• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 11:30
Hoi Allen,

Zoals jullie weten gaat er het ea veranderen, het plan is om een BV op te richten en vanaf een eigen webshopje de printjes beschikbaar te maken! Nou heb ik al wat gesprekken gehad met accountants echter waren deze niet echt gericht op "startups" (Lees: Kneiter duur, +15K Euro pj)
Is er een tweaker of een kennis/bekende van een van de tweakers hier die mij verder kan helpen?

Mocht je iemand weten, graag via PM ^^

Bedankt voor jullie hulp alvast!

[Voor 0% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 28-01-2023 21:34. Reden: spelvout]

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 16:40
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:37:
Hoi Allen,

Zoals jullie weten gaat er het ea veranderen, het plan is om een BV op te richten en vanaf een eigen webshopje de printjes beschikbaar te maken! Nou heb ik al wat gesprekken gehad met accountants echter waren deze niet echt gericht op "startupts" (Lees: Kneiter duur, +15K Euro pj)
Is er een tweaker of een kennis/bekende van een van de tweakers hier die mij verder kan helpen?

Mocht je iemand weten, graag via PM ^^

Bedankt voor jullie hulp alvast!
Is een BV'tje niet een grote stap om in het begin te maken? Je zou ook kunnen beginnen als VOF of eenmanszaak, geniet je veel meer belastingvoordeeltjes zoals zelfstandigenaftrek, geen vennootschapsbelasting, etc. BV kost ook (veel) meer geld om op te starten (notaris kosten) en voor de jaarlijkste administratie zelf (loonadministratie, vereiste voor jaarrekeningen etc).

Wel leuk om te zien dat je/jullie deze stap gaan maken!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
BV is niet super duur meer tegenwoordig en voorkomt wel dat eventuele claims in de toekomst niet hem/haar persoonlijk raken (of minder snel).

@The_ Mad_Ping er is een freelancers topic in dit forum waar je de vraag beter kan stellen. Daar zullen ze ongetwijfeld de juiste mensen voor je weten. Het freelance ICT-ers discussie topic wel eerst zelf even zoeken. Ze verwachten uiteraard eigen inzet.

[Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 28-01-2023 17:26]

• The_ Mad_Ping
@_BLAST3R Persoonlijke aansprakelijkheid is de reden dat een BV ons het meest geschikt lijkt. Er zitten toch een paar risico's aan ondernemen en een persoonlijk faillissement heb ik liever niet.

@Caelorum Thanks! ik ga daar ook even kijken!

• _BLAST3R
Caelorum schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:25:
BV is niet super duur meer tegenwoordig en voorkomt wel dat eventuele claims in de toekomst niet hem/haar persoonlijk raken (of minder snel).
Dit is exact waarom ik zelf ook eerder had overwogen een BV te nemen. Echter zitten daar wel aardig wat haken en ogen aan. Zoals je zelf al zegt; de aansprakelijkheid is wellicht 'minder' maar zeker niet geheel weg.

Als je echt bang bent voor aansprakelijkheid kan je daar als ZZP'er ook prima een verzekering voor afsluiten. Die zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur. Vooral als je dat afzet tegenover de extra kosten (zowel fiscaal als voor je administratie) die een BV met zich meebrengt.

Dat gezegd hebbende, als je dit naast een fulltime/parttime job wil gaan doen heb je meestal sowieso geen aanspraak op die belastingvoordeeltjes die een fulltime ZZP'er zou hebben, dus dan is het verschil alweer wat kleiner. Ben het verder wel eens dat een BV wel fijner is voor je state of mind. :-)

[Voor 16% gewijzigd door _BLAST3R op 29-01-2023 13:19]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
Dat is alleen voor financiële aansprakelijkheid. Een BV beschermt wel wat verder (maar nog niet geheel).

Ik snap de keuze voor een BV hier wel, want stel hij verkoopt iets en het wordt opgehangen, veroorzaakt kortsluiting en hleen huis brand af inclusief een kind. Dan wil je dat beetje extra bescherming van je privé wel hebben. (even vanuit gaande dat er niet bewust risico is genomen enz).

• _BLAST3R
Caelorum schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:21:
Dat is alleen voor financiële aansprakelijkheid. Een BV beschermt wel wat verder (maar nog niet geheel).

Ik snap de keuze voor een BV hier wel, want stel hij verkoopt iets en het wordt opgehangen, veroorzaakt kortsluiting en hleen huis brand af inclusief een kind. Dan wil je dat beetje extra bescherming van je privé wel hebben. (even vanuit gaande dat er niet bewust risico is genomen enz).
Dat is precies waar je normaliter zo'n beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor zou afsluiten. Als het gigantisch misgaat en jij aansprakelijk gesteld dreigt te worden. Als er in het verlengde daarvan echt iets gebeurt waarbij het strafrecht om de hoek komt kijken, lijkt me dat je als als bestuurder van een BV ook gewoon de pineut bent.

Maar ik ben geen adviseur. Ik deel alleen wat ik zelf heb meegekregen in het traject van de keuze tussen eenmanszaak en BV. En dat mensen soms denken dat een BV tegen alle/de meeste persoonlijke aansprakelijkheid zou beschermen (wat dus niet zo zwart-wit is). Uiteindelijk is het voor mij ook een BV geworden overigens, maar dat was ook puur omdat ik toch al een holding nodig had, fiscaal geen voordeel zou genieten van de eenmanszaak-opzet en een fijne boekhoudster/adviseur heb gevonden die niet te duur is.

[Voor 8% gewijzigd door _BLAST3R op 29-01-2023 13:36]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 00:13
Misschien lichtjes off topic allemaal? 😉

• Ducky
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
Nou, 't staat nu al een poosje op marktplaats, maar zoals verwacht, geen interesse...
thomasv schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Reserve onderdelen van een DUCO box worden ook gewoon aangeboden via verschillende wegen, wellicht als je ze echt niet wilt hebben zou je ze op den duur wel via marktplaats kunnen aanbieden. Even googlen leert dat soms een PCB van zo'n ventilatiesysteem duurder is dan een nieuwe kopen. Als je dus een redelijke prijs vraagt voor zo'n PCB/afstandsbediening kom je er vast wel vanaf en is het weer wat minder zonde.

Een plastic canvas zou inderdaad het mooiste zijn maar is een stuk lastiger aangezien het niet een open supply chain is waar je gewoon even op in kan prikken (grotendeels).

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:07
Ducky schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:07:
Nou, 't staat nu al een poosje op marktplaats, maar zoals verwacht, geen interesse...

[...]
👍

• The_ Mad_Ping
On topic: Er komt een adapter boardje aan zodat je de stekkertjes van de Orcon boxen er niet meer af hoeft te knippen! Met dank aan een vriendelijke tweaker , die mij zijn stekkertjes heeft opgestuurd!

@willemvdvliet Thanks man _/-\o_

Ps De motor stekker zit geïntegreerd in de AIR mini V1.3.0

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 09:59
The_ Mad_Ping schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:54:
On topic: Er komt een adapter boardje aan zodat je de stekkertjes van de Orcon boxen er niet meer af hoeft te knippen! Met dank aan een vriendelijke tweaker , die mij zijn stekkertjes heeft opgestuurd!

@willemvdvliet Thanks man _/-\o_

[Afbeelding]

Ps De motor stekker zit geïntegreerd in de AIR mini V1.3.0
Moeten er geen montage gaten in? Had je geen adapter plaatje gemaakt zodat je hem makkelijk in de orcon kan monteren? Misschien kan je die aanpassen zodat je dit printje daar ook makkelijk op kan monteren.

• Ripley01
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 12:33
Wat is de status van de dubbele sensors? Zaten die nog in de planning, of zijn ze al verkrijgbaar?

• The_ Mad_Ping
Ali_van_G schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:28:
[...]

Moeten er geen montage gaten in? Had je geen adapter plaatje gemaakt zodat je hem makkelijk in de orcon kan monteren? Misschien kan je die aanpassen zodat je dit printje daar ook makkelijk op kan monteren.
Hey @Ali_van_G ,

Je klikt hem op een bodemplaat welke je dan weer monteerd op de Orcon Ventilatie. (Die klikjes zitten in het 3D ontwerp van de bodemplaat)

• The_ Mad_Ping
Ripley01 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:31:
Wat is de status van de dubbele sensors? Zaten die nog in de planning, of zijn ze al verkrijgbaar?
Hey @Ripley01
Deze is al te bestellen (via een omweg) Click Daar de add RH sensor optie invullen en dan heb je beide op 1 boardje. Let op deze werkt NIET met de originele Duco print.

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 15:13
The_ Mad_Ping schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:49:
Hoi Allen!

Wij hebben helemaal geen onderdelen meer liggen, alles is echt de deur uitgevlogen de afgelopen weken :+
Om weer een beetje op kracht te komen en de voorraden weer aan te vullen lassen wij een kleine pauze in!
Deze tijd kunnen we goed gebruiken om Github bij te vullen en nog wat extra printjes te ontwerpen ;) .
Vanaf 25 feb kunnen er weer parts besteld worden :)

Vragen, opmerkingen en support blijven natuurlijk als van ouds!
Betekend dit dat binnenkort de pro variant beschikbaar is? Zo ja, wat kan die meer dan de mini variant? Mede op basis van dit topic heb ik gekozen om mijn ventilatiesysteem te vervangen voor een duco systeem, dus ik wacht met smart op de nieuwe voorraad :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:34
Enig idee of ik dit ook werkend kan krijgen met mijn Brink Renovent Excellent 300? (Dus niet de Plus-versie, maar de 'domme' variant).

• The_ Mad_Ping
IKKE86 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Betekend dit dat binnenkort de pro variant beschikbaar is? Zo ja, wat kan die meer dan de mini variant? Mede op basis van dit topic heb ik gekozen om mijn ventilatiesysteem te vervangen voor een duco systeem, dus ik wacht met smart op de nieuwe voorraad :)
Hey @IKKE86
De pro Variant zo wss voor de WTW units beschikbaar komen. Meer functionaliteit heeft voor de huidige systemen niet echt toegevoegde waarde. Cool dat je voor een Duco hebt gekozen ^^

• The_ Mad_Ping
SyS_ErroR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:27:
Enig idee of ik dit ook werkend kan krijgen met mijn Brink Renovent Excellent 300? (Dus niet de Plus-versie, maar de 'domme' variant).
Hey @SyS_ErroR Helaas deze is niet ondersteunt , hopelijk gaan we dit jaar nog wel support toevoegen voor een aantal WTW's

• The_ Mad_Ping
Update tijd!
De afgelopen tijd is het een beetje stil geweest... Dit omdat het project eigenlijk te succesvol begon te worden om nog naast je werk te kunnen doen.
We stonden voor de volgende keuze:
1: We gaan door, maar gaan dit via een BV/bestaande legale organisatie doen/ We investeren in apparatuur om de bestaande productie capaciteit te vergroten.
2: We stoppen ermee (mogelijk omdat de bovenstaande kosten niet te dragen zijn).

Wij hebben na veel wikken en wegen gekozen voor de eerste optie. (Gezien de vrij hoge private investeringen die wij op voorhand moeten doen, duurde dit even)
Dit betekende dat we alle productiekosten, verkoopprijzen, overige onkosten onder de loep hebben moeten nemen om te kijken of dit haalbaar was. (Een BV kost per jaar een paar duizend euro om überhaupt te hebben).
Hieruit bleek dat er een aantal producten waren waar we niks aan overhielden/zelfs een beetje verlies op draaiden. Dit was voorheen uiteraard geen enkel probleem. Echter om dit te kunnen blijven doen en iedereen te kunnen blijven helpen moest daar wel wat veranderen:
• Van de meeste producten gaat de prijs omhoog.
• Alles blijft open source (Altijd).
• We gaan losse printen verkopen, zodat mensen die de nieuwe productprijs niet kunnen betalen hun eigen assemblage kunnen doen. (Denk dan aan bijv. de kleppen

Nu het leuke nieuws:
We hebben een redesign gemaakt van de AIR mini: V1.3.0!

Nieuw power supply design:Maakt het iet makkelijk voor assemblage. Verder zijn er nu aparte voedingen voor de sensoren als de ESP. Dit maakt zodat wanneer er iets misgaat met een van de sensoren de ESP blijft werken. (3.3V =2x losse voeding , 5v= Polyfuse voor de sensoren)
Status LEDS: vijf verschillende status LEDs zodat je meteen kan zien of dat alles goed is aangesloten/werkt. Dit was voorheen nog wel eens lastig :)
Nieuwe motor connector: Dit zodat een Orcon MVS-15RH direct op de Open AIR mini aangesloten kan worden (tezamen met een adapter bordje voor de 230 kant)

Open AIR Valve V1.3.0:

Nieuw power supply design:Maakt het iet makkelijk voor assemblage. Verder zijn er nu aparte voedingen voor de sensoren als de ESP. Dit maakt zodat wanneer er iets misgaat met een van de sensoren de ESP blijft werken. (3.3V =2x losse voeding , 5v= Polyfuse voor de sensoren)
Status LEDS: vijf verschillende status LEDs zodat je meteen kan zien of dat alles goed is aangesloten/werkt. Dit was voorheen nog wel eens lastig :)

Nieuwe Sensoren:

NOx en VOx Sensor gebaseerd op de SGP-41 sensor van Senserion

Air speed sensor gebaseerd op de FS3000-1005 van Renesas

Verder zijn we bezig met een standalone sensor (power via USB-C) met een 8x8 led matrix (single wire LEDS) Deze kan de volgende zaken meten: (Particles) PM2.5, 5.0 , 10, Lux, NOx, VOx, Co2, RH en Temperatuur. Een deel van de meetopties zijn optioneel en kunnen zelfs later worden toegevoegd :)! Het LED display is aan te sturen via HA. Denk dan aan: De bel gaat ik laat de LEDS knipperen, Bij bepaalde overschrijdingen van waarden geeft het display een waarschuwing etc..

De nieuwe prijs van de AIR Mini zal 80 euro gaan bedragen. Vanavond zal er nog een batch van de oude V1.2.2 te koop gaan. (19:00) Zolang de voorraad strekt heeft alles nog de oude prijs. Ik zou het cool vinden als je kan wachten/het kan betalen je wacht op de AIR mini V1.3.0. Hierdoor hebben mensen met een kleinere portemonnee nog een kans ze voor wat minder te kopen.
De RH sensoren zullen straks 35 euro kosten.
De Co2 sensor zal straks 80 euro gaan kosten en de gecombineerde sensor zal dan 100 euro gaan kosten.

Voor bovenstaande items geldt dat de oude prijs gehandhaafd blijft zolang de voorraad strekt (en er over gegaan wordt naar een nieuwe versie)

De kleppen zijn wij nog niet helemaal over uit en zullen we laten een update over geven.

Verder is er een link van een webshop te zien op de printjes. Deze zal later dit jaar online komen. (Zakelijke rekening openen, BV's notaris etc duurt zeker een paar maanden). Dit zodat mensen eindelijk in Euro's kunnen betalen :)

Voor ons zijn een aantal zaken belangrijk: de gebruikte plastics zijn 100% gerecycled, ALLE assemblage gebeurt in Nederland. Wij blijven dit dan ook doen.

Bij het openen van dit Topic had ik nooit durven dromen dat dit zo'n succes zou worden! Ik wil alle tweakers enorm bedanken (voor hun tijd, Feedback, geduld , lieve berichten en support O+ )
Ode aan deze community _/-\o_

- The Mad Ping

• IKKE86
Goed nieuws, gaaf om te lezen dat er zoveel aan ontwikkeld wordt. Weten jullie ook al wanneer de nieuwste versie in de verkoop gaat?

• The_ Mad_Ping
IKKE86 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:16:
Goed nieuws, gaaf om te lezen dat er zoveel aan ontwikkeld wordt. Weten jullie ook al wanneer de nieuwste versie in de verkoop gaat?
@IKKE86 We hopen deze op de 25e geassembleerd te hebben :)

• Ducky
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
Leuk man!, zoals ik al heb gezicht, ik wil wel sponsor worden!

• mabit_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 22:39
Heb je wat meer informatie over de stand-alone sensor? Wanneer verwacht je dat deze beschikbaar is en hoe verhoudt deze zich tegen een Awair Element of bijv. een MoreSense?

En niet geheel onbelangrijk; al enig idee wat hij gaat kosten?

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 09:59
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:44:
[...]

Hey @IKKE86
De pro Variant zo wss voor de WTW units beschikbaar komen. Meer functionaliteit heeft voor de huidige systemen niet echt toegevoegde waarde. Cool dat je voor een Duco hebt gekozen ^^
Betekend dit dat we uiteindelijk een systeem kunnen bouwen zoals de qualityflow van itho?

• The_ Mad_Ping
mabit_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:20:
Heb je wat meer informatie over de stand-alone sensor? Wanneer verwacht je dat deze beschikbaar is en hoe verhoudt deze zich tegen een Awair Element of bijv. een MoreSense?

En niet geheel onbelangrijk; al enig idee wat hij gaat kosten?
Deze zal zich goed verhouden tot die modellen, en is volledig configureerbaar, afhankelijk van welke sensoren je wilt hebben zal deze goedkoper of duurder worden. Tevens zijn de displays verwiselbaar. Denk dan aan geen display, kleine RGB LED matrix, grote matrix, Mogelijk iets van E-paper en of LCD.
Prijzen zullen vormen na de design en test fase.

• The_ Mad_Ping
Ali_van_G schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:50:
[...]

Betekend dit dat we uiteindelijk een systeem kunnen bouwen zoals de qualityflow van itho?
Ja ^^ alleen ben jij dan i.c.m HA de baas! (En is alles open source)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
In de TS lees ik bij de Open AIR Valve:
Voor extern gebruik komt er nog een behuizing. Dit zodat je ze waar je maar wilt kan plaatsen los van je ventilatie systeem/type.

Is deze al gemaakt en komt deze ook in de nieuwe shop?

• The_ Mad_Ping
Update

Open AIR Mini
De Open AIR Mini V1.3.0 is getest en werkt naar behoren :D. De eerste batch zal vandaag om 17:00 live gaan. Let op! Deze worden pas verzonden als de laatste through hole componenten binnen zijn. Dit zal of AS vrijdag (3 maart) zijn of de vrijdag(10 Maart) daarna.

Ingebouwde variant:

Open AIR Sense
De Open AIR Sense begint de goede kant op te gaan. We zijn bijna klaar met het PCB design en kunnen dan de eerste prototypes gaan bestellen:
(Niet letten op de designators witte tekens op de print, deze zullen allemaal netjes op hun plek gezet worden)

Volledige product:

Voor de beeldvorming het is een kubusje van 55x55x55mm.
Omdat we gemerkt hebben dat het gercycelde filament een stuk minder goed print/ de kleur per batch nogal kan afwijken. Zal er een optie komen om de sensor in prusament marble gray te bestellen. (dan valt de sensor ook niet zo op.)

Hierin zijn de volgende sensoren verwerkt:
  • Co2 Sensor & RH sensor: SCD40 van Senseair.
  • NOx en VOx Sensor: SGP30 van Senseair (optioneel).
  • Particle sensor ( PM1,0 μg/m3, PM2,5 μg/m3, PM4 μg/m3 en PM10 μg/m3): SPS30 van Senserion (optioneel).
  • PMS7003 ondersteuning (hiervoor heb je wel een klein adapter boardje nodig) Dit omdat de bovenstaande sensor vrij prijzig is (de SPS30 is een stuk degelijker en beter).
  • Qwiic connector. Hiermee kan je eenvoudig nieuwe sensoren/ eigen ontworpen sensoren aansluiten
Met de combinantie van deze sensoren zijn wij ervan overtuigd dat je een goed beeld kan krijgen van de luchtkwaliteit in elke kamer!
(PS niet schrikken, wij hebben tijdens testen zelfs gezien wanneer de buren hun houtkachel aan het stoken waren... Wij schrokkken van de kwaliteit van de lucht in sommige van onze kamers...)

Verder zit er een ventilator in die je naar eigen voorkeur kan instellen. Deze is niet bedoeld om continue te draaien. (dit veroozaakt alleen maar overlast en slijtage) Deze fan kan voordat er gemeten wordt nieuwe/verse lucht in de sensor zuigen. Dit zorgt voor nauwkeurigere metingen. Deze is volledig te bedienen via HA.

De sensor wordt aangesloten via USB-C.
Verder is het mogelijk om de sensor uit te breiden met een display:

Hierop kun je naar eigen inzichten de sensor status laten zien.
Er zullen verschillende displays gemaakt worden. Een 1.5 Inch OLED scherm, een 8x8 kleine RGB pixel matrix (zie bovenstaande foto) en een grote 8x8 pixel matrix (5050 LED's)
We verwachten eind maart de eerste sensoren getest te hebben. Als de V1.0 in een keer goed zal ook deze online komen :)

Open AIR Valve:
Versie V1.3.0 werkt ook hier naar behoren. Deze komen weer op Tindie als ze volledig geassembleerd & getest zijn. Dit zal of a.s. vrijdag of de vrijdag daarna zijn.
We hebben de dimensies van de klep iets aangepast, dit zodat hij net 0.5mm groter is. We zagen/ horen van sommige tweakers dat de klep soms de "homing switch" passeert zonder dat deze gehomed is.
Door het formaat net iets groter te maken ,maakt dit de afstelling van de klep een stuk minder kritish.
Nu werd dat opgelost door het losmaken van de motor, deze zoveel mogelijk richting de switch te duwen en hem dan weer vast te draaien.
Of de switch losmaken en deze zo ver mogelijk naar beneden te duwen en deze dan weer vast te zetten.
Hierna zijn de problemen dan ook weg. Dit scheelt vooral pielen tijden assemblage 8)

Assemblage
Verder voor de mensen die het leuk vinden, na een hele (hele hele) boel printjes met de hand te hebben geassembleerd is het eindelijk gelukt om dit (zelf) fatsoenlijk automatisch te doen.

Het apparaat wat je ziet, is een "pick and place" waarbij de componenten op rollen ingeladen worden en de machine deze automatisch plaatst.
Nadat dit gebeurt is, volgt er een visuele inspectie en gaan de printjes in de oven(Speciale oven voor PCBA's). Waarna de trough hole componenten nog handmatig worden gesoldeerd. Als laatste stap worden de printjes getest en vind er nog een visuele inspectie plaats.

Het afgelopen jaar hebben we flink gesleuteld aan dit apparaat om tot een degelijk resultaat te komen. De gebruikte machine is een charmhigh chmt36va met OpenPNP. De originele firmware is echt een hell!
Dit apparaat is absoluut geen aanrader voor beginners...
Verder zijn de camera's vervangen en een boel werk gedaan aan fatsoenlijke OpenPNP integratie.

Overig
Verder zullen er nieuwe pakketen ge-upload worden naar Github. (alles is en blijft opensource)
We hebben voldoende componenten gekocht om weer een aardige batch te kunnen bouwen :)

Mochten jullie feedback/opmerking/ideeën hebben dan hoor ik dat graag! In dit stadium kunnen we dat mogelijk nog verwerken in de V.1.0.0 van de Open AIR Sense!

[Voor 20% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 27-02-2023 17:30. Reden: Spelvouten + meer info]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:27

ManiacsHouse

Scheisse!

The_ Mad_Ping schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:59:
Update

Open AIR Mini
De Open AIR Mini V1.3.0 is getest en werkt naar behoren :D. De eerste batch zal vandaag om 17:00 live gaan. Let op! Deze worden pas verzonden als de laatste through hole componenten binnen zijn. Dit zal of AS vrijdag (3 maart) zijn of de vrijdag(10 Maart) daarna.

Ingebouwde variant:
[Afbeelding]

Open AIR Sense
De Open AIR Sense begint de goede kant op te gaan. We zijn bijna klaar met het PCB design en kunnen dan de eerste prototypes gaan bestellen:
(Niet letten op de designators witte tekens op de print, deze zullen allemaal netjes op hun plek gezet worden)
[Afbeelding]

Volledige product:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de beeldvorming het is een kubusje van 55x55x55mm.
Omdat we gemerkt hebben dat het gercycelde filament een stuk minder goed print/ de kleur per batch nogal kan afwijken. Zal er een optie komen om de sensor in prusament marble gray te bestellen. (dan valt de sensor ook niet zo op.)

Hierin zijn de volgende sensoren verwerkt:
  • Co2 Sensor & RH sensor: SCD40 van Senseair.
  • NOx en VOx Sensor: SGP30 van Senseair (optioneel).
  • Particle sensor ( PM1,0 μg/m3, PM2,5 μg/m3, PM4 μg/m3 en PM10 μg/m3): SPS30 van Senserion (optioneel).
  • PMS7003 ondersteuning (hiervoor heb je wel een klein adapter boardje nodig) Dit omdat de bovenstaande sensor vrij prijzig is (de SPS30 is een stuk degelijker en beter).
  • Qwiic connector. Hiermee kan je eenvoudig nieuwe sensoren/ eigen ontworpen sensoren aansluiten
Met de combinantie van deze sensoren zijn wij ervan overtuigd dat je een goed beeld kan krijgen van de luchtkwaliteit in elke kamer!
(PS niet schrikken, wij hebben tijdens testen zelfs gezien wanneer de buren hun houtkachel aan het stoken waren... Wij schrokkken van de kwaliteit van de lucht in sommige van onze kamers...)

Verder zit er een ventilator in die je naar eigen voorkeur kan instellen. Deze is niet bedoeld om continue te draaien. (dit veroozaakt alleen maar overlast en slijtage) Deze fan kan voordat er gemeten wordt nieuwe/verse lucht in de sensor zuigen. Dit zorgt voor nauwkeurigere metingen. Deze is volledig te bedienen via HA.

De sensor wordt aangesloten via USB-C.
Verder is het mogelijk om de sensor uit te breiden met een display:
[Afbeelding]
Hierop kun je naar eigen inzichten de sensor status laten zien.
Er zullen verschillende displays gemaakt worden. Een 1.5 Inch OLED scherm, een 8x8 kleine RGB pixel matrix (zie bovenstaande foto) en een grote 8x8 pixel matrix (5050 LED's)
We verwachten eind maart de eerste sensoren getest te hebben. Als de V1.0 in een keer goed zal ook deze online komen :)

Open AIR Valve:
Versie V1.3.0 werkt ook hier naar behoren. Deze komen weer op Tindie als ze volledig geassembleerd & getest zijn. Dit zal of a.s. vrijdag of de vrijdag daarna zijn.
We hebben de dimensies van de klep iets aangepast, dit zodat hij net 0.5mm groter is. We zagen/ horen van sommige tweakers dat de klep soms de "homing switch" passeert zonder dat deze gehomed is.
Door het formaat net iets groter te maken ,maakt dit de afstelling van de klep een stuk minder kritish.
Nu werd dat opgelost door het losmaken van de motor, deze zoveel mogelijk richting de switch te duwen en hem dan weer vast te draaien.
Of de switch losmaken en deze zo ver mogelijk naar beneden te duwen en deze dan weer vast te zetten.
Hierna zijn de problemen dan ook weg. Dit scheelt vooral pielen tijden assemblage 8)

Assemblage
Verder voor de mensen die het leuk vinden, na een hele (hele hele) boel printjes met de hand te hebben geassembleerd is het eindelijk gelukt om dit (zelf) fatsoenlijk automatisch te doen.
[YouTube: Open AIR Mini Pick and Place]
Het apparaat wat je ziet, is een "pick and place" waarbij de componenten op rollen ingeladen worden en de machine deze automatisch plaatst.
Nadat dit gebeurt is, volgt er een visuele inspectie en gaan de printjes in de oven(Speciale oven voor PCBA's). Waarna de trough hole componenten nog handmatig worden gesoldeerd. Als laatste stap worden de printjes getest en vind er een visuele inspectie plaats.

Het afgelopen jaar hebben we flink gesleuteld aan dit apparaat om tot een degelijk resultaat te komen. De gebruikte machine is een charmhigh chmt36va met OpenPNP. De originele firmware is echt een hell!
Dit apparaat is absoluut geen aanrader voor beginners...
Verder zijn de camera's vervangen en een boel werk gedaan aan fatsoenlijke OpenPNP integratie.

Overig
Verder zullen er nieuwe pakketen ge-upload worden naar Github. (alles is en blijft opensource)
We hebben voldoende componenten gekocht om weer een aardige batch te kunnen bouwen :)

Mochten jullie feedback/opmerking/ideeën hebben dan hoor ik dat graag! In dit stadium kunnen we dat mogelijk nog verwerken in de V.1.0.0 van de Open AIR Sense!
_/-\o_

• The_ Mad_Ping
Tazzios schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:13:
In de TS lees ik bij de Open AIR Valve:
Voor extern gebruik komt er nog een behuizing. Dit zodat je ze waar je maar wilt kan plaatsen los van je ventilatie systeem/type.

Is deze al gemaakt en komt deze ook in de nieuwe shop?
Sorry voor mijn late antwoord, Dit is ook nog work in progress! Als de printjes van de Open AIR Sense zijn besteld (in Maart) dan gaan we in de tussentijd verder met de externe klep! Hij gaat er zeker komen!

• _BLAST3R
Wow!! Jullie zijn erg lekker bezig! Chapeau. _/-\o_

• The_ Mad_Ping
Voor de air valve: vanaf as zaterdag zijn er losse printjes + hardware te krijgen zodat je zelf kan 3D printen / de assemblage kan doen :)
(dit maakt de kostprijs van de kleppen mogelijk wat lager als je zelf een printer hebt en hadig bent)

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27
Geweldig bezig. Mijn complimenten. Zeer professioneel zo de updates.

Twee vraagjes:
- Er wordt veel over HA gesproken. Nu heb ik dat ook secundair draaien. Primair systeem is bij mij Loxone. Systeem kan http calls doen om info van derden producten op te halen. Kan ik een http call doen naar de valves voor status en acties? Of modbus tcp (duco ondersteund dit voor de focus), maar is wellicht teveel industrieel en niet de focus?
- Komt de sense \in een variant die gemonteerd kan worden op inbouwdozen (voor elektra)?

[Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 27-02-2023 21:12]

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:40

HaTe

haat niet

mgizmo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:09:

Twee vraagjes:
- Er wordt veel over HA gesproken. Nu heb ik dat ook secundair draaien. Primair systeem is bij mij Loxone. Systeem kan http calls doen om info van derden producten op te halen. Kan ik een http call doen naar de valves voor status en acties? Of modbus tcp (duco ondersteund dit voor de focus), maar is wellicht teveel industrieel en niet de focus?
- Komt de sense \in een variant die gemonteerd kan worden op inbouwdozen (voor elektra)?
Je kan de webserver op de esp inschakelen, misschien dat dat werkt.
https://esphome.io/components/web_server.html

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• thomasv
HaTe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:49:
[...]

Je kan de webserver op de esp inschakelen, misschien dat dat werkt.
https://esphome.io/components/web_server.html
Dit zou moeten werken inderdaad, je kan dan ook losse parameters opvragen/instellen.

• thomasv
mgizmo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:09:

Twee vraagjes:
Zie antwoord van HaTe maar ook: https://github.com/epiclabs-uc/esphome-modbus-server al heb ik geen ervaring hiermee. Zie overigens ook net pas dat dit modbus over UART is en wellicht niet wat je wilt. Maar als Loxone HTTP ondersteunt dan kan je met eerder genoemd component in antwoord van HaTe wel uit de voeten geloof ik.

[Voor 12% gewijzigd door thomasv op 28-02-2023 08:40]

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 18:34
Ik heb zojuist de mini in mijn Orcon MVS15 geplaatst. Installatie was goed te doen!.

Wat ik alleen nog niet snap, ik heb hem HA toegevoegd maar het enige wat ik daar kan, is hem aan of uitzetten. Hoe kan ik de ventilator harder/zachter laten draaien?

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 14:39
Ik volg OpenAir al een tijdje. Cheapo! Lekker bezig.

Zijn er plannen of is er al iemand die weet hoe je de sensor informatie uit HA of OpenAir op een dergelijk paneeltje kan krijgen zoals Sonoff NS Panel ? Ik wil de wanddoos van de het huidige bedieningspaneel van de DUCO hergebruiken - en ik heb hier al L+N vanwege de CO2 sensor variant.
gr Henk

https://community.home-as...sy-via-a-blueprint/500577

[Voor 10% gewijzigd door hjw-001 op 02-03-2023 11:29]

• IKKE86
hjw-001 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:28:

Zijn er plannen of is er al iemand die weet hoe je de sensor informatie uit HA of OpenAir op een dergelijk paneeltje kan krijgen zoals Sonoff NS Panel ? Ik wil de wanddoos van de het huidige bedieningspaneel van de DUCO hergebruiken - en ik heb hier al L+N vanwege de CO2 sensor variant.
gr Henk

[Afbeelding]

Zeker, zelf gebruik de pro versie van het NS Panel. Hier kun je eenvoudig alle info uit HA op laten zien, dus ook de settings van de Open AIR.

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
hjw-001 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:28:

gr Henk

[Afbeelding]

Ja hoor dat kan, heb zelf een napanel / home assistant en open-air-mini.
Zie de button lucht circulatie:

• mennoo
Iemand nog een idee wat ik verkeerd doe? Dit is alles wat ik in HA zie

Ook is de device nier via http benaderbaar. Hoe zorg ik er voor dat ik de RPM kan instellen?

• _BLAST3R
mennoo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:24:

[Afbeelding]

Ook is de device nier via http benaderbaar. Hoe zorg ik er voor dat ik de RPM kan instellen?
Kan je even je volledige ESPHome YAML hier delen? Je moet waarschijnlijk nog wat entries toevoegen aan je YAML zodat je deze waarden te zien krijgt in HA. Je kan in de YAML ook instellen dat je een webservertje wil waar je zaken op kan aansturen.

• mennoo
_BLAST3R schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Kan je even je volledige ESPHome YAML hier delen? Je moet waarschijnlijk nog wat entries toevoegen aan je YAML zodat je deze waarden te zien krijgt in HA. Je kan in de YAML ook instellen dat je een webservertje wil waar je zaken op kan aansturen.
Ik heb zelf nooit een yaml aangemaakt of aangepast. Waar moet ik deze yaml neerzeten. Op het device? Hoe dan? of in HA?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _BLAST3R
mennoo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Ik heb zelf nooit een yaml aangemaakt of aangepast. Waar moet ik deze yaml neerzeten. Op het device? Hoe dan? of in HA?
Ah.. Dan begrijp ik waar de verwarring vandaan komt. :-)

Open AIR maakt gebruik van ESPHome om de code te beheren. Je kan een add-on voor home assistant hiervoor downloaden zodat je alle ESPHome gebaseerde devices kan beheren via HA. Heb je HA opgezet als standalone (via python/docker) of supervised (de meeste kant-en-klare images, HA OS)? Als je HA hebt opgezet als supervised is het easy want dan kan je de Add-Ons sectie gebruiken om meteen ESPHome te installeren. Hoe je dat doet lees je hier; https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html.

Mocht je geen supervised HA hebben dan wordt het lastiger, en zul je de CLI methode moeten toepassen. Hoe je dat doet lees je overigens ook op de site van ESPHome.

De standaard YAML's kan je vinden op de repo's van het project; https://github.com/Flamin...pen%20Air%20Mini/Software. Deze kan je aanpassen en verrijken met extra secties en componenten, waaronder de webserver van ESPHome (zie ook https://esphome.io/guides/index.html).

EDIT: Ik zal trouwens wat voorbeeld YAML's in elkaar klussen van hoe ik het heb ingesteld, wellicht dat dit anderen kan helpen snel aan de slag te gaan.

[Voor 5% gewijzigd door _BLAST3R op 03-03-2023 10:55]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mennoo
_BLAST3R schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Ah.. Dan begrijp ik waar de verwarring vandaan komt. :-)

Open AIR maakt gebruik van ESPHome om de code te beheren. Je kan een add-on voor home assistant hiervoor downloaden zodat je alle ESPHome gebaseerde devices kan beheren via HA. Heb je HA opgezet als standalone (via python/docker) of supervised (de meeste kant-en-klare images, HA OS)? Als je HA hebt opgezet als supervised is het easy want dan kan je de Add-Ons sectie gebruiken om meteen ESPHome te installeren. Hoe je dat doet lees je hier; https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html.

Mocht je geen supervised HA hebben dan wordt het lastiger, en zul je de CLI methode moeten toepassen. Hoe je dat doet lees je overigens ook op de site van ESPHome.

De standaard YAML's kan je vinden op de repo's van het project; https://github.com/Flamin...pen%20Air%20Mini/Software. Deze kan je aanpassen en verrijken met extra secties en componenten, waaronder de webserver van ESPHome (zie ook https://esphome.io/guides/index.html).

EDIT: Ik zal trouwens wat voorbeeld YAML's in elkaar klussen van hoe ik het heb ingesteld, wellicht dat dit anderen kan helpen snel aan de slag te gaan.
Thanks!!! Het is gelukt Ik heb de Docker versie van HA maar met deze https://esphome.io/guides...l#bonus-esphome-dashboard kon ik met een gui de nieuwe yaml installeren

Acties:
  • +2Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
mennoo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:24:

[Afbeelding]

Als je bijv. op het fan icoontje klikt krijg je een pop-up daar kan je dan de snelheid instellen.

Je kan het ook via een automation instellen in HA.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mennoo
willemvdvliet schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Als je bijv. op het fan icoontje klikt krijg je een pop-up daar kan je dan de snelheid instellen.
[Afbeelding]

Je kan het ook via een automation instellen in HA.
Dat icoontje miste ik dus, maar nu heb ik hem.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
@willemvdvliet & @hjw-001 Die schermpjes zijn echt mega nice! Ik had/heb deze nog nooit gezien :o ! Ik ga er zeker eentje kopen om mee te testen!

Update:
De klep DIY kit is verkrijgbaar: https://www.tindie.com/pr...o/open-air-valve-diy-kit/ Het kan even duren voordat de link het daadwerkelijk doet. Tindie heeft wat tijd nodig om nieuwe producten te valideren.

De Valve V1.3.0 PCBA past niet goed meer in de oude behuizing. De V1.3.0 is net iets groter (blijkbaar...). Er komt een behuizing waar dit wel in past op printables! Deze zal de aanduiding V1.3.0 in de naam hebben.

Wij hebben een fout gemaakt met de ingestelde prijs :N
Iedereen die de afgelopen week een AIR Mini heeft gekocht voor 79,95 USD krijgt 14.95 USD terug! De correcte prijs is 65 USD.
Wij zijn bezig met Tindie om dit automatisch te doen. Mocht dit niet lukken dan zal er via de opgegeven mail in de orders contact worden gezocht. Mea culpa maxima!

De AIR mini mist de opdruk/silkscreen bij de sensor 2 connector, Dit zal in een volgende batch worden gefixed! Mocht je je afvragen waar die connector dan zit, rechts naast connector 1 :P

De Co2 sensoren zijn in een klap allemaal uitverkocht :') deze zijn er over 3 weken weer. (voorraad hiervan is normaal <10 ivm de kostprijs van die dingen)

[Voor 6% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 04-03-2023 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 10:08
Heeft iemand al een YAML om de kleppen en RPM aan te sturen op basis van twee sensoren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harbie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 13:59
Ik heb de Open Air Mini mogen ontvangen en aansluiten was een fluitje van een cent.
Het koppelen in HA ook. Helemaal top!

Ik probeer ook de standaard vochtsensor van Duco te koppelen.
Ik gokte dat het een SHT3xD was, maar blijkbaar is dat niet zo.

Never mind. Het blijkt een sht20 te zijn.
Deze heb ik ingesteld en die werkt nu prima. De waarde is vreemd, maar dat zal in de sensor zitten denk ik.

Wat me opviel is dat de SHT20.H library die op GIT staat van het Open-AIR project niet correct is.
Die heb ik in mijn omgeving aangepast voordat deze naar behoren werkte.

[Voor 44% gewijzigd door harbie op 05-03-2023 12:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
harbie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:52:
Ik heb de Open Air Mini mogen ontvangen en aansluiten was een fluitje van een cent.
Het koppelen in HA ook. Helemaal top!

Ik probeer ook de standaard vochtsensor van Duco te koppelen.
Ik gokte dat het een SHT3xD was, maar blijkbaar is dat niet zo.

Never mind. Het blijkt een sht20 te zijn.
Deze heb ik ingesteld en die werkt nu prima. De waarde is vreemd, maar dat zal in de sensor zitten denk ik.

Wat me opviel is dat de SHT20.H library die op GIT staat van het Open-AIR project niet correct is.
Die heb ik in mijn omgeving aangepast voordat deze naar behoren werkte.
@harbie weet jij wat er niet correct aan is? Dan kan ik kijken waar dit mogelijk mee te maken heeft :)? (En welke waarde krijg je terug?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Dlanor80 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:43:
Heeft iemand al een YAML om de kleppen en RPM aan te sturen op basis van twee sensoren?
Wat bedoel je precies? In principe doe je de aansturing via HA, tenzij je zonder HA wilt werken?

De Yaml files + uitleg kan je hier vinden:
- Valve : https://github.com/thomasvnl/esphome-open-air-valve
- AIR Mini : https://github.com/Flamin...pen%20Air%20Mini/Software

Of bedoel je mogelijk automations?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 14:39
De 230V CO2 sensor bediening van Duco die praat via RF is nog niet te bruikbaar met OpenAir, correct?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
hjw-001 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:29:
De 230V CO2 sensor bediening van Duco die praat via RF is nog niet te bruikbaar met OpenAir, correct?
Correct, Alles RF buiten HA om is niet supported.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harbie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 13:59
The_ Mad_Ping schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:04:
[...]

@harbie weet jij wat er niet correct aan is? Dan kan ik kijken waar dit mogelijk mee te maken heeft :)? (En welke waarde krijg je terug?)
Zeker. Als ik het GIT project download, dan staan er ook zaken in de library die er niet in horen.
Volgens mij moet onderstaande de inhoud zijn.

#include "esphome.h"
#include "uFire_SHT20.h"

class SHT20 : public PollingComponent {
public:
uFire_SHT20 sht20;
Sensor *temperature_sensor = new Sensor();
Sensor *humidity_sensor = new Sensor();
Sensor *vpd_sensor = new Sensor();
Sensor *dew_point_sensor = new Sensor();

// To prevent self-heating, the datasheet warns to do
// maximum two measurements per second at 12-bit accuracy.
// But according to the datasheet
// (https://www.mouser.com/da...T20_Datasheet-1274196.pdf)
// response time of the humidity sensor is optimally 8s, and for
// the temperature 5s-30s. So lets poll at 4s, or half the response time.
SHT20() : PollingComponent(30000) { }

void setup() override {
if(!sht20.begin()) {
ESP_LOGE("SHT20", "Sensor is not connected");
}
}

void update() override {
float temperature = sht20.temperature();
temperature_sensor->publish_state(temperature);

float humidity = sht20.humidity();
humidity_sensor->publish_state(humidity);

float vpd = sht20.vpd();
vpd_sensor->publish_state(vpd);

float dew_point = sht20.dew_point();
dew_point_sensor->publish_state(dew_point);
}
};

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
harbie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Zeker. Als ik het GIT project download, dan staan er ook zaken in de library die er niet in horen.
Volgens mij moet onderstaande de inhoud zijn.
Ik zie het ja... wordt vandaag nog aangepast! Bedankt :)!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• waspy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 21:52
The_ Mad_Ping schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:11:
[...]

Ik zie het ja... wordt vandaag nog aangepast! Bedankt :)!
Zojuist de laatste github software gebouwd.
Compilatie fout: er mist een puntkomma om de klasse af te sluiten in de sht20 header file.

Offtopic;
Vrijdag module besteld. Zaterdag binnen via post. Vandaag geïnstalleerd. Werkt super!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
waspy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Zojuist de laatste github software gebouwd.
Compilatie fout: er mist een puntkomma om de klasse af te sluiten in de sht20 header file.

Offtopic;
Vrijdag module besteld. Zaterdag binnen via post. Vandaag geïnstalleerd. Werkt super!
Thank! Iets te voorbarig geweest blijkbaar... zou nu gefixed moeten zijn!

Thanks voor je compliment :)

• socialhugo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-03 11:16
Hoi Dutchkel,
Ik heb dezelfde situatie en vanuit de bouw een Duco Silent gekregen.
Hoe/waar heb jij een externe RF sensor vandaan gekregen die je kan besturen met home assistant? Ik zou die ook graag willen gebruiken.

Ik begrijp dat het behouden van de huidige bediening met RF in combinatie met de open source printplaat niet mogelijk is, dus een externe RF sensor is de beste optie.

Groeten, Hugo
DutchKel schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:17:
Wij hebben vanuit de bouw een duco silent geplaatst gekregen, inmiddels heb ik die wel kunnen koppelen aan onze home automation via een externe RF sensor die te bedienen is maar deze oplossing ziet er net iets beter uit.

Echter heb ik wel een kleine eis (nou ja eerder een eis van de WAF). We hebben op de badkamer een afstandsbediening via RF en in de woonkamer een combinatie CO2 meting met afstandsbediening (ook via RF). Is het mogelijk om deze nog te kunnen gebruiken? Vooral de CO2 meting van de woonkamer is hierbij van belang (deze wil ik liever niet vervangen).

En is het mogelijk om in de toekomst een versie te krijgen met lan poort? Ik heb bij de duco een netwerkaansluiting wat ik liever gebruik dan WiFi.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:33
socialhugo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:51:
Hoi Dutchkel,
Ik heb dezelfde situatie en vanuit de bouw een Duco Silent gekregen.
Hoe/waar heb jij een externe RF sensor vandaan gekregen die je kan besturen met home assistant? Ik zou die ook graag willen gebruiken.

Ik begrijp dat het behouden van de huidige bediening met RF in combinatie met de open source printplaat niet mogelijk is, dus een externe RF sensor is de beste optie.

Groeten, Hugo

[...]
Ik heb hem hier vandaan: https://arnemauer.nl/ducobox-gateway/ al weet ik niet of hij er nog mee verder gaat aangezien deze topic toch wel een grote robuuste concurrent is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 18:28
koelkast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:04:
Mooi dat je een eigen print hebt ontworpen, @The_ Mad_Ping !
Bij onze nieuwbouwwoning wordt een Ducobox Energy Comfort 325d (wtw) geinstalleerd. Daar zitten standaard matige aansluitmogelijkheden bij om er een iets slimmer systeem van te maken dan dat 'ie normaal is, tenzij je investeert in een communicatie-module waar je dan o.a. een modbus aansturing op hebt.

Is het mogelijk / zinvol om de print te vervangen door die van jou, als ik werk met home assistant? Of wordt dit type wtw box uberhaupt niet ondersteund? Ik moet de ventilatie ermee kunnen sturen, maar ook de bypass mee kunnen bedienen. Ook wil ik de nodige sensoren kunnen uitlezen (temperatuur/co2). Daar zie ik niets over staan.
Ik denk niet dat er hier iemand een antwoord op gegeven had? Heb je iets aangekocht @koelkast ?
Ik heb zelf een Ducobox Energy Comfort 325d, maar weet niet direct wat mijn opties zijn.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
beOnt schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Ik denk niet dat er hier iemand een antwoord op gegeven had? Heb je iets aangekocht @koelkast ?
Ik heb zelf een Ducobox Energy Comfort 325d, maar weet niet direct wat mijn opties zijn.
Ik heb nog niets gekocht, woning wordt in juni opgeleverd.
Ik had contact gezocht met The_ Mad_Ping, hij geeft aan dat hij dit model vooralsnog niet ondersteunt, maar toegang moet krijgen tot zo'n apparaat om iets te ontwikkelen.
Het gaat er (denk ik) met name om dat de bypass bediend kan worden.

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 18:28
koelkast schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb nog niets gekocht, woning wordt in juni opgeleverd.
Ik had contact gezocht met The_ Mad_Ping, hij geeft aan dat hij dit model vooralsnog niet ondersteunt, maar toegang moet krijgen tot zo'n apparaat om iets te ontwikkelen.
Het gaat er (denk ik) met name om dat de bypass bediend kan worden.
@The_ Mad_Ping Is dit iets wat jullie nog willen ontwikkelen? Ik wil gerust wel meewerken of informatie bezorgen over dit apparaat. (bezit van een DucoBox Energy Comfort D325)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
beOnt schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:21:
[...]

@The_ Mad_Ping Is dit iets wat jullie nog willen ontwikkelen? Ik wil gerust wel meewerken of informatie bezorgen over dit apparaat. (bezit van een DucoBox Energy Comfort D325)
Zou super zijn! De communicatiemodule is vrij prijzig en een gesloten systeem. Als dat met Open AIR zou kunnen, heel graag!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
@beOnt & @koelkast

Wij zinspelen wel met de gedachte! Echter is dat ding zo duur... We hebben er een fysiek nodig om de software op te testen/ uit elkaar te halen.
Ook zijn die warmtewisselaars iets complexer. Hierbij wil je eigenlijk niet dat de gebruiker altijd alle controle heeft. (Denk aan vorstbescherming etc)

We gaan eerst de AIR sensor afronden, externe klep, en mogelijk dat we dan ook genoeg gespaard hebben om zon energybox te kopen :D!

Als het zover is geven we zeker een gil :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
The_ Mad_Ping schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:09:
@beOnt & @koelkast

Wij zinspelen wel met de gedachte! Echter is dat ding zo duur... We hebben er een fysiek nodig om de software op te testen/ uit elkaar te halen.
Ook zijn die warmtewisselaars iets complexer. Hierbij wil je eigenlijk niet dat de gebruiker altijd alle controle heeft. (Denk aan vorstbescherming etc)

We gaan eerst de AIR sensor afronden, externe klep, en mogelijk dat we dan ook genoeg gespaard hebben om zon energybox te kopen :D!

Als het zover is geven we zeker een gil :)
Super dat jullie zo goed bezig zijn! Ik ben benieuwd waar jullie mee gaan komen.
Als je zo'n ding nou een paar weken kon missen, dan kon ik 'm wel opsturen, maarja, dat is niet zo handig helaas.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Update:

Na een lange stilte is het eindelijk zo ver! De AIR sense is zo goed als af. De V1.0.0 zal over twee weken beschikbaar zijn. De eerste units zijn verzonden naar vrienden en testers.

Air Sense

Hieronder zie je het paneeltje dat we hebben gemaakt:

Assembly foto's:

Twee euro munt voor de schaal en Pikachu als bonus.

Bovenstaande foto zie je een voorbeeld HA intergratie.. zoals te zien is zit ik al veel te lang in mijn hok... Ik moet nodig een raampje open doen.

Volledige lijst met intergraties:

gebruikte sensoren:
  • Co2, RH en temp: SCD40
  • Nox & Vox: SGP41 Senserion
  • Particle sensor: SPS30
Allemaal super vette sensoren gemaakt door Sensirion in Zwitserland.

De ventilator in de behuizing is handmatig aan en uit te schakelen via HA. (Deze is redelijk goed te horen als hij aan staat) Het is dus handig om daar zelf controle over te hebben. Er zit aan de binnenkant een connector om op de plek waar nu de SPS30 zit een PMS7003 sensor te plaatsen (dit is een Chinese "clone" van de Particle sensor). Om deze aan te sluiten heb je een klein adapter printje nodig, dit moet nog ontworpen worden. Het is aan mensen zelf om dit te doen. Ik ben niet echt fan van die sensoren, behalve dat ze echt mega goedkoop zijn.

Verder is er ondersteuning om via de achterkant je eigen QWIIC sensoren aan te sluiten. (Let op: bij de V1.0.0 variant moet je de kabeltjes omwisselen in de kabelassemblage. De connector is per ongeluk gespiegeld |:( )

Door de hoeveelheid elektronica stijgt de temperatuur in de behuizing met 5 graden. Hiervan is een offset gemaakt in de software om dit te corrigeren. Dit betekent ook dat als je de ventilator continu aan hebt staan (dit zou ik niet doen.. iets met slijtage en lawaai), de temperatuur uiteindelijk 5 graden lager is dan het in werkelijkheid is.

De prijzen zullen als volgt zijn:

Basisversie (CO2, RH en Temp): 75 USD
Basis + Particle sensor: 119.95 USD
Basis + NOx en VOx: 85 USD
Alles: 129.95 USD

We zouden zeker feedback waarderen.

Display

Oeps, foutje gemaakt. Hierin zijn VCC en GND omgedraaid, en dit maakt het display voor nu compleet onbruikbaar. Dit zal nog even op zich laten wachten. In de tussentijd kunnen we wel werken aan software om het display aan te sturen :)

Bedrijf
Na twee keer wikken en wegen hebben we besloten om ons idee voor een bedrijfje niet door te zetten. De financiële druk zou namelijk de lol en de vrijheid volledig verpesten en vooral leiden tot een hoge werkdruk en prestatiedruk. Dit heeft geen directe gevolgen, behalve dat er nu een limiet is aan het aantal printjes dat we per jaar kunnen verkopen en dat de webshop er niet gaat komen. Voorlopig zijn we dus aangewezen op de grillen van Tindie.

Nox en Vox sensor voor Open AIR Mini
De Nox en Vox sensor voor Open AIR zal beschikbaar zijn over twee weken. Hierbij een afbeelding van de sensor: .

Andere sensoren
We zijn bezig met het maken van een behuizing voor alle sensoren, zodat ze allemaal dezelfde behuizing hebben. Momenteel heeft de CO2-sensor nog een andere behuizing in vergelijking met de RH+ Temp-sensor. Daarnaast zijn we van plan om een goedkopere CO2+RH combo-sensor te maken op basis van dezelfde sensor als in de Open AIR-sensor (SCD40). Let op: deze sensor is niet backwards compatible met de originele DUCO-boxen.

Open AIR MINI
Er komt een speciale variant van de Open AIR-sensor voor de Orcon-boxen, compleet met de juiste connectoren zodat deze probleemloos kunnen worden aangesloten. Voorheen was hiervoor een adapter ontworpen, maar het gebruik hiervan bleek in de praktijk onhandig en arbeidsintensief vanwege de hoeveelheid kabels.

Met vriendelijke groet,
O+ The Mad Ping

PS voor de mensen die zich zorgen maken over de kwaliteit van de lucht in mijn kamer:

Raampje open werkt goed.

Edit: voor ik het vergeet de DIY Valve kits zijn nu echt beschikbaar: https://www.tindie.com/pr...o/open-air-valve-diy-kit/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dirkc
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-05 11:48
Hi, juist op tijd dit forum gevonden. Ik heb een Duco standaard aangekocht en zoek nu de ventielen met sensors te bestellen. Ik heb deze nodig voor leefkamer met open keuken, badkamer met toilet en technische ruimte waar een wasmachine zal in staan. Is het juist dat ik voor de keuken/leefruimte een CO2, badkamer toilet en technische ruimte een RH sensor nodig heb. Of is het ook interessant om een CO2 te hebben in de badkamer/toilet?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Dirkc schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:31:
Hi, juist op tijd dit forum gevonden. Ik heb een Duco standaard aangekocht en zoek nu de ventielen met sensors te bestellen. Ik heb deze nodig voor leefkamer met open keuken, badkamer met toilet en technische ruimte waar een wasmachine zal in staan. Is het juist dat ik voor de keuken/leefruimte een CO2, badkamer toilet en technische ruimte een RH sensor nodig heb. Of is het ook interessant om een CO2 te hebben in de badkamer/toilet?
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken om de Co2 in je badkamer, tenzij je een zeer lange bezoeker bent ;) Zoals je zelf hebt beschreven zou ik het ook doen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slelieveld
  • Laatst online: 02-05 23:20
Klopt het dat op de open air mini de originele vochtsensor en daarnaast een 2e vocht/co2 sensor kan worden aangesloten?

Dus 1 bestaande en 1 nieuwe bijbestellen?

• The_ Mad_Ping
slelieveld schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:03:
Klopt het dat op de open air mini de originele vochtsensor en daarnaast een 2e vocht/co2 sensor kan worden aangesloten?

Dus 1 bestaande en 1 nieuwe bijbestellen?
Yes correct! Wel even vermelden dat je dat wilt tijdens bestellen dan kan er rekening mee gehouden worden met programeren.

• slelieveld
The_ Mad_Ping schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:26:
[...]

Yes correct! Wel even vermelden dat je dat wilt tijdens bestellen dan kan er rekening mee gehouden worden met programeren.
Kan ik dit niet zelf via esphome?

• The_ Mad_Ping
slelieveld schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:52:
[...]

Kan ik dit niet zelf via esphome?
Jawel! dien je wel zelf je .YAML samen te stellen :) ( de eerste keer zul je je firmware via een USB uart (3.3V) moet uploaden) daarna kan je met OTA werken.

[Voor 19% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 05-04-2023 14:03]

• slelieveld
The_ Mad_Ping schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:02:
[...]

Jawel! dien je wel zelf je .YAML samen te stellen :)
Dan laatste vraag vooraleer de bestelling. Waar staat zo een yaml?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
slelieveld schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:03:
[...]

Dan laatste vraag vooraleer de bestelling. Waar staat zo een yaml?
Hier: https://github.com/Flamin...pen%20Air%20Mini/Software

• slelieveld
Vraagje... ik ben zeer bedreven met esphome. Zit er op de openair mini ook een usb aansluiting om de ESP initieel te flashen? Ik zie op de handleiding pagina en fotos niet 123 een sluitend antwoord.

Zo nee, wat is de makkelijkste manier om mijn eigen .bin erop te krijgen?

• The_ Mad_Ping
slelieveld schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:30:
Vraagje... ik ben zeer bedreven met esphome. Zit er op de openair mini ook een usb aansluiting om de ESP initieel te flashen? Ik zie op de handleiding pagina en fotos niet 123 een sluitend antwoord.

Zo nee, wat is de makkelijkste manier om mijn eigen .bin erop te krijgen?
Met een 3.3V Uart adapter kan je de firmware flashen. (Niet direct via USB)

• slelieveld
Of is de captive portal enabled en kan ik mijn .bin er op die manier op zetten? Wat makkelijker :-)

• The_ Mad_Ping
slelieveld schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:36:
Of is de captive portal enabled en kan ik mijn .bin er op die manier op zetten? Wat makkelijker :-)
Als je niet voor de pre-pogrammed optie hebt gekozen staat deze er niet op.

PS hier kan je je programmer aansluiten:

[Voor 28% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 06-04-2023 16:42]

• slelieveld
Sorry toch nog 2 vragen om de yaml 1st time right te maken...

Deze sensor bestelde ik mee:

En ik heb de originele Humidity sensor er ook nog in zitten.

1. Welke yaml gebruik ik voor de originele sensor? deze?
https://github.com/Flamin...ni/Software#sht-20-sensor

2. Welke yaml heb ik voor de dubbele sensor nodig? deze?
https://github.com/Flamin...-s8--sht-31-in-one-sensor

• slelieveld
The_ Mad_Ping schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:40:
[...]

Nee, die koos ik niet... ik ging ervan uit dat er usb op zat om te flashen...3.3v ttl lukt ook wel.
Is die witte header naast de 3 "lege" pinnetje aangesloten? En dien ik om in de flash mode te komen de button te drukken? Staat er ergens hoe dit moet gebeuren?

• slelieveld
[...]

[Afbeelding]
Duidelijk. Op deze foto zijn de 3 dupont mannetjes inserted. Op tindie niet. zitten die er op? Of kan ik de witte header gebruiken?

• slelieveld
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:43:
Update:

Na een lange stilte is het eindelijk zo ver! De AIR sense is zo goed als af. De V1.0.0 zal over twee weken beschikbaar zijn. De eerste units zijn verzonden naar vrienden en testers.

Air Sense

Hieronder zie je het paneeltje dat we hebben gemaakt:
[Afbeelding]

Assembly foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Twee euro munt voor de schaal en Pikachu als bonus.

[Afbeelding]
Bovenstaande foto zie je een voorbeeld HA intergratie.. zoals te zien is zit ik al veel te lang in mijn hok... Ik moet nodig een raampje open doen.

Volledige lijst met intergraties:
[Afbeelding]

gebruikte sensoren:
  • Co2, RH en temp: SCD40
  • Nox & Vox: SGP41 Senserion
  • Particle sensor: SPS30
Allemaal super vette sensoren gemaakt door Sensirion in Zwitserland.

De ventilator in de behuizing is handmatig aan en uit te schakelen via HA. (Deze is redelijk goed te horen als hij aan staat) Het is dus handig om daar zelf controle over te hebben. Er zit aan de binnenkant een connector om op de plek waar nu de SPS30 zit een PMS7003 sensor te plaatsen (dit is een Chinese "clone" van de Particle sensor). Om deze aan te sluiten heb je een klein adapter printje nodig, dit moet nog ontworpen worden. Het is aan mensen zelf om dit te doen. Ik ben niet echt fan van die sensoren, behalve dat ze echt mega goedkoop zijn.

Verder is er ondersteuning om via de achterkant je eigen QWIIC sensoren aan te sluiten. (Let op: bij de V1.0.0 variant moet je de kabeltjes omwisselen in de kabelassemblage. De connector is per ongeluk gespiegeld |:( )

Door de hoeveelheid elektronica stijgt de temperatuur in de behuizing met 5 graden. Hiervan is een offset gemaakt in de software om dit te corrigeren. Dit betekent ook dat als je de ventilator continu aan hebt staan (dit zou ik niet doen.. iets met slijtage en lawaai), de temperatuur uiteindelijk 5 graden lager is dan het in werkelijkheid is.

De prijzen zullen als volgt zijn:

Basisversie (CO2, RH en Temp): 75 USD
Basis + Particle sensor: 119.95 USD
Basis + NOx en VOx: 85 USD
Alles: 129.95 USD

We zouden zeker feedback waarderen.

Display
[Afbeelding]
Oeps, foutje gemaakt. Hierin zijn VCC en GND omgedraaid, en dit maakt het display voor nu compleet onbruikbaar. Dit zal nog even op zich laten wachten. In de tussentijd kunnen we wel werken aan software om het display aan te sturen :)

Bedrijf
Na twee keer wikken en wegen hebben we besloten om ons idee voor een bedrijfje niet door te zetten. De financiële druk zou namelijk de lol en de vrijheid volledig verpesten en vooral leiden tot een hoge werkdruk en prestatiedruk. Dit heeft geen directe gevolgen, behalve dat er nu een limiet is aan het aantal printjes dat we per jaar kunnen verkopen en dat de webshop er niet gaat komen. Voorlopig zijn we dus aangewezen op de grillen van Tindie.

Nox en Vox sensor voor Open AIR Mini
De Nox en Vox sensor voor Open AIR zal beschikbaar zijn over twee weken. Hierbij een afbeelding van de sensor: [Afbeelding].

Andere sensoren
We zijn bezig met het maken van een behuizing voor alle sensoren, zodat ze allemaal dezelfde behuizing hebben. Momenteel heeft de CO2-sensor nog een andere behuizing in vergelijking met de RH+ Temp-sensor. Daarnaast zijn we van plan om een goedkopere CO2+RH combo-sensor te maken op basis van dezelfde sensor als in de Open AIR-sensor (SCD40). Let op: deze sensor is niet backwards compatible met de originele DUCO-boxen.

Open AIR MINI
Er komt een speciale variant van de Open AIR-sensor voor de Orcon-boxen, compleet met de juiste connectoren zodat deze probleemloos kunnen worden aangesloten. Voorheen was hiervoor een adapter ontworpen, maar het gebruik hiervan bleek in de praktijk onhandig en arbeidsintensief vanwege de hoeveelheid kabels.

Met vriendelijke groet,
O+ The Mad Ping

PS voor de mensen die zich zorgen maken over de kwaliteit van de lucht in mijn kamer:
[Afbeelding]
Raampje open werkt goed.

Edit: voor ik het vergeet de DIY Valve kits zijn nu echt beschikbaar: https://www.tindie.com/pr...o/open-air-valve-diy-kit/
Waar is de bestel link 😀

• The_ Mad_Ping
slelieveld schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:41:
Sorry toch nog 2 vragen om de yaml 1st time right te maken...

Deze sensor bestelde ik mee:
[Afbeelding]

En ik heb de originele Humidity sensor er ook nog in zitten.

1. Welke yaml gebruik ik voor de originele sensor? deze?
https://github.com/Flamin...ni/Software#sht-20-sensor

2. Welke yaml heb ik voor de dubbele sensor nodig? deze?
https://github.com/Flamin...-s8--sht-31-in-one-sensor
w.b.t de Yaml zit je idd goed, deze dien je te combineren in een Yaml! https://esphome.io/ Geeft een goede uitleg van hoe en wat.

Beide headers zitten er op! (tindie foto is een van de eerste protos geweest) De witte connector is specifiek bedoeld voor een kabel waarmee je ook de originele Duco ventilatie systemen kan uitlezen. Als je wilt flashen, Program button ingedrukt houden, dan 1x op reset drukken (kort) en daarna de program button weer loslaten. Vervolgens de flasher zijn werk te laten doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slelieveld
Top ik laat weten of het gelukt is!

• slelieveld
Hallo, even een controle op de declaratie van de sensoren, en wat vragen.

Ik heb straks op
poort 1 (sensor 1): de originele Hum Sensor

poort 2 (geen beschrijving op de print, klopt dat?): de meebestelde co2/hum sensor.

Vraag 1: Dit wordt mijn YAML, heb ik dan de sensoren goed gedeclareerd?

Vraag 2: Heb ik in mijn huidige originele sensor Vapour-pressure deficit en Dew point? heb ik de goede yaml code te pakken voor mijn huidige sensor?

Vraag 3. Ik heb goed gezocht maar kan niets vinden. Als ik zelf flash... (je gaf aan 3.3v ttl), waar zet ik dan de 3.3v op? Ik zie tx,rx en gnd. Of is het de bedoeling het bord op 230V aan te sluiten tijdens flashen :? ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
esphome:
  name: esp32-duco-01
  platform: ESP32
  board: esp32dev
  libraries:
    - Wire
    - u-fire/uFire SHT20@^1.1.1
  includes: 
    - custom_components/duco/sht20.h

substitutions:
  esp_name: esp32-duco-01

wifi:
  ssid: "IOTDOM"
  password: !secret IOTDOM_wifi_key
  #use_address: 192.168.6.84
  domain: !secret domain
  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "${esp_name} Fallback Hotspot"
    password: !secret Fallback_Hotspot

captive_portal:

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

web_server:
  port: 80

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

esp32_ble_tracker:
bluetooth_proxy:

# ! Warning ! the original Duco sensor can only be connected on sensor connector 1!

#
uart:
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   baud_rate: 9600
   id: uart_sensor_1
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_2

i2c:
#I2C For Sensor 1
- id: i2c_sensor_1
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
  scan: false
  frequency: 400kHz
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

# Status led
status_led:
  pin:
    number: GPIO33

#PWM output for controlling the motor.
output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO15
    inverted: true
    id: open_air_mini

fan:
  - platform: speed
    output: open_air_mini
    name: "{esp_name} - Fan"

sensor: 
  - <<: !include includes/include-wifi-signal.yaml
  - <<: !include includes/include-uptime-config.yaml

- platform: pulse_counter
    pin: GPIO14
    unit_of_measurement: 'RPM'
    name: '{esp_name} - RPM'

# SENSOR CONNECTOR 1 - original Duco sensor connected on sensor connector 1!
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto sht20 = new SHT20();
      App.register_component(sht20);
      return {sht20->temperature_sensor, sht20->humidity_sensor, sht20->vpd_sensor, sht20->dew_point_sensor};
    sensors:
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Temperature"
        id: sensor_temperature
        unit_of_measurement: °C
        accuracy_decimals: 2
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Humidity"
        id: sensor_humidity
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Vapour-pressure deficit"
        id: sensor_vpd
        unit_of_measurement: "kPa"
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Dew point"
        id: sensor_dew_point

# SENSOR CONNECTOR 2 - Combination of Senseair S8 & SHT-31 in one Sensor
  - platform: sht3xd
    i2c_id: i2c_sensor_2
    #add sensor I2C bus here
    temperature:
      name: "{esp_name} Sensor 2 - Temperature"
    humidity:
      name: "{esp_name} Sensor 2 - Humidity"
    address: 0x44
    update_interval: 60s
  - platform: senseair
    uart_id: uart_sensor_2
      #add sensor UART bus here
    co2:
      name: "{esp_name} Sensor 2 - CO2"

text_sensor:
  - <<: !include includes/include-uptime-human.yaml
  - <<: !include includes/include-esphome-version.yaml
  - <<: !include includes/include-wifi-info.yaml

switch:
  - <<: !include includes/include-generic-restart-switch.yaml

#https://github.com/Flamingo-tech/Open-AIR/tree/main/Open%20Air%20Mini/Software

<< KNIP >> Hier stonden fouten door mijn fout :-) had verkeerde file gepaste. Ik laat deze file voor reference staan.

[Voor 99% gewijzigd door slelieveld op 08-04-2023 20:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Wacht, dit volg ik niet. Kan ik m programmeren zonder VCC? Of moet ie ingeplugd en alvast aangesloten zijn?

[Voor 0% gewijzigd door dicespark op 08-04-2023 19:31. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
Goedemorgen, ik zou een antwoord erg waarderen :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _BLAST3R
slelieveld schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:34:
Goedemorgen, ik zou een antwoord erg waarderen :-)
Het is vrij lastig voor anderen om andermans config te beoordelen zonder de mogelijkheid om iets daadwerkelijk te testen.

Ik zou je YAML er gewoon op flashen en kijken of alles netjes door komt in Home Assistant. Beste manier om erachter te komen of iets werkt is altijd nog trial and error. ;-)
dicespark schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:31:
[...]

Wacht, dit volg ik niet. Kan ik m programmeren zonder VCC? Of moet ie ingeplugd en alvast aangesloten zijn?
Je zal altijd een zekere vorm van stroom op de microcontroller moeten zetten om 'm te programmeren. Als ik het me goed herinner moest ik hem inderdaad van 230v voorzien, en vervolgens flashen door TX/RX/GND te verbinden met een UART USB programmer (3.3v TTL). Vergeet de prog knop niet kortstondig in te drukken als je hem aan de stroom hangt, hoewel ik denk dat een 'lege' ESP32 ook gewoon direct in programming mode boot.

Maar ik moet ook toegeven dat ik de schematics niet (meer) kan vinden van de laatste versie van het board. Wellicht dat @The_ Mad_Ping deze op Github wil zetten zodat we mee kunnen kijken welke pins nu precies verbonden zijn met wat in de headers. :)

[Voor 6% gewijzigd door _BLAST3R op 09-04-2023 11:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
Allen dank, flashen is gelukt. De rest lukt nu ook wel. Mocht ik nog vragen hebben kom ik erop terug. Als de YAML helemaal af is zal ik deze op github als "issue" plaatsen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
_BLAST3R schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:16:
[...]

Het is vrij lastig voor anderen om andermans config te beoordelen zonder de mogelijkheid om iets daadwerkelijk te testen.

Ik zou je YAML er gewoon op flashen en kijken of alles netjes door komt in Home Assistant. Beste manier om erachter te komen of iets werkt is altijd nog trial and error. ;-)

[...]

Je zal altijd een zekere vorm van stroom op de microcontroller moeten zetten om 'm te programmeren. Als ik het me goed herinner moest ik hem inderdaad van 230v voorzien, en vervolgens flashen door TX/RX/GND te verbinden met een UART USB programmer (3.3v TTL). Vergeet de prog knop niet kortstondig in te drukken als je hem aan de stroom hangt, hoewel ik denk dat een 'lege' ESP32 ook gewoon direct in programming mode boot.

Maar ik moet ook toegeven dat ik de schematics niet (meer) kan vinden van de laatste versie van het board. Wellicht dat @The_ Mad_Ping deze op Github wil zetten zodat we mee kunnen kijken welke pins nu precies verbonden zijn met wat in de headers. :)
Bedankt voor je reactie ^^! ik was druk met paaseieren zoeken ;)

Ik liep wat achter met de administratie:
Gerbers, schema, layer stackup , B.O.M van de Open AIR Valve V1.3.0 zijn hier te vinden: https://github.com/Flamin...en%20AIR%20Valve%20V1.3.0

Gerbers, schema, layer stackup , B.O.M van de Open AIR Mini V1.3.1 zijn hier te vinden: https://github.com/Flamin.../Open%20AIR%20Mini%20PCBA

Let op! sinds de V1.3.0 zijn we overgegaan op 4 laags printjes! Layer stackup is te vinden in de ASSY.PDF

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
slelieveld schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:03:
Hallo, even een controle op de declaratie van de sensoren, en wat vragen.

Ik heb straks op
poort 1 (sensor 1): de originele Hum Sensor

poort 2 (geen beschrijving op de print, klopt dat?): de meebestelde co2/hum sensor.

Vraag 1: Dit wordt mijn YAML, heb ik dan de sensoren goed gedeclareerd?

Vraag 2: Heb ik in mijn huidige originele sensor Vapour-pressure deficit en Dew point? heb ik de goede yaml code te pakken voor mijn huidige sensor?

Vraag 3. Ik heb goed gezocht maar kan niets vinden. Als ik zelf flash... (je gaf aan 3.3v ttl), waar zet ik dan de 3.3v op? Ik zie tx,rx en gnd. Of is het de bedoeling het bord op 230V aan te sluiten tijdens flashen :? ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
esphome:
  name: esp32-duco-01
  platform: ESP32
  board: esp32dev
  libraries:
    - Wire
    - u-fire/uFire SHT20@^1.1.1
  includes: 
    - custom_components/duco/sht20.h

substitutions:
  esp_name: esp32-duco-01

wifi:
  ssid: "IOTDOM"
  password: !secret IOTDOM_wifi_key
  #use_address: 192.168.6.84
  domain: !secret domain
  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "${esp_name} Fallback Hotspot"
    password: !secret Fallback_Hotspot

captive_portal:

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

web_server:
  port: 80

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

esp32_ble_tracker:
bluetooth_proxy:

# ! Warning ! the original Duco sensor can only be connected on sensor connector 1!

#
uart:
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   id: uart_sensor_1
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_2

i2c:
#I2C For Sensor 1
- id: i2c_sensor_1
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

# Status led
status_led:
  pin:
    number: GPIO33

#PWM output for controlling the motor.
output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO15
    inverted: true
    id: open_air_mini

fan:
  - platform: speed
    output: open_air_mini
    name: "{esp_name} - Fan"

sensor: 
  - <<: !include includes/include-wifi-signal.yaml
  - <<: !include includes/include-uptime-config.yaml

- platform: pulse_counter
    pin: GPIO14
    unit_of_measurement: 'RPM'
    name: '{esp_name} - RPM'

# SENSOR CONNECTOR 1 - original Duco sensor connected on sensor connector 1!
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto sht20 = new SHT20();
      App.register_component(sht20);
      return {sht20->temperature_sensor, sht20->humidity_sensor, sht20->vpd_sensor, sht20->dew_point_sensor};
    sensors:
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Temperature"
        id: sensor_temperature
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Humidity"
        id: sensor_humidity
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Vapour-pressure deficit"
        id: sensor_vpd
        unit_of_measurement: "kPa"
      - name: "{esp_name} Sensor 1 - Dew point"
        id: sensor_dew_point

# SENSOR CONNECTOR 2 - Combination of Senseair S8 & SHT-31 in one Sensor
  - platform: sht3xd
    i2c_id: i2c_sensor_2
    #add sensor I2C bus here
    temperature:
      name: "{esp_name} Sensor 2 - Temperature"
    humidity:
      name: "{esp_name} Sensor 2 - Humidity"
    address: 0x44
  - platform: senseair
    uart_id: uart_sensor_2
      #add sensor UART bus here
    co2:
      name: "{esp_name} Sensor 2 - CO2"

text_sensor:
  - <<: !include includes/include-uptime-human.yaml
  - <<: !include includes/include-esphome-version.yaml
  - <<: !include includes/include-wifi-info.yaml

switch:
  - <<: !include includes/include-generic-restart-switch.yaml

#https://github.com/Flamingo-tech/Open-AIR/tree/main/Open%20Air%20Mini/Software

<< KNIP >> Hier stonden fouten door mijn fout :-) had verkeerde file gepaste. Ik laat deze file voor reference staan.
Ziet er netjes uit! Fijn dat inmiddels alles gelukt is!

Om nog even terug te komen op je opmerkingen/vragen:
Poort 2 mist beschrijving, Klopt, dit is een known issue en is verholpen in V1.3.1 (echter zal deze voorlopig niet te krijgen zijn, ivm voorraad van de V1.3.0. Ik ga ook geen printen weg gooien omdat er wat tekst mist)

Vraag 1: Controleren van ieders YAML code, is niet iets waar ik aan ga beginnen! Mochter er problemen zijn kan je altijd vragen stellen. Als het compileert en flashed en alles werkt dan heb je het goed gedaan :)

Vraag 2: Als je een originele Duco sensor hebt dan wel! Dan krijg je die waardes erbij. Overigens zijn deze ook uit te rekenen op basis van RH en temperatuur. Dit zou je dus kunnen doen voor je andere sensoren mocht je daar zin in hebben.

Vraag 3: Deze sluit je niet aan. 3.3V terugvoeden in LDO's is vaak niet zo'n goed idee. Je sluit je afzuiging + modificaties (Valves en of Mini) volledig aan (inc 230 stuk) en dan kan je programmeren. Het boardje is zo ontworpen dat dit ook veilig kan! Mocht je dit niet willen of eerst willen testen op je bureau is er een manier om dat te doen: op de Sensor connectoren kan je op de 5V pin (Pin: 8 ) 5V zetten , en hem op die manier voeden. (Let op ESP32 = 3.3V TTL)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
dicespark schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:31:
[...]

Zie bovenstaande antwoord op vraag 3 :) Hopelijk is bij jou ook alles gelukt!?

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
The_ Mad_Ping schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:55:
[...]

Zie bovenstaande antwoord op vraag 3 :) Hopelijk is bij jou ook alles gelukt!?
Super, het trucje van pin 8 voor de 5v VCC was voldoende. Het bordje werkt nu op het bureau, dus zal dat straks ook gaan doen! Merci

• thomasv
Dag allemaal,

Wij zijn weer druk in de weer geweest en dat heeft weer wat opgeleverd: Disconnected Mode voor de Open AIR Mini.

De uitleg hiervoor staat op https://github.com/Flamin...pen%20Air%20Mini/Software maar waar het op neer komt is dat er een fallback/standalone mode in de yaml opgenomen is, waarbij je nog kan kiezen om dit samen met een luchtvochtigheidssensor te gebruiken, zodat ook als je WiFi verbinding óf de verbinding met Home Assistant weg valt je mechanische ventilatie blijft werken.

Mochten er vragen zijn, of onduidelijkheden, laat het dan hier op het forum weten. Om er eentje alvast uit de wereld te helpen: de disconnected mode voor de kleppen volgt later.

Vanaf nu wordt deze versie standaard geprogrammeerd wanneer men kiest voor de optie "programmeren" op Tindie, rekening houdend met of je wel of niet een sensor aanschaft/hebt (zet het er bij in het commentaar veld als je al een originele sensor hebt).

Goed weekend gewenst :) !

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
"Ter aanvulling van @thomasv:

Als je een nieuwe .YAML maakt voor je Open AIR Mini, kun je ervoor kiezen om de disconnect-modus te gebruiken. Dit betekent dat wanneer je Wi-Fi of Home Assistant om welke reden dan ook niet beschikbaar is, de AIR Mini en je ventilatiesysteem op 25% aangaan. Als je dit hoger of lager of uit wilt hebben, kun je de volgende globale instelling aanpassen in je yaml bestand:
code:
1
2
3
4
- id: disconnected_default_fan_speed
  type: int
  restore_value: no
  initial_value: "25"

Let op: één van de volgende twee regels mag actief zijn, niet allebei. Voor de regel die je niet gebruikt, plaats je een "#" of verwijder je deze volledig uit de code.
code:
1
2
3
4
script:
  !include disconnected-mode-without-humidity.yaml

!include disconnected-mode-with-humidity.yaml

Als je kiest voor
code:
1
!include disconnected-mode-with-humidity.yaml
, dien je een luchtvochtigheidssensor aangesloten te hebben. In dat geval zal, wanneer Home Assistant of je WiFi-verbinding niet meer werkt, gekeken worden naar de luchtvochtigheid om je ventilatie in/uit te schakelen. Momenteel is de implementatie als volgt:

RH < 55% = ventilatorsnelheid 25%
RH >= 55% = ventilatorsnelheid 60%
RH >= 75% = ventilatorsnelheid 100%
Mocht je hier iets aan willen wijzigen, pas dan het volgende gedeelte in je YAML aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
globals:
  # Disconnected Mode Max Fan Speed, linked to Disconnected Hum Level Max Speed
  - id: disconnected_max_fan_speed
    initial_value: "100"
  # Disconnected Mode Medium Fan Speed, linked to Disconnected Hum Level Medium Speed
  - id: disconnected_medium_fan_speed
    initial_value: "60"
  # Disconnected Mode Default Fan Speed, for humidities lower than Disconnected Hum Level Medium Speed
  # or if NOT using a humidity sensor. Without sensor this speed will be maintained untill a connection
  # to Home Assistant has been restored and your automations can take over.
  - id: disconnected_default_fan_speed
    initial_value: "25"
  # Disconnected Mode Max Fan Speed Threshold    
  - id: disconnected_hum_level_max_speed
    initial_value: "75"
  # Disconnected Mode Medium Fan Speed Threshold
  - id: disconnected_hum_level_medium_speed
    initial_value: "55"

Belangrijk om dit te laten werken is dat de ID van de luchtvochtigheidssensor" id: air_humidity" is. Meer informatie is hier te vinden: https://github.com/Flamin...pen%20Air%20Mini/Software.

Met deze toevoeging ben je niet langer afhankelijk van Home Assistant of Wi-Fi om ervoor te zorgen dat het systeem blijft werken. Voor veel mensen is dit een nuttige toevoeging, denk ik :D

Daarnaast zijn er enkele nieuwe .step-bestanden geüpload:

TOP-gedeelte van de klep: https://www.printables.com/model/316309-open-air-valve-top. De bestanden met een "_B"-achtervoegsel zijn nieuw. Deze zijn iets groter gemaakt zodat de V1.3.0-printplaat er beter in past.
De klep zelf: https://www.printables.com/model/316304-open-air-valve-disc. De bestanden met een "_B"-achtervoegsel zijn ook nieuw. Deze zijn iets groter gemaakt zodat de klep gemakkelijker de home switch kan indrukken. Bij sommige kleppen, afhankelijk van de toleranties, miste hij de schakelaar soms.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 16:57
The_ Mad_Ping schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:32:
[...]

Ik liep wat achter met de administratie:
Gerbers, schema, layer stackup , B.O.M van de Open AIR Valve V1.3.0 zijn hier te vinden: https://github.com/Flamin...en%20AIR%20Valve%20V1.3.0

Gerbers, schema, layer stackup , B.O.M van de Open AIR Mini V1.3.1 zijn hier te vinden: https://github.com/Flamin.../Open%20AIR%20Mini%20PCBA

Let op! sinds de V1.3.0 zijn we overgegaan op 4 laags printjes! Layer stackup is te vinden in de ASSY.PDF
Wauw ziet er goed uit! Hoeveel % infill heb je gebruikt voor de valve?

• The_ Mad_Ping
amauer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:29:
[...]

Wauw ziet er goed uit! Hoeveel % infill heb je gebruikt voor de valve?
Hey! ik heb een 15% infill gebruikt :)

• slelieveld
Leuke project dit! Ik heb mijn uitwerking hier geplaatst:
https://github.com/Flamingo-tech/Open-AIR/issues/3
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee