Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:21
Ik heb even terug de oudejaarsconference 2011 van Maarten van Rossem gezien waarin hij regelmatig de suggestie wekte dat je als je in de zaal zat je waarschijnlijk wel "de krant" zou lezen, oftewel, in enige mate kwaliteitsmedia tot je nam.

Ik kijk behoorlijk weinig journaal en voor een dagelijkse krant heb ik te weinig tijd/aandacht om het de kosten/moeite waard te maken. Ik merk echter wel dat ik week- en maandbladen wel erg interessant vind. Daar zit ook net wat minder de "waan van de dag" in die je vaak bij allerlei schreeuwerige actualiteitenprogramma's met borrelnootjes op tafel tegenkomt.

Ikzelf koop nu met enige regelmaat de Maarten!, licht verteerbaar en vaak geestig, maar wel met een serieuze ondertoon en ook leuke weetjes om dingen in een wat breder (historisch) perspectief te plaatsen. Ook veel interessante artikelen die tegengas tegen de populistische onderbuik geven en het blijft leuk dat Maarten een hekel aan sport heeft ;) . Het blad is alleen soms wel erg pro-Europees, hoewel het ook in dat opzicht erg handig is dat je wat tegengas tegen het anti-Europasentiment krijgt.

Van de zomer heb ik van een aanbieding gebruik gemaakt waardoor ik 12 nummers Elsevier voor 12 euro kon krijgen. Dit beviel wel en ik heb van een vervolgaanbieding gebruik gemaakt. Mede door de horlogereclames vraag ik me soms wel af of ik wel bij de doelgroep hoor :P, maar verder vind ik de artikelen over de actualiteit vaak zinnig (hoewel ik het perspectief niet altijd volledig deel), de wetenschapsartikelen interessant en er staan ook vaak artikelen in over zaken waar ik anders nooit over na zou denken. De secties over de beurs volg ik alleen wel weer wat minder (hou me daar niet erg mee bezig) en de column van de literaire mevrouw achterin snap ik nooit :P . M'n vrouw vindt dit blad vanwege de variatie in onderwerpen ook leuk om te lezen. Het is soms wel erg rechts opiniërend alleen ;) .

Buiten deze zaken lees ik nog een paar christelijke bladen waarvan een paar ook een sterke focus op het Midden-Oosten hebben. Op tv vind ik het naast dit papier leuk om programma's als Tegenlicht en de Slag om Nederland te volgen. Geen bladen, maar imho wel kwaliteitsmedia :) .

Nu vraag ik me af: wat lezen jullie zoal? Ik vind het namelijk wel leuk te weten wat er zoal op de markt is en wat ik eens uit een bladenschap zou kunnen meenemen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-04 14:29
Ik heb een abonnement op de Volkskrant en lees een paar keer per week de NRC. Helaas is de journalistiek van beiden soms al van tamelijk bedroevend allooi. Vaak lijkt achtergrond-onderzoek zich te beperken tot wat surfen op wikipedia.

Verder lees ik met enige regelmaat de internetversies van de Mail & Guardian (Zuid Afrika) en de Neue Zürcher Zeitung. Die laatste is denk ik journalistiek de beste krant die ik regelmatig tot me neem.

Ik lees met enige regelmaat de Groene Amsterdammer en Elsevier. Van vrienden leen ik vaak Vrij Nederland. De Elsevier vind ik daarvan het interessantst, waarschijnlijk omdat hun politieke invalshoek niet de mijne is. Daardoor biedt het mij een soms verfrissend ander perspectief dan ik zelf zou ontwikkelen. Vrij Nederland vind ik nogal tegenvallen. De Groene Amsterdammer hangt er ergens tussenin.

Op TV kijk ik het nieuws van de BBC en soms Al-Jazeera English. Over het algemeen vind ik beiden niet heel sterk, maar toch al beduidend beter dan het journaal van de NOS.

Verder check ik op woensdag de nieuwste issue van de PNAS, op donderdag die van Nature en op vrijdag die van Science. Nature heeft daarbij een beetje mijn voorkeur, alhoewel ook die soms wat te veel de sensationele elementen uit een onderzoek lichten.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik realiseer me nu dat ik ook de app van Trouw op m'n telefoon heb (geen abonnement). Soms best interessant, heel soms lees ik de papieren krant bij een tante van me, maar hij past qua identiteit niet echt bij me (mij een beetje te post-christelijk en teveel Dries van Agt).

En natuurlijk lees ik online nog wat lokaal spul om een beetje bij te blijven bij de gemeentepolitiek :P .

Wat betaal je trouwens voor Nature?

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 10-12-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-04 14:29
Bananenplant schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:42:
Ik realiseer me nu dat ik ook de app van Trouw op m'n telefoon heb (geen abonnement). Soms best interessant, heel soms lees ik de papieren krant bij een tante van me, maar hij past qua identiteit niet echt bij me (mij een beetje te post-christelijk en teveel Dries van Agt).

En natuurlijk lees ik online nog wat lokaal spul om een beetje bij te blijven bij de gemeentepolitiek :P .

Wat betaal je trouwens voor Nature?
Ik niks, een persoonlijk abonnement daarop is imo obsceen duur. Ik kan er gelukkig via mijn werk in.

Eigenlijk zou ik mij meer op open access tijdschriften moeten concentreren, want het feit dat vrijwel alle wetenschap op dit moment achter een betaalmuur verdwijnt zorgt ervoor dat de meeste mensen voor berichtgeving over belangrijke onderwerpen afhankelijk zijn van secundaire bronnen, waardoor mythes over dingen als klimaatwetenschap, evolutie enzovoorts fossiliseren in de media, ook al klopt er geen hout van. Toegang tot de primaire bronnen zou daar misschien een oplossing voor kunnen zijn.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik koop af en toe de Volkskrant of het NRC. Als achtergrond lees ik vooral de Groene Amsterdammer, daar hebben wij namelijk een abonnement op. De Groene is fijn omdat het een kwaliteitsblad is met relatief kritische artikelen: in elk geval kritischer, ook op 'links', dan Vrij Nederland.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik lees de NRC.next. De focus ligt niet op nieuws maar op achtergrond/verdieping, dat vind ik wel interessant. Voor het nieuws hebben we tenslotte het internet wat het qua snelheid altijd wint van de krant.

Ik vind wel dat de krant is achteruitgegaan sinds het vertrek van Rob Wijnberg. Ze focussen nu wat meer op de waan van de dag dan voorheen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 123% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Naast Maarten! lees ik het 360 Magazine, een tweewekelijkse samenvatting van het wereldnieuws, maar dan net even anders.

Ze doen wel erg aan thema's, dus als je niet zo'n zin hebt om voor de derde maand op rij een half tijdschrift lang over vrouwenonderdrukking in het Midden-Oosten te lezen, dan is dit wellicht iets minder een aanrader.

Maar datzelfde geldt voor Maarten!, waarbij het afgelopen nummer letterlijk ieder artikel een Christelijke insteek had. De manier waarop dat geschreven is (erg schertsend) boeit mij niet zo (hou het dan bij een aantal artikelen, niet de volledige honderd pagina's).

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cocytus schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:24:
Bij de kwaliteitskranten geldt dat de debilisering zijn intrede heeft gedaan toen werd overgestapt van broadsheet naar tabloidformaat. Als je op tabloid werkt krijg je kennelijk ook niet veel meer dan dat.
Mensen die formaat met kwaliteit verwarren. Le Monde, de Guardian worden bijvoorbeeld op Berliner gedrukt (en zijn toch echt kwaliteitskranten). De Times, The Independent komen op tabloid formaat uit, ook echt kwaliteitskranten.
Dan heb ik het nog niet eens over de next. De samenvoeging van de zaterdag-edities van beide kranten heeft ook niet geholpen.
De NRC.Next heeft nooit een zaterdag editie gehad, onzin dus.
Hoewel de Volkskrant ook minder diepgang en achtergronden biedt dan vroeger is het de enige krant die nog serieus te nemen is.
Mja, de NRC is ook prima en op hetzelfde niveau.
De next is bij uitstek een krant zonder diepgang (iets wat overigens ook geldt voor Rob Wijnberg zelf, die inhoudsloze populair-wetenschappelijke boekjes schrijft met pretentieuze titels). De helft van die krant bestaat uit berichten die rechtstreeks van een nieuwsagentschap afkomstig zijn 8)7
Zonder diepgang is wat kort door de bocht, maar ik vind Wijnberg geen hoofdredacteur.

Overigens lees ik bijna wekelijks de Economist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 105% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Cocytus schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:24:
Duits lezen kost me helaas teveel tijd, maar daar is nog veel kwaliteit te vinden.
Daar zeg je wel wat. Ik kan wel weer eens kijken op een stationskiosk of ik Der Spiegel eens kan kopen. Soms gaat het erg over Duitse politiek (dan is het vanuit ons perspectief toch wel ineens erg buitenlands qua onderwerpkeuze ;) ), maar ik heb daar in het verleden best leuke dingen uit opgestoken. Het Duits lezen is op zich gewoon een kwestie van training 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik lees zelf dagelijks de volkskrant. Zeker sinds er eindelijk een app voor android is waarmee je de krant ook op je telefoon kan lezen (dus niet die van de website) eigenlijk elke dag in de trein. Andere kranten lees ik niet. Qua nieuws op tv kijk ik net wanneer ik tijd heb het half 8 journaal (rtl 4), 8 uur journaal (ned. 1) of nieuwsuur (ned 2). Niet elke dag overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Lees zelf wat selectieve artikelen uit de VN (literair enzo boeit me totaal niet), lees NRC next en hang veel op nieuwsfora voor de discussie en de achtergronden.

