https://archive.is/OffTI
Ik moet eerlijk bekennen: ik snap heel goed hoe deze ondernemers zich voelen. Of ze nou een groot bedrijf hebben en DGA zijn of een simpele zzp'er zoals ik.
Ik ben het gedoe rondom ondernemers ook al een tijdje beu. We worden heel vaak neergezet als mensen die amper belasting betalen, allerlei voordeeltjes hebben en de samenleving een poot uitdraaien. Er is amper waardering en bij de handhaving is de Belastingdienst niet geneigd om je te geloven. Dat is trouwens ook met niet-ondernemers zo. Zodra de Belastingdienst termen als 'afpakjesdag' gaat bezigen, is wat mij betreft het einde zoek.
Als ik dan zie hoe er met ons wordt omgesprongen, is dat ronduit belachelijk. De VAR werd afgeschaft en zodra de DBA er was, duurde het niet lang totdat er een moratorium op kwam. Daarna hebben we jaar na jaar in onzekerheid geleefd over wanneer het moratorium zou worden opgeheven en wat dat voor ons zou gaan betekenen. We moesten en zouden NSC stemmen, in de illusie dat er dan wel 20 Pietertjes zouden opstaan. Het enige Pietertje stapte uit de politiek en de andere leden bleken vooral heel goed in terugvluchten naar het CDA bij enige tegenslag.
Ondertussen is het moratorium eraf en is er nog geen duidelijkheid. Alles laten we over aan de rechtspraak en dan is het nog steeds afhankelijk van welke rechter je zaak behandelt. Dan komt de minister met de VBAR op de proppen, wat alleen maar een herhaling van het Deliberoo-arrest is. Maar je kunt op basis van jurispredentie een uitspraak doen als rechter. Daar is geen herkauwde wet voor nodig.
Dan komen er partijen als CDA, VVD en D66 aanzetten met een Zelfstandige wet, waarbij je aan alle criteria moet voldoen, en er geen weging meer is. Gevolg: er is duidelijkheid, maar je kunt alleen in zeer zeldzame gevallen nog zzp'er zijn.
Snap dan heel goed dat er veel ondernemers zijn die het buitenland gaan verkennen of er zelfs gaan wonen. Ik heb ook een plan B ontwikkeld, voor het geval zzp'en hier niet meer kan of mag. Ik ga zeker niet mijn buffer verkwisten en dan de bijstand in. Daarvoor ben ik te veel ondernemers. In plaats daarvan bouw ik een buffer op, zodat ik hier weg kan, mocht het nodig zijn.