen. Het is dus alleen geschikt als er consensus is en dat is bij dit soort discussie absoluut niet het geval.gambieter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:41:
[...]
Daar gaat wat mij betreft de "if it quacks like a duck" op: if it votes like a duck, parrots duck-viewpoints, defends duck decisions and attacks anything non-duck, it is a duck.
Ja, maar dat vereist wel dat de classificatie sluitend is en dat is niet het geval. Dat een ander het niet doet kunnen we gewoon afvangen op basis van bewijsvoering binnen AWM.Mensen mogen echt wel meer verantwoordelijkheid nemen en accepteren voor wat ze zeggen en doen, en niet gaan huilen als dat benoemd wordt. Zelf willen ze van alles benoemen zonder bewijs, gedreven door ideologie en misinformatie, maar oh wee als dat dan benoemd wordt.
Naast dat je je bedient van een drogreden (ad populum): hoe kom je erbij dat deze reacties van de zijlijn komen?Anakha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:09:
[...]
Dan moet je nadenken of jij alwetend genoeg bent om te kunnen bepalen wat voor een ander die je verder helemaal niet kent precies 'slecht', 'onverstandig' en 'tegen je eigen belangen in' is. En hoe je zelf zou reageren als iemand die jou nog nooit heeft ontmoet dergelijke oordelen zou plakken op jouw gedrag.
De wereld is niet zwart-wit, en er zijn over het algemeen minimaal tientallen onderling conflicterende belangen bij elke keuze die we maken. Wie ben jij dan om voor mij te bepalen welke van die belangen in mijn huidige context, die jij helemaal niet kent, het belangrijkste voor mijn stemgedrag zou moeten zijn? Laat staan om vervolgens een oordeel over mijn verstandelijke vermogens te vellen als ik niet dezelfde keuze maak die jij denkt dat ik had moeten maken?
Hele bevolkingsgroepen wegzetten als 'dom' is een zwaktebod, dat vooral suggereert dat het je blijkbaar nog niet gelukt is om je goed genoeg in te leven in hun context om de achtergrond bij de keuze te begrijpen. Let wel, je hoeft het niet eens te zijn met die keuze, maar je zou op een punt moeten kunnen komen dat je denkt 'mijn keuze zou het niet zijn, en ik denk dat het op lange termijn verkeerd gaat uitpakken, maar in jouw context begrijp ik dat je denkt dat dit de minst slechte optie is'. Dan heb je een startpunt voor een vruchtbare discussie.
Daarmee wil ik niet ontkennen dat sommige mensen gewoon oprecht dom kunnen handelen. Maar als honderdduizenden mensen op een bepaalde partij stemmen, dan kom je niet meer weg met net doen alsof die allemaal dom zijn. Als dat je beste verklaring is, dan ben jij degene die iets niet snapt. En dan blijf je zelf deel van het probleem, niet deel van de oplossing.
Dit is overigens gericht aan iedereen, niet alleen aan mensen die PVV-stemmers dom vinden. Als jij niet kunt begrijpen waarom iemand bijvoorbeeld GroenLinks of SGP zou stemmen, en niet verder komt dan die hele groep wegzetten als 'bomenknuffelaars' of 'religekkies', dan geldt hetzelfde.
Helaas ontbreekt bij veel mensen, aan elke kant van het politieke spectrum en ook binnen AWM, de oprechte interesse in anderen. Het is veel prettiger om je eigen bubbel bevestigd te zien, en je publiekelijk af te zetten tegen die ander. Evolutionair heel begrijpelijk, desondanks erg jammer voor de huidige steeds verder gepolariseerde samenleving.
[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 11-12-2024 16:55 ]
De ironie is dat over de jaren heen er legio gebruikers zijn geweest die de verkenningen wél aangegaan zijn, én het huiswerk Veel daarvan zijn gewoon actief in de topics, maar al lang en breed niet herkenbaar als zijnde voormalig PVV / VVD / CDA kiezer.dawg schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:34:
Natuurlijk mogen mensen PVV stemmen. En vervolgens hier posten. Graag zelfs! Maar hoe vervelend voor die mensen ook, er zullen dan wel een boel ballonnen doorgeprikt worden, want de dingen die men daar uitkraamt zijn gemakkelijk te weerleggen, met objectief bewijs. Dat geldt overigens ook voor BBB en in steeds meerdere mate VVD.
If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen. Zij stemmen immers zelf op extremisten en radicalen met een grote mond en geen oplossingen.
[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 11-12-2024 16:43 ]
Jawel, maar het werkt twee kanten op. Althans voor mij. Ik zal een gesprek met iemand aangaan om te leren, begrip kweken. Niet noodzakelijk om te overtuigen, dat is vaak toch een heilloze weg. Is enkel mooi meegenomen. Maar met elkaar in gesprek blijven en sympathie voor elkaars standpunten opbrengen is minstens zo belangrijk vind ik. Dan moeten mensen echter wel posten zonder hete adem van mods, zogezegd.Virtuozzo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:42:
[...]
De ironie is dat over de jaren heen er legio gebruikers zijn geweest die de verkenningen wél aangegaan zijn, én het huiswerk Veel daarvan zijn gewoon actief in de topics, maar al lang en breed niet herkenbaar als zijnde voormalig PVV / VVD / CDA kiezer.
Die verkenning zijn ook absoluut niet altijd makkelijk geweest, integendeel. Maar er is wel onderscheid te maken tussen daar waar het wringt, en waar niet. De keuze om uit de aanwezige geloofsvalstrikken te stappen om het huiswerk uit te voeren.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 11-12-2024 16:47 ]
Harde les van cultisme: de enige in de mix die kan ontsnappen is degene die er in zit. De vergelijking is misschien hard, maar niet vreemd, aangezien toepassingen cultisme al heel lang de basis vormen voor instrumentatie waar we de tegenwoordige resultaten van zien.dawg schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:46:
[...]
Jawel, maar het werkt twee kanten op. Althans voor mij. Ik zal een gesprek met iemand aangaan om te leren, begrip kweken. Niet noodzakelijk om te overtuigen, dat is vaak toch een heilloze weg. Is enkel mooi meegenomen. Maar met elkaar in gesprek blijven en sympathie voor elkaars standpunten opbrengen is minstens zo belangrijk vind ik. Dan moeten mensen echter wel posten zonder hete adem van mods, zogezegd.
[ Voor 70% gewijzigd door defiant op 28-12-2024 00:38 ]
[ Voor 69% gewijzigd door NMH op 02-01-2025 15:19 ]
Ik zal zo even kijken, maar voor dit soort zaken volstaat een TR ookJeroenNietDoen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:57:
I love or hate vuurwerk! (Streep door wat van toepassing is)
Vuurwerkverbod in Nederland
Die topics zijn gesloten omdat elke November t/m Januari hetzelfde riedeltje plaatsvond, voorstanders van vuurwerk vs tegenstanders van vuurwerk. Nu dit jaar wordt De landelijke Nederlandse politiek 2024 voor exact dezelfde discussie gebruikt.
Als eerdere topics gesloten zijn met goede redenen vanuit de moderators, moet dan ook niet het NL politiek topic hiervoor behoed worden
Je hebt gelijk. Het is alleen lastig als sommige users zijstapjes proberen te maken om het topic 'weg te sturen van'.DevWouter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:40:
@JeroenNietDoen en @stylezzz
Hou het onderwerp dan ook op wat er in de politiek gebeurt.
Om eerlijk te wezen vind ik het topic nogal erg meevallen. Vuurwerk is nu politiek actueel en zal dat blijven tot dat er iets anders politiek actueel wordt.
De berichten van burgenmeesters en veiligheidsdiensten kunnen goed in het topic besproken worden, net zoals de opvattingen van voorstanders en tegenstanders. Zolang de focus op politiek blijft dan kan dat gewoon.
Wel zou ik opmerkingen die vooral op emotie of persoonlijke overtuiging zijn gebaseerd negeren dan hoeft het ook niet onnodig te escaleren.
[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 02-01-2025 16:04 ]
Klopt, het onderwerp speelt nu minder en we willen voorkomen dat er een waslijst aan topicregels onstaat. Mocht het onderwerp weer actueel worden en discussie verstorend zijn, dan heroverwegen we het uiteraard om het weer expliciet toe te voegen.D-e-n schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:47:
@defiant
Vraagje: in de TS van het nieuwe politieke topic valt me op dat het onderdeel "culture wars" weggelaten is. Ik neem aan dat er geen beleidswijziging is maar dat een vermelding in de TS inmiddels overbodig wordt geacht?
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
[ Voor 11% gewijzigd door dawg op 11-01-2025 14:59 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Niet.polthemol schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:12:
@dawg de voorbeeldpost is hoe je het wel graag wilt zien of net niet?
[ Voor 12% gewijzigd door dawg op 11-01-2025 15:15 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq