GLPvdA en de SP willen vooral arbeidsmigratie aanpakken. En laten we niet de discussie opnieuw voeren over het percentage arbeidsmigratie vs. vluchtelingen of hoe je de groep zou willen duiden: die discussie is hier al heel vaak gevoerd en alle argumenten zijn al over en weer benoemd en die zijn heel valide. Maar ondanks dat asielzoekers een kleiner percentage is, vindt de kiezer het belang hiervan blijkbaar groter dan van arbeidsmigratie.
De oplossing ligt niet bij extreemrechts. . Ik snap ook niet zo goed waarom je dit wél blijft verdedigen en normaliseren.
Ik probeer te duiden waarom (ik denk dat?) kiezers op partijen in het rechtse politieke spectrum stemmen. Maar misschien lukt het mij niet zo goed, dat kan ook.
Ik vind het niet heel sterke columns om eerlijk te zijn, naast het feit dat ze gedateerd zijn. Die casus over Timmermans die Orbán een antisemiet noemt omdat hij kritiek heeft op George Soros vind ik enigszins vergelijkbaar met de casus rondom Douwe Bob en Yesilgoz. Heel makkelijk om iemand anders antisemitisch te noemen.
Wat betreft het NOS-artikel (uit 2014) maakt Esther Voet zich vooral zorgen over een eventueel verbod op ritueel slachten en besnijdenis. Nouja, als dat al als antisemitisch kwalificeert, dan vrees ik dat ik dat ook ben (en ik denk overigens een grote meerderheid van de Tweakers in dit topic)

.
De kiezer wil niet per se minder immigratie, maar minder overlast van immigratie.
Juist! En sommige politieke partijen zeggen: we maken de opvanglocaties kleiner en/of verspreiden de overlastgevers over het land. Zoals de SP (verkiezingsprogramma pagina 27) en de PvdA (verkiezingsprogramma pagina 111). Het signaal wat er vanuit gaat is dat niet de bron wordt aangepakt, maar dat er een workaround is.
Het is dezelfde discussie als met de gratis bus in Ter Apel deze week. In plaats van mensen aan te pakken die chauffeurs bedreigen, bespugen of zich anderszins misdragen maken we de bus maar gratis want dan ontstaat er geen gedoe meer.
Ik heb het al heel vaak gezegd: pak de groep overlastgevers hard aan en je zult zien dat het draagvlak voor het geheel toeneemt. Maar ja, daar zit allerlei wet- en regelgeving ons in de weg.
En die overlast wordt nu juist veroorzaakt, verergerd en benadrukt door de rechtse partijen, PVV voorop, nota bene de minister voor asiel leverend maar de zaak, doelbewust, alleen maar escalerend. Vermindering van de overlast is nou juist wat de linkse partijen voor ogen hebben.
De overlast wordt veroorzaakt door de overlastgevers. Verder zie wat ik hierboven stel: weliswaar vermindert of verplaatst de overlast door de plannen van de linkse partijen, maar de overlastgevers blijven buiten schot. Dat steekt.
Overigens biedt ook rechts geen vermindering van immigratie aan. Dat zeggen ze alleen.
Je doelt natuurlijk dat rechtse partijen op basis van ervaring van de afgelopen jaren duidelijk ineffectief zijn gebleken. Daar is denk ik geen speld tussen te krijgen. Ik zou zeggen: moet je kijken wat een electorale bal hier voor een open doel ligt. Het enige wat Klaver moet zeggen is dat we de groep overlastgevers hard gaan aanpakken. En dan niet met een niet verder uitgewerkt zinnetje in het verkiezingsprogramma op pagina 105, maar met een duidelijk en concreet plan.