Verder kijk ik elke dag journaal en 1 vandaag. Maar ik erger me de laatste tijd nogal over de oppervlakkigheid en de waan van de dag van 1 vandaag. Vroeger hadden ze vaak veel interessantere stukken. Maar tegenwoordig is het heel erg een kwestie van 3 dagen een hele uitzending vullen met Marianne Vaatstra & co, zaken die totaal niet boeien.

En de Quest. Lekker licht verteerbare weetjes :D

[ Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 11-12-2012 15:44 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 11:17
Ik lees NRC.next op de iPad, al kom ik er niet altijd aan toe en vind ik het niet beter geworden de laatste tijd.

Daarnaast probeer ik altijd De Groene te lezen, meeastal andere dingen te doen. Erg interessante en redelijke diepgaande artikelel met een brede blik op de wereld. Een digitaal abonnement is erg betaalbaar en hun hele archief is online goed te raadplegen.

Overigens ook wel eens een proefabonnement gehad op Ode. Niet echt opinie, maar wel leuk om positief nieuws te lezen. Is echter heel veel vertaald en ik vind het redelijk duur.

[ Voor 19% gewijzigd door storeman op 11-12-2012 16:01 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 9942

In Nederland wordt er niets meer geproduceerd dat nog de moeite van het lezen waard is. Volkskrant, NRC, nergens is er nog het budget om diepgravende en leesbare artikelen te schrijven. Daar komt nog bij dat elke krant erg voor de eigen achterban schrijft waardoor journalistieke neutraliteit verdwenen is. Bij de opiniebladen is dit nog veel erger, die zijn stuk voor stuk simpelweg onbetrouwbaar en manipulatief.

Ik lees der Spiegel regelmatig, dat blad is eindeloos veel beter dan wat er in Nederland wordt geproduceerd. Duits kan ik nog wel redelijk vlot lezen, voor diegenen die dat niet kunnen is hun engelstalige website een aanrader. Het meeste wordt natuurlijk niet vertaald, maar iedere week hebben ze er toch wel enkele kwaliteitsartikelen op staan. En daar komt natuurlijk nog bij dat het meeste wat voor ons echt van belang is, toch in Duitsland gebeurt - of in ieder geval belangrijk genoeg is om ook daar de krant te halen ;) Den Haag is niet meer dan een treurige caroussel van eindeloos dezelfde kleine mannen en vrouwen die zich blindstaren op hun reflectie in de hofvijver, terwijl ze 0,0 invloed hebben op de toekomst van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
VK: het laatste jaar weer wat minder zuur geworden, op zich geen slechte krant
NRC: de diepgang is er behoorlijk uit in vergelijking met een paar jaar geleden. Het lijkt erop dat de krant wat aan het "ver-nexten" is.
Trouw: qua nieuws goed, ik heb niks met het kerkelijke katern dus meh.
Elsevier: te veel rechtse tunnelvisie, wordt duidelijk geschreven voor de doelgroep
HP/De Tijd: niet meer gelezen sinds de verandering, geen idee wat het geworden is.
Time wilde ik vroeger nog wel eens lezen maar ik vind 'm prijzig voor wat er geboden wordt. Met een beetje breed surfen heb je toch al best veel gelezen over de onderwerpen.

Ik pak mijn nieuws en achtergronden mee van tv (liever Terzake (belg) dan Nieuwsuur over int'l onderwerpen trouwens) en internet. nos.nl, bbc.co.uk (en prima android app op tablet), huffpost af en toe (erg gekleurd allemaal), cnn.com. Meer dan af en toe een proefabo op een krant doe ik niet, ze gaan te vaak linea recta de oudpapierbak in.

Enige tijdschrift dat ik graag lees/doorblader/bewonder is geen opinie/nieuwsblad: National Geographic. Het blad is gelukkig niet de weg van de tv-zender ingeslagen...

[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 17-12-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Ik heb een abbo op NRC.next, maar ik lees meer de avond NRC (digitaal) dan de next moet ik zeggen. Dat is het aardige van toegang via de tablet: je hebt ze allebei. Maar, ik moet ook zeggen, dat ik wel kwaliteit mis. De VK heb ik vroeger lang gelezen, maar toen uiteindelijk de deur uit gedaan omdat hij zo achteruit gegaan was.

Ik merk wel dat ik qua nieuws wel regelmatig naar de VK site ga (de NRC site is waardeloos). Dat is overigens wel een punt voor mij: ik heb qua nieuws helemaal niet zo'n behoefte aan een krant: die is toch achterhaald zodra hij uit de drukpers rolt of naar mijn iPad gedownload is. Doe me de actualiteiten maar via het internet. Wat een krant wel moet bieden is de achtergronden en duiding bij het actuele nieuws.

Aan opiniebladen kom ik bijna niet toe, helaas. Wel zoek ik eigenlijk nog een goed blad dat ook behoorlijke aandacht geeft aan wat direct om ons heen gebeurt: Duitsland, België, Frankrijk en VK, maar ook de EU. Ik vind het bizar om te zien hoeveel aandacht de verkiezingen in de VS hier krijgen in de media, en hoe weinig ik eigenlijk meekrijg over wat er in mijn buurlanden aan de hand is.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:36

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Mijn ouders hebben een abonnement op De Volkskrant, maar ik kom er niet aan toe (of ik maar er geen tijd voor) om erin te lezen. Toen we eerder NRC hadden vond ik het nog wel eens prettig om digitaal (iPhone of iPad) te lezen, maar dat deed ik ook niet erg frequent.

Begin dit jaar heb ik Matter op Kickstarter gebacked. Zij gaan wekelijks één goed artikel schrijven over belangrijke dingen op gebied van technologie en wetenschap. Een aantal weken geleden is eindelijk het eerste artikel verschenen maar ik ben er nog niet aan toegekomen om 'm te lezen :X Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt (ze zijn nog niet echt begonnen nu volgens mij).

Een tijd terug heb ik een gratis proefabonnement van The Guardian op de iPad gehad. Dit beviel wel erg goed. Nu ik eraan denk en nu ik me bedenk dat ik inmiddels een nieuwe iPad heb, denk ik dat ik nu maar opnieuw zo'n proefperiode ga starten en kijken hoe het bevalt :)

Verder ben ik erg benieuwd naar NRC Reader, de iOS-app waarmee je straks voor € 5 per maand enkel de belangrijkste artikelen kunt lezen. (De vraag is natuurlijk of de actuele ANP-berichten dit zijn, of hun eigen journalistieke artikelen, maar dat zien we wel.)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb een studentenabonnement op de Elsevier, omdat dat imo een van de betere opiniebladen is. Voor wat internationale feedback lees is delen uit the Economist en verder lees ik bij mijn vriendin af en toe de NRC Weekend.

Ik merk (helaas) dat kwaliteit duur begint te worden. Daarom wend ik mij naar buitenlandse media, maar ook naar podcasts en blogs. Zo luister ik graag naar bijvoorbeeld de Argos podcast.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 22:48

defiant

Moderator General Chat
Ik lees regelmatig het NRC, maar zoals gezegd heeft die krant onder de leiding van Peter Vandermeersch een duikeling gemaakt in kwalitatief opzicht. Ik kan me herinneren dat iemand hier op GoT uit België daarvoor al gewaarschuwd had toen hij aantrad, aangezien hij hetzelfde heeft gepresteerd bij de toenmalige kwaliteitskrant De Standaard.

De Volkskrant lees ik soms, maar die krant heeft het afgelopen decennium echt lopen zwalken qua koers. Van oud-links tot populistisch recht, ze hebben het allemaal geprobeerd. Tegenwoordig vind ik het nog wel gaan als middenmotor, maar tot een echte kwaliteitskrant zou ik het niet meer rekenen.

Qua opinie bladen is het echt droevig gesteld in Nederland, als ik opinie lees wil ik graag diepgang op de achterliggende gedachte, dat gebeurd echter niet bij de grote spelers, hoewel ik de groene eigenlijk nooit fatsoenlijk heb bekeken. Elsevier en VN proberen vooral hun lezers een 'warm bad' van het eigen gelijk te geven.

En hoewel ik zelf dus graag wel meer diepgang zou willen, merk ik ook door het gejaagde leven dat het lastiger wordt om ergens fatsoenlijk de tijd voor te nemen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een abonnement op de Groene en op de weekendvariant van het Financieel dagblad (online toegang + de zaterdagkrant). Beide vanwege de goede stukken met voldoende kadering en duiding. Beide hebben ook als voordeel dat je ze x weken na dato ook kan lezen en het nog steeds informatief is. Dat is fijn omdat het me regelmatig niet lukt om ze binnen de week te lezen. Dit is ook direct de reden waarom ik geen abonnement heb op de Elsevier of the Economist, ik kom er niet aan toe.

Verder heb ik via mijn werk toegang tot de financial times website, wat ook een verademing is. Buiten dat heb ik een uitgebreide nieuwsfeed voor allerhande nieuws (NRC, Volkskrant, Standaard, Nu.nl, wetenschappelijke tijdschriften).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
FunkyTrip schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:44:
Lees zelf wat selectieve artikelen uit de VN (literair enzo boeit me totaal niet), lees NRC next en hang veel op nieuwsfora voor de discussie en de achtergronden.
Wat zijn daar in goede sites? De meeste van de discussies op de usual suspect (incl sommige normale kwaliteitskranten) zijn tranentrekkend, en van vergelijkbaar niveau als nujij.nl en telegraaf.nl.
Anoniem: 9942 schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:04:
Ik lees der Spiegel regelmatig, dat blad is eindeloos veel beter dan wat er in Nederland wordt geproduceerd.
Serieuze vraag: *is* dergelijke buitenlandse media beter, of herkennen wij gewoon een eventuele bias niet (cq voelt het goed aan omdat het een andere bias is dan we gewend zijn)?

[ Voor 30% gewijzigd door ijdod op 24-12-2012 19:32 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
ijdod schreef op maandag 24 december 2012 @ 19:30:
Serieuze vraag: *is* dergelijke buitenlandse media beter, of herkennen wij gewoon een eventuele bias niet (cq voelt het goed aan omdat het een andere bias is dan we gewend zijn)?
Ik merk wel dat het nieuwsaanbod in buitenland soms breder en gevarieerder is, ik kijk vaak maar het VRT journaal en zeker het wereld nieuws wordt daar veel beter belicht. Nederland richt de blik toch vaak naar binnen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-04 16:35

WFG

Sinds een jaar of twee heb ik een abonnement op het NRC Handelsblad. Eerst alleen op zaterdag maar sinds vorig jaar ook op Donderdag en Vrijdag. Persoonlijke vindt ik het een fijne krant om te lezen. Echter heeft de krant ook katernen die ik in zijn geheel oversla (lux, cultureel supplement). Daarnaast valt het me op de er de laatste tijd wat meer human interest verhalen in staan, dat zijn lang niet altijd artikelen waar ik wat mee kan.

Er wordt veel, niet altijd onterecht, afgegeven op de nieuwe hoofdredacteur. Maar die man staat natuurlijk voor een lastige taak, kranten worden steeds minder gelezen. Zorg dan maar dat de inkomsten blijven. En af en toe de lezer even 'shockeren' is ook niets mis mee.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is inderdaad een goede vraag. Zowiezo denk ik dat het flink helpt dat de bias die er zeker wel in zit wat minder herkenbaar is voor ons.

Maar in vergelijking met het Nederlandse spectrum aan nieuwsbladen vallen er toch wel een aantal zaken op. Ten eerste is het Nederlandse spectrum in vergelijking met der Spiegel hopeloos gepolariseerd. Echte nieuwsbladen bestaan hier simpelweg niet. Het zijn stuk voor stuk bladen met een duidelijk gekleurde opinie, die bovendien hun nieuwskeuze daaraan aanpassen. De Groene Amsterdammer of Vrij Nederland brengen zelden een kritische blik richting populaire meningen bij de eigen achterban, en Elsevier is zelfs alle schaamte op dat gebied voorbij en past simpelweg de feiten aan hun mening aan.

Laat ik als voorbeeld energieopwekking geven. Elsevier benadrukt in een verhaal daarover dat alternatieve energiebronnen te duur zijn, de Groene Amsterdammer dat kernenergie veel kosten met zich meebrengt en dat risico's groter zijn dan verteld wordt. Der Spiegel brengt dan beiden op een genuanceerdere manier en met de overige alternatieven er ook nog bij, gaat dieper in op voor- en nadelen en laat de keuze over aan de lezer. Zo gaat het bij allerlei onderwerpen. In Nederland bekennen alle nieuwsbladen en ook alle kranten steeds meer kleur in een poging zich te onderscheiden van de rest. Ik vind ze daardoor echter steeds minder interessant worden.

Het helpt niet mee dat veel Nederlandse media te maken hebben met sterk dalende oplagen, waardoor fors gesneden wordt in redacties, en dat een aantal van de grootste media ook nog eens speelbal zijn geworden van investeerders met kortetermijnsvisie. Vandaar dat er inmiddels wel degelijk een kwaliteitsverschil is ontstaan tussen de Nederlandse media en de internationale topmedia. Daar komt nog bij dat de markt van bijvoorbeeld Duitstaligen veel groter is dan die van Nederlandstaligen. De oplage van der Spiegel is 1 miljoen, die van Nederlands grootste blad (Elsevier) 140000, wat betekent dat der Spiegel een veel grotere redactie kan aanhouden, die daarmee veel meer aandacht aan kwaliteit, feitelijke correctheid, evenwichtigheid en neutraliteit kan besteden. Dat blijkt simpelweg uit alles.

Ook (en daardoor) heeft der Spiegel een authoriteit die in Nederland simpelweg niet bestaat. Als iets in Elsevier staat en je bent niet rechtsconservatief, dan is alleen al het feit dat het in Elsevier staat een argument om er niets van te geloven. Elsevier heeft zijn reputatie veel te vaak beschadigd. Datzelfde geldt eigenlijk voor alle Nederlandse media, met misschien als uitzondering de kwaliteitskranten. Maar der Spiegel heeft een reputatie hoog te houden, een artikel daarin zal nooit zomaar afgewezen worden omdat het vanuit een ideologie geschreven is.

Hetzelfde geldt voor andere internationale topmedia, waaronder de Guardian en de NY Times. Het grootste nadeel van dit soort media is dat de onderwerpskeuze niet altijd even interessant is omdat ze natuurlijk gericht zijn op hun land van herkomst. Zo sla ik het deel van der Spiegel dat over het functioneren van Merkel en haar kabinet gaat, meestal direct maar over. Er blijft echter genoeg over dat interessant is, ook al omdat het ding zo dik is :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 03-01-2013 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Anoniem: 9942 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:05:
[...]

Dat is inderdaad een goede vraag. Zowiezo denk ik dat het flink helpt dat de bias die er zeker wel in zit wat minder herkenbaar is voor ons.

[...]

Hetzelfde geldt voor andere internationale topmedia, waaronder de Guardian en de NY Times. Het grootste nadeel van dit soort media is dat de onderwerpskeuze niet altijd even interessant is omdat ze natuurlijk gericht zijn op hun land van herkomst. Zo sla ik het deel van der Spiegel dat over het functioneren van Merkel en haar kabinet gaat, meestal direct maar over. Er blijft echter genoeg over dat interessant is, ook al omdat het ding zo dik is :)
Interessante reactie, dank daarvoor. Wel denk ik dat het overslaan van de stukken over de Duitse politiek wellicht niet zo verstandig is. De Duitse politiek is voor Nederland veel belangrijker dan die van de VS, die relatief breed wordt uitgemeten in de Nederlandse pers. Duitsland is ruimschoots de belangrijkste handelsparter van Nederland, en alleen daarom al de moeite waard.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Anoniem: 9942 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:05:
[...]

Laat ik als voorbeeld energieopwekking geven. Elsevier benadrukt in een verhaal daarover dat alternatieve energiebronnen te duur zijn, de Groene Amsterdammer dat kernenergie veel kosten met zich meebrengt en dat risico's groter zijn dan verteld wordt.
Ik heb bij Elsevier een klimaatspecial gekregen. Heb er nog niet veel in gelezen, maar m'n vrouw wees een plaatje "on the rocks" aan van een glas whisky voor en na het smelten van de ijsklontjes waarbij het vloeistofpeil gelijk bleef. Het punt dat ze in kwestie willen maken moge duidelijk zijn ;) .

Is het trouwens een beetje te doen om buiten Duitstalig gebied een abonnement op der Spiegel te nemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Bananenplant op 03-01-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Interessante reactie, dank daarvoor. Wel denk ik dat het overslaan van de stukken over de Duitse politiek wellicht niet zo verstandig is. De Duitse politiek is voor Nederland veel belangrijker dan die van de VS, die relatief breed wordt uitgemeten in de Nederlandse pers. Duitsland is ruimschoots de belangrijkste handelsparter van Nederland, en alleen daarom al de moeite waard.
Daar heb je volledig gelijk in, maar Duitse politiek is (en daar mogen ze heel blij mee zijn) nogal saai. Ik zou een artikel per kwartaal wel voldoende vinden, dat hoeft niet perse elke week.
Is het trouwens een beetje te doen om buiten Duitstalig gebied een abonnement op der Spiegel te
nemen?
De papieren versie weet ik niet, maar de digitale gaat gewoon via een creditcard. Verder kan je ze hier en daar ook wel los kopen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik zie het al, is vrij prijzig nog.

Ik ga wel eerst eens wat losse nummers doen om te zien of ik er een beetje door kom :) . Elektronisch vind ik niet fijn lezen iig...

[ Voor 10% gewijzigd door Bananenplant op 03-01-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yash100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 16:12
Ik lees de Volkskrant en de NRC,maar ben voor een onderzoek bezig om deze kranten te analyseren, maar kan iemand mij vertellen waar ik online deze kranten van de aflopen periode kan inzien. Op de universiteit vertelde ze dat dit kan. Het was een titel met twee XX,maar kan het niet terugvinden. Ook niet via Google. Iemand een idee? Het zou gratis zijn als je een studentenaccount zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-04 08:56
Heb geen abbo op een krant, laat staan op TV. Nieuws en media gaan mij compleet voorbij. En al dat gezeur over de regering en dingen zijn toch allemaal troep.

