• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bijzondere anekdote: ik gebruik geen tot weinig Google services. Voor mijn werk moet ik echter wel Gsuite gebruiken. Op mijn iPhone heb ik Google geen toestemming gegeven voor allerlei koppelingen. Thuis in Maps bestond dus ook niet.

Nou ben ik net verhuisd (gekocht) en plots stond onder Thuis ineens mijn nieuwe adres…

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

Virtuozzo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:05:
Misschien leuk voor de redactie om eens in te duiken, waar de focus vaak ligt op Big Tech en false narratives zoals privacy begint langzaam duidelijk te worden dat er nog een hele wereld onder ligt.

https://www.vice.com/en/a...asks-at-scale-maid-to-pii

Inside the Industry That Unmasks People at Scale
Unique IDs linked to phones are supposed to be anonymous. But there’s an entire industry that links them to real people and their address.
Een van de vele redenen waarom ik LineageOS (zonder GAPPS) gebruik. Omdat er geen google services op staan, heb ik ook geen AAID (Android Advertising ID).
Voor mij is dit de manier om een dikke middelvinger op te steken naar het misbruik door big-tech. Ik ben niet zo naief te denken dat ik helemaal niet getracked wordt, maar ik doe er wel alles aan om die footprint zo klein mogelijk te maken. Bijvoorbeeld om apps als Blokada te gebruiken, die ads en trackers op websites ook tegen houden.

Overigens,
ik gebruik geen tot weinig Google services.
Het is niet zo dat het uitmaakt of je veel of weinig gebruik maakt van Google services. Het is OF wel, OF niet. Net als dat je niet 'een beetje zwanger' bent.
Als je Google services gebruikt heb je een AAID en wordt je maximaal gevolgd, wat in feite bevestigd wordt door je 'thuis anekdote'.

[Voor 13% gewijzigd door michielRB op 15-07-2021 10:39]

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik gebruik privé dus geen één die verwijst naar mij of waar ik privé-informatie heb toegevoegd (heb een Gmail voor alleen YT). Dus het is óf door werkmail óf via het vissen uit mijn telefoon.

[Voor 8% gewijzigd door Wilf op 15-07-2021 16:10]

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Wilf schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:09:
Ik gebruik privé dus geen één die verwijst naar mij of waar ik privé-informatie heb toegevoegd (heb een Gmail voor alleen YT). Dus het is óf door werkmail óf via het vissen uit mijn telefoon.
Het maakt bijna niets meer uit of je wel niet X gebruikt. Shadow profiling is net zo’n integraal onderdeel van de complexe subversieve machtsdynamiek. Internet of Things, sociale media, browsers, Trusted Computing, de deurbel, de TV, de SAP terminal, de Citrix sessie, overal zitten identifiers die gekoppeld worden.

Deze week bezig met voorbereidingen om volgende week weer terug aan de slag te gaan, lang leve een weekje zonder drama. Maar elk rapport, elke studie, drama. Het is alsof de afgelopen paar weken ook bij dit onderwerp er menige deur opengegaan is.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:24
michielRB schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:34:
Een van de vele redenen waarom ik LineageOS (zonder GAPPS) gebruik. Omdat er geen google services op staan, heb ik ook geen AAID (Android Advertising ID).
Voor mij is dit de manier om een dikke middelvinger op te steken naar het misbruik door big-tech. Ik ben niet zo naief te denken dat ik helemaal niet getracked wordt, maar ik doe er wel alles aan om die footprint zo klein mogelijk te maken.
offtopic:
En als kers op de taart, de accu gaat weer wat langer mee 8) want google playstore was altijd prominent aanwezig is de lijst van batterijgebruikers.

Vraag me wel af of het zo niet makkelijker wordt om je 'device' te fingerprinten, via browser e.d.. Maar goed, daar zijn ook weer mitigerende maatregelen voor. Beetje kat en muis en ik vrees dat ik de muis ben. Maar we geven niet op :7 .
Als ik zie wat voor totaal ongepaste 'gepersonaliseerde advertenties' ik krijg voorgeschoteld ben ik:
  • ofwel redelijk effectief in het onder de radar blijven
  • ofwel die advertenties zijn een red herring en helemaal niet het doel van al dat tracken en tracen en meegluren en datamining.
Of beiden :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Sandor_Clegane
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Voor wie het leuk vindt: https://www.patreon.com/posts/radio-war-nerd-17088250

Radio War Nerd over het internet.

Quote:
We're reposting a free unlocked version of our interview with Yasha Levine on his new book "Surveillance Valley: The Secret Military History of the Internet" . . . Levine dives deep into the origins of the Internet, designed by Pentagon researchers to create an all-seeing counterinsurgency weapon in wars abroad, and against protest movements home in the USA. Fifty years ago, student radicals protested the early Internet as a Big Brother weapon of oppression; today, young "radicals" in the Internet Freedom movement promote this Pentagon weapon as a force for liberation and revolution against the same Big Brother state. Levine explains how these paradoxes came to be—and why Snowden's revelations about government spying on the Internet revealed not a bug in the system that can be "fixed", but rather the whole purpose of the Internet system from the start. Grim, hopeless & fascinating.

Less alienation, more cooperation.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:30
The concept of a new media ecosystem that's non-profit, publicly funded and tech-infused is drawing interest in policy circles as a way to shift the power dynamics in today's information wars.

Why it matters: Revamping the structure and role of public media could be part of the solution to shoring up local media, decentralizing the distribution of quality news, and constraining Big Tech platforms' amplification of harmful or false information.

[...]

Be smart: The debate over misinformation and disinformation is primarily focused on who gets to decide whether content is good or bad — an unwinnable battle.
Interessante push, en de Be smart paragraaf geeft helaas geen oplossing die me belangrijk lijkt voor een realisering ervan. Evengoed, ben zeer benieuwd of hier iets van zal komen, dat zou ik zeer verwelkomen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

Interessante push, en de Be smart paragraaf geeft helaas geen oplossing die me belangrijk lijkt voor een realisering ervan. Evengoed, ben zeer benieuwd of hier iets van zal komen, dat zou ik zeer verwelkomen.
Oplossingen zijn al een tijd geen onderdeel van Axios meer, niet sinds de verschuivingen in financiering en redactie. Ik vrees dat het net als Politico terecht zal komen in het primaire ecosysteem. Dat van de conservatieve policy institutes. Met name de politieke an covid dossiers zijn … pijnlijk aan het worden. Framesets, creatief met statistiek, inmiddels is het niet uitzonderlijk dat bij de COVID dossiers wetenschappers klagen over de “onverantwoordelijke creativiteit”.

Dit als terzijde.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• JJJ
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:39
Oude draaiboeken herleven: https://www.newstatesman....ng-tech-policy-institutes

Net zoals oligarchen in de VS als onderdeel van de Kochtopus academia financieren om intellectuele munitie te verzamelen voor hun eigen belangen (en de legitimering daarvan) gebruikt Big Tech ditzelfde draaiboek nu ook.

Dit soort corruptie zou wmb gewoon verboden moeten worden.

• Virtuozzo
  • Niet online
Kleine maar leuke veldslag in de VS in reactie op een artikel in Wired …. Over de Nederlandse NPO, AdTech, de PR van Punlishers en get vraagstuk van Tracking onder valse voorwendselen.

Het zou zomaar een Plus Artikel op T.net kunnen zijn. Maar goed, DPG.

https://www.wired.com/sto...-cookies-save-journalism/

De reacties in lobby vanuit Big Tech zijn discreet, maar hevig.

• JJJ
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:39
Dit zou best een game changer kunnen zijn voor het verdienmodel van Google inderdaad. Interessant dat het zo lang heeft moeten duren om de aanname dat microtargeting beter zou zijn dan contextual te toetsen.

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Erg interessant, dank voor het posten @Virtuozzo. :)

Inderdaad iets voor een +artikel op T.net.

• Virtuozzo
  • Niet online
Als ze durven 😎

• Brent
JJJ schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:07:
Dit zou best een game changer kunnen zijn voor het verdienmodel van Google inderdaad. Interessant dat het zo lang heeft moeten duren om de aanname dat microtargeting beter zou zijn dan contextual te toetsen.
Het is natuurlijk waar 90% van Google op ingesteld staat, zowel het verkooppraatje aan adverteerders alswel de mensen die er werken en de tech die ze ontwikkelen. Het is een klassiek slachtoffer van het eigen succes: er is zoveel geld verdient met ads dat men er horden techies voor bakken geld aanneemt en die, om zich nuttig te voelen/maken, zulke tech uitdiepen. De feedback-lus die de neus op de feiten drukt genereert niet genoeg geld voor Google (je hebt ze immers niet nodig om bvb een sponsor direct een niet-gepersonaliseerde banner te laten zetten), en net zoals elke andere bureaucratie: de mensen die er al zitten zullen zelf werk genereren, en gezien het opleidingsniveau wat men daar aanneemt heeft niemand daar moeite mee.

Ik heb het altijd een graadje acceptabeler gevonden als kennissen bij FAANMG gingen werken ipv Zuid-As/Londen, maar het is evengoed het soort toko dat geld verdient met het leegzuigen van de burger. Als het niet de bankrekening is, dan wel het hoofd. Wel lastig, er blijft voor mijn soort werk heel wat bruikbare tech aan de strijkstok hangen, waar we heel wat nuttigs (voor academisch onderzoek) mee kunnen. Zonder FAANMG zou het werk er wel anders uit zien denk ik, ook al slaag ik erin de meeste producten persoonlijk te vermijden.

• Brent
dawg schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:47:
Erg interessant, dank voor het posten @Virtuozzo. :)

Inderdaad iets voor een +artikel op T.net.
't Is meer ICT dan startup+compsci wat de klok slaat hier ;)

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:12

defiant

Moderator General Chat
Google’s ‘Project Hug’ paid out huge sums to keep game devs in the Play Store, Epic filing claims
Google quietly paid game developers hundreds of millions of dollars in incentives to keep their games on the Play Store, a newly unredacted complaint from Epic Games in its antitrust suit against Google alleges. The program was known as “Project Hug,” or later as the “Apps and Games Velocity Program.”
oject Hug was designed as part of the effort to limit Epic’s influence, as “a hug developers close and show love plan,” or “a surge plan to throw extra love/promotion to top developers and games (including Tencent portfolio companies),” Android executives explained in internal documents. In practice, that translated in more practical terms to spending “hundreds of millions of dollars on secret deals with over 20 top developers” that the company had deemed most at risk of falling to Epic’s “contagion.”
Op HN barst alweer de discussie los over hoe grote tech bedrijven en op dit vlak Apple en Google desbetrekkelijk een verticaal en horizontaal monopolie hebben op specifieke gebieden.

Het is met name opvallend hoe de zaak tegen Microsoft begin deze eeuw in Amerika voor een omwenteling heeft gezorgd, opvallend corresponderend met overgang naar republikeinse verkiezingswinst onder Bush. Sindsdien hebben grote tech bedrijven in Amerika feitelijk vrij spel gekregen om de markt onderling te verdelen en te controleren als zowel monopolies alsmede een kartel, zoals je nu ziet met die appstore.
Brent schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:04:
Ik heb het altijd een graadje acceptabeler gevonden als kennissen bij FAANMG gingen werken ipv Zuid-As/Londen, maar het is evengoed het soort toko dat geld verdient met het leegzuigen van de burger. Als het niet de bankrekening is, dan wel het hoofd. Wel lastig, er blijft voor mijn soort werk heel wat bruikbare tech aan de strijkstok hangen, waar we heel wat nuttigs (voor academisch onderzoek) mee kunnen. Zonder FAANMG zou het werk er wel anders uit zien denk ik, ook al slaag ik erin de meeste producten persoonlijk te vermijden.
Het is precies dezelfde situatie als met de Bell destijds in de VS. Doordat ze een monopolie hadden klotste het geld daar zo tegen de plinten dat engineers konden werken aan allerlei innovatie/startup projecten in de Bell Labs.

Bell werd uiteindelijk wel opgebroken omdat ze een monopolie hadden, andere tijden.

Climate dashboard

• Brent
Ik wacht daar een beetje op, het moment dat we doorzien hoeveel FAANMG precies bepaald in onze samenleving, en hoe de controle die we daarover hebben eigenlijk loopt. Wat dat betreft hebben we een voordeel in Europa, dat we de markt voor zulke bedrijven niet hebben. Gek genoeg is menig politicus van het omgekeerde overtuigd.

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:24
Virtuozzo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:49:
Kleine maar leuke veldslag in de VS in reactie op een artikel in Wired …. Over de Nederlandse NPO, AdTech, de PR van Punlishers en get vraagstuk van Tracking onder valse voorwendselen.

Het zou zomaar een Plus Artikel op T.net kunnen zijn. Maar goed, DPG.
Nou ja, juist DPG zou z'n oren moeten spitsen. Zij zijn de 'publisher' die 30+ % inkomsten moeten afdragen aan de GAFAM middle-men. Misschien werkt het dit succes bij NPO ook in DPG's voordeel.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Virtuozzo
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Nou ja, juist DPG zou z'n oren moeten spitsen. Zij zijn de 'publisher' die 30+ % inkomsten moeten afdragen aan de GAFAM middle-men. Misschien werkt het dit succes bij NPO ook in DPG's voordeel.
Publishers eten van meer dan een walletje. Resultaat van zelf gevangen zijn geworden in een valstrik - effecten Big Tech (AdTech is een grote lobby daarvan), maar net zo persoonlijke contacten en early adopter ventures van eigenaren.

Best wel ironie. Enfin, dat is dan ook waarom ze bij opkopen van media die “uitbouwen” met targets en vereiste middelen die het medium zelf onder druk zetten.

Het is een vorm van parasitisme waar de parasiet steeds meer moet vreten van het vernietigen van de gastheer.

• Brent
Nog maar weer eens een goede samenvatting van het probleem hier, door Cory Doctorow: With Great Power Comes Great Responsibility: Platforms Want To Be Utilities, Self-Govern Like Empires. Het haalt de Santa Clara Principlesaan, een set regels samengesteld door experts en mensenrechtenactivisten, waaraan we zulke bedrijven zouden moeten vragen/dwingen zich te houden. Immers, 'digital rights are human rights', dat is geen discussie meer.

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:12

defiant

Moderator General Chat
Big Tech geeft miljoenen uit om EU-regelgeving te beïnvloeden
In lobbyparadijs Brussel zijn de krachtigste spelers traditioneel farmaceuten, de landbouw, auto-industrie en banken. Maar één sector laat alle andere in lobbykracht inmiddels ver achter zich: Big Tech.

In aanloop naar nieuwe Europese wetgeving die de sector strenger moet gaan reguleren, spendeerden techbedrijven in 2020 bijna 100 miljoen euro aan lobbyactiviteiten in Brussel. Een dinsdag verschenen studie van Corporate Europe Observatory (CEO), een ngo die lobby-activiteiten in kaart brengt, toont hoe en op welke schaal de sector de Europese besluitvorming probeert te beïnvloeden.
Een kwart van dat bedrag werd uitgegeven door de tien grootste bedrijven, waaronder Apple (3,5 miljoen euro), Microsoft (5,25 miljoen), Facebook (5,5 miljoen) en topspeler Google (5,75 miljoen). Alleen Shell komt met 4,5 miljoen euro per jaar in de buurt van wat de techbedrijven spenderen, blijkt uit cijfers van het Europese transparantieregister.
In Brussel zelf is die lobby soms heel zichtbaar, in de billboards van techbedrijven rond de Europese instellingen of in de borrels en netwerkevenementen die de sector organiseert voor Europarlementariërs, journalisten en ambtenaren. De coronacrisis heeft het lobbycircuit veranderd en meer naar online verplaatst, waardoor lunches zoom-gesprekken zijn geworden en discussieavonden digitaal plaatsvinden.

Zoals het rapport laat zien, oefenen techbedrijven ook invloed uit via het in Brussel florerende netwerk van denktanks: het rapport telde veertien denktanks die banden hebben of gesponsord worden door Big Tech. Zij publiceerden de afgelopen maanden een reeks rapporten en organiseerden discussiebijeenkomsten over de nieuwe wetgeving. Als duidelijkste voorbeeld noemt CEO een rapport van denktank ECIPE van vorig jaar oktober dat berekende dat de nieuwe wetgeving de Europese economie 85 miljard verlies zou opleveren. Het onderzoek werd betaald door Google.
Het probleem met lobby is dat het een zelfversterkend effect heeft. Bedrijven die door deregulatie en regulatory capture in steeds zijn steeds meer kapitaal aan te trekken, zijn hierdoor weer in staat om dat kapitaal aan te wenden voor nog verdere lobby in het eigen belang.

Gaat big tech vanwege het netwerkeffect al vanzelf richting een natuurlijk monopolie, krijg je daar bovenop nog een keer het effect van zeer succesvolle lobby.

Want het meeste succesvolle wat tech ooit heeft gedaan is het cultureel inbedden dat technologische ontwikkelingen juist niet gereguleerd hoeven te worden omdat het anders innovatie en groei tegen zou gaan. Dat terwijl op het innovatie aspect qua primair business model heel wat af te dingen valt:
  • Amazon is gewoon een warenhuis.
  • Airbnb business model was het verzinnen van truc voor laten gedogen van particuliere verhuur.
  • Google is een advertentiebedrijf
  • Facebook is een advertentiebedrijf
Tenzij ad-tech kan worden gezien als noodzakelijk innovatie, is het primaire business model niet een activiteit waarin met het vertrouwen zou moeten hebben om technologie zonder regulatie, mededingingswetgeving en toezicht op de markt te brengen.

En nog maar een herinnering hoe ver van de normale politiek en samenleving en gedesillusioneerd men in silicon valley sommige aan de top zijn geworden:
Doomsday Prep for the Super-Rich
Steve Huffman, the thirty-three-year-old co-founder and C.E.O. of Reddit, which is valued at six hundred million dollars, was nearsighted until November, 2015, when he arranged to have laser eye surgery. He underwent the procedure not for the sake of convenience or appearance but, rather, for a reason he doesn’t usually talk much about: he hopes that it will improve his odds of surviving a disaster, whether natural or man-made. “If the world ends—and not even if the world ends, but if we have trouble—getting contacts or glasses is going to be a huge pain in the ass,” he told me recently. “Without them, I’m fucked.”
In private Facebook groups, wealthy survivalists swap tips on gas masks, bunkers, and locations safe from the effects of climate change. One member, the head of an investment firm, told me, “I keep a helicopter gassed up all the time, and I have an underground bunker with an air-filtration system.” He said that his preparations probably put him at the “extreme” end among his peers. But he added, “A lot of my friends do the guns and the motorcycles and the gold coins. That’s not too rare anymore.”
Huffman has calculated that, in the event of a disaster, he would seek out some form of community: “Being around other people is a good thing. I also have this somewhat egotistical view that I’m a pretty good leader. I will probably be in charge, or at least not a slave, when push comes to shove.”
To Levchin, prepping for survival is a moral miscalculation; he prefers to “shut down party conversations” on the topic. “I typically ask people, ‘So you’re worried about the pitchforks. How much money have you donated to your local homeless shelter?’ This connects the most, in my mind, to the realities of the income gap. All the other forms of fear that people bring up are artificial.” In his view, this is the time to invest in solutions, not escape. “At the moment, we’re actually at a relatively benign point of the economy. When the economy heads south, you will have a bunch of people that are in really bad shape. What do we expect then?”
Je leest en beleefd reddit toch anders als je weet dat de CEO een actieve doomsdayprepper is die zichzelf ziet als een natuurlijke leider van lokale milities na de apocalyptische ramp en dus ook daarna z'n recht claimt op de top van hiërarchie.

Climate dashboard

• Brent
Een interessante case-study van Mozilla over manipulatie in Kenia:
New research by two Mozilla Fellows reveals how malicious, coordinated, and inauthentic attacks on Twitter are undermining Kenyan civil society

Meanwhile, Twitter is doing little to curb this behavior, and good-faith activists are having a hard time on the platform
De update is telling: actie nadat Mozilla de nalatigheid onomstotelijk heeft aangetoond. Er is een meta-verhaal: de good-faith actoren in Kenia hebben geen kans, maar wij tegen Big Tech ook niet, zoals de moeite die Mozilla moest doen om 1 situatie aan te kaarten aantoont.

Het is in elk geval een aardige casus omdat het duidelijk mechanismen, consequenties en het voorkomen van het fenomeen vaststelt.

• Brent
Regels voor ons, regels voor jullie: de WSJ legt Facebooks XCheck programma bloot:
Mark Zuckerberg has publicly said Facebook Inc. allows its more than three billion users to speak on equal footing with the elites of politics, culture and journalism, and that its standards of behavior apply to everyone, no matter their status or fame.

In private, the company has built a system that has exempted high-profile users from some or all of its rules, according to company documents reviewed by The Wall Street Journal.

The program, known as “cross check” or “XCheck,” was initially intended as a quality-control measure for actions taken against high-profile accounts, including celebrities, politicians and journalists. Today, it shields millions of VIP users from the company’s normal enforcement process, the documents show. Some users are “whitelisted”—rendered immune from enforcement actions—while others are allowed to post rule-violating material pending Facebook employee reviews that often never come.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Brent schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:58:
Regels voor ons, regels voor jullie: de WSJ legt Facebooks XCheck programma bloot:

[...]
Deze zag ik ook; frappant hoe het klassensysteem zich overal in door weet te werken. Zelfs in compleet virtuele omgevingen wordt er een "have's and have nots" gecreëerd.

Less alienation, more cooperation.

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
@Brent Hier ook nog het NOS artikel. Vooral dat stuk over Neymar vind ik schrijnend. Als je goed tegen een balletje kan trappen en wordt beschuldigd van verkrachting staat het je kennelijk vrij om iemand via Facebook kapot te maken door haar volledige naam en naaktfoto's te plaatsen... Gek genoeg heeft ze daarna geen aanklacht meer ingediend.

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:58:

[...]
No Rules for the Lions and Many Rules for the Oxen is Liberty …

Bewust Beleid conform Eigen Kerk. En ontwerp - sociale media zijn stuk voor stuk ontworpen als hefboom voor herordening naar neofeodaal corporatisme.

Big Tech heeft zijn eigen religie.

• Virtuozzo
  • Niet online
Nog een stuk onderzoek wat niet zou misstaan op een platform als T.net.

Sociale media en polarisatie. Focus primair op de VS, maar goed, NL volgt altijd de lijnen daar, er valt dus wel iets te zeggen voor het nut van foute wielen niet overnemen of opnieuw uit te vinden.

https://bhr.stern.nyu.edu/polarization-report-page

Een paar selecties van analyse elders in media:

https://techpolicy.press/...hat-can-be-done-about-it/

https://www.axios.com/soc...43-b4c2-7eba3ca3352a.html

https://thehill.com/polic...polarization-worse-report

• Virtuozzo
  • Niet online
Voor wie nog wat verder wil, het mag duidelijk zijn waarom Big Tech vanaf het begin narratief ontwikkelde op vrije wil (junk food argument) en neurochemische verslaving (het ontwerp).

https://www.nber.org/papers/w28936

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Misschien over 100 jaar krijg je witte plaatjes met zwart omrande tekst voordat je op de socials wil:

LET OP! KAN DE GEESTELIJKE GEZONDHEID ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN!

in plaats van een cookiemuur.

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

@Wilf Dat lijkt me vooralsnog 'wishful thinking'

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee