• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 10:08

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 11:30
Dlanor80 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:15:
[...]

Besteld! Dit wordt een mooi kerstklusje..
Cool! Ik ben benieuwd naar je ervaring ^^

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 00:13
Enig idee wanneer de power supply weer in stock zal zijn?

• The_ Mad_Ping
marvel27 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:08:
Enig idee wanneer de power supply weer in stock zal zijn?
Nu :+

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik stuur per toeval op dit topic. Zag het al vaker voorbij komen maar 'Open AIR' liet geen belletje rinkelen :F Al tijden op zoek naar een oplossing om meer controle te hebben over mijn Duco. :)

Ik heb nog niet het hele topic doorgespit en ben zo lui om toch wat vragen te stellen.

1. De remotes zijn (nog) niet bruikbaar? Hoe regel ik dan als er teveel CO2 in de ruimtes aanwezig is? Losse sensor in de kamer welke via HA de Duco triggert?

2. Er zit al een vochtsensor in de Duco. Deze blijft bruikbaar? Is deze te gebruiken om de afzuig dmv de airvalve dicht te zetten zodat er op de benedenverdieping geen warme lucht wordt afgezogen als er iemand staat te douchen?

Dank alvast :)

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:21
ManiacsHouse schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:10:
1. De remotes zijn (nog) niet bruikbaar? Hoe regel ik dan als er teveel CO2 in de ruimtes aanwezig is? Losse sensor in de kamer welke via HA de Duco triggert?
nee, de orginele draadloze bediening is niet mogelijk (ook niet de versie die met 220V gevoed word, maar de bediening draadloos doet). Als je dus in de woonkamer een bediening met co2 sensor hebt is die niet meer bruikbaar, niet voor handmatig en niet als co2 sensor.
Bediening gaat met HomeAssistant, als je dat hebt kun je allerlei sensoren gebruiken, ik heb bv een netatmo weerstation die oa temp, vocht en co2 meet. In HA kun je dat dan gebruiken. Ook kun je de "open co2 " versie in het kanaal zetten, is een stuk goedkoper dan de duco-versie :).
2. Er zit al een vochtsensor in de Duco. Deze blijft bruikbaar? Is deze te gebruiken om de afzuig dmv de airvalve dicht te zetten zodat er op de benedenverdieping geen warme lucht wordt afgezogen als er iemand staat te douchen?
De orginele sensor die ín de ducobox zelf zit met wat draadjes is wel bruikbaar.

Standaard zit de sensor aangesloten op de orginele duco bediening, dan kan het niet gebruikt worden. Maar als niet alleen de valve maar ook de ventilator aansturing vervangt kan het wel.

Je hebt dan gewoon in Home Assistant een sensor voor vocht, een besturing voor de ventilator snelhijd en een besturing voor de klep na de woonkamer. Je hoeft dus niet persé ook een klep in het kanaal na de douche te zetten, die sensor kan daar gewoon blijven zitten.

In theorie zou je de vocht sensor ook op de bediening van de klep na de woonkamer kunnen zetten, of en tweede vochtsensor daarop kunnen zetten, en de orginele ventilator bediening kunnen laten zitten, maar dan kun je alleen de klep sturen, niet de snelhijd

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

canonball schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:13:
[...]

nee, de orginele draadloze bediening is niet mogelijk (ook niet de versie die met 220V gevoed word, maar de bediening draadloos doet). Als je dus in de woonkamer een bediening met co2 sensor hebt is die niet meer bruikbaar, niet voor handmatig en niet als co2 sensor.
Bediening gaat met HomeAssistant, als je dat hebt kun je allerlei sensoren gebruiken, ik heb bv een netatmo weerstation die oa temp, vocht en co2 meet. In HA kun je dat dan gebruiken. Ook kun je de "open co2 " versie in het kanaal zetten, is een stuk goedkoper dan de duco-versie :).

[...]

De orginele sensor die ín de ducobox zelf zit met wat draadjes is wel bruikbaar.

Standaard zit de sensor aangesloten op de orginele duco bediening, dan kan het niet gebruikt worden. Maar als niet alleen de valve maar ook de ventilator aansturing vervangt kan het wel.

Je hebt dan gewoon in Home Assistant een sensor voor vocht, een besturing voor de ventilator snelhijd en een besturing voor de klep na de woonkamer. Je hoeft dus niet persé ook een klep in het kanaal na de douche te zetten, die sensor kan daar gewoon blijven zitten.

In theorie zou je de vocht sensor ook op de bediening van de klep na de woonkamer kunnen zetten, of en tweede vochtsensor daarop kunnen zetten, en de orginele ventilator bediening kunnen laten zitten, maar dan kun je alleen de klep sturen, niet de snelhijd
Thanks!

Officiële Duco-vochtsensor zie ik dan dus ook terug in HA? Ik lees iets over power supply voor de valve. Er is op de besturing niet voorzien in een power supply? Als je valve koopt dan ook power erbij kopen?

• The_ Mad_Ping
ManiacsHouse schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:05:
[...]

Thanks!

Officiële Duco-vochtsensor zie ik dan dus ook terug in HA? Ik lees iets over power supply voor de valve. Er is op de besturing niet voorzien in een power supply? Als je valve koopt dan ook power erbij kopen?
Bij de kleppen heb je 1 voeding nodig. Bij de AIR mini (die de Ducobox aanstuurd) zit deze geïntegreerd. Je kan deze niet doorkoppelen, de motoren werken op 12v en 5v :)

Je originele bedrade Duco sensor zie je gewoon terug in HA (dat vergt wel de juiste code SHT2x implementatie)

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

The_ Mad_Ping schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:06:
[...]

Bij de kleppen heb je 1 voeding nodig. Bij de AIR mini (die de Ducobox aanstuurd) zit deze geïntegreerd. Je kan deze niet doorkoppelen, de motoren werken op 12v en 5v :)

Je originele bedrade Duco sensor zie je gewoon terug in HA (dat vergt wel de juiste code SHT2x implementatie)
Top. Duidelijk. 😊
Ik ga eens bestellen o<:)

• aidamina
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 18:08
Ik heb afgelopen vrijdag een open air mini en een open air valve besteld. En vanmiddag beide afgeleverd gekregen, daarna vanavond de boel geinstalleerd. Fluitje van een cent. Installatie kostte mij ongeveer 1.5 uur, maar dat lag hem met name aan het feit dat mijn DucoBox in een krappe hoekje zit.

Na installatie en het configureren van de wifi netwerken, waren beide apparaten meteen te gebruiken in home assistant.

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:07
aidamina schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:29:
Ik heb afgelopen vrijdag een open air mini en een open air valve besteld. En vanmiddag beide afgeleverd gekregen, daarna vanavond de boel geinstalleerd. Fluitje van een cent. Installatie kostte mij ongeveer 1.5 uur, maar dat lag hem met name aan het feit dat mijn DucoBox in een krappe hoekje zit.

Na installatie en het configureren van de wifi netwerken, waren beide apparaten meteen te gebruiken in home assistant.
Goed om te horen, benieuwd naar je toekomstige ervaringen met de mini en de klep ;)!

• keesvb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-04 22:36
Hi @The_ Mad_Ping!

Vandaag de valves geïnstalleerd en van de drie doet er 1 een beetje raar. Elke halve seconde gaf hij een binary sensor update dus ben er even naar gaan kijken. Deze video is de procedure als de spanning erop gaat. De linkse (die dus dit gekke gedrag vertoont) gaat niet dicht bij homing. De andere twee werken prima!

https://photos.app.goo.gl/VumiQDQTE4LVnBhT7

Enig idee?

[Voor 25% gewijzigd door keesvb op 17-12-2022 23:26]

• The_ Mad_Ping
keesvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:24:
Hi @The_ Mad_Ping!

Vandaag de valves geïnstalleerd en van de drie doet er 1 een beetje raar. Elke halve seconde gaf hij een binary sensor update dus ben er even naar gaan kijken. Deze video is de procedure als de spanning erop gaat. De linkse (die dus dit gekke gedrag vertoont) gaat niet dicht bij homing. De andere twee werken prima!

https://photos.app.goo.gl/VumiQDQTE4LVnBhT7

Enig idee?
Hey Kees,

Ik heb een andere tweaker die een vergelijkbaar probleem had/heeft met zijn klep, zou jij die misschien terug kunnen sturen? Ik stuur je OFC eerst een nieuwe op,Dan kan ik deze klep onderzoeken :)

Ps, Via DM kunnen we de rest regelen :)

• marvel27
Hey @The_ Mad_Ping! Ik ben te laat met bestellen zo te zien :) weet je wanneer er een nieuwe batch kleppen beschikbaar is?

• The_ Mad_Ping
marvel27 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:26:
Hey @The_ Mad_Ping! Ik ben te laat met bestellen zo te zien :) weet je wanneer er een nieuwe batch kleppen beschikbaar is?
Hey Marvel27,

Ik verwacht eind volgend weekend weer een batch te hebben :)

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Is de Open air mini ook compatible met de Ocron MVS-15R

• The_ Mad_Ping
willemvdvliet schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:39:
Is de Open air mini ook compatible met de Ocron MVS-15R
Ik denk het wel :) als je een foto maakt van het printplaatje in je ventilatiebox weten we het snel genoeg :D

• willemvdvliet
  • Nu online
The_ Mad_Ping schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:48:
[...]

Ik denk het wel :) als je een foto maakt van het printplaatje in je ventilatiebox weten we het snel genoeg :D
Hierbij een foto van het printplaatje

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

The_ Mad_Ping schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Adapter printje is gemaakt en je kan de Open Duco print gebruiken in je zehnder Comfo, Bevestiging van de print is iets minder optimaal dan bij een ducobox, Dubbelzeidige tape ipv schroeven. :)
Tof, ik heb ook een zehnder comfofan. Kan ik dan ook nog wel de 3 standen schakelaar blijven gebruiken dit in de keuken zit? Of is de aansturing dan alleen via HA te regelen?

En als het alleen via HA is te regelen kan ik dan een soort van zigbee schakelaar komen die alsnog 3 standen aan kan sturen?

Mijn doen is uiteindelijk om een aantal ikea vindriktning te kopen en die met ESPhome op HA aan te sluiten en dan daarmee de mechanische ventilatie te laten draaien.

• The_ Mad_Ping
willemvdvliet schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:27:
[...]

Hierbij een foto van het printplaatje

[Afbeelding]
Yes dit gaat werken! Je moet helaas wel je stekkertjes afknippen, en dan de kabels strippen (liefste adereindhulsjes aanknijpen) om de AIR mini te gebruiken. Maar zal dan zonder problemen werken!

Ps als je mij die stekkertjes kan opsturen, dan kijken ik of ik adaptertjes kan maken! Voor de volgende tweakers :D

• The_ Mad_Ping
kaasaanfiets schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:39:
[...]

Tof, ik heb ook een zehnder comfofan. Kan ik dan ook nog wel de 3 standen schakelaar blijven gebruiken dit in de keuken zit? Of is de aansturing dan alleen via HA te regelen?

En als het alleen via HA is te regelen kan ik dan een soort van zigbee schakelaar komen die alsnog 3 standen aan kan sturen?

Mijn doen is uiteindelijk om een aantal ikea vindriktning te kopen en die met ESPhome op HA aan te sluiten en dan daarmee de mechanische ventilatie te laten draaien.
Ook die zou zo der problemen moeten werken! Je zou mij heel blij maken als je je stekkertjes opstuurt, net zoals bovenstaande reactie kan ik dan voor andere tweakers adapter kabeltjes maken :)

Je drie standen schakelaar zal idd niet meer werken. De air mini dien je aan te sluiten met een normale stekker.
Via HA kan je verder alles regelen, ik gebruik de Xiaomi en de Philips Hue afstands bedieningen om mn ventilatie te regelen (handmatig) verder heb ik zoveel mogelijk weg geautomatiseerd.

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 08:18
Allereerst complimenten voor alle moeite die in dit project is gestoken, heel gaaf om te zien!

Even een vraag over het automatiseren hiervan, ik heb geen Home Assistant; staat er nog iets op de planning bij iemand om een stand alone setup te programmeren met zowel kleppen als sensoren, zodat je feitelijk een DucoBox Focus voor een leuke prijs kunt kopen? :)

Ik ben zelf niet echt een programmeur maar vind het wel leuk om zon bouwwerk in elkaar te zetten nl :)

[Voor 35% gewijzigd door klootwyk op 19-12-2022 09:07]

• Xinhood
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 05:49
klootwyk schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:08:
Allereerst complimenten voor alle moeite die in dit project is gestoken, heel gaaf om te zien!

Even een vraag over het automatiseren hiervan, ik heb geen Home Assistant; staat er nog iets op de planning bij iemand om een stand alone setup te programmeren, zodat je feitelijk een DucoBox Focus voor een leuke prijs kunt kopen? :)

Ik ben zelf niet echt een programmeur maar vind het wel leuk om zon bouwwerk in elkaar te zetten nl :)
Je kunt dit standalone laten functioneren met een CO2/Vocht sensor in de box. Let er wel op dat de bestaande schakelaars niet meer werken. Dus als je alles kunt regelen op basis van de sensoren in de box gaat het goed. Je kunt via een webinterface ook aansturen.

Als je ook de kleppen wilt gebruiken zullen die op een of andere manier wel met de box moeten communiceren denk ik, je wilt immers niet dat de fan voluit gaat als alle kleppen dicht zijn.

• klootwyk
Ja uiteraard, vandaar ook mijn vraag of er al iets is of in de maak is waarbij zowel kleppen als sensoren met elkaar samenwerken zonder de HA.

Ik stond op het punt een DucoBox Silent te kopen met interne vochtsensor en externe CO2/bediening.

Misschien is het dan handig om voor nu de box te kopen met alleen de interne vochtsensor, dan gooi ik geen geld weg als ik later zou kunnen ombouwen naar wat ik net beschreven heb. Kan ik de originele Duco vochtsensor later op/met zo'n klep gebruiken?

Die Focus box is echt way overpriced helaas, maar wel een slim concept.

[Voor 6% gewijzigd door klootwyk op 19-12-2022 09:26]

• The_ Mad_Ping
klootwyk schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:21:
Ja uiteraard, vandaar ook mijn vraag of er al iets is of in de maak is waarbij zowel kleppen als sensoren met elkaar samenwerken zonder de HA.

Ik stond op het punt een DucoBox Silent te kopen met interne vochtsensor en externe CO2/bediening.

Misschien is het dan handig om voor nu de box te kopen met alleen de interne vochtsensor, dan gooi ik geen geld weg als ik later zou kunnen ombouwen naar wat ik net beschreven heb. Kan ik de originele Duco vochtsensor later op/met zo'n klep gebruiken?

Die Focus box is echt way overpriced helaas, maar wel een slim concept.
Hey Klootwyk,

De Open AIR RH sensor (SHT-21) is backwards compatible met de orignele ducobox! Dat scheelt je een hoop centen ;)
Wel zal het programmeren met weinig ervaring nog een uitdaging worden :) (Daar moet je van houden)

• klootwyk
Ehm, wacht even. Dus ik kan je open air sensor in de Ducobox proppen en dan werkt het out of the box?
En een Co2 sensor, zelfde verhaal?
Want dan kan ik een kale box kopen plus je sensoren en later altijd nog gek doen met kleppen/automatisering?!

Dat klinkt als de mooiste (tussen)oplossing voor mij.soren en later altijd nog gek doen met kleppen/automatisering!

[Voor 20% gewijzigd door klootwyk op 19-12-2022 10:23]

• The_ Mad_Ping
klootwyk schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:22:
Ehm, wacht even. Dus ik kan je open air sensor in de Ducobox proppen en dan werkt het out of the box?
En een Co2 sensor, zelfde verhaal?
Want dan kan ik een kale box kopen plus je sensoren en later altijd nog gek doen met kleppen/automatisering?!

Dat klinkt als de mooiste (tussen)oplossing voor mij.soren en later altijd nog gek doen met kleppen/automatisering!
correct :D ( je zal dan nog wel je Ducobox zelf moeten programmeren (default gedrag aanpassen))

[Voor 7% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 19-12-2022 10:25]

• klootwyk
Ah, OK. Gaat dat via het gewone menu of via zo'n speciaal Duco kabeltje?
En we kunnen ook even via de PM verder anders, ik zit de thread aardig te vervuilen zo met mijn vragen haha :)

• The_ Mad_Ping
Kleppen zijn weer op voorraad :)

Let op! Deze worden pas volgende week donderdag verstuurd. (ivm kerst en vakanties enzv)

o<:)

• keesvb
Is het mogelijk door in de YAML wat te veranderen dat de kleppen niet standaar na booten dicht staan maar open?

• The_ Mad_Ping
keesvb schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:34:
Is het mogelijk door in de YAML wat te veranderen dat de kleppen niet standaar na booten dicht staan maar open?
Hey Kees,

Dat kan vast, echter gebruiken we dat als homing procedure (referentie 0). Hierma zou je een stukje kunnen toevoegen die de klep open zet @thomasv weet mischien wel hoe.

Makkelijker is misschien als je in HA een automation kunnen maken dat als ze van offline naar online zijn gegaan dat je ze dan open zet ?

[Voor 12% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 26-12-2022 15:16]

• keesvb
Thanks! Zijn er al tweakers die hun HA automations met de kleppen en sensoren willen delen?

• keesvb
The_ Mad_Ping schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:59:
Hierma zou je een stukje kunnen toevoegen die de klep open zet @thomasv weet mischien wel hoe.
Heb je tips @thomasv ?

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 16:40
Dit werkte voor mij voor het 'onthouden' en restoren van de kleppen state na boot:

Onderaan esphome -> on_boot;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    - priority: 750
      then:
        - delay: 10s
        - stepper.set_target:
            id: my_stepper
            target: !lambda |-
              int x = id(valve_capacity).state;
              if (x > 0 && x <= 100) {
                int steps = id(valve_capacity_lookup_table)[x];
                if (id(my_stepper).current_position != steps) {
                  return steps;
                }
              }
              return 0;

Vervolgens de variabel voor `valve_capacity` restore_value op yes zetten;

code:
1
2
3
4
5
6
number:
  - platform: template
    name: "Valve Capacity %"
    id: valve_capacity
    optimistic: true
    restore_value: yes

De code zal dan na een delay van 10s na boot de 'restored value' van 'valve_capacity' instellen op de stepper. Dat geeft genoeg tijd voor de homing procedure om helemaal af te ronden, ongeacht hoe ver die open staat voordat de calibratie gedaan wordt.

[Voor 13% gewijzigd door _BLAST3R op 27-12-2022 10:23. Reden: ook ff 100 meenemen in de if check :-)]

• keesvb
_BLAST3R schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:42:
Dit werkte voor mij voor het 'onthouden' en restoren van de kleppen state na boot:
Works like a charm!

• _BLAST3R
Goed om te horen! PS: die `if (x > 0 && x < 100)` kun je beter veranderen in `if (x > 0 && x <= 100)`. Dan zal hij 100 ook kunnen gebruiken als restore waarde ipv max 99. Heb het voorbeeld aangepast in mijn vorige post.

• thomasv
_BLAST3R schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:24:
[...]

Goed om te horen! PS: die `if (x > 0 && x < 100)` kun je beter veranderen in `if (x > 0 && x <= 100)`. Dan zal hij 100 ook kunnen gebruiken als restore waarde ipv max 99. Heb het voorbeeld aangepast in mijn vorige post.
Leuk om te zien dat anderen ook oplossingen aandragen voor de firmware!

[Voor 17% gewijzigd door thomasv op 27-12-2022 14:56]

• thomasv
Zo te zien hoeft het al niet meer ;)

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 09:59
Zijn de pcbs van de open air co2 en humidity sensoren die je in de ducobox kunt plaatsen dezelfde als de sensoren die op de valve geplaatst kunnen worden? Dus kan ik eerst enkel de sensoren kopen en later upgraden naar valves zonder voor de valves nieuwe sensoren te hoeven kopen?

• The_ Mad_Ping
Ali_van_G schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:00:
Zijn de pcbs van de open air co2 en humidity sensoren die je in de ducobox kunt plaatsen dezelfde als de sensoren die op de valve geplaatst kunnen worden? Dus kan ik eerst enkel de sensoren kopen en later upgraden naar valves zonder voor de valves nieuwe sensoren te hoeven kopen?
correct :)

• Ali_van_G
Bestelling gedaan :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Gelukkig nieuwjaar iedereen ^^

Iedereen bedankt voor hun fantistische bijdrage(s) aan deze community! Op naar een jaar met meer automations ^^

[Voor 65% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 01-01-2023 12:41]

• Ali_van_G
Kwam het volgende tegen. Misschien kan je hiermee makkelijk de rf modules toevoegen aan de open air https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

• The_ Mad_Ping
Ali_van_G schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:51:
Kwam het volgende tegen. Misschien kan je hiermee makkelijk de rf modules toevoegen aan de open air https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin
Hey Ali,

Helaas niet opensource , ook al zou een combinatie van dit wel werken blijft volledig opensource een requirement. Ik wil graag dat iedereen er gebruik van kan maken, kan kopieren, kan verbeteren, kan repareren, kan programmeren. Dan is de afhankelijkheid van zo'n bron niet verstandig.

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 21:51
Is het ook mogelijk om de vochtsensor op een of andere manier strakker af te stellen? Ik heb hem nu in gebruik met de standaard printplaat van Duco, maar hij mag wat mij betreft wel iets sneller inschakelen. Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar wie weet is het toch mogelijk.

• _BLAST3R
Je zou natuurlijk wel een RF gateway kunnen aanschaffen en deze op een of andere manier (denk MQTT) aan OpenAIR koppelen. Het is maar hoe ver je wil gaan in je implementatie.

Het is echter (veel) gemakkelijker om de ventilatie aan te sturen via een tablet of Home Assistant dashboard. Of natuurlijk volledig automatisch.

• _BLAST3R
mattdice schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:16:
Is het ook mogelijk om de vochtsensor op een of andere manier strakker af te stellen? Ik heb hem nu in gebruik met de standaard printplaat van Duco, maar hij mag wat mij betreft wel iets sneller inschakelen. Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar wie weet is het toch mogelijk.
Volgens mij is er een manier om de originele Ducobox aan te passen/programmeren via een tool. Zie bijvoorbeeld https://github.com/arnema...in/wiki/DUCO-Network-tool. In theorie zou je dit soort parameters dan kunnen wijzigen.

Via de sensor zelf gaat dat niet lukken omdat deze direct zonder tussenkomst van iets anders babbelt met het Duco bord.

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 16:57
De rf gateway gedraagt zich als een co2 bedieningsschakelaar, dus als client/node. Als je duco bedieningsschakelaars wilt laten samenwerking met de open air dan zul je iets moeten maken wat zich voordoet als ducobox. Je zal dan iets moeten maken waardoor de schakelaars zich kunnen aanmelden bij de openair en de status kunnen doorgeven etc.

• _BLAST3R
amauer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:44:
De rf gateway gedraagt zich als een co2 bedieningsschakelaar, dus als client/node. Als je duco bedieningsschakelaars wilt laten samenwerking met de open air dan zul je iets moeten maken wat zich voordoet als ducobox. Je zal dan iets moeten maken waardoor de schakelaars zich kunnen aanmelden bij de openair en de status kunnen doorgeven etc.
Daar heb je zeker een punt. Plug and play gaat het dus sowieso niet zijn. De radio zou echter wel geschikt moeten zijn om dezelfde signalen op te vangen. Geen idee hoe handig je zelf bent maar het is niet ondenkbaar om de communicatie die de remote uitstuurt op te vangen en te decoderen. Je zou daarvan ook de controller code als voorbeeld kunnen nemen. Daar zou je uit moeten kunnen halen hoe de encoding gebeurt zodat je het vervolgens ook proberen te decoderen.

• thomasv
_BLAST3R schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Daar heb je zeker een punt. Plug and play gaat het dus sowieso niet zijn. De radio zou echter wel geschikt moeten zijn om dezelfde signalen op te vangen. Geen idee hoe handig je zelf bent maar het is niet ondenkbaar om de communicatie die de remote uitstuurt op te vangen en te decoderen. Je zou daarvan ook de controller code als voorbeeld kunnen nemen. Daar zou je uit moeten kunnen halen hoe de encoding gebeurt zodat je het vervolgens ook proberen te decoderen.
Ik vermoed dat Arne, wiens code https://github.com/arnema...in/wiki/DUCO-Network-tool dit is, vrij handig is ;)

• _BLAST3R
Lol, je hebt gelijk. Denk het ook. Echter was het meer in zijn algemeenheid gericht op elke Tweakert die het wellicht wil proberen. ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 16:31
Hallo Allen,

Afgelopen week heb ik mezelf een Duco silent aangeschaft in verband met het vervangen van de huidige mechanische ventilatie voor de badkamer.

Nu zat ik er aan te denken om ook leidingen te gaan aanleggen naar de verschillende kamers.
Raden jullie dit aan of af?

Daarnaast was ik benieuwd of je ook alleen de prints kan aanschaffen voor de kleppen en het printwerk zelf kan doen? Kon dat nog niet echt goed vinden op tindie.

• The_ Mad_Ping
Hoi @Jerry_bboy

Leidingen naar verschillende kamers is naar mijn inziens altijd fijn. Daarmee kan je heel gericht gaan ventileren. Vaak is dat niet zo makkelijk te realiseren, zeker niet in bestaande systemen. Ik wou dat ik dat had gedaan tijdens mijn verbouwing...

Losse prints aanschaffen dat kan :)! Via een DM kunnen we dat regelen.

• Jerry_bboy
@The_ Mad_Ping Top thanks, ja ik ben er nog niet helemaal over uit.

Maar het is zeker wel te realiseren bij mij. Maar kan nog niet echt goed vinden of het nou echt meerwaarde brengt. Heb de afgelopen week met een CO2 meter de verschillende ruimtes gemeten. En dan zie je dat die waardes niet echt top zijn. Dus dacht misschien wat te doen met het toevoegen van een ventilatie systeem.

En ik slide wel even in je DM ;)

• The_ Mad_Ping
Jerry_bboy schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:04:
@The_ Mad_Ping Top thanks, ja ik ben er nog niet helemaal over uit.

Maar het is zeker wel te realiseren bij mij. Maar kan nog niet echt goed vinden of het nou echt meerwaarde brengt. Heb de afgelopen week met een CO2 meter de verschillende ruimtes gemeten. En dan zie je dat die waardes niet echt top zijn. Dus dacht misschien wat te doen met het toevoegen van een ventilatie systeem.

En ik slide wel even in je DM ;)
Hey Jerry,

Co2 waardes zouden voor mij ook de reden zijn om dat te doen... Ik heb ooit Co2 gemeten in mijn slaapkamer... :X Dat was niet best... Nu ben ik maar gaan slapen met de deur open. Verder kan het ervoor zorgen dat je per kamer kan afkoelen in de zomer (avond uren) en specifiek kan afzuigen in de winter (dit scheelt je weer stookkosten)

• Xinhood
Ik heb een paar weken geleden twee kleppen geïnstalleerd. 1 met co2/hum sensor en 1 zonder sensoren. Ik heb ze zelf geflashed en dat ging zonder problemen. De installatie was ook zeer gemakkelijk.

Mijn situatie is dat ik een ducobox silent zonder sensoren heb, die al voorzien is van de openduco print. Aan mijn ducobox zitten twee kanalen. Kanaal 1 heeft afzuigpunten in de badkamer, de wc beneden en de woonkamer. Kanaal 2 is eigenlijk geen kanaal maar een afzuigventiel dat direct op de box zit. De box is geinstalleerd op de overloop van de zolder, die in open verbinding staat met het trappenhuis en dus ook alle slaapkamers op de 1e verdieping. Een punt waar ik tegenaan liep is dat het ventiel dat direct op de box zit, zover naar binnen steekt dat er geen ruimte meer is voor de klep. Het ventiel moest ik er daarom afhalen.

Mijn regeling voor de 1e klep is op basis van de CO2 in de woonkamer, en de luchtvochtigheid van de klep. Ik was benieuwd of die luchtvochtigheidsmeting goed genoeg was omdat er meerdere ventielen op dat kanaal zitten en er dus redelijk wat lucht van andere plekken wordt bijgemengd. Maar de gemeten vochtigheid tijdens het douchengaat van rond de 50 naar boven de 70. Ik zet die klep nu 100% open boven de 65% en dat lijkt goed te gaan. De klep gaat ook al naar 100% als het licht in de badkamer wordt aangezet.

Mijn regeling voor de andere klep is op basis van de hoogst gemeten co2 waarde op de slaapkamers.
De laagste stand is 10%, behalve als de andere klep op 100% staat, dan kan de klep naar 0.

De stand van de ventilator pas ik aan op basis van de stand van beide kleppen.

Qua failsafe gaat de ventilator op 25% als er geen wifi of homeassistant meer is. Voor de kleppen heb ik een regeling waarbij de klep zonder sensoren helemaal open gaat en de andere heeft een regeling op basis van de co2 meting van de klep zelf.
Bij het opstarten wacht de ventilator een minuut zodat de kleppen geinitialiseerd zijn en open staan voordat hij naar 100% spint voor een paar seconden.

Mijn hoofdreden om met deze kleppen aan de slag te gaan was de co2 waardes in de slaapkamer. Met deuren en ramen gesloten kwamen die boven de 2000 ppm. Door de regeling hierboven gaat de ventilator snachts 100%, met de klep voor de badkamer/beneden verdieping dicht en de klep op de overloop helemaal open. Co2 waarde in de slaapkamer zijn helaas nog steeds te hoog met deuren ramen gesloten. Op de kinderkamers zijn ze wel beter. Bij het ventiel voel ik heel goed dat de afzuiging harder gaat als de klep open staat, de kleppen slagen er dus goed in om de luchtstroom te sturen.

Lang lang verhaal kort; ik ben heel tevreden met de kwaliteit en het installatiegemak van de kleppen. Maar ze lossen nog niet het probleem op waar ik ze voor had aangeschaft.

Volgende stap zal denk ik zijn om de deur iets in te korten om de kier wat groter te maken. Met de deur open slapen willen we niet omdat de kat dan binnenkomt, dus we slapen met het raam open, maar dat is qua energie verlies natuurlijk niet optimaal.

De regeling wil ik nog verder uitbreiden met koelen in de zomer, maar dat komt later wel.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Xinhood schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:58:
Ik heb een paar weken geleden twee kleppen geïnstalleerd. 1 met co2/hum sensor en 1 zonder sensoren. Ik heb ze zelf geflashed en dat ging zonder problemen. De installatie was ook zeer gemakkelijk.

Mijn situatie is dat ik een ducobox silent zonder sensoren heb, die al voorzien is van de openduco print. Aan mijn ducobox zitten twee kanalen. Kanaal 1 heeft afzuigpunten in de badkamer, de wc beneden en de woonkamer. Kanaal 2 is eigenlijk geen kanaal maar een afzuigventiel dat direct op de box zit. De box is geinstalleerd op de overloop van de zolder, die in open verbinding staat met het trappenhuis en dus ook alle slaapkamers op de 1e verdieping. Een punt waar ik tegenaan liep is dat het ventiel dat direct op de box zit, zover naar binnen steekt dat er geen ruimte meer is voor de klep. Het ventiel moest ik er daarom afhalen.

Mijn regeling voor de 1e klep is op basis van de CO2 in de woonkamer, en de luchtvochtigheid van de klep. Ik was benieuwd of die luchtvochtigheidsmeting goed genoeg was omdat er meerdere ventielen op dat kanaal zitten en er dus redelijk wat lucht van andere plekken wordt bijgemengd. Maar de gemeten vochtigheid tijdens het douchengaat van rond de 50 naar boven de 70. Ik zet die klep nu 100% open boven de 65% en dat lijkt goed te gaan. De klep gaat ook al naar 100% als het licht in de badkamer wordt aangezet.

Mijn regeling voor de andere klep is op basis van de hoogst gemeten co2 waarde op de slaapkamers.
De laagste stand is 10%, behalve als de andere klep op 100% staat, dan kan de klep naar 0.

Qua failsafe gaat de ventilator op 25% als er geen wifi of homeassistant meer is. Voor de kleppen heb ik een regeling waarbij de klep zonder sensoren helemaal open gaat en de andere heeft een regeling op basis van de co2 meting van de klep zelf.
Bij het opstarten wacht de ventilator een minuut zodat de kleppen geinitialiseerd zijn en open staan voordat hij naar 100% spint voor een paar seconden.

Mijn hoofdreden om met deze kleppen aan de slag te gaan was de co2 waardes in de slaapkamer. Met deuren en ramen gesloten kwamen die boven de 2000 ppm. Door de regeling hierboven gaat de ventilator snachts 100%, met de klep voor de badkamer/beneden verdieping dicht en de klep op de overloop helemaal open. Co2 waarde in de slaapkamer zijn helaas nog steeds te hoog met deuren ramen gesloten. Op de kinderkamers zijn ze wel beter. Bij het ventiel voel ik heel goed dat de afzuiging harder gaat als de klep open staat, de kleppen slagen er dus goed in om de luchtstroom te sturen.

Lang lang verhaal kort; ik ben heel tevreden met de kwaliteit en het installatiegemak van de kleppen. Maar ze lossen nog niet het probleem op waar ik ze voor had aangeschaft.

Volgende stap zal denk ik zijn om de deur iets in te korten om de kier wat groter te maken. Met de deur open slapen willen we niet omdat de kat dan binnenkomt, dus we slapen met het raam open, maar dat is qua energie verlies natuurlijk niet optimaal.

De regeling wil ik nog verder uitbreiden met koelen in de zomer, maar dat komt later wel.
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar als ramen en deuren gesloten zijn is er toch ook geen enkele mogelijkheid tot ventilatie? En kan je box afzuigen wat hij wil, maar creëer je eigenlijk een soort vacuüm in je kamer(s). Heb je wel die tochtdingen (hoe noem je die dingen ook alweer?) open bij de ramen?
Wat betreft dat het ventiel niet past, in de beschrijving van de Duco staat dat je geen ventielen direct op de box moet plaatsen. Liefst altijd een stuk pijp erop en dan pas ventiel. Zal iets te maken hebben met geluidsproductie.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
ManiacsHouse schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:11:
[...] Zal iets te maken hebben met geluidsproductie.
Volgens mij met hoeveel lucht die aanzuigt. Er moet namelijk ook altijd een bocht in zitten AFAIK, zodat de weerstand tussen alle kanalen even groot is en je beter kan regelen met de ventielen. Voor geluidsproductie moet er een halve meter tot een meter akoustische demper worden geplaatst, als het kanaal naar een andere ruimte leid.

• Xinhood
ManiacsHouse schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:11:
[...]

Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar als ramen en deuren gesloten zijn is er toch ook geen enkele mogelijkheid tot ventilatie? En kan je box afzuigen wat hij wil, maar creëer je eigenlijk een soort vacuüm in je kamer(s). Heb je wel die tochtdingen (hoe noem je die dingen ook alweer?) open bij de ramen?
Wat betreft dat het ventiel niet past, in de beschrijving van de Duco staat dat je geen ventielen direct op de box moet plaatsen. Liefst altijd een stuk pijp erop en dan pas ventiel. Zal iets te maken hebben met geluidsproductie.
Ah, dat heb ik niet helemaal duidelijk gemaakt. Er zijn ventilatieroosters boven het raam en er is een kier onder deur. Veel nieuwbouwhuizen zijn zo ontworpen en het voldoet aan het bouwbesluit maar in de praktijk is het in de gemiddelde slaapkamer volstrekt onvoldoende.

Dat stukje over de buis is interessant want alle huizen hier in de straat zijn op deze manier opgeleverd. (in 2016, dus erover klagen heeft geen zin meer denk ik)

[Voor 8% gewijzigd door Xinhood op 10-01-2023 10:50]

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Xinhood schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Ah, dat heb ik niet helemaal duidelijk gemaakt. Er zijn ventilatieroosters boven het raam en er is een kier onder deur. Veel nieuwbouwhuizen zijn zo ontworpen en het voldoet aan het bouwbesluit maar in de praktijk is het in de gemiddelde slaapkamer volstrekt onvoldoende.

Dat stukje over de buis is interessant want alle huizen hier in de straat zijn op deze manier opgeleverd. (in 2016, dus erover klagen heeft geen zin meer denk ik)
Hier werkt het ook niet echt naar behoren hoor. CO2 gaat hier door de 1000 in woonkamer. Ventilatieroosters open en Duco staat op max. Waardes dalen dan minimaal.
Is 3 jaar geleden door woningbouw aangelegd. Ze doen maar wat met aanleggen, wat ze uitkomt lijkt het. Hier ook rare constructies met de aanvoerpijpen. Heb zelf later stukken foam tussen Duco en wand moeten aanbrengen. Ze vonden het een goed idee om hem hier op een enkel wandje van mdf te plaatsen op zolder. Lang leve de resonantie |:(

Bij een vriend 3 keer aanvoer (kelder, douche, keuken) naar zolder, die daar aansluiten op een soort blok met 3 aansluitingen. Vervolgens vanaf dat blok 1(!) Buis naar de Duco 8)7 en geen vochtsensor.

• Caelorum
Xinhood schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:49:
[...]
Gebeurd vaker bij nieuwbouw dat er gewoon rechtstreeks 1 op de box wordt aangesloten, maar het is dus wel tegen de aanwijzingen van Duco in.
ManiacsHouse schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Hier werkt het ook niet echt naar behoren hoor. CO2 gaat hier door de 1000 in woonkamer. Ventilatieroosters open en Duco staat op max. Waardes dalen dan minimaal.[...]
Ventilatieroosters is voornamelijk handig voor de vocht IMO. De CO2 kan je beter doen door 5 minuten per dag alle ramen tegen elkaar open te zetten.

• willemvdvliet
  • Nu online
Deze middag de Open air mini binnengekregen .... eigenlijk een project voor zaterdag maar kon het niet laten.
Installatie was in een oogwenk gedaan in de Ocron MVS-15R.

De aansturing doe ik middels HA op basis van een aantal automations.
In de badkamer is een Tado Draadloze temperatuur sensor die ook de humidity doet meten, op basis daarvan wordt de Ocron dan aan en uitgezet.
Heeft het nog zin om wellicht de CO2 / Humidity sensor aan te schaffen en zijn deze ook uit te lezen in HA?

• The_ Mad_Ping
willemvdvliet schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:00:
Deze middag de Open air mini binnengekregen .... eigenlijk een project voor zaterdag maar kon het niet laten.

In de badkamer is een Tado Draadloze temperatuur sensor die ook de humidity doet meten, op basis daarvan wordt de Ocron dan aan en uitgezet.
Heeft het nog zin om wellicht de CO2 / Humidity sensor aan te schaffen en zijn deze ook uit te lezen in HA?
Leuk je positieve feedback te lezen! 8)

nee dat heeft geen zin! lekker lokaal meten :D! ( je zou dan eventueel CO2 kunnen meten , echter zal dit van weinig toegevoegde waarde zijn voor een badkamer)

[Voor 7% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 10-01-2023 17:09]

• The_ Mad_Ping
Xinhood schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:58:

Hey Xinhood,

Thanks voor je uitgebreide review! Helaas blijkt goed ventileren best moeilijk te zijn... Ik het het al zo vaak mis zien gaan bij de aanvoer van lucht in nieuwbouw... alles goed isoleren en potdicht stoppen en het dan vreemd vinden dat je luchtkwaliteit beroer is :P

Ik heb thuis van die ventilatie roosters in de deuren geplaatst, dit moet je alleen wel mooi vinden... ik vind het prima , mijn vrouw wat minder ;)

• marvel27
Caelorum schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:12:
Ventilatieroosters is voornamelijk handig voor de vocht IMO. De CO2 kan je beter doen door 5 minuten per dag alle ramen tegen elkaar open te zetten.
Dit slaat toch nergens op 😂 dat zorgt ervoor dat de co2 binnen een paar minuten weer op normale niveaus is, maar dat helpt niets tegen het oplopen van de co2. Dan is om 7u05 het co2-niveau in je kamer weer 430ppm, maar heb je van 23u tot 7u wel in 2000ppm liggen snurken.

• Caelorum
marvel27 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Dit slaat toch nergens op 😂 dat zorgt ervoor dat de co2 binnen een paar minuten weer op normale niveaus is, maar dat helpt niets tegen het oplopen van de co2. Dan is om 7u05 het co2-niveau in je kamer weer 430ppm, maar heb je van 23u tot 7u wel in 2000ppm liggen snurken.
Tja je kan je raam openzetten, maar zo'n klein rooster gaat never nooit niet genoeg binnenlaten om co2 niet te laten stijgen. Het remt hooguit de stijging.
Het gaat al helemaal niet genoeg zijn met die kleine kier van een cm ofzo onder de slaapkamerdeur.

Zie bijv ook https://www.bcdadvies.nl/ventilatieroosters-zijn-ongezond/

In mijn woning staat de afzuiging in de badkamer die tussen alle slaapkamers is gepositioneerd. Dat is het enige afzuigpunt op die verdieping. Eigenlijk moeten alle deuren open en alle roosters maximaal open om een goed binnenklimaat te krijgen tijdens de slaap. Nu heb ik een baby van 5 maanden en een dochter van iets ouder, dus dat is niet mogelijk. Extra ventilatie aanbrengen je helaas ook onmogelijk, rest dus alleen alle roosters maximaal open, kier groter onder de deur en afzuiging op standje maximaal + in de ochtend de ramen 5 minuten wagenwijd open

Mijn woning is overigens kierdicht op de voordeur twee verdiepingen naar beneden na, dus de aanzuiging is nagenoeg perfect voor verfrissen van de lucht in de juiste kamers. Zover als dat het kan dan zonder precies in die kamers aan te zuigen.

Met bovenstaande houd ik het zo rond de 700, maar loopt het in de nacht inderdaad op naar richting de 1500 in de winter. Te hoog. In de zomer blijft het gelukkig lager omdat de ramen dan op een kier staan.

[Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 10-01-2023 20:52]

• Jerry_bboy

Nou de onderdelen zijn binnen. Ziet er top uit qua hoe het verpakt is. En super easy om te installeren.

Nu nog even wachten tot alle kleppen geprint zijn en dan die ook mooi inbouwen. Kwaliteit van de printplaten en componenten ziet er top uit. Mooi werk @The_ Mad_Ping

• The_ Mad_Ping
Jerry_bboy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou de onderdelen zijn binnen. Ziet er top uit qua hoe het verpakt is. En super easy om te installeren.

Nu nog even wachten tot alle kleppen geprint zijn en dan die ook mooi inbouwen. Kwaliteit van de printplaten en componenten ziet er top uit. Mooi werk @The_ Mad_Ping
Thanks voor je complimenten! ik ben beneiuwd naar je verdere ervaring!

PS. kleppen inc voeding zijn weer op voorraad!

• LupinIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:25
Echt heel vet project! Ik ben blij dat ik via een ander topic hier ben beland en ik ga het nauw volgen voor onze woning eind dit jaar. Paar vragen ter voorbereiding:

- Apple Homekit besturing - is dit mogelijk? Of zijn er andere oplossingen voor 'makkelijke' smartphone bediening / configuratie?

- Open Air Valve advies: kan deze per kanaal dichtgezet worden en/of op sensor aangestuurd worden? Wij krijgen kanalen voor de keuken, wc, badkamer 1, en badkamer 2. Voorbeeld scenario: ventilatie aan o.b.v. vochtsensor in badkamer 1, ventilatie aan o.b.v. ?? sensor wc, ventilatie aan o.b.v. CO2 sensor in keuken, en ventilatie uit/beperkt o.b.v. vochtsensor in badkamer 2.

alvast bedankt :)

[Voor 16% gewijzigd door LupinIII op 12-01-2023 16:18]

• Dlanor80
Jerry_bboy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:56:
Ziet er top uit qua hoe het verpakt is. En super easy om te installeren.

Helemaal eens! Net de print van de motor, kleppen en originele duco sensoren aangesloten. Ik heb de kleppen en motor toegevoegd aan Home Assistant.

Nu alles instellen en afregelen. Later de kabels fatsoeneren.

[Voor 42% gewijzigd door Dlanor80 op 12-01-2023 17:46]

• Dlanor80
Weet iemand hoe in de kleppen op het ESPhome dashboard krijg? Ik zie ze wel staan bij integrations.

Opgelost!

[Voor 81% gewijzigd door Dlanor80 op 13-01-2023 16:27]

• Jerry_bboy
@DaTuX dit bedoelde ik

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 20:01

DaTuX

Tech Junkie

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

• Dlanor80
@The_ Mad_Ping Vanochtend heb ik ook de originele Duco sensoren toegevoegd aan de Open Air Mini. Vanwege de weinige ervaring met ESPhome en HA koste het even tijd uit te zoeken waar ik een fout had gemaakt maar echt mooi werk!

• Dlanor80
sappels schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:40:
Hieronder de configuratie die ik momenteel gebruik en al een aantal weken naar tevredenheid werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
# Set initial fan speed
  on_boot:
    priority: -100
    then:
      - fan.turn_on:
          id: Duco
          speed: 11
...

# PM 2.5 concentration rule
  - platform: homeassistant
    id: woonkamer_fijnstof
    entity_id: sensor.particulate_matter_2_5um_concentration
    on_value_range:
        - above: 200
          then:
           - fan.turn_on:
               speed: 80
        - below: 100
          then:
           - fan.turn_on:
               speed: 10
...

- platform: senseair
    uart_id: uart_sensor_2 
    co2:
      name: "Open Duco CO2 Value"
      on_value_range:
        - above: 1200
          then:
           - fan.turn_on:
               speed: 75
        - below: 700
          then:
           - fan.turn_on:

update_interval: 20s
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto sht20 = new SHT20();
      App.register_component(sht20);
      return {sht20->temperature_sensor, sht20->humidity_sensor, sht20->vpd_sensor, sht20->dew_point_sensor};

sensors:
      - name: "Duco_Temperature"
        id: sensor_temperature
        unit_of_measurement: °C
        accuracy_decimals: 2
      - name: "Duco_Humidity"
        id: sensor_humidity
        unit_of_measurement: "%"
        accuracy_decimals: 2
        on_value_range:
           - below: 65
             then:
               - fan.turn_on:
                   speed: 11
           - above: 67
             below: 75
             then:
               - fan.turn_on:
                   speed: 30
           - above: 76
             below: 85
             then:
               - fan.turn_on:
                   speed: 50
           - above: 86
             below: 99
             then:
               - fan.turn_on:
                   speed: 70
ID 'open_air_pwm' of type ledc::LEDCOutput doesn't inherit from fan::Fan. Please double check your ID is pointing to the correct value.
@sappels Ergens maak ik een fout maar kom er niet achter waar. Ik krijg onderstaande foutmelding. Zou je jouw yaml kunnen delen?

opgelost met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#PWM output for controlling the motor.
output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO15
    inverted: true
    id: open_air_fan_speed

fan:
  - platform: speed
    output: open_air_fan_speed
    id: open_air_fan
    name: "Open AIR Mini"

sensor: 
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO14
    unit_of_measurement: 'RPM'
    name: 'AIR Mini RPM'

- platform: senseair
    uart_id: uart_sensor_2
    co2:
      name: "Co2 Open AIR Mini"
      on_value_range:
        - above: 1200
          then:
           - fan.turn_on:
               speed: 75
        - below: 600
          then:
           - fan.turn_on:
    update_interval: 60s

[Voor 21% gewijzigd door Dlanor80 op 15-01-2023 11:45]

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 16:57
_BLAST3R schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Lol, je hebt gelijk. Denk het ook. Echter was het meer in zijn algemeenheid gericht op elke Tweakert die het wellicht wil proberen. ;-)
[Edit] iets over reverse engineering
Reverse engineering is in principe legaal behalve het opnieuw delen :) https://www.security.nl/p...0van%20de%20rechthebbende.

[Voor 60% gewijzigd door amauer op 14-01-2023 22:55]

• The_ Mad_Ping
Dag @amauer
Dat is intellectueel eigendom van Duco. Dat gebruiken is mogelijk strafbaar en zal ik dan ook zeer zeker niet doen.
Ik wil geen gebruik maken van gereverse engineerde delen/ andermans eigendom ,(zonder toestemming). Dit omdat dit mogelijk het hele project ondermijnt. Ik raad andere mensen ook af dit te doen.

• _BLAST3R
Grijs gebied dit. Wat je mogelijk wel kan doen is kijken wat voor een standaard waarden/algoritmes er in de code staan. Dit kan wellicht ook via de debug tool.

Ik ben nog steeds voornemens om een custom component te bouwen die standaard zaken zoals CO2/temperatuur/vocht 'snapt' en hier een bepaalde flow vraag aan kan koppelen. Deze flow rate is dan de leidraad voor niet alleen de fan speed maar ook de positie waarop de kleppen zichzelf zullen moeten positioneren om deze flow rate te behalen. Andere kleppen die de flow rate niet hoeven te behalen kunnen zichzelf vervolgens aanpassen om hun eigen vastgestelde flow rate te behouden.

In combinatie daarvan ben ik ook nog voornemens i2c master/slave te doen tussen het main OpenAIR board (waar de fan op zit) en alle individuele kleppen boards (via de QWIIC connectors, die ondertussen binnen zijn).

De kleppen boards zullen met behulp van de stepper en sensoren enkel hun eigen kanaal beheren (lokale logica) en de gevraagde flow rate aan de fan doorgeven. De fan zal dan de hoogste flow rate die gevraagd wordt behalen en de overige kleppen van de nieuwe rate op de hoogte brengen zodat deze kunnen compenseren. Je stuurt dan in feite op debiet in plaats van RPM of een fan speed.

In theorie zou dan alles moeten kunnen werken zonder een HA of een MQTT broker ertussen. Uiteraard zou je i2c er ook uit kunnen laten en de flow rate request wel via MQTT kunnen doen als je geen zin hebt i2c aan te leggen tussen de verschillende bordjes. Zal die optie dan ook uitwerken.

Geen idee wanneer ik een eerste versie heb (ben nogal druk met van alles en nog wat), maar dacht dat het wel even goed was het plan te delen. :-)

[Voor 7% gewijzigd door _BLAST3R op 15-01-2023 14:20]

• keesvb
willemvdvliet schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:00:

Hi Willem!

Zou je je HA automations willen delen ter inspiratie?

• willemvdvliet
  • Nu online
keesvb schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Hi Willem!

Zou je je HA automations willen delen ter inspiratie?
Ik heb er er een paar
Badkamer voor als we gaan douchen blueprint, vanuit blueprint exchange dit iets aangepast zodat ie de juiste entity pakt (ventilator):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
blueprint:
  name: Humidity Management FAN based on abs. humidity (g/m3)
  description:
    Turn a fan on and off based on the difference between a humidity sensor
    and a baseline, based on absolute humidity
  domain: automation
  input:
    humidity_sensor:
      name: Humidity Sensor
      description: A sensor that measures the humidity of the area to be vented, for example the shower
      selector:
        entity:
          domain: sensor
    temperature_sensor:
      name: Temperature Sensor
      description: A sensor that measures the temperature of the area to be vented, for examle the shower
      selector:
        entity:
    reference_humidity_sensor:
      name: Reference Humidity Sensor
      description: A sensor that indicates the baseline humidity of the area outside of the vented, for example the walkway outside the shower
      selector:
        entity:
      default: []
    reference_temperature_sensor:
      name: Reference Temperature Sensor
      description: A sensor that indicates the baseline temperature of the area outside of the vented, for example the walkway outside the shower
      selector:
        entity:
      default: []
    fan_switch:
      name: Fan Switch
      description: A switch that turns the fan on and off
      selector:
        entity:
          domain: fan
    rising_threshold:
      name: Rising Threshold (in g/m3)
      description: How many gram/m3 above the reference humidity the sensor
        can rise before the fan is turned on
      selector:
        number:
          min: 0.0
          max: 3.0
          mode: slider
          step: 0.1
      default: 1.1
    falling_threshold:
      name: Falling Threshold
      description: How many gram/m3 above the reference humidity the sensor
        must fall to before the fan is turned off
      selector:
        number:
          min: 0.0
          max: 3.0
          mode: slider
          step: 0.1
      default: 0.9
  #source_url: https://community.home-assistant.io/t/turn-a-fan-on-and-off-based-on-the-difference-between-a-humidity-sensor-and-a-baseline/255999
trigger:
  - entity_id: !input "humidity_sensor"
    platform: state
  - entity_id: !input "reference_humidity_sensor"
    platform: state
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ mode != switch_state }}"
action:
  - service: fan.turn_{{mode}}
    entity_id: !input "fan_switch"

variables:
  temperature_sensor: !input "temperature_sensor"
  humidity_sensor: !input "humidity_sensor"
  reference_temperature_sensor: !input "reference_temperature_sensor"
  reference_humidity_sensor: !input "reference_humidity_sensor"
  fan_switch: !input "fan_switch"
  switch_state: "{{ states(fan_switch) }}"
  rising_threshold: !input "rising_threshold"
  falling_threshold: !input "falling_threshold"
  abs_humid_ref: >-
    {% set h, t = states(reference_humidity_sensor)|float, states(reference_temperature_sensor) %}
    {% if not h or t == 'unknown' -%}
      'unknown'
    {%- else %}
    {% set t = t | float %}
    {{ (h*6.112*2.1674*e**((t*17.67)/(t+243.5))/(t+273.15))|round(2) }}
    {% endif %}

abs_humid: >-
    {% set h, t = states(humidity_sensor)|float, states(temperature_sensor) %}
    {% if not h or t == 'unknown' -%}
      'unknown'
    {%- else %}
    {% set t = t | float %}
    {{ (h*6.112*2.1674*e**((t*17.67)/(t+243.5))/(t+273.15))|round(2) }}
    {% endif %}
  difference: "{{ abs_humid|float - abs_humid_ref|float }}"
  mode:
    "{% if switch_state == 'off' and difference|float > rising_threshold|float
    %}on{% elif switch_state == 'on' and difference|float > falling_threshold|float
    %}on{% else %}off{% endif %}"
mode: single

Toilet (beneden):
Wederom een blueprint, vanuit blueprint exchange aangepast iets aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
blueprint:
  name: Lucht Circulatie Ventilator
  description: Deze Automation zorgt ervoor dat de luchtcirculatie aangaat in huis bij het in en uitschakelen van de verlichting op het toilet.
  domain: automation
  input:
    light_1:
      name: Light
      description: "Selecteer de lamp die de trigger is voor het starten van de lucht circulatie"
      selector:
        entity:
          domain: light
    light_1_delay:
      name: Lichtknop ingeschakeld voor tenminste 3s
      description: "Het licht moet voor tenminste 3s ingeschakeld blijven om de lucht circulatie te laten draaien"
      default: 3
      selector:
        number:
          mode: box
          min: 0
          max: 3600
          unit_of_measurement: seconds
    lucht_switch_target:
      name: Lucht Circulatie Switch
      selector:
        target:
          entity:
            domain: fan
    time_to_run:
      name: Tijdstip hoelang de Lucht circulatie moet draaien bij in en uitschakelen van de verlichting
      description: Laat de lucht ciruclatie draaien voor standaard 10 minuten dit kan aangepast worden.
      default: 00:10:00
      selector:
        time: {}
trigger:
- platform: state
  entity_id: !input 'light_1'
  to: 'on'
  from: 'off'
  for: !input light_1_delay
- platform: state
  entity_id: !input 'light_1'
  to: 'off'
  from: 'on'
  for: !input light_1_delay
action:
- service: fan.turn_on
  target: !input 'lucht_switch_target'
- delay: !input 'time_to_run'
- service: fan.turn_off
  target: !input 'lucht_switch_target'
- delay: !input 'time_to_run'  
mode: restart
max_exceeded: silent

Daarnaast nog een simpele automation die draait op basis van een PM2.5 sensor in de Humidifier in de woonkamer. Als die boven een grenswaarde komt, gaat de ventilator ook aan.

Mochten er nog andere zijn met leuke ideeën, dan houd ik mij aanbevolen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
The_ Mad_Ping schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:55:
...
Feedback
Nou dacht ik dat dit de uitgelezen plek is om feedback/ Ideeën te verzamelen!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties *O*
Een heel mooi project voor mensen die aparte kanalen hebben en een duco.

Maar indien je er om vraagt heb ik, geheel belangeloos*, nog wel een idee.

Indien we het volgende bij elkaar rapen:Zou het dan mogelijk zijn om stuurbare ventielen te maken? Die zouden dan bruikbaar zijn voor iedereen die MV heeft.

* Ok niet helemaal :+ ik woon zelf in een flat met maar 1 buis en meerdere ventielen en een gezamenlijke afzuigmotor.

• The_ Mad_Ping
LupinIII schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:56:
Echt heel vet project! Ik ben blij dat ik via een ander topic hier ben beland en ik ga het nauw volgen voor onze woning eind dit jaar. Paar vragen ter voorbereiding:

- Apple Homekit besturing - is dit mogelijk? Of zijn er andere oplossingen voor 'makkelijke' smartphone bediening / configuratie?

- Open Air Valve advies: kan deze per kanaal dichtgezet worden en/of op sensor aangestuurd worden? Wij krijgen kanalen voor de keuken, wc, badkamer 1, en badkamer 2. Voorbeeld scenario: ventilatie aan o.b.v. vochtsensor in badkamer 1, ventilatie aan o.b.v. ?? sensor wc, ventilatie aan o.b.v. CO2 sensor in keuken, en ventilatie uit/beperkt o.b.v. vochtsensor in badkamer 2.

alvast bedankt :)
Sorry voor het late antwoord, het is een beetje druk :P

1: Bediening kan makkelijk via de home assistant app. Alles word geregeld via HA. Verder wordt er gewerkt aan Homey support! (Echter is wordt dit door een andere tweaker ontwikkeld en is het niet aan mij daar iets over te vertellen , alle eer aan hem :) )

2: Je kan per kanaal een valve gebruiken icm 1 sensor (co2 of RH of een combi van beide) Door de kleppen half open te zetten kan je bijv compenseren voor eventuele hoge weerstanden van de leidingen. Of gewoon open en dicht (net zo simpel)

• The_ Mad_Ping
_BLAST3R schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:56:
Grijs gebied dit. Wat je mogelijk wel kan doen is kijken wat voor een standaard waarden/algoritmes er in de code staan. Dit kan wellicht ook via de debug tool.

Ik ben nog steeds voornemens om een custom component te bouwen die standaard zaken zoals CO2/temperatuur/vocht 'snapt' en hier een bepaalde flow vraag aan kan koppelen. Deze flow rate is dan de leidraad voor niet alleen de fan speed maar ook de positie waarop de kleppen zichzelf zullen moeten positioneren om deze flow rate te behalen. Andere kleppen die de flow rate niet hoeven te behalen kunnen zichzelf vervolgens aanpassen om hun eigen vastgestelde flow rate te behouden.

In combinatie daarvan ben ik ook nog voornemens i2c master/slave te doen tussen het main OpenAIR board (waar de fan op zit) en alle individuele kleppen boards (via de QWIIC connectors, die ondertussen binnen zijn).

De kleppen boards zullen met behulp van de stepper en sensoren enkel hun eigen kanaal beheren (lokale logica) en de gevraagde flow rate aan de fan doorgeven. De fan zal dan de hoogste flow rate die gevraagd wordt behalen en de overige kleppen van de nieuwe rate op de hoogte brengen zodat deze kunnen compenseren. Je stuurt dan in feite op debiet in plaats van RPM of een fan speed.

In theorie zou dan alles moeten kunnen werken zonder een HA of een MQTT broker ertussen. Uiteraard zou je i2c er ook uit kunnen laten en de flow rate request wel via MQTT kunnen doen als je geen zin hebt i2c aan te leggen tussen de verschillende bordjes. Zal die optie dan ook uitwerken.

Geen idee wanneer ik een eerste versie heb (ben nogal druk met van alles en nog wat), maar dacht dat het wel even goed was het plan te delen. :-)
Super vet!! ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat! _/-\o_

• The_ Mad_Ping
Tazzios schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Een heel mooi project voor mensen die aparte kanalen hebben en een duco.

Maar indien je er om vraagt heb ik, geheel belangeloos*, nog wel een idee.

Indien we het volgende bij elkaar rapen:Zou het dan mogelijk zijn om stuurbare ventielen te maken? Die zouden dan bruikbaar zijn voor iedereen die MV heeft.

* Ok niet helemaal :+ ik woon zelf in een flat met maar 1 buis en meerdere ventielen en een gezamenlijke afzuigmotor.
Thanks voor je compliment!
Ik zal het meenemen! ik heb nog een paar ideen die ik eerst wil doen, mocht ik mij nog ergens vervelen vind ik het wel leuk zoiets te bouwen (reken iig niet op dit jaar)

• GerardButler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03 15:50
Nou...dat is toch wat. Heb ik in november een hele set Duco Focus aangeschaft, en dit topic helemaal gemist. Gelukkig zit dit allemaal nog in de doos én mag het binnen 90 dagen nog terug.

Zelf heb ik hier wel oren naar, wat ik gelezen heb is dat het via Home Assistant werkt. Het liefste laat ik dit op Homekit werken, zodat alles in 1 app zit voor de thuis besturing.

D.m.v. Homebridge op een Raspberry PI heb ik al meerdere apparaten in Homekit staan, die niet in de basis de ondersteuning hebben.

Is er nog een intentie om dit in de toekomst ook b.v. via Homebridge te kunnen besturen? Dan kan ik altijd nog een Duco Silent nemen en de reeds aangeschafte 1500+€ set van Duco terugsturen.

• Jerry_bboy
@GerardButler via home assistant kan je het ook naar Homekit sturen. Volgens mij kan je de meeste dingen in homebridge ook draaien op home assistant. Dat hoeft dus geen beperking te zijn.

• Ducky
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
Welke hardware heb je in de HA setup nodig om met zo'n ding te communiceren?

• The_ Mad_Ping
Ducky schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:47:
Welke hardware heb je in de HA setup nodig om met zo'n ding te communiceren?
Zolang je HA device is verbonden met het je ethernet/wifi netwerk zal hij de AIR devices meteen zien (die werken allemaal op WIFI)

• The_ Mad_Ping
Hoi Allen!

Wij hebben helemaal geen onderdelen meer liggen, alles is echt de deur uitgevlogen de afgelopen weken :+
Om weer een beetje op kracht te komen en de voorraden weer aan te vullen lassen wij een kleine pauze in!
Deze tijd kunnen we goed gebruiken om Github bij te vullen en nog wat extra printjes te ontwerpen ;) .
Vanaf 25 feb kunnen er weer parts besteld worden :)

Vragen, opmerkingen en support blijven natuurlijk als van ouds!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

The_ Mad_Ping schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:49:
Hoi Allen!

Wij hebben helemaal geen onderdelen meer liggen, alles is echt de deur uitgevlogen de afgelopen weken :+
Om weer een beetje op kracht te komen en de voorraden weer aan te vullen lassen wij een kleine pauze in!
Deze tijd kunnen we goed gebruiken om Github bij te vullen en nog wat extra printjes te ontwerpen ;) .

-O- wilde net dit weekend eens gaan kijken wat ik nodig heb en wellicht bestellen. :)

Dan eerst maar nieuwe pc's voor de kids uitzoeken en bouwen. *O*

• TheLastMeow
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 22:30
Hi @The_ Mad_Ping

Could you please give me the code configuration that loads humidity and temperature sensor?

I'm using this configuration.yaml but it won't give me the humidity and temp sesnors in Hass:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
esphome:
  name: open-duco
  platform: ESP32
  board: esp32dev

on_boot:
    then:
      - fan.turn_on:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  password: "randm"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Open-Duco Fallback Hotspot"
    password: "ChangeMe@123!"

captive_portal:

#
uart:
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   baud_rate: 9600
   id: uart_sensor_1
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_2

i2c:
#I2C For Sensor 1
- id: i2c_sensor_1
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
  scan: false
  frequency: 400kHz
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

# Status led
status_led:
  pin:
    number: GPIO33

output:
    id: open_duco

fan:
    output: open_duco
    name: "Open Duco"

sensor:
# Pulse counter sensor to measure motor RPM
    name: 'Duco RPM'

• The_ Mad_Ping
TheLastMeow schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:44:
Hi @The_ Mad_Ping

Could you please give me the code configuration that loads humidity and temperature sensor?

I'm using this configuration.yaml but it won't give me the humidity and temp sesnors in Hass:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
esphome:
  name: open-duco
  platform: ESP32
  board: esp32dev

on_boot:
    then:
      - fan.turn_on:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  password: "randm"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Open-Duco Fallback Hotspot"
    password: "ChangeMe@123!"

captive_portal:

#
uart:
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   id: uart_sensor_1
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_2

i2c:
#I2C For Sensor 1
- id: i2c_sensor_1
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

# Status led
status_led:
  pin:
    number: GPIO33

output:
    id: open_duco

fan:
    output: open_duco
    name: "Open Duco"

sensor:
# Pulse counter sensor to measure motor RPM
    name: 'Duco RPM'
Hey!

Please check: Click

Hope that's clarifies it!

• Ali_van_G
The_ Mad_Ping schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:49:
Hoi Allen!

Extra printjes ontwerpen. Dat klinkt goed. Wat staat er op de planning? :)

• Ducky
Ik ben jaren op zoek geweest naar dit. Eerst een "duco communication module" gekocht, alleen die werkt weer net niet op mijn box, en is achterlijk duur. Gelukkig deze gevonden, echt een vet ontwerp.

Installatie van het printje is eenvoudig en goed beschreven. Je moet wel een schroevendraaier kunnen vast houden...

De configuratie documentatie is aan de magere kant, dit heb ik zelf een beetje aangevuld.

Goed, mooi degelijk ontwerp van het printje. Goeie keuze qua componenten.

Met een Aqara TVOC Air Quality Monitor in de keuken,beweging melder in de WC, en vochtsensor in de douche, nu een systeem die de ventilatie aan zet als het nodig is.

Ik zit alleen met de 'oude' print plaat en afstandsbediening van DUCO, en als dit project zo door gaat, hebben meer mensen dit probleem.

• Dlanor80
Ducky schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:38:
Ik zit alleen met de 'oude' print plaat en afstandsbediening van DUCO, en als dit project zo door gaat, hebben meer mensen dit probleem.
Wat is precies het probleem?

• Ducky
Dlanor80 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:56:
[...]

Wat is precies het probleem?
Nou, ik heb een huis en een kantoor pand, twee keer een DUCO box gekocht.

Grootste deel van de kosten van zo'n ding zijn; de print plaat en de afstandsbediening.

Daar heb ik er nu twee van liggen, en die kunnen eigenlijk de prullenbak in. Zonde van het geld en het milieu.

Eigenlijk wil ik ze opsturen naar DUCO, maar ja, die zullen dan ook wel weer zoiets hebben van; wat mot ik daarmee, misschien niet goed, ik gooi ze maar weg.

Marktplaats is ook geen optie, denk niet dat iemand er op zit te wachten.

Zou mooi zijn we ergens zo'n plastic canvas kunnen kopen met motor, zonder die DUCO rommel er in...

• thomasv
Ducky schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:04:
[...]

Nou, ik heb een huis en een kantoor pand, twee keer een DUCO box gekocht.

Grootste deel van de kosten van zo'n ding zijn; de print plaat en de afstandsbediening.

Daar heb ik er nu twee van liggen, en die kunnen eigenlijk de prullenbak in. Zonde van het geld en het milieu.

Eigenlijk wil ik ze opsturen naar DUCO, maar ja, die zullen dan ook wel weer zoiets hebben van; wat mot ik daarmee, misschien niet goed, ik gooi ze maar weg.

Marktplaats is ook geen optie, denk niet dat iemand er op zit te wachten.

Zou mooi zijn we ergens zo'n plastic canvas kunnen kopen met motor, zonder die DUCO rommel er in...
Reserve onderdelen van een DUCO box worden ook gewoon aangeboden via verschillende wegen, wellicht als je ze echt niet wilt hebben zou je ze op den duur wel via marktplaats kunnen aanbieden. Even googlen leert dat soms een PCB van zo'n ventilatiesysteem duurder is dan een nieuwe kopen. Als je dus een redelijke prijs vraagt voor zo'n PCB/afstandsbediening kom je er vast wel vanaf en is het weer wat minder zonde.

Een plastic canvas zou inderdaad het mooiste zijn maar is een stuk lastiger aangezien het niet een open supply chain is waar je gewoon even op in kan prikken (grotendeels).

• marvel27
Ik hou ze bij voor als ik ooit het huis verkoop. Dan plaats ik de originele plaat terug in de box. Je kan er niet vanuit gaan dat de volgende koper bekend is met Domotica.

• Ducky
marvel27 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:24:
Ik hou ze bij voor als ik ooit het huis verkoop. Dan plaats ik de originele plaat terug in de box. Je kan er niet vanuit gaan dat de volgende koper bekend is met Domotica.
Ik snap de gedachte, had ik ook altijd, echter ga ik al wat langer mee...

Ik krijg inmiddels mijn kast niet meer dicht als gevolg van dat soort bewaar drift.

Ik ga het maar op marktplaats zetten. Ik zie dat ze 75 euro voor zo'n afstandsbediening vragen 8)7

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zijn die kleppen ook geschikt als je verschillende aftakkingen hebt _verderop_ in het systeem? Vanaf de WTW box op zolder heb ik 2 buizen lopen, helemaal naar beneden. Ze hebben aftakkingen, en hoe verder beneden, hoe dunner de buizen zijn. Het lijkt me dat ik dan iets anders nodig heb?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee