Wauw, dat ziet er goed uit!
Wat voor motor/stepper heb je erin?
Ik gebruik het volgende motortje: 28byj-48-12. Volgens mij gebruikt Duco exact dezelfde maar dan met een Duco stickertje er op.amauer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:48:
Wauw, dat ziet er goed uit!
[ Voor 9% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 16-08-2022 22:15 ]
Phew, net op tijd besteld dusThe_ Mad_Ping schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:14:
Update, Open Duco Mini is uitverkocht! over twee weken komen er nieuwe printjes binnen. Deze moeten ook nog geassembleerd worden. Dus verwachte leverdatum nieuwe printjes is over ongeveer drie weken.
Mocht je er nog een willen graag hier:https://www.tindie.com/pr...mingo/open-duco-mini-v12/inschrijven op de wachtlijst! Dan hebben wij een indicatie van hoeveel printen we nodig hebben
De standaard bediening van Duco heeft ook een mogelijkheid om vast te zetten op een stand. 6s een standknop indrukken en dan staat die daarop vast totdat je een andere kiest.EagleTitan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:15:
[...]
Phew, net op tijd besteld dusben benieuwd, kijk vooral uit naar het niet meer met die gare bediening die steeds terug schiet te hoeven werken.
Ok, duidelijk een gevalletje RTFMCaelorum schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
De standaard bediening van Duco heeft ook een mogelijkheid om vast te zetten op een stand. 6s een standknop indrukken en dan staat die daarop vast totdat je een andere kiest.
Aanvuillend:Caelorum schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
De standaard bediening van Duco heeft ook een mogelijkheid om vast te zetten op een stand. 6s een standknop indrukken en dan staat die daarop vast totdat je een andere kiest.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Hey Read 1st,Read-1st schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:12:
fantastisch dit. Nadat mijn laatste remote was overleden, stond ik bijna op het punt een nieuwe RF remote met switchbot aan te schaffen.Ik had 2 jaar eerder al de moed had opgegeven om mijn (op één na) laatste device in mijn huis smart te maken,
Maar vorige week dan toch dit topic gevonden, en direct besteld preinstalled met programmer. Daarmee was het nog mindere grote investering, als dat ik eerder genoemde zou hebben gekocht!
Installatie werkte prima. Althans, voor de écht complete leek als ikzelf, duurde het wel ff voor ik doorhad dat ik daadwerkelijk de usb programmer connected met pc en de Open Duco mini moest connecten.Dat was beetje gestuntel aangezien ik geen fatsoenlijke laptop heb en de Open duco al in de Duco Silent box boven het trapgat geïnstalleerd had😅 Dat zou misschien nog iets duidelijker in de omschrijving kunnen. Maar buiten dat,: écht een fantastische tool/uitvinding. petje af hoor.
![]()
vraagje nog: ik heb hier nog een co2 sensor liggen, MH-Z19C, zou ik die er ook op kunnen installeren?
bedankt voor je reactie. Jouw oplossing was iets te techy voor mij, maar ik realiseerde me pas later dat ik de sensor natuurlijk gewoon binnenin HA kan laten samenwerken met openduco..The_ Mad_Ping schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:14:
[...]
Hey Read 1st,
Merci voor de complimenten
Je kan de MH-Z19C zeker gebruiken in je Open Duco. Als je een kaal printje van de Co2 sensor laat maken (of stuur mij even een DM) en je soldeerd die sensor er op,dan zou dat gewoon moeten werken! (wel even je Open Duco opnieuw programeren met sensor specifieke code voor de MH-Z19C)
Wel is het zo dat de gaten waar de lucht doorheen moeten niet heel optimaal gesitueeerd zitten. Dit vergt dan nog een aanpassing aan de behuizing (plus nieuwe 3D print,mogelijk kan je dit zelf)
Heel mooi dat je dit maakt!8bt schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:20:
De laatste tijd ben ik bezig geweest met een Homey integratie voor Open Duco, deze heb ik zelf nu in
een alpha versie draaien. Op moment zijn het alleen statements voor "And" en "Then", maar verwacht aankomende week ook "When" te integreren. Er is ook support voor de sensoren van Duco, de sensoren van Open Duco zullen ook snel support krijgen.
8bt schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:20:
De laatste tijd ben ik bezig geweest met een Homey integratie voor Open Duco, deze heb ik zelf nu in
een alpha versie draaien. Op moment zijn het alleen statements voor "And" en "Then", maar verwacht aankomende week ook "When" te integreren. Er is ook support voor de sensoren van Duco, de sensoren van Open Duco zullen ook snel support krijgen.
Mensen die geïnteresseerd zijn mogen mij alvast een DM sturen!
(Note: Er is een kleine aanpassing in de .yaml nodig)
Wow supercool dit! Beetje off-topic: Ik ben zelf van plan mijn Ubbink Excellent air distributiesysteem van kleppen te gaan voorzien:The_ Mad_Ping schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:25:
[Afbeelding]
Hier alvast een klein voorproefje van de klep. Die ronde dome die je ziet kan er af (hier bevestig je je sensor onder)
Credits voor de behuizing: Kristof GIT
De volgende aanpassingen zijn gedaan aan die behuizing:Als de klep gevalideerd/geduurtest is. Dan komen alle files, schema's, STL's, op github
- Gesplit in twee delen (ivm assemblage en print formaat)
- Aanpassingen om met minder support te hoeven printen
- Homing switch
- Andere klep met sensor support
Ik heb een focus draaien, per ruimte een aparte buis en klep. Niet goedkoop en tweaker-waardig, maar werkt prima. De toiletklep gaat vanzelf open als je langer in die ruimte blijft. Is geen koppeling met het licht of een extra schakelaar voor nodig.marvel27 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:29:
Hoe hebben jullie de duco geautomatiseerd?
Ik denk op dit moment aan automatisch sturing op basis van co2 in alle relevante kamers. Vocht is ook nog te overzien, dmv en vochtsensor in de badkamer, of nog beter, dmv een temperatuursensor op de sww aanvoerleiding, waardoor de duco aanslaat als er langer dan x seconden warm water geleverd wordt. Hij slaat dan niet aan als je even warm water neemt om je handen te wassen, maar wel als je in de douche gaat. Wat het bad betreft moet ik nog een uitzondering voorzien, want een voorwaarde voor mijn vrouw voor het aanbrengen van de duco was geen gebrom van een ventilator als ze in bad is. Ik denk dan aan signaal dat mijn vrouw in bad gaat, waarbij dan stil genoeg afgezogen is dat het niet of amper hoorbaar is, en nog een signaal als ze klaar is met badderen, met x minuten naloop.
Toilet beneden wil ik dmv een slimme lichtschakelaar regelen: als de lamp langer dan 45s of 1m brandt toert de duco op, omdat dat op een number 2 wijst.
Toilet op de badkamer is andere koek: daar ben je vaak langere tijd zonder dat er een number 2 in het spel is. Ik overweeg zelf een smart button zoals de Flic waarbij je even klikt om aan te kondigen dat je op de badkamer gaat poepen. Eventueel nog een keer klikken om aan te kondigen dat je klaar bent, zodat hij vanaf dat punt nog een aantal minuten naloopt.
Hoe hebben jullie dit allemaal geregeld? Als jullie blueprints hebben of weten is dat ook altijd handig om te horen.
Van klussen krijg je grijze haren
Dit zou ik inderdaad ook wel willen weten, zie daar geen voorziening voor terugkomen op de huidige layouts/PCB's. Mooiste zou zijn een soort doorlus-connector (1 in, 1 uit) op alle kleppen waardoor ze dezelfde i2c bus kunnen delen zonder de geïntegreerde ESP32 te gebruiken en alles uit kan laten komen op dezelfde ESP32 die alles aan stuurt.aaahaaap schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:05:
Mooi project dit, complimenten!
Vroeg me af of de klep ook bruikbaar zou zijn voor plaatsing in/tussen buizen? Zou em wel willen gebruiken icm DucoBox Energy (WTW/balansventilatie).
En begrijp ik het goed uit het topic dat er in ieder geval een eensluiting voor een bedrade bus op zit (i2c?)? Wil ze namelijk graag bedraad aansluiten op m'n domotica.
[ Voor 20% gewijzigd door _BLAST3R op 14-10-2022 16:31 ]
Wat mij betreft ook een optie, maar dan moet je nog steeds alle ESP's een 'intelligente functie' geven, wat veel meer werk is om goed te doen dan alles op 1 ESP te termineren/programmeren. En je bent natuurlijk een serial interface kwijt die je ook voor sensoren had kunnen gebruiken. Voor Modbus zou je RS485 hardware moeten toevoegen aan het PCB.DiLDoG schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:47:
I2C (en UART) zijn niet ideaal voor lange afstanden. Een differentiële bus zoals RS485 of CAN is dan een betere oplossing. Een bijkomend voordeel is dat je daar multi-drop netwerken mee kan maken waarbij alles op 1 UART/CAN peripheral kan.
[ Voor 10% gewijzigd door _BLAST3R op 16-10-2022 13:28 ]
[ Voor 8% gewijzigd door keesvb op 22-10-2022 15:48 ]
Was a matter of reading the esphome manualkeesvb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:16:
@wrenoud Trying desperately to follow your instructions but I'm stuck.
I've added the open duco to my network, it works and shows up in HA. However, now I have no idea how/where to upload your 3 files to enable the sensor... any tips?
Thanks!
edit: mag ook gewoon in het Nederlands
in/tussen buizen: Ja dit gaat er komen. Dit is initieel niet het geval, maar na een paar maanden komt er een versie die dat kan!aaahaaap schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:05:
Mooi project dit, complimenten!
Vroeg me af of de klep ook bruikbaar zou zijn voor plaatsing in/tussen buizen? Zou em wel willen gebruiken icm DucoBox Energy (WTW/balansventilatie).
En begrijp ik het goed uit het topic dat er in ieder geval een eensluiting voor een bedrade bus op zit (i2c?)? Wil ze namelijk graag bedraad aansluiten op m'n domotica.
[ Voor 22% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 08-11-2022 21:57 ]
Voor de goede orde, dat is bij bijvoorbeeld een Itho ook standaard opstartgedrag: Bij aan (na bijvoorbeeld stroomverlies) eerst even heel kort krachtig opstarten en dan naar "laagste" stand. Ik vermoed dat een Duco daar niet anders in is, dus als je de motor tot stilstand hebt gekregen omdat de instelling hem te laag mag/kan zetten, dan heb je die boost even nodig.gastje01 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:08:
Nog een kleine update, onder de 10% setting gaat ie gewoon uit. Nu is dat makkelijk te voorkomen, maar ik moet 'm even richting de 15% zetten om de fan weer aan het draaien te krijgen, misschien dat je dat helpt in de zoektocht.
[ Voor 9% gewijzigd door thomasv op 03-11-2022 13:28 ]
The_ Mad_Ping schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:18:
@thomasv De gebruikte motoren hebben een eigen aansturing in de motor, waarbij de motor daadwerkelijk wordt afgeschakeld bij 0-RPM zorgen over doorgebrande/warme spoelen hoef je dus niet te hebben
Hieronder een stukje uit de specificatie van een vergelijkbare motor:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 08-11-2022 22:27 ]
Is gemeten aan de ducobox silent? dan zou ik toch een meetfout verwachten.The_ Mad_Ping schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:23:
Edit nog een leuke meting: als de ducobox maximaal aan staat verbruikt deze 140w!
Dat wattage is wat ik ook meet, in een aangesloten setting op, op 100% in de Open Duco. Mijn toerental is een fractie hoger, maar dat kan in de weerstand in de buizen/debiet zitten. Let er wel op dat stand III niet per se als 100% ingesteld hoeft te zijn met de originele print, dit is voor zo ver ik weet in te stellen.canonball schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:30:
Ik heb zonet gemeten met de openduco, de oude sturing sluit ik liever niet meer aan.
Mijn installatie is een duco silent met 3 buizen aangesloten (dus 4 van de 7 zijn dicht) en is bij oplevering ingemeten wat betreft debiet. De debiet meting kan ik niet vinden, weet ook niet zeker of ik die ooit gehad heb.
De afzuiging zit bij mij in 1 badruimte, 1 wc en 1 woonruimte met keuken.
Met onderstaande link kom ik dan op ongeveer 150 m³/h, maar weet niet of dat normaal/rust of het maximale debiet is?
https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen
In HomeAssistand kan ik het toerental regelen. Met een plugwise plug meet ik het vermogen aan de 220V kant. Dan meet ik:opmerking hierbij, een paar keer geprobeert op 50 en 100 te zetten, en de RPM week soms veel af, maar het vermogen was wel ongeveer gelijk.
- idle 2.5Watt fan draait niet
- stand 13(rustig) 4Watt fan draait op 361RPM
- stand 50 11Watt fan draait op 1077RPM.
- stand 100(max) 54Watt fan draait op 2147 RPM en is duidelijk te horen.
Voor mij is dus 100 in Home Assitant dus 54W aan de 220V kant, met de openducco.
Ik weet niet hoeveel het met de orginele sturing was, maar wel dat 100 nu heel duidelijk te horen is, dat herken ik bij de oude alleen direct na het inschakelen. Mogelijk ook handmatig stand 3, maar dat gebruikte ik niet vaak. Normaal werd het alleen automatish op CO2 en vocht geregeld.
In de grafiek van https://www.duco.eu/Wes/C...l)_637983273784233319.pdf
kom ik met 150 m³/h kom ik bij 100% wel op ongeveer 54W. Kan dus kloppen als het bij mij inderdaad 150 m³/h is, en dat het diebiet is dat het zou moeten zijn als de ducobox op maximaal staat.
(horizontale as op 150 en dan de zwarte lijn van 100% vermogen, kruisen elkaar bij rond 55W.)
@The_ Mad_Ping
Kan het zijn dat je hebt gemeten zonder een weerstand voor de lucht, dus dat het debiet te groot was?
En als ik goed begrijp heb je met de multimeter de stroom gemeten: 0.6A, maar volgens mij kun je alleen als het een zuivere sinus is kun je dat samen met de spanning na een vermogen omrekenen. Ik weet niet of de regeling voor een fase afsnijding ofzo zorgt?
Ik dacht zelfs dat die stand automatisch werd bepaald zodra de duco stroom krijgt. Dus stekker erin en hij gaat het maximale vermogen berekenen/bepalen.gastje01 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:04:
Let er wel op dat stand III niet per se als 100% ingesteld hoeft te zijn met de originele print, dit is voor zo ver ik weet in te stellen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
[ Voor 21% gewijzigd door Kerte op 13-11-2022 13:30 ]
Maar zo doen een Duco Focus het toch ook? Daar zitten de sensoren ook in de kleppen (die in de MV box zitten).robiebab schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:49:
Super gaaf bordje/project! Ik volg het onderwerp stiekem een tijdje. @Kerte ik denk alleen dat het moeilijk is een goede meting te doen via de mechanische ventilatie. je bent in de mechanische ventilatie afhankelijk van de snelheid van de luchtstroom. Bij een lage luchtstroom kan CO2 of RH zich ophopen omdat het langer duurd voordat de sensor het ziet. een te hoge luchtstroom is niet wenselijk. bij het veranderen van de snelheid van de luchtstroom kunnen de drempelwaarden verschillen. Het zou makkelijker zijn om sensoren (CO2, O2, VOC en RH) zelf in de ruimte te zetten. zou je het nog mooier willen doen, dan dien je ook te kijken naar de waardes buiten (indien die slechter zijn)
Van klussen krijg je grijze haren
dat zal niet altijd werken. indien de stand van de ventilatie te laag staat of de afstand te groot is, zal er ontoereikend volume naar de box gaan. dan zal in dat geval nooit de drempelwaarde bereikt worden van de sensoren.fenrir schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:17:
[...]
Maar zo doen een Duco Focus het toch ook? Daar zitten de sensoren ook in de kleppen (die in de MV box zitten).
[ Voor 22% gewijzigd door robiebab op 13-11-2022 21:58 ]
Dat is zeker mogelijkrobiebab schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:50:
@The_ Mad_Ping is het mogelijk met de kleppen te doseren (0%, 1%, 2%, 3% .. 100%)?
Dat is fijn! is het ook mogelijk de duco met arduino (.ino bestand) te gebruiken ipv esphome)?
De kleppen zijn een op een ESP32 gebaseerd systeem dus dat is denk ik niet een probleem. Je bent dan alleen geheel zelf verantwoordelijk voor de aansturing van de motor en het calibreren van de stand van de klep (bij opstarten), en uiteraard de communicatie met een MQTT broker c.q. Home Assistant etc.robiebab schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:06:
[...]
Dat is fijn! is het ook mogelijk de duco met arduino (.ino bestand) te gebruiken ipv esphome)?
[...]
De kleppen komen al met een stukje ESPHome firmware waarnaar @The_ Mad_Ping zal linken zodra de kleppen te koop zijn. Je kan je eigen firmware/aansturing daarop baseren_BLAST3R schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:50:
@robiebab interessante formules! Verwacht dat je prima een Arduino variant kan maken, moet je wel zelf de nodige libraries bij elkaar zoeken voor in je sketch en zelf de sensoren initialiseren. Ik weet niet of je handig bent met Arduino?
Voor ESPHome zullen we denk ik een custom component moeten bouwen die bepaalde berekeningen kan wegnemen voor de gebruiker (en het overzicht bewaard van alle kleppen/sensoren). Dit werkt verwacht ik iets fijner dan overal lambda's voor te gaan lopen schrijven en alles met if/else/on conditionals te doen (wat al snel onoverzichtelijk gaat worden) en je kan die code dan ook gewoon in C++ schrijven.
Ik wil wel een poging wagen zodra ik de kleppen en sensoren erin heb zitten. Mijn doel is om alles op 1 ESP32 te koppelen en ook daar de beslissingen te kunnen (laten) nemen, met hoogstens een keer een override via HA (service call).
Dat snap ik. Blijft het echter jammer vinden om straks 4 of zelfs 5 losse ESP's in de Duco box te hebben zitten die allemaal afhankelijk zouden zijn van wifi terwijl ze letterlijk naast elkaar hangen.thomasv schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:51:
[...]
De kleppen komen al met een stukje ESPHome firmware waarnaar @The_ Mad_Ping zal linken zodra de kleppen te koop zijn. Je kan je eigen firmware/aansturing daarop baseren.
Dat hangt per gebruiker en diens wensen af. Als plug-and-play optie is dit wel het meest eenvoudige. In die zin is het bijvoorbeeld niet anders bij bijvoorbeeld smart lighting. Ze hangen misschien naast elkaar en ze produceren licht bij elkaar, maar ze hebben elk een eigen radio om via wifi/zigbee/etc. te communiceren met een willekeurige controller. En uiteraard, we hebben het hier niet over zoiets arbitrairs als lampen, maar in het perspectief van het alternatief wat je zelf aandraagt is het behoorlijk plug-and-play._BLAST3R schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:03:
Dat snap ik. Blijft het echter jammer vinden om straks 4 of zelfs 5 losse ESP's in de Duco box te hebben zitten die allemaal afhankelijk zouden zijn van wifi terwijl ze letterlijk naast elkaar hangen.
Dat klopt, die I2C bus is benaderbaar en middels doorlussen, soldeerwerk, en wat programmeerwerk heb je de mogelijkheid allemaal losse ESP I2C slaves te hebben die aangestuurd worden door een enkele master op de bus die dan de gehele logica verzorgt. Zo plug-and-play als het aan de ene kant is, zo modulair is het aan de andere kant ook wel weer. Voor ieder wat wils!_BLAST3R schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:03:
In eerdere berichtgeving van @The_ Mad_Ping las ik dat alle kleppen een gedeelde i2c bus gaan hebben via de QWIC connectoren. Als deze i2c bus ook door te lussen is naar het centrale Duco bordje zou het niet heel moeilijk moeten zijn om de klep ESP's te programmeren met een custom Arduino sketch die helemaal geen WiFi initialiseert maar alleen i2c communicatie doet en 'luistert' naar writes op zijn registers om de klep motor aan te sturen op commando's van de centrale Duco ESP.
[ Voor 12% gewijzigd door thomasv op 15-11-2022 18:14 ]
[ Voor 13% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 17-11-2022 13:46 ]
[ Voor 27% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 17-11-2022 14:29 ]
Weet je zeker of die maten van jou kloppen?The_ Mad_Ping schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:30:
[...]
Ps zelf schuim bestellen kan natuurlijk ook op https://www.schuimwinkel.nl
Ik heb de volgende maten/materiaal gebruikt:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 17-11-2022 15:17 ]
Ik had niet verwacht dat het zoveel zou schelen, maar ziet er erg goed uit!The_ Mad_Ping schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:30:
Dit waren de resultaten:
(Ruwe data kan geopend worden met REW)
Zonder Schuim:
[Afbeelding]
Met Schuim:[Afbeelding]
REW Files zijn hier te vinden: https://github.com/Flamin...ee/main/Open%20Air%20Foam
@Paling1 Vet om te zien dat jij dit al een keer hebt gedaan! (1 jaar eerder zelfsPaling1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:13:
[...]
Weet je zeker of die maten van jou kloppen?
Ik heb zelf namelijk 13x15x4cm besteld en die passen er strak in. Er mag natuurlijk geen lucht langs gaan lekken...
Bij de (veel te dure) originele set zit er ook een rond stukje schuimrubber voor tussen de dop en het vlokkenschuim. Ik heb daar zelf een stukje schuimrubber van ±2cm dik voor op maat geknipt.
(Dun polyether SG25 aan de meter: 2cm dik (€10,- per meter) - Antraciet) bij schuimwinkel.nl
Nog een opmerking. Hoe meer kanalen van de DUCO er in gebruik zijn hoe minder effect het gaat hebben.
Ik heb zelf maar 2 kanalen in gebruik en dan scheelt het echt heel erg veel.
The_ Mad_Ping schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:39:
[...]
@Paling1 Vet om te zien dat jij dit al een keer hebt gedaan! (1 jaar eerder zelfs)
Alles wat ik van dat SG25 over had heb ik in mijn auto tussen allerlei rammelende panelen gepropt..De stukken schuim die ik heb prop je er niet in. Deze hebben exact hetzelfde formaat als de kleppen en zitten niet los in de behuizing. Naar mijn idee dichten deze prima af. Het zou wel vet zijn om te meten wat het verschil is met die SG25 erbij. Heb jij daar toevallig nog een stukje van over? Dan kan ik mijn meting nog een keer doen!
Ik heb nog iets van 3m over van https://www.wasco.nl/artikel/1186169.Caelorum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:51:
Thanks, dan gaat dat op het lijstje samen met de open duco voor het voorjaar als ik er toch al wat mee moet doen
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Top nieuws! Alleen lijkt er volgens mij iets mis te gaan met de conversie tussen dollars en euro's, kan dat?The_ Mad_Ping schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:20:
Verder zijn de eerste 20 kleppen nu beschikbaar!
Wel belangrijk om de hele advertentie door te lezen!
Installatie instructie komt dit weekend online. De eerste bestellingen worden dan uiterlijk maandag verzonden
https://www.tindie.com/products/theflamingo/open-air-valve/
[Afbeelding]
Voor de geïnteresseerden :
PCB overview: https://github.com/Flamin...ve%20PCB%20Overview_A.pdf
Assembly BOM:https://github.com/Flamin...alve%20Assy%20B.O.M_A.pdf
Gerbers, PCBA BOM en andere files volgen nog
Ik denk dat Tindie wat moeite heeft als je opties aan en uit zet, als je de pagina ververst zou dat goed moeten zijn.marvel27 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:54:
[...]
Top nieuws! Alleen lijkt er volgens mij iets mis te gaan met de conversie tussen dollars en euro's, kan dat?![]()
[Afbeelding]
[ Voor 50% gewijzigd door boswandeling op 20-11-2022 11:07 ]
Dag @boswandeling Je bent op de goede weg! Echter om te uploaden heb je het OTA password nodig. Hiervoor heb ik ooit 3 opties gebruikt:boswandeling schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:49:
Is het mogelijk om de Open Duco toe te voegen aan ESPhome @ HA ?
Ik heb hem wel toegevoegd als apparaat, maar wil ook kunnen updaten via ESPhome
Krijg steeds deze melding:
INFO Successfully compiled program.
INFO Resolving IP address of open-duco.local
INFO -> 10.0.100.244
INFO Uploading /data/open-duco/.pioenvs/open-duco/firmware.bin (1018544 bytes)
ERROR Error auth result: Error: Authentication invalid. Is the password correct?
1
2
3
4
5
6
7
8
| esphome: name: open-duco platform: ESP32 board: esp32dev libraries: - Wire - u-fire/uFire SHT20@^1.1.1 includes: sht20.h |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| sensor: # Pulse counter sensor to measure motor RPM - platform: pulse_counter pin: GPIO14 unit_of_measurement: 'RPM' name: 'Duco RPM' - platform: custom lambda: |- auto sht20 = new SHT20(); App.register_component(sht20); return {sht20->temperature_sensor, sht20->humidity_sensor, sht20->vpd_sensor, sht20->dew_point_sensor}; sensors: - name: "Duco Temperature" id: sensor_temperature unit_of_measurement: °C accuracy_decimals: 2 - name: "Duco Humidity" id: sensor_humidity unit_of_measurement: "%" accuracy_decimals: 2 - name: "Duco Vapour-pressure deficit" id: sensor_vpd unit_of_measurement: "kPa" accuracy_decimals: 2 - name: "Duco Dew point" id: sensor_dew_point unit_of_measurement: °C accuracy_decimals: 2 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| #include "esphome.h" #include "uFire_SHT20.h" class SHT20 : public PollingComponent { public: uFire_SHT20 sht20; Sensor *temperature_sensor = new Sensor(); Sensor *humidity_sensor = new Sensor(); Sensor *vpd_sensor = new Sensor(); Sensor *dew_point_sensor = new Sensor(); // To prevent self-heating, the datasheet warns to do // maximum two measurements per second at 12-bit accuracy. // But according to the datasheet // (https://www.mouser.com/datasheet/2/682/Sensirion_Humidity_Sensors_SHT20_Datasheet-1274196.pdf) // response time of the humidity sensor is optimally 8s, and for // the temperature 5s-30s. So lets poll at 4s, or half the response time. SHT20() : PollingComponent(4000) { } void setup() override { if(!sht20.begin()) { ESP_LOGE("SHT20", "Sensor is not connected"); } } void update() override { float temperature = sht20.temperature(); temperature_sensor->publish_state(temperature); float humidity = sht20.humidity(); humidity_sensor->publish_state(humidity); float vpd = sht20.vpd(); vpd_sensor->publish_state(vpd); float dew_point = sht20.dew_point(); dew_point_sensor->publish_state(dew_point); } |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| i2c: #I2C For Sensor 1 - id: i2c_sensor_1 sda: GPIO19 scl: GPIO18 scan: false frequency: 400kHz #I2C For Sensor 2 - id: i2c_sensor_2 sda: GPIO16 scl: GPIO4 scan: false frequency: 400kHz |
[ Voor 44% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 20-11-2022 18:15 ]
Ik zoek de interne GPIO pin nummertjes die horen bij de pinnen van die "Sensor 1" connector.The_ Mad_Ping schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:13:
Bedoel jij deze pinnen : https://github.com/Flamin...ve%20PCB%20Overview_A.pdf
of welke zoek je?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| uart: #UART For Sensor 1 - id: uart_sensor_1 rx_pin: GPIO25 tx_pin: GPIO26 baud_rate: 9600 i2c: #I2C For Sensor 1 - id: i2c_sensor_1 sda: GPIO16 scl: GPIO4 scan: false frequency: 400kHz |
[ Voor 15% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 20-11-2022 18:26 ]
The_ Mad_Ping schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:55:
@boswandeling
voor de originele duco RH sensor dien je dit stukje te gebruiken: https://gathering.tweaker...message/71620190#71620190
SHT20.H opslaan in dezelfde map als je config.yaml
in je config.yaml op/vanaf regel 1 het eerste stukje vervangen met:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 esphome: name: open-duco platform: ESP32 board: esp32dev libraries: - Wire - u-fire/uFire SHT20@^1.1.1 includes: sht20.h
ook in je config.yaml :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 sensor: # Pulse counter sensor to measure motor RPM - platform: pulse_counter pin: GPIO14 unit_of_measurement: 'RPM' name: 'Duco RPM' - platform: custom lambda: |- auto sht20 = new SHT20(); App.register_component(sht20); return {sht20->temperature_sensor, sht20->humidity_sensor, sht20->vpd_sensor, sht20->dew_point_sensor}; sensors: - name: "Duco Temperature" id: sensor_temperature unit_of_measurement: °C accuracy_decimals: 2 - name: "Duco Humidity" id: sensor_humidity unit_of_measurement: "%" accuracy_decimals: 2 - name: "Duco Vapour-pressure deficit" id: sensor_vpd unit_of_measurement: "kPa" accuracy_decimals: 2 - name: "Duco Dew point" id: sensor_dew_point unit_of_measurement: °C accuracy_decimals: 2
De inhoud van SHT20.h
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 #include "esphome.h" #include "uFire_SHT20.h" class SHT20 : public PollingComponent { public: uFire_SHT20 sht20; Sensor *temperature_sensor = new Sensor(); Sensor *humidity_sensor = new Sensor(); Sensor *vpd_sensor = new Sensor(); Sensor *dew_point_sensor = new Sensor(); // To prevent self-heating, the datasheet warns to do // maximum two measurements per second at 12-bit accuracy. // But according to the datasheet // (https://www.mouser.com/datasheet/2/682/Sensirion_Humidity_Sensors_SHT20_Datasheet-1274196.pdf) // response time of the humidity sensor is optimally 8s, and for // the temperature 5s-30s. So lets poll at 4s, or half the response time. SHT20() : PollingComponent(4000) { } void setup() override { if(!sht20.begin()) { ESP_LOGE("SHT20", "Sensor is not connected"); } } void update() override { float temperature = sht20.temperature(); temperature_sensor->publish_state(temperature); float humidity = sht20.humidity(); humidity_sensor->publish_state(humidity); float vpd = sht20.vpd(); vpd_sensor->publish_state(vpd); float dew_point = sht20.dew_point(); dew_point_sensor->publish_state(dew_point); }
Succes
[ Voor 10% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 21-11-2022 10:03 ]
[ Voor 32% gewijzigd door _BLAST3R op 21-11-2022 13:04 ]
Hey @The_ Mad_Ping, thanks voor je uitgebreide reactie.The_ Mad_Ping schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:39:
@_BLAST3R
Bedankt voor je feedback! Echter denk ik wel dat er iets stuk is gegaan in/bij je kleppen... we hebben best veel tijd en aandacht besteed aan het feit dat dat juist niet mag gebeuren.. Zou ik je twee nieuwe kleppen mogen sturen dat je die oude terugstuurt naar mij? (ik zorg voor verzendlabels?) Dan kan ik kijken wat er gebeurd is. (mogelijk dat er tijden transport iets verschoven of stuk is gegaan..)
PETG wordt veevloudig gebruikt in buiten aplicaties (of bijv flessen) en is samen met bijv ASA geschikt om te gebruiken in vochtige omgevingen. Ik heb niet getest in een vochtige ruimte (los van mijn eigen douche). Petg is hygroscopisch echter is dat vooral vervelend voor het printen (tijdens extrusie) Ik achtte het niet nodig dit los te valideren als dit een van de materiaal eigenschappen is
Succes, we zijn benieuwd naar je (verdere) ervaringen met de kleppen!_BLAST3R schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:01:
[...]
Hey @The_ Mad_Ping, thanks voor je uitgebreide reactie.
Heb er nog even mee lopen kloten. Daarbij heb ik gemerkt dat het mogelijk user error kan zijn. Als ik de klep installeer hoor ik de endswitch schakelen. Ik vermoed dat door de nauwe opening, de klep wellicht aan de verkeerde kant van de endstop switch terecht kan komen. In de instructies staat duidelijk opgenomen dat dit niet de bedoeling is, ik denk dus dat dit is wat er gebeurt en hij daarna in de war raakt.
Heb de klep eruit gehaald en getest, de endstop switch lijkt gewoon zijn job te doen.
Misschien is het dus gewoon u$er 3rror. Ik zal de kleppen de komende tijd in de gaten houden, als ik het nog eens zie gebeuren, stuur ik ze naar je op voor nadere analyse.
PETG zou trouwens goed moeten komen met het vocht inderdaad. :-)
Met programmer aangesloten, als je de PROG knop indrukt en dan de RESET knop terwijl je de PROG knop nog ingedrukt hebt. Zodra je de RESET knop loslaat kan je daarna ook de PROG knop loslaten en staat de ESP32 als het goed is in program mode.canonball schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:05:
Hoe kan de Open-air-valve in een program mode worden gezet, zodat het via een kabel kan worden geprogrammeerd ?
Thnx, ik had de usb kabel nog niet aangesloten, maar zo gaat het inderdaad goed!thomasv schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:21:
[...]
Met programmer aangesloten, als je de PROG knop indrukt en dan de RESET knop terwijl je de PROG knop nog ingedrukt hebt. Zodra je de RESET knop loslaat kan je daarna ook de PROG knop loslaten en staat de ESP32 als het goed is in program mode.
1
2
3
4
5
| sensor: - platform: senseair co2: name: "Co2 Open AIR Valve x" update_interval: 60s |
[ Voor 20% gewijzigd door canonball op 24-11-2022 17:43 . Reden: aanvulling ]
Super vet! Ik ben benieuwd welke automations je gaat maken op/met je kleppen en hoeveel verschil je merkt met het gebruik van je kleppen!canonball schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:09:
Ik heb mijn kleppen nu werkend. Voor vocht kan ik ook de waarde uitlezen, maar voor CO2 niet.
Bij de openduco mini staat ook een (uard_)id: , moet dat ook bij de valve?
mijn config eindigt nu met:
code:
1 2 3 4 5 sensor: - platform: senseair co2: name: "Co2 Open AIR Valve x" update_interval: 60s
in Home Assistent is het id nu: sensor.co2_open_air_valve_2
ps, erg gaaf om de kleppen zo te zien bewegen!
=============update===========================
negeer bovenstaande vraag maar. Ik kan natuurlijk ook de CO2 sensor aansluiten op de open-duco-mini ipv de open-air-valve, dan hoef ik ook de flows niet aan te passen
Van de week heb ik al de geluids isolatie platen geplaatst. Ik kon me weinig voorstellen van de werking omdat ze voor gaten zitten die al afgesloten zijn en wou het ook niet testen omdat de orginele duco versie bijna €100 kosten. Maar de open-air variant is wat schappelijker geprijsd en het werkt goed! Ik hoor het nog wel, maar had er last van na het douchen als de fan voluit ging en dat in de werkkamer voor een laag gesuis zorgde, dat is nu zachter en vooral niet meer hinderlijk.The_ Mad_Ping schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:59:
[...]Super vet! Ik ben benieuwd welke automations je gaat maken op/met je kleppen en hoeveel verschil je merkt met het gebruik van je kleppen!
Bij mij beslaan de badkamerspiegels gewoon helemaal niet meer :D!
Super vet! ik kan bijna niet wachten om die te zien!canonball schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:54:
[...]
Van de week heb ik al de geluids isolatie platen geplaatst. Ik kon me weinig voorstellen van de werking omdat ze voor gaten zitten die al afgesloten zijn en wou het ook niet testen omdat de orginele duco versie bijna €100 kosten. Maar de open-air variant is wat schappelijker geprijsd en het werkt goed! Ik hoor het nog wel, maar had er last van na het douchen als de fan voluit ging en dat in de werkkamer voor een laag gesuis zorgde, dat is nu zachter en vooral niet meer hinderlijk.
Ik heb het vanochtend de kleppen echt in de ducobox geplaatst, het was een werkje omdat er een buis voor de ventilatie unit zit waardoor 2 kleppen er niet zomaar in konden. Maar ze zijn nu allemaal geplaatst, morgen of zondag ga ik ze ook echt verder programmeren.
Ik wil het vooral gebruiken om het in de zomer 's nachts sneller koel te maken en in de winter bv 's nachts niet meer de woonkamer te veel laten afkoelen. Ik had al in de woonkamer co2 sturing en in de douche op basis van luchtvochtigheid . Alleen merkte ik dat in de winter nadat de douche gebruikt was de woonkamer opeens sneller afkoelde. Tja, als de ventilator harder gaat blazen om de luchtvochtigheid te verlagen gaan de andere ruimtes afkoelen als het buiten koud is.
Ik heb al wat getekend met alle triggers en acties maar ga het waarschijnlijk vereenvoudigen. Ik was al bezig om het per klep te doen, maar dat werd heel onoverzichtelijk bij alle combinaties. Ik denk aan een aantal scenes te definiëren met daarin de klep standen van alle kleppen en toerental van de ventilator en dan op basis van een actie een scene te kiezen.
Als ik verder ben zal ik een update geven samen met de foto's.
Mijn ventilatie unit heeft 3 ingangen, 1 voor de keuken/woonkamer/wc (beganegrond), 1 voor de badkamer en 1 voor de zolder.The_ Mad_Ping schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:35:
[...]
Super vet! ik kan bijna niet wachten om die te zien!
Super tof dat je zo'n uitgebreide review hebt geschreven! Merk je inmiddels al ergens verschil in je huis? Bij mij beslaan de badkamer spiegels gewoon helemaal niet meer :D!canonball schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:13:
[...]
Mijn ventilatie unit heeft 3 ingangen, 1 voor de keuken/woonkamer/wc (beganegrond), 1 voor de badkamer en 1 voor de zolder.
Voor alle drie heb ik kleppen besteld en voor de afgesloten ingangen schuim blokken. De orginele duco bestuuring had ik aan vervangen door de open-air variant.
In de woonkamer, slaapkamer en kantoor heb ik netatmo weerstation, die oa temperatuur en co2 meten. In de afvoer van de badkamer zit een vochtmeter.
De kleppen en voeding aangesloten om te testen:
[Afbeelding]
Om het werkend te krijgen was nog wel wat gedoe. Ik gebruik pas sinds een paar maanden Home Assistent, maar alles wat met Homey kan doe ik nog steeds daarmee.
Er was een instelling verkeerd die niet via wifi aan te passen was, een goede support van The Flamingo gekregen!
De isolatie blokken in de niet gebruikte kanalen. Voor 2 wel gebruikt kanaal zit een grijze buis, die even opzij moest voor de kleppen er in konden.
[Afbeelding]
Omdat ze voor ingangen zitten waar al een afsluit dop op zat kon ik me wijnig voorstellen over de werking, maar ze maken het geluid bij maximaal toeren tal echt minder. Mogelijk dat het door het absorberen van reflecties komt? Maakt verder ook niets uit.
En dan dus alles gemonteerd, open-air-mini, 3x de klepen, de voeding voor de kleppen en de schuim blokken.
[Afbeelding]
De aansturing heb ik Home Assistant voor, volgens mij het enigste dat een beetje out-of-the-box werkt. Liever zou ik homey gebruiken, maar kan dat zelf niet programeren.
Voor HA wou ik per klep en het toerental van de motor een aansturing maken maar dat werkt al heel snel onoverzichtelijk.
Want het is ook niet handig dat door verschillende triggers alle drie kleppen dicht zouden staan en de ventilator op maximaal staat.
Nu heb ik een aantal scenes gemaakt met daar in het standen van de kleppen en het toerental.
Voor nu nog maar 3, maar ik wil zo iets maken als:
- badkamer vochtig: klep voor badkamer helemaal open, ander twee kleppen voor 10% open en toerental op 80%
- normaal: alle kleppen helemaal open, toerental op 13%
- nacht: woonkamer klep op 50%, andere open en toerental 13%
- nacht koud: woonkamer klep op 0% (dicht), toerental 13%
- enz
En nu wordt bij bv de trigger dat de vochtigheid in de badkamer 80% de stand "badkamer vochtig"
gekozen en beneden 75% "normala". Ben er ook al achteraangekomen dat bij een hoog toerental bepaalde kleppen combinaties een suizend geluid geven.
De spiegel beslaat nog steeds, maar sinds ik de ventilator vocht gestuurd heb is dat heel acceptabel geworden. Dat er nu kleppen bij zijn maakt bij mij geen verschil.The_ Mad_Ping schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:48:
[...]
Merk je inmiddels al ergens verschil in je huis? Bij mij beslaan de badkamer spiegels gewoon helemaal niet meer :D!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq