• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik heb mij vooral gericht op de inhoud van onze nieuwbouw woning en niet de tuin bijvoorbeeld. Ik vroeg me af wat jullie vooral hebben betaalt voor je tuin? Onze tuin gaat 55m2 zijn, maar ik heb echt totaal geen idee wat ik kan verwachten

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01 18:50
Olivertwist278 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:35:
Ik heb mij vooral gericht op de inhoud van onze nieuwbouw woning en niet de tuin bijvoorbeeld. Ik vroeg me af wat jullie vooral hebben betaalt voor je tuin? Onze tuin gaat 55m2 zijn, maar ik heb echt totaal geen idee wat ik kan verwachten
160m2 tuin omspitten en op ca 1/3e een 20cm wit zand laten leggen, 1600 euro.
Schutting ca. 100-120 euro per meter.
Keramische tegels incl leggen ca 100 euro per m2 (grof geschat, weet het niet meer precies).
Graszoden incl leggen ca. 10 euro per m2.

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-01 09:11
Hier een tuintje van 75m2, vóór en achter. Alles laten doen maar niets bijzonders.
Schutting aan twee kanten, trampoline laten ingraven, afwatering terras, terras (tegels) en tuinpaadje laten straten. Verder een tweetal plantenborders met planten. 12,5k :*)

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hi allen,

Ik krijg nu van de aannemer van badkamer, toiletten en koof in de keuken het verzoek tot aanbetaling. 40% op factuur 1 van rond de 3000 euro en 50% op factuur rond de 700 euro.

Is dit gebruikelijk? En hoe kan ik controleren dat ik niet geld steek in een bedrijf wat ermee vandoor gaat?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ferra schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:55:
Hi allen,

Ik krijg nu van de aannemer van badkamer, toiletten en koof in de keuken het verzoek tot aanbetaling. 40% op factuur 1 van rond de 3000 euro en 50% op factuur rond de 700 euro.

Is dit gebruikelijk? En hoe kan ik controleren dat ik niet geld steek in een bedrijf wat ermee vandoor gaat?
Wat staat er in je voorwaarden/contract?

Gebruikelijk is 25% bij aanname
75% bij gereedkomen. ( meerwerk ).

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-12-2025
Hallo allemaal,

begin december getekend voor mijn nieuwbouw tussenwoning. het is een woning van 140m2, 3 hoog een standaard tussenwoning. volgens de aannemer is het een ENG woning met bodemwarmtepomp en 6 zonnepanelen. is het genoeg om eng te leven met maar liefst 6 panelen? voor mijn gevoel is het veelste weinig. vermogen van panelen zijn nog niet bekend bij de aannemer. wat zijn jullie ervaringen?

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-01 18:31
Yesiladam schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:44:
Hallo allemaal,

begin december getekend voor mijn nieuwbouw tussenwoning. het is een woning van 140m2, 3 hoog een standaard tussenwoning. volgens de aannemer is het een ENG woning met bodemwarmtepomp en 6 zonnepanelen. is het genoeg om eng te leven met maar liefst 6 panelen? voor mijn gevoel is het veelste weinig. vermogen van panelen zijn nog niet bekend bij de aannemer. wat zijn jullie ervaringen?
Energie neutraal is alleen het energieverbruik van de warmtepomp (verwarming, warm water) en ventilatie. dan klinkt dat met 6 panelen +- 2000-2500kwh al aardig energie neutraal.

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-10-2025
Beste mede klussers,

Eind 2024 zullen we de sleutels van een nieuwbouwwoning ontvangen, en met alle plannen en ideeën word ik ook een beetje overweldigd! Voordat ik lukraak begin met klussen, wil ik graag jullie hulp inschakelen om de juiste volgorde te bepalen.

In mijn hoofd ziet het stappenplan er als volgt uit:

1. Alarm & verzekeringen regelen: Veiligheid voorop! De woning moet natuurlijk goed beveiligd zijn voordat ik begin met klussen.
2. Wanden: Stucwerk, behang, schilderwerk - alles naar wens. Mocht er gestuct worden, dan houd ik rekening met 1-2 weken droogtijd en ventilatie.
3. Vloeren: Eerst het verwarmingsprotocol volgen, en dan tegels, laminaat, PVC, etc. leggen.
4. Finishing touches: Verlichting ophangen, badkameraccessoires bevestigen, spiegels ophangen, etc.
5. Inrichting: Tijd om de meubels uit te kiezen en neer te zetten!
6. Tuin: Tot slot de buitenruimte aanpakken.

Klopt deze volgorde zo, of moet ik ergens rekening mee houden? Ben ik iets belangrijks vergeten bij mijn stappenplan? En is het gebruikelijk om het alarm en de verzekeringen al vóór de sleuteloverdracht te regelen, of kan dat beter wachten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:38
raduf schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:36:
Beste mede klussers,

Eind 2024 zullen we de sleutels van een nieuwbouwwoning ontvangen, en met alle plannen en ideeën word ik ook een beetje overweldigd! Voordat ik lukraak begin met klussen, wil ik graag jullie hulp inschakelen om de juiste volgorde te bepalen.

In mijn hoofd ziet het stappenplan er als volgt uit:

1. Alarm & verzekeringen regelen: Veiligheid voorop! De woning moet natuurlijk goed beveiligd zijn voordat ik begin met klussen.
2. Wanden: Stucwerk, behang, schilderwerk - alles naar wens. Mocht er gestuct worden, dan houd ik rekening met 1-2 weken droogtijd en ventilatie.
3. Vloeren: Eerst het verwarmingsprotocol volgen, en dan tegels, laminaat, PVC, etc. leggen.
4. Finishing touches: Verlichting ophangen, badkameraccessoires bevestigen, spiegels ophangen, etc.
5. Inrichting: Tijd om de meubels uit te kiezen en neer te zetten!
6. Tuin: Tot slot de buitenruimte aanpakken.

Klopt deze volgorde zo, of moet ik ergens rekening mee houden? Ben ik iets belangrijks vergeten bij mijn stappenplan? En is het gebruikelijk om het alarm en de verzekeringen al vóór de sleuteloverdracht te regelen, of kan dat beter wachten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Alarm? Een woning beveiligen is wat anders dan veilig werken uiteraard. Zonder alarm kun je prima aan een woning werken. Volgens mij heeft het overgrote deel van NL geen alarm hoor.

Verder mis ik eventueel schilderwerk (op de wanden na)? Wellicht binnendeuren die je nog moet aflakken of kozijnen? Trapleuning en trap etc.
Raamdecoratie wellicht?

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:18
@raduf volgens mij moet je opstalverzekering lopen vanaf het moment dat je de sleutel krijgt. Als je die dan pas gaat regelen zou het theoretisch kunnen dat je huis afbrandt en je dus geen verzekering hebt.

Daarnaast zou ik het meubels kiezen naar voren halen, vaak zit er op meubels een levertijd van een aantal weken. Scheelt weer op een verhuisdoos zitten.

• Draakje5
  • Nu online
Volgens mij ben je voor een alarm vergunningsplichtig.
Verzekeringen en elektra inderdaad voor oplevering regelen. Water kan pas na oplevering.

Ik zou persoonlijk pas meubels kopen als je er al in zit, maar is natuurlijk anders als je nog geen meubels hebt.

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:13
@Raduf: Dit proces kan zeker in het begin best overweldigend zijn. Herkenbaar.

Hier dezelfde volgorde aangehouden.

in de periode vooraf ook bv alvast nadenken over internet aansluiting. We blijven Tweakers hè ;)

Indien nieuwe meubels inderdaad eerder ivm mogelijk lange levertijden. En dan op afroep alvast laten klaarzetten. Of in ieder geval vooraf goed laten informeren.

De woning wordt geleverd inclusief keuken? Zo ja staat de keuken al bij sleuteloverdracht of pas na oplevering. En dan nadenken over aanpakken (keuken)muren en vloer voordat de keuken wordt geplaatst.

Inboedel kan tzt ter overbrugging van verhuizing (bv twee maanden) op huidig en nieuw adres, zodat het op twee adressen gedekt is.

Veel plezier met de voorpret!

PS En dit forum blijven volgen. Veel goede tips in de loop van de afgelopen twee jaar gekregen. (y)

[ Voor 20% gewijzigd door Brains Bush op 14-02-2024 08:15 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:46
Zou vooral de meubels vroeg mee beginnen, levertijden van 12-16 weken zijn niet ongewoon

• SlayaStone
Misschien heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen gehad.

Snachts stijgt het co2 in onze slaapkamer best rap (we slapen met de deur dicht, wtw op stand 2 van de 3 zoals voorgeschreven, voldoende ruimte onder de deur aanwezig). Het lijkt mij niet normaal dat je dan elke ochtend wakker wordt van waardes van rond de 1600ppm. Is dit gewoon een kwestie van de wtw beter afstellen? We kunnen er zelf namelijk niks aan wijzigen. Ook is er standaard bij oplevering niet iets van een co2 sensor bij het systeem meegeleverd waardoor die automatisch harder gaat bij hoge concentraties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GVzayBt6mybuz0VABv4rBp8ChM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nchNvAChPvcKy7VJShUBlxCb.jpg?f=fotoalbum_large

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
SlayaStone schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:36:

Snachts stijgt het co2 in onze slaapkamer best rap (we slapen met de deur dicht, wtw op stand 2 van de 3 zoals voorgeschreven, voldoende ruimte onder de deur aanwezig). Het lijkt mij niet normaal dat je dan elke ochtend wakker wordt van waardes van rond de 1600ppm. Is dit gewoon een kwestie van de wtw beter afstellen? We kunnen er zelf namelijk niks aan wijzigen. Ook is er standaard bij oplevering niet iets van een co2 sensor bij het systeem meegeleverd waardoor die automatisch harder gaat bij hoge concentraties.

