• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jongbj schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:32:
Heb al een paar jaar tot grote tevredenheid de OpenAir Mini, samen met 3 kleppen en 2 sensorblokken.

Bij het updaten via ESPHome in Home Assistant krijg ik de laatste tijd deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
What should I do?
  Option 1: Migrate to ESP-IDF (recommended)
    Add this to your YAML under 'esp32:':
      framework:
        type: esp-idf

Option 2: Keep using Arduino (still supported)
    Add this to your YAML under 'esp32:':
      framework:
        type: arduino

Kan ik gewoon optie 1 doen in de yaml? Of is er nog meer dat dan aangepast moet worden?

Thanks!
Wij gebruiken inmiddels voor al onze apparaten ESP-IDF. Ook ESPHome stapt trouwens over van Arduino naar ESP-IDF! Dus zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat iedereen dit is ^^!

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
Tazzios schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:42:
1. Na het flashen is mijn klep soms van de rel: De reset lijkt dan niet goed te werken waardoor de motor de klep blijft aansturen terwijl deze niet verder kan. Zou dit chatgpt voorstel kunnen helpen?
code:
1
2
3
4
5
- while:
    condition:
      and:
        - binary_sensor.is_off: valve_homing_switch
        - lambda: 'return millis() - id(homing_start_time) < 10000;'  # Timeout in 10s

2. de valve functie toont in het log alleen open en close en niet de positie van de klep wat ik een gemis vind.

(ook chatgpt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

- platform: template
    name: "${upper_devicename} Stepper Position (%)"
    id: stepper_current_position_pct
    lambda: |-
      float pos = id(my_stepper).current_position;
      float pct = (pos / 525.0f) * 100.0f;
      if (pct < 0.0f) pct = 0.0f;
      if (pct > 100.0f) pct = 100.0f;
      return pct;
    update_interval: 5s
    accuracy_decimals: 0
    unit_of_measurement: "%"

edit: nu in percentages, maar die kloppen niet. :+
@Tazzios Heb jij een klep met een Hall-sensor of een reguliere switch?
Mocht je de homing switch hebben, dan kun je het volgende proberen:
  1. Maak de klep schoon, soms zit er stof of vet op de switch, omdat deze in de luchtstroom zit.
  2. Draai de M2-boutjes waarmee de switch vastzit even los, duw de switch iets richting de opening en draai ze daarna weer vast.
Mocht dat allemaal niet werken, stuur mij even een DM :9

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
nairolf schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:47:
@thomasv @The_ Mad_Ping (en alle andere mensen met interesse in het onderstaande "diepgaande" onderzoekje) ik heb een vraagje of jullie misschien even je gedachten willen loslaten over een "issue" wat ik zie:
Zodra de ventilatiebox hier gaat draaien dan schiet de humidity van de sensor in de box van het badkamer-kanaal tot wel 10 procentpunten omhoog zonder dat er verder rede is dat deze omhoog gaat. Ik heb er daarna een Xiaomi temp+rh sensor bij gehangen om mee te vergelijken (die hangt in de lucht-inlaat in de badkamer). Daarmee is het me duidelijk geworden dat de hoeveelheid luchtverplaatsing de meting daadwerkelijk beinvloed, zie hieronder de data over 7 dagen. Specifiek daarin 2 nachten waarin de box maar bleeft draaien op omdat de RH net boven de 70% bleef, en daardoor de integraal niet leegliep:
[Afbeelding]

Ik heb er een tijdje naar gekeken, en het lijkt redelijk mee te schalen met het toerental van de ventilator, maar niet echt lekker. Na wat plotjes maken bedacht ik me dat het misschien niet aan de humidity zelf ligt, maar aan de temperatuur, welke natuurlijk een directe invloed heeft op de relatieve luchtvochtigheid. Wat plotjes verder zie ik een duidelijke relatie tussen het toerental en de temperatuur, zie hieronder:
[Afbeelding]

Vraag 1: Hebben jullie dit fenomeen ooit zelf gezien op jullie sensor?

In het datasheet van de scd4x zie ik staan dat airflow inderdaad een mogelijke oorzaak kan zijn van temperatuurschommelingen, onder het kopje "set_temperature_offset".

Vraag 2: Hebben jullie ervaring met dat "set_temperature_offset" command van de scd4x? Weten jullie bijvoorbeeld of het slecht is voor de sensor om deze met grote regelmaat aan te passen?

Ik zou die offset namelijk graag direct afhankelijk maken van het RPM in de ESPHome code, dan kan de OpenAir het "probleem" door de scd4x zelf laten oplossen. Als ik zo de ESPHome code bekijk zal dat eerst wat changes daar vereisen (want set_temperature_offset wordt alleen in setup() uitgevoerd, dus eenmalig). Lukt dat niet dan kan ik natuurlijk de correctie in de ESPHome code toepassen, maar dat vergt wat kennis van de formules achter RH enzo :).

Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop!
Holy guacamoly, jij bent lekker bezig geweest! 😄

Dit klopt inderdaad , de relatieve luchtvochtigheid wordt gemeten.
Je kunt gerust die temperatuuroffset aanpassen; ik weet alleen niet zeker of die wijziging direct wordt doorgevoerd of dat er een reset nodig is.
We zien soms dat als je de offset verlaagt van de standaardwaarde (volgens mij 4 °C) naar 1 °C, de temperatuur- en luchtvochtigheidsmetingen van de klep/sensor beter overeenkomen met de werkelijke waarden.

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
i4heat schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:48:
Mooie ontwikkeling op ventilatiegebied.
Zelf heb ik een CO2 sensor ontwikkelt die bestaande ventilatieroosters aanstuurd (dus de aanvoer van verse lucht). Het zou mooi zijn als deze decentrale CO2 sensoren kunnen communiceren met de MV box, zodat ook deze wordt aangestuurd op basis van de ventilatievraag.

Weet jij of er CO2 senoren (liefst ook met luchtvochtigheid en temperatuur) bestaan die je kunt laten communiceren met een domotica systeem? Ieder merk heeft zijn eigen decentrale CO2 sensoren die via RF met de box communiceren (en best duur zijn). Ik zou een universeel syseem willen ontwikkelen met decentrale CO2 sensoren (in slaapkamers) en aansturing van de MV box.
@i4heat Wij hebben de Open AIR Sense Pro als losse sensor, volgens mij kan je via HA of ESPhome ook je MV direct bedienen. Echter zit dat voor nu een beetje buiten onze usecase! Ik denk dat je iets via een http request moet kunnen doen tussen sensoren en MV. (https://next.esphome.io/components/http_request/) Mocht je iets beters hebben gevonden dan horen we het graag!

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
Fragger123 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:13:
Hi Tweakers!

Ik ben in onderzoek om mijn MV box te vervangen (20 jaar oud ;) ) De Duco Box Silent lijkt me een prima kandidaad. Ik heb 1 aanvoer waar keuken, badkamer en toilet op zitten en 1 afvoer kanaal richting buiten.
Verder niet veel spannends, 3 standen schakelaar waar ik eigenlijk ook van af wil ;)

Vraag: is de Open Air Mini ook compatibel met de Duco Box Silent 2.0 ?
Hey @Fragger123 Hoi! Supertof dat je je MV slim gaat maken! 😄
De 2.0 wordt helaas niet ondersteund , alle printformfactoren zijn volledig veranderd.Jammer genoeg past er daardoor niets meer in.
Maar geen zorgen: ik heb zelf ook een 2.0 thuis liggen, dus over een paar maandjes zal dit waarschijnlijk wél weer werken. 😉

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
Bloemstukje schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:28:
Ik heb de laatste tijd regelmatig dat mijn beide ventielen het referentiepunt kwijt zijn. Ze gaan dan niet helemaal open, of helemaal niet open. Ik moet dan via de webbrowser reboot to recalibrate doen, en dan werkt het weer. Iemand een idee? Nooit last van gehad en gebeurd nu ongeveer 1 keer per 2 weken. Iemand een idee?
Hey @Bloemstukje Heb je kleppen met nieuwe HALL sensor of de oude switch? Zie mijn reactie naar Tazzios hierboven. Mochten beide niet helpen stuur mij dan even een DM!

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
oNo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:14:
TLDR; wil je afzuiging sturen van de badkamer, ga dan voor de Open Air Mini met luchtvochtigheidssensor.

Ik had zelf al via wat spul van aliexpress een ventilatieswitch gemaakt, aangestuurd door Home Assistant. Dit met een Orcon ventilator met perilex stekker (bediening in de keuken) en wireless remote (bediening in de badkamer) Met info van zigbee sensors (motion, temperatuur, luchtvochtigheid) had ik wat automations gemaakt. Dat werkte best aardig, beter dan niets zeg maar. Achteraf prima om inzicht te krijgen, inzicht dat het makkelijker en beter kan :*)

Op een gegeven moment de Open Air Mini aangeschaft en in de Orcon ventilator gezet. Wat slimmer de rpm van de ventilator regelen, heerlijk :) Maar op een gegeven moment gaan die zigbee sensoren wel irriteren, de metingen zijn gewoon te traag voor een "snelle" omgeving als de badkamer. Met een motion sensor en automation kan je wel wat, maar het blijft klooien. Als dan, na de batterijen vervangen te hebben van de sensors, deze dingen compleet stoppen met info doorgeven, is de keuze heel makkelijk. Een paar sensors voor de Open Air Mini aanschaffen. Deze geinstalleerd en de update interval van de sensors naar 10s gezet. Met een helper sensor die de luchtvochtigheid delta weer geeft stuur ik de ventilatie switch en Orcon rpm nu aan. Dit werkt zo veel beter, echt mooi.

Een ding wat ik op korte termijn wil verbeteren. De sensor voor de woonkamer zit aan de binnenkant van de ventilatie switch, dit vanwege het formaat van de switch. Met een langere kabel voor de sensor kan ik deze een de andere kant van de switch plaatsen.
Wat moet ik hier voor bestellen? Volgens mij is het MX 1.25 8-pin, klopt dat?
Hey @oNo Ik heb een kabeltje van 30 cm voor je! Stuur me even een DM met je adres, dan stuur ik het naar je op. 😊

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
Tazzios schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

voor punt 2 heb ik het volgende item aangemaakt bij HA: https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/1505
Indien er mensen zijn die een bijdrage willen leveren graag. :*)
Lekker bezig! Dit zou inderdaad een mooie toevoeging zijn! Ik ben niet zo'n software held dus kan je helaas niet helpen met de oplossing :'(

• The_ Mad_Ping
  • Nu online
Kleine huishoudelijke mededeling:

We hebben van de Valve, Mini en Sense Pro de laatste hardware-revisies aan Git toegevoegd! 🎉 (We liepen gruwelijk achter hiermee)
Alles staat nu netjes online. De power supply en sensoren volgen binnen ongeveer twee weken.

Verder hebben we het assortiment op flamingo-shop.nl uitgebreid! De externe klep is nu verkrijgbaar, evenals de DIY-kit van de klep en de AIR Sense Pro.

De behuizing van de Open AIR Sense Pro vind je hier: https://www.printables.com/model/1465557-open-air-sense-pro

Een tijdje geleden had ik al eens geroepen dat iedereen die zijn eigen frontje of bovenkant ontwerpt (vormpjes, yeey! ) en uploadt op Printables, korting krijgt op zijn sensor. De EMPTY.step bevat de bestanden die je kunt aanpassen.

Iedereen die een gaaf ontwerp maakt en uploadt, krijgt 20% korting op zijn sensor! :henk

Alle kudos voor het (vind ik zelf prachtige) ontwerp van de huidige sensorbehuizing gaan naar Sijmen Janssen:
http://www.sijmenjanssen.nl/

Zoals jullie merken, duurt het soms even voordat ik tijd heb om te reageren op het forum.
Ik heb besloten om de komende tijd wat meer aandacht te besteden aan de installatie-instructies: deze te herschrijven, te verbeteren en op de juiste plek te zetten.
Hopelijk komt er daardoor wat meer tijd vrij om weer lekker te gaan knutselen!
Daarnaast komt er per item een FAQ, waarin de meest gestelde vragen beantwoord worden of binnenkort zullen worden.

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:06
The_ Mad_Ping schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:33:
[...]
Dit kan even duren, de status wordt elke 60 seconden bijgewerkt.
Je kunt dit vaker laten gebeuren door je YAML aan te passen. Als je het interval verlaagt, wordt de status sneller geüpdatet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
interval:
  - interval: 60s
    then:
      - lambda: |-
          id(air_valve).position = id(last_cmd_pos);
          id(air_valve).current_operation = VALVE_OPERATION_IDLE;
          id(air_valve).publish_state();

Het kan nu dus maximaal 60 seconden duren voordat je een update van de positie krijgt.
Zo’n klep gaat hooguit een paar keer per uur open of dicht, dus mijn redenering was dat het niet nodig is om elke 10 à 30 seconden een positie door te sturen die 99% van de tijd toch niet verandert.
Misschien is er in de YAML nog wel iets eleganters voor te bedenken. Mocht iemand iets weten 8)
...
Thanks! Ik ga eens kijken of ik het interval alleen kan verhogen voor een korte periode na het uitvoeren van een actie om daarna weer het 60 seconden interval aan te houden.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:55
The_ Mad_Ping schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:05:
[...]

Hey @Fragger123 Hoi! Supertof dat je je MV slim gaat maken! 😄
De 2.0 wordt helaas niet ondersteund , alle printformfactoren zijn volledig veranderd.Jammer genoeg past er daardoor niets meer in.
Maar geen zorgen: ik heb zelf ook een 2.0 thuis liggen, dus over een paar maandjes zal dit waarschijnlijk wél weer werken. 😉
Is het advies: wel alvast 2.0 bestellen/installeren?

Ik zie dat de 2.0 al een ge-integreerde vochtsensor heeft, kan een voordeel zijn? Weet niet of die dan ook ondersteund wordt hoor.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
The_ Mad_Ping schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:00:
[...]

Holy guacamoly, jij bent lekker bezig geweest! 😄

Dit klopt inderdaad , de relatieve luchtvochtigheid wordt gemeten.
Je kunt gerust die temperatuuroffset aanpassen; ik weet alleen niet zeker of die wijziging direct wordt doorgevoerd of dat er een reset nodig is.
We zien soms dat als je de offset verlaagt van de standaardwaarde (volgens mij 4 °C) naar 1 °C, de temperatuur- en luchtvochtigheidsmetingen van de klep/sensor beter overeenkomen met de werkelijke waarden.
Ja ik heb een beetje data-honger soms :9~ , maar dan wel met goede analyse ervan.

De offset kan (blijkbaar) dus alleen in "Idle" mode aangepast worden, dus dat leek me zo geen optie voor dit probleem. Heb het nu als volgt aangepakt (toevallig gisteravond geimplementeert terwijl jij dit berichtje schreef :P ):
- Ik heb een C++ header gemaakt met wat functies voor de correctie: https://github.com/Floria...n/esphome/open-air-mini.h
- Deze include ik direct in de YAML: https://github.com/Floria...pen-air-mini.yaml#L13-L15
- En dan gebruik ik de functies in lambdas: https://github.com/Floria...n-air-mini.yaml#L203-L214

Dit werkt omdat de esphome code eerst de temperatuur publisht, en daarna pas de humidity. Daardoor wordt de nieuwe humidity altijd berekend met de bijbehorende (gecorrigeerde) temperatuur.

Het idee is super simpel: Relatieve Luchtvochtigheid = 100 * (absolute waterdruk) / (maximale ("saturated") waterdruk).
Die tweede "saturated waterdruk" is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Dus door die te berekenen voor de oude en nieuwe temperatuur kunnen we eerst de absolute waterdruk berekenen (vermenigvuldigen met "oude" saturated waterdruk) en dan weer terugrekenen naar relatieve luchtvochtigheid (delen door de "nieuwe" saturated waterdruk).

Ik bedenk me wel nu dat ik waarschijnlijk een klein foutje heb gemaakt (ik corrigeer nu met T + correctie en T + 2*correctie ipv T en T+correctie, dus dat moet ik nog even verbeteren, maar het geeft nu al betere resultaten dan eerst!)
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste