Meta verdient meer aan de Europese markten dan aan de Amerikaanse, maar het haalt meer macht uit de Amerikaanse markt dan uit Europa - daar zit confrontatie en zelfs verlies aan macht. Het bedrijf haalt echter veel en veel meer uit de rest van de wereld dan uit de VS en de Europese markten samen.Indoubt schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:52:
Niet veel loos hier in het topic maar ik kwam een bericht tegen op nu.nl
https://www.nu.nl/tech/61...od-op-delen-van-data.html
[...]
Ik dacht dat Euopa een lucratieve markt was voor Facebook. Misschien heb ik het mis of is dit slechts een spel of zo.
Ik zit te weinig in de materie om een gefundeerd oordeel te vellen maar ik vindt het bericht opvallend.
Edit: laat maar, staat al uitgebreid op de frontpage van tweakers
Dat bericht volgt eigenlijk uit een campagne uit het bedrijf, zich richtend op narratief versus initiatieven primair geconcentreerd in het Europese.
Stukje historische verkenning. Facebook begon ooit als wapentechnologie die geprivatiseerd werd. Er was eens (!) een serie dergelijke programma's bij DARPA (TIA, LifeLog en zo meer) die ontwikkeld werden voor Amerikaanse defensie. Een stel Amerikaanse conservatieve denk tanks zag dat en herinnerde zich aan een historisch trauma waar een Amerikaanse democraat ooit verkozen werd tot president dankzij een precursor van dat soort technieken & programma's - maar dat nog in de tijd waarin "computers" nog met ponskaarten werkten. Simulmatics Corporation, prachtig maar ook pijnlijk stukje technologie geschiedenis.
Lang verhaal kort, een van die denk tanks kwam met een campagne voor de eerste "privacy" scope binnen toenmalig publiek debat. Met flink wat media hetze, slim lobbyen en wat politieke corruptie wist men die programma's te privatiseren. Men was ook slim genoeg om elk privacy initiatief daarna te bemannen met eigen mensen. Zo bleef het een pseudo-privacy debat tot ongeveer de publicatie van Zuboff's boek over Surveillance Capitalism en haar briefings aan Europese overheden en regeringen van Europese lidstaten. Toen begon er iets te veranderen, Facebook en andere platforms hadden altijd hun dingen kunnen doen dankzij gecontroleerd pseudo-privacy debat maar daar viel in Europa de bodem onder uit.
Het alternatief waar men mee gekomen is daarna is een campagne format van wat effectief neerkomt op dreigementen van chantagepolitiek. Doe X, anders gaan we weg. Doe Y, anders trekken we dienst ABC in. En zo voorts. Waarbij absoluut opgemerkt moeten worden dat veel daarvan reëel problematisch zou zijn. Er zijn immers geen functionele alternatieven, en de verwevenheid & afhankelijkheid van platforms en achterliggende economische activiteit is gigantisch. Denk bijvoorbeeld aan de enorme rol binnen overheidsdomeinen van een Citrix, of een Palantir. Maar denk ook aan de enorme "gewenning" binnen veel sectoren van economisch domein aan het kunnen bereiken van klanten via platforms.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.