[Afbeelding]
Wat is het debiet van de unit op stand 2? Die kun je zelf aanpassen
En slaap je met 2 personen op de slaapkamer, met 1 inblaasventiel?
Bij mij gebeurt hetzelfde. Omdat er op iedere slaapkamer 1 ventiel is, en wij met 2 personen op de kamer slapen. Eigenlijk zou 2 ventielen handiger zijn, maar dat is niet nodig vanuit de bouw eisen, en wordt dus niet standaard gedaan.
Ik heb alle overige ventielen wat dicht gedraaid, dat helpt iets, maar het is pas echt goed met de deur op een kleine kier is

• wfvanputten

[Afbeelding]
Dit is precies de reden dat ik altijd met een raam open slaap. Dan maar minder energiezuinig }:O .

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:37

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Daarom hebben wij een Duco CO2 sensor toegevoegd in meerdere ruimtes, de slaapkamer komt dan niet boven de 1200 ppm in de nacht met twee slapenden en deur dicht. Helaas ook maar 1 inblaas ventiel per ruimte op de eerste en tweede.
wfvanputten schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Dit is precies de reden dat ik altijd met een raam open slaap. Dan maar minder energiezuinig }:O .
Raam open is geen optie, luchtkwaliteit is de stad is vaak niet goed en het geluid en licht stoort ons ook teveel. Juist een van de redenen dat we een WtW wilden, zodat de ramen nooit open hoeven. En dat gaat al meer dan 3 jaar goed.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 14-02-2024 08:49 ]

Gallery V&A

• SlayaStone
roltor schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Wat is het debiet van de unit op stand 2? Die kun je zelf aanpassen
En slaap je met 2 personen op de slaapkamer, met 1 inblaasventiel?
Bij mij gebeurt hetzelfde. Omdat er op iedere slaapkamer 1 ventiel is, en wij met 2 personen op de kamer slapen. Eigenlijk zou 2 ventielen handiger zijn, maar dat is niet nodig vanuit de bouw eisen, en wordt dus niet standaard gedaan.
Ik heb alle overige ventielen wat dicht gedraaid, dat helpt iets, maar het is pas echt goed met de deur op een kleine kier is
2 inblaasventielen, met 2 personen. Ik vind wel dat de inblaasventielen erg dicht bij de deur zitten, dus misschien dat het dan de kamer niet goed in verspreid?

Dit is verder het ontwerp (slaapkamer 2 slapen we in), huis is 140m2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-SaDOPV7YEBXFbY_D1QBBfpfJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXkf9qF7MVHtN2NW6Xn8717P.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt me niet te bedoeling de stand van die roosters aan te gaan passen toch? Dan creeer je een disbalans.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
SlayaStone schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:49:
[...]

2 inblaasventielen, met 2 personen. Ik vind wel dat de inblaasventielen erg dicht bij de deur zitten, dus misschien dat het dan de kamer niet goed in verspreid?

Dit is verder het ontwerp (slaapkamer 2 slapen we in), huis is 140m2
[Afbeelding]

Het lijkt me niet te bedoeling de stand van die roosters aan te gaan passen toch? Dan creeer je een disbalans.
Je hebt dan wel 2 ventielen op je slaapkamer, maar ze zijn zo afgeknepen dat er nauwelijks meer lucht door komt dan het ene ventiel op slaapkamer 1. Persoonlijk zou ik ze wat meer open zetten. Als dat niet het gewenste resultaat heeft, zijn ze ook weer zo terug gezet in hun oude stand.

En minder dan 50 m3 per uur, op stand hoog (dat is stand 3 neem ik aan?), is niet echt ruim bemeten hoor. Ik zou zelf 50 m3 per uur op stand 2 willen.
Je zou de unit eens een nachtje op stand 3 kunnen zetten om te meten of het dan goed gaat met de CO2. Nadeel is meer geluid en meer stroomverbruik.

Bij mij stonden alle ventielen maximaal open, niet ingesteld dus. Ik heb zelf wat geprobeerd, waarschijnlijk is de WtW nu niet meer helemaal in evenwicht, maar dat neem ik op de koop toe.
Ik heb liever een WtW die niet helemaal in evenwicht is, dan een te hoge CO2 concentratie of een unit die iedere nacht op stand 3 moet draaien.

• wfvanputten
BiG-GuY schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Daarom hebben wij een Duco CO2 sensor toegevoegd in meerdere ruimtes, de slaapkamer komt dan niet boven de 1200 ppm in de nacht met twee slapenden en deur dicht. Helaas ook maar 1 inblaas ventiel per ruimte op de eerste en tweede.

[...]

Raam open is geen optie, luchtkwaliteit is de stad is vaak niet goed en het geluid en licht stoort ons ook teveel. Juist een van de redenen dat we een WtW wilden, zodat de ramen nooit open hoeven. En dat gaat al meer dan 3 jaar goed.
Locatie is zeker een juist argument.
Hier adem ik liever de frisse lucht van het nabijgelegen natuurgebied in dan de lucht door het stoffige pijpjesstelsel. Ik vervang overigens elke 4 maanden de filters van mijn WTW, maar dan nog.

• Draakje5
  • Nu online
wfvanputten schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Hier adem ik liever de frisse lucht van het nabijgelegen natuurgebied in dan de lucht door het stoffige pijpjesstelsel. Ik vervang overigens elke 4 maanden de filters van mijn WTW, maar dan nog.
'men zegt' dat dit het functioneren van de WTW verstoort.

Weet iemand hoe, in welke mate, etc. het openen van een raam de functionaliteit van de WTW (negatief) beinvloed?

Ik ben er wel geinteresseerd naar. Want wij gaan straks ook op zolder een slaapkamer maken en daar zit in principe geen wtw aansluiting. Alleen twee ramen van een dakkapel. Duss als straks een van de kids daar gaat slapen, moet die voor frisse lucht m.i. het raam open zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 14-02-2024 09:58 ]

• wfvanputten
Draakje5 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:57:
[...]

'men zegt' dat dit het functioneren van de WTW verstoort.

Weet iemand hoe, in welke mate, etc. het openen van een raam de functionaliteit van de WTW (negatief) beinvloed?

Ik ben er wel geinteresseerd naar. Want wij gaan straks ook op zolder een slaapkamer maken en daar zit in principe geen wtw aansluiting. Alleen twee ramen van een dakkapel. Duss als straks een van de kids daar gaat slapen, moet die voor frisse lucht m.i. het raam open zetten.
Het kost in elk geval meer energie. Slaapkamer lekker koel (16 graden nu! Heerlijk!)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:19
wfvanputten schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Die frisse lucht wat jij denkt in te ademen wordt anders nog frisser door de prima filters in een knappe WTW installatie ;) .

@Draakje5 het kost inderdaad meer energie doordat je kamer flink afkoelt terwijl anders je "warme"lucht ook weer de inblaas lucht van de andere ruimtes op peil houd/verwarmd. Daarnaast creëer je ook onbalans in de halve woning. Echte strakke cijfers heb ik echter niet.
Dan zou je voor de gein een temp sensor in je WTW moeten uitlezen die net voor de kleppen zit zou ik zeggen. Dan een paar nachten met de ramen dicht en een paar nachten met de ramen open bij ongever gelijke buiten temperaturen en wind (lastig) maar dan heb je een idee hoeveel je lucht afkoelt.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 14-02-2024 11:19 ]

• Draakje5
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Die frisse lucht wat jij denkt in te ademen wordt anders nog frisser door de prima filters in een knappe WTW installatie ;) .

@Draakje5 het kost inderdaad meer energie doordat je kamer flink afkoelt terwijl anders je "warme"lucht ook weer de inblaas lucht van de andere ruimtes op peil houd/verwarmd. Daarnaast creëer je ook onbalans in de halve woning. Echte strakke cijfers heb ik echter niet.
Dan zou je voor de gein een temp sensor in je WTW moeten uitlezen die net voor de kleppen zit zou ik zeggen. Dan een paar nachten met de ramen dicht en een paar nachten met de ramen open bij ongever gelijke buiten temperaturen en wind (lastig) maar dan heb je een idee hoeveel je lucht afkoelt.
Over de energiekosten maak ik me niet zo druk. In de zomer verwarmen we ook niet, dus dan is dat ook niet zo relevant.
De onbalans is wel interessant. Wat doet het openen van een raam op de slaapkamer boven, of op zolder, met de WTW aan/afvoer bijvoorbeeld in je woonkamer.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:19
Draakje5 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Over de energiekosten maak ik me niet zo druk. In de zomer verwarmen we ook niet, dus dan is dat ook niet zo relevant.
De onbalans is wel interessant. Wat doet het openen van een raam op de slaapkamer boven, of op zolder, met de WTW aan/afvoer bijvoorbeeld in je woonkamer.
Als er ruimte onder je deuren zit dan merk je het al wel. In onze woning tenminste wel. Ik voel gelijk aan de deur in de hal beneden of er boven een raam openstaat.

• wfvanputten
GeeMoney schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Daar geloof ik op mijn locatie dus echt geen reet van.
De CO2 en fijnstof meters geven mij ook echt gelijk.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:01

vliegnerd

Nintendo fan.

wfvanputten schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Daar geloof ik op mijn locatie dus echt geen reet van.
De CO2 en fijnstof meters geven mij ook echt gelijk.
Je hebt dus een niet goed afgeregelde of verkeerd ontworpen WTW installatie. (En dat zal vast voor 80% van de nieuwbouwwoningen gelden).

In de Randstad kun je met een goede WTW installatie en F7 filters de luchtkwaliteit een klein beetje verbeteren ten opzichte van slapen met het "het raam open". En het scheelt een boel herrie.

Over stookkosten hoor ik mijn buren, die met het raam open slapen, nooit. Over herrie wel echt heel vaak.

Ik moest wel zelf de WTW afstellen/inregelen om de CO2 in de slaapkamer op het juiste niveau te krijgen. Want bij oplevering stond de boel bijna potdicht in mijn slaapkamer 8)7

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Hier een Orcon waar ik een tijdje terug CO₂ meters voor heb aangeschaft (woonkamer/slaapkamers/kantoor).
Desalniettemin verwacht ik dat de WTW verre van optimaal (als überhaupt) is ingeregeld.

