Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +4Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Mede-auteur:
  • Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-09 12:54

Bonsaiboom

Naar aanleiding van de recente discussie in het topic "Wat verdient een ICT-er gemiddeld" richt ik een apart topic op om te praten over allerlei onderwerpen rondom het freelancen, zonder een opsommingstopic te verstoren met allerlei discussies.

Ik denk aan de volgende onderwerpen:

- freelancen in de ICT: waar te beginnen
- hoe staat het met de markt; hoe kom je aan je projecten
- VAR verklaringen; payrolling, VAR-ROW of VAR-WUO
- belastingen
- administratieve zaken, verzekeringen, hypotheken en andere dingen waar ZZP-ers mee te maken hebben
- auto; leasen, in de zaak of prive rijden
- uurtarieven en vooruitzichten

ZZP-ers, freelancers, ondernemers, laat van jullie horen!

EDIT: Een paar nuttige links voor wie zich orienteert op het freelancen:

* Kamer van Koophandel: BV of eenmanszaak

Deze pagina geeft een korte opsomming van de verschillen tussen de twee meest gebruikte rechtsvormen.

* Kamer van Koophandel: de VAR

Vooral van belang als je op uur-factuur basis aan de slag gaat bij een klant. De belastinginspecteur moet je relatie met de klant beoordelen. Is het een dienstverband? If het bijklussen? Of is het ondernemerschap? Aan dit oordeel kunnen grote gevolgen zitten. De VAR verklaring moet hierin wat helderheid scheppen. Deze pagina geeft wat overzicht over de verschillende types VAR.

* Een pagina van antwoordvoorbedrijven.nl met een overzicht van de fiscale regelingen voor ondernemers met een eenmanszaak.

* Last but not least, het boek door Ger Apeldoorn over zijn ervaringen met freelancen en de weg daarnaar toe. De eerste 12 pagina's zijn gratis als PDF te lezen op de site.

t_captain wijzigde deze reactie 02-10-2011 21:51 (47%)
Reden: Nuttige links voor aspirant-freelancers

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 06-09 19:42
Ik werk parttime voor mijzelf als ontwikkelaar en wordt dus ingehuurd voor "kleinere"projecten als Access databases, webbased applicaties en dataconversies. Omdat deze projecten definieerbaar zijn als een product verkoop ik dus een product ipv dat de klant mij per tijdseenheid inhuurt. Dit heb ik toen ik voor mijzelf begon gecheckt bij de belastingdienst.

Punt is alleen wel dat ik dus het product en de verwachting van mijn klant goed moet afkaderen, zodat het begrijpelijk is voor mijn klant dat alle extra functionaliteit meerwerk is.
Ik doe dit nu +/- 2 jaar en heb tot nog toe geen problemen hiermee gehad.

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ctor
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 02-08-2012

ctor

Dormito ergo sum

Is het misschien een idee om de topicstart op te leuken met wat informatie voor mensen die er over denken ZZP'er te worden?

When I had journeyed half of our life's way, I found myself within a shadowed forest, for I had lost the path that does not stray.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Op de site van ESSET vind je ook bruto-netto calculatoren. Helaas niet van 2010, maar 2009 voldoet aardig voor de beeldvorming.

Hou in ieder geval rekening met de volgende kosten die je van je bruto omzet moet betalen
1. pensioen
2. arbeidsongeschiktheidsverzekering
3. aansprakelijkheidsverzekering
4. zakelijke en administratieve kosten (inschrijving KvK, eventueel administrateur etc)
5. computer, software, telefoon en internet (hosting)
6. zakelijke reiskosten
7. cursussen en overige uitgaven aan de ontwikkeling van je persoon en bedrijf

Als je de zakelijke kosten een beetje binnen de perken weet te houden, kom je ergens tussen de 10.000 en 18.000 euro uit. (vooral afhankelijk van hoe hoog je de verzekering vaststelt voor AOV en pensioen, verder van je cursusbudget en zakelijke reiskosten).

Tenslotte moet je rekenen met een realistisch aantal declarabele uren per jaar. Je moet rekening houden met: feestdagen (+- 6 per jaar), vakantiedagen (net zoveel als je wilt), cursusdagen, ziekte, dagen die je vrij neemt om zakelijke dingen te regelen en leegloop. Een jaar bevat in totaal 261 werkdagen. Met al die factoren eraf kom je ergens rond de 200 uit.

Maar er zijn ook leuke fiscale voordelen te halen als je aan de normen voldoet om als "echte" ondernemer gezien te worden. Startersaftrek (3 jaar lang 2100 euro aftrekpost in IB box 1). Zelfstandigenaftrek (ongeveer 4500 euro aftrek per jaar). MKB-winstvrijstelling (12% van de resterende winst valt buiten je belastbaar inkomen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pompatus
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-03-2012
M.b.t. aov.

Drie jaar geleden, op dat moment was ik bijna 3 jaar zzp-er en de omzet was zeer goed, verdiepte ik mij in de premie en dekking van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.

Premies bleken erg hoog, dekking leek nogal discutabel. Ik had besloten toch voor een AOV te gaan en na mijn vakantie in het buitenland een keuze te maken uit de offertes die ik in huis had.

2 dagen na terugkomst uit het buitenland, op weg naar mijn klant, kreeg ik een ernstig ongeval op de snelweg. Bijna een jaar uit de roulatie, geen inkomen. Nog geen jaar na weer enigszins (part time) op gang gekomen zakte de economie in. Weinig inkomen. Nauwlijks op weg naar economisch herstel werd ik getroffen door een hartinfact, als gevolg van schade van het ongeval. Weer geen inkomen.

De gevolgen zijn dramatisch. Te veel een snotterverhaal om hier op te dreunen.

Les: Enig vorm van inkomensverzekering is een MUST, ik denk zelfs als je geen gezin hebt.
Hypotheek, of huur, (lease) auto e.d. moeten toch betaald blijven worden.

Mijn advies is verzeker je op zijn minst voor een minimaal benodigd inkomen. Denk niet dat bijstand een optie is. Vaak zijn de verplichtingen die je je dan pas realiseert meer dan je bijstandsuitkering kan dekken. Bovendien kun je je afvragen of rekenen op een bijstandsuitkering maatschappelijk wel helemaal kies is als het is om premie te besparen. Voor hen die die vraag zouden willen stellen: nee, ik heb geen bijstandsuitkering. Is ook niet mogelijk in de huidige situatie, tenzij ik mijn zzp-onderneming zou beeindigen. Maar dat biedt naar mijn idee niet eens echt een oplossing.

Zoek een verzekering met passende voorwaarden (persoonlijk). Overweeg een inkomensverzekering ipv een arbeidsongeschiktheidsverzekering. En om de premie zo laag mogelijk te houden kun je, zoals gezegd, overwegen je te verzekeren voor een voor jou minimum benodigd inkomen. Ga ervoor zitten en maak een lijst van je verplichtingen (denk daarbij ook aan zaken als lease auto). Bekijk wat je in geval van nood zou kunnen besparen (beeindiging van overeenkomsten, denk wel aan evt. boetes), bepaal je benodigd budget voor levensonderhoud, en stel zo jouw persoonlijk minimum benodigd inkomen (mibin) vast. Stel vervolgens een balans tussen je mibin en je gewenste inkomen (wees realistisch), maak tussen die bedragen een afweging op de daaraan gekoppelde verzekeringspremies.

Hoop iemand hiermee te hebben geholpen. Want als je zoals ik moet zeggen: Had ik nou maar...,
tja, bittere pil.

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-09 12:54
quote:
Bender schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 17:33:
@t_captain
Je hebt volgens mij echter niet in acht genomen dat je als ondernemer/freelancer geen gebruik mag maken van de sociale voorzieningen in Nederland? Denk aan arbeidsongeschiktheid en werkloosheidswetgevingen.

Ik heb gekeken wat er gevraagd wordt bij de hogere classes, daar iets onder gaan zitten als starter.
Maar zeker niet kijken naar wat er gevraagd wordt op websites als sitedeals of freelance.nl daar zitten voornamelijk hobbyisten met euroknallers.
Hij noemt een AOV, arbeidsongeschiktheidsverzekering, die meestal beter dekt dan de WIA. Werkeloosheidswetgeving moet je zelf opvangen dmv reserve. Je kan niet zoals in loondienst met een reserve van 3-5k rondrennen nee, je hebt wel iets meer buffer nodig.

• LePlatDuJour
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:22

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Vraagje aan de mede-zzp-ers (getriggerd door het ontvangen van de halfjaarresultaten): hoe hoog zijn jullie bedrijfskosten als deel van de netto-omzet, en wat maakt daar het grootste deel van uit?

En: hoeveel geef je uit aan opleidingen?

Voor mij zijn de bedrijfskosten 11,5% van de omzet (1e half jaar 2014), waarbij het grootste deel kantoorkosten zijn (5,08%; hieronder vallen opleidingen en automatiseringskosten).

Om mezelf relevant te houden mik ik op het besteden van 10% van de omzet aan opleidingen; dit jaar is dat Lean (Green belt, inmiddels) en straks Scrum Master (bij Zilverline, waar ik hier goede verhalen over gelezen heb).

Jullie?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik betaalde iets van 1000 euro voor het eerste jaar, nu 2500 ofzo.

Maar wel verzekerd voor 45k of 50k geloof ik.

Ik heb het advise traject gewoon gedeclareerd. Premie is ook aftrekbaar.

http://www.arbeidsongesch...gen.org/belasting-aov.php
quote:
Tot 31-12-2012 was fiscale aftrekbaarheid ook van toepassing op de provisie en eventuele advieskosten en afsluitkosten die u aan een tussenpersoon betaalde, waarvoor de factuur als fiscale bewijslast gold.

Met de intrede van het provisieverbod per 1 januari 2013 is de aftrekbaarheid van advieskosten en afsluitkosten vervallen. De provisie die in lopende, voor 1 januari 2013 afgesloten arbeidsongeschiktheidsverzekering zit 'ingebouwd' is nog wel aftrekbaar en vindt u (niet apart gespecificeerd) terug in de opgave die de verzekeringsmaatschappij u toestuurt na afloop van het jaar. Dit bedrag kunt u opnemen in uw aangifte IB.
Ik heb hem in 2012 afgesloten, dus dat zou best kunnen.

• MB83
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21-09 20:11
Hoe gaan jullie om met je buffer? Houden je een netto of een bruto buffer aan?

Zelf heb ik nu een 4 maanden (netto) buffer en vind dat eigenlijk wel genoeg qua opbouw. Prive heb ik namelijk ook nog een spaarbuffer.

Laten jullie je buffer maandelijks toch nog groeien, of hebben jullie net zoals ik gespaard tot een bepaald bedrag?

• .Gertjan.
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13-08 20:17
quote:
vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:46:
[...]

Is dat zo ? Ik ken hier een collega ZZPer die ook zoiets heeft gedaan. Hij zit nu bij een klant en doet iets met ontwikkeling van een netwerk protocol. Al die uren die hij maakt voor de klant schrijft hij voor WBSO.

Ik zit voor diezelfde klant software te schrijven voor een bepaald modem/radio. Ben wel benieuwd of ik die uren ook kan schrijven voor WBSO. Ik lees wel het volgende :
Zelf aansturen is natuurlijk een ruim begrip. In principe is de persoon die de werzaamheden uitvoert de gene die S&O kan aanvragen en niet de persoon wie het project "bezit". Dit levert best interessante problemen op bij projecten waar een deel via outsourcing/contractors gebeurt. De contractors kunnen dan S&O aanvragen, maar de eigenaar niet. Dat heeft een nadelig gevolg voor de eigenaar, daar hij ook de innovatiebox niet kan toepassen.

Voor een ZZP-er/IB-ondernemer is het best goed te doen om een aanvraag in te dienen, ik heb dat in het verleden ook gedaan. Wel is het zo dat je minimaal 500 uur moet besteden en dat het bedrag wat gehanteerd wordt forfaitair is (dus meer dan 500 uur levert niets extra's op).

Zodra je binnen het project zelf innovatie toepast in de vorm van ontwikkeling kan je dat prima onder S&O kwijt, mits je kan aantonen dat het project wat wordt uitgevoerd innovatief genoeg is om te classificeren als S&O project.

Overigens speelt er binnen S&O op dit moment een mooie discussie over welk werk nu onder de regeling valt in IT projecten. Het lijkt erop dat S&O voor IT nooit echt goed is uitgedacht en veel dingen tussen wal en schip vallen. Voorheen gold de visie dat enkel het ontwikkelwerk classificeerde, maar bijvoorbeeld functional designs of bug fixing niet (en zelfs "dom" werk zoals een db opzetten zou niet onder de regeling vallen). Hierover is recentelijk een rechtszaak gevoerd waarin het oordeel was dat die wel (voor een deel) in aanmerking kwamen. Helaas zie je dat die uitspraak nog niet helemaal door lijkt gedrongen bij de beoordelaars (die sowieso onderling vaak niet op een lijn lijken te liggen) en er dus soms verkeerde informatie wordt gedeeld of projecten worden afgewezen.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18-09 14:24
Iemand tips waar ik als .NET developer (web, mobile, cloud) part-time freelance-opdrachten kan vinden? Ik heb momenteel tijd over dus ik zou graag wat werk doen in de avonden en weekenden, maar veel opdrachten vereisen dat je full-time werkt, of op locatie.

Die freelancewebsites lijken me niks, dat is alleen maar een race to the bottom waar goedkope indiërs alles winnen.
Ik zie iemand met 0 ervaring met ondernemerschap; schijnbaar is het plan geboren vanuit de vraag naar een subco. Vandaar dat ik payrolling zou overwegen.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 12:56
Ik ben van 38 dagen naar 10-14 weken vakantie gegaan, bevalt prima! 3 a 4 weekjes rond kerst, 3 a 4 weekjes in de zomer, 2 weekjes lente, weekje herfst. Juist omdat ik niet meer vast zit aan "hoeveel dagen heb ik nog?" neem ik vrij wanneer en hoelang ik wil. Netto inkomen is nog steeds verdubbeld (vakantie meegenomen), dus waarom niet?

pirke wijzigde deze reactie 12-11-2015 17:39 (3%)

• pirke
Zelf zit ik bij Movir voor de beroeps AOV, van oorsprong alleen voor medici, nu ook voor zakelijke professionals. Hun voorwaarden zijn zeer goed. Niet de allergoedkoopste op de lange termijn, maar wel de beste prijs/kwaliteit (persoonlijke mening).

Als je jong bent dan is de premie overigens wel erg concurrerend, tot de 45-50 stijgt de premie elk jaar. Starters krijgen ook nog eens 5 jaar starterskorting.

Ik was 33 toen ik hem afsloot, met een uitkering van 60k per jaar in geval van ziekte langer dan 6 maanden, dekking tot 65 jaar, CBS indexering na uitkering en betaal voor het eerste jaar 1600 euro. Die premie is ook nog eens aftrekbaar... ik noem dat bijna gratis verzekerd :) Zeker als je het vergelijkt met een loondienst AOV.... bleh

De premie loopt langzaam op tot 5300 euro als ik 47 ben, maar tegen die tijd heb ik de verzekering al lang niet meer nodig. Ik gok dat ik hem tot mijn 40e ofzo aanhoud, daarna heb ik toch al genoeg eigen vermogen om sowieso te stoppen met werken. Een lage premie in de eerste paar jaar (1600-3300 tot mijn 40e) met uitstekende dekking past daar prima bij om alle risico's af te dekken voor dat ene rampscenario.

Ze werken alleen niet rechtstreeks met klanten, er moet een tussenpersoon tussen zitten. Afsluiten op basis van execution only kostte mij 200 euro. Die tussenpersoon was wel even zoeken, de meesten rekenden 300-500 euro voor execution only 8)7

Een tip: lees je goed in in alle mogelijkheden:
- welke wachttijd/eigen risico wil je?
- verzekerd bedrag? normaal inkomen of vind je een basis inkomen genoeg?
- indexering voor en/of na uitkering?
- premie per maand of per jaar (flink goedkoper)?
- maandelijks/jaarlijks opzegbaar of meteen 5 jaar vast (flink goedkoper)?
- uitkering vanaf 25/50/75/100% arbeidsongeschikt?
- "gewone" AOV (wil je niet) of beroeps AOV (wil je wel)?
- ... veel variabelen

Vanwege die vele variabelen wordt vaak een tussenpersoon aangeraden, maar als je genoeg hersens hebt en je wilt je erin verdiepen dan is alles ook op internet te vinden. Blind afgaan op een willekeurig advies zou ik sowieso niet doen, maar dat ben ik :) Gewoon lekker alles zelf uitzoeken en dan de goedkoopste tussenpersoon erbij zoeken om het aanvraagformulier door te sturen...

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
Canaria schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:29:
Mochten hier nog meer vrouwen aanwezig zijn: bij Movir krijg je rondom de bevalling 16 weken lang je verzekerde bedrag uitgekeerd. Netto. En zonder wachttijd van bijvoorbeeld een jaar.
Voor vrouwen met kinderwens dus een no-brainer.
Voor mannen dus een hint om bij deze verzekeraar weg te blijven want ze verkwanselen jouw premie aan dingen die niet als ziekte gekwalificeerd kunnen worden. Een lagere premie en geen uitkering na bevalling lijkt me een betere deal.

"And do you think that unto such as you, a maggot-minded, starved, fanatic crew God gave a secret, and denied it me? Well, well—what matters it? Believe that, too!" - Omar Khayyám

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:27

André

Analytics dude

quote:
ari3 schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:10:
[...]
Voor mannen dus een hint om bij deze verzekeraar weg te blijven want ze verkwanselen jouw premie aan dingen die niet als ziekte gekwalificeerd kunnen worden. Een lagere premie en geen uitkering na bevalling lijkt me een betere deal.
Er zijn ook mannen die wel begaan zijn met het fenomeen zwangerschap ;) Ik vind het in dit geval prima dat ze die regeling hebben.

• .Gertjan.
quote:
t_captain schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:05:
Goede vergelijking. Het bijzondere is dat je een zorgverzekering meestal zelf samenstelt en voor een AOV vast zit aan een adviseur. Terwijl een zorgverzekering complexer is.
Partly true, een zorgverzekering is in principe ook redelijk basic (tenminste de basiszorg), maar je kan hem inderdaad met modules aanpassen. De AOV lijkt op het oog ook redelijk straight-forward, maar toch kan je daar ook met best wat parameters spelen voordat je iets hebt wat past. Denk dat ze eigenlijk wel redelijk gelijk op gaan.

Het onderscheid zit hem er volgens mij in, dat de AOV als een financieel product wordt gezien. Dat is ook de reden waarom de adviseurskosten niet meer mogen zijn opgenomen in het verzekeringsbedrag (net als de kosten vroeger bij je hypotheek). Volgens mij hebben ze hem geplaatst in hetzelfde rijtje als de hypotheekproducten.

Waarom we dan wel zonder probleem hier in NL iedereen een zorgverzekering laten kiezen is mij een raadsel, want dat is iets wat redelijk complex kan zijn en misschien niet echt geschikt is voor de bekende "Henk en Ingrid". Zeker omdat er tegenwoordig vooral reclame wordt gemaakt voor verzekeringen waarbij de "wow-factor" de lage prijs is. En helaas is nog niet iedereen in Nederland op de hoogte van het feit dat goedkoop in sommige gevallen toch wel duurkoop kan blijken...

Wat dat betreft eigenlijk vreemd dat een verzekering voor ondernemers (waarbij je over het algemeen verwacht dat daar enige intelligentie is te bespeuren) minder toegankelijk is gemaakt dan een verzekering welke complex is (en potentieel een hoop extra kosten kan meebrengen) die geldt voor iedereen in Nederland.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Moerk
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:56
quote:
Bobbobbob schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:45:
Ik zit al meerdere jaren als freelance projectmanager bij één opdrachtgever. Daar doe ik verschillende projecten, met een gemiddelde doorlooptijd van circa een jaar. Ik voel mij een ondernemer, werk voor eigen rekening en risico en ben blij met de voordelen die ik geniet ten opzichte van werknemers (denk hierbij bijvoorbeeld aan hoeveelheid vrije tijd, de winst en vrijheid in aanpak van mijn werk).
In het licht van de VAR en de opvolger daarvan, de BGL, maak ik mij echter wel zorgen: zou de belastingdienst deze langdurige opdracht als verkapt dienstverband of schijnzelfstandigheid kunnen zien?

....

Ben benieuwd naar jullie visie hierop!
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Ik ben begin 2014 begonnen als zelfstandig software tester bij een grote bank. Ik zit nu bijna 2 jaar later nog steeds op hetzelfde project en heb overwogen om begin volgend jaar een andere klus te zoeken om geen probleem met de Belastingdienst te krijgen. Mijn huidige opdrachtgever heeft mij echter zo'n goed aanbod gedaan om te blijven dat ik daarmee ingestemd heb. Dit betekent waarschijnlijk weer een project met 2 á 3 jaar fulltime werk.

Er zijn in mijn netwerk diverse freelancers die al meer dan 5 jaar bij dezelfde klant zitten. De meesten maken zich totaal geen zorgen over die situatie. Er zijn ook een aantal die gecontroleerd zijn door de Belastingdienst en die daar zonder problemen doorheen zijn gekomen op basis van hetzij het tarief (> €80 per uur) of door het kunnen aantonen dat het verschillende projecten betrof.

En tóch ben ikzelf er niet gerust over. De overheid wil het aantal schijnzelfstandigen terugdringen en hoewel ik onder die term eerder uitgeknepen timmermannen en PostNL-bezorgers versta, voorzie ik ook dat men zelfstandigen die bijna exact hetzelfde werk doen als mensen in loondienst en langdurig bij één opdrachtgever werken hier ook onder wil laten vallen. Hoewel de afgelopen 10 jaar de Belastingdienst redelijk coulant is geweest verwacht ik dat men in de toekomst een striktere norm gaat stellen. De ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, etc) zijn eigenlijk nooit bedoeld geweest voor deze categorie zelfstandigen. Ook de wet DBA verandert niets aan deze situatie maar maakt het zelfs complexer omdat bij de opdrachtgever er ook een onderscheid zal moeten zijn tussen een interne en externe medewerker (niet alleen op papier, maar ook in de praktijk).

Ikzelf heb besloten om voor mijzelf (en de opdrachtgever) de onzekerheid weg te nemen en de volgende alternatieven af te wegen: Payrolling, Uniforce of ZZP-Vooruit.
Payrolling is relatief duur aangezien in mijn geval een groot deel van mijn inkomsten tegen 52% belast zullen worden. Uniforce en ZZP-Vooruit lijken veel op elkaar. Hoewel ZZP-Vooruit iets goedkoper is heb ik een beter gevoel bij het bewezen trackrecord van Uniforce en ga ik per 1/1/2016 volgens dat concept werken.

bla-di-bla

• pirke
Broodfondsen zijn toch alleen nuttig als je niet zelf een korte termijn buffer aan kunt houden? Iedereen moet toch zonder problemen twee jaar ziekte of geen opdrachten kunnen overbruggen (starters daargelaten)?

Voor lange termijn arbeidsongeschiktheid heb je er niks aan. Daar zit juist het grote risico: kleine kans dat het gebeurt maar mega impact. Dat wil je afdekken met een AOV.

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:05
Hmm mij lijkt zo'n maatschap gedoe. Wat gebeurd er bij gezeik met je andere "maat" ?

Volgens mij is dat uniforce niet zo duur. Een andere collega freelancer zit ook bij uniforce en is erg tevreden !

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Je mag mijn administratie sheet wel gebruiken:

http://1drv.ms/207Sjtb

pvoutput 3600wp

• pirke
Ik heb ook nog een leuk sheetje, zowel 2015 als 2016 staan er in: https://docs.google.com/s...eHtv_WAw/edit?usp=sharing

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:19
quote:
Gé Brander schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:01:
Er zijn maar weinig opdrachten waar je als ZZP'er niet onder gezag valt. Uiteindelijk bepaalt de klant vrijwel altijd wat de ZZP'er moet doen en is er dus een gezagsverhouding.
Ik ben nu 8 jaar ZZP'er en ik moet de eerste klant nog tegen komen die mij gaat vertellen wat ik moet doen. Uiteraard vertellen ze me wat ze willen hebben (eindproduct), wat het budget is, wanneer het klaar moet zijn, etc. Maar wat en hoe ik dat doe, dat bepaal ik toch echt zelf. En ik zit 100% van de tijd bij de klant, op detacheringsbasis zeg maar. Als de klant zou weten wat ik precies moet doen, zouden ze mij niet inhuren maar het gewoon zelf doen. ;) Als specialist voel ik absoluut geen gezagverhouding met mijn opdrachtgevers. Sterker nog, zou ik die wel voelen dan ben ik snel weg.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:48
quote:
pirke schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:05:
Plus dat de belastingdienst het prima vindt als je als eenmanszaak freelancer ook meerdere jaren voor eenzelfde klant werkt.

Zelfs de PostNL bezorgers worden vaak nog als ondernemer gezien terwijl ze zelf graag willen dat er schijnzelfstandigheid wordt geconstateerd.

De belangrijkste factor is of je ondernemersrisico loopt, niet hoeveel klanten je hebt.

Daarnaast: als jij 10 jaar bij die ene klant wilt zitten, waarom ga je er dan niet bij in dienst? Waarom zo'n schijn constructie ophouden via allerlei kromme en dure bochten omdat je bang bent voor de belastingdienst? In welk opzicht voel je jezelf dan nog ondernemer?
Die klant wilt vaak geen personeel meer aannemen omdat de risico´s veel te hoog zijn voor de werkgever.
Ook wil ik niet in loondienst bij de opdrachtgever aangezien ik niet zit te wachten op 25 vakantiedagen maar er graag veel meer neem per jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Fable wijzigde deze reactie 30-01-2016 16:29 (6%)

• Reneger
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:22

Reneger

Wie? IK?

Klopt. Maar hij heeft veel ervaring, veel klanten, etc. En een foutje kan een keer gebeuren. Ben ook niet de moeilijkste daarin.

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-09 22:57
quote:
mindcre8r schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:57:
ja exact, en wat mag je dan verwachten.
ik heb kids die ook naar een kdv gaan, hypotheek, straks de btw enz enz.

Kunnen ze daar allemaal mee rekenen of zit er echt verschil in tussen de boekhouders? of zeggen jullie zelfs neem er 1 met de titel accountant? (hbo AA )
Ik zou verwachten dat een boekhouder zowiewo overweg kan met die zaken, maar zoiets kun je in een kennismakingsgesprek aanhalen.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is er een instituut wat boekhouders erkent. Bij een niet-erkende boekhouder zou ik wegblijven, maar ik weet niet eens of er zo veel bestaan.

Ik zou in de buurt beginnen rondkijken naar een boekhouder. Het heeft geen zin om er eetje in Maastricht te nemen als je in Amsterdam woont. Als je al een boekhouder in je kenniskring hebt zou ik daar zeker eens horen.
Je zou iets meer moeten verdiepen in de statistieken van app downloads.Daar moet wel wat over te vinden zijn. Met die gegevens kun je eeninschatting maken van je kansen. Het is een mooie, grote,
groeiende markt met nauwelijks drempels. Maar wel een enorm drukke markt.

Verder: een halfjaar contract in loondienst is the worst of both worlds. Loondienst geld, zzp zekerheid.

• Canaria
  • Laatst online: 02:51

Canaria

4313-3581-4704

quote:
Marc3l schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:02:
[...]

Weet niet of je al het één en ander hebt uitgezocht maar als zzp-er moet je
- Nog inkomsten belasting betalen
- zelf sparen voor pensioen
- zelf vakantiegeld regelen
- afschrijvingen zoals computer en software ook zelf regelen
- als je weekje ziek bent, geen geld

Dus lijkt allemaal heel hoog als je hier nog niet aan gedacht had :)
Dan nog houd ik makkelijk 2x zoveel over als in loondienst. Netto, dus met de aov-premie, bijtelling van de leaseauto en alle afschrijvingen en overige onkosten er al af.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Marc3l
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
quote:
Canaria schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:49:
[...]

Dan nog houd ik makkelijk 2x zoveel over als in loondienst. Netto, dus met de aov-premie, bijtelling van de leaseauto en alle afschrijvingen en overige onkosten er al af.
Het ging mij meer of Aaitje ook wist (en dat was dus het geval) welke kosten erbij komen kijken, dat het beeld nog wel kan vertekenen met uurloon van werknemer en een ingehuurde zzp-er.

Als ik wel eens mijn uurloon vertel aan niet zzp-ers schrikken ze heel vaak omdat ze die kosten nog niet weten.

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 17-09 20:10

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik zit er al enige tijd over te denken om als freelancer te gaan beginnen in de IT. Ik heb inmiddels 10 jaar werkervaring, waarvan 5 jaar in loondienst en zo'n 5 jaar in de detachering / projectontwikkeling.
Ik ben vrij breed bezig geweest, van java ontwikkeling, tot aansturing van developers, tot xml en databases. Mijn voornaamste kennis ligt bij oracle SQL/PLSQL ontwikkeling (daar heb ik ook een stapel certificaten voor liggen).

Ik heb 2 dingen waarvan ik mij afvraag hoe ik het het beste aan kan pakken:

- De meeste kennis die ik heb zit rondom Oracle. Op zich vindt ik dat ook nog steeds wel leuk om te doen, maar ik heb het gevoel dat Oracle een beetje een dinosaurus begint te worden, en steeds vaker ingehaald wordt door goedkopere alternatieven (mssql,mysql,postgres an de nosql varianten), ik vraag mij af of ik mij niet op een doodlopend pad begeef als ik mij volledig als Oracle developer op de markt ga begeven. Een ander gebied waar ik veel kennis van heb is PHP, ook daar heb ik mijn (ZCE )certificaten van, en ik weet behoorlijk wat van objectgeoriënteerd programmeren, design patterns en heb gewerkt met verschillende frameworks. Eigenlijk is dat ook wat ik écht leuk vindt. Ik zou dus ook best graag in die hoek willen freelancen, maar ik heb het gevoel dat er nogal way hobby programmeurs in die hoek zitten, die voor lage (te) tarieven opdrachten doen. Ik ben bang dat er in die hoek dus niet voor een fatsoenlijk tarief te werken valt. Heeft iemand tips welke richting ik mij het beste op zou kunnen begeven?
- Het zal in het begin best lastig zijn om rechtstreeks opdrachten te vinden. Als je werkt via een tussenpartij, wat zijn dan de gebruikelijke bemiddelingskosten?

Als ik er van uit ga dat ik 4 dagen in de week wil gaan werken (Om ook ruimte over te houden voor administratie, zoeken van nieuwe opdrachten, enz.), een goede aov wil afsluiten en genoeg reserves op wil bouwen voor slechtere tijden en pensioen, dan kom ik met de meeste calculatie tools er op uit dat ik een uurtarief van rond de 70 á 75 ex btw moet gaan rekenen. Is dat haalbaar als zzp-er? (Ik weet dat men momenteel een uurtarief van 125 euro hanteert voor mij)

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:11
quote:
Disclaimer, ben zelf loonslaaf maar wat ik vaak hoor is dat je als freelancer beter een specialist kunt zijn. Je wordt sneller gevonden omdat men op zoek is naar een persoon voor een specifiek ding die men toevallig snel nodig heeft.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:59

franssie

Save the albatross

quote:
AtlonXP1800 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:03:
<>dat Oracle een beetje een dinosaurus begint te worden, <>
Is denk ik deels waar, maar 20 jaar geleden kende ik al een oud IT'er dei ooit cobol betalingssystemen had gebouwd en bij hem was de combinatie van platform en inhoudelijke kennis van het proces een goudmijn.
Nu is Cobol geen DB maar als je je specialiseert kan een platform ook een kans zijn ipv een nadeel. Heb je geen specialisatie dan is alles een nadeel :+

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

In de financiele sector is een 36-urige werkweek de norm, en werkt veel van het kantoorpersoneel 4x9. Als zelfstandige kun je daarin meegaan.

In veel andere sectoren is 5x8 de norm. Ik zou in eerste instantie gewoon die 40 uur gaan werken. Administratieve lasten zijn met 1 a 2 uur per week wel geregeld. Als je op je reistijd let (en dat zou ik iedereen aanraden) dan kun je dat er wel bij hebben. En anders pak je gewoon aan het eind van iedere maand een halve dag vrij. Geen reden om daarvoor 20% van je omzet in te leveren. Als het je zo veel moeite kost, besteed het uit aan een administratiekantoor. Is veel goedkoper ;)

Wat betreft acquisitie: helemaal zelf doen blijft lastig. Ik heb verschillende projecten zelf kunnen landen. Maar op 1 na zijn/waren dat "side gigs". Als je in de situatie komt dat je hoofdproject eindigt en je hebt iets nieuws nodig, dan is het toch vaak sneller om ergens via de een of andere bemiddelaar binnen te komen.

Een tussenweg die voor veel zelfstandigen interessant kan zijn, is om aan te sluiten bij een netwerkorganisatie zoals Future Group of 4Synergy. Dan heb je ook wat comerciele slagkracht (volume, uitstraling, account management), en ik denk dat je er uiteindelijk meer aan hebt dan aan al die bemiddelingsbureaus.

• pirke
Wie heeft er ervaring met het aanvragen van een hypotheek als freelancer in de IT?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:45
quote:
t_captain schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:34:
Waar ga ik mis met mijn gedachten? :)
Dit:

Volgens de 'Regeling aanwijzing directeur-grootaandeelhouder' bestaan er vier categorieën directeur-grootaandeelhouders.

1.Een DGA die, al dan niet samen met zijn/haar echtgenoot, zoveel aandelen bezit dat hij meer dan de helft van de stemmen in de algemene vergadering van de vennootschap vertegenwoordigt. Je hebt dan een meerderheidsbelang en kan niet tegen je zin worden ontslagen.

2.Een DGA die minder dan de helft van de aandelen bezit (minderheidsbelang), maar tóch niet ontslagen kan worden omdat in de statuten is bepaald dat voor een ontslag een versterkte meerderheid in de algemene vergadering (meer dan 71 procent) nodig is.

3.Een groep van meerdere DGA's die allemaal (nagenoeg) evenveel aandelen hebben en daarmee nevengeschikte DGA's zijn.

4.Een DGA die zelf geen aandelen heeft, maar wiens bloed- of aanverwanten (tot en met de derde graag) in totaal minstens tweederde van de aandelen bezitten. Je hebt dan een 'familievennootschap'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
quote:
CodeCaster schreef op maandag 04 april 2016 @ 17:21:
[...]

Dan zit je vast niet in de IT? Beroepsaansprakelijkheid (dus aansprakelijkheid voor schade door fouten in jouw werkzaamheden of advies) is, in ieder geval bij softwareontwikkeling, haast onbetaalbaar. De laatste keer dat ik ernaar keek tenminste.

Edit: dat lijkt nu ineens fors mee te vallen, en is voor zo'n € 1.000 per jaar tot een vergoeding van € 1.000.000 gedekt.

Dat is echter iets wat ik in mijn contracten laat afdekken: opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verifiëren van het correct functioneren van hetgeen door mij wordt opgeleverd.
Freelance IT. Algemene dekking ruim boven een miljoen en beroeps 150k per jaar, waarbij de high-tech, automotive en automatisering niet zijn uitgesloten (wat veel verzekeraars niet willen dekken). In mijn contracten beperk ik de aansprakelijkheid zoveel mogelijk, maar er blijft meestal wel een component van 100k tot 250k aansprakelijkheid over wat bij mij blijft hangen. In de praktijk zul je nooit aangeklaagd worden, maar mocht het toch een keer gebeuren dan heb ik volledige juridische hulp omdat de verzekering ook niet uit wil keren :) Algemene aansprakelijkheid kost 100 euro per jaar. Voor 300 euro extra kreeg ik beroeps dekking erbij. Daar wil ik me best voor verzekeren, dat is samen nog steeds ruim minder dan 1 dag omzet... :)

• Fable
In de ICT komt het wel vaak voor maar als jij, jaar in jaar uit bij dezelfde klant zit op zijn kantoor, werk met zijn computer en software in zijn werktijden dan ben je geen ondernemer.
De belastingdienst ziet jou dan inderdaad liever werken via een detacheerder of via payrol zodat je sociale premies gaat betalen.

Er is een check gemaakt door de belastingdienst en als je die volledig en kritisch invult kan je zien of je ondernemer bent.
http://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Er zijn een aantal algemene overeenkomsten, die kan je voor bijna elke wel functie gebruiken.
Als je het algemene contract neemt, http://www.belastingdiens...vanging_fnv_zelfstandigen en deze aanvult met je eigen eisen dan kan je deze wel voor de meeste werkzaamheden gebruiken.
Als je niet vervangen mag worden zou je kunnen kijken naar het contract met alleen werkgeversgezag, http://download.belasting...geversgez_dv10311z1ed.pdf

Fable wijzigde deze reactie 13-04-2016 09:49 (48%)

• Viper®
  • Niet online
quote:
Fable schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:44:
Je kan het de domste test ooit vinden maar die test is wel de richtlijn voor de controleurs straks en de regels waar de belastingdienst naar kijkt ga je ook niet veranderen. Je zou wel je werkzaamheden zó kunnen aanpassen dat je wel binnen de gestelde regels valt.

Misschien wel je eigen laptop gebruiken met je eigen software.
Enkele dagen niet op kantoor werken.
Vervanging wel vastleggen in het contract.
Dus als ik een paar dagen vanuit thuis werk voor de klant in plaats van op locatie ben ik ineens 'ondernemer', wat een onzin.

Ik snap je punt, maar het komt bij mij allemaal over als onzin politiek.
Zolang jij de juiste antwoorden geeft ben je ineens wel of niet ondernemer.

Overigens maakt het feit dat we hierover discussieren ons allemaal al ondernemer in mijn ogen 8)

Viper® wijzigde deze reactie 13-04-2016 10:58 (5%)

• Fable
Je draagt sociale premies af voor jezelf via de loonbelasting, net zo als bij een normale werknemer.

Ik heb ook een keertje wat informatie aangevraagd over deze BV constructie bij Uniforce en kreeg toen deze berekening, helemaal rechts de constructie van Uniforce.

Het kost je dus aardig wat geld als je onder de 100k verdient.

Fable wijzigde deze reactie 13-04-2016 21:07 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
De kunst is om lef te hebben en net zo lang nee te verkopen tot je iets tegen komt waar je wel blij mee bent. Zorgen dat je genoeg buffer hebt een geniet in de tussentijd van je vrije tijd ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Gewoon zorgen dat je een goed contract opstelt dat voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Die leg je dan voor aan de recruiter en als hij dat niet wilt ondertekenen dan gewoon verder zoeken. In de IT is werk zat te doen als ZZP-er.

Het contract zoals hieronder dus, aangevuld met je eigen eisen.
http://www.belastingdiens...dovereenkomst_tussenkomst

Fable wijzigde deze reactie 24-04-2016 19:32 (44%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 12:43
quote:
Ik hoop dat je als ZZP-er naar je klant toe beter communiceert. Moest het namelijk meermalen lezen voordat ik begreep wat je had geschreven....

Niet als kritiek bedoeld, maar als tip: gebruik leestekens. En lees je post voordat je deze plaatst nog een keer door. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Bij mijn boekhoudprogramma kan ik ingeven vanuit welk land de factuur komt en dan kan ik ook de BTW die op de factuur staat invullen op het scherm, de rest gaat automatisch.

Ander dingetje wat ik wel wil weten is hoe je itunes als zakelijke kosten kan zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-09 21:45
quote:
CT schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:59:
Ok, duidelijk, dus iTunes gaat in 4b op het aangifte formulier omdat het een Luxemburgs (binnen EU) BTW nr is, maar waarom rekenen ze dan trouwens niet gewoon 17% luxemburgse btw en moeilijk het nl tarief?
Digitale diensten moeten verrekend worden tegen het BTW tarief van het land waarin de koper zich bevindt. Apple zal de BTW over jouw factuur ook in Nederland moeten afdragen. Nieuwe regelgeving vanuit de EU die het er helaas niet makkelijker op maakt om digitale services te verkopen.

Als er een Luxemburgs BTW nummer op de factuur staat moet je de BTW via de Nederlandse belastingdienst in Luxemburg terug vragen. Het ex BTW bedrag zet je in je boekhoudpakket als aankoop binnen EU en zo ook in je BTW aangifte.

Hoe je de BTW uit Luxemburg terug kan vragen kan je hier vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Moerk
  • Laatst online: 16:56
quote:
RichieB schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:24:
[...]

Euh, welke onduidelijkeid is er nog dan? Je bent in loondienst bij een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt maar geen DGA bent. Dus je bent geen ZZPer of freelancer meer. Er kan dus nooit sprake zijn van een verkapt dienstverband. Anders zouden alle werknemers van detacheerders opeens een probleem hebben.
Welke constructie bedoel je? Normaliter als je een werkmaatschappij opricht met 3 nevengeschikte aandeelhouders (dus met elk een belang van 33%) is er geen gezagsrelatie want er is geen duidelijk bovengeschikte partij. Doordat er geen gezagsrelatie is heb je in die situatie ook geen dienstverband met je BV. Er kan dan dus wel een dienstverband optreden met je opdrachtgever. Dit hangt dan helemaal af van de omstandigheden hoe je werkt bij je opdrachtgever (hoe het in het modelcontract is geformuleerd). Het is in die situatie dus niet 100% zeker.

De vergelijking met werknemers van een detacheerder gaat mank want die werknemers vallen onder gezag van de directie van het detacheringsbureau en hebben daardoor een dienstverband met dat bureau. Als zij dan voor hun werkgever een klus doen bij een opdrachtgever is het uitgesloten dat er ook daar een dienstverband ontstaat.

Een Uniforce constructie bijvoorbeeld heeft het gezagselement ondervangen doordat zij stemrecht hebben over het aannamebeleid van de bestuurder/directeur (de ZZP'er). Door deze gezagsverhouding (en arbeid en loon) onstaat er als ZZP'er een dienstverband met je Declarabele Uren BV en draag je ook premies af voor WW/WIA/etc. Hierdoor kan er niet ook nog een dienstverband met je opdrachtgever onstaan. In die zin is die constructie 100% zeker.

Het gaat dus allemaal om de 3 elementen Persoonlijke arbeid, Gezag en Loon. Als aan die 3 elementen wordt voldaan dan is er sprake van een dienstverband.
Dit staat overigens volledig los van de beoordeling of je ondernemer bent. Onder de VAR waren die 2 aspecten gekoppeld maar dat geldt nu dus niet meer.

bla-di-bla

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19-09 14:59

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Vanochtend begon een goeie dag; ingeschreven bij het KvK en direct daarna een intake gesprek gehad :) Ging wel goed denk ik!

twitter - keybase

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

quote:
t_captain schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:01:
[...]

Je loopt betalingsrisico bij ziekte, leegloop, onwil van de klant om te betalen en onmacht van de klant om te betalen.
Uiteraard.. en wellicht zijn er nog meer risico's die je van tevoren niet kan zien aankomen.

Het lijkt vooralsnog goed te gaan met mijn start-als-freelancer plan: Ik heb deze week twee aanbiedingen gehad om ergens van start te gaan. Dus nog voor ik officiëeel ben begonnen heb ik al een opdrachtgever moeten teleurstellen dat ik ergens anders een klus ga doen. En dan heb ik nog niet eens gebruik gemaakt van tussenpersonen/recruiters.

Volgende week de overeenkomst tekenen 8)

twitter - keybase

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-09 22:55
quote:
t_captain schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:37:
Met >20 man heeft niemand een aanmerkelijk belang. Je betaalt iedereen minimumloon en daarbovenop een aandelenoptie die op het moment van toekennen aan een aantal strikte voorwaarden is gekoppeld, waardoor hij in het economisch verkeer vrijwel waardeloos zou zijn. Door omzet te genereren, vervul je de voorwaarden van de optie en wordt hij ineens heel waardevol. Die winst is onbelast, behalve dan het vriendentarief van 30% over 4% van de waarde in het economisch verkeer.

Grote puzzel: hoe krijg je een stempel op de fiscale waardering van een incourante personeelsoptie.
Belastingdienst was bij ons (ander type relatie tot de BV, maar ook een optieregeling) zo vervelend en langdradig dat er uiteindelijk een andere aanpak is gekozen. Belastingdienst wil waarde in economisch verkeer vaststellen, oftewel, als dat niet kan aan de hand van een onafhankelijke derden-prijs (verhandeld aandeel) of overige recente transacties, dan zul je een businessplan + 5y forecast moeten afgeven op basis waarvan bijv discounted cashflow oid wordt toegepast om een huidige waarde te bepalen. In bijna geen enkel geval ga je weg komen met een belachelijk lage en onrealistische waardering.

In jouw geval zal dus bijv naar de voorwaarden gekeken worden en ook gekeken worden dat als die realiseerbaar zijn (anders is de waarde toch nul) wat dan de waarde van het bedrijf is en dus van het aandeel. Belastingdienst is niet van gisteren!

Sander wijzigde deze reactie 03-06-2016 15:12 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
Nederland ICT heeft ook prima voorwaarden (en veel goedkoper ook!). De Nederland ICT voorwaarden 2014 heb ik volgens mij zelfs ergens gratis kunnen downloaden. Overigens zullen de meeste (grote) bedrijven of tussenbureaus je algemene voorwaarden afwijzen en hun eigen inkoopvoorwaarden willen hanteren, of simpelweg geen voorwaarden hanteren en gewoon een goed en duidelijk contract opstellen.

ZZP Nederland doet erg moeilijk als je hun abonnement wilt opzeggen... ze willen graag aan stilzwijgende verlenging doen, terwijl dat bij consumenten helemaal niet is toegestaan. Zelfs bij kleine zelfstandigen kan de consumentenwetgeving in bepaalde gevallen worden toegepast (reflexwerking). Toen ik net een paar dagen te laat was met opzeggen wilde ze perse dat ik weer een jaar aan lidmaatschapsgeld ging betalen, en schakelden zeer snel al een incassobureau in. Van mij mochten ze het voor laten komen, dat wilden ze blijkbaar toch niet, en uiteindelijk accepteerden ze m'n opzegging alsnog. Alles bij elkaar heb ik dus geen goede ervaringen met ZZP Nederland.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Mijn eerste overeenkomst als zelfstandige is getekend en wel, maandag beginnen *O*

twitter - keybase

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 13:58
Na een jaar met mijn startup en 2 co-founders elke cent bij elkaar schrapen en 7 dagen in de week werken hebben we eindelijk de volgende stap bereikt en zijn we 3 vacatures aan het openzetten! Yay.
Gek idee om als 23 jarige straks personeel te hebben.

21 juni 2015 ben ik naar Singapore gevlogen om daar samen met mijn co-founders die ik online heb ontmoet een startup te beginnen. Al moest ik noodgedwongen eind December voor een paar maanden terug naar Nederland. Ondertussen ben ik al een tijdje weer terug in Singapore. Geen externe investeringen met de uitzondering van €15,000 van Startup Bootcamp.

In plaats van grote hoeveelheden equity weg te geven voor relatief kleine investeringen zijn wij nu cash positive en gaan wij dat gebruiken voor groei. Al is een seed investment wel een optie voor later.

Martijn19 wijzigde deze reactie 15-06-2016 04:33 (61%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik heb ook te maken met een concurrentiebeding en het is een beetje de garantie van de tussenpersoon dat jij ze er niet tussenuit schopt. Ik probeer wel altijd het beding zoveel mogelijk toe te splitsen tot een afdeling i.p.v. een hele organisatie. En ik zie ook bedingen van 24 maanden, daar heb ik ook geen zin in !

Waar je trouwens ook voor moet opletten is dat de tussenpersoon geen beding opstelt met de opdrachtgever. Zo heb ik bij mijn vorige werkgever (detacheerder) gehoord dat zij voor hun medewerkers een jaar concurrentiebeding hebben en voor hun klanten twee jaar. Dus als jij denkt na een jaartje nog even bij die klant te gaan werken dan heb je mooi pech want zij mogen je niet inhuren !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
quote:
chronoz schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:20:
Kan iemand mij helpen met een lijst van de grote ICT-recruiters (ZZP, Freelance) in Nederland?
Had je al eens gevraagd :+

chronoz in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Arthur
quote:
chronoz schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:14:
Ah dankje, ik sla het even op deze keer, dankje. :)
En om dan te zeggen welke partij de meeste 'vraag' in de markt zet (ik 'meet' ze niet allemaal): maar Between, Pooq en IT-Contracts zijn relatief gezien de grootste. 4-freelancers, Brainnet en Myler zitten daar een stuk onder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 06-08 14:05
Verslag van webinar door o.a. Belastingdienst en Accenture over de nieuwe wet DBA. Bij 42 min worden een aantal concrete voorbeelden genoemd. Bij 52m wordt ingegaan op de vraag of samenwerken in een coöperatie een oplossing is.

YouTube: Webinar: de Wet DBA in de praktijk (met de Belastingdienst & Acc...

kwaazaar wijzigde deze reactie 27-06-2016 09:35 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
kwaazaar schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:15:
Maar wat is in deze kwestie nou het verschil tussen een consultant van een IT bedrijf en een consultant van een eenmansbedrijf? Waarom krijgen consultants van een IT bedrijf hier geen last mee? Die vervullen toch ook vaak vergelijkbaar werk als vaste medewerkers van een IT afdeling van een bedrijf?
Er zijn twee toetsingen:

1. dienstbetrekking
2. ondernemerschap

In principe staan die los van elkaar. De eerste toetst je ralatie met je klant, de tweede toetst de feiten en omstandigheden van je freelance praktijk. Zijdelings hebben de twee wel iets met elkaar te maken: als je een groot deel van je uren in dienstbetrekking maakt, komt je ondernemers-status in gevaar.

Gevolgen (1): als je in dienstverband werkt, heeft je opdrachtgever de plicht om een loonadministratie bij te houden, loonheffing in te houden en premies werknemersverzekeringen af te dragen. Verder heb je voor de omzet het inkomen uit dat project geen recht op ondernemersfaciliteiten. Er zijn uitzonderingen, maar in het algemeen geniet je geen winstvrijstelling over iets wat geen WUO is.
Daarbij moet ik twee dingen opmerken:

(a) afgedragen loonheffing mag worden ingehouden op je factuur / loonstrook. Loonheffing (uitgezonderd eindheffingen) is een voorheffing voor de inkomstenbelasting, wat er door je werkgever / klant is ingehouden mag je zelf verrekenen bij je aangifte.
(b) premies voor de werknemersverzekeringen zijn een verplichting voor de werkgever. Het werkgeversdeel hiervan mag niet worden ingehouden op een loonstrook of factuur. Dit risico ligt dus bij de klant.

Dat is de achtergrond. Dan de vraag wat het verschil is tussen een consultant van een IT-bedrijf of een zelfstandige. Voor toetsing (2) is dat evident. De een is werknemer, de ander is ondernemer. Ketenaansprakelijkheid komt in het eerste geval terecht bij het IT-bedrijf van de consultant en in het tweede geval bij de onderneming, waarbij de belastingdienst bij DGA's door de persoonsgrens heen kijkt.

Voor toetsing (1) is er geen onderscheid. Je kijkt naar de feitelijke relatie tussen klant en consultant. Daarbij gaat het vooral om de eindklant, de plek waar de feitelijke werkzaamheden plaatsvinden. Welke partijen daartussen zitten is niet relevant voor deze toetsing. Je kunt dus ook in een situatie komen dat een consultant van Capgemini als werknemer van Shell moet worden gezien.

Ik denk niet dat de minister van financien dit voor ogen had bij de wetswijziging, ik vermoed van niet. Maar een andere uitleg kan ik er niet aan geven.

Ik vraag me af of de markt dit voldoende beseft.

t_captain wijzigde deze reactie 01-07-2016 09:36 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:09
Alleen maar goed. Als je tijdelijk extra handjes nodig hebt moet het m.i. gewoon mogelijk blijven om freelancers in te huren, ook al ben je het verlengde van een bestaand (devops) team.

(maar seriously, 'ontwikkeld' ?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
quote:
kwaazaar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:01:
Maar dit is als uitbreiding van hun eigen team. Je doet dus hetzelfde werk als eigen mensen. Daarmee lijkt het op het eerste gezicht dus in strijd met de nieuwe wet DBA.
Mooi voorbeeld om te zien dat de wet DBA in dit soort situaties dus geen enkel probleem is 8)

Veel IT-freelancers doen krampachtig over deze wet, maar de freelancende IT-er is/was niet het hoofd doel van deze wet (dat waren de echte schijnzelfstandigen bij de post o.a.). Helaas vallen we er wel onder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Arthur
quote:
Dat ze dat soort opdrachten lekker in hun achterwerk kunnen schuiven. En nog een tip: als je genoeg kennis en kunde hebt, laat freelance.nl lekker voor wat het is en kijk daar niet meer verder.

Hiermee spelen deze "brokertjes" in op de angst omtrent de wet DBA. De echte opdrachtgever betaald gewoon het volle pond, jij krijgt een 'aantrekkelijk maandloon' en de rest steken die zakkenhooi in hun eigen broekzak. Dikke winst voor hun.

_Arthur wijzigde deze reactie 27-07-2016 20:32 (12%)

• pirke
quote:
Ik benader het, 1800 haal ik wel, dan heb ik nog steeds 7 weken vakantie bij een fulltime opdracht. M'n vrouw heeft momenteel maar 5 weken, en alleen thuis zitten is ook weer zoiets... Bij een leuke opdracht werk ik graag, en zelf als ik regelmatig een vrijdagmiddag eerder naar huis ga kom ik gemiddeld nog steeds aan m'n uren.
quote:
t_captain schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:17:
Als een recruiter je op een supergoed project weet binnen te krijgen tegen een tarief waar je alleen van kan dromen, dan mag dat wat kosten.

Ik zou niet gauw 15 inleveren van een project waar de klant niet meer dan 70 betaalt. Maar als de klant 100+ betaalt, prima.
Feit blijft dat ik 30k te veel vind voor het doorsturen van facturen. Het klopt dat alles relatief is aan het klanttarief, maar 10% bovenop mijn tarief vind ik een mooi maximum, en dan alleen als ze ook echt waarde toevoegen. Puur facturen doorsturen heeft voor mij geen waarde. Daarom zit ik nu op een goed project zonder tussenpersoon. Het heeft me twee weken extra gekost om deze opdracht te vinden nadat ik talloze cv schuivers heb afgewezen, maar die twee weken zijn relatief snel terugverdiend nu er geen hap ergens anders blijft plakken.

• .Gertjan.
quote:
gold_dust schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:54:
Na een aantal weken op freelance opdrachten te hebben gereageerd heb ik een aantal bedrijven gevonden, voornamelijk in het buitenland, waar ik zou kunnen beginnen als ontwikkelaar. Een aantal zaken die ik heb kunnen constateren zijn dat er op zich veel vraag is op het moment maar dat er
Lig er zelf alweer een tijdje uit (freelance/eigen bedrijfje van 2010-2015), maar kan (een deel) van je vragen wel beantwoorden denk ik.
quote:
1. veel opdrachten lopen via vage recruitment bureaus,
Dat kan op 2 manieren, het werven via het bureau en de overeenkomst direct tussen jou en de opdrachtgever, of de bemiddelaar is ook tussenpersoon op contract niveau.

Het eerste is meestal omdat het lastig is om als bedrijf de markt op te gaan om een freelancer te vinden. Daarnaast word je volledig overschreeuwd door die partijen waardoor je min of meer verplicht wordt om met ze samen te werken (zelfde werkt in personeelswerving, je wordt volledig weggespeeld door de recruiters die dagelijks tig posities aanbieden en echt als bloedzuigers in de markt te werk gaan).

Het 2de principe (bemiddelaar als contract-tussenpersoon) zie je ook al een paar jaar. Bedrijven willen geen risico lopen (worden ook bang gemaakt) met incorrecte VAR verklaringen. Nu de nieuwe verklaringen eraan komen willen ze nog minder risico nemen (en worden ze nog banger gemaakt door de tussenpartijen), dus profiteren die clubs daar van. Daarnaast is er ook een groot aantal bedrijven welke werken via preferred suppliers en geen overeenkomsten willen sluiten met iedere freelancer. Die hebben vaak zo'n bureau om dat soort contracten af te handelen. Ook de grote IT-consulting firms hebben meestal een dergelijke optie, dan kan je freelancers via hen inhuren (wat voor de freelancer vaak niet echt fijn is omdat de betaaltermijnen worden opgerekt en de tarieven gedrukt worden omdat de tussenpersoon er ook nog aan wil verdienen).
quote:
2. er vaak korte contract periodes van bijv. 3 maanden worden aangeboden,
Dit is vaak omdat ze geen flauw idee hebben hoe lang iets gaat duren. Als je op uur basis werkt zie je vaker kortere termijnen, enerzijds omdat ze geen idee hebben hoeveel tijd er nodig is, maar ook omdat ze zich niet willen committeren aan langere contracten voor het geval je niet bevalt of er andere redenen zijn om het project te stoppen/pauzeren.

Daarnaast is ook niet iedere freelancer happig op langdurige contracten, want je legt jezelf een lange tijd vast, terwijl veel gaan freelance voor de afwisseling.

Daarnaast zou het ook zomaar kunnen dat de tussenpersoon de termijnen kort houdt om na die termijn weer te kunnen cashen. Zou mij eigenlijk niet verbazen, als ik eerlijk ben.
quote:
3. de tarieven nog steeds sterk onder druk staan.
Is denk ik afhankelijk van de markt en sector. Had zelf destijds niet het idee dat de tarieven zwaar onder druk stonden. Je kan niet de tarieven vragen die de grote jongens durven te vragen, maar met een jaartje of 8 ervaring kon je makkelijk 75+ p/u vragen als .NET developer (ook op langdurige projecten).
quote:
Toen ik een aantal jaren geleden als freelancer werkte had ik zoiets als een contract dat toen door het recruitment bedrijf was opgesteld, dat de klant en ik hebben getekend en waar alle partijen zich netjes aan hebben gehouden. Is dit de gebruikelijke vorm en laten jullie ook zaken contractduur, tarief, etc. op papier zetten?
Ik denk dat er ook meespeelt dat niet iedere freelancer een net contract had en sommige mensen daar door in de problemen zijn gekomen. Daarnaast wordt er natuurlijk overal moord en brand geschreeuw over de (nieuwe) VAR en lijkt een deel van de sector beheerst door angst...

• RichieB
quote:
.Gertjan. schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:37:
[...]

Dus waar een ZZP-er denkt "meh, voor die 50 euro/uur vind ik X meer dan prima", heeft de klant een visie van: "Ik betaal 80 euro per uur, dus verwacht ik verwacht Y". Doordat het niet altijd transparant is zorgt dit ook voor veel onvrede bij beide partijen (waar de recruiter de lachende derde is, want die is lekker binnen).
Advies bij opdrachten via bemiddelaars/recruiters/toko's-die-je-niet-kent :
  1. vraag naar het tarief dat de eindklant betaalt, zoals boven aangegeven bepaalt dit wat de verwachtingen zijn van de klant
  2. vraag hoeveel partijen er tussen jou en de eindklant zitten
  3. ren hard weg als over punt 1 en 2 moeilijk of onduidelijk wordt gedaan
Zonder transparantie is de tussenhandel al schimmig genoeg.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17:06
quote:
gold_dust schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:50:

Ik heb een beetje hetzelfde dilemma, ik kan niet in m'n kleine oude prive auto van 11 jaar oud bij de klant verschijnen, in Duitsland al helemaal niet, maar wil me ook niet aan een lang contract binden.
Ik heb nou nooit echt het idee gehad dat een klant het een biet interesseert in wat voor auto ik rijd.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-09 08:25
quote:
Hilfort schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:48:
Ik ben het met Moerk eens. Veel grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld ING, zijn op het moment massaal ZZPers aan het overzetten naar Payroll bedrijven.
Ik werk bij de ING samen met een hoop ZZPers (senior devs) en die hebben hier allemaal (heb het ff gevraagd gister) niks van gemerkt. Ben dus benieuwd waar je dit vandaan hebt. Als die mensen moeten gaan payrollen gaan ze gewoon weg.

https://niels.nu

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-09 15:48
quote:
Hydra schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:39:
[...]

Ik werk bij de ING samen met een hoop ZZPers (senior devs) en die hebben hier allemaal (heb het ff gevraagd gister) niks van gemerkt. Ben dus benieuwd waar je dit vandaan hebt. Als die mensen moeten gaan payrollen gaan ze gewoon weg.
Ik kan dit wel/ook bevestigen als freelancer bij ING.
Het is alleen dat ze dit gaan doorzetten als de nieuwe wet definitief wordt. Ze zijn alleen niet van plan om hiermee voorop te gaan lopen gezien de grote schare ZZP'ers dit binnen ING gaat raken.
quote:
t_captain schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:11:
Sturen richting het gewenste resultaat is nog geen werkgeversgezag.

Als je een hovenier inhuurt, mag je ook naast hem gaan staan en aanwijzen hoe je de boom gesnoeid wil hebben. Als je ook bij verteld welke snoeischaar of zaag hij moet gebruiken, dan ga je pas op de stoel van een werkgever zitten.
Dit is dan ook mijn mening, alleen de opdrachtgevers willen blijkbaar hierin geen risico lopen. Ik mag mijn 'own device' gebruiken bij de hudiige opdrachtgever. Volgens mij voldoe ik daar dan prima aan.

wvdl wijzigde deze reactie 16-09-2016 13:31 (33%)

Bij mijn netwerkorganisatie werken we "gewoon" middels modelovereenkomsten. Ze hebben er dit voorjaar zelf een opgesteld; die werd ook vlot goedgekeurd.

Ik zie echter steeds meer kritiek op wet DBA komen, uit tal van sectoren waar veel met (echte) zelfstandigen wordt gewerkt.

Op dit moment is de reactie van de minister om de klachten te bagetaliseren en te hopen dat het "gezeur" overgaat. Maar er komt een moment dat de lobby-organisaties en oppositiepartijen in koor gaan roepen dat het niet werkt, en een deel van de coalitie zal ook op aanpassingen aandringen.

Ik denk dat over vijf jaar de toetsing van ondernemerschap op een veel lager pitje staat, maar ook de belastingvoordelen aanzienlijk kleiner zullen zijn. Het hopen is dat de zelfstandigenaftrek als eerste sneuvelt, dat levert de overheid veel op en is voor de IT consultants niet de grootste vis.
In de huidige markt zijn er (a) meer projecten dan projectzoekenden en (b) voegen de meeste agencies niets toe. Dan is de vraag om als payroller aan te bieden gewoon een dealbreaker.

Als ik in loondienst zou willen, zocht ik wel een vaste baan (het liefst bij een technologiebedrijf). Als payrollen de norm zou worden in het zzp-landschap, is mijn eerste reaktie om op de buitenlandse markt (DE, eventueel BE) te richten. Per saldo levert het uitval van aanbod op.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
ga eens in gesprek met een hoteleigenaar: kan me voorstellen dat ze wel een betere prijs voor kunnen stellen als je er een jaar (regelmatig) blijft overnachten

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:24
Buiten verlengingen is het transparant bespreken ook een prima optie. Ik snap niet dat mensen vinden dat je bij zo'n fout maar gewoon je verlies moet nemen. Natuurlijk heb je verantwoordelijkheden als je dat contractueel hebt afgesproken, maar als je goed kan beargumenteren waarom een tarief te laag is, kan daar prima een oplossing voor gezocht worden.

We zoeken freelance frontenders. Interesse? Stuur me een berichtje!

• FireStarter
  • Laatst online: 21-09 17:43
Ik las net een artikel over DBA:

http://www.flexmarkt.nl/F...-rapportage-DBA-2884359W/
quote:
Vraagtekens blijven rondom DBA
Al komen er volgens staatssecretaris Wiebes volgend jaar nog geen boetes, werkgevers moeten wel degelijk voorzichtig zijn met het inhuren van zzp’ers, zeggen belastingdeskundigen. Ook werken met een intermediair geeft geen garantie. En intermediairs zelf moeten ook oppassen bij het werken met een tussenkomstmodel.
Arjan Hof van Jongbloed Fiscaal Juristen reageert op de rapportage van staatssecretaris Wiebes waarin deze meldt dat de Belastingdienst volgend jaar nog geen boetes gaat uitdelen. 'Boetes misschien niet, maar de Belastingdienst kan evengoed met terugwerkende kracht een naheffing opleggen', zegt de fiscaal jurist, die veel kleine zelfstandigen adviseert. Zijn waarschuwing wordt bevestigd door een belastinginspecteur, die anoniem wil blijven. 'Ik kan niet met zekerheid zeggen dat er niet met terugwerkende kracht naheffingen opgelegd worden. Werkgevers moeten ook dit jaar al echt hun zaakjes op orde hebben.'

Brunel
Ook Wiebes' uitspraak dat de Wet DBA slechts gevolgen heeft voor hooguit 5 tot 10% van de arbeidsrelaties met zzp'ers, wordt betwijfeld. 'Dat is niet mijn inschatting', verklaarde topman Maikel Pals, topman van Brunel. 'Ik verwacht dat de zzp-wereld wordt opgeschud.' Om arbeidsrechtelijke risico's te vermijden stopt het detacheringsbedrijf met zzp'ers. Zij komen terug in loondienst of gaan werken via een Declarabele Uren BV (DUBV).

Stoppen met inhuur zzp'ers
Arjan Hof en zijn collega's vangen van veel klanten signalen op dat opdrachtgevers stoppen met inhuren van zzp'ers. In de IT bijvoorbeeld, waar de Belastingdienst voorheen nauwelijks controleerde, zijn opdrachtgevers flink wakker geschud. Die voorzichtigheid vindt hij terecht. 'IT'ers werkten soms jarenlang in een team met collega's voor dezelfde opdrachtgever. Vóór het DBA-regime was een werkgever gevrijwaard van naheffingen als de zelfstandige een VAR had. Nu stellen opdrachtgever en zzp'er samen het contract op. Het was in de VAR-tijd ook ondoenlijk voor de Belastingdienst om te controleren bij al die kleine visjes. Al blijkt het natuurlijk de vraag hoe de Belastingdienst volgend jaar de naleving van modelcontracten in de praktijk gaat controleren.'

Bemiddeling
Door de onzekere situatie werken veel opdrachtgevers met intermediairs om risico's te mijden. Maar ook daarmee moeten opdrachtgevers opletten, zegt Arjan Hof. 'Het maakt veel uit hoe zo'n bemiddeling tot stand komt. Bij het bemiddelingsmodel, waarbij de intermediairs dus niet fungeren als opdrachtgever, maken opdrachtgever en zzp'er samen afspraken. Dan loopt de opdrachtgever en niet het bemiddelingsbureau het risico op naheffing.'

Duur tussenkomstmodel?
Volgens BDO zijn er zelfs situaties waar vroeger met een goede VAR-verklaring werd gewerkt, en waar nu inhoudings- en afdrachtplicht kan gaan gelden voor de loonheffingen. BDO: 'In de bijlage bij de brief geeft de staatssecretaris (Wiebes, red.) bijvoorbeeld aan dat bij een tussenkomstovereenkomst als vuistregel geldt (voor de afwezigheid van een dienstbetrekking) dat zo'n tussenkomstovereenkomst niet langer dan acht maanden duurt. Uit ervaring weten wij dat dergelijke overeenkomsten voor langere tijd worden aangegaan.'
Het begint nu paniekvoetbal te worden lijkt het.
Wat is nu waarheid, welke artikelen hebben een betrouwbare bron?

Als ik dit zo lees dan mag je straks niet langer dan 8 maanden op een klus zijn. Terwijl je dan pas bent ingewerkt, en de klus kan doen waarvoor je bent ingehuurd.
Het is logisch dat IT'ers soms langer op dezelfde opdracht blijven zitten omdat projecten nu eenmaal lang duren.

En nog een youtube video van de Belastingdienst zelf:

Hij geeft als voorbeeld aan dat degene in het voorbeeld onder werkgeversgezag staat van de CEO. Daarom is hij dus in loondienst van de opdrachtgever.

Betekend dit dus dat als die persoon als adviseur was ingehuurd, dat het dan wel goed wordt gekeurd?

De belastingdienst zegt zelf in het filmpje dat het juridisch flinterdun is het verschil tussen zelfstandigheid en loondienst. Het is maar net hoe flinterdun je het wilt maken.

Voor mijn gevoel kan het nog alle kanten opgaan. De macht gaat weer meer richting de grote bedrijven, ipv dat het meer in balans was. Misschien is dat ook wel het doel van de overheid...

Met de aankomende verkiezingen wordt het er ook niet allemaal duidelijker op. Tegen die tijd als de nieuwe regering er zit dan begint de Belastingdienst al zijn messen te slijpen.

FireStarter wijzigde deze reactie 28-09-2016 19:28 (10%)

CCDP/CCIE#40337

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:31
Het blijft lastig. Ze proberen iets te repareren (ik wantrouw overigens ook de dubbele 'PVDA' agenda) om excessen in het nadeel van de werknemers te voorkomen. Dat kan ik alleen toejuichen.

Als je 2 jaar bij een opdrachtgever zit is de kans groot dat je gewoon (een goed gewaardeerde, maar verkapte) werknemer bent. Ik word soms ingehuurd voor een specifieke opdracht (bijvoorbeeld migratie, dus ECHT een project met begin en eind), en die mag 2 of 3 jaar duren, daar kan de belastingdienst niets op aanmerken (doen ze ook niet). In de praktijk heb je na zo'n project zoveel kennis dat ze je niet kwijt willen. Lastig.

Nu zit ik op een klus bij een klant waar via scrum project na project wordt uitgevoerd. Mijn kennis en inzet (en wellicht aanwezigheid, manier van communiceren en meewerken e.d.) is zeer welkom daar, maar laten we mekaar geen mietje noemen: dit is gewoon verkapt dienstverband, van project naar project (lekker scrummen zodat we ook niet hard hoeven te werken en niet afgerekend worden op resultaten)....gewoon lopend band fabriekswerk. Als de belastingdienst met een naheffing komt (kans is nihil) dan zal ik flink balen, maar ergens denk ik: ja, eigenlijk klopt het. Ik had daar weg moeten zijn. Ik vind overigens dat ik geen recht heb op ondernemer-gerelateerde kortingen, maar ik sla ze, hypocriet als ik ben, ook niet af.

Ik heb de oplossing niet, maar de meesten onder ons zijn ICT-ers die uurtje-factuurtje in de ICT fabriek meewerken en zeker GEEN ondernemers. ECHTE ondernemers nemen en lopen risico, NEP ondernemers werken uurtje-factuurtje (zoals ik). Ergens zou daar goed onderscheid in gemaakt moeten worden met de proportionele kortingen en voordelen.

ICT-ers kunnen een truukje waar de opdrachtgever vaak geen kaas van gegeten heeft. De opdrachtgever kan zelfs het gewenste eindresultaat niet eens schetsen, laat staan HOE je het moet implementeren. Om die reden alleen is de wet DBA voor ons geen probleem, ware het niet dat opdrachtgevers (en hun nogal schuwe HR afdelingen) liever op veilig spelen.

Ik voorspel vanwege de pad-stelling tussen opdrachtgever- en nemer overigens een nog grotere schaarste naar ICT-ers (bekwame ICT-ers) straks.

En als je niet met de (schijn)onzekerheid kan omgaan, kun je misschien beter in vaste dienst gaan, want dan ben je ook geen ondernemer.

poehee wijzigde deze reactie 29-09-2016 12:37 (0%)
Reden: typo (zucht)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-09 08:25
quote:
poehee schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:20:
Als je 2 jaar bij een opdrachtgever zit is de kans groot dat je gewoon (een goed gewaardeerde, maar verkapte) werknemer bent. Ik word soms ingehuurd voor een specifieke opdracht (bijvoorbeeld migratie, dus ECHT een project met begin en eind), en die mag 2 of 3 jaar duren, daar kan de belastingdienst niets op aanmerken (doen ze ook niet). In de praktijk heb je na zo'n project zoveel kennis dat ze je niet kwijt willen. Lastig.
Het probleem is gewoon een heel simpel "nou en"? Wat maakt het uit dat je er al 2 jaar zit? Het gaat erom dat je als ZZPer in flexibele vorm een dienst levert (in 't geval van ITers kennis) waarbij je opdrachtgever gewoon de stekker uit een project kan trekken zonder dan met vaste werknemers te zitten. Het gros van de ZZPers wil die 'onzekerheid' juist omdat het lekker flexibel is, en je er bovendien erg goed voor betaald wordt.

Ze proberen excessen aan te pakken (zoals bij TNT) maar geven daarbij het gros van de ZZPers grote problemen. Niet alleen is deze wet buitengewoon dom, de politiek heeft ook nog eens heel arrogant alle signalen vanuit het bedrijfsleven genegeerd. Wat mij betreft had de kop van Wiebes al lang moeten rollen.

https://niels.nu

• vortexnl1982
quote:
poehee schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:20:
Ik heb de oplossing niet, maar de meesten onder ons zijn ICT-ers die uurtje-factuurtje in de ICT fabriek meewerken en zeker GEEN ondernemers. ECHTE ondernemers nemen en lopen risico, NEP ondernemers werken uurtje-factuurtje (zoals ik). Ergens zou daar goed onderscheid in gemaakt moeten worden met de proportionele kortingen en voordelen.
Ik loop toch echt wel risico dat de klus waar ik nu op zit volgende maand afgelopen kan zijn. De tijd dat ik thuis op de bank zit krijg ik geen WW. Als ik ziek ben heb ik geen ziektewet. En wat als mijn opdrachtgever niet betaalt (b.v. failliet gaat), wie betaalt dan de openstaande facturen ?

Dus hoezo loop ik geen risico ?

• BaseLine
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11-09 20:31
quote:
Gé Brander schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:50:
Wat heerlijk dat ik gewoon nergens last van heb. Mijn DUBV dekt alles en heb geen angsten voor dit gezeur. Ja die DUBV kost een paar centen per maand. Dat heb ik er graag voor over en ik kan altijd naar mijn opdrachtgevers aangeven dat ze zich geen zorgen hoeven te maken. Dat is ook wat waard.
Zie op companyinfo dat je met je bedrijf gebruik maakt van de Uniforce regeling. Zijn wel meer dan een paar centen. Het is best wel een paardenmiddel.

• _Arthur
quote:
poehee schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:57:
Dat maakt je nog geen ondernemer.

Beetje doorgezaagd en eenzijdig verhaal (vele collega's roepen dit vaak, beetje slachtofferrol opzoeken).
Zolang je allerlei voordelen geniet als zzp-er (zelfstandigen/ondernemers aftrek e.d.) moet je ook niet klagen over dit soort futiliteiten.
Dus eigenlijk stel je hier nu "een zzp-er" dus gelijk met een Eenmanszaak. En hoe zit het dan met degene die vanuit een BV werken? Die hebben geen zelfstandigen en/of ondernemers aftrek.

Maar toch zijn ook die 'de lul' in dit hele verhaal.

• pirke
Bij de VAR was ondernemersrisico altijd een groot criterium: als je niet werkt (ziekte/vakantie), krijg je dan ook niet betaald?

Ik verwacht overigens geen last te krijgen van de nieuwe wet, contractueel is er geen gezag, hooguit goed overleg, maar dat heb ik ook met m'n schilder...

Daarnaast zal deze bom nog wel ontploffen voordat de verkiezingen er zijn en blijft de VAR nog een jaartje langer geldig. In de tussentijd smijt de overheid bakken met geld over de balk om dingen te wijzigen die alleen maar voor angst en onzekerheid zorgen. Was onzekerheid niet een basis gegeven bij een ondernemer? Ik maak me er niet druk om, mijn buffers worden elke maand riant aangevuld ;)

Die ondernemersaftrek is slechts een leuk extraatje, de echte voordelen zitten bij de MKB winstvrijstelling, WBSO en KIA/MIA (al geldt KIA helaas niet meer op personenauto's). En dat je veel op kosten vd zaak kunt zetten. Daarnaast kun je via FOR of met een BV buiten de VRH sparen terwijl je er in principe wel bij kunt wanneer je wilt. Trucjes met eigen huizen en hypotheekrenteaftrek bij een privé lening uit je BV of huursubsidie op een huis dat je van je BV huurt... BV's zijn handig voor van alles, wellicht dat ik ook nog ooit een keer overstap :)

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Het zou goed zijn als de politiek open kaart speelt over het werkelijke 'doel' van de DBA: het substantieel terugdringen van het aantal ZZP'ers en mensen weer 'ouderwets' loondienst laten gaan (de PvdA heeft dit briefje getrokken). Het is niet voor niets dat Wiebes (van de VVD) de vakbonden als grootste bondgenoten heeft...

De meeste ZZP'ers zijn natuurlijk geen 'ondernemer ', hoeveel mensen maken hier nog offertes en werken op basis van fixed-price opdrachten vanuit eigen locatie voor verschillende klanten? Ik heb het een paar jaar zo gedaan, maar na genoeg gedoe met klanten daar behoorlijk van genezen.

De meeste mensen zullen gewoon op nacalculatie-basis werken met een beperkt risico en als flexibele schil rond een team van interne medewerkers. Meestal op locatie van de klant en met 1 grote opdrachtgever tegelijkertijd voor lange tijd.

Begrijp me goed, niets mis met deze manier van werken want dit is al decennia lang het verdienmodel van de grote detacheringsbureaus (die juist door ZZP'ers zwaar onder druk staan op tarief en kwaliteit). Is dit echter waar de zelfstandigenaftrek, MKB-korting en andere voordelen voor bedoeld zijn? In hoeverre zijn 'wij' niet gewoon een flexibele schil die werkgevers veel meer ruimte geeft en zo veel bedrijven door de crisis heen heeft geholpen?

Als men dit nou eens durft toe te geven dan is de verontwaardiging van een hoop politici nogal hypocriet. De wet 'werkt': mensen worden gedwongen in loondienst te gaan (al dan niet via payroll), de sociale premies worden weer afgedragen en men is verplicht om bij de dragen aan de bodemloze putten van het pensioenfonds...

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
quote:
Moerk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:30:
Jarenlang voor maar 1 opdrachtgever werken als ZZP-er werd toegestaan onder de VAR maar is onder de Arbeidswetgeving gewoon loondienst. Men moet accepteren dat het feestje met "investeren" in gadgets/laptops op de zaak, lease-auto's, MKB Winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek voorbij is.
De kern is natuurlijk dat men verzaakt heeft het arbeidsrecht te hervormen waardoor voor veel bedrijven de ZZP'er het flexibele alternatief geworden is. Hierdoor is de druk op het sociale stelsel toegenomen en invloed van politiek en vakbonden verdampt.

Het was nooit bedoeling dat ZZP'ers deze rol vervullen zoals ze nu doen, tijdens de crisis stond men het oogluikend toe maar nu worden de duimschroeven weer aangedraaid. Men noemt het hypocriet 'terugbrengen administratieve lastendruk' maar het tegendeel is natuurlijk het geval.

Ik zou het veel prettiger vinden als de politiek nu eens geen toneelstukje opvoert maar eerlijk zegt dat het feest voorbij is. Het waren 14 mooie jaren, maar vanaf nu is loondienst weer de norm tenzij overduidelijk sprake is van ondernemerschap. Het liefst met een goede overgangsregeling en een manier om opgebouwde reserves fiscaal vriendelijk naar privé te halen.

Uiteindelijk zal het kiezen worden tussen loondienst bij de klant, in loondienst bij een detacheringsbureau of payrollen. In alle gevallen is er geen sprake meer van zelfstandigenaftrek en worden er weer sociale premies afgedragen. Tevens is iedereen dan ook verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid (nu een zeldzaamheid onder ZZP'ers).

De 'echte' ondernemer met een kantoor, offertes en tientallen klanten zal geen problemen ondervinden. Niemand zal denken dat die advocaat eigenlijk bij jou in loondienst is als je hem inhuurt voor één zaak van 50 uur, anders wordt het als jij jaren lang dezelfde advocaat inhuurt voor steeds verschillende interne klussen...

(voor de duidelijkheid: ben er zelf ook niet blij mee maar ik ben wel een realist)

• Emperor_
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 01:10
Ik ben benieuwd of er niet meer freelancers meer gaan ondernemen. Je kan prima meerdere klanten per jaar bedienen (mits goed geformuleerde opdrachten uitgezet worden in plaats van stoelen vullen). Wellicht is dat ook interessanter voor de opdrachtgever en nog leuker (vind ik persoonlijk) voor de freelancer.

Iemand die daar volgend jaar zijn zinnen op gaat zetten? Ik lees nu vooral veel zaken over hoe oneerlijk/eerlijk het is en welke andere creatieve constructies er mogelijk zijn.

• Darkwings
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15-09 14:19
Ik ben verbaasd over de toon in dit topic, waar velen lijken te vinden dat zelfstandige IT professionals geen ondernemer zijn. Kijkend naar mijn eigen situatie ben ik het daar totaal niet mee eens. Begin dit jaar zelfstandig gegaan en de eerste weken (door verschillende redenen) geen klant gehad. Wie draagt dat risico? Ik zelf toch?

Nu een opdracht van ruim een half jaar die tegen z'n eind loopt. Eigen spullen, maar bij de klant op kantoor en er is ook zeker sprake van een vorm van gezagsverhouding. Neemt niet weg dat ik altijd kan weigeren (en dat soms ook doe ;)) maar bij niet doen wat de klant vraagt loop ik het risico de klant te verliezen natuurlijk. Een ideale opdracht duurt voor mij 6-24 maanden. Langer dan een paar jaar in loondienst bij dezelfde baas, ik moet er niet aan denken.

Neemt niet weg dat sommige "ondernemers", die al jaren achter elkaar bij dezelfde klant gewoon in het werk meedraaien, eigenlijk natuurlijk geen echte ondernemers zijn. Maar, dat geldt zeker niet voor alle IT professionals.

Overigens zijn opdrachten voor dergelijke perioden volgens mij ook gebruikelijk in bijvoorbeeld interim-management, is dat dan ook geen ondernemen?

Ik hoop dit in ieder geval nog lange tijd te kunnen doen!
Volgens mij kan ik contractueel nog steeds mijn klanten vrijwaren voor fiscale naheffingen. Met dien verstande dat een garantie nooit sterker is dan de partij die hem uitgeeft, Maar het feit dat DBA de problemen bij beide partijen neerlegt i.p.v. bij de ZZP-er, is nog niet het einde van de mogelijkheden.

@Hoevenpe: die ideologische discussie, dat zien de meeste ondernemers als een overheid (en wat lobbyisten) die krampachtig proberen vast te houden aan iets dat niet meer bestaat. Een achterhoedegevecht op zijn best. Want "uitholling van het sociale systeem"? Die uitholling is in werknemersland heel zichtbaar als je alle wijzigingen in de WAO, WW en AOW regels optelt. Heeft zich voltrokken tussen 2005 en 2015. Ondernemen is soms ook een keuze om van een zinkend schip af te stappen in plaats van proberen om de lekken dicht te kitten. Maar die visie komt de beleidsmakers misschien iets te rauw op het dak.

De beste manier om de discussie over de wenselijkheid van ZZP-ers af te ronden, is om het werknemerschap af te schaffen en contractwerk tot de nieuwe norm te verklaren. Als je het een beetje lief wilt uitvoeren, dan koppel je aan de invoering van een basisinkomen (en natuurlijk de afschaffing van de werknemersverzekeringen).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• pirke
Als freelancer vervul ik zowel de rol van detacheringsbureau als de rol van gedetacheerde. De detacheringsbureau rol is 100% ondernemen, als gedetacheerde is het discutabel. Dat zou je kunnen vergelijken met een 0 uren contract waarbij je alleen betaald krijgt voor de uren die je werkt.

Het punt van discussie is vooral waarom het ondernemerschap van het detacheringsbureau opeens geen ondernemerschap zou zijn.....

• Greyfox
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:20

Greyfox

MSX rulez

quote:
pirke schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:00:
Als freelancer vervul ik zowel de rol van detacheringsbureau als de rol van gedetacheerde. De detacheringsbureau rol is 100% ondernemen, als gedetacheerde is het discutabel. Dat zou je kunnen vergelijken met een 0 uren contract waarbij je alleen betaald krijgt voor de uren die je werkt.

Het punt van discussie is vooral waarom het ondernemerschap van het detacheringsbureau opeens geen ondernemerschap zou zijn.....
Helaas is het hele verhaal van wel/niet ondernemerschap een secundaire discussie.
Ook het tegen gaan van schijnzelfstandigheid is een drogreden voor deze wet.
De hele wet DBA is bedoeld om meer belasting binnen te halen en als je via een detachingsbureau zit betaal je als werknemer sociale lasten = vulling schatkist = de bedoeling

Ik ben dan ook bang dat we als freelancers een lastige tijd tegemoet gaan.

MSX 2 rulez more

• vortexnl1982
quote:
idef1x schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:21:
[...]

Hmmm zat net even te kijken en idd voor een 34 jarige klopt dat wel. Voor een 46 jarige als ik kom ik al aan 6600 bruto (ook met 3 maanden eigen risico). Ik zit dan nog steeds met die percentages van wanneer ze dan gaan uitbetalen en hoeveel. Als zij (of hun medisch specialist) gaan bepalen wanneer je voor hoevel procent arbeidsongeschikt bent, weet je vooraf nog niet waar je aan toe bent. Ben ik arbeidsongeschikt als ik een hand/oog/been/etc kwijt raak (of langer dan 3 maanden in het gips moet zitten)? Vind ik nog maar vaag omgeschreven. Ik zou graag vooraf willen weten waar ik aan toe ben met een verzekering. Met een inboedelverzekering weet je ook immers vooraf wat je terugkrijgt als er iets gejat wordt?
Sjah het is inderdaad een beetje vaag :
quote:
3.3 Vaststelling arbeidsongeschiktheid
Nadat de arbeidsongeschiktheid is gemeld, stellen wij de mate en de periode van de arbeidsongeschiktheid vast. Dit doen we aan
de hand van gegevens van door ons aangewezen medische en andere deskundigen. Wij informeren u altijd zo spoedig mogelijk
over deze vaststelling.

3.4 Recht op herbeoordeling
Als wij uw arbeidsongeschiktheidsaanspraak hebben afgewezen of als u het niet eens bent met de mate van arbeidsongeschiktheid
die wij hebben vastgesteld, dan hebt u recht op herbeoordeling. Wij stellen de mate van uw arbeidsongeschiktheid in dat geval
opnieuw vast. Wilt u gebruikmaken van het recht op herbeoordeling, dan dient u dit binnen 30 dagen na ons besluit aan ons
bekend te maken. Daarbij moet u uw bezwaar zo goed mogelijk onderbouwen en moet u aangeven tegen welk(e) onderzoek(en)
uw bezwaar gericht is. De kosten van herbeoordeling zijn voor onze rekening. De uitkomst van de herbeoordeling wordt door u en
door ons geaccepteerd. U kunt daarna niet nog eens om een herbeoordeling vragen.
Hangt van je ondernemingswinst af, en van welke faciliteiten je wel of geen gebruik maakt.

Stel, 70 euro per uur, 1600 uur declarabel, 5k zakelijke kosten => 112k omzet, 107k winst. Winst uit onderneming, urencriterium => dus MKB-winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek.

In dit geval is de schade:
- verlies aftrekpost 7k per jaar (ZA)
- verlies aftrekpost 14k per jaar (WV)
--> netto -10.500.
- extra kosten payrolling, 4%? = 4500
--> netto -2.300
- kosten UWV, ongeveer 8k
--> netto 4.000

Totale schade pakweg 17.000 euro netto per jaar.

Opmerkingen:
(a) het kan meer worden als je startersaftrek, S&O aftrek of investeringsaftrek geniet
(b) het kan minder worden als je je AOV aanpast tot een werknemers-AOV die alleen het gat boven de loondoorbetaling en WIA dekt.
(c) als de situatie langer duurt, is er mogelijk sprake van stakingswinst

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
hehe, het blijkt dat de belastingdienst mensen die net vertrokken zijn met die riante vertrekpremie soms weer inhuurt als zzp'er

wet DBA wordt onhoudbaar zo :P

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20-09 14:47
quote:
Leipo schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:07:
hehe, het blijkt dat de belastingdienst mensen die net vertrokken zijn met die riante vertrekpremie soms weer inhuurt als zzp'er

wet DBA wordt onhoudbaar zo :P
Het is werkelijk waar schandalig hoe die mensen van de belastingdienst zichzelf tegen alle regels in, verrijkt hebben. |:(
Niet te vergeten, de vele gevallen waarin de Belastingdienst een 1-2tje heeft gemaakt met ouder werknemers om met wederzijds goedvinden af te vloeien. Volgens de eigen regels is die vertrekpremie in sommige gevallen een prepensioen, en onderwerp van een extra 75% werkgeversheffing. Die niet was begroot natuurlijk.

Leuker kunnen we het niet maken, professioneler wel.

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20-09 14:47
Wiebes: Vertrekkers #Belastingdienst kunnen via externe inhuur weer aan de slag met behoud exitpremie. 'Maar beleid is om het niet te doen'

Het werkelijk waar ongelooflijk wat er hier gebeurt. Maar wee je gebeente als jij als zzp'er langer dan een jaar in dienst ergens bent.

En het ergste aan dit alles. die ontzettende faalhaas van een wibes kan gewoon blijven zitten. Niemand in die hele 2e kamer die zich hier druk over maakt behalve omzigt. Om te janken dit.

• _Arthur
Als ik voor die regeling had gekozen, zou ik niet 1x de ballen uit mn broek lachen. Maar twee keer!

Eerst krijg je een sloot knaken mee, om vervolgens nog meer te gaan verdienen als ZZPer in dezelfde functie! En dat terwijl je mogelijk niet eens 1 dag 'werkloos' bent geweest...
Ik zou het geld gebruiken om een aandeel te kopen in de Belastingdienst. Meest winstgevende onderneming van de Rijksoverheid, moet wel een goed dividend opleveren.

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:40
De volgende sites heb ik in mijn bookmarks staan, bij sommige sta ik ook ingeschreven. Daarnaast hebben sommige opdrachtgevers ook nog zelf een portal voor opdrachten zoals de NS en ING.

https://between.com/
https://www.brainnet.nl/
https://www.headfirst.nl/
http://www.peopleatwork.nl/
https://www.myler.nl/
https://www.4-freelancers.nl/
http://www.it-staffing.nl/

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:28
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:37:
Inderdaad zeg… €70.000 in je zak, én nog eens meer verdienen bij de "beste werkgever van Nederland"? Dan heb je je pensioen en afbetaalde huis zo bij elkaar!

Die Wet DBA krijgt volgens mij nog wel een staartje hoor. Er zijn zoveel sectoren waar je als ZZP'er nou eenmaal niet voor een dag maar gelijk voor een paar maanden wordt ingehuurd, dat het wel erg vreemd zou zijn om deze mensen voor "verkapt loondienster" te zien. Als ICT'er, ontwerper of bouwvakker bijvoorbeeld. Je wordt vaak op projectbasis ingehuurd, en dat is bij bijvoorbeeld een bouwvakker niet na 5 bakstenen alweer voorbij.

Ik was bij een avondje van de Belastingdienst 2 weken geleden, en die gaven zelf ook al aan dat ik als vormgever/werktekenaar:
  • bijna zeker in verkapt loondienst zou zitten omdat ik vaak voor meer dan een maand op 1 plek zit.
  • dat ik dat heel makkelijk kan omzeilen (letterlijk hun woorden) als ik via een modelovereenkomst één van de drie pijlpunten zou ontkrachten, door bijvoorbeeld aan te geven dat ik niet onder gezagsvoering sta. Ook al is dat vreemd omdat je als freelancer áltijd wel onder een bepaald gezag valt bij 'n bedrijf, omdat ze je toch zeggen wat je moet doen.
  • en dat het soms zo'n grijs en onduidelijk gebied is omdat ook iemand die 3+ jaar bij één bedrijf zit, zo'n overeenkomst kan tekenen, dat Wiebes in 2017 vást nog wel met een nieuwe "oplossing" gaat komen.
Ook de accountants die ik sprak vonden de hele regeling teveel een gedrocht om dat zo door te laten gaan, en dat het nu al niet meer duidelijk is wat het voordeel ervan is. Je kunt ten slotte als échte "verkapte loondienster" ook gewoon een modelovereenkomst tekenen met een reële kans om de dans te ontspringen.
Mwah, gezag is niet alleen maar zeggen wat iemand moet doen. Uiteraard geeft iemand je een opdracht, maar wat een kenmerk is van de ZZPer is dat deze hem naar eigen inzicht kan uitvoeren, maw je bent geen werknemer die alles doet zoals de baas het zegt. Jij bent de ondernemer met ervaring, de klant geeft aan wat ie wil, en jij gaat dat op jouw manier uitvoeren onder je eigen gezag.

• pirke
Nee, blijf weg van dat soort websites en bemiddelaars...

• pirke
quote:
chronoz schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:51:
Hoe krijg ik een baan direct bij de ING als DevOps Engineer? Op http://www.ing.jobs/Neder...htm?facet_jobtype=Interim staat hij niet. De recruiters van de ING direct was geïrriteerd door mijn berichtje, omdat ze alleen voor vaste banen zoeken.

Ik moet dus via een recruiter uit de preferred supplier list van de ING?
Als je een baan zoekt moet je solliciteren, oftewel in dienst gaan... Dat is geen ZZP.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:18
Ik wil mensen die van zo'n tarief kunnen leven echt niet afvallen, maar dat lijkt me écht ontzettend pijnlijk: je voor je eigen zaak je zó kapot moeten werken voor een omzet die veel lager ligt dan wanneer je in loondienst bent, en dan als je 60+ bent erachter komen dat als je eenmaal stopt met werken, je eigenlijk niets hebt om als pensionada van te kunnen eten. Zelfs op een 40-urige declarabele werkweek heb je op maandbasis ongeveer €2500 aan netto omzet verdient. In loondienst is dat prima, maar als ZZP'er moet je dan nog de verzekeringen betalen, het risico van een weekje/maandje geen werk hebben afdekken e.d.

Op een ander forum heb ik met 't tarief waar ik volgend jaar mee ga werken een hele groep mensen behoorlijk in de clinch gelegen omdat ik 't me echt moeilijk voor kan stellen om van zo'n tarief te kunnen leven. Daar werd ik letterlijk neergezet als onreëel, véél te duur en alsof ik niet weet waar ik 't over heb.

Nu is dat laatste wel waar natuurlijk... m'n eigen zaak moet nog worden opgezet ten slotte. Maar ik ben blij dat ik niet zo gek was als ik dacht ;)

• Boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:53

Boy

Android developer

quote:
pirke schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:10:
Geef ze eens ongelijk? Gewoon pakken wat er te pakken valt.
Ik geef ze ongelijk, omdat ik het niet netjes vind om niet gewoon open kaart te spelen. De bedrijven doen vaag over de klant, over het tarief wat ze voor jou vragen, dat ze over moeten op een andere oplossing omdat de klant niet meer de huidige constructie wil...

ik geef ze dus ongelijk, omdat ze naar mijn mening niet eerlijk zijn! En daar kan ik niet tegen en daarom dat ik er steeds minder voor voel om via een recruiter een opdracht aan te nemen...

Een kickback fee (wist niet dat het zo heette) vind ik een prima regeling, daarna geen contract of wat dan ook met het bureau, afgedane zaak, klaar.
Structurele trend is de afgelopen 12 jaar, de periode na de .com bust, inderdaad vlak. In goede jaren opgaand, in slechte jaren neergaand.

Ik denk dat er een aantal trends door elkaar heen lopen. Toenemende maatschappelijke en economische betekenis van IT. Globalisering (en dan niet de offshoring waar we 10-15 jaar geleden zoveel van verwachtten, maar wel de sterke toename van clouddiensten). De wet van de afnemende meeropbrengsten vs de moeizame verbetering in configuration management, reuse en efficiency in software projecten.
Sommige trends zijn positief, andere juist negatief. Onder de streep lijkt het vlak.

Intussen zijn niet alleen de uurtarieven, maar de verloningen in de ICT dienstverlening ook ongeveer vlak gebleven. Jaren van negatieve indexatie (collectieve nullijn plus een populatie die een jaar extra werkervaring toevoegt = -3%). Uitkleden van secundaire AV vs een matige loonsverhoging in andere jaren.

De relatieve winnaars zijn de werknemers met ouderwetse CAO's. Aan de andere kant, alle werknemers hebben ingeboet op het gebied van sociale zekerheid. Dat leidt tot een geleidelijke trend naar een lagere verhouding uurtarief/uurloon.

Maar die verhouding ligt in NL nog steeds hoger dan bijvoorbeeld in UK/IE. Ik heb ook niet het hele plaatje, maar in de huidige situatie zou ik zeggen dat de economische waarde van een goede senior developer zo'n 120 a 140k per jaar flexibel is, en met een afslag voor inflexibiliteit zo'n 90 a 100k vast. Na al het uitkleden van de sociale zekerheid zie ik geen rechtvaardiging voor een grotere verhouding.

Die 120-140 wordt wel betaald (klanttarief 75-90 per uur). Die 100 niet (brutoloon pakweg 6000-6500 per maand). Die waarneming, plus de waarneming van de hoeveelheid druk die recruiters zetten om een project / vacature ingevuld te krijgen, zegt mij dat flexibele arbeid rond de evenwichtsprijs zit en vaste arbeid wordt onderbetaald.

• RichieB
Allemaal even je ervaringen met de Wet DBA invullen op https://www.meldpuntdba.nl/
Pagina: 1 2 3 ... 22

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True