polthemol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:40:
[...]
1. er is heel veel emotie bij die vaak de overhand neemt en dan ontsporen discussies snel. Ik denk dat het medium daar ook aan bij draagt: vaak relatief anoniem voor de poster, online en geschreven tekst doen het niet lekker als er veel emotie bij komt kijken.
Ik erken in elk geval dat het een emotioneel beladen onderwerp is en het daarmee inderdaad een risico geeft op ontsporen van discussie.
2. (bij gebrek aan een betere verwoording): 'fangedrag'. Je bent voor of je bent tegen, er is weinig 'middle ground', maar bovenal (en daarom even de naam fangedrag) weinig wil om zich te laten overtuigen door een ander standpunt. Het resulteert dan by default zowat in argumenten over en weer gooien wat niet bevorderlijk is voor een discussie om het voorzichtig te noemen
Ik heb het hier niet eens met het tweede gedeelte. Ik heb op advies van @
Anakha per DM per diverse Tweakers contact gehad die initieel een diametraal andere visie dan ik hadden. Ik zeg niet dat na discussie wij ineens volledig van gedachten veranderd zijn, maar het was weldegelijk productief en het hielp weldegelijk om in ieder geval kritisch naar de eigen overtuiging en argumenten te kijken. Onproductief moddergooien filtert zichzelf wel uit.
Maar meer dan dit: ik vind niet dat de voorwaarde voor Tweakers om wel of geen discussie te voeren een resultaatverplichting of verwachting van resultaat moet zijn.
3. een themaforum gaat bovenstaande niet oplossen: stel we doen dat, dan houden we nog altijd bovenstaande oorzaken van ontsporing over. De aanpak gaat ook niet anders worden, alleen staat iets nu in een apart bakje. Als moderatieteam zullen we echter nog altijd posts moeten moderaten (en dat is vaak heel wat werk als je er wat te laat bij bent en de discussie al ontspoord is. Het is geen uitzondering dat je dan opeens op basis van 1 slechte post, 10 of meer berichten stuk voor stuk moet gaan nagaan en aanpassen).
Bans voor een themaforum zijn daarbij 'gewoon' AWM-bans en vereisen hetzelfde werk: het is zelden dat we gewoon even erop klappen met een ban, daar gaat een traject(je) aan vooraf, waarbij mensen ook nieuwe kansen krijgen of we soms onszelf moeten corrigeren. Nu kun je de stelling maken dat als we een tijdje doorzetten met heel strikt en snel banbeleid we het niveau omhooghalen, maar ik wijs er dan graag op dat als extra moeilijkheid we merken dat mensen die overall prima meedraaien in alle overige discussies, bij de Israel-Gaza discussie binnen no time stapels ingrepen kregen omdat men door emoties niet capabel bleek om de discussie feitelijk/inhoudelijk te houden. Je zou dus kortom een kaalslag krijgen op AWM en dat lijkt me ook niet wenselijk.
Als je strict ZT-beleid voert, dus met minder waarschuwing dan normaal, dan filter je meteen de mensen eruit die dusdanig emotioneel in zitten dat ze overtredingen begaan. Dus ja, je zult een piek krijgen maar daarna stabiliseert het zich. Ik heb liever dat 4 of 5 Tweakers op de inhoud met elkaar kunnen discussiëren in een themaforum dan een 30 Tweakers die zich niet in kunnen houden en veel ingrepen vergen. Dat dit een kaalslag zou betekenen op AWM, dat argument begrijp ik. En juist daarom stel ik voor een Themaforum te maken. Ik ben het er niet mee eens dat het AWM-bans zijn. Dat is alleen op het moment dat een Themaforum gedeelde topics heeft met het AWM forum. Als je een themaforum zodanig inricht dat dienst topics alleen daar blijven, dan is het een eigen forum en moeten themaforumbans mogelijk zijn. Op dezelfde manier dat iemand wel een AWM-ban kan hebben en niet een 'Tablets en Telefoons' ban. Dat moet gewoon op te lossen zijn. De stelling dat er een kaalslag komt in AWM durf ik dus wel uit te dagen. Dat hangt er vanaf hoe je het inricht.
Als losse observatie wil ik trouwens ook aanstippen dat van nieuws tot talkshows tot politiek men heel voorzichtig is met het onderwerp Israel/Gaza, dus we zijn niet uniek in de worsteling ermee.
Ik ken geen enkele talkshow waar het onderwerp niet besproken mag worden omdat mensen anders emotioneel kunnen reageren en de tafelvoorzitter het dan te moeilijk heeft om een gesprek in goede banen te leiden. Toegegeven, die tafelvoorzitters worden er ook voor betaald en GoT moderatie is ondergewaardeerd vrijwilligerswerk.
Lang verhaal kort: ik zie niet waarom een themaforum technisch niet de mogelijkheid geeft om Tweakers die zich alleen die dat themaforum misdragen, van dat themaforum te weren, zonder een kaalslag op AWM. Kunne we misschien beginnen om daar een duidelijk beeld van te krijgen? Ik ken namelijk Tweakers die mij in het verleden geDM'd hebben omdat ze een AWM Ban hadden, maar wel in andere delen van General Chat konden posten...
En als definitief wel/niet duidelijk wordt of dit mogelijk is, dan is het mijn inziens een kwestie van willen. Wil je een themaforum met een stricter dan normaal ZT-Beleid. Jullie zijn intrinsiek niet verantwoordelijk voor het gedrag van Tweakers. Dus als nogmaals blijkt dat zo'n themaforum wel kan bestaan met een handjevol actieve Tweakers met één post of minder per dag is dat ook prima. Er zijn zat fora op Tweakers die weinig activiteit hebben. Echter laat je daarmee wel zien dat je principieel een bepaalde discussie niet weert op Tweakers.