Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dit topic dient als verzameltopic voor betrouwbare bronnen in AWM.

Ook kan in dit topic worden gediscussieerd met welke criteria we bronnen moeten beoordelen. Tweakers heeft hiervoor een Broncontrole criteria richtlijn. Deze richtlijn moet echter ter discussie kunnen staan, anders wordt het een dooie letter.

Die bronnen worden gaande de discussie in dit topic verzameld in deze startpost om zo te komen tot een uitgangspunt voor een betrouwbare bronnenlijst. Ook kan het zijn dat discussies of delen van discussie hiernaartoe verplaatst worden omdat ze hier beter op hun plek zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 22:03 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Napo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:53:
[...]

En een 'leider' van een departement die op zijn eigen platform het heeft over leaderboards en entertainment waarde. What possible could go wrong.

[Afbeelding]

Efficiency is overigens inherent geen heilig doel dat je zou moeten nastreven als een overheid.
Wat mis ik hier? Dit is toch geweldig? Mogen ze wat mij betreft hier ook doen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:59:
[...]

Wat mis ik hier? Dit is toch geweldig? Mogen ze wat mij betreft hier ook doen :)
@Virtuozzo, waar ben je? Vaniska had jouw forum signature nog niet gezien.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Voor een 14-jarige klinkt dit wel als een hele leuke ownage idd, maar de echte wereld is misschien geen videospelletje? Misschien zijn er belangrijkere zaken dan een leuke meme te genereren?

We hebben gezien hoe losgerukt van feiten en hoe onbetrouwbaar Trump en Musk zijn. Om twee zo *knip* niet zo los te laten op de overheid, buiten elke vorm van checks and balances om is een ramp in wording. Weten we nog de belofte dat elke grote verandering bij Twitter via een bindende poll uitgevoerd zou worden?

[ Voor 35% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 22:09 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

fsfikke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:09:
[...]

Voor een 14-jarige klinkt dit wel als een hele leuke ownage idd, maar de echte wereld is misschien geen videospelletje?

We hebben gezien hoe losgerukt van feiten en hoe onbetrouwbaar Trump en Musk zijn. Om twoo zo volslagen idioten los te laten op de overheid, buiten elke vorm van checks and balances om is een ramp in wording. Weten we nog de belofte dat elke grote verandering bij Twitter via een bindende poll uitgevoerd zou worden?
Waar baseer je dit op? volslagen idioten? *knip* geen meta comment in posts, hiervoor hebben we Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic We hebben het hier over de rjikste man ter wereld, die al een aantal keer het onmogelijke gedaan heeft en iemand die voor de 2e keer president herkozen is. Toon eens wat respect.

Twitter is nog nooit zo goed geweest als nu. imho, ook het enige platform die voorspelt had dat Trump dik ging winnen, *Knip* discussie niet met een hyperbool opkloppen. Bovendien moet een dergelijke uitspraak met meer worden onderbouwd dan dat het platform een voorspelling goed heeft.

Ik vind volledige transparantie iig een goed iets en snap niet hoe dat enkel "voor een 14 jarige" goed is.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 22:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:12:
[...]

Waar baseer je dit op? volslagen idioten? *knip*We hebben het hier over de rjikste man ter wereld en iemand die voor de 2e keer president herkozen is. Toon eens wat respect.
Sorry, maar enkel omdat iemand veel geld heeft kwijl ik hem niet achterna. En Vivek is volgens mij noch de rijkste man ter aarde, noch de president.
Twitter is nog nooit zo goed geweest als nu. imho, ook het enige platform die voorspelt had dat Trump dik ging winnen,*knip*

Ik vind volledige transparantie iig een goed iets en snap niet hoe dat enkel "voor een 14 jarige" goed is.
Het is duidelijk in welke bubble je je begeeft. Kijk naar de beloftes die Musk heeft gedaan bij overname, en kijk naar wat er werkelijk uitgekomen is. Absolute free speech voor iedereen die het met Musk eens is, de rest wordt zonder pardon verbannen.

Maar goed, ik verwacht niet dat een troll die heel luid schande roept over wat Twitter wel niet allemaal voor een enge dingen heeft gedaan voordat Musk aan de macht kwam opeens ook maar half zo kritisch kijkt naar wat de Musksias nu zelf doet.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

fsfikke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:14:
[...]

Het is duidelijk in welke bubble je je begeeft. Kijk naar de beloftes die Musk heeft gedaan bij overname, en kijk naar wat er werkelijk uitgekomen is. Absolute free speech voor iedereen die het met Musk eens is.
Dat kan ik natuurlijk net zo goed zeggen, vrij duidelijk waar jij je begeeft en welke voorkeur je hebt, helaas is dat nou niet hetzelfde als *knip* Veeg s.v.p. niet het hele Amerikaanse volk op een hoop. "Het volk wil zus en zo is een generalisatie"

*knip* Nee, gaande discussie gaat over twitter, niet breder maken
Sorry, maar enkel omdat iemand veel geld heeft kwijl ik hem niet achterna.
Geen onvergelijkbare onderwerpen aan elkaar koppelen. Zo verzandt de discussie

Dat je niks met de man hebt, is volledig jouw keuze, maar om met termen als idioot te komen vind ik persoonlijk ongepast.

[ Voor 41% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 22:37 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zie je niet dat dit een enorm conflict of interest is? Organisaties die toezien op Musk’s bedrijven of daar contracten mee hebben, en hij gaat dan daar in kosten snijden enzo? Dat is gewoon vragen om corruptie en problemen.

Hoe zou je het vinden als de baas van zeg Pfizer boven de FDA of onze Gezondheidsraad stond? Zo’n soort situatie is het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:12:
[...]

Volledige transparantie zou inhouden dat er geen details worden weggelaten en er niet wordt gestrooid met zaken die niet kloppen maar wel mooi klinken.

Dat is overigens ook waarom ik hierboven link naar iets wat met wiskunde kan worden ontkracht ipv met een kritische denkwijze. Musk heeft zijn werkveld tegenwoordig verplaatst naar dat laatste, maar heeft een steeds verder groeiende historie met zaken achter zich die feitelijk niet kloppen tenzij je van mening bent dat 1 + 1 appel != 2 appels. En dan zijn we sowieso uitgepraat.

En dan laat ik zelf nog achterwege dat dictaturen de informatie ook erg interessant zullen vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 13-11-2024 12:48 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:16:
[...]

Noem eens een platform dat meer freedom of speech heeft dan Twitter, ben namelijk wel benieuwd waar je dit op baseert.
Ik kan op vrijwel ieder sociaal medium kritiek over Musk uiten in tegenstelling tot Twitter? Rare vraag.

Overigens wordt vrijheid van meningsuiting weer eens verward met het recht om te liegen, dat is jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

nst6ldr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:07:
[...]

Ik kan op vrijwel ieder sociaal medium kritiek over Musk uiten in tegenstelling tot Twitter? Rare vraag.

Overigens wordt vrijheid van meningsuiting weer eens verward met het recht om te liegen, dat is jammer.
Oh, daarom zijn er genoeg posts onder #ElonIsAFascist :)
Word vooral veel gehaat over X door mensen die nooit op X kijken volgens mij en uiteraard veel papegaai gedrag.

YouTube: 'You Just Lied': Elon Musk Slaughters BBC Reporter In Live Interview

Check dit interview maar eens, Musk en een BBC reporter. de beste man heeft het over haat etc maar kan geen eens 1 concreet voorbeeld geven, dit is gewoon puur papegaai gedrag en dat vind ik jammer.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 13-11-2024 15:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:28:
[...]

Oh, daarom zijn er genoeg posts onder #ElonIsAFascist :)
Zodra je een aanzienlijke hoeveelheid volgers hebt veranderd dat natuurlijk: https://www.forbes.com/si...lists-are-suspended-by-x/
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:28:
[...]

Word vooral veel gehaat over X door mensen die nooit op X kijken volgens mij en uiteraard veel papegaai gedrag.

YouTube: 'You Just Lied': Elon Musk Slaughters BBC Reporter In Live Interview

Check dit interview maar eens, Musk en een BBC reporter. de beste man heeft het over haat etc maar kan geen eens 1 concreet voorbeeld geven, dit is gewoon puur papegaai gedrag en dat vind ik jammer.
Hoeveel geld vind je die uitspraak waard? Even serieus, ik heb nú Twitter open, hoeveel ben je bereid over te maken voor iedere haatdragende tweet die ik voorgeschoteld krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nst6ldr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:48:
[...]

Zodra je een aanzienlijke hoeveelheid volgers hebt veranderd dat natuurlijk: https://www.forbes.com/si...lists-are-suspended-by-x/

[...]

Hoeveel geld vind je die uitspraak waard? Even serieus, ik heb nú Twitter open, hoeveel ben je bereid over te maken voor iedere haatdragende tweet die ik voorgeschoteld krijg?
Stuur er maar een paar op DM :)
Ben wel benieuwd wat jij op je feed ziet, want kennelijk zien wij totaal verschillende dingen.

Op Reddit kan je kennelijk gebanned worden voor het posten van een Trump gif in het bijhorende discord kanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCqwOSEDVAyEjQAmXbE5IW4MLpQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KWTkaSiAgD6wmm5FTmN4u6Ib.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 13-11-2024 16:31 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04 11:06

DevWouter

Creator of ThenNext

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:30:
[...]

Stuur er maar een paar op DM :)
Ben wel benieuwd wat jij op je feed ziet, want kennelijk zien wij totaal verschillende dingen.

Op Reddit kan je kennelijk gebanned worden voor het posten van een Trump gif in het bijhorende discord kanaal.

[Afbeelding]
Eens kijken. Een (slecht gemaakt) plaatje die bestaat uit of alleen rood of blauwe kleuren. In een disability topic die verder geen context heeft of relevant is voor die reddit. Tuurlijk krijg je een ban.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:35:
[...]

Eens kijken. Een (slecht gemaakt) plaatje die bestaat uit of alleen rood of blauwe kleuren. In een disability topic die verder geen context heeft of relevant is voor die reddit. Tuurlijk krijg je een ban.
- Excuus, niet goed gekeken.
Was inderdaad Reddit.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 13-11-2024 22:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:17
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:38:
[...]

Kennelijk niet zo bekend met Discord denk ik? Gifjes vliegen daar alle kanten op, een disability discord is daar geen uitzondering op. :)
Reddit? Discord?
Wat is het nu.

Zo te zien is /r/disability een normale reddit pagina die daar overgaat.
Lijkt me logisch dat zulke trump memes niet welkom zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- Excuus, niet goed gekeken.
Was inderdaad Reddit.

[ Voor 228% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 13-11-2024 16:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:17
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:47:
[...]

Je kan toch zien dat de gif geplaatst is op Discord (Zie UI) die linked staat aan een subreddit.
Eens, op een reddit post zijn gifjes minder geaccepteerd dan Discord, maar dit was hier niet het geval.
Ah nu snap ik het denk ik..

Dus.. je post op een discord van een reddit disability community gifjes die politiek beladen zijn. En dan verbaast zijn dat je verbannen wordt?
En dat vind je hetzelfde als het haat wat @nst6ldr bedoelde?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:38:
[...]

Kennelijk niet zo bekend met Discord denk ik? Gifjes vliegen daar alle kanten op, een disability discord is daar geen uitzondering op. :)
offtopic:
Ik heb de moderator cursus van Discord meermaals afgerond ;)

De ban gaat over r/disability en de screenshot is geplaatst in Discord.

Los waar het plaatje geplaatst is (want we weten de onderlinge relatie niet, als die er al is), de afbeelding heeft niks met disability te maken.

Overigens is het mij onduidelijk wat je met een N=1 wilt bewijzen en waarom dat bewijs voor jou zo belangerijk is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hortz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:51:
[...]

Ah nu snap ik het denk ik..

Dus.. je post op een discord van een reddit disability community gifjes die politiek beladen zijn. En dan verbaast zijn dat je verbannen wordt?
En dat vind je hetzelfde als het haat wat @nst6ldr bedoelde?
Haat? Dat artikel kan ik niet eens lezen zonder mijn Adblock uit te doen, volgens mij vooral journaliste die gebanned zijn omdat ze zich krtisch geuit hebben tegen Musk, maar haat?

*knip* ontopic blijven

Volgens mij vinden jullie al snel dingen 'haat' hier en heb overigens nog geen dm binnen met die zogenaamde haat.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 16:34
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:55:
[...]

Haat? Dat artikel kan ik niet eens lezen zonder mijn Adblock uit te doen, volgens mij vooral journaliste die gebanned zijn omdat ze zich krtisch geuit hebben tegen Musk, maar haat?

*knip*

Volgens mij vinden jullie al snel dingen 'haat' hier en heb overigens nog geen dm binnen met die zogenaamde haat.
Feel reddits zijn explicit politieke posts gebanned, en elke subreddit heeft weer andere regels de bepaald worden door degene die de sub runnen.

Twitter blockeerd dingen als CIS en musk critiek omdat de eigenaar dat niet leuk vind.

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 23:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

[...]

Ik zal even de context geven.

De overkoepelende lijn is dat als iemand onderzoek doet naar Musk en kritisch bent die snel een ban krijgt en soms zelfs een shadow-ban. Daar was toen een behoorlijk rel over, ook omdat journalisten (welke vaak onderzoek doen) vaak Twitter gebruikte.

Een tweede feit (welke relevanter is), is dat Musk behoorlijk vaak halve waarheden vertelt en het niet ongebruikelijk is dat die hard op liegt. Niet zo erg als Trump, maar wel dusdanig vaak dat journalisten zich afvragen waarom mensen nog in hem investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:00:
[...]

Ik zal even de context geven.

De overkoepelende lijn is dat als iemand onderzoek doet naar Musk en kritisch bent die snel een ban krijgt en soms zelfs een shadow-ban. Daar was toen een behoorlijk rel over, ook omdat journalisten (welke vaak onderzoek doen) vaak Twitter gebruikte.

Een tweede feit (welke relevanter is), is dat Musk behoorlijk vaak halve waarheden vertelt en het niet ongebruikelijk is dat die hard op liegt. Niet zo erg als Trump, maar wel dusdanig vaak dat journalisten zich afvragen waarom mensen nog in hem investeren.
Dat stuk ben ik zeker met je eens.

Ik zeg ook zeker niet dat de man perfect is. Zijn fratsen met doge, btc pump etc. heb ik ook zo mijn meningen over.

*knip* Niet het argument wegzetten met een hyperbool uitspraak. Zo diskwalificeer je het gegeven

Dat stukje van; journalisten zich afvragen waarom mensen nog in hem investeren.
Hier hebben we natuurlijk een tijdje terug genoeg over vernomen tijdens de vote bij Tesla en er zijn toch veel mensen die daar anders over denken.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

ArgantosNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:00:
Twitter blockeerd dingen als CIS en musk critiek omdat de eigenaar dat niet leuk vind.
offtopic:
Volgens is Twitter juist vooral een CIS bolwerk, waarschijnlijk bedoelde je LHBTQ+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:03:
[...]

Dat stuk ben ik zeker met je eens.

Ik zeg ook zeker niet dat de man perfect is. Deze discussie is ontstaan nadat mensen hem afbeelden als "volslagen idioot" wat natuurlijk totaal niet waar is. Als elke "idioot" maar een fractie zou behalen zou de wereld er een stuk anders uit zien ;)
In Amerika is men verliefd op het idee dat je door hard werken (en slim zijn) rijk kan worden. Elon Musk is een goeie investeerder en een redelijke marketeer, maar een verschrikkelijke leider en een nog slechtere techneut. Echter zijn startkapitaal is niet van hem.
Dat stukje van; journalisten zich afvragen waarom mensen nog in hem investeren.
Hier hebben we natuurlijk een tijdje terug genoeg over vernomen tijdens de vote bij Tesla en er zijn toch veel mensen die daar anders over denken.
Omdat zijn gedrag onvoorspelbaar is, niet professioneel en hij vaak keuzes afdwingt die vaak gevaarlijk is voor anderen mensen. En investeerders zijn niet echt mensen die rationeel investeren en rond Musk is er een behoorlijk cult en mythe.

Enfin, ik stel voor dat we het hierbij laten gezien dit meer over de persoon Elon Musk gaat en niet de politicus Elon Musk. De achtergrond is wel relevant als je denkt in "celebetry endorsers", maar dat is duidelijk niet waar het over hebben. Als je deze discussie verder wilt zetten dan moeten we die kant van hem gaan belichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:13:
[...]

In Amerika is men verliefd op het idee dat je door hard werken (en slim zijn) rijk kan worden. Elon Musk is een goeie investeerder en een redelijke marketeer, maar een verschrikkelijke leider en een nog slechtere techneut. Echter zijn startkapitaal is niet van hem.

[...]
Rijk worden is 1 ding, maar ik ben er toch van overtuigd dat Musk een grote rol gespeeld heeft in elektrische voertuigen. Zonder Tesla waren EVs nog niet zo ver geweest als nu. SpaceX heeft natuurlijk ook zo zijn dingen maar daar ben ik minder bekend mee.
Echter zijn startkapitaal is niet van hem.
Deze opmerking snap ik niet helemaal, aangezien hij juist vanaf 0 heeft opgebouwd met zijn broer.
Maar laat het maar even voor wat het is.
Enfin, ik stel voor dat we het hierbij laten gezien dit meer over de persoon Elon Musk gaat en niet de politicus Elon Musk. De achtergrond is wel relevant als je denkt in "celebetry endorsers", maar dat is duidelijk niet waar het over hebben. Als je deze discussie verder wilt zetten dan moeten we die kant van hem gaan belichten.
Lijkt mij goed, we dwalen inderdaad wat af. Wellicht ooit een Musk topic openen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 13-11-2024 17:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:17:
[...]

... maar ik ben er toch van overtuigd dat Musk een grote rol gespeeld heeft in elektrische voertuigen.

Zonder Tesla waren EVs nog niet zo ver geweest als nu.
En toch is Tesla niet opgericht door Musk.

[ Voor 23% gewijzigd door Stukfruit op 13-11-2024 17:26 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:03:
[...]

Ik zeg ook zeker niet dat de man perfect is.
Niemand vraagt om perfectie.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Sta inmiddels in de sportschool, ik zal morgenochtend dit gewoon een schopje geven met screenshots en URLs. Maar hoeveel krijg ik nu per stuk? Ik werk niet gratis, zeker niet als het iets is wat bijna net zo eenvoudig is als ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stukfruit schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:25:
[...]

En toch is Tesla niet opgericht door Musk.
Tesla was al lang weg zonder musk.
De man werkte bizarre uren tijdens de problemen bij tesla.
nst6ldr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:26:
[...]

Sta inmiddels in de sportschool, ik zal morgenochtend dit gewoon een schopje geven met screenshots en URLs. Maar hoeveel krijg ik nu per stuk? Ik werk niet gratis, zeker niet als het iets is wat bijna net zo eenvoudig is als ademen.
Als je dat al werk vindt heb je wel echt een zwaar leven. Daarnaast beweer jij dat je geen kritiek op musk mag uiten, vervolgens verander je de statement dat je dat niet mag doen als je groot bent.
Daarna kom je met bs over betalen en werken. Tis goed, ik hoef je tweets niet. Niet veel anders dan die BBC reporter after all :)

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 13-11-2024 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:26:
[...]

Je hebt mensen die werken door veel code te schrijven en je hebt mensen die werken door efficiënte code te schrijven.

Dat hij er geld in heeft geduwd valt niet te ontkennen, maar wat je hier schrijft laat een gebrek aan inzicht op de werkvloer zien.

Het leiden van één bedrijf met een redelijke hoeveelheid werknemers is al veel werk. Hoe realistisch denk je dat het is om dat 3 of 4x tegelijk te doen?

Leuk dat hij op de zaak sliep, maar dat zegt niet veel over de input en het resultaat. Wel dat hij waarschijnlijk een micromanager is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:30
[...]

[...]
Dat waren wel problemen waarvoor hij zelf verantwoordelijk was.
Als je dat al werk vindt heb je wel echt een zwaar leven. Daarnaast beweer jij dat je geen kritiek op musk mag uiten, vervolgens verander je de statement dat je dat niet mag doen als je groot bent.
Daarna kom je met bs over betalen en werken. Tis goed, ik hoef je tweets niet. Niet veel anders dan die BBC reporter after all :)
Ik heb best respect voor een aantal zaken die aan Musk worden toegeschreven. Maar hij had er al vroeg een handje van om zichzelf ook boven de wet te plaatsen. Onder andere de uitgebreide koers manipulaties van Tesla. En ben ook niet van mening dat zaken die hij wel of niet bereikt hebben zijn gedrag vergoelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

[...]

Censuur is dus oké als je vóór Musk bent of anders geen bereik hebt, duidelijk.

*knip* Deze discussielijn heeft geen enkele zin.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

nst6ldr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:03:
[...]

Censuur is dus oké als je vóór Musk bent of anders geen bereik hebt, duidelijk.

En natuurlijk vraag ik compensatie als ik mijn kostbare tijd moet besteden aan iets wat je zelf in maximaal 15 seconden kan vinden. Het feit dat je niet je bewering wil staven en zelfs terugtrekt als het belang erin tastbaar wordt, zegt alles.
Censuur is er altijd al geweest op social media. Hetgeen wat nu het meest overkomt als vrij platform is X.

Jij beweerde dat het vol haat zit, ik ervaar dat niet. *knip* Discussie verder achterwege laten

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:09:
[...]

Censuur is er altijd al geweest op social media. Hetgeen wat nu het meest overkomt als vrij platform is X.
Vrij platform? Je realiseert je dat Twitter binnenkort government run is? Of maakt dat niet uit omdat het nu 'de goeden' zijn?
Jij beweerde dat het vol haat zit, ik ervaar dat niet. Jij komt vervolgens zonder enig voorbeeld. Gaat vervolgens om geld vragen en onzin over werk verkondigen en doet nu alsof ik mij terugtrek. Ok man.
Maar om op je sealioning in te gaan zodat jij ons weer kan vertellen dat het allemaal onwaar is:
The social media platform X, formerly known as Twitter, has threatened to sue independent researchers who documented a rise in hate speech and disinformation on the site since Elon Musk took it over last year.
[..]
Online hate speech on the rise
The CCDH researchers are not the only ones to document a sharp rise in hate speech on the platform following Musk’s acquisition of it.

A computer scientist at the University of Southern Californiaand his team also found that hate speech significantly increased on the platform after Musk acquired it. A study from the Institute for Strategic Dialogue and CASM Technology also found that antisemitism had remained “higher than ever” on Twitter.

“Elon Musk’s actions represent a brazen attempt to silence honest criticism and independent research, in the desperate hope that he can stem the tide of negative stories and rebuild his relationship with advertisers,” said Imran Ahmed, Chief Executive Officer of the Center for Countering Digital Hate, in a statement posted on the nonprofit's website.
As a result of these changes, says Joe Mulhall, head of research at Hope Not Hate, “the platform has been flooded by individuals who were previously de-platformed, ranging from extreme niche accounts to figures like Tommy Robinson and Andrew Tate”. We saw the real-life effects of this when misinformation over the identity, ethnicity and faith of the killer of three young girls in Southport incited explicitly racist unrest across the UK this August, such as hasn’t been seen since the 70s. X, Mulhall says, “was a central hub not only for creating the climate for the riots, but also the organisation and distribution of content that led to riots”.
Het is een kant van het spectrum wat carte blanche krijgt, als je daar om juicht...

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 13-11-2024 18:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:09:
[...]

Jij beweerde dat het vol haat zit, ik ervaar dat niet. Jij komt vervolgens zonder enig voorbeeld. *knip*
*knip* Maak nu gewoon een topic report

[ Voor 39% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fsfikke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:22:
[...]

Vrij platform? Je realiseert je dat Twitter binnenkort government run is? Of maakt dat niet uit omdat het nu 'de goeden' zijn?

[...]

Maar om op je sealioning in te gaan zodat jij ons weer kan vertellen dat het allemaal onwaar is:

[...]

[...]

Het is een kant van het spectrum wat carte blanche krijgt, als je daar om juicht...
Ben ik met je eens. Toekomst gaat blijken hoe dit uitspeelt. Ik had overigens ook liever geen Musk als minister gezien om exact dit zulk dingen te voorkomen. Maar ik vind het wel interessant om te zien dat we een heel transparant beleid gaan zien.
In je 1e link zie ik niks geks. Ja, hij sleept een bedrijf/organisatie voor de rechter die naar zijn mening onzin praat over zijn bedrijf. Dit zulk rechtszaken gebeuren dagelijks in de states. Daarnaast zie ik dat ze het vooral over anti-LGBTQ+ hebben. Een onderwerp dat naar mijn idee al veel te snel bestempeld word als haat en mensen al heel snel gecanceld kunnen worden. J.K. Rowling?

Dat mensen unbanned zijn die daar een mening over hebben sta ik dan ook niet van te kijken. Het beleid van Twitter was wat dat betreft namelijk heel woke en werd je al snel van Twitter gehaald als je mening afweek van hun mening.

En...
*knip* Werk ook hier weer met een Topicreport of ga hierover verder in een DM. Voegt niets meer toe aan de discussie

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 13-11-2024 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

[MBR]*knip* ontopic blijven[/]

Laten we eerst beginnen met de definitie van 'haat', aangezien het ter sprake stellen van semantiek een open deur is met sealioning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PolJ4MFmsAa5BHUBYMTAbfkXeHc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kj3aYTbPtviFVVH7ISbH1RaZ.png?f=user_large

Als 'haat' een gevoel van vijandigheid" jegens anderen is, dan valt te beredeneren dat wanneer iemand zich vijandig opstelt naar een persoon of groep, dit een uiting van haat is.

Zodoende, de eerste tweet waar ik mee geconfronteerd word als ik een willekeurige trending hashtag aanklik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hwQujxB5NIZ_qtXk0xyyF8sRgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K5u6cvPz3zMT2UDAUipO6vyg.png?f=user_large

Een 'landverrader' is per definitie een vijandig, ergo dit mag als een uiting van vijandigheid gezien worden, ergo dit is haat.

Toen heb ik COVID19 ingetypt tussen de tweets een willekeurig account aangeklikt en een slinger aan mijn scrollwiel gegeven. Daar kwam deze parel naar boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmoO80JDrLQRXjSMHrig8_pSqgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PclJTfc6oTUhQDG87tYvrD3G.png?f=user_large

Iemand dood wensen mag volgens mij ook gezien worden als een uiting van vijandigheid, ergo haat.

Nou, dan maar weer een willekeurige trending hashtag aanklikken. Ik zie 'Timmermans' staan, eigenlijk weet ik al wat ik ga vinden maar hé, 3 maal scheepsrecht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh2MRdacdQOgp857ZcOTcQJ3Kv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9fjEmhCDIMebNJY3M6MDNpcl.png?f=user_large

Maar geen haat op twitter hoor :')

• Stukfruit
  • Niet online
Maar gaat het hier serieus nodig zijn om te bespreken wat een veelgebruikt woord betekent?

Niets ten nadele van @nst6ldr, wat jij schrijft zie ik ook als ik Twitter open en is absoluut een voorbeeld van de achteruitgang, maar is dit niet een stap verder het moeras in?

Eerst kwamen ze voor de feiten, nu wordt zelfs het woordenboek ontkend?

Als we verbaal gaan vechten over wat de inhoud van het woordenboek betekent dan wordt het misschien tijd om mensen die dat bevechten terug te sturen naar de schoolbanken.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stukfruit schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:01:
Maar gaat het hier serieus nodig zijn om te bespreken wat een veelgebruikt woord betekent?

Niets ten nadele van @nst6ldr, wat jij schrijft zie ik ook als ik Twitter open en is absoluut een voorbeeld van de achteruitgang, maar is dit niet een stap verder het moeras in?

Als we verbaal gaan vechten over wat de inhoud van het woordenboek betekent dan wordt het misschien tijd om mensen die dat bevechten terug te sturen naar de schoolbanken.
alt / extreem / radicaal zoekt altijd de macht over taal en gebruik daarvan, inclusief lading en associatie, want het is macht. Zie de toepassing van culture war, begrippen als woke et alii. Projectie, capture, redirection.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 16:34
DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:06:
[...]

offtopic:
Volgens is Twitter juist vooral een CIS bolwerk, waarschijnlijk bedoelde je LHBTQ+
De term CIS is letterlijk shadow banned op twitter, waarschijnlijk omdat alle mensen die die anti-trans discussies starten geen idee hebben wat de term betekent en denken dat cisgender iets van een scheld woord is.

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

ArgantosNL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:55:
[...]

De term CIS is letterlijk shadow banned op twitter, waarschijnlijk omdat alle mensen die die anti-trans discussies starten geen idee hebben wat de term betekent en denken dat cisgender iets van een scheld woord is.
Op die manier had ik er nog niet aan gedacht. Het is inderdaad een term die veelvuldig door de LHBTQ+ gemeenschap (dus de groep die er rekening mee houdt en niet alleen de LHBTQ+) gebruikt wordt. Dus als je merkt dat het door een bepaald persoon gebruikt ziet worden dan weet je vrij zeker dat die persoon niet overtuigd is dat men "alleen man of vrouw kan zijn".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Stukfruit schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:01:

Ik heb oprecht weinig tijd om aan tweakers te besteden, de laatste tijd vind ik het ook niet eens leuk meer door de influx van mensen die zich laten lenen voor - mijns inziens - de grootste vijand van onze vrije samenleving sinds de opkomst van Nazi Duitsland. De wijze waarop men soms trots lijkt te zijn dat ze zich onttrekken van deelname aan de democratie en wanneer mogelijk aansturen op het ontmantelen ervan, denkende dat ze problemen aan het oplossen zijn louter omdat het tegen het belang van 'de ander' is, ik zou een hersentumor kweken door met dat volk in gesprek te moeten gaan.

Maar wanneer iets tegen ontmenselijking aanschuurt, wat historisch altijd de eerste stappen naar systematisch geweld zijn, daar voel ik me als burger en mens verplicht om tegen uit te spreken. Hoe pietluttig (en zonde van mijn tijd) het ook is, we gaan hier niet normaal vinden dat anderen maar dood moeten.

Nu nog die weggegooide tijd terug zien te krijgen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
[...]

Ik heb oprecht weinig tijd om aan tweakers te besteden, de laatste tijd vind ik het ook niet eens leuk meer door de influx van mensen die zich laten lenen voor - mijns inziens - de grootste vijand van onze vrije samenleving sinds de opkomst van Nazi Duitsland. De wijze waarop men soms trots lijkt te zijn dat ze zich onttrekken van deelname aan de democratie en wanneer mogelijk aansturen op het ontmantelen ervan, denkende dat ze problemen aan het oplossen zijn louter omdat het tegen het belang van 'de ander' is, ik zou een hersentumor kweken door met dat volk in gesprek te moeten gaan.

Maar wanneer iets tegen ontmenselijking aanschuurt, wat historisch altijd de eerste stappen naar systematisch geweld zijn, daar voel ik me als burger en mens verplicht om tegen uit te spreken. Hoe pietluttig (en zonde van mijn tijd) het ook is, we gaan hier niet normaal vinden dat anderen maar dood moeten.

Maar terwijl zij ontmenselijken ben jij (en ik nu ook) nog bezig met het doodgooien van deze steeds verder groeiende olifant met een spreekwoordelijk gummetje.

Dat is wat ik met m'n vorige reactie bedoelde (en zie ook die van @Virtuozzo): als je je naar dat niveau laat trekken dan ben je bezig met het verspillen van energie terwijl ze door kunnen gaan met het afbreken van instituties.

Hoe het dan wel moet? Daar zou ik zelf ook wel het antwoord op willen weten. Maar voorlopig begin ik bij een TR voor iedere zeeleeuw zodat ik bij de honderdste niet denk: "nu heb ik geen zin meer om er tegenin te gaan".

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 18:19
nst6ldr schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
[...]

Ik vind het frappant dat je je dubbele moraal zelf niet doorhebt.

"ik zou een hersentumor kweken door met dat volk in gesprek te moeten gaan."

"Maar wanneer iets tegen ontmenselijking aanschuurt, wat historisch altijd de eerste stappen naar systematisch geweld zijn, daar voel ik me als burger en mens verplicht om tegen uit te spreken."

Hoezeer ik je punt begrijp, maak van je hart geen moordkuil. Mijns inziens als je zulke sterke gevoelens van afkeer voelt jegens een ander, en de beweegredenen van mensen gaat aannemen en generaliseren tot één groep dan doe je eigenlijk precies hetzelfde wat je de ander verwijt. Ook al heb je daar intellectueel alle reden toe. Ik doe het zelf soms ook net zo goed hoor, vandaar dat ik het herken. Bedoel, we denken allemaal dat we de waarheid in pacht hebben. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:17:

Rijk worden is 1 ding, maar ik ben er toch van overtuigd dat Musk een grote rol gespeeld heeft in elektrische voertuigen. Zonder Tesla waren EVs nog niet zo ver geweest als nu. SpaceX heeft natuurlijk ook zo zijn dingen maar daar ben ik minder bekend mee.
Musk is niet rijk geworden. Musk was al rijk want rijke ouders. Dat is de grap. Als jij je geen zorgen hoeft te maken om je orimaire en secundaire levensbehoeften dan is het leven een stuk eenvoudiger. Daarna heeft hij met wat geluk PayPal geleid en kunnen verkopen. Hoe dat is gegaan kun je lezen in The PayPal Maffia. Als het aan Musk had gelegen dan had PayPal helemaal niet zo geheten na de merge met Confinity. Want hij had toen ook al de naam X in gedachten. Daar is hij voor teruggefloten. Het had niet veel gescheeld of Musk was uit PayPal geschopt.

Wat betreft Tesla, een eerdere EV was al gemaakt door GM. Deze auto (EV1) was zeer geliefd bij de gebruikers maar had een laag actieradius (voor een auto). Tesla daarentegen kwam wat later (time to market) en richtte zich met de Model S op het hoge segment.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:38:
[...]

Musk is niet rijk geworden. Musk was al rijk want rijke ouders. Dat is de grap.
En dit is gelijk weer een goed puntje om desinformatie mee aan te tonen. Er zouden nu mensen zijn die zeggen dat dit niet klopt, maar die zeggen er dan niet bij dat pa Musk:
Maye's book recalls that at the time of the divorce, he owned two homes, a yacht, a plane, five luxury cars, and a truck.
Er zijn dagen dat ik geen jacht, een vliegtuig en vijf luxe auto's heb.

Tevens, over Maye gesproken: bepaalde gevoelens lijken er bij de familie al langer in te zitten.

Edit: nog een mooi citaat van bovenstaande link:
He later referred to his wealth during Elon's teen years in an interview with Business Insider South Africa, saying he had "so much money we couldn't even close our safe"

[ Voor 13% gewijzigd door Stukfruit op 15-11-2024 16:52 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Fornoo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:27:
[...]

Ik vind het frappant dat je je dubbele moraal zelf niet doorhebt.

"ik zou een hersentumor kweken door met dat volk in gesprek te moeten gaan."
Hier is niks dubbel aan, dan zou het gesprek gelijkwaardige deelname van beiden moeten hebben en dat is gewoon niet het geval. Nu ook weer: we hebben een tweaker die ruim 3 pagina's lang aan het sealionen is, nu krijgt hij een keer tegengas op nota bene maar één punt en gelijk is hij met de noorderzon vertrokken. Dat is geen kwestie van afkeur omdat ik zijn mening niet deel, omdat hij afhaakt wanneer drogredenen niet meer passen in het verloop van discussie kan ik niet anders dan er vanuit gaan dat hij alleen komt om sentiment te sturen.

Het zou dubbel moraal zijn als ik dat goedkeur bij iemand die mijn mening deelt, maar dat doe ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
nst6ldr schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:13:
[...]
Dat is geen kwestie van afkeur omdat ik zijn mening niet deel, omdat hij afhaakt wanneer drogredenen niet meer passen in het verloop van discussie kan ik niet anders dan er vanuit gaan dat hij alleen komt om sentiment te sturen.
Ter nuancering van deze beeldvorming, hij zal zich hier zelf niet meer verdedigen: daarom van mijn kant even. Hij kwam tot het inzicht dat hij beter niet meer in dit forum kon reageren. Dit was nadat ik hem had gewaarschuwd voor de consequenties van afgelopen donderdag.

Wees voorzichtig met het invullen van wat je denkt te zien wat er gebeurt. Er kunnen meer redenen zijn dan alleen de invalshoek die jij nu ziet. Nuances blijven zien.

Maar nu ik hier toch bezig ben laten we focus terugbrengen waarom dit topic is afgetrapt. We kunnen hier wat bronnen relevant voor AWM verzamelen, zag gisteren al een mooie lijst in een post van @Virtuozzo langskomen. Dit was de directe aanleiding voor dit topic.

Vanuit mijn invalshoek baarde de relatie tussen twitter/X en de to be Amerikaanse overheid mij zorgen. Dit topic geeft ons beter de gelegenheid dat als broodkruimeltjes pad te gaan volgen. Sowieso is het goed in de gaten te houden wat de precieze relatie is tussen de Amerikaanse overheid en de invloedrijke VS relatienetwerken. Alleen al door de hefboom die deze netwerken vertegenwoordigen.

Wat dit gaat betekenen laat zich nog bezien. Als in de VS inderdaad een Rusland-draaiboek in de bureaula ligt dan moeten we dat de komende tijd kunnen vaststellen. De eerste tekenen hebben er al de schijn van, wat mij betreft dus opletten geblazen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
teacup schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:15:

Maar nu ik hier toch bezig ben laten we focus terugbrengen waarom dit topic is afgetrapt. We kunnen hier wat bronnen relevant voor AWM verzamelen, zag gisteren al een mooie lijst in een post van @Virtuozzo langskomen. Dit was de directe aanleiding voor dit topic.

Vanuit mijn invalshoek baarde de relatie tussen twitter/X en de to be Amerikaanse overheid mij zorgen. Dit topic geeft ons beter de gelegenheid dat als broodkruimeltjes pad te gaan volgen. Sowieso is het goed in de gaten te houden wat de precieze relatie is tussen de Amerikaanse overheid en de invloedrijke VS relatienetwerken. Alleen al door de hefboom die deze netwerken vertegenwoordigen.

Wat dit gaat betekenen laat zich nog bezien. Als in de VS inderdaad een Rusland-draaiboek in de bureaula licht dan moeten we dat de komende tijd kunnen vaststellen. De eerste tekenen hebben er al de schijn van, wat mij betreft dus opletten geblazen.
Als eerste, het gaat een heel gevoelig onderwerp zijn. Ik denk dat we ons heel goed moeten realiseren dat juist in tech - als ik het zo kan simplificeren - er al heel lang sprake is van een aantal op zich interessante maar wel zorgwekkende fenomenen.

De eerst ironie is dat het daarbij wederom neerkomt op geloofsgedrag. En daar begint het al. Tech, technologie, technisch, economisch, rationeel - maar, de arena van gedrag.

De tweede ironie is dat het om een verkenning gaat waar het begin opmerkelijk genoeg juist vóór de technologie ligt. Dat is enerzijds best grappig, anderzijds wordt het een heel stuk moeilijker - er was eens een tijd voor het internet 8)

Praktisch voorbeeld bij dat vraagstuk Rusland-draaiboek, wie herinnert zich überhaupt nog het grote privacy debat van de jaren '80? De tijd van vóór Surveillance Capitalism, toen mensen zich nog druk maakten over het concept van privacy - maar dan wel in relatie tot overheid. Niet het commerciële domein. De vele problemen van zowel Big Data als Big Tech in relatie tot vectoren en trends van autoritarisme hebben hun begin én ontwerp in een periode waarin het technisch nog niet bestond, al waren er wel al de eerste versies van de grote merken van nu, maar mechanismen en structuren waren toen nog primair aanwezig in het overheidsdomein.

Het praktische probleem zal duidelijk worden: hoe maak je met moderne bronnen duidelijk wat er in die tijd al gebeurd is bij het privatiseren van Inlichtingenprogramma's naar commercieel domein in verbinding met financiering van zowel de actoren uit de VS die tegenwoordig autoritarisme faciliteren, én niet-Amerikaanse actoren (waar er dan ook twee vectoren van financiering aanwezig zijn, een oude club van weirdo families, en een netwerk van "voormalige" Inlichtingenofficieren uit de Soviet Unie die oligarch werden).

Zonder die verkenning naar het begin en de aanwezige netwerken zijn we bij het observeren van ontwikkelingen tegenwoordig bij een best gevoelig onderwerp beperkt tot verwerking van wat aanwezig is als content bij media. Er is weliswaar nog wel focus van onderzoeksjournalistiek op specifieke ontwikkelingen (bijvoorbeeld "AI" en TESREALISM), maar dat is het eigenlijk. Er is geen punt van observatie van verbindingen die er niet zijn, en er is geen observatie van wat meer kritiek is, verbindingen die er niet zijn terwijl er sprake is van signaaloverdracht tussen actoren en organisaties.

Anders gezegd: in de praktijk zijn we voor wat komen gaat in termen van observatie redelijk verdoemd tot analyses waar weinig publicaties bij aanwezig zullen zijn, en waar ook het basismodel van observatie zich aan zal moeten passen naar iets wat minder vanzelfsprekend en eenvoudig is voor velen, wat best een stuk verder opschuift naar wat we meer zien bij initiatieven als een Bellingcat.

Ik heb een bibliotheek aan oude boeken, en dossiers. Maar online? Beperkt. Zeer beperkt.

Het is eigenlijk gestoord dat de brave burger in toenemende mate methodes moet leren die eigenlijk - in normale tijden - volledig buiten perspectief daarvan zouden liggen. Maar dat terzijde.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Virtuozzo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:52:
[...]
Als eerste, het gaat een heel gevoelig onderwerp zijn. Ik denk dat we ons heel goed moeten realiseren dat juist in tech - als ik het zo kan simplificeren - er al heel lang sprake is van een aantal op zich interessante maar wel zorgwekkende fenomenen.

De eerst ironie is dat het daarbij wederom neerkomt op geloofsgedrag. En daar begint het al. Tech, technologie, technisch, economisch, rationeel - maar, de arena van gedrag.
Hierin meen ik te herkennen dat big tech voor grote groepen burgers als een superieure lifestyle wordt gezien en een kleinere groep big tech impliciet als oplossing voor alles beschouwen (wat natuurlijk onzin is). De leiders van deze Big Tech (Jobs, Gates, Nadella, Musk, Zuckerberg, gek genoeg passen de CEO's van Google niet in dit rijtje) bereiken in ieder geval een periode een messiaanse status. Alles wat ze doen is eenduidig goed en moet ongeacht wat verdedigd worden. Jobs leidde een hardware en software fabriek maar pretendeert een lifestyle te verkopen. Musk is daredevil met raket tests en het recombineren van technologie in elektrische auto's maar verheft zichzelf tot alleskunner en visionair van de Mars-kolonisatie. Dit terwijl de mensheid met de aarde niet fatsoenlijk koloniseert. Ook koopt hij twitter en creëert een communicatienetwerk in een baan om de aarde.

Tegen deze kritiekloze bias is het nu opboksen. De producten en de diensten van deze ondernemingen zijn ook zo overtuigend dat ze diskwalificeren een mammoet-taak wordt. Op dit moment in de tijd kan het nog steeds het geval zijn dat er een scheiding tussen US overheid en deze ondernemingen bestaat. Maar weten doen we het eigenlijk niet. In het geval dat een Russisch draaiboek in de to be Amerikaanse overheid wordt afgedraaid dan zijn genoemde ondernemingen door hun invloed logische doelen waar de overheid controle over wil krijgen. Dit is in ieder geval het Rusland draaiboek van na 1990. Ze zijn in dat geval een te aantrekkelijke hefboom voor de Amerikaanse overheid om te negeren. In deze redeneren volg ik dan de logica van machthebbers die stapsgewijs absolute macht willen verkrijgen. En ja, via die onderneming heeft dit dan ook een fallout op het internationale domein. En dit terwijl de big tech nu al heel effectief de meningsvorming internationaal beïnvloedt.
De tweede ironie is dat het om een verkenning gaat waar het begin opmerkelijk genoeg juist vóór de technologie ligt. Dat is enerzijds best grappig, anderzijds wordt het een heel stuk moeilijker - er was eens een tijd voor het internet 8)

Praktisch voorbeeld bij dat vraagstuk Rusland-draaiboek, wie herinnert zich überhaupt nog het grote privacy debat van de jaren '80? De tijd van vóór Surveillance Capitalism, toen mensen zich nog druk maakten over het concept van privacy - maar dan wel in relatie tot overheid. Niet het commerciële domein. De vele problemen van zowel Big Data als Big Tech in relatie tot vectoren en trends van autoritarisme hebben hun begin én ontwerp in een periode waarin het technisch nog niet bestond, al waren er wel al de eerste versies van de grote merken van nu, maar mechanismen en structuren waren toen nog primair aanwezig in het overheidsdomein.
Ik moest even kijken. Begin van de computer technologie, zelf ook meegemaakt. In die begindagen waren velen heel bewust bezig met computertechologie en de implicaties ervan. Even als facet om aan te snuffelen: Gevaar algoritmes in de jaren ’80 al gemeld. Computers maakten toen nog geen deel uit van onze habitat, waren nog niet als vanzelfsprekend aanwezig en werden hierom nog bewuster beschouwd. Weet dit niet zeker, maar de opkomende computertechnologie kan wel een trigger zijn geweest voor het privacy-debat toentertijd.
Het praktische probleem zal duidelijk worden: hoe maak je met moderne bronnen duidelijk wat er in die tijd al gebeurd is bij het privatiseren van Inlichtingenprogramma's naar commercieel domein in verbinding met financiering van zowel de actoren uit de VS die tegenwoordig autoritarisme faciliteren, én niet-Amerikaanse actoren (waar er dan ook twee vectoren van financiering aanwezig zijn, een oude club van weirdo families, en een netwerk van "voormalige" Inlichtingenofficieren uit de Soviet Unie die oligarch werden).

Zonder die verkenning naar het begin en de aanwezige netwerken zijn we bij het observeren van ontwikkelingen tegenwoordig bij een best gevoelig onderwerp beperkt tot verwerking van wat aanwezig is als content bij media. Er is weliswaar nog wel focus van onderzoeksjournalistiek op specifieke ontwikkelingen (bijvoorbeeld "AI" en TESREALISM), maar dat is het eigenlijk. Er is geen punt van observatie van verbindingen die er niet zijn, en er is geen observatie van wat meer kritiek is, verbindingen die er niet zijn terwijl er sprake is van signaaloverdracht tussen actoren en organisaties.
Ja, best naïef inderdaad. We krabbelen aan het oppervlak over deze relaties en we hebben het nakijken. We zullen het moeten doen met indirecte gegevens. Niet genoeg voor een onomstotelijk bewijs. Wel om in te kunnen spelen op waarschijnlijke toekomstige ontwikkelingen (what if's). Als individu of als groep individuen.
Anders gezegd: in de praktijk zijn we voor wat komen gaat in termen van observatie redelijk verdoemd tot analyses waar weinig publicaties bij aanwezig zullen zijn, en waar ook het basismodel van observatie zich aan zal moeten passen naar iets wat minder vanzelfsprekend en eenvoudig is voor velen, wat best een stuk verder opschuift naar wat we meer zien bij initiatieven als een Bellingcat.
Ja, en dit zet ons per definitie op achterstand en maakt ons reactief. Bellingcat zal meer ingangen kunnen verzinnen. Dit dan alleen als het instituut in staat is de juiste onderzoeksvragen te formuleren en daar ook de effort in stopt. Zoals je ook al zegt zijn we ziende blind en zouden we de relaties misschien niet eens herkennen als we erop zouden stuiten. Wij moeten het doen met publieke informatie en daaruit patronen/trends/ontwikkelingen destilleren.
Ik heb een bibliotheek aan oude boeken, en dossiers. Maar online? Beperkt. Zeer beperkt.

Het is eigenlijk gestoord dat de brave burger in toenemende mate methodes moet leren die eigenlijk - in normale tijden - volledig buiten perspectief daarvan zouden liggen. Maar dat terzijde.
Veel burgers hebben hierin het nakijken, zouden niet weten waar ze naar moeten kijken, en zouden ze kijken weten ze niet wat ze zien. Op veel vlakken geldt dit ook voor ons. Misschien een verschil, we zijn alert op de mogelijkheid van. Die alertheid geeft in ieder geval iets van een bewuste blik op voorliggende berichten over de ontwikkelingen de komende tijd. Met een levensgrote valkuil: tunnelvisie waardoor we alsnog de eigenlijke werkelijkheid missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
teacup schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:15:
[...]

Wat dit gaat betekenen laat zich nog bezien. Als in de VS inderdaad een Rusland-draaiboek in de bureaula ligt dan moeten we dat de komende tijd kunnen vaststellen. De eerste tekenen hebben er al de schijn van, wat mij betreft dus opletten geblazen.
Met Musk en Trump komt oligarchie (terug) naar de VS, waarom dat een probleem is wordt uitgelegd in onderstaand artikel:

Oligarchy Comes to America

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
XWB schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:39:
[...]

Met Musk en Trump komt oligarchie (terug) naar de VS, waarom dat een probleem is wordt uitgelegd in onderstaand artikel:

Oligarchy Comes to America
Ja, de Amerikanen benoemen dit inderdaad al. Ook al in kranten zien langskomen, in gewone reacties van burgers die op artikelen reageren. Dat laatste is een indicatie dat met de kranten die ik volg in ieder geval democraten ontvankelijk zijn voor die kijk op de toekomst.

Dank je voor het delen.

Nog even een fragment eruit:
There’s a whole series of backlash policies that we saw—they didn’t come immediately, but they did come. So the anger starts first and then the opportunities to act on that anger come later. Whatever your political position—Democrat, Republican, independent—Americans should be alarmed and outraged at the role money is playing in their democracy.

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 17-11-2024 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:34
Wellicht wat offtopic, excuses daarvoor, maar ik neem aan dat jullie je informatie o.a. uit kranten halen.

Welke kranten zijn objectief en doen daadwerkelijk onderzoek?

Ik wil een abonnement nemen, maar ik ben er nog niet welk blad. NRC? Trouw? AD? FD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:21
c-nan schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:31:
Wellicht wat offtopic, excuses daarvoor, maar ik neem aan dat jullie je informatie o.a. uit kranten halen.

Ik wil een abonnement nemen, maar ik ben er nog niet welk blad. NRC? Trouw? AD? FD?
Welke kranten/(opinie)bladen lees jij en wat vind je ervan?
De Nederlandse media en het controleren van de macht

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Goede kranten zijn FD idd, maar ook de NRC, Trouw, Het Parool en de Volkskrant. Geen krant, maar toch een goed nieuws-platform: Follow the Money, en De Correspondent.

Dat zijn allemaal wel kwaliteitsmedia, met vaak diepgaande (achtergrond)artikelen, die behoorlijk genuanceerd zijn en de boel van meerdere kanten belichten.

De Telegraaf en (in iets mindere mate) het AD (en hun sub-titels) kun je beter mijden. Met nieuws heeft dat doorgaans iets minder te maken, veel van wat ze schrijven komt uit de onderbuik. Met een hoop sensatie, waar ze een aanzienlijk hogere prioriteit aan geven dan aan inhoudelijke feiten en nuanceringen.

Daar tussen in heb je nog bladen als Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad. Die zitten er dus meestal tussenin met vaak ook wel aardige artikelen maar wel heel erg vanuit religieus standpunt geschreven beiden (en dan vooral het Reformatorisch Dagblad).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Je postte dit in het Landelijke Politiek topic dus in die context: verwacht geen wonderen van 'de kranten'. Het zijn ook maar doorgeefluikjes en filters en maken keuzes. En je krijgt een hoop meningen voor je kiezen in de vorm van columns en opiniestukken.

Als ik ergens in geïnteresseerd ben kijk ik ook naar de bron van een nieuwsartikel. Dat kan 'eigen waarneming' van de journalist zijn maar vaak is het ook een persbericht en dan kun je vaak meer informatie vinden dan in het krantenbericht staat, want beperkte ruimte en een journalist moet ook maar gewoon een productie draaien dus niet alles klopt en is zorgvuldig.

Politiek nieuws is extreem gekleurd. Politiek nieuws heeft twee lagen: het openbare nieuws (zeg maar alles wat op de site van de Tweede Kamer staat) en de laag eronder ('Bronnen rond XXX'). Dat laatste is ontransparant en waren vroeger vaak kamerleden maar nu spindoctors. Een journalist kan heel moeilijk objectief zijn want die is volkomen afhankelijk van wat hem of haar voor de voeten wordt gegooid door spindoctors. Alleen de eerste laag (de stemmingen en de vergaderingen) kun je objectief noemen.

En verder: de werkelijkheid is vaak te ingewikkeld voor een artikel van 400 woorden en dan blijkt dat het nodig is om me in te lezen in een onderwerp en dat een abonnement op de bibliotheek ook waardevol is (of voldoende cash om boeken te kopen al dan niet in elektronische vorm).

Dus we moeten het maar een beetje met hap-snap media doen
Wat ik doe: een papieren(!) abonnement op de Volkskrant. Je krijgt dan een DPG-Media account erbij wat je recht geeft op toegang tot de wereld achter de paywalls van oa Trouw en AD en en een aantal regionale dagbladen.

Ik betaal ook nog voor toegang tot de website van het Dagblad van het Noorden. Omdat regionale journalistiek zelden de landelijke media haalt vind ik dat een nuttige aanvulling.

Het leuke van een krant (online of op papier) is dat het breder is dan nieuws of nieuws-gerelateerde columns. Het gaat ook over andere zaken bv eten, cultuur, wetenschap, boeken. En zeker op papier is het ongericht: je leest ook nog eens wat over dingen waar je in beginsel misschien geen interesse in hebt maar dan toch iets van kan leren.

[ Voor 12% gewijzigd door Kalentum op 17-11-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Fiber schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:12:
[...]

Als we Oekraïne nou eens wat beter zouden steunen dan zijn we voorlopig van onze dichtst bij zijnde en meest concrete vijand, namelijk Rusland, af. Dit is de uitgelezen kans om de Russen voor lange tijd terug in hun hok te duwen, maar die kans wordt nauwelijks aangegrepen. Onbegrijpelijk. En we hoeven het niet eens zelf te doen. Oekraïne doet het graag, als ze voldoende steun krijgen, wat tot nu toe niet het geval is helaas. O-)
Ik denk dat het Westen al aardig bezig is om het Russische leger te decimeren.
Deze site wel eens gezien?
Het gaat echt heel lang duren voordat Rusland weer echt in staat is om een ander land grootschalig aan te vallen, althans zo denk ik er over. Vergeet ook niet dat Gorbatsjov zowat driekwart van de oorlogsindustrie omgevormd heeft en toen een meer Westerse koers vaarde. Bij mijn weten is er daarna geen echte oorlogsindustrie meer nieuw gebouwd, er zijn nog wel wat fabrieken, maar lang niet zo grootschalig als in de vorige eeuw.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat het Westen al aardig bezig is om het Russische leger te decimeren.
Deze site wel eens gezien?
Even een disclaimer, de eerste statistiek is echt heel erg fout op die website.

De 758k is volgens UA zelf: doden + gewonden. Deze site maakt er 758k doden + 2.3 miljoen gewonden van, dat is echt pure misinformatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Yakolev op 12-12-2024 20:51 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Yakolev schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:47:[...]Even een disclaimer, de eerste statistiek is echt heel erg fout op die website.
De 758k is volgens UA zelf: doden + gewonden. Deze site maakt er 758k doden + 2.3 miljoen gewonden van, dat is echt pure misinformatie.
Elk cijfer is misleiding, noemen ze de 'fog of war'.
Waar het mij om ging waren dan ook niet de slachtoffers, maar het materieel wat intussen is vernietigd.
Met een blijvende boycot op veel (technisch hoogwaardige) materialen zal het voor Rusland moeilijk worden om de oorlogssterkte zoals die was voor de inval in Oekraïne weer op te bouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:13
Yaksa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:01:
[...]

Elk cijfer is misleiding, noemen ze de 'fog of war'.
Waar het mij om ging waren dan ook niet de slachtoffers, maar het materieel wat intussen is vernietigd.
Met een blijvende boycot op veel (technisch hoogwaardige) materialen zal het moeilijk worden om de oorlogssterkte zoals die was voor de inval in Oekraïne weer op te bouwen.
Ik ben het eens dat de cijfers best wel wat zeggen. Maar ik ben het er ook mee eens dat die site er een zooitje van maakt. Zowel die gewonden als de percentages slaan echt helemaal nergens op.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:50:
[...]

Indonesië gaat het redelijk volgens mij (vooral atheisme wordt daar slecht geaccepteerd). Maar ook Maleisie is in basis Islamitisch, met vrijheid van godsdienst.
Indonesië scheelt per gebied behoorlijk, maar staat, net als Maleisië ook op de ranglijst bij Open Doors. Wel levert een zoektocht ook ander geluid op, maar dat is nog uit 2019. Volgens mij is het daarna verslechtert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:37
kdekker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:26:
[...]

Indonesië scheelt per gebied behoorlijk, maar staat, net als Maleisië ook op de ranglijst bij Open Doors. Wel levert een zoektocht ook ander geluid op, maar dat is nog uit 2019. Volgens mij is het daarna verslechtert.
Let op: het christelijk vervolgingscomplex is een belangrijk ingrediënt in sommige christelijke propaganda. Daarmee is niet gezegd dat het in zijn geheel niet bestaat, maar wel dat er vrij machtige groepen flink mee aan de haal gaan om eigen invloed uit te bouwen.

Ik ken Open Doors niet, maar voor ik daar wat van geloof, zou ik moeten weten wie erachter zit en hoe dit precies tot stand komt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:21:
[...]

Let op: het christelijk vervolgingscomplex is een belangrijk ingrediënt in sommige christelijke propaganda. Daarmee is niet gezegd dat het in zijn geheel niet bestaat, maar wel dat er vrij machtige groepen flink mee aan de haal gaan om eigen invloed uit te bouwen.

Ik ken Open Doors niet, maar voor ik daar wat van geloof, zou ik moeten weten wie erachter zit en hoe dit precies tot stand komt.
Dan lijkt het me dat je erin verdiept ipv een suggestie van propaganda. Om dit soort reacties te voorkomen, had ik in mijn post direct al meerdere bronnen genoemd. Als je het propaganda vindt, dan graag onderbouwen, of de moeite nemen om uit te zoeken. OpenDoors is behoorlijk transparant (zie hun website) hoe ze tot die lijst komen, dat is gemakkelijk te controleren (itt bijv even Noord Korea te bezoeken). In NL (mogelijk zelfs breder) is deze lijst redelijk toonaangevend c.q. bekend betrouwbaar. Ik ken zelf de origanisatie ook niet goed genoeg in hoeverre hun lijst verder gebruikt wordt. De organisatie zelf kent ook een internationale tak.

Het heeft verder niet zo heel veel zin dit wel/niet betrouwbaar c.q. wel/niet machtige groepen te bediscussiëren in dit topic (het is off-topic). De aanleiding was een opgeworpen vraag van mijn kant (zie een eerdere post): is er vrijheid in moslimlanden voor andere niet-moslim groepen. Ik vermoed (en daar ben ik niet blij mee) dat daarop het antwoord 'nee' is. En dat weer in de context van Syrië (waar je nog van kunt discussiëren of het onder Assad een echt moslimland was, maar nu met HTS daar zondermeer 'ja' op gezegd kan worden) *knip* Deze statement heeft onderbouwing nodig, het verdwijnen van de Russische aanwezigheid is nog geen gegeven

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 17-12-2024 22:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
kdekker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:24:
[...]

Dan lijkt het me dat je erin verdiept ipv een suggestie van propaganda. Om dit soort reacties te voorkomen, had ik in mijn post direct al meerdere bronnen genoemd. Als je het propaganda vindt, dan graag onderbouwen, of de moeite nemen om uit te zoeken.
Een link naar een mogelijk verdachte website + een zoekstring in Google =/= onderzoek of meerdere bronnen. Sorry, als iemand je bron betwijfeld met een gekend criterium, vind ik dat je niet meteen moet wijzen als iemand daar kritisch over is. Waar is jouw onderzoek (en niet een zoekterm)?
OpenDoors is behoorlijk transparant (zie hun website)
Ze zeggen behoorlijk transparant een Evangelische organisatie te zijn. Dat zet ze meteen op het verdachtenlijstje, want dat is precies de denominatie waar het hier om gaan: https://www.theatlantic.c...rsecution-complex/375506/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:55:
[...]
Een link naar een mogelijk verdachte website + een zoekstring in Google =/= onderzoek of meerdere bronnen. Sorry, als iemand je bron betwijfeld met een gekend criterium, vind ik dat je niet meteen moet wijzen als iemand daar kritisch over is. Waar is jouw onderzoek (en niet een zoekterm)?
Dat is een tamelijke jij-bak. Maar goed: Open Doors onderbouwt zelf hoe ze aan de gegevens komen. Het tweede resultaat was van Amnesty, maar zoals gezegd, uit 2019. De overige resultaten, niet gek, komen meer uit christelijke bronnen. Dat is niet vreemd, daar doorgaans de aandacht van vervolging van die groep onder het motto 'doelgroep' of 'geloofsgenoten' gaat. Ik ken zelf geen onafhankelijk (seculier) instituut dat zich hier op focust. Misschien Pew research.
[...]

Ze zeggen behoorlijk transparant een Evangelische organisatie te zijn. Dat zet ze meteen op het verdachten lijstje, want dat is precies de denominatie waar het hier om gaan: https://www.theatlantic.c...rsecution-complex/375506/
Het woord evangelisch is zo breed, dat je daar onmogelijk met dit artikel een bewijs levert van onterecht slachtoffer zijn. Ik heb het artikel vluchtig doorgelezen en het lijkt erop dat er geen relatie te leggen is met de organisatie open doors. Ze worden niet eens genoemd. Hoe breed het begrip evangelisch is, valt een beetje buiten de context van dit topic, maar daar biedt Wikipedia: Evangelisch christendom al wel uitleg (met een diagram van afsplitsingen). Er zijn meer stromen in het christendom dan automerken 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
kdekker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:12:
[...]

Dat is een tamelijke jij-bak.
Ja, maar toch geen onredelijke? Overtuig ons van je bron. Ik heb nu al aangegeven (en dat artikel is zelf ook weer goed bebrond) wat er misschien mis mee zou kunnen zijn. Bij mij krijgt zo'n wij-van-wc-eend niet het voordeel van de twijfel, bij jou wel?
Ik ken zelf geen onafhankelijk (seculier) instituut dat zich hier op focust. Misschien Pew research.
Dat zou dit punt enorm helpen. Zoals je hier (of gooi de term maar eens in Google: elders) kunt lezen blijkt de voorstelling van zaken daar waar het in Westerse bronnen gemaakt wordt eigenlijk altijd overdrijving.
[...] Er zijn meer stromen in het christendom dan automerken 😉.
En net zoals met automerken: in handen van een paar conglomeraten die het prima uitkomt als jij denkt dat er wezenlijke verschillen tussen de merken zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:18:
[...]
Ja, maar toch geen onredelijke? Overtuig ons van je bron. Ik heb nu al aangegeven (en dat artikel is zelf ook weer goed bebrond) wat er misschien mis mee zou kunnen zijn. Bij mij krijgt zo'n wij-van-wc-eend niet het voordeel van de twijfel, bij jou wel?
Ik weet niet of je een onredelijke vraag stelt. Misschien niet. Aan de andere kant: ik zie D66 geen onderzoek doen naar christenvervolging. Wel naar lhbtqi oid dingen. Of reproductieve rechten in Afrika. Dat heeft te maken met haar doelgroep. In die zin overvraag je mij om daar met grondiger onderbouwing te komen, daar ik qua de tijd niet voor heb. Hopelijk vervalt daarmee het wc-eend argument. Want juist doordat de variantie onder wat christelijk/evangelisch genoemd wordt (of zichzelf zo laat noemen) zo groot is, is het ook geen wc-eend verhaal. Open Doors heeft geen belang, dwz ik zou niet weten hoe, voor hoge vervolging cijfers. Wc-eend wel bij de verkoop van haar producten. Open Doors is geen commerciële club.

Open Doors publiceert een soortgelijke lijst al jaren. Daar komt ook feedback op. Ondanks dat verandert de lijst niet heel erg. Als ze de boel zouden overdrijven, dan zou er toch al lang een ander rapport moeten liggen? Al met al heb ik geen reden om aan te nemen dat het verhaal van hun kant overdrijving is.
[...]
Dat zou dit punt enorm helpen. Zoals je hier (of gooi de term maar eens in Google: elders) kunt lezen blijkt de voorstelling van zaken daar waar het in Westerse bronnen gemaakt wordt eigenlijk altijd overdrijving.
Ik kon niet direct een rapport van Pew research noemen, maar wel indirect een verwijzing: https://www.robindewever....isten-echt-vaker-vervolgd. Van een auteur die ik zelf niet ken. First Google search hit. Wie Pew Research is, kun je denk ik wel zelf opzoeken.
[...]

En net zoals met automerken: in handen van een paar conglomeraten die het prima uitkomt als jij denkt dat er wezenlijke verschillen tussen de merken zitten ;)
Dat geldt - helaas - voor het christendom niet. Probeer maar eens een agnost, humanist, evangelisch, dopers, mennonieten, orthodoxen en noem maar op, op 1 lijn te krijgen. Zou je gelijk hebben, dan hadden we in NL 3 partijen in de 2e kamer: christelijk, islamitisch, niet-christelijk, goed ook nog overig ;). En dan laat ik Jodendom, communisten, socialisten, liberalen en libertijnen allemaal buiten beschouwing. Ondanks de knipoog: je voelt wel aan dat de verscheidenheid groter is en het onterecht is om te stellen 'evangelisch' = verdachtenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
kdekker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:46:

[...]

Dat geldt - helaas - voor het christendom niet.
Oh, dat geld zeker voor het Christendom, en juist in evangelische kring. Ga maar eens kijken hoe die met name in VS daar veel en nauw contact is. Southern Baptists, megakerken, het zijn vectoren voor macht, en dus prooi. De merkjes zijn daarbij niet relevant.

Ze hebben zelfs hun eigen kerk-startup-scene, waarbij je als jonge preacher een kerk met eigen draai kun starten, uitproberen met begeleiding en al. Doel? 'Marktaandeel'. Heeft geen klap, maar dan ook geen klap, met inhoud te maken.

Automerken, voor eens een vergelijking met auto's die echt heel goed te trekken is ;)
Probeer maar eens een agnost, humanist, evangelisch, dopers, mennonieten, orthodoxen en noem maar op, op 1 lijn te krijgen.
De meesten ervan staan dat al, maar dat is het punt niet: het punt is dat via de kerk jij verteld wordt om op Trump te stemmen. Hier (nog) niet zo, maar kijk eens hoe precies dit voorbeeld wel via Forum de Kamer in komt.
Zou je gelijk hebben, dan hadden we in NL 3 partijen in de 2e kamer: christelijk, islamitisch, niet-christelijk, goed ook nog overig ;). En dan laat ik Jodendom, communisten, socialisten, liberalen en libertijnen allemaal buiten beschouwing. Ondanks de knipoog: je voelt wel aan dat de verscheidenheid groter is en het onterecht is om te stellen 'evangelisch' = verdachtenlijst.
Maar nu doe je alsof Stellantis alleen nog maar FIAT zou gaan dragen. Nee, die merkenportfolio is juist een asset. Het is een voordeel dat niet al te scherpe kopers denken dat ander merk = ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:54:
[...]

Oh, dat geld zeker voor het Christendom, en juist in evangelische kring. Ga maar eens kijken hoe die met name in VS daar veel en nauw contact is. Southern Baptists, megakerken, het zijn vectoren voor macht, en dus prooi. De merkjes zijn daarbij niet relevant.

Ze hebben zelfs hun eigen kerk-startup-scene, waarbij je als jonge preacher een kerk met eigen draai kun starten, uitproberen met begeleiding en al. Doel? 'Marktaandeel'. Heeft geen klap, maar dan ook geen klap, met inhoud te maken.
Klopt, maar de vergelijking met Amerika gaat mank voor de NL niet op. Mega-kerken icm met de Amerikaanse mentaliteit en een twee partijen stelsel kent volgens mij geen tegenhanger in een ander werelddeel. En we hadden het over Open Doors. Dat is niet Amerikaans. En in hoeverre het Evangelisch van Open Doors te matchen is met het evangelical van de VS (waar onderling ook grote verschillen zijn) weet ik niet. Je moet dan weten met welke denominatie je wilt vergelijken en open Doors is geen kerk, maar kent volgens mij een brede achterban. Kortom: ik kan die vergelijking als soort van insider niet maken.
Automerken, voor eens een vergelijking met auto's die echt heel goed te trekken is ;)

[...]

De meesten ervan staan dat al, maar dat is het punt niet: het punt is dat via de kerk jij verteld wordt om op Trump te stemmen. Hier (nog) niet zo, maar kijk eens hoe precies dit voorbeeld wel via Forum de Kamer in komt.
Ik volg je niet. Forum en kerk hebben m.i. geen relatie. En wij hebben een meer partijen stelsel. Ook onvergelijkbaar. Wat ik las van de keuze tussen Trump en Harris is dat de progressieve agenda (over o.a. abortus en gender) voor de christenen in Amerika een niet-Harris stem was. En dan houd je niet-stemmen of de liederlijke Trump over. Ik ben blij dat we in NL geen 2 partijen stelsel hebben. Evenredige vertegenwoordiging is een groot goed.
[...]

Maar nu doe je alsof Stellantis alleen nog maar FIAT zou gaan dragen. Nee, die merkenportfolio is juist een asset. Het is een voordeel dat niet al te scherpe kopers denken dat ander merk = ander bedrijf.
Als je vervolgt wordt voor je keuze, zoals in China, Korea, Nigeria etc gebeurt, dan is de keuze voor een automerk arbitrair. Er is daar geen enkele risico op vervolging of op een foute lijst te komen (nu ja, dat hoop ik maar, met al die groene doelen _O- ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik zou de andere krant niet kwalificeren als een betrouwbare bron, het schrijven van artikelen voor zo'n krant is het onderschrijven van de ideologie en waarden van die krant.

Zie ook de opstart:
Een eigen krant voor pro-Russisch Nederland
De eenmalige uitgave ‘De Andere Krant’ (oplage 50.000) verspreidt alternatieve theorieën over Rusland. Nederlandse media zouden te negatief over het land berichten.
De aantijgingen in De Andere Krant, een pro-Russische krant die in Nederland wordt verspreid, liegen er niet om. Nederlandse politici steunen Islamitische Staat, Nederlandse opiniemakers sturen aan op een oorlog met Rusland en premier Rutte is niet geïnteresseerd in de waarheid over MH17. Hij rekt alleen maar tijd om de verhoudingen met Oekraïne, en vooral Rusland, niet verder op scherp te zetten.
Binnenkort is de krant ook online toegankelijk. Het Russische staatspersbureau TASS omschrijft De Andere Krant als „de krant die vertelt over de echte situatie in Rusland”. Onder de verspreiders, deels gaat het om pro-Russische activisten die al langer actief zijn in Nederland, leeft volgens Compagner breed het idee dat Rusland eenzijdig en veel te negatief wordt belicht in de media.
Om zijn krant te vullen, wendde Compagner zich tot freelance-journalist Eric van de Beek die volgens hem een „genuanceerde blik” op Rusland heeft. Van de Beek schrijft onder meer voor de website Novini, waar regelmatig positief wordt bericht over het Rusland van president Poetin.
Tegenwoordig windt Van de Beek zich net als Compagner op over de, in zijn ogen, te negatieve berichtgeving over Rusland. Vorig jaar organiseerde Van de Beek een bijeenkomst in De Balie in Amsterdam onder de titel ‘Voeren de media ons ten oorlog’? Niet Rusland zou verantwoordelijk zijn voor de oplopende spanning, maar westerse journalisten die overheidspropaganda over „het Russische gevaar” kritiekloos zouden overnemen. „Ze creëren in eigen land draagvlak voor het opvoeren van spanningen met Rusland, met mogelijk desastreuze gevolgen”, aldus Van de Beek dinsdag op Twitter. De ‘mainstream media’ zijn volgens hem sowieso niet te vertrouwen. Afgelopen vrijdag presenteerde hij in Nieuwspoort in Den Haag het boek Nepnieuwsexplosie, dat de reguliere media ervan beschuldigt te grossieren in hoaxes en propaganda. ‘De media hebben bewezen woordvoerders te zijn van Al-Qaeda’, is de titel van een van de hoofdstukken.
Waar Van de Beek als eindredacteur van de krant andere media een pro-Amerikaanse blik verwijt, worden er in De Andere Krant amper kritische vragen gesteld bij de Russische versie van geopolitieke ontwikkelingen.
De alternatieve media willen heel graag meedoen – maar waarmee eigenlijk?
Rode draad: de gevestigde media zijn in de greep van anti-Russische propaganda en andere dubieuze agenda’s van de machthebbers. Voormalig Elsevier-journalist Van de Beek (ik heb hem wel eens gesproken op feestjes) heeft zich ontpopt tot de onvermoeibare stachanovist van deze alternatieve media.
Van de Beek publiceert ook bij het Russische staatsorgaan Sputnik, waar hij een „ongekende vrijheid” geniet, schrijft hij. Recent versloeg hij het MH17-proces voor het vorig jaar opgerichte Bonanza Media – en deze week berichtte de onderzoeksgroep Bellingcat dat Bonanza Media nauwe banden heeft met de Russische militaire inlichtingendienst, die de initiatiefnemers zou hebben begeleid en ook een stuk van Van de Beek kreeg voorgelegd.
Hoe Russische desinformatie hier in een gratis krant belandt
Het alternatieve medium De andere krant heeft invloed op het debat in Nederland. De inhoud kan soms worden herleid naar Rusland.
De andere krant is opgericht in 2018 om het nieuws te brengen dat de ‘mainstream media’ achterhouden. Het blad wordt huis-aan-huis verspreid en ligt in stapels bij alternatieve winkeltjes. Eerdere edities gingen onder meer over Rusland, alternatieve geneeswijzen en de ‘ware’ toedracht van de aanslagen op het World Trade Center in New York in 2001. De afgelopen maanden heeft de krant zich op Covid-19 gericht. Dat zou maar een griepje zijn, ontwikkeld in de Verenigde Staten om de wereldbevolking onder controle te krijgen.
De andere krant heeft tijdens de coronacrisis onmiskenbaar invloed op het maatschappelijk debat. Bij protesten tegen de coronamaatregelen dragen demonstranten steevast exemplaren van de krant met zich mee. Hoofdredacteur Sander Compagner sprak op het Malieveld duizenden demonstranten toe: „De overheid is niet te vertrouwen!”. Bekende Nederlanders als rapper Lange Frans en topmodel Doutzen Kroes werden beïnvloed door de krant.
Wat betekenen deze Russische banden voor de inhoud van de krant? Wie de corona-edities leest, stuit op desinformatie die soms óók herleid kan worden naar Rusland. Bijvoorbeeld in een artikel van Sonja van den Ende, bekend van demonstraties voor de Syrische dictator Assad. In De andere krant schrijft Van den Ende dat EU-landen Covid-19 gebruiken als instrument om hun bevolkingen aan „terreur” te onderwerpen. Haar stuk verscheen eerder in het Engels op Oneworld.press. Deze website werd eind juli door de Amerikaanse inlichtingendiensten aangewezen als Engelstalige overheidssite van Rusland die desinformatie verspreidt over het coronavirus.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Cobb schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:41:
*knip*, dergelijke claims verdienen meer solide bronnen.
@Cobb
We zagen dat je het nodige werk aan je post had besteed. Haar dan toch gemodereerd zien kan als teleurstelling voelen. Ik licht graag toe waar we zo'n moderatie op baseren. Toen ik er gisteren naar keek had je een vijftal bronnen toegevoegd.

Even los van je bronnen is een dergelijk onderwerp sowieso een issue. Wat in de online bronnen is te vinden is op zijn best indirecte informatie. Met dergelijke informatie wordt zo'n presidentskandidaat niet ontmaskert.

Maar deze reactie gaat vooral om de bronnen. Daarvoor is dit topic. Een van de bronnen daar ga ik niet teveel over zeggen. Facebook is zelf geen bron, maar een doorgeefluik. Voor de bron moet je dan kijken waar Facebook zelf het vandaan haalt.

Over de andere bronnen even kort onze observaties:
  • https://bylinetimes.com/2...-former-soviet-spy-chief/ lijkt kijkend naar haar motivatie (about) wel legitiem, maar verder onbekend. Het verhaal was puntig en to the point, maar gebasserd op een (Russische...) bron. Andere bronnen worden nog wel aangehaald om te onderbouwen dat wat de eerste bron claimde binnen de context van die tijd paste.
  • https://www.dailykos.com/...ruited-as-a-Russian-Asset lijkt meer een community gebeuren van/voor. Lijkt mij geen sterke bron. Het bericht blijkt trouwens automatisch gegenereerd van Facebook.com. Bovenaan de pagina staat trouwens de disclaimer: "This content is not subject to review by Daily Kos staff prior to publication" dat de lezer al nattigheid moet doen voelen.
  • https://nymag.com/intelli...tin-russia-collusion.html Ook weer een alternatieve kleine titel. Op zich was dit nog best een verhalend artikel, maar ook hierin heel veel omstandigheden informatie zonder dat het ergens concreet aan Trump is te koppelen. Het relatieoverzicht in dit artikel (Getty Images) was trouwens wel heel mooi. De vraag die bij mij opkwam wat deze titel financiert. Het lijkt een of andere perscombinatie met allemaal kleine titels
  • https://www.thedailybeast...ship-with-vladimir-putin/ De enige die wat bekend is en en soms originele informatie oplevert. Dit artikel wordt alleen nergens concreet en is vooral suggestief.
Twee andere users hebben dit punt ook genoemd. Er zijn natuurlijk mensen druk bezig dingen op Trump te vinden.

Onderstaande user gebruikte een bron die, zoals de site het zelf dan aangeeft, niet boven het gerucht niveau uitkomt:
NiGeLaToR in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Noemt de bron https://www.snopes.com/fact-check/kgb-spy-russia/
De bron benoemt dat het gegeven al een tijd circuleert, in de Guardian terecht is gekomen en als een onderwerp in een boek, "American Kompromat" is gebruikt. Een mooie conclusie kwam van een schrijver die werd aangehaald:
It reminds us that there is still much left to learn
Hiermee onderstrepend dat we nog niet genoeg weten.

De andere user, Jerie in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3", had tenslotte een mainstream bron uit 2021, https://www.theguardian.c...s-former-kgb-spy-new-book, met hetzelfde verhaal.

De twee andere posts bieden wat context met de grote titel (the guardian) en het boek. Dat die kleinere sites het nu weer oppakken kan te maken hebben met dat gezocht wordt naar scheuren in het Trump blazoen. De kleine sites met de beperkte informatie beschikbaar alleen zijn niet genoeg voor de claim. In de context (guardian en boek) wordt die claim daarom ook niet gelegd. Deze bronnen beseffen dat er gewoon niet voldoende is dit vermoeden hard te maken.

Dit betekend niet dat het vermoeden niet aannemelijk en terecht kan zijn. We weten alleen te weinig om het als een feitelijkheid te accepteren. Waarschijnlijk komt dit later nog wel naar buiten, als de informatie haar relevantie al heeft verloren.

Mochten anderen iets over de bovenstaande bronnen te melden hebben dan zijn jullie hierbij uitgenodigd. Om die reden ook deze reactie in dit topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De Washington Post valt bijna dagelijks nog dieper dan ooit. Uit de volkskrant:
Eigenaar Jeff Bezos duldt bij Washington Post nog maar één mening over ‘persoonlijke vrijheden en vrije markt’

Miljardair en Amazon-oprichter Jeff Bezos, baas van onder meer de Amerikaanse krant The Washington Post, heeft de vrijheid van de opinieredactie van de krant ingeperkt. In een brief aan alle werknemers van de krant meldt hij dat de opinieredactie alleen nog maar mag schrijven over hoe goed de vrije markt is en hoe belangrijk persoonlijke vrijheden zijn. Volgens de miljardair schrijven nieuwsmedia daar te weinig over.

Bezos schrijft dat ‘we natuurlijk ook nog andere onderwerpen behandelen’, maar ‘kritiek op die twee denkbeelden wordt overgelaten aan andere kranten’. Volgens de miljardair is het niet meer nodig dat zijn krant de lezers een ‘brede selectie van verschillende meningen levert’, omdat ‘het internet dat nu doet’. Bezos, die zichzelf een 'trotse Amerikaan’ noemt, stelt dat economische en persoonlijke vrijheden de basis vormen voor het succes van Amerika als natie.

De chef van de opinieredactie van The Washington Post, David Shipley, nam naar aanleiding van het besluit ontslag. Bezos had gezegd dat Shipley alleen kon blijven als hij volledig achter de nieuwe koers zou staan. De miljardair zegt een nieuwe opiniechef te zoeken die zijn ideeën wel wil uitvoeren..
brontweet

Nee, dat zooitje geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Had Shipley die cartoon net zo goed wel kunnen plaatsen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Delerium schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:25:

[...]

brontweet

Democracy Dies in Darkness indeed :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:25:

[...]

brontweet

Dat is wel treurig zeg. Opiniestukken zijn er voor zover ik weet voor de "call to action", zoals zelfs in templates wordt uitgezet qua structuur.

Als het alleen positief moet zijn dan heeft het weinig toegevoegde waarde.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Weer een parel: tijdens de podcast van Joost Vullings (die opvallend scherp losging op de gewenste hervorming van de publieke omroep) en Marleen de Rooy kwam Mona Keijzer langs met een uitspraak over hoe slecht het allemaal niet ging qua stikstof:
"... Wiersma, had toevallig gisteravond nog een tweet: er gaan wandeltochten niet door... we hebben dus een systeem gebouwd, een juridisch construct met elkaar gemaakt, waardoor een wandeltocht niet door kan gaan vanwege stikstof... ja, mensen..."
Nu hebben we dus twee ministers die zich beiden baseren op een artikel van De Telegraaf waarin VNG-directeur Albert Vermuë een uitspraak zou hebben gedaan over een sessie in het Catshuis:
„Teveel woningbouwprojecten lopen door het ontbreken van een deugdelijke aanpak voor dit onderwerp vertraging op. Zelfs 150 wandeltochten werden afgelopen jaar afgelast om die reden. Geen tijd te verliezen dus”, aldus Vermuë, die een boekje open doet over de laatste Catshuis-sessie.
Op dat na geen bronvermelding en wat er wel staat kan op verschillende manieren geinterpreteerd worden: was Vermuë bij de sessie aanwezig of heeft hij het via-via gehoord? Waren er tijdens de Catshuis-sessie mensen aanwezig of uitgenodigd (er komen meer mensen dan ministers e.d.) met populistische standpunten?

Met een beetje pech hebben we hier een cirkelredenering, maar het is niet te bevestigen omdat het meerduidig is: je kan het niet uit de tekst halen. Bovendien heeft alleen De Telegraaf en een handvol (extreem- en stevig)rechtse sites dit nieuws gebracht, waarbij die laatsten steeds teruglinken naar De Telegraaf.

Dit is precies hoe Fox Entertainment ook "nieuws" brengt.

Helaas is het ook niet mogelijk om op de site van de VNG te zoeken voor verder brononderzoek. "wandel" geeft een foutmelding in de zoekfunctie en "wandeltochten" toont weinig relevants. Het lijkt dus allemaal gebaseerd te zijn op "die zei dat iemand iets zei dat een ander zei wat via-via gehoord werd".

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 12-04-2025 04:18 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jort Kelder biedt in z'n recente podcast ook weer een podium.

Kelder gaat er wel tegenin, maar biedt "dr" Engelen zo wel de mogelijkheid om Russische talkingpoints te verkondigen zonder met steekhoudende argumenten te komen.

Engelen zegt bijna woord voor woord dat de Russen zijn binnengevallen omdat ze zo bang waren, dat de NAVO zelf een dreiging was (nee, dat waren de landen die wilden aansluiten, en zoals nu duidelijk is redelijk terecht), enz. Hij pakt de dingen die wel kloppen en trekt daar een onzinnige conclusie uit.

Dat een bedrijf zoals Rheinmetall overdrijft lijkt me wiedes, daar komt hij o.a. mee aan, maar hij verbindt dat aan de acties van de Russen ipv het los te koppelen van wat het is: partijen die mogelijkheden zien om geld te verdienen pakken dat met beide handen aan. Is dat goed? Nee, natuurlijk niet. Maar dat heeft weinig te maken met of Putin gaat beslissen om verdere staten te annexeren.

En zo hoor je nog veel meer drogredenen van de beste man. Ik plaats het hier ook omdat er laatst iemand was die hier in AWM ook aankwam met Engelen. Dit is o.a. waarom je niet naar hem kan luisteren. De man verbindt echt dingen met elkaar die niet kunnen.

Maar het uiteindelijke punt is dit: het is gewoon te horen op (radio) NPO 1 en tevens de reden waarom je niet moet kijken naar wat de bron is, maar of er steekhoudende argumenten worden gebruikt. Want ondertussen zie je dit op best veel bronnen voorbijkomen die op zich wel betrouwbaar proberen te zijn.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Stukfruit schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:15:
Dit is de Joe Rogan manier van een podium bieden, wat als belangrijkste eigenschap heeft dat de interviewer zelf geen journalistieke vaardigheden heeft en zichzelf ook niet zo ziet. En dus ook geen onderzoek naar personen of onderwerpen. Maar het platform zelf dient juist wel een journalistiek doel, omdat de gasten een partijdige politieke agenda hebben.

Want daar gaat het al fout, wat Engelen beweert is bewezen incorrect. Zelfs de dictator van het land die hij met verve verdedigd zegt het ook zelf: Putin compares himself to Peter the Great in quest to take back Russian lands

Een journalist zou zich moeten afvragen voor die iemand uitnodigt of de standpunten überhaupt kloppen en verdedigbaar zijn. Als het dat niet is, dan moet je iemand ook niet uitnodigen. Want zelfs al ga je 100% in tegen propagandisten, het platform zorgt ervoor dat ze zowel legitimiteit krijgen en hun boodschap verspreid worden.

Want dat is het probleem van propagandisten, een belangrijk onderdeel van hun werk is het verspreiding en legitimering van die propaganda, ze alloceren dus ook vaak veel meer tijd en moeite om de propaganda te verspreiden.

En dat is het probleem van westerse democratieën en journalistiek, als je het niet wil of kan verdedigen, zullen er altijd krachten opstaan die bereid zijn om veel tijd en moeite te steken in het afbreken ervan.

Doe je dat niet dan krijg je een situatie zoals in Amerika, waarin propaganda en desinformatie wordt verheven tot waarheid en regeringsfunctionarissen Russische propaganda napraten.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:24
Kelder gaat er wel tegenin, maar biedt "dr" Engelen zo wel de mogelijkheid om Russische talkingpoints te verkondigen zonder met steekhoudende argumenten te komen.
De academische titel van dhr. Engelen staat niet ter discussie, volgens mij. Als jij andere informatie hebt, zou ik me wijden tot de UVA.

Als je wil stellen dat academici niet hun titel zouden moeten mogen voeren in discussies die buiten hun expertisegebied vallen heb je mijn steun, maar dan neem je afstand van een decennialange mediatraditie in dit titelgeile landje.
Engelen zegt bijna woord voor woord dat de Russen zijn binnengevallen omdat ze zo bang waren, dat de NAVO zelf een dreiging was (nee, dat waren de landen die wilden aansluiten, en zoals nu duidelijk is redelijk terecht), enz.
[..]
En zo hoor je nog veel meer drogredenen van de beste man. Ik plaats het hier ook omdat er laatst iemand was die hier in AWM ook aankwam met Engelen. Dit is o.a. waarom je niet naar hem kan luisteren. De man verbindt echt dingen met elkaar die niet kunnen.
Ik heb de aflevering nageluisterd, je legt hem woorden in de mond. Hetgeen wat het dichtst komt bij wat je zegt is
"De machtsverhoudingen op het Europese continent zijn de afgelopen vijftien jaar niet of nauwelijks veranderd. We hebben zelf .. zijn weinig terughoudend geweest, en met Wij bedoel ik vooral de Verenigde Staten, in het zoeken van toenadering tot al die staten die grenzen aan Rusland, en we hebben ons weinig gelegen laten liggen aan wat we toch hadden kunnen zien als de legitieme strategische veiligheidsbehoeftes van Rusland. Die hebben we met voeten getreden, en dan weet je dat je op een gegeven moment een reactie kunt verwachten. Die reactie is op dit moment tamelijk beperkt."
Waarbij ik zelf stel dat ik niet vind dat landen een "legitieme behoefte" hebben aan een bufferzone, zeker niet omdat in die bufferzones mensen wonen. Ik ben het niet met Engelen eens, maar als je tegenstemmen het woord ontneemt, maak je steeds grotere stappen naar het model van staatspropaganda en "officiële" waarheid, waar we toch al hard op af stevenen.

Dit is geen Ongehoord Nederland of de Andere Krant. Hier worden geen verzinsels als feitelijk waar geponeerd. Het is een discussieprogramma, waarbij Engelen zijn positie niet onder stoelen of banken steekt.

[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 20-04-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Ik was ook de podcast aan het afluisteren voordat ik de reactie van @CVTTPD2DQ hierboven las maar sluit me aan bij zijn woorden.

Je maakt het bovendien veel groter dan het is want hij is primair in dat programma te gast om het pacifisme te verkondigen.
Engelen zegt bijna woord voor woord dat de Russen zijn binnengevallen omdat ze zo bang waren, dat de NAVO zelf een dreiging was (nee, dat waren de landen die wilden aansluiten, en zoals nu duidelijk is redelijk terecht), enz. Hij pakt de dingen die wel kloppen en trekt daar een onzinnige conclusie uit.
Nee, hij zegt dat de dingen die we (het westen) hebben gedaan vanuit ons gezichtspunt zijn gebeurd. En dat we ons onvoldoende hebben gerealiseerd hoe zaken aan de andere kant (Rusland) worden ervaren. En hij erkent (op 26:30) daarbij ook dat dat nooit een argument mag zijn om een land binnen te vallen.

Dat de VS trouwens op de achtergrond wel degelijk probeert aan touwtjes te trekken lijkt me moeilijk meer te ontkennen sinds de Nuland-Pyatt call, die overigens plaats had voor de inval van Rusland in de Krim.
Dat een bedrijf zoals Rheinmetall overdrijft lijkt me wiedes, daar komt hij o.a. mee aan, maar hij verbindt dat aan de acties van de Russen ipv het los te koppelen van wat het is: partijen die mogelijkheden zien om geld te verdienen pakken dat met beide handen aan. Is dat goed? Nee, natuurlijk niet. Maar dat heeft weinig te maken met of Putin gaat beslissen om verdere staten te annexeren.
Nee dat zegt hij niet. Hij zegt dat we niet teveel moeten luisteren naar mensen zoals die Rheinmetall-topman als onderdeel van zijn betoog voor pacifisme. Daarbij zegt hij het niet letterlijk, maar hij lijkt te impliceren dat die claim dat de Russen over 18 maanden in Duitsland staan niet is onderbouwd. En dat het alleen maar is bedoeld om angst aan te jagen om zo zijn eigen verkoopcijfers te spekken.
Ik kwam er niet mee aan, maar ik noemde hem wel. Welke drogredenaties van hem hoor je nog meer? Ik heb ze namelijk niet gehoord.
Maar het uiteindelijke punt is dit: het is gewoon te horen op (radio) NPO 1 en tevens de reden waarom je niet moet kijken naar wat de bron is, maar of er steekhoudende argumenten worden gebruikt. Want ondertussen zie je dit op best veel bronnen voorbijkomen die op zich wel betrouwbaar proberen te zijn.
Ah, maar mogen we dit dan ook omdraaien? Want we hebben er hier ook een handje van om bronnen die ooit één keer 'fout' te zijn geweest meteen (voor altijd) 'af te serveren' als betrouwbaar medium. Het is altijd goed om te verifiëren of wat er gesteld wordt klopt. Maar ook een Telegraaf of GeenStijl of wat dan ook kan daarna dus in potentie een prima artikel schrijven. Misschien mag je er best iets kritischer op zijn dan wanneer je een wetenschapskatern in de NRC leest, maar graag niet op voorhand bronnen afschrijven omdat ze er ooit wel eens naast zaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
CVTTPD2DQ schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:30:
Waarbij ik zelf stel dat ik niet vind dat landen een "legitieme behoefte" hebben aan een bufferzone, zeker niet omdat in die bufferzones mensen wonen. Ik ben het niet met Engelen eens, maar als je tegenstemmen het woord ontneemt, maak je steeds grotere stappen naar het model van staatspropaganda en "officiële" waarheid, waar we toch al hard op af stevenen.
Het probleem met Russische propaganda is dat het doel niet de waarheid is, maar juist ondermijnen ervan. Er is geen enkele journalistiek of informatief nut om zulke propaganda talking points te bespreken, zeker niet als ze niet als dusdanig worden aangewezen.

En het brengt het doel ook niet dichterbij. Als een vredesbeweging in Russische propaganda trapt, dan zal vrede ook niet dichtbij komen, gezien de strategische geopolitieke doelen die Rusland nastreeft.

Met propaganda worden mensen dus zowel misleidt alsmede worden vermeende doelen waar men zich voor uitspreekt niet bereikt. De vraag is dan nog welk doel het überhaupt bespreken ervan kan hebben als het niet als propaganda wordt aangeduid.

In [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 en eerdere delen is zeer uitgebreid dit fenomeen besproken en zijn alle propaganda punten ontkracht, van NAVO expansie tot aan bufferzones en de zogenaamde legitimiteit van het veiligheidsgevoel van een land met rond de 4000 kernwapens.

We zitten niet meer in 2014 waarin we onze geopolitieke kennis over Rusland en Oekraïne moesten herontdekken. Propaganda die vaak al meer dan een decennium eerder is ontkracht behoudt alleen z'n kracht als je het opnieuw kansen krijgt om een platform te krijgen.

En het zijn niet alleen onschuldige woorden, propaganda stroomt als het maar lang genoeg geen tegenkracht krijgt richting de politiek en uiteindelijk ook richting beleid.
House intelligence chair says Republicans are ‘absolutely’ repeating Russian propaganda
Trump blames Zelensky for starting war after massive Russian attack
Trump’s foreign envoy touts Kremlin talking points, in interview that will alarm Europe
Etc etc.

Er is een reden waarom er zo zwaar wordt ingezet op propaganda en desinformatie door Rusland: het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
"De machtsverhoudingen op het Europese continent zijn de afgelopen vijftien jaar niet of nauwelijks veranderd. We hebben zelf .. zijn weinig terughoudend geweest, en met Wij bedoel ik vooral de Verenigde Staten, in het zoeken van toenadering tot al die staten die grenzen aan Rusland, en we hebben ons weinig gelegen laten liggen aan wat we toch hadden kunnen zien als de legitieme strategische veiligheidsbehoeftes van Rusland. Die hebben we met voeten getreden, en dan weet je dat je op een gegeven moment een reactie kunt verwachten. Die reactie is op dit moment tamelijk beperkt."
Rusland is een kernmacht - en nog een serieuze ook - dus het land voorziet al in zijn strategische veiligheidsbehoeftes. Het Kremlin heeft niets te vrezen. Een bufferzone willen creëren als onderdeel van veiligheid lijkt mij dus geen goed argument. Ik ben in elk geval niet overtuigd en ik lees hierin vooral het napraten van Russische retoriek.
Dennis schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:01:
[...]

Dat de VS trouwens op de achtergrond wel degelijk probeert aan touwtjes te trekken lijkt me moeilijk meer te ontkennen sinds de Nuland-Pyatt call, die overigens plaats had voor de inval van Rusland in de Krim.
Dat is maar goed ook. In de geopolitieke wereld heb je de keuze uit beïnvloeden of beïnvloed worden. Als de VS niet aan de touwtjes trekt dan doet een ander dat wel, en dan schuift de beïnvloeding de andere kant op.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:01:
[...]

Nee, hij zegt dat de dingen die we (het westen) hebben gedaan vanuit ons gezichtspunt zijn gebeurd. En dat we ons onvoldoende hebben gerealiseerd hoe zaken aan de andere kant (Rusland) worden ervaren. En hij erkent (op 26:30) daarbij ook dat dat nooit een argument mag zijn om een land binnen te vallen.

En hiermee wordt dus de agressor weggezet als minder erge partij terwijl deze door de jaren heen keer op keer afspraken heeft geschonden (ook voor 2014).
Nee dat zegt hij niet. Hij zegt dat we niet teveel moeten luisteren naar mensen zoals die Rheinmetall-topman als onderdeel van zijn betoog voor pacifisme. Daarbij zegt hij het niet letterlijk, maar hij lijkt te impliceren dat die claim dat de Russen over 18 maanden in Duitsland staan niet is onderbouwd. En dat het alleen maar is bedoeld om angst aan te jagen om zo zijn eigen verkoopcijfers te spekken.
Als Rheinmetall er geen mening of gretigheid voor zou hebben dan gaan die Russen nog steeds door. Het maakt niet echt uit of er wel of niet naar die topman wordt geluisterd. De situatie verandert er niet (ten goede) door. Dat maakt het een kul-argument van Engelen.

Daarom schreef ik: "lijkt me wiedes" :) Op zich ben ik het er namelijk wel mee eens. Maar dat doet er helaas niets aan af dat Putin al jarenlang mensen een kopje kleiner laat maken en duidelijke intenties lijkt te hebben om verder te gaan.
Ah, maar mogen we dit dan ook omdraaien? Want we hebben er hier ook een handje van om bronnen die ooit één keer 'fout' te zijn geweest meteen (voor altijd) 'af te serveren' als betrouwbaar medium. Het is altijd goed om te verifiëren of wat er gesteld wordt klopt. Maar ook een Telegraaf of GeenStijl of wat dan ook kan daarna dus in potentie een prima artikel schrijven. Misschien mag je er best iets kritischer op zijn dan wanneer je een wetenschapskatern in de NRC leest, maar graag niet op voorhand bronnen afschrijven omdat ze er ooit wel eens naast zaten.
Daarom til ik er zaken uit van sites e.d. die doorgaans wel als betrouwbaar staan, of in ieder geval op een of andere manier zo worden ervaren. Zo heb ik een paar maanden geleden ook iets geschreven over een artikel in The Guardian (kan ik zo snel even niet terugvinden, was volgens mij een ander topic). Staat in principe bekend als relatief betrouwbaar, maar het artikel in kwestie was zo goed als onzin te noemen.

Op zich durf ik hier dus ook wel m'n hand naar je uit te steken. Ik ben het namelijk helemaal met je eens dat je niet naar de naam moet kijken.

Wat hier alleen niet wordt meegenomen is dat het tijdrovender is om zo'n firehose of falsehoods af te werken. Waar Engelen steeds terug kan vallen op bewijsloze uitspraken als "we hebben ons weinig gelegen laten liggen aan wat we toch hadden kunnen zien als de legitieme strategische veiligheidsbehoeftes van Rusland", moet ik er eerst bij gaan zoeken waarom, wanneer, waar en hoe vaak het tegendeel werd neergezet. En daar bovenop moet ik beschrijven waarom het zo fout is dat hij er de suggestieve melding bij doet dat "we" het zelf hebben gedaan (met steun van desinformatie uit de bekende hoeken, overigens).

Hij zit er er niet alleen naast. Zijn uitspraken zijn ronduit gemeen te noemen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:30:
[...]

De academische titel van dhr. Engelen staat niet ter discussie, volgens mij. Als jij andere informatie hebt, zou ik me wijden tot de UVA.

Als je wil stellen dat academici niet hun titel zouden moeten mogen voeren in discussies die buiten hun expertisegebied vallen heb je mijn steun, maar dan neem je afstand van een decennialange mediatraditie in dit titelgeile landje.
Vooral omdat onze fladderende medemens er wat vaker gebruik van lijkt te maken om autoriteit te veinzen.
Ik heb de aflevering nageluisterd, je legt hem woorden in de mond. Hetgeen wat het dichtst komt bij wat je zegt is

[...]

Waarbij ik zelf stel dat ik niet vind dat landen een "legitieme behoefte" hebben aan een bufferzone, zeker niet omdat in die bufferzones mensen wonen.
Ik ben blij dat je 'm citeert, want hier is al in te lezen dat hij o.a. de Minsk-akkoorden lijkt te vergeten. Of het doorschieten van Rusland na de akkoorden. Dit wordt in twijfel getrokken met zulke uitspraken.

Mij lijkt hij niet nodig te hebben om foute woorden in zijn mond te krijgen.
Ik ben het niet met Engelen eens, maar als je tegenstemmen het woord ontneemt, maak je steeds grotere stappen naar het model van staatspropaganda en "officiële" waarheid, waar we toch al hard op af stevenen.

Dit is geen Ongehoord Nederland of de Andere Krant. Hier worden geen verzinsels als feitelijk waar geponeerd. Het is een discussieprogramma, waarbij Engelen zijn positie niet onder stoelen of banken steekt.
Ik begrijp niet echt hoe je het niet geven van een podium koppelt aan staatspropaganda. Een tegengeluid mag best feitelijk en correct zijn, lijkt me? Waarom moet dat vervallen in uitspraken die al veelvuldig ontkracht zijn?

Nieuws (TV, radio, sites) is doorgaans eenrichtingsverkeer. Waarom moeten mensen die geluiden produceren die bewijsbaar niet kloppen een megafoon aangeboden krijgen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
defiant schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:08:
Het probleem met Russische propaganda is dat het doel niet de waarheid is, maar juist ondermijnen ervan. Er is geen enkele journalistiek of informatief nut om zulke propaganda talking points te bespreken, zeker niet als ze niet als dusdanig worden aangewezen.
Ze worden aangewezen als opinie, en Engelen krijgt stevig tegengas van de andere deelnemer van het programma.

Sinds wanneer moeten zaken worden beoordeeld op "journalistiek nut"? Dat deden we zelfs tijdens de koude oorlog niet.
XWB schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:47:
Rusland is een kernmacht - en nog een serieuze ook - dus het land voorziet al in zijn strategische veiligheidsbehoeftes. Het Kremlin heeft niets te vrezen. Een bufferzone willen creëren als onderdeel van veiligheid lijkt mij dus geen goed argument.
Het is zeker geen goed argument, en het is moreel verwerpelijk. Daar gaat het niet om.
Stukfruit schreef op maandag 21 april 2025 @ 01:20:
Ik begrijp niet echt hoe je het niet geven van een podium koppelt aan staatspropaganda. Een tegengeluid mag best feitelijk en correct zijn, lijkt me? Waarom moet dat vervallen in uitspraken die al veelvuldig ontkracht zijn?
We hebben in Nederland persvrijheid. Dat betekent dat je domme, zelfs onware dingen mag zeggen. Of argumenten die geen steek houden. Dat die in dit topic (en door een groot deel van "weldenkend Nederland") als een volstrekt onbelangrijk detail wordt gezien vind ik minstens zo gevaarlijk als de Russische legers aan de horizon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:46:
[...]
Ze worden aangewezen als opinie, en Engelen krijgt stevig tegengas van de andere deelnemer van het programma.
Dat gaat niet over het argument wat ik maakte, om het wat duidelijker te formuleren:
  • Bewezen en ontkrachte propaganda heeft geen enkele toegevoegde waarde om besproken te worden.
  • En het al besproken wordt, moet 100% duidelijk zijn dat het om propaganda gaat.
Het maakt niet of iemand tegengas krijgt of het wordt ontkracht, veelal geloven dit soort propagandisten zelf ook niet geheel in argumentatie en krijgen ze die argumentatie niet rond. Maar dat is het geheel niet relevant: propaganda een platform bieden geeft legitimiteit.

En mensen die al geheel of deels vatbaar zijn voor propaganda zullen niet geraakt worden door tegengas, debunking, fact checking, etc. Sterker, eenmaal overtuigd, dan worden vanuit menselijk psychologie mensen juist bevestigd in hun gelijk door zulke acties.

Cognitive Biases and Brain Biology Help Explain Why Facts Don’t Change Minds
Cognitive psychology and neuroscience studies have found that the exact opposite is often true when it comes to politics: People form opinions based on emotions, such as fear, contempt and anger, rather than relying on facts. New facts often do not change people’s minds.
Fact-Checking Is Ineffective Where It Counts
Studies indicate that citizens resist fact-checking messages that oppose their prior beliefs, especially if the appeals clash with their partisan leanings. Perhaps even more interesting are findings suggesting that attempts at correction may actually induce greater confidence (the backfire effect). And even apparent corrections may mask the persistence and re-emergence of prior beliefs, or what have been called “belief echoes.”
(en er zijn nog veel meer van dit soort onderzoeken die hetzelfde beeld bevestigen)

Dus als mensen een debat/interview zien waar propaganda wordt debunked, dan het deel dat er vatbaar is of van overtuigd juist meer gaan geloven in die propaganda. De mensen die er niet in geloven denken dat de argumentatie gesloten is, alle punten zijn immers ontkracht. Maar voor andere die groep is dat dus niet zo. Je ziet dan ook de verbazing dat propaganda/desinformatie ondanks debunking/fact-checking/etc deze ideeën niet verdwijnen, maar dat is dus te verklaren vanuit de psychologie.

En dat is ook de reden waarom mensen die propaganda/desinformatie uitdragen ook geen problemen hebben om in kritische omgevingen te komen, ze bereiken hun doelgroep.

En dat is wat het afgelopen decennium wel duidelijk heeft gemaakt, propaganda en desinformatie werkt en heeft een reële impact. Verkiezingen worden er deels ook op gewonnen en als gevolg ervan oorlogen en daarmee mensenlevens worden er door beïnvloed. Zoals gezegd, er is een reden waarom die propaganda/desinformatie wordt ingezet: het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
XWB schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:47:
Dat is maar goed ook. In de geopolitieke wereld heb je de keuze uit beïnvloeden of beïnvloed worden. Als de VS niet aan de touwtjes trekt dan doet een ander dat wel, en dan schuift de beïnvloeding de andere kant op.
Dat is dus ook deels mijn punt: jij bent zelf ook beïnvloed omdat je het vanuit een Westers standpunt bekijkt. Ik vind zelf de VS niet beter of slechter dan Rusland. Ook de VS valt zonder legitimiteit een autonoom land binnen. Ook de VS schiet een burgervliegtuig uit de lucht (maar 8 doden verschil met MH17 trouwens).

Alleen omdat er een democratisch sausje over het land zit zou het minder erg zijn? En dan is het opeens wel prima als land X gaat bepalen wie er in land Y aan de macht komt?

(ook als reactie op eerste gedeelte van reactie op mij van @Stukfruit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
defiant schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:08:
Dus als mensen een debat/interview zien waar propaganda wordt debunked, dan het deel dat er vatbaar is of van overtuigd juist meer gaan geloven in die propaganda. De mensen die er niet in geloven denken dat de argumentatie gesloten is, alle punten zijn immers ontkracht. Maar voor andere die groep is dat dus niet zo. Je ziet dan ook de verbazing dat propaganda/desinformatie ondanks debunking/fact-checking/etc deze ideeën niet verdwijnen, maar dat is dus te verklaren vanuit de psychologie.
Ik heb je betoog even laten inwerken tijdens het eten maar ik kan het niet loslaten...

Bepleit je dan dat iedereen die wat jij noemt propaganda bedrijft nergens meer een podium krijgt? En dus dat je krijgt wat @CVTTPD2DQ zegt, dat je alleen nog maar welkom bent in de media (is dat dan alleen de publieke of alle media) als je de waarheid (wie bepaalt dat trouwens) verkondigt?

Ik vind dat nog veel gevaarlijker voor de democratie dan die paar mensen die misschien vatbaar zijn voor propaganda.

En ik weet ook nog wel een onderwerp waar je in de jaren 90 geen negatief woord over mocht zeggen en waar de overheid en de media haar uiterste best deden daar ook de gelederen gesloten te houden. Het hielp helemaal niets en vlak na de eeuwwisseling resulteerde dat in een duidelijke verkiezingsuitslag.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis op 21-04-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:46:
[...]

We hebben in Nederland persvrijheid. Dat betekent dat je domme, zelfs onware dingen mag zeggen. Of argumenten die geen steek houden. Dat die in dit topic (en door een groot deel van "weldenkend Nederland") als een volstrekt onbelangrijk detail wordt gezien vind ik minstens zo gevaarlijk als de Russische legers aan de horizon.
We hebben het hier echter over herhalend onbelangrijke details die niet van een dorpsgek komen.

Je had het in je vorige reactie over propaganda. Zie je de paralellen?
Ik laat het "staats"-deel even weg omdat Engelen geen staatsmedewerker is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:51:
[...]

Dat is dus ook deels mijn punt: jij bent zelf ook beïnvloed omdat je het vanuit een Westers standpunt bekijkt. Ik vind zelf de VS niet beter of slechter dan Rusland. Ook de VS valt zonder legitimiteit een autonoom land binnen. Ook de VS schiet een burgervliegtuig uit de lucht (maar 8 doden verschil met MH17 trouwens).

Alleen omdat er een democratisch sausje over het land zit zou het minder erg zijn? En dan is het opeens wel prima als land X gaat bepalen wie er in land Y aan de macht komt?

(ook als reactie op eerste gedeelte van reactie op mij van @Stukfruit)
Je bent je er bewust van dat Reagan president was en dat het het begin was van de periode die heeft geleid tot het gedrag van de huidige MAGA-overheid die zich gedraagt alsof het Russen zijn?

Daar zit al even geen erg democratisch sausje meer overheen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:17:
[...]

Ik vind dat nog veel gevaarlijker voor de democratie dan die paar mensen die misschien vatbaar zijn voor propaganda.
Dan rijst bij mij de vraag: hoe komt je wereldbeeld zo dat je denkt dat er maar een paar mensen misschien vatbaar voor zijn?

In mijn wereld waren er namelijk genoeg mensen vatbaar om een redelijk gestoord persoon in het Witte Huis te zetten. Voor de tweede keer.
En ik weet ook nog wel een onderwerp waar je in de jaren 90 geen negatief woord over mocht zeggen en waar de overheid en de media haar uiterste best deden daar ook de gelederen gesloten te houden. Het hielp helemaal niets en vlak na de eeuwwisseling resulteerde dat in een duidelijke verkiezingsuitslag.
Complottheorie of feit?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Stukfruit schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:26:
Daar zit al even geen erg democratisch sausje meer overheen.
Ben ik met je eens hoor, de democratie in de VS is compleet kapot wat mij betreft en draait vooral om wie veel geld heeft. Maar als je dit nu vindt, waarom vond je dan hier:
En hiermee wordt dus de agressor weggezet als minder erge partij terwijl deze door de jaren heen keer op keer afspraken heeft geschonden (ook voor 2014).
dat de VS een minder erge partij is? (althans, dat lees ik erin, of bedoel je iets anders?).
Stukfruit schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:29:
Dan rijst bij mij de vraag: hoe komt je wereldbeeld zo dat je denkt dat er maar een paar mensen misschien vatbaar voor zijn?

In mijn wereld waren er namelijk genoeg mensen vatbaar om een redelijk gestoord persoon in het Witte Huis te zetten. Voor de tweede keer.
Misschien was het alternatief (Kamala) gewoon heel slecht. Dat denk ik tenminste. Maar goed, daar is al uitgebreid over gediscussieerd in het VS-topic en daar werden mensen die dat wel en niet geloven het ook niet echt met elkaar eens (in mijn herinnering).
Complottheorie of feit?
Wat mij betreft feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
defiant schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:08:
[...]

Dat gaat niet over het argument wat ik maakte, om het wat duidelijker te formuleren:
  • Bewezen en ontkrachte propaganda heeft geen enkele toegevoegde waarde om besproken te worden.
  • En het al besproken wordt, moet 100% duidelijk zijn dat het om propaganda gaat.
Het maakt niet of iemand tegengas krijgt of het wordt ontkracht, veelal geloven dit soort propagandisten zelf ook niet geheel in argumentatie en krijgen ze die argumentatie niet rond. Maar dat is het geheel niet relevant: propaganda een platform bieden geeft legitimiteit.
Ik ben al niet overtuigd dat de verklaring van Engelen (Rusland dat zich "bedreigd" voelt) onjuist is. Ik vind alleen dat-ie moreel verwerpelijk is, dwz. Rusland heeft geen recht op bufferstaten. Dat Rusland met toenemend geweld al sinds 2005 aangeeft Oekraïne als bufferstaat te beschouwen lijkt me niet controversieel.

Maar goed, misschien ben ik dus "beïnvloed" door propaganda en niet meer in staat om helder te denken. Of misschien ben jij dat. Als je alle onware informatie uit de media (en zoals @Dennis al aangeeft zijn er zeer veel mediakanalen buiten de PO) wil weren, ontkom je niet aan toetsing vooraf. En daar heb je een probleem met uitvoerbaarheid en grondwettelijkheid.
Stukfruit schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:29:
Dat is uiteindelijk democratie; de bereidheid om het oordeel van andere mensen te vertrouwen, ondanks alle twijfels die je hebt over hun beoordelingsvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Dennis schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:17:
[...]

Ik heb je betoog even laten inwerken tijdens het eten maar ik kan het niet loslaten...

Bepleit je dan dat iedereen die wat jij noemt propaganda bedrijft nergens meer een podium krijgt?
Allereerst, de stelling die ik poneerde was bewezen propaganda/desinformatie. Dus als er ook gewoon feitelijk dingen beweert worden die niet kloppen.

En ik stel tevens dat als het besproken worden, dat het moet gaat waarom het desinformatie/propaganda is.
En dus dat je krijgt wat @CVTTPD2DQ zegt, dat je alleen nog maar welkom bent in de media (is dat dan alleen de publieke of alle media) als je de waarheid (wie bepaalt dat trouwens) verkondigt?
Dat is gewoon de functie de democratische samenleving, waarin we zelf de grenzen aangeven op basis van waar onze normen en waarden liggen. De instituties van de samenleving en journalistiek zijn daar een afspiegeling van. En ja, die staat ook hier onder druk.

Een belangrijke functie daarvan is het buiten de deur houden van o.a. vijandelijke dictatoriale staten die onze democratie en vrijheid willen ondermijnen. Daarvan zou de samenleving moeten beseffen dat niets positiefs volgt uit het toegang geven van van vijandelijke dictatoriale state tot onze democratische samenleving. Integendeel. Dat heeft helemaal niets met waarheid te maken.

Want bekijk het van de omgekeerde kant, in welke scenario zou een vijandelijke dictatoriale staat wel vrijelijk toegang mogen hebben tot onze media en journalistieke stelsel met hun propaganda en desinformatie?
Dat zal je dan ook moeten onderbouwen dat het alleen maar een paar mensen zijn. In de VS zijn verkiezingen ook deels gewonnen door desinformatie/propaganda en daar staat de democratie inmiddels zeer zwaar onder druk. En dat gaat om een kiespubliek van tientallen miljoenen mensen.
Als je zulke argumentatie inbrengt, dan moet je ook dat voorbeeld geven. Ander kan ik er niet inhoudelijk op in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
defiant schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:24:
Allereerst, de stelling die ik poneerde was bewezen propaganda/desinformatie. Dus als er ook gewoon feitelijk dingen beweerd worden die niet kloppen.

En ik stel tevens dat als het besproken worden, dat het moet gaan waarom het desinformatie/propaganda is.
Het punt is dat je niet in alle gevallen kunt bepalen of iets propaganda danwel desinformatie is. Misschien vind jij het in het voorbeeld waar we deze discussie over begonnen duidelijk en misschien is het dat zelfs ook wel, maar er is natuurlijk veel vaker een grijs gebied.

Zelfs fact-checking is niet altijd neutraal. Ik moet altijd denken aan Marieke Kuypers die voor Pointer werkte als fact-checker. Toen Zembla vorig jaar een uitzending maakte over de transgenderzorg kwam haar X-tijdlijn vol te staan met kritiek op de uitzending. Zij is naast journaliste vooral ook activiste.

Hier staat een mooi inhoudelijk stuk daarover trouwens. Maar als het aan Marieke had gelegen dan was deze verder prima onderbouwde docu dus als desinformatie gekwalificeerd.
Dat is gewoon de functie de democratische samenleving, waarin we zelf de grenzen aangeven op basis van waar onze normen en waarden liggen. De instituties van de samenleving en journalistiek zijn daar een afspiegeling van. En ja, die staat ook hier onder druk.

Een belangrijke functie daarvan is het buiten de deur houden van o.a. vijandelijke dictatoriale staten die onze democratie en vrijheid willen ondermijnen. Daarvan zou de samenleving moeten beseffen dat niets positiefs volgt uit het toegang geven van van vijandelijke dictatoriale state tot onze democratische samenleving. Integendeel. Dat heeft helemaal niets met waarheid te maken.

Want bekijk het van de omgekeerde kant, in welke scenario zou een vijandelijke dictatoriale staat wel vrijelijk toegang mogen hebben tot onze media en journalistieke stelsel met hun propaganda en desinformatie?
Ik ben het niet met je eens dat dat een (verplichte) functie is in de democratische samenleving. Ja, journalistiek mag kritisch zijn maar we zijn al veel te selectief geworden met wat we gedogen. Heel veel zaken kun je met meerdere brillen bekijken. En soms is dat een westerse en een Russische bril. Prima natuurlijk dat iedereen voor zichzelf bepaalt welk gezichtspunt hij of zij het beste bij zichzelf vindt passen, maar dat maakt natuurlijk niet dat elk ander gezichtspunt daarmee per definitie onwaar is.

Ik vind zoals het hierboven werd beschreven ook dat een kernmacht geen recht heeft op bufferstaten om zich heen, omdat ik vind dat elk land autonoom is en/of moet kunnen zijn. Maar dat neemt niet weg dat een Rus dit misschien wel zo kan zien, omdat hij een ander referentiekader heeft. Ik denk absoluut niet dat ik het met zo iemand eens ga worden, maar ik zou toch graag zijn argumenten willen horen om die persoon eventueel te kunnen begrijpen. En dat zou voor mij in veel situaties zo zijn.

Van mij mag prima bij de KRO-NCRV iemand verkondigen dat de aarde plat is. Waarschijnlijk zal de onderbouwing daarvoor beperkt zijn en/of uitsluitend gebaseerd op de Bijbel. Prima, dan trek ik mijn eigen conclusie daarna. En dat zal in dit geval denk ik niet zo zijn, maar ik hoop dat het leerzaam is zaken vanuit ander perspectief te zien.
Dat zal je dan ook moeten onderbouwen dat het alleen maar een paar mensen zijn. In de VS zijn verkiezingen ook deels gewonnen door desinformatie/propaganda en daar staat de democratie inmiddels zeer zwaar onder druk. En dat gaat om een kiespubliek van tientallen miljoenen mensen.
Ik was niet duidelijk genoeg, maar het ging mij erom dat op basis van één radio-uitzending met Ewald Engelen niet opeens grote hordes mensen vatbaar worden voor propaganda. En dan vind ik dus het risico op dat laatste opwegen tegen de mogelijkheid dat mensen met verschillende gezichtspunten wat hier dan 'propaganda' wordt genoemd verspreiden.

Als we nog maar één standpunt gedogen zijn we geen haar beter dan een dictatuur met uitsluitend een staatsomroep.
Als je zulke argumentatie inbrengt, dan moet je ook dat voorbeeld geven. Ander kan ik er niet inhoudelijk op in gaan.
Het ging mij om overlast van allochtonen. Maar het voorbeeld doet er niet zoveel toe, mijn punt is dat als je probeert een onderwerp controversieel of onbespreekbaar te maken, je juist een krachtige tegenreactie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Dennis schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:51:
[...]

Dat is dus ook deels mijn punt: jij bent zelf ook beïnvloed omdat je het vanuit een Westers standpunt bekijkt. Ik vind zelf de VS niet beter of slechter dan Rusland.
Deze discussie is hier al meermaals gevoerd.

Weet je welk standpunt jij te berde brengt? Het door Rusland ingefluisterde standpunt. Onze geschiedenis(les) over het oosten van Europa is vrijwel geheel bepaald door Russen, die uitsluitend mensen uit de elites hierheen stuurden en dus een gekleurd beeld kwamen brengen, dat hen goed uitkwam. Russische schrijvers, cultuur, de hele santekraam is geproduceerd door maar een klein hoofdstedelijk kliekje (waar we Moskou en Petersburg toe rekenen). Omgekeerd gingen maar heel weinig westerlingen Rusland zelf in. Dat was meestal niet veel meer dan een paar stappen de kade op, een datsja onder begeleiding van een elite hoogstens.

Boeken geschreven door de andere volkeren die er zijn (of waren...) ten oosten van Berlijn en Wenen, dat leest zo goed als geen enkele westerling. Juist ook die het Russische standpunt behartigen. Vraag maar eens door.

Een andere tell is te vinden in elke atlas: Rusland is het grootste land ter wereld. Hoe komt dat nou? Pel die eens goed af.

De VS en Rusland op 1 lijn schakelen, een whatsaboutism, het zit letterlijk in de handboeken. Gek genoeg lezen verdedigers van Rusland die ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Dennis schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:42:

Als we nog maar één standpunt gedogen zijn we geen haar beter dan een dictatuur met uitsluitend een staatsomroep.
Standpunten worden niet verboden, maar het recht op near-free (of zelfs gesubsidieerde) versterking is iets heel anders. Social media zijn niet publiek, en elke markt die privaat is, is niet vrij. En dat eenvoudig meetbaar.

Ik ben het ermee eens: het is niet altijd makkelijk te onderscheiden, maar het is wel belangrijk het toch te proberen. Immers, dit is misschien wel de hoofdvector van oorlogsvoering: informatie. En eigenlijk ook niet sindskort, kijk maar eens in andere conflicten hoe essentieel propaganda en het beheersen van media eigenlijk was.

Daar moeten we wat mee. We kunnen onze verdediging op dat front niet afhouden omdat het lastig is. En friendly-fire komt ook hier voor. En daar moeten we van leren. Maar we moeten onhoudbare beelden over wat vrijheid van meningsuiting is updaten: onze wereld veranderd, en daarin moeten we die vrijheiden op lange termijn veilig stellen, en daarvoor is bestrijding van des- en misinfo van het grootste belang.

Kijk maar eens hoe snel het fout kan gaan in de VS als je dat niet eens probeert op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Brent schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:28:
Weet je welk standpunt jij te berde brengt? Het door Rusland ingefluisterde standpunt.
Waar ik moeite mee heb is dat als iemand - in dit geval ik, maar dus eigenlijk ook een Ewald Engelen - een afwijkend standpunt heeft ten opzichte van wat hier blijkbaar als algemeen acceptabel wordt gezien, meteen als pro-Rusland (of nog liever: pro-Poetin) wordt neergezet met puur als doel die persoon te diskwalificeren voor deelname aan het debat.
De VS en Rusland op 1 lijn schakelen, een whatsaboutism, het zit letterlijk in de handboeken. Gek genoeg lezen verdedigers van Rusland die ook niet.
Ik heb onderbouwd waarom ik dat vind. Ik zie veel dingen waar we Rusland voor veroordelen die de VS ook doet. Ik gaf al het voorbeeld van een autonoom land binnenvallen. Ik gaf al een voorbeeld van een burgervliegtuig neerhalen en ontkennen dat je dat hebt gedaan. Onwelgevallige journalisten niet-legitiem vastzetten.

Ik denk trouwens bij nader inzien dat Rusland veel dingen op een grotere schaal doet dan de VS (dus misschien is het niet terecht om te stellen dat ze even slecht zijn), maar ik blijf van mening dat de VS geen heilig boontje is en dat we daar veel minder kritisch op zijn dan op - in dit geval - Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Dennis schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:55:
[...]

Waar ik moeite mee heb is dat als iemand - in dit geval ik - een afwijkend standpunt heeft ten opzichte van wat hier blijkbaar als algemeen acceptabel wordt gezien, meteen als pro-Rusland (of nog liever: pro-Poetin) wordt neergezet met puur als doel die persoon te diskwalificeren deel te mogen nemen aan het debat.
Waar ik moeite mee heb is dat je niet de moeite neemt even terug te lezen. Je bent de zoveelste die binnenwandelt en hetzelfde overkomt, en niet even terug las.

We doen best veel aan het onderbouwen van eea, en dan is het jammer als mensen die onderbouwing overslaan.
Ik denk trouwens bij nader inzien dat Rusland veel dingen op een grotere schaal doet dan de VS (dus misschien is het niet terecht om te stellen dat ze even slecht zijn), maar ik blijf van mening dat de VS geen heilig boontje is en dat we daar veel minder kritisch op zijn dan op - in dit geval - Rusland.
Als je in het VS/Trump topic kijkt, wordt de VS niet bepaald uitgezonderd van kritiek. Maar we hoeven het niet elke keer langs de VS-meetlat te leggen als we het over Rusland hebben, of wel?

Pagina: 1 2 Laatste