Raam open zetten.Bteq schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:44:
[...]
Maar wat kan ik dan doen als mijn schoonmoeder er is? Hij staat hier dan altijd gelijk op 2000. Dat is toch wel een zure giftige luchtmelding toch?!
Keurig, namelijk sterk afhankelijk van waar die netatmo staatFarmerwood schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:45:
[...]
Onderstaande komt uit mijn Netatmo app bij de CO2-meter.
De huidige waarde van 1081 wordt momenteel gemeten in onzer keuken/woonkamer waar ik al de hele dag met mijn 2 kinderen van 3 en 6 jaar ben.
[Afbeelding]
De installateur hier heeft het setpoint van beide Duco co2-sensoren op 800 ingesteld om de afzuiging te triggeren.
Je kan met de Duco kleppen hetzelfde wel. Alleen is dat duurder :-). Hier alle kleppen van Duco met een connectivity board en die heb ik via de API ontsloten in hass. Als het er al was toen ik die Duco box besprak in de bouw had ik wel getwijfeld denk ik 👍Ascension schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:14:
@Blihi mocht je verder willen hobbyen met de ventilatie dan is dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2099830 topic een aanrader.
Kan je je ventilatie aansturen met HomeAssistant en kleppen zetten op bepaalde kanalen en gerichter ventileren.
Wij hebben naar elke ruimte een losse pijp kunnen leggen naar de box. Heel erg blij mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 16-02-2024 22:17 ]
We hebben onze eerste keuze toegewezen gekregen! Koopcontract wordt momenteel (digitaal) opgesteld. Naar verwachting is de koop komende week rond en kunnen we medio november/december naar de notaris. Het grote plannen kan beginnen.YKla schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:47:
Vandaag konden we inschrijven/optie aanvragen op de bouwnummers. Als eerste optie de 2-1 op de hoek, en daarna eentje in de rij. Gegaan voor de woningen waarvan we het vooraanzicht het fraaist vonden, de panelen maximaal de zon pakken en de ondergaande avondzon op de te realiseren overkapping / buitenkeuken staat. Ook maar direct de financiële check erbij gedaan.
Nu een week in spanning de loting afwachten. 15e weten we meer.
Congrats!YKla schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:50:
[...]
We hebben onze eerste keuze toegewezen gekregen! Koopcontract wordt momenteel (digitaal) opgesteld. Naar verwachting is de koop komende week rond en kunnen we medio november/december naar de notaris. Het grote plannen kan beginnen.
Maar eh, 10 maanden later pas naar de notaris?
Betreft fase 2 van het project. Fase 1 start bouw is pas in mei/juni. Fase 2 start waarschijnlijk pas Q1 2025.Rene85 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:33:
[...]
Congrats!
Maar eh, 10 maanden later pas naar de notaris?
[ Voor 7% gewijzigd door YKla op 17-02-2024 09:58 ]
Nog twee weken tot de verhuizing dus nu gebeuren de laatste dingen. Onze eigen elektriciën is gisteren geweest om de laatste dingen door te lussen. Helaas hebben we door een fout van de elektriciën van de bouwer na 9 maanden nog steeds geen stroom in de groep in de woonkamer. Erg vervelend maar ze hebben beloofd om het op te lossen voordat we gaan verhuizen. Mag ook wel 9 maanden na oplevering
De vloer is deze week gelegd, komende week gaat ie in de donkere olie + 2x aflakken. Week erop komen de trappen, worden de deuren op maakt gemaakt (bleken toch te lang te zijn), plaatsen we zelf een tijdelijk Ikea keukenblokje en kunnen we gaan verhuizen. Het wordt nog wel een beetje kamperen in huis, maar dat heeft ook wel wat. Gordijnen en shutters worden binnenkort ingemeten, trackverlichting komt over een maandje en de definitieve keuken komt rond mei.
Wel erg blij met de vloer, visgraat maar dan toch even wat anders (elleboog)
De vloer is deze week gelegd, komende week gaat ie in de donkere olie + 2x aflakken. Week erop komen de trappen, worden de deuren op maakt gemaakt (bleken toch te lang te zijn), plaatsen we zelf een tijdelijk Ikea keukenblokje en kunnen we gaan verhuizen. Het wordt nog wel een beetje kamperen in huis, maar dat heeft ook wel wat. Gordijnen en shutters worden binnenkort ingemeten, trackverlichting komt over een maandje en de definitieve keuken komt rond mei.
Wel erg blij met de vloer, visgraat maar dan toch even wat anders (elleboog)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ben heel benieuwd hoe jullie woning eruit komt te zien, is heel anders dan de gemiddelde rijwoning of tweekapper. Niet dat daar iets mis mee is, wij hebben ook maar "gewoon" een hoekwoning, maar die van jou is wel uniek met bijvoorbeeld die raampartij en het werk wat jullie zelf nog doen. Leuk dat je het blijft delen!Alic3 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:16:
Wel erg blij met de vloer, visgraat maar dan toch even wat anders (elleboog)![]()
***members only***
Ik wissel ze regelmatig van locatie in de ruimte en je ziet duidelijk verschillen idd.Miezie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:04:
[...]
Keurig, namelijk sterk afhankelijk van waar die netatmo staat.
We hebben en grote u-vormige woonkamer/keuken met alleen roosters in de keuken en ook de afzuiging zit in de keuken. Daardoor merk je grote verschillen tussen keuken en woonkamer. Kan zomaar een factor 1.5-2 verschil zitten tussen beide uithoeken van de ruimte.
Dank! We zochten iets unieks, nou dat hebben we gevonden. Inclusief alle uitdagingen van de ruimtetomtom901 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:57:
[...]
Ben heel benieuwd hoe jullie woning eruit komt te zien, is heel anders dan de gemiddelde rijwoning of tweekapper. Niet dat daar iets mis mee is, wij hebben ook maar "gewoon" een hoekwoning, maar die van jou is wel uniek met bijvoorbeeld die raampartij en het werk wat jullie zelf nog doen. Leuk dat je het blijft delen!

Voor zowel type C als D zijn voor- en nadelen op te noemen en in het ideale geval kun je een keuze maken wat je eigen voorkeur heeft. Helaas heb je die keuze in project bouw, op een enkele uitzondering na, eigenlijk nooit 3en kiest de aannemer wat die het beste uit komt.Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:28:
[...]
Ben blij….. zo’n type-c met roosters is gewoon de meest goedkope optie voor de bouwer, en het is gewoon een dom systeem.
Enkele experts op het gebied van ventileren die ik gesproken heb gaven allemaal aan dat type D wel de standaard is tegenwoordig ivm de BENG normen, maar dat er ook nog regelmatig bewust voor type C gekozen wordt.
Dat je direct buitenlucht naar binnen trekt vinden veel mensen toch prettig en type C is, als het goed is, veel minder gevoelig voor openstaande ramen en deuren dan type D. Heb zelf nog nooit in een woning met type D gewoond, dus heb er geen eigen ervaring mee.
Ik woon in een totaal ander soort huis maar wel met een mega hoog plafond, en dat is behalve qua stoken (lekker lucht aan het verwarmen voor de spinnenAlic3 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:41:
[...]
Dank! We zochten iets unieks, nou dat hebben we gevonden. Inclusief alle uitdagingen van de ruimteDe rest van het appartementencomplex is trouwens redelijk gemiddeld. Van de 55 appartementen zijn er 11 maisonettes, 2 penthouses en de overige 41 zijn standaard appartementen. Ons bouwnummer was echt de gekke uitzondering omdat ze om de een of andere reden de verdieping er niet standaard in hadden ontworpen waardoor we dus die hoogte van 5.5m hebben. Maar juíst daarom sprong het er voor ons uit.
Exact expert nodig?
Jij zit altijd wel een beetje te balanceren op de rand van projectbouw en zelfbouw qua topics waar je Posts horen 😅Alic3 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:41:
[...]
Dank! We zochten iets unieks, nou dat hebben we gevonden. Inclusief alle uitdagingen van de ruimteDe rest van het appartementencomplex is trouwens redelijk gemiddeld. Van de 55 appartementen zijn er 11 maisonettes, 2 penthouses en de overige 41 zijn standaard appartementen. Ons bouwnummer was echt de gekke uitzondering omdat ze om de een of andere reden de verdieping er niet standaard in hadden ontworpen waardoor we dus die hoogte van 5.5m hebben. Maar juíst daarom sprong het er voor ons uit.
Ik vind ze in ieder geval ook leuk om te volgen en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Dat elleboog-patroon had ik achteraf ook wel mooi gevonden. Nu ligt er hier standaard visgraat.
Wellicht iets voor een nieuwe vloer, want ik zie de huidige pvc-vloer geen jaren meer liggen als ik kijk hoe snel die toch slijt met 2 kinderen en 2 katten…
Ik heb type D en merk eigenlijk niets van openstaande ramen. Vaak zetten we ze bewust open om de slaapkamers wat te koelen.Farmerwood schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Voor zowel type C als D zijn voor- en nadelen op te noemen en in het ideale geval kun je een keuze maken wat je eigen voorkeur heeft. Helaas heb je die keuze in project bouw, op een enkele uitzondering na, eigenlijk nooit 3en kiest de aannemer wat die het beste uit komt.
Enkele experts op het gebied van ventileren die ik gesproken heb gaven allemaal aan dat type D wel de standaard is tegenwoordig ivm de BENG normen, maar dat er ook nog regelmatig bewust voor type C gekozen wordt.
Dat je direct buitenlucht naar binnen trekt vinden veel mensen toch prettig en type C is, als het goed is, veel minder gevoelig voor openstaande ramen en deuren dan type D. Heb zelf nog nooit in een woning met type D gewoond, dus heb er geen eigen ervaring mee.
En mijn vrouw vind de buitenlucht inderdaad fijner dan wtw lucht.
Ik zou niet meer zonder willen, in ons oude huis tochtte je weg op de bank door de roosters in het raam, waar ijskoude lucht doorheen kwam.
En veel minder geluid van buiten, ook heerlijk.
Het is inderdaad 50/50 wat betref project- en zelfbouw nu je het zegtFarmerwood schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:51:
[...]
Jij zit altijd wel een beetje te balanceren op de rand van projectbouw en zelfbouw qua topics waar je Posts horen 😅
Ik vind ze in ieder geval ook leuk om te volgen en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Dat elleboog-patroon had ik achteraf ook wel mooi gevonden. Nu ligt er hier standaard visgraat.
Wellicht iets voor een nieuwe vloer, want ik zie de huidige pvc-vloer geen jaren meer liggen als ik kijk hoe snel die toch slijt met 2 kinderen en 2 katten…
Nu met de vloer komen we er weer achter hoe schots en scheef alles is. De vloerenlegger zei het van de week ook al, het lijkt wel een 17e eeuws pand...
Echt zelfbouw had ik niet willen doen. We willen graag in een appartement wonen. We hoeven geen tuin en het is fijn dat er een VvE is die dingen uit handen neemt. Maar door de fijne begeleiding vanuit onze eigen aannemer heb ik al eens gedacht, goh met deze partij kan ik me best voorstellen dat ik ergens iets zelf laat bouwen. Als je maar genoeg geld hebt, kan je alles uitbesteden.
Qua m2 waren wij origineel kleiner dan de meeste buren, maar die hoogte maakt inderdaad dat je beleving van de ruimte zo veel vrijer is! Ik ben wel benieuwd hoe het met stoken gaat bij ons. We hebben een warmtepomp en overal vloerverwarming dus we gaan het meemaken.Crazy D schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:48:
[...]
Ik woon in een totaal ander soort huis maar wel met een mega hoog plafond, en dat is behalve qua stoken (lekker lucht aan het verwarmen voor de spinnen) wel echt super, echt een heel ruimtelijk gevoel. Moderne kamers zijn natuurlijk al iets van 2,5 of 3 meter, maar hoger geeft echt wel een vrij gevoel.
Anoniem: 1986520
Echt een beetje flauwekul…. Type-d heeft alleen maar voordelen tov type-c, behalve prijs. Daar is het ook gewoon verse lucht natuurlijk (zelfs gefilterd), alleen minder koud.Farmerwood schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Voor zowel type C als D zijn voor- en nadelen op te noemen en in het ideale geval kun je een keuze maken wat je eigen voorkeur heeft. Helaas heb je die keuze in project bouw, op een enkele uitzondering na, eigenlijk nooit 3en kiest de aannemer wat die het beste uit komt.
Dat je direct buitenlucht naar binnen trekt vinden veel mensen toch prettig en type C is, als het goed is, veel minder gevoelig voor openstaande ramen en deuren dan type D.
En dat verhaal van zo’n open raam is echt totale onzin :-). Hoe zie je dat zelf dan voor je?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 17-02-2024 22:44 ]
Onder het kopje verborgen dubbele woonlasten. Deze week twee aanslagen gehad: een voor de riool- en afvalstoffenheffing voor de huurwoning waar ik nu in woon en de OZB, watersysteemheffing en rioolheffing voor de woning in aanbouw. Aju 900 euro...

Let even goed op of de OZB correct wordt berekend. Onze woning in aanbouw werd aangeslagen als onbebouwde grond en dat is een stuk duurder in de OZB.keeperson schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:20:
Onder het kopje verborgen dubbele woonlasten. Deze week twee aanslagen gehad: een voor de riool- en afvalstoffenheffing voor de huurwoning waar ik nu in woon en de OZB, watersysteemheffing en rioolheffing voor de woning in aanbouw. Aju 900 euro...
Zie voor meer info:
https://www.zelfwozbezwaa...woz-waarde-bij-nieuwbouw/
Oh jee, komt dat ook nog? Ik dacht letterlijk pas na de oplevering dat de resterende maanden 'betaald' moeten worden.keeperson schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:20:
Hmmm, die roosters is weer dommig. Werkt je afzuigkap een stuk minder…Farmerwood schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:39:
[...]
Ik wissel ze regelmatig van locatie in de ruimte en je ziet duidelijk verschillen idd.
We hebben en grote u-vormige woonkamer/keuken met alleen roosters in de keuken en ook de afzuiging zit in de keuken. Daardoor merk je grote verschillen tussen keuken en woonkamer. Kan zomaar een factor 1.5-2 verschil zitten tussen beide uithoeken van de ruimte.
Tuurlijk komt dat, je bent eigenaar en opdrachtgever en je tekent gelijk voor nul zeggenschap of toegangCordon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:26:
[...]
Oh jee, komt dat ook nog? Ik dacht letterlijk pas na de oplevering dat de resterende maanden 'betaald' moeten worden.
Wat zijn de voordelen dan? Neem C4c en je zit dicht bij type D qua warmteverlies… en voor de rest heb je geen enkel nadeel van alles wat D met zich meebrengt.Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:40:
[...]
Echt een beetje flauwekul…. Type-d heeft alleen maar voordelen tov type-c, behalve prijs. Daar is het ook gewoon verse lucht natuurlijk (zelfs gefilterd), alleen minder koud.
En dat verhaal van zo’n open raam is echt totale onzin :-). Hoe zie je dat zelf dan voor je?
Ben vast heel conservatief wanneer ik zeg dat ik blij ben dat ik juist geen wtw meer heb. Ik hoor nu mijn ventilatie bijvoorbeeld nooit, met wtw altijd…
Wat zijn de nadelen van type D dan? Ik zie ook alleen maar voordelen:Miezie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:56:
[...]
Wat zijn de voordelen dan? Neem C4c en je zit dicht bij type D qua warmteverlies… en voor de rest heb je geen enkel nadeel van alles wat D met zich meebrengt.
Ben vast heel conservatief wanneer ik zeg dat ik blij ben dat ik juist geen wtw meer heb. Ik hoor nu mijn ventilatie bijvoorbeeld nooit, met wtw altijd…
- geen koude tocht in huis (misschien zorgt die toch voor de 'illusie' van verse lucht?)
- veel minder warmteverlies
- met enthalpie wisselaar ook nog betere vochtigheid in huis
- minder herrie van buiten
- mogelijkheid tot filteren van buitenlucht (minder stof en pollen in huis)
Met type D trek je net zo goed die verse buitenlucht naar binnen, het komt alleen iets warmer en schoner het huis in. En als je echt wil kan je af en toe de bypass gebruiken, kan je de lucht zonder te verwarmen naar binnen halen.
Ik hoor de ventilatie alleen op de turbo stand, na het douchen of bij een feestje (vochtigheid sensoren en co2 sensoren regelen dit)
Al je genoemde voordelen kan je wat aan doen in het geval van type C. En wat ik dus zei: in de praktijk met metingen zijn er types C die het warmteverlies benaderen van type D.kepler schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:57:
[...]
Wat zijn de nadelen van type D dan? Ik zie ook alleen maar voordelen:
- geen koude tocht in huis (misschien zorgt die toch voor de 'illusie' van verse lucht?)
- veel minder warmteverlies
- met enthalpie wisselaar ook nog betere vochtigheid in huis
- minder herrie van buiten
- mogelijkheid tot filteren van buitenlucht (minder stof en pollen in huis)
Met type D trek je net zo goed die verse buitenlucht naar binnen, het komt alleen iets warmer en schoner het huis in. En als je echt wil kan je af en toe de bypass gebruiken, kan je de lucht zonder te verwarmen naar binnen halen.
Ik hoor de ventilatie alleen op de turbo stand, na het douchen of bij een feestje (vochtigheid sensoren en co2 sensoren regelen dit)
Ik vraag me oprecht af wat iemand zou kiezen, rationeel, als het zelf gekozen mocht worden. Persoonlijk weet ik het wel, type C met afzuigingen per ruimte. En dan zou ik de aanvoer ook superluxe uitvoeren. Alleen dat is dan luxe, het hoeft niet… als je met je raamdecoratie speelt merk je de tocht toch niet op of je hebt de luxe varianten met verwarmingsspiraal.
Een type D zou ik in een drukke stad nog doen, maar daar zie je me nooit weer om te wonen…
Een serieus nadeel van type D vind ik correcte installatie en voldoende capaciteit…
Bout stellen dat het gewoon by far beter is ben ik het gewoon mee oneens. In projecten wordt er voor je gekozen en er zijn maar weinig die bij aankoop een voorwaarde stellen op aanpassingen in de ventilatie. Persoonlijk heb ik dat wel gedaan en dan ga je er echt anders over denken.
Bij onze vorige woning met type C voelde je de koude tocht in je nek als je op de bank zat die naast de schuifpui stond. Gordijnen dicht of open, maakte geen verschil daarvoor. Die lucht werd er toch wel langsgetrokken.
Wat is het verschil in prijskaartje tussen type D en type C met alle luxe opties die je benoemd?
Wat is het verschil in prijskaartje tussen type D en type C met alle luxe opties die je benoemd?
Correcte installatie is natuurlijk ook bij type C van belang. Om de warmteverliezen te beperken is luchtdicht bouwen bij type D belangrijk. Dan is een blowerdoortest belangrijk.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:01:
[...]
Al je genoemde voordelen kan je wat aan doen in het geval van type C. En wat ik dus zei: in de praktijk met metingen zijn er types C die het warmteverlies benaderen van type D.
Ik vraag me oprecht af wat iemand zou kiezen, rationeel, als het zelf gekozen mocht worden. Persoonlijk weet ik het wel, type C met afzuigingen per ruimte. En dan zou ik de aanvoer ook superluxe uitvoeren. Alleen dat is dan luxe, het hoeft niet… als je met je raamdecoratie speelt merk je de tocht toch niet op of je hebt de luxe varianten met verwarmingsspiraal.
Een type D zou ik in een drukke stad nog doen, maar daar zie je me nooit weer om te wonen…
Een serieus nadeel van type D vind ik correcte installatie en voldoende capaciteit…
Bout stellen dat het gewoon by far beter is ben ik het gewoon mee oneens. In projecten wordt er voor je gekozen en er zijn maar weinig die bij aankoop een voorwaarde stellen op aanpassingen in de ventilatie. Persoonlijk heb ik dat wel gedaan en dan ga je er echt anders over denken.
Wij hebben heel bewust gekozen voor type D.
Dat kan alleen is het probleem dat je argumenten nergens op slaan….Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:01:
[...]
Bout stellen dat het gewoon by far beter is ben ik het gewoon mee oneens
In essentie is ventilatie ook helemaal niet zo spannend natuurlijk en zijn er nou ook niet zoveel verschillen tussen d en c. Afvoer van lucht en aanvoer van nieuwe, revolutionair allemaal. Maar de manier van aanvoer heeft in mijn optiek wel een enorme impact op comfort.
En ik heb in de afgelopen 20jr beide systemen, gewoon correct aangelegd, in 4 huizen kunnen ervaren.
In essentie is het natuurlijk gewoon een dom verhaal om koude buitenlucht, ongefilterd, je huis in te laten waarbij je de aanvoer ook nogeens uitvoert op plaatsen waar je in de praktijk vaak dicht in de buurt zit/bent en waar er vaak ook nog eens flink wat geluid wordt geproduceerd.
Want dat is hoe 99% van de type-c systemen gewoon wordt opgeleverd, met een cheap-ass ventilatieboxje en simpele roosters boven bijna alle ramen. Heerlijk dat contrast met het hr+++ glas
Dan moet je natuurlijk ook niet met onzin komen van verwarmingsspiralen in de invoerroosters, die dingen worden gewoon helemaal nergens gebruikt omdat het net zo onzinnig is als open roosters naar buiten. En die winnen het op prijs…
Koude luchtstromen en geluid van buiten horen er in de praktijk gewoon bij in zo’n constructie.
De harde realiteit is gewoon dat er alleen op basis van kosten nog voor type-c wordt gekozen. De unit is dan veel goedkoper, de bouwer hoeft niet na te denken over die vervelende aanvoer kanalen en er hoeft amper iets ingeregeld te worden.
En ja, ook met type-d installaties gast regelmatig wat fout in de plaatsing door onkunde en snelheid. Maar zo moeilijk is het ook weer niet om beide system correct te plastsen en dan is er gewoon maar 1 beste keuze als je het kan en wilt betalen.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-02-2024 08:58 ]
Natuurlijk is het beter als je roosters beter worden uitgevoerd en leuk dat ze vraaggestuurd zijn en wat dichtgaan als de wind erop staat. Feit blijft gewoon dat het koude lucht is met koude ouchtstromen in je huis als gevolg.Miezie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:56:
[...] Neem C4c en je zit dicht bij type D qua warmteverlies… en voor de rest heb je geen enkel nadeel van alles wat D met zich meebrengt.
Alle functies van c4c zijn ook met type-d natuurlijk gewoon beschikbaar, behalve dat je de aanvoer verwarmt tot een comfortabele temperatuur en dat de plaatsing van de aanvoerventielen vaak ook beter KAN worden gepositioneerd dan met roosters.
En inderdaad, een goed geregeld c-systeem kan beter zijn dan een slecht type-d systeem. Maar dat is natuurlijk geen vergelijking.
En dat warmteverlies heb ik nooit een doorslaggevend argument gevonden omdat type-d eigenlijk altijd al duurder is. Op kosten winnen roosters het gewoon.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-02-2024 09:11 ]
Type D is echt beter dan type C, maar... alleen als het ook helemaal correct geinstalleerd en berekend is.
Het grote probleem is dat dat laatste vaak niet het geval is en dan is type D veel lastiger om zelf aan te pakken of achteraf zelfs aan te passen. Ik zou graag voor type D gegaan zijn (was een optie van 5k), maar ben blij dat we dat niet gedaan hebben gezien de belabberde staat van de aanleg hier.
Het grote probleem is dat dat laatste vaak niet het geval is en dan is type D veel lastiger om zelf aan te pakken of achteraf zelfs aan te passen. Ik zou graag voor type D gegaan zijn (was een optie van 5k), maar ben blij dat we dat niet gedaan hebben gezien de belabberde staat van de aanleg hier.
Helemaal blind voor dat argument ben ik natuurlijk ook niet. Maar ook aan een type-c is er vaak weinig meer aan te passen als de roosters eenmaal geplaatst zijn. De betere geregelde roosters passen ook niet als er standaard roosters zijn geplaatst.Blihi schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:08:
Type D is echt beter dan type C, maar... alleen als het ook helemaal correct geinstalleerd en berekend is.
Helaas zit ik nu in een (pas een joud oud, en verder helemaal prima) appartement met type-c. En de roosters zijn gewoon een drama. Kou in de winter bij het zit en eetgedeelte en als het flink waait dan moet de aanvoer van de warmtepomp met 3-5 graden omhoog omdat anders de gevraagde temp niet haalbaar is. Nul mogelijkheden om dat nog aan te passen in de kozijnen.
Mijn 2 eerdere woningen met type-d waren veruit superieur en zelfs een installatie daar van 20jr geleden met alleen een simpele 3standen schakelaar was prima uit te breiden met vraaggestuurde regelingen. En de latere installatie waar beter over was nagedacht kwa plaatsing vam de ventielen was helemaal ideaal.
En het is natuurlijk triest om de meest domme variant te moeten kiezen omdat je geen vertrouwen hebt in een installateur. Dezelfde installateur die dan vervolgens het nog wat complexere verwarmingssysteem komt installeren:-).
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-02-2024 09:34 ]
Zijn er railssystemen waarbij je die supermooie witte afdekkappen die je standaard in plafonds ziet kun integreren/afdekken?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Railsystemen, wat bedoel je?OMX2000 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:22:
Zijn er railssystemen waarbij je die supermooie witte afdekkappen die je standaard in plafonds ziet kun integreren/afdekken?
Er bestaan wel verzonken oplossingen voor de ventilatieventielen.
Oh ja die bedoel ik. Vergat even een deel van mijn gedachten mee te geven met de contextAnoniem: 1986520 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:24:
[...]
Railsystemen, wat bedoel je?
Er bestaan wel verzonken oplossingen voor de ventilatieventielen.
Maar zijn er merken die dat hebben? Want bij bijvoorbeeld Paulmann zag ik het niet.
Het mooie van een discussie is dat je het oneens mag zijn met argumenten, maar dat ze wel ergens op kunnen slaan. Ik kan en wil het betalen en kies geen D… klaar. Ik kan qua kanalen ook prima over op D als ik de ramen vervang of de roosters dicht smeer. Kan allemaal, ik zou het alleen nooit doen…Anoniem: 1986520 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:48:
[...]
Dat kan alleen is het probleem dat je argumenten nergens op slaan….
In essentie is ventilatie ook helemaal niet zo spannend natuurlijk en zijn er nou ook niet zoveel verschillen tussen d en c. Afvoer van lucht en aanvoer van nieuwe, revolutionair allemaal. Maar de manier van aanvoer heeft in mijn optiek wel een enorme impact op comfort.
En ik heb in de afgelopen 20jr beide systemen, gewoon correct aangelegd, in 4 huizen kunnen ervaren.
In essentie is het natuurlijk gewoon een dom verhaal om koude buitenlucht, ongefilterd, je huis in te laten waarbij je de aanvoer ook nogeens uitvoert op plaatsen waar je in de praktijk vaak dicht in de buurt zit/bent en waar er vaak ook nog eens flink wat geluid wordt geproduceerd.
Want dat is hoe 99% van de type-c systemen gewoon wordt opgeleverd, met een cheap-ass ventilatieboxje en simpele roosters boven bijna alle ramen. Heerlijk dat contrast met het hr+++ glas.
Dan moet je natuurlijk ook niet met onzin komen van verwarmingsspiralen in de invoerroosters, die dingen worden gewoon helemaal nergens gebruikt omdat het net zo onzinnig is als open roosters naar buiten. En die winnen het op prijs…
Koude luchtstromen en geluid van buiten horen er in de praktijk gewoon bij in zo’n constructie.
De harde realiteit is gewoon dat er alleen op basis van kosten nog voor type-c wordt gekozen. De unit is dan veel goedkoper, de bouwer hoeft niet na te denken over die vervelende aanvoer kanalen en er hoeft amper iets ingeregeld te worden.
En ja, ook met type-d installaties gast regelmatig wat fout in de plaatsing door onkunde en snelheid. Maar zo moeilijk is het ook weer niet om beide system correct te plastsen en dan is er gewoon maar 1 beste keuze als je het kan en wilt betalen.
D is voor mij gewoon niet superieur… omdat comfort voor ons ook gewoon bereikt is met een C systeem met de meest domme roosters… en dan is het nog duurder ook dan een D…
Zinloos verhaal zo…. Dat jij liever een gat in je gevel hebt en koude lucht in je nek wilt voelen maakt het natuurlijk geen comfortabeler systeem. Alleen goed genoeg voor jouw wensen en omstandigheden. En dat is helemaal prima.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:31:
[...]
D is voor mij gewoon niet superieur… omdat comfort voor ons ook gewoon bereikt is met een C systeem met de meest domme roosters… en dan is het nog duurder ook dan een D…
Maar je kan dan net zo goed een raam openzetten natuurlijk :-).
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-02-2024 09:39 ]
Bedoel je instucbare ventielen? Ik wil hier de Ergovent installeren.OMX2000 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:26:
[...]
Oh ja die bedoel ik. Vergat even een deel van mijn gedachten mee te geven met de context
Maar zijn er merken die dat hebben? Want bij bijvoorbeeld Paulmann zag ik het niet.
Het is wat het is, kan er nog wel bijMiezie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:52:
[...]
Tuurlijk komt dat, je bent eigenaar en opdrachtgever en je tekent gelijk voor nul zeggenschap of toegang. Heel krom… maar het is wat het is.
Goeie tip. De aanslag was voor een WOZ van 160k. Dat is ongeveer 60% van de grondwaarde + aanneemsom. Die zijn 295k, dus dat lijkt me heel aardig te kloppen.jvdmeer schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:23:
[...]
Let even goed op of de OZB correct wordt berekend. Onze woning in aanbouw werd aangeslagen als onbebouwde grond en dat is een stuk duurder in de OZB.
Zie voor meer info:
https://www.zelfwozbezwaa...woz-waarde-bij-nieuwbouw/
Edit: nog even nagerekend, het lijkt bepaald te zijn aan de hand van de originele aanneemsom die 265k was.
[ Voor 9% gewijzigd door keeperson op 18-02-2024 10:17 ]
Ik ben ze nog niet tegengekomen helaas. Het lijkt er op dat een hoop van deze producten ofwel instucbaar zijn of er van uit gaan dat je een verlaagd plafond hebt waar hooguit een gaatje zit met draadjes er uit. De producten van railspot.nl hebben wel een afdekplaatje die tussen de voeding van de rail en het plafond kan.OMX2000 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:22:
Wij gaan daar voorlopig maar voor.
Andere optie is het dichtstucen van de randen bij de centraaldoos, maar dat moet je dan wel openbreken als je er bij moet.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Hier ook type C en nooit last van tocht hoorAnoniem: 1986520 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:38:
[...]
Zinloos verhaal zo…. Dat jij liever een gat in je gevel hebt en koude lucht in je nek wilt voelen maakt het natuurlijk geen comfortabeler systeem. Alleen goed genoeg voor jouw wensen en omstandigheden. En dat is helemaal prima.
Maar je kan dan net zo goed een raam openzetten natuurlijk :-).
Warmteverlies is natuurlijk wel wat groter en dat wordt ook niet gecompenseerd met het lagere verbruik van de MV. Wellicht nog met de hogere aanschafprijs als het een keuze is. Ik denk dat je 5k niet snel terug verdiend in een verder goed geïsoleerde woning. Zeker met een warmtepomp die heel efficiënt het beetje extra verlies kan compenseren. Wat op zichzelf ook weer een voordeel is imo, pomp draait bijna 24/7 op laag pitje.
Maar tocht is echt een non argument, sorry.
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2024 10:30 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Over ventilatie gesproken.. Onze oplevering is over een paar dagen en we hebben nog een gebrek in de garage.
Onze garage valt buiten de schil van de woning. We hebben een ventilatierooster in de deur (zie oranje streep) en we zijn voornemens een muur in het midden te plaatsen (inclusief deur (zie blauwe streep)).
De deur van woonkamer naar garage vervangen wij door een binnendeur met glas (dit is nu een buitendeur) zodat we het achterste deel van de garage meer bij de woonkamer kunnen betrekken.
Bij het oranje rondje zou nog een dakdoorvoer geplaatst worden, deze is men echter vergeten.
Wat kunnen we het beste doen. De dakdoorvoer vragen te maken (dit is gewoon een gat met natuurlijke ventilatie) of zijn er andere betere oplossingen die we aan de aannemer kunnen voordragen? De woning is voorzien van WTW en heeft verder geen ventilatieroosters.
Aan oplossingen met sluit het aan op de bestaande WTW o.i.d. hebben we niks ;-) Bedankt!
Onze garage valt buiten de schil van de woning. We hebben een ventilatierooster in de deur (zie oranje streep) en we zijn voornemens een muur in het midden te plaatsen (inclusief deur (zie blauwe streep)).
De deur van woonkamer naar garage vervangen wij door een binnendeur met glas (dit is nu een buitendeur) zodat we het achterste deel van de garage meer bij de woonkamer kunnen betrekken.
Bij het oranje rondje zou nog een dakdoorvoer geplaatst worden, deze is men echter vergeten.
Wat kunnen we het beste doen. De dakdoorvoer vragen te maken (dit is gewoon een gat met natuurlijke ventilatie) of zijn er andere betere oplossingen die we aan de aannemer kunnen voordragen? De woning is voorzien van WTW en heeft verder geen ventilatieroosters.
Aan oplossingen met sluit het aan op de bestaande WTW o.i.d. hebben we niks ;-) Bedankt!
Members only:
Inloggen
Deze snap ik niet, je hebt het comfort van type D bereikt met een type C syteem. Maar dat systeem is wel duurder dan een D.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:31:
[...]
Het mooie van een discussie is dat je het oneens mag zijn met argumenten, maar dat ze wel ergens op kunnen slaan. Ik kan en wil het betalen en kies geen D… klaar. Ik kan qua kanalen ook prima over op D als ik de ramen vervang of de roosters dicht smeer. Kan allemaal, ik zou het alleen nooit doen…
Waarom heb je dan niet voor een D gekozen? Was je ook nog eens goedkoper uit
Ik moet wat vaker met mijn vrouw praten!ThePsycho schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:12:
[...]
Ik ben ze nog niet tegengekomen helaas. Het lijkt er op dat een hoop van deze producten ofwel instucbaar zijn of er van uit gaan dat je een verlaagd plafond hebt waar hooguit een gaatje zit met draadjes er uit. De producten van railspot.nl hebben wel een afdekplaatje die tussen de voeding van de rail en het plafond kan.
Wij gaan daar voorlopig maar voor.
Andere optie is het dichtstucen van de randen bij de centraaldoos, maar dat moet je dan wel openbreken als je er bij moet.
Op zich ziet dat er niet slecht uit, en lijkt het ook alsof het zo de bedoelt is.
Waarschijnlijk alleen voor deze railOMX2000 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Ik moet wat vaker met mijn vrouw praten!Ze kwam met deze afdekplaten: https://www.lichtcentrumh...-spanningsrail-luna-zwart
Op zich ziet dat er niet slecht uit, en lijkt het ook alsof het zo de bedoelt is.
Hier ook een zwarte rail, ander merk. Hopelijk zijn de afmetingen hetzelfde.
Foto twee lijkt trouwens een ander model. 1 en 3 zijn eind stukken met één schroef, terwijl foto 2 twee schroeven heeft en in het midden zit (zonder naad, lijkt niet op 2x tegen elkaar).
[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 18-02-2024 11:46 ]
Natuurlijk hoor…. Als je weet dat de ventilatierooster nagenoeg altijd boven het raam zitten en ik schat dat 90+% van de mensen meerdere zitplaatsen heeft die in de buurt van een raam staan, dan is tocht natuurlijk geen argument omdat jij dan die ene uitzondering bent. En het geluid van buiten stopt zeker ook gewoon bij jouw ramen :-).Sport_Life schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Maar tocht is echt een non argument, sorry.
En ik zet hier ook graag alle deuren en ramen open, heeft mijn warmtepomp tenminste wat te doen in de winter wanneer ik niets opwek…
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-02-2024 11:50 ]
De meeste railsystemen voor verlichting hebben gewoon passende afdekplaten voor de verschillende bevestigingen in het midden of aan de uiteinden van een rails.OMX2000 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Ik moet wat vaker met mijn vrouw praten!Ze kwam met deze afdekplaten: https://www.lichtcentrumh...-spanningsrail-luna-zwart
Meest flexiible is om de standaard railzen te kiezen die ook commercieel worden gebruikt, dat oevert de meeste keuze in bevestigingen en ook armaturen op.
Ik begreep dat een inrichting leuker was als je uit het raam kijkt ipv met je rug naar het raam er onder zitAnoniem: 1986520 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Natuurlijk hoor…. Als je weet dat de ventilatierooster nagenoeg altijd boven het raam zitten en ik schat dat 90+% van de mensen meerdere zitplaatsen heeft die in de buurt van een raam staan, dan is tocht natuurlijk geen argument omdat jij dan die ene uitzondering bent. En het geluid van buiten stopt zeker ook gewoon bij jouw ramen :-).
En ik zet hier ook graag alle deuren en ramen open, heeft mijn warmtepomp tenminste wat te doen in de winter wanneer ik niets opwek…
Denk dat je ook wat wilde aannames doet.
Dat gezegd hebbende, ga ik bij een volgende bouw voor type D ivm de genoemde nadelen geluid en tocht.
Komt tocht nper sé door openingen of ook door temperatuurverschillen?
Ik snap gewoon niet dat iemand het equivalent van een open raam/deur als aanvoer voor ventilatie zo denkt te moeten draaien dat het geen (generiek) nadeel is tov een systeem dat heel wat slimmer met de aanvoer van verse lucht omgaat.Deleon78 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Ik begreep dat een inrichting leuker was als je uit het raam kijkt ipv met je rug naar het raam er onder zit
Denk dat je ook wat wilde aannames doet.
En ja, argumenten als slechte aanleg en planning van type-d systemen snap ik. Maar die argumenten zijn er voor type-c net zo hard.
Ik ken gewoon geen enkele woonsituatie waar in je reguliere verblijfsruimte als een woonkamer het beter zou kunnen zijn in de winter koude buitenlucht rechtstreeks binnen te laten stromen door een roostertje boven je ramen waarmee je ook gelijk je hele geïsoleerde schil onderuit haalt. Behalve kosten (en gemak voor bouwers).
Dan kom je gewoon uit in woonkamers waar mensen de roosters in de winter of bij harde wind dichtdoen om geen last te hebben van de koude luchtstroom. Iets waar je met een aanvoer ventielen op je plafond en wand waar ook in de winter gewoon verse lucht uitkomt >15 graden gewoon amper of helemaal geen last van hebt terwijl er toch voldoende geventileerd wordt.
Iedereen moet natuurlijk gewoon doen waar ze zin in hebben, inclusief zichzelf voor de gek houden. Maar elke bouwer zal je vertellen dat er maar 1 argument is om voor type-c te kiezen boven type-d en dat is kosten. Natuurlijk ook gewoon een valide argument.
Zo gek is dat toch niet? Veel mensen gaat graag naar buiten om een hapje frisse lucht te halen, zowel in de zomer als in de winter.Anoniem: 1986520 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Ik snap gewoon niet dat iemand het equivalent van een open raam/deur als aanvoer voor ventilatie zo denkt te moeten draaien dat het geen (generiek) nadeel is tov een systeem dat heel wat slimmer met de aanvoer van verse lucht omgaat.
En ja, argumenten als slechte aanleg en planning van type-d systemen snap ik. Maar die argumenten zijn er voor type-c net zo hard.
Ik ken gewoon geen enkele woonsituatie waar in je reguliere verblijfsruimte als een woonkamer het beter zou kunnen zijn in de winter koude buitenlucht rechtstreeks binnen te laten stromen door een roostertje boven je ramen waarmee je ook gelijk je hele geïsoleerde schil onderuit haalt. Behalve kosten (en gemak voor bouwers).
Dan kom je gewoon uit in woonkamers waar mensen de roosters in de winter of bij harde wind dichtdoen om geen last te hebben van de koude luchtstroom. Iets waar je met een aanvoer ventielen op je plafond en wand waar ook in de winter gewoon verse lucht uitkomt >15 graden gewoon amper of helemaal geen last van hebt.
Iedereen moet natuurlijk gewoon doen waar ze zin in hebben, inclusief zichzelf voor de gek houden. Maar elke bouwer zal je vertellen dat er maar 1 argument is om voor type-c te kiezen boven type-d en dat is kosten. Natuurlijk ook gewoon een valide argument.
@Deleon78 Voor de frisse lucht kan je wellicht nog een argument maken, maar de druipsteengrot die je erbij krijgt langs zo'n rooster vind ik persoonlijk erg onhandig. Maar misschien vinden anderen dat gezellig druppelen ;-) Als het buiten 0 graden is en binnen 19 zijn die roosters bij ons kletsnat.
Volgend jaar gaan wij de buitenkant laten schilderen, daarvoor wil ik eigenlijk die gatenkaas laten vervangen door wat handigers. Maar als ik de reacties hier zo lees gaat dat waarschijnlijk niet zomaar passen dus.
Volgend jaar gaan wij de buitenkant laten schilderen, daarvoor wil ik eigenlijk die gatenkaas laten vervangen door wat handigers. Maar als ik de reacties hier zo lees gaat dat waarschijnlijk niet zomaar passen dus.
Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Aan de binnenkant nat? Dat heb ik mn hele leven nog nooit gehad en toch al in heel wat woningen gewoond.Jheroun schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:35:
@Deleon78 Voor de frisse lucht kan je wellicht nog een argument maken, maar de druipsteengrot die je erbij krijgt langs zo'n rooster vind ik persoonlijk erg onhandig. Maar misschien vinden anderen dat gezellig druppelen ;-) Als het buiten 0 graden is en binnen 19 zijn die roosters bij ons kletsnat.
Omdat dit systeem stiller is, makkelijker in onderhoud, betere resultaten geeft, minder fout gevoelig…kepler schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:51:
[...]
Deze snap ik niet, je hebt het comfort van type D bereikt met een type C syteem. Maar dat systeem is wel duurder dan een D.
Waarom heb je dan niet voor een D gekozen? Was je ook nog eens goedkoper uitOf ik lees het verkeerd
Comfort is voor ons gelijkwaardig aan D qua tocht, maar verder gewoon fijner.
Ik zou me afvragen of je het niet wat fris krijgt in huis eigenlijk en die deur niet vervangen. Dat gat in het dak zou ik achterwege laten en en een vraaggestuurde mv box voor de garage overwegen.Draakje5 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:31:
Over ventilatie gesproken.. Onze oplevering is over een paar dagen en we hebben nog een gebrek in de garage.
***members only***
Waarom is het stiller? Ik hoor mijn inblaasventielen een stuk minder luid (als in, niet) dan de afzuigventielen, en de unit zelf maakt ook minder geluid dan mijn type c systeem uit mijn vorige woning.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Omdat dit systeem stiller is, makkelijker in onderhoud, betere resultaten geeft, minder fout gevoelig…
Comfort is voor ons gelijkwaardig aan D qua tocht, maar verder gewoon fijner.
Ik zou de deur ook niet vervangen. Buitendeuren zijn meestal massief, binnendeuren stukje verlijmd board met honingraat. Denk dat je een enorme koudebrug creëert met een binnendeur.Draakje5 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:31:
***members only***
Iedere bouwer bouwt alleen maar ventilatie in omdat het moet… en in de berekeningen sturen ze naar keuzes om aan de wet te voldoen.Anoniem: 1986520 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Ik snap gewoon niet dat iemand het equivalent van een open raam/deur als aanvoer voor ventilatie zo denkt te moeten draaien dat het geen (generiek) nadeel is tov een systeem dat heel wat slimmer met de aanvoer van verse lucht omgaat.
Dan kom je gewoon uit in woonkamers waar mensen de roosters in de winter of bij harde wind dichtdoen om geen last te hebben van de koude luchtstroom. Iets waar je met een aanvoer ventielen op je plafond en wand waar ook in de winter gewoon verse lucht uitkomt >15 graden gewoon amper of helemaal geen last van hebt terwijl er toch voldoende geventileerd wordt.
Ik heb uit gezondheidsoverwegingen gekozen voor de meest natuurlijke vorm van ventilatie en zit nu met een betere luchtkwaliteit in huis met marginaal warmteverlies vergeleken met wat een wtw zou bereiken.
Ik bestrijd je argumenten en redenatie niet, sterker ik ben het met je eens als thermisch comfort het belangrijkste is. Ik ben alleen het niet eens met stellen dat het superieur is, op andere fronten is de wtw minder overtuigend voor mij. Als ik met een wtw hetzelfde wil bereiken als wat ik nu heb zou het niet lukken zonder dat mijn garage vol staat met ventilatie en ik alle firmwares van sensoren laat flashen op mijn vraag.
En laten we wel wezen: die koude stroom in je nek voel je ook alleen maar omdat huizen tegenwoordig zo geïsoleerd zijn.
Het equivalent van een open raam gaat wel wat ver, bovendien kun je er in je verwarmingsontwerp rekening mee houden (ook gedaan). En tevens hebben we met grote raam partijen ook nog triple glas geïnstalleerd voor thermisch comfort…
Mijn hele redenatie is verder vrij simpel: ventilatie moet je niet onderschatten en goed ontwerpen en realiseren. In 99% van de gevallen gebeurt dat gewoon niet. Als je het dan doet zijn er allerlei varianten te bedenken afhankelijk van doelstellingen. Maar de basis verandert niet: goede kanalen en ventielen met een ruim potentieel debiet. En als iedereen daar op kan letten in nieuwbouw heb ik mijn doel bereikt.
En als je verder dan kijkt naar alle labeltjes en superieure dingen… er staat een vrijstaande a++++ woning zonder verbeteringsadvies op de ventilatie in de huidige staat der techniek en daar woon ik in. Ook nog ruimschoots binnen de BENG normeringen.
Mijn voorgaande woning had een matig kanalen stelsel en draaide 90% van de tijd op 100% om de lucht goed te houden.roltor schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:05:
[...]
Waarom is het stiller? Ik hoor mijn inblaasventielen een stuk minder luid (als in, niet) dan de afzuigventielen, en de unit zelf maakt ook minder geluid dan mijn type c systeem uit mijn vorige woning.
Mijn huidige box draait 95% van de tijd op <40% volledig vraaggestuurd per ruimte op een over gedimensioneerd kanalenstelsel. Het is zelfs stil in de badkamer na het douchen…
Zelfs geen makkelijk hoorbare stromende lucht, of ik word doof :-).
Maar ik snap nog steeds niet waarom type D minder gezond zou zijn? Je trekt nog steeds diezelfde buitenlucht naar binnen, alleen filter je (fijn?)stof en pollen eruit. Met enthalpie wisselaar heb je ook nog eens een betere gemiddelde vochtigheid in je huis, en je hebt geen koude tocht 
Verder ben ik het helemaal met je eens. Goed ontwerp is 90 procent van het goed functioneren. Maar dat geldt voor beide systemen natuurlijk. En als je met sensoren wil gaan regelen, dan heb je voor beide types dezelfde problemen of mogelijkheden.
De box is inderdaad iets groter,
Verder ben ik het helemaal met je eens. Goed ontwerp is 90 procent van het goed functioneren. Maar dat geldt voor beide systemen natuurlijk. En als je met sensoren wil gaan regelen, dan heb je voor beide types dezelfde problemen of mogelijkheden.
Maar datzelfde kun je toch bereiken met een type D in je huidige woning? Het debiet en kanalen stelsel blijft gelijk.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:31:
[...]
Mijn voorgaande woning had een matig kanalen stelsel en draaide 90% van de tijd op 100% om de lucht goed te houden.
Mijn huidige box draait 95% van de tijd op <40% volledig vraaggestuurd per ruimte op een over gedimensioneerd kanalenstelsel. Het is zelfs stil in de badkamer na het douchen…
Zelfs geen makkelijk hoorbare stromende lucht, of ik word doof :-).
Nu vergelijk je appels met peren. Uiteraard is een type c wat goed ontworpen is comfortabeler dan een type D wat niet goed gedimensioneerd is.
Maar dat is toch geen bewijs dat type c beter/comfortabeler/zuiniger is?
Het idee van ventileren is dat je genoeg zuurstof in de lucht hebt en laag CO2 gehalte. Je hebt serieus grote installaties nodig om op pakweg 800-1000ppm co2 te ventileren. Ook anders geïnstalleerd en ontworpen dan dat we nu doen…kepler schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:33:
Maar ik snap nog steeds niet waarom type D minder gezond zou zijn? Je trekt nog steeds diezelfde buitenlucht naar binnen, alleen filter je (fijn?)stof en pollen eruit. Met enthalpie wisselaar heb je ook nog eens een betere gemiddelde vochtigheid in je huis, en je hebt geen koude tocht
Als ik het over gezond heb, heb ik het over zuurstof in de lucht die zorgt dat je goed tot rust komt en niet vermoeidheid of bijv brandende ogen ervaart.
Je kan ook prima filters kopen voor ventilatieroosters en op maat knippen… om pollen en fijnstof buiten de deur te houden.
Qua enthalpiewisselaar: tja, ga ik misschien nog achter komen. Ik vermoed dat het huis wel mee-ademt met de buitenlucht, dat gebeurde met wtw zonder enthalpie ook.
Ja, maar vergeet niet dat we het bij de woning willen betrekken en dat deel van de garage eventueel elektrisch bijverwarmd kan worden. De garage is sowieso geisoleerd (vloer+wand+dak met nieuwbouw eisen). Koudebruggen lijken me daar dan ook nvt.Source90 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:19:
[...]
Ik zou de deur ook niet vervangen. Buitendeuren zijn meestal massief, binnendeuren stukje verlijmd board met honingraat. Denk dat je een enorme koudebrug creëert met een binnendeur.
In het tussenstuk naar de voorkant van de garage komt sowieso een buitendeur. Dus dat voorste deel van de garage sluiten we eigenlijk al af van het achterste deel. Maar in het voorste deel is op dit moment geen ventilatie omdat er nog geen opening in het dak zit.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 18-02-2024 15:47 ]
Dat heb je mij ook niet horen zeggen, ik zeg alleen maar dat D niet superieur is…roltor schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:42:
[...]
Maar dat is toch geen bewijs dat type c beter/comfortabeler/zuiniger is?
Kan een vraaggestuurde MV box op die dakdoorvoer worden aangesloten? De ruimte (3x3m) voorzijde is in principe afgesloten doordat er in het midden een buitendeur komt, dus ik zou de boel dan vacuum trekken met een MV box?Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:01:
[...]
Ik zou me afvragen of je het niet wat fris krijgt in huis eigenlijk en die deur niet vervangen. Dat gat in het dak zou ik achterwege laten en en een vraaggestuurde mv box voor de garage overwegen.
Het ventilatierooster in de achterdeur kan sowieso dicht. In principe vraag ik mijn woning om 9m2 extra te verwarmen waar wellicht geen capaciteit voor is.
[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 18-02-2024 15:50 ]
Er zijn systemen die door een muur (en dan kan een dak ook) incl wtw kunnen ventileren dacht ik. Dus er is vast iets op te verzinnen.Draakje5 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:49:
[...]
Kan een vraaggestuurde MV box op die dakdoorvoer worden aangesloten? De ruimte (3x3m) voorzijde is in principe afgesloten doordat er in het midden een buitendeur komt, dus ik zou de boel dan vacuum trekken met een MV box?
Het ventilatierooster in de achterdeur kan sowieso dicht.
Ventilatieroosters blijven vaak open staan voor minimale ventilatiecapaciteit conform bouwbesluit, dus kan hij echt dicht?
Je hebt het ongetwijfeld al eens gepost, maar is je garage volledig geisoleerd naar de normen van woonruimte? Vloer, wanden, plafond, garagedeur?Draakje5 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:31:
***members only***
Het feit dat je zegt dat er een buitendeur tussen je woonkamer en garage zit zegt mij dat dit niet zo is. Als je deze deur gaat vervangen door een simpele binnendeur heb je dan wel een groot warmteverlies.
Ik snap je verhaal, maar type D is daar toch niet slechter in dan type C? Het hangt helemaal af van het ontwerp, kan met beide systemen helemaal fout gaan of juist gewoon goed. Hier komt het in de woonkamer zelden boven de 1000, alleen met extra gasten. In de slaapkamer blijft de CO2 ook prima onder de 1000.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Het idee van ventileren is dat je genoeg zuurstof in de lucht hebt en laag CO2 gehalte. Je hebt serieus grote installaties nodig om op pakweg 800-1000ppm co2 te ventileren. Ook anders geïnstalleerd en ontworpen dan dat we nu doen…
Als ik het over gezond heb, heb ik het over zuurstof in de lucht die zorgt dat je goed tot rust komt en niet vermoeidheid of bijv brandende ogen ervaart.
Je kan ook prima filters kopen voor ventilatieroosters en op maat knippen… om pollen en fijnstof buiten de deur te houden.
Qua enthalpiewisselaar: tja, ga ik misschien nog achter komen. Ik vermoed dat het huis wel mee-ademt met de buitenlucht, dat gebeurde met wtw zonder enthalpie ook.
De enthalpie wisselaar zorgt er juist voor dat de vochtigheid niet (direct) de buitenlucht volgt. In de winter zorgt dit voor significant hogere luchtvochtigheid en minder gezondheidsklachten vanwege droge huid ed (helaas kinderen die daar gevoelig voor zijn).
Klopt. De garage is volledig geisoleerd, exact zoals de woning geisoleerd is. Die buitendeur is gewoon standaard omdat het officieel buiten de schil van de woning gezien wordt.Wolly schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:58:
[...]
Je hebt het ongetwijfeld al eens gepost, maar is je garage volledig geisoleerd naar de normen van woonruimte? Vloer, wanden, plafond, garagedeur?
Het feit dat je zegt dat er een buitendeur tussen je woonkamer en garage zit zegt mij dat dit niet zo is. Als je deze deur gaat vervangen door een simpele binnendeur heb je dan wel een groot warmteverlies.
Mogelijk niet volledig dicht dan, durf ik niet te zeggen. Maar ik kan me niet herinneren dat we lucht uit de ventilatieroosters kregen als ze dicht zaten in de vorige nieuwbouwwoning. Het zal dan zeer minimaal zijn.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:54:
[...]
Er zijn systemen die door een muur (en dan kan een dak ook) incl wtw kunnen ventileren dacht ik. Dus er is vast iets op te verzinnen.
Ventilatieroosters blijven vaak open staan voor minimale ventilatiecapaciteit conform bouwbesluit, dus kan hij echt dicht?
Ik ventileer op 800 a 1000 ppm CO2, gemeten in het hele huis, met een standaard wtw systeem uit een standaard nieuwbouwwoning van 4 jaar oud. Dus qua ontwerp en installatie gaat het prima tegenwoordig.Miezie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Het idee van ventileren is dat je genoeg zuurstof in de lucht hebt en laag CO2 gehalte. Je hebt serieus grote installaties nodig om op pakweg 800-1000ppm co2 te ventileren. Ook anders geïnstalleerd en ontworpen dan dat we nu doen…
Het is een groter apparaat dan een type c, maar het staat op zolder, dus ik heb er geen last van.
En het probleem is juist dat je huis mee-ademt met de buitenlucht: reken maar uit als het buiten 0 graden is met 100% luchtvochtigheid, wat er dan van de luchtvochtigheid overblijft als je dat naar 18 a 22 graden verwarmd. En hoeveel liters water je dan moet verdampen om het weer op peil te krijgen.
Dan maakt het niet uit of je ventileert met een type D of type C, in de buitenlucht zit gewoon weinig vocht als het koud is.
Bij mij werd het onder de 30% in huis. Na een enthalpie wisselaar zo'n 10% hoger, wat leidde tot veel minder luchtwegklachten bij mijn medebewoners.
Aankomende week laatste dag onderhoud door de aannemer. Al bij 3 buren gehoord dat er niemand is gekomen of dat ze op een verkeerde dag kwamen
We wachten het maar af. Mail voor 5% vasthouden staat alvast klaar

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Iemand ervaring met BPD m.b.t gewenste wijzingen zoals:
- liever parkeerplaats op andere plek in de tuin
- extra zonnepanelen op rietendak (via meerwerk tekening kan je maar 2 extra)
- andere kleur gevelstenen (vrijstaand)
Ik zou niet tot het laatste moment wachten met die mail.vuurtjih schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:23:
Aankomende week laatste dag onderhoud door de aannemer. Al bij 3 buren gehoord dat er niemand is gekomen of dat ze op een verkeerde dag kwamen![]()
Wat zei BPD?grippa schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:39:
Iemand ervaring met BPD m.b.t gewenste wijzingen zoals:
- liever parkeerplaats op andere plek in de tuin
- extra zonnepanelen op rietendak (via meerwerk tekening kan je maar 2 extra)
- andere kleur gevelstenen (vrijstaand)
Een andere kleur gevelstenen lijkt me sowieso onmogelijk bij projectbouw.
Nu de optie en koop er is kan het grote plannen beginnen!
We kopen een 2-1 kap op de hoek, met een extra kap op de zolder. Casco 164m2. Kavel rond de 320. Planning is om de keuken 2,4m uit te bouwen, de garage volledig te isoleren en 1,2m uit te bouwen. Dat zou het totale woonoppervlak tot 199m2 brengen. In het verlengde van de garage komt achter een overkapping met buitenkeuken en harmonica deuren van 8x3. Die tel ik niet mee.
Overkapping en uitbouw keuken verwacht ik geen uitdagingen. Anders geldt voor de garage -> onbenoemde ruimte.
Het idee is om deze met een tussenwand te scheiden. Je krijgt dan een entree, voor fietsen, schoenen, jassen, etc. En de tuinkant moet een bijkeuken worden waar ook de wasmachine staat.
Daarnaar fungeert dit als extra buffer tussen garage en keuken. De overkapping zorgt als extra buffer tussen buiten en bijkeuken.
Deze is schijnbaar onmogelijk uit te voeren met vloerverwarming. De basis is dus onverwarmd. Er zou eventueel infrarood/airco/elektrische radiator in kunnen maar ik weet niet of dit nodig is. (10 graden is prima). Daarnaast is er geen optie om water en afvoer te plaatsen in de garage (wel een koudwaterkraan met stortbak)
Vragen:
Kan ik niet gewoon de waterleiding en afvoer laten leggen inclusief stortbak en daarna de stortbak verwijderen en ruimte maken voor een wasmachine?
Is het isoleren van een garage (alles, ook dak en vloer) voldoende om het binnen niet te laten vriezen? Ergo: is extra verwarming in de bijkeuken noodzakelijk?
We kopen een 2-1 kap op de hoek, met een extra kap op de zolder. Casco 164m2. Kavel rond de 320. Planning is om de keuken 2,4m uit te bouwen, de garage volledig te isoleren en 1,2m uit te bouwen. Dat zou het totale woonoppervlak tot 199m2 brengen. In het verlengde van de garage komt achter een overkapping met buitenkeuken en harmonica deuren van 8x3. Die tel ik niet mee.
Overkapping en uitbouw keuken verwacht ik geen uitdagingen. Anders geldt voor de garage -> onbenoemde ruimte.
Het idee is om deze met een tussenwand te scheiden. Je krijgt dan een entree, voor fietsen, schoenen, jassen, etc. En de tuinkant moet een bijkeuken worden waar ook de wasmachine staat.
Daarnaar fungeert dit als extra buffer tussen garage en keuken. De overkapping zorgt als extra buffer tussen buiten en bijkeuken.
Deze is schijnbaar onmogelijk uit te voeren met vloerverwarming. De basis is dus onverwarmd. Er zou eventueel infrarood/airco/elektrische radiator in kunnen maar ik weet niet of dit nodig is. (10 graden is prima). Daarnaast is er geen optie om water en afvoer te plaatsen in de garage (wel een koudwaterkraan met stortbak)
Vragen:
Kan ik niet gewoon de waterleiding en afvoer laten leggen inclusief stortbak en daarna de stortbak verwijderen en ruimte maken voor een wasmachine?
Is het isoleren van een garage (alles, ook dak en vloer) voldoende om het binnen niet te laten vriezen? Ergo: is extra verwarming in de bijkeuken noodzakelijk?
[ Voor 55% gewijzigd door YKla op 18-02-2024 22:29 ]
Voor zo ver ik weet, moet je ook opletten met ventilatie als je gaat isoleren in de garage.YKla schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:42:
Daarnaar fungeert dit als extra buffer tussen garage en keuken.
Vragen:
Wellicht moet je deze ook uitbreiden.
Wij hebben ook geen vloerverwarming in de berging (2 onder 1 kap), verder wel alles net zo geïsoleerd als de rest. De warmtepomp incl. buffervat staat er ook, misschien geeft die heel iets warmte af (amper zo te voelen).YKla schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:42:
Daarnaar fungeert dit als extra buffer tussen garage en keuken.
Vragen:
Ik heb er geen thermometer staan dus weet het niet precies, maar het zou me verbazen als het er ooit onder de 17 graden is geweest afgelopen maanden.
Die tip had ik eerder gehad inderdaad. Is dat niet alleen als je ook gaat verwarmen? Ventilatie herberekenen ze op basis van de keuze (ik neem voor het gemak aan dat ze m doorleggen) en zo niet zorg ik wel voor iets op het dak.roltor schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:06:
[...]
Voor zo ver ik weet, moet je ook opletten met ventilatie als je gaat isoleren in de garage.
Wellicht moet je deze ook uitbreiden.
Dus dat kan prima. Ik vind een net iets andere temperatuur in de bij niet zo erg, maar mijn kleren moeten niet bevroren uit de machine komen.praliwi schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:06:
[...]
Wij hebben ook geen vloerverwarming in de berging (2 onder 1 kap), verder wel alles net zo geïsoleerd als de rest. De warmtepomp incl. buffervat staat er ook, misschien geeft die heel iets warmte af (amper zo te voelen).
Ik heb er geen thermometer staan dus weet het niet precies, maar het zou me verbazen als het er ooit onder de 17 graden is geweest afgelopen maanden.
Ik twijfel soms of ze niet per ongeluk toch de vloerverwarming in de bijkeuken ook doorgetrokken hebben naar de berging (we hebben de berging gesplitst in een bijkeuken en berging als het ware), omdat het daar ook gewoon aangenaam is. Maar de vloer voelt er wel wat kouder, dus ik denk dan toch van niet.YKla schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:10:
[...]
Dus dat kan prima. Ik vind een net iets andere temperatuur in de bij niet zo erg, maar mijn kleren moeten niet bevroren uit de machine komen.
[ Voor 6% gewijzigd door praliwi op 18-02-2024 22:15 ]
@YKla hier garage ook vol geïsoleerd maar er wordt niet verwarmd (staat ook geen pomp). Het komt er zelden onder de 10 graden. Dan moet het echt dagenlang vriezen en af en toe de garage open dan zakt het naar 6,5 om vervolgens weer te klimmen naar die 9-10. As we speak is het er 16,6 graden.
Je moet ventileren inderdaad, zeker als je er ook natte fietsen gaat stallen of kleding gaat ophangen. Dat vocht moet ergens heen en verdwijnt niet magisch natuurlijk.
Niet dat het wat uitmaakt maar je uitgebouwde garage telt niet mee voor je woonoppervlakte natuurlijk.
Je moet ventileren inderdaad, zeker als je er ook natte fietsen gaat stallen of kleding gaat ophangen. Dat vocht moet ergens heen en verdwijnt niet magisch natuurlijk.
Niet dat het wat uitmaakt maar je uitgebouwde garage telt niet mee voor je woonoppervlakte natuurlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 18-02-2024 22:21 ]
Hebben jullie er ook koelkasten/voorraad/wasmachine staan? Of heeft het andere doeleinden?GeeMoney schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:18:
@YKla hier garage ook vol geïsoleerd maar er wordt niet verwarmd (staat ook geen pomp). Het komt er zelden onder de 10 graden. Dan moet het echt dagenlang vriezen en af en toe de garage open dan zakt het naar 6,5 om vervolgens weer te klimmen naar die 9-10. As we speak is het er 16,6 graden.
Hier is het puur opslag, motor, gereedschap, fietsen, spullen voor de boot, kussens voor de tuin dat soort spullen.YKla schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:26:
[...]
Hebben jullie er ook koelkasten/voorraad/wasmachine staan? Of heeft het andere doeleinden?
Wellicht komt er een kleine koel-vries combi deze zomer want met een gezin met 3 jonge kinderen is zelfs een koelkast van 180cm met losse 80cm vriezer af en toe te klein
Even terugkomend op de ventilatiediscussie: hoe meten jullie de CO2? Er zijn allerlei apparaten op de markt in uitlopende prijscategorieën, maar ik vraag me af hoe nauwkeurig die apparaten zijn. Je kunt wel meten, maar als de resultaten niet betrouwbaar zijn heb je er nog steeds niets aan.
Hier gebruik ik Netatmo modules. Volgens mij nog een paar Tweakers hier die dezelfde hebben.Ken Wood schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:33:
Even terugkomend op de ventilatiediscussie: hoe meten jullie de CO2? Er zijn allerlei apparaten op de markt in uitlopende prijscategorieën, maar ik vraag me af hoe nauwkeurig die apparaten zijn. Je kunt wel meten, maar als de resultaten niet betrouwbaar zijn heb je er nog steeds niets aan.
Hier ook een Netatmo. Hij zal misschien niet 100% accuraat zijn maar hij meet wel een verhoging/verlaging in CO2, het lijkt me met name belangrijk dat je de trends ziet en niet of de gerapporteerde waarde heel erg juist is. De Netatmo lijkt wat dat betreft goed te functioneren, het effect van personen in de kamer of het ventileren is snel zichtbaar.Ken Wood schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:33:
Wat me wel opvalt is dat de Netatmo op zolder (waar mijn kantoor zit) ook een hogere CO2 rapporteert als we in de huiskamer zitten op de verdieping er onder. Dacht altijd dat CO2 zwaarder is dan lucht dus zou moeten zakken ipv stijgen.
Ik heb ook een paar sensoren van Netatmo staan. Ik kijk ook vooral naar de trends en niet (altijd) naar de exacte waardes.
Ze kalibreren ook regelmatig.
Ze kalibreren ook regelmatig.
Ik heb op dit moment een aranet 4. Betrouwbaar apparaatje die je zelden hoeft op te laden.Ken Wood schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:33:
Ja ik ken het. Ik heb er ook een staan en speciaal voor het bbq vlees (lompe stukken, passen niet in een vriesvakje). zo’n lijkenkist. De koelkast is echter toen het in februari -18 werd kapot gegaan. Dat geintje wil ik niet een keer, zeker niet met wasmachines.GeeMoney schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Hier is het puur opslag, motor, gereedschap, fietsen, spullen voor de boot, kussens voor de tuin dat soort spullen.
Wellicht komt er een kleine koel-vries combi deze zomer want met een gezin met 3 jonge kinderen is zelfs een koelkast van 180cm met losse 80cm vriezer af en toe te klein
Ik weet ook niet of een bijkeuken echt verwarming nodig heeft als het ding goed geïsoleerd is en dicht zit. Zeker met een dichte overkapping er nog aan als buffer. Als we hier in huis niet stoken wordt het ook niet kouder dan 18.
[ Voor 14% gewijzigd door YKla op 19-02-2024 12:22 ]
Zonder verwarming blijft het hier ruim boven vriespunt.YKla schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:20:
[...]
Ja ik ken het. Ik heb er ook een staan en speciaal voor het bbq vlees (lompe stukken, passen niet in een vriesvakje). zo’n lijkenkist. De koelkast is echter toen het in februari -18 werd kapot gegaan. Dat geintje wil ik niet een keer, zeker niet met wasmachines.
Ik weet ook niet of een bijkeuken echt verwarming nodig heeft als het ding goed geïsoleerd is en dicht zit. Zeker met een dichte overkapping er nog aan als buffer. Als we hier in huis niet stoken wordt het ook niet kouder dan 18.
Afhankelijk van de functie van je bijkeuken moet je er wel of niet verwarmen.
Zonder verwarming kan je er in ieder geval niet behaaglijk zitten in de winter zonder jas en schoenen aan verwacht ik. Voornamelijk omdat een koude vloer aan je voeten gewoon niet prettig voelt.
Ik heb ook een overkapping in de tuin staan met dubbele wanden en een geïsoleerd dak en een grote glazen pui maar ook daar vriest het niet, al is het buiten -7. Het is er niet kouder geweest dan 2 graden. De wind komt er niet in en dat scheelt natuurlijk behoorlijk.
Dus je hoeft niet bang te zijn dat het er gaat vriezen. Als je er echter ook een eettafel wil neerzetten en ook in de winter wil gaan eten zal je toch iets met verwarming moeten doen. Infrarood en andere elektra opties zijn wat mij betreft geen goede keuze. Als je het nu kan doen, doe het dan goed en trek je vloerverwarming door.
Buurman verderop heeft een later geïsoleerde bijkeuken geprobeerd te verwarmen met infrarood panelen maar de energie rekening steeg de pan uit.Bij nader inzien had hij graag zijn vloerverwarming door willen trekken.
@Wolly @Miezie Heb jullie nog advies? Ik denk persoonlijk dat het wel verstandig is om iets te doen, dus een ventilatiedoorvoer. En dan indien mogelijk hier een decentrale WTW op te zetten (geen MV) of niets en alleen een los roostertje? Zodat er toch ventilatie gebeurt in deze afgesloten 3x3 ruimte?Draakje5 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:34:
[...]
Klopt. De garage is volledig geisoleerd, exact zoals de woning geisoleerd is. Die buitendeur is gewoon standaard omdat het officieel buiten de schil van de woning gezien wordt.
Mijn gevoel zegt zorgen dat je scheidingsmuurtje een goede isolatiewaarde heeft. Daarnaast die doorvoer in het dak laten maken op de plek zoals in je tekening en in je scheidingsmuur een badkamerventilator die je naar behoefte schakelt.Draakje5 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:57:
[...]
@Wolly @Miezie Heb jullie nog advies? Ik denk persoonlijk dat het wel verstandig is om iets te doen, dus een ventilatiedoorvoer. En dan indien mogelijk hier een decentrale WTW op te zetten (geen MV) of niets en alleen een los roostertje? Zodat er toch ventilatie gebeurt in deze afgesloten 3x3 ruimte?
Dan heb je alsnog trek van het rooster in je buitendeur aan de achterkant tot de uitvoer op het dak.
Niet ideaal (want lawaai). Misschien eerst proberen met een regelbaar schuifje, zo eentje die je met twee touwtjes open, dicht of alles ertussenin kan regelen?
Je kan inderdaad ook nog een decentrale wtw uitzoeken maar ik heb daar geen ervaring mee. Daarnaast wil je in je voorportaal van je garage natuurlijk ook iets van ventilatie en dat lukt niet met alleen een pijp op het dak.
Eindelijk na bijna 5 jaar 1 van de laatste klusjes opgepakt vanuit de oplevering.
De meterkast een beetje fatsoeneren.
Ik heb veel loze leidingen en deze werden gewoon als een losse bos aan de bovenkant afgeleverd .
Doordat ik ook naderhand nog veel met groepen en elektra bezig ben geweest is dat dus een hele tijd zo gebleven.
Vandaag de zin en tijd gevonden (al het netwerk en coax eruit, kids weg) om alle leidingen eens netjes in flexibel te steken en een beetje te ordenen. Een eigen plafond gemaakt en een extra (fibaro) rookmelder zodat ik gelijk ook alles kan monitoren.
Eigenlijk moet alleen de oude beltrafo er nog uit maar ik maakte die kast open en die kabels zitten echt overal tussen gefrot + dat ik dan een gapend gat krijg
.
Alleen nog een noodlamp ophangen op batterijen of een accu, iemand tips?
Ik heb veel loze leidingen en deze werden gewoon als een losse bos aan de bovenkant afgeleverd .
Doordat ik ook naderhand nog veel met groepen en elektra bezig ben geweest is dat dus een hele tijd zo gebleven.
Vandaag de zin en tijd gevonden (al het netwerk en coax eruit, kids weg) om alle leidingen eens netjes in flexibel te steken en een beetje te ordenen. Een eigen plafond gemaakt en een extra (fibaro) rookmelder zodat ik gelijk ook alles kan monitoren.
Eigenlijk moet alleen de oude beltrafo er nog uit maar ik maakte die kast open en die kabels zitten echt overal tussen gefrot + dat ik dan een gapend gat krijg
Members only:
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 19-02-2024 15:28 ]
Keurig kastje zo! Had je vanuit de bouw al 3 kasten?
Ja, maar die 3e was nagenoeg leeg (op de bel trafo naFedde schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:28:
Keurig kastje zo! Had je vanuit de bouw al 3 kasten?
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 19-02-2024 15:31 ]
Nu alleen nog een PV-stickertje bij de zonnepanelen ALAMAT plaatsenGeeMoney schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:30:
[...]
Ja, maar die 3e was nagenoeg leeg (op de bel trafo na)maar heb ik dus wel aangevraagd om te plaatsen. Ik heb dus een flink aantal loze leidingen in gebruik die daarin uitkomen wat ik zelf achteraf dus heb aangelegd. (elektra richting garage, tuin, overkapping en toegangshek bijvoorbeeld) .

[ Voor 84% gewijzigd door Source90 op 19-02-2024 16:34 ]
Mensen ervaring met woningborg aanneemovereenkomsten en dan specifiek deze 2 artikelen:
In artikel 4.5 staat het volgende:
Dat zou namelijk inhouden dat ik geen (zeer ongunstige) overbruggingskrediet nodig heb en de aanneemsom met bouwrente in 1x kan betalen met de verkoop van mijn huidige woning.
De dag van levering is overigens het tekenen bij de notaris niet de sleuteloverdracht. Zodoende zou artikel 4.5 niet van toepassing zijn maar 4.6 kan ik toch lezen dat ik het kan blijven uitstellen?
Artikel 4.2 stelt namelijk het volgende:
Ik denk dat dit komt omdat ze de rente niet aangepast hebben. In de nieuwere contracten staat nu namelijk 15% rente en dan is het heel ongunstig om te doen maar in mijn geval niet. Er is nu ook contact gezocht met Woningborg maar ik vraag mij af of ik goed lees en het een fout van de bank in mijn voordeel is.
Mocht dat niet zo zijn dan kan ik het nieuwbouwproject trouwens ook niet betalen zonder mijn huis te verkopen en bij mijn ouders of zo te gaan wonen.
In artikel 4.5 staat het volgende:
En artikel 4.6 het volgende:Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van het verschuldigde deel van de aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de Ondernemer rente te vergoeden van 5% per jaar, te berekenen als volgt:
a. over de onder II.A. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde termijnbedragen
(inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van
overeenkomen tot aan de datum van de Levering;
b. over de overige termijnen (inclusief omzetbelasting) vanaf de vervaldatum tot aan de datum
van de Levering.
Deze rente dient eveneens bij de Levering te worden voldaan. Op de dag van de Levering, wordt het op dat moment reeds verschuldigde deel van de aanneemsom opeisbaar.
Lees ik het goed dat ik in principe tegen de kosten van 5% rente per jaar alle termijnen mag uitstellen tot aan de dag van oplevering (dus bij de sleuteloverhandiging)?Indien en voor zover de Verkrijger een reeds opeisbaar gedeelte van de aanneemsom of enige
andere uit hoofde van de op deze overeenkomst van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden
opeisbare betaling niet op de daarvoor gestelde vervaldag heeft voldaan, en de bepalingen in het vorige lid van dit artikel niet van toepassing zijn, is de Verkrijger daarover aan de Ondernemer een rente van 5% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die der voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit deze overeenkomst en / of tussen partijen nader te maken afspraken.
Dat zou namelijk inhouden dat ik geen (zeer ongunstige) overbruggingskrediet nodig heb en de aanneemsom met bouwrente in 1x kan betalen met de verkoop van mijn huidige woning.
De dag van levering is overigens het tekenen bij de notaris niet de sleuteloverdracht. Zodoende zou artikel 4.5 niet van toepassing zijn maar 4.6 kan ik toch lezen dat ik het kan blijven uitstellen?
Artikel 4.2 stelt namelijk het volgende:
De boete zou de 5% rente moeten zijn maar die betaal ik graag want de voorwaarden voor mijn overbruggingskrediet zijn vele malen ongunstiger. De aannemer heeft dit nooit eerder meegemaakt en zei eerst dat het er inderdaad zo staat maar later wel dat het eigenlijk niet de bedoeling is en ze het verder uitzoeken.Behoudens het geval waarin de Verkrijger recht op uitstel van betaling heeft zoals bedoeld in lid 5
van dit artikel, worden de in lid 1 van dit artikel bedoelde termijnen steeds opeisbaar veertien (14)
dagen na de dagtekening van een door of vanwege de Ondernemer gedaan betalingsverzoek. Een
betalingsverzoek geeft aan op grond van welk feit de Ondernemer recht heeft op betaling, welke
termijn het betreft en dat de betaling uiterlijk veertien (14) dagen na de dagtekening door de
Ondernemer ontvangen dient te zijn.
Door of namens de Ondernemer kan alleen aanspraak worden gemaakt op volledig gepresteerde
termijnen. Pro rato betaling van een slechts gedeeltelijk gepresteerde termijn is uitgesloten.
Ik denk dat dit komt omdat ze de rente niet aangepast hebben. In de nieuwere contracten staat nu namelijk 15% rente en dan is het heel ongunstig om te doen maar in mijn geval niet. Er is nu ook contact gezocht met Woningborg maar ik vraag mij af of ik goed lees en het een fout van de bank in mijn voordeel is.
Mocht dat niet zo zijn dan kan ik het nieuwbouwproject trouwens ook niet betalen zonder mijn huis te verkopen en bij mijn ouders of zo te gaan wonen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Hopelijk sta je open voor opbouwende kritiekGeeMoney schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:16:
Eindelijk na bijna 5 jaar 1 van de laatste klusjes opgepakt vanuit de oplevering.
Eigenlijk moet alleen de oude beltrafo er nog uit maar ik maakte die kast open en die kabels zitten echt overal tussen gefrot + dat ik dan een gapend gat krijg.
***members only***
Die flexbuizen aan de linkerkant kunnen echt niet zo met die lelijke randen. Maak daar vaste buizen van.
Die spijkerclips aan de rechterkant had ik vervangen door dezelfde klemmen als je links hebt.
Verder wel heel mooi
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.