Toon posts:

Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nouja als we er een klein voorbeeld bijpakken: In Davos sprak Trump opeens een paar minuten over het binnenvallen van IJsland in plaats van Groenland. Zijn geestelijke gesteldheid buiten beschouwing latende, hadden we een nieuwe internationale crisis te pakken. Maar aangezien wij (mogen) aannemen dat hij een beetje in de waar aan te raken is, weten we dat hij Groenland bedoelde.

Zijn gesteldheid is van belang, want hij heeft tegenwoordig meerdere van dit soort uitglijders per week.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:55
defiant schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Ik heb het bericht even verplaatst naar het feedback topic voor de meta-discussie hierover. We verwijderden eerst standaard alle gezondheid posts over Trump omdat het veelal neerkomt op speculatie.
Dat vind ik wel goed. Want ik vond het wel vermoeiend worden, al die reacties van mensen die een psychologische diagnose gingen stellen zonder de patient ooit persoonlijk gezien of gesproken te hebben. En waarschijnlijk dat die mensen die een diagnose stellen niet eens een medische kwalificatie hebben.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:17
PWM schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:45:
Ik bedoel dit niet als kritiek op mods, maar meer generiek, ook richting de media. Toen iedereen zag dat Biden ze echt allemaal niet helemaal meer op een rijtje had, werd er nauwelijks over geschreven. Posts hier werden ook weggehaald. En een aantal gebruikers hier gingen er fel gestrekt in als je iets zei in die trant. Maar hij was gewoon niet goed en als het het boek van Tapper hebt gelezen, weet je dat hij totaal ongeschikt was om president te zijn, laat staan voor een nieuwe termijn te gaan.

Dat zijn de feiten. Dan naar gevoel (hetzelfde gevoel als ik had bij Biden..)

Bij Trump is het imho niet anders. Zeker bij vlagen is hij scherper dan Biden was, wat vooral komt doordat hij al tientallen jaren een lagere standaard heeft. Maar als je naar hem kijkt en luistert, hoe hij in slaap valt, dingen vergeet, door elkaar haalt of überhaupt in 1 zin 3 onderwerpen, ongerelateerd aan elkaar, behandelt... dit gaat hij geen 3 jaar volhouden.

Maar goed, van Reagan is ook bekend dat hij de laatste jaren van zijn presidentschap niet meer wist of hij nu acteur of cowboy was, dus uniek is het ook niet.
Trump was destijds ook al niet helder. Voldoende voorbeelden dat hij de draad kwijt was. Het is niet ineens een nieuw fenomeen dat Trump niet helder was. En met stijgende leeftijd wordt het niet beter. De hele politiek van de V.S. werd geplaagd door super bejaarden, denk ook aan Pelosi en McConnell. Waarvan die laatste tijdens interviews volledig stil viel.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoewel Trump duidelijk niet helemaal goed is, heeft speculeren over zijn gezondheid toch echt weinig zin. Pas als het concreet is, maar dan is het geen speculeren.
Tussen de regels door zie je regelmatig genoeg dat de man in aanmerkelijk betere conditie is dan de media doen snuggeren; toch staat hij 1.5 uur te ouwehoeren zonder dat de zaal leeg loopt. Als de roltrap van de VN het opeens niet doet loopt hij naar boven.

Mijn theorie is dat de media dit soort shit lekt als afleiding. En ik vind het tamelijk absurd dat je SA-troepen door straten kan laten lopen, je een eind verderop een concentratiekamp opent zonder milieuvergunning en men alleen maar praat over je laatste blauwe plek. Het voedt een soort valse hoop van ‘Any moment now’ en leidt af.

• vanaalten
Delerium schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:57:
Hoewel Trump duidelijk niet helemaal goed is, heeft speculeren over zijn gezondheid toch echt weinig zin.
Ik vind speculeren over gezondheid nog iets wat zinnig kan zijn in een topic (al moet het niet overheersend worden). Maar zodra er harde diagnoses komen als autisme of dementie, zonder daadwerkelijk Trump ooit zelf live gezien of gesproken te hebben, vind ik te ver gaan. Wat mij betreft mag een mod dan wel ingrijpen en opruimen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:46

DevWouter

Creator of Todo2d.com

vanaalten schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Ik vind speculeren over gezondheid nog iets wat zinnig kan zijn in een topic (al moet het niet overheersend worden). Maar zodra er harde diagnoses komen als autisme of dementie, zonder daadwerkelijk Trump ooit zelf live gezien of gesproken te hebben, vind ik te ver gaan. Wat mij betreft mag een mod dan wel ingrijpen en opruimen.
Hier ben ik voor een groot gedeelte mee eens. Het benoemen van een observatie van iemands gedrag mag, maar speculeren/reageren over de oorzaak zonder bewijs valt niet onder de regels zoals beschreven in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid.

Persoonlijk zou ik zelfs nog een stap verder gaan en elke speculatie over Trumps gezondheid verbieden, tenzij er een betrouwbare bron is. Dit vooral om dat het gedrag van Trump dusdanig veel vragen oproept dat dat het wel erg makkelijk is om te gaan speculeren.
offtopic:
Persoonlijk ben ik vrij lang gestopt met US-politiek topic intensief te volgen omdat het shit-hits-the-fan-show is geworden en ik mentaal liever niet in de "splash-zone" wil zitten ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Is het misschien een idee om een apart topic te openen omtrent de onthulling rondom Epstein?

Er komt elke dag meer schokkends naar buiten en het lijkt er niet op dat dat morgen stopt omdat alles is onthuld.

It’s the economy, stupid!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01
dawg schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:49:
Is het misschien een idee om een apart topic te openen omtrent de onthulling rondom Epstein?

Er komt elke dag meer schokkends naar buiten en het lijkt er niet op dat dat morgen stopt omdat alles is onthuld.
Het heeft ook al gevolgen in andere landen dan de VS. Zie bijvoorbeeld Huiszoeking bij Noorse oud-premier in Epstein-zaak na opheffen onschendbaarheid. Een specifiek topic hierover kan alles + de gevolgen hiervan bij elkaar houden.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:32

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
dawg schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:49:

Ik vind het prima. Ik zou zeggen, draai een mooie topicstart in elkaar. :)

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

NMH schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:00:
[...]

Ik vind het prima. Ik zou zeggen, draai een mooie topicstart in elkaar. :)
Ik heb @G_Dragon even om raad gevraagd voor een beetje een fatsoenlijke topicstart. Weet zelf niet hoe je dat wat uitgebreider doet. Dus ik denk dat ik morgen wel iets in elkaar kan zetten. :)

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:30

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

dawg schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:19:
[...]

Ik heb @G_Dragon even om raad gevraagd voor een beetje een fatsoenlijke topicstart. Weet zelf niet hoe je dat wat uitgebreider doet. Dus ik denk dat ik morgen wel iets in elkaar kan zetten. :)
Ik heb inmiddels een The Epstein Files onderwerp online gezet :)

[ Voor 64% gewijzigd door G_Dragon op 12-02-2026 20:47 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Kan de discussie over persoonlijk beleggen niet verplaatst worden naar desbetreffende subforum? Lijkt me nogal offtopic voor het politieke topic.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
dawg schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:30:
Kan de discussie over persoonlijk beleggen niet verplaatst worden naar desbetreffende subforum? Lijkt me nogal offtopic voor het politieke topic.
Modbreak geplaatst, al geloof ik dat de discussie al grotendeels over was.

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-04 17:28
Modbreak vannuit het nederlandse politiek topic:
polthemol schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:10:
[modbreak]Ondertussen zijn we ver afgedobberd van het topic onderwerp: 'regeerakkoord'. Voor een uitgebreide discussie over immigratie is Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond de plek[/modbreak]
de doorverwijzing naar het specifieke topic lijkt mij prima geen commentaar over het ging diep en heel specifiek, - maar het originele topic is toch gewoon de huidige NL politiek topic, en niet specifiek over het onderwerp regeerakkoord, en dat politieke discussies die niet specifiek over het regeerakkoord gaan ook gewoon on topic zijn?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 13:41

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Jos_V schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:28:
Modbreak vannuit het nederlandse politiek topic:

[...]

de doorverwijzing naar het specifieke topic lijkt mij prima geen commentaar over het ging diep en heel specifiek, - maar het originele topic is toch gewoon de huidige NL politiek topic, en niet specifiek over het onderwerp regeerakkoord, en dat politieke discussies die niet specifiek over het regeerakkoord gaan ook gewoon on topic zijn?
We hebben momenteel 2 ' stromingen' politiek:

- het demissionaire kabinet Schoof
- het komende kabinet Jetten, waarbij zij de facto nog hun formatie moeten afronden door geinstalleerd te worden.

Zaken beginnen over te lopen, maar verwacht dat na installatie van het kabinet Jetten 1, het topic van de dagelijkse politiek en deze voor het regeerakkoord dicht gaan en er een nieuw, vers topic komt voor de dagelijkse politiek.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-04 21:26
Deze reactie is verplaatst vanuit [ZT] LHBTQIA+ en de Nederlandse samenleving - #2.

