Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27
Aftansert schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:58:
[...]

Met het verschil dat bij de vorige Libelle-test je bij 1 of 2 van de 10 punten gelijk al het predicaat 'schijnzelfstandige' te pakken had, en het nu vaag gehouden wordt. Wat mij betreft een verbetering.
Ik zie deze exacte enquete al meer dan een jaar. Bij elke uitkomst kwam er uit: ga het gesprek aan.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
@Liegebeest Je kan het ook interpreteren als: “Kan dit op zzp-basis?” En dan snijdt het mes aan beide kanten: kan de opdrachtgever hier een zzp’er voor inhuren? En mag je dit werk wel als zzp’er doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op al die vragen komt het antwoord: 'kweet ooknie'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40
Liegebeest schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:10:
Zozo, “de overheid” maakt nu ook reclame op BNR, voor hetjuistecontract.nl om afnemers te sturen bij het inhuren van ZZPers.
Doen ze ook al een paar weken op Spotify bij een aantal podcasts

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29

page404

Website says no

Deveon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:57:
[...]

Dat maakt zeker uit, met personeel duurt het langer. Dit staat echter los van je rechtsvorm (BV/EMZ). Zelf val ik ongeveer in dezelfde periode dus daarom weet ik dat waarschijnlijk deze maand bevestigd zou moeten worden, durf alleen niet te zeggen waar ik dat gevonden had (volgens mij ergens op de site).
Ik had gelezen 6-8 weken maar het lijkt dus meer op 8-10 weken, misschien ook vakantieperiode.
Ik ben in elk geval niet de enige die met smart zit te wachten :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54
Liegebeest schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:38:
[...]

De site is gewoon dezelfde Libelle test die we een jaar geleden al hadden.

Het ging mij er om dat iemand van de overheid het blijkbaar belangrijk vind om werk- en opdrachtgevers direct aan te spreken via radio reclames, waarschuwend voor mogelijke boetes bij inzet van schijnzelfstandigen.

Met de beladen slogan: “ZZP, ja of nee?”. Ik weet dat ze bedoelen “is het ZZP, ja of nee?”, maar je hoort er net zo goed in “moet ik nog wel ZZP huren, ja of nee?”.
Precies, het is een groot "Zou je dat nou wel doen?" of "Je bent een rund als je met een ZZP'er stunt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
page404 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:30:
[...]

Ik ben zzp-er, weet niet of dat nog uitmaakt. Ik zal nog heel even wachten met nabellen :-) dank!

[...]

Duidelijk, het komt wanneer het komt. Thanks!
Als het je eerste keer wbso is duurt het wat langer. Dan wordt er wat grondiger gekeken naar of het meer r&d is of een verkapt commercieel product. Vervolgens krijg je een kort belletje met de adviseur, al dan niet ingepland.

• page404

page404

Website says no

FitTiv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:44:
[...]

Als het je eerste keer wbso is duurt het wat langer. Dan wordt er wat grondiger gekeken naar of het meer r&d is of een verkapt commercieel product. Vervolgens krijg je een kort belletje met de adviseur, al dan niet ingepland.
Dat ze het beoordelen op R&D, of in elk geval innovatie snap ik. Maar hoe zit dat met "verkapt commercieel product"? we willen de uitkomst wel gaan gebruiken om uiteindelijk een product neer te zetten (dat wel daadwerkelijk innovatief is overigens),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
page404 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:19:
[...]

Dat ze het beoordelen op R&D, of in elk geval innovatie snap ik. Maar hoe zit dat met "verkapt commercieel product"? we willen de uitkomst wel gaan gebruiken om uiteindelijk een product neer te zetten (dat wel daadwerkelijk innovatief is overigens),
Dat is geen probleem.

Niet in aanmerking komend:
Commerciële projecten, zoals marketing of marktonderzoek.
Standaard IT-werkzaamheden, zoals het installeren van bestaande software.
Onderhoud en upgrades zonder technische innovatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Geinig! Benieuwd of een “away from Big Tech” migratie, waarbij ik een proces opbouw om te gaan van MS365 naar een self-hosted oplossing er onder zou vallen. Is voor mijn organisatie een nieuwe zaak, volledig R&D, die ook later kan leiden tot een commerciële dienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
Liegebeest schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:33:
[...]

Geinig! Benieuwd of een “away from Big Tech” migratie, waarbij ik een proces opbouw om te gaan van MS365 naar een self-hosted oplossing er onder zou vallen. Is voor mijn organisatie een nieuwe zaak, volledig R&D, die ook later kan leiden tot een commerciële dienst.
Zou het gewoon proberen. Ik had als zzper mijn aanvraag tijdens een griepje in 3u rond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
proatjeboksem schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:27:
[...]

Precies, het is een groot "Zou je dat nou wel doen?" of "Je bent een rund als je met een ZZP'er stunt"
Dat is toch goed? Op dit moment heeft slechts 1 van de 15 klanten die ik gecontacteerd heb een idee van hoe de vork in de steel zit met betrekking tot schijnzelfstandigheid. Ondanks alle webinars en papieren propaganda van vorig jaar komt het merendeel niet verder dan minimaal drie klanten, max 70% van je omzet bij hun en werken met eigen briefpapier. Terwijl dat slechts een klein deel van de criteria zijn en alle drie hebben ze vrij weinig waarde als daar andere criteria tegenover staan. Ik vind het zo jammer dat een gedeelte de handdoek in de ring gooit terwijl er niets aan de hand is en een ander deel denkt dat ze goed zitten met hun drie klanten op jaarbasis terwijl het in werkelijkheid lijkt op drie keer schijnzelfstandigheid. :P

Zelfs een bijeenkomst van de lokale KvK gaf niet zo veel kennis en diepgang als dat hier de afgelopen jaar(en) voorbij is gekomen. De jurist arbeidsrecht die ook mocht spreken was meer bezig met andere presentaties corrigeren dan dat hij zelf zijn verhaal kon doen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:19
jadjong schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:11:
[...]

Dat is toch goed? Op dit moment heeft slechts 1 van de 15 klanten die ik gecontacteerd heb een idee van hoe de vork in de steel zit met betrekking tot schijnzelfstandigheid. Ondanks alle webinars en papieren propaganda van vorig jaar komt het merendeel niet verder dan minimaal drie klanten, max 70% van je omzet bij hun en werken met eigen briefpapier. Terwijl dat slechts een klein deel van de criteria zijn en alle drie hebben ze vrij weinig waarde als daar andere criteria tegenover staan. Ik vind het zo jammer dat een gedeelte de handdoek in de ring gooit terwijl er niets aan de hand is en een ander deel denkt dat ze goed zitten met hun drie klanten op jaarbasis terwijl het in werkelijkheid lijkt op drie keer schijnzelfstandigheid. :P

Zelfs een bijeenkomst van de lokale KvK gaf niet zo veel kennis en diepgang als dat hier de afgelopen jaar(en) voorbij is gekomen. De jurist arbeidsrecht die ook mocht spreken was meer bezig met andere presentaties corrigeren dan dat hij zelf zijn verhaal kon doen. 8)7
Leuk die criteria die je noemt, maar dat zegt alleen maar dat het tot 10 jaar na afschaffen VAR geduurd heeft voor partijen VAR-criteria door hadden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat is precies mijn punt. Ik heb er geen problemen mee als mijn klanten bij voorbaat niet met ZZP'ers willen werken, ik heb er wel problemen mee als diezelfde klanten vervolgens de discussie aan gaan op basis van verouderde of niet relevante kennis. Op deze manier komen we nooit uit op het juiste contract.
De overheid heeft een jaar lang voldoende informatie gedeeld waar je als opdrachtgever en opdrachtnemer rekening mee moet houden. Helaas komt daar geen kant en klaar antwoord uit dus je zal er samen iets langer over na moeten denken.
Mijn praktijkervaring is dat er überhaupt weinig over nagedacht is aan de kant van de opdrachtgever en om die reden vind ik het niet erg dat de overheid er nu met gestrekt been in gaat, misschien zorgt dat voor net een beetje extra verontwaardiging waardoor opdrachtgevers zich serieus gaan inlezen om te voorkomen dat ze zichzelf tekort doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
van mij mag de overheid er met gestrekt been in mits ze nu eens eenduidig aangeven waar een zzp'er en opdrachtgever echt 100% aan moet voldoen. Dit zodat iedere partij zekerheid heeft en niet het risico loopt achteraf toch fout te zitten....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:32
Nou, volgens Zipconomy en de statistieken is er helemaal niks aan de hand.

https://www.zipconomy.nl/...ip-en-handhaving-wet-dba/

• Shinji
  • Laatst online: 22:51

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:10
Ook hier sterke daling te zien, cijfers schieten alle kanten op

https://planetinterim.nl/Planet-Interim-Index-H1-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:21
Gevolg, de werkdruk voor de vaste mensen neemt toe: https://nos.nl/artikel/25...minder-inhuur-van-zzp-ers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Dat hoor ik ook bij de overheid.

iedereen is er enorm bang voor maar is er al daadwerkelijk gehandhaafd? Welk bedrijf heeft er nu daadwerkelijk een boete gekregen voor het onterecht inhuren van een ZZP-er waar dat niet mocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
jongetje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:43:
[...]

Dat hoor ik ook bij de overheid.

iedereen is er enorm bang voor maar is er al daadwerkelijk gehandhaafd? Welk bedrijf heeft er nu daadwerkelijk een boete gekregen voor het onterecht inhuren van een ZZP-er waar dat niet mocht?
Niemand want er worden dit jaar geen boetes uitgedeeld.

Ik heb wel van een (groot) bedrijf gehoord die een controle heeft gehad. Daar had de belastingdienst een aantekening gemaakt, ze moesten aanvullende info verzamelen over aard van werkzaamheden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Shinji schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:47:
[...]

Ik heb wel van een (groot) bedrijf gehoord die een controle heeft gehad. Daar had de belastingdienst een aantekening gemaakt, ze moesten aanvullende info verzamelen over aard van werkzaamheden etc.
En dat bedrijf was actief in de pakketbezorging of projectbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Maar dat zegt alsnog niet heel veel toch? Ze stellen wat meer vragen lees ik hieruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Klopt, maar dat is het enige wat ik uit de markt gehoord heb. En er moesten aanpassingen in omschrijvingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met alle bemiddelingspartijen waar ik contact mee heb hoor ik hetzelfde. Er zijn gewoon minder opdrachten in de ICT.

Als je op freelance kijkt merk je dit ook en het aantal reacties is ook bizar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
C_V_S schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:32:
Met alle bemiddelingspartijen waar ik contact mee heb hoor ik hetzelfde. Er zijn gewoon minder opdrachten in de ICT.

Als je op freelance kijkt merk je dit ook en het aantal reacties is ook bizar.
Ik merk het al simpelweg aan het feit dat ik zelden nog gebeld werd, terwijl ik de afgelopen 5 jaar wekelijks wel werd gebeld door een recruiter.

Ik moet zelf aan het einde van het jaar ook weer een nieuwe opdracht zoeken, maar heb al besloten payrollen niet uit te sluiten. Het is niet meer "echt" freelancen, maar het komt er wel het dichtste bij, beter dan in loondienst bij een bedrijf en alle verplichte nummertjes moeten doen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Geen boetes, maar dat zegt niks over naheffingen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19

sebasd

loopt op espresso

ConQuestador schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:04:
[...]

Ik merk het al simpelweg aan het feit dat ik zelden nog gebeld werd, terwijl ik de afgelopen 5 jaar wekelijks wel werd gebeld door een recruiter.

Ik moet zelf aan het einde van het jaar ook weer een nieuwe opdracht zoeken, maar heb al besloten payrollen niet uit te sluiten. Het is niet meer "echt" freelancen, maar het komt er wel het dichtste bij, beter dan in loondienst bij een bedrijf en alle verplichte nummertjes moeten doen.
Wat doe je zelf actief aan netwerken en zichtbaarheid? Ik word ook een stuk minder door recruiters gebeld / geInMaild dan vroeger, maar de aanvragen / opdrachten komen nog steeds mijn kant op. Alles vanuit mijn netwerk (mensen met wie ik eerder heb gewerkt) en naar aanleiding van presentaties en workshops die ik geef.

Ben eigenlijk alleen maar blij dat het vanuit de recruitmentbureaus wat rustiger is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:04:
[...]

Nou moet zeggen ik word wel gebeld en heb ook wel wat gesprekken gehad maar klussen waarbij je zegt maar 90% matched waren in het verleden 99/100 een klus en nu toch net iemand ietsie beter gevonden.

Opdrachtgevers hebben meer te kiezen.

Hier nog wel een klusje maar dit jaar is geen top jaar helaas!

Payroll is voor mij ook een optie hoor. Rekenen we wat meer dat we ongeveer hetzelfde over houden.

Heb trouwens niet het idee dat de tarieven onder druk staan! Alle klussen waar ik op reageer en op gesprek kom is het tarief echt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
sebasd schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:24:
[...]

Wat doe je zelf actief aan netwerken en zichtbaarheid? Ik word ook een stuk minder door recruiters gebeld / geInMaild dan vroeger, maar de aanvragen / opdrachten komen nog steeds mijn kant op. Alles vanuit mijn netwerk (mensen met wie ik eerder heb gewerkt) en naar aanleiding van presentaties en workshops die ik geef.

Ben eigenlijk alleen maar blij dat het vanuit de recruitmentbureaus wat rustiger is :+
Hoe moet ik dit dan zien? Ik zit veelal in de service management / security (geen techniek) hoek

Zie niet zo snel hoe ik hier presentaties en workshops over geef

https://www.ad.nl/politie...-euro-per-maand~a5db65ed/

Prima wat mij betreft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
171 bruto is niet slecht, zal vast niet veel uitkeren, betaald zelf zon 430 euro bruto voor mijn aov.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:44
lost95 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:56:
[...]

171 bruto is niet slecht, zal vast niet veel uitkeren, betaald zelf zon 430 euro bruto voor mijn aov.
Definieer goed of slecht. Ik ben 60. Moet ik me dan nog voor 7.5 jaar verzekeren? Voor 5.5 jaar of mag ik ook over 3 jaar stoppen omdat ik die laatste 4,5 jaar ook wel doorkom met het inkomen van vrouwlief en wat spaargeld?

Waar ik elke keer weer over val is ons aangeharkte betuttelland. Als ik willens en wetens, alle waarschuwingen en reclame voor AOV's ten spijt, er alsnog voor kies om me niet te verzekeren, dan kan ik in de positie belanden dat ik berooid in de goot eindig. Ik ben toch geen kleuter die een handje vastgehouden moet worden?

Risk of life is sudden death. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zelfstandig ondernemers moeten straks 5,4 procent van de winst die zij maken als premie betalen, in plaats van de oorspronkelijke 6,5 procent. Als zij door bijvoorbeeld ziekte niet meer kunnen werken, krijgen zij een uitkering van maximaal het minimumloon. De wachttijd daarvoor wordt niet 1 maar 2 jaar, net als bij de arbeidsongeschiktheidsregeling voor werknemers (WIA).
https://www.rd.nl/artikel...ering-naar-raad-van-state

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:05:
[...]
Waar ik elke keer weer over val is ons aangeharkte betuttelland. Als ik willens en wetens, alle waarschuwingen en reclame voor AOV's ten spijt, er alsnog voor kies om me niet te verzekeren, dan kan ik in de positie belanden dat ik berooid in de goot eindig. Ik ben toch geen kleuter die een handje vastgehouden moet worden?
Als je berooid in de goot eindig kost je de samenleving veel geld omdat wij dan voor je opdraaien. Dat kan je weigeren, maar de meesten zijn dan ineens niet meer zo principeel. Begrijpelijk dus dat er een vangnet komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
lost95 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:56:
[...]

171 is niet slecht, maar tot nu toe lees en hoor ik overal 5.4%/ En da's andere koek. Rustig jaartje, 32 uur per week en je zit zo over de 120K winst heen. Dan praat je al over 5 * dat bedrag per maand.

En die zogenaamde solidariteitsheffing wordt ook angstvallig vermeden zo vlak voor de verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
fry77 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:28:
[...]

171 is niet slecht, maar tot nu toe lees en hoor ik overal 5.4%/ En da's andere koek. Rustig jaartje, 32 uur per week en je zit zo over de 120K winst heen. Dan praat je al over 5 * dat bedrag per maand.

En die zogenaamde solidariteitsheffing wordt ook angstvallig vermeden zo vlak voor de verkiezingen.
Dan kan je toch overstappen naar een bv en jezelfd salaris uitbetalen, dat gaan dan van je omzet af, net als je kosten, dus dan kan je de winst laag houden :)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

5% van 120 = 6k. Je betaalt grofweg de helft netto, dus 3k = 250 netto per maand.

Valt op zich wel mee toch (al hou je bij uitkering ook niet veel over).

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 12-09-2025 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Een paar jaar geleden werd daarom door het toenmalige kabinet, werkgevers en vakbeweging afgesproken dat er een collectieve basisverzekering moet komen om te voorkomen dat zelfstandigen na ziekte of een ongeval in armoede vervallen.
van https://www.ad.nl/politie...-euro-per-maand~a5db65ed/... toch mooi dat dit besproken is zonder de belanghebbende partij aan tafel, maar wel de werkgevers en vakbonden |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-Jaap-io schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:38:
[...]

van https://www.ad.nl/politie...-euro-per-maand~a5db65ed/... toch mooi dat dit besproken is zonder de belanghebbende partij aan tafel, maar wel de werkgevers en vakbonden |:(
Het is in de Sociaal-Economische Raad (SER) besproken, daar zitten ook belangenbehartigers van zelfstandigen in. Het AD is dus niet volledig in de berichtgeving.

ZIe https://www.ser.nl/nl/ser/raad/raadsleden en https://www.pzo.nl/nieuws...-zelfstandigen-in-de-ser/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
-Jaap-io schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:30:
[...]

Dan kan je toch overstappen naar een bv en jezelfd salaris uitbetalen, dat gaan dan van je omzet af, net als je kosten, dus dan kan je de winst laag houden :)
Ik werk al een tijd vanuit een BV en als DGA heb ik hier geen last van. En ik heb mijn AOV prive gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:45
[...]

Nee, het is 5,4% over je winst, met een maximum van 171 euro per maand. Je zal dus nooit 600 euro per maand gaan betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deze is iets vollediger dan die krantenartikelen

https://www.rijksoverheid...en-naar-de-raad-van-state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Het gevolg is inderdaad meer werkdruk en minder capaciteit in de zorg, het onderwijs en de kinderopvang. En dat is alleen nog maar het kortetermijneffect. Door het na-ijleffect van het beleid gaat de overheid in Q4 2025 verminderde btw-inkomsten zien. Daarnaast zal de overheid in Q3 2026 (nadat iedereen zijn aangifte inkomstenbelasting gedaan heeft) ook minder inkomsten in box 1 zien.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wolly schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:16:
[...]

Als je berooid in de goot eindig kost je de samenleving veel geld omdat wij dan voor je opdraaien. Dat kan je weigeren, maar de meesten zijn dan ineens niet meer zo principeel. Begrijpelijk dus dat er een vangnet komt.
Zoiets als op de zwarte piste skiën en dan bij een gebroken poot klagen over dat de piste niet goed was en veel te moeilijk.
In 14 uur Naar Lloret de Mar sjezen en dan in de laatste kilometer een ongeluk krijgen en dan klagen dat ze Lloret te ver weg gelegd hebben.
Niet voor een pensioen sparen en dan klagen dat je niet meer op vakantie naar Alicante kan op je 70e.
Niet verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en dan ... (maak maar af)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:11:
[...]

Zoiets als op de zwarte piste skiën en dan bij een gebroken poot klagen over dat de piste niet goed was en veel te moeilijk.
In 14 uur Naar Lloret de Mar sjezen en dan in de laatste kilometer een ongeluk krijgen en dan klagen dat ze Lloret te ver weg gelegd hebben.
Niet voor een pensioen sparen en dan klagen dat je niet meer op vakantie naar Alicante kan op je 70e.
Niet verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en dan ... (maak maar af)
We leven nu eenmaal in Nederland en (gelukkig) niet in Amerika dus we hebben een sociaal vangnet voor iedereen.

171 per maand is niet al te veel en het zorgt er voor dat de samenleving geen kosten maakt. Vind ik hartstikke prima!

Zeuren om het zeuren vind ik dit vooral :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
C_V_S schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:18:
[...]

We leven nu eenmaal in Nederland en (gelukkig) niet in Amerika dus we hebben een sociaal vangnet voor iedereen.

171 per maand is niet al te veel en het zorgt er voor dat de samenleving geen kosten maakt. Vind ik hartstikke prima!

Nou ik heb eens nagezocht wat ik in de VS zou betalen. Om en nabij 1500 USD/maand voor hele gezin. Met een collectief (dus als ik ergens zou werken) tussen 400 en 600. Inclusief dental. En daar blijft het bij. Geen inkomensafhankelijke bijdrage. Geen apart werkgeversdeel. Ergens moet toch een variant kunnen bestaan waarin iedereen verzekerd is zonder die absurde nivellering die ze hier in Nederland hanteren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
sebasd schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:24:
[...]

Ik word ook een stuk minder door recruiters gebeld / geInMaild dan vroeger, maar de aanvragen / opdrachten komen nog steeds mijn kant op.
Wekelijks krijg ik wel een recruiter, maar het blijkt wel elke keer te gaan om een interne opdracht, voor inhuur dus. Dat stemt dus weer niet heel hoopvol. Then again, tussen m'n huidige drie klanten / vier opdrachten maak ik me voorlopig nog geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Geoslogos schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:55:
[...]

Nee, het is 5,4% over je winst, met een maximum van 171 euro per maand. Je zal dus nooit 600 euro per maand gaan betalen...
Dus mijn partner die gekozen heeft voor de KOR-regeling (tot € 20.000 per jaar en dus vrijstelling voor de btw) hoeft dan maar € 90 per maand te betalen?
Even van het voorbeeld uitgaan dat ze € 20.000 omzet heeft en geen kosten)

Zou er ook iets van vrijstelling komen als je voldoende eigen vermogen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
fry77 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:30:
[...]

Nou ik heb eens nagezocht wat ik in de VS zou betalen. Om en nabij 1500 USD/maand voor hele gezin. Met een collectief (dus als ik ergens zou werken) tussen 400 en 600. Inclusief dental. En daar blijft het bij. Geen inkomensafhankelijke bijdrage. Geen apart werkgeversdeel. Ergens moet toch een variant kunnen bestaan waarin iedereen verzekerd is zonder die absurde nivellering die ze hier in Nederland hanteren....
Ja das enkel je zorg hé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
fry77 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:30:
[...]

ZorgVerzekeringWet is 6,51% van je belastbaar inkomen, zeker met een eenmanzaak zit je zo aan de max van 5k. Tel daarbij de premie van je zorgverzekering op en het Amerikaanse model is echt niet zo duur meer. AOV staat daar echter volledig los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19

sebasd

loopt op espresso

C_V_S schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:52:
[...]

Hoe moet ik dit dan zien? Ik zit veelal in de service management / security (geen techniek) hoek

Zie niet zo snel hoe ik hier presentaties en workshops over geef
Ook daar heb je toch vast wel meet-ups of conferenties waar nieuwe ontwikkelingen worden gedeeld en besproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
C_V_S schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:18:
[...]

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voor een sociaal vangnet. Ik ben voor een betaalbare mogelijkheid van een AOV. Alleen niet op deze manier. Het is een X percentage van je winst. Waarom dan een inkomstenafhankelijke en verplichte AOV, maar geen inkomstenafhankelijke ziektekostenverzekering? Dan had ik liever gehad dat elke ondernemer een vast bedrag per maand afdraagt aan een collectieve AOV.

Maar wel met een optout. Gewoon tekenen dat je geen verplichte AOV wil omdat je al een andere verzekeringsvorm gevonden hebt. En misschien is dat wel een nieuwe hypotheek op mijn al afbetaalde huis. Misschien ben ik niet eens de kostwinner…

Dus de keuze uit “ja ik doe mee voor 250/maand” of “nee, ik doe niet mee”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:35:
[...]

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voor een sociaal vangnet. Ik ben voor een betaalbare mogelijkheid van een AOV. Alleen niet op deze manier. Het is een X percentage van je winst. Waarom dan een inkomstenafhankelijke en verplichte AOV, maar geen inkomstenafhankelijke ziektekostenverzekering? Dan had ik liever gehad dat elke ondernemer een vast bedrag per maand afdraagt aan een collectieve AOV.

Maar wel met een optout. Gewoon tekenen dat je geen verplichte AOV wil omdat je al een andere verzekeringsvorm gevonden hebt. En misschien is dat wel een nieuwe hypotheek op mijn al afbetaalde huis. Misschien ben ik niet eens de kostwinner…

Dus de keuze uit “ja ik doe mee voor 250/maand” of “nee, ik doe niet mee”
En dan max 171 euro zo lees ik het. Das niet veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
sebasd schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:37:
[...]

Ook daar heb je toch vast wel meet-ups of conferenties waar nieuwe ontwikkelingen worden gedeeld en besproken?
Mwa, tis veel commerciele ServiceNow priet praat :)

Meer tools die besproken worden dan echt methodieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
C_V_S schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:09:
[...]

Mwa, tis veel commerciele ServiceNow priet praat :)

Meer tools die besproken worden dan echt methodieken.
Be the change you wish to see in this world. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Jaap-io
Toch grappig, eerst je hard maken om de flex/zzp trend te keren en als dat dan lukt gaan klagen dat de werkdruk stijgt… wat wil je nou :+

https://www.zipconomy.nl/...door-minder-inzet-zzpers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
C_V_S schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:08:
[...]

En dan max 171 euro zo lees ik het. Das niet veel!
Bij NOS lees ik dan dat ondernemers die al een goede verzekering hebben, niet mee hoeven te doen. Maar wat is dan een goede verzekering? Net als bij de Wet DBA maken ze het weer heerlijk subjectief. Of mag ik het ook omdraaien? Als ik meedoe aan die verzekering, dan ben ik geen schijnzelfstandige maar een echte ondernemer? 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:02:
[...]

Bij NOS lees ik dan dat ondernemers die al een goede verzekering hebben, niet mee hoeven te doen. Maar wat is dan een goede verzekering? Net als bij de Wet DBA maken ze het weer heerlijk subjectief. Of mag ik het ook omdraaien? Als ik meedoe aan die verzekering, dan ben ik geen schijnzelfstandige maar een echte ondernemer? 😜
Maximaal een jaar wachttijd, zelfde kosten, tot AOW leeftijd, minimaal minimumloon en géén uitsluiting.

Vind het zelf jammer dat er niet gekozen wordt voor een basisverzekering en aanvullend zoals bij zorg. Alle risico gevallen moeten nu vanuit de basisverzekering maar gedekt worden en wie de luxe (gezond en veel betere voorwaarden) van commerciële partij heeft loopt nog steeds risico dat kleine lettertjes anders geïnterpreteerd dienen te worden. Als iedereen dezelfde basisverzekering heeft kan ook vanuit daar bepaald worden hoe arbeidsongeschikt je bent en kan je buiten je uitsluiting gewoon aanvullend verzekeren.

Ben wel benieuwd hoe ze bestaande polissen willen aanpassen in dit nieuwe systeem. Mijn verhouding van prijs en voorwaarden is veel beter (en als DGA waarschijnlijk uitgezonderd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:45
Rzaan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:30:
[...]

Dus mijn partner die gekozen heeft voor de KOR-regeling (tot € 20.000 per jaar en dus vrijstelling voor de btw) hoeft dan maar € 90 per maand te betalen?
Even van het voorbeeld uitgaan dat ze € 20.000 omzet heeft en geen kosten)

Zou er ook iets van vrijstelling komen als je voldoende eigen vermogen hebt?
Volgens mij klopt het dat je partner dan minder betaalt. Maar de uitkering zal dan ook lager zijn, want die bedraagt een x-percentage van je winst met een maximum van het minimumloon. Na 2 jaar wachttijd. Een zeer karige regeling dus, maar beter iets dan niets denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Ik zie nog steeds niet waarom verzekeren voor arbeidsongeschiktheid verplicht moet worden. Iedereen, zelfstandigen én mensen in loondienst, betalen al voor de bijstand via de inkomstenbelasting. Bijstand is precies genoeg voor iemands levensonderhoud. Wil je meer luxe dan de bijstand dan kun je overwegen om je vrijwillig bij te verzekeren. Er is geen enkele reden om dit verplicht te maken.

Daarnaast hoor ik vakbonden en linkse partijen ongefundeerd roepen dat het niet hebben van een AOV de samenleving op kosten zou jagen. Veel zelfstandigen hebben een buffer, pensioenpot en een huis. Arbeidsongeschiktheid gaat dan voornamelijk ten koste van eigen vermogenspositie en geeft geen extra kosten voor de samenleving. Ik zou onderbouwt willen zien wat de vermogenspositie is van de miljoen zelfstandigen afgezet tegen hoelang zij zonder staatssteun kunnen voorzien in hun levensonderhoud. Zolang dat niet inzichtelijk gemaakt wordt is het voor mij ongefundeerd.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

ari3 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:04:
Ik zie nog steeds niet waarom verzekeren voor arbeidsongeschiktheid verplicht moet worden. Iedereen, zelfstandigen én mensen in loondienst, betalen al voor de bijstand via de inkomstenbelasting. Bijstand is precies genoeg voor iemands levensonderhoud. Wil je meer luxe dan de bijstand dan kun je overwegen om je vrijwillig bij te verzekeren. Er is geen enkele reden om dit verplicht te maken.

Daarnaast hoor ik vakbonden en linkse partijen ongefundeerd roepen dat het niet hebben van een AOV de samenleving op kosten zou jagen. Veel zelfstandigen hebben een buffer, pensioenpot en een huis. Arbeidsongeschiktheid gaat dan voornamelijk ten koste van eigen vermogenspositie en geeft geen extra kosten voor de samenleving. Ik zou onderbouwt willen zien wat de vermogenspositie is van de miljoen zelfstandigen afgezet tegen hoelang zij zonder staatssteun kunnen voorzien in hun levensonderhoud. Zolang dat niet inzichtelijk gemaakt wordt is het voor mij ongefundeerd.
Ik denk met jou, velen anders. Dat is de reden waarom het zo belangrijk is om deze groep tegen zichzelf te beschermen omdat die door gebrek aan inzicht en kennis onvoldoende begrijpen wat de gevolgen zijn voor zowel zichzelf als de samenleving die het mag gaan opvangen.

Je komt pas in aanmerking voor bijstand wanneer je de overwaarde van je koopwoning hebt opgemaakt (ik gebruik dit even als voorbeeld, maar het gaat ook over eigen middelen). Nu is het zo dat om je overwaarde op te kunnen nemen, heb je een goede financiële positie nodig. Met andere woorden, kan is aannemelijk dat je het huis moet verkopen. Nou, veel succes dan maar met het vinden van een passende huurwoning terwijl je op bijstandsniveau verder moet en je arbeidsongeschikt bent. Dat is geen prettig vooruitzicht.

< dit stukje webruimte is te huur >

• jadjong
  • Niet online
ari3 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:04:
Veel zelfstandigen hebben een buffer, pensioenpot en een huis. Arbeidsongeschiktheid gaat dan voornamelijk ten koste van eigen vermogenspositie en geeft geen extra kosten voor de samenleving. Ik zou onderbouwt willen zien wat de vermogenspositie is van de miljoen zelfstandigen afgezet tegen hoelang zij zonder staatssteun kunnen voorzien in hun levensonderhoud.
Het is niet een 1:1 antwoord op je vraag, maar het komt in de buurt. Het CPB heeft een analyse gemaakt van wie er niet in staat is om zichzelf overeind te houden wanneer de omzet abrupt naar 0 daalt.

• ari3
  • Niet online
aex351 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:31:
Je komt pas in aanmerking voor bijstand wanneer je de overwaarde van je koopwoning hebt opgemaakt (ik gebruik dit even als voorbeeld, maar het gaat ook over eigen middelen). Nu is het zo dat om je overwaarde op te kunnen nemen, heb je een goede financiële positie nodig. Met andere woorden, kan is aannemelijk dat je het huis moet verkopen. Nou, veel succes dan maar met het vinden van een passende huurwoning terwijl je op bijstandsniveau verder moet en je arbeidsongeschikt bent. Dat is geen prettig vooruitzicht.
Okee, maar hoe verschilt dit van mensen in loondienst die langdurig arbeidsongeschikt worden? Ook met een WAO-uitkering kan iemand uiteindelijk zijn eigen vermogen moeten opmaken en/of zijn woonsituatie moeten aanpassen aan zijn inkomen. Het punt is dat zelfstandigen al meebetalen aan bijstand en sociale huisvesting middels de inkomstenbelasting. Er is dus al een basisvangnet waardoor er best keuzevrijheid kan bestaan om je niet aanvullend te verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Idd. en reken even mee. Mijn zorgkosten in NL, exclusief AOV zijn ongeveer 19K (premie, ZVW en werkgeversbijdrage die ik zelf moet betalen, maar in loondienst ook van je salaris afgaan).

En de VS kom ik met een collectief (en je mag daar bij een hoop bedrijven ook vrienden en kennissen meenemen op je polis) op 600 * 12 is 7200 uit. Dat geeft me bijna 13K om aov en ww mee te regelen......

Ik zeg absoluut niet dat het daar beter is, maar nogmaals, ergens moet een modus zijn waarin we voor elkaar kunnen zorgen zonder alles weg te nivelleren.

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:02:
[...]

Degene die niet mee hoeven te doen gaan alsnog betalen, want solidariteits bijdrage....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ari3 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:02:
[...]
Okee, maar hoe verschilt dit van mensen in loondienst die langdurig arbeidsongeschikt worden? Ook met een WAO-uitkering kan iemand uiteindelijk zijn eigen vermogen moeten opmaken en/of zijn woonsituatie moeten aanpassen aan zijn inkomen. Het punt is dat zelfstandigen al meebetalen aan bijstand en sociale huisvesting middels de inkomstenbelasting. Er is dus al een basisvangnet waardoor er best keuzevrijheid kan bestaan om je niet aanvullend te verzekeren.
Bijstand is een vangnet wat is opgebracht door anderen. Dat is niet bedoeld voor mensen die zelf een alternatief kunnen bekostigen.

Wanneer een werknemer bang is dat de WAO te laag uitvalt kan hij zich bijverzekeren.

Wat sociale huisvesting ermee te maken heeft begrijp ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:21:
[...]

Bijstand is een vangnet wat is opgebracht door anderen. Dat is niet bedoeld voor mensen die zelf een alternatief kunnen bekostigen.
Die "anderen" zijn ook zelfstandigen die toen ze niet arbeidsongeschikt waren hebben meebetaald aan de bijstand voor "anderen". Waarom zouden zij geen recht hebben op dit vangnet?
Wanneer een werknemer bang is dat de WAO te laag uitvalt kan hij zich bijverzekeren.
Precies! En dat bijverzekeren is op basis van vrijwilligheid, net zoals AOV voor zelfstandigen op basis van vrijwilligheid moet blijven.
Wat sociale huisvesting ermee te maken heeft begrijp ik niet.
Iedereen die wegens gebrek aan voldoende inkomen zijn huidige woning moet verlaten, kan mogelijk aanspraak moeten doen op sociale huisvesting. Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat zelfstandigen ook meebetalen aan sociale huisvesting van anderen en dus ook recht hebben om urgentie als zij gedwongen moeten verhuizen door langdurige arbeidsongeschiktheid.

• Wolly
  • Niet online
ari3 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:28:
[...]
Die "anderen" zijn ook zelfstandigen die toen ze niet arbeidsongeschikt waren hebben meebetaald aan de bijstand voor "anderen". Waarom zouden zij geen recht hebben op dit vangnet?
Nogmaals, bijstand is geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Voor niemand.
[...]
Precies! En dat bijverzekeren is op basis van vrijwilligheid, net zoals AOV voor zelfstandigen op basis van vrijwilligheid moet blijven.
Bijverzekeren op basis van een bestaande verzekering. Zelfstandigen hebben in dit geval niet eens een aov dus valt er niets vrijwillig bij te verzekeren.
Iedereen die wegens gebrek aan voldoende inkomen zijn huidige woning moet verlaten, kan mogelijk aanspraak moeten doen op sociale huisvesting. Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat zelfstandigen ook meebetalen aan sociale huisvesting van anderen en dus ook recht hebben om urgentie als zij gedwongen moeten verhuizen door langdurige arbeidsongeschiktheid.
Zal ongetwijfeld ook zo zijn, ik denk niet dat er verschil zit in urgentietoewijzingen op basis van een voorgaande verdienvorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:36:
Nogmaals, bijstand is geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Voor niemand.
[...]
Bijverzekeren op basis van een bestaande verzekering. Zelfstandigen hebben in dit geval niet eens een aov dus valt er niets vrijwillig bij te verzekeren.
Je lijkt onderscheid te maken zonder het verschil te duiden. Verplicht een premie moeten betalen voor een uitkering is precies hetzelfde als verplicht belasting moeten betalen voor uitkering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ari3 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:41:
[...]
Je lijkt onderscheid te maken zonder het verschil te duiden. Verplicht een premie moeten betalen voor een uitkering is precies hetzelfde als verplicht belasting moeten betalen voor uitkering.
Je lijkt niet te begrijpen dat bijstand de laatste noodgreep is wanneer iemand echt geen andere middelen heeft om op terug te vallen. Werknemers zijn via de WIA hiervoor verzekerd. Om te voorkomen dat ZZP'ers zonder AOV aanspraak doen op de bijstand is het noodzakelijk dat zij zich ook verzekeren.

Snap je nu het verschil tussen verzekeren en belasting betalen?

Ik betaal namelijk niet graag aan de bijstandsuitkering van iemand die gedurende zijn werkzame leven dacht 'Niet mijn probleem straks'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05
Wolly schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:15:
[...]
...

Snap je nu het verschil tussen verzekeren en belasting betalen?

Ik betaal namelijk niet graag aan de bijstandsuitkering van iemand die gedurende zijn werkzame leven dacht 'Niet mijn probleem straks'.
Zo klinkt solidariteit ineens een fout iets. Dit argument lijkt heel erg op 'ik wil niet het pensioen van de huidige gepensioneerden betalen, terwijl ik niet zeker weet of ik later wel een pensioen krijg'

Belastingen en verzekeringen betalen zijn een bitch, want het wordt uitgegeven aan dingen waar ik niet achter sta. Een goed alternatief is er ook niet echt voor zover ik dat kan bedenken.

Ik heb ook een hele sterke mening over waar de aardgasbaten naartoe zijn gegaan, welke 'goede doelen' overheidssteun krijgen en 'managers' in het onderwijs of zorg die niks toevoegen. Maar ik doe er niks aan en leg mij er maar bij neer hier in ons prachtland.

• C_V_S
  • Niet online
fry77 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:08:
[...]

Idd. en reken even mee. Mijn zorgkosten in NL, exclusief AOV zijn ongeveer 19K (premie, ZVW en werkgeversbijdrage die ik zelf moet betalen, maar in loondienst ook van je salaris afgaan).

En de VS kom ik met een collectief (en je mag daar bij een hoop bedrijven ook vrienden en kennissen meenemen op je polis) op 600 * 12 is 7200 uit. Dat geeft me bijna 13K om aov en ww mee te regelen......

Ik zeg absoluut niet dat het daar beter is, maar nogmaals, ergens moet een modus zijn waarin we voor elkaar kunnen zorgen zonder alles weg te nivelleren.
En dan is er vooral de vraag hoe erg hetzelfde is die zorg :)

Het is een nogal makkelijke vergelijking.

• fry77
C_V_S schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:03:
[...]

En dan is er vooral de vraag hoe erg hetzelfde is die zorg :)

Het is een nogal makkelijke vergelijking.
ik heb naar vergelijkbare polissen gezocht als we hier hebben. EN de Nederlanders gesproken die er al wonen en werken (en die steeds verbaasder zijn over het gebrek aan verschil dat er inmiddels is....). En ja, ik heb zelfs rekening gehouden met de verschillen ind e staten waar ik naar gekeken heb :D Als je ej al zorgen wil maken over het verschil is het hoe bekaaid we er in NL inmiddels vanaf komen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:27
https://www.zzpkiest.nu/ hier staat van alle partijen de informatie rondom ZZP in de partijprogramma's. Hier ook nog een specifieke analsye op de verplichte AOV. https://www.keuze.nl/nieu...erkiezingen-zijn-cruciaal

Zitten toch nog wel wat verschillen tussen partijen, alhoewel de meeste partijen toch een vorm van verplichting willen. Als daarmee dan ook maar de Zelfstandigenwet meekomt en er weer meer opdrachten komen voor ZZP'ers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fry77
och dat ie er komt twijfel ik niet aan, is tenslotte onderdeel van het pensioenakkoord met de bonden (geen idee wat we met die lui te maken hebben, maar soit).

Als ik voor die 171 per maand + solidariteitsbijdrage van het hele wetDBA gezeik af ben: prima. Maar dat zal wel niet :+

• The__Virus
Daar gaat de Zelfstandigenwet ongetwijfeld wel in helpen, i.t.t. de VBAR. Dan verandert de afweging rondom wat een schijnzelfstandige is voor duidelijkheid aan de voorkant en waarbij de wil van beide partijen ook meeweegt en hiërarchische aansturing niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
aex351 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:31:
[...]

Om in aanmerking te komen voor bijstand geldt ook het inkomen en vermogen van (een eventuele) werkende partner. Al met al zijn er zoveel drempels ingebouwd om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering, dat voor (calculerende) zelfstandigen de bijstand een weinig reële optie is als alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:05
The__Virus schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:02:
Dan verandert de afweging rondom wat een schijnzelfstandige is voor duidelijkheid aan de voorkant en waarbij de wil van beide partijen ook meeweegt en hiërarchische aansturing niet meer.
Geen hiërarchische aansturing?
Het is iig een harde eis dat er geen sprake van controle is of kan zijn ..
De afwezigheid van hiërarchische controle

Het gaat hierbij om alle elementen die wijzen op de afwezigheid van directe
hiërarchische controle over een werkende. Hierbij valt te denken aan onderwerping
aan een hiërarchische controle en de blootstelling aan interne sancties,
rapporteringsplicht over de dagelijkse uitvoering van de taken, sancties die zijn
opgenomen in de overeenkomst of negatieve gevolgen (ook al worden die niet
uitdrukkelijk benoemd als sanctie) wanneer de instructies over de organisatie van
het werk niet worden uitgevoerd. Ook het voeren van functioneringsgesprekken
vallen hieronder.
De Zelfstandigenwet maakt onderwerpen explicieter. Je moet trouwens voldoen aan alle toetsen en alle (knock-out) criteria per toets

De wil der partijen is niet een vrijblijvend iets, het is geen intentie. De feitelijke situatie is leidend.
Het gaat om de wil
van de partijen zoals in de overeenkomst is uitgedrukt, op voorwaarde dat die wil
overeenstemt met de concrete uitvoering van de arbeidsrelatie.
Een ieder die lang op basis van inspanningsverplichting en uurtje factuurtje werkt voor 1 opdrachtgever zou weleens nat kunnen gaan op de zelfstandigentoets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
MacDennis76 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:46:
[...]

[...]

De Zelfstandigenwet maakt onderwerpen explicieter. Je moet trouwens voldoen aan alle toetsen en alle (knock-out) criteria per toets

De wil der partijen is niet een vrijblijvend iets, het is geen intentie. De feitelijke situatie is leidend.

[...]

Een ieder die lang op basis van inspanningsverplichting en uurtje factuurtje werkt voor 1 opdrachtgever zou weleens nat kunnen gaan op de zelfstandigentoets.
Daarom moet het ook geen zelfstandigentoets zijn, maar een ondernemingstoets. Er zijn genoeg kleinere clubs die maar 1 (soms ook nog een overheids) opdrachtgever hebben of 90% omzet bij 1 opdrachtgever halen, gewoon omdat ze een bepaalde expertise hebben. EN hé, die check is er al, want een bedrijf is alleen een bedrijf als er van potentiele winstgevenheid sprake is :)

Overigens heb ik het idee dat rechters wel meer naar de wil der partijen kijken en wat er in het contract staat dan de BD.

En dan is het maar een klein stapje naar 1 van mijn eerdere punten. Als 80% van je omzet B2B op uurbasis is, dan doe je dat maar vanut een rechtspersoon (weg gunsige aftrekposten met een hoogtarief, eerlijk toch :+ ) en als je dan ook de uitzonderingspositie van de DGA v.w.b. pensioen en AOV schrapt, heeft geen enkele belanghebbende nog wat te klagen.

Wat dan overblijft zijn de zzp freubelaats die af en toe iets doen, of degene die voor particulieren werken en hier dus helemaal buiten vallen. DGA loon zorgt ervoor dat de BV niet als ontwijkingsmiddel word gebruikt. En de hog tarieven lui als notarissen en artsen gaan vanuit fiscale optimalisatie toch wel naar een BV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
MacDennis76 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:46:
[...]

[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik zei het verkeerd. Ik bedoelde de organisatorische inbedding.
Voor de toetsen hoef je niet aan alle criteria te voldoen. Het is lang niet altijd zwart-wit. Bij het Uber arrest is er ook gekeken naar de omstandigheden rondom ondernemerschap en wordt er dus een balans opgemaakt. De balans moet de goede kant uitslaan. Dat is het geval als je aan alle voorwaarden voldoet, maar ook als je aan een enkele niet zou voldoen. Er zal altijd naar de context, en de werkelijke situatie, moeten worden gekeken. Edit: bij de Zelfstandigenwet dus niet meer. Je hebt helemaal gelijk (zie mn volgende bericht).
[...]

Dat zou kunnen. Zou ook kunnen van niet. Zoals jurispredentie uitwijst hangt het van de omstandigheden af.
Heel veel IT-opdrachten zouden prima door ZZP'ers kunnen worden gedaan, waar nu opdrachtgevers zich terugtrekken en dat alleen nog bij detacheerders uitzetten. Met wat inspanning kunnen veel opdrachten ietwat anders worden geformuleerd en ingevuld, waardoor het prima mogelijk blijft. Zie dus bijv het Uber arrest. Uber heeft zowel mensen in dienst als ZZP'ers die exact hetzelfde werk doen. Dat het de core business is of dat veel mensen hetzelfde werk doen, hoeft dus niet noodzakelijkerwijs schijnzelfstandigheid te betekenen. Het lastige is dat deze term nu heel snel ergens opgeplakt wordt, terwijl wetgeving en jurispredentie (en dus de afweging van omstandigheden) bepalen of iets wel of niet door een ZZP'er kan worden opgepakt. Nu wordt deze term te pas en onpas gebruikt, waardoor opdrachtgevers de opdrachten dus maar bij detacheerders uitzetten, terwijl dat lang niet altijd hoeft. De onduidelijkheid en onzekerheid maken juist dat er veel discussie blijft en men nu maar aan de veilige kant gaat zitten. Dat werkt ontwrichtend voor veel freelancers hier. Mijn mening is dat dit lang niet altijd terecht is.

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 14-09-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
fry77 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:59:
[...]

ik heb naar vergelijkbare polissen gezocht als we hier hebben. EN de Nederlanders gesproken die er al wonen en werken (en die steeds verbaasder zijn over het gebrek aan verschil dat er inmiddels is....). En ja, ik heb zelfs rekening gehouden met de verschillen ind e staten waar ik naar gekeken heb :D Als je ej al zorgen wil maken over het verschil is het hoe bekaaid we er in NL inmiddels vanaf komen
Tja ik geloof je direct want ik ken alle details niet en ken ook niet veel mensen die er wonen en werken.

Wel onlangs een boek gelezen van een Nederlander die er jarenlang taxi / limo chauffeur was en een uur of 70 per week werkte en geen ziektekosten kon betalen.

Daarnaast zijn er toch legio voorbeelden van mensen die twee banen moeten hebben om rond te komen.

Dan denk ik dat het hier toch een stuk beter geregeld allemaal is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:05
The__Virus schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:04:
[...]
Voor de toetsen hoef je niet aan alle criteria te voldoen. Het is lang niet altijd zwart-wit.
Waar lees je dat? Ik lees wat anders in de memorie van toelichting ..

Over de drie verschillende toetsen.
Deze drie toetsen zijn allemaal even belangrijk; er is geen rangorde en men moet voldoen aan alle drie de toetsen.
Over de zelfstandigentoets ..
De zelfstandigentoets bestaat uit vijf criteria. Een werkende is een zelfstandige
volgens de Zelfstandigenwet wanneer diegene voldoet aan alle onderstaande criteria.
Over de werkrelatietoets ..
De werkrelatietoets is een toets op afwezigheid van gezag/dienstverband. De vier
criteria zijn afkomstig uit het toetsingskader in de Arbeidsrelatiewet in België. De
vier criteria zijn gelijkwaardig aan elkaar. Er moet aan alle vier criteria zijn voldaan
om buiten dienstbetrekking te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
Wow goed dat je het noemt. Dat had ik niet scherp. Dan zou dit wetsvoorstel juist een verslechtering kunnen betekenen. Ondanks dat ik voor mijn klussen hier aan voldoe, zien werkgevers dat mogelijk anders en blijven klussen dus mogelijk uit.
De voorwaarden zijn wel scherper. Het is voor IT-opdrachten denk ik vrij eenvoudig te regelen dat hieraan wordt voldaan. Het is vooral zo jammer dat de afgelopen tijd zo verstorend heeft gewerkt en hierdoor opdrachten wegvallen. Zelf nog geen last van, maar je ziet wel de terughoudendheid en minder aantal opdrachten uitgezet.

[ Voor 91% gewijzigd door The__Virus op 14-09-2025 19:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennisweb
https://archive.is/OffTI

Ik moet eerlijk bekennen: ik snap heel goed hoe deze ondernemers zich voelen. Of ze nou een groot bedrijf hebben en DGA zijn of een simpele zzp'er zoals ik.

Ik ben het gedoe rondom ondernemers ook al een tijdje beu. We worden heel vaak neergezet als mensen die amper belasting betalen, allerlei voordeeltjes hebben en de samenleving een poot uitdraaien. Er is amper waardering en bij de handhaving is de Belastingdienst niet geneigd om je te geloven. Dat is trouwens ook met niet-ondernemers zo. Zodra de Belastingdienst termen als 'afpakjesdag' gaat bezigen, is wat mij betreft het einde zoek.

Als ik dan zie hoe er met ons wordt omgesprongen, is dat ronduit belachelijk. De VAR werd afgeschaft en zodra de DBA er was, duurde het niet lang totdat er een moratorium op kwam. Daarna hebben we jaar na jaar in onzekerheid geleefd over wanneer het moratorium zou worden opgeheven en wat dat voor ons zou gaan betekenen. We moesten en zouden NSC stemmen, in de illusie dat er dan wel 20 Pietertjes zouden opstaan. Het enige Pietertje stapte uit de politiek en de andere leden bleken vooral heel goed in terugvluchten naar het CDA bij enige tegenslag.

Ondertussen is het moratorium eraf en is er nog geen duidelijkheid. Alles laten we over aan de rechtspraak en dan is het nog steeds afhankelijk van welke rechter je zaak behandelt. Dan komt de minister met de VBAR op de proppen, wat alleen maar een herhaling van het Deliberoo-arrest is. Maar je kunt op basis van jurispredentie een uitspraak doen als rechter. Daar is geen herkauwde wet voor nodig.

Dan komen er partijen als CDA, VVD en D66 aanzetten met een Zelfstandige wet, waarbij je aan alle criteria moet voldoen, en er geen weging meer is. Gevolg: er is duidelijkheid, maar je kunt alleen in zeer zeldzame gevallen nog zzp'er zijn.

Snap dan heel goed dat er veel ondernemers zijn die het buitenland gaan verkennen of er zelfs gaan wonen. Ik heb ook een plan B ontwikkeld, voor het geval zzp'en hier niet meer kan of mag. Ik ga zeker niet mijn buffer verkwisten en dan de bijstand in. Daarvoor ben ik te veel ondernemers. In plaats daarvan bouw ik een buffer op, zodat ik hier weg kan, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dennisweb schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:24:
https://archive.is/OffTI

Ik moet eerlijk bekennen: ik snap heel goed hoe deze ondernemers zich voelen. Of ze nou een groot bedrijf hebben en DGA zijn of een simpele zzp'er zoals ik.
En “to add insult to injury “: ondertussen allerlei regelingen versoberen en afschaffen, zoals zelfstandigenaftrek en oudedagsreserve. Maar wel een verplichte AOV gaan eisen. Ondertussen is je onderhandelingspositie ook zwakker door minder aanbod en is het dus lastiger om inflatiecorrectie en hogere kosten te verdisconteren in je tarief. Er valt heel wat te mopperen ;)
Ik hoop echt dat mijn startup vanaf volgend jaar inkomen op gaat leveren want ik ben het uurtje factuurtje zat. Om meerdere redenen hoor, maar dit helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:57
Scherpe toevoeging. Treurig eigenlijk wel. Hier staat het onderzoeken van VNO-NCW:
https://www.vno-ncw.nl/fo...teleurgesteld-in-politiek

Hopelijk voelen de partijen dit ook. Maar gekke is natuurlijk dat een partij als VVD dit aan zou moeten spreken, maar uiteindelijk zijn ze de veroorzaker... dus ik snap die onrust van ondernemers wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@MacDennis76 Je hebt gelijk. Je moet aan alle criteria voldoen. Dus als je aan een van de criteria niet voldoet, is het game over. Ik denk dat 90% van de zzp'ers er dan wel mee kan stoppen.

Al zullen woorden als 'substantieel' moeten worden gedefinieerd. Bijvoorbeeld: je moet 70% van je huidige inkomen straks als pensioen hebben. Want mijn fysiotherapeut legt 200 euro per maand in en spaart de rest in crypto. Een ander betaalt 500 euro per maand als pensioen inleg. Wie is er dan 'substantieel genoeg' bezig?

Maar ik denk dat je bij pensioen inleg toch minimaal 500 euro per maand moet inleggen. Dat is wat de overheid zelf adviseert. Dat leg ik ook niet in en dan is het voor mij dus wel meteen klaar, want ik voldoe niet aan ALLE criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Tja wellicht dat dan zelf een detacheringsconstructie opzetten met een STAK uitkomst kan bieden: https://www.deondernemer....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Maar zou wel van de zotte zijn als dat nodig zou zijn. Maar dan voldoe je in de meeste gevallen, want: je voldoet aan Waadi, kunt een G-rekening hebben, je bent geen DGA, draagt loonbelasting af en je bent in dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
The__Virus schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:45:
Tja wellicht dat dan zelf een detacheringsconstructie opzetten met een STAK uitkomst kan bieden: https://www.deondernemer....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Maar zou wel van de zotte zijn als dat nodig zou zijn. Maar dan voldoe je in de meeste gevallen, want: je voldoet aan Waadi, kunt een G-rekening hebben, je bent geen DGA, draagt loonbelasting af en je bent in dienst.
De enige die hier volgens mij blij van worden zijn de notaris en de "juridisch aandeelhouder" aan wie jij je bedrijf weggeeft. Je kunt je voorstellen dat die juridisch aandeelhouder van de fa. Noorderzon is, bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
proatjeboksem schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:56:
[...]

De enige die hier volgens mij blij van worden zijn de notaris en de "juridisch aandeelhouder" aan wie jij je bedrijf weggeeft. Je kunt je voorstellen dat die juridisch aandeelhouder van de fa. Noorderzon is, bedoel ik.
als het opgezet wordt als een werkende variant van Uniforce hebben ze alleen besluitrecht, geen winstrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
proatjeboksem schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:56:
[...]

Volgens mij staat er juist dat je het zelf kunt aanvragen, maar ze noemen ook twee voorbeelden van partijen die dat als dienst leveren. Maar het stuk is in elk geval geen handleiding, zelf ben ik niet in dit soort dingen onderlegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:16

ralpje

Deugpopje

fry77 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:48:
[...]

als het opgezet wordt als een werkende variant van Uniforce hebben ze alleen besluitrecht, geen winstrecht
Dus je geeft je bedrijf weg. Want zij besluijten wat er met je bedrijf gaat gebeuren.

Het is vrij simpel: zolang je als ondernemer zelf een meerderheidsbelang hebt, kijkt de belastingdienst door dit soort structuren heen. Als je geen meerderheidsbelang meer hebt, is het jouw bedrijf niet meer.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
ralpje schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:01:
[...]

Dus je geeft je bedrijf weg. Want zij besluijten wat er met je bedrijf gaat gebeuren.

Het is vrij simpel: zolang je als ondernemer zelf een meerderheidsbelang hebt, kijkt de belastingdienst door dit soort structuren heen. Als je geen meerderheidsbelang meer hebt, is het jouw bedrijf niet meer.
Precies, en als ze naar de noorderzon vertrekken met jouw bedrijf (en centen) is er geen Kees van der Spek die er voor je achteraan gaat. En dan zul je zelf maar een product ontwikkeld hebben, waar zij ineens intellectueel eigenaar van zijn.

Mss kun je dan wel een lekkere e-klasse leasen op naam van dat bedrijf.... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:30
Je kan een hele mooie exotische oplossing verzinnen waardoor je de opdracht helemaal DBA-proof zou kunnen uitvoeren. Probleem blijft echter dat de opdrachtgevers geen zin in mogelijk juridisch gedoe hebben en de hele opdracht niet aanbieden aan freelancers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
rool schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:48:
Je kan een hele mooie exotische oplossing verzinnen waardoor je de opdracht helemaal DBA-proof zou kunnen uitvoeren. Probleem blijft echter dat de opdrachtgevers geen zin in mogelijk juridisch gedoe hebben en de hele opdracht niet aanbieden aan freelancers.
Maar ach, met zo’n uniforce constructie ben je gelukkig toch geen freelancer meer. Probleem opgelost toch?

Pagina: 1 ... 641 642 Laatste