Een belangrijk onderdeel van een democratie is een vrije pers die de macht controleert. Gezien de... turbulente politieke tijden waarin we leven lijkt dit me een zeer relevant en actueel onderwerp. In het NL-politiektopic is al enige malen erop gezinspeeld dat dit onderwerp qua omvang een eigen topic verdient. Daarbij komt ook de wens om qua ondersteuning van de media meer te gaan doen dan ik gedaan heb, in de wetenschap dat ze maar zo weg kunnen zijn.
Discussievragen die ik zo kan bedenken:
Wat ikzelf bijvoorbeeld eng vind is dat slechts twee uitgevers alle Nederlandse dagbladen in bezit hebben. Op de websites van kwaliteitskranten als de Volkskrant, Trouw en NRC vind je wel een uitleg over dat de redactie onafhankelijk is, maar daarbij kun je natuurlijk wel de vraag stellen of een marionettenkrant niet hetzelfde over zichzelf zou zeggen. Verder is er op regionaal niveau alleen in Friesland nog de keuze uit twee dagbladen, in de rest van het land is dat er slechts één. We hebben dit uiteindelijk natuurlijk aan onszelf te danken door niet te willen betalen voor nieuws waardoor fusies door dalende oplages onafwendwaar waren.
Als laatste, inzake het belang van een vrije pers, een aflevering van In Europa die me nog altijd bijblijft: Zes stappen naar een dictatuur, waarin duidelijk wordt hoe fout het kan gaan. De enige onafhankelijke krant die Hongarije nog over heeft wordt bestierd door mensen die dit naast een andere baan moeten doen.
Er is ongetwijfeld nog een hoop meer om te bespreken, maar dit is het eerst even wat betreft mijn input voor een TS, ik hoop op een vruchtbaar en leerzaam topic
.
Discussievragen die ik zo kan bedenken:
- Welke huidige media hebben we die, ongeacht politieke kleur, deze functie nog weten te vervullen?
- Hoe ziet de rest van het medialandschap eruit? Met andere woorden: waarmee moet men concurreren wat betreft de aandacht van de kijker/lezer?
- Wat is het effect (geweest) van het gedrag van de consument die eraan gewend geraakt is dat nieuws "gratis" is?
- Hoeveel vrijheid hebben media in de praktijk, gelet op belangen van hun eigenaars? En wie zijn die eigenaars eigenlijk?
- In hoe verre doet het moeten aansluiten bij de nieuwsconsument van vandaag (korte aandachtsboog, gewend aan simpele soundbites) afbreuk aan de inhoud?
- Wat doen populistische media waar bonafide media van zouden kunnen/moeten leren?
- Hoe kunnen media hun controlerende taak doen zonder door aanhoudend slecht nieuws apathie bij de consument op te wekken?
- Wat voor invloed kun je nu als consument van media ten goede uitoefenen zodat ze hun controlerende werk kunnen blijven doen/verbeteren?
Wat ikzelf bijvoorbeeld eng vind is dat slechts twee uitgevers alle Nederlandse dagbladen in bezit hebben. Op de websites van kwaliteitskranten als de Volkskrant, Trouw en NRC vind je wel een uitleg over dat de redactie onafhankelijk is, maar daarbij kun je natuurlijk wel de vraag stellen of een marionettenkrant niet hetzelfde over zichzelf zou zeggen. Verder is er op regionaal niveau alleen in Friesland nog de keuze uit twee dagbladen, in de rest van het land is dat er slechts één. We hebben dit uiteindelijk natuurlijk aan onszelf te danken door niet te willen betalen voor nieuws waardoor fusies door dalende oplages onafwendwaar waren.
Als laatste, inzake het belang van een vrije pers, een aflevering van In Europa die me nog altijd bijblijft: Zes stappen naar een dictatuur, waarin duidelijk wordt hoe fout het kan gaan. De enige onafhankelijke krant die Hongarije nog over heeft wordt bestierd door mensen die dit naast een andere baan moeten doen.
Er is ongetwijfeld nog een hoop meer om te bespreken, maar dit is het eerst even wat betreft mijn input voor een TS, ik hoop op een vruchtbaar en leerzaam topic
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️