Toon posts:

Open Duco Mini (opensource)

Pagina: 1
Acties:

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 28-11 13:06
Hoi mede Tweakers,

Kleine introdcutie: Ik ben The_Mad_Ping en vanaf mijn tienertijd al stil lid van tweakers (met een ander inmiddels verwijderd account) . Gedurende de dag werk ik als Electronic Engineer.

Met enige regelmaat ontwerp ik printjes voor mijzelf of voor anderen (als het project mij aanstaat natuurlijk) Nou heb ik samen met een vriend (The Flamingo) een printje ontworpen voor de DucoBox silent.

De Open Duco Mini

Voorbeeld van Home Assistant intergratie:

Dit is een printje die de volledige Duco print vervangt en aansturing via home assistant mogelijk maakt. Hierbij neemt Home assistant volledige controle over je ducobox! Aan, uit , zacht & hard ventileren wanneer jij dat wilt.

Sensor Support Open Duco Mini (amount of the same type of sensors that can be connected)
  • Originele duco vochtsensor (1x)
  • Originele duco Co2 sensor (2x)r
  • Opensource vochtsensor V2.0 (1x)
  • Opensource vochtsensor 2 V1.0(to be released) (2x)
  • Opensource Co2 Sensor V2.1 (2x)
  • Opensource all in one sensor V2.1 (to be released)(2x)
  • Opensource air Speed sensor (based on the FS3000 (to be released)(2x)
Let op: alle RF bedieningen van Duco zijn niet supported. Bij genoeg belangstelling zal ik hier nog wat voor maken!
Meer informatie over de sensoren: https://github.com/Flamingo-tech/Open_Duco/tree/main/sensors
Meer informatie over de Open Duco Mini: https://github.com/Flamingo-tech/Open_Duco
Meer informatie over installatie: https://flamingo-tech.nl/...stall-the-open-duco-mini/
Meer informatie over Esphome flashen:https://flamingo-tech.nl/...d-use-open-duco-mini-pro/
Change log open duco mini
Open Duco Mini V1.0
  • Initial Release
Open Duco Mini V1.1
  • I2C pull ups
  • HV & LV isolotion clearance increased to 6mm
  • UART pinning corrected on sensor 2 connector
  • Removed Inverter IC and placed pull up
  • Added easier programming header

Open Duco Pro

TBD/Place holder.

Nou dacht ik dat dit de uitgelezen plek is om feedback/ Ideeën te verzamelen!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties *O*

[Voor 60% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 26-11-2021 14:58. Reden: Hoofdletters, veranderingen]

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dikker spoor voor PE :)

En ik lijk geen sleuf tussen LV en HV te zien, dan vindt ik de L er toch redelijk dicht bij zitten. Ik zou wat sleuven toevoegen en de L lijn hoger doen.

Wat is de reden voor de 74HC1G14GV exoot?

Heftig circuit voor de buttons :+ Voor programming header zou ik zeker het auto-reset circuit toevoegen :) Kan zelfs de program button komen te vervallen. Zou ik er ook gewoon standaard header voor gebruiken met "FTDI" layout.

Uhm, 1,15V voor program en GPIO2. Nog weinig met de ESP32 gedaan maar dat lijkt me niet correct.

Schema dingetje, "Isolated 12V" waar 5V uit komt? :+

Weet je zeker dat je 5V op je sensor aansluitingen wilt hebben? Je beschermd je datalijnen hier namelijk niet tegen.

Misschien nog te weinig ESP32 ebruikt, maar waarom GPIO33 met 2 weerstanden aan GND?

En als dat de normale montage oriëntatie is, daar de labels om :D

• Alaksandus
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:12

Alaksandus

Vae puto deus fio

Er loopt al een topic op Tweakers waarmee een MV systeem aangestuurd kan worden met HA, maar helaas was dit niet voor een DUCO welke ik thuis heb. Ik ben dus erg enthousiast over je project!

Ik kan totaal geen feedback geven op je ontwerp, maar zodra er samples te bestellen zijn zal ik vooraan in de rij staan. :*)

Als een god in Nijmegen.

• The_ Mad_Ping
septillion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:47:
Dikker spoor voor PE :)

En ik lijk geen sleuf tussen LV en HV te zien, dan vindt ik de L er toch redelijk dicht bij zitten. Ik zou wat sleuven toevoegen en de L lijn hoger doen.

Wat is de reden voor de 74HC1G14GV exoot?

