Het is me niet helemaal duidelijk of persoonlijke ervaringen rondom Covid gewoon per definitie geen plek hebben op GoT en/of AWM. Het lijkt mij zinnig om dat wat explicieter aan te geven als daar geen plek voor is, of wat minder streng te modereren als dat wel zo is.
Dat zijn twee uitgestorven topics met laatste reacties uit 2024. Een percentage van de leden heeft wel eens een standje gehad van een mod omdat ze het waagden te reageren op een oud topic. Iets in de trant van:
"Geen oude topics schoppen, als je iets nieuws wilt zeggen open je maar een nieuw topic." We zijn een beetje opgevoed met het idee dat oude topics net zo goed gesloten topics kunnen zijn.
Bovendien: Het ene gelinkte uitgestorven topic waarschuwt dat het alleen bedoeld is voor
"wetenschappelijke ontwikkelingen", en de ander waarschuwt:
"Voor laagdrempeliger praten over Corona (...) is er De Covid kroeg." Die laatste is gesloten en @
NMH verwijst door via een klikbare link met de tekst
"Terugblik op het coronabeleid." Daar wordt vervolgens iedereen die terugblikt de mond gesnoerd en mag je niet over ervaringen praten.
Ook ik kom daar
voor het eerst, en mijn eerste reactie waar ik een uur aan had geschreven met meningen over en links naar nieuws over de parlementaire enquête was binnen minuten (na nog net een +1) via een ninja-edit compleet weggeknipt terwijl ik 3 keer on-topic ging en 1 keer zelf aangegeven twijfelachtig. Waarom wordt dat zo streng tegengehouden?
Het lijkt wel, alsof er vanuit de gebruikers behoefte is aan een dergelijk topic waar je wel mag terugblikken op wat goed en wat slecht ging, wat succesvol uitpakte en wat frustreerde, waar je mag praten over de zin en onzin van zo'n parlementaire enquête. Wat maakt het zo ongewenst om dat gewoon te laten gebeuren?
De posts in het parlementaire enquête topic waren over hoe deelnemers zelf terugkeken op de corona tijd, dat is echter geen AWM onderwerp
Dat lijkt me ook niet helemaal vanzelfsprekend. Het is sowieso A op dit moment, op het werk hebben mensen het er nu ook weer over, en het is sowieso M, want de maatschappij is uiteindelijk een netwerk van gedeelde meningen en ervaringen.
Die tijd ligt echter gelukkig al een lange tijd achter ons.
Ik denk dat je dit alleen voor jezelf kunt bepalen. Je kent waarschijnlijk niemand met long-covid. Het laatste nieuws over ook daar falend beleid (het niet langer verstrekken van de nodige onderzoekfinanciering) is
nog geen maand oud. Je kent of bent vermoedelijk ook niet één van de honderden technici en wetenschappers die op straat kwamen te staan toen een complete vaccinatie-afdeling is opgeheven, nog steeds zoekende naar huisvesting in de buurt van je nieuwe werkplek aan de andere kant van het land. Het is niet voor iedereen achter ons.
Ik kom al niet veel meer op het forum omdat ik het geen prettige plek vind wegens het moderatiebeleid. En dan gebeurt dit. Op deze manier moet ik terugdenken aan
"Wij willen een vriendelijker Tweakers". Waar ook medewerkers en vrijwilligers worden aangemoedigd om eerst het gesprek te voeren en vooral te handhaven op sfeer. Dat je kunt overleggen met je moderator en dan kom je er wel uit. Een andere mening? Ja daar is ruimte voor. Een stukje inhoudelijke kennis? Ja, daar is ruimte voor. Een stukje frustratie? Ja daar is ruimte voor. Een tongue-in-cheek grapje? Ja daar is ruimte voor. Een stukje kritiek op de rol van Tweakers.net? Nee, daar is geen ruimte voor. Knip. Bijvoorbeeld. In plaats van gewoon alles weg.
Maar ook als het toch echt beter in een ander topic past, is het dan niet netter om de post naar dat andere topic te verplaatsen in plaats van het in zijn geheel te verwijderen?
edit:
Wat dat betreft zou het een mooie nieuwe feature zijn als gebruikers wel de edit-geschiedenis van hun eigen gelockte reply die in zijn geheel (of gedeeltelijk) is verwijderd kunnen inzien, zodat ze de oorspronkelijke zelf geschreven post mee kunnen nemen naar een ander topic, een ander forum, of gewoon om zelf de links naar bronnen te bewaren.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sando op 07-06-2026 16:27
]