Hallo allemaal,
Eind vorig jaar heb ik dit topic ontdekt en ik heb met kerst mijn (pre-programmed) OpenAIR mini ontvangen met een sensor. Ik ga deze installeren in een DucoBox Silent en integreren met HA met behulp van de installatiehandleiding:
https://github.com/Flamin...x_Silent_Focus_Connect.md
Ik ga het dit weekend daadwerkelijk doen, maar met de voorbereiding kom ik een aantal vragen tegen waarvan ik de antwoorden niet kan vinden. Kunnen jullie me daarbij helpen?
1. In de installatiehandleiding zie ik nergens een instructie staan voor installatie van de sensor. Hoe installeer ik de sensor juist in de box?
1b. Hoe bepaal ik welk afzuigkanaal de juiste is (er komen er 2 binnen in de box)? Of is het gewoon zoiets als afzuiging op max zetten en dan een geurspray gebruiken?
2. Installeer ik de sensor op een later moment of direct bij eerste installatie?
3. Ik heb geprobeerd HA vast voor te bereiden, maar ik loop vast op dit stuk in de handleiding:
Now open your home assistant page. If this is the first time using a ESPHOME device: Go to settings -> Integrations -> Set up a new integration -> Search for esphome. Now click the esphome intergration and fill in the IP adress of the Home Assistant server.
Als ik het IP van de HA-server invul, krijg ik de melding:
Unable to connect to the ESPHome device. Make sure the device’s YAML configuration includes an `api` section.
Staat dit fout in de handleiding en moet ik hier het IP van de OpenAIR invullen, of moet ik eerst ESPHome Device Builder installeren? Ik heb HA in een Docker container draaien, dus daar moet ik dan nog even de trucendoos voor opentrekken omdat ik deze niet als add-on kan toevoegen. Ik heb nog weinig ervaring met HA en helemaal geen met ESPHome dus hulp is welkom
Alvast bedankt!
Edit:
Vandaag maar gewoon aan de slag gegaan. Voor het installeren van de sensor heb ik gekeken naar een officieel filmpje van Duco voor het installeren van de sensor. Daar werd e.e.a. duidelijk van. Ik heb de sensor direct geinstalleerd met de Open AIR Mini zelf.
Vwb de integratie met HA moest ik dus niet het IP van de HA server invoeren, maar het IP van de Open AIR Mini, nadat deze met de huis-wifi was verbonden. Wellicht even rechttrekken in de guide.
Meteen als testje een HA automation bij elkaar geklikt die obv humidity % de afzuiging verhoogt en dat werkte perfect.

De afzuiging op 100% is wel een stuk harder dan de oude stand 3, dus zo hoog hoef ik 'm niet te zetten.
Nu wat verder in de mogelijkheden duiken. Ik ben een beetje huiverig voor een eigen YAML maken, in de angst dat ik de boel kapot maak en geen OTA meer kan doen, dan heb ik geen optie meer om het aan de praat te krijgen. Hoe gaan jullie daarmee om?
Ik was wel verrast dat de knoppen in de huiskamer (bedraad) niet meer werkten. Ik was in de veronderstelling dat alleen de draadloze remote zou stoppen met werken, maar al met al geen drama.
[
Voor 23% gewijzigd door
Tommiiee op 03-01-2026 18:00
]