• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb ook jaren mijn eenmanszaak aangehouden. Ook omdat ik anders mijn spullen moest afschrijven naar privé.

Enig nadeel nadat ik ben gaan freelancen is dat startersvoordelen niet meer toegepast konden worden, tenzij het echt (ik meen) drie jaar inactief zou zijn, dan zou dat bij controle bespreekpunt kunnen worden.

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:20
fry77 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Precies wat er staat. IB ondernemer. Dus eenmanszaak ja. Maar ook zelfstandig beroeps beoefenaren (die als eenmanszaak worden behandeld altijd)
Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.
Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?

Deze pagina beantwoord de vraag of je ondernemer bent of een uit de hand gelopen hobby hebt. :+ In mijn interpretatie is een IB ondernemer eentje die een onderneming heeft en dat op persoonlijke titel uitvoert en daarmee ook persoonlijk belastingaangifte doet, andere ondernemers doen belastingaangifte namens het bedrijf en daarnaast nog op persoonlijke titel voor hun eigen salaris. Eenmanszaak <> BV.

• Keyb
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:21:
[...]

'wanneer u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'? Is voor mij toch duidelijker dan IB ondernemer. IB ondernemer is imo ambigu.

• Shinji
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:30:
[...]

'wanneer u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'? Is voor mij toch duidelijker dan IB ondernemer. IB ondernemer is imo ambigu.
Wat is er ambigu aan? Het is in mijn beleving exact hetzelfde alleen wat korter opgeschreven.

IB ondernemer = inkomstenbelasting ondernemer = ondernemer voor de inkomstenbelasting

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 23-02-2026 14:44 ]

• Shinji
jadjong schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Deze pagina beantwoord de vraag of je ondernemer bent of een uit de hand gelopen hobby hebt. :+ In mijn interpretatie is een IB ondernemer eentje die een onderneming heeft en dat op persoonlijke titel uitvoert en daarmee ook persoonlijk belastingaangifte doet, andere ondernemers doen belastingaangifte namens het bedrijf en daarnaast nog op persoonlijke titel voor hun eigen salaris. Eenmanszaak <> BV.
Wat is de titel van de pagina? 8)7

• Keyb
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Agree to disagree.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Deze pagina slaat de vraag over wanneer je wel ondernemer bent (en dan bedoel ik niet voor de BTW) maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wat feitelijk ook niet beantwoord kan worden want in het geval van een BV is de DGA niet de ondernemer, maar de BV een onderneming. Alleen noemt, en dan gok ik een beetje, 99% van de DGA zich een ondernemer waardoor ik er op uit kom dat een IB ondernemer eentje is met een succesvolle eenmanszaak en een niet-IB ondernemer eentje met een succesvolle BV.
Degene met een niet zo succesvolle BV noem ik failliet :+ en de gene met een niet zo succesvolle eenmanszaak is de eerder genoemde uit de hand gelopen hobby.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:58
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:39:
[...]

In dat artikel staat "Iedere IB-ondernemer". Wat is een IB ondernemer? Bedoelen ze hier een eenmanszaak?
Ja, maar bijv ook VOF.

• Shinji
Nee, dat is niet de titel van de pagina, de titel is "Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting? :>

Maar kan je mij uitleggen waarom je de term "IB-ondernemer" verwarrender / anders vind dan "ondernemer voor de inkomstenbelasting". Ik zie echt met de allerbeste wil in mij echt geen enkel verschil in behalve dat in de een een afkorting is gebruikt.
Deze pagina slaat de vraag over wanneer je wel ondernemer bent (en dan bedoel ik niet voor de BTW) maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wat feitelijk ook niet beantwoord kan worden want in het geval van een BV is de DGA niet de ondernemer, maar de BV een onderneming.
Waarom kan dat niet beantwoord worden? DGA is gewoon geen IB-ondernemer.

Dat in spreektaal iemand ondernemer kan zijn staat los van of de IB je als ondernemer ziet. Volgens mij hangen jullie deze twee dingen teveel aan elkaar op of iets dergelijks.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01
Faust1946 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:18:
[...]

In welke tak van sport zit je eigenlijk? Ik heb zelf namelijk het gevoel dat de markt juist weer flink aantrekt. De afgelopen weken zie ik veel aanvragen voorbij komen. Toegegeven, vaak tegen lagere tarieven dan waar ik normaal voor werk, maar als ik echt omhoog zat om opdrachten, had ik dat alsnog liever aangenomen dan via een payroll-constructie.

Ik heb dus juist het idee dat de markt weer een beetje aan het normaliseren is. En met de hoop op betere wetgeving in de nabije toekomst zie ik die toekomst ook wel positief in.
Java developer.

Ik heb wel een tarief bedongen die 8% hoger is dan ik had. Als ik kijk naar de gedaalde tarieven van andere opdrachten zit ik bruto 20% hoger dan ik elders zou kunnen krijgen nu.

Onder de streep denk ik dat ik netto niet veel inleveren ten opzichte van een andere zzp opdracht nu aannemen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:07
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:51:
[...]

https://www.higherlevel.n...az/page/6/#comment-695753

Behandeling 2 april.
Maar als je onder de uitzonderingsregel wilt vallen is het verstandig daar nu al rekening mee te houden, want de peildatum voor bestaande gevallen zal wel eens rond diezelfde datum kunnen zijn.
Wacht je tot alles definitief is dan ben je te laat.
Betekent dit nou dat de BAZ eerder dan 2030 ingaat, terwijl het UWV de acceptatieplicht niet kan uitvoeren? Hoe moet ik dan als chronisch zieke ondernemer aan de verplichte aov komen? :? Of moet ik dan 4 jaar stoppen tot dit kabinet de zaakjes op orde krijgt?

Maak me dan wel echt zorgen. Ik wil echt niet 4 jaar in loondienst.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:51:
[...]

https://www.higherlevel.n...az/page/6/#comment-695753

Behandeling 2 april.
Maar als je onder de uitzonderingsregel wilt vallen is het verstandig daar nu al rekening mee te houden, want de peildatum voor bestaande gevallen zal wel eens rond diezelfde datum kunnen zijn.
Wacht je tot alles definitief is dan ben je te laat.
Een van de voorwaarden voor de opt-out is een commerciele AOV die :
periodiek uitkeert tot een eindleeftijd van minimaal 55 jaar (m.a.w. geen max 2, 5 of 10 jaar, en dus ook geen schenkkring/broodfonds)
Zou dit dan ook betekenen dat je na je 55e geen verplichte AOV meer hoeft af te sluiten ?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
@sverzijl Ik denk dat je dan een speciale AOV polis krijgt met een negatieve looptijd. Wellicht met een kleine korting op de premie. ;-)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-02 15:22
Dennisweb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:53:
Betekent dit nou dat de BAZ eerder dan 2030 ingaat
Nee.
Wel dat als je liever niet van de BAZ gebruik wilt maken in 2030, maar van de uitzonderingsregeling voor bestaande gevallen die al een verzekering hebben, je voor de peildatum al een verzekering moet regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door maxnl op 23-02-2026 22:33 ]

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:07
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Nee.
Wel dat als je liever niet van de BAZ gebruik wilt maken in 2030, maar van de uitzonderingsregeling voor bestaande gevallen die al een verzekering hebben, je voor de peildatum al een verzekering moet regelen.
Aha. Ik moét via de BAZ want ik word nergens geaccepteerd. Dus we zien het wel. Chronisch ziek zijn is in Nederland niet geweldig. Je zou zeggen dat de zorg geweldig is, maar ik ervaar dagelijks veel problemen. Ik voer een gevecht tegen het zorgsysteem waarin veel doktoren mij ondanks een diagnose niet willen helpen. Dat er ook voor chronisch zieke zzp’ers nog niets geregeld is, is niet zo gek. Verzekeraars zijn er immers niet om uit te keren ;).

Maar als ik dan kijk naar een land als Tsjechië waar je voor een paar honderd euro per maand pensioen, zorgverzekering en AOV opbouwt. Zo’n systeem had ik hier ook wel willen hebben. Wij zijn gewend alle kosten op elkaar te stapelen en dat wordt echt een kostbare zaak.

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-02 20:21
ConQuestador schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:41:
Over een week begin ik weer bij mijn laatste opdrachtgever na 3 maand thuis klussen.

Door omstandigheden is dit nu een payroll constructie, maar dit is verder geen punt van aandacht. De echte vraag is wat ik met mijn eenmanszaak aan moet. Ik laat m nog wel slapen, maar ben zelf erg negatief of het echte zzpen in de nabije toekomst er nog in zit, er zijn bijna geen opdrachten te vinden die nog zzp aannemen.

Wat dus te doen met mijn bedrijf
- Mijn aov is nu overbodig, pauzeren kost 10%. Opzeggen niks, maar als ik dan over een jaar weer een aov wil moet ik opnieuw door de molen.
- Voor de btw kan ik 0 aangiften doen had ik al begrepen.
- Nu er geen omzet meer is, neem ik aan dat ik ook geen kosten (telefoon, etc) meer kan aftrekken?
10% is wel fors. Bij Centraal beheer is pauzeren 15 euro per maand. Normaal mocht dit maximaal een jaar, maar toen ik hierover belde mocht ik dit nog een jaar verlengen. 180 euro voor een jaar betalen om niet de hele aov molen en medische keuring opnieuw door te hoeven is het dan nog net wel waard (ook al heb ik nooit wat).

Ik heb zelf mijn eenmanszaak gehouden en zet alles op 0 bij de btw aangifte. Wel trek ik dus geen telefoon kosten enzo meer af want ik heb geen inkomsten (op een klein klusje na).

Ik hoop stiekem dat de ZZP opdrachten volgend jaar weer wat aantrekken als duidelijker is dat die zelfstandigenwet er gaat komen. Vooral zodat dat stomme inbedding criteria dan van de baan is.

[ Voor 8% gewijzigd door Leejjon op 24-02-2026 13:58 ]

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-02 13:04
ConQuestador schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:41:
Over een week begin ik weer bij mijn laatste opdrachtgever na 3 maand thuis klussen.

Door omstandigheden is dit nu een payroll constructie, maar dit is verder geen punt van aandacht. De echte vraag is wat ik met mijn eenmanszaak aan moet. Ik laat m nog wel slapen, maar ben zelf erg negatief of het echte zzpen in de nabije toekomst er nog in zit, er zijn bijna geen opdrachten te vinden die nog zzp aannemen.

Wat dus te doen met mijn bedrijf
- Mijn aov is nu overbodig, pauzeren kost 10%. Opzeggen niks, maar als ik dan over een jaar weer een aov wil moet ik opnieuw door de molen.
- Voor de btw kan ik 0 aangiften doen had ik al begrepen.
- Nu er geen omzet meer is, neem ik aan dat ik ook geen kosten (telefoon, etc) meer kan aftrekken?
die kosten kun je volgens mij gewoon aftrekken. Er staat geen omet tegenover, maar dat betekend alleen een verlies jaar. En als je volgend jaar weer omet hebt kun je nog eea verrekenen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-02 14:11
fry77 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:33:
[...]

die kosten kun je volgens mij gewoon aftrekken. Er staat geen omet tegenover, maar dat betekend alleen een verlies jaar. En als je volgend jaar weer omet hebt kun je nog eea verrekenen.
Nu ben ik geen belastingexpert. Maar als je geen zakelijke bezigheden hebt, hoe kun je dan telefoonkosten zakelijk aftrekken als je niets doet voor je bedrijf? Daarnaast als je geen zakelijke inkomsten hebt, van welke inkomsten trek je die dan vanaf?
(en wil je zoveel moeite doen voor die hoogstens paar tientjes per maand)

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-02 13:04
jongetje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Nu ben ik geen belastingexpert. Maar als je geen zakelijke bezigheden hebt, hoe kun je dan telefoonkosten zakelijk aftrekken als je niets doet voor je bedrijf? Daarnaast als je geen zakelijke inkomsten hebt, van welke inkomsten trek je die dan vanaf?
(en wil je zoveel moeite doen voor die hoogstens paar tientjes per maand)
domeinnaam? telefoon abbo? dat soort zaken lopen door. Wil je dat prive gaan betalen dan? Je kunt dat geen jaren doen nee, maar zo'n eerste jaar kun je gewoon de kosten blijven aftrekken.

En het is wel meer dan tientjes per maand, want als je stopt, krijg je ook nog stakingswinst om je oren.

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 21:04
Op het moment dat je langere tijd geen omzet boekt dan zal de belastingdienst vanzelf contact met je opnemen. Zij spreken dan uit dat er twijfel bestaat of de onderneming nog als onderneming gezien kan worden. Ze vragen dan bewijs waaruit blijkt dat er nog sprake is van ondernemerschap. Je moet dus objectief kunnen aantonen dat je nog probeert deel te nemen aan het economische verkeer.

Je mag alleen kosten in aftrek nemen als je deze gebruikt voor voorgenomen activiteiten in het economische verkeer. Is dit niet het geval? Dan zal de belastingdienst de aftrek weer terugvorderen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 08:48
Jeffrey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:23:
Op het moment dat je langere tijd geen omzet boekt dan zal de belastingdienst vanzelf contact met je opnemen. Zij spreken dan uit dat er twijfel bestaat of de onderneming nog als onderneming gezien kan worden. Ze vragen dan bewijs waaruit blijkt dat er nog sprake is van ondernemerschap. Je moet dus objectief kunnen aantonen dat je nog probeert deel te nemen aan het economische verkeer.

Je mag alleen kosten in aftrek nemen als je deze gebruikt voor voorgenomen activiteiten in het economische verkeer. Is dit niet het geval? Dan zal de belastingdienst de aftrek weer terugvorderen.
Tenzij je vooraf een besluit hebt vastgelegd b.v. naar accountant waarin je aangeeft dat je een sabbatical neemt. Het is wel verstandig om een klein loon door te betalen, bijtelling en LH. Dan is er niet veel aan de hand. Ik spreek uit ervaring.

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58
Rustig hier. Is iedereen over naar Whatsapp?

• Keyb
Montifaud schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:42:
We zijn murw geslagen door overheidsbeleid.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:21
Montifaud schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:42:
Tja, geen YT-regeling meer hè. 😜

Ben wel benieuwd wat Aartsen gaat brengen als staatssecretaris voor de zzp’er. In ieder geval mogen de jonkies straks nog even door tot hun 71e!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:38
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:35:
[...]
In ieder geval mogen de jonkies straks nog even door tot hun 71e!
Als je als freelance IT-er door moet tot je 71e dan heb je toch wat verkeerds gedaan hoor. Freelancen in onze sector geeft bij uitstek de mogelijkheid om (veel) eerder te stoppen met werken. Tenzij je niet met geld kom kan gaan.

• Wolly
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Als je als freelance IT-er door moet tot je 71e dan heb je toch wat verkeerds gedaan hoor. Freelancen in onze sector geeft bij uitstek de mogelijkheid om (veel) eerder te stoppen met werken. Tenzij je niet met geld kom kan gaan.
Ik denk niet dat de jonkies tot hun 71e in de IT zullen zitten, mag toch wel aannemen dat AI in 10-20 jaar de wereld heeft veranderd.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:21
Noem eens een behoorlijke baan die je wel kan doen tussen je 65e en 71e, in loondienst danwel als eenmanszaak. Noem dan niet president van Amerika, want dan moet je bijna dement en ouder dan 75 zijn.

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:28:
Noem eens een behoorlijke baan die je wel kan doen tussen je 65e en 71e, in loondienst danwel als eenmanszaak. Noem dan niet president van Amerika, want dan moet je bijna dement en ouder dan 75 zijn.
AI compliance officer >:)
Pagina: 1 ... 664 665 Laatste