Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Jerie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:21:
Dat vind ook plaats (Mastodon bijvoorbeeld) maar heeft groot nadeel: gebrek aan interoperabiliteit aka het netwerkeffect.
Dat is juist de feature; interoperabiliteit met Facebook maakt data mining en advertentie vanuit datzelfde netwerk mogelijk.

Ik zou het breder willen trekken, de Europese Unie zou een eigen office suite (al dan niet cloud-gerelateerd) moeten kunnen ontwikkelen.

Er zijn fantastisch innovatieve bedrijven in Silicon Valley, en er is daar zeker kennis over zaken die wij in Europa niet hebben, maar dit gaat potjandorie om tech die we in de jaren '90 al hadden.

De eerste versie zal misschien niet zo mooi of gelikt zijn als die van Microsoft. Daar moeten Europese ambtenaren maar mee leven.

Het strategisch belang van eigen vliegtuigbouwers en eigen autofabrikanten binnen de Europese grenzen is duidelijk. Eigen software? We hebben dertig jaar lang miljarden naar de VS gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Dat is juist de feature; interoperabiliteit met Facebook maakt data mining en advertentie vanuit datzelfde netwerk mogelijk.
Dat snap ik maar gebruikers willen kunnen switchen en eigenlijk ook kunnen babbelen met gebruikers op andere netwerken. Dus geen vendor lock-in of netwerkeffect. Wil je weg bij Google of Facebook export je data en gaan. Moet je wel even zekf de JSON parsen. Wil je weg bij je provider neem je 06 nummer mee en doei. Wil je weg bij bank, overstapservice. Wil je weg bij X noem je Mastodon account en... krijg een ban, want ome Elon vindt dat niet leuk.
Ik zou het breder willen trekken, de Europese Unie zou een eigen office suite (al dan niet cloud-gerelateerd) moeten kunnen ontwikkelen.

Er zijn fantastisch innovatieve bedrijven in Silicon Valley, en er is daar zeker kennis over zaken die wij in Europa niet hebben, maar dit gaat potjandorie om tech die we in de jaren '90 al hadden.

De eerste versie zal misschien niet zo mooi of gelikt zijn als die van Microsoft. Daar moeten Europese ambtenaren maar mee leven.

Het strategisch belang van eigen vliegtuigbouwers en eigen autofabrikanten binnen de Europese grenzen is duidelijk. Eigen software? We hebben dertig jaar lang miljarden naar de VS gestuurd.
Is er gewoon: CODE / Collabora Online van Collabora (Brits) voor Nextcloud (Duits). Under the hood is het LibreOffice. Ik draai het zelf lokaal middels OCI.

https://nextcloud.com/office/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-04 23:39
Met de introductie van het Chinese opensource A.I. model DeepSeek is het voor de VS pijnlijk duidelijk geworden dat ze niet al hun ballen in één mandje moeten stoppen. Eerlijk gezegd hoop ik dat DeepSeek doorzet en ook in Europa (omdat het opensource is) kosteneffectief verder door wordt ontwikkeld. Hier ligt echt een 'kans' voor Europa om de macht van de VS wat te bedwingen, dat hebben de Chinezen echt goed gedaan.
Als dit goed doorzet dan staat een groot deel van Trumps (BigTech) plannen en verdienmodellen echt op losse schroeven. Hopelijk bedwingt dit ook de energie honger van de VS, overigens geen idee hoeveel energie het DeepSeek model nodig heeft, maar van wat ik begrijp is het een stuk minder.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 12:08
Cobb schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:39:
Met de introductie van het Chinese opensource A.I. model DeepSeek is het voor de VS pijnlijk duidelijk geworden dat ze niet al hun ballen in één mandje moeten stoppen. Eerlijk gezegd hoop ik dat DeepSeek doorzet en ook in Europa (omdat het opensource is) kosteneffectief verder door wordt ontwikkeld. Hier ligt echt een 'kans' voor Europa om de macht van de VS wat te bedwingen, dat hebben de Chinezen echt goed gedaan.
Klopt, daarin geef ik je gelijk. Maar nog liever zie ik gewoon dat ''wij'' als Europa een alternatief maken dat net zo goed kan zijn. In principe wil je niet afhankelijk zijn van een andere grootmacht die op den duur toch alleen maar misbruik kan plegen, of het nou US of CN is. Ik denk dat wij in Europa meer moeten samenwerken op het gebied van een eigen cloud, eigen AI etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Cobb schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:39:
Eerlijk gezegd hoop ik dat DeepSeek doorzet en ook in Europa (omdat het opensource is) kosteneffectief verder door wordt ontwikkeld. Hier ligt echt een 'kans' voor Europa om de macht van de VS wat te bedwingen,
Een betere term zou "open weights" zijn: het model wordt gedeeld, maar dat is een grote bak van onbegrijpelijke getallen, zonder verband of uitleg hoe ze aan die getallen zijn gekomen. De trainingsdata en methodologie houden ze lekker voor zichzelf. Je kunt hier ook niet zoveel aan doorontwikkelen.

Twintig jaar geleden zouden we dat "closed source" hebben genoemd, maar de defintiie van "open source" is al zover opgerekt dat het niets meer betekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

In Deepseek zit nochtans de censuur verwerkt die de Chinese overheid zelf ook hanteert en oplegt. Beter ontwikkelt de EU zelf AI die aan onze eigen eisen voldoet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-04 23:39
https://www.bright.nl/nie...modellen-leeggezogen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsltzYag2kQwV8dChKCITbK6nio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OKcp7ny4wKzkhXiC5hsLfuMj.png?f=fotoalbum_large

Ironie ten top! A.I. modelen plegen plagiaat onder kunstenaars, schrijvers, artists, tekenaars , grafische vormgevers etc. Was allemaal maar gezeur en nodig voor de vooruitgang. Nu pleegt A.I. plagiaat door code of info te destilleren uit en ander A.I. model en dan is het ineens ongewenst. Haha...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Voor de geïnteresseerden, een panelgesprek over Musk, Trump, Big Tech, hoe de EU hier op zou moeten acteren, en meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik wist dit niet, maar de EU is bezig met een voorstel voor een Digital Fairness Act (DFA).
Ik kon er op de pagina van de Europese Commissie zo snel niets over vinden, maar volgens Wikipedia:
The Digital Fairness Act (DFA) is a legislative proposal by the European Commission. Michael McGrath, EU Commissioner for Democracy, Justice, the Rule of Law and Consumer Protection, will be responsible for this legislation under Ursula von der Leyen's second Commission. The legislation will tackle dark patterns, personalisation, contracts, and influencer marketing.
Wellicht ook interessant voor T.net om te volgen en er een achtergrondartikel over te schrijven, zoals met de DMA & DSA ook gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:49
Ik kreeg vandaag een mail vanaf een tweedekamer.nl adres en wat blijkt: het zit bij Microsoft. "X-Ms-Exchange-Crosstenant-Mailboxtype: HOSTED" ik gok dus Office 365

Zorgelijk. Want het is ons parlement. Dat moet kunnen communiceren met van alles en nog wat, in vrijheid. Zonder dat een Amerikaanse persoon ergens een knopje kan indrukken en het account kan suspenden of wissen. Of meekijken of wat dan ook.

Ik kwam dan ook snel op https://berthub.eu/articl...verheid-13-februari-2025/ waarin Bert Hubert een 2-tal video's heeft staan van een hoorzitting waaruit blijkt dat de hele Rijksoverheid naar Office 365 moet omdat de ondersteuning van lokale Exchange stopt.

Ik kan daar dus met de pet niet bij. Hebben we niet een AIVD ofzo die hierin adviseert? is het het nou werkelijk een goed idee om de hele zooi over te zetten? Hoe is dit in godsnaam mogelijk?

zie ook https://ibestuur.nl/artikel/de-totale-keuze-voor-microsoft/

Edit: mooie parallel met het verleden: vertrouwen op het buitenland voor je communicatie gaat niet goed

[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 28-02-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Probleem is dat overheid en bijna-overheid kennis van andere systemen dan die van Microsoft zo ongeveer afwezig is, inclusief bij de veiligheidsdiensten. Dus een Linux + Libre Office komt er gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:49
Amphiebietje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:24:
Probleem is dat overheid en bijna-overheid kennis van andere systemen dan die van Microsoft zo ongeveer afwezig is, inclusief bij de veiligheidsdiensten. Dus een Linux + Libre Office komt er gewoonweg niet.
Je hoeft niet per direct van Microsoft af. Maar je moet wel zorgen dat die hele handel in een lokaal netwerk draait. En ja, dat gaat gemak kosten. En brengt ook weer seurity problemen met zich mee. maar ik denk niet dat Office365 in de cloud een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:08

defiant

Moderator General Chat
Kalentum schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:20:
Ik kwam dan ook snel op https://berthub.eu/articl...verheid-13-februari-2025/ waarin Bert Hubert een 2-tal video's heeft staan van een hoorzitting waaruit blijkt dat de hele Rijksoverheid naar Office 365 moet omdat de ondersteuning van lokale Exchange stopt.
Bert Hubert is een goede communicator hierin, ik heb veel respect voor de kennis en inzet die hij hierin toont. Het probleem is alleen dat communicatie ook vereist dat de ontvanger ontvankelijk is voor de boodschap. En daarin zit het probleem, de kwestie wordt (imho) benaderd vanuit een operationeel kosten/baten oogpunt, terwijl het benaderd dient te worden vanuit het oogpunt van geopolitieke veiligheid.

Als je dat onderscheid niet maken als politiek, dan land ook het argument niet. Puur operationeel gezien is het no-brainer, MS geeft enorme incentives om alles naar de cloud te verplaatsen en sunset of bemoeilijkt vele locale varianten. Het is in die zin volstrekt logisch om MS hier te volgen, dat is de strategie sinds het windows/office monopolie.

Wil het bij de politiek landen, dan zal eerst ook duidelijk gemaakt moeten worden dat het operationeel gezien er ook andere inkoop en beheerstandaarden moeten komen. Die misschien operationeel meer gaan kosten.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:11
Kalentum schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:20:
Ik kreeg vandaag een mail vanaf een tweedekamer.nl adres en wat blijkt: het zit bij Microsoft. "X-Ms-Exchange-Crosstenant-Mailboxtype: HOSTED" ik gok dus Office 365

Zorgelijk. Want het is ons parlement. Dat moet kunnen communiceren met van alles en nog wat, in vrijheid. Zonder dat een Amerikaanse persoon ergens een knopje kan indrukken en het account kan suspenden of wissen. Of meekijken of wat dan ook.

Ik kan daar dus met de pet niet bij. Hebben we niet een AIVD ofzo die hierin adviseert? is het het nou werkelijk een goed idee om de hele zooi over te zetten? Hoe is dit in godsnaam mogelijk?

zie ook https://ibestuur.nl/artikel/de-totale-keuze-voor-microsoft/

Edit: mooie parallel met het verleden: vertrouwen op het buitenland voor je communicatie gaat niet goed
Er zijn meer van dat soort dingen waarvan ik me soms afvraag of er ooit iemand überhaupt over nagedacht heeft. Een voorbeeld wat door mijn hoofd speelt is het volgende; ik kom voor mijn werk regelmatig op militaire basissen. Ik heb een dashcam echter nooit geïnstalleerd als ik daar heen moet omdat er dan gefilmd wordt door mij OP de basis. En je mag niet zomaar filmen of fotograferen daar met b.v. een smartphone. Echter rijden er tegenwoordig ook vrolijk Tesla's en auto's van Chinese fabrikanten naar binnen, met nogal wat camera's aan boord. En niemand lijkt daar iets van te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:08

defiant

Moderator General Chat
Bert Hubert heeft een manifest gepubliceerd waar hij de pijnpunten van de adoptie van open source software opsomt:
Manifest Big Tech Alternatieven: Wat moet er beter
Onze samenleving en overheid draaien inmiddels grotendeels op Amerikaanse big-tech platformen. Velen van ons willen dat dit minder wordt, of zelfs ophoudt.

Iedereen in de tech scene hier in Europa is vol van goede wil er wat aan te doen, maar het gaat toch vaak mis. Van nature willen we leuke open en federated en standaardgebaseerde dingen bouwen. Maar dat is niet genoeg, dat is niet waar de wereld (direct) op zit te wachten.
Het onderstaande kan knap pijnlijk en belerend overkomen. Maar de open tech scene heeft echt een wakeup call nodig. We bouwen deze dingen niet voor onze eigen lol namelijk, we moeten de wereld vooruithelpen.

Hier een prikkelende lijst van uitgangspunten. Er zit flinke overlap tussen deze punten, zie het als inspiratie op verschillende vlakken. En nogmaals, ik weet dat het pijnlijk over kan komen.
Het eerste punt is ook al wat me persoonlijk al langer opvalt:
Wat je ook bouwt, je hebt GEEN krediet om het lelijker/moeilijker/lastiger te laten zijn dan big tech

Bij de eerste ‘dit is raar, waarom is dit zo’ ben je bijna iedereen kwijt. Je krijgt geen krediet omdat je oplossing Europees of Open Source is. Het omgekeerde zelfs. Je oplossing moet mooier en makkelijker zijn dan waar Microsoft en Google mee komen.

Obsedeer over de details hoe mensen snel aan de slag kunnen met je oplossing. Neem alle hindernissen weg die je weg kunt nemen.

Het heeft geen zin hierover te mitsen en maren. Als je geen user-experience mensen in je team hebt dan ben je verloren. Als je denkt dat mensen wel “door je wat krakkemikkige userinterface heen zullen kijken”, zo werkt het gewoon niet. Helaas.
Een van de belangrijkste aspecten van het succes van big tech is dat het er voor gezorgd heeft dat de technologie qua UX/interactie design te gebruiken is door mensen zonder technische kennis. Was in de jaren 90 werken met computers en internet nog vaak een uitdaging voor digibeten, telefoons/tablet en cloud diensten hebben veel geïnvesteerd in UX waardoor de adoptie ook veel hoger is. De oudere generatie zit massaal op facebook en whatsapp.

En waar je zag dat door de decennia heen wel degelijke grote sprongen qua UX als het gaat om open source desktop software zoals bekende varianten zoals KDE of Gnome, de gebruikers hebben zich inmiddels verplaatst naar de cloud en deels ook naar mobiele platforms. Zeker in de combinatie cloud/mobile is de dominantie zeer groot.

Een ander belangrijk aspect is dat interoperabiliteit en open API's wel aan het fundament van het internet zitten, maar niet worden afgedwongen met services. Het internet heeft een bepaalde mate van governance nodig om dit te bewerkstelligen. Bijvoorbeeld messengers en chat services bestonden al sinds de opkomst van internet, maar alle commerciële varianten hebben hun eigen protocollen. En zeker sinds de overgang van SMS naar mobiele messengers was de markt dominantie al een feit.

En dat gaat hand-in-hand met een ander belangrijk aspect van mededinging,dat is al decennia een papieren tijger, zowel in de VS als in de EU. Microsoft heeft de facto al 30 jaar een monopolie op zowel Windows als Office, daar is nooit serieus aan getornd.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Goed artikel. Iedere ITer zou dat boven z'n bed moeten hangen. Vooral het besef dat het beter moet zijn voordat het geadopteerd wordt is van levensbelang. En je zou ook zonder problemen (met maximaal 1 druk op de knop) al je data moeten kunnen migreren. Wij techneuten vergeten vaak dat technologie voor 99% van de mensen geen doel op zich is. Ik zou zeggen begin met kopiëren van de UX, verzin betere alternatieven voor gepatenteerde onderdelen en verbeter dan alles nog een keer waar mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:31
Een kleine kick?
DNA-testing company 23andMe has filed for Chapter 11 bankruptcy protection [non-paywalled source] in Missouri and announced CEO Anne Wojcicki's immediate resignation, weeks after rejecting her proposal to buy back the business she co-founded. The bankruptcy filing represents "the best path forward to maximize the value of the business," said Mark Jensen, board member and special committee chair.
In de VS ligt men voor op menig slechte ontwikkeling, en het gebruik van DNA data om mensen te profilen en (op zijn best) in ongunstiger risico-groepen te komen bij je (gezondheids)verzekering is altijd een zorg geweest bij toko's zoals 23andMe. Het zinnetje 'best path forward to maximise value' deed me er meteen aan denken: nooit eerder was zo'n grote en intieme dataset voor waarschijnlijk zo weinig te koop, en ja, daar is heel wat businessvalue mee te maximizen...

De Californische overheid waarschuwt inmiddels ook om je data te laten verwijderen, nu het nog kan (al betwijfel ik dat ten zeerste): https://www.newsnationnow...bankrupt-data-delete-dna/

Big Data is weer een beetje bigger.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 2 3 4 Laatste