Ik zie dit topic nu pas, maar de opzet vind ik opmerkelijk. Waarschijnlijk ook de reden dat er nauwelijks wordt gediscussieerd. Wat mag je nu precies melden in dit topic? Als je geen anekdotes of persoonlijke ervaringen mag delen, ben je beperkt tot berichten in het nieuws, op social media en in de wetenschap. Mag je alleen daarover praten? Alsof er geen verstandige posters zijn hier die ook zonder opzetje een nuttige bijdrage kunnen leveren. :)

Is het niet veel productiever en interactiever om hier ook ideeen toe te staan om de acceptatie van de LHBTQIA+ gemeenschap te bevorderen? Er zijn vast legio Tweakers met enorm veel ervaring.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 27-02-2026 20:26 ]

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Fornoo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:35:
Ik zie dit topic nu pas, maar de opzet vind ik opmerkelijk. Waarschijnlijk ook de reden dat er nauwelijks wordt gediscussieerd. Wat mag je nu precies melden in dit topic? Als je geen anekdotes of persoonlijke ervaringen mag delen, ben je beperkt tot berichten in het nieuws, op social media en in de wetenschap. Mag je alleen daarover praten? Alsof er geen verstandige posters zijn hier die ook zonder opzetje een nuttige bijdrage kunnen leveren. :)
Voor een antwoord op die vraag kun je het beste de topicstart even bekijken. Maar het idee is inderdaad om het over de maatschappelijke ontwikkelingen te hebben. We hebben gekozen om het op deze manier in te steken omdat het topic meerdere keren enorm uit de hand is gelopen. Voor persoonlijke ervaringen en "gezellig kletsen" kun je in [Het grote Pride ervaringen topic] LHBTQIA+ @ GoT terecht.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Misschien is het een idee om de posts van vanochtend in het Amerika/geopolitiek topic af te splitsen naar een Aanval op Iran topic?

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Bundin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:26:
Misschien is het een idee om de posts van vanochtend in het Amerika/geopolitiek topic af te splitsen naar een Aanval op Iran topic?
Mee eens - Een topic over de Strijdhandelingen in Iran lijkt me nodig. Dan hoeven we niet continu te praten over Trump

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:22

HollovVpo1nt

I like gadgets

Yakolev schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:30:
[...]

Mee eens - Een topic over de Strijdhandelingen in Iran lijkt me nodig. Dan hoeven we niet continu te praten over Trump
Ik vind dat te beperkt. Het is heel efficient en effectief geweest om forumtopics zo specifiek mogelijk te maken op Tweakers, maar dit gaat breder dan alleen Iran. Er zijn explosies gemeld in Qatar, Abu Dhabi, Bahrein, Saudi Arabië en ook in Dubai is het luchtalarm afgegaan.
Bovendien heeft dit conflict ook een aanzienlijke gehalte van Amerikaans+Israëlisch imperialisme in zich. Als we al die onderwerpen in losse topics moet bespreken verkies je de samenhang.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

HollovVpo1nt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Ik vind dat te beperkt. Het is heel efficient en effectief geweest om forumtopics zo specifiek mogelijk te maken op Tweakers, maar dit gaat breder dan alleen Iran. Er zijn explosies gemeld in Qatar, Abu Dhabi, Bahrein, Saudi Arabië en ook in Dubai is het luchtalarm afgegaan.
Bovendien heeft dit conflict ook een aanzienlijke gehalte van Amerikaans+Israëlisch imperialisme in zich. Als we al die onderwerpen in losse topics moet bespreken verkies je de samenhang.
Dan lijkt me [ZT] Het Midden-Oosten: actualiteit en achtergronden juist een verstandige plek om over de strijdhandelingen te praten. (Het betrekt de hele regio).

Maar het topic over de Amerikaanse buitenland politiek gaat algauw weer over Trump wat de informatie alweer snel vertroebeld.

Maar is mijn mening maar. Ik vind de informatievoorziening tot nu toe erg matig

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dit is inderdaad een dusdanige escalatie dat het nuttig is om de dingen centraal te houden in 1 topic: Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Bundin
  • Niet online
Ik heb in een TR een vraag gesteld over de samenhang tussen verschillende onderwerpen. Ik zie dat het TR is afgehandeld en ik had, omdat er expliciet een vraag in stond, wel gehoopt op een terugkoppeling. Is dat alsnog mogelijk, al dan niet via DM?

Dank!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:27
defiant schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:54:
Let s.v.p. op ons beleid voor naamverbasteringen, schrijf altijd de officiële achternaam. Ook breed veel gebruikte bijnamen zoals Bibi zijn ongewenst, schrijf gewoon Netanyahu.
Sorry, deze begrijp ik niet. Bibi is gewoon een afkorting van Benjamin. Iedereen noemt de man Bibi, zo goed als dat we onze vorige premier geen Hendrikus noemen. De man heet Bibi, reageert als je die naam gebruikt. Hij gebruikt die naam ook voor zichzelf.

Ik zoek parallellen; als ik de mbr goed begrijp, dan zouden we Ghandi geen Mahatma mogen noemen, of Mandela Nelson. Niet dat ik Netanyahu zou willen vergelijken met die twee, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Korte toelichting zou fijn zijn :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Helixes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Sorry, deze begrijp ik niet. Bibi is gewoon een afkorting van Benjamin. Iedereen noemt de man Bibi, zo goed als dat we onze vorige premier geen Hendrikus noemen. De man heet Bibi, reageert als je die naam gebruikt. Hij gebruikt die naam ook voor zichzelf.

Ik zoek parallellen; als ik de mbr goed begrijp, dan zouden we Ghandi geen Mahatma mogen noemen, of Mandela Nelson. Niet dat ik Netanyahu zou willen vergelijken met die twee, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Korte toelichting zou fijn zijn :Y)
noem mensen bij hun achternaam. 'Bibi' is een bijnaam, of hij er op reageert of niet is niet relevant. We noemen oud-premier Schoof ook niet 'Dick'.

Dus je begrijpt de modbreak goed: Ghandi gaan we niet louter benoemen met 'Mahatma' en Mandela niet met 'Nelson'.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Het is hoe dan ook (een vorm van) zijn voornaam, wat het al zeer ongebruikelijk maakt om te gebruiken. Prima regel om alleen achternamen en/of volledige namen te gebruiken imo.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:11
Ik denk dat het voor de meeste mensen een kwestie van gemak is. Netanyahu typen is moeilijker dan Bibi. Idem met Yesilgoz. Net zoals Giovanni van Bronckhorst door Feyenoorders altijd als Gio werd omschreven, of ze hem nu ophemelden of afbrandden toen hij trainer was

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ben meer benieuwd waarom er in een "Zero Tolerance" topic men de gesprekken laat ontsporen naar onder andere ; Januari 6 rellen in DC, Willekeurige zuiveringen in Europa, de arrestatie van Green Peace leden in de Noordelijke ijszee en een heleboel andere onderwerpen die weinig van toepassing zijn op het conflict.

Maar dan wel handhaven op Bibi.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48
polthemol schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:20:
[...]

noem mensen bij hun achternaam. 'Bibi' is een bijnaam, of hij er op reageert of niet is niet relevant. We noemen oud-premier Schoof ook niet 'Dick'.

Dus je begrijpt de modbreak goed: Ghandi gaan we niet louter benoemen met 'Mahatma' en Mandela niet met 'Nelson'.
De landelijke Nederlandse politiek 2026
De Nederlandse niet-verkiezingspolitiek 2025

Bibi interesseert me verder niet zoveel, maar het stoort me wel dat een arbitraire keuze om daar ineens op de modereren wordt uitgelegd alsof het consistent beleid is.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Wormaap schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:46:
[...]

De Nederlandse niet-verkiezingspolitiek 2025

Bibi interesseert me verder niet zoveel, maar het stoort me wel dat een arbitraire keuze om daar ineens op de modereren wordt uitgelegd alsof het consistent beleid is.
Daar werden volledige namen gebruikt: Dilan Yesilgoz, Geert Wilders.

Het kan zijn dat er zaken worden gemist (er zijn veel posts), maar het is gewoon het beste in een discussie om mensen met hun naam te duiden ipv. louter een voornaam of een bijnaam.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ter volledigheid, dit staat ook gewoon in ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Naamsverbasteringen: Het veranderen van de naam van een persoon of organisatie, gebruik altijd de officiële benaming.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Wormaap
polthemol schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Daar werden volledige namen gebruikt: Dilan Yesilgoz, Geert Wilders.

Het kan zijn dat er zaken worden gemist (er zijn veel posts), maar het is gewoon het beste in een discussie om mensen met hun naam te duiden ipv. louter een voornaam of een bijnaam.
Bibi is een afkorting van Benjamin op dezelfde manier dat Dick (Schoof) een afkorting is van Hendrikus. Dus geen naamsverbastering of beledigende bijnaam of iets dergelijks. Dat degene die initieel knipte of rapporteerde dat misschien niet wist is prima. Als er nieuw beleid komt dat zegt dat alle politici bij hun achternaam genoemd moeten worden, ook prima (wel een beetje schools, maar ik maak de regels niet :)). Maar doen alsof dit staand beleid was lijkt wat erg veel op de 'doubling down' tactieken die tegenwoordig zo populair zijn.

• Helixes
polthemol schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Dank voor je reactie. Als dit inderdaad beleid is, dan denk ik wel dat de norm uit het ANW-beleid wellicht wat scherper kan worden geformuleerd. Het bij de voornaam of roepnaam noemen van een persoon lijkt niet in tegenspraak met hetgeen jullie van ons vragen:
  • Naamsverbasteringen: Het veranderen van de naam van een persoon of organisatie, gebruik altijd de officiële benaming.
Sowieso - officiële benaming is een ietwat vage omschrijving. Geen idee hoe je Moammar Khadaffi officieel translitereert in het latijnse schrift, bijvoorbeeld. Nu denk ik dat we daar wel uitkomen...

Maar ik lees hier gewoon geen suggestie dat een voornaam - officieel of niet - niet voldoende zou zijn. Persoonlijk zie ik daar eigenlijk ook niet zoveel bezwaar tegen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Wormaap schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Bibi is een afkorting van Benjamin op dezelfde manier dat Dick (Schoof) een afkorting is van Hendrikus. Dus geen naamsverbastering of beledigende bijnaam of iets dergelijks. Dat degene die initieel knipte of rapporteerde dat misschien niet wist is prima. Als er nieuw beleid komt dat zegt dat alle politici bij hun achternaam genoemd moeten worden, ook prima (wel een beetje schools, maar ik maak de regels niet :)). Maar doen alsof dit staand beleid was lijkt wat erg veel op de 'doubling down' tactieken die tegenwoordig zo populair zijn.
Dat heeft niets met schools te maken: mensen hebben simpelweg een naam. Iemand bij voornaam/bijnaam aanspreken schiet gewoon niet op, je maakt dan de aanname dat iedereen weet wie het betreft (en dan mag je hopen dat er niet meerdere mensen in een situatie betrokken zijn met eenzelfde voornaam).

En heel eerlijk: dit is ook nu nogal spijkers op laag water zoeken, want er is wel degelijk gemodereerd op hoe namen gebruikt worden.

Dus 'Bibi' simpelweg verwoorden als 'Netanyahu','Premier Netanyahu', 'Benjamin Netanyahu' is niet zo moeilijk of veel gevraagd lijkt me. We zijn hier niet onder elkaar in een kroeg elkaar aan het bespreken immers.

• Wormaap
polthemol schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Dat heeft niets met schools te maken: mensen hebben simpelweg een naam. Iemand bij voornaam/bijnaam aanspreken schiet gewoon niet op, je maakt dan de aanname dat iedereen weet wie het betreft (en dan mag je hopen dat er niet meerdere mensen in een situatie betrokken zijn met eenzelfde voornaam).

En heel eerlijk: dit is ook nu nogal spijkers op laag water zoeken, want er is wel degelijk gemodereerd op hoe namen gebruikt worden.

Dus 'Bibi' simpelweg verwoorden als 'Netanyahu','Premier Netanyahu', 'Benjamin Netanyahu' is niet zo moeilijk of veel gevraagd lijkt me. We zijn hier niet onder elkaar in een kroeg elkaar aan het bespreken immers.
Het is prima verder, volgens mij gaan we elkaar hier niet vinden. Ik ben blij dat Hendrikus Schoof premier-af is, dat maakt het leven alweer een stuk makkelijker :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik vind het ook wel raar hoor, ik loop hier volgens mij al 10 jaar rond inmiddels, en dit is werkelijk nooit een probleem geweest, alleen bij echt spottelijke bijnamen.

Mark Rutte Mark Kutte noemen mag natuurlijk niet, maar zeggen "Ik vond die corona-toespraak van Mark niet echt denderend", dan weet je toch wel over wie we het hadden?

Als we in het TK topic praten over "Dilan die niet om de tafel wil met Jesse, maar wel met Joost" dan mag ik toch hopen dat iedereen die semi-geinteresseerd is in de politiek weet wie dat zijn. Plus dat achternamen ook niks zeggen, We hebben meerdere Dijks en van Dijks momenteel. "Henk" zeggen is duidelijker dan "van Dijk" op dit moment. En ja, de voornamen van erg bekende politici worden voortdurend gebruikt. Veel knipplezier als dat niet meer mag.

Werkelijk iedereen noemt de premier van Israel Bibi, moeten wij dan echt roomser dan de paus zijn met "premier netanyahu"?

Gaan we die gekke lijn dan ook doortrekken naar landen? We gebruiken ook constant "bijnamen" voor landen. Het is niet America, maar de VS/USA bijvoorbeeld. En Turkije heeft gevraagd of we het Turkiye willen noemen.

Oh, en bonuspunten voor mensen van wie de bijnaam praktisch dé naam is vanwege redenen.

Ik hoop dat de AWM-mods eens wat meer tijd gaan steken in échte moderatie tegen alle zuigende users die vooral discussie-verstorend te werk gaan, dat lijkt mij een iets groter probleem in AWM dan of we die man nou Bibi, Benjamin of Netanyahu noemen.

People as things, that’s where it starts.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RobinHood schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:14:
Ik hoop dat de AWM-mods eens wat meer tijd gaan steken in échte moderatie tegen alle zuigende users die vooral discussie-verstorend te werk gaan, dat lijkt mij een iets groter probleem in AWM dan of we die man nou Bibi, Benjamin of Netanyahu noemen.
offtopic:
Je bedoelt users die in een discussie over wel/niet bijnamen maliciously compliant een naam gebruiken op een manier zoals die nooit gebruikt wordt? O-) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:26
In [ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio vraag ik me af waar de grens ligt voor wat offtopic is. Hier een daar een zijstraatje, zeker als het gaat om historische context dan wel parallellen met eerdere gebeurtenissen, zit ik niet zo mee (als het maar geen hele discussie op zichzelf wordt want dan verstoort het de boel).

Maar als het gaat over de gevolgen voor Nederland ben je al snel bij de energievoorziening, gasprijs en vervolgens het al dan niet leegpompen van Groningen. Naast dat dat een emotioneel beladen onderwerp kan zijn, verdient het wat mij betreft ook een uitgebreidere en meer genuanceerde discussie. En daarvoor lijkt het betreffende topic mij niet de plek.

• Bundin
  • Niet online
Ik heb meer en meer moeite met het "Gaza mag niet besproken worden maar Iran wel" beleid. We mogen het wel hebben over Israel die een moorddadig regime aanvalt, maar niet over het gedrag van Israel zelf, parallellen en verschillen tussen zowel partijen in beide conflicten als reacties vanuit de internationale gemeenschap daarop.

Dat schuurt voor mij inmiddels enorm.

Hier had ik overigens een vraag in een TR over gesteld, om het onderwerp niet publiek aan te snijden. Helaas, ook na een reminder in dit topic, geen antwoord ontvangen. Daarom nu hier nogmaals.

[ Voor 41% gewijzigd door Bundin op 02-03-2026 21:02 ]

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

@skimine ik ben het met je eens en vind het ook steeds moeilijker om niet te reageren op de zoveelste die ergens in het zuiden/westen/oosten woont die mijn provincie wil laten verzakken...

Maar goed in algemene zin lijkt het me goed als er iets strakker op het onderwerp gemodereerd wordt.

@Bundin maar als de TR gesloten is, dan is het toch ook duidelijk (dat ze niets met je opmerkingen doen, dus de status zoals die nu is accepteren)?

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Bundin
  • Niet online
@cleef Meh, als je een vraag stelt over beleid vind ik het netjes als daar een antwoord op komt. Wat mij betreft is de situatie nu wezenlijk anders. Het is geen compleet op zichzelf staand onderwerp meer dat makkelijk ontweken kan worden, nu een van de partijen in meerdere conflicten actief betrokken is. Beweringen/argumenten worden gebruikt die wellicht van toepassing zijn op meer dan 1 partij.

Maargoed, waarschijnlijk heb je gelijk.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Bundin schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:59:
Ik heb meer en meer moeite met het "Gaza mag niet besproken worden maar Iran wel" beleid. We mogen het wel hebben over Israel die een moorddadig regime aanvalt, maar niet over het gedrag van Israel zelf, parallellen en verschillen tussen zowel partijen in beide conflicten als reacties vanuit de internationale gemeenschap daarop.

Dat schuurt voor mij inmiddels enorm.
Voor ons ook. Maar we hebben een keer op keer gezien dat zodra het over Gaza gaat de gemoederen onbeheersbaar hoog oplopen. En ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in dat dat nu opeens beter zou gaan, dus zit je met deze situatie. Is het ideaal? Verre van. Want natuurlijk is Gaza ook een facet van het bredere conflict in het Midden-Oosten. Maar tegelijk staat het conflict nu er denk ik wel voldoende los van dat het besproken kan worden zonder Gaza erbij te halen. Wij hadden het ook liever anders gezien, maar it's an imperfect solution for an imperfect world.

Die TR is trouwens afgehandeld door de referentie te knippen. Ik had er nog verder op terug willen komen, maar dat is er bij ingeschoten helaas.

• Bundin
  • Niet online
Thanks voor je reply @NMH, wordt gewaardeerd.

• Helixes
Zeg @polthemol
Delerium schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:27:
Ik vind [mbr]Yesilgoz[/mbr] helemaal niets, maar qua effectiviteit is ze een dikke 10. Ze voert haar programma door onder haar voorwaarden, kan de regering laten klappen wanneer zij wilt en de volgende verkiezingen het puin van de PVV en BBB moeiteloos oppikken. Er is bijna niets vergelijkbaar op politiek gebied en ik verwijt vooral de kiezer dat ze de eigen positie zo uitholt.
Ze heet Dilan Yeşilgöz-Zegerius. Ik ben met je eens dat de Zegerius niet altijd noodzakelijk is. We kunnen het hebben over de S-cedilla; die komt niet voor in het Nederlands, en de Nederlandse karakterset. Meestal wordt die getranslitereerd naar een normale S.

Maar, de trema is hier niet ongekend.

Telegraaf - niet gekend om diens Wokiteit - is niet consequent in het gebruik van de S-cidilla. Maar, de trema komt toch altijd wel terug.

Kunnen we het er over eens zijn dat ze in ieder geval [Dilan] Yesilgöz heet?

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ging het hier over een S-cedilla of over het gebruik van een bijnaam?

Dat zit wel Schnorr.

• Helixes
Stukfruit schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:46:
Ging het hier over een S-cedilla of over het gebruik van een bijnaam?
Volgens mij ging de discussie over het correcte naamgebruik. De norm uit het ANW-beleid is:
Naamsverbasteringen: Het veranderen van de naam van een persoon of organisatie, gebruik altijd de officiële benaming.
Nu heb ik geen idee wat er daadwerkelijk in de reactie stond. Yesilgöz is over de jaren heen een hoop lelijks genoemd. Maar, bijvoorbeeld, haar Dilan noemen is al reden om in te grijpen voor zover ik de laatste modbreaks en memories van toelichting begrijp.

Persoonlijk stoor ik me echter meer aan verbasteringen die het gevolg zijn van taal- spel-; en zetfouten. Een veel geziene is [Rob] Jette (in tegenstelling tot [Mark] Rutten natuurlijk). Doe in ieder geval de persoon die je bedoelt genoeg eer aan om diens naam correct te schrijven. Dat is volgens mij ook precies de motivatie achter deze norm.

Nu ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 04-03-2026 10:59 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Helixes schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:43:
Zeg @polthemol

[...]

Ze heet Dilan Yeşilgöz-Zegerius. Ik ben met je eens dat de Zegerius niet altijd noodzakelijk is. We kunnen het hebben over de S-cedilla; die komt niet voor in het Nederlands, en de Nederlandse karakterset. Meestal wordt die getranslitereerd naar een normale S.

Maar, de trema is hier niet ongekend.

Telegraaf - niet gekend om diens Wokiteit - is niet consequent in het gebruik van de S-cidilla. Maar, de trema komt toch altijd wel terug.

Kunnen we het er over eens zijn dat ze in ieder geval [Dilan] Yesilgöz heet?
Ik zit soms op een telefoon reacties te typen en naast alle typefouten, brutale spellingscontroles en politici met ontypebare namen word dus blijkbaar verwacht dat ik de VVD leider correct benoem, zelfs als ik er positief over schrijf.

Kijk, dat het moderatieteam zo te keer gaat met micromanagen op reacties suggereert een soort handhaving die ze met keiharde trollen dan weer niet doen. Ik vind het alleen vrij zinloos en beschouw het modteam meer als last dan wat dan ook. Onvindbaar waar nodig maar altijd de norm vaststellend, terwijl steeds dezelfde sealions opduiken.

Vermoeiend. In de laatste 25 jaar nog nooit iets positiefs gehoord, alleen maar modbreaks.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:47
Moet toch even mijn verbazing kwijt.
Al twee dagen lang kwamen er in de draad aannames voorbij die als feiten werden gesteld — “volledig onder controle door het IAEA”, in al die jaren nooit een kernwapen ontwikkeld. Ik was gisterenmiddag al begonnen met een om inhoudelijk context te geven. Dat was voor mij aanleiding om er zelf een middag erin te duiken en het uit te breiden tot een chronologische tijdlijn met twee bronnen — dit is dus niet zomaar uit lucht komen vallen gisterenavond en de post is nu geknipt als “erg AIolympusdenk in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio"

Het is gewoon een onderbouwde lijst — een chronologisch overzicht met harde feiten. Open die twee links eens: het staat er letterlijk al op chronologische volgorde in. Ik heb het met de hand uit Engelstalige bronnen vertaald en in mijn eigen woorden gezet. De bewerkingsgeschiedenis laat het zelfs zien — de post is een paar keer geëdit omdat ik overijverig verkeerde getallen had staan en info bij de juiste tijdlijn moest zetten. De opening is meegekntipt waarin ik juist benoemde dat ook EU-landen en golfstaten dit patroon zien — dus het was nadrukkelijk geen eenzijdig VS/Israël-verhaal.

Ik heb alleen toevallig ervaring met technische documentatie voor werk — niet dat dat ertoe doet, maar blijkbaar is het geen gemeengoed om onderbouwing met bronvermeldingen te structureren? Als je niet ooit met LaTeX documenten hebt moeten structureren snap ik dat het er ongewoon strak uitziet voor een forumpost — maar de knip schiet mij oprecht in het verkeerde keelgat.

Ik zie ook elders wel AI-gegenereerde posts voorbij komen, en zelfs op zoek naar bronnen is het soms moeilijk te onderscheiden. Maar dit is toch echt iets anders. Dit is geen gehallucineerde ChatGPT-tekst — dit zijn letterlijk stukjes van bestaande bronpagina’s overnemen en vertalen, zelfs de chronologische volgorde zit al in de bron. Of die bronnen zelf AI hebben ingezet weet ik niet, maar hoe moet ik dat controleren? Daarvoor is toch juist een discussie — laat staan dat de discussie sowieso vaak moeite heeft om zich boven het niveau van platitudes te tillen. Als iemand dan wél bronnen aandraagt wordt het geknipt, maar het eentonige ongebronde geraaskal mag blijven staan waar letterlijk een aantal users stapelt op andermans opmerkingen alsof het de bedoeling is inhoudelijke vragen van een soort spervuur te voorzien. En is het blijkbaar wel oké dat er eerst gepoogd werd de post te diskwalificeren als een “relaas”, daarna “artificieel”, en nu geknipt. En ondertussen staan ongebronde beweringen gewoon overeind — en dat vind ik jammer juist die holle discussie en simplistische loopgraven dat was juist de aanleiding om die bronnen erbij te zoeken.

De discussie is er gehavend door achtergelaten — en dat niet alleen, de motivatie om dit soort onderbouwing nog een keer uit te zoeken verdampt ook aardig zo. Het is jammer dat er bijna een relaas voor nodig is om de ruimte te verdedigen om er überhaupt één onderbouwd te mogen schrijven.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• D-e-n
Delerium schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Ik zit soms op een telefoon reacties te typen en naast alle typefouten, brutale spellingscontroles en politici met ontypebare namen word dus blijkbaar verwacht dat ik de VVD leider correct benoem, zelfs als ik er positief over schrijf.

Kijk, dat het moderatieteam zo te keer gaat met micromanagen op reacties suggereert een soort handhaving die ze met keiharde trollen dan weer niet doen. Ik vind het alleen vrij zinloos en beschouw het modteam meer als last dan wat dan ook. Onvindbaar waar nodig maar altijd de norm vaststellend, terwijl steeds dezelfde sealions opduiken.

Vermoeiend. In de laatste 25 jaar nog nooit iets positiefs gehoord, alleen maar modbreaks.
Mag ik vragen wat er stond? Ik typ altijd Yesilgoz bijvoorbeeld.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De voornaam, zoals ze zelf op de verkiezingsposters stond enkele jaren terug. Kan dus niet, echt niet.

• D-e-n
@Delerium
"Dilan" is eigenlijk op zichzelf al een compliment, net zoals fans van BBB altijd liefkozend "Caroline" gebruikten voor van der Plas.

Ik snap ook niet waar die fixatie op voornamen nu plots vandaan komt. Het stond niet in de regels want een verbastering is het niet. En beledigend is het hier ook niet. Me dunkt dat er, met al het tekort aan modpersoneel en hete topics, belangrijkere zaken zijn.

Waar komt dit vandaan? Eerder hadden we al de plotselinge moderatie op iets subjectiefs als "grof taalgebruik" en nu dit weer?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

D-e-n schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:53:
@Delerium

Waar komt dit vandaan? Eerder hadden we al de plotselinge moderatie op iets subjectiefs als "grof taalgebruik" en nu dit weer?
Iemand bij DPG zal wel een memo hebben afgescheiden, die dan langzaam zijn weg vind.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Stukfruit
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:43:
De voornaam, zoals ze zelf op de verkiezingsposters stond enkele jaren terug. Kan dus niet, echt niet.
Ik vermoed dat het hier ook wel eens zou kunnen komen doordat je voor Wilders niet de naam Geert gebruikt in de rest van je reactie?

Daarmee maak je het (bewust of onbewust) vrouwonvriendelijk omdat je Yesilgoz wel met voornaam benoemt en Wilders niet.
edit:
Oh, ik zie net dat bijbehorende mod al wel gereageerd heeft. Nouja, dit is in ieder geval een manier om het mee uit te leggen die wel vaker voorbijkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door Stukfruit op 05-03-2026 07:47 ]

Dat zit wel Schnorr.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:47
olympusdenk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:49:
Moet toch even mijn verbazing kwijt.
Al twee dagen lang kwamen er in de draad aannames voorbij die als feiten werden gesteld — “volledig onder controle door het IAEA”, in al die jaren nooit een kernwapen ontwikkeld. Ik was gisterenmiddag al begonnen met een om inhoudelijk context te geven. Dat was voor mij aanleiding om er zelf een middag erin te duiken en het uit te breiden tot een chronologische tijdlijn met twee bronnen — dit is dus niet zomaar uit lucht komen vallen gisterenavond en de post is nu geknipt als “erg AIolympusdenk in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio"

Het is gewoon een onderbouwde lijst — een chronologisch overzicht met harde feiten. Open die twee links eens: het staat er letterlijk al op chronologische volgorde in. Ik heb het met de hand uit Engelstalige bronnen vertaald en in mijn eigen woorden gezet. De bewerkingsgeschiedenis laat het zelfs zien — de post is een paar keer geëdit omdat ik overijverig verkeerde getallen had staan en info bij de juiste tijdlijn moest zetten. De opening is meegekntipt waarin ik juist benoemde dat ook EU-landen en golfstaten dit patroon zien — dus het was nadrukkelijk geen eenzijdig VS/Israël-verhaal.

Ik heb alleen toevallig ervaring met technische documentatie voor werk — niet dat dat ertoe doet, maar blijkbaar is het geen gemeengoed om onderbouwing met bronvermeldingen te structureren? Als je niet ooit met LaTeX documenten hebt moeten structureren snap ik dat het er ongewoon strak uitziet voor een forumpost — maar de knip schiet mij oprecht in het verkeerde keelgat.

Ik zie ook elders wel AI-gegenereerde posts voorbij komen, en zelfs op zoek naar bronnen is het soms moeilijk te onderscheiden. Maar dit is toch echt iets anders. Dit is geen gehallucineerde ChatGPT-tekst — dit zijn letterlijk stukjes van bestaande bronpagina’s overnemen en vertalen, zelfs de chronologische volgorde zit al in de bron. Of die bronnen zelf AI hebben ingezet weet ik niet, maar hoe moet ik dat controleren? Daarvoor is toch juist een discussie — laat staan dat de discussie sowieso vaak moeite heeft om zich boven het niveau van platitudes te tillen. Als iemand dan wél bronnen aandraagt wordt het geknipt, maar het eentonige ongebronde geraaskal mag blijven staan waar letterlijk een aantal users stapelt op andermans opmerkingen alsof het de bedoeling is inhoudelijke vragen van een soort spervuur te voorzien. En is het blijkbaar wel oké dat er eerst gepoogd werd de post te diskwalificeren als een “relaas”, daarna “artificieel”, en nu geknipt. En ondertussen staan ongebronde beweringen gewoon overeind — en dat vind ik jammer juist die holle discussie en simplistische loopgraven dat was juist de aanleiding om die bronnen erbij te zoeken.

De discussie is er gehavend door achtergelaten — en dat niet alleen, de motivatie om dit soort onderbouwing nog een keer uit te zoeken verdampt ook aardig zo. Het is jammer dat er bijna een relaas voor nodig is om de ruimte te verdedigen om er überhaupt één onderbouwd te mogen schrijven.
Vind het wel heel zorgelijk dat je hele post is weg gehaald. Heb hem zelf geplust, en had totaal niet de indruk dat het AI gegenereerd was.

Heb zelf ook wel meegemaakt dat posts waar best veel tijd in gaat zitten soms volledig worden weggehaald, en herken de frustratie die je uitspreekt. Het motiveert inderdaad ook niet bepaald voor de toekomst.

Wellicht zouden de mods kunnen overwegen om users eerst om een weerwoord te vragen voor posts met deze motivatie worden verwijderd. Naast het wissen van veel werk is het namelijk tevens een publieke diskwalificatie voor de desbetreffende user. Dan is iets meer zorgvuldigheid wellicht op zijn plaats.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-04 16:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cyberpope schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:00:
[...]

Iemand bij DPG zal wel een memo hebben afgescheiden, die dan langzaam zijn weg vind.
Was het maar zo'n feest dat we simpel beleid van hogerhand moesten handhaven en that's it. Nee, we proberen volledig zelf hierin een goede balans te vinden, maar dat valt niet mee omdat ook de verscheidenheid aan gebruikers hier lang niet allemaal hetzelfde naar kijken en dus ook zaken rapporteren die in grijs gebied vallen of hier klagen over ingrepen of over regels die niet zwart-wit genoeg zijn etc.

De regel over naamgebruik is ooit ingevoerd vanwege ongewenste naamsverbasteringen en kleinerende bijnamen etc., maar door hoe dat vervolgens geformuleerd is in beleid is dat wel op meerdere manieren uitlegbaar (zoals dus de vraag of enkel een voornaam wel of niet gepast is).

Ik kan me goed voorstellen dat het zeker met sommige achternamen en zeker op mobiel soms simpelweg handiger is om even de voornaam te gebruiken. Tegelijkertijd kan het ook bewust worden ingezet als discussietechniek om bepaalde personen bij voornaam te noemen en anderen bij achternaam, waarbij het een toch net wat respectvoller overkomt dan het ander.

We zijn binnen het team even in gesprek hoe we hier verder mee om willen gaan en komen daar nog op terug :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Is het een idee om in De landelijke Nederlandse politiek 2026 het Groningen aardgas te laten rusten? Ik heb niet echt het idee dat er nog veel nieuwe inzichten worden gedeeld + dat ik niet het gevoel heb dat bestaande inzichten (over en weer) gelezen worden.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
cleef schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:06:
Is het een idee om in De landelijke Nederlandse politiek 2026 het Groningen aardgas te laten rusten? Ik heb niet echt het idee dat er nog veel nieuwe inzichten worden gedeeld + dat ik niet het gevoel heb dat bestaande inzichten (over en weer) gelezen worden.
Die discussie was inderdaad niet best. Ik heb even de bezem erdoor gehaald en de aandacht lijkt voor nu verschoven naar een ander onderwerp, dus we zien het even aan. :)

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Naar aanleiding van de discussie over het gebruik van namen hebben we het beleid wat geherformuleerd. Achternamen hebben nog steeds de voorkeur aangezien die het meest herkenbaar zijn, maar voor- en roepnamen zijn nu ook oke zolang het duidelijk is over wie je het hebt. Naamsverbasteringen blijven ongewenst.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Is het geen tijd dat we een Israel buitenlandbeleid topic aanmaken? Het is bizar wat Israel allemaal doet in de West Bank en Lebanon wordt de volgende Gaza. En we hebben het er niet eens over.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:44:
Is het geen tijd dat we een Israel buitenlandbeleid topic aanmaken? Het is bizar wat Israel allemaal doet in de West Bank en Lebanon wordt de volgende Gaza. En we hebben het er niet eens over.
we zullen het als mod-team nog eens overleggen, maar bij vorige pogingen liep het steeds al razendsnel uit de hand. Ik verwacht niet zo snel verandering op dat vlak.

We komen erop terug

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

polthemol schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:12:
[...]

we zullen het als mod-team nog eens overleggen, maar bij vorige pogingen liep het steeds al razendsnel uit de hand. Ik verwacht niet zo snel verandering op dat vlak.

We komen erop terug
Ik zou het niet doen. Hoewel de feiten de feiten zijn, zijn de feiten in alles wat Israel raakt verre van relevant. Emoties spelen de hoofdrol.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:54

Dennis1812

Amateur prutser

Tegelijkertijd kun je het eigenlijk niet over het midden oosten hebben zonder Israël en de gedachten van Israël over het midden oosten in je gesprek te betrekken.

Je kan het ook niet over de tweede wereldoorlog hebben zonder Duitsland te benoemen.
Het is een land wat een zeer essentiële rol speelt in alle onrust.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
De regel geldt toch alleen voor Gaza. Nieuws over de Westelijke Jordaanoever, Libanon, de Golan Hoogte (en nog verder Syrië in) is toch al toegestaan in de bestaande topics. Ik weet dat ik regelmatig heb gepost over Israëlische acties buiten Gaza.

Het Midden-Oosten topic mag ook trouwens wel open.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dan zou je de discussie over de hele oorlog in/tegen Iran ook moeten blokkeren. Daar speelt Israël immers ook een grote hoofdrol in.

Toch wordt die discussie wél toegestaan. Dat is dan toch nogal incosequent?

Virussen? Scan ze hier!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Het onderwerp Israël is als een graat in de keel. Het is ondoenlijk (geworden) om het te negeren. Ik vraag me alleen wel af of mensen hierover een normaal gesprek kunnen voeren met mensen waar ze het niet mee eens zijn. Ik ben blij dat ik hier niet over hoef te beslissen.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

polthemol schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:12:
[...]

We komen erop terug
Dank. Ik heb een poos geleden meegedacht over hoe zo'n onderwerp beheersbaar te maken voor moderatie capaciteit. Ik had toen voorgesteld om een apart thema-forum te maken, omdat je mensen uit zo'n thema forum zou kunnen bannen zonder dat ze meteen AWM toegang verliezen.

Ik denk dat er genoeg speelt in het Midden Oosten om een themaforum Midden Oosten te maken. Dat zou de moderatie (specifiek bans) ook wat pragmatischer maken.

• Stukfruit
  • Niet online
Mag ik vragen waarom het na een afgehandelde TR lijkt te worden toegestaan dat een redelijk rechts tot extreemrechtse bron wordt aangehaald die letterlijk spreekt over deportaties alsof het officiële EU-uitspraken zijn?

Het gaat om een bron gepost binnen dit forum die dit soort partijen normaliseert, zaken foutief inkadert en desinformatie verspreidt. Een aantal voorbeelden van de mensen die er de zaak leiden:
In 2020, Brudziński tweeted that "Poland is the most beautiful without LGBTs". (bron)
In February 2018, the Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki stated that "there were Jewish perpetrators" of the Holocaust, "not only German perpetrators." (bron)
In April 2018 a Parliamentary Assembly of Council of Europe investigation revealed that Azerbaijan blindfolded several members of PACE, bringing into play the infamous caviar diplomacy to tone down and soothe criticism towards Azerbaijan. These members were subjected to sanctions. Commenting on these events, Zahradil said: "The Council of Europe has made unilateral and biased decisions on Azerbaijan and it should be abolished" (bron)
Kamall responded by saying that Nazis were National Socialists who followed left wing policies (bron)
Bribery towards the Italian public health care system (bron)
He has argued that "homophobia" is "a stick with which you beat people who dare to raise any kind of objection" and "a totally fictitious problem" and claimed that "Christians are the group that have been most discriminated against" (bron)
Some sources classify FdI as post-fascist, while others consider it neo-fascist. (bron, via bron)
Dat lijkt mij geen betrouwbare bron.

Dat zit wel Schnorr.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Stukfruit schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:24:
Mag ik vragen waarom het na een afgehandelde TR lijkt te worden toegestaan dat een redelijk rechts tot extreemrechtse bron wordt aangehaald die letterlijk spreekt over deportaties alsof het officiële EU-uitspraken zijn?
We hebben hierover getwijfeld aangezien de informatie in de post feitelijk correct was. Maar we hebben er nog een keer naar gekeken en zijn het eens dat dit een onafhankelijk bron verdient, de link is gemodereerd.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02
defiant schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:38:
We hebben hierover getwijfeld aangezien de informatie in de post feitelijk correct was. Maar we hebben er nog een keer naar gekeken en zijn het eens dat dit een onafhankelijk bron verdient, de link is gemodereerd.
Was het niet gewoon de site van de politieke partij/groepering in het Europees Parlement? Op zich is er wel wat voor te zeggen websites van politieke partijen (überhaupt) niet als bron te mogen gebruiken.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:44:
[...]

Was het niet gewoon de site van de politieke partij/groepering in het Europees Parlement? Op zich is er wel wat voor te zeggen websites van politieke partijen (überhaupt) niet als bron te mogen gebruiken.
Op de website van die link staat deze tekst:
https://ecrgroup.eu/artic...migrants_will_be_returned
Weimers: “The era of deportations has begun.”
Dat lijkt me nu niet echt een onafhankelijk statement in de geest van de aangenomen wet.

• Dennis
defiant schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:47:
Dat lijkt me nu niet echt een onafhankelijk statement in de geest van de aangenomen wet.
Dat zeg ik toch ook niet? :) Natuurlijk is het niet een onafhankelijk statement, het is (volgens mij) de site van de politieke partij die blij is dat hun voorstel is aangenomen in het EP.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:55:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet? :) Natuurlijk is het niet een onafhankelijk statement, het is (volgens mij) de site van de politieke partij die blij is dat hun voorstel is aangenomen in het EP.
De vraag was of een partij site als bron gebruikt kan worden. De criteria daarvoor is dat de bron onafhankelijk informatie biedt. Als dat zo is dan mag dat, maar dat is duidelijk niet het geval. De reden daarvoor is dat ze prominent poneren dat “The era of deportations has begun.”, dat is geen onafhankelijk statement.

• Stukfruit
  • Niet online
defiant schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:38:
[...]

Bedankt (y)

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:44:
[...]

Probleem is dat je met deze bron niet goed kan bevestigen wat er gaande is door de duidelijke voorkeuren. Als dit verhaal zonder de eigen uitingen erbovenop klopt dan zou er ook een onafhankelijke bron moeten zijn, maar daar wordt helaas niet naar gelinkt door dit gezelschap.

Stemmingmakerij en het indirect promoten en normaliseren van zaken die niet normaal zijn is wat bij mij de bel laat afgaan. Deporteren is, juist binnen de context van een Europese schiedenis, niet normaal.

Als het EU is dan moet de bijbehorende documentatie ergens te vinden zijn. Als die was gepost dan had ik er geen probleem van gemaakt. Zelfs als het wel omschreven was als deportatie, maar laten we hopen dat de EU nog niet is afgegleden naar dat niveau.

Dat zit wel Schnorr.

• Dennis
Ik snap het @Stukfruit, maar ik vroeg me gewoon af op welke gronden die bron dan niet toegestaan is. Ik zou zelf het woord liever ook vermijden, maar afgezien van de bekende betekenis in de context van de Tweede Wereldoorlog heeft het ook gewoon een taalkundige betekenis.

Hierboven vraag je in je bericht om de bron te verwijderen omdat het bepaalde personen/politici van extreem rechtse partijen zou "verheerlijken", maar dat is een heel andere reden dan het woordgebruik deporteren. En daar ging mijn punt over: dit is de Europese politieke beweging van die politici ter rechterzijde. Natuurlijk ga je op deze site geen verheerlijking vinden van Frans Timmermans :+.

Verder denk ik wel dat er betere bronnen zijn dan deze site, maar die gebruiken ook het woord deporteren. Bijvoorbeeld Amnesty of EuroNews. De Europese Commissie zelf gebruikt het woord niet.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:44:
We hebben dit doorgenomen als moderatieteam maar zien nog altijd geen weg waar deze discussies op niveau gevoerd kunnen worden. Binnen het huidige topic over de oorlog in het MO/Iran roept het al heftige emoties op en hebben we er al regelmatig bij moeten ingrijpen, dat gaat niet beter worden wanneer we een seperaat topic maken.

Qua voorstel om er een apart forumdeel van te maken/themaforum: dat geeft geen enkele ontlasting met hte werk wat we hebben om moderaties uit te voeren.

(en ik wil zo vrij zijn om toe te voegen dat we de frustatie delen dat dit dermate een emotioneel beladen onderwerp is dat het niet meer op een constructieve wijze bespreekbaar lijkt te zijn).

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

polthemol schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:15:
[...]

We hebben dit doorgenomen als moderatieteam maar zien nog altijd geen weg waar deze discussies op niveau gevoerd kunnen worden. Binnen het huidige topic over de oorlog in het MO/Iran roept het al heftige emoties op en hebben we er al regelmatig bij moeten ingrijpen, dat gaat niet beter worden wanneer we een seperaat topic maken.

Qua voorstel om er een apart forumdeel van te maken/themaforum: dat geeft geen enkele ontlasting met hte werk wat we hebben om moderaties uit te voeren.

(en ik wil zo vrij zijn om toe te voegen dat we de frustatie delen dat dit dermate een emotioneel beladen onderwerp is dat het niet meer op een constructieve wijze bespreekbaar lijkt te zijn).
Maar ook de redelijk neutrale observatie dat we van Europese leiders geen afstand nemen van de acties van de VS en staat Israel tegen Iran kunnen verwachten, wordt al weggemodereerd.
Het is een feit dat onze leiders bang zijn om Trump op de tenen te trappen door hem te veroordelen, en dat hij ons bij de ballen heeft mbt gasleveringen.
Het is een feit dat Europese leiders nooit Israel veroordelen. Of dat komt door joodse lobbypraktijken vind ik wat de conspiracy-kant op gaan, maar dat politiek leiders als de dood zijn voor de antisemitisme-kaart is een gegeven.

De acties van deze twee landen (niet de bevolkingsgroepen of religieuze achtergronden) hebben een gigantische impact op de wereld. Tevens is het duidelijk dat Israel de huidige VS makkelijk bespeelt / mee trekt. En alles wat er naar hint wordt weggehaald.

Zo lang de kritiek zich richt op de objectieve acties van een land, zonder doortrekken naar de inwoners zelf of de religie die ze aan hangen, moet dat toch kunnen?

Ik vind het hypocriet, want dezelfde zaken kunnen (veel lomper) wel gezegd worden over de acties van landen waar voornamelijk moslims wonen (Afghanistan, Iran, Arabische landen) of de VS, of Rusland.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DropjesLover schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:29:
Het is een feit dat Europese leiders nooit Israel veroordelen.
Last time I checked horen Spanje, Ierland en Belgie nog steeds bij Europa O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

naitsoezn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Last time I checked horen Spanje, Ierland en Belgie nog steeds bij Europa O-)
Een handvol kleine landen die weinig in de melk te brokkelen hebben. Vanuit de rest, laat staan de EU als geheel/blok, oorverdovende stilte.
20km grensgebied letterlijk platgooien en annexeren, het blijft stil.
Ministers van defensie en de premier die openlijk Groot-Israel te willen, het blijft stil.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• rik86
  • Laatst online: 17:39
DropjesLover schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Maar ook de redelijk neutrale observatie dat we van Europese leiders geen afstand nemen van de acties van de VS en staat Israel tegen Iran kunnen verwachten, wordt al weggemodereerd.
Het is een feit dat onze leiders bang zijn om Trump op de tenen te trappen door hem te veroordelen, en dat hij ons bij de ballen heeft mbt gasleveringen.
Het is een feit dat Europese leiders nooit Israel veroordelen. Of dat komt door joodse lobbypraktijken vind ik wat de conspiracy-kant op gaan, maar dat politiek leiders als de dood zijn voor de antisemitisme-kaart is een gegeven.

De acties van deze twee landen (niet de bevolkingsgroepen of religieuze achtergronden) hebben een gigantische impact op de wereld. Tevens is het duidelijk dat Israel de huidige VS makkelijk bespeelt / mee trekt. En alles wat er naar hint wordt weggehaald.

Zo lang de kritiek zich richt op de objectieve acties van een land, zonder doortrekken naar de inwoners zelf of de religie die ze aan hangen, moet dat toch kunnen?

Ik vind het hypocriet, want dezelfde zaken kunnen (veel lomper) wel gezegd worden over de acties van landen waar voornamelijk moslims wonen (Afghanistan, Iran, Arabische landen) of de VS, of Rusland.
De praktijk leert juist dat dit niet lukt; Het lukt ons hier als forumleden niet om het gesprek hierover op zo'n manier te houden zonder dat het moderatie-team overspannen wordt. Dus ik ben het met je eens dat het zou moeten kunnen. Maar ik zie ook dat dit niet lukt.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

rik86 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:31:
[...]

De praktijk leert juist dat dit niet lukt; Het lukt ons hier als forumleden niet om het gesprek hierover op zo'n manier te houden zonder dat het moderatie-team overspannen wordt. Dus ik ben het met je eens dat het zou moeten kunnen. Maar ik zie ook dat dit niet lukt.
In de situatie tussen Israel en de Palestijnen heb ik daar nog enigsinds begrip voor. Een verschikkelijk, maar relatief lokale situatie.
Maar de acties van de staat Israel en hoe de VS daar in meegetrokken wordt hebben nu domweg impact op de hele wereld. De grote rol van Israel in daarin blijven verzwijgen kan onderhand niet meer. Ook grote nieuwsbedrijven benoemen het gewoon, en neutraal/feitelijk.

BThGvNeOA

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DropjesLover schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:37:
[...]

In de situatie tussen Israel en de Palestijnen heb ik daar nog enigsinds begrip voor. Een verschikkelijk, maar relatief lokale situatie.
Maar de acties van de staat Israel en hoe de VS daar in meegetrokken wordt hebben nu domweg impact op de hele wereld. De grote rol van Israel in daarin blijven verzwijgen kan onderhand niet meer. Ook grote nieuwsbedrijven benoemen het gewoon, en neutraal/feitelijk.
AWM is geen nieuwsbedrijf, AWM is een (sectie van een) discussiefora en vanuit die optiek zullen we moeten kijken of discussies gevoerd kunnen worden binnen de kaders en de middelen die we hebben. We hebben hier, zoals ik boven ook al aangaf in mijn antwoord, serieus naar gekeken, maar we zien geen pad waarbij we die discussie gefaciliteerd krijgen op een AWM-waardige wijze, we hebben nu de al regelmatig de handen vol met moderatiewerk.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-04 08:12

Raphaelo

boeiend!!

polthemol schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:07:
[...]

AWM is geen nieuwsbedrijf, AWM is een (sectie van een) discussiefora en vanuit die optiek zullen we moeten kijken of discussies gevoerd kunnen worden binnen de kaders en de middelen die we hebben. We hebben hier, zoals ik boven ook al aangaf in mijn antwoord, serieus naar gekeken, maar we zien geen pad waarbij we die discussie gefaciliteerd krijgen op een AWM-waardige wijze, we hebben nu de al regelmatig de handen vol met moderatiewerk.
Misschien dan de kaders aanpassen? Het is toch te bizar voor woorden dat je over alles mag discussieren, behalve als het Israelische oorlogsmisdaden betreft. Het verbieden van die discussie zorgt voor complottheorieën en antisemitisme. Het lijkt dan alsof Israeliers en Joden beschermt moeten worden voor kritiek. Terwijl op Tweakers geen enkele andere groep die bescherming krijgt.

originele signatures zijn top!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Raphaelo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Misschien dan de kaders aanpassen? Het is toch te bizar voor woorden dat je over alles mag discussieren, behalve als het Israelische oorlogsmisdaden betreft. Het verbieden van die discussie zorgt voor complottheorieën en antisemitisme. Het lijkt dan alsof Israeliers en Joden beschermt moeten worden voor kritiek. Terwijl op Tweakers geen enkele andere groep die bescherming krijgt.
En dat het ook mogelijk is om oorlogsmisdaden niet te benoemen cq te handhaven op een beschuldigend vingertje, maar dat het land een buitengewoon actieve rol speelt in een oorlog tegen een ander land. Wat momenteel impact heeft op de wereld, met als dit langer duurt, groter dan de inval van Rusland in Oekraine of Covid.
Best knap, voor een landje van 10 miljoen inwoner zonder echt specifieke eigen resources.

BThGvNeOA

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ik denk dat de punten helder zijn, het hier verder gaan doorvoeren met sec gezien inhoudelijk te gaan bespreken waar nu al enkele malen op rij een 'nee' op is gegeven lijkt me niet productief.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:54

Dennis1812

Amateur prutser

Als het puur op mod capaciteit komt helpt een los thema forum maken toch wel?
Dan kan je specifiek mods aanmaken voor het thema gebied. En dus ook specifiek mensen eruit knikkeren die zich niet aan de regels houden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:36

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Dennis1812 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:33:
Dan kan je specifiek mods aanmaken voor het thema gebied. En dus ook specifiek mensen eruit knikkeren die zich niet aan de regels houden.
Ik ben zelf vanuit Discord toegevoegd aan een themaforum over de verkiezingen, dat ging redelijk. Maar ik geef wel toe dat dat niet ideaal was, wel noodzakelijk. Ik moest veel dingen leren over de nieuwe knopjes en kreeg (uiteraard) niet meteen alle rechten die de ervaren mods wel hebben.

Dus blijft over ervaren mods die ook andere fora doen en dan zijn we terug bij af, het lost ook het punt van mensen eruit knikkeren niet op, dat is gewoon arbeidsintensief en kan overigens nu ook in AWM, maar dus niet door iedere mod...

Dus nee, een themaforum lost wat ons betreft nog steeds niets op en hiermee kunnen we deze discussie verder afronden (hij is vorige week nog gevoerd immers).

Tweakers Discord

• vanaalten
Dennis1812 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:33:
Ik gok dat ook deze optie al meerdere malen is voorgesteld en afgewezen.

Sowieso lijkt het mij lastig om mods te vinden die zin hebben om zo'n gevoelig onderwerp te modereren. Er is niet veel nodig of dingen lopen uit de hand en moet er ingegrepen worden. Dan krijg je vanzelf reacties als 'de mod staat alleen zijn eigen mening toe' of 'de mod is partijdig' of 'andere gebruiker zei dit ook en toen werd niet ingegrepen'. Ga je mensen uit dat topic gooien, dan krijg je in de 'lieve adjes' en 'schop een modje' andere topics om het 'wangedrag van de mods' aan de kaak te stellen, 'ik ga klagen bij DPG' en natuurlijk 'ik herken het oude Tweakers niet meer en zeg op'.

Dus de keuze is een beetje: willen we een enorme bak chagrijn en mod-werk binnen halen, of gaan we dit onderwerp gewoon geen ruimte geven? En die keuze is, denk ik, al gemaakt.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-04 08:12

Raphaelo

boeiend!!

vanaalten schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Ik gok dat ook deze optie al meerdere malen is voorgesteld en afgewezen.

Sowieso lijkt het mij lastig om mods te vinden die zin hebben om zo'n gevoelig onderwerp te modereren. Er is niet veel nodig of dingen lopen uit de hand en moet er ingegrepen worden. Dan krijg je vanzelf reacties als 'de mod staat alleen zijn eigen mening toe' of 'de mod is partijdig' of 'andere gebruiker zei dit ook en toen werd niet ingegrepen'. Ga je mensen uit dat topic gooien, dan krijg je in de 'lieve adjes' en 'schop een modje' andere topics om het 'wangedrag van de mods' aan de kaak te stellen, 'ik ga klagen bij DPG' en natuurlijk 'ik herken het oude Tweakers niet meer en zeg op'.

Dus de keuze is een beetje: willen we een enorme bak chagrijn en mod-werk binnen halen, of gaan we dit onderwerp gewoon geen ruimte geven? En die keuze is, denk ik, al gemaakt.
Het is een keuze, maar het onderwerp geen ruimte geven is wel een standpunt innemen. Alleen die ene discussie censureren laat zien dat zelfs hier kritiek op Israel blijkbaar een issue is.

originele signatures zijn top!

• vanaalten
Raphaelo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 05:57:
Alleen die ene discussie censureren laat zien dat zelfs hier kritiek op Israel blijkbaar een issue is.
Nee, het is een issue dat een escalatie in een discussie bij dit onderwerp onvermijdelijk is. ALS ze het onderwerp Israel-Palestina ruimte zouden geven zou er prima kritiek op Israel (of Palestijnen, of Hamas, of wie dan ook) gegeven mogen worden.

Kritiek op Israel is het probleem niet. Het probleem is dat het ondoenlijk is om de gemoederen rustig te houden, om met gefundeerde meningen te blijven komen en respect te hebben voor andermans standpunten.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:53:
De status van de EU hun handelsakkoorden hoort allemaal niet hier thuis
Vanwaar wordt dit buiten scope van de discussie geplaatst? En indien dit niet in scope is kan je ook wel beargumenteren dat economische consequenties als geheel geen plek hebben in het topic. Voor mij is de lijn na deze modbreak in ieder geval niet duidelijker geworden.

• stylezzz
  • Laatst online: 23:09
Raphaelo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 05:57:
[...]

Het is een keuze, maar het onderwerp geen ruimte geven is wel een standpunt innemen. Alleen die ene discussie censureren laat zien dat zelfs hier kritiek op Israel blijkbaar een issue is.
Eensch. De halve wereld staat in de fik, en we discussiëren er hier lustig op los... Maar het onderwerp israel/joden blijft een red flag. Ik vermoed dat er een dieper liggende reden is dan 'we hebben geen mod-capaciteit', waarom dat dit onderwerp anno 2026 nog steeds verboden grond is.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Vanwaar wordt dit buiten scope van de discussie geplaatst? En indien dit niet in scope is kan je ook wel beargumenteren dat economische consequenties als geheel geen plek hebben in het topic. Voor mij is de lijn na deze modbreak in ieder geval niet duidelijker geworden.
Ik twijfelde er even over, maar Europese handelsdeals vonden hun oorzaak al in de tijd dat Trump met zijn tarieven begon te strooien. Het topic zelf is veel meer gericht op VS/Israel vs Iran en de regio. Het lijkt me dan vrij misplaatst om daar de status van Europa hun handelsavonturen te gaan doorpakken.

Het lijkt me een zinnig streven (waar mogelijk :) ) om te voorkomen dat de chaos die de VS op alle fronten veroorzaakt ook ervoor zorgt dat uiteindelijk alles in elk topic moet kunnen staan en het allemaal een warrige brei gaat geven.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Ik twijfelde er even over, maar Europese handelsdeals vonden hun oorzaak al in de tijd dat Trump met zijn tarieven begon te strooien. Het topic zelf is veel meer gericht op VS/Israel vs Iran en de regio. Het lijkt me dan vrij misplaatst om daar de status van Europa hun handelsavonturen te gaan doorpakken.

Het lijkt me een zinnig streven (waar mogelijk :) ) om te voorkomen dat de chaos die de VS op alle fronten veroorzaakt ook ervoor zorgt dat uiteindelijk alles in elk topic moet kunnen staan en het allemaal een warrige brei gaat geven.
Wellicht dan een specifiekere vraag, de positionering van de EU en het associatieverdrag met Israel óf directe positionering van de EU en de VS. Die lijken mij dan weer niet offtopic? Maar de discussie over een handelsverdrag met China dan weer wel.

Nu onderken is sowieso wel dat het redelijk wrang voelt hoe soms de discussie over de economische as gaat, zeker als het conflict ook dermate veel mensenlevens direct raakt.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@NMH ’vrolijk’, ‘grappig’ en ‘leuk’ is subjectief, niet objectief.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:46

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Wispe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:25:
@NMH ’vrolijk’, ‘grappig’ en ‘leuk’ is subjectief, niet objectief.
Het nieuws artikel gaat over het feit dat de vader van het kind niet bekend is en voorlopig niet bekend zal worden, en dat de verzoek bij een rechter om als vader erkend te worden afgewezen is. Dat de omstandigheden waaronder het kind verwerkt zijn dusdanig opmerkelijk is dat het als grappig gezien kan worden verandert niks aan het feit dat het hier om een ongekend persoonlijk drama gaat van een moeder, vader, oom, en een toekomstig kind.

En ik geef toe dat ik ook moest glimlachen toen ik het las, maar toen dacht ik aan alle ellende en toen werd het artikel wel een beetje een domper.

Als er over een paar jaar een artikel komt waarin geschreven wordt dat ze eindelijk weten wie de vader is, waardoor er een einde komt aan alle juridische onzekerheid, dan zou je van mij zeker een duimpje krijgen, maar nu is vooral een opmerkelijke verhaal waar veel leed achter zit.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@begintmeta heeft een post van mij geedit hier: Shadow_Agent in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"

Ten eerste is wat hij zegt incorrect: het originele bericht staat gewoon nog in het topic. Ten tweede: de mbr zaken stonden niet in de door mij gequote bericht. Dus mijn post was al de geedite versie. Ten derde: ik reageer gewoon inhoudelijk!

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Agent op 04-04-2026 11:01 ]

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:36

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Shadow_Agent schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:58:
@begintmeta heeft een post van mij geedit hier: Shadow_Agent in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"

Ten eerste is wat hij zegt incorrect: het originele bericht staat gewoon nog in het topic. Ten tweede: de mbr zaken stonden niet in de door mij gequote bericht. Dus mijn post was al de geedite versie. Ten derde: ik reageer gewoon inhoudelijk! Ten vierde; volgens mij is deze mod geen mod van dit subforum?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFunc2AKOY7Oa72OzDqxR5nUdAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZA0T350auKEcM8SH2A6nmrr.png?f=fotoalbum_large begintmeta is zeker wel mod van AWM.

Verder zal ik eens kijken, maar het had sowieso geholpen als je niet gestart was met noemen dat je het bericht gelezen had voor de modbreak, denk ik...

Oh en deze feedback had ook prima in DM aan @begintmeta gemogen :)

[ Voor 3% gewijzigd door darkrain op 04-04-2026 11:08 ]

Tweakers Discord

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

@darkrain mijn vierde punt had ik al geedit inderdaad, ik zag hem niet in dit topic staan dus dacht dat hij geen mod was hier maar inderdaad wel van AWM ;)

Ik reageer misschien wat fel hierboven maar vond het een beetje een flauwe edit omdat ik gewoon on topic reageer. Misschien was het noemen van het feit dat ik het gelezen had de reden van de edit?

Naja geen idee. Ik ga eerst even wat anders doen. Al dat nieuws over de oorlog maakt mij ook niet gezelliger :'(

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Shadow_Agent schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:23:
@darkrain mijn vierde punt had ik al geedit inderdaad, ik zag hem niet in dit topic staan dus dacht dat hij geen mod was hier maar inderdaad wel van AWM ;)
In algemene zin over dit punt: moderators zullen zich over het algemeen op hun eigen forumdeel concentreren, maar je kunt ze soms ook daarbuiten actief zien. Zo heb ik wel eens in PFSL meegeholpen toen ze daar handen tekort kwamen en omgekeerd helpen onze collega's ook wel eens in AWM. Dus je kunt af en toe een "buitenlandse" moderator tegenkomen. :)
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen, opmerkingen of discussies over algemeen beleid binnen het subforum, zoals ook in de topicstart beschreven staat.

Het is niet bedoeld als feedback en commentaar op elkaars postgedrag, maak hiervoor een topic report aan of stuur de AWM moderators een DM.

Bij klachten over specifieke misstanden in topics verwachten we dat er ook een topic report is aangemaakt. Zo kunnen we zien waar het mis is gegaan.

Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.