Precies het punt wat ik maak, het is randstad denken. En zelfs in de randstad was de officiële show in A'dam een aanfluiting in vergelijking met het consumentenvuurwerk.hoevenpe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:16:
[...]
Begreep dat de grote vuurwerkshow in Amsterdam gisteravond exact 11 minuten duurde, wie gaat daar een uur of langer voor in het OV zitten?
In Schubbekutterveen is de plaatselijke pyroclub straks na een paar minuten klaar, dat kan nooit een serieus alternatief worden.
Eigenlijk zouden de regels omtrent vuurwerk vergelijkbaar moeten zijn met de Wet Wapens en Munitie. Wapens mag je immers niet bedrijfsklaar vervoeren, munitie apart, en minstens 2 handelingen nodig om een wapen voorhanden te kunnen hebben vanuit de koffer waarin je hem vervoert. En natuurlijk de papieren om te verantwoorden waarom en waar naartoe je aan het vervoeren bent.Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:12:
[...]
In het kader van Emmerich is de wetgeving duidelijk. Je mag alleen vuurwerk vanuit het buitenland invoeren op de dagen dat je het in Nederland legaal mag kopen. En dan ook nog eens alleen vuurwerk dat legaal is in Nederland, maar dat is een open deur.
Als je buiten die drie dagen vanuit Emmerich komt met een auto vol vuurwerk heb jee een strafbaar feit begaan.
Ik kon zo snel niets vinden over het vervoeren van bijvoorbeeld restanten van de ene naar de andere locatie in nederland. Ik vermoed dat dat dus mag, zolang het minder dan 25kg en legaal vuurwerk is en je het niet afsteekt.
Dat betekent dus afgesloten koffers of kisten, en voor het vervoer van vuurwerk zou ik eigenlijk iets vergelijkbaars verwachten. Een doos in de kofferbak is dan 'voorhanden hebben' omdat het klaar is om afgestoken te worden en dus strafbaar.
Voorhanden hebben, in welke vorm dan ook, dan alleen op 31 december tussen 22:00 en 02:00. Daarbuiten gewoon alles strafbaar tenzij je het met de juiste maatregelen vervoert: Dan is de drempel hoog genoeg om te handhaven maar blijft het handelen en vervoeren wel legaal.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 03-01-2023 18:24 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat heeft niet bijzonder veel zin overigens, er zijn controles maar die slagen er niet in om een zinvolle hoeveelheid vuurwapens en drugs te onderscheppen. Zolang het niet in een vrachtwagen zit is het eigenlijk niet te doen.martin_v_z schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:18:
[...]
Is dat zo? Waarom gaat de politie dan niet wat meer bij de grens controleren? Soms snap ik de politie niet zo goed. Dit soort controles zou toch juist laaghangend fruit moeten zijn zou je denken.
Het punt wat ik maak is juist dat dat het niet 'rond maakt'. Vuurwerk is nu aan de beurt omdat het een imago heeft die het heeft te danken aan illegale import. De milieu/dieren kaart heeft niks te zoeken hier aangezien men dan ineens de keutel intrekt.Brent schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:39:
[...]
'T is niet alleen voor dieren he, ook een grote groep mensen die er slecht tegen kan. Ik heb een tijd in een dorp gewoond waar de smog even erg was als in Delhi. En je de nacht erna pas tegen 6en een beetje kon slapen. Nou dan vergaat mij de lol snel hoor.
En ja, huisdieren van welke vorm dan ook mogen best meteen verboden worden. Als dat de deal is waarmee jij het rond maakt, dan vertel ik mijn vrouw het slechte nieuws
Waarom denk je dat het vervoer van legaal vuurwerk een probleem is?Stoney3K schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:23:
[...]
Eigenlijk zouden de regels omtrent vuurwerk vergelijkbaar moeten zijn met de Wet Wapens en Munitie. Wapens mag je immers niet bedrijfsklaar vervoeren, munitie apart, en minstens 2 handelingen nodig om een wapen voorhanden te kunnen hebben vanuit de koffer waarin je hem vervoert. En natuurlijk de papieren om te verantwoorden waarom en waar naartoe je aan het vervoeren bent.
Dat betekent dus afgesloten koffers of kisten, en voor het vervoer van vuurwerk zou ik eigenlijk iets vergelijkbaars verwachten. Een doos in de kofferbak is dan 'voorhanden hebben' omdat het klaar is om afgestoken te worden en dus strafbaar.
Voorhanden hebben, in welke vorm dan ook, dan alleen op 31 december tussen 22:00 en 02:00. Daarbuiten gewoon alles strafbaar tenzij je het met de juiste maatregelen vervoert: Dan is de drempel hoog genoeg om te handhaven maar blijft het handelen en vervoeren wel legaal.
Dat is het niet, maar het onderscheid tussen legaal en illegaal vuurwerk vervoeren (vanaf 29 december) is qua handhaving niet makkelijk natuurlijk. Tenzij je iedereen staande gaat houden en elke doos ondersteboven gaat keren.MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:26:
[...]
Waarom denk je dat het vervoer van legaal vuurwerk een probleem is?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nee maar ik denk dat dat ook niet het grootste deel van het handhavingsprobleem is.Stoney3K schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Dat is het niet, maar het onderscheid tussen legaal en illegaal vuurwerk vervoeren (vanaf 29 december) is qua handhaving niet makkelijk natuurlijk. Tenzij je iedereen staande gaat houden en elke doos ondersteboven gaat keren.
Is het een idee om na de denken over dingen waar wel brede steun voor is?
De enige manier waarop je illegaal zwaar vuurwerk serieus de kop in drukt is door het in EU verband te verbieden, zolang Cobra's en mortiergranaten op een uur rijden vrij verkrijgbaar zijn is het dweilen met de kraan open. Je kunt onmogelijk elke personenauto doorzoeken, los van de vraag of dat met Schengen nog mag.
Sterker nog, bij een verbod zal er voor dubieuze lieden een interessante businesscase ontstaan om het daar te kopen en hier vanuit woonwijken te verkopen. Dagelijks op en neer rijden en je hebt gouden handel, zonder controle op de kwaliteit van het verkochte materiaal en de manier van opslag.
De enige manier waarop je illegaal zwaar vuurwerk serieus de kop in drukt is door het in EU verband te verbieden, zolang Cobra's en mortiergranaten op een uur rijden vrij verkrijgbaar zijn is het dweilen met de kraan open. Je kunt onmogelijk elke personenauto doorzoeken, los van de vraag of dat met Schengen nog mag.
Sterker nog, bij een verbod zal er voor dubieuze lieden een interessante businesscase ontstaan om het daar te kopen en hier vanuit woonwijken te verkopen. Dagelijks op en neer rijden en je hebt gouden handel, zonder controle op de kwaliteit van het verkochte materiaal en de manier van opslag.
[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 03-01-2023 18:40 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik weeg mijn woorden altijd zorgvuldig. Zelfs als ik iemand een eigenschap toedicht. Omdat woorden ertoe doen.MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:08:
[...]
Dat mes snijdt aan twee kanten…
Maar ik stel voor dat we deze discussie laten voor wat het is. Het is al lastig zat zonder er ook nog allerlei persoonlijke vetes bij te betrekken.
Verder heb ik met niemand persoonlijke vetes. Wel heb ik grenzen.
Het probleem is dat je als 15 jarige al relatief makkelijk aan een cobra 7 kan komen op het schoolplein. Vuurwerk waar je een deur mee uit de portiek kan knallen. Er is weinig pak kans, de straf is relatief laag.
Dit probleem op Hans, Mo en Ingrid schuiven die voor een prachtige sfeer zorgen met siervuurwerk in de wijk slaat de plank volledig mis.
- Natuur kan prima gecompenseerd worden met bijvoorbeel een C02 heffing als dat echt het probleem is.
- Last van knallen, imo heb je dan gewoon pech voor die paar uur.
- zorg/veiligheid? hoe maken we siervuurwerk veiliger, zijn imho al op de goede weg met verbieden van vuurpijlen.
- Vogels? Verbied de katten eerst. Hondeneigenaren hebben niks te klagen met hun hondenpoep die overal wordt achtergelaten
- Hulpdiensten? Bodycams, betere uitrusting, zwaardere straffen, meer mankracht. Is hoe dan ook nodig want die krijgen al bij elke rel/protest/voetbalparty vuurwerk op zich af.
Oud en nieuw in Nederland, een feestdag waar de halve straat samen gezellig buiten staat. Paar keer in het buitenland geweest met NYE, sfeer is gewoon 10x minder. Soms weet je pas wat je mist als het weg is.
De kids die ik elk jaar weer vol bewondering zie genieten, er maanden naar uitkijken om een wondertol af te steken is imo wat bijkomende schade gewoon waard.
Een echte moedige Nederlandse politicus zou is gaan overleggen met de buurlanden, betreft zwaar knalvuurwerk. Kijk eerst is wat we met de rest van de EU kunnen doen. In Duitsland kampen ze met vergelijkbare problematiek
Dit probleem op Hans, Mo en Ingrid schuiven die voor een prachtige sfeer zorgen met siervuurwerk in de wijk slaat de plank volledig mis.
- Natuur kan prima gecompenseerd worden met bijvoorbeel een C02 heffing als dat echt het probleem is.
- Last van knallen, imo heb je dan gewoon pech voor die paar uur.
- zorg/veiligheid? hoe maken we siervuurwerk veiliger, zijn imho al op de goede weg met verbieden van vuurpijlen.
- Vogels? Verbied de katten eerst. Hondeneigenaren hebben niks te klagen met hun hondenpoep die overal wordt achtergelaten
- Hulpdiensten? Bodycams, betere uitrusting, zwaardere straffen, meer mankracht. Is hoe dan ook nodig want die krijgen al bij elke rel/protest/voetbalparty vuurwerk op zich af.
Oud en nieuw in Nederland, een feestdag waar de halve straat samen gezellig buiten staat. Paar keer in het buitenland geweest met NYE, sfeer is gewoon 10x minder. Soms weet je pas wat je mist als het weg is.
De kids die ik elk jaar weer vol bewondering zie genieten, er maanden naar uitkijken om een wondertol af te steken is imo wat bijkomende schade gewoon waard.
Een echte moedige Nederlandse politicus zou is gaan overleggen met de buurlanden, betreft zwaar knalvuurwerk. Kijk eerst is wat we met de rest van de EU kunnen doen. In Duitsland kampen ze met vergelijkbare problematiek
[ Voor 0% gewijzigd door twerk op 03-01-2023 19:20 . Reden: Typo ]
*knip* stopt met op de persoon te blijven spelendawg schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:11:
[...]
Ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik weeg mijn woorden altijd zorgvuldig. Zelfs als ik iemand een eigenschap toedicht. Omdat woorden ertoe doen.
Verder heb ik met niemand persoonlijke vetes. Wel heb ik grenzen.
[ Voor 124% gewijzigd door polthemol op 04-01-2023 08:26 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
Mensen in andere landen zijn dan ook anders. Mensen uit andere landen die in Nederland op vakantie gaan doen ook aan aapjes kijken. Of als je op een terras zit en naar de voorbijgangers kijkt. Of op televisie naar 'first dates'. Het hele aapjes kijken maakt vakantie voor mij juist leuk. Als je daar racisme in ziet dan ben je wat mij betreft "spijkers op laag water aan het zoeken." En ook dat is figuurlijk bedoeld uiteraardPhilip Ross schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:48:
[...]
Het is een Nederlandse uitdrukking voor het bestuderen van mensen:
[...]
En in combinatie met de zinnen er omheen over derde wereld land en arme mensen slaat het dus gewoon op die mensen.
Het heeft niets met daadwerkelijk naar apen kijken te maken.
Nee dat is niet wat ik zeg. Om in de context te blijven: ik zeg dat naast cocaine ook wiet een probleem vormt omdat het teveel gebruikt wordt, op de verkeerde plekken gebruikt wordt en mensen er niet fatsoenlijk mee om gaan. Of je nou cocaine naar binnen werkt of wiet rookt, wanneer je dat voor mijn woning doet en die lucht naar binnen trekt vind ik dat niet leuk. Dan ben ik een voorstander van het volledig verbieden van zowel cocaine als wiet, zodat het moeilijker en duurder wordt om eraan te komen. Hopelijk haken meer mensen af, gaat het gebruik en bijbehorende irritatie omlaag en kan de politie zich meer focussen op het tegenhouden van illegale import.thunder8 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:21:
Als je hier een vergelijking trekt naar wiet en cocaine, dan wil je dus wiet verbieden voor iedereen, omdat je last hebt van al die mensen die zwaar aan de coke zitten. Dat cocaine al verboden is, boeit verder niet, want die mensen die een jointje roken zijn hier net zo schuldig aan.![]()
Zolang er nu al geen fatsoenlijke handhaving is op illegaal vuurwerk dat op tijden wordt afgestoken buiten het normale vuurwerkvenster, dan hoef je geen illusies te hebben dat een totaal vuurwerkverbod ook maar enige impact zal hebben op het afsteken van illegaal vuurwerk. Net zo min dat de huidige handhaving op de illegale coke handel ook maar enigszins effect heeft op de verkrijgbaarheid van het witte goedje.
Zolang er een vraag is, is er aanbod. Zolang er geen handhaving is, is een verbod een papieren tijger.
Iedereen die denkt dat het huidige politieapparaat in NL ook maar enige invloed zal kunnen uitoefenen op een mogelijk toekomstig volledig vuurwerkverbod leeft in een fantasywereld. En de redenen zijn overduidelijk: Nul handhaving buiten het huidige venster, chronisch personeel tekort voor allerhande politietaken en het chronisch wet overtreden van een groot deel van NL bevolking. Of dat nu rijden zonder licht is, te hard rijden met de auto, met de telefoon pielen tijdens het deelnemen in het verkeer, een poedertje in je neus drukken tijdens een weekendje stappen, een pilletje slikken tijdens een houseparty, je buren het leven een hel maken door overlast, enz enz enz. Nederland heeft gewoon een enorme groep recalcitrante inwoners die zich de les niet laat lezen. Dat is in de Gouden Eeuw ons goed van pas gekomen en die instelling hebben veel Nederlanders nog steeds. Goed dat er wetten zijn, maar voor mij gelden ze niet, want ik weet wat ik doe. En combineer dat met een zwaar onderbezet politieapparaat en het niet zo verwonderlijk dat zelfs die beperkte aantal anti-vuurwerk-zones niet eens gehandhaafd konden worden. Laat staan als heel NL straks een anti-vuurwerk-zone zou worden.![]()
![]()
Om weer terug te komen in de context van vuurwerk: ik ben gelukkig niet de enige die inziet dat een verbod op de lange termijn weldegelijk kan helpen. Dat is inmiddels meerdere keren voorbij gekomen. Maar ik stop nu met deze discussie omdat ik wat beters te doen heb. Ondertussen blijf ik hopen op een verbod. Mijn standpunt gaat niet veranderen.
En de andere uitspraak die van hem hierop aansluit: "de wereld heeft meer mensen met zelfspot nodig".MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:29:
[...]
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting zei Guido Weijers geloof ik?
Maar goed wat het vuurwerk verbod. Nee doe maar niet. Het is, zoals met zoveel dingen, een enkeling die het verpest voor de rest. Zo kan je vrijwel alles gaan verbieden. Gaan we voetbal dan ook verbieden? Hoe vaak daar wel niet rellen zijn, politie massaal ingezet moet worden, van alles en nog wat gesloopt wordt, etc etc. En dat meerdere keren per jaar.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 06-01-2023 18:30 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier dus niet door op de oude voet.
Vind je dit wel nodig, dan mag je er gerust op rekenen dat je reacties verwijderd worden.
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier dus niet door op de oude voet.
Vind je dit wel nodig, dan mag je er gerust op rekenen dat je reacties verwijderd worden.