Stukfruit schreef op maandag 27 januari 2025 @ 01:09:
Je beantwoordt hier mijn vraag door twee verschillende periodes naast elkaar te zetten. Onder de kabinetten van Lubbers begon bijvoorbeeld het neoliberalisme pas net wortel te schieten, als ik het me goed herinner.
Dat is inclusief een periode die financieel gezien niet erg fijn was.
Dat maakt toch niet uit? Mijn punt is dat je ook met grenscontroles prima handel kunt drijven, dus we moeten niet doen alsof ons hele land in elkaar stort en we niet meer kunnen exporteren bijvoorbeeld. Vroeger was dat ook zo dus nu kan dat ook.
En ja, sommige sectoren zullen misschien negatief beïnvloed worden. Hopelijk krijgen we bijvoorbeeld wat minder distributiecentra. En dan heb je daar dus ook minder arbeidsmigranten voor nodig. Win-win wat mij betreft.
Door mensen uit te sluiten kunnen ze inderdaad niet bijdragen aan diezelfde verzorgingsstaat. Wat je hier lijkt te doen is aannemen dat mensen voornamelijk komen om het systeem uit te buiten?
Nee hoor, dat zeg ik nergens en suggereer ik evenmin. Iedereen wil natuurlijk een beter leven en met dat streven is niets mis. Feit is alleen dat niet iedereen even goed in staat is te voorzien in eigen onderhoud en netto is de bijdrage aan de verzorgingsstaat voor deze groep negatief.
Mijn punt is daarom dat je de toestroom moet beheersen om het betaalbaar te houden voor ons allemaal.
Volgens mij vroeg ik of je geen links wilde geven omdat het weinig verduidelijkt. Je link toont aan dat het er is, maar niet waarom het er is. Rondreizen en slecht gedrag vertonen is geen oorzaak; niemand staat 's ochtends op om te denken: "hoe ga ik nu weer eens zoveel mogelijk schade aanrichten?".
Dat vroeg je helemaal niet, je zei dat je geen artikelen van het AD wilde. Daarom kreeg je van mij een betrouwbare bron met een stuk gequote erbij.
En helaas, er zijn dus wel groepen die niet met de beste intenties opstaan. En als we het hebben over mobiel banditisme denk ik bijvoorbeeld aan
dit relaas van een Roma kind. Ik kan er niet eens één stukje uit pikken want het is gewoon een bizar verhaal. Ik denk dat deze kinderen het best af zijn door uit huis geplaatst te worden, maar deze mensen wordt nu geen strobreed in de weg gelegd om hiernaartoe te reizen en criminele activiteiten te ontplooien.
In mijn quote stond trouwens vet gedrukt waarom het er is, dus ook dat argument van je klopt niet. De reden is dat er geen grenzen zijn en dat hier genoeg te halen is. Dat tweede kun je alleen oplossen door ons allemaal in armoede te storten, dus daarom zou mijn oplossing zijn iets te doen aan het eerste.
Wie gaat dat betalen en waarvan?
Dat zijn goede vragen die beantwoord moeten worden, maar zeker is dat er een kostenplaatje aan hangt. Hoeveel dat is hangt af van de implementatie.
Ik vermoed dat je wel begrijpt dat ik het over een neoliberalistische instelling had die te ver is doorgevoerd.
Wat bedoel je nu precies? Het heeft niets met neoliberalisme te maken, het gaat gewoon om oplichters. Als het om neoliberalisme zou gaan zou de prijs hoog kunnen zijn maar wordt het tenminste opgelost, maar dat is hier het geval helemaal niet.
Dat laatste stukje is belangrijk. Wat jij voorstelt klinkt voor mij namelijk als water dragen naar de zee. Ja, je kan alle slechte mensen aanpakken, maar je kan ook het systeem bijschaven op de punten waar het lek is zodat je geen water weg hoeft te dragen.
Wat mij betreft doen we allebei.