Ik lees online diverse "diensten" voor het inregelen:

https://intovent.nl/diensten/meten-en-inregelen -> € 149,95 per unit ("Luchtzijdig inregel warmeterugwin (WTW) incl. rapport")

https://alphaventilatie.nl/wtw-unit/inregelen/ -> €675 (nieuwbouw, anders €325) :? ("Metingen debieten en luchtdruk, WTW unit inregelen, Afzuigventielen inregelen, Rapportage meting, Uitleg & ventilatieadvies")

https://www.rob-ben.nl/tarieven.html -> €159,95 ("Luchtzijdig inregel warmeterugwin (WTW) incl. rapport")
etc.

Zie door het bomen het bos niet meer.. Hoe moet ik als leek weten welk pakket nodig is?

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 14-02-2024 13:32 ]

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Source90 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:16:
Hier een Orcon waar ik een tijdje terug CO₂ meters voor heb aangeschaft (woonkamer/slaapkamers/kantoor).
Desalniettemin verwacht ik dat de WTW verre van optimaal (als überhaupt) is ingeregeld.
Welke meters heb je aangeschaft? Hier ook een Orcon.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Oh die hangen hier standaard al. Zijn verder niet uit te lezen of "slim" te maken toch?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Reken op €100 (alles gras) - €200 (borders/potten/bestrating/etc) per m2.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:01

vliegnerd

Nintendo fan.

Source90 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:16:

Ik lees online diverse "diensten" voor het inregelen:

https://intovent.nl/diensten/meten-en-inregelen -> € 149,95 per unit ("Luchtzijdig inregel warmeterugwin (WTW) incl. rapport")

https://alphaventilatie.nl/wtw-unit/inregelen/ -> €675 (nieuwbouw, anders €325) :? ("Metingen debieten en luchtdruk, WTW unit inregelen, Afzuigventielen inregelen, Rapportage meting, Uitleg & ventilatieadvies")

https://www.rob-ben.nl/tarieven.html -> €159,95 ("Luchtzijdig inregel warmeterugwin (WTW) incl. rapport")
etc.

Zie door het bomen het bos niet meer.. Hoe moet ik als leek weten welk pakket nodig is?
Ik heb gekozen voor zelf inregelen. Dat gaat best makkelijk als je ziet wat de Orcon en RF15s doen.

Ik gebruik de integratie ramses_cc in Home Assistant om met behulp van een USB stick de radio berichten tussen Orcon WTW en RF15s af te vangen. (Orcon HRC RF modbus in ESPHome)
Dan kun je bijvoorbeeld ook de CO2 waarden zien die de RF15s rapporteren, je ziet ook hoe hard de fan draait enz.
(Hoewel een simpele smart plug op de stekker dat ook wel laat zien, ik heb beide).

Door die meet gegevens weet ik dat:
- mijn orcon in stand 2 "nachtstand" helemaal niet harder draait dan in stand 1. (Stand 2 oneindig lang werkt wel, maar de RF15 heeft die optie helemaal niet). De nachtstand zoals die in mijn huis bedoeld is werkt dus gewoon helemaal niet.
- mijn orcon helemaal nooit en te nimmer echt nooit nooit nooit reageert op vocht. Terwijl de vochtsensor wel gewoon werkt. Ik stuur vochtregeling zelf aan via Home Assistant.
- Omdat mijn ventielen in de slaapkamer veel te dicht zaten was de CO2 in de slaapkamer te hoog, ondanks dat de WTW vol stond te loeien in auto modus in de nacht.

Door de ventielen steeds een beetje bij te stellen heb ik de boel op "auto" goed in de nacht. De CO2 is dan rond de 900 ppm in "buitengewoon goed" modus. Beter kan niet met standaard Orcon besturing. Maar ik vind 900 - 1000 ppm piek in de nacht prima.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Source90
vuurtjih schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Oh die hangen hier standaard al. Zijn verder niet uit te lezen of "slim" te maken toch?
Standaard CO₂ vanuit de bouw? Dat is luxe. Hier hing een standaard 1-2-3-keuze schakelaar en (als meerprijs optie) een afstandsbediening in de badkamer. Alles achteraf vervangen voor CO₂.

Deze topics zou je kunnen doorspitten om hem smart te maken:
https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584
Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz
Willie-wortel in "FanX RF USB Dongle"
Orcon HRC RF modbus in ESPHome

Edit: @vliegnerd heeft de laatste al geplaatst.

Zelf nog niet aan toegekomen, staat nog op het lijstje.

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 14-02-2024 13:57 ]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zit de berichten hierboven wel met enige verbazing te lezen.

Ben zelf nu al een hele tijd met de aannemer in conflict over het op orde krijgen van de (mechanische) ventilatie hier in huis die aan alle kanten niet bleek te voldoen bij oplevering.
Als de ventilatie (zo overduidelijk) niet voldoet waarom dat dan niet aankaarten bij de aannemer?

@Source90: Dat was dan iets wat mijn aannemer standaard wel deed. CO2 gestuurd systeem met sensoren in Woonkamer/keuken en Master Bedroom.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:46
HIer ook CO2 gestuurd systeem vanuit de bouw. Dat het niet werkt op dit moment is even een tweede, maar daarvoor komt volgende week een monteur.

Maar lijkt me wel dat als alles niet goed is ingeregeld dat dat in eerste instantie een opleverpunt vanuit de bouw zou moeten zijn

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ook eens het rapport erbij gepakt, eerste vraag hierbij is of dat er echt gemeten is, maar dat is niet te bewijzen.
Unit: HRU350
Bij de afvoerventielen is de berging meegenomen, dit zijn gewoon 2 losse ventielen. Daarnaast had de berging geen verbinding met de woning... Als ik het rapport moet geloven heb ik overdruk van 50m3/uur

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bij ons vanuit de bouw enkel in de Woonkamer een CO2 sensor met knop/bediening erin en een vochtsensor in de Duco EnergyComfort 325 zelf die prima werkt voor de automatische ventilatie van de badkamer.

Heb achteraf zelf 5 extra Duco CO2 sensoren toegevoegd voor 5 ruimtes. Daarna heb ik ook de ventielen vervangen voor Duco design ventielen, daarbij ook gezien dat de originele gewoon overal vol open stonden (dus niet ingeregeld). Dit toen enigszins logischer verdeeld qua opening per ruimte.

Gallery V&A

• Farmerwood
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:30:
Bij ons vanuit de bouw enkel in de Woonkamer een CO2 sensor met knop/bediening erin en een vochtsensor in de Duco EnergyComfort 325 zelf die prima werkt voor de automatische ventilatie van de badkamer.

Heb achteraf zelf 5 extra Duco CO2 sensoren toegevoegd voor 5 ruimtes. Daarna heb ik ook de ventielen vervangen voor Duco design ventielen, daarbij ook gezien dat de originele gewoon overal vol open stonden (dus niet ingeregeld). Dit toen enigszins logischer verdeeld qua opening per ruimte.
Wat zegt het inregelrapport van je aannemer? Zijn ze wettelijk verplicht om je te verstrekken bij oplevering van de woning.
Als daar gegevens in staan die niet overeen komen met alle ventielen vol open dan zou ik de aannemer toch eens om uitleg vragen.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:57
Heb al gemerkt bij mijn aannemer dat het soms minder energie kost om het zelf te doen..
iets met Choose your battles O-)

[ Voor 18% gewijzigd door mentalozzie op 14-02-2024 16:40 ]

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2025
Het probleem is dat expertise op dit gebied (WTW, warmtepompen) volgens mij dun bezaaid is en dat de consument maar moet geloven dat alles goed is ingeregeld en ingesteld. Ter illustratie: wij hadden een storing aan de warmtepomp. Iets met sensoren van tapwater, waardoor het tapwater niet werd opgewarmd en door de storing deed de warmtepomp ook verder niets meer dus we hadden ook geen verwarming. Er is drie keer een monteur geweest. De eerste keer werden de sensoren gereset, maar de storing kwam na een paar uur terug. Daarna kwam er een andere monteur. Die belde weer met iemand anders en kwam tot de conclusie dat de sensoren vervangen moesten worden. Dat kon hij niet doen (het was al avond). De volgende dag kwam de eerste monteur weer. Die heeft toen telefonisch met de hoofdmonteur het systeem nagelopen en kwam tot de volgende constateringen:
- de bypass was niet ingeschakeld;
- de tapwatertemperatuur was te hoog ingesteld (op 58 graden. 53 graden zou beter zijn. Echter zo is het ons niet verkocht; in de TO staat 58 graden dus daar moet ik nog achteraan);
- de sensoren zaten door een tie-wrap zo strak dat ze niet goed werkten. Deze moeten voor de zekerheid worden vervangen.

Conclusie: het systeem is niet goed geïnstalleerd (tie-wrap en verschillende verkeerde instellingen). De storingsmonteurs lijken maar weinig verstand te hebben van het systeem. En de grote vraag: is het systeem nu wel goed ingesteld? Ik hoop het, maar heb geen idee. Ik zou een andere installateur kunnen raadplegen, maar die zal weer wat anders constateren en concluderen.

Dit alles maakt ook dat ik weinig vertrouwen heb in een service-contract. Eerder is hier al geschreven dat onderhoud eigenlijk niet nodig is. De installateur zegt dat onderhoud wel nodig is (eigen belang uiteraard). Als consument moet je maar wat gokken. Mijn vertrouwen in de branche is echter niet heel groot. Ik krijg toch sterk de indruk dat de monteurs van deze installateur een middagje bijscholing hebben gehad over warmtepompen, maar er niet echt verstand van hebben.

• mentalozzie
Ken Wood schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:40:
Het probleem is dat expertise op dit gebied (WTW, warmtepompen) volgens mij dun bezaaid is en dat de consument maar moet geloven dat alles goed is ingeregeld en ingesteld. Ter illustratie: wij hadden een storing aan de warmtepomp. Iets met sensoren van tapwater, waardoor het tapwater niet werd opgewarmd en door de storing deed de warmtepomp ook verder niets meer dus we hadden ook geen verwarming. Er is drie keer een monteur geweest. De eerste keer werden de sensoren gereset, maar de storing kwam na een paar uur terug. Daarna kwam er een andere monteur. Die belde weer met iemand anders en kwam tot de conclusie dat de sensoren vervangen moesten worden. Dat kon hij niet doen (het was al avond). De volgende dag kwam de eerste monteur weer. Die heeft toen telefonisch met de hoofdmonteur het systeem nagelopen en kwam tot de volgende constateringen:
- de tapwatertemperatuur was te hoog ingesteld (op 58 graden. 53 graden zou beter zijn. Echter zo is het ons niet verkocht; in de TO staat 58 graden dus daar moet ik nog achteraan);
- de sensoren zaten door een tie-wrap zo strak dat ze niet goed werkten. Deze moeten voor de zekerheid worden vervangen.

Conclusie: het systeem is niet goed geïnstalleerd (tie-wrap en verschillende verkeerde instellingen). De storingsmonteurs lijken maar weinig verstand te hebben van het systeem. En de grote vraag: is het systeem nu wel goed ingesteld? Ik hoop het, maar heb geen idee. Ik zou een andere installateur kunnen raadplegen, maar die zal weer wat anders constateren en concluderen.

Dit alles maakt ook dat ik weinig vertrouwen heb in een service-contract. Eerder is hier al geschreven dat onderhoud eigenlijk niet nodig is. De installateur zegt dat onderhoud wel nodig is (eigen belang uiteraard). Als consument moet je maar wat gokken. Mijn vertrouwen in de branche is echter niet heel groot. Ik krijg toch sterk de indruk dat de monteurs van deze installateur een middagje bijscholing hebben gehad over warmtepompen, maar er niet echt verstand van hebben.
Wij hebben echt precies hetzelfde gehad....
monteur dag 1: Ja de buizen zitten verkeerd om aangesloten. Kom het morgen regelen
monteur dag 2: Nee ze waren wel goed aangesloten maar de sensor van de boiler stond niet goed
monteur dag 3: Nee blabla etc.

En ik heb geen idee want heb er geen verstand van... zucht

• Farmerwood
  • Niet online
mentalozzie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:40:
Heb al gemerkt bij mijn aannemer dat het soms minder energie kost om het zelf te doen..
iets met Choose your battles O-)
Zou ik zelf ook met alle liefde gedaan hebben, maar de aannemer heeft er hier wel zo'n rommeltje van gemaakt dat herstel waarschijnlijk in de tienduizenden euro's loopt en zolang het bij de advocaat/rechter ligt mag ik sowieso zelf niks doen...

Heb de aannemer inmiddels zo vaak terecht moeten wijzen op basis van kennis die ik in maximaal enkele dagen opgedaan heb dat je je echt af vraagt of er daar überhaupt enige kennis aanwezig is over het onderwerp...

• BiG-GuY

BiG-GuY

Farmerwood schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Wat zegt het inregelrapport van je aannemer? Zijn ze wettelijk verplicht om je te verstrekken bij oplevering van de woning.
Als daar gegevens in staan die niet overeen komen met alle ventielen vol open dan zou ik de aannemer toch eens om uitleg vragen.
De woning is ondertussen in juli 2021 opgeleverd, dit is nog onder oude voorwaarden gebouwd uit 2019 volgens mij. Weet niet vanaf wanneer deze rapporten verplicht waren? Dit is niet op basis van BENG gebouwd in ieder geval.

Gallery V&A

• Farmerwood
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:52:
[...]

De woning is ondertussen in juli 2021 opgeleverd, dit is nog onder oude voorwaarden gebouwd uit 2019 volgens mij. Weet niet vanaf wanneer deze rapporten verplicht waren? Dit is niet op basis van BENG gebouwd in ieder geval.
Mijn woning is in januari 2021 opgeleverd en ook getekend in 2019. Valt dus ook nog onder EPC.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• wfvanputten
vliegnerd schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Je hebt dus een niet goed afgeregelde of verkeerd ontworpen WTW installatie. (En dat zal vast voor 80% van de nieuwbouwwoningen gelden).

In de Randstad kun je met een goede WTW installatie en F7 filters de luchtkwaliteit een klein beetje verbeteren ten opzichte van slapen met het "het raam open". En het scheelt een boel herrie.

Over stookkosten hoor ik mijn buren, die met het raam open slapen, nooit. Over herrie wel echt heel vaak.

Ik moest wel zelf de WTW afstellen/inregelen om de CO2 in de slaapkamer op het juiste niveau te krijgen. Want bij oplevering stond de boel bijna potdicht in mijn slaapkamer 8)7
Ik geloof het allemaal wel. Ik ben tevreden met wat het doet (Zehnder ComfortE 350).
Ik woon aan de rand van een dorp, niet ver van een natuurgebied.

Het is prima zo. Ding maakt geen lawaai in elk geval.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Farmerwood schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Mijn woning is in januari 2021 opgeleverd en ook getekend in 2019. Valt dus ook nog onder EPC.

***members only***
Toch even de documentatie erbij gepakt en zie dat er wel een tekening bij zat van Sanitair/Luchtinstallatie met aangepaste getallen met debiet per punt. Wij hebben de tekeningen van 4 woningen (2-onder-1 kap) uit ons project. Dus zie wel de verschillen tussen de woningen qua ingetekende debieten.

Op de standaardventielen kon je minder makkelijk zien hoe ze ingeregeld waren, dus misschien dat ze wel ingeregeld waren? Er zaten geen schuimpjes in zoals met de Design ventielen wel gebruikt wordt voor het debiet.

Met de Design XL ventielen heb je max 75m3/h afvoer of 50m3/h aanvoer.

Lijkt erop dat we grotendeels hetzelfde hebben gedaan qua verdeling als origineel ingetekend :+ .

Woning met 3 woonlagen en in totaal 128m2 oppervlak.

BG:
  • Open Woonkamer: 3x 40m3 aanvoer
  • Open Keuken: 2x 60m3 afvoer (verhoogt naar 2x 75m3)
  • Toilet: 1x 25m3 afvoer (verhoogt naar 1x 50m3)
1e:
  • Badkamer: 1x 50m3 afvoer (verhoogt naar 1x 75m3)
  • Slaapkamer 1: 1x 50m3 aanvoer
  • Slaapkamer 2: 1x 25m3 aanvoer
  • Slaapkamer 3: 1x 30m3 aanvoer
2e:
  • Multi ruimte: 1x 30m3 aanvoer (verhoogt naar 1x 50m3)
  • Wasruimte: 1x 60m3 afvoer

[ Voor 65% gewijzigd door BiG-GuY op 14-02-2024 17:27 ]

Gallery V&A

• wfvanputten

Precies dit.

Onze warmtepomp gaf ook met enige regelmaat een storing. Dit is pas verholpen toen de aannemer de leverancier inschakelde (na twee eerdere eigen interventies waarbij ze van alles probeerden). Pas daarna loopt alles als een zonnetje... De leverancier had er echt zóveel meer verstand van dat ik inderdaad weinig vertrouwen heb in de (onder)aannemer op dat vlak.

• Source90
[...]

***members only***
Hier heb ik het toentertijd wel aangekaart maar kreeg terug "dat het allemaal conform bouwbesluit ingeregeld was".

Tijdje terug met twee buren vergeleken en letterlijk alle ventielen stonden hetzelfde. Terwijl één van de buren de gehele indeling heeft gewijzigd (muur slaapkamer vervallen tijdens bouw, woonkamer//keuken omgedraaid vanuit bouw) en de andere buren geen uitbouw hebben.

Lijkt mij bijzonder dat dan alle gegevens hetzelfde zijn. Klinkt meer als; éénmalig inmeten en voor alle woningen hetzelfde hanteren, terwijl de woningen niet identiek zijn.

Ik denk dat het volume van de WTW die wij hebben wel afdoende is en had geen zin om (naast de overige opleverpunten) hier ook nog met gestrekt been in te gaan, wetende dat zij vol blijven houden dat er ingeregeld is met een rapport.
Dan maar voor een paar honderd euro iemand lang laten komen om de boel goed in te regelen.

• mentalozzie
[...]

***members only***
Welke aannemer is dit?

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024

Herkenbaar, die van ons (net als de warmtepomp van de buren die op dezelfde bron zitten aangesloten) staat ook in storing. Er zijn nu al tig mensen geweest maar het wordt niet beter. Wij hebben een servicecontract bij KG...

• Farmerwood
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:09:
[...]
Op de standaardventielen kon je minder makkelijk zien hoe ze ingeregeld waren, dus misschien dat ze wel ingeregeld waren? Er zaten geen schuimpjes in zoals met de Design ventielen wel gebruikt wordt voor het debiet.
Op de standaard ventielen staan heel klein de nummers 1 t/m 6 bij ons. En dat zijn dezelfde die ik bij heel veel mensen zie. Maar je moet er wel goed op letten idd.

Ik heb de 2 ventielen in de keuken vervangen door de design versies van Duco. Die hebben idd 3 schuimpjes waarmee je het debiet kiest (25, 50 of 75 m2) Die hebben dus eigenlijk maar 3 standen i.p.v 6.
Source90 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:14:
[...]
Hier heb ik het toentertijd wel aangekaart maar kreeg terug "dat het allemaal conform bouwbesluit ingeregeld was".

Tijdje terug met twee buren vergeleken en letterlijk alle ventielen stonden hetzelfde. Terwijl één van de buren de gehele indeling heeft gewijzigd (muur slaapkamer vervallen tijdens bouw, woonkamer//keuken omgedraaid vanuit bouw) en de andere buren geen uitbouw hebben.

Lijkt mij bijzonder dat dan alle gegevens hetzelfde zijn. Klinkt meer als; éénmalig inmeten en voor alle woningen hetzelfde hanteren, terwijl de woningen niet identiek zijn.
Dat kreeg ik ook als antwoord, incl een hele levendige beschrijving van de uitvoerder hoe dat inregelen enkele weken eerder gedaan was. En het blijkt nooit gedaan te zijn...

Van enkele experts op het gebied die ik gesproken heb begreep ik dat aannemers meestal 1 ventilatieberekening per type woning laten maken. Die is nodig voor de vergunningsaanvraag en het betreft dan ook de 'model/basis-woning' die aangeboden wordt.
Voor elke relevante aanpassing die je doet, zoals een uitbouw, zou de aannemer een nieuwe berekening moeten laten maken, maar in de praktijk gebeurd(e) dat meestal niet. Kost tenslotte geld en tijd. Dus ze passen zelf de berekening aan (of niet) en installeren het op die manier.
Ik heb er geen baat bij ze publiekelijk zwart te maken.

Members only:

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
[...]

Ik denk dat het volume van de WTW die wij hebben wel afdoende is en had geen zin om (naast de overige opleverpunten) hier ook nog met gestrekt been in te gaan, wetende dat zij vol blijven houden dat er ingeregeld is met een rapport.
Dan maar voor een paar honderd euro iemand lang laten komen om de boel goed in te regelen.
Ze hebben hier de woning volledig lucht dicht gemaakt, in geregeld en getest.

En dat zonder voordeur. Best knap.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Ze hebben hier de woning volledig lucht dicht gemaakt, in geregeld en getest.

En dat zonder voordeur. Best knap.
Voor dat soort testen mogen ze openingen tijdelijk dicht maken.
Als er bv een gat in de gevel gemaakt voor je afzuigkap in de keuken, dan mogen ze die (voor zover ik begrepen heb) dicht plakken tijdens die testen.

Maar het wordt vandaag wel weer bevestigt hier dat ventilatie een aandachtspunt is bij je nieuwe woning.

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
YKla schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:47:
Vandaag konden we inschrijven/optie aanvragen op de bouwnummers. Als eerste optie de 2-1 op de hoek, en daarna eentje in de rij. Gegaan voor de woningen waarvan we het vooraanzicht het fraaist vonden, de panelen maximaal de zon pakken en de ondergaande avondzon op de te realiseren overkapping / buitenkeuken staat. Ook maar direct de financiële check erbij gedaan.

Nu een week in spanning de loting afwachten. 15e weten we meer.
Nou lekker dan. Tussentijds de voorkeuren gewijzigd, vandaag nog gecontroleerd, blijken nu na sluiting de oorspronkelijke keuzes doorgegeven te zijn. Nog een mail achteraan gestuurd maar ik vermoed zomaar eens dat dat niks uit gaat halen.

[ Voor 5% gewijzigd door YKla op 14-02-2024 21:13 ]

• Draakje5
  • Nu online
Iemand bekend met mogelijkheden om een paar mm van een egaline vloer af te halen?
Is dit mogelijk dmv schuren?

Ze hebben bij ons in de garage een egaline aangebracht, alleen nu kom ik straks met de tegels waarschijnlijk een mm of 2 boven de dorpel uit naar de woonkamer (in de garage). Onhandig en niet mooi. Het liefst zou ik er dus wat afschuren. Het gaat om 9m2.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 14-02-2024 21:18 ]

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:58
@Draakje5 je zou dat met een saneerfrees kunnen doen..

https://www.boels.com/nl-...reesmachine-230-v/p/10961

[ Voor 38% gewijzigd door Frantic op 15-02-2024 01:22 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
[...]

Hier nog erger: Type C ventilatie. Opleverrapport voldeed net niet en was gemeten zonder afdekvloeren en met de tochstrip in de voordeur ingedraaid, waardoor er dus overal veel grotere kieren waren dan na afbouw. In de vloer zijn te dunne buizen gestort (80mm). Twee ventielen ontbraken in de keuken (stonden er 3 op tekening en er zat er maar 1, terwijl we nog overleg gehad hadden over de plaatsing), maar er viel niets aan te doen.

Ik zou een heel langdurig formeel traject in moeten en dat win je simpelweg niet als je je huis al die tijd niet leeg kunt laten staan.

Ik heb het nu zelf zo goed en zo kwaad als het gaat opgelost. Niet ideaal, maar veel beter dan wat het was.

Achteraf blijkt dat ook hier de berekeningen op basis van 1 standaardwoning gedaan zijn, terwijl er daarvan maar 1 gebouwd is. De andere 8 zijn allemaal veel groter, met extra verdiepingen, of, zoals bij ons, een uitbouw van 2,4 x 8,5 x 7 meter. Het ventilatiesysteem is daar niet op aangepast.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
  • Nu online
Farmerwood schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Voor dat soort testen mogen ze openingen tijdelijk dicht maken.
Als er bv een gat in de gevel gemaakt voor je afzuigkap in de keuken, dan mogen ze die (voor zover ik begrepen heb) dicht plakken tijdens die testen.
Mogen, ja, of ze het doen?
Maar het wordt vandaag wel weer bevestigt hier dat ventilatie een aandachtspunt is bij je nieuwe woning.
Dat is zeer zeker waar. Het is alleen een van die punten waar je heel moeilijk zelf aan kunt rekenen of achteraf aanpassingen aan kunt doen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
  • Nu online
Krijgertje1979 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:50:
[...]

@Blihi Is er ergens documentatie waar ik naar kan verwijzen over dat steeds bijvullen een lekkage is? Moet deze week voor derde keer bijvullen in 8 maanden tijd (staat nu weer op 0,5 bar).
Ik weet niet wat voor documentatie je zoekt? Het water moet ergens blijven, de vraag is waar.

Bij een gloednieuwe installatie kan het zijn dat er wat lucht achter is gebleven, maar 3 keer in 8 maanden lijkt me teveel. Dan is er wel heel slecht ontlucht.

Je kunt controleren of je expansievat lek is (even losjes tegenaan tikken met een metalen moersleutel. Bovenin zit water, onderin zit lucht. Je kunt horen of er water onderin zit).

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:57:
[...]
Dat is zeer zeker waar. Het is alleen een van die punten waar je heel moeilijk zelf aan kunt rekenen of achteraf aanpassingen aan kunt doen.
Het zal per woning verschillen of er nog iets aan te doen is.
Mijn ervaring tot nu toe is dat narekenen van een ventilatieberekening niet zo moeilijk is, maar zelf een goede berekening maken vraagt wel kennis van zaken en regels.

Mijn punt richting de aannemer is nog steeds dat de te smalle ingestorte afvoerbuis van 125 mm i.p.v 180mm 'hersteld' kan worden door via een lepe hoek in het trapgat een extra afvoer te realiseren in de woonkamer.

Ook het bij plaatsen van extra roosters is geen enkel probleem.

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 15-02-2024 09:07 ]

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:01
Ik lees de discussie over ventilatie en ben toch maar eens naar onze tekeningen gaan kijken. Valt me nu op dat er bij ons in de keuken één ventiel ingetekend staat, een ventilatie toevoer. Lijkt mij logisch om in de keuken een ventilatie afvoer te hebben toch? Is dat niet ook verplicht?

• Blihi
  • Nu online
gdvm schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:42:
Ik lees de discussie over ventilatie en ben toch maar eens naar onze tekeningen gaan kijken. Valt me nu op dat er bij ons in de keuken één ventiel ingetekend staat, een ventilatie toevoer. Lijkt mij logisch om in de keuken een ventilatie afvoer te hebben toch? Is dat niet ook verplicht?
Aangenomen dat je balansventilatie krijgt: Ja, in de keuken hoort de afvoer. De toevoer is normaal gesproken in de slaapkamers / woonkamer, afvoer in de natte ruimtes en de keuken,

• Farmerwood
  • Niet online
gdvm schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:42:
Ongeacht je type ventilatie zijn er minimale eisen aan de afvoer in de keuken: 21 dm3 per seconde

Zie bv hier:
- https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/
- https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6

• gdvm
Farmerwood schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Ongeacht je type ventilatie zijn er minimale eisen aan de afvoer in de keuken: 21 dm3 per seconde

Zie bv hier:
Bedankt voor de documenten. Ik ga contact opnemen met de kopersbegeleiding en navragen of het een foutje op deze verkooptekening is, hopelijk staat het in de installatie tekeningen waarmee ze bezig gaan wel goed ingetekend.

• Brains Bush
Hier ook net gecheckt. Inderdaad wat @Blihi aangeeft.

Keuken 2x, badkamer,toilet en technische ruimte elk 1x afvoer.
Woonkamer 3x, slaapkamers elk 1x 'invoer'

• Draakje5
  • Nu online
Hier 4 aanvoer in de woonkamer en 3 afvoer in de keuken. Slaapkamers 1 invoer, muv de 'master' bedroom 2 invoeren en 1 afvoer op zolder onder de WTW en op de badkamer en 2x toiletten.
Onze WTW is een DUCO met een capaciteit van 325M3 /h, ofwel 90 dm3 per /s.

Op de originele tekening zonder uitbouw stonden 3 aanvoer en 2 afvoer ventielen, dus waarschijnlijk van beide 1 bij gekregen door de uitbouw. Capaciteit van de WTW unit zelf lijkt niks aan veranderd te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Draakje5 op 15-02-2024 11:04 ]

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:04:
Hier 4 aanvoer in de woonkamer en 3 afvoer in de keuken. Slaapkamers 1 invoer, muv de 'master' bedroom 2 invoeren en 1 afvoer op zolder onder de WTW en op de badkamer en 2x toiletten.
Onze WTW is een DUCO met een capaciteit van 325M3 /h, ofwel 90 dm3 per /s.

Op de originele tekening zonder uitbouw stonden 3 aanvoer en 2 afvoer ventielen, dus waarschijnlijk van beide 1 bij gekregen door de uitbouw. Capaciteit van de WTW unit zelf lijkt niks aan veranderd te zijn.
Hoe groot is je woning?
Ik heb een DUCO Silent met 400 m3/h aka 111 dm3/s en kom in de berekeningen steeds op 101 dm3/s aan benodigde capaciteit voor 195 m2 woning. Aangezien je ook verlies hebt in je leidingwerk is mijn DUCO op maximale stand eigenlijk (net) niet in staat om de minimaal vereiste ventilatie te halen.

Maar in ieder geval positief dat er e.e.a. bij gekomen is. Dat betekent dat er wel aandacht voor geweest is bij je aannemer.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 15-02-2024 11:11 ]

• Draakje5
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Hoe groot is je woning?
Ik heb een DUCO Silent met 400 m3/h aka 111 dm3/s en kom in de berekeningen steeds op 101 dm3/s aan benodigde capaciteit voor 195 m2 woning. Aangezien je ook verlies hebt in je leidingwerk is mijn DUCO op maximale stand eigenlijk (net) niet in staat om de minimaal vereiste ventilatie te halen.

Maar in ieder geval positief dat er e.e.a. bij gekomen is. Dat betekent dat er wel aandacht voor geweest is bij je aannemer.
165m2. Als jij 100 nodig hebt, dan hebben wij wellicht met 15% minder gbo, 85 dm3 (theoretisch) nodig en dan dus ook altijd op maximale stand (want max 90dm3 haalbaar)?

Ik ben even aan het rekenen geweest:

Bouwbesluit eis is voor verblijfruimtes: 0,9 dm3/s -> 3,24 m3/h per vierkante meter

59m2 woonoppervlak begane grond (inclusief keuken) = 192m3/h
2x toilet = 2x 25,2m3/h = 50.40m3/h
1x badkamer = 50,40m3/h
3 slaapkamers (tot 34m2) = 110m3/h.

totaal kom ik uit op 403 m3/h benodigde capaciteit? Klopt dit?
Verblijfruimtes = 0,9 dm3/s -> 3,24 m3/h per vierkante meter
Toiletruimtes = 7dm3/s -> 25,2m3/h
Badruimtes = 14dm3/s -> 50,4m3/h
Verblijfsruimte met kooktoestel = 21dm3/s -> 75,6 m3/h
Of is er ook nog zo iets als rekening houden met het niet benutten van de volledige capaciteit voor alle ruimtes?

[ Voor 31% gewijzigd door Draakje5 op 15-02-2024 11:40 ]

• Farmerwood
  • Niet online
Er bestaat een zogenoemde '70%-regel' die stelt dat de maximale capaciteit van je ventilatie box minimaal 70% moet zijn van de benodigde ventilatie.
Deze regel mag je toepassen indien je verschillende zones in huis apart kan ventileren. Uitgangspunt daarbij is dat bewoners niet allemaal tegelijk in alle ruimtes aanwezig zijn.

Mijn aannemer ging/gaat vrij creatief om met deze regel, want ze stelden dat de Duco Silent met die 70% regel prima voldoet in mijn woning, maar ze gaan er dan compleet aan voorbij dat die box geen zoneregeling kent zoals b.v de Duco Focus die heeft.
Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn. Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.
Bron: https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6

• Draakje5
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:07:
Er bestaat een zogenoemde '70%-regel' die stelt dat de maximale capaciteit van je ventilatie box minimaal 70% moet zijn van de benodigde ventilatie.
Deze regel mag je toepassen indien je verschillende zones in huis apart kan ventileren. Uitgangspunt daarbij is dat bewoners niet allemaal tegelijk in alle ruimtes aanwezig zijn.

Mijn aannemer ging/gaat vrij creatief om met deze regel, want ze stelden dat de Duco Silent met die 70% regel prima voldoet in mijn woning, maar ze gaan er dan compleet aan voorbij dat die box geen zoneregeling kent zoals b.v de Duco Focus die heeft.

[...]

Ik heb net even met VEH gebeld en die gaven inderdaad ook de 70% regel aan.
Bij een eis volgens bouwbesluit van 403m3/h, en de 70% eis, moet mijn DUCO dus minstens 282m3/h kunnen ventileren, nou met 325m3/h volstaat dat inderdaad.

Echter werd mij niet verteld over de zoneregeling. Bedankt voor de bron:
Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.
Dat regelsysteem is dus nodig, lijkt mij? Omdat we niets af kunnen sluiten/regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 15-02-2024 12:13 ]

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Ik heb net even met VEH gebeld en die gaven inderdaad ook de 70% regel aan.
Bij een eis volgens bouwbesluit van 403m3/h, en de 70% eis, moet mijn DUCO dus minstens 282m3/h kunnen ventileren, nou met 325m3/h volstaat dat inderdaad.

Echter werd mij niet verteld over de zoneregeling. Heb je een bron voor deze zoneregeling? Staat dat ook in het bouwbesluit?
Je snijdt nu feilloos het heikele punt aan van de discussie die ik steeds met de aannemer heb. :+

Het staat nergens letterlijk in het Bouwbesluit, maar in de toelichting staat het naar mijn mening wel vrij duidelijk.
In ieder geval, voor mij, in combinatie met de tekst uit onze Technische Omschrijving die stelt dat het systeem zichzelf regelt op basis van CO2-sensoren.
De aannemer wil ons namelijk handmatig de hele dag roosters open en dicht laten zetten om die regeling te realiseren.
Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn. Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 15-02-2024 12:17 ]

• Draakje5
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Je snijdt nu feilloos het heikele punt aan van de discussie die ik steeds met de aannemer heb. :+

Het staat nergens letterlijk in het Bouwbesluit, maar in de toelichting staat het naar mijn mening wel vrij duidelijk.
In ieder geval, voor mij, in combinatie met de tekst uit onze Technische Omschrijving die stelt dat het systeem zichzelf regelt op basis van CO2-sensoren.
De aannemer wil ons namelijk handmatig de hele dag roosters open en dicht laten zetten om die regeling te realiseren.

[...]

Wij hebben geen eens roosters in de woning. Dus ik kan eigenlijk zelf niks regelen. Ben benieuwd wat er uit komt na de oplevering, het is me in ieder geval duidelijk nu.. Maar ook het zelf regelen door middel van de roosters is natuurlijk niet echt een 'regelsysteem'.

Verwijderd

Draakje5 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Wij hebben geen eens roosters in de woning. Dus ik kan eigenlijk zelf niks regelen. Ben benieuwd wat er uit komt na de oplevering, het is me in ieder geval duidelijk nu.. Maar ook het zelf regelen door middel van de roosters is natuurlijk niet echt een 'regelsysteem'.
Ben blij….. zo’n type-c met roosters is gewoon de meest goedkope optie voor de bouwer, en het is gewoon een dom systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2024 12:28 ]

• Tissa12345
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste forumleden,

Ik wil graag mijn situatie delen met betrekking tot mijn nieuwbouwwoning. Momenteel liggen er vier zonnepanelen op het dak als basis. We zijn van plan om dit aantal uit te breiden en hebben hiervoor een verzoek ingediend bij de aannemer. Echter, de prijs die de aannemer hanteert voor extra panelen is naar mijn mening buitensporig hoog, namelijk 575 euro per paneel extra, met een maximum van 10 panelen (in ons geval, gezien de ligging etc.), en bij 10 of meer panelen komen er nog additionele kosten bij voor het aanpassen van de omvormer (610 euro). Het betreft panelen van 425 WP, maar het merk en type zijn niet bekend.

Ik vind het teleurstellend dat de prijs zo hoog is en dat ik nu moet beslissen zonder te weten welke panelen er op mijn dak komen te liggen. Mijn overweging is om de panelen te laten vallen en later zelf de zonnepanelen te plaatsen. De aannemer beweert echter dat dit niet mogelijk is vanwege een strikte eis van de overheid om minimaal aan de BENG norm te voldoen, waarbij de basis PV panelen een vereiste zijn.

Is dit echt zo? Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik overweeg gebruik te maken van de gelimiteerde waarborgregeling, maar dit lijkt te worden tegengehouden. Is er een mogelijkheid om achteraf zelf aan de BENG norm te voldoen?

Met vriendelijke groet,

Thijs

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:58
@Tissa12345 ik ben in gesprek met bouwers en een ervan zegt dat ik beter zelf zonnepanelen kan regelen gezien de prijzen nu. Ivm beng willen zij tegemoet komen dat in de laatste week/weken voor oplevering de installateur die ik zou inhuren de panelen legt, daarbij dien ik dan wel eea aan verklaringen te tekenen. Enkele garanties vanuit de bouwer komen dan (deels) te vervallen. De bouwer neemt dan wel de berekeningen van de door mij aangeleverde panelen mee in de BENG berekening.. Wel kanttekening dat ik niet via projectbouw ga bouwen, daar ben ik ook naar aan het kijken geweest, maar projectbouwers zijn m.i. vrij rigide.

• wfvanputten
Tissa12345 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:37:
Beste forumleden,

Ik wil graag mijn situatie delen met betrekking tot mijn nieuwbouwwoning. Momenteel liggen er vier zonnepanelen op het dak als basis. We zijn van plan om dit aantal uit te breiden en hebben hiervoor een verzoek ingediend bij de aannemer. Echter, de prijs die de aannemer hanteert voor extra panelen is naar mijn mening buitensporig hoog, namelijk 575 euro per paneel extra, met een maximum van 10 panelen (in ons geval, gezien de ligging etc.), en bij 10 of meer panelen komen er nog additionele kosten bij voor het aanpassen van de omvormer (610 euro). Het betreft panelen van 425 WP, maar het merk en type zijn niet bekend.

Ik vind het teleurstellend dat de prijs zo hoog is en dat ik nu moet beslissen zonder te weten welke panelen er op mijn dak komen te liggen. Mijn overweging is om de panelen te laten vallen en later zelf de zonnepanelen te plaatsen. De aannemer beweert echter dat dit niet mogelijk is vanwege een strikte eis van de overheid om minimaal aan de BENG norm te voldoen, waarbij de basis PV panelen een vereiste zijn.

Is dit echt zo? Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik overweeg gebruik te maken van de gelimiteerde waarborgregeling, maar dit lijkt te worden tegengehouden. Is er een mogelijkheid om achteraf zelf aan de BENG norm te voldoen?

Met vriendelijke groet,

Thijs
Ik vind de prijzen eerlijk gezegd nog wel meevallen. Mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar dat kan nu eenmaal niet altijd.

Voor dat geld wordt je wel ontzorgd en heb je de zelfde garantie als voor de basispanelen. Ik zou het slikken, en dan weer doorrrrr...

• Farmerwood
  • Niet online
Beste forumleden,

Met vriendelijke groet,

Thijs
Jij bent op zoek naar dit: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Er zijn zeker mogelijkheden om de standaard panelen te laten vervallen. Je verplicht jezelf dan om alsnog die panelen te plaatsen, maar dat wil je ook.

Ter vergelijking. Ik heb net de afgelopen weken wat offertes opgevraagd voor zonnepanelen om ook de rest van mijn dak vol te leggen. (Deels plat dak en deels schuin)

Offerte 1: 17 panelen 430 Wp + SolarEdge omvormer en optimizers: 9.5k
Offerte 2: 18 panelen 430 Wp + Enphase IQ8: 10.1k
Offerte 3: 10 panelen 430 Wp + Enphase IQ8: 6k (Offerte 2 minus de panelen op schuin dak)

• Tissa12345
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-12-2025
Farmerwood schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Jij bent op zoek naar dit: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Er zijn zeker mogelijkheden om de standaard panelen te laten vervallen. Je verplicht jezelf dan om alsnog die panelen te plaatsen, maar dat wil je ook.

Ter vergelijking. Ik heb net de afgelopen weken wat offertes opgevraagd voor zonnepanelen om ook de rest van mijn dak vol te leggen. (Deels plat dak en deels schuin)

Offerte 1: 17 panelen 430 Wp + SolarEdge omvormer en optimizers: 9.5k
Offerte 2: 18 panelen 430 Wp + Enphase IQ8: 10.1k
Offerte 3: 10 panelen 430 Wp + Enphase IQ8: 6k (Offerte 2 minus de panelen op schuin dak)
Thanks! Die link had ik idd al gevonden, maar dit gaat nog over de EPC berekening, waar tegenwoordig met BENG gerekend wordt. Ik ben dus benieuwd of iemand hier al sinds de introductie van BENG succesvol in is geweest.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:14
Beste forumleden,

Met vriendelijke groet,

Thijs
Voor dat bedrag zou ik het zeker doen, is €1,50 per paneel (omvormer meegerekend). Klinkt als geen slechte deal, waarbij je compleet ontzorgd wordt om bij problemen te moeten uitzoeken bij wie je moet zijn.

Ter vergelijking, onze aannemer vroeg maar €1550/paneel van 310Wp. Dat hebben we dus maar niet gedaan. 8)7

• SlayaStone
Tissa12345 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Thanks! Die link had ik idd al gevonden, maar dit gaat nog over de EPC berekening, waar tegenwoordig met BENG gerekend wordt. Ik ben dus benieuwd of iemand hier al sinds de introductie van BENG succesvol in is geweest.
Volgens mij is het bij BENG vrij kansloos om te proberen, omdat het energielabel bij oplevering er moet zijn. Dit was bij EPC minder strikt.

• Source90
jvdmeer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:16:
[...]

waarbij je compleet ontzorgd wordt om bij problemen te moeten uitzoeken bij wie je moet zijn.
Na mijn ervaringen met de bouw, wil ik persoonlijk alles behalve door de aannemer geholpen worden bij problemen. Persoonlijk dan liever bij de zonnepanelen boer (die kwam dezelfde dag om de wifi module bij onze omvormer te vervangen).
Bij Onze aannemer moet dat door 4279 kanalen om acht weken later een reactie te krijgen.

• Blihi
  • Nu online
Beste forumleden,

Met vriendelijke groet,

Thijs
Als ik me niet vergis mag je bij BENG inderdaad niet afspreken dat je het achteraf zelf doet. Je kunt wel de panelen laten leggen en ze zelf achteraf vervangen. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan met de aannemer in zee gaan.

Dus, na oplevering de vier schaampanelen op marktplaats en een lokale PV partij een nieuwe set laten aanleggen, direct met een nieuwe omvormer. Misschien wil de aannemer nog wel zo vriendelijk zijn om alvast 3-fase bekabeling naar de omvormer te leggen, anders moet je even om een 19mm loze buis vragen naar de PV ruimte, zodat je ook dat later zelf kunt realiseren.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:19
Source90 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Na mijn ervaringen met de bouw, wil ik persoonlijk alles behalve door de aannemer geholpen worden bij problemen. Persoonlijk dan liever bij de zonnepanelen boer (die kwam dezelfde dag om de wifi module bij onze omvormer te vervangen).
Bij Onze aannemer moet dat door 4279 kanalen om acht weken later een reactie te krijgen.
N=1 Source90

Hier een aannemer die op elke melding direct iemand stuurt. Alles perfect afgehandeld.

In tegenstelling tot de zonnepanelen cowboys die na de bouw extra panelen hebben gelegd en bij mij én meerdere buren van alles verkeerd hebben gedaan. Tot lekkages aan toe.

Oftewel, ik had in mijn geval liever bijgetekend voor extra panelen via de bouwer. Het heeft mij een boel kopzorgen bezorgd op de andere manier.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Blihi
  • Nu online
N=2: Onze bouwer vroeg 800 euro per extra paneel, met een maximum van 12 extra op een plat dak (9600 euro dus voor 12 panelen). Standaard lagen er al 10 en 22 was volgens de aannemer het maximum.

Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan. Er liggen nu 34 panelen op een deels op maat gemaakte onderconstructie. De originele 10 panelen zijn hergebruikt, evenals de bestaande omvormer, er zijn er gewoon twee bijgekomen. En dat voor nog geen 6000 euro (en dat was in 2020, tegenwoordig zijn de panelen nog veel goedkoper). Ik heb ze overigens in een zomer terugverdiend, toen Eneco ineens ruim 80 ct/kWh ging betalen als terugleververgoeding. Toen heb ik die zomer alle opbrengst aan Eneco verkocht.

Maar ja, op een verdiept plat dak is dat allemaal net even eenvoudiger dan op een pannendak bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 15-02-2024 17:55 ]

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01-2025
Onze bouwer vraagt zo'n 1000 euro per paneel, type nog niet duidelijk maar "minimaal 360Wp". Ook wilden ze niet creatief met het legplan omgaan waardoor er voor 1 klein dakraam meteen 4 panelen minder zouden kunnen.
Standaard krijgen wij trouwens 0 panelen... Dus was wel makkelijk om een andere partij te vinden.

Via de buren kwamen we bij een partij uit en die hebben 20 panelen voor 9500 geoffreerd (430Wp met Enphase IQ8).
Een andere buur heeft wel panelen via de bouwer genomen en baalt nu een beetje :+. Maar ja minimaal 360 kan altijd nog 400+ worden, wie weet :P

• gdvm
[...]

Zie bv hier:
Het bleek een foutje in de tekening. Toch blij dat ik het even gecheckt heb!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

Zie bv hier:
Slaapkamer 1 dm3/s/m2 -> 3,6 m3/h/m2, én min. 7 dm3/s/m2 -> 25,2 m3/h
13 m2: eis 35 (volgens rapport)
11 m2: eis 30
5 m2: eis 18
7.6 m2: eis 24
Hier gebruiken ze dus 0,75 dm3/s/m2 en voldoen niet aan het minimum op 2 kamers. Wordt er nog rekening gehouden met ventilatie via kozijnen o.i.d.? Of echt vanuit een luchtdichte situatie. Anders lijken de slaapkamers wel erg weinig capaciteit te hebben.

Woonkamer 44m2 dus 158 m3/h, heb daar 3x 56 als eis, dat klopt aardig.
Keuken zuigt 150 m3/h af dus dat matcht toevoer woonkamer.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:00

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Hele verhalen over ventilatie, maar er lopen wat dingen door elkaar.

Er zijn eisen voor de maximale stroomsnelheid in ventilatie kanalen (buizen). Op basis daarvan bepaal je het aantal bij de ruimte en het vereiste debiet. Daar zijn geen vaste eisen voor.

Het aantal ventielen wordt bepaald aan de hand van wat er nodig is ook voor de ruimte, 1 kanaal kan prima meerdere ventielen bevatten. Inblaasventielen hebben vaak lagere debieten dan afvoer.

Een stand 3 betekent dat je maximaal conform bouwbesluit ventileert vaak en dan zou je rond 1000ppm co2 mogen zitten. Meer doen aannemers echt niet, kost geld.

WTWs stel je af met een debietmeter en die moeten bij oplevering netjes ingeregeld zijn, rapport kan je dan wel opvragen. Is die er niet? Bouwfout.

Zoneregeling is zoneregeling, dus aansturing per zone en geen invloed op andere zones. Een ventilatie box met 1 zone en meerdere sensoren in meerdere ruimtes is geen zoneregeling maar gewoon overal ventileren voor 1 ruimte.

Een Itho co2 sensor moet je laten bijstellen naar 1000ppm, 1200 is eco voor de positieve energieprestatie. 1000 markeren ze daar als comfort, maar dat is net aan gezond volgens de dokters in de wereld.

Bouwbesluit mikt grofweg op 1000ppm maar dat is ook maar net aan: ik nederland doen we het op de ruimte en niet op beoogd gebruik en mensen… en mensen produceren de vuile lucht. Duitsland doet het beter.. het beste is eisen dat je het zelf doet. Bouwbesluit lijkt ook beter te werken voor type C dan voor type D… maar die stellingname is subjectief van mij uit.

Als je ventilatie bewezen gewoon niet voldoet en je zit niet rond de 1000ppm co2 in een ruimte met ventileren met ramen en deuren dicht kun je gaan stellen dat woning niet conform bouwbesluit gebouwd is en je derhalve een verborgen gebrek hebt die de gezondheid benadeeld.

Ventilatie bij bouwers is een sluitpost en vaak gewoon niet goed.

Een goed ventilatiesysteem is een stil systeem met voldoende capaciteit voor alle te ventileren ruimtes. 70% kan vaak voldoen, maar met een wtw met 1 zone moet je gewoon maximaal + liefst meer hebben omdat je altijd het hele huis pakt.

En… ik ben in mijn huis enorm blij met de C4C ventilatie met een ducobox focus. Dat werkt top.

[ Voor 20% gewijzigd door Miezie op 15-02-2024 21:29 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Draakje5
  • Nu online
Miezie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:07:
Hele verhalen over ventilatie, maar er lopen wat dingen door elkaar.

Er zijn eisen voor de maximale stroomsnelheid in ventilatie kanalen (buizen). Op basis daarvan bepaal je het aantal bij de ruimte en het vereiste debiet. Daar zijn geen vaste eisen voor.

Het aantal ventielen wordt bepaald aan de hand van wat er nodig is ook voor de ruimte, 1 kanaal kan prima meerdere ventielen bevatten. Inblaasventielen hebben vaak lagere debieten dan afvoer.

Een stand 3 betekent dat je maximaal conform bouwbesluit ventileert vaak en dan zou je rond 1000ppm co2 mogen zitten. Meer doen aannemers echt niet, kost geld.

WTWs stel je af met een debietmeter en die moeten bij oplevering netjes ingeregeld zijn, rapport kan je dan wel opvragen. Is die er niet? Bouwfout.

Zoneregeling is zoneregeling, dus aansturing per zone en geen invloed op andere zones. Een ventilatie box met 1 zone en meerdere sensoren in meerdere ruimtes is geen zoneregeling maar gewoon overal ventileren voor 1 ruimte.

Een Itho co2 sensor moet je laten bijstellen naar 1000ppm, 1200 is eco voor de positieve energieprestatie. 1000 markeren ze daar als comfort, maar dat is net aan gezond volgens de dokters in de wereld.

Bouwbesluit mikt grofweg op 1000ppm maar dat is ook maar net aan: ik nederland doen we het op de ruimte en niet op beoogd gebruik en mensen… en mensen produceren de vuile lucht. Duitsland doet het beter.. het beste is eisen dat je het zelf doet. Bouwbesluit lijkt ook beter te werken voor type C dan voor type D… maar die stellingname is subjectief van mij uit.

Als je ventilatie bewezen gewoon niet voldoet en je zit niet rond de 1000ppm co2 in een ruimte met ventileren met ramen en deuren dicht kun je gaan stellen dat woning niet conform bouwbesluit gebouwd is en je derhalve een verborgen gebrek hebt die de gezondheid benadeeld.

Ventilatie bij bouwers is een sluitpost en vaak gewoon niet goed.

Een goed ventilatiesysteem is een stil systeem met voldoende capaciteit voor alle te ventileren ruimtes. 70% kan vaak voldoen, maar met een wtw met 1 zone moet je gewoon maximaal + liefst meer hebben omdat je altijd het hele huis pakt.

En… ik ben in mijn huis enorm blij met de C4C ventilatie met een ducobox focus. Dat werkt top.
Maar wat is jouw bron dan dat het bouwbesluit op 1000ppm (of welke waarde dan ook) mikt?
Volgens mij spreekt het bouwbesluit over een capaciteit en kunnen we de discussie dan ook beter tot dat beperken en eventuele gebreken aan een aannemer ook op basis van die feiten (ventilatiecapaciteit) baseren.

Zoals je ook aangeeft, met een WTW met 1 zone moet je gewoon maximaal hebben. En anders zorgen voor zoneregeling met minstens een capaciteit van 70%.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:00

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Draakje5 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Maar wat is jouw bron dan dat het bouwbesluit op 1000ppm (of welke waarde dan ook) mikt?
Volgens mij spreekt het bouwbesluit over een capaciteit en kunnen we de discussie dan ook beter tot dat beperken en eventuele gebreken aan een aannemer ook op basis van die feiten (ventilatiecapaciteit) baseren.

Zoals je ook aangeeft, met een WTW met 1 zone moet je gewoon maximaal hebben. En anders zorgen voor zoneregeling met minstens een capaciteit van 70%.
Die 1000ppm komt het uiteindelijk grofweg op uit. Maar waar ik dat ooit vandaan gehaald heb weet ik niet meer… dus qua capaciteit heb je volledig gelijk.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Blihi
  • Nu online
Die 1000 ppm staat inderdaad nergens vast. In veel kantoor- of onderwijsgebouwen zie je dat 1000 ppm de grens is voor groen naar oranje en 1200 voor oranje naar rood.

Ik stuur zelf nu op 1100 ppm op de benedenverdieping. Ik had dus echt veel te weinig ventilatie en 1 ducobox silent. Ik heb de bestaande box vervangen door een ducobox focus met 3 zones.

Om dit te doen heb ik dus wel extra leidingen moeten maken en dat is zichtwerk. Die lopen nu door de technische ruimte boven en een klein stukje door de hal beneden. Daar heb ik dat weggewerkt achter gips, dus het stoort niet. Gelukkig had ik wel de mogelijkheid om met een 150 mm buis door de vloer te gaan, omdat ik een zacht blok in de vloer had laten aanleggen. Ik wist dus zeker dat daar geen andere leidingen liepen.

De bestaande ventielen in de onbenoemde ruimtes op de bovenverdieping heb ik helemaal dicht gezet. de oorspronkelijke leidingen zuigen nu dus nog alleen maar af in de badkamer boven, het toilet beneden, de bijkeuken beneden en de keuken. Dat is zone 1.

Ik heb vervolgens een extra buis gelegd voor afzuiging in de woonkamer (zone 2) en eentje voor afzuiging in de onbenoemde ruimtes boven (zone 3).

Zone 1 is nu vochtgestuurd. Deze meet het vochtgehalte in de badkamer en stuurt daar op. Die meting is niet erg nauwkeurig (de sensoren van Duco zijn niet bepaald geijkt), maar goed genoeg. Bij douchen even 10 minuten op stand 3 (klep 100% open, ventilatie maximaal). Daarna zie je het toerental en de klepstand langzaam terug lopen.

Zone 2 is gestuurd op CO2 in de woonkamer. Bij 1100 ppm gaat hij maximaal. Dat haal je als je geruime tijd met 4 of meer personenen in de ruimte bent (en dan bedoel ik echt uren aan een stuk). Dat gebeurt niet dagelijks. Bij verjaardagen of feestjes zet ik even de schuifpui een paar cm open.

Zone 3 is gestuurd op CO2 gemeten bij de klep zelf (en dat is dus een gemiddelde van CO2 op de slaapkamers). Die komt zelden boven de 800 ppm (en daar wordt op gestuurd). Je ziet dan ook heel mooi dat 's avonds het CO2 niveau daar begint op te lopen, terwijl het beneden weer begint te dalen.

Ideaal is dit allemaal niet. Het beste zou natuurlijk zijn om van de keuken ook een aparte zone te maken. Ik heb daar echter geen leidingtraject voor. Dan zou ik dikke buizen in het zicht krijgen en daar pas ik voor. Dit is dus een compromis. Gelukkig heeft de keuken een gewone afzuigkap met afvoer naar buiten voor tijdens het koken.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:38
@Blihi mocht je verder willen hobbyen met de ventilatie dan is dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2099830 topic een aanrader.

Kan je je ventilatie aansturen met HomeAssistant en kleppen zetten op bepaalde kanalen en gerichter ventileren.

[ Voor 26% gewijzigd door Ascension op 16-02-2024 10:15 ]

• Farmerwood
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Die 1000ppm komt het uiteindelijk grofweg op uit. Maar waar ik dat ooit vandaan gehaald heb weet ik niet meer… dus qua capaciteit heb je volledig gelijk.
Onderstaande komt uit mijn Netatmo app bij de CO2-meter.
De huidige waarde van 1081 wordt momenteel gemeten in onzer keuken/woonkamer waar ik al de hele dag met mijn 2 kinderen van 3 en 6 jaar ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZtGjDTfTFW0CPa7iSkvGhsHAT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ8IBzWSo9iI8FJwIBLZPIu2.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur hier heeft het setpoint van beide Duco co2-sensoren op 800 ingesteld om de afzuiging te triggeren.

• Blihi
  • Nu online
400 is ook een leuke. Dat lukt je nog niet met alle ramen open, want de buitenlucht bevat al zo'n 430 ppm CO2 en dat blijft maar stijgen.

Er zijn periodes dat het buiten niet onder de 500 komt en dan is de rand van Eindhoven nog niet eens het meest vervuilde stuk Nederland.

• Blihi
  • Nu online
Ascension schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:14:
@Blihi mocht je verder willen hobbyen met de ventilatie dan is dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2099830 topic een aanrader.

Kan je je ventilatie aansturen met HomeAssistant en kleppen zetten op bepaalde kanalen en gerichter ventileren.
Ja, maar niet de orginele Duco kleppen :) En ik kan de boel op zich al sturen met de raspberry Pi. Alleen is het nu "set en forget" en dat is ook wel prettig.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Blihi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:32:
400 is ook een leuke. Dat lukt je nog niet met alle ramen open, want de buitenlucht bevat al zo'n 430 ppm CO2 en dat blijft maar stijgen.

Er zijn periodes dat het buiten niet onder de 500 komt en dan is de rand van Eindhoven nog niet eens het meest vervuilde stuk Nederland.
Hier op de slaapkamer meet ik 510 op dit moment (zonder dat er iemand is).
In de historie zie ik dat er soms 400 gemeten wordt, maar nooit lager.

(dit is in gemeente Tilburg, maar wel in een randgemeente daarvan)

Home Assistant configuratie

• Brains Bush
TheFes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Hier op de slaapkamer meet ik 510 op dit moment (zonder dat er iemand is).
In de historie zie ik dat er soms 400 gemeten wordt, maar nooit lager.

(dit is in gemeente Tilburg, maar wel in een randgemeente daarvan)
Hulten onder de rook van het vliegveld?

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-12-2025
Brains Bush schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Hulten onder de rook van het vliegveld?
Maar wat kan ik dan doen als mijn schoonmoeder er is? Hij staat hier dan altijd gelijk op 2000. Dat is toch wel een zure giftige luchtmelding toch?!

• Brains Bush
Bteq schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Maar wat kan ik dan doen als mijn schoonmoeder er is? Hij staat hier dan altijd gelijk op 2000. Dat is toch wel een zure giftige luchtmelding toch?!
knietjes tegen elkaar scheelt 1000PPM
Pagina: 1 ... 278 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.