Heb dan wel weer een abbo op de Quest en National Geographic. Leuker lees voer dan die negatieve spiralen van de nieuws media.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Yash100 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:45:
Ik lees de Volkskrant en de NRC,maar ben voor een onderzoek bezig om deze kranten te analyseren, maar kan iemand mij vertellen waar ik online deze kranten van de aflopen periode kan inzien. Op de universiteit vertelde ze dat dit kan. Het was een titel met twee XX,maar kan het niet terugvinden. Ook niet via Google. Iemand een idee? Het zou gratis zijn als je een studentenaccount zou hebben.
Je hebt drie van dat soort sites, waarvan ik er twee ken: Blendle en eLinea. De eerste heeft een verdienmodel per tijdschrift, de tweede een spotify-achtig model. Check wel de beschikbaarheid, niet elke krant doet mee met deze initiatieven. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Yash100 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:45:
LexusNexus vermoed ik ;). In ieder geval via de universiteit Utrecht gratis beschikbaar voor studenten. Ik weet niet hoe goed je op kranten per dag kunt zoeken, ik gebruik het hoogstens om op een onderwerp te zoeken (wat overigens wel heel goed gaat ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:28
- Qua tijdschriften: Alles via internet: Z24, voorheen FD.nl (kost nu geld helaas), the economist, NRC, ad.nl.
- programma's: nieuwsuur, tegenlicht, brandpunt, pauw en witteman, knevel & v/d brink.
Het 8 uur journaal biedt niet voldoende diepgang voor mij. Vindt nieuwsuur (of een van de bovenstaande) net iets interessanter.

Wat ik wel jammer vindt aan pauw en witteman is dat ze niet echt kritische vragen stellen/doorvragen. Merk bij sommige zaken dat ze niet ontzettend veel kennis van zaken hebben en daardoor ook niet echt kunnen doorvragen.

- Wanneer ik wil weten wat de waan van de dag is en mezelf weer eens wil ergeren aan de reacties op de artikelen: Telegraaf/geenstijl.

Heb nog niet echt een leuke/interessante (gratis) Europese krant gevonden, iemand tips?

• ATS

ATS

Ik lees tegenwoordig ook De Correspondent, en dat bevalt ook prima eigenlijk.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik lees nu.nl voor het dagelijkse hapsnapwerk en De Correspondent voor het diepere werk. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 29-03 15:21

Bio

Mag ik een grote kick geven?

Ik ben benieuwd wat de Tweaker nu leest, er is toch wel veel verander met slinkende oplages van opiniebladen en kranten die veranderen en zich meer en meer ontplooien op digitaal vlak. De groene en de Correspondent zijn de enige die de afgelopen jaren gegroeid zijn, maar zitten toch redelijk in dezelfde hoek :).

Ik ben zelf aan het overwegen om een digitaal abonnement te nemen op NRC of Volkskrant, om toch wat verder te kijken dan NOS.nl. The Economist lijkt me ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik lees (fysiek abo):

Parool: Fijne krant en Amsterdams nieuws vind ik leuk om te volgen
Trouw: Goed geschreven, gaat diepte in

Soms:

Volkskrant: Vroeger een enorm zuur imago (en terecht), inmiddels zich los gemaakt als spreekbuis van sommige partijen en gewoon een goede krant geworden

Niet meer:

NRC: Heeft de plek van de Volkskrant ingenomen. Soms op het activistische af.

Nooit (alleen bij kapper/huisarts/vliegtuig):

Telegraaf: Te schreeuwiger
AD: Schreeuwiger en bijna onleesbare layout

Nou, dat is het wel :p

Ook nog een digitaal abo op de Gooi & Eemlander voor wat regionaal nieuws.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 06-01-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lees nog steeds de Economist (waar geen enkel Nederlands equivalent voor is). FTM is ook interessant maar ook weer niet de 9 euro waar, zou best voor een aantal artikelen willen betalen maar lang niet alles vind ik dat waard.

Via het Parool kan ik middels Topics.nl het hele rijtje AD/Volkskrant/Trouw artikelen lezen. Parool vind ik interessant als Amsterdammer/Ajax fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lange tijd NRC Handelsblad gelezen.
NRC Next vond ik aardig in de begintijd, maar werd mij te oppervlakkig.
Nu: NRC Handelsblad Digitaal en op op zaterdag fysiek.

Online The Guardian, Pravda, USA Today en RTÉ News.

Latent zoek ik nog naar een Duitser en een Aziaat in het Engels. Gaat wel eenmaal komen als ik een goede geopolitieke aanleiding kan vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

@PWM: Wat bedoel je met je opmerking over het NRC?

[ Voor 3% gewijzigd door Bio op 06-01-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Bio schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:17:
@PWM: Wat bedoel je met je opmerking over het NRC?
Met de komst van Peter Vandermeersch heeft de krant een heel andere wending genomen. Vandermeersch, die zelf ook erg graag mediapersoonlijkheid wilde zijn, heeft de krant een ruk naar links laten maken. Dat is op zich niks mis mee (Trouw zou je ook als links kunnen typeren), maar sindsdien laten ze journalistiek wel eens varen en plaatsen artikelen meer uit politiek oogpunt, waarbij het nogal eenzijdig belicht kan worden.

Daardoor kreeg je ook bijvoorbeeld een schandalige behandeling van Omzigt in 2017 (toen abo opgezegd) toen de hele journalistieke wereld aangaf dat het NRC fout zat maar ze zelf geen krimp gaven.

Vandermeersch is nu natuurlijk weg, maar ik zie nog niet echt verandering.

De Volkskrant had hier ook een handje van, maar lijken hier van afgestapt na het uit de handen gelopen een-tweetje met de PVDA voor de verkiezingen in 2007, goed beschouwd het eerste grote Fake News verkiezingsschandaal van deze eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
Nrc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
Mijn vriendin heeft als (toen nog) Amsterdamse al vanaf haar studietijd een abonnement op het Parool dus die hebben we hier nog steeds. We hebben alleen wel de zaterdageditie, door de week kunnen we digitaal lezen.

Edit:
Daardoor kunnen we via topics ook de artikelen van het AD, Trouw en de Volkskrant lezen. Erg nuttig voor de columns met name.
Het AD wordt wel met de week slechter overigens. Veel schreeuwen, nul achtergrond en sommige zogenaamde "achtergrondartikelen" over de zorgverzekering zijn gewoon reclame voor vergelijkingswebsites. Tenenkrommend.

@PolarBear
Dat het een Ajax-krant is is wel een nadeel. Die stukjes sla ik altijd over :)

@PWM
Welk schandaal uit 2007 bedoel je? Volgens mijn herinnering heeft de PvdA toen nederlagen geleden wat intern rellen opleverde maar een "schandaal" kan ik me niet heugen. Wel een docu op tv over Wouter Bos.

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 06-01-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Deze

https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En de hele geschiedenis daaromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19:37
Bio schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:54:
Mag ik een grote kick geven?

Ik ben benieuwd wat de Tweaker nu leest, er is toch wel veel verander met slinkende oplages van opiniebladen en kranten die veranderen en zich meer en meer ontplooien op digitaal vlak. De groene en de Correspondent zijn de enige die de afgelopen jaren gegroeid zijn, maar zitten toch redelijk in dezelfde hoek :).

Ik ben zelf aan het overwegen om een digitaal abonnement te nemen op NRC of Volkskrant, om toch wat verder te kijken dan NOS.nl. The Economist lijkt me ook interessant.
Heb de afgelopen jaren een beetje een stoelendans gedaan tussen De Correspondent, FTM, en de Groene. Ik mis eigenlijk de oude blendle heel erg, want ik heb eigenlijk geen tijd voor de dikke Groene elke week ;) Ook heb ik een beetje het probleem wat op FTM eens onderwerp van een artikel was: het is voornamelijk slecht nieuws. Merk dat dat toch wel een drain is.

Ik denk erover om het nieuwe blendle toch eens te proberen, voor de tijdschriften. De Groene is er, The Economist, New Yorker, maar niet de kosten van aparte abbo's.

Zijn er hier anderen die het nieuwe blendle gebruiken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio

Bio

Brent schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Heb de afgelopen jaren een beetje een stoelendans gedaan tussen De Correspondent, FTM, en de Groene. Ik mis eigenlijk de oude blendle heel erg, want ik heb eigenlijk geen tijd voor de dikke Groene elke week ;) Ook heb ik een beetje het probleem wat op FTM eens onderwerp van een artikel was: het is voornamelijk slecht nieuws. Merk dat dat toch wel een drain is.

Ik denk erover om het nieuwe blendle toch eens te proberen, voor de tijdschriften. De Groene is er, The Economist, New Yorker, maar niet de kosten van aparte abbo's.

Zijn er hier anderen die het nieuwe blendle gebruiken?
ik had er eens naar gekeken, maar bijvoorbeeld de economist word aangemerkt als krant en kost zodoende extra bovenop het maandelijkse bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01

Yucon

*broem*

Leuk topic. Ik lees zelf om beurten wisselende kranten die ik in de winkel koop. Zo hou je een beetje overzicht over het hele spectrum. Online ftm, vice en business insider waarbij vice ook met name is om eens een kijkje buiten m'n eigen bubble te nemen. Dat met die wisselende kranten beviel me op zich wel goed totdat de laatste tijd steeds meer kranten harde betaalmuren online ingevoerd hebben. Je kom er bij veel ook niet meer omheen.

Dus nu zit ik in de situatie dat ik maandelijks aan papier meer kwijt ben dan een digitaal abonnement kost maar dat ik me tegelijkertijd niet op 1 krant vast wil leggen. En zo dus nergens binnen kom. Dat vind ik wel vervelend. Misschien toch maar eens kijken hoe het tegenwoordig met blendle zit. Daar heb ik ooit wel een abonnement gehad. Maar dat heb ik opgezegd omdat ik de prijs/kwaliteit van de artikelen nogal uit verhouding vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04 17:12

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm, ik lees eigenlijk geen dagbladen of kranten. Ik heb ooit eens een bericht gelezen in verschillende bladen met exact dezelfde inhoud over de energierekening, wat me altijd is bijgebleven. Alle kranten "sturen" gewoon hoe je het dient te lezen, en dat zie je alleen al aan de headlines:

Telegraaf/NOS/NU.nl: "Energiebedrijven draaien verlies door zachte winter"
Volkskrant/NRC: "Mensen houden meer geld over door zachte winter"

Ja, in het bericht van alle kranten stonden feiten, de energie bedrijven hadden inderdaad verlies en de mensen hielden inderdaad meer geld over, maar de sturing die erachter zit bevalt me niet. Het één stuurt ons om sympathie te hebben voor bedrijven, het ander voor de mens.

Ik heb sowieso een voorkeur voor sympathie-voor-de-mens-sturing dan sympathie-voor-bedrijven-sturing, omdat we in onze maatschappij al door onze regeringen "afgeleerd" hebben om empathie en sympathie voor elkaar te hebben, want onze waarde ligt immers in productiviteit en onze bedrijven zijn het belangrijkst :N

Vroeger dacht ik nog altijd "er is niks mis mee om het van 2 kanten mee te krijgen, daar word ik alleen maar rijker van qua kennis", maar door de jaren heen ben ik erachter gekomen dat ik er innerlijk niks rijker van word om mee te leven met grote bedrijven. Sterker nog, het stoort me alleen maar meer dat het systeem en de marktwerkingmachine vooropgesteld worden, dus ik wil het eigenlijk liever niet meer lezen.

Ik lees nu dus geen kranten of dagbladen meer, omdat ik er ook geen abonnement voor wil afsluiten. Nieuws is vrij beschikbaar op internet, maar dan moet ik het wel doen met de ongelooflijke bias (die overigens ook in andere betaalde dagbladen zit) doen. Dus wat dat betreft lijkt er weinig incentive te zijn om me op een dagblad te abonneren. Dus ik geef toe, ik doe het nu met Nu.nl of NOS.nl waarbij ik de "rechtse" bias ontzettend storend vind en ik liever een "linkse" bias lees, maar toegegeven, het is gemakzucht en snelheid.
Ik lees ook wel vaker artikels op decorrespondent, maar op de een of andere manier staat ie niet in mijn favorietenlijst.

Ik heb 0,0 social media, dus geen twitter, geen facebook, geen whatsapp, en ik vind dat ik al genoeg meekrijg zonder dat (ook biased overigens).
Sowieso begin ik me af te vragen of er unbiased reporting is. Hoe moet je dat ook beschrijven zonder academisch wetenschappelijke/zakelijke taal?

In ieder geval geef ik dan rijkelijk toe dat ik eigenlijk niks van rechtse bias moet hebben, maar liever linkse bias, en daarbij ben ik erachter gekomen dat het niet perse perfect is om te streven naar louter en alleen maar unbiased nieuws; ik ben wie ik ben en mijn ideeen en meningen worden niet altijd "gechallenged" door unbiasedness op te zoeken. Alleen zie ik dat helaas bijna nooit op de NU.nl en NOS.nl en moet ik er echt actief naar op zoek, net zoals ik actief opzoek moet naar unbiased artikelen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Bio schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:12:
[...]
ik had er eens naar gekeken, maar bijvoorbeeld de economist word aangemerkt als krant en kost zodoende extra bovenop het maandelijkse bedrag
Ah, goed punt! Hij staat gek genoeg wel onder Engelstalige tijdschriften, waarin uit afleidde dat je hem integraal zou kunnen lezen. Er zit ook geen selectie uit The Economist in de 9,99/mnd? Zijn er andere tijdschriften die als 'krant' geclassificeerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Voor achtergrond kun je wmb ook beter bij tijdschriften zijn, niet kranten. Als ik je post lees, denk ik meteen aan de Groene Amsterdammer, misschien eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Digitale NRC op de iPad sinds een jaar. Ik was bang dat het te gekleurd/links zou zijn, maar het bevalt me wel. Ik lees echter lang niet alles en ik sla soms een dag over. Het is vooral voor de algemene ontwikkeling en om journalistiek te steunen (iedereen op nu.nl zie ik als een gevaar).

Ik heb ook een abonnement op Readly, zitten wel wat aardige bladen tussen (Quest, Time, geschiedenis, wetenschap) maar ik gebruik het te weinig eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04 17:12

Deathchant

Don't intend. Do!

Brent schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Voor achtergrond kun je wmb ook beter bij tijdschriften zijn, niet kranten. Als ik je post lees, denk ik meteen aan de Groene Amsterdammer, misschien eens uitproberen!
Hehe, is er ook een Groene Limburger :P ? Als ik de headlines lees, en ik pik er even random eentje uit:
"astrologie maakt een comeback voor de stuurloze millenial".
Lekker oordeel daar :/

Toegegeven, het is ook maar 1 headline dan. Ik zal het eens vaker gaan lezen en kijken wat ik ervan vind.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Deathchant schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Hehe, is er ook een Groene Limburger :P ? Als ik de headlines lees, en ik pik er even random eentje uit:
"astrologie maakt een comeback voor de stuurloze millenial".
Lekker oordeel daar :/

Toegegeven, het is ook maar 1 headline dan. Ik zal het eens vaker gaan lezen en kijken wat ik ervan vind.
Staar je niet blind op de naam, het is de meest onderzoeksjournalistiek-heavy blad dat we hebben. Net zoals zo goed als alle Nederlandse publicaties, zetelt de redactie ergens in de randstad. Ze hadden/hebben trouwens een leuke serie over die bias, waarbij actief gezocht werd naar perspectieven uit de rest van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:23

garathane

l'enfer, c'est les Autres

De Volkskrant, zaterdag fysiek, door de week via de app
Trouw: af en toe, gemiddeld twee a drie keer per maand
Parool: idem

Opiniebladen: jarenlang (25 ?) VN gelezen, maar toen het maandblad werd was het snel afgelopen. Als ik er in blader heb ik nooit het idee om het te kopen.
De Groene heeft net iets te weinig artikelen die ik graag zou willen lezen om een abbo te rechtvaardigen, maar zo af en toe koop ik het los wanneer het net genoeg artikelen bevat die mij interesseren. (Ik ben nog well links, maar niet zo activistisch meer). HP/De Tijd is mij te rechts, en Elsevier krijg ik echt niet meer weg.

SM doe ik niet (meer) aan. (Sociale Media, natuurlijk, wat dachten jullie dan ?). Ik volg wel Tweakers, met een zinnig denkende community.
En als 60+ kijk zo af en toe nog naar de televisie om nieuws te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Mijn actieperiode van twee jaar bij NRC (digitale editie) is afgelopen. Het is dan best veel geld als je de krant niet elke dag (volledig) leest, dus nu een paar jaar Trouw. De Verdieping heeft best interessante artikelen, heb het gevoel dat ik minder pagina's skip dan bij NRC (dingen als cultuur en kunst).

NRC opzeggen kon alleen telefonisch (hun WhatsApp account kan dat niet), dat is jammer anno 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb al jaren een weekend abonnement op de Volkskrant en het NRC. Doordeweeks de app, en in het weekend op papier. Dat was dus echt exit nu.nl vanaf dat moment.

Voor de rest... af en toe een artikel hier of daar. Dat kan zijn op FtM, of de Correspondent, maar ook elders. Wel ligt de voorkeur bij de wat linksere media (alhoewel het af en toe erg verhelderend is om de rechtsere blik tot me te nemen...)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-04 17:44

FFW

Ik heb zo'n abonnement waardoor ik via een app toegang tot veel magazines heb. Ik heb er veel plezier in om tijdschriften over interieur design te lezen omdat ik die tijdschriften normaal gezien te snel doorblader om de aankoopprijs te verantwoorden. Verder heb ik een betaald abonnement op explorer magazin, dat is een Duitstalig tijdschrift mbt overland reizen (met 4x4). Ze maken nuttige youtube video's (ook in het Duits) dus vond ik het een abonnement waard. Ik spreek geen Duits overigens dus ik leer er ook nog een taal bij :)

Ik heb een abonnement op FD omdat ik graag over economie lees. Het FD schrijft namelijk redelijk opinieloze artikels, in tegenstelling tot de Volkskrant waar ik me alleen maar boos om maak over de opinies van hun columnistes (die vooral artikels over het vinden van levensgeluk/sociale psychologie lijken te schrijven, of over wat ze de dag ervoor op tv hebben gezien.. het niveau is diep triest)

Ik had een abbo op Economist, dat was een heel goed tijdschrift tot de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2017 toen ze openlijk partij kozen tegen Trump en er elke week een karikatuur van hem op de voorpagina stond. Ja ik was ook niet voor Trump maar van een gerenommeerde Economist had ik toch beter verwacht.

[ Voor 14% gewijzigd door FFW op 29-05-2021 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het gebrek aan neutraliteit bij het FD zit hem niet in vorm, maar bij inhoud 😎 Redactionele focus ligt doelbewust op de perceptie van neutraliteit en de technisch-economische benadering. Als medium is het strikt neo-klassieke politieke economie.

Ik lees het FD voornamelijk ter verkenning van precies dat, het is iets wat goed inzicht geeft in de overlap tussen conservatisme en autoritarisme, tevens goed inzicht in wie waar van welk netwerk welke focus legt op welke toepassing van de sociale wetenschap voor welk doel.

Dat gezegd, zelfs het FD is de afgelopen jaren een aantal malen terug gaan grijpen op journalistiek, dat is een gevolg van een bewustzijnsproces onder economen & sector zelf t.a.v. effecten van beleid op neo-klassieke grondslag. Het is een ontwikkeling die opvallende overeenkomsten heeft met de Economist.

Wat dat aangaat, ik twijfel er niet aan dat wanneer er een Trump fenomeen in het Nederlandse komt de redacties van het FD exact dezelfde keuze maken. Neutraliteit omvat immers ook het verkennen van consequenties, en dan heb je als medium in een open samenleving met democratisch bestel een taak als zogeheten vierde macht.

Anders gezegd, je moet dan wel. Je bent immers ook component van het bestel.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Toevallig net twee (digitale abbo's genomen op NRC en FTM.
Ik heb wel getwijfeld over wat het moest worden. Elke krant heeft zo zijn beperkingen.

Het is eigenlijk meer ter (financiele) ondersteuning van dat er toch nog wat aan journalistiek gedaan wordt in Nederland. Ik vindt veel berichtgeving in de media (welke dan ook) achteruitgegaan in kwaliteit in de laatste 10 jaar. (en waarschijnlijk al langer)

Goede keuze? ik weet het niet, dat zal moeten blijken. Ik ben niet afhankelijk voor mijn nieuwsgaring van deze twee maar ik hoop dat er af en toe wat interessante stukken komen die ook voor een breed publiek leesbaar en beschikbaar zijn of resoneren in de andere media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ik scroll wat nu.nl dagelijks voor actuele dingen. :)

Het meeste dat ik lees/luister komt voorbij op forums, podcasts of Youtube. Meest Engelstalig maar hier komt ook wel eens wat interessants voorbij. :)

Nu moet ik ook zeggen dat ik wel geïnteresseerd ben in het hoe en waarom, dan zijn boeken nog steeds wel handig.

[ Voor 22% gewijzigd door Sandor_Clegane op 29-05-2021 18:16 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:14
Momenteel het NRC weekend abonnement. Grote verscheidenheid en vooral het economie katern bevalt mij erg. Deze is denk ik ruimer opgezet dan bij andere kranten.

FD:
Tja, duur en anders dan over economisch nieuws mijn inziens oppervlakkig.

Telegraaf:
Hebben wij op het werk maar schreeuwerig en zie mijzelf als te links voor deze krant. Soms lees ik nog wel eens de Financiele Telegraaf.

Volkskrant:
Zou ik nog wel eens willen onderzoeken op abonnementbasis, alleen ben ik bang dat het economisch deel aan de kleine kant is

Dagblad van het Noorden/Leeuwarder:
Ook op het werk. Al het nieuws wordt aangestipt maar minder dieptegang dan het NRC. Geniet altijd van de stripjes en puzzels op de achterpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Hoewel ik zeker ook kritiek heb, vind ik het NRC van alle gevestigde kranten altijd nog de beste als het gaat om journalistieke kwaliteit als het gaat om politiek en samenleving. Zeker wat betreft onderzoeksjournalistiek en diepgang steekt de krant ver boven de andere gevestigd kranten uit. Een ander pluspunt is dat de columnisten bijna altijd een inhoudelijke focus hebben en niet puur opiniërend zoals je bij andere kranten wel ziet.

Als ik kritiek moet leveren op het NRC is dat ze weinig verbanden leggen tussen de journalistiek die ze bedrijven, het lijkt of ze erg terughoudend zijn in het duiden van ontwikkelingen.

Als ik het vergelijk met andere gevestigde kranten:
Trouw: Geen slechte krant, maar is op het heden nog steeds een krant van de confessionele zuil en heeft hierdoor politieke affiliatie met het CDA en in mindere mate CU. Als atheïst voor mij geen optie.
De Volkskrant: dit was ooit een goede krant, maar ze hebben zich post-Fortuyn zich laten meesleuren en de verkeerde analyse gemaakt van die crisis. Zeker afgelopen decennia was het veel opinie en weinig journalistiek en hierdoor niet de moeite waard. Dit is wel weer aan het verbeteren.
AD: veel oppervlakkig nieuws en sport, weinig journalistiek en achtergrond.
De Telegraaf: veel oppervlakkig nieuws en sport, op politiek vlak sterk gekleurd en activistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
Mijn vriendin is Amsterdamse en heeft al sinds haar studiejaren het Parool, tegenwoordig digitaal en alleen in het weekend de papieren versie. Het fijne daarvan is dat je door middel van het platform Topics ook artikelen van andere kranten van dezelfde uitgever kunt lezen en dan met name ook columns.

Er was hierboven wat kritiek op de Volkskrant maar er zijn daar toch een aantal columnisten die soms verhelderend zijn om te lezen. Denk aan Bessems, Sitalsing, Luyten, of in het geval van de discussie over kapitaal en arbeid zelfs die van Sander Schimmelpennick. Één van de politiek redacteuren (Hendrikx heet hij dacht ik..) vind ik overigens wel tenenkrommend slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:16

alienfruit

the alien you never expected

Ik lees de laatste tijd de The Week (https://www.theweek.co.uk) en andere bekende VK/NL bronnen. Ik lees voornamelijk via mijn lokale bibliotheek (middels LibbyApp en PressReader) als ik op tijd ben de tijdschrift uit te checken dan lees ik vaak ook The Economist :)

[ Voor 67% gewijzigd door alienfruit op 31-05-2021 20:10 ]

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:54
Met de actualiteit van vandaag en ook recent kijk ik weer eens om me heen.

Momenteel lezen wij Volkskrant, NRC, OOR, De Groene Amsterdammer.

Ik heb zojuist voor een paar weken The New York Times erbij genomen. Net zoals de rest alleen digitaal.

Op Twitter volg ik veel journalisten maar ik merk dat het selectief lezen van diverse kranten en bladen meer voldoening geeft. Ik probeer Twitter terug te brengen naar een paar keer per dag.

Al met al denk ik dat de selectie nog altijd aansluit op mijn behoeften (en tijd).

Hier had uw reclame kunnen staan.

• user109731
  • Niet online
Ik lees sinds een paar weken de (digitale) Volkskrant. Ik las Trouw al langer, maar die vond ik in de Coronatijd niet zo sterk. Op een tweede DPG abbo krijg je iets korting dus ik vind het wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mooi topic, een kickje.

Tijdens Trump tijd The New York Times en de Volkskrant, De New York Times is een heel uitgebreide krant met veel achtergronden en heel, heel voordelig. De Volkskrant jaren gelezen maar op een gegeven moment wel uitgelezen. Wat te weinig variatie in onderwerpen en het is leuk om af en toe te wisselen.

Nu hebben wij abonnement op De Telegraaf en The Guardian & The Observer. De Telegraaf leest lekker weg en heeft meer achtergronden dan vaak gedacht en heeft natuurlijk DFT.

The Guardian & The Observer is een fijne en fraai vormgegeven kwaliteitskrant. Bijzonder is dat zij helemaal geen paywall hanteren voor de website maar alleen vragen of je een abonnement wilt nemen of hen wil sponseren. Geweldig sympathiek vindt ik dat.

Met ook op zondag een editie, voor een goed gevuld weekeinde. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:41
Opvallend dat er tweakers zijn die de Telegraaf als een serieus nieuwsmedium beschouwen.

Ik heb zelf een online abonnement op het Parool. Ik woon in de omgeving van Amsterdam en moet voor mijn werk ook op de hoogte zijn van wat er zich in die contreien afspeelt, dus daar is het parool handig voor. Die focus heeft ook zeker zijn minpunten, bijvoorbeeld op het gebied van internationaal nieuws. Ook is de duiding bij nieuwsberichten enigszins summier. Maar daartegenover staat dan weer dat ze vaak wel interessante reportages hebben.

Daarnaast heb ik ook de Washington Post online (erg voordelig) om inzicht te houden van wat zich in de VS afspeelt, en ben ik een regelmatig bezoeker van the Guardian. Hoewel het daar hoog tijd is om weer eens te doneren.. :$

Voor de 'gewone' nieuwsberichten heb ik eigenlijk vrijwel altijd NOS.nl open staan. Vroeger was dat nu.nl, maar dat begon me steeds meer tegen te staan.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik lees regelmatig The Washington Post, The Guardian en The Wall Street Journal en bladen als The Economist en Newsweek.

We lezen alles gratis met Pressreader en de bibliotheek. Dit werkt met alle bibliotheken in Nederland en je hoeft geen lid van de bibliotheek te zijn. Gratis toegang tot meer dan 7.000 kranten en magazines en werkt ook vanuit thuis op meerdere apparaten.

Het enige is dat je regelmatig even opnieuw verbinding moet maken met de Wifi van de bibliotheek, dan verlengt Pressreader weer voor 7 dagen. Wij hoeven bij onze bieb niet eens naar binnen, het werkt zo vanaf de straat. :)

De iPad app is erg mooi gemaakt.

https://www.pressreader.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRtprf7n1EPPylGH4biEd7_g6XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JhvWZnAMxjyeSV8IdHpXUgR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door CR2032 op 31-10-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
@Malfunctions Klinkt mij als een vooroordeel van vroeger. De Telegraaf is in de loop van de tijd behoorlijk veranderd. Minder schreeuwerig met ook meer ruimte voor onderzoeksjournalisitiek. De Financiële Telegraaf is een gedegen katern. Het is een behoorlijk brede krant geworden die goed wegleest.

Echte tabloidskennen we ook niet in Nederland. Niet zoals The Sun, The Daily Star. Dat is ander werk.

https://www.dailystar.co.uk

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 31-10-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 01:19
En weer een topickickje. Gezien de ontwikkeling in Nederland en de Nederlandse politiek, wil ik me beter in kunnen lezen. Met welke abonnement heb je de meest bang-for-the-buck om wat meer duiding te krijgen bij het nieuws?

Ik denk zelf aan een digitaal abonnement op de Volkskrant. Dat geeft dan ook meteen toegang tot oa. Het Parool, Trouw en Brabants Dagblad.

Of toch maar een abonnement bij een onderzoeksplatform als FTM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
Joris748 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:42:
En weer een topickickje. Gezien de ontwikkeling in Nederland en de Nederlandse politiek, wil ik me beter in kunnen lezen. Met welke abonnement heb je de meest bang-for-the-buck om wat meer duiding te krijgen bij het nieuws?

Ik denk zelf aan een digitaal abonnement op de Volkskrant. Dat geeft dan ook meteen toegang tot oa. Het Parool, Trouw en Brabants Dagblad.

Dat laatste kan nooit kwaad. Dat steunt iig gedegen onderzoeksjournalistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Ligt eraan wat je zoekt natuurlijk.

Kranten zijn leuk voor aardig wat informatie over veel onderwerpen.

Week of maandbladen zijn leuk voor veel informatie over wat onderwerpen.

Zit zelf ook nog wat te twijfelen. Heb vroeger wel kranten gehad, maar ik mis altijd een beetje de diepgang. Maar als iemand weer eens een artikel van De Groene deelt, leest dat wel erg prettig en is dat ook wel wat ik lijk te zoeken.

De Groene heeft nu 10 weken voor 15 euro, dus misschien is dat iets om te proberen?

Qua krant heb ik Trouw altijd wel fijn gevonden. Ben zelf gewoon atheïst, maar heb mij nooit gestoord aan het kerkelijke van de krant. Gaf soms juist ook wel een nuttige andere visie op dingen.

Loop anders gewoon eens een bieb binnen en pak wat kranten in het leescafe. Kun je kijken welke je het lekkerst vind lezen, en of je misschien toch liever iets als VN of De Groene pakt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 01:19
Malfunctions schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Dat laatste kan nooit kwaad. Dat steunt iig gedegen onderzoeksjournalistiek.
Zojuist (een beetje) impulsief een jaarabonnement afgesloten O-)
RobinHood schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:32:
[...]

Ligt eraan wat je zoekt natuurlijk.

Kranten zijn leuk voor aardig wat informatie over veel onderwerpen.

Week of maandbladen zijn leuk voor veel informatie over wat onderwerpen.

Zit zelf ook nog wat te twijfelen. Heb vroeger wel kranten gehad, maar ik mis altijd een beetje de diepgang. Maar als iemand weer eens een artikel van De Groene deelt, leest dat wel erg prettig en is dat ook wel wat ik lijk te zoeken.

De Groene heeft nu 10 weken voor 15 euro, dus misschien is dat iets om te proberen?

Qua krant heb ik Trouw altijd wel fijn gevonden. Ben zelf gewoon atheïst, maar heb mij nooit gestoord aan het kerkelijke van de krant. Gaf soms juist ook wel een nuttige andere visie op dingen.

Loop anders gewoon eens een bieb binnen en pak wat kranten in het leescafe. Kun je kijken welke je het lekkerst vind lezen, en of je misschien toch liever iets als VN of De Groene pakt.
Ik vind de artikelen uit de Volkskrant wel prettig weglezen. Bij AD en de regionale kranten erger ik me vaak aan de clickbait en sensatieartikelen. Met de kennis die ik in de maatschappelijke topics op Tweakers opdoe, prik ik daar al vaak doorheen. Brabants Dagblad zou ik vooral blijven lezen voor de regionale onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
RobinHood schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:32:
Oeh, daar heb je mij dan weer mee getriggerd. Eens kijken of dat proefabonnement bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 21:48

ZieMaar!

Moderator General Chat

Ik ben content met mijn Volkskrant abo (met op zaterdag hardcopy). De artikelen zijn vaak onderbouwd en lezen prettig.

Die dpg account werkt ook voor veel regionale kranten, maar van de landelijke dagbladen kan je niet alles lezen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:38
ZieMaar! schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:23:
[...]

Ik ben content met mijn Volkskrant abo (met op zaterdag hardcopy). De artikelen zijn vaak onderbouwd en lezen prettig.

Die dpg account werkt ook voor veel regionale kranten, maar van de landelijke dagbladen kan je niet alles lezen volgens mij.
DPG Media geeft onbeperkt toegang tot online artikelen van deze titels.

AD
De Volkskrant
Het Parool
Trouw
De Gelderlander
De Stentor
Tubantia
Brabants Dagblad
Het ED
BN DeStem
De PZC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 21:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kalentum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:30:
[...]

DPG Media geeft onbeperkt toegang tot online artikelen van deze titels.

AD
De Volkskrant
Het Parool
Trouw
De Gelderlander
De Stentor
Tubantia
Brabants Dagblad
Het ED
BN DeStem
De PZC
Volgens mij zijn bijv columns niet altijd te lezen…maar ik kan geen voorbeelden vinden, dus of het is aangepast of ik had het onjuist :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:38
ZieMaar! schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Volgens mij zijn bijv columns niet altijd te lezen…maar ik kan geen voorbeelden vinden, dus of het is aangepast of ik had het onjuist :).
Ik heb er zelf nog niets van gemerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 08:53
Ik heb een abbo op de DPG media (voornamelijk AD en Volkskrant), heb ook toegang tot Telegraaf en FD. Daarnaast een abbo op de Washington Post en The Guardian voor internationaal nieuws. Daarnaast lees ik enkele juridische vakbladen en vakbladen in (offshore) energie. Dit loopt allemaal via het werk.

Ik lees snel maar spendeer elke dag wel een halfuur aan het lezen van het nieuws. Met name de Telegraaf moet ik me weleens doorheen worstelen omdat ze constant opinie en nieuws door elkaar halen, maar de rest zou ik niet blijven lezen als ik in z'n algemeenheid niet tevreden was.

[ Voor 20% gewijzigd door ph4ge op 21-05-2024 20:09 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik heb een abonnement op NRC, lees FD op het werk en de Volkskrant bij mijn vader. Dat geeft een aardig overzicht. Voor de snelle headlines gewoon nu.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:24
Volkskrant op de zaterdag op de mat (Vind het ook wel romantisch - Opstaan met een koffie en een papieren krantje) en voor de rest online. Heb daarmee ook toegang tot andere titels van de DPG. Via werk lees ik Het Parool. Af en toe neem ik wel eens ene kort uitstapje middels een proefabbo op de Coresspondent / Follow the Money.

Lees de krant niet altijd van kop tot kont, maar vind het wel belangrijk om niet alleen te 'koppen' te lezen maar ook wat meer achtergrond in een kwalitatieve krant (Feiten <--> Meningen). Dat zijn naar mijn idee de Volkskrant / NRC en vast nog wel wat meer.

Daarnaast zie ik het ook als steun aan de journalistiek. Als een belangrijk onderdeel van de maatschappij als zijnde controlerende macht wat mijn inziens steeds meer onder druk komt te staan helaas.

(Belachelijk ook dat ze het BTW willen gaan verhogen op kranten... Alsof ze erop uit zijn om de rechtstaat nog weer wat meer uit te hollen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Frame164 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:43:
Ik heb een abonnement op NRC, lees FD op het werk en de Volkskrant bij mijn vader. Dat geeft een aardig overzicht. Voor de snelle headlines gewoon nu.nl.
Hoe zou jij de verschillen tussen NRC en Volkskrant beschrijven? Ik twijfel tussen die twee. De derde optie die ik overweeg is de Groene.

Ik ben trouwens ook blij met de nieuwe app van de Correspondent, waarin je nu ook artikelen kunt lezen ipv alleen luisteren. Dat werkt voor mij drempelverlagend om er te grasduinen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Trouw (digitaal) bevalt me goed qua diepgang en achtergrondverhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:50
Voor mij is de fysieke krant hedendaags toch altijd een beetje het nieuws van gisteren. Mijn meeste nieuws lees vergaar ik via nos.nl, apnews.com en dw.com. De fysieke krant lees ik enkel en alleen nog maar als tijdverdrijf waar deze toevallig ligt, zoals het FD bij de kapper.

Digitaal via een abonnement voorkom je uiteraard het nieuws van gister gevoel. Maar vind ik persoonlijk eigenlijk de kwaliteit van het geleverde werk bij de diverse Nederlandse bladen het simpelweg niet waard.

Voor het nationale nieuws ligt het niveau wel wat boven hetgeen de NOS levert. Maar voor internationaal nieuws vind ik persoonlijk DW en AP sterker qua feitelijke presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik heb sinds een paar maanden een abonnement op de NRC. Dat bevat prima. De artikelen zijn gebalanceerd en interessant. Er zitten weinig (maar niet nul) life style achtige opvul artikelen tussen.

Heb ook even de Volkskrant geprobeerd, maar ik kwam niet voorbij de hele schreeuwerige koppen. Waarom doet de Volkskrant dat? Vond het contrast met de NRC echt heel groot.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
psychodude schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:30:
Voor mij is de fysieke krant hedendaags toch altijd een beetje het nieuws van gisteren. Mijn meeste nieuws lees vergaar ik via nos.nl, apnews.com en dw.com. De fysieke krant lees ik enkel en alleen nog maar als tijdverdrijf waar deze toevallig ligt, zoals het FD bij de kapper.
Dat "gisteren" vind ik niet zo erg, het gaat me vooral om de achtergronden en het steunen van goede onderzoeksjournalistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:23

garathane

l'enfer, c'est les Autres

De Volkskrant, zaterdag papier, door de week online.af en toe Trouw, NRC en Parool. Wat tijdschriften betreft 'Maarten', elke drie maanden, af en toe HP/De Tijd, De Groene, vroeger had ik een abbo op VN, maar sinds dat een maandblad is geworden vind ik het niks meer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik heb net een proefabonnement voor 6 weken op de Volkskrant genomen voor 4 euro. Eens kijken wat ik ervan vind :) .

Maarten! lees ik trouwens ook. Interessant blad, alleen aldoor zo snel weer uit voor iets dat maar 4x/jaar komt :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Nu zo'n 2 weken Volkskrant digitaal gevolgd, omdat het kan daarnaast ook Trouw. Ik moet zeggen dat ik het lastig kiezen vind. En dat het per dag een hele opgave is als je alles wilt lezen :o !

Wat me aanspreekt aan Trouw is dat ze, zoals ze vandaag nog in een stuk schreven, graag op een positieve manier naar het nieuws willen kijken en willen voorkomen dat mensen gedesillusioneerd afhaken van überhaupt nieuws volgen. En je hebt de groene gids en een rubriek met mensen die om idealistische redenen een carrièreswitch maken. En onlangs bijvoorbeeld een mooi verhaal over een slangenvanger in Thailand. Een typering die in me opkomt is "diepgaand en harmonieus". En opgericht als verzetskrant en met een kleinere oplage wellicht een underdog B) .

De Volkskrant is erg uitgebreid met het omschrijven van zijn missie en is (online) ook bij elk stuk duidelijk over het soort stuk en wat je ervan mag verwachten. Teun van de Keuken is columnist :Y en er zitten verschillende andere columnisten bij die ik interessante dingen vind schrijven. Ook mooie foto's en profielen van interessante mensen, of zoals vandaag van plompe lori's (giftige aapjes). En van het weekend over hoe Mosul weer tot leven komt. Dat er soms een profiel van een grofgebekte mafkees of een grofgebekte columnist tussen zit vind ik persoonlijk wel minder, maar je kunt niet alles hebben. En ik had wat pech met het magazineonderwerp van afgelopen weekend, omdat hier in huis voorlopig niemand in de overgang gaat komen. Algheel zou ik het "een krant voor nieuwsgierige mensen" noemen en ik denk dat deze uiteindelijk beter bij me past.

Dan heb je nog de vraag hoe vaak op papier: het schijnt dat als je meer dan een half uur per dag krant leest een papieren krant minder resources kost. Daarnaast lees ik al genoeg van een scherm. Met komende zaterdag weer een papieren krant in huis (ik had een proefabo met de hele week papier moeten nemen) ga ik komend weekend maar eens de knoop doorhakken en hopelijk met een mooie kortingsdeal een abonnement scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:28:
ga ik komend weekend maar eens de knoop doorhakken en hopelijk met een mooie kortingsdeal een abonnement scoren.
Tip: straatverkopers van de Persgroep kunnen de krant voor veel lagere prijzen aanbieden dan telefonisch of online. Moet je ze alleen net treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
erwn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:55:
[...]

Tip: straatverkopers van de Persgroep kunnen de krant voor veel lagere prijzen aanbieden dan telefonisch of online. Moet je ze alleen net treffen.
Momenteel kun je tot 46% korting krijgen, afhankelijk van de abonnementsvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:29

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb ook die 4 weken voor 4 euro actie. Toevallig ook de Volkskrant.
Ik vind het dagelijks erg vermakelijk en interessant om te lezen en neem ook zeker nieuws tot mij wat anders volledig langs mij heen zou gaan. Vandaag het stuk over de staatsschulden bijvoorbeeld. Vond het erg interessant om te lezen. Duidelijk en feitelijk omschreven.

Maar ik ben nu in de Ziektewet volledig thuis en merk dat ik mij er al toe moet zetten om te lezen. Het komt moeilijk in mijn structuur. Laat staan als ik weer volledig werk straks.

Misschien neem ik digitaal+ zaterdag. Liefst dagelijks, maar ben bang dat ik vooral oud papier ga kweken en geld ga weggooien. Wat ook zonde is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wat alleen wel een dingetje is: ik moet mijn eerste krant nog bezorgd krijgen. Vorige week niet bezorgd, vandaag sowieso te laat en wellicht opnieuw niet. Dat schiet niet op natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier is het ook een beetje hit-or-miss (zaterdagabonnement VK). Uiteindelijk zit ik wel op 80% krant, denk ik.
Als je het aangeeft wordt je abonnement iig gratis verlengd.
Het is wel fijn dat de lokale bezorger van een tweetaktscooter overgestapt is op een fatbike.

Volkskrant geeft voor mij wel meerwaarde, al heb ik het idee dat het deel opinie steeds sterker wordt.
Op zich is de opinie ook wel de moeite waard, bijvoorbeeld Kustaw Bessems heb ik wel hoog zitten, maar het grote risico van een enkele naam boven een opiniestuk is dat je maximaal kwetsbaar bent voor menselijke zwakheden - ik merk het bij mijn eigen software development ook: alleen is de kwaliteit wel OK maar na een review of pair programming is de kwaliteit toch echt hoger en constanter.
Bij een persoonlijk opiniestuk waarbij je mening direct je product is zal dit nog veel sterker gelden (confirmation bias, echokamer).

Trouw en NRC lees ik wel eens bij anderen. Ook OK maar voor mij te veel overlap om meerdere abonnementen te overwegen.
AD en Telegraaf bij de kapper; dan krijg ik zin om een rode marker te pakken en alle drogredenen en goedkope retorische trucs aan te strepen.

(ook eens De Andere Krant gelezen. Dat dat papier niet uit schaamte zelfontbranding doet is een klein wonder, of complot. Zelfs als je stevig in je schoenen staat word je er dommer van.)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:29

Dennis1812

Amateur prutser

Proton_ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:51:
Hier is het ook een beetje hit-or-miss (zaterdagabonnement VK). Uiteindelijk zit ik wel op 80% krant, denk ik.
Als je het aangeeft wordt je abonnement iig gratis verlengd.
Wat bedoel je met die zin precies?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dennis1812 De bezorging is niet heel betrouwbaar. Ik heb ook een keer in plaats van VK het AD+Nederlands Dagblad gekregen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Mijn vriendin had een poos terug het FD op papier en die kreeg echt praktisch nooit haar krant, en zo af en toe direct een week of meer in 1x 8)7

Heb nu een poosje De Groene gehad als proef, en die ook besloten te verlengen, een paar dagen voor ik 30 werd, dus heb nog het 50% jongerentarief :P

Lees hem vooral digitaal, er zijn een paar artikelen per dag, dus dat is mooi te behappen. Heb wel de papieren versie erbij, vooral zodat ik interessante artikelen makkelijk analoog kan delen met vrienden :P

Het "gewone nieuws" volg ik wel NOS en andere kanalen, De Groene is vooral top voor extra diepgaande artikelen. Het is nooit vers van de pers, maar onderzoeksjournalistiek dat ook over 5 jaar nog relevant is. Het is ook een mooie mengeling van binnenlandse zaken en buitenlandse zaken, al is de blik vooral op de EU gericht. Het enige over de VS op de frontpage van vandaag gaat over de concerten van Taylor Swift :+ Ergens ook wel fijn, de blik is altijd enorm op de VS, terwijl wat er nu in Polen gebeurt waarschijnlijk meer betrekking op ons heeft.

Ideaal imho voor mensen die niet de tijd hebben om een krant per dag te verslinden, maar toch graag de diepte in willen gaan. De Groene is natuurlijk wel kneiter-progressief, in dat opzicht stap ik niet bepaald uit mijn bubbel, maarja, wat ik van bijv. Elsevier heb gelezen laat alleen maar mijn ogen rollen.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1 2 Laatste