Ik werd op de discussie hier gewezen nav mijn eerdere post in het Trump II topic over een opmerking van een "te academisch" niveau en het (on)begrip wat sommige posts op anderen (zou kunnen) hebben.
Misschien goed om eerst even te benadrukken, ook nav @
DevWouter eerdere bericht, dat het Trump II topic mij heel erg geholpen heeft om te kunnen zien wat er aan de hand is/kan zijn in de US. En zoals sommigen die mee hebben gelezen heb ik deze kennis ook in mijn (prive)omgeving ingezet om anderen meer op de hoogte te brengen.
Ik was tot een paar weken terug niet actief in dit topic, maar omdat ik doorhad dat wat we in de us gebeurt niet normaal is en er voor mijn gevoel meer duiding moest zijn ben ik op dit topic uitgekomen. Als dit een gesplists topic was geweest was ik waarschijnlijk nooit bij de kritieke informatie gekomen die mij heeft geholpen.
Daarnaast probeer ik, als ik iets logisch denk/zie dit te benoemen en/of te duiden.
Uiteindelijk denk ik dat wat hier cruciaal is, is dat ons collectief bewustzijn en collectieve kennis groter is dan de enkeling en dat als je geen nieuwe aanwas meer krijgt tot het collectief, deze op den duur uitdooft. Er is dan alles te leren wat er te leren valt van ditzelfde collectief.
Overigens denk ik ook niet dat in het forum hier op tweakers de bakker op de hoek zit en dat het merendeel hier een hbo/wo achtergrond heeft. Als je al op een dergelijk forum terechtkomt die specifiek over de us politiek praat in redelijk diepgaande bewoordingen en je post daar iets ben je sowieso al meer geïnteresseerd dan de meesten.
Genoeg over waarom ik persoonlijk het huidige topic goed vind.
Op de opmerking/vraag van @
DevWouter waarbij het probleem volgens mij tweeledig is: "je raakt kwijt waar je langer over wilde nadenken/later reageren" en "er zitten reacties tussen die mogelijk niet op je eigen niveau van kennis/begrip zitten".
Voor die eerste "je raakt posts kwijt": ik zou zeggen bookmark de posts waar je op terug wil komen en quote ze op het moment dat je een reactie erop wil typen.
Dit lijkt me ook afhankelijk van de persoon, maar zolang je de vorige posts quote kan je heel eenvoudig terugvinden waar dit vandaan kwam en waarom je erop reageert. Het geeft dan niet dat je dit tussen een andere discussie/onderwerp in doet. Iemand anders doet hetzelfde en als ze je post niet interessant vinden voor dat moment kunnen ze erlangs scrollen.
Overigens iets waar ik aan moest denken toen ik dit las. In het gkmt in de huiskamer maakt een van de gebruikers (op eigen initiatief en omdat die het leuk vindt) een reactie-post op gebruikers die hij gemist heeft van het moment van uitloggen op Tweakers in de avond totdat hij weer wakker wordt tegen de middag. Dus een samenvatting. Een dagelijkse samenvatting met interessante verkenningen/informatie zou erg goed werken in het Trump II topic vermoed ik, maar daar moet iemand zin in hebben en dat zie ik niet snel gebeuren eerlijk gezegd
Voor het tweede "er zitten reacties tussen die mogelijk niet op je eigen niveau van kennis/begrip zitten": ik schreef hier al iets over in het Trump II topic zelf, maar juist elkaar (blijven) bevragen kan je geest scherpen. Voor mij was het nuttig om zelf vragen te stellen en/of vragen van andere gebruikers te lezen op moeilijkere teksten van bijvoorbeeld @
Virtuozzo.
Juist het (ook) helder uit kunnen leggen van bepaalde materie, ook op een ander niveau, geeft vaak aan dat je alle aspecten van dat onderwerp kent. Als je dat niet af en toe doet, hoe goed beheers je dan de materie echt? Of zit je in een soort confirmation bias omdat je met gelijk gestemden praat?
Maar eigenlijk zeg ik dus met heel veel woorden dat ik het huidige topic en de manier van juist heel goed vind. Ook om uiteindelijk voor anderen, maar ook voor jezelf informatie te kunnen blijven vergaren.
Maar het zou wel doodzonde zijn om de huidige diepte informatie van jou @
DevWouter te moeten missen omdat je je er niet meer thuis voelt, ik vind je schrijfsels heel nuttig en goed om te lezen.