Heftig circuit voor de buttons :+ Voor programming header zou ik zeker het auto-reset circuit toevoegen :) Kan zelfs de program button komen te vervallen. Zou ik er ook gewoon standaard header voor gebruiken met "FTDI" layout.

Uhm, 1,15V voor program en GPIO2. Nog weinig met de ESP32 gedaan maar dat lijkt me niet correct.

Schema dingetje, "Isolated 12V" waar 5V uit komt? :+

Weet je zeker dat je 5V op je sensor aansluitingen wilt hebben? Je beschermd je datalijnen hier namelijk niet tegen.

Misschien nog te weinig ESP32 ebruikt, maar waarom GPIO33 met 2 weerstanden aan GND?

En als dat de normale montage oriëntatie is, daar de labels om :D
Dikker spoor PE: Check ga ik meenemen (Y)

Clearances/Creepage: Ik heb gebruik gemaakt van de IPC9592 Richtlijn bij het layouten. Hierbij wordt een clearance van minimaal 2.3mm gedicteerd.

De clearance die ik heb toegepast is 3mm (op het smalste punt). Heb jij een technisch bezwaar om dit anders te doen?

Wat is de reden voor de 74HC1G14GV exoot: Door die pullup naar de 10V staat anders je ventilator altijd aan.

Heftig circuit voor de buttons :+
Dit heeft vooral te maken met het feit dat ik wil dat de Duco programming tool ook compatible is. (je gebruikt deze twee knoppen eigenlijk nooit, behalve tijdens de initiele installatie, daarna kan alles OTA) Dit scheelt ook nog in je B.O.M omdat je maar 4 simpele parts hoeft te mounten ( TVS Diodes zijn NM)(en dit parts zijn die ik heb liggen)

Uhm, 1,15V voor program en GPIO2.
R12= NM dus alleen een pull up naar 3V3
R8 & R13 zijn NM dus die pin is floating (internaly pulled down, dacht ik op de ESP32)

Er zijn een aantal sensoren die wel 5V voeding nodig hebben maar hun communicatie op 3v3 TTL doen (co2 sensoren en bijv particle sensoren). Eventuele Conversie naar 3V3 moet op de sensor print gebeuren. (maar dit staat idd nergens vermeld. Ik ga dit toevoegen)

GPIO33 met 2 weerstanden aan GND Ik heb geen 0603 Leds in mijn library (R16 is stiekem een led) :$ :+ (bij de volgende update komt daar een status led)

Schema dingetje, "Isolated 12V" waar 5V uit komt: Oeeps :+ goed gezien! (fixed in de volgende versie)

Thanks voor de feeback wordt enorm gewaardeerd O+

• The_ Mad_Ping
Alaksandus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:53:
Er loopt al een topic op Tweakers waarmee een MV systeem aangestuurd kan worden met HA, maar helaas was dit niet voor een DUCO welke ik thuis heb. Ik ben dus erg enthousiast over je project!

Ik kan totaal geen feedback geven op je ontwerp, maar zodra er samples te bestellen zijn zal ik vooraan in de rij staan. :*)
_/-\o_ _/-\o_

Deze zijn te bestellen: https://tweakers.net/aanb...or-de-ducobox-silent.html Dit gaat dan nog wel om V1.0 Versie, Hier werkt Uart niet op sensor 1 (hier kan je nog steeds prima een RH sensor aannhangen) En de I2C pullups zijn gedaan d.m.v een klein rework aan de onderkant.

Feedback over installatie en gebruik zijn ook van harte welkom! Dus daar zou je mee kunnen helpen?

• septillion
  • Nu online

septillion

The_ Mad_Ping schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:47:
Clearances/Creepage: Ik heb gebruik gemaakt van de IPC9592 Richtlijn bij het layouten. Hierbij wordt een clearance van minimaal 2.3mm gedicteerd.

[Afbeelding]
De clearance die ik heb toegepast is 3mm (op het smalste punt). Heb jij een technisch bezwaar om dit anders te doen?
Maar dat is zo te zien voor clearance, niet voor de creepage. En zeker tussen HV en LV wil je daar ook uitgaan van meer dan 230V. Ook bij een trancient wil je geen overslag naar de LV kant.
Wat is de reden voor de 74HC1G14GV exoot: Door die pullup naar de 10V staat anders je ventilator altijd aan.
Gate voorzien van pull-up ipv down = fixed ;)
Heftig circuit voor de buttons :+
Dit heeft vooral te maken met het feit dat ik wil dat de Duco programming tool ook compatible is. (je gebruikt deze twee knoppen eigenlijk nooit, behalve tijdens de initiele installatie, daarna kan alles OTA) Dit scheelt ook nog in je B.O.M omdat je maar 4 simpele parts hoeft te mounten ( TVS Diodes zijn NM)(en dit parts zijn die ik heb liggen)
Ik ben niet bekend met de Duco programming tool verder dus de eisen daaraan kan ik niets over zeggen. Maar doelde wel vooral op de TVS diodes. Als die NM/np zijn zou ik ze van het schema afhalen of dat daar duidelijk maken. Condensator lijkt me ook niet heel nodig.
Uhm, 1,15V voor program en GPIO2.
R12= NM dus alleen een pull up naar 3V3
R8 & R13 zijn NM dus die pin is floating (internaly pulled down, dacht ik op de ESP32)
Ah, pas na je bovenstaande opmerking snap ik NM (Not Mounted). Ben zelf meer bekend met np / not placed :+
GPIO33 met 2 weerstanden aan GND Ik heb geen 0603 Leds in mijn library (R16 is stiekem een led) :$ :+ (bij de volgende update komt daar een status led)
Ahhhh! Geen idee waarmee dit is getekend maar lijkt me redelijk makkelijk toe te voegen :9 Qua weerstand zou ik dan eerder iets van 1k+ verwachten. Moderne ledjes zijn errrrrg efficiënt. 20mA is een schijnwerper.

• The_ Mad_Ping
septillion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:40:
[...]

Maar dat is zo te zien voor clearance, niet voor de creepage. En zeker tussen HV en LV wil je daar ook uitgaan van meer dan 230V. Ook bij een trancient wil je geen overslag naar de LV kant.
true true, ik ga er een 1.5mm slot tussen leggen :) (PS, welke creepage rules houden jullie normaal aan (of IPC)?
[...]

Gate voorzien van pull-up ipv down = fixed ;)
Derp :') heb ik ook meegenomen in V1.1
[...]

Ik ben niet bekend met de Duco programming tool verder dus de eisen daaraan kan ik niets over zeggen. Maar doelde wel vooral op de TVS diodes. Als die NM/np zijn zou ik ze van het schema afhalen of dat daar duidelijk maken. Condensator lijkt me ook niet heel nodig.
Zijn verwijderd :)
[...]

Ah, pas na je bovenstaande opmerking snap ik NM (Not Mounted). Ben zelf meer bekend met np / not placed :+
ik weet ook niet precies waarom ze op mijn werk voor NM hebben gekozen ipv NP.
[...]

Ahhhh! Geen idee waarmee dit is getekend maar lijkt me redelijk makkelijk toe te voegen :9 Qua weerstand zou ik dan eerder iets van 1k+ verwachten. Moderne ledjes zijn errrrrg efficiënt. 20mA is een schijnwerper.
Ik teken alles in Altium, echter hebben wij hele strenge regels en eisen aan parts, Ik mag dus niet zomaar een part aanmaken zonder dat dit door andere engineers gecontroleerd is. (ik heb dus snel als Hack twee weerstanden gepakt). Ik zal eens kijken of er inmiddels al parts geschikt zijn.

Bedankt voor je waardevolle feedback _/-\o_

• septillion
  • Nu online

septillion

Werk technisch nooit mains PCB moeten maken. Als hobby hou ik het ruim aan. Zeg 1 cm tussen HV en LV. En liever slot te veel dan te weinig. Misschien wel veel en kan het commercieel gezien minder maar dan verwacht ik zeker geen problemen.

En ah, even meeliften met het werk :+ Dan heb je inderdaad niet altijd een keuze nee. Daarom teken ik voor de hobby en voor one-offs voor het werk in KiCad.

Ding dat ik me nog af vroeg, heeft de Duco box nu niet ook de mogelijkheid voor een standenschakelaar? Zou je dit dan niet als optie willen houden hiermee?

Verder leuk project! d:)b Was ik nog vergeten te zeggen. :F

• The_ Mad_Ping
septillion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:18:
Werk technisch nooit mains PCB moeten maken. Als hobby hou ik het ruim aan. Zeg 1 cm tussen HV en LV. En liever slot te veel dan te weinig. Misschien wel veel en kan het commercieel gezien minder maar dan verwacht ik zeker geen problemen.
Same same, ik doe normaal ook nooit mains PCBA's...
En ah, even meeliften met het werk :+ Dan heb je inderdaad niet altijd een keuze nee. Daarom teken ik voor de hobby en voor one-offs voor het werk in KiCad.
tsja ik kan Altium bijna dromen, dus dan is dat wel makkelijker.
Ding dat ik me nog af vroeg, heeft de Duco box nu niet ook de mogelijkheid voor een standenschakelaar? Zou je dit dan niet als optie willen houden hiermee?
Die zit er idd op, echter gebruik ik die niet, Helaas ben jij ook de enige die feedback geeft, dus ik ook niet weer of er daadwerkelijk behoefte aan is..
Verder leuk project! d:)b Was ik nog vergeten te zeggen. :F

• Alaksandus
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:12

Alaksandus

Vae puto deus fio

Ik wacht liever op v1.1 als ik eerlijk ben.. O-)

Blijven bestaande (RF) remotes werken, of gaat de bediening exclusief via HA?

En zoals ik het nu lees kan je de ventilator dus echt helemaal stil zetten? Nu blijft hij namelijk altijd (minimaal) draaien zodat je altijd iets van een luchtstroom in je huis hebt. Daar moet je als gebruiker wel van op de hoogte zijn.

Standenschakelaar lijkt me overbodig als je alles via HA kan gaan aansturen. Je krijgt dan toch ook onduidelijkheid over wat de MV precies aan het doen is? Je kan de standenschakelaar op max hebben staan terwijl je hem in HA op minimaal zet. De standenschakelaar blijft dan max aangeven? Of heb je ook standenschakelaars die niet alleen mechanisch zijn? :P

Als een god in Nijmegen.

• The_ Mad_Ping
Alaksandus schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:35:
Ik wacht liever op v1.1 als ik eerlijk ben.. O-)
Dat mag , release zal misschien dit jaar nog zijn, maar ik bestel meestal een aantal projectjes in een keer. Ik hou je op de hoogte
Blijven bestaande (RF) remotes werken, of gaat de bediening exclusief via HA?
Bediening is exclusief voor HA, ik heb weinig kaas gegeten van het protocol dat Duco gebruikt voor hun RF zenders.
En zoals ik het nu lees kan je de ventilator dus echt helemaal stil zetten? Nu blijft hij namelijk altijd (minimaal) draaien zodat je altijd iets van een luchtstroom in je huis hebt. Daar moet je als gebruiker wel van op de hoogte zijn.
Dat klopt, ik adviseer hem ook niet volledig uit te zetten, echter ken ik ook mensen die dat willen om stroom te besparen >.<
Standenschakelaar lijkt me overbodig als je alles via HA kan gaan aansturen. Je krijgt dan toch ook onduidelijkheid over wat de MV precies aan het doen is? Je kan de standenschakelaar op max hebben staan terwijl je hem in HA op minimaal zet. De standenschakelaar blijft dan max aangeven? Of heb je ook standenschakelaars die niet alleen mechanisch zijn? :P
Naar mijn weten niet, zolang niemand het echt wilt ga ik het niet bouwen (ik heb zelf ook niet nodig :P )

• Robin2133
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 27-11 16:39
Afgelopen vrijdag heb ik een duco silent mechanische ventilatie ontvangen.
Aangezien mijn woning volledig draait op Home assistant was ik op zoek naar een module of via een andere weg om mijn duco box smart te maken en deze te integreren in mijn smart home.

Zodoende via facebook wat inspiratie opgedaan maar dit is niet waar ik naar zocht. Na een beetje googlen kwam ik uit bij @The_ Mad_Ping

Ik heb mijn verhaal uitgelegd en een aantal dagen later een open duco mini v1 en vochtsensor ontvangen.
Erg netjes verpakt in bubble plastic en pcb's kwamen in antistatische zakjes. Zo hoort het.

via Dm goed contact gehad, ik ben veel 1 op 1 geholpen ( mede door mijn enthousiasme voor dit fantastische project). Veel informatie gekregen en de tutorials doorlopen m.b.t het installeren van soft en hardware op de open duco mini.

Via een programmer die aangesloten was op de open duco mini, wat Yaml (waar ik overigens niet los op ben) En een beetje hulp van @The_ Mad_Ping is het mij gelukt om de intergratie te voltooien en zodoende de instalatie in de duco box silent zelf voort te zetten. na wat omprikwerk van de kabels van de oude originele pcb op de nieuwe open duco mini en een kaart aanmaken in home assistant is het mij gelukt om de duco box smart te maken en nu kan ik aan de slag om deze scripts te maken in home assistant.

De printjes heb ik zelf geprint, Stl’s zijn te downloaden op @The_ Mad_Ping zijn pagina van Github.

Tijdens het proces heb ik wat foto's gemaakt.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik veel respect en bewondering heb voor deze jongens die dit open source aanbieden en deze mooie projecten willen delen.

de komende tijd zal ik wat gaan spelen en testen met automations en scripts, deze zal ik delen zodra dit (voor mij) werkt.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:32
septillion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:18:
6mm tussen primair en secundair circuit is toch wel het minimum, als het even kan wat meer ruimte houden. Een slot is een goede oplossing om creapage te vergroten, clearance (over het slot heen) veranderd er niet door.

Ik heb wel veel voedingen ontworpen.
Zelfs binnen de goede norm is er nog verschil van uitleg door UL en andere keuringsinstituten... :)

• septillion
  • Nu online

septillion

@DjAntoon Yep, enorm veel verschillen. Maakt zaken niet altijd makkelijker :+

En inderdaad, slot vergroot de clearance niet (tenzij je er weer een schot door steekt) maar daar ben ik ook sneller minder bang voor dan creapage, zeker naar de (geïsoleerde) LV.

• The_ Mad_Ping
DjAntoon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:05:
[...]

6mm tussen primair en secundair circuit is toch wel het minimum, als het even kan wat meer ruimte houden. Een slot is een goede oplossing om creapage te vergroten, clearance (over het slot heen) veranderd er niet door.

Ik heb wel veel voedingen ontworpen.
Zelfs binnen de goede norm is er nog verschil van uitleg door UL en andere keuringsinstituten... :)
Hoi DJ Antoon, Bedankt voor je reactie, ik zal de scheiding tussen LV en HV vergoten naar 6mm dan moeten we toch wel goed zitten :)

Heb jij iets van een standaard die jij gebruikt bij het layouten? ik zie inmiddels door de standaarden het bos niet meer ;)

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Ik heb geen inhoudelijke feedback over je PCB, geen verstand van, maar ik heb wel interesse in je project.

Ik heb zelf een vocht-sensor in de Ducobox zitten die de ventilator harder laat draaien als de douche lekker dampt, werkt dit bij jou nog steeds of moet je dit in HA afvangen?

De losse standenschakelaar (RF) gebruik ik af en toe nog om te overrulen, zou wel handig zijn als dit nog te koppelen was. Als ik t goed onthouden heb heeft @amauer dit andersom gemaakt met een ESP, wellicht kan hij je verder op weg helpen?

• The_ Mad_Ping
Hey Gastje01,

Leuk dat je interesse hebt! Bij de open Duco Mini is het zo dat je zelf de regels moet bepalen :) je originele sensor is gewoon compatible dus die kan je blijven gebruiken. Wel moet je in je HA automations wat rules aanmaken om juist te ontluchten(en voor hoelang).
Helaas zijn de originele RF modules voor nu niet bruikbaar, echter als er veel vraag naar blijft, kan ik vast wel iets knutselen om dit in te bouwen :) Ik gebruik zelf een Xiaomi knop om hem via HA aan te sturen en m'n sensoren te overrulen. (De rest van m'n duco spullen verkocht )

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:32
The_ Mad_Ping schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:40:
[...]
Heb jij iets van een standaard die jij gebruikt bij het layouten? ik zie inmiddels door de standaarden het bos niet meer ;)
Ja dat is het dus, afhankelijk van de toenmalige klant werkte ik met andere waardes en normen. Probleem is dan ook nog dat UL en CE in kritische toepassingen (lees weinig ruimte) niet compatible met elkaar zijn. En als je dan een GU10 ledlampje aan het ontwerpen bent, dan snap je dat er 0 ruimte is... Je kunt dan ook wel inschatten voor welke lampen fabrikant dat was...
6mm is het minimum waar ik mee werkte, maar als het enigszins kan nam ik meer ruimte, betekent dat je bij Kema of ander instituut niets uit hoefde te leggen, die zien ook zo of het kritisch is of niet.

• luukske
  • Registratie: augustus 2013
  • Niet online
Die 6mm is omdat er in bepaalde gevallen dubbele isolatie wordt voorgeschreven vanuit de standaard. Je kunt de tabellen hiervoor terugvinden in de CE standaard zelf. Ik denk dat dit product goed past in de ICT standaard IEC 62368-1.
Overigens heb ik alleen met de voorlopers van deze standaard gewerkt (60065 audio/video en 60950 IT) totdat de lampenfabrikant van hierboven het nodig vond om ook die fabriek te sluiten. Maar de regels rond creepage en clearance zijn volgens mij bijna niet veranderd in de jaren.

[Voor 13% gewijzigd door luukske op 25-11-2021 23:02]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee