busscherski schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:42:
@
R-P
Met SE werkt een string ook als een paneel volledig in het duister ligt, indien er genoeg panelen wel zon krijgen.
Zijn al die panelen wel compatibel met P300? Er is geen dunne film bij? (Solar Frontier oid)
Kun je je legplan nog eens netjes tekenen? Vooralsnog lijkt het te kunnen.
60 V optimisers kunnen typisch in 1 string met andere 60 V optimisers.
Dank voor je reactie! Maar kan ik een string parallel met 85V omvormers daaraan leggen? Dat was/is me niet geheel duidelijk.
Onderstaand satellietbeeld van huidige situatie. Buren 'boven' me hebben ook panelen maar hun schoorsteen niet weggehaald (ik wel, heb toch geen open haard). Aangelegd door cowboys... alle panelen van hen liggen in serie, noord, zuid, schaduw, allemaal in serie zonder optimizers.
Zuiden, helling ongeveer 20 graden:
Panelen zijn Avim 235Wp 60 cel panelen, 8,00A, niets bijzonders dus. 10 per kant. 7 eerste rij, 3 tweede rij. Voorheen had ik de panelen van de 3e rij (139Wp, 4,0A per twee parallel en in serie met de Avim string, maar die zitten nu op een klein invertertje (beetje micro-inverter principe:panelen met schaduw op een eigen invertertje). Het meest linkse paneel van de 1e en de 2e rij zijn 185Wp panelen die ook eerder schaduw krijgen en op een apart invertertje zitten.
Noord is vrijwel hetzelfde opgezet (minus de 185W panelen)
Dezelfde 185W panelen zitten boven in beeld 9 in serie (schuurtje), Dakhelling 25 graden, richting noord-west.
Om van al het aparte gezemel af te zijn, overweeg/overwoog ik dus SE (ook oorspronkelijk in het problemen met SE forum gezet maar moderator vond het hier beter passen). Maar omdat er zoveel te doen is over SE en de verkoper van de 45 stuks P300 op Marktplaats niets meer laat horen, koop ik denk ik een extra rol 4mm^2 en ga een en ander verdelen over nog meer omvormers

(Ik heb 3stuks PSI300, 300W omvormers, 1x QSS6400 met 4xMPPT en mogelijkheid tot aanslutien over 2 fases (5200W geloof ik, defect maar ken iemand die waarschijnlijk kan repareren) , XS6500 twee MPPT, één fase (ook ruim 5000W) die teveel herrie maakt maar stillere Arctec fans worden niet geaccepteerd (ga misschien nog een pulsverdubbelaar maken om het tachosignaal voor de gek te houden) en nog een zeeeeer nette Eaton 4600W één fase 3MPPT omvormer (IP67))
Schoonouders hebben 1x Optimizer stuk gehad in 4 of 5 jaar, garantie maar wel arbeidskosten moeten betalen. Hun buren hebben volgens mijn info ook SE en hebben al zeker 10x monteurs op bezoek gehad...
[
Voor 3% gewijzigd door
R-P op 23-08-2021 14:46
]