• Stimpy68
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14:51
Ik ben niet echt anti vuurwerk, maar het loopt de laatste jaren gewoon echt de spuigaten uit wat overlast en schade betreft. En dat is over het algemeen veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Dus heb ook totaal niet de illusie dat door knalvuurwerk e.d. te verbieden dat dit iets gaat veranderen hieraan. De raddraaiers halen toch wel gewoon hun illegale spul en steken het af. Wat iedereen al roept, handhaving is er gewoon niet, pakkans 0.
Ik woon in Den Haag en hier begon het gezeik al eind oktober :( En dan heb je een hond die als de dood is voor vuurwerk en bij iedere knal in een trillend hoopje ellende veranderd. Laatste maanden van het jaar zijn gewoon een hel voor haar en het duurt weken voordat ze weer wat zelfvertrouwen heeft opgebouwd om weer vaker naar buiten te gaan voor een rondje in de wijk.

En voor wat betreft het milieu, er werd aardig wat fijnstof de lucht in geslingerd de dagen rond oud en nieuw, gemeten met een SDS011 fijnstofsensor:

PM10:
PM10 Oud en nieuw

PM2.5
PM2.5 Oud en nieuw

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Voor de luchtkwaliteit is zo'n verbod ook wel goed, zo blijkt:
In deze nieuwjaarsnacht, waarin geen vuurwerk mocht worden afgestoken, zijn in de steden veel lagere concentraties fijnstof gemeten dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het RIVM.

Tussen middernacht en 1 uur vannacht is per meetstation gemiddeld zo'n 200 microgram per kubieke meter lucht aan fijnstof (PM10) gemeten. Vorig jaar ging het om circa 650 microgram.

Voor het eerst werd in Nederland een algeheel vuurwerkverbod afgekondigd. Het lijkt er - gezien de fijnstofmetingen - dus op dat er in de steden twee derde minder vuurwerk is afgestoken dan vorig jaar.

Door de matige wind vannacht bleven de deeltjes wel veel langer hangen, waardoor er in de daaropvolgende uren nauwelijks verschil met vorig jaar werd geregistreerd. De wind kwam uit het westen, waardoor de lucht in de Randstad na een paar uur weer schoon was, terwijl verhoogde concentraties fijnstof in Oost-Nederland nog tot vanmiddag konden worden gemeten.
Bron: RIVM: dit jaar twee derde minder fijnstof door vuurwerk

Nog een bewijs dat een vuurwerkverbod voor minder vervuiling zorgt. En nog een mooie reden om dat verbod permanent in te voeren.

Een tweaker heeft deze metingen bevestigt met eigen metingen van de fijnstof.

Zo zag de fijnstof er uit bij de vorige jaarwisseling:

En dit jaar zag het zo er uit:

Dat is nogal een verschil dus.

Wat mij betreft mag dit verbod een blijvertje worden.

Virussen? Scan ze hier!

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16:06
niek_nijmegen schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat de schade door licht-, geluid-, en fijnstofoverlast niet te compenseren of verhalen is. Dus zelfs een meer gecontroleerd vuurwerkgebeuren lijkt me onwenselijk. Ik snap best dat mensen vuurwerk afsteken of bekijken leuk vinden, maar het veroorzaakt m.i. zoveel overlast dat je er als evenement nooit een vergunning voor zou (moeten) kunnen krijgen.
Het herinnert me een beetje aan de 'traditie' om balonnen op te laten en je verder niet te bekommeren om de narigheid die dat kan veroorzaken.
Concerten of andere bijeenkomsten kunnen we dus ook afschaffen? De kermis dan ook maar taboe? Qua fijnstof is er misschien een punt te maken, maar qua geluid en zeker licht is de overlast van vuurwerk vrij gering.

Ik snap best dat dieren e.d. last kunnen hebben van het vuurwerk die korte periode dat het afsteken ervan is toegestaan, maar anderen kunnen net zo goed last hebben van deze dieren. Laten we elkaar allemaal gewoon tolereren.
Ankona schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Dat gaat niet werken, dan mag een vergunninghouder de buurman aanspreken die zonder vergunning ook wat af wil steken. Wordt het niet echt gezelliger van in de buurt. Bovendien is de charme dan ook weg.

Ik vind het ontzettend jammer dat een mooie traditie om zeep geholpen wordt door diverse activistische groepen. En het punt met die groepen is dat als ze A gezegd hebben en het beeld verschuift richting A dat ze dan alleen nog maar AA kunnen roepen. De corona hectiek is misbruikt om een verbod erdoor te drukken, die winst geven ze niet meer uit handen. Enige kans is door juist geen tegengas te geven zodat het geen groot issue wordt. Om dan vervolgens, omdat het niet groot gemaakt is, het afsteken te blijven gedogen. (Eigenlijk zoals het dit jaar ook was al waren maar weinig mensen op het gedogen voorbereid)
Ik ben het met je eens hoor, maar een terugkeer naar de oude situatie zit er denk niet meer in nu we een jaar een verbod hebben gehad. Kleinschalig georganiseerd afsteken lijkt mij het beste alternatief. Deze hobbyisten ook verantwoordelijk maken voor handhaving is natuurlijk geen goed idee.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik ben absoluut geen vuurwerkgekkie (ik koop zelf nooit, maar kijk wel graag naar de buren), en ook ik vind dit verbod te ver gaan. Er is geen grond voor.

https://nos.nl/artikel/23...en-definitief-verbod.html

Kunnen we niet siervuurwerk houden en illegaal vuurwerk daadwerkelijk gaan handhaven?
Onder de wapenwet met een strafblad en celstraf tot gevolg?

Ik vind dit iets te betuttelend.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee