Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tdem schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Vanwege onzekerheid zou je toch eerder je geld niet vastzetten op een geblokkeerde pensioenrekening?
Als de reguliere buffer, al dan niet samen met een werkende partner, volledig afgedekt is heb je toch geen reden tot paniek? De vraag is hoe groot je de berg geld wilt maken, nu krom liggen zodat je met 55 kan stoppen met werken is alleen slim als je die leeftijd ook haalt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Dat maakt het geheel wel financieel minder aantrekkelijk dan pensioenbeleggen. Daar hoeft niet over de koerswinst worden afgerekend. Het brengt wel veel flexibiliteit met zich mee. Keuzes :P
Bij pensioenbeleggen betaal je bij het uitkeren inkomstenbelasting over de koerswinst. Voordeel van beleggen in BV is dat je wanneer je gestopt ben met werken salaris kan blijven uitbetalen en dat als kosten kan verrekenen met de koerswinst. Hiermee behoud je naast heffingskorting ook recht op arbeidskorting en betaal loonheffing ipv vpb en dividendbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20
TommyGun schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Blijkbaar zijn daar nog mogelijkheden genoeg, maar er zijn inmiddels zo veel constructies en randvoorwaarden dat ik het spoor bijster ben.
Kijk eens naar opting in, coalitieZP doet dat o.a. tegen 10% uurloon, heb een andere partij gevonden die het voor 5 euro per uur doet.
Je kunt dan niet die uren gebruiken voor je onderneming

[ Voor 6% gewijzigd door bertuslambertus op 23-10-2025 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:10
TommyGun schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Hetzelfde speelt bij mij, freelance opdrachten in mijn vakgebied zijn schaars en als ze er al zijn met matige tarieven en veel kandidaten. Ondertussen word ik wel doodgegooid met allerlei aanbiedingen voor intern dan wel alle smaken die jij noemt. Qua vrijheid en financieel neig ik dan nog het meeste naar midlance, maar wat moet ik dan met mijn BV en alles wat erin zit? Ik zie het niet zitten om die op te zeggen, maar het urencriterium ga ik dan ook niet meer halen ofwel alle zakelijke aspecten vallen om. Toch?
Met een bv heb je geen urencriterium. Wel zit je met het uitkeren van het DGA-salaris als je bv weinig omzet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:31
Skamba schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 01:57:
[...]
Met een bv heb je geen urencriterium. Wel zit je met het uitkeren van het DGA-salaris als je bv weinig omzet heeft.
En schijnbaar kan je die onder omstandigheden pauzeren. Maar het is aan, of uit. Niet: laat t een beetje doordruppelen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:26

Crazy D

I think we should take a look.

Liegebeest schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 06:52:
[...]

En schijnbaar kan je die onder omstandigheden pauzeren. Maar het is aan, of uit. Niet: laat t een beetje doordruppelen.
Dan moet je wel goed kunnen aantonen dat er echt een tijd geen geld aan zit te komen, even 4 weken geen inkomsten is niet voldoende reden (en terecht trouwens).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Bij pensioenbeleggen betaal je bij het uitkeren inkomstenbelasting over de koerswinst. Voordeel van beleggen in BV is dat je wanneer je gestopt ben met werken salaris kan blijven uitbetalen en dat als kosten kan verrekenen met de koerswinst. Hiermee behoud je naast heffingskorting ook recht op arbeidskorting en betaal loonheffing ipv vpb en dividendbelasting.
Deze kende ik nog niet maar die klinkt wel heel mooi :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:31
Crazy D schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Dan moet je wel goed kunnen aantonen dat er echt een tijd geen geld aan zit te komen, even 4 weken geen inkomsten is niet voldoende reden (en terecht trouwens).
Klopt als een bus, dat is wat ik bedoelde met "onder omstandigheden".

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Het is alleen geen vetpot, al moet je ook een flinke looptijd hebben om bijv 25k per jaar als kosten te blijven opvoeren. Je betaald dan echter maar 4% aan loonheffing.

Natuurlijk wel erg sterk afhankelijk van de regelgeving maar los van het minimum DGA loon verwacht ik niet dat er ooit een politieke partij komt die werken ruim onder modaal zwaar zal belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ColeJ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Zo doe ik het ook. Ben de zakelijke beleggings rekening zwaar aan het vullen met als doel daar mijn DGA salaris van door te blijven betalen als ik met "pensioen" ga.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:13
Deveon schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Ik kan het financiële voordeel niet helemaal goed inschatten (hangt denk ik ook erg van je situatie af), maar ik vind deze oplossing ook niet vrij van nadelen.

Je moet je BV dan altijd aanhouden met alle kosten (jaarrekening, etc) van dien. Als je steeds blijft ZZP’en is dat niet zo’n punt, maar als je ooit een keer een functie in loondienst neemt, gaat het flink ten koste van het voordeel.

Verder probleem is dat je pensioen niet beschermd is. Als je over tien jaar besluit eens iets risicodragends te doen (een product maken, mensen in dienst nemen, weet ik veel wat) en dat gaat mis, dan kun je je pensioenvermogen (deels) verliezen. Je kunt dan nog maar een deel beschermen door achterstallige jaarruimte te benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@PlasticPimple Riscovol ondernemen doe je niet vanuit dezelfde BV als waar je vermogen in zit, dat weet iedere ondernemer (lijkt me).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:13
RichieB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:54:
@PlasticPimple Riscovol ondernemen doe je niet vanuit dezelfde BV als waar je vermogen in zit, dat weet iedere ondernemer (lijkt me).
Ja, dat wilde ik nog in mijn post editen. Levert afhankelijk van de gekozen constructie nog wel wat extra kosten op (en dus minder voordeel).

[ Voor 13% gewijzigd door PlasticPimple op 24-10-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:01
Liegebeest schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 06:52:
[...]

Je kunt de dga ontslaan, en als je niet werkt (dus ook geen andere dingen doet) vervalt de DGA loon eis (in zoverre, ik zou 10K doen omdat er wat uitspraken zijn geweest dat dat een akkoord bedrag is voor de jaarcijfers)

Maar bekijk het wat praktischer..... zelfs als je een paar maanden niet werkt, ik neem aan dat je die paar maanden wel een hypotheek en boodschappen te betalen hebt. Daarnaast is wél salaris en geen omzet natuurlijk een verlies. En dat kun je weer verekenen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het is trouwens niet zo dat je dat salaris daadwerkelijk moet uitbetalen aan jezelf. Je doet dan je reguliere loonaangifte en betaalt de heffingen aan de Belastingdienst, maar je maakt geen geld naar jezelf over. Je BV bouwt dan een schuld richting jou op. Mocht je een RC hebben lopen dan kan je het eventueel ook daarmee verrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Erwin23 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:35:
[...]

Theoretisch klinkt dat misschien wel leuk, maar ik had geen zin in een mogelijk langdurig juridisch gevecht over de facturen en de waarde van het achterliggende overeenkomst. Vermoedelijk zou hun eerste argument zijn dat de validiteit van de facturen niet rechtsgeldig waren vanwege het ontbreken van een afgesloten en geldige overeenkomst.
Er lag toch al een overeenkomst?

Dan veranderd het feit dat opdrachtgever de overeenkomst wilde aanpassen niets aan het feit dat er een overeenkomst lag, er uren zijn gewerkt en deze uren gewoon betaald moeten worden. Zaken zijn zaken en als je conform Wet DBA wil handelen dan zit deze opdrachtgever al best wel fout als ze op deze manier te werk gaan. Er mag immers geen sprake zijn van een machtsverhouding, in welke vorm dan ook. Het is geen loondienst waar zij de dienst uitmaken en jij maar moet doen wat je verteld wordt.

Ieder zijn ding, ik heb zelf ook een hekel aan ruzie/conflicten. Maar dat neemt niet weg dat zo'n bedrijf van mij de keuze kreeg om netjes de factuur te betalen of e.e.a af te handelen met de incasso/deurwaarder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 24-10-2025 12:46 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:28
fry77 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Je kunt de dga ontslaan, en als je niet werkt (dus ook geen andere dingen doet) vervalt de DGA loon eis (in zoverre, ik zou 10K doen omdat er wat uitspraken zijn geweest dat dat een akkoord bedrag is voor de jaarcijfers)

Maar bekijk het wat praktischer..... zelfs als je een paar maanden niet werkt, ik neem aan dat je die paar maanden wel een hypotheek en boodschappen te betalen hebt. Daarnaast is wél salaris en geen omzet natuurlijk een verlies. En dat kun je weer verekenen :)
De eis vervalt niet, er dient een algemeen directeur bij een BV in dienst te zijn, en die zal altijd iets doen, en dus een loon moeten krijgen. En dan liever ik dan een ander 8)

Gelukkig kun je dat loon op € 5.000,- op minder zetten (wel onderbouwen!) als dat lange tijd duurt. Als je dat loon niet uitbetaald hoef je ook geen angifte LH te doen.
Pagina: 1 ... 648 649 Laatste