Silvos schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:46:
Het wolventopic is nu weer dicht. Ik ben toch wel nieuwsgierig naar hoe de moderators van Tweakers hiermee om willen gaan. Polarisatie is een maatschappelijk actueel probleem wat niet enkel speelt bij het wolventopic maar bij andere zaken zoals buitenlandse conflicten, Nederlandse politiek, klimaatbeleid.
Het gaat niet eens zozeer om de polarisatie, maar om de vruchtbaarheid van de discussie zelf. Een goede discussie draait om de uitwisseling van argumentatie en onderbouwing, waardoor de kwestie wordt uitgediept door de deelnemers en de discussie ook iets oplevert voor deelnemers en lezers.
Als dat echter niet gebeurd en telkens dezelfde argumenten worden herhaald en de discussie in cirkels gaan, dan heeft het eigenlijk geen toevoegde waarde. Een discussie die feitelijk een patstelling is en waarin niemand beweegt levert geen nieuw inzichten op. Dat is het moment waarop het topic dan tijdelijk sluiten.
Dat topic is geen uitzondering, we hebben in het verleden vaker topics gesloten waarin dit voorkwam.
Ik begrijp de frustratie van moderators om steeds in te grijpen, echter een topic sluiten of een gespreksonderwerp verbieden op dit forum is eigenlijk het belonen van personen die proberen een topic te laten ontsporen en een vorm van censuur.
Ik wil toch graag even terugduwen tegenover het gebruik van het woord censuur. Censuur is als de overheid met dwangmiddelen journalistiek en media het verbied om over onderwerpen te praten. Moderatie is iets totaal anders dan censuur, elke platform is vrij om te bepalen welke onderwerpen besproken mogen worden of niet, dat heeft niets met overheidsdwang te maken.
Het lijkt me waardevol me waardevol om dat te behouden. Ik zie nu vaak dat topics worden gemodereerd met algemene waarschuwingen of topicregels, misschien zou het toch beter zijn om iets meer gericht op de misdragingen te modereren. Het is in de populaire topics als je langer dan een paar dagen meeleest meestal wel snel duidelijk welke gebruikers bijdragen aan het ontsporen van een topic.
Allereerst, er zijn maar weinig onderwerpen die we permanent (of iig niet zonder erg goede onderbouwing hiervoor) niet toestaan. Elke andere sluiting is tijdelijk en we staan altijd open om zulke topics opnieuw te openen of een nieuw topic te starten.
Maar het kernprobleem is dat we moeilijk kunnen modereren op het feit dat niemand overtuigd is van elkaars argumentatie en de discussie in cirkels gaat. Het zijn dan toch echt de deelnemers zelf die moeten inzien dat discussie vast zit en in de spiegel moeten kijken. We kunnen niemand daartoe dwingen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert