Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.966 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Lithium accu's hebben maar heel weinig zelfontlading en je kunt ze parallel schakelen :) Als ik een kwartaal zou moeten overbruggen, dan heb ik 5 kWh × 90 = 450 kWh accupakket nodig. Dat zijn heel wat cellen, maar niet onmogelijk.
Kost je alleen 24000 euro.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:19
Zo weinig maar? Ik had een paar ton gegokt, maar minder dan 25k is een koopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Martin7182 Ik sluit me hier bij aan.
reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:08:
[...]Dat is dus de fantasie wereld haha.
https://www.zelfstroom.nl...l-en-wat-hebben-we-eraan/
Lees onder wat een Powerwall kan...en j hebt minimaal 33 Powerwalls nodig huidige prijs bijna 10.000 euro per stuk... wellicht nog wel een BTW voordeel?
Het is echt nog de fantasiewereld... tis mogelijk maar nu nog niet realistisch qua opzet en prijs.
Blijkbaar weet @reneeke1970 een goedkopere oplossing, maar geen weblink er naar toe.
Wat is de Tesla Powerwall?
De Tesla Powerwall is een lithium-ion batterij, die energie opslaat vanuit zonnepanelen of vanaf het stroomnet. Deze energie kan vervolgens later weer worden gebruikt om thuis apparaten, zoals de tv en koelkast, van stroom te voorzien. De Tesla Powerwall heeft een totale capaciteit van 13,5 kWh. De kosten zijn € 9.075 inclusief btw. Waarvan volgens Tesla € 1.575 btw grotendeels is terug te vragen.

De Powerwall levert continu 5 kW en kan kortstondig tot 7 kW leveren. Voor de meeste huishoudens is dit voldoende om te voorzien in hun energieverbruik. Is de vraag naar stroom groter, dan kan de Powerwall in serie geschakeld worden.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 22-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Het lijkt me beter om een DC thuisaccu te gebruiken, dat scheelt weer wat omvormers en dergelijke.
Op Alibaba (ik weet het...) staan 10 kWh DC accu's die koppelbaar zijn tot 6 stuks. Per stuk net iets boven de €1000,-.
https://m.alibaba.com/pro...bda83a0dp.jpg_220x220.jpg

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 07:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Jullie rekenen ook allemaal met offgrid?
Dus zoveel panelen dat je de hele winter kan voorzien? (Of een zo’n grote accu) dat je geen netaansluiting meer ‘nodig’ hebt. Enige correcte rekensom is wanneer de saldering wegvalt dat een accu overdag genoeg wordt opgeladen om snachts (of wanneer er geen zon is) te worden gebruikt alvorens je uit het net haalt. Dus een soort buffer. Dat bijv met 2-3 dagen rotweer de accu kan worden gebruikt.

Alle andere rekensommen zijn financieel niet haalbaar met de huidige stroom variabelen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 22-08-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
bvdbos schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:57:
Als het dan toch over grotere capaciteiten gaat : ik wil een zonneveld aanleggen op circa 1,05 ha in ZO-Brabant. Vergunningen zal het probleem niet zijn en als ik zo inschat zal capaciteit op het net hier ook geen probleem zijn (bedrijfsterrein met weinig panelen op hetzelfde net, spanning bij volle zon circa 230 V). Ecologische waarde momenteel nihil (oude stortplaats zonder deklaag) en bij de aanleg zal deze vergroot worden door een schone deklaag aan te brengen.

Aan de zuidwestzijde staan bomen van 15 meter, aan de noordwestzijde staan bomen van 10 meter. Zuidoost ligt een groenwal van bramen van circa 1 meter hoog.
[Afbeelding]
Enkele vragen om hier wat aan te gaan rekenen:
Wat is de ideale hoek van de panelen ten opzichte van de grond?
En hoe ver zou de afstand tussen de rijen van de panelen minimaal moeten zijn?
Ofwel : wat is de maatgevende zonnestand waar ik rekening mee moet houden?
Wat is de ideale hoek ten opzichte van de zon? Gewoon alles zuid leggen?
Of het zuidelijk deel (waar in de middag schaduw van de bomen is) in ZO-richting leggen voor de maximale opbrengst?

edit : voor het deel wat niet door de bomen wordt beïnvloed kan ik natuurlijk gaan rekenen met de site van Thomasberger... En als ik dan de hoek heb, dan volgt daaruit de minimale afstand tussen de rijen plus de oppervlakte van het deel van het terrein wat door de bomen wordt beïnvloed...

edit2 : De website van de EC-JRC is nog makkelijker :) Daar worden de optimale hoeken (natuurlijk excl de invloed van de bomen) al bepaald... Nu nog eens kijken of ik de bomen in een horizon-bestand krijg...
Bij het ene project waar ik bij betrokken was (bedrijfspand) konden we van Enexis max 1 kabel van 3x250A krijgen. En een paar 3x25A voor salderingsregeling.

Als je geluk hebt krijg je 2 van die dikke kabels van de netbeheerder. Icm oost west heb je daar wellicht voldoende aan en dan bespaar je je de kosten voor een middenspanning aansluiting met eigen trafo.

Als je er wat verder mee bent, open dan even een eigen topic.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Maar stel ik ben toch zo een eigenwijs dat ik een thuisaccu wil , wat zou jullie voorkeur hebben ?
Solarwatt flex 1.3 4.8 kW 4800 e of de tesla Powerwall 13 kWh @7500 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
ApC_IcE schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:49:
Jullie rekenen ook allemaal met offgrid?
Dus zoveel panelen dat je de hele winter kan voorzien? (Of een zo’n grote accu) dat je geen netaansluiting meer ‘nodig’ hebt.
Off-grid is onmogelijk. En zeker als je een WP hebt, want de daken in NL zijn niet groot genoeg om in de donkere dagen in december voldoende stroom op te wekken.
Even een rekenvoorbeeld van een donkere week van afgelopen winter (toen het in december niet eens echt koud was):
Wij hebben maar liefst 44 (14 kWp) panelen op het 45 graden dak, iets wat op een gemiddeld dak echt niet past, terwijl wij wel een gemiddelde warmtebehoefte hebben.
In de week van 9 tot 15 december was de PV-opwek slechts 27 kWh, terwijl het elektriciteitsverbruik in die week 157 kWh was, waarvan 84 kWh voor de WP.
Dus zelfs met ons grote aantal PV-panelen, en een overschot op jaarbasis van een factor 2, kom je in zo'n week nog een factor 6 te kort.... Zonder WP is dat nog steeds een factor 3.

Kortom: off-grid zit er niet in. Nu niet en later ook niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Off-grid is onmogelijk. En zeker als je een WP hebt, want de daken in NL zijn niet groot genoeg om in de donkere dagen in december voldoende stroom op te wekken.
Even een rekenvoorbeeld van een donkere week van afgelopen winter (toen het in december niet eens echt koud was):
Wij hebben maar liefst 44 (14 kWp) panelen op het 45 graden dak, iets wat op een gemiddeld dak echt niet past, terwijl wij wel een gemiddelde warmtebehoefte hebben.
In de week van 9 tot 15 december was de PV-opwek slechts 27 kWh, terwijl het elektriciteitsverbruik in die week 157 kWh was, waarvan 84 kWh voor de WP.
Dus zelfs met ons grote aantal PV-panelen, en een overschot op jaarbasis van een factor 2, kom je in zo'n week nog een factor 6 te kort.... Zonder WP is dat nog steeds een factor 3.

Jawel hoor, honderd duizenden mensen doen het, wp vervangen door hout kachel en zodra licht toch nog uit gaat het aggregaat starten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:17:
Maar stel ik ben toch zo een eigenwijs dat ik een thuisaccu wil , wat zou jullie voorkeur hebben ?
Gewoon zelf bouwen, voor 2500 heb je wel 13kWh, nog wat omvormer en laders erbij en voor 4000 euro kun je maar spelen.
Wat hierboven gezegd word van Ali dat is het eigenlijk, alleen dat zijn gerecycled accu pakketten, voor ietsje duurder heb je nieuwe prisma cellen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Gewoon zelf bouwen, voor 2500 heb je wel 13kWh, nog wat omvormer en laders erbij en voor 4000 euro kun je maar spelen.
Wat hierboven gezegd word van Ali dat is het eigenlijk, alleen dat zijn gerecycled accu pakketten, voor ietsje duurder heb je nieuwe prisma cellen.
Zelf bouwen of Ali gaat niet gebeuren en die 5000 e extra heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

Zelf bouwen of Ali gaat niet gebeuren en die 5000 e extra heb ik er wel voor over.
Nou dan doe je gewoon die ouwe afgetrapte Tesla accu bestellen, simpel toch.
En na jaartje of drie of vier koop je weer een nieuwe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Voor de handige ritselaar:
Er komt binnenkort een flinke partij z.g.a.n. cellen vrij bij GM. nieuws: General Motors roept nieuwe Chevrolet Bolt-EV's terug wegens brandgev...
Een enkele cel heeft misschien een productiefoutje.
Maar ja, alles in het leven heeft zo z'n risico's en je moet over hebben voor het milieu, nietwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Andrehj schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

heb je me post wel gelezen?
dat zeg ik ook helemaal niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:58
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:17:
Staat er niet meer over dit topic in Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)?

Check ook eens Pieter Dijkstra op LinkedIn met zijn Home storage DIY
https://www.linkedin.com/...vity:6835138420633817088/

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:41:
[...]

Nou dan doe je gewoon die ouwe afgetrapte Tesla accu bestellen, simpel toch.
En na jaartje of drie of vier koop je weer een nieuwe
Hier een batterijtje ;)
https://link.marktplaats.nl/m1569885491

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee joh, je gaat toch geen lood accu plaatsen, maar met een flink lifepo4 pakket komt het er wel zo uit te zien ja, gaaf toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Nee joh, je gaat toch geen lood accu plaatsen, maar met een flink lifepo4 pakket komt het er wel zo uit te zien ja, gaaf toch
Waarom niet? Cheap, buiten onder een afdakje en klaar, kapotte celletjes kan je zo vervangen en houd altijd waarde i.v.m gewicht van het lood (€0,45kg :) 1x in de 4-5 jaar vervangen voor een nieuwere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:14
PClop schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:04:
[...]

Simpel even om steken ( als je er bij kunt ) paneel die op 1.1.7 zit aansluiten op 1.1.10
( en natuurlijk dan die nu op 1.1.10 ----> 1.1.7 ) ( met afgeschakelde netspanning naar de omvormer
en de DC naar de omvormer ook lossen natuurlijk )
Verplaatst de afwijking zich niet, zit het in de optimizer, verplaatst de afwijking zich, is het het zonnepaneel
waar iets mee aan de hand kan zijn ( kan ook een niet goed ingeklonken mc stekker zijn )

( anders, laat je het doen )
Ik kan er helaas niet bij stuk pannendak zonder raam, en panelen liggen wat hoog om met een ladder te werken.

Installateur is met vakantie vandaar dat ik hier de vraag stelde, hoop dat het uiteindelijk aan de optimizer ligt en niet het paneel vervangen moet worden (huidige niet leverbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:51:
[...]

Waarom niet? Cheap, buiten onder een afdakje en klaar, kapotte celletjes kan je zo vervangen en houd altijd waarde i.v.m gewicht van het lood (€0,45kg :) 1x in de 4-5 jaar vervangen voor een nieuwere.
Geloof me, met flink gebruik red je geen 5 jaar, en het laden voor de laatste dertig procent gaat veel te traag tov lithium.
En nu heb ik 560ah ook voor 1100 euro dus zo cheap is het niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Geloof me, met flink gebruik red je geen 5 jaar, en het laden voor de laatste dertig procent gaat veel te traag tov lithium.
En nu heb ik 560ah ook voor 1100 euro dus zo cheap is het niet
Oh jawel, is een simpel truukje voor, google maar eens op track air.
Jouw batterij heeft geen restwaarde, en elektronica wat weer defect kan, er zitten ook wat nadelen aan lithium en niet alleen de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Interessante discussie over energieopslag! Ik heb er verder helemaal geen kennis van, maar het verbaast me dat de algehele tendens niet is dat dit over een aantal jaar wel mogelijk moet zijn. Alle zaken met capaciteit verveelvuldigen toch op termijn als er maar vraag naar is? Computergeheugen, opslagruimte, Wp van zonnepanelen. Naïef als ik ben ga ik er vanuit dat ik over een jaar of 10-15 een accu kan kopen die met gemak in de technische ruimte van een gemiddeld huis geplaatst kan worden en waar ik dan 's zomers 1000kWh op kan opslaan voor gebruik in de winter. Waarom zou dat niet kunnen?

En als het niet met de huidige technieken kan, waarom dan niet technieken als waterstof, mierenzuur of nog anders? Ik zou denken dat het seizoensmatig opslaan van energie juist in de komende jaren een enorme vlucht gaat nemen, gezien de focus die er is op groene stroom enz.

Anderzijds, als je over 15 jaar je omvormer moet vervangen, dan kun je je huidige setje misschien wel vervangen voor panelen van 800Wp en heb je een (drie)dubbele opwekking in hetzelfde dakoppervlak voor dezelfde prijs als je nu voor een installatie betaald hebt. Zelf als zou je elektrisch gaan rijden en koken en een warmtepomp nemen, dan nog zullen veel mensen er niet in slagen om het drievoudige aan stroom te verbruiken. Dus misschien is opwekkings- en opslagcapaciteit slechts een tijdelijk probleem.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Weer een SMA vraagje:

De SB-3.0 heeft een schroef aansluiting om een extra aarde aansluiting te maken. Volgens de manual:
"If additional grounding or equipotential bonding is required locally, you can connect additional
grounding to the inverter. This prevents touch current if the grounding conductor on the AC
connector fails. "
Dit klikt als een soort backup van de aarding.

Nu vraag me af of deze ook te gebruiken om de aarding van de zonnepanelen op aan te sluiten.
De aarding van de zonnepanelen zie ik nergens terugkomen in de manual.
Fronius heeft daar bijv een aparte aansluiting voor.

Iemand (met kennis hiervan) een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:40:
[...]

Oh jawel, is een simpel truukje voor, google maar eens op track air.
Jouw batterij heeft geen restwaarde, en elektronica wat weer defect kan, er zitten ook wat nadelen aan lithium en niet alleen de prijs.
Ik krijg van google draadloze oor dingen haha.
Ach die elektronica is tientjes werk en ook weer niet onmisbaar als het eens kapot gaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:54:
Weer een SMA vraagje:

De SB-3.0 heeft een schroef aansluiting om een extra aarde aansluiting te maken. Volgens de manual:
"If additional grounding or equipotential bonding is required locally, you can connect additional
grounding to the inverter. This prevents touch current if the grounding conductor on the AC
connector fails. "
Dit klikt als een soort backup van de aarding.

Nu vraag me af of deze ook te gebruiken om de aarding van de zonnepanelen op aan te sluiten.
De aarding van de zonnepanelen zie ik nergens terugkomen in de manual.
Fronius heeft daar bijv een aparte aansluiting voor.

Iemand (met kennis hiervan) een idee?
Volgens mij is het idd een backup aarding in NL niet nodig. Je panelen (rails) moet je gewoon met 6mm2 aarden direct naar je aardrail in de meterkast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:56:
[...]

Ik krijg van google draadloze oor dingen haha.
Ach die elektronica is tientjes werk en ook weer niet onmisbaar als het eens kapot gaat.
Sorry, de C had er niet tussen gemoeten. :)

https://www.traktiebatter...rcirculatie--Trak-air.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er leuk uit, maar verkorte levensduur spreekt mij niet aan.
En al dat gedoe met rond pompen en lucht inblazen, nee laat maar.....

Is een extra accu plaatsen niet net zo effectief?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

Ziet er leuk uit, maar verkorte levensduur spreekt mij niet aan.
En al dat gedoe met rond pompen en lucht inblazen, nee laat maar.....

Is een extra accu plaatsen niet net zo effectief?
Goed lezen, het is alleen lucht in blazen, doodsimpel en ik heb aan den lijve ondervonden dat de batterij nu al bijna 2x zo lang mee gaat. Oude met moeite 4 jaar, nieuwe trak air nu bijna 8 jaar.

Die dingen zijn goedkoop, zelf goed te maken en restwaarde van 46 cent de kilo. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

Goed lezen, het is alleen lucht in blazen, doodsimpel en ik heb aan den lijve ondervonden dat de batterij nu al bijna 2x zo lang mee gaat. Oude met moeite 4 jaar, nieuwe trak air nu bijna 8 jaar.

Die dingen zijn goedkoop, zelf goed te maken en restwaarde van 46 cent de kilo. >:)
Maar dan haal jij er niet de extra vrijgekomen capaciteit uit, anders word levensduur korter.
Maar maakt nlet uit, ik heb al lithium dus hoef niet meer te kiezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Maar dan haal jij er niet de extra vrijgekomen capaciteit uit, anders word levensduur korter.
Maar maakt nlet uit, ik heb al lithium dus hoef niet meer te kiezen
Is geen extra capaciteit, even snelcursus batterij. :)

Een tractie batterij is gebonden aan cycles, meeste lood versie hangen zo rond de 1300 -1400 cycles en tussen laden is not done, maar dat doe je juist veel als je op de zon wilt laden, plus dat het laatste stukje en het na laden erg veel tijd kost.
Met trak air heb je al deze nadelen niet, je mag tussenladen en vol gas naar vol en klaar, de maximum cycles is ook meer door de lucht.
Kortom, wat ik bedoel is door op een gebruikte batterij van een paar jaar oud kan je met een simpel lucht systeem de levensduur aanzienlijk verlengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

Is geen extra capaciteit, even snelcursus batterij. :)

Een tractie batterij is gebonden aan cycles, meeste lood versie hangen zo rond de 1300 -1400 cycles en tussen laden is not done, maar dat doe je juist veel als je op de zon wilt laden, plus dat het laatste stukje en het na laden erg veel tijd kost.
Met trak air heb je al deze nadelen niet, je mag tussenladen en vol gas naar vol en klaar, de maximum cycles is ook meer door de lucht.
Kortom, wat ik bedoel is door op een gebruikte batterij van een paar jaar oud kan je met een simpel lucht systeem de levensduur aanzienlijk verlengen. :)
Ik lees daar dat het word gedaan om de inzetbaarheid duur te verlengen, en zo mogelijk ook twee keer zoveel energie kan leveren, en daardoor de levensduur halveert, vandaar ook een kortere garantie termijn op die accu.

Maar jij gebruikt blijkbaar de extra energie niet, dus hebt daar ook geen last van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:24:
[...]

Ik lees daar dat het word gedaan om de inzetbaarheid duur te verlengen, en zo mogelijk ook twee keer zoveel energie kan leveren, en daardoor de levensduur halveert, vandaar ook een kortere garantie termijn op die accu.

Maar jij gebruikt blijkbaar de extra energie niet, dus hebt daar ook geen last van.
In lengte door tussenladen inderdaad, normaal kan/mag dat niet en moet je de lading netjes afmaken, allemaal nadelen die verdwijnen met lucht. :)
Dat zeg ik, we laden niets tussen en nu al bijna 8 jaar in gebruik ipv de vorige batterij waar het met 4 jaar al in de pauze laden was om de dag door te komen, en dan gaat hij pas echt hard achteruit.
640Ah 48V batterijtje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

----------—-------------------------------------- streep onder de accu praat-------------------------------

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
coelho schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:44:
Anderzijds, als je over 15 jaar je omvormer moet vervangen, dan kun je je huidige setje misschien wel vervangen voor panelen van 800Wp en heb je een (drie)dubbele opwekking in hetzelfde dakoppervlak voor dezelfde prijs als je nu voor een installatie betaald hebt.
Volgens mij zitten de huidige sillicium panelen qua efficiency al ruim over de helft van het theoretische maximum. Dus kun je geen (drie)dubbele opwekking krijgen. En ik zie ze geen andere grondstof gebruiken binnen 15 jaar. Maar de verbeteringen gaan wel door natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

teacher schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:56:
[mbr]----------—-------------------------------------- streep onder de accu praat-------------------------------[/mbr]
Mooi.... was ook klaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Martin7182 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:18:
[...]

Volgens mij zitten de huidige sillicium panelen qua efficiency al ruim over de helft van het theoretische maximum. Dus kun je geen (drie)dubbele opwekking krijgen. En ik zie ze geen andere grondstof gebruiken binnen 15 jaar. Maar de verbeteringen gaan wel door natuurlijk.
Perovskiet kan hoger en is nu al ongeveer op siliciumefficiëntie. Was laatst ook een artikel over op de FP. Niet echt x3 natuurlijk maar silicium is niet het einde. Echt theoretische max is dacht ik iets van 59% voor het fotovoltaïsche effect dus x3 zou nog wel kunnen. En wie weet wat er intussen nog uitgevonden wordt. Niks zo moeilijk als bedenken wat er nog niet is.

Denk dat de eerste technologie waar ik dit bewust heb meegemaakt SSD is. Dat ging van nauwelijks sneller dan HDD en super duur voor een beetje opslag naar prima betaalbaar voor grote opslag en achterlijk snel. Ik zie het wel gebeuren dat energie opwekken en opslaan prima te doen is per huis. Vraag is m.i. wanneer en niet of (of centraler, ook goed).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
^^ ja maar zie jij dat binnen 15 jaar op grote schaal gebeuren? Ik niet. Eerder dat we bestaande oppervlakken beter benutten, b.v. met flexibele sillicium cellen, of betere opslag waar we het eerder over hadden. Ik heb thuis maar een bescheiden (dak)oppervlak, maar kan met gemak twee a drie keer zoveel opwekken dan nodig. Per jaar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:58
Martin7182 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:26:
^^ ja maar zie jij dat binnen 15 jaar op grote schaal gebeuren? Ik niet. Eerder dat we bestaande oppervlakken beter benutten, b.v. met flexibele sillicium cellen, of betere opslag waar we het eerder over hadden. Ik heb thuis maar een bescheiden (dak)oppervlak, maar kan met gemak twee a drie keer zoveel opwekken dan nodig. Per jaar dan.
Dan ben je vast nog niet all electric incl EV. Als ik mijn dak (hoek van een rijtje orientatie dak op NO) nu met de laatste generatie cellen opnieuw zou volgooien dan kom ik max op 65% per jaar. 8)7

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:26:
"Bescheiden dakoppervlak" en "met gemak 2 a 3 keer je jaarverbruik opwekken" gaat imho niet samen in 1 zin :P. Dat zal dan niet je hele energievraag zijn, gok ik. Ik woon in een hoekhuis met plat dak dus ik kom met de huidige stand van de techniek niet verder dan iets van 6 kWp op het dak. Ruim niet genoeg voor de volledige energievraag. Als ik de gevels ook zou kunnen bedekken, zeker de zijkant op het westen, zou het misschien nog wat worden.

Ik heb verder geen idee waar we over 15 jaar staan. Niks is zo moeilijk te voorspellen als de toekomst ;). Ik denk dat je 15-20 jaar geleden ook niet gedacht had dat bv mobiele telefonie/internet zo'n vlucht had genomen en dat ze de primaire computer zijn geworden voor veel mensen (zeker in de armere landen). Lineair denken vanuit nu is gewoon niet zo'n goed idee en zelden realiteit. Het verschil met 100 jaar geleden is al enorm. Ik durf wel te stellen dat niemand in 1921 had gedacht dat de wereld er technologisch zo uit zou zien als nu in 2021.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

busscherski schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:42:
@R-P
Met SE werkt een string ook als een paneel volledig in het duister ligt, indien er genoeg panelen wel zon krijgen.

Zijn al die panelen wel compatibel met P300? Er is geen dunne film bij? (Solar Frontier oid)

Kun je je legplan nog eens netjes tekenen? Vooralsnog lijkt het te kunnen.

60 V optimisers kunnen typisch in 1 string met andere 60 V optimisers.
Dank voor je reactie! Maar kan ik een string parallel met 85V omvormers daaraan leggen? Dat was/is me niet geheel duidelijk.

Onderstaand satellietbeeld van huidige situatie. Buren 'boven' me hebben ook panelen maar hun schoorsteen niet weggehaald (ik wel, heb toch geen open haard). Aangelegd door cowboys... alle panelen van hen liggen in serie, noord, zuid, schaduw, allemaal in serie zonder optimizers.

Zuiden, helling ongeveer 20 graden:
Panelen zijn Avim 235Wp 60 cel panelen, 8,00A, niets bijzonders dus. 10 per kant. 7 eerste rij, 3 tweede rij. Voorheen had ik de panelen van de 3e rij (139Wp, 4,0A per twee parallel en in serie met de Avim string, maar die zitten nu op een klein invertertje (beetje micro-inverter principe:panelen met schaduw op een eigen invertertje). Het meest linkse paneel van de 1e en de 2e rij zijn 185Wp panelen die ook eerder schaduw krijgen en op een apart invertertje zitten.

Noord is vrijwel hetzelfde opgezet (minus de 185W panelen)

Dezelfde 185W panelen zitten boven in beeld 9 in serie (schuurtje), Dakhelling 25 graden, richting noord-west.

Om van al het aparte gezemel af te zijn, overweeg/overwoog ik dus SE (ook oorspronkelijk in het problemen met SE forum gezet maar moderator vond het hier beter passen). Maar omdat er zoveel te doen is over SE en de verkoper van de 45 stuks P300 op Marktplaats niets meer laat horen, koop ik denk ik een extra rol 4mm^2 en ga een en ander verdelen over nog meer omvormers _/-\o_
(Ik heb 3stuks PSI300, 300W omvormers, 1x QSS6400 met 4xMPPT en mogelijkheid tot aanslutien over 2 fases (5200W geloof ik, defect maar ken iemand die waarschijnlijk kan repareren) , XS6500 twee MPPT, één fase (ook ruim 5000W) die teveel herrie maakt maar stillere Arctec fans worden niet geaccepteerd (ga misschien nog een pulsverdubbelaar maken om het tachosignaal voor de gek te houden) en nog een zeeeeer nette Eaton 4600W één fase 3MPPT omvormer (IP67))

Schoonouders hebben 1x Optimizer stuk gehad in 4 of 5 jaar, garantie maar wel arbeidskosten moeten betalen. Hun buren hebben volgens mijn info ook SE en hebben al zeker 10x monteurs op bezoek gehad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgeH28hR3CPWA-DPkFphswSG6kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vyd0e7uKoKUpCDdR3XHzdoEh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door R-P op 23-08-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: nu heb ik een aantal dagen mijn pv systeem draaien en deze werd aan mij verkocht met onder andere de opmerking dat dit systeem voorbereid is op energie-opslag en ook dat ik zowel opbrengst als verbruik kan inzien van mijn huis.

Nu viel me op dat ik eigenlijk nergens het verbruik van het huis in de Enphase Enlighten app zie. Zo staan er op deze pagina screenshots van de website en iOS app waarin je het oranje het verbruik ziet en in het blauw de opbrengst van de zonnepanelen. Dat zie ik niet. Zo zie ik de details van de eerste en tweede screenshot totaal niet:
Afbeeldingslocatie: https://www4.enphase.com/sites/default/files/Enlighten-Mobile-Interactive-v2-1400x600_2.jpg

Het enige wat ik zie is opbrengst.

Idem voor de website waar ik niks over consumptie zie zoals in dit voorbeeld wel:
Afbeeldingslocatie: https://www4.enphase.com/sites/default/files/myenlighten-consumption-gray-1400x600.jpg

Nu moet de laadpaal nog geïnstalleerd worden met CT-klemmen, maar lijkt mij niet dat die hier direct iets mee te maken heeft?

Verder kijkend op de website van Enphase leert mij dat er één belangrijk verschil is tussen de Envoy S-Standard en Envoy S-Metered: "Verbruiksbewaking & Geschikt voor opslag". Dat klinkt precies als hetgeen ik mis.

Op de offerte en factuur staat ook alleen maar Envoy S en geen verdere specificatie, maar er is mij wel toegezegd dat ik dit inzicht zou krijgen. In Enphase Enlighten staat er dat ik een Standard heb.

Mis ik iets of moet ik de installateur gaan vragen om de Standard om te gaan ruilen naar Metered?

En dan nog een laatste vraag: bij de installatie is de meterkast aangepast naar 3-fase (Liander komt nog langs over een paar dagen), maar werd er mij ook gezegd dat de "ringen" eigen 3 horen te worden, maar ze dat op 1 lieten. Ik heb dit net zitten opzoeken en volgens mij worden de ferrietringen bedoeld. Er is mij gezegd dat dit geen verschil uitmaakt, klopt dat? Aangezien het een flink bedrag is wat ik betaal, wil ik niet dat men op sommige punten net een paar euro of paar minuten werk bespaard en ik er later achter kom dat het wel anders had gemoeten. Dus ik hoor graag jullie mening hierover.

Het gaat om dit stukje in de meterkast waar de installateur naar verwees:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLjcH6wLX1oL7A0j-FG9VGEKHng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZ3BLCOhmEBET6nurYiU6ahx.jpg?f=fotoalbum_large

Het valt me overigens op dat die aansluitingen die eronder zitten, helemaal niet meer gebruikt worden?

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-08-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Termy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

"Bescheiden dakoppervlak" en "met gemak 2 a 3 keer je jaarverbruik opwekken" gaat imho niet samen in 1 zin :P. Dat zal dan niet je hele energievraag zijn, gok ik. Ik woon in een hoekhuis met plat dak dus ik kom met de huidige stand van de techniek niet verder dan iets van 6 kWp op het dak. Ruim niet genoeg voor de volledige energievraag. Als ik de gevels ook zou kunnen bedekken, zeker de zijkant op het westen, zou het misschien nog wat worden.

Ik heb verder geen idee waar we over 15 jaar staan. Niks is zo moeilijk te voorspellen als de toekomst ;). Ik denk dat je 15-20 jaar geleden ook niet gedacht had dat bv mobiele telefonie/internet zo'n vlucht had genomen en dat ze de primaire computer zijn geworden voor veel mensen (zeker in de armere landen). Lineair denken vanuit nu is gewoon niet zo'n goed idee en zelden realiteit. Het verschil met 100 jaar geleden is al enorm. Ik durf wel te stellen dat niemand in 1921 had gedacht dat de wereld er technologisch zo uit zou zien als nu in 2021.
Ter verduidelijking, ik noemde expres (dak)oppervlak, daaronder ook gevel, schutting en tuin. Is inderdaad niet mijn hele energievraag, maar die is sowieso lastig te berekenen; als je vervoer rekent, neem je dan ook vervoer en produktie van (consumptie)goederen mee, of alleen vervoer van jezelf? Ik heb geen glazen bol, maar 15 jaar is nou niet zo'n enorm lange tijd; rond 2005 wisten we echt wel de potentie van internet en mobiele telefonie. Maar je kunt de wet van Moore of iets vergelijkbaars niet zomaar toepassen op zonnepanelen. Er is nu grootschalig ingezet op sillicium en dat verbetert nog maar een beetje qua efficiency, niet 2 a 3 maal. Maar er zijn ook andere oplossingen, b.v. minder energie gebruiken door thuiswerken, zuinige apparaten, jezelf verwarmen i.p.v. het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

hier stond een verhaal wat thuishoort in de duurzame kroeg

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 24-08-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 24-08-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P

R-P

MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:40:
Het valt me overigens op dat die aansluitingen die eronder zitten, helemaal niet meer gebruikt worden?
Ouderwets heb je twee van die aansluitstrips: ééntje voor fase (L) en ééntje voor nul (N). Vanaf de hoofdschakelaar komt er een 6mm^2 aan en deze strips verdelen met 4mm^2 of 2,5mm^2 naar alle zekeringen en/of aardlek schakelaars.

Bij omschakelen naar 3 fase moeten er twee van die strips bij voor L2 en L3. Of ze lossen het anders op en de strips zijn niet meer nodig.

Mijn gok is dat het laatste op jou van toepassing is.

Algemeen: je kunt in de meterkast mooi meten: opbrengst van de zonnepanelen, verbruik van elke aardlekschakelaar met 4 zekeringen of misschien zelfs per zekering. Sommige systemen zullen zelfs het verbruik van je huis (1), de opbrengst van je zonnepanelen (2) en je aansluitwaarde (3) samenvoegen om te kunnen berekenen wat je EV kan laden. Geen idee of dat ook in jouw systeem kan/mag/moet zitten.

Vaak wordt de stroom per tak gemeten met stroomspoelen, dit lijkt volgens mij op een ferietkern, dus heb je het daar over?

Mijn kennis is ver boven de gemiddelde Nederlander maar wellicht ruim onder de gemiddelde forumgebruiker hier, dus als ik poep praat, hoor ik het wel. Als het je wel helpt, mooi meegenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:41

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 24-08-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 24-08-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 24-08-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 24-08-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Even voortborduren op de discussie over de ontwikkeling van PV. (da's wel on-topic, toch? :+ )

Hier een plaatje van de efficiëntie van PV cellen op laboratoriumschaal (bron):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evoDqZ1z5Ub_3SorDIUW-1qQ5aM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ICYofeVaXkYz9rtZ6vWBHvfa.png?f=fotoalbum_large

Degene met de hoogste scoren (III-V multijunction concentrator solar cells), zijn niet echt relevant als we uit gaan van een beperkt (dak etc.) oppervlak omdat ze met geconcentreerd licht werken.

Cellen moeten echter tot modules worden samengebouwd waarbij 9~21% efficiëntie (relatief gezien) verloren gaat (overigens meeste verlies bij Perovskite):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyG4jf-jrAODN8Lz-SU-Q_3FouU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DXBb95dtwyfqx8Gm0VX5xCGy.png?f=fotoalbum_large

Frauenhofer geeft ook een toekomstverwachting voor commerciele cellen af (dat moet nog voor verlies van efficiëntie voor de module worden gecorrigeerd?). Verwachte stijging van efficiëntie is 0.6%/jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tOOm1gsvzQCklA49IzDKLFpShA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uUTbUyJ3cGzgyq8iGLMhiQbB.png?f=fotoalbum_large

Een interessante constatering die ze doen is dat PV systemen sinds de 90-er jaren efficiënter zijn geworden. Zat de verhouding tussen kWh/kWp toen op ~70% (met veel variatie), tegenwoordig is dat ~83%.
Dat vind ik opmerkelijk omdat ik er van uit ging dat vroeger PV vanwege de kosten altijd optimaal werd opgesteld (dus op het zuiden en ~37o). Een verklaring geven ze helaas niet, maar dat moet dus van efficiëntere cellen en modules zijn gekomen (met name overstap poly naar monokristallijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@WackoH defineer "ontopic" soms ben ik dat hier ook kwijt.

Je post
Niet zo lang geleden was er nog een mijlpaal dat de cel efficiëntie over de 20% ging en dat verbeterd steeds iets, mede door betere kwaliteit cel en slimme trucjes zoals half cel technologie, het verschil poly en mono is niet eens heel groot op het moment van uitkomen mono maar inmiddels natuurlijk wel omdat poly volgens mij niet echt verder ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

KRC

Vraagje: nu heb ik een aantal dagen mijn pv systeem draaien en deze werd aan mij verkocht met onder andere de opmerking dat dit systeem voorbereid is op energie-opslag en ook dat ik zowel opbrengst als verbruik kan inzien van mijn huis.

Nu viel me op dat ik eigenlijk nergens het verbruik van het huis in de Enphase Enlighten app zie. Zo staan er op deze pagina screenshots van de website en iOS app waarin je het oranje het verbruik ziet en in het blauw de opbrengst van de zonnepanelen. Dat zie ik niet. Zo zie ik de details van de eerste en tweede screenshot totaal niet:
[Afbeelding]

Het enige wat ik zie is opbrengst.

Idem voor de website waar ik niks over consumptie zie zoals in dit voorbeeld wel:
[Afbeelding]

Nu moet de laadpaal nog geïnstalleerd worden met CT-klemmen, maar lijkt mij niet dat die hier direct iets mee te maken heeft?

Verder kijkend op de website van Enphase leert mij dat er één belangrijk verschil is tussen de Envoy S-Standard en Envoy S-Metered: "Verbruiksbewaking & Geschikt voor opslag". Dat klinkt precies als hetgeen ik mis.

Op de offerte en factuur staat ook alleen maar Envoy S en geen verdere specificatie, maar er is mij wel toegezegd dat ik dit inzicht zou krijgen. In Enphase Enlighten staat er dat ik een Standard heb.

Mis ik iets of moet ik de installateur gaan vragen om de Standard om te gaan ruilen naar Metered?

En dan nog een laatste vraag: bij de installatie is de meterkast aangepast naar 3-fase (Liander komt nog langs over een paar dagen), maar werd er mij ook gezegd dat de "ringen" eigen 3 horen te worden, maar ze dat op 1 lieten. Ik heb dit net zitten opzoeken en volgens mij worden de ferrietringen bedoeld. Er is mij gezegd dat dit geen verschil uitmaakt, klopt dat? Aangezien het een flink bedrag is wat ik betaal, wil ik niet dat men op sommige punten net een paar euro of paar minuten werk bespaard en ik er later achter kom dat het wel anders had gemoeten. Dus ik hoor graag jullie mening hierover.

[Afbeelding]

De standaard kan geeen verbruik meten, daar heb je de Metered versie voor nodig inclusief de stroom spoelen. Standaard zitten er 2 bij de Metered versie. Als je 3fase hebt en je wil je precieze verbuik zien moeten er 4 spoelen bijkomen.

Daarnaast moet er een Q-relay geinstalleerd zijn om te fase te kunnen koppelen, maar dat zal waarschijnlijk wel al gebeurt zijn aangezien deze ook geinstalleerd word vanwege de veiligheid.

Lijkt erop dat je met dit systeem niet je verbruik zomaar kan meten. Ik zou dit even bij de installateur neerleggen en met hem erover praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
KRC schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

De standaard kan geeen verbruik meten, daar heb je de Metered versie voor nodig inclusief de stroom spoelen. Standaard zitten er 2 bij de Metered versie. Als je 3fase hebt en je wil je precieze verbuik zien moeten er 4 spoelen bijkomen.

Daarnaast moet er een Q-relay geinstalleerd zijn om te fase te kunnen koppelen, maar dat zal waarschijnlijk wel al gebeurt zijn aangezien deze ook geinstalleerd word vanwege de veiligheid.

Lijkt erop dat je met dit systeem niet je verbruik zomaar kan meten. Ik zou dit even bij de installateur neerleggen en met hem erover praten.
Thanks, ga ik zeker doen! Q-relay zit er inderdaad bij, deze zie ik in de meterkast zitten: RELAY-3P-INT (3-fase). Offerte spreekt vaag genoeg ook alleen over "Envoy S" zonder toevoeging en de factuur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:55
Ik zit te kijken naar 2x1m panelen en kwam op Amerisolar tegen. Nooit van gehoord en ook niet veel aangeboden zien worden. Is dat een beetje ok merk? Budget-middenklasse-top?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 14:58
Mijn sma sunny portal app weergeeft geen gegevens meer, lijkt wel of hij alles kwijt is.
Hij wekt momenteel wel stroom op dus hij doet het wel.
Ook op de site van sunnyportal is hij zijn gegevens kwijt, bijv. bij totaal opwekking.

Iemand dit probleem al eens eerder gehad?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Herkz Stel je vraag eens hier: Datalogging: PV systemen , kan me zo voorstellen dat je daar beter antwoord krijgt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:23
Eindelijk kan ik mij als energie producent aanmelden! Afgelopen week 28 URE 350Wp panelen geïnstalleerd op O-W op een helling van 25 graden met Enphase iQ7+ omvormers. De nodige kWh’tjes zijn reeds opgewekt 😃

[ Voor 15% gewijzigd door twieren op 25-08-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
Ga eerdaags daar zeker een post doen! Voor nu laat nu eerst even wat resultaten binnenstromen voor een betere post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

twieren schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:06:
Eindelijk kan ik mij als energie producent aanmelden! Afgelopen week 28 URE 350Wp panelen geïnstalleerd op O-W op een helling van 25 graden met Enphase iQ7+ omvormers. De nodige kWh’tjes zijn reeds opgewekt 😃
Afbeeldingslocatie: https://www.onlinesalesguidetip.com/wp-content/uploads/2014/09/pics-or-didnt-happen.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55
Zijn pvoutput ziet er best geloofwaardig uit :)

Hoewel het vandaag niet goed lijkt te gaan (qua monitoring)

Maar plaatjes zijn altijd welkom natuurlijk (y)

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 26-08-2021 08:36 ]

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 14:58
onetime schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:48:
@Herkz Stel je vraag eens hier: Datalogging: PV systemen , kan me zo voorstellen dat je daar beter antwoord krijgt.
Bedankt! Maar de gegevens zijn weer terug, Waarschijnlijk een serverprobleem vanuit SMA?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twieren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxDa9q210A5cZBBMNwb7v9LrOQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRgWP9HHqdoI6UBfKKER44zL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSAieRGVPVZi81EWoLuhFeBJxtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9qvXbUjEOAyqPFB1ZwZQIAE.jpg?f=fotoalbum_tile

Er liggen er nog 4 op de garage, daar heb ik (nog) geen foto van.

[ Voor 3% gewijzigd door twieren op 26-08-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:59

Freakie1NL

Grote Baas

[Afbeelding]

Je bedoelt deze aansluitklemmen? Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/705faac22e67a41a76d0e0e8c4ae6925/a/b/abb-haf-hafonorm-aansluitblok-4135473.jpg?

Die hoef je niet perse te gebruiken. De nul (blauw) kan je bruggen, naar de verschillende aardlekschakelaars. Liander zal 3 fases op de hoofdschakelaar aansluiten (die moet al geplaatst zijn), waarna er 3 verschillende fases naar de aardlekschakelaars gaan (elke fase 1). Dan hoef je die blokjes niet te gebruiken. Is wel handig als je naast je aardlekschakelaar nog andere componenten hebt (ALAMATS) of een 2de kast, dan is het vanaf daar doorlussen makkelijker. Maar beide kan. Het 1 is niet perse beter dan het andere.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
Batilan schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Zijn pvoutput
Hoewel het vandaag niet goed lijkt te gaan (qua monitoring)
Thanks voor doorgeven, is gefixed. PVOutput kan blijkbaar niet van de Enphase API consumption en production onder een connector uitlezen. 8)7

• MooDyBLueS
  • Niet online
Freakie1NL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Je bedoelt deze aansluitklemmen? [Afbeelding]?

Die hoef je niet perse te gebruiken. De nul (blauw) kan je bruggen, naar de verschillende aardlekschakelaars. Liander zal 3 fases op de hoofdschakelaar aansluiten (die moet al geplaatst zijn), waarna er 3 verschillende fases naar de aardlekschakelaars gaan (elke fase 1). Dan hoef je die blokjes niet te gebruiken. Is wel handig als je naast je aardlekschakelaar nog andere componenten hebt (ALAMATS) of een 2de kast, dan is het vanaf daar doorlussen makkelijker. Maar beide kan. Het 1 is niet perse beter dan het andere.
Die is het inderdaad! Top om te horen, dan heeft de installateur feitelijk de zeer korte versie van jouw verhaal gegeven ("het kan, maar is niet nodig") en ben ik gerustgesteld dat ik niet iets essentieels mis. Thanks!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:06

martijn v o

Certified by Enphase.

twieren schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Thanks voor doorgeven, is gefixed. PVOutput kan blijkbaar niet van de Enphase API consumption en production onder een connector uitlezen. 8)7
Dat kan ie wel alleen in donateursmodus.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• twieren
martijn v o schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Dat kan ie wel alleen in donateursmodus.
Correct, als secundaire, alleen niet beide als primair :)

• jobr
De SMA Sunny boy 3.0 met een 30ma aardlek is geen succes (ja de SMA staat ingesteld op RCD=30ma).
Afgelopen zaterdag geïnstalleerd. Later op de middag de panelen (op garage dak) ook maar even schoongemaakt en flink water gebruikt. En toen bleek de aardlek uitgeslagen te zijn.
Zondag waren er stort buien (70 mm) en niets aan de hand.
Vandaag een licht miezerbuitje en weer uitgeslagen.

Omvormer laat zien dat er dan ongeveer 70ma lekstroom is. Normaal zie ik 10ma. En nee er hangen geen kabels in het water of op de grond.

Volgens mij is hier niets aan te doen dan een alamat van 300ma te gaan gebruiken toch?
(beetje zonde van die nieuwe 30ma alamat)

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 26-08-2021 19:06 ]

jobr schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:06:
De SMA Sunny boy 3.0 met een 30ma aardlek is geen succes (ja de SMA staat ingesteld op RCD=30ma).
Afgelopen zaterdag geïnstalleerd. Later op de middag de panelen (op garage dak) ook maar even schoongemaakt en flink water gebruikt. En toen bleek de aardlek uitgeslagen te zijn.
Zondag waren er stort buien (70 mm) en niets aan de hand.
Vandaag een licht miezerbuitje en weer uitgeslagen.

Omvormer laat zien dat er dan ongeveer 70ma lekstroom is. Normaal zie ik 10ma. En nee er hangen geen kabels in het water of op de grond.

Volgens mij is hier niets aan te doen dan een alamat van 300ma te gaan gebruiken toch?
(beetje zonde van die nieuwe 30ma alamat)
100 is er ook nog

1 PVoutput . Dongen NB

• jobr
Ja, wel een stuk duurder dan 300ma (afgezien van de chinese merken)
Ging er meer om dat ik nog iets kan doen om het toch met die 30ma te kunnen doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

twieren schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Er liggen er nog 4 op de garage, daar heb ik (nog) geen foto van.
Mooi! maakt het topic toch net wat leuker 8)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Ik ben aan het kijken naar verdere uitbreiding van mn setup. Her en der is er ruimte voor 3 tot 5 paneeltjes. Microomvormer is een optie, maar ben nu wel gehecht geraakt aan SMA (zeker icm Homeassistent etc). Dus oplossing: Panasonics of sunpower maxeons om zo een hoog voltage te halen met een een klein string. Panasonic is overal uitverkocht en amper te krijgen. Maxeons zijn mega duur!

Tuurlijk hou ik marktplaats in de gaten en daar kwam deze langs: https://link.marktplaats.nl/m1742765389

Sunpower SPR X21-335 BLK, 57V VMPP. naast schaarse solar frontiers zijn dit soort panelen schaars 2e hands. ("ja het is niet helemaal de bedoeling, i know het is hier geen marktplaats") maar mocht iemand interesse hebben in een paar hoog voltage panelen, dan moeten we even PMen. 16 panelen en een 5kw 3fase omvormer zit ik niet op te wachten om dat op de pof aan te schaffen.

En anders mocht iemand deze hele set willen, zie het dan als een goede tip. Lijkt me een mooi A-merk setje voor een ok prijs (ja china habbybabbie 330wp panelen + growatt ding is goedkoper).

[ Voor 5% gewijzigd door tijmeng op 26-08-2021 22:31 ]

• Termy

Termy

Ik kwam dit tegen en vraag me af of dit wel echt nuttig is en/of klopt. Ze beweren dat de lichtere zonnepanelen geschikt zijn voor daken, vooral bedrijfspanden, waar normale 'zware' niet zouden kunnen worden toegepast.

Mijn twijfel hierbij is dat op bedrijfspanden je plat dak hebt (gros van de gevallen lijkt me) en het gewicht hem in het frame en ballast zit, niet in de panelen. Mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
@tijmeng Is die hoge stringspanning echt zo belangrijk? Zo'n SMA sunnyboy doet het toch ook al vanaf 80 V? Als je nu 72 cells panelen neemt, zit je met 3 ~ 5 panelen aan 125 ~ 210 Volt.
Kost je misschien een procentje rendement, maar vind je dat terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Termy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:16:
Ik kwam dit tegen en vraag me af of dit wel echt nuttig is en/of klopt. Ze beweren dat de lichtere zonnepanelen geschikt zijn voor daken, vooral bedrijfspanden, waar normale 'zware' niet zouden kunnen worden toegepast.

Mijn twijfel hierbij is dat op bedrijfspanden je plat dak hebt (gros van de gevallen lijkt me) en het gewicht hem in het frame en ballast zit, niet in de panelen. Mis ik iets?
Je kunt ook panelen leggen zonder ballast, door de frame constructie te verankeren aan het dak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je dat waterdicht krijgt op lange termijn, sure. Maar in dat geval betwijfel ik of die ~20 kg per paneel echt zo'n probleem zijn voor het dak... of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:10

vliegnerd

Nintendo fan.

Als ballast een probleem is voor een dak, wat doe je dan met sneeuw???

EDIT: dit is wel degelijk een verschil, zie reply van @twain4me

[ Voor 33% gewijzigd door vliegnerd op 27-08-2021 09:53 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

WackoH schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:18:
@tijmeng Is die hoge stringspanning echt zo belangrijk? Zo'n SMA sunnyboy doet het toch ook al vanaf 80 V? Als je nu 72 cells panelen neemt, zit je met 3 ~ 5 panelen aan 125 ~ 210 Volt.
Kost je misschien een procentje rendement, maar vind je dat terug?
@tijmeng
GoodWe doet het al vanaf 40 Volt. Ik heb daar ook 3 panelen op aangesloten. Vmpp 100 Volt, maar met schaduw zakt die terug naar 40 Volt :P. Soladin 600 doet het ook vanaf ~45 Volt, maar zal wat piekverliezen geven afhankelijk van de oriëntatie en vermogen. GoodWe gebruik ik nu vanwege de goeie schaduw management ten opzichte van de Soladin 600.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 27-08-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik zag dat een SMA Sunnyboy tot 50V terug kan zakken. Meer dan voldoende, lijkt me, als er tenminste drie panelen opkomen. Tenzij je nog met optimizers aan de gang gaat ;-)
(Experiment met 2 optimizers op 3 panelen met 42 V_mpp ging niet goed bij mij: omvormer ging soms uit. Niet onverwacht natuurlijk, maar ik wilde het even zien :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vliegnerd schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:13:
Als ballast een probleem is voor een dak, wat doe je dan met sneeuw???
1 sneeuw gaat weer weg

2 juist door die sneeuw moet je rekening houden met je ballast ;) met die sneeuw is rekening gehouden met die ballast niet.

constrcuties worden niet als eerste afgekeurd op sterkte maar op vervorming. een balk mag dus maar beperkt vervormen, in het geval van hout hebben we ook nog te maken met kruip dat wil zeggen dat een langduurige belasting zorgt dat de balk langzaam doorzakt/ mee vervomd.

Het probleem is dus vaak dat een constructie niet kan voldoen aan de regelgeving, maar tegelijk dus sterk genoeg is om niet in te storten, de problemen die je kan verwachten als je teveel ballast op de balken mikt: scheuren in het plafond, klemmende deuren, gescheurd glas etc.
en je kan het afschot van het dak verneuken, waardoor je een "zwembad" onder je panelen aan het maken bent. en juist icm kruip kan het dus zijn dat de doorbuiging steeds erger zal worden en uiteindelijk falen

Op bedrijfshallen liggen vaak stalen sandwich panelen, (pir met aan beide kanten staalplaat) en ook die hebben behoorlijk last van kruip bij langdurige belasting.

dus vervang niet zomaar veranderlijke belasting (sneeuw) voor permanente belasting (eigen gewicht) , tis gewoon niet het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:47:
constrcuties worden niet als eerste afgekeurd op sterkte maar op vervorming. een balk mag dus maar beperkt vervormen, in het geval van hout hebben we ook nog te maken met kruip dat wil zeggen dat een langduurige belasting zorgt dat de balk langzaam doorzakt/ mee vervomd.
Wij zijn bezig met een verbouwing (aanbouw kamer op zolder, plat dak) en dat dak wordt gedragen door 6 houten balken van 71x220 mm (net nog gemeten) over een oppervlakte van 3x5 m. Uiteraard vertikaal geplaatst, over de lange kant met gelijke onderlinge afstand en de buitenste 2 op de uitersten. Hiervan werd mij verzekerd dat ze zonnepanelen kunnen hebben. Ik ga ze niet maximaal belasten aangezien er niet genoeg plek is ivm de wat grote panelen die op het bestaande platte dak liggen om er meer dan 1 extra rij te plaatsen (plus eventueel een airco buitenunit later) maar aangezien dat dus een constante belasting zal zijn vraag ik me nu af hoe dit op langere termijn zal zijn. Het moet een slaapkamer worden dus daar ben ik best een groot % van de dag aanwezig en om nou het dak + panelen op me te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Wij zijn bezig met een verbouwing (aanbouw kamer op zolder, plat dak) en dat dak wordt gedragen door 6 houten balken van 71x220 mm (net nog gemeten) over een oppervlakte van 3x5 m. Uiteraard vertikaal geplaatst, over de lange kant met gelijke onderlinge afstand en de buitenste 2 op de uitersten. Hiervan werd mij verzekerd dat ze zonnepanelen kunnen hebben. Ik ga ze niet maximaal belasten aangezien er niet genoeg plek is ivm de wat grote panelen die op het bestaande platte dak liggen om er meer dan 1 extra rij te plaatsen (plus eventueel een airco buitenunit later) maar aangezien dat dus een constante belasting zal zijn vraag ik me nu af hoe dit op langere termijn zal zijn. Het moet een slaapkamer worden dus daar ben ik best een groot % van de dag aanwezig en om nou het dak + panelen op me te krijgen..
Is geen probleem, maar leg wel onder afschot want dat het dak gaat door hangen is zeker.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Termy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

. Hiervan werd mij verzekerd dat ze zonnepanelen kunnen hebben.
Er zijn veel mensen die zoiets roepen zonder enige onderbouwing, je kan exact uitrekening wat de doorbuiging gaat zijn.
Uiteindelijk zal het waarschijnlijk neerkomen op wat @reneeke1970 zegt, maar ik ga dat niet zo adviseren daar ken ik je situatie niet goed genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
twain4me schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

1 sneeuw gaat weer weg

2 juist door die sneeuw moet je rekening houden met je ballast ;) met die sneeuw is rekening gehouden met die ballast niet.
en 3 als er een dik pakket sneeuw valt, haal je dan eerst preventief de ballast weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:37:
Is geen probleem, maar leg wel onder afschot want dat het dak gaat door hangen is zeker.
En @twain4me: het wordt idd onder afschot gelegd (anders wordt het zeker een zwembad aangezien het in het verlengde ligt van het bestaande afschot) dus zo te horen is het een kwestie van checken dat het geen zwembad is na een forse regenbui zodra de panelen er liggen.

Daar is overigens nog geen tijdlijn voor. Ik worstel nog een beetje met elektra aangezien de huidige panelen op 1 fase zitten waar geen ~2 kWp bij kan. Mijn hoop is dat de bestaande kabel vervangen kan worden door 5x2.5 mm2 zodat ik de panelen op 2 fasen kan aansluiten en de airco op de 3e, maar dat is, zover ik begreep, afhankelijk van of de buis dik genoeg is die naar boven loopt en dat kan ik niet makkelijk zien. Er is 1 buis 19 mm en de rest 16 mm in de meterkast, maar geen idee of dat hem is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Termy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:07:
Mijn hoop is dat de bestaande kabel vervangen kan worden door 5x2.5 mm2 zodat ik de panelen op 2 fasen kan aansluiten en de airco op de 3e, maar dat is, zover ik begreep, afhankelijk van of de buis dik genoeg is die naar boven loopt en dat kan ik niet makkelijk zien.
Ik dacht dat je niet 2 verschillende groepen door 1 buis (of kabel) mag voeren.
N.B dit is wat anders dan dat je een 3 fase apparaat aansluit (= 1 groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

jobr schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

Ik dacht dat je niet 2 verschillende groepen door 1 buis (of kabel) mag voeren.
N.B dit is wat anders dan dat je een 3 fase apparaat aansluit (= 1 groep).
Ik heb dit eerder voorgesteld in het elektratopic en toen werd ik niet afgeschoten, dus ik had de hoop dat het kon. Zo niet, dan wordt het weer een stukje ingewikkelder.. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Termy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Ik heb dit eerder voorgesteld in het elektratopic en toen werd ik niet afgeschoten, dus ik had de hoop dat het kon. Zo niet, dan wordt het weer een stukje ingewikkelder.. :/
Die twee groepen voeg je samen op één drie fase automaat en is het ineens maar één groep.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Die twee groepen voeg je samen op één drie fase automaat en is het ineens maar één groep.
Daar zal het wel ok voor zijn maar dan zit de airco op de 3e fase aansluiten er niet in, gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:18

Proton_

Team Welles

@Termy volgens mij kan dat prima.
Ik wijs hierbij op het bestaan van deze twee standaarddingen, die van een krachtgroep een éénfase stopcontact aftakken:

Afbeeldingslocatie: https://850868.smushcdn.com/2280868/wp-content/uploads/2020/06/91130.jpg
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/000612351PI00/image.jpg?x=250&y=250

Maar in het kader van overzichtelijkheid zou ik dan wel op zolder een kleine onderverdeler maken waarbij het uitgesplitst wordt. Dan kan je het los spanningsloos maken en netjes labelen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Termy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:30:
[...]

Daar zal het wel ok voor zijn maar dan zit de airco op de 3e fase aansluiten er niet in, gok ik zo.
Why not?

Je kunt die krachtgroep gewoon weer onderverdelen in 3 enkelfase groepen.

Wel zal het qua spanningsval iets gunstiger zijn de airco aan te sluiten op eenzelfde groep waar ook op teruggeleverd wordt (gezien de kans groot is dat die draait terwijl de zon schijnt). Maar dat is wel een beetje gezeur in de marge misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 07:01
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Hetzelfde geldt voor enkelfase electrisch koken groep, met een dubbele automaat.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Conrado schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:29:
[...]

Hetzelfde geldt voor enkelfase electrisch koken groep, met een dubbele automaat.
Nee, dat is niet helemaal het zelfde. Dat is eigenlijk een 32A groep uitgevoerd als 2x16A wat alleen onder strikte voorwaarden mag (eigenlijk alleen om één apparaat aan te sluiten wat daar speciaal geschikt voor is).

Een 3-fasen groep is anders omdat dat "gewoon" een 16A groep is en er dus nooit meer dan 16A kan lopen, ook niet door de 0 of (als het echt mis zou gaan) de veiligheidsaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

mcDavid schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

Why not?

Je kunt die krachtgroep gewoon weer onderverdelen in 3 enkelfase groepen.

Wel zal het qua spanningsval iets gunstiger zijn de airco aan te sluiten op eenzelfde groep waar ook op teruggeleverd wordt (gezien de kans groot is dat die draait terwijl de zon schijnt). Maar dat is wel een beetje gezeur in de marge misschien.
Als het mag dan zeker, want dat zou het makkelijkste zijn. Overigens liggen er hier al veel zonnepanelen in de buurt en de hoogste fase is nog onder de 240 V dus daar maak ik me niet zo druk over. Zou wel het grootste deel van de zonnepanelen (de huidige) op een andere fase zetten zodra we dit doen. Helaas kan per definitie de airco niet op dezelfde fase als waar op teruggeleverd wordt als het allemaal via een 5-aderige kabel naar het dak gaat. Wordt ook nog wel uitvogelen hoe om te gaan met de werkschakelaar die er nu zit. Vast niet heel praktisch als altijd alle PV + airco tegelijk uit moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Termy In principe is je hele meterkast zelf natuurlijk een grote 3 fase onderverdeler met 1-fase eindgroepen. Waar je wel mee moet opletten is als je 2x PV + 1x Verbruiker hebt op 3 verschillende fases.

Terwijl de faseverschuiving er normaal voor zorgt dat de nul nooit meer dan 16A (de afzekering van de 3 fases) ziet, gaat die vlieger niet op in deze situatie. Als je namelijk L1 -16A, L2 -16A en L3 +16A hebt zal de nul 32A moeten verwerken.

Qua balans is het dan mooier om L1 + 2x L2 te doen (wel 3 losse draden op de aansluitingen van de 3-fase automaat), maar is wellicht wat onconventioneel. Andere optie is om een 4P automaat te gebruiken om de nul te beschermen, maar dan kan deze alsnog wel een hoge stroom voor zijn kiezen krijgen en afschakelen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

Zwaardere kabels lijkt mij een goede keuze,maar dat gaan ze niet snel doen, vrees ik. Twee jaar geleden hebben ze onze straat opgehoogd, en ik heb toen nog een interessant gesprek met de aannemer gevoerd en gevraagd of de nieuwe stroomkabels geschikt zijn om elk huis op een 3-fase aansluiting te zetten voor inductiekookplaten en laadpalen.
Antwoord was: Nee, dan moeten de trafohuisjes ook aangepast worden.

Wel vreemd dan? Je zou toch prima dikke kabels kunnen gebruiken, en later de trafo-huisjes aan te passen?
Zal wel weer een gevalletje van bezuiniging zijn geweest :F

Laten we hopen dat Stedin de trafo een tandje lager kan zetten. En mogelijk zou een extra trafo-huisje in de buurt ook helpen? Dat zijn geen simpele stappen in ieder geval.
Er is wat meer te melden over de stroomcapactieit in onze wijk/dorp die behoorlijk op zijn grens ligt voor wat betreft de levering. In dit topic heb ik al een hoop gepost over het probleem van onze GroWatt omvormer die op zonnig weer vaak uitklapt. De metingen zijn dat bij +/- 2000 watt (max 2500 watt kunnen onze panelen leveren) de omvormer eruitklapt bij +/- 254 volt. Het resetten gebeurt automatisch na een uur, en dus is er geen productie mogelijk. Zonde...
Alle drie de fasen zitten op een zonnige dag propvol, heeft Stedin geconstateerd.

Maar goed, er is contact met Stedin geweest, en inmiddels hebben we hier een kort telefoonlijntje kunnen krijgen naar iemand van de planningsdienst. Stedin is op de hoogte en ze houden ons op de hoogte. Omdat wij een van de 'interessantste klagers' zijn komen ze binnenkort mogelijk hier meetapparatuur aanleggen die tien dagen lang alle fasen komt opmeten, zodat Stedin kan zien op welke momenten er zware belasting is, en misschien nog wel meer data dan dat. Wel hebben ze gezegd dat het niet 1-2-3 op te lossen is, maar uiteraard werken we graag mee om dit te onderzoeken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AW_Bos
Sommige merken kunnen terugregelen als het voltage te hoog wordt.
Dat zou nog een laatste mogelijkheid zijn.

Google ff op
Volt to watt <merk>
Of hier op terugregelen

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2021 01:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@AW_Bos Heb ik je al eens aangeraden om bij hoge opbrengst bv de wasmachine, droger, of andere grote verbruikers in te schakelen? Dat kan dan iets helpen. En als je kabel naar je omvormer lang is kan een dikkere kabel jou ook helpen, maar je buren hebben dan een klein beetje groter probleem. Beste is de trafo in het trafohuisje op een andere aftakking zetten, dan krijg je na de trafo overal een lagere spanning. Ook in de winter. Is de spanning dan nog goed genoeg? (>220V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Dre schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:17:
@BeerBR
Heb je schaduw managment aanstaan van de SMA. De standaard MPPT van SMA is niet zo best met schaduw namelijk.

En heb je een grafiekje van de spanning op dezelfde dagen als dat je het vermogen hebt laten zien.
Kan je dit onderbouwen?

Ik lees dit namelijk voor het eerst, ik weet niet beter dan dat de shaduw management van SMA prima is bij vaste harde schaduw (dus geen bewegende bomen).
Sterker nog er zijn tests gepost in dit topic waaruit blijkt dat je soms beter je optimizers weg kan laten omdat die veel minder vaak de MPPT waardes checken en de ingebouwde MPPT het beter doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 31-08-2021 